F De strijd tegen de rode haan Stad en O Ernstige waarschuwing SCHOLIEREN IN STAKING IIPH/IISHAVE DE BRANDWEER Jongetje aan de dood ontsnapt Wieringse bus aan critiek onderhevig Rectificatie advertentie-wedstrijd Door het ijs gezakt Leger des Heils-film Uitbreiding mijnenveeg operaties Burgerlijke Stand De „Karei Doorman" naar Plymouth D a m m e n Geen „kaalkoppen" op de scholen meer De Pampus-Piraat De stand der wintercompetitie Tafeltennis IVA IDGG I Dames) 6—4 Den Burg Urk WAAR ZIJN ONZE SCHEPEN De gemiddelde burger en tot voor kort behoorde ik er ook toe weet maar zeer weinig af van de georganiseerde strijd tegen de rode haan. Je loeiend door de straten voortsnelt, maar de ware organisatie van het ge- weet zo iets als een brandweerauto te bestaan, die bellend of sirene- hele brandweerapparaat is iets waar je niet zo bjj stil staat. Ik ben er dezer dagen eens wél bij stil bljjven staan en wil U iets vertellen van mjjn bezoek aan de Javastraat, waar op nummero 127 het hoofdkwartier is ge vestigd van dit strijdbare orgaan, dat in onze samenleving niet gemist kan worden. Ik trof er onze plaatselijke brand weercommandant, de heer K. Rijpma, Inderdaad! Op de Javastraat is hij hoofd van de brandweer, op de Kerk- gracht commissaris van de Heilige Hermandad. En ik trof er de brand meester, de heer A. de Visser. Om het offensief te openen, vraag lk: „Wat is nu eigenlijk uw taak?" En het antwoord is: „Eigenlijk is het doel van ons werk, ons zelf zo goed als overbodig te maken!" Dat is ook zo, want de taak van deze organisatie is voor een groot deel z.g. preventief, d.w.z. het voorkomen van branden. Daarnaast zullen er al tijd branden blijven vóórkomen en dan is het zaak, de boel zó voor elkaar te hebben, datja, eigenlijk, dat de rode auto voor niets komt! Want al tijd is er nog voor de mensen in de buurt van de brand gelegenheid met eigen middelen te blussen. Elke brand begint klein! En dan is er nog kans met een emmer water, een deken, een massa goed te doen. ORGANISATIE. Voor 1940 was iedere gemeente vol ledig baas in eigen huis. Zo hadden wij een vrijwillige brandweer en toen die niet meer kon beantwoorden aan haar doel, zei Den Haag daar niets van. We kregen in 1938 een politie-brandweer, waarvan het materiaal in Juni 1940 in de Prins Hendriklaan een ontijdige ondergang moest vinden. Tijdens de bezetting poogde de Haagse overheid orde te scheppen, maar het resultaat was als zovele dingen in die dagen. Alleen hielden we daaruit over een Rijksinspectie voor het Brandweer wezen. die eenheid bracht. En al is sinds 1 Jan. j.1. de situatie zó, dat B. en W. beslissen en de Rijksinspec tie slechts adviseert, is er nu toch een uniformiteit, niet alleen administratief, maar ook practisch. Daar kom ik nog op terug. Intussen is Den Helder een „kern gemeente", evenals bijv. Alkmaar, Enkhuizen, Haarlem, Zaandam. D.w.z. dat Den Helder tot op zekere hoogte de spil is, waarom ook andere gemeen- apprecieerd! Van het materiaal dient men onder alle omstandigheden af te blijven, opdat men het hierboven om schreven „aflegsysteem" niet in de war sture! De opleiding van de bevel voerders is zo afdoende, dat men om meerdere redenen de beste dienst be wijst op grote afstand te blijven en alleen hulp te verlenen, indien de be velvoerders dat vragen! Intussen is de grote automotorspuit naar buiten gereden. Bestudering van de wagen in détailsHet zou te veel plaatsruimte vergen daarvan een alles omvattende beschrijving