ELF MAAL DE WERELD ROND
Het mysterie van de Douglas DC 6
im
am
i
om
VLISSINGS MEISJE
Wij spelen Bridge
Durf te Leven
Parade der veteranen
Trekking Staatsloterij
TERRA INCOGNITA door J. D. VAN EXTER
Wij luisteren naar
ABONNEERT U
OP DIT BLAD
92 toestellen .op stal"
door J. D. v. Exter
naar President Truman
Vijf kinderen maken een onvergetelijke reis
FEUILLETON
Elke autobezitter zal u met al
dan niet gerechtvaardigde trots de
buitengewone prestaties van zijn
vervoermiddel opsommen, wanneer
dat soms ter sprake komt. Hjj
schermt graag met getallen, doch
vermijdt daarbij de getallen, voor
komende op zijn onkostenrekening.
En dat maakt vaak het opsporen
van „echte prestaties" zeer moei
lijk. Wij hebben er echter een paar
ontdekt.
Wij gaan daartoe terug naar de tijd,
waarin er nog geen snelverkeerswegen,
verkeerspleinen, stoplichten of service
stations waren. In die dagen waren er
smalle en zeer slechte wegen, gevaar
lijke kruispunten en overwegen, en had
ieder wat te vertellen op de weg, be
halve.... de chauffeur.
Toen schreef men 1921....
DE „NESTOR"
Als d^de in West-Friesland nam in
dat jaar de heer Visser, expediteur te
Venhuizen, een kloek besluit, en wel
tot aankoop van een auto. Hij zag wel
Iets in gemotoriseerd vervoer en dus
kocht hij een „Benz".
Het voertuig zag er zeer solide uit,
stond op zware massieve wielen, woog
ruim 3000 kg, ontwikkelde 40 pk en
kon 2500 kg op zijn rug nemen. De
krachtbron van dit instrument, een
vier-cylinder motor met onuitgebalan
ceerde krukas, 110 mm boring en een
claglengte van 165 mm, was op een
snelheid van 30 km per uur afgesteld.
En de heer Visser reed ermee, en zag
in Amsterdam meerdere expediteurs,
die allemaal iets meer dan 2 'h ton op
hun wagens laadden. Dus deed hij dat
ook en maakte ten laatste een 5-tonner
van zijn Benz. Wel kwamen er toen
luchtbanden om.
In die dagen was een rit naar Am
sterdam een andere onderneming dan
nu, vooral wanneer bij duisternis moest
worden gereden. De wagens hadden n.L
carbid-verlichting en één vulling was
voor de af te leggen 40 km niet toe
reikend. Dus werd onderweg gestopt,
de installatie schoon gemaakt en op
nieuw gevuld en eerst daarna kon de
reis worden vervolgd. Voor deze in
stallatie kwam later een electrische in
de plaats. En verder bleef de wagen
zoals hij was, alleen kreeg hij de naam
„Nestor".
.BEN*."
Deze draagt hij ook nu nog met ere.
Voorzichtig geschat legde „Nestor"
reeds een afstand van 450.000 km af,
met dezelfde zuigers in dezelfde cylin-
ders. Het is ruim elf maal de reis om
de wereld! En daarbij verspeelde hij
2 assen en 1 kogellager en weigerde
hij éénmaal door een magneet-storing!
Gelukkig voor de garagehouders dat de
techniek sedert dien vooruit schreed
Zelfs bij de felste koude kende „Nes
tor" zijn plicht en reageerde op de
eerste zwaai met de slinger.
EEN VREEMDE EEND.
