Met Helicoptère en Speed-boat
achter torpedo's aan
Het Zwanewater wil vergeten worden
HrMs. „O 33 schiet om een hoekje
CALVEs
De belangrijke mededeling
Gedenkt dus morgen de
RODE KRUIS-COLLECTE
WAAR ZIJN
ONZE SCHEPEN?
DOE DAT NOOIT!
/uf - 4cfx.
lnj»,ri- a p
dhr AW
Maaa-
Teveel belangstelling
voor natuurmonument
Zaterdagmiddag begint
de Competitie
Uit het politierapport
Mors niet met water
De Coloradokever
IJ muiden.
Vissery-besommingen
Predikbeurten
Burgerlijke Stand
Urk
Visserij
Oudeschild.
Visserij
v. MOOK EN HATTA
BIJEEN
„De PH-HAA heeft zich nuttig gemaakt door voor enkele uren te worden
ingedeeld btj het Torpedo-lnschietbedrijf", schreven we gisteren naar aan
leiding van de komst van de Hélicoptère. Nog geen twintig woorden moesten
dus dienen om een verhaal samen te vatten, dat gemakkelijk een gehele
courant in beslag zou kunnen nemen En dan zou nog dat verhaal niet meer
zijn dan een weergave van mijn eigen indrukken, zonder over te gaan tot
een bespreking van technische en militaire aspecten van de zaak. Ik ben gis
teren namelijk ook zij het slechts als toeschouwer bij dat interessante
Torpedo-inschietbedrjjf gedetacheerd geweest, en ik heb de manipulaties
met de PH-HAA van nabij kunnen bekijken. Heb aan boord van de Speed-
boat RJ 2 met 38-mjjls vaart achter een torpedo aan gejaagd, en ben op de
„Mercuur" getuige geweest van het opvissen van twee torpedo's. En voor
het eerst van m'n overigens nog niet, zo heel lange leven heb ik gezien,
hoe een onderzeeboot om een hoekje kan schieten.
Toen ik om half negen aan boord van
Hr. Ms. „Mercuur" stapte, zaten daar
juist de luit. ter zee le klasse T. Brun-
sting, hoofd van het Torpedo-lnschiet-
bedrijf, en de officier-vlieger 2e klas
se E. C. Senger, piloot van de PH-
HAA, en bedrijfsleider van de Stich
ting voor Hefschroefvliegtuigen. Laatst
genoemde vertelde allerlei aardige
dingen over de ervaringen, die hij met
de hélicoptère heeft opgedaan.
„De mensen zeggen wel eens, dat
zo'n ding altijd verticaal moet landen.
Wanneer het niet verticaal gebeurt,
dan deugt het niet. Men moet begrij
pen, dat een hélicoptère verticaal kan
landen en opstijgen, maar dat het eco
nomischer is om zo gauw mogelijk in
voorwaartse richting te gaan". De heer
Senger vertelde, dat verschillende mi
litaire en burgerlijke instanties lid
zijn van de Stichting. Tussen de leden
en de bedrijfsleiding worden voortdu
rend plannen en ideeën uitgewisseld,
welke volgens een goed opgezet pro
gramma worden uitgewerkt. De heer
Senger, die niet alleen officier-vlieger
der Koninklijke Marine, maar ook
landbouw-deskundige is, bestuurt de
PH-HAA meestal wanneer het toestel
bij militaire of agrarische proeven
wordt gebruikt. Zo heeft de Colorado
kever in de gigantische spin van de
heer Senger een vervaarlijke tegen
stander gevonden!!
Maar gisteren ging het eens niet
om Coloradokevers, De spuitin-
atalatie was vervangen door het
hijskraantje, dat tot de meest ge
bruikelijke uitrusting van de PH-
HAA behoort. En het doel was
niet het met zwarte en gele stre
pen versierde keverlijf, maar een
torpedo met een rode snuit, die
met een veertig mijls vaart onder
de golven door schoot.
Sinds de indienststelling van de „Mer
cuur" werden al verscheidene torpedo's
door Hr. Ms. „O 23" gelanceerd, en de
razend-snelle RJ 2 heeft reeds heel
veel keren over de ree geraasd, op 't
spoor van zo'n vliegende torpedo, maar
nog nooit was het inschieten zo inte
ressant als gisteren.