te geven, maar het is opmerkelijk hoe handig, hoe doeltreffend, hoe practisch alles is ingericht. Momenteel zijn de brand weermensen doende om een tweetal auto's (Amerikaanse vrachtauto's van een vulgesim type) zelf in te richten. Een goedkope oplossing, maar vooral een mooie gelegenheid voor het perso neel om 100% vertrouwd te raken met het materiaal. In de toekomst zal onze gemeente In vier stukken worden gesplitst, ln leder .waarvan brandweermateriaal zal wor den gestationneerd. Dit kan pas het geval zijn wanneer het- oproepsysteem met microfoon en luidsprekers klaar is. Ook is daarbij haast onont beerlijk, dat de brandweer haar bivak zal kunnen opslaan in de onmiddellijke nabijheid van het politiebureau. „Afleggen!" commandeert plotse ling de heer De Visser zijn mannen, die nog op de wagen zitten. En enke le ogenblikken later geeft de eerste aanvalsslang al water. Dat gaat op merkelijk snel. Met gerechtvaardigde trots word ik door de heren er aan i herinnerd, dat in 1947 een ploeg 8e werd in het landelijke brandweercon- cours, waaraan 500 ploegen deelna men. „EEN REUZE FIKKIE". We gaan daarna naar het braak- Lord Frazer de nieuwe Chef van de Britse vloot. Gistermiddag speelden op de spoor lijn nabij het fort Dirks Admiraal dus op verboden terrein! enkele kleuters, die geen ogenblik dachten aan de mogelijkheid van naderend ge vaar. Dat kwam toch, in de vorm van de trein, die om 16.20 uur te Den Hel der moest arriveren. Door de bocht in de spoorlijn kreeg de machinist pas laat de kinderen in het oog. Hij trachtte door middel van de stoomfluit de kin deren te waarschuwen, terwijl hij te gelijkertijd krachtig remde. De kinde- Iedere dag bezoekt een flink aantal Wieringse jongens en meisjes de diver se Helderse middelbare scholen, en zij maken de reis op en neer per bus. Reeds menig keer heeft de verbinding aanleiding tot klachten gegeven, zowel van de zijde der jeugdige passagiers en hun ouders als van de busonder nemer. De passagiers waren verre van tevreden over de tarieven en de NACO harerzijds had dikwijls gerechtvaardig de fcritiek over de wijze waarop de jeugdige passagiers in haar kostbare vervoermiddelen huishield, Het kwam er op neer, dat de Naco en de passagiers beide aan een eind van een dik touw trokken, wat de onder linge verstandhouding niet bevorderde. De passagiers hebben de laatste dagen weer een casus belli, omdat de dump wagen, die thans als vervoermiddel dienst doet eigenlijk op 't autokerkhof thuishoort. De raampjes liggen er uit, een behoorlijke opstap ontbreekt en 't interieur is verre van comfortabel, en daarom zijn de Wieringse scholieren met al het jeugdig vuur dat zij in deze winterse dagen konden opbrengen, in opstand gekomen tegen deze klant- onwaardige wijze van vervoeren. Het beste middel dat zij meenden te kunnen toepassen, was.een staking. Zij staken de koppen bij elkaar en be sloten te staken. Ze weigerden zich door de dumpwagen, naar Den Helder te laten vervoeren en namen de conse quentie daarvan het verzuimen van school in volle overtuiging op zich. Zo kon het gebeuren dat gisteren me nige lege schoolbank te vinden was in lyceum en hbs, in ambachtsschool en vakschool voor meisjes en de gemeen telijk ulo. Wel 'werd een briefje naar de scholen gezonden, waarin de reden tot het verzuim werd medegedeeld. Wij kunnen ons het standpunt van de In één der advertenties kwam voor het nummer 58; dit moest zijn 53. Het nummer 34 in de advertentie van