In 1924 nam de aanleg van electri
sche leidingen een dusdanige omvang
aan, dat de heer P. Maas te Bloemen-
daal ook de motorische krachten wilde
gaan benutten. Teneinde de van 10 tot
15 ton zware kabelhaspels op de ge
wenste plaats te krijgen schafte hij
zich een tractor aan, een bedenksel van
de spaghetti etende Palvisi Toloti en
genaamd „Milano". Deze tractor vol
deed zeer wel voor kabeltransporten,
en doet dit ook nu nog. Doch daar de
topsnelheid 15 km per uur bedroeg,
bleef hij kabeltrekker en kreeg geen
luchtbanden. Verdere eisen stelde het
apparaat ook niet en dus bleef het tot
vandaag toe zoals het toen was. Doch
het „summum-van-comfort" aan de
huidige zware legertrucks, bestaande
uit een motor lier vóór de radiator, had
Toloti ook al bedacht, en hij monteer
de er twee op de „Milano", één voor-
en één achteraan. Zeer waarschijnlijk
het enige record van deze creatie.
HET FORDJE
Eveneens in deze motorische oer
tijden kwamen de „Fordjes" hun plaats
in het verkeer opeisen. En ook hier
bleek dra, dat hun gemis aan uiterlijk
schoon ruimschoots werd vergoed door
hun soliditeit. Om slechts enkele te
noemen, de exemplaren van de heer
Bontje in de Goorn, en van de heren
HANDIG
OM MEE
TE NEMEN.'
ZWIT5AL FABRIEKEN •APELDOORN
502e Staatsloterij, 5e klasse, 9e lijst.
15.000
17409
5.000
14206
1.000
6695
6906
1*000
18515
400
1995
4047
7095
11287
12046
15772
21996
200
5043
8026
12284
12290
21138
21736
21354
100
1262
2190
5346
6146
6289
8396
10661
10723
11670
12838
13057
13311
13634
13977
20332
Bouwes uit Purmerend en Edam ble
ven hiervan tot de huidige dag getui
gen. Zelfs in de hoofdstad, waar steeds
de „crême-de-la-crême" op automobi-
listisch gebied de boventoon voerde en
de nieuwe modellen rondsnorden alsof
ze werden cadeau gegeven op scheer
mesjes, handhaafde zich een „T-Ford-
je". De eigenaar zal in de loop der
jaren zeker wel de nodige spottende
opmerkingen hebben moeten aan
horen, in acht genomen het vocabulair
der Amsterdammers, doch ook tus
sen zijn snelle nazaten, cn zeer tot
hun ergernis, bewaarden de eigenaar
en het Fordje hun kalmte en zij sne
den iedere discussie bij voorbaat af door
de op de Ford-achtergevel geschil
derde tekst: „Kijk naar jezelf". En
hoewel wijlen Henry het misschien
zelf per ongeluk moest ontdekken, ook
aan deze veteranen zat een nouveauté,
die op de nieuwe modellen nog niet
werd aangebracht. Wanneer men
ze n.L even liet staan, daarna weer
wilde starten en daartoe de contact
sleutel omdraaide, begonnen zjj van
zelf te draalen!
VOOR DE KNALPOT-
RIDDERS.
Teneinde opmerkingen van motor
rijders over de miskenning van hun
Copyright R-D.P.
DkOUDR OAPOE.
veteraan tegen te gaan, willen wij
die, heel terecht overigens, ook wel
even vermelden. In Medemblik werd
hij gesignaleerd, deze N.S.U. uit het
jaar 1921. En behoudens deze gege
vens, die zeer normaal klonken, bleek
er naar hedendaagse begrippen op dat
gebied weinig normaals aan te zitten.
De gangbare cylinderafmetingen wa
ren toen nog anders. De N.S.U., twee-
cylinder mat plusminus 375 cc. Om een
ieder tevreden te stellen werd hij half
zij- en half kopklepper. Telescoopvor
ken waren er nog niet, doch de N.S.
U. kreeg een achterframevering. De
versnellingsbak behoefde er niet aan
en een koppeling ook niet, daar de
twee versnellingen een automatische
koppeling hadden, iets wat later weer
een snufje ging betekenen. Een ket
ting zat er niet aan; het was over
brenging via een riem. De beide rem
men werkten op het achterwiel. Eén
ding echter had er naar onze mening
wél aan moeten zitten in verband met
de wandelende critici en de nog wat
spaarzaam verstrekte aankoopver
gunningen en dat zou dan een extra
nummerbord moeten zijn, waarop een
tekst als: „Beter een half ei dan een
lege dop!"
