BOET ONschelpen, klapper en parels
Regen boven de Polders
De Ouden van Dagen er op uit
Grondaankopen voor verbeteringen
van wegen en sloten
Wij luisteren naar
La Ode Falihi: zelfbestuurder over
350.000 onderdanen
Invasie van jong-Boeton
op de jagers
Hoogheemraadschap vergaderde
Wat moet, dat moet!
Onze zalige zomer
Urk
Weekoverzicht visserij
Br gaat niets
boven
DOE DAT NOOIT!
Wieringen.
ONDANKS REGEN GESLAAGDE TOCHT
Wieringen.
Breezand.
Deense Koningin
gewond bij auto-ongeval
WAAR ZIJN
ONZE SCHEPEN?
JJERTIG UUR VAREN liggen er lussen Ambon en Boeton en die dertig
uren worden goeddeels door Hr. Ms. „Van Galen" en Hr. Ms. „Tjerk
Hiddesz" voor het houden van oefeningen gebruikt. Heel die 7e Juni zijn de
twee jagers als twee drieste, grijze Jachthonden, die elkaar dwars zitten: nu
eens wordt in kiellinie gevaren en scheiden gedurende een uur en langer
slechts 400 meter deinend water de Van Galen van de Hiddesz, dan weer
schuiven ze van elkaar weg, dwarsult „verbandvaren" heet dit en hoewel
het een aardig spel van grote mensen lijkt, een spel met twee machtige
jagers, ergens op een lap water midden tussen de ontelbare eilanden van de
Molukken in, het is geen spel, maar dodelijke ernst. Dodelijke «*nst van een
vergevorderd mechanisch vernuft ook. Dodelijke ernst, omdat het belangrijk
is dat de mannen van de Koninklijke Marine dit „spel" kennen. We hebben
het al eerder gespeeldbijvoorbeeld In het voorjaar van '42. Ook ln Indië.
In de Javazee!
i/IELLINIE en verscherfde kiellinie
- wordt gevaren. Soms zit er be
hoorlijk wat beweging in de Van Ga
len en de Banda zee heeft niets meer
van een „olie-zeetje'1. De avond is
donker. Geen maan en nauwelijks
wat sterren. Maar op de bak van Hr.
Ms. Van Galen kun je je hart op
halen. De dokter, verwoed O.S. O.-
man, draait de film „De Overlan-
ders", en of het waait of niet, of de
witte broeken, zojuist gewassen, te
flapperen en te' klapperen hangen als
speciaal décor, of „De Overlanders"
nu driemaal in één minuut afbre
kende stemming is perfect. Ook
al zitten ze op het stalen dek,- en al
is een bolder geen fauteuiltje
De andere morgen liggen we, tegen
lT) uur,- voor Boeton. Het eiland, om
ringd door een muur van andere
eilanden, ligt er ongelooflijk mooi van
zee uit gezien. De kinderen zgn ech
ter geen engelen, maar goede zaken
lieden, wftnt nóg liggen de jagers niet
voor anker, of handelend Boeton
heeft zich gemeld. In kleine kano's,
niet ipeer dan uitgeholde palm-stam-
men. De negotie? Eieren, 6 voor een
gulden. Schelpen,- zo groot dat je ze
toch niet mee kunt nemen: vraagprijs
6 gulden per stuk, maar voor een oud
brood krijg je ze ook. Klappers, kam
men, bananen, kakatoes (die niemand
zelfs cadeau wil hebben,- omdat ze zo
onhebbelijk te keer gaan...!) en
parels.
Op een moment liggen er ineens
4 kleine parels in m'n hand. Vier
dofglanzende,- melkwitte kralen. Ik
trek een gezicht alsof ik m'n leven
lang „in parels" gedaan heb, kijk kri
tisch en zeg (niet zonder angst voor
de reactie van de 16-jarige parelvis
ser) „ze zijn toch wel écht?" Waar
op een stortvloed verontwaardigd
commentaar volgt en beneden in de
kano zogenaamd aanstalten worden
gemaakt om direct dit schip te ver
laten dat zulke dingen denkt van
bonafide Boetonnese parelhandelaars.
Voor 60 gulden ben ik de man voor
4 parels,; maar 60 gulden is een hoop
geld en tenslotte kun je niet met
4 parels in je portemonnaie blijven
lopen. En dan is er ook nog een ser
geant-kok, die wetenschappelijk vast
stelt, aan de hand van een druppel
water, die óm de parel heenvloeit (en
er niet, zoals bij «de echte, op blijft
liggen!) dat het toch niet helemaal
zuivere koffie is. Ze zijn mooi, maar...
er is een luchtje aan. Daarna peddelt
de kano onverdroten naar de Tjerk
Hiddesz, in de hoop dat de waterdrup-
pelproef daar niet bekend is
De officier van piket is naar de
wal geweest en komt terug met het
bericht, dat de komst van de Sultan
van Boeton tegemoetgezien kan wor
den. Even later staan de ministers
van de eerste man van Boeton op het
dek. Ze worden ontvangen door de
beide commandanten van de jagers
en op de boeg wordt een glas koud
bier aangeboden. Daarna verschijnt
La Ode Falihi, de Sultan. Een uiterst
waardige verschijning, in vol ornaat
en in gezelschap van zijn lijfwacht.