de I fa. H. moest zijn 35. De inzendingen be hoeven niet speciaal te geschieden op het formulier, dat vorige week werd afgedrukt. Dit diende slechts ter verge makkelijking. Het heeft een paar dagen hard ge vroren en het ijs op sloten en grachten maakt al een heel stevige indruk, maar men moet er toch niet te veel van ver wachten. Zelft het gewicht van een klein kind kan het nog niet dragen. Dat bleek gistermiddag in Tuindorp, waar drie kinderen door het ijs zijn ge zakt. Voorbijgangers hebben ze tijdig uit hun gevaarlijke en kille positie ver lost. Ook dit mag als een waarschuwing gelden. ten in de omgeving brandweertech- I liggende stuk grond aan het westejjjk rx. i A vino Pan. I vnn .Tavasfraot Irnr«-iV.v, nisch gezien draaien. Zo Anna Pan lowna, Breezand, Schagen, Winkel, Zijpe, Callantsoog, Wieringen en Texel. Zo nodig gaat Den Helder's materiaal daar assisteren. (Ik heb, dit horende, de commandant geadviseerd voor zijn Sinterklaas een brandweer- helicoptère te vragen met het oog op Texel! Maar dat was een stoute op merking, zeiden ze!) Vandaar ook dat Nieuwediep wat sterker in zijn mate riaal zit. Hoe sterk dat rijdend ge deelte is? 1 Magyrus-ladderwagen, 1 grote autospuit, 2 autotrekkers én 6 motorspuiten, die achter iedere vracht auto kunnen worden vervoerd. Eén van die motorspuiten is op Juliana- dorp geplaatst. Daar bestaat de be zetting nog uit vrijwilligers. Het woordje „nog" duidt niet op een ver ouderde of ongewenste toestand. In tegendeel. Want zowel brandweertech- nisch als financieel is dit de meest ge wenste situatie. Maar dat woordje duldt de tegenstelling aan tot de toe stand in Den Helder zelf, waar de „bemanning" bestaat uit een vaste kern en een plichtbrandweer. Die vaste kern zetelt in de Java straat. De plichtbrandweer wordt ge- voi-md door het personeel van politie, openbare werken en gas-, water- en lichtbedrijven. In totaal beschikt men over 64 mensen. HET AFLEGSYSTEEM. Stelt TT zich eens voor, dat telefoon 3500 ratelt in de Javastraat en dat er «en brand wordt gemeld. Dan geeft de aanwezige brandmeester of diens plaatsvervanger de dienstdoende brandwachter een nummer van 1 tot en met 8 die stappen in en op de auto en luide sirene-loeiend snelt de car door de stad. Maar, die fictieve brand latend voor wat ze is, zal de scherpzinnige lezer zeggen: is de vaste kern van 10 man altijd aanwezig? Na tuurlijk niet! Dan rukt de auto uit met b.v. 3 man. En de eigen spe ciale telefoonlijn naar het politie bureau zorgt er voor, dat vandaar de overige benodigde mannen op pad gaan in een tempo, wat de militair noemt, met 3 kruisjes. Op de plaats des onheils is intussen het drietal be gonnen met het afwerken van de ta ken 4, 5 en 8. En is de politlehulp dan nog niet aanwezig, dan gaan ze daar na in hoog tempo aan de taken 6, 7 en 1 enzovoorts. Het „afleggen" van het materiaal is onderverdeeld in ta ken, die ieder een nummer hebben. Die taakindeling is nationaal uni form geregeld ik duidde daar al op en als onze Helderse brand wacht op vacanMe is in VaVs of De« Bosch, dan kan hij op volle snelheid helpen omdat hij elke taak van A tot Z kent! Ht) heeft voldoende aan het eommando: „no. 6". Deze methode om een brand „aan te vallen" betekent, dat hulp van bur gers maar zeer matig kan worden ge- einde van de Javastraat. M'n kwajon genshart gaat open: een flinke hoe veelheid olie en benzine gaat in een betonbak, een lucifertje gaat er in...... hoog laaien de vlammen op, gloeiend