BOET ONschelpen, klapper en parels Regen boven de Polders De Ouden van Dagen er op uit Grondaankopen voor verbeteringen van wegen en sloten Wij luisteren naar La Ode Falihi: zelfbestuurder over 350.000 onderdanen Invasie van jong-Boeton op de jagers Hoogheemraadschap vergaderde Wat moet, dat moet! Onze zalige zomer Urk Weekoverzicht visserij Br gaat niets boven DOE DAT NOOIT! Wieringen. ONDANKS REGEN GESLAAGDE TOCHT Wieringen. Breezand. Deense Koningin gewond bij auto-ongeval WAAR ZIJN ONZE SCHEPEN? JJERTIG UUR VAREN liggen er lussen Ambon en Boeton en die dertig uren worden goeddeels door Hr. Ms. „Van Galen" en Hr. Ms. „Tjerk Hiddesz" voor het houden van oefeningen gebruikt. Heel die 7e Juni zijn de twee jagers als twee drieste, grijze Jachthonden, die elkaar dwars zitten: nu eens wordt in kiellinie gevaren en scheiden gedurende een uur en langer slechts 400 meter deinend water de Van Galen van de Hiddesz, dan weer schuiven ze van elkaar weg, dwarsult „verbandvaren" heet dit en hoewel het een aardig spel van grote mensen lijkt, een spel met twee machtige jagers, ergens op een lap water midden tussen de ontelbare eilanden van de Molukken in, het is geen spel, maar dodelijke ernst. Dodelijke «*nst van een vergevorderd mechanisch vernuft ook. Dodelijke ernst, omdat het belangrijk is dat de mannen van de Koninklijke Marine dit „spel" kennen. We hebben het al eerder gespeeldbijvoorbeeld In het voorjaar van '42. Ook ln Indië. In de Javazee! i/IELLINIE en verscherfde kiellinie - wordt gevaren. Soms zit er be hoorlijk wat beweging in de Van Ga len en de Banda zee heeft niets meer van een „olie-zeetje'1. De avond is donker. Geen maan en nauwelijks wat sterren. Maar op de bak van Hr. Ms. Van Galen kun je je hart op halen. De dokter, verwoed O.S. O.- man, draait de film „De Overlan- ders", en of het waait of niet, of de witte broeken, zojuist gewassen, te flapperen en te' klapperen hangen als speciaal décor, of „De Overlanders" nu driemaal in één minuut afbre kende stemming is perfect. Ook al zitten ze op het stalen dek,- en al is een bolder geen fauteuiltje De andere morgen liggen we, tegen lT) uur,- voor Boeton. Het eiland, om ringd door een muur van andere eilanden, ligt er ongelooflijk mooi van zee uit gezien. De kinderen zgn ech ter geen engelen, maar goede zaken lieden, wftnt nóg liggen de jagers niet voor anker, of handelend Boeton heeft zich gemeld. In kleine kano's, niet ipeer dan uitgeholde palm-stam- men. De negotie? Eieren, 6 voor een gulden. Schelpen,- zo groot dat je ze toch niet mee kunt nemen: vraagprijs 6 gulden per stuk, maar voor een oud brood krijg je ze ook. Klappers, kam men, bananen, kakatoes (die niemand zelfs cadeau wil hebben,- omdat ze zo onhebbelijk te keer gaan...!) en parels. Op een moment liggen er ineens 4 kleine parels in m'n hand. Vier dofglanzende,- melkwitte kralen. Ik trek een gezicht alsof ik m'n leven lang „in parels" gedaan heb, kijk kri tisch en zeg (niet zonder angst voor de reactie van de 16-jarige parelvis ser) „ze zijn toch wel écht?" Waar op een stortvloed verontwaardigd commentaar volgt en beneden in de kano zogenaamd aanstalten worden gemaakt om direct dit schip te ver laten dat zulke dingen denkt van bonafide Boetonnese parelhandelaars. Voor 60 gulden ben ik de man voor 4 parels,; maar 60 gulden is een hoop geld en tenslotte kun je niet met 4 parels in je portemonnaie blijven lopen. En dan is er ook nog een ser geant-kok, die wetenschappelijk vast stelt, aan de