F
De strijd tegen de rode haan
Stad en O
Ernstige waarschuwing
SCHOLIEREN
IN STAKING
IIPH/IISHAVE
DE BRANDWEER
Jongetje aan de dood
ontsnapt
Wieringse bus aan critiek
onderhevig
Rectificatie
advertentie-wedstrijd
Door het ijs gezakt
Leger des Heils-film
Uitbreiding mijnenveeg
operaties
Burgerlijke Stand
De „Karei Doorman" naar
Plymouth
D
a m m e n
Geen „kaalkoppen"
op de scholen
meer
De Pampus-Piraat
De stand der
wintercompetitie
Tafeltennis
IVA IDGG I Dames)
6—4
Den Burg
Urk
WAAR ZIJN
ONZE SCHEPEN
De gemiddelde burger en tot voor kort behoorde ik er ook toe weet
maar zeer weinig af van de georganiseerde strijd tegen de rode haan. Je
loeiend door de straten voortsnelt, maar de ware organisatie van het ge-
weet zo iets als een brandweerauto te bestaan, die bellend of sirene-
hele brandweerapparaat is iets waar je niet zo bjj stil staat. Ik ben er
dezer dagen eens wél bij stil bljjven staan en wil U iets vertellen van mjjn
bezoek aan de Javastraat, waar op nummero 127 het hoofdkwartier is ge
vestigd van dit strijdbare orgaan, dat in onze samenleving niet gemist
kan worden.
Ik trof er onze plaatselijke brand
weercommandant, de heer K. Rijpma,
Inderdaad! Op de Javastraat is hij
hoofd van de brandweer, op de Kerk-
gracht commissaris van de Heilige
Hermandad. En ik trof er de brand
meester, de heer A. de Visser.
Om het offensief te openen, vraag
lk: „Wat is nu eigenlijk uw taak?"
En het antwoord is: „Eigenlijk is het
doel van ons werk, ons zelf zo goed
als overbodig te maken!"
Dat is ook zo, want de taak van
deze organisatie is voor een groot deel
z.g. preventief, d.w.z. het voorkomen
van branden. Daarnaast zullen er al
tijd branden blijven vóórkomen en dan
is het zaak, de boel zó voor elkaar te
hebben, datja, eigenlijk, dat de
rode auto voor niets komt! Want al
tijd is er nog voor de mensen in de
buurt van de brand gelegenheid met
eigen middelen te blussen. Elke brand
begint klein! En dan is er nog kans
met een emmer water, een deken, een
massa goed te doen.
ORGANISATIE.
Voor 1940 was iedere gemeente vol
ledig baas in eigen huis. Zo hadden wij
een vrijwillige brandweer en toen die
niet meer kon beantwoorden aan haar
doel, zei Den Haag daar niets van. We
kregen in 1938 een politie-brandweer,
waarvan het materiaal in Juni 1940
in de Prins Hendriklaan een ontijdige
ondergang moest vinden. Tijdens de
bezetting poogde de Haagse overheid
orde te scheppen, maar het resultaat
was als zovele dingen in die dagen.
Alleen hielden we daaruit over een
Rijksinspectie voor het Brandweer
wezen. die eenheid bracht. En al is
sinds 1 Jan. j.1. de situatie zó, dat
B. en W. beslissen en de Rijksinspec
tie slechts adviseert, is er nu toch een
uniformiteit, niet alleen administratief,
maar ook practisch. Daar kom ik nog
op terug.
Intussen is Den Helder een „kern
gemeente", evenals bijv. Alkmaar,
Enkhuizen, Haarlem, Zaandam. D.w.z.
dat Den Helder tot op zekere hoogte
de spil is, waarom ook andere gemeen-
apprecieerd! Van het materiaal dient
men onder alle omstandigheden af te
blijven, opdat men het hierboven om
schreven „aflegsysteem" niet in de
war sture! De opleiding van de bevel
voerders is zo afdoende, dat men om
meerdere redenen de beste dienst be
wijst op grote afstand te blijven en
alleen hulp te verlenen, indien de be
velvoerders dat vragen!
