IJl aar
C
DOBBER en KLIEKJE
Bént U
IN ZUID-AFRIKA
Godsdienstig?
PU ZWAKTE SCHADUW
J
TIJDSCHRIFTEN
Ckefarine „4
UZZLE
Rubr
IEK
*J 1
DE
Het mysterie.
Het heilige.
Bulgen
Beter of rijker?
c
xxxx
xxxx
xxxx
xxxx
Wu
IE schrijver Paul Gsell, die zeer
goed bevriend was met de moder-
„e Franse beeldhouwer Auguste
Rodin, kwam eens op een herfstige
novemberdag bij hem op bezoek,
podin zelf voelde zich niet goed; in
plaats van bezig te zijn op zijn ate
lier zat hij in een diepe stoel bij een
haardvuur. Gsell ging naast hem zit
ten, en liet z'n ogen dwalen langs de
wanden van de kamer. Daarbij vlei
z'n oog op een haast levensgroot, be
schilderd beeld van Christus, een
eigen werk van Rodin. Beiden begon
nen een gesprek over dit aangrijpen
de beeld. En bij dit gesprek vroeg
Gsell aan zijn vriend: Bent u gods
dienstig?
Het antwoord, dat Rodin op deze
vraag gaf, luidde als volgt:
„Het komt aan op de betekenis,
die men aan dit woord geeft. Wan
neer men onder een godsdienstig
mens iemand verstaat dit bepaal
de kerkdiensten meemaakt en zich
onderwerpt aan bepaalde leerstel
lingen, dan ben ik niet godsdien
stig. Want wie is dat in onze tijd
nog, zo ging Rodin verder. Wie
kan zijn kritiek en zijn redelijk
denken opzij zetten?
Maar volgens mij is godsdienst
iets anders dan het zich onderwer
pen aan een geloofsbelijdenis. Het
is het gevoel voor alles, wat in de
wereld onverklaard en onverklaar
baar is. Godsdienst is de verering
van de onbekende kracht, die de
wereldwetten stuurt en de grond
vormen van het zijnde in stand
houdt. Godsdienst is het donkere
vermoeden van alles, wat in de
natuur voor onze zintuigen niet te
grijpen is, het vermoeden van het
onmetelijk grote rijk der dingen,
dat ons lichamelijk noch ons gees
telijk oog kan aanschouwen. Gods
dienst is de hartstocht van onze
ziel naar oneindigheid en eeuwig
heid, naar het diepste wezen en
naar onmetelijke liefde.
In deze zin, zo zei Rodin, ben ik
godsdienstig".
Deze geniale beeldhouwer had ge
lijk, toen hij het godsdienstig-zijn
niet zonder meer vasthechtte aan het
bezoeken van een kerk of het in
stemmen met bepaalde leerstellingen.
In plaats daarvan wees hij op het
mysterie, dat achter alle dingen slui
mert. Zijn eigen opdracht als kunste
naar zag hij daarin, iets van dit ge
heim in brons en marmer te doen
leven.
Een mysterie ligt achter de din
gen, niet vöör de dingen. Het is de
achtergrond, de oergrond wellicht,
waaruit het zichtbare opbloeit. Er
schuilt een geheim achter het leven,
en er schuilt een geheim achter de
dood. Er schuilt een geheim achter de
liefde, en er schuilt een geheim ach
ter de majesteitelijke loop der ster
ren door het heelal. Er schuilt een ge
heim achter dè donkere hartstocht
der ziel naar eeuwigheid en oneindig
heid, zoals Rodin het uitdrukt; en er
schuilt een geheim achter de gang
der mensheid door de geschiedenis
der eeuwen.
Dit mysterie dat achter alle dingen
ligt, dit geheim dat Rodin ten volle
erkende, kunnen wij ook het heilige
noemen. Het is de heilige achtergrond
der dingen.
Nu heeft het heilige steeds twee
kanten aan zich: het trekt aan en
het stoot af. Het trekt aan. Want de
mens wil alles doorgronden, alles ont
dekken, alles weten. Geen moeite is
hem hiervoor te veel, geen reis te
ver, geen kosten te hoog. De mens
kent een expansiedrang in elk op
zicht, die voor niets halt houdt. Zo
lokt ook het mysterie.
Maar het stoot ook af. Juist om
dat het een geheim, een mysterie is.