hand van een druppel water, die óm de parel heenvloeit (en er niet, zoals bij «de echte, op blijft liggen!) dat het toch niet helemaal zuivere koffie is. Ze zijn mooi, maar... er is een luchtje aan. Daarna peddelt de kano onverdroten naar de Tjerk Hiddesz, in de hoop dat de waterdrup- pelproef daar niet bekend is De officier van piket is naar de wal geweest en komt terug met het bericht, dat de komst van de Sultan van Boeton tegemoetgezien kan wor den. Even later staan de ministers van de eerste man van Boeton op het dek. Ze worden ontvangen door de beide commandanten van de jagers en op de boeg wordt een glas koud bier aangeboden. Daarna verschijnt La Ode Falihi, de Sultan. Een uiterst waardige verschijning, in vol ornaat en in gezelschap van zijn lijfwacht. Nadat de Sultan, die zelfbestuurder is en regeert over 350.000 onderda nen, met zijn gevolg Hr. Ms. „Van Galen" bezichtigd heeft, waarbij speciaal de radar-installatie een machtige indruk maakte, werd de sloep, waarin het statiekleed was ge legd, gereedgemaakt en even later waren beide commandanten, de Sul tan en zijn ministers onderweg naar het eiland. In de tijdelijke Kraton (er wordt hard gewerkt aan een nieuwe) werden wij ontvangen. Ook dit sa menzijn kenmerkte zich door een grote waardigheid en het was een typisch Indisch ceremonieel, tijdens de duur waarvan alle oude vormen en etiquettes gehandhaafd bleven. Koekjes, cake en sigaretten werden geserveerd op de voorgalerij, van de wanden waarvan de beeltenissen van de Koningin, de Prins en de Prinses op dit gemengde Oosterse en Wester se gezelschap neerzagen. Na de ontvangst vond een auto tochtje plaats. Opnieuw stonden wij op een fort, thans fort Speelman, eeuwen oud, en met de gegoten ijze ren compagniekanonnen, alles het merk VOC dragend (verenigde Oost- indische Compagnie), gericht op zee. Opnieuw muren van een meter dik. Muren en kanonnen die evenzovele symbolen zijn van een tijd van kolo niaal beheer. Een tijd, die voorbij is, voorgoed voorbij. Maar Boeton denkt er niet aan die kanonnen en muren op te ruimen. Ik zie een kopergieterij midden in het bos, ontstellend primitief maar de resultaten zijn niét primitief. Jam mer dat het koper zo moeilijk te krij gen is. We zien de missiekit, het kerkje op de heuvel, met er vóór een kleine honderd Boetonnezen en Boe- tonneesjes, handelend in de meest zonderlinge artikelen. We zien het mausoleum, waar de voorvaderen van Sultan La Ode Falihi zijn bijge zet en de plaats waar Sultans wor den benoemd. En dan rijden we terug naar de steiger en op die steiger staan min stens 400 Boetonneesjes. Allemaal willen ze naar die twee schepen, maar een sloep is maar een sloep en over 2 uur moeten we ankerop. 400 Boetonneesjes willen naar boord, en als een golf bruin water storten ze zich telkens in een der sloepen, als die langszij komen. Het is de eerste maal. dat twee zulke grote schepen de baai zijn bin nengevallen en het is de kans van hun leven, van de jeugd van Boeton, om aan boord te komen. En dan lijkt het, de twee volgende uren, of heel Boeton op de jagers zit. Als ze om zijn, die twee uren, wordt het schip van onder tot boven doorzicht. Het valt mee, er wordt geen enkele ver stekeling gevonden. Ofnóg niet. Verrassingen lijken me morgen niet uitgesloten Om half 6 gaat Hr. Ms. Van Galen ankerop. Een klein uur later is ze onder de kim verdwenen. Dan volgt Hr. Ms. Tjerk Hiddesz. Even voor het vertrek van Hr. Ms. Van Galen ben ik overgestapt, teneinde het