heet, zwarte wolken trekken de passe rende schooljeugd naar het „fikkie", maar nog voor de eersten het drassige landje hebben betreden (en ze zijn er verbazend snel bij, dat weet U ook wel!) is een der brandwachten met de z.g. mistblussing begonnen. En nauwelijks is de eerste poging tot blussing gedaan of het succes is vol komen! Het geheim van de smid? Het water wordt in de kop uan de straal- pijp fijn verdeeld, de hitte doet dat „douchewater" verdampen, er ont staat een mist, waardoor de vlammen niet heen kunnen dringen en die de brandweerman in staat stelt tot de vuurhaard door te dringen: met een pracht succes. Gesprek en demonstratie geven een voortreffelijke indruk. Ons Helderse brandweercommando is overtuigd van de belangrijke taak, die haar in han den is gelegd. Juist in onze stad mag geen enkel pand door brand verloren gaan. Maar daartoe is meer nodig dan standpijpen, slangen, auto's, sirenes en snelheid, daartoe is ook en vooral no dig preventief werk. Over die omvang rijke taak hoop ik U nog nader te vertellen. HENK DE JUTTER. ren zochten snel een veilige wijkplaats op, behalve de vijf-jarige Corrie Vorrer I NACO enigermate indenken. De jeug die blijkbaar werd afgeleid door een dige passagiers en vooral 'de jongens I hondje waarmee hij aan 't spelen was. I gedragen zich beslist niet altijd cor- Wonder boven wonder werd hij niet reet, en het vervoermiddel heeft me- door de trein gegrepen, maar licht door een uitstekend deel van de locomotief geraakt. De trein kwam even later tot stilstand, waarna gelukkig bleek, dat het jongetje er bijster goed afgekomen was. Het kind werd meegenomen naar het station, vanwaar het naar het ge meentelijk ziekenhuis werd overge bracht. Zijn toestand is vrij gunstig. Corrie heeft een lichte hoofdwonde en een lichte hersenschudding opgelopen, maar is niet buiten kennis geweest. Dit ongeval mag dus als een ernstige waarschuwing worden beschouwd, vooral aan het adres van de ouders. Nu de sloten 'dichtgevroren zijn, is de spoorbaan voor spelende kinderen ge makkelijk te bereiken. Het is te enen male ondoenlijk om stéeds een agent van politie langs de lijn te laten sur veilleren, dus laten de ouders 'n oogje in het zeil houden. Ik scheer me met muziek en Philips „PHILISHAVE" zegt Staal- baard. Even de steker in het stop contact en, terwijl ik luister naar de radio, vliegt mijn baard er af. Droogscheren met „PHILISHAVE" STAALBAARD is inderdaad een gemak. Gaat U zich-daarvan een» persoon lijk bij Uw handelaar overtuigen PHILIPS In de Legerzaal aan de Spoorgracht wordt Woensdag, aanvangende 8 uur een filmavond gegeven. De hoofdfilm zal zijn „De Huifkar", waarin de geva ren en ontberingen worden vertoond van een groep pioniers, die een grote tocht maken om 'n streek te zoeken waar zij een menswaardig bestaan kunnen vinden. De film laat ook zien in welke mate liefde en haat, hebzucht en jaloezie in het leven van deze men sen een rol spelen. Het vertonen van de film heeft een tweeledig doel: in de eerste plaats om de bezoekers 'n avond van leerzame ontspanning te bieden, en in de tweede plaats om geld bijeen te brengen voor de inventaris van de ver nieuwde zaal. De toegangsprijs is daar om op vijftig cent gesteld. 