BEN NYPELS,
BUSSENBOENDERS
97'
89
Datum stichting Israël
voorspeld
was
SOLIDOX
en
k dat vele
veranderde
malen
60
VAN BREDERODE
De wederopbouw van boerderijen
DE STENEN SPREKEN
M
Abonneert U op dit blad
16 Mei 1948 belangrijke
datum volgens pyramide
van Gizeh
Purmerender Markt
KEIZERSTRAAT 69
WMWMÊÊ
9 W V W
-De meest
actuele krant
voor Den Helder
en omgeving is de
HELDERSCHE
COURANT
Welk een opvallend succes werd hier behaald met
behulp van sulfo-ricin-oleaat. Dit is een uniek mid
del tot het bestrijden en voorkomen van tandsteen.
Het geeft aan Uw tanden een gezonde, helder
witte glans. Solidox bevat dit heilzame middel,
Solidox bevat alles, wat voor de beste tand-
verzorging nodig is. U kunt er niet buiten.
VOOR WITTE EN GEZONDE TANDEN
V.V.V. „Helders Belang"
Gemeentelijke Lagere Landbouwschool
te Julianadorp.
H.H. MELKHANDEL AREN!
ONTVANGEN DE ECHTE
BESTAND TEGEN KOKEND WATER
Uit het
leven
piloot
Bezwaren tegen de
nieuwe regeling
Zware molton dweilen,
Aluminium pannen,
tafellepels en vorken,
Zware oogjes luiers,
vonkvrije lucifers,
Zijden dameskousen,
Zomerschoenen
I.75
gebreide werksokken
lederen herenriemen,
1.
50
kroon-Elastiek,
Eau de Cologne
zomer onderbroekjes
Zijden Dames-directoirs
Gummi tafelkleedjes,
(Van een
bijzondere
reeds
medewerker)
yEEL is er reeds geschreven over
de betekenis van de geheimzinnige
pyramide van Gizeh, die meer dan 40
eeuwen geleden, onder de regering
van Khufu werd gebouwd op de grens
van de Nijldelta, bij Gizeh.
Er heeft zich over dit bouwwerk 'n
gehele literatuur gevormd, welke van
actueel belang is.
De toploze pyramide van Gizeh is
het grootste bouwwerk ter wereld, dat
ooit werd opgericht. Deze regelmatige
vierzijdige afgeknotte pyramide heeft
een zijde van 230 en een hoogte van
140 meter. Zij is uit blokken kalk
steen opgebouwd van ongeveer 15 ton
en oorspronkelijk bekleed geweest
met gepolijst marmer.
Stelt men zich voor dat de gehele
St. Pieterskerk te Rome gemakkelijk
in dit bouwwerk verdwijnt en dat in
zijn oorspronkelijke staat de Oosterse
zon zich in de gepolijste vlakken spie
gelde, dan kan men zich enigszins het
monumentale karakter van dit bouw
werk indenken.
De bestemming van de pyramiden
in het algemeen is voldoende bekend:
zij dienden als koningsgraven, maar
bij het openen van de grote pyrami
de van Gizeh werd geen enkele mum
mie noch kostbaarheden gevonden.
Tientallen geleerden bestudeerden het
vraagstuk van de zin van deze pyra-
midte. Piazzi-Smith (1860) ontdekten
onder andere verschillende gangen en
Howard Vyse vond mede de oplos
sing. De bedoeling van de bouwers is
volgens deze onderzoekers geweest
de wereldgeschidenis in steen uit te
beelden.
Door de grondeenheid van maat, uit
gedrukt in pyramide-inches (1 p.i. is
het 500.000.000ste deel van de pooldia-
meter der aarde) kwam men tot de
merkwaardige wetenschap, dat de vol
tooide pyramide een hoogte zou heb
ben gehad van 3813 p.i. Deze hoogte
verhoudt zich tot de omtrek van de
pyramidebasis als de straal van de
cirkel tot de omtrek daarvan. Dit is
de oplossing tot het probleem van de
kwadratuur van dê cirkel....