laatste deel van deze merkwaardige reis, hetgeen geheel aan oefeningen gewijd zal zijn, op de Tjerk Hiddesz mee te maken. Vier nachten en drie dagen nog, vóór we het Wester vaar water opsto- men, vóór we in Soerabaja zijn. ANTHONY VAN KAMPEN Gistermorgen hoofdingelanden heemraadschap N oorderkwartier, vergaderden de van het Hoog- Noordhollands onder voorzitter- 1. Jan tegen Piet: „Ik heb het nogal getroffen in m'n vacantie, ik ben een week weggeweest en heb maar twéé buitjes gehad!" Piet: „Hè, hoe kan dat????" Jan: „Echt waar, één van drie en één van vier dagen!" 2. Amsterdqpise tramconducteur op lijn 5: „Se kenne segge van dese somer wat se wille, maor 't weer is fast". schap van dijkgraaf Kamp, in het Gemeenlandshuis te Alkmaar. In zijn openingswoord richtte de voorzitter een bijzonder welkom tot Ir. Hooijkaas, daarbij het vertrouwen uitsprekende, dat de heer Hooijkaas de voetsporen van zijn voorganger zal drukken. Hierna werd een aanvang gemaakt met de behandeling van een veertien tal voorstellen, welke zonder hoofde lijke stemming allen werden aange nomen. DE VLAM ER IN! Een voorstel tot vaststelling van een reglement van orde voor de al gemene vergadering, behelsde o.m. de opheffing van het rookverbod tij dens de vergaderingen. Daar waren al de leden voor, waarop de voorzit ter de heren uitnodigde er op eigen rekening „de vlam in te steken". VERBETERINGEN GAAN DOOR Besloten werd tot aankoop van grond te Wormer om daardoor de Pur- merlanderrijweg te verbeteren, eveji- zo zal de Westerdijk van Drechter- land tussen de Zandbakken en Schar- woude gerestaureerd worden. Het voorstel om te komen tot eigen domsverwerving van een gedeelte van de Westzanerdijk, lokte enige discus sie uit. Men achtte o.m. de pachtsom te De laatste tijd is het weer voor de visserij zeer ongunstig. Dit was vooral de vorige week het geval. De zeil- vaartuigen visten maar ten hoogste twee etmalen per week. De vangsten waren gering. Per etmaal tot 67 pond. Door de geringe aanvoer was de prijs aanmerkelijk beter. Gemiddeld f 1.40 per pond. Weekbesommingen liepen tot f 200 per zeilvaartuig. De motor vaartuigen brachten vangsten aan de markt tot 120 pond per etmaal. Door het koude weer schijnt er weinig pa ling te zijn. Dit is vooral het geval in het noordelijk deel van het IJselmeer. De laatste twee etmalen waren de vangsten in het zuidelijk deel veel beter. Över het geheel varieerden de weekbesommingen tot f 700 per mo torvaartuig. Dit is gezien de hoge be- drijfsonkosten te laag. Over het alge meen kunnen we zeggen dat de ver diensten dit jaar nog niet de helft van het vorige jaar zijn. Met de beug- of lijnaalvisserij is het nog minder ge steld. Deze catagorie vissers kan door het ruwe weer de beug veelal niet in zee brengen. De meeste beugvissers hebben dan ook maar een of tweemaal een dagschot kunnen doen. Het gevolg is geringe vangsten met zeer lage weekbesommingen. Gemiddeld f 150 per beuger. De visserij op witvis bleef nog van weinig betekenis. De snoek baars laat zich nog zeer weinig zien. De prijs was f 0.55 per pond. Onze gro te Noordzeevloot kon zeer weinig vis sen. Deze lag in IJmuiden veelal aan de kant gemeerd. Enkele grote korvis- sers visten maar 1 of twee etmalen bij de kant met onbevredigende resultaten Door de geringe aanvoer was de prijs maximaal. Twee vaartuigen markten hier met besommingen van ongeveer f 500 per vaartuig. VISSERIJ. Heden werd aangevoerd: 14259 pond paling, van 26420 pond per vaartuig, prijs