BEN NYPELS, BUSSENBOENDERS 97' 89 Datum stichting Israël voorspeld was SOLIDOX en k dat vele veranderde malen 60 VAN BREDERODE De wederopbouw van boerderijen DE STENEN SPREKEN M Abonneert U op dit blad 16 Mei 1948 belangrijke datum volgens pyramide van Gizeh Purmerender Markt KEIZERSTRAAT 69 WMWMÊÊ 9 W V W -De meest actuele krant voor Den Helder en omgeving is de HELDERSCHE COURANT Welk een opvallend succes werd hier behaald met behulp van sulfo-ricin-oleaat. Dit is een uniek mid del tot het bestrijden en voorkomen van tandsteen. Het geeft aan Uw tanden een gezonde, helder witte glans. Solidox bevat dit heilzame middel, Solidox bevat alles, wat voor de beste tand- verzorging nodig is. U kunt er niet buiten. VOOR WITTE EN GEZONDE TANDEN V.V.V. „Helders Belang" Gemeentelijke Lagere Landbouwschool te Julianadorp. H.H. MELKHANDEL AREN! ONTVANGEN DE ECHTE BESTAND TEGEN KOKEND WATER Uit het leven piloot Bezwaren tegen de nieuwe regeling Zware molton dweilen, Aluminium pannen, tafellepels en vorken, Zware oogjes luiers, vonkvrije lucifers, Zijden dameskousen, Zomerschoenen I.75 gebreide werksokken lederen herenriemen, 1. 50 kroon-Elastiek, Eau de Cologne zomer onderbroekjes Zijden Dames-directoirs Gummi tafelkleedjes, (Van een bijzondere reeds medewerker) yEEL is er reeds geschreven over de betekenis van de geheimzinnige pyramide van Gizeh, die meer dan 40 eeuwen geleden, onder de regering van Khufu werd gebouwd op de grens van de Nijldelta, bij Gizeh. Er heeft zich over dit bouwwerk 'n gehele literatuur gevormd, welke van actueel belang is. De toploze pyramide van Gizeh is het grootste bouwwerk ter wereld, dat ooit werd opgericht. Deze regelmatige vierzijdige afgeknotte pyramide heeft een zijde van 230 en een hoogte van 140 meter. Zij is uit blokken kalk steen opgebouwd van ongeveer 15 ton en oorspronkelijk bekleed geweest met gepolijst marmer. Stelt men zich voor dat de gehele St. Pieterskerk te Rome gemakkelijk in dit bouwwerk verdwijnt en dat in zijn oorspronkelijke staat de Oosterse zon zich in de gepolijste vlakken spie gelde, dan kan men zich enigszins het monumentale karakter van dit bouw werk indenken. De bestemming van de pyramiden in het algemeen is voldoende bekend: zij dienden als koningsgraven, maar bij het openen van de grote pyrami de van Gizeh werd geen enkele mum mie noch kostbaarheden gevonden. Tientallen geleerden bestudeerden het vraagstuk van de zin van deze pyra- midte. Piazzi-Smith (1860) ontdekten onder andere verschillende gangen en Howard Vyse vond mede de oplos sing. De bedoeling van de bouwers is volgens deze onderzoekers geweest de wereldgeschidenis in steen uit te beelden. Door de grondeenheid van maat, uit gedrukt in pyramide-inches (1 p.i. is het 500.000.000ste deel van de pooldia- meter der aarde) kwam men tot de merkwaardige wetenschap, dat de vol tooide pyramide een hoogte zou heb ben gehad van 3813 p.i. Deze hoogte verhoudt zich tot de omtrek van de pyramidebasis als de straal van de cirkel tot de omtrek daarvan. Dit is de oplossing tot het probleem van de kwadratuur van dê cirkel.... In het inwendige van de pyramide vindt men een dalende en een stijgen de gagg; via gaanderijen en diverse gangef|r betreedt men de Koningska mer, waarin men een tombe vond zon der deksel en zonder inhoud. Nauw keurige onderzoekingen hebben aan getoond dat dit de oorspronkelijke toestand is. EEN TIJDMAAT. niEPGAANDE studies en astronomi sche berekeningen, die in twintig JkS glgantlsche afmetingen aan namen, bevestigen de theoriè, dat de afmetingen de lengten van de gangen de stralen van de cirkels, getrok ken door de snijpunten van de Ko- ningskamer, een tijdmaat aangeven. hun thl«8ena 6v Egyptologen zagen hun theorieen bevestigd door de tijds- wnV?.n der pyramide- die met onge looflijke nauwkeurigheid de beslis sende data der geschiedenis aangeeft, en egreep aldus de Bijbelteksten: u. een teken in Egypteland opgericht, spreekt de Heer" en De steen die door de bouwlieden