WOENSDAG 10 DECEMBER
HILVERSUM I, 301 m., geeft Nieuws om
7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. VARA: 7,30
Gram.muziek. 8,18 Lichte morgenklan
ken. 8,50 Voor de hulsvrouw. 9,00
Werken Anton Dvorak. VPRO: 10.00
Morgenwijding. VARA: 10,20 Onze keu
ken. 11,00 Non-Stop-programma. —12,00
The Ramblers. 12,38 The Killma Ha-
walïan. 1,20 Vaudeville-orkest. 2,15
Jeugdconcert. 3,00 Eiland der schatten.
3,45 De Regenboog. 4,45 Het stond
in de krant. 5,35 Orkest Malando.
6,30 Ned. Strijdkrachten. 8,15 Opera
programma. 8,15 Marietje is m'n doch
ter 9,45 Viool en piano. 11,15 Zang
en orgel. 11,30 Luchtige klanken.
HILVERSUM II, 415 m„ geeft Nieuws om
7 8, 1, 7 en 10,30 uur. NCRV: 8,30
Morgenklanken. 8,00 Ziekenbezoek
9,35 Klassiek-concert. 10,30 Morgen
dienst, 11,25 Bijbels, hoorspel 12,00
De Varianten. 1,50 Orgelwerken Cesar
Franck. 2,35 Discoklanken. 3,00 Jeugd
concert. 4,15 Meisjesklasse. 4,45 Bij-
belvertèlling. 5,20 Hawaiïan Serenaders.
5,45 Rijk Overzee. 7,30 Het actueel
geluid. 8,25 Concertgebouw-orkest.
10,45 Avondwijding. 11,00 De vijf Zapa-
hara's. 11,20 Lichte avondklanken.
DE CHEP IS D00Q££D£>0HGEM TOT IN DAT DEEL VAM
DE LAMGE'S HEC&EHEM .LAMWAAQ. DE SPIEQEH WOQ-
DEN BEDIEND... EH HU VEQMAAKT ZICH EIJMEE DE
LANGE ALLERLEI BEWE6INGEN TE LATEN MAKEN
Een aardig S-sansspel.
Voor het maken van 3-sans-con-
tracten zijn dikwijls goede speelcapa-
clteiten nodig. Men sehenke eens aan
dacht aan het volgende spel:
De kaartverdeling was als volgt:
S. 6, 5, 2
H. h, 9
R. a, 10, 8, 6, 3
KI. 7, 4, 2
S. h, v, 9, 7 S. b, 4
H. v, b, 10, 4, 2 H. 8, 6, 5
R. 9, 2 R. b, 7, 5, 4
KI. 10, 8 KI. v, b, 9, 6
S. a, 10, 8, 3
H. a, 7, 3
R. h, v
KI. a, h, 5, 3
Zuid had met 2 sans geopend en na
het 3-ruitenantwoord van Noord 3
sans geboden. Dit werd het eindbod.
West kwam op met harten vrouw.
Nu kan Zuid al direct in de eerste
slag twee fouten maken. Hjj mag in
N. niet de heer zetten en hg moet da
delijk in eigen hand met het aas ne
men. Laat hjj de eerste hartenslag
lopen dan speelt dè tegenpartij de
harten heer uit N. weg en Zuid kan
de ruiters niet tot hun recht doen ko
men. Zuid speelde direct in de tweede
slag ruiten heer en in de derde rui
tenvrouw. Toen in deze derde slag
West ruiten 9 bespeelde nam Zuid In
Noord met het aas over in verband
met de 10 en 8 aldaar. In de 4e slag
volgde ruiten 10, die Oost met de boer
nam en harten naspeelde. Harten heer
in Noord nam de slag en nadat nog
twee ruitens uit N. waren uitgespeeld,
volgde in Zuid nog sch. aas en aas-
heer van klaver, waarmee het con
tract was gemaakt. Gaat U het even
bedachtzaam na. En denkt u dan eens
over het volgende spel:
Noord: sch. a, h; ruiten a, h, v, b,
10, 9, 8, 7; klaver 10, 8, 7. Oost: sch.
b, 8, 5, 4. Harten a, v, b, 7, 5, 4. Rui
ten 6, 2. Klaver 3. Zuid: sch. v, 10, 9,
7, 6, 3, 2. Ruiten 3. Klaver a, h, v,
b, 4 en West de resterende kaarten.