's Middag om vijf uur wordt een spe ciale kindervoorstelling gegeven; en- trée twintig cent. Voor bijzonderheden zie men ook de advertentie. Naar de marine Voorlichtingsdienst ens mededeelt, heeft de koninklijke ma rine het plan der mijnenveeg-operatie» voor 1948 aanzienlijk uitgebreid, zo zal het twee mijl brede geveegde kanaal langs onze kust bezuiden de parallel van den Helder tot vier mijl worden verbreed. (Van 1» tot en met 21 Februari) Bevallen: A de Wit—Walboom, dochter A Forsius—Glabbeek, dochter M Jongepier—Broers, dochter H W Struijk—Kreuzen, zoon A Selderbeek— Woord, zoon J Wij kerTuithot, doch ter P Sont—De Vries, dochter M Solleveld—Hoolwerf, zoon H C C Mul der—Mulder, zoon. Ondertrouwd: FH Boogert en .T Monsma M van Manen en I G Bloem A van Dalen' en N Amels H Verhoef en J W Swart J P Looijensteijn en D Dekker. Getrouwd: C Vader en M de Kleijn L Klein en T Vliek. Overleden. A Boom (v), 49 jaar J v d Zandt (m), 73 Jaar. A Huigen (m), 75 jaar. Zoals gemeld gaat het escorte-vlieg- dekschip „Karei Doorman", dat de ko ninklijke marine in bruikleen heeft, binnenkort naar Engeland terug. De datum waarop het schip de Ne derlandse wateren zal verlaten staat thans vast. Op 8 Maart a s. vertrekt het namelijk van Rotterdam naar Ply mouth. nigmaal heel wat van hun minder zachtzinnige manipulaties te lijden. De NACO trekt daaruit de conclusie, dat de pupillen dan maar in een minder cómfortabel vehikel moeten worden vervoerd. Het gaat ook niet aan om een keurige autobus ter waarde van 40.000 in enkele weken tijds ernstig te laten devalueren. Zodoende moeten echter de „goeden" met de „kwaden" lijden. Het is zo ver velend, dat de „kwaden" dikwijls ook pp ander gebied „kwaad" zijn, en er geen beenzin zien om hun gebrek aan zelfbeheersing ten koste van de „goe den" te demonstreren. Wij geloven dat deze „kwaden" de verdere gang van zaken thans in de hand hebben. Ongetwijfeld zal de Naco bereid zijn om een behoorlijk vervoer middel disponibel te stellen, wanneer zij er zeker Van kan zijn dat de jeugd dit met zachtheid behandelt. Beide par tijen moeten van nu af aan gaan trek ken aan hetzelfde eind van het touw. De Naco moet zorgen voor een mens waardige bus, en de jongelui dienen daarop nu eens niet hun vernielzucht en baldadigheid, maar hun aankomen de zin voor orde en netheid en hun embryonale zelfbeheersing te botvieren. STAALBAARD Ook UW baard vliegt eraf1 N.V. PHILIPS" VERKOOP - MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND-EINDHOVEN Verblijdende vooruitgang. Een in 1942 ingesteld onderzoek van de schoolkinderen bracht aan het licht, dat een ontstellend groot aantal der leerlingen, t.w. 27 pet., met favus en pediculosis capitis be smet was. Ten einde dit euvel met kracht te kunen bestrijden, werd een strafverordening in het leven ge roepen, waarbij werd bepaald, dat ouders hun leerplichtige kinderen, na aanschrijving van de Burgemeester, niet anders' dan met kaal geschoren of kaal geknipt hoofd naar school mochten zenden en dat zij ook ove rigens moesten voldoen aan de maat regelen, welke ter bestrijding van onreinheid op het hoofd en ziekte van hoofdhuid en -haar ten aanzien van die kinderen worden voorge schreven. De verordening, waarvan om voor de hand liggende redenen een sterke preventieve werking uitging, heeft ongetwijfeld nuttig gewerkt. Intus sen Is echter zo werd door de di recteur van de gemeentelijke genees kundige- en gezondheidsdienst mede gedeeld tengevolge van de ruimere beschikbaarstelling van reinigings middelen, doch vooral door het ge bruik van het bestrijdingsmiddel D.D.T., een zodanige verbetering in de toestand ingetreden, dat de ver ordening overbodig is geworden. De directeur van de schoolartsendienst eenzelfde gevoelen toegedaan. B. en W. stellen daarom aan de raad voor genoemde verordening ln te trekken. 