IJl aar C DOBBER en KLIEKJE Bént U IN ZUID-AFRIKA Godsdienstig? PU ZWAKTE SCHADUW J TIJDSCHRIFTEN Ckefarine „4 UZZLE Rubr IEK *J 1 DE Het mysterie. Het heilige. Bulgen Beter of rijker? c xxxx xxxx xxxx xxxx Wu IE schrijver Paul Gsell, die zeer goed bevriend was met de moder- „e Franse beeldhouwer Auguste Rodin, kwam eens op een herfstige novemberdag bij hem op bezoek, podin zelf voelde zich niet goed; in plaats van bezig te zijn op zijn ate lier zat hij in een diepe stoel bij een haardvuur. Gsell ging naast hem zit ten, en liet z'n ogen dwalen langs de wanden van de kamer. Daarbij vlei z'n oog op een haast levensgroot, be schilderd beeld van Christus, een eigen werk van Rodin. Beiden begon nen een gesprek over dit aangrijpen de beeld. En bij dit gesprek vroeg Gsell aan zijn vriend: Bent u gods dienstig? Het antwoord, dat Rodin op deze vraag gaf, luidde als volgt: „Het komt aan op de betekenis, die men aan dit woord geeft. Wan neer men onder een godsdienstig mens iemand verstaat dit bepaal de kerkdiensten meemaakt en zich onderwerpt aan bepaalde leerstel lingen, dan ben ik niet godsdien stig. Want wie is dat in onze tijd nog, zo ging Rodin verder. Wie kan zijn kritiek en zijn redelijk denken opzij zetten? Maar volgens mij is godsdienst iets anders dan het zich onderwer pen aan een geloofsbelijdenis. Het is het gevoel voor alles, wat in de wereld onverklaard en onverklaar baar is. Godsdienst is de verering van de onbekende kracht, die de wereldwetten stuurt en de grond vormen van het zijnde in stand houdt. Godsdienst is het donkere vermoeden van alles, wat in de natuur voor onze zintuigen niet te grijpen is, het vermoeden van het onmetelijk grote rijk der dingen, dat ons lichamelijk noch ons gees telijk oog kan aanschouwen. Gods dienst is de hartstocht van onze ziel naar oneindigheid en eeuwig heid, naar het diepste wezen en naar onmetelijke liefde. In deze zin, zo zei Rodin, ben ik godsdienstig". Deze geniale beeldhouwer had ge lijk, toen hij het godsdienstig-zijn niet zonder meer vasthechtte aan het bezoeken van een kerk of het in stemmen met bepaalde leerstellingen. In plaats daarvan wees hij op het mysterie, dat achter alle dingen slui mert. Zijn eigen opdracht als kunste naar zag hij daarin, iets van dit ge heim in brons en marmer te doen leven. Een mysterie ligt achter de din gen, niet vöör de dingen. Het is de achtergrond, de oergrond wellicht, waaruit het zichtbare opbloeit. Er schuilt een geheim achter het leven, en er schuilt een geheim achter de dood. Er schuilt een geheim achter de liefde, en er schuilt een geheim ach ter de majesteitelijke loop der ster ren door het heelal. Er schuilt een ge heim achter dè donkere hartstocht der ziel naar eeuwigheid en oneindig heid, zoals Rodin het uitdrukt; en er schuilt een geheim achter de gang der mensheid door de geschiedenis der eeuwen. Dit mysterie dat achter alle dingen ligt, dit geheim dat Rodin ten volle erkende, kunnen wij ook het heilige noemen. Het is de heilige achtergrond der dingen. Nu heeft het heilige steeds twee kanten aan zich: het trekt aan en het stoot af. Het trekt aan. Want de mens wil alles doorgronden, alles ont dekken, alles weten. Geen moeite is hem hiervoor te veel, geen reis te ver, geen kosten te hoog. De mens kent een expansiedrang in elk op zicht, die voor niets halt houdt. Zo lokt ook het mysterie. Maar het stoot ook af. Juist om dat het een geheim, een mysterie is. De mens vertraagt z'n schreden, wanneer hij er zich heen beweegt