Intussen is de grote automotorspuit
naar buiten gereden. Bestudering van
de wagen in détailsHet zou te
veel plaatsruimte vergen daarvan een
alles omvattende beschrijving te geven,
maar het is opmerkelijk hoe handig,
hoe doeltreffend, hoe practisch alles
is ingericht. Momenteel zijn de brand
weermensen doende om een tweetal
auto's (Amerikaanse vrachtauto's van
een vulgesim type) zelf in te richten.
Een goedkope oplossing, maar vooral
een mooie gelegenheid voor het perso
neel om 100% vertrouwd te raken met
het materiaal.
In de toekomst zal onze gemeente In
vier stukken worden gesplitst, ln leder
.waarvan brandweermateriaal zal wor
den gestationneerd. Dit kan pas het
geval zijn wanneer het- oproepsysteem
met microfoon en luidsprekers
klaar is. Ook is daarbij haast onont
beerlijk, dat de brandweer haar bivak
zal kunnen opslaan in de onmiddellijke
nabijheid van het politiebureau.
„Afleggen!" commandeert plotse
ling de heer De Visser zijn mannen,
die nog op de wagen zitten. En enke
le ogenblikken later geeft de eerste
aanvalsslang al water. Dat gaat op
merkelijk snel. Met gerechtvaardigde
trots word ik door de heren er aan i
herinnerd, dat in 1947 een ploeg 8e
werd in het landelijke brandweercon-
cours, waaraan 500 ploegen deelna
men.
„EEN REUZE FIKKIE".
We gaan daarna naar het braak-
Lord Frazer
de nieuwe Chef van de Britse
vloot.
Gistermiddag speelden op de spoor
lijn nabij het fort Dirks Admiraal
dus op verboden terrein! enkele
kleuters, die geen ogenblik dachten
aan de mogelijkheid van naderend ge
vaar. Dat kwam toch, in de vorm van
de trein, die om 16.20 uur te Den Hel
der moest arriveren. Door de bocht in
de spoorlijn kreeg de machinist pas
laat de kinderen in het oog. Hij trachtte
door middel van de stoomfluit de kin
deren te waarschuwen, terwijl hij te
gelijkertijd krachtig remde. De kinde-
Iedere dag bezoekt een flink aantal
Wieringse jongens en meisjes de diver
se Helderse middelbare scholen, en zij
maken de reis op en neer per bus.
Reeds menig keer heeft de verbinding
aanleiding tot klachten gegeven, zowel
van de zijde der jeugdige passagiers
en hun ouders als van de busonder
nemer. De passagiers waren verre van
tevreden over de tarieven en de NACO
harerzijds had dikwijls gerechtvaardig
de fcritiek over de wijze waarop de
jeugdige passagiers in haar kostbare
vervoermiddelen huishield,
Het kwam er op neer, dat de Naco en
de passagiers beide aan een eind van
een dik touw trokken, wat de onder
linge verstandhouding niet bevorderde.
De passagiers hebben de laatste dagen
weer een casus belli, omdat de dump
wagen, die thans als vervoermiddel
dienst doet eigenlijk op 't autokerkhof
thuishoort. De raampjes liggen er uit,
een behoorlijke opstap ontbreekt en 't
interieur is verre van comfortabel, en
daarom zijn de Wieringse scholieren
met al het jeugdig vuur dat zij in deze
winterse dagen konden opbrengen, in
opstand gekomen tegen deze klant-
onwaardige wijze van vervoeren.
Het beste middel dat zij meenden te
kunnen toepassen, was.een staking.
Zij staken de koppen bij elkaar en be
sloten te staken. Ze weigerden zich
door de dumpwagen, naar Den Helder
te laten vervoeren en namen de conse
quentie daarvan het verzuimen van
school in volle overtuiging op zich.