137. De aandacht van het spook is afgeleid door het vogelenzaad, dat over ue grond verspreid ligt. Hij pikt de kor reltjes één voor één op en loopt daar door langzaam in de richting van het harnas. Hij kijkt niet op of om, zo ver diept is hij in de korrels, die op de gionu liggen. En dus ziet hij ook niet dat de arm van het harnas, eventjes be weegt. Of is dat nu verbeelding? Nee, nee kijk maar, de arny die de knots vasthoudt, lijkt wel W beven. 138. Nu is het spook vlak bij het harnas gekomen. Al het vogelenzaad heeft hij opgegeten en juist wil hij zijn boofd opheffen, wanneer de knots met een klap naar beneden suist en op het boofd van het spook terecht komt. De uitwerking is overwelèigend. „Auw, Auw!" schreeuwt het spook en yliegt weg. Maar wat is dat? Het spokënge- waad glijdt halverwege van hem af. Wie zou er onder zitten? Het boekje „De "ampus-Piraat" is verkrijgbaar aan ons loket, bij de be zorgers en agenten van onze courant in Den Helder en omliggende gemeen ten, en bij de volgende adressen: J. de Graaf, Winkel 148 Boekhandel Koffeman, Urk; Jonker, Stroet C 142, Dirkshorn; J. Bais, Kerkplein 23, Hip- polytushoef; Tummers, Molenvaart, An na Paulowna; T. Kroon, Molenvaart 133 Anna Paulowna; mej. Dogger, Oude- schild 183; M. J. Bremer, Weststraat 17, Oosterend; W. Kievit, Schildereind, Den Burg. Texel; Fa. Rey, Weverstraat, Dr Burg, Texel; W. Jonker, Den Hoorn 102, Texel; G. Keizer, De Waal 4, Texel. Hieronder volgen de standen van de competitie van onze plaatselijke dam clubs, je groep: C. J. J. Leibbrand J. Stoll A. J. Jose A. A. Bremer P. van Veen J. Bezemer W. Wieren R. Damen M. Kwast O. Ottevanger J. v. er. Molen J. Vink S. Slort E. Molema D. Dissel 2e groep; A. Ouwens A. v. d. Sloot J. Zijderveld P. Verkerk A. van Ooyen J. Jagel P. Kwast J. Bouman P. Geus D. Groot P. Arends L. Simonse A. van Veen A. J. Bezemer afgebroken partij. 3e groep: F. Post A. Bekebrede P. Oost H. Kraan G. te Boekhorst P. Slort D. Bethlehem J. Broersen H. Rietveld H. D. Louwerens W. Ouwens J. J. Amiabel W. Slort J. Deyman 4e groep, le ronde: P. Schippers J. J. Vinke J. Halm H. Koger J. Dekkers P. Kooiman P. Schippers kampioen. 2e ronde: J. J. Vinke H. Koger J. Halm P. Kooiman P. Schippers J. Dekkers 16 9 7 0 25 15 10 4 1 24 15 9 3 3 21 17 5 8 4 18 18 7 4 7 18 15 5 5 S 15 15 6 3 6 15 12 4 5 3 13 15 5 2 8 12 16 2 8 6 12 16 5 2 9 12 15 3 5 7 11 16 3 4 9 10 16 3 4 9 10 5 2 2 1 6 14 10 2 2 22 15 9 4 2 22 16 7 6 3 20 15 5 9 T 19- 15 7 4 4 18 15 5 8 2 18 15 6 4 5 16 13 6 3 4 15 11 3 6 2 12 11 2 5 4 9 16 0 7 9 7 9' 1 3 5 5 15 0 5 10 5 11" f 1 0 10 2 17 12 5 0 29 18 13 1 4 27 15 8 4 3 20 16 8 0 8 16 14 6 3 5 15 13 6 2 5 14 14 5 4 5 14 15 5 4 6 14 17 5 4 8 14 17 6 1 10 13 16 5 2 9 11 13 4 2 7 10 16 5 0 11 10 17 3 4 10 10 10 8 1 1 17 10 7 0 3 14 9 4 3 2 10 10 2 3. 5 7 9 2 2 5 6 10 0 4 6 4 7 4 1 2 9 6 2 2 2 6 5 2 1 2 5 6 1 2 3 4 1 1 '0 0 2 1 0 0 1 0 De dames van de Helderse Tafel tennisclub I.V.A. speelde j.1. Zondag een competitiewedstrijd tegen 't ster ke D.G.G. I uit Alkmaar. Het werd een zege voor onze I.V.A.-dames, die nu stevig aan de kop gaan. Als het even wil, dan zullen de I.V.A.-dames kampioen worden. Ook in de stads- competitie doet I.V.A. 