Iets van angst, van huivering, van ontzetting grijpt hem aan. Het is de zelfde huivering, die de mens aan grijpt bij een geboorte, bij het ster ven, bij een grote liefde. Hier voel 1e instinctief niet verder te kunnen, maar vooral ook met verder te mo gen. Er zijn grenzen, waarvoor de menselijke drift moet halt houden. Hier is de plaats, waar een mens zich buigt. Hij nadert het heilige ge heim dat hem trekt, maar toch blijft dii°mfeen-vafStand Staan' De mens die dit ooit ervaart, voelt zich als ^°Z®8 dle met ontschoeide voeten slechts op een afstand mocht schou wen naar de vuurgloed van Gods heiligheid. En dit buigen wordt tot bidden. Niets is vanzelfsprekender. Bidden als een zich gewonnen geven aan de heiligheid die men ontmoet, aan de macht die iemand tegenstraalt, aan de liefde die iemand overweldigt. Te gelijkertijd wordt het heilige tot de Heilige, wordt het mysterie tot de hoge God. Wie is het, die zo hoog gezeten, Zo diep in 't grondeloze licht, Van tijd noch eeuwigheid gemeten. Bestaan kan zonder tegenwicht7 Dat 's God! Zo zong Vondel het. Zo uitte Rodin het in zijn kunst. Zo hebben duizen den, miljoenen het op hun wijze uit gedrukt. En dit is nu godsdienst. Is iemand nu beter, wanneer hij godsdienstig is? Braver en eerlijker; betrouwbaarder en meer accuraat? Dan moet ik eerlijk antwoorden met: Neen! Dat is niet het geval. We zou den het allemaal wensen. We kunnen zeggen, dat iemand die zich voor God buigt dus ook eerlijk, betrouw baar, enz. moet zijn. Toch komt dit met in de eerste plaats. Maar een godsdienstig mens is wel rijker. Innerlijk rijker. Want hij staat in een levend contact met God als de oergrond van alle dingen. Hij heeft een wijder blik op de werkelijkheid. Zijn leven heeft een vaste grond ae- vonden. door Jan Dirk van Exter codyncm k-d.p. 92. De Chef en de Lange hebben zich nauwelijks uit het puin bevrijd als Rikki komt opdagen. „Mooi werk, Frank," roept ze. ,Waar zit die kerel?" „Ik denk in de keuken," grapt de Lange, „een beetje water drinken voor de schrik." „Heeft hij het machinegeweer nog?" „Neen, dat ligt hier," roept de Chef, „maar wacht even." Maar voor hij over de wrakstukken van 't meubilair heengeklommen is, verdwijnt Rikki al. Ze vliegt de gang door en ziet een man, die op het punt staat, te water te springen. Dat is Nelis. Zijn jasje is al half uit, als hij het silhouet van Rikki ziet tegen de verlichte deur opening. „Blijf daar of ik schiet," roept hij schorZouen ze 'm nu nog op het laatste nippertjemaar dan stoot een zwaar hard voorwerp tegen zijn knieën.een pistool hangt half uit de binnenzak van zijn jas. In één flits trekt hij het wapen en lost een wild schot. Zijn laatste voorlopigwant in de gang davert het ookRikki staat verstijfd van schrik en meent, dat haar laatste uur is geslagen zit ze tussen twee vuren? Maar dan ziet ze Nelis wankelenhij laat het pistool vallen en verdwijnt met een plons in het hoogopspattende water. De Lange verschijnt op de stoep. „Dat was dan Nelis," mompelt hij peinzend. „HET CONTACT" veel genoegen hebben we zo juist de afleveringen van Maart, April en Mei gelezen van het soldatenmaand- bIad "Ifet Contact". Dat is nu een tijdschrift wat door een ieder die het in handen krijgt soldaat of burger - met aandacht zal worden gelezen! Actualiteiten en allerlei wetens waardige zaken zijn in een vorm ge goten, die tot lezen aanzet. Uit alle artikelen spreekt een enthousiasme, dat een prettige uitwerking op de le zer heeft. Dat enthousiasme