CONFERENTIE
Er moest over de organisatie vooraf
wel even geconfereerd worden! De he
ren Senger en Brunsting bespraken, al
vorens de kleine vloot zee (en lucht)
koos, de operaties met de commandant
van Hr. Ms. „Q 23", de luit. ter zee 2e
klasse H. M. van der Veen. Veel omslag
werd daarbij niet gemaakt. Vlugge vin
gers gleden over een kaart van het
Marsdiep en de rede, waarop de te kie
zen posities en de schoten der torpedo's
waren aangetekend. De onderzeeboot
zou komen te liggen op een punt, be
trekkelijk dicht onder de zeedijk, waar
de Watertoren en de toren van de R.K.
kerk aan de Kerkgracht in één lijn te
zien zouden zijn. Met die lijn viel ook
de richting samen, waarin de eerste
torpedo zou worden afgevuurd. Zeven
mijl verder op die lijn, dus ongeveer
dwars van het Horntje op Texel, kwam
de barkas te liggen, die als schietschijf
moest dienen. De „Mercuur" zou vlak
daarbij ligplaats nemen, terwijl de
Speed-boat „RJ 2" in de nabijheid van
de „O 23" zou wachten tot het schot
werd afgevuurd. Datzelfde moest ook
de PH-HAA doen. De onderzeeboot
zou met haar periscopen een sein geven,
waarna de torpedo werd gelanceerd.
„We moeten toch even contact hou
den met elkaar", vonden de heren Sen
ger en Van der Veen. Dat kon via de
radio op golflengte 64.40 meter. „Dat
gaat", zei de duikbootcommandant, „ais
v/e maar niet te veel last hebben van
allerlei andere vliegtuigen".
„Dan spreken we een roepnaam af",
bracht de heer Senger naar voren.
„Noem mij maar Peter, dat doen ze op
Schiphol altijd. Afkorting van helicop
tère".
„Mag ik dan lantaarnpaal heten?"
stelde de heer Van der Veen voor....
En zo kon het gebeuren, dat radio
luisteraars, die toevallig op de genoem
de golflengte waren verdwaald, gister
morgen een technische conversatie heb
ben beluisterd tussen een zekere Peter
en een zekere lantaarnpaal.
VOLGENS DE PLANNEN
De operaties verliepen, om een haast
vergeten uitdrukking nog eens te ge
bruiken, „volgens de plannen". De
„Mercuur" laadde drie torpedo's over
in de „O 23" en toen koos ze zee. In
middels cirkelde de PH—HAA laag
over de Stelling Den Helder, en lag
de RJ 2 nog rustig aan de kant. Dat
lag ze nog, toen de „Merc—r" al hoog
en breed bij De Mok voer. Maar toen
kwam de speed-boat aandaveren. Een
klein, nijdig, maar pijlsnel en solied
vaartuig, dat kans ziet om een torpedo
bi1 te houden!
En daar verliet ook de „O 23" de ha
ven. Een licht motorgeronk uit het
Noordoosten verraadde tenslotte de na
dering der hélicoptère, die wel even
tijd gevonden had om een klein omme
tje boven de Waddenzee te maken. Ter
wijl schipper Steijn het stuurrad van
de „Mercuur" omklemde, keek naast
hem schout-bij-nacht H. C. W. Moor
man met zichtbaar genoegen naar al de
bedrijvigheid in deze tak van dienst,
die in vooroorlogse jaren onder zijn lei
ding stond, en die zich nu zo prachtig
van de oorlogsschade herstelt.
EVEN POSEREN!
Aan de heer Senger had ik verteld,
dat ik graag een paar foto's van zijn
kist wilde maken. „Ik kom wel een
beetje dichtbij hangen", had hij toen
beloofd. Daar kwam hij dan. De „Mer
cuur" lag stil, dichtbij de barkas die
zonder bemanning op haar anker lag te
rijden. Langzaam zweefde de grote
rode libel, met de wentelende rotorbla
den, naderbij, om op nauwelijks tien
meter afstand volkomen stil in de
lucht te gaan hangen, op dezelfde hoog
te als de brug van het torpedowerk-
scbip. De PH-HAA poseerde netjes
voor de fotograaf. Met haar liefste
glimlach keek ze naar „het vogeltje"
en door de zoeker keek ik naar dat
andere vogeltje. Het kon haast niet
mislukken, of het moest zijn door het
grauwe, regenachtige weer. Dat werd
een plaatje recht van voren, en toen
ging de PH-HAA nog even met haar
stuurboordszij naar de lens hangen.