f 1.30—f 1.57 per kg en 5000 pond nest, f 1.37 per 50 kg. hoog. De voorzitter wees er op dat het hier geen koop betrof die bizondere aantrekkelijkheden bood, doch hier een verplichting tot koop bestaat. Indertijd werd de overeenkomst gemaakt, dat Drechterland een aantal dijken in eigendom zou nemen en tot heden was dit object daar buiten gevallen. De uitgifte in erfpacht van grond'te Onderdijk aan Theodorus Grent tegen een canon van 17.60 per jaar, deed een der leden opmerken of hier geen uniforme regeling kon gelden. De voor zitter zei, dat de plaatselijke omstandig heden voor een groot deel de vast te stellen canon beheersen. Voor de tijd van 30 jaar en tegen een canon van 0.20 per c.a. en groot 650 c.a. zal in erfpacht worden uitgegeven een stuk grond ten behoeve van de Coöperatieve Aan- en Verkoopvereni- niging voor de Landbouw gevestigd te Broekerhaven. Tot het bouwen van een kerkje der Gereformeerde gemeente te Amsterdam (N.) werd voor een tijd van 22 jaar een stuk grond in erfpacht afgegeven. De heer de Boer vroeg zich af hoe of dit over 22 jaar zal moeten gaan, indien de pacht niet verlengd wordt. De voor zitter wees er op, dat de leden hier zit ten om de belangen van de verkoper in het oog te houden! De Slootgaardpolder aan de Zandweg in de banne Oude-Niedorp werd goed gerestaureerd, zodat het H.H. thans be sloot om gedurende 20 jaar een jaar lijkse bijdrage te verlenen van 250 (t.w. 200 voor de weg en 50 voor de brug.) FINANCIEN. De begroting voor 1947 werd als volgt gewijzigd: van de gewone dienst met 61.380, de buitengewone dienst met 146.500. De rekening voor 1947 werd goedge keurd en had een batig slot van 113.324.32. De commissie tot nazien van de re kening bracht gunstig rapport uit en achtte in deze controle door buiten staanders onnodig. Na het wijzigen van de pensioenpre mie, waarbij het Rijk werd gevolgd, sloot de voorzitter deze vergadering. CUSIARO. maïzena PROGRAMMA VOOR HEDENAVOND HILVERSUM II, 4X5 m. Nieuwsberichten 6, 8 en 11 uur AVRO: 6,15 Sportpraatje 6,30 De Radlij Volksmuziekschool 7,00 Voetverzorging tijdens de Vierdaagse 7,10 Les Gars de Paris 7,40 Muziek 8.05 Echo van de dag 8,15 Omroep-or- kest 9,15 „Techniek en noodlot'- 9,50 Meesters der melodie 10,15 „Zoet-zuur" 11,15 The Skymasters 11,45 Gramo- foonplaten /HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en il uür NCRV: 6,15 Land en tuinbouw 6,30 Voor de Strijdkrach ten 7,15 Leger des Heils-kwartier 7,30 Het actueel geluid 7,45 De Rege- rings-Voorlichtingsdienst antwoordt 8,05 Programma proloog 8,15 Plaatvaria 9,00 NCRV-koor 9,30 In de bloeiende tuinen van Hilversum 10,15 „De vaart der volken" 10,35 Nieuwe aanwinsten van de discotheek 10,45 Avondoverden king 11,15 Avondconcert PROGRAMMA VOOR VRIJDAG HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18 Opera-programma 8,50 Voor de huis vrouw 9,00 Lichte morgenklanken 9,35 Gramofoonplaten VPRO: 10,00 Morgen wijding VARA: 10,20 Gramofoonplaten 10,30 Voor de vrouw 10,45 Simon Halie (piano) 11,15 Meneer Livingstone 11,30 Licht orkestconcert AVRO: 12,00 Cuba-plantage" 12,33 Sportagenda 12,38 Lichte muziek 1,15 The Avroleans 2,00 Kookkunst 2,20 Melodieën uit oude films 3,00 Ons volk Jn zijn dich ters 3,20 Kamermuziek VARA: 4,00 Gramofoonplaten 4,30 Zomer vacantie- tijd 4,50 Filmland 5,20 Wij en de mu ziek 6,15 „De Vara feliciteert" 6,40 Johan Jong (orgel) 7,00 Denk om de bocht 7,15 „Nederland op Zee'> 7,22 Appèl voor de ex-politieke gevangenen uit de bezettingstijd