Zo kon het gebeuren dat gisteren me
nige lege schoolbank te vinden was in
lyceum en hbs, in ambachtsschool en
vakschool voor meisjes en de gemeen
telijk ulo. Wel 'werd een briefje naar
de scholen gezonden, waarin de reden
tot het verzuim werd medegedeeld.
Wij kunnen ons het standpunt van de
In één der advertenties kwam voor
het nummer 58; dit moest zijn 53. Het
nummer 34 in de advertentie van de
I fa. H. moest zijn 35. De inzendingen be
hoeven niet speciaal te geschieden op
het formulier, dat vorige week werd
afgedrukt. Dit diende slechts ter verge
makkelijking.
Het heeft een paar dagen hard ge
vroren en het ijs op sloten en grachten
maakt al een heel stevige indruk, maar
men moet er toch niet te veel van ver
wachten. Zelft het gewicht van een
klein kind kan het nog niet dragen.
Dat bleek gistermiddag in Tuindorp,
waar drie kinderen door het ijs zijn ge
zakt. Voorbijgangers hebben ze tijdig
uit hun gevaarlijke en kille positie ver
lost. Ook dit mag als een waarschuwing
gelden.
ten in de omgeving brandweertech- I liggende stuk grond aan het westejjjk
rx. i A vino Pan. I vnn .Tavasfraot Irnr«-iV.v,
nisch gezien draaien. Zo Anna Pan
lowna, Breezand, Schagen, Winkel,
Zijpe, Callantsoog, Wieringen en
Texel. Zo nodig gaat Den Helder's
materiaal daar assisteren. (Ik heb, dit
horende, de commandant geadviseerd
voor zijn Sinterklaas een brandweer-
helicoptère te vragen met het oog op
Texel! Maar dat was een stoute op
merking, zeiden ze!) Vandaar ook dat
Nieuwediep wat sterker in zijn mate
riaal zit. Hoe sterk dat rijdend ge
deelte is? 1 Magyrus-ladderwagen, 1
grote autospuit, 2 autotrekkers én 6
motorspuiten, die achter iedere vracht
auto kunnen worden vervoerd. Eén
van die motorspuiten is op Juliana-
dorp geplaatst. Daar bestaat de be
zetting nog uit vrijwilligers. Het
woordje „nog" duidt niet op een ver
ouderde of ongewenste toestand. In
tegendeel. Want zowel brandweertech-
nisch als financieel is dit de meest ge
wenste situatie. Maar dat woordje
duldt de tegenstelling aan tot de toe
stand in Den Helder zelf, waar de
„bemanning" bestaat uit een vaste
kern en een plichtbrandweer.
Die vaste kern zetelt in de Java
straat. De plichtbrandweer wordt ge-
voi-md door het personeel van politie,
openbare werken en gas-, water- en
lichtbedrijven. In totaal beschikt men
over 64 mensen.
HET AFLEGSYSTEEM.
Stelt TT zich eens voor, dat telefoon
3500 ratelt in de Javastraat en dat er
«en brand wordt gemeld. Dan geeft
de aanwezige brandmeester of diens
plaatsvervanger de dienstdoende
brandwachter een nummer van 1
tot en met 8 die stappen in en op de
auto en luide sirene-loeiend snelt de
car door de stad. Maar, die fictieve
brand latend voor wat ze is, zal de
scherpzinnige lezer zeggen: is de vaste
kern van 10 man altijd aanwezig? Na
tuurlijk niet! Dan rukt de auto uit
met b.v. 3 man. En de eigen spe
ciale telefoonlijn naar het politie
bureau zorgt er voor, dat vandaar de
overige benodigde mannen op pad
gaan in een tempo, wat de militair
noemt, met 3 kruisjes. Op de plaats
des onheils is intussen het drietal be
gonnen met het afwerken van de ta
ken 4, 5 en 8. En is de politlehulp dan
nog niet aanwezig, dan gaan ze daar
na in hoog tempo aan de taken 6, 7
en 1 enzovoorts. Het „afleggen" van
het materiaal is onderverdeeld in ta
ken, die ieder een nummer hebben.