Als een dartel dier stoof ze daarop
weg, om de RJ 0 te verwelkomen, die
kwam aanj akkeren. Weldra zou het
eerste schot worden gelost. Daar ver in
het Zuidwesten, zo op het oog dicht
onder het clubhuis van „Marsdiep", lag
dé „O 23", met haar commandobrug nog
boven water. „U moest met de speed-
boat meegaan, dan komt u achter de
torpedo aan terug," stelde schipper
Steijn voor. Dat was een goed idée. De
R J 2 kwam langszij als een licht
steigerend zeepaard. Geen minuut later
stoven we met ronkende motoren in de
richting van de Watertoren.
„We varen nu 22 mijl", antwoordde
bootsman Bakker op mijn vraag, „maar
straks gaan we nog een tikkie harder".
En dan krijgen we nog een tikkie meer
leven ook, dacht ik. Een kleine twin
tig minuten later beschr even we een
mooie lus om de onderzeeboot, die juist
de gólvendeken over haar schouders
trok. Alleen twee spitse periscoop-
punten verraadden haar positie. Daar
moesten we op letten, want de „O 23"
zou met haar periscopen immers het
sein geven. Een klein golfje voor iedere
periscoop bewees, dat er nog vaart in
de boot zat. We wachtten het nog maar
even af, en draaiden ondertussen maar
een paar fraaie ererondjes om het on
zichtbare onderzeebootlijf. Twintig me
ter boven ons, tegen de grauwe lucht,
deed de rode hélicoptère hetzelfde.
LET OP DE BELLENBAAN!
Daar ging de achterste periscoop naar
beneden. En weer naar boven. Opgelet
betekende dat. De HJ 2 ging met haar
neus in de goede richting liggen, en ook
de PH-HAA maakte zich gereed om
de wegvluchtende torpedo te achtervol
gen. Daar ging het tweede sein, met
beide periscopen. De torpedo werd ge
lanceerd. „Daar gaat ie! Let op de bel-
lenbaan," juichte iemand achter me. Hij
zei nog wat, maar de RJ 2 overstemde
deze opmerking met machtig geluid.
Als een tijger sprong ze brullend
op het spoor van haar prooi. Trots
hief ze haar scherpe neus uit de
golven. De motoren zongen een da
verend lied. Achter ons schoof de
onderzeeboot, die alweer boven was
gekomen, snel weg. Een kaarsrech
te aireep van ziedend zog lag tus
sen ons en de O-boot. Die melk
witte baan werd langer en langer.
Links en rechts bruiste het schuim
langs de flanken.
Majoor Zwart gebaarde met zijn vin
gers. dat we 38 mijl liepen. Iedere mijl
is 1852 meter, dus dat betekende een
snelheid van dik 70 kilometer per uur.
En dat in een open two-seater onder
een pittige regenbui. De RJ 2 was nu
een machtig orgel, waarvan alles open
stond, terwijl een plank alle toetsen
naar beneden hield. Eén aanhoudend,
infernaal en toch boeiend accoord
klonk twaalf minuten lang door het
hemelgewelf boven Texels rede. De
zogstreep achter ons was nog steeds
kaarsrecht, en op een paarhonderd me
ier vóór ons dartelde, alsof ze helemaal
geen haast had, de PH-HAA. Zij was
ons dik de baas, en zij had de torpedo
allang in de gaten. Af en toe stak die
speels haar rode snoet boven de gol
ven uit Op vijf meter scheerde cte
tbrpedo, en vlak daarop ook de speed-
boat, langs de schijf. We joegen voorbij
de „Mercuur", en toen zwenkte de hé
licoptère af. De torpedo was aan het
eind van haar baan gekomen, en ze
kwam nu boven water. Haar kop (wan
neer het ernst is, gevuld met spring
stof) bevatte nu 300 liter water, die
door samengeperste lucht naar buiten
werd gedreven. Bruisend en borrelend
lag ze als een grote rode dobber rechte
op in het water.