In het inwendige van de pyramide
vindt men een dalende en een stijgen
de gagg; via gaanderijen en diverse
gangef|r betreedt men de Koningska
mer, waarin men een tombe vond zon
der deksel en zonder inhoud. Nauw
keurige onderzoekingen hebben aan
getoond dat dit de oorspronkelijke
toestand is.
EEN TIJDMAAT.
niEPGAANDE studies en astronomi
sche berekeningen, die in twintig
JkS glgantlsche afmetingen aan
namen, bevestigen de theoriè, dat de
afmetingen de lengten van de gangen
de stralen van de cirkels, getrok
ken door de snijpunten van de Ko-
ningskamer, een tijdmaat aangeven.
hun thl«8ena 6v Egyptologen zagen
hun theorieen bevestigd door de tijds-
wnV?.n der pyramide- die met onge
looflijke nauwkeurigheid de beslis
sende data der geschiedenis aangeeft,
en egreep aldus de Bijbelteksten:
u. een teken in Egypteland
opgericht, spreekt de Heer" en De
steen die door de bouwlieden was'af
gekeurd", welke tekst eveneens op de
toploze pyramide betrekking had. Vol
gens de tijdrekening was één van de
honderden data onder andere 10 Jan.
1776 een bijzondere. En als wehet
gioo zegel zien, dat bij de stichting
van de Verenigde Staten van Noord-
Amerika op die dag gekozen werd
zonder dat men iets wist van de ge
heimen der pyramide dan zien we
daarop een pyramide zonder top afge
beeld!
Wanneer we de lange gang hebben
doorlopen, dan hebben we een pyra-
mide-afstand afgelegd van 5 Augustus
1914 tot 11 November 1918, dit is de
eerste wereldoorlog.
Ook de crisisjaren en de tweede we
reldoorlog zijn in de pyramide uitge
drukt. In onze tijd zijn we gekomen
in het laatste vertrek van de pyramide
namelijk de Koningskamer.
Jaren geleden, namelijk in 1938,
toen de tweede druk verscheen van
,.De Steenen Spreken", naar het
Engelse origineel bewerkt door
majoor Van der Vecht, werd de
16e Mei 1948 reeds als een bijzon
der belangrijke dag aangegeven.
Wie dit boek thans na tien jaar
raadpleegt zal tot ziin verrassing
zien dat deze 16e Mei 1948 bleek
te zijn de eerste levensdag van de
jonge staat Israël. Wèl hebben de
stenen gesproken!
Nu resten ons nog de in het boek aan
gegeven datum 10 November 1948 en
de tijdsduur van de straal der laatste
circel, welke is uitgedrukt in 66.6 pi.,
het geheimzinnige en veelbesproken
getal 666, het getal van het goud nit
i Kon. X., vers 14.
De datum aangegeven als inleiding
tot rust en inkeer na een zeer moei
lijke en bewogen periode, is 20 Augus
tus 1953.
De merkwaardige juistheid van de
taal der pyramide van Gizeh, de ver
rassende kennis der Ouden, aan het
licht gebracht door de moderne we
tenschap, kan men na het boven
staande feit niet achteloos voorbij
gaan, omdat de waarheden van de py
ramide bevestigd worden door de loop
der historie. Wie desondanks sceptisch
gestemd blijft, zal toch moeten toege
ven dat de confrontatie met de actuele
gebeurenissen van deze Meimaand te
merkwaardig is om toevallig te zijn!
PURMEREND, 15 Juni 1948.
Het is wel opmerkelijk dat er ieder
jaar zodra de hooibouw aan de gang
is voor de handel een slechte tijd aan
breekt. De aanvoeren waren heden
morgen dan ook overal minder, maar
de vraag was heel slecht. Er waren
nog wel hele goede verse melkkoeien
maar deze waren maar moeilijk te
plaatsen en de prijzen al kan men
nu juist niet van een inzinking spre
ken worden er niet beter op.
Dat is anders met de gelde koeien.