VPRO: 7,30 „Ge sprekken over de Bergrede" 7,50 Tien voor acht 8,05 Het Nederlands Kamer kwartet 8,30„Taak en toekoms van het Vrijzinnig Protestantisme" VARA: 9,00 Men vraagten wij draaien 9,30 De Ducdalf 9,50 Op vleug'len van mu ziek 10,00 Buitenlands overzicht -« 10,15 Swing and Sweet VPRO: 10,40 Avond wijding VARA: 11,15 Symóhontsch- ccncert HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15 Gewijde muziek 8,30 Bij het werk gra mofoonplaten 9,15 Ochtendbezoek bij onze jonge zieken 9,30 Scandinavisch morgenconcert 10,30 Morgendienst 11,00 Amati-trio 11,30 Opera-fragmen- ten 12,33 „Öe Varianten" 1,15 Om- roep-orkest 2,00 Gramofoonplaten 2,20 Van oude en nieuwe schrijvers 2,40 Als-viool-recital 3,10 Gevarieerd gra- mofoonplaten-concert 4,00 Voordracht 4,20 Liederen van Johannes Brahms 4,50 Spaanse klanken 5,15 Ancora-trio 5,45 Vrouwenkoor 6,15 Het aanstaande Calvanisten-congres te Amsterdam 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Wognums zangkoor 7,30 Het actueel geluid 7,45 CWC-kwartler 8,05 Programma proloog 8,15 Radio Philharmonisch-orkest 9,15 „Nazorg voor Zwakzinnigen" 9,30 Koninklijke Militaire kapel 10,15 Nieuwe aanwinsten van de discotheek 10,30 Negro spirituals 10,45 Avondwijding 11,15 Avondmelodie 11,45 Gramofoon platen Te dikke olie in motor of versnellings bak is om verschillende redenen sterk af te raden. En 'n motor voelt zich pas behaaglijk, als hij warm is. Rij den met een te koude motor doe dat NOOIT! Ondanks de parten die Pluvius speelde bij de tocht der ouden van dagen naar Amsterdam, heeft geens zins de stemming hieronder te lijden gehad. Integendeel, even opgewekt als er 's morgens werd vertrok ken kwamen ook de oudjes weer binnen, hoogst voldaan over deze tocht. Hoewel elk moment een bui dreigde, waren alle van de 65 tot de 80-jarige aanwezigen vol goede moed voor de tocht naar Amsterdam. Geen wonder! De traditionele ouden van dagen-tocht is een der hoogtijdagen. Vraagt U hen maar eens naar voorgaande jaren en een ieder die hieraan deelnam zal U kunnen vertel len tot in de. details wanneer deze tocht werd gehouden, waarheen de reis was en wat de verdere bijzonder heden waren. Een karavaan van auto's (ruim 40) en enige bussen, feestelijk versierd met vlaggetjes, maakten een keurig effect. En de lading dezer karavaan? Vergenoegde oudjes, druk pratend met oude kennissen en familie, of liever gezegd: het was één grote familie! Vanaf 't Kerkplein waar de bewo ners van Hippolytushoef instapten, ging het naar de Oost-uters, waar zich de groep vergrootte. Een gezellige tocht over Aartswoud naar Hoorn al waar koffie werd aangeboden. Na de ze rustpauze ging het via Purmerend naar Amsterdam, waar men om onge veer 1 uur op het Rembrandtsplein halt hield om* bij Heek het diner te gebruiken. Honderd zeven en veertig oudjes plus chauffeurs en helpers zet ten zich daar aan tafel en lieten zich het voorgezette gerecht heerlijk sma ken. WE GAAN NAAR ARTIS Het hoofddoel van de rit: Artis. Een lang bezoek was echter niet mogelijk daar door de grote drukte in Amster dam reeds veel van de kostbare tijd was gevergd en ook de regen plenste neer. De terugweg werd aanvaard en veel werd er» onderweg nog gepraat EEN STAP IN DE GOEDE RICHTING Mochten we reeds enige weken geleden over de vooruitgang van de telefoonver binding Stroe schrijven, thans is er een grondige en zeer zeker nodige verande ring op het telefoonkantoor te Hippoly tushoef aangebracht en ook in Den Oever zal deze