We draaiden er omheen. De moto
ren zongen een toontje lager en de
„Mercuur" kwam er al aan. De lier
werd buitenboord gedraaid, en binnen
een minimum van tijd hing de torpe
do langszij. We stapten weer over, en
zagen hoe het stalen lichaam van de
torpedo, die met een laag gelig vet de
lanceerbuis had verlaten, nu glad en
brandschoon op .het dek van de „Mer
cuur" lag.
Nog twee torpedo's verden gelan
ceerd, de laatste als z.g. hoekschot.
Toen beschreef de torpedo direct na
het verlaten van de buis een kwart
cirkel, om dan in een koers, lood
recht op haar aanvangsrichting,
haar reis onder water te vervol
gen. Ze kwam nu vrij snel boven
water, en de PH-HAA en RJ 2
hadden nu weinig moeite om haar
te benaderen. Het einde van de
eerste proefnemingen was daar.
Het hefschroefvliegtuig had haar
examen afgelegd. De heren Brun
sting (die zich aan boord van d.*
PH-HAA bevond) en Senger zul
len in een deskundig rapport hun
ervaringen vastleggen.
is:
Hot Rode Kruis deed en doet veel
voor U. Doet U iets voor het Rode
Kruis?
De R J 2 bracht de gasten naar de ha
ven terug. Het hoofd machinekamer
liet ons 'onderweg vol trots zijn troe
telkinderen drie loeiende vliegtuig
motoren, die elk een schroef aandrij
ven tien. Die trots was gerechtvaar
digd. De speed-boat deed het best,
bij ieder toerental. Trouwens, alles
liep vlot gistermorgen, al werkte het
weer niet zo mee. Maar daarover be
hoeven we eigenlijk niet te praten.
Wie onze Koninklijke Marine kent,
weet dat zij geen mooi-weer-marine is,
maar een marine die paraat is en
blijft, onder alle omstandigheden.
ALEX OVANSA.
Batoebahra, R'damBatavia, pass 16-6
Minicoy. Averdijk, 17-6 van Mobile
naar Corpuschristi. Axeldijk, 17-6 v.
Newportnews naar New York. Ce
lebes, JavaAmsterdam (via Londen),
pass. 17-8 Vigo. Johan van Olden
barnevelt, Amsterdam—Java, pass. 17-6
Ouessant Prins Willem van Oranje,
Montreal—R'dam, pass. 17-6 Dungeness.
Stad Maassluis, NorfolkRotterdam
17-6 dwars van Wight.
Albirco, RotterdamRio de Janeiro,
16-6 van Antwerpen. Alwaki, R'dam
Buenos Aires, pass. 16-6 Fernando.
Anhenkerk, AustraliëR'dam, pass.
16-6 Finisterre. Batoebahra, R'dam—
Batavia, 17-6 te Colombo. Ceram
AmsterdamJava, 16-6 te Port Said.
Java, AustraliëR'dam, pass. 16-6 Fi
nisterre. Johan de Witt, Batavia-
Amsterdam, pass. 16-6 Pantelaria.
Johan van Ol-'enbarnevelt, Amsterdam
Java, pass. 16-6 Casquets. Kamer-
lingh Onnes, 16-6 van Semarang naar
Soerabaya. Katwijk, 16-6 van Duin
kerken naar Casablanca. Loosdrecht,
R'damPerzische Golf, pass. 16-6 Gi
braltar. Mariekerk, R'damJapan
16-6 van Shanghai naar Kobe. Maet-
suyeker 17-6 van Batavia te Singapore.
Müiderkerk, 16-6 van Bordeaux te
Dakar. Willem Ruys, R'damBata
vla, 16-6 van Singapore. Zeeland
(Kon. R'd. Lloyd), 16-6 van Halifax te
Galveston. Zuiderkruis, 16-6 van
Soerabaya naar Batavia. Modjokerto
BelawanR'dam, 16-6 te Suez (14.25
uur). Nederland (t) 16-6 van R'dam
naar Bahrein. Garoet, R'damBata
via, pass. 15-6 22.30 uur Suez.