Daarvan hebben de prijzen een flinke
inzinking gehad, maar trots dat was
de liefhebberij gering. De weiders heb
ben nog niet genoeg rijpe slachtbees
ten lopen en daarom was het aantal
van de levering niet groot. Bovendien
is de winstmogelijkheid niet groot voor
de minder rijpe beesten. De inkoop
prijzen zijn, nu de bon is weggevallen,
te hoog geweest. Ook het jonge vee
was niet in trek, evenmin de gebruiks
stieren. De prijzen gaan omlaag.
Op de schapenmarkt was het ook
niet druk. Met de schapen die goed ge
vleest zijn, is nog wat handel te drij
ven, maar de minderen zijn flink ge
daald. Met de lammetjes was het ook
heel traag. Het grootste aanbod daar
van kwam uit Texel, maar de handel
was stug. De ooitjes hebben nog wel
voorrang maar met de rammen was
het heel stroef en de prijzen waren
lang zo vast niet meer. Ook op de
kalverenmarkt was het mis. Er wa
ren al heel weinig kopers.uit Zeeland
en Gelderland op het terrein, vandaar
ook lagere prijzen. Op de bokken- en
geitenmarkt was het niet beter. En
daar het aanbod van de biggen heel
wat minder was dan de vorige week
bleven daar met een kalme handel
nogal aardig wat biggen staan.
Hetzelfde gold voor de paarden. En
de pluimveemarkt gaf al hetzelfde
beeld te zien vooral de jonge blauwe
hanen waren ongeveer 80 centen per
kg minder. Het scheen wel of er uit
België minder vraag was.
PURMEREND, 15 Juni 1948.
Aangevoerd 264 runderen waaronder
74 vette koeien, 3 stieren, 402 nuchtere
kalveren, 12 schapen en 12 vette var
kens voor de levering 62 melk- en
kalfkoelen van f 400 tot f 725, handel
stil; 86 gelde koeien van f 280f 512.50
handel stug; 24 graskalveren van f 170
tot f 240 handel stug; 12 stieren van
f 380 tot f 575 handel stug; 50 nuchtere
kalveren van f 30 tot f 65 heel stil.
161 schapen van f 48 tot f 72 matig;
508 lammeren van f 18 tot f 36 handel
stug; 78 bokken en geiten van f 30 tot
f 65 handel stug; 567 biggen van f 30
tot f 65 handel stug; 44 paarden \^n
f 250 tot f 700 handel stug.
700 oude kippen en hanen rode en
witte van f 2 tot f 2.25 per kg; 250
oude kippen en hanen blauwe van
f 2.75 tot f 3 per kg; 10900 jonge ha
nen rode en witte van f 1.75 tot f 2.25
per kg; 4200 jonge hanen blauwe van
f 3 tot f 3.20 per kg; 1400 jonge hem
Hen van f 4 tot' f 6.50 per stuk; 500
eenden van f 1.50 tot f 3.50 per stuk;
200 konijnen van f 1 tot f 13 per stuk;
50 ganzen van f 4 tot f 6 per stuk.
De boord is het sluit
stuk van de mannen-
nek, ze verdient dus
Uw speciale aandacht:
Wij hebben voorradig
AFORTOBOORDEN
11—12'/!
ROYAL BOORDEN
linnen overtrek
30 ct.
WEIBELBOORDEN
linnen overtrek 35
Koopt bij onze
Adverteerders
TE KOOP:
500 c.c. Indian 1943 met
- nieuw motorblok en
nieuwe banden. Wegens
omstandigheden. Spoed!
Hulststraat 10, Den Haag.
MET SULFO-RICIN-OLEAAT
Gebruik
2 x daagt
Solidox met tulio-ricin-oleaat
en ga 2 x per jaar naar dd
tandarts._Zó krijgt en houdt
U witte en gezonde tanden.
STADGENOTEN (ook te Huisduinen), die bereid en
in staat zijn gedurende de komende vacantie-maanden
tegen vergoeding pension aan te bieden aan bezoe
kers, die in de hotels niet geplaatst zouden kunnen
worden, gelieven hiervan opgave te doen aan
'T VERKEeRSHUIS, Koningstraat 2, tel. 2468.
aanmelding van nieuwe leerlingen kan
tot 15 SEPTEMBER a.s. dagelijks geschieden b(j net
hoofd der school, de heer J. HENDER1KX.