moet ongetwijfeld ontstaan zijn uit de drang om een goe de bijdrage te leveren aan „Het Con tact". Er is geen zweem van plichtmatig heid, hetwelk zovele tijdschriften ont siert. Voor „het Contact" verlenen vele be kende schrijvers en schrijfsters hun belangloze medewerking en dat is reeds een waarborg, dat het goed is Een cadeau schenken is immers een wérk van vriendschap. En wie biedt zijn vrienden nu iets minder goeds aan? Zo is „het Contact" dan ook ge worden een blad vol goede gaven aan een vriendenkring, die dit werk weet te waarderen en met stijgende belang stelling naar volgende afleveringen blijft uitzien. „HOTEL-WERELD" De in Mei overleden voorzitter van de bond van werkgevers in Horecabe drijven, Th. N. van Stigt, wordt met weemoed herdacht in de Juni-afleve- ring van het maandblad „Hotel-we reld". De redacteur de heer J. G. Mey- er noemt de overledene een figuur, die zeldzaam was in de Nederlandse ho telwereld. Zijn werk dient te worden voortge zet en daarom blijft ook in deze af levering. staande in het teken van rouw, toch het oog gevestigd op de zaken die in de hotelwereld de aan dacht vragen. En één daarvan is het zomerseizoen met de daaraan verbon den drukte o.m. in de badolaatsen. Van Scheveningen tot Texel wordt de klok geluid voor het schone wat daar valt te genieten en de taak wel ke het hotelbedrijf er heeft te ver vullen. Alphonse Boullin vertelt op popu laire wijze over de geschiedenis van de soep en een uitgebreid verslag over het vakschool-examen, waarbij 56 deelnemers gediplomeerd werden, be sluit deze aflevering, welke er als steeds ook technisch goed verzorgd uit ziet. St. Vier beroemde geneesmiddelen tegen pijnen. Wanneer zware hoofdpijn, hevige rheu- matische of andere pijnen U het leven moeilijk maken, neem dan eens Chefarine „4". Elk tablet bevat 4 geneesmiddelen, die elk stuk voor stuk in de hele wereld al beroemd zijn. Het helpt ook dan, wan neer een ander middel geen baat brengt. w BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET TEGEN PUNEN EN GRIEP 20 TABLETTEN i I 0.75 Puzzle 37. Een Lettergreep-puzzle. tOpl.) De 19 bedoelde woorden, die uit de 68 lettergrepen moesten worden ge vormd waren: 1. bewieroken, 2. predicatie, 3. Be- dum, 4. miserabel, 5. ontfutselen, 6. vereenvoudigen, 7. prijzenkast, 8. on duidelijk, 9. attentie, 10. Clementine, 11. tamarinde, 12. inpeperen, 13. clementie, 14. parade, 15. platina, 16. onmetelijk, 17 Frederik, 18. Pantomime, 19. Betuwe. De derde letters geven van boven naar beneden te lezen: Wedstrijdtem perament, Ook naar de oplossing van deze puzzle is met groot animo gezocht, wat wel bleek uit de talrijke inzendingen, soms zo keurig verzorgd Na loting onder de goede oplossers is de prijs van 5 ditmaal ten deel geval len aan de heer G. J. v d. Brink, Ka naalstraat 12 te Schagen. Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave! Puzzle 38. Het eenzame cijfer 7. Hieronder vindt men het diagram v een opgaande deling. En het is een bij zonder diagram, omdat alleen 't tweede cijfer van het quotiënt, n.1. de 7, is ge geven. Ondanks dit simpele gegeven, vragen wij U toch de gehele deling in cijfers in te zenden. XXX XXXXXXXX (X7XXX XXX XXX XXX Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 24 Juni aan de Redactie van dit blad. (Er wordt weer een prijs van 5.verloot). Wie de foto's van de korenmolen van Bijmans in de Beemster of de Achter- sloot te Grootschermer bekijkt in ae Juni-aflevering van dat prachtige maandblad „De