Die taakindeling is nationaal uni
form geregeld ik duidde daar al
op en als onze Helderse brand
wacht op vacanMe is in VaVs of De«
Bosch, dan kan hij op volle snelheid
helpen omdat hij elke taak van A tot Z
kent! Ht) heeft voldoende aan het
eommando: „no. 6".
Deze methode om een brand „aan
te vallen" betekent, dat hulp van bur
gers maar zeer matig kan worden ge-
einde van de Javastraat. M'n kwajon
genshart gaat open: een flinke hoe
veelheid olie en benzine gaat in een
betonbak, een lucifertje gaat er in......
hoog laaien de vlammen op, gloeiend
heet, zwarte wolken trekken de passe
rende schooljeugd naar het „fikkie",
maar nog voor de eersten het drassige
landje hebben betreden (en ze zijn er
verbazend snel bij, dat weet U ook
wel!) is een der brandwachten met
de z.g. mistblussing begonnen. En
nauwelijks is de eerste poging tot
blussing gedaan of het succes is vol
komen! Het geheim van de smid? Het
water wordt in de kop uan de straal-
pijp fijn verdeeld, de hitte doet dat
„douchewater" verdampen, er ont
staat een mist, waardoor de vlammen
niet heen kunnen dringen en die de
brandweerman in staat stelt tot de
vuurhaard door te dringen: met een
pracht succes.
Gesprek en demonstratie geven een
voortreffelijke indruk. Ons Helderse
brandweercommando is overtuigd van
de belangrijke taak, die haar in han
den is gelegd. Juist in onze stad mag
geen enkel pand door brand verloren
gaan. Maar daartoe is meer nodig dan
standpijpen, slangen, auto's, sirenes en
snelheid, daartoe is ook en vooral no
dig preventief werk. Over die omvang
rijke taak hoop ik U nog nader te
vertellen.
HENK DE JUTTER.
ren zochten snel een veilige wijkplaats
op, behalve de vijf-jarige Corrie Vorrer I NACO enigermate indenken. De jeug
die blijkbaar werd afgeleid door een dige passagiers en vooral 'de jongens I
hondje waarmee hij aan 't spelen was. I gedragen zich beslist niet altijd cor-
Wonder boven wonder werd hij niet reet, en het vervoermiddel heeft me-
door de trein gegrepen, maar licht door
een uitstekend deel van de locomotief
geraakt. De trein kwam even later tot
stilstand, waarna gelukkig bleek, dat
het jongetje er bijster goed afgekomen
was. Het kind werd meegenomen naar
het station, vanwaar het naar het ge
meentelijk ziekenhuis werd overge
bracht.
Zijn toestand is vrij gunstig. Corrie
heeft een lichte hoofdwonde en een
lichte hersenschudding opgelopen, maar
is niet buiten kennis geweest.
Dit ongeval mag dus als een ernstige
waarschuwing worden beschouwd,
vooral aan het adres van de ouders. Nu
de sloten 'dichtgevroren zijn, is de
spoorbaan voor spelende kinderen ge
makkelijk te bereiken. Het is te enen
male ondoenlijk om stéeds een agent
van politie langs de lijn te laten sur
veilleren, dus laten de ouders 'n oogje
in het zeil houden.
Ik scheer me met muziek en
Philips „PHILISHAVE" zegt Staal-
baard. Even de steker in het stop
contact en, terwijl ik luister naar
de radio, vliegt mijn baard er af.
Droogscheren met „PHILISHAVE"
STAALBAARD is inderdaad een gemak.