was'af gekeurd", welke tekst eveneens op de toploze pyramide betrekking had. Vol gens de tijdrekening was één van de honderden data onder andere 10 Jan. 1776 een bijzondere. En als wehet gioo zegel zien, dat bij de stichting van de Verenigde Staten van Noord- Amerika op die dag gekozen werd zonder dat men iets wist van de ge heimen der pyramide dan zien we daarop een pyramide zonder top afge beeld! Wanneer we de lange gang hebben doorlopen, dan hebben we een pyra- mide-afstand afgelegd van 5 Augustus 1914 tot 11 November 1918, dit is de eerste wereldoorlog. Ook de crisisjaren en de tweede we reldoorlog zijn in de pyramide uitge drukt. In onze tijd zijn we gekomen in het laatste vertrek van de pyramide namelijk de Koningskamer. Jaren geleden, namelijk in 1938, toen de tweede druk verscheen van ,.De Steenen Spreken", naar het Engelse origineel bewerkt door majoor Van der Vecht, werd de 16e Mei 1948 reeds als een bijzon der belangrijke dag aangegeven. Wie dit boek thans na tien jaar raadpleegt zal tot ziin verrassing zien dat deze 16e Mei 1948 bleek te zijn de eerste levensdag van de jonge staat Israël. Wèl hebben de stenen gesproken! Nu resten ons nog de in het boek aan gegeven datum 10 November 1948 en de tijdsduur van de straal der laatste circel, welke is uitgedrukt in 66.6 pi., het geheimzinnige en veelbesproken getal 666, het getal van het goud nit i Kon. X., vers 14. De datum aangegeven als inleiding tot rust en inkeer na een zeer moei lijke en bewogen periode, is 20 Augus tus 1953. De merkwaardige juistheid van de taal der pyramide van Gizeh, de ver rassende kennis der Ouden, aan het licht gebracht door de moderne we tenschap, kan men na het boven staande feit niet achteloos voorbij gaan, omdat de waarheden van de py ramide bevestigd worden door de loop der historie. Wie desondanks sceptisch gestemd blijft, zal toch moeten toege ven dat de confrontatie met de actuele gebeurenissen van deze Meimaand te merkwaardig is om toevallig te zijn! PURMEREND, 15 Juni 1948. Het is wel opmerkelijk dat er ieder jaar zodra de hooibouw aan de gang is voor de handel een slechte tijd aan breekt. De aanvoeren waren heden morgen dan ook overal minder, maar de vraag was heel slecht. Er waren nog wel hele goede verse melkkoeien maar deze waren maar moeilijk te plaatsen en de prijzen al kan men nu juist niet van een inzinking spre ken worden er niet beter op. Dat is anders met de gelde koeien. Daarvan hebben de prijzen een flinke inzinking gehad, maar trots dat was de liefhebberij gering. De weiders heb ben nog niet genoeg rijpe slachtbees ten lopen en daarom was het aantal van de levering niet groot. Bovendien is de winstmogelijkheid niet groot voor de minder rijpe beesten. De inkoop prijzen zijn, nu de bon is weggevallen, te hoog geweest. Ook het jonge vee was niet in trek, evenmin de gebruiks stieren. De prijzen gaan omlaag. Op de schapenmarkt was het ook niet druk. Met de schapen die goed ge vleest zijn, is nog wat handel te drij ven, maar de minderen zijn flink ge daald. Met de lammetjes was het ook heel traag. Het grootste aanbod daar van kwam uit Texel, maar de handel was stug. De ooitjes hebben nog wel voorrang maar met de rammen was het heel stroef en de prijzen waren lang zo vast niet meer. Ook op de kalverenmarkt was het mis. Er wa ren al heel weinig kopers.uit Zeeland en Gelderland op het terrein, vandaar ook lagere prijzen. Op de bokken- en geitenmarkt was het niet beter. En daar het aanbod van de biggen heel wat minder was dan de vorige week bleven daar met een kalme handel nogal aardig wat biggen staan. Hetzelfde gold voor de paarden. En de pluimveemarkt gaf al hetzelfde beeld te zien vooral de jonge blauwe hanen waren ongeveer 80 centen per kg minder. Het scheen wel of er uit België minder vraag was. PURMEREND, 15 Juni 1948. Aangevoerd 264 runderen waaronder 74 vette koeien, 3 stieren, 402 nuchtere kalveren, 12 schapen en 12 vette var kens voor de levering 62 melk- en kalfkoelen van f 