Speelwagen" zal zich geplaatst voelen midden in de schoon heid van het zomerse landschap. Die sfeer leeft in al de artikelen, welke we er ditmaal in aantreffen. De rijkdom van de vroege morgen stond wordt er op voortreffelijke wij ze in uitgestald door W. Porte en de blijdschap om het zomergetij springt op in een herinnering over „spin ningen", het spel van de jeugd, dat eindigde in een rondedans. Maar ook in de zomer dient er naast het speu ren in de vroegte en het dansen in de avond, gewerkt te worden. Ook dat vergeet de Speelwagen niet en brengt ons naar de wiermaaiers van Wieringen, een arbeid in lang vervlo gen dagen waarvan J. de Wit ons zo onderhoudend weet te vertellen. Zomertijd! Schilders trekken er op uit met ezel en palet. Meesters van naam vertoeven langs de kanten van een gracht, of zoeken een plaatsje tus sen oude gevels. Kapelaan Voet.s schrijft over het expresieve werk van de Alkmaarse schilder Jan Plas. Zo gaat deze Speelwagen voort in de zo merzon, trekkend naar al hetgeen de historie, cultuur en folklore ook in die tijd te zeggen heeft. St. LUISTEREN NAAR.... PROGRAMMA VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Sport- praatje 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Artistieke Staal kaart MPRO: 7,30 Cursus 7,45 Uitzending voor d° Neder landers in Duitsland 8,15 In de win kel van Sinkel 9,15 Socialistisch com mentaar 9,3o Week-end-orkest 10,00 Ut bronzen fles 10,30 Orgelspel door Johan Jong 11,15' Ray Ventura en zijn orkest 11,40 Kwartet van Jan Cor- duwener HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten cm 7, 8 en 11 uur 6,00 Duo Andre de Raaf (piano) en Jaques Schutte (orgel) 6.15 Journalistiek weekoverzicht 6,30 Actualiteiten 6,40 Spineuza 7,15 Ka- reol Septet 7,45 Kampvuren langs de Evenaar 3,05 Anjerdag 8,10 Gramo- focmmuziek 8,20 Lich+baken 8,50 Gra- mofoonplaten 9,20 KVP-nieuws 9,25 Pluvier knapt het op 10,00 Week-end- Serenade 10,45 Avondgebed 11,15 Het Nederlandse jeugdorkest PROGRAMMA VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18 Gramofoonplaten 8,30 Voor het platte land 8,40 ..Barcarole" 9,07 Postdui- venberichten 9,10 Nieuws van de Olym pische Spelen 9,15 Men vraagten ULLIE begrjpen natoy^rljk wel,dat tdobser, in Kliekje een paar, mooie opriamen maakten van het vreemde geval De „neser-po-stbode" -stoof Daarna MET een brede grjjns Op zyn G.EziCwr weep, met z'n Giraffe weg en verdween in een .stofwolkDobber en Kliekje wrRen weer, Alleen met hun foRdje kliekje schakelde weer in en 2.uchteno en KRakend Bmnde het trouwe FoRdje zich een WEG DOOR DE BLAKERENDE WOESTJN NIEUWE AY0NTO- Ren tegemoet. (rt' kdaaR EEN-S.'" riep •Dobber EENSKLAPS, „wat een Rare 'Boom is dat."'neen,zo'n boom had kliekje ook noö nooit gezien en weer SToprE HET foRDjE. ~jdaap, moesten ze meepyvan weten V/;.::... r^-°rZt STAPTEN üir.LiepEN ER, op Af EN tofcKcKEM "DE BOOM VAN alle KANTEN 'T is ZEKEH een, V/OESTÜNBooM öi-STE KLieKJE ~.Of éèn pj'NBooM," of Misschien wel een Soort zand plant -raadde. T>o86E(1 «->» "Z,E WISTEN HET "BESLIST NIET -.WACHT EENS RiEp KLiEKJE IK HE© EEN ©oEK c -er Bomen wa S Hjj A L HET LIST IN DE AUTO 'EN WEG e.ven later kwam hj juichend net HET ©06K Boven Z'n HoopO zwaaiend aangerend - welke -soort Boom het begonnen ijveRie IN -„NO Kunnen we OpzoEKEN we is .'"RiEp hj VRoLJK ÉN ZE BE het dïkke Boekte roeken... wij draaien 9,45 Geestelijk leven VP HO: 10,00 Zondagshalfuur 10,30 Kerk dienst 11,45 Mevr dr Anne Mulder AVRO: 12,00 The fairey Avation