Gaat U zich-daarvan een» persoon
lijk bij Uw handelaar overtuigen
PHILIPS
In de Legerzaal aan de Spoorgracht
wordt Woensdag, aanvangende 8 uur
een filmavond gegeven. De hoofdfilm
zal zijn „De Huifkar", waarin de geva
ren en ontberingen worden vertoond
van een groep pioniers, die een grote
tocht maken om 'n streek te zoeken
waar zij een menswaardig bestaan
kunnen vinden. De film laat ook zien
in welke mate liefde en haat, hebzucht
en jaloezie in het leven van deze men
sen een rol spelen. Het vertonen van
de film heeft een tweeledig doel: in de
eerste plaats om de bezoekers 'n avond
van leerzame ontspanning te bieden, en
in de tweede plaats om geld bijeen te
brengen voor de inventaris van de ver
nieuwde zaal. De toegangsprijs is daar
om op vijftig cent gesteld.
's Middag om vijf uur wordt een spe
ciale kindervoorstelling gegeven; en-
trée twintig cent. Voor bijzonderheden
zie men ook de advertentie.
Naar de marine Voorlichtingsdienst
ens mededeelt, heeft de koninklijke ma
rine het plan der mijnenveeg-operatie»
voor 1948 aanzienlijk uitgebreid, zo zal
het twee mijl brede geveegde kanaal
langs onze kust bezuiden de parallel
van den Helder tot vier mijl worden
verbreed.
(Van 1» tot en met 21 Februari)
Bevallen: A de Wit—Walboom,
dochter A Forsius—Glabbeek, dochter
M Jongepier—Broers, dochter H W
Struijk—Kreuzen, zoon A Selderbeek—
Woord, zoon J Wij kerTuithot, doch
ter P Sont—De Vries, dochter M
Solleveld—Hoolwerf, zoon H C C Mul
der—Mulder, zoon.
Ondertrouwd: FH Boogert en .T
Monsma M van Manen en I G Bloem
A van Dalen' en N Amels H Verhoef
en J W Swart J P Looijensteijn en D
Dekker.
Getrouwd: C Vader en M de
Kleijn L Klein en T Vliek.
Overleden. A Boom (v), 49 jaar
J v d Zandt (m), 73 Jaar. A Huigen
(m), 75 jaar.
Zoals gemeld gaat het escorte-vlieg-
dekschip „Karei Doorman", dat de ko
ninklijke marine in bruikleen heeft,
binnenkort naar Engeland terug.
De datum waarop het schip de Ne
derlandse wateren zal verlaten staat
thans vast. Op 8 Maart a s. vertrekt het
namelijk van Rotterdam naar Ply
mouth.
nigmaal heel wat van hun minder
zachtzinnige manipulaties te lijden. De
NACO trekt daaruit de conclusie, dat
de pupillen dan maar in een minder
cómfortabel vehikel moeten worden
vervoerd. Het gaat ook niet aan om een
keurige autobus ter waarde van 40.000
in enkele weken tijds ernstig te laten
devalueren.
Zodoende moeten echter de „goeden"
met de „kwaden" lijden. Het is zo ver
velend, dat de „kwaden" dikwijls ook
pp ander gebied „kwaad" zijn, en er
geen beenzin zien om hun gebrek aan
zelfbeheersing ten koste van de „goe
den" te demonstreren.
Wij geloven dat deze „kwaden" de
verdere gang van zaken thans in de
hand hebben. Ongetwijfeld zal de Naco
bereid zijn om een behoorlijk vervoer
middel disponibel te stellen, wanneer
zij er zeker Van kan zijn dat de jeugd
dit met zachtheid behandelt. Beide par
tijen moeten van nu af aan gaan trek
ken aan hetzelfde eind van het touw.
De Naco moet zorgen voor een mens
waardige bus, en de jongelui dienen
daarop nu eens niet hun vernielzucht
en baldadigheid, maar hun aankomen
de zin voor orde en netheid en hun
embryonale zelfbeheersing te botvieren.