De mens vertraagt z'n schreden,
wanneer hij er zich heen beweegt
Iets van angst, van huivering, van
ontzetting grijpt hem aan. Het is de
zelfde huivering, die de mens aan
grijpt bij een geboorte, bij het ster
ven, bij een grote liefde. Hier voel 1e
instinctief niet verder te kunnen,
maar vooral ook met verder te mo
gen. Er zijn grenzen, waarvoor de
menselijke drift moet halt houden.
Hier is de plaats, waar een mens
zich buigt. Hij nadert het heilige ge
heim dat hem trekt, maar toch blijft
dii°mfeen-vafStand Staan' De mens
die dit ooit ervaart, voelt zich als
^°Z®8 dle met ontschoeide voeten
slechts op een afstand mocht schou
wen naar de vuurgloed van Gods
heiligheid.
En dit buigen wordt tot bidden.
Niets is vanzelfsprekender. Bidden
als een zich gewonnen geven aan de
heiligheid die men ontmoet, aan de
macht die iemand tegenstraalt, aan
de liefde die iemand overweldigt. Te
gelijkertijd wordt het heilige tot de
Heilige, wordt het mysterie tot de
hoge God.
Wie is het, die zo hoog gezeten,
Zo diep in 't grondeloze licht,
Van tijd noch eeuwigheid gemeten.
Bestaan kan zonder tegenwicht7
Dat 's God!
Zo zong Vondel het. Zo uitte Rodin
het in zijn kunst. Zo hebben duizen
den, miljoenen het op hun wijze uit
gedrukt.
En dit is nu godsdienst.
Is iemand nu beter, wanneer hij
godsdienstig is? Braver en eerlijker;
betrouwbaarder en meer accuraat?
Dan moet ik eerlijk antwoorden met:
Neen! Dat is niet het geval. We zou
den het allemaal wensen. We kunnen
zeggen, dat iemand die zich voor
God buigt dus ook eerlijk, betrouw
baar, enz. moet zijn. Toch komt dit
met in de eerste plaats.
Maar een godsdienstig mens is wel
rijker. Innerlijk rijker. Want hij staat
in een levend contact met God als de
oergrond van alle dingen. Hij heeft
een wijder blik op de werkelijkheid.
Zijn leven heeft een vaste grond ae-
vonden.
door Jan Dirk van Exter
codyncm k-d.p.
92. De Chef en de Lange hebben
zich nauwelijks uit het puin bevrijd als
Rikki komt opdagen.
„Mooi werk, Frank," roept ze.
,Waar zit die kerel?"
„Ik denk in de keuken," grapt de
Lange, „een beetje water drinken voor
de schrik."
„Heeft hij het machinegeweer nog?"
„Neen, dat ligt hier," roept de Chef,
„maar wacht even." Maar voor hij
over de wrakstukken van 't meubilair
heengeklommen is, verdwijnt Rikki
al. Ze vliegt de gang door en ziet een
man, die op het punt staat, te water
te springen. Dat is Nelis. Zijn jasje is
al half uit, als hij het silhouet van
Rikki ziet tegen de verlichte deur
opening.
„Blijf daar of ik schiet," roept hij
schorZouen ze 'm nu nog op het
laatste nippertjemaar dan stoot
een zwaar hard voorwerp tegen zijn
knieën.een pistool hangt half uit
de binnenzak van zijn jas. In één flits
trekt hij het wapen en lost een wild
schot. Zijn laatste voorlopigwant
in de gang davert het ookRikki
staat verstijfd van schrik en meent,
dat haar laatste uur is geslagen
zit ze tussen twee vuren? Maar dan
ziet ze Nelis wankelenhij laat het
pistool vallen en verdwijnt met een
plons in het hoogopspattende water.
De Lange verschijnt op de stoep.
„Dat was dan Nelis," mompelt hij
peinzend.
„HET CONTACT"
veel genoegen hebben we zo
juist de afleveringen van Maart, April
en Mei gelezen van het soldatenmaand-
bIad "Ifet Contact". Dat is nu een
tijdschrift wat door een ieder die het
in handen krijgt soldaat of burger
- met aandacht zal worden gelezen!
Actualiteiten en allerlei wetens
waardige zaken zijn in een vorm ge
goten, die tot lezen aanzet. Uit alle
artikelen spreekt een enthousiasme,
dat een prettige uitwerking op de le
zer heeft.
Dat enthousiasme moet ongetwijfeld
ontstaan zijn uit de drang om een goe
de bijdrage te leveren aan „Het Con
tact".
Er is geen zweem van plichtmatig
heid, hetwelk zovele tijdschriften ont
siert.