vooruitgang spoedig geconsta teerd kunnen worden Door middel van de automatische kies- schijf is het n 1 mogelijk geworden om de aanvragen van telefoonnummers bul ten de gemeente vrijwel onmiddellijk het gewenste nummer te geven Door de niet-automatisering te Wierin gen moesten alle aanvragen door het te lefoonkantoor te Alkmaar worden aan gevraagd, wat mej tijdverlies gepaard ging Waarom geen algehele automatisering? De plannen liggen reeds lang klaar en werden door de oorlog gestagneerd Nu stuit het weer op andere moeilijkheden, n 1 die van gebrek aan materiaal Zonder pessimistisch te zijn, vrezen we, dat de automatisering te Wieringen toch nog minstens drie jaar op zich zal laten wachten Echter met deze automatisering is een belangrijke verbetering gekomen DUIVENSPORT „Altijd Verder" hield een wedstrijd- vlucht vanaf Pont St. Maxence (af stand 427 km.). Om 11.20 uur werden de duiven in vrijheid gesteld. De eer ste kwam om 17 uur 6 min. 10 sec. aan, zodat de snelheid 1239 m. per minuut was. Prijzen en punten behaalden: E. Jansenl met 190 p. K. Koster 2 en 6 met 254 p. J. Steenvoorden 3 met 148 p. A. Liefhebber 4, 5 en 7 met 233 p. PLANTSOEN IN BREEZAND-ZUID Nu wel vaststaat dat op het Cérès- terrein, gelegen voor de Tulpenstraat (tussen Hyacinten- en Narcissenstraat) niet gebouwd zal worden, is door B. en W. besloten van dit grasveld een eenvoudig plantsoen te maken. QRAUW en grijs hangt de regen nu al weken lang boven de polders. Telkens weer komen nieuwe zware wolkenvelden van over de zee ach ter de brede duinenrij aandrijven. Zij storten hun natte lading uit over het land, dat slechts zonne warmte en zoele winden wenst, omdat het gemaaide gras tot hooi moet drogen, omdat het graan moet gelen en de korrels tot rijp heid gezwollen, moeten harden. Maar de regen slaat uur na uur over het land en brengt in de zomerse landen triestheid en somberheid. Het schijnt of na de uitbundige bloei ,van de weiden en de bomen zo ineens een seizoen is overgeslagen en de kille herfst zijn intrede heeft gedaan. De kleurcontrasten, die anders in deze da gen de aantrekkelijkheid van het Hol landse polderland zo typisch verhogen, lijken vervlakt en vervaagd. Het vee schuilt weg, vogels verber gen zich, vlinders komen niet tot hun dartelvluchten boven 'n geurige rood witte kleurenpracht langs de spoordij ken. De boer kijkt met strakke blik naar zijn hooiland en denkt aan de winter, die straks zal komen en door de achteruitgang van de voerwaarde van zijn hooi extra moeiten en extra kosten zal inhouden. Hij ziet hoe de harde winden de graanhalmen, die wekenlang zo keurig rechtstandig om hoog schoten en schone beloften in hielden, neerslaan en een vlotte oogst zullen vertragen. Hij ziet hoe de paar se bloemen van het blauwmaanzaad door het in stromen vallende water verflénsen en weet, dat ook deze oqgst zal gaan tegenvallen, als niet spoedig verandering komt.... De regen valt maar. Dag in dag uit. Donkere luchten doen 's avonds de duisternis sneller keren en jagen de mensen, die anders na lange uren van zwoegende arbeid nog een uurtje bui ten op de bank zouden rusten op een plaats, waar bijen zoemen rondom het blauw van springbalsemien en de tere geuren van overdadig bloeiende ro zen zweven, binnen de veilige muren van hun woning. Daar luisteren zij naar het water dat klokt in de dak goot dat drenst door de zinken pijpen, en de wind, die regendruppels flapt door een gebroken ruit van de lege, kille stal. Het is of de regen, die