Works Band 12,30 De Zondagclub 12,40 Twin tig minuten BoedapestNew York 1, \5 Les Gars de Paris 1,15 Boekenhalfuur 2,10 Olympische Dag VPRO: 5,00 Gesprekken met luisteraars 5,20 ,,Een gedicht" VARA: 5,30 Fanfarecorps „Con- cordia" 5,50 Sport 6,15 André Kos- te'.anetz en zijn orkest (gr.pl) 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Radiolympus 7 30 Stradiva-Sextet AVRO: 8,05 Actu aliteiten 8,15 Fragmenten uit ,,Die Czardasfürstin'' 8,50 Hallo, U spreekt met9,05 Romance 9,40 Villa Rose 10,15 Septet van Beethoven 11,15 The Skymasters 11,15 Gramofoonplaten HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 8, 1, 7,30 en 11 uur NCRV: 8,15 Concerto voor viool en hobo met strijk orkest 8,30 Kerkdienst 9,45 Gramo- ïoonplaten 10,00 Hoogmis 11,30 KRO- Trio 12,00 Angelus 12,03 Het Tjechiscn Symphonie-orkest 12,15 Apologie 12,35 ,.Ket orkest zonder naam" 12,55 Zon newijzer 1,20 Vervolg „Het orkest zon der naam"1,40 ,,St Caecilia" 2,00 „On der de Schaauw" 2,30 Radio Philhar- monisch Orkest 3,30 Pater H Tillemans 3,40 Muzikale tombola 4,25 Vespers NCRV: 5,00 Kerkdienst 6,30 Kerke lijke cantates 7,00 Geestelijke liederen 7,15 Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7,45 The tree suns 7,50 In 't Boeckhuys 8.05 De gewone man 8,12 Omroep-Ki- merorkest 9,00 Het standbeeld van de Generaal 9,40 Muziek 10,05 Gramo foonplaten 10,37 Actualiteiten 10 45 Avondgebed 11,15 Gramofoonplaten PROGRAMMA VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur AVRO: 8,15 Gramofoonplaten 8,45 Londens Phil- harmonisch orkest (grpl) 9,15 Morgen wijding 9,30 Sonate 9,45 Arbeidsvita minen 10,30 Van vrouw tot vrouw 10,35 Kamerorkest 11,00 Op de Uitkijk 11,15 Klarinetconcert 11,45 Het ant woord 12,00 Het Lyra-trio 12,33 In "t spionnetje 12,38 Piano-duo 1,15 The Skymasters (grpl) 2,00 Wat gaat er om in de Wereld? 2,15 Solisten-concert 3 00 Wij stellen U voor4,00 „Monu menten uit de Vrijheidsceorlog in Trans vaal" 4,15 Mucicalender 5,00 Middag- rhythmen 5,30 Hoort, zegt het voort 5 45 Saba 6,15 Londen onder de loupo 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Gez. programma 7,30 Dr Kroondijk spreekt over de Zomerzegel-actie 7,35 Gramo foonplaten 7,45 Landbouw-kwartier 8.05 Echo van de dag 8,15 Mucicorda 8,45 De beste jaren van ons leven 10,20 Guilio Gulietti 10,30 Radiomuziek- journaal 11,15 Gramofoonplaten 11,30 Kent U ze nog? HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten orn 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15 Gramofoonplaten 9,00 Blaaskwintet 9.15 Ochtendbezoek bij onze jonge zieken 9,35 Vragen aan voorbijgangers 10,05 Gez. programma 10,30 Morgendienst 11,00 Fagot-concert 11,15 Van oude en nieuwe Schrijvers 11,35 Herman van Roon (piano) 12,00 Gez. programma 12,33 Dolf van der Linden en zijn Me- tropole-orkest 1,15 Mandolinata 1,45 Gramofoonplaten 2,00 Radio-uitzending voor de scholen 2,35 Gramofoonplaten 3,30 Oude Nederlandse muziek 4,00 Bijbellezing 4,45 Janny van Wering 5,00 Het kleuterklokje klingelt 5,15 Het Nederlands Sextet 5,45 Populaire orgel bespeling 6,15 Sportrubriek 6,30 Re portage van de internationale tenniskam pioenschappen 6,45 De vijf Zapakara's 7,15 Onder de NCRV-ieeslamp 7,30 Het. actueel geluid 7,45 Valerius-liederen 8.05 Programma proloog 8,15 Zomer avond kerkconcert 8,45 Sociale vragen 9,05 Radio Philharmonisch orkest 1.0,45 Avondoverdenking 11,15 Gramo foonplaten 11,45 De Bambini Ticinesi (grpl) „Zodat ze Berust in een schoonzoon met één sterretje op zijn