400 tot f 725, handel stil; 86 gelde koeien van f 280f 512.50 handel stug; 24 graskalveren van f 170 tot f 240 handel stug; 12 stieren van f 380 tot f 575 handel stug; 50 nuchtere kalveren van f 30 tot f 65 heel stil. 161 schapen van f 48 tot f 72 matig; 508 lammeren van f 18 tot f 36 handel stug; 78 bokken en geiten van f 30 tot f 65 handel stug; 567 biggen van f 30 tot f 65 handel stug; 44 paarden \^n f 250 tot f 700 handel stug. 700 oude kippen en hanen rode en witte van f 2 tot f 2.25 per kg; 250 oude kippen en hanen blauwe van f 2.75 tot f 3 per kg; 10900 jonge ha nen rode en witte van f 1.75 tot f 2.25 per kg; 4200 jonge hanen blauwe van f 3 tot f 3.20 per kg; 1400 jonge hem Hen van f 4 tot' f 6.50 per stuk; 500 eenden van f 1.50 tot f 3.50 per stuk; 200 konijnen van f 1 tot f 13 per stuk; 50 ganzen van f 4 tot f 6 per stuk. De boord is het sluit stuk van de mannen- nek, ze verdient dus Uw speciale aandacht: Wij hebben voorradig AFORTOBOORDEN 11—12'/! ROYAL BOORDEN linnen overtrek 30 ct. WEIBELBOORDEN linnen overtrek 35 Koopt bij onze Adverteerders TE KOOP: 500 c.c. Indian 1943 met - nieuw motorblok en nieuwe banden. Wegens omstandigheden. Spoed! Hulststraat 10, Den Haag. MET SULFO-RICIN-OLEAAT Gebruik 2 x daagt Solidox met tulio-ricin-oleaat en ga 2 x per jaar naar dd tandarts._Zó krijgt en houdt U witte en gezonde tanden. STADGENOTEN (ook te Huisduinen), die bereid en in staat zijn gedurende de komende vacantie-maanden tegen vergoeding pension aan te bieden aan bezoe kers, die in de hotels niet geplaatst zouden kunnen worden, gelieven hiervan opgave te doen aan 'T VERKEeRSHUIS, Koningstraat 2, tel. 2468. aanmelding van nieuwe leerlingen kan tot 15 SEPTEMBER a.s. dagelijks geschieden b(j net hoofd der school, de heer J. HENDER1KX. Zjj die zeven of meer klassen van een lagere schoo hebben doorlopen kunnen zonder examen tot de eers klasse toegelaten worden. De overigen en zij, ie een hogere klasse geplaatst willen worden,^ moe toelatingsexamen doen. loodsgracht 71 den helder tel. 2179. .u<>II 1111 CJ 11 a i p c_> 11 ct OllOIICDHOUC3IIOIIC3IIC3IIC3IIOIIC3!iOil Vele beroepen hebben in de loop van decennia feitelijk weinig veran dering ondergaan. De uitoefening is in wezen vaak vrijwel hetzelfde gebleven. Als er echter een vak is, dat in een kort tijdsbestek een geheel ander aanzien heeft gekregen, dan is het het vak van verkeersvlieger, een beroep, dat thans 30 jaar bestaat. De pioniers van de K.L.M., de mannen, die de fakkel hebben uitgedragen, toen zij bjj de oprichting van 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij met de eerste luchtpassa- glers in hun zeildoeken toestelletjes naar Londen of Parijs trokken, het zijn dezelfde mannen, maar zjj hebben in de loop van een kwarteeuw in feite minstens tweemaal een nieuw vak geleerd. hijzelf nog 2 vliegers, 2 telegrafisten, Van 66n 2 stewards en 1 stewardess) in hun keurige blauwe uniformen is hij in het vliegtuig gestapt en heeft hij plaats genomen in de stuurhut, waarvan de wanden van onder tot boven bedekt zijn met hele series knoppen, handles en wijzerplaten. Zijn mensen hebben ieder hun eigen taak, de werktuigkun digen hebben hun instrumentenbord, waarop zij de gedragingen der 4 mo toren op de voet kunnen volgen. De te legrafist spreekt door middel van een uitgebreide radiozend- en ontvangin- stallatie met allerlei radiostations op cie grond. Verspreid in de Oceaan liggen in 'n grote keten de weerschepen, die hem vertellen op welke hoogte hij het best kan vliegen om de voordeligste wind te hebben en welke koers hij dient te volgen, iets wat men voor zijn ver trek op Schiphol ook reeds gedaan de*eerste 10 jaar. De vlieger was meestal een onderof ficier van de Militaire Luchtvaartafde ling te Soesterberg. In de vierhoek tussen Schiphol, Waalhaven, Soester berg en Oldenbroek had hij op wat lichte verkennertjes het vliegen ge leerd. Toen hij overging naar de bur gerluchtvaart, had hij aan een paar maanden opleiding