Zuid moet op dit spel 7 sch. spelen,
omdat O.W. 7 harten hadden gebo
den en N.Z. daarna tot groot slem
sch. waren gekomen. West kwam uit
met ruiten 5. Hoe zoudt ge als Zuid
verder gespeeld hebben?
SANTA MONICA. Op 15 Febr. 1946 daverde een passagiersvliegtuig met
twee en vijftig passagiers en vier leden bemanning over de startbanen van
Santa Monica Airfield, de geboorteplaats der Douglasvliegtuigen. Het was de
eerste vlucht van de nieuwe DC-6 „Altimatic", het wondervliegtuig van 1947
en het begin van een langdurige beproevingsperiode. Vijftien maanden lang
besteedde Douglas tussen de vijf en zes millioen gulden aan beproevingen,
onderzoekingen en verbeteringen van het vliegtuig. Meer dan zesduizend
vlieguren werden aan het eerste toestel van dit type besteed alvorens het
„af was.
Zodra de DC-6 in gebruik genomen
werd bij de American Airlines, de
American Overseas Airlines, de Trans
V/orld Airlines, de Pan American Air
lines en de Sabena, besteedde Douglas
een millioen dollars aan experts, die
tot taak hadden over de hele wereld
een waakzaam oog op de DS-6 te
houden en gegevens te verzamelen,
die van nut konden zijn bij de bouw
van nieuwe types. Dat was in Mei van
dit jaar.
In Amerika heeft Douglas thans
tachtig toestellen van dit type ver
kocht en daarvoor honderd millioen
gulden minder ontvangen dan ont
wikkeling en bouwkosten bedroegen.
Ondanks dezen geweldige uitgaven en
gezamenlijke Inspanning van honder
den deskundigen, bleef de DC-6 niet
gevrijwaard voor rampen.
Vlak voor de landing ln Gallup ln
Nieuw Mexico ontdekte de flagship-
piloot Chatfield van American Air
lines, dat de rookaanwijzer een rook
ontwikkeling in het bagageruim aan
duidde. De rook vulde binnen enkele
ogenblikken het gehele vliegtuig, doch
hcewel door de rook verblind slaagde
de piloot er ln het vliegtuig veilig
neer te zetten op het vliegveld, ter
wijl het de stewardes en de tweede
bestuurder gelukte een paniek onder
de passagiers tijdig te bedwingen.
Het was in twee weken tijd de
tweede maal, dat brand uitbrak ln
het bagageruim van een DC-6. De
eerste brand boven Bryce Canyon
in Utah veroorzaakte een cata
strofe, waarbij 52 passagiers en de
vijf leden der bemanning de dood
vonden.
13. Pim, Pam en Pom denken diep
na. „Maar hoe doe je dat?" vraagt Pom
aarzelend.
„Nou, je kunt boodschappen doen
voor iemand of houthakken in 't bos",
zegt Wetsnaveltje.
14. „Lezen jullie de boskrant dan
nooit?" vraagt Wetsnavel weer. „Daar
staan altijd advertenties in, ze vragen
veel loopjongens tegenwoordig".
Dat is een reuze idee van zo'n klein
vogeltje.