Voor „het Contact" verlenen vele be
kende schrijvers en schrijfsters hun
belangloze medewerking en dat is
reeds een waarborg, dat het goed is
Een cadeau schenken is immers een
wérk van vriendschap. En wie biedt
zijn vrienden nu iets minder goeds
aan? Zo is „het Contact" dan ook ge
worden een blad vol goede gaven aan
een vriendenkring, die dit werk weet
te waarderen en met stijgende belang
stelling naar volgende afleveringen
blijft uitzien.
„HOTEL-WERELD"
De in Mei overleden voorzitter van
de bond van werkgevers in Horecabe
drijven, Th. N. van Stigt, wordt met
weemoed herdacht in de Juni-afleve-
ring van het maandblad „Hotel-we
reld". De redacteur de heer J. G. Mey-
er noemt de overledene een figuur, die
zeldzaam was in de Nederlandse ho
telwereld.
Zijn werk dient te worden voortge
zet en daarom blijft ook in deze af
levering. staande in het teken van
rouw, toch het oog gevestigd op de
zaken die in de hotelwereld de aan
dacht vragen. En één daarvan is het
zomerseizoen met de daaraan verbon
den drukte o.m. in de badolaatsen.
Van Scheveningen tot Texel wordt
de klok geluid voor het schone wat
daar valt te genieten en de taak wel
ke het hotelbedrijf er heeft te ver
vullen.
Alphonse Boullin vertelt op popu
laire wijze over de geschiedenis van
de soep en een uitgebreid verslag over
het vakschool-examen, waarbij 56
deelnemers gediplomeerd werden, be
sluit deze aflevering, welke er als
steeds ook technisch goed verzorgd uit
ziet. St.
Vier beroemde geneesmiddelen
tegen pijnen.
Wanneer zware hoofdpijn, hevige rheu-
matische of andere pijnen U het leven
moeilijk maken, neem dan eens Chefarine
„4". Elk tablet bevat 4 geneesmiddelen,
die elk stuk voor stuk in de hele wereld
al beroemd zijn. Het helpt ook dan, wan
neer een ander middel geen baat brengt.
w
BEROEMDE GENEESMIDDELEN
IN ÉÉN TABLET
TEGEN PUNEN EN GRIEP 20 TABLETTEN i I 0.75
Puzzle 37. Een Lettergreep-puzzle.
tOpl.)
De 19 bedoelde woorden, die uit de
68 lettergrepen moesten worden ge
vormd waren:
1. bewieroken, 2. predicatie, 3. Be-
dum, 4. miserabel, 5. ontfutselen, 6.
vereenvoudigen, 7. prijzenkast, 8. on
duidelijk, 9. attentie, 10. Clementine, 11.
tamarinde, 12. inpeperen, 13. clementie,
14. parade, 15. platina, 16. onmetelijk,
17 Frederik, 18. Pantomime, 19. Betuwe.
De derde letters geven van boven
naar beneden te lezen: Wedstrijdtem
perament,
Ook naar de oplossing van deze puzzle
is met groot animo gezocht, wat wel
bleek uit de talrijke inzendingen, soms
zo keurig verzorgd
Na loting onder de goede oplossers is
de prijs van 5 ditmaal ten deel geval
len aan de heer G. J. v d. Brink, Ka
naalstraat 12 te Schagen.
Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden
toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave!
Puzzle 38. Het eenzame cijfer 7.
Hieronder vindt men het diagram v
een opgaande deling. En het is een bij
zonder diagram, omdat alleen 't tweede
cijfer van het quotiënt, n.1. de 7, is ge
geven. Ondanks dit simpele gegeven,
vragen wij U toch de gehele deling in
cijfers in te zenden.
XXX XXXXXXXX (X7XXX
XXX
XXX
XXX
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 24 Juni aan de Redactie
van dit blad. (Er wordt weer een prijs
van 5.verloot).
Wie de foto's van de korenmolen van
Bijmans in de Beemster of de Achter-
sloot te Grootschermer bekijkt in ae
Juni-aflevering van dat prachtige
maandblad „De Speelwagen" zal zich
geplaatst voelen midden in de schoon
heid van het zomerse landschap.
Die sfeer leeft in al de artikelen,
welke we er ditmaal in aantreffen.
De rijkdom van de vroege morgen
stond wordt er op voortreffelijke wij
ze in uitgestald door W. Porte en de
blijdschap om het zomergetij springt
op in een herinnering over „spin
ningen", het spel van de jeugd, dat
eindigde in een rondedans. Maar ook
in de zomer dient er naast het speu
ren in de vroegte en het dansen in de
avond, gewerkt te worden.