STAALBAARD
Ook UW baard vliegt eraf1
N.V. PHILIPS" VERKOOP - MAATSCHAPPIJ
VOOR NEDERLAND-EINDHOVEN
Verblijdende vooruitgang.
Een in 1942 ingesteld onderzoek
van de schoolkinderen bracht aan
het licht, dat een ontstellend groot
aantal der leerlingen, t.w. 27 pet.,
met favus en pediculosis capitis be
smet was. Ten einde dit euvel met
kracht te kunen bestrijden, werd een
strafverordening in het leven ge
roepen, waarbij werd bepaald, dat
ouders hun leerplichtige kinderen, na
aanschrijving van de Burgemeester,
niet anders' dan met kaal geschoren
of kaal geknipt hoofd naar school
mochten zenden en dat zij ook ove
rigens moesten voldoen aan de maat
regelen, welke ter bestrijding van
onreinheid op het hoofd en ziekte
van hoofdhuid en -haar ten aanzien
van die kinderen worden voorge
schreven.
De verordening, waarvan om voor
de hand liggende redenen een sterke
preventieve werking uitging, heeft
ongetwijfeld nuttig gewerkt. Intus
sen Is echter zo werd door de di
recteur van de gemeentelijke genees
kundige- en gezondheidsdienst mede
gedeeld tengevolge van de ruimere
beschikbaarstelling van reinigings
middelen, doch vooral door het ge
bruik van het bestrijdingsmiddel
D.D.T., een zodanige verbetering in
de toestand ingetreden, dat de ver
ordening overbodig is geworden. De
directeur van de schoolartsendienst
eenzelfde gevoelen toegedaan. B.
en W. stellen daarom aan de raad
voor genoemde verordening ln te
trekken.
137. De aandacht van het spook is
afgeleid door het vogelenzaad, dat over
ue grond verspreid ligt. Hij pikt de kor
reltjes één voor één op en loopt daar
door langzaam in de richting van het
harnas. Hij kijkt niet op of om, zo ver
diept is hij in de korrels, die op de
gionu liggen. En dus ziet hij ook niet
dat de arm van het harnas, eventjes be
weegt. Of is dat nu verbeelding? Nee,
nee kijk maar, de arny die de knots
vasthoudt, lijkt wel W beven.
138. Nu is het spook vlak bij het
harnas gekomen. Al het vogelenzaad
heeft hij opgegeten en juist wil hij zijn
boofd opheffen, wanneer de knots met
een klap naar beneden suist en op het
boofd van het spook terecht komt. De
uitwerking is overwelèigend. „Auw,
Auw!" schreeuwt het spook en yliegt
weg. Maar wat is dat? Het spokënge-
waad glijdt halverwege van hem af.
Wie zou er onder zitten?
Het boekje „De "ampus-Piraat" is
verkrijgbaar aan ons loket, bij de be
zorgers en agenten van onze courant
in Den Helder en omliggende gemeen
ten, en bij de volgende adressen:
J. de Graaf, Winkel 148 Boekhandel
Koffeman, Urk; Jonker, Stroet C 142,
Dirkshorn; J. Bais, Kerkplein 23, Hip-
polytushoef; Tummers, Molenvaart, An
na Paulowna; T. Kroon, Molenvaart 133
Anna Paulowna; mej. Dogger, Oude-
schild 183; M. J. Bremer, Weststraat 17,
Oosterend; W. Kievit, Schildereind,
Den Burg. Texel; Fa. Rey, Weverstraat,
Dr Burg, Texel; W. Jonker, Den
Hoorn 102, Texel; G. Keizer, De Waal 4,
Texel.