maar valt, rouw brengt over het land, rouw, terwijl er juist zo'n hartstochtelijk verlangen is naar zonnigheid, naar vrolijk ondeugend gelach ergens bij de maaiende mensen naar zomerse weelde, ja waar al niet naar. fyJAAR zie, eindelijk hield de^ regen op! Blauwe plekken sloegen in het wolkendek, het grauw in de lucht werd schoongewassen en wolwitte wolken dreven als imposante mytho logische figuren op de meer naar het Westen gedraaide wind over de pol ders, die als bij toverslag herleefden. De reigers, die weer naar de slootkant kwamen, de opnieuw door de lucht klievende kieften, de popels, als ge weldige pluimen in het land, uittrek kende aardappelrooiers en gladiolen- wieders, het- bracht alles onmiddellijk de fleur terug, die wij weken lang zo hadden gemist. Na het avondeten trok men opnieuw naar het veld om de zwellende koolplanten, die op onaf zienbare akkers in groene en blauwe tinten staan iiitgeplant en die nog glansden van verborgen waterdruppels, te controleren, om op de verdorde tul penvelden de zeven te schudden. Doch hoe moeilijk is het leven van de landman. Met het dalen van de nacht drongen de donkere wolken weer aan over de dijk, vluchtten de brutale maar jolige eksters weg naar dc beschutting van hun overdekte nesten en trommelden de eerste grote regendruppels hun onheilspellend ge luid tegen de ruiten. Opnieuw ging de boer te bedde met een hart vol zorg en twijfel en werd bet grote gerucht van ruisende regen in de popels voor het raam van zijn vertrek tot een benauwend geluid, dat zijn slaap verdreef en zijn gedachten deed gonzen achter zijn gerimpeld voorhoofd. Opnieuw regen.... En de onbere kenbaarheid en de wisselvalligheid, welke deel uitmaken van het geheim der seizoenen, werden voor hem tot een probleem, waarvan hij de oplos sing niet vermocht te ontdekken. Even v/as er de uitbundigheid van de zomer, maar de rouw van de regen keerde weerHij kan slechts hopen, dat 't enkele zonnige uurtje van die middag een belofte inhield, die toch spoedig vervuld zal worden. Want anders.... W„ K. over de dingen welke hen die dag in beslag hadden genomen. Ondanks de regenval haalde het Wieringer publiek hen enthousiast binnen. De muziekver eniging „Harmonie" stond aangetreden in hotel „De Haan" en onder de tonen van opgewekte muziek werden allen ingehaald. Bedienden stonden gereed om allen een goede zitplaats aan te bieden en te doen genieten van een kop smakelijke koffie en niet te ver geten de jodekoeken. Het opperhoofd van Wiron's stam, burgemeester Kolff, nam het woord en bracht dank aan dé organisatie, helpers en de Wieringer bevolking, welke allen meehielpen dit feest der oudjes mogelijk te maken en te doen slagen. De heer Oden bracht zijn dank mede namens al de ouden van dagen. Mej. Rempt deed dit door een toe passelijk gedicht. De heer Bosker bracht namens het organisatie-comité ook aan allen die tot het welslagen hadden bijgedragen zijn oprechte dank. Dan klonk het aloude Wilhelmus, hetgeen een waardig slot was van deze dag. Koningin Ingrid van Denemarken en haar beide dochters, prinses Mar- grethe en prinses Annemarie, zijn gisterochtend gewond, toen de auto, waarin zij zaten en die door de konin gin bestuurd werd, tegen een boom reed. Zij zijn opgenomen in het zieken, huis te Sonderborg. Het ongeval ge beurde twee kilometer ten Noorden van het koninklijk verblijf te Graasen cp Zuid-Jutland. Hoewel aanvankelijk gezegd werd, dat koningin Ingrid slechts licht ge wond werd, wordt later