Ook dat vergeet de Speelwagen niet
en brengt ons naar de wiermaaiers van
Wieringen, een arbeid in lang vervlo
gen dagen waarvan J. de Wit ons zo
onderhoudend weet te vertellen.
Zomertijd! Schilders trekken er op
uit met ezel en palet. Meesters van
naam vertoeven langs de kanten van
een gracht, of zoeken een plaatsje tus
sen oude gevels. Kapelaan Voet.s
schrijft over het expresieve werk van
de Alkmaarse schilder Jan Plas. Zo
gaat deze Speelwagen voort in de zo
merzon, trekkend naar al hetgeen de
historie, cultuur en folklore ook in die
tijd te zeggen heeft. St.
LUISTEREN
NAAR....
PROGRAMMA VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 301
m Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur
VARA: 6,15 Sport-
praatje 6,30 Voor
de Strijdkrachten
7,00 Artistieke Staal
kaart MPRO: 7,30
Cursus 7,45 Uitzending voor d° Neder
landers in Duitsland 8,15 In de win
kel van Sinkel 9,15 Socialistisch com
mentaar 9,3o Week-end-orkest 10,00
Ut bronzen fles 10,30 Orgelspel door
Johan Jong 11,15' Ray Ventura en zijn
orkest 11,40 Kwartet van Jan Cor-
duwener
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
cm 7, 8 en 11 uur 6,00 Duo Andre de
Raaf (piano) en Jaques Schutte (orgel)
6.15 Journalistiek weekoverzicht 6,30
Actualiteiten 6,40 Spineuza 7,15 Ka-
reol Septet 7,45 Kampvuren langs de
Evenaar 3,05 Anjerdag 8,10 Gramo-
focmmuziek 8,20 Lich+baken 8,50 Gra-
mofoonplaten 9,20 KVP-nieuws 9,25
Pluvier knapt het op 10,00 Week-end-
Serenade 10,45 Avondgebed 11,15 Het
Nederlandse jeugdorkest
PROGRAMMA VOOR ZONDAG
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18
Gramofoonplaten 8,30 Voor het platte
land 8,40 ..Barcarole" 9,07 Postdui-
venberichten 9,10 Nieuws van de Olym
pische Spelen 9,15 Men vraagten
ULLIE begrjpen natoy^rljk wel,dat tdobser, in
Kliekje een paar, mooie opriamen maakten van het
vreemde geval De „neser-po-stbode" -stoof
Daarna MET een brede grjjns Op zyn G.EziCwr
weep, met z'n Giraffe weg en verdween in een
.stofwolkDobber en Kliekje wrRen weer,
Alleen met hun foRdje
kliekje schakelde weer in en 2.uchteno en
KRakend Bmnde het trouwe FoRdje zich een
WEG DOOR DE BLAKERENDE WOESTJN NIEUWE AY0NTO-
Ren tegemoet.
(rt' kdaaR EEN-S.'" riep •Dobber EENSKLAPS, „wat een
Rare 'Boom is dat."'neen,zo'n boom had kliekje
ook noö nooit gezien en weer SToprE HET foRDjE.
~jdaap, moesten ze meepyvan weten
V/;.::...
r^-°rZt STAPTEN üir.LiepEN ER, op Af EN tofcKcKEM
"DE BOOM VAN alle KANTEN 'T is ZEKEH een,
V/OESTÜNBooM öi-STE KLieKJE ~.Of éèn pj'NBooM,"
of Misschien wel een Soort zand plant -raadde.
T>o86E(1 «->» "Z,E WISTEN HET "BESLIST NIET
-.WACHT EENS RiEp KLiEKJE IK HE© EEN ©oEK
c -er Bomen
wa S Hjj A L
HET LIST IN DE AUTO
'EN WEG
e.ven later kwam hj juichend net
HET ©06K Boven Z'n HoopO zwaaiend aangerend
- welke -soort Boom het
begonnen ijveRie IN
-„NO Kunnen we OpzoEKEN we
is .'"RiEp hj VRoLJK ÉN ZE BE
het dïkke Boekte roeken...