voldoende; hij hoef de slechts een beetje theoretische ken nis aan en zijn geliefde luchtacroba- tiek af te leren. Het navigatiesysteem „huisje boompje beestje»', dat hij tot dan toe tussen Soesterberg en Gil- ze-Rijen toepaste, kon hij nu tussen Amsterdam en Parijs gebruiken. Was hij dan toch nog ergens de weg kwijt geraakt, dan ging de neus van de kist naar beneden, want op de spoorweg stations stond duidelijk te lezen waar hij was. Als een Poolreiziger uitgedost zat hij in de open stuurhut, met als enig in strument een kompas, dat de windstre ken nogal eens doorelkaar placht te halen. Hij had dikke met bont gevoer de laarzen aan, een lederen vliegjek- ker met een zwaar vest eronder, grote handschoenen, enkele meters wollen shawl en een schrikaanjagende vlieg- kap met bril. Zelfs in de tijd van de allereerste In- diëvluchten, in vliegtuigen, die ook nog geen radio aan boord hadden wa ren de theorieproblemen van het vak oplosbaar voor een ieder, die met 3 cijfers kon vermenigvuldigen of delen. Het was echter niet de theoretische kennis, die het vak van verkeersvlie gers gestalte gaf. De mannen, die op de bok van de eerste Fokkers (óók zelfs op de drie- motorge F-XII/s) de roem van de Ne derlandse burgerluchtvaart verbreid hebben, deden dit niet onder de stu deerlamp of met rekenlinealen. Wat in die beginjaren in Engelands nevel of in de stofstormen tussen Bagdad en Basra de vliegtuigen weer op de thuis haven bracht, was hoofdzakelijk de per soonlijkheid van de man achter de roeren, zijn karakter en onversaagd doorzettingsvermogen. heeft. Nog steeds is de vlieger een man, die in zijn vak nooit uitgestudeerd raakt: navigatie op hemellichamen, kennis van de klimaten, moderne motortech niek, aërodynamica, radionavigatie en andere takken van wetenschap of tech niek, die rechtstreeks of zijdelings tot zijn vak behoren, het zijn alle gebie den, die steeds weer nieuwe perspec tieven bieden, naarmate de mens er verder in doordringt. Wat hetzelfde is gebleven, is het ar men- en benenwerk bij start en lan ding. Als tijdens hun eerste solovlucht, 20, 25 jaar geleden is het dan een re ageren van: voetenstuur een beetje meer links, ai leron een beetje meer rechts, neus wat ophalen, neus wat bij- douwen. voetenstuur terugnemen, pre cies in de wind draaien, een beetje zij wind eruitschoppen, klein beetje gas erbij, alle gas weg...... Maar, met de ze vertrouwde handelingen houdt de overeenkomst welhaast op. Daarom is het onmogelijk om te voorspellen, hoe het over een jaar of 25 met het vak van verkeersvlieger ge steld zal zijn. De ontwikkeling van de luchtvaart gaat snel en kan in een luttel aantal jaren reeds volkomen nieuwe richtingen inslaan, dat heeft de eerste kwarteeuw van het bestaan der burgerluchtvaart in ons land wel genoegzaam bewezen. Steeds echter zullen er vele jonge mannen zijn, die zich tot dit bij uit stek mannelijke beroep, dat om de beste eigenschappen van het Neder landse volk vraagt, zullen aangetrok ken worden. de vlieger woordig. van tegen- De KLM-gezagvoerder van vandaag is niet meer de man, die 25 jaar geleden maar moest zien, dat hij met zijn twee passagiers de weg door de wolken naar zijn bestemming vond: hij is de be drijfsleider van een heel fabriekje ge worden. Voordat de 10.000 P.K. zijn zilveren luchtreus over de Oceaan trekken, op weg b.v. naar New York, heeft hij bij de Meteo op Schiphol hele mappen met weerberichten meegekregen, bij het Navigstiebureau ontving hij een koffer vol met kaarten, bij de Traffic afdeling werden gewicht en zwaarte puntsligging van het toestel reeds nauwkeurig bepaald. Met zijn 10 man bemanning (behalve (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG, Juni. - De financierings regeling van de wederopbouw van boer derijen, verwoest door oorlogshandelin gen, vormt nog steeds een van de zor- gelijkste vraagstukken, waarmede de landbouw thans te kampen heeft. Er is thans een nieuwe regeling in de maak. Naar aanleiding van dit concept