Hieronder volgen de standen van de
competitie van onze plaatselijke dam
clubs,
je groep:
C. J. J. Leibbrand
J. Stoll
A. J. Jose
A. A. Bremer
P. van Veen
J. Bezemer
W. Wieren
R. Damen
M. Kwast
O. Ottevanger
J. v. er. Molen
J. Vink
S. Slort
E. Molema
D. Dissel
2e groep;
A. Ouwens
A. v. d. Sloot
J. Zijderveld
P. Verkerk
A. van Ooyen
J. Jagel
P. Kwast
J. Bouman
P. Geus
D. Groot
P. Arends
L. Simonse
A. van Veen
A. J. Bezemer
afgebroken partij.
3e groep:
F. Post
A. Bekebrede
P. Oost
H. Kraan
G. te Boekhorst
P. Slort
D. Bethlehem
J. Broersen
H. Rietveld
H. D. Louwerens
W. Ouwens
J. J. Amiabel
W. Slort
J. Deyman
4e groep, le ronde:
P. Schippers
J. J. Vinke
J. Halm
H. Koger
J. Dekkers
P. Kooiman
P. Schippers kampioen.
2e ronde:
J. J. Vinke
H. Koger
J. Halm
P. Kooiman
P. Schippers
J. Dekkers
16
9
7
0
25
15
10
4
1
24
15
9
3
3
21
17
5
8
4
18
18
7
4
7
18
15
5
5
S
15
15
6
3
6
15
12
4
5
3
13
15
5
2
8
12
16
2
8
6
12
16
5
2
9
12
15
3
5
7
11
16
3
4
9
10
16
3
4
9
10
5
2
2
1
6
14 10
2
2
22
15
9
4
2
22
16
7
6
3
20
15
5
9
T
19-
15
7
4
4
18
15
5
8
2
18
15
6
4
5
16
13
6
3
4
15
11
3
6
2
12
11
2
5
4
9
16
0
7
9
7
9'
1
3
5
5
15
0
5
10
5
11"
f
1
0
10
2
17
12
5
0
29
18
13
1
4
27
15
8
4
3
20
16
8
0
8
16
14
6
3
5
15
13
6
2
5
14
14
5
4
5
14
15
5
4
6
14
17
5
4
8
14
17
6
1
10
13
16
5
2
9
11
13
4
2
7
10
16
5
0
11
10
17
3
4
10
10
10
8
1
1
17
10
7
0
3
14
9
4
3
2
10
10
2
3.
5
7
9
2
2
5
6
10
0
4
6
4
7
4
1
2
9
6
2
2
2
6
5
2
1
2
5
6
1
2
3
4
1
1
'0
0
2
1
0
0
1
0
De dames van de Helderse Tafel
tennisclub I.V.A. speelde j.1. Zondag
een competitiewedstrijd tegen 't ster
ke D.G.G. I uit Alkmaar. Het werd
een zege voor onze I.V.A.-dames, die
nu stevig aan de kop gaan. Als het
even wil, dan zullen de I.V.A.-dames
kampioen worden. Ook in de stads-
competitie doet I.V.A. 't best. In alle
3 klassen handhaven zfl zich bij de
kopgroep, wat een succes genoemd
kan worden.
„ER STAAT GESCHREVEN".
Vrijdagavond gaf het „Klein Toneel"
van Oudeschild, als laatste in de to
neelwedstrijd een opvoering van het
toneelspel in vier bedrijven „Er staat
geschreven" door Jaap van der Poll.
Het spijt ons zeer dat wij van dit
laatste stuk geen verslag kunnen ge
ven, daar er door de heren organisato
ren geen plaats voor de pers was ge-
reserveerd en zij zonder meer ons lie
ten „staan".
Vanaf deze plaats willen wij ge
noemde heren hiervoor dan ook onze
dank betuigen en hopen dat zij die de
ze avond aanwezig waren in ieder ge
val een prettige avond hadden.
Op de uitslag van de toneelwedstrijd
hopen we nader terug te komen.
VERGUNNING VERLEEND.