Binnen 24 uur na de gebeurtenis te
Gallup zetten zes luchtvaartmaat
schappijen hun DC-6 toestellen, 92
stuks, ter waarde van honderdvijftig
millioen gulden, aan de grond. Zij zul
len niet opstijgen vóór de Central
A viation Board, de Amerikaanse raad
voor de luchtvaart, de oorzaak van
de rampen heeft ontdekt. Men ver
moedt een moeilijk te ontdekken fout
in de verwarming. Anderzijds wordt
gesproken over de magnesiumladings-
fakkels, die door de hitte< veroorzaakt
dcor de hete uitlaatgassen, vanzelf
zouden zijn ontbrand, doch ln feite
weet men nog niets.
Ijlings hebben de luchtvaatmaat-
schappijen, die hierbij betrokken zijn,
de oudere DC-3 en DC-4 weer van stal
gehaald, maar boetten daardoor in
aan plaatsruimte en snelheid.
Een schade van millioenen.
Met verkorte en eenvoudiger dienst
regelingen kunnen de maatschap
pijen thans nog driekwart van het
vroegere totaal aantal zitplaatsen
aanbieden, maar het is voor hen door
verlies van reizigers en afschrijving
zender winstmogelijkheden een kost
bare geschiedenis. Ook een vliegtulg(
dat op stal staat, kost geld. Minstens
twintig procent per jaar moet wor
den afgeschreven, hetgeen dus voor
de luchtvaartmaatschappijen in de
millioenen loopt.
De Centrale Aviation Board laat
echter, waar het de veiligheid ln de
lucht betreft, geen pecuniaire over
wegingen gelden en zal dus voor de
DC-6 toestellen geen luchtwaardig-
heidsbewijzen afgeven vóór het myste
rie der branden is opgehelderd.
Geeft glans aan Uw/ haar!
Glanzend en opvallend mooi wordt
ook Uw haar door regelmatige was-
sching met de zeep- en alkalivrijo
BLOND I DONKER KINDER - SH AMPOON
(Van onze speciale verslaggever)
Het staat nu vast, dat Johanna
Leijdekkers uit Vlissingen en de
vier andere Europese oorlogswees
kinderen, die uitgenodigd zijn voor
een bezoek aan Amerika, op 8 De
cember te Londen bijeen zijn ge
komen om vandaar vliegend
over de Oceaan! naar Amerika
te vertrekken, waar zij ontvangen
zullen worden op een wijze, zoals
men vorsten, generaals, politici
of filmsterren pleegt te huldigen.
Het zal een onvergetelijke reis
worden voor deze vflf kinderen;
een reis overigens, die hun na zo
veel leed van harte gegund is.
Hoe dit allemaal mogelijk Is gewor
den? Wel, gedurende de Spaanse Bur
geroorlog werd er een organisatie op
gericht in New York, genaamd „Fos-
ter Parents Plan for War Children,
Inc." en sinds die tijd is de organisatie
gestadig gegroeid. Geholpen door de
edelmoedigheid van een groot aantal
Amerikanen, werden vele duizenden
Europese oorlogswezen op een zeer
doeltreffende en practische wijze ver
zorgd. Elk van deze kinderen heeft
zijn eigen pleegouders in de Verenig
de Staten en correspondeert geregeld
met deze.
Jack Smith, de beroemde Ameri
kaanse zanger, interesseerde zich reeds
jaren voor het „Foster Parents' Plan".
Getroffen door de voortdurende nood
van de Europese kinderen, besloot hij,
dat er iets meer voor hen gedaan
moest worden, op veel grotere schaal.
Het was het idee van Jack Smith, dat
het leuk zou zijn, wanneer nu de
rollen eens omgedraaid zouden wor
den, dat in plaats van de Amerikanen,
die Europa komen bezichtigen, nu
eens vertegenwoordigers van de oor-
Door: HILLEGONDA VAN REENEN
Dolly zette zich weer in haar stoel
en nam haar naaiwerk weer op. Haar
gedachten dwaalden weg, zjj liet haar
verbeelding de vrije loop. Zij verwacht
te nog zoveel van het leven het
leven kon toch niet alleen uit werken
en je plicht doen bestaan. Het moest
toch ook vreugde brengen, vreugde
en voldoening.