Zjj die zeven of meer klassen van een lagere schoo
hebben doorlopen kunnen zonder examen tot de eers
klasse toegelaten worden. De overigen en zij, ie
een hogere klasse geplaatst willen worden,^ moe
toelatingsexamen doen.
loodsgracht 71 den helder tel. 2179.
.u<>II 1111 CJ 11 a i p c_> 11 ct
OllOIICDHOUC3IIOIIC3IIC3IIC3IIOIIC3!iOil
Vele beroepen hebben in de loop van decennia feitelijk weinig veran
dering ondergaan. De uitoefening is in wezen vaak vrijwel hetzelfde
gebleven. Als er echter een vak is, dat in een kort tijdsbestek een geheel
ander aanzien heeft gekregen, dan is het het vak van verkeersvlieger,
een beroep, dat thans 30 jaar bestaat. De pioniers van de K.L.M., de
mannen, die de fakkel hebben uitgedragen, toen zij bjj de oprichting
van 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij met de eerste luchtpassa-
glers in hun zeildoeken toestelletjes naar Londen of Parijs trokken, het
zijn dezelfde mannen, maar zjj hebben in de loop van een kwarteeuw
in feite minstens tweemaal een nieuw vak geleerd.
hijzelf nog 2 vliegers, 2 telegrafisten,
Van 66n 2 stewards en 1 stewardess) in hun
keurige blauwe uniformen is hij in het
vliegtuig gestapt en heeft hij plaats
genomen in de stuurhut, waarvan de
wanden van onder tot boven bedekt
zijn met hele series knoppen, handles
en wijzerplaten. Zijn mensen hebben
ieder hun eigen taak, de werktuigkun
digen hebben hun instrumentenbord,
waarop zij de gedragingen der 4 mo
toren op de voet kunnen volgen. De te
legrafist spreekt door middel van een
uitgebreide radiozend- en ontvangin-
stallatie met allerlei radiostations op
cie grond.
Verspreid in de Oceaan liggen in 'n
grote keten de weerschepen, die hem
vertellen op welke hoogte hij het best
kan vliegen om de voordeligste wind
te hebben en welke koers hij dient te
volgen, iets wat men voor zijn ver
trek op Schiphol ook reeds gedaan
de*eerste 10 jaar.
De vlieger was meestal een onderof
ficier van de Militaire Luchtvaartafde
ling te Soesterberg. In de vierhoek
tussen Schiphol, Waalhaven, Soester
berg en Oldenbroek had hij op wat
lichte verkennertjes het vliegen ge
leerd. Toen hij overging naar de bur
gerluchtvaart, had hij aan een paar
maanden opleiding voldoende; hij hoef
de slechts een beetje theoretische ken
nis aan en zijn geliefde luchtacroba-
tiek af te leren. Het navigatiesysteem
„huisje boompje beestje»', dat hij
tot dan toe tussen Soesterberg en Gil-
ze-Rijen toepaste, kon hij nu tussen
Amsterdam en Parijs gebruiken. Was
hij dan toch nog ergens de weg kwijt
geraakt, dan ging de neus van de kist
naar beneden, want op de spoorweg
stations stond duidelijk te lezen waar
hij was.
Als een Poolreiziger uitgedost zat hij
in de open stuurhut, met als enig in
strument een kompas, dat de windstre
ken nogal eens doorelkaar placht te
halen. Hij had dikke met bont gevoer
de laarzen aan, een lederen vliegjek-
ker met een zwaar vest eronder, grote
handschoenen, enkele meters wollen
shawl en een schrikaanjagende vlieg-
kap met bril.
Zelfs in de tijd van de allereerste In-
diëvluchten, in vliegtuigen, die ook
nog geen radio aan boord hadden wa
ren de theorieproblemen van het vak
oplosbaar voor een ieder, die met 3
cijfers kon vermenigvuldigen of delen.
Het was echter niet de theoretische
kennis, die het vak van verkeersvlie
gers gestalte gaf.