Te dikke olie in motor of versnellings
bak is om verschillende redenen sterk
af te raden. Ë'n 'n motor voélt zich
pas behaaglijk, als hij warm is. Rij
den met een te koude motor
doe dat NOOIT!
r>,
Ter ondersteuning van de actie voor het Nederlandse Rode Kruis schreef
H. K. H. de Prinses-Regentes bovenstaande aanbeveling.
Wanneer we jachtopzichter van Hon-
schoten de man onder wiens hoede
het Zwanewater ressorteert gevon
den hebben, is hij helemaal r^et blij met
ons bezoek. Zijn standpunt is: er is al
meer dan genoeg gefotografeerd en ge
filmd. Wanneer de „natuurvrienden"
het nu eens met rust zouden willen Ja-
ten, zal hij hen daarvoor dankbaar zijn.
Zeker, de lepelaars-kolonie in het
duinmeer is de grootste in West-Europa
en wanneer men wil, dat het de groot
ste kolonie blijven zal, moet men uit
scheiden met van Honschoten alle tien
minuten op te bellen met het steeds
eentoniger-wordende verzoek er eens
een kijkje te mogen nemen. Hij zegt
tóch nee, want de lepelaars gaan hem
ver boven al de wensen van toeristen.
Een diefstal, die geen diefstal was.
Vóór enkele weken werd de hele duin
streek van Den Helder tot Egmond in
opschudding gebracht door een brutale
daadEr bleken n.1. een honderdtal
lepelaars uit het Zwanewater ont
vreemd te zijn. De trots van 't unieke
duinmeertje wordt gevormd door deze
zonderlinge steltlopers, die niet zo èrg
dik meer gezaaid zijn. En van die vo
gels waren er nu brutaal weg een
honderd weggehaald.
Dat was mogelijk, omdat de lepelaars
van het Zwanewater helemaal niet
schuw zijn en zich rustig van een
mens laten benaderen. Er waren dus
lepelaars verdwenenmaar een dief
stal was dat niet. Want die vogels zijn
van niemand. Maar wel waren er die
renpark-directeuren die hun collectie
met deze unieke dieren zouden willen
uitbreiden.
Gedeeltelijk kwamen de vogels in
Emmen terecht in het Noorderpark en
anderdeels verhuisden ze naar Ouwe-
hand's dierenpark. De directeur van het
Noorderpark gedroeg zich gentlemanli-
ke toen hij besefte langs welke weg hij
aan zijn lepelaars gekomen was. Hij
stelde zich met van Honschoten in ver
binding en verklaarde kort en bondig,
dat de vogels weer ter beschikking
stenden voor vervoer naar het Zwane
water. Maar de naam van degene, die
de vogels gekocht had, wenste hij niet
te noemen, want hij had zich door zijn
woord tot stilzwijgen verbonden. Dat
zal hem nu honderd gulden èn zijn le
pelaars kosten, want het aanbod om de
zaak de zaak te laten, mits hij de naam
van de dader wilde noemen, wees hij
van de hand.Maar hij gedroeg zich
als een beschaafd man en dat kan niet
van al zijn collega's gezegd worden.
Een boete van honderd gulden....
Wilde vogels zijn niemands eigendom,
waarom zij dus in juridische zin ook
niet gestolen kunnen worden. Maar de
vogelwet verbiedt het doden van som
mige soorten, maar ook het verhande
len. Overtreding kan worden gestraft
met een boete van honderd gulden....
welke boete slechts de aanschaffings
prijs van de dieren enigszins verhoogt.
De koper kan echter niet wegens heling
vervolgd worden.