heelt het secretariaat van de Stichting voor de Landbouw na overleg met het dage lijks bestuur een schrijven gericht tot de minister van Wederopbouw, waarin de wensen van de Stichting worden kenbaar gemaakt. Als eerste bezwaar noemt de Stich ting het feit, dat de percentages van de eigen bijdragen in de nieuw ontworpen regeling weliswaar gunstiger zijn dan in vorige ontwerpen, doch dat de ge troffen bedrijven deze bedragen toen niet kunnen opbrengen. Men moet hier bij immers sterk in het oog houden de cumulatie van schaden, die zich in vele gevallen voordoet. De last van de ge bouwen, welke per ha op het bedrijf drukt en waarbij men ook rekening moet houden met de oude lasten, wordt dan zo hoog, dat de rentabiliteit van de bedrijven een fictie wordt. Daarom ver zoekt de Stichting op de hoogte ge bracht te worden van de basis, welke bij de vaststelling van de percentages is aangehouden. Het is mogelijk de bouwkosten en eigen percentages te doen dalen, door dat de gedupeerden zich met eenvoudi ger gebouwen tevreden stellen, dan zij voorheen hadden. De Stichting meent echter, dat dit slecht3 in sporadische gevallen practisch effect zal hebben. Namelijk alleen dan, wanneer de oude gebouwen werkelijk on-economisch groot waren. In de meeste gevallen echter zal wat men aan de ene kant wint, aan de andere kant weer verloren gaan, omdat de oogst op een minder goede wijze zal worden opgeborgen en omdat in verband hiermede meer ar beid nodig zal zijn. Met betrekking 'tot de aanvullende credietfinanciering heeft men het be zwaar, dat nieuwe lasten op het bedrijf komen te rusten, naast de oude lasten van hypotheek e.d. Het verkrijgen van de nodige bedrijfscredieten zal hierdoor bemoeilijkt worden. Zeer ernstige vragen stelt de Stich ting zich met betrekking tot de her bouw van de, kleine bedrijven. Ver schillende van de verwoeste bedrijfs gebouwen staan op bedrijven, die te klein zijn om rendabel te zijn. Met deze stelling kan de Stichting het in zekere zin wel eens zijn. Is het echter moge lijk zo vraagt zij een absoluut minimum te stellen? Zeker in deze tijo, nu door verschillende regeringsmaat regelen het kleine bedrijf kunstmatig onrendabel wordt gehouden? Men den- ke hierbij bijvoorbeeld aan de graan- regeling en aan de beperking van de veestapel. Gaat het aan, het herstelplan dienstbaar te maken aan de sanering van het kleine bedrijf? Op zich zelf is dit reeds gevaarlijk, hoeveel te meer, nu er nog geen saneringsplan voor het kleine bedrijf bestaat en men niet weet, welke richting men wil gaan. Loopt men niet de kans, dat de omvang van de sanering wordt vergroot ten koste van het herstel? Aan het slot van haar schrijven vraagt de Stichting inlichtingen over de offi- cieuse berichten ten aanzien van een nieuwe werkwijze van het bureau B.W.B. Een andere vraag, waaraan de com missie haar aandacht besteed heeft, ging over de deblokkering der schade vergoedingen boven tienduizend gul den. Sinds 1 Januari 1948 bestaat voor het uitkeren van deze bedragen een re geling, waardoor met inschakeling van de Herstelbank belanghebbenden over hun geld kunnen beschikken. Met deze nieuwe regeling zijn echter niet diege nen geholpen, die reeds vóór 1 Januari j.1. het bedrag op een geblokkeerde re kening kregen uitbetaald. grote maat, alleen Vrijdag ||U per nest van 5 stuks, yg alleen Vrijdag u. Prima verchroomde per couvert, alleen Vrijdag pracht kwaliteit, 3 punten, alleen Vrijdag 4 pak prima per 4 pak, mooie tinten, 1 punt, j jg alleen Vrijdag Ia Zijden linnen met rubber zool en hak, alleen Vrijdag Zware wollen 4 punten, n gg alleen Vrijdag Lm Pracht in grijs en bruin, alleen Vrijdag Kaartjes prima per kaartje van 3 meter Olè alleen Vrijdag LL Grote flacon 90 CQ alleen Vrijdag Korte héren interlock alleen Vrijdag m/4 5 6 224 244 263 pracht kwaliteit, m '44 en 46. 3 punten, 95 alleen Vrijdag alleen Vrijdag 90x90, frisse dessins, q 2jj alleen Vrijdag tJ>

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 5