Zij wist met een zekerheid, die
nooit verslapte, dat er eens een grote
verandering voor haar komen zou,
een ommekeer, die een geheel nieuwe
levensweg voor haar openen zou. En
dit gaf haar de moed vol te houden.
Een tikje op de deur stoorde haar
in haar overpeinzingen. Mrs. Glad-
stone trad binnen en bleef verwon
derd op de drempel staan.
„Zót je nu al weer te naaien? Je
gunt je zelf ook geen ogenblik rust,"
zei ze verwijtend.
„Ik moet toch zorgen, dat ik netjes
voor de dag kom," protesteerde Dol
ly. „En ik kan mij niet veroorloven
het een ander voor mij te laten doen."
„Als je eenmaal zo afgetobt bent als
wij allemaal, zul je je niet om je
uiterlijk bekommeren," voorspelde
mrs. Gladstone somber.
„Ik zal wel zorgen, dat het niet ge
beurt," verklaarde Dolly heftig.
„Je kunt er niets tegen doen," ging
de oudere vrouw voort. „Het komt
vanzelf. Maar ik ga maar weer eens.
Ik zal je niet langer ophouden. Je
bent een dapper meisje. Alleen vind
ik, dat je eens wat meer van het leven
genieten moest. Waarom ga je toch
niet eens met die Howard Carrol uit?"
„Met Howard Carrol?"
„Ja, je zou je best amuseren. Hij is
erg royaal, heb ik wel eens gehoord.
En hij verdient een massa geld. Wel
zeven of acht pond per week soms.
Extra werk. Je zou met hem kunnen
trouwen."
„Met Carrol?"
„Eens trouw je töeh. Dat doen wfl
allemaal."
„Ik heb Lok it'et Deweerd, oat ik
nooit trouwen zal, maar Carrol,
nee
„Je moet niet al te trots zijn,
Dolly," vermaande mrs. Gladstone.
„Je draagt je hoofd werkelijk een
beetje te hoog. Straks is er niemand,
die je hebben wil en dan wordt je een
eenzame oude vrijster. Dat wil je toch
ook niet. Met dromen komt men er
niet geloof me."
„Ik droom niet."
„Dan is het goed. Maar nu ga ik
toch werkelijk!"
Bij de deur bleef zij echter staan.
„Ik hoop, dat zij die Newton hier eens
wegjagen. Hij is de boze geest van de
buurt. Zet de jongens altijd tot kwaad
aan. Ik heb gisteren zijn kostjuffrouw
gesproken. Ze zei, dat ze hem niet
langer houden zou als hij zijn huur
niet contant betaalde. Het
hij voor haar doet zijn een
schappen en wat reparatie. _n
zijn kamertje voor drie en etn naive
shilling vertturen. Je kunt niet
eeuwig maaenjaen met Iemand heb
ben, zegt ze. Ik weet wel, arme men
sen moeten elkaar helpen, maar hij
zijn al die meisjes ook zo gek op hem.
Ik hoop werkelijk, dat ze hem hier
wegjagen."
Tegen middernacht vouwde Dolly
haar naaiwerk op. Een ogenblik later
hoorde zij voetstappen in de gang. Dit
betekende niet, dat het kamertje aan
de overkant van de gang een nieuwe
bewoner gekregen had. Nee, het was
Howard Carrol. En zij had vergeten
haar deur op slot te doen, toen mrs.
Gladstone weg was. Zij was zo ver
diept geweest in het werk, dat zij af
wilde maken
Zij stond op, maar voordat zij bij
de deur was, stond Carrol reeds bin
nen. Zijn jas hing open over zijn smo
king en hij had zijn hoed nog op.
„Dolly! Ik hoorde, dat je nog op
was en ik wilde je even goeden nacht
zeggen."
„Maak dat je weg komt!"
„Ik denk er niet aan. Ik moet eens
ernstig met je spreken." Hij sprak
langzaam en voorzichtig en zij be
greep, dat hij te veel gedronken had.