Nadat de Sultan, die zelfbestuurder
is en regeert over 350.000 onderda
nen, met zijn gevolg Hr. Ms. „Van
Galen" bezichtigd heeft, waarbij
speciaal de radar-installatie een
machtige indruk maakte, werd de
sloep, waarin het statiekleed was ge
legd, gereedgemaakt en even later
waren beide commandanten, de Sul
tan en zijn ministers onderweg naar
het eiland. In de tijdelijke Kraton (er
wordt hard gewerkt aan een nieuwe)
werden wij ontvangen. Ook dit sa
menzijn kenmerkte zich door een
grote waardigheid en het was een
typisch Indisch ceremonieel, tijdens
de duur waarvan alle oude vormen
en etiquettes gehandhaafd bleven.
Koekjes, cake en sigaretten werden
geserveerd op de voorgalerij, van de
wanden waarvan de beeltenissen van
de Koningin, de Prins en de Prinses
op dit gemengde Oosterse en Wester
se gezelschap neerzagen.
Na de ontvangst vond een auto
tochtje plaats. Opnieuw stonden wij
op een fort, thans fort Speelman,
eeuwen oud, en met de gegoten ijze
ren compagniekanonnen, alles het
merk VOC dragend (verenigde Oost-
indische Compagnie), gericht op zee.
Opnieuw muren van een meter dik.
Muren en kanonnen die evenzovele
symbolen zijn van een tijd van kolo
niaal beheer. Een tijd, die voorbij is,
voorgoed voorbij. Maar Boeton denkt
er niet aan die kanonnen en muren
op te ruimen.
Ik zie een kopergieterij midden in
het bos, ontstellend primitief maar de
resultaten zijn niét primitief. Jam
mer dat het koper zo moeilijk te krij
gen is. We zien de missiekit, het
kerkje op de heuvel, met er vóór een
kleine honderd Boetonnezen en Boe-
tonneesjes, handelend in de meest
zonderlinge artikelen. We zien het
mausoleum, waar de voorvaderen
van Sultan La Ode Falihi zijn bijge
zet en de plaats waar Sultans wor
den benoemd.
En dan rijden we terug naar de
steiger en op die steiger staan min
stens 400 Boetonneesjes. Allemaal
willen ze naar die twee schepen,
maar een sloep is maar een sloep en
over 2 uur moeten we ankerop. 400
Boetonneesjes willen naar boord, en
als een golf bruin water storten ze
zich telkens in een der sloepen, als
die langszij komen.
Het is de eerste maal. dat twee
zulke grote schepen de baai zijn bin
nengevallen en het is de kans van
hun leven, van de jeugd van Boeton,
om aan boord te komen. En dan lijkt
het, de twee volgende uren, of heel
Boeton op de jagers zit. Als ze om
zijn, die twee uren, wordt het schip
van onder tot boven doorzicht. Het
valt mee, er wordt geen enkele ver
stekeling gevonden. Ofnóg niet.
Verrassingen lijken me morgen niet
uitgesloten
Om half 6 gaat Hr. Ms. Van Galen
ankerop. Een klein uur later is ze
onder de kim verdwenen. Dan volgt
Hr. Ms. Tjerk Hiddesz. Even voor het
vertrek van Hr. Ms. Van Galen ben
ik overgestapt, teneinde het laatste
deel van deze merkwaardige reis,
hetgeen geheel aan oefeningen gewijd
zal zijn, op de Tjerk Hiddesz mee te
maken.
Vier nachten en drie dagen nog,
vóór we het Wester vaar water opsto-
men, vóór we in Soerabaja zijn.
ANTHONY VAN KAMPEN
Gistermorgen
hoofdingelanden
heemraadschap
N oorderkwartier,
vergaderden de
van het Hoog-
Noordhollands
onder voorzitter-
1. Jan tegen Piet: „Ik heb het
nogal getroffen in m'n vacantie,
ik ben een week weggeweest
en heb maar twéé buitjes
gehad!"
Piet: „Hè, hoe kan dat????"
Jan: „Echt waar, één van drie
en één van vier dagen!"
2. Amsterdqpise tramconducteur
op lijn 5: „Se kenne segge van
dese somer wat se wille, maor
't weer is fast".
schap van dijkgraaf Kamp, in het
Gemeenlandshuis te Alkmaar.
In zijn openingswoord richtte de
voorzitter een bijzonder welkom tot
Ir. Hooijkaas, daarbij het vertrouwen
uitsprekende, dat de heer Hooijkaas
de voetsporen van zijn voorganger
zal drukken.
Hierna werd een aanvang gemaakt
met de behandeling van een veertien
tal voorstellen, welke zonder hoofde
lijke stemming allen werden aange
nomen.