De mannen, die op de bok van de
eerste Fokkers (óók zelfs op de drie-
motorge F-XII/s) de roem van de Ne
derlandse burgerluchtvaart verbreid
hebben, deden dit niet onder de stu
deerlamp of met rekenlinealen. Wat
in die beginjaren in Engelands nevel
of in de stofstormen tussen Bagdad en
Basra de vliegtuigen weer op de thuis
haven bracht, was hoofdzakelijk de per
soonlijkheid van de man achter de
roeren, zijn karakter en onversaagd
doorzettingsvermogen.
heeft.
Nog steeds is de vlieger een man, die
in zijn vak nooit uitgestudeerd raakt:
navigatie op hemellichamen, kennis
van de klimaten, moderne motortech
niek, aërodynamica, radionavigatie en
andere takken van wetenschap of tech
niek, die rechtstreeks of zijdelings tot
zijn vak behoren, het zijn alle gebie
den, die steeds weer nieuwe perspec
tieven bieden, naarmate de mens er
verder in doordringt.
Wat hetzelfde is gebleven, is het ar
men- en benenwerk bij start en lan
ding. Als tijdens hun eerste solovlucht,
20, 25 jaar geleden is het dan een re
ageren van: voetenstuur een beetje
meer links, ai leron een beetje meer
rechts, neus wat ophalen, neus wat bij-
douwen. voetenstuur terugnemen, pre
cies in de wind draaien, een beetje zij
wind eruitschoppen, klein beetje gas
erbij, alle gas weg...... Maar, met de
ze vertrouwde handelingen houdt de
overeenkomst welhaast op.
Daarom is het onmogelijk om te
voorspellen, hoe het over een jaar of
25 met het vak van verkeersvlieger ge
steld zal zijn. De ontwikkeling van de
luchtvaart gaat snel en kan in een
luttel aantal jaren reeds volkomen
nieuwe richtingen inslaan, dat heeft
de eerste kwarteeuw van het bestaan
der burgerluchtvaart in ons land wel
genoegzaam bewezen.
Steeds echter zullen er vele jonge
mannen zijn, die zich tot dit bij uit
stek mannelijke beroep, dat om de
beste eigenschappen van het Neder
landse volk vraagt, zullen aangetrok
ken worden.
de vlieger
woordig.
van tegen-
De KLM-gezagvoerder van vandaag is
niet meer de man, die 25 jaar geleden
maar moest zien, dat hij met zijn twee
passagiers de weg door de wolken naar
zijn bestemming vond: hij is de be
drijfsleider van een heel fabriekje ge
worden.
Voordat de 10.000 P.K. zijn zilveren
luchtreus over de Oceaan trekken, op
weg b.v. naar New York, heeft hij bij
de Meteo op Schiphol hele mappen
met weerberichten meegekregen, bij
het Navigstiebureau ontving hij een
koffer vol met kaarten, bij de Traffic
afdeling werden gewicht en zwaarte
puntsligging van het toestel reeds
nauwkeurig bepaald.
Met zijn 10 man bemanning (behalve
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG, Juni. - De financierings
regeling van de wederopbouw van boer
derijen, verwoest door oorlogshandelin
gen, vormt nog steeds een van de zor-
gelijkste vraagstukken, waarmede de
landbouw thans te kampen heeft. Er is
thans een nieuwe regeling in de maak.
Naar aanleiding van dit concept heelt
het secretariaat van de Stichting voor
de Landbouw na overleg met het dage
lijks bestuur een schrijven gericht tot
de minister van Wederopbouw, waarin
de wensen van de Stichting worden
kenbaar gemaakt.
Als eerste bezwaar noemt de Stich
ting het feit, dat de percentages van de
eigen bijdragen in de nieuw ontworpen
regeling weliswaar gunstiger zijn dan
in vorige ontwerpen, doch dat de ge
troffen bedrijven deze bedragen toen
niet kunnen opbrengen. Men moet hier
bij immers sterk in het oog houden de
cumulatie van schaden, die zich in vele
gevallen voordoet. De last van de ge
bouwen, welke per ha op het bedrijf
drukt en waarbij men ook rekening
moet houden met de oude lasten, wordt
dan zo hoog, dat de rentabiliteit van de
bedrijven een fictie wordt. Daarom ver
zoekt de Stichting op de hoogte ge
bracht te worden van de basis, welke
bij de vaststelling van de percentages is
aangehouden.