't best. In alle 3 klassen handhaven zfl zich bij de kopgroep, wat een succes genoemd kan worden. „ER STAAT GESCHREVEN". Vrijdagavond gaf het „Klein Toneel" van Oudeschild, als laatste in de to neelwedstrijd een opvoering van het toneelspel in vier bedrijven „Er staat geschreven" door Jaap van der Poll. Het spijt ons zeer dat wij van dit laatste stuk geen verslag kunnen ge ven, daar er door de heren organisato ren geen plaats voor de pers was ge- reserveerd en zij zonder meer ons lie ten „staan". Vanaf deze plaats willen wij ge noemde heren hiervoor dan ook onze dank betuigen en hopen dat zij die de ze avond aanwezig waren in ieder ge val een prettige avond hadden. Op de uitslag van de toneelwedstrijd hopen we nader terug te komen. VERGUNNING VERLEEND. De minister van economische zaken, heeft aan mevr. C. F. MooyMidde laar, Waal en Burg, W 77 vergun ning verleend tot het vestigen van een inrichting, bestemd of mede bestemd voor de uitoefening van een pension- bedrijf in het perceel hierboven ge noemd. Het onderhavige bedrijf mag niet worden verplaatst .en/of overge daan. NIEUWE VISAFSLAG. Men is thans begonnen met de onder bouw van de nieuwe visafslag. Daarna volgt de bovenbouw. Afzonderlijk moet de watervoorziening worden ge regeld. Men denkt de nieuwe visafslag pér 1 Mei a.s. in gebruik te nemen. Laatste positie Ned. passagiers- en vrachtschepen: Abbedijk, 21/2 van New-York naar Antwerpen. Alphacca, 22/2 van Antwerpen te Genua. Bali 22/2 van Pangkal Pinang te Batavia. Bor- neo 23/2 van Halifax naar Port Said, Boschfontein 22/2 van Lorenzo Marquez naar Durban. Breda, Val- paraisoChristobal, 23/2 te Anto- fagasta. Cottica, 22/2 van Trinidad naar La Guaira. Gaasterkerk, Rot terdamJapan, 23/2 te Port Swet- tenham.Indrapoera, JavaRotter dam, pass. 22/2 16 uur Pantellarla. Jaarstroom, 24/2 van Dakar te IJmui- den verwacht. Kamerlingh Onnes, 21/2 te Colombo, vermoedelijk 22/2 naar Rotterdam.Katwijk, 22/2 van Delfzijl te Lubeck. Kota Agoeng, 22/2 van Penang naar Colombo. Kota Baroe, 23/2 6 uur op proeftocht van Port Said, vermoedelijk 24/naar Rotterdam. Kota Gede, 23/2 van Macassar te Soerabaya verwacht. Larènberg, AmsterdamKonakri, 20/2 van Dakar. Leerdam, Rotterdam New-York, pass. 22/2 Dungeness. Limburg, 2/12 van Batavia naar Sin gapore. Lutterkerk, 21/2 van Port Said naar Genua. Maetsuycker, 22/2 van Batavia te Pladjoe verw. Manoeran, 23/2 van Durban te Buenos Aires. Meerkerk, 22/2 van Shang hai naar Kobe. Nieuw-Amsterdam, 21/2 van Rotterdam te New-York. Noordam, 21/2 van New-York naar Rotterdam. Noordwijk, Terneuzen Huelva, pass. 23/2 Dover. Ootmar- sum, 22/2 van Antilla naar Caibarian. Ophir, 21/2 van Makassar naar Soerabaia. Oranje, BataviaAm sterdam, 20/2 van Aden. - Oranjefon tein, 22/2 van Port Elisabeth naar East Londen. Poeloe Laut, 21/2 van Batavia te Bangkok. Prins Willem II, 22/2 van St. John (N.B.) naar Ha lifax en Antwerpen. Prins Willem IV, 22/2 van Jaffa te Bristöl. Radja, 22/2 van Singapore naar Palembang. Roepat, 21/2 van Semarang te Ba tavia. Ronda, ColomboPort Said,-- pass. 22/2 Minicoy. Singkep, Am sterdamJava, 22/2 van Suez. Slo- terdijk, Rotterdam-Batavia passeerde 22/2 1 uur Finisterre. Stad Arnhem RotterdamSavona, pass. 21/2 Gi braltar. Stad Schiedam, Calcutta— Nederland, 20/2 van Port Said. Su- matra, Java—New-York, 22/2 te Ha lifax. Tiba, MontevideoRotterdam, pass. 21/2 St. Vincent (K.V.) Tji- tjalengka, 18/2 van Hongkong naar Singapore. Westland, 21/2 van Santos naar Montevideo. Willem Ruys, RotteiclgmBatavia, pass. 22/3 18 uur Kaap Bon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 2