wij draaien 9,45 Geestelijk leven VP
HO: 10,00 Zondagshalfuur 10,30 Kerk
dienst 11,45 Mevr dr Anne Mulder
AVRO: 12,00 The fairey Avation Works
Band 12,30 De Zondagclub 12,40 Twin
tig minuten BoedapestNew York 1, \5
Les Gars de Paris 1,15 Boekenhalfuur
2,10 Olympische Dag VPRO: 5,00
Gesprekken met luisteraars 5,20 ,,Een
gedicht" VARA: 5,30 Fanfarecorps „Con-
cordia" 5,50 Sport 6,15 André Kos-
te'.anetz en zijn orkest (gr.pl) 6,30 Voor
de Strijdkrachten 7,00 Radiolympus
7 30 Stradiva-Sextet AVRO: 8,05 Actu
aliteiten 8,15 Fragmenten uit ,,Die
Czardasfürstin'' 8,50 Hallo, U spreekt
met9,05 Romance 9,40 Villa Rose
10,15 Septet van Beethoven 11,15 The
Skymasters 11,15 Gramofoonplaten
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 8, 1, 7,30 en 11 uur NCRV: 8,15
Concerto voor viool en hobo met strijk
orkest 8,30 Kerkdienst 9,45 Gramo-
ïoonplaten 10,00 Hoogmis 11,30 KRO-
Trio 12,00 Angelus 12,03 Het Tjechiscn
Symphonie-orkest 12,15 Apologie 12,35
,.Ket orkest zonder naam" 12,55 Zon
newijzer 1,20 Vervolg „Het orkest zon
der naam"1,40 ,,St Caecilia" 2,00 „On
der de Schaauw" 2,30 Radio Philhar-
monisch Orkest 3,30 Pater H Tillemans
3,40 Muzikale tombola 4,25 Vespers
NCRV: 5,00 Kerkdienst 6,30 Kerke
lijke cantates 7,00 Geestelijke liederen
7,15 Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7,45
The tree suns 7,50 In 't Boeckhuys
8.05 De gewone man 8,12 Omroep-Ki-
merorkest 9,00 Het standbeeld van de
Generaal 9,40 Muziek 10,05 Gramo
foonplaten 10,37 Actualiteiten 10 45
Avondgebed 11,15 Gramofoonplaten
PROGRAMMA VOOR MAANDAG
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur AVRO: 8,15
Gramofoonplaten 8,45 Londens Phil-
harmonisch orkest (grpl) 9,15 Morgen
wijding 9,30 Sonate 9,45 Arbeidsvita
minen 10,30 Van vrouw tot vrouw
10,35 Kamerorkest 11,00 Op de Uitkijk
11,15 Klarinetconcert 11,45 Het ant
woord 12,00 Het Lyra-trio 12,33 In "t
spionnetje 12,38 Piano-duo 1,15 The
Skymasters (grpl) 2,00 Wat gaat er om
in de Wereld? 2,15 Solisten-concert
3 00 Wij stellen U voor4,00 „Monu
menten uit de Vrijheidsceorlog in Trans
vaal" 4,15 Mucicalender 5,00 Middag-
rhythmen 5,30 Hoort, zegt het voort
5 45 Saba 6,15 Londen onder de loupo
6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Gez.
programma 7,30 Dr Kroondijk spreekt
over de Zomerzegel-actie 7,35 Gramo
foonplaten 7,45 Landbouw-kwartier
8.05 Echo van de dag 8,15 Mucicorda
8,45 De beste jaren van ons leven 10,20
Guilio Gulietti 10,30 Radiomuziek-
journaal 11,15 Gramofoonplaten 11,30
Kent U ze nog?
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
orn 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15
Gramofoonplaten 9,00 Blaaskwintet
9.15 Ochtendbezoek bij onze jonge zieken
9,35 Vragen aan voorbijgangers 10,05
Gez. programma 10,30 Morgendienst
11,00 Fagot-concert 11,15 Van oude en
nieuwe Schrijvers 11,35 Herman van
Roon (piano) 12,00 Gez. programma
12,33 Dolf van der Linden en zijn Me-
tropole-orkest 1,15 Mandolinata 1,45
Gramofoonplaten 2,00 Radio-uitzending
voor de scholen 2,35 Gramofoonplaten
3,30 Oude Nederlandse muziek 4,00
Bijbellezing 4,45 Janny van Wering
5,00 Het kleuterklokje klingelt 5,15 Het
Nederlands Sextet 5,45 Populaire orgel
bespeling 6,15 Sportrubriek 6,30 Re
portage van de internationale tenniskam
pioenschappen 6,45 De vijf Zapakara's
7,15 Onder de NCRV-ieeslamp 7,30 Het.