gemeld, dat zij een diepe hoofdwond heeft en dat de rechterknieschijf verbrijzeld is. De koningin verloor de macht over het stuur op de gladde weg. De wagen slipte en botste daarna tegen de boom. De chauffeur, die zich mede in de auto bevond, werd ernstig gewond. Koning Frederick begaf zich ijlings naar de plaats van het ongeval, zodra hem de tijding werd gebracht en reed zijn echtgenote, de kinderen en de chauffeur terug naar het kasteel, vanwaar zij vervolgens per ambulance naar het ziekenhuis werden gebracht. Aagtekerk, AustraliëR'dam, 13-7 te Lissabon; Alphard, R'damBuenos Aires, 13-7 te Antwerpen; Alpherat, R'damBuenos Aires, 15-7 te Rio de Janeiro verw.; Amsteldijk, R'dam-Nor- folk, 13-7 535 mijl N.O. van Cape Hen- ry; Averdijk, New Orleans-Londen, pas. 13-7 Bishoprocks; Axeldijk, New York-Batavia, 13-7 van Alexandrië; Blijdendijk, 13-7 van Londen te Ant werpen; Delftdijk, Vancouver-R'dam, 13-7 van Antwerpen naar Londen; Groote Beer, 15-7 van Batavia te Soe rabaja verw.; Johan van Oldenbarne- velt, 13-7 van Batavia naar Semarang en Soerabaja; Kedoe, Batavia-R'dam, pass. 13-7 Algiers; Maaskerk, 13-7 van Takoradi naar Accra; Maasland, Bue nos Aires-A'dam, 13-7 van Bahia; Ma- noeran, A'dam-Java, pass. 13-7 Perim; Mariekerk, Shanghai-R'dam, 13-7 van Singapore; Merwede, R'dam-Calcutta, 13- 7van Genua; Molenkerk, R'dam- Japan, 13-7 van Hongkong; Muider- kerk, Port Gentil-Matadi, 13-7 te Point Noir; Oranjefontein, Beira'-A'dam via Southampton, pass. 13-7 21 u. Ouessant; Polyphemus, Makassar-A'dam, pass. 13-7 Kaap Guardafui; Rempang. Bata- via-A'dam, pass. 13-7 Ouessant; Riouw, A'dam-Java, 14-7 te Singapore; Sama- rinda, 13-7 van Beluwan naar Poelu- samboe; Sibajak, 13-7 (19 u.) Ouessant en 15-7 (4 u.) te R'dam verw.; Stad Alkmaar, 13-7 op 675 mijl W.Z.W. van Landsend, van Newport (News) naar A'dam; Ternate, R'dam-Batavia, pass. 13-7 (7.10) Gravesend; Zuiderkruis, 13-7, 13 u.. Ouessant 14-7 (15 u.) a. d. Hoek v. Holland verw. Algenib, 13 Juli van Port Alegre te Santa Fe. Amstelkerk, West Afri kaAmsterdam, 14 Juli te IJmuiden. Axeldijk, New YorkBatavia, 14 Juli in Suez-kanaal. Arendskerk, R'damAustralië, 14 Juli van Genua. Cottica, ParamariboAmsterdam, 14 Juli bij Parbo lichtschip. Eem- dijk, AntwerpenVera Cruz, passeerde 14 Juli Key West. Oranjefontein, BeiraA'dam, 14 Juli te Southampton. Rempang, BataviaA'dam, passeer de 14 Juli Dungeness. Sommelsdijk, 13 Juli van Boston naar New York. Soekalilla (Slbt) Palmas-Curagao, 700 mijl oost van Barbardos op 13 Juli. Alcor, R'damPorto Alegre, 13 Juli van Antweópen. Alchiba, Buenos AiresR'dam, 13 Juli van San Fran- eisco do Sul. Blijdendijk, 13 Juli van Londen te Antwerpen, wordt 15 Juli te Rotterdam verwacht. Delftdijk, van Antwerpen—Londen, passeerde 13 Ju li om 22.10 Vlissingen. Delfshaven, Rosario-Kopenhagen, passeerde 13 Ju li Madeira. Gouwe, 13 Juli van IJmuiden te Ornskjoldvik. Hedel, Rotterdam-Montreal, passeerde 14 Juli Vlissingen naar Antwerpen. Katwijk, 14 Juli 21 uur van Afrau te Hoek van Holland verwacht. Lindekerk, Aba- dan-Roterdam, 13 Juli van Alexandrië. Kongsborg, Perz. Golf—R'dam, 13 Juli van Marseille. Leuvekerk, R'dam—Calcutta, 13 Juli te Antwerpen. Nieuw Amsterdam, vertrekt 14 Ju li (16 uur) van Rotterdam naar New York via Southampton (niet Le Ha- vre). Parkhaven, 13 Juli van Vil la Constitucion te Buenos Aires. *lri?S«Wi"em 4. Antwerpen—MontreaL 13 Jub 250 mijl Oost v. Kaap Hatarai.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 3