De minister van economische zaken,
heeft aan mevr. C. F. MooyMidde
laar, Waal en Burg, W 77 vergun
ning verleend tot het vestigen van een
inrichting, bestemd of mede bestemd
voor de uitoefening van een pension-
bedrijf in het perceel hierboven ge
noemd. Het onderhavige bedrijf mag
niet worden verplaatst .en/of overge
daan.
NIEUWE VISAFSLAG.
Men is thans begonnen met de onder
bouw van de nieuwe visafslag. Daarna
volgt de bovenbouw. Afzonderlijk
moet de watervoorziening worden ge
regeld. Men denkt de nieuwe visafslag
pér 1 Mei a.s. in gebruik te nemen.
Laatste positie Ned. passagiers- en
vrachtschepen:
Abbedijk, 21/2 van New-York naar
Antwerpen. Alphacca, 22/2 van
Antwerpen te Genua. Bali 22/2 van
Pangkal Pinang te Batavia. Bor-
neo 23/2 van Halifax naar Port Said,
Boschfontein 22/2 van Lorenzo
Marquez naar Durban. Breda, Val-
paraisoChristobal, 23/2 te Anto-
fagasta. Cottica, 22/2 van Trinidad
naar La Guaira. Gaasterkerk, Rot
terdamJapan, 23/2 te Port Swet-
tenham.Indrapoera, JavaRotter
dam, pass. 22/2 16 uur Pantellarla.
Jaarstroom, 24/2 van Dakar te IJmui-
den verwacht. Kamerlingh Onnes,
21/2 te Colombo, vermoedelijk 22/2
naar Rotterdam.Katwijk, 22/2 van
Delfzijl te Lubeck. Kota Agoeng,
22/2 van Penang naar Colombo.
Kota Baroe, 23/2 6 uur op proeftocht
van Port Said, vermoedelijk 24/naar
Rotterdam. Kota Gede, 23/2 van
Macassar te Soerabaya verwacht.
Larènberg, AmsterdamKonakri, 20/2
van Dakar. Leerdam, Rotterdam
New-York, pass. 22/2 Dungeness.
Limburg, 2/12 van Batavia naar Sin
gapore. Lutterkerk, 21/2 van Port
Said naar Genua. Maetsuycker,
22/2 van Batavia te Pladjoe verw.
Manoeran, 23/2 van Durban te Buenos
Aires. Meerkerk, 22/2 van Shang
hai naar Kobe. Nieuw-Amsterdam,
21/2 van Rotterdam te New-York.
Noordam, 21/2 van New-York naar
Rotterdam. Noordwijk, Terneuzen
Huelva, pass. 23/2 Dover. Ootmar-
sum, 22/2 van Antilla naar Caibarian.
Ophir, 21/2 van Makassar naar
Soerabaia. Oranje, BataviaAm
sterdam, 20/2 van Aden. - Oranjefon
tein, 22/2 van Port Elisabeth naar
East Londen. Poeloe Laut, 21/2 van
Batavia te Bangkok. Prins Willem
II, 22/2 van St. John (N.B.) naar Ha
lifax en Antwerpen. Prins Willem
IV, 22/2 van Jaffa te Bristöl. Radja,
22/2 van Singapore naar Palembang.
Roepat, 21/2 van Semarang te Ba
tavia. Ronda, ColomboPort Said,--
pass. 22/2 Minicoy. Singkep, Am
sterdamJava, 22/2 van Suez. Slo-
terdijk, Rotterdam-Batavia passeerde
22/2 1 uur Finisterre. Stad Arnhem
RotterdamSavona, pass. 21/2 Gi
braltar. Stad Schiedam, Calcutta—
Nederland, 20/2 van Port Said. Su-
matra, Java—New-York, 22/2 te Ha
lifax. Tiba, MontevideoRotterdam,
pass. 21/2 St. Vincent (K.V.) Tji-
tjalengka, 18/2 van Hongkong naar
Singapore. Westland, 21/2 van
Santos naar Montevideo. Willem
Ruys, RotteiclgmBatavia, pass. 22/3
18 uur Kaap Bon.