Hier is dus een aanvoelbare leemte
in de wet, die echter heel moeilijk on
dervangen zal kunnen worden. Die aan
vulling zal moeten komen vin alle
betrokkenen zelf. Aan de houding vin
het publiek met inbegrip van de
„natuurminnaars" is nog wel iets te
verbeteren. Zo is Honschoten Sr. er
niet over te spreken, dat zovelen met
een hartstocht voor de natuur worden
bezeten.... het duin verarmt aan zijn
fauna en die verarming gaat vlug. Er
Is in één mensenleeftijd veel verdwenen,
zoveel dat wat er nog is nodig verge
ten moet worden. Er zitten lepelaars
in het Zwanewater.best, laat ze er
zitten. Een vogel kan de belangstel
ling, die hem betoond worden, ook
wel eens onverdragelijk worden
Nee, Jan van Honschoten wil zich
niet uitlaten over het duinmeer tussen
Callantsoog en Petten. Hij wil zich
niet uitlaten over de verdwenen lepe
laars. Niet over de vogelstand, niet
over.... hij heeft meer dan genoeg van
die belangstelling, die alleen maar
hinderlijk is. Callantsoog is maar een
klein dorp en in kleine dorpjes heb
ben de muren oren. En als van Hon
schoten liever zwijgt, zijn er tientallen,
die er evenveel van weten en wat
graag zullen spreken.
's Middags aan het strand is de zon
geweldig en Iaat haar warmte dave
ren over zee en land. Er spelen wat
kinderen in het zand en er liggen
wit mensen te zonnen. Wat Zuidelij
ker moet het Zwanewater liggen als
een droom van blauw-doorschenen wa
ter in het blond der duinen.
Een uur later begint een caféhou
der over het duinmeer. „Mijnheer, als
U dat zig....!"
Er is maar weinig tactiek voor no
dig om het gesprek te brengen op het
groen-geverfde, houten kerktorentje
van Callantsoog en het monument voor
de gevallen zeelieden
Het Zwinewater wil vergeten wor
den!
Zoals men weet kon de eerste thuis
wedstrijd van de Helderse Bruinvissen
geen doorgang vinden wegens de lage
watertemperatuur, maar intussen ir
daarin een zodanige verandering geko-
men, dat het programma verder wel
normaal kan worden afgewerkt.
Aanstaande Zaterdag om kwart over
zes (dus 18.15) gaan de Bruinvissen
de strijd aanbinden tegen H.V.G.B.
Wij weten nog heel weinig van i
Haarlemse zevental af. Het eerste team
speelt in de hoofdklasse-competitie en
derhalve hebben de tegenstanders van
Wildenberg c.s. uitstekende leermees
ters. Eerst zal dus afwachten de beste
tactiek zijn. Vooral de Helderse achtei-
hoede zal er goed aan doen de Haar
lemse voorhoede geducht op het lijf tc
zitten. Terwijl de Jutter-voorhoede zo
veel mogelijk vrij zal moeten zwem
men.
De Bruinvissen komen uit met deze
opstelling:
W. Offringa
C. Tijsen J. Baarda A.Gieles
S. v. Heulen H. Wildenberg v/d Water
Reserves: P. Gode en A. Stins.
Dit is naar onze mening wel de sterk
ste opstelling, die onze plaatsgenoten in
het water kunnen brengen.
Wij twijfelen er niet aan, of velen
zullen gaan kijken naar deze eerste
competitiewedstrijd.
De scholier B. J. S. heeft aangifte
gedaan, dat hij uit de fietsenstalling
der gem. ULO zijn fiets vermiste.
De heer Tj. kwam vertellen, dat
de hond van de heer v. d. H. hem ge
beten had.
De horlogemaker B. werd bekeurd,
omdat hij enkele artikelen In zijn
etalage niet had geprijsd.
Mevr. W. K.R. deed aangifte, dat
zij een blauwe regenjas had uitge
leend aan een persoon uit Hogeveen
De jas werd niet teruggestuurd en
de persoon-in-kwestie liet niets van
zich horen, zodat zij diefstal ver
moedde.
Een bewoner van de Kerkgracht
had een kamer verhuurd voor 80
per maand, terwijl volgens de desbe
treffende voorschriften niet meer dan
50 mocht worden gerekend. Proces
verbaal werd opgemaakt.
De bakker P. de W. heeft aangifte
gedaan, dat hij door een zekere v. H.
was opgelicht voor een bedrag van
120.—.