actueel geluid 7,45 Valerius-liederen
8.05 Programma proloog 8,15 Zomer
avond kerkconcert 8,45 Sociale vragen
9,05 Radio Philharmonisch orkest
1.0,45 Avondoverdenking 11,15 Gramo
foonplaten 11,45 De Bambini Ticinesi
(grpl)
„Zodat ze Berust in een schoonzoon met één sterretje op zijn mouw," zei
de inspecteur glimlachend. t sterretjes. Zo-
-Henk," zei het meisje, „laten we ons n irt Uniform krijgen,
veel als er aan de hemel staan zul je er
Laten we dankbaar zijn als er binnenkort een tweede
..Tja," zei de inspecteur, „dat is te zeggen-
„Maar je zult toch wel promotie maken, egng commjssaris
„Natuurlijk. Mjjn ideaal is om, net als mij
worden."
„Hoofdcommissaris," fantaseerde het meisje.
„Nou. vooruit dan maar, hoofdcomrmssar:is. als je baas," riep
„Als je maar niet zo'n verschrikkelijke ma duur zQ.n hu.
Marietje verschrikt. „Denk je, dat alle politiemensen oP
Heur krüsen?"
„Nee, natuurlijk niet. Trouwens, 't is toch een beste kerel, Marietje.. Als
je hem beter leert kennen
Er klonk een waarschuwend hoestbuitje en dominé Van Beveren kwam
en ogenblik later om de hoek van een jasmijnstruik te voorschijn.
„Komen jullie een kopje thee drinken, jongelui?" vroeg hij.
Inspecteur Beekman sprong op en Marietje knikte.
„We komen direct, vader."
„Best, 't heeft nog wel even de tijd," zei de dominé glimlachend.
Hij keerde zich om en verdween achter de struiken.
„Zullen we gaan, Henk
„Eén moment," zei de inspecteur, onwillekeurig fluisterend.
„Marietje
Hij nam haar in zjjn armen en kuste haar blozend opgeheven gezichtje.
„Wanneer?" vroeg hij.
Het meisje drukte zich tegen hem aan.
„Wanneer je maar wilt."
„Als ik mijn tweede sterretje heb?"
Hjj kuste haar nogmaals, maar een vrouwenstem klonk uit de veranda.
„Zijn.jullie daar, jongelui?"
„Joe-hoe, we komen!" riep het meisje.
Hand aan hand liepen zij door de tuin tot ze voorbij de struiken waren
„Goed."
en de glimlachende gezichten van hun om de theetafel zittende ouders zagen.
Ja inspecteur Beekman was in een zonnig humeur, maar toen hij het
doel 'van zjjn tocht naderde werd h\j ernstiger. Hjj was op weg naar meneer
Lagerman en bedacht plotseling, dat hij niet wist, wat hij daar moest zeggen.
Dat had hij de vorige morgen in Arnhem ook niet geweten, maar daar was
alles zoveel gemakkelijker gegaan, omdat meneer Lagerman niet te vinden
was en niemand anders de reden van zijn komst behoefde te weten. Over
de erfenis mocht hij niet praten. Daar mocht die man niets van weten, maar
als je als inspecteur van politie in uniform op bezoek kwam, moest je toch
een doel hebben.
Hij liep in de Lairessestraat, toen een stem hem in zijn overpeinzingen
stoorde.
„Goeie morgen, inspecteur," zei een man, die een pet van de Gemeente-
Reiniging droeg, „komt U ook eens kijken?"
„Hé, Mol," zei de inspecteur verrast, toen hij een mannetje van het hoofd
bureau herkende. „Wat doe jij hier zo vermomd?"
„Nou, oppassen vanzelf," zei de man, wiens wieg blijkbaar ergens in een
dorpje van West-Friesland had geschommeld.
„Wat is er dan op te passen?"
„Nou, dat speelhuis," zei de politieman met zijn hoofd naar een huis aan
de overkant duidend. „De commissaris is hier gisteravond ook weest en Van
Dovererf' hew op z'n kop kregen, omdat ie niet uitkeken had. Hij hew 'm
op zo'n gosgruwelijke manier afblaft, dat Van Doveren te beskimmeld was
om wat terug te zeggen. Later is inspecteur Maas met een paar mannetjes
hier weest en die hew in 't huis zocht, maar ie hew niks vonden. Nou, en
nou sta ik op wacht en Klaver aan de achterkant en ik wou, dat ze me
maar 's kwamen aflossen, want van dat staan wor je zo loof als 'n hond."
„Dat kan ik me voorstellen," zei de inspecteur, belangstellend naar het
huis kijkend. Ik moet hier ook ergens zijn." (Wordt vervolgd)