Natuurlijk had hij dat deden niet
alle mannen het als zij er de kans toe
kregen
„Ik denk er niet aan om weg te
gaan," verklaarde Carrol. „Dacht je,
dat ik al die trappen opgeklommen
was voor niets? Wat heb je toch te
gen me?"
„Niets, mr. Carrol. Maar het is nu
te laat voor een gesprek. Bovendien
ik ontvang geen heren op mijn kamer."
Het woord „heren" beviel hem. „Dat
weet ik wel, dat weet Ik wel. Je bent
een keurig meisje, Dolly. Maar luis
ter eens. Je zegt, dat je niets tegen
mij hebt? Wil je dan mijn meisje
zijn?"
„Maak dat je weg komt!"
(Wordt vervolgd).
logsgetroffen landen Amerika moes
ten bezoeken, zodat zij een warme in
druk van de warme vriendschap van
het Amerikaanse volk zouden krijgen,
de vriendschap, die tot nu toe alleen
tot uitdrukking was gekomen door het
zenden van voedsel- en kledingpak-
ketten en financiële hulp.
Het idee van Jack Smith is uitge
werkt. Op 8 December zullen vijf kin
deren, één uit Italië, één uit België,
één uit Nederland en twee uit Enge
land naar de Londense luchthaven
vliegen.
Hun aankomst in New York zal tref
fend zijn, zij zullen niet alleen ver
welkomd worden door hun pleeg
ouders, Jack Smith, Mary Pickford,
Minerva Pious, de beroemde Ameri
kaanse comedienne, en Ginny Simmes,
beroemd Amerikaans zangeres, maar
ook zullen zij daar de Ambassadeurs
van hun respectievelijke landen ont
moeten.
De vijf uitverkorenen.
Hieronder volgen de bijzonderheden
over de kinderen.
Giuseppe de Lillo, 12 jaar oud, ver
loor een been bij het bombardement
op Cassino; zijn ouders, 8 broers en
een zuster werden bij dit zelfde bom-
nardement gedood. Hij is de enige
overlevende van de familie. Zijn
pleegouder is Minerva Pious. Hij zal
Italië verlaten, terwijl hij zich behel
pen moet met een kruk, maar hij zal
terugkomen met het beste kunstbeen,
dat de moderne wetenschap hem kan
verschaffen.
Sheila Shepherd, 11 jaar oud, een
meisje uit Birmingham, werd op won*
derbaarlijke wijze gered, toen een vol
treffer op de gezinsschuilkelder haar
vader, moeder en broer doodde. Shei
la is kortgeleden geadopteerd door de
gehele stad Chicago.
Glenise Hilward, ook 'n meisje van
11 j. uit Birmingham, verloor haar vader
in de veldslag om Tunis. Haar moeder
stierf van verdriet enige tijd daarna.
Zij liet vijf kinderen achter. De be
roemde Amerikaanse zangeres Ginny
Simms heeft Glenise onder haar hoede
genomen.
Clement de Sutter, een 12-jarige
Belgische jongen, zijn vader was een
actief lid van de verzetsbeweging,
maar werd tenslotte gedood door de
folteringen van de Duitsers in de ge
vangenis van Hamburg. Mary Pick
ford is de pleegmoeder van deze jon
gen.
Johanna Leijdekkers, een 6-jarig
Nederlands meisje, is heit pleegkind
van Jack Smith. Zij is moederloos en
verloor haar vader en andere verwan
ten bij een bombardement op Vlissin
gen in 1943.
Eén van de hoogtepunten is de ont
vangst op het Witte Huis, waar zij
president Truman zullen ontmoeten.
Ieder van de kinderen is gevraagd 'n
kleinigheid uit eigen land voor de
president mee te brengen. De kinderen
worden tijdens hun verblijf onderge
bracht in „BSsex-House", New York
City, gevoed en gehuisvest door de
leiding van het hotel. Er zal de groot
ste zorg aan de kinderen worden be
steed. Dr. S. John Reisman heeft vrij
willig. voor elke dag, zijn diensten
aangeboden en er zullen de gehele tijd
verpleegsters aanwezig zijn.