mouw," zei de inspecteur glimlachend. t sterretjes. Zo- -Henk," zei het meisje, „laten we ons n irt Uniform krijgen, veel als er aan de hemel staan zul je er Laten we dankbaar zijn als er binnenkort een tweede ..Tja," zei de inspecteur, „dat is te zeggen- „Maar je zult toch wel promotie maken, egng commjssaris „Natuurlijk. Mjjn ideaal is om, net als mij worden." „Hoofdcommissaris," fantaseerde het meisje. „Nou. vooruit dan maar, hoofdcomrmssar:is. als je baas," riep „Als je maar niet zo'n verschrikkelijke ma duur zQ.n hu. Marietje verschrikt. „Denk je, dat alle politiemensen oP Heur krüsen?" „Nee, natuurlijk niet. Trouwens, 't is toch een beste kerel, Marietje.. Als je hem beter leert kennen Er klonk een waarschuwend hoestbuitje en dominé Van Beveren kwam en ogenblik later om de hoek van een jasmijnstruik te voorschijn. „Komen jullie een kopje thee drinken, jongelui?" vroeg hij. Inspecteur Beekman sprong op en Marietje knikte. „We komen direct, vader." „Best, 't heeft nog wel even de tijd," zei de dominé glimlachend. Hij keerde zich om en verdween achter de struiken. „Zullen we gaan, Henk „Eén moment," zei de inspecteur, onwillekeurig fluisterend. „Marietje Hij nam haar in zjjn armen en kuste haar blozend opgeheven gezichtje. „Wanneer?" vroeg hij. Het meisje drukte zich tegen hem aan. „Wanneer je maar wilt." „Als ik mijn tweede sterretje heb?" Hjj kuste haar nogmaals, maar een vrouwenstem klonk uit de veranda. „Zijn.jullie daar, jongelui?" „Joe-hoe, we komen!" riep het meisje. Hand aan hand liepen zij door de tuin tot ze voorbij de struiken waren „Goed." en de glimlachende gezichten van hun om de theetafel zittende ouders zagen. Ja inspecteur Beekman was in een zonnig humeur, maar toen hij het doel 'van zjjn tocht naderde werd h\j ernstiger. Hjj was op weg naar meneer Lagerman en bedacht plotseling, dat hij niet wist, wat hij daar moest zeggen. Dat had hij de vorige morgen in Arnhem ook niet geweten, maar daar was alles zoveel gemakkelijker gegaan, omdat meneer Lagerman niet te vinden was en niemand anders de reden van zijn komst behoefde te weten. Over de erfenis mocht hij niet praten. Daar mocht die man niets van weten, maar als je als inspecteur van politie in uniform op bezoek kwam, moest je toch een doel hebben. Hij liep in de Lairessestraat, toen een stem hem in zijn overpeinzingen stoorde. „Goeie morgen, inspecteur," zei een man, die een pet van de Gemeente- Reiniging droeg, „komt U ook eens kijken?" „Hé, Mol," zei de inspecteur verrast, toen hij een mannetje van het hoofd bureau herkende. „Wat doe jij hier zo vermomd?" „Nou, oppassen vanzelf," zei de man, wiens wieg blijkbaar ergens in een dorpje van West-Friesland had geschommeld. „Wat is er dan op te passen?" „Nou, dat speelhuis," zei de politieman met zijn hoofd naar een huis aan de overkant duidend. „De commissaris is hier gisteravond ook weest en Van Dovererf' hew op z'n kop kregen, omdat ie niet uitkeken had. Hij hew 'm op zo'n gosgruwelijke manier afblaft, dat Van Doveren te beskimmeld was om wat terug te zeggen. Later is inspecteur Maas met een paar mannetjes hier weest en die hew in 't huis zocht, maar ie hew niks vonden. Nou, en nou sta ik op wacht en Klaver aan de achterkant en ik wou, dat ze me maar 's kwamen aflossen, want van dat staan wor je zo loof als 'n hond." „Dat kan ik me voorstellen," zei de inspecteur, belangstellend naar het huis kijkend. Ik moet hier ook ergens zijn." (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 3