Het was, de laatste dagen lang niet
zo warm als aan het begin van de
week, maar toch plaatsen we op ver
zoek van de directie der gemeente
lijke water- en lichtbedrijven een
waarschuwing ten aanzien van het
waterverbruik. Tijdens de warme da
gen is namelijk abnormaal veel water
verbruikt, en wel hoofdzakelijk voor
het besproeien van tuintjes. Derge
lijke uitspattingen mag men zich in
deze tijd nog niet veroorloven. Zij
zijn zelfs verboden, en er zal scherp
op worden gelet. Het Is begrijpelijk,
dat men een totaal uitdrogen van de
grond In zijn tuin graag wil voorko
men, maar men moet niet blflk ge
ven van een misplaatst optimisme.
We hebben nu toch allen kunnen zien,
dat na hetè zonneschijn altijd weer
gauw regen komt. Al blijft natuurlijk
het spreekwoord van kracht: Na
regen komt zonneschijn. Zo cirkelen
we maar door. Wij wachten telkens
geduldig op het zonnetje en de plan
ten moeten maar eens op de regen
wachten.
De strijd tegen de Coloradokever
begint al aardig te luwen. Of liever
gezegd: de activiteit van de zqde der
Coloradokevers begint af te nemen.
Hun tegenstanders blijven echter
waakzaam, want zij kunnen wel bezig
zijn met het verzamelen van nieuwe
krachten, het hergroeperen der troe
pen en hetvaststellen van nieuwe
aanvalsplannen. De politie blijft in
ieder geval actief. Dinsdagmorgen
werd op het Kuitje een vijftal kevers
gevonden, en deswege werd 's mid
dags een soortgelijke expeditie als
verleden week op het strand op touw
gezet. Weer mochten we daarvan
deel uitmaken, maar weer werd niets
gevonden. Toch werden er de volgen
de dag nog een paar dode exemplaren
gevonden. De agent Riteco vond bo
vendien een levende Coloradokever
op het strand. Ze z(jn er dus nog, en
het is dus vooral voor de aardappel
telers zaak, hun gewas volgens de
voorschriften te bespuiten. Dat niet
ieder zich daaraan houdt, blfjkt wel
uit het grote aantal processen-ver
baal, dat moest worden opgemaakt.
Niet minder dan negen en twintig!
De aanvoer aan de Rijksvisafslag be
stond gisteren uit 2360 kisten Aan de
markt waren de volgende boten: 13 147
„Oostzee'" f 10,260: 4 „De Kikker" f 9660
14 „De Isabel" f 6660; 72 „De Condor"
f 5280; KW 169 f 4240; 78 f 5680; 125 f3770-
XJM 204 f 3350; 214 f3170; 241 f210; 249 f 140'
318 f 16; 207 f16; 248 f 360; 34J f140; UK 69
f50; 161 f 110; 119 f115; 36 f 480; 125 f 370-
«6 f 250; ENK 20 f210; HD 131 f 10; VD 60
f 490; KW 70 f190; UK 88 f 290; IJM o02
111; 237 f 13; 230 f22
VOOR ZONDAG 20 JUNI 1948.
DEN HELDER. Ned. herv. gem., Nieu-
we kerk, Weststraat, 10.30 uur, ds. ty
J de Hoest, doopdienst; Palmstraat, 10
uur ds- J- Borghardt, doopdienst; 19
uur de heer E. Wanders. Geref. kerk
Bethelkerk, 10 uur ds. A. Plaatsman,
van Renkum; 17 uur ds. J. Hartkamp;
Rehobothllerk, 10 uur ds. J. Hartkamp;
17 uur ds. A. Plaatsman. Geref. kerk,
art 31, Nieuwe kerk, Weststraat, 8.45
uur en 17 uur ds. F. van Dijk, van
Opende (Gr.) Chr. geref. kerk,
Steengracht, 10 uur en 17 uur ds. J,
Rebel. Oud-geref. kerk, Hoogstraat
86, 10 uur en 17 uur leesdienst; Donder
dag 19-30 uur ds. G. van Dijk, van Ca-
pelle aan de IJsel. Geref. gemeente,
Janzendwarsstraat 8, 10 uur en 16 uur
leesdienst. Luth. kerk, Wezenstraat,
10.30 uur, ds. J. P. van Heest, van Am
sterdam. Doopsgezinde gemeente,
10 30 uur da. E. Franken—Liefrinck.