Het is mogelijk de bouwkosten en
eigen percentages te doen dalen, door
dat de gedupeerden zich met eenvoudi
ger gebouwen tevreden stellen, dan zij
voorheen hadden. De Stichting meent
echter, dat dit slecht3 in sporadische
gevallen practisch effect zal hebben.
Namelijk alleen dan, wanneer de oude
gebouwen werkelijk on-economisch
groot waren. In de meeste gevallen
echter zal wat men aan de ene kant
wint, aan de andere kant weer verloren
gaan, omdat de oogst op een minder
goede wijze zal worden opgeborgen en
omdat in verband hiermede meer ar
beid nodig zal zijn.
Met betrekking 'tot de aanvullende
credietfinanciering heeft men het be
zwaar, dat nieuwe lasten op het bedrijf
komen te rusten, naast de oude lasten
van hypotheek e.d. Het verkrijgen van
de nodige bedrijfscredieten zal hierdoor
bemoeilijkt worden.
Zeer ernstige vragen stelt de Stich
ting zich met betrekking tot de her
bouw van de, kleine bedrijven. Ver
schillende van de verwoeste bedrijfs
gebouwen staan op bedrijven, die te
klein zijn om rendabel te zijn. Met deze
stelling kan de Stichting het in zekere
zin wel eens zijn. Is het echter moge
lijk zo vraagt zij een absoluut
minimum te stellen? Zeker in deze tijo,
nu door verschillende regeringsmaat
regelen het kleine bedrijf kunstmatig
onrendabel wordt gehouden? Men den-
ke hierbij bijvoorbeeld aan de graan-
regeling en aan de beperking van de
veestapel. Gaat het aan, het herstelplan
dienstbaar te maken aan de sanering
van het kleine bedrijf? Op zich zelf is
dit reeds gevaarlijk, hoeveel te meer,
nu er nog geen saneringsplan voor het
kleine bedrijf bestaat en men niet weet,
welke richting men wil gaan. Loopt
men niet de kans, dat de omvang van
de sanering wordt vergroot ten koste
van het herstel?
Aan het slot van haar schrijven vraagt
de Stichting inlichtingen over de offi-
cieuse berichten ten aanzien van een
nieuwe werkwijze van het bureau
B.W.B.
Een andere vraag, waaraan de com
missie haar aandacht besteed heeft,
ging over de deblokkering der schade
vergoedingen boven tienduizend gul
den. Sinds 1 Januari 1948 bestaat voor
het uitkeren van deze bedragen een re
geling, waardoor met inschakeling van
de Herstelbank belanghebbenden over
hun geld kunnen beschikken. Met deze
nieuwe regeling zijn echter niet diege
nen geholpen, die reeds vóór 1 Januari
j.1. het bedrag op een geblokkeerde re
kening kregen uitbetaald.
grote maat,
alleen Vrijdag ||U
per nest van 5 stuks, yg
alleen Vrijdag u.
Prima verchroomde
per couvert,
alleen Vrijdag
pracht kwaliteit,
3 punten,
alleen Vrijdag
4 pak prima
per 4 pak,
mooie tinten, 1 punt, j jg
alleen Vrijdag Ia
Zijden linnen
met rubber zool en hak,
alleen Vrijdag
Zware wollen
4 punten, n gg
alleen Vrijdag Lm
Pracht
in grijs en bruin,
alleen Vrijdag
Kaartjes prima
per kaartje
van 3 meter Olè
alleen Vrijdag LL
Grote flacon
90 CQ
alleen Vrijdag
Korte héren interlock
alleen Vrijdag
m/4 5 6
224 244 263
pracht kwaliteit,
m '44 en 46. 3 punten, 95
alleen Vrijdag
alleen Vrijdag
90x90, frisse dessins, q 2jj
alleen Vrijdag tJ>