Oud-kath. kerk, 10 uur H. Dienst, pas.
toor Verheij. Kerk van Jezus Chris
tus van de Heiligen der laatste dagen,
Weststraat 59, 17 uur vergadering. -
Evangelisatie Vijzelstraat, 10 uur en
19.30 uur zendeling A. G. Njiokiktjlen
en echtgenote: 12 uur en 14.30 uur Zon
dagsschool; Woensdag 20 uur Bijbel
kring; Donderdag 19.30 uur vrouwen-
krans; Zaterdag 20 uur bidstond, 21 uur
openluchtsamenkomst. Leger des
Heils, 10 uur heiligingsmeeting, 19 uur
openluchtsamenkomst, 20 uur verlos-
singssamenkomst, Maandag 14uurvrou-
wenkrans; Dinsdag 19.30 uur soldaten-
samenkomst; 20 uur Bijbelbespreking,
o.l.v. kapitein Verwaal.
JULIANADORP. Ned. herv. gem., 10
uur Wika J. Th. Pietersen. Geref..
kerk, 10.30 uur ds. A. Plaatsman.
Star of hope mission, morgenavond (Za
terdag) 19.30 uur zendeling A. G.
Njiokiktjien en echtgenote; 12 uur en
14.30 uur Zondagsschool.
HUISDUINEN. Ned. herv. gem., 19
uur Wika J. Th. Pietersen.
CALLANTSOOG. Ned. herv. gem.,
geen dienst.
PUDDING
P]Fl
custard maïzena
Geboren: Teunis, z. van R. Ruiten
en P. de Boer. Klaas, z. van A. Ras
en N. Visser. Hermina, d. van J,
Woort en S. Brouwer.
URK, 16 Juni 1948. Heden werd
aangevoerd 7844 pond kuilpaling, van
26—240 pond per vaartuig, prijs 0,90
0.99 per pond. 3000 pond nest
1.37 Y per 50 kg. Wegens het ruwe
weer geen aanvoer van lijn- of beug
aal.
GEGRONDE VREES INZAKE
WEGENPROBLEEM.
Hebben wij de vorige week iets ge-1
meld over de nieuwe wegen naar en
van Urk, zo blijkt ons nu dat deskun
digen het met ons eens zijn. Polderdes
kundigen delen ons standpunt geheel.
Ook bij hen bestaat de gegronde vrees,
dat Urk in de komende winter in zeer
moeilijke positie zal komen te verke
ren. Doordat de Schel vis weg abnor
maal smal is, moet mèn soms nu al de
weg verlaten en komt men in de berm.
Dit ondervinden nu al bussen eri
auto s. Hoe zal het dan straks worden
bij een Intensiever verkeer? Het is voor
Urk meer dan noodzakelijk dat de N.O.
P.-directie beseft dat hier ingrijpende
maatregelen nodig zijn.
Aangevoerd van 7—12 Juni 1948. 3167
kg bot; 1955 kg garnalen, 315 kg geep;
706 kg kaan: 306 kg kabeljauw; 3446 kg
horsmakreel; 20 kg makreel; 103 kg
muiets; 2167 kg schar; 42769 kg schol;
38 kg pieterman; 1464 kg poon; 800 kg
tarbot; 2425 kg tong; 2921 kg wijting;
335 kg kreukels; lll/„ kg zalm; 29 kg'
haai; 7 kg hake en 2 kg kommeraal.
Het communiqué van de R.V.D. van
heden zegt: „De besprekingen tussen
dr. Van Mook en Mohammed Hatta
werden heden voorlopig afgesloten. De
besprekingen werden in een vriend
schappelijke geest gevoerd en betrof
fen alle voornaamste punten, waarop
verschillen van inzicht tussen de Ne
derlandse en Republikeinse delegatie
naar voren waren gekomen. Als ge
volg van deze besprekingen zullen bei
den thans nader overleg voeren met
hun regeringen, teneinde na te gaan op
welke wijze deze verschillen zouden
kunnen worden overbrugd".