DE VLAM ER IN!
Een voorstel tot vaststelling van
een reglement van orde voor de al
gemene vergadering, behelsde o.m.
de opheffing van het rookverbod tij
dens de vergaderingen. Daar waren
al de leden voor, waarop de voorzit
ter de heren uitnodigde er op eigen
rekening „de vlam in te steken".
VERBETERINGEN GAAN DOOR
Besloten werd tot aankoop van
grond te Wormer om daardoor de Pur-
merlanderrijweg te verbeteren, eveji-
zo zal de Westerdijk van Drechter-
land tussen de Zandbakken en Schar-
woude gerestaureerd worden.
Het voorstel om te komen tot eigen
domsverwerving van een gedeelte van
de Westzanerdijk, lokte enige discus
sie uit. Men achtte o.m. de pachtsom te
De laatste tijd is het weer voor de
visserij zeer ongunstig. Dit was vooral
de vorige week het geval. De zeil-
vaartuigen visten maar ten hoogste
twee etmalen per week. De vangsten
waren gering. Per etmaal tot 67 pond.
Door de geringe aanvoer was de prijs
aanmerkelijk beter. Gemiddeld f 1.40
per pond. Weekbesommingen liepen
tot f 200 per zeilvaartuig. De motor
vaartuigen brachten vangsten aan de
markt tot 120 pond per etmaal. Door
het koude weer schijnt er weinig pa
ling te zijn. Dit is vooral het geval in
het noordelijk deel van het IJselmeer.
De laatste twee etmalen waren de
vangsten in het zuidelijk deel veel
beter. Över het geheel varieerden de
weekbesommingen tot f 700 per mo
torvaartuig. Dit is gezien de hoge be-
drijfsonkosten te laag. Over het alge
meen kunnen we zeggen dat de ver
diensten dit jaar nog niet de helft
van het vorige jaar zijn. Met de beug-
of lijnaalvisserij is het nog minder ge
steld. Deze catagorie vissers kan door
het ruwe weer de beug veelal niet in
zee brengen. De meeste beugvissers
hebben dan ook maar een of tweemaal
een dagschot kunnen doen. Het gevolg
is geringe vangsten met zeer lage
weekbesommingen. Gemiddeld f 150
per beuger. De visserij op witvis bleef
nog van weinig betekenis. De snoek
baars laat zich nog zeer weinig zien.
De prijs was f 0.55 per pond. Onze gro
te Noordzeevloot kon zeer weinig vis
sen. Deze lag in IJmuiden veelal aan
de kant gemeerd. Enkele grote korvis-
sers visten maar 1 of twee etmalen bij
de kant met onbevredigende resultaten
Door de geringe aanvoer was de prijs
maximaal. Twee vaartuigen markten
hier met besommingen van ongeveer
f 500 per vaartuig.
VISSERIJ.
Heden werd aangevoerd: 14259 pond
paling, van 26420 pond per vaartuig,
prijs f 1.30—f 1.57 per kg en 5000
pond nest, f 1.37 per 50 kg.
hoog. De voorzitter wees er op dat het
hier geen koop betrof die bizondere
aantrekkelijkheden bood, doch hier een
verplichting tot koop bestaat. Indertijd
werd de overeenkomst gemaakt, dat
Drechterland een aantal dijken in
eigendom zou nemen en tot heden was
dit object daar buiten gevallen.
De uitgifte in erfpacht van grond'te
Onderdijk aan Theodorus Grent tegen
een canon van 17.60 per jaar, deed
een der leden opmerken of hier geen
uniforme regeling kon gelden. De voor
zitter zei, dat de plaatselijke omstandig
heden voor een groot deel de vast te
stellen canon beheersen.
Voor de tijd van 30 jaar en tegen een
canon van 0.20 per c.a. en groot 650
c.a. zal in erfpacht worden uitgegeven
een stuk grond ten behoeve van de
Coöperatieve Aan- en Verkoopvereni-
niging voor de Landbouw gevestigd te
Broekerhaven.
Tot het bouwen van een kerkje der
Gereformeerde gemeente te Amsterdam
(N.) werd voor een tijd van 22 jaar een
stuk grond in erfpacht afgegeven. De
heer de Boer vroeg zich af hoe of dit
over 22 jaar zal moeten gaan, indien
de pacht niet verlengd wordt. De voor
zitter wees er op, dat de leden hier zit
ten om de belangen van de verkoper
in het oog te houden!
De Slootgaardpolder aan de Zandweg
in de banne Oude-Niedorp werd goed
gerestaureerd, zodat het H.H. thans be
sloot om gedurende 20 jaar een jaar
lijkse bijdrage te verlenen van 250
(t.w. 200 voor de weg en 50 voor de
brug.)
FINANCIEN.
De begroting voor 1947 werd als volgt
gewijzigd: van de gewone dienst met
61.380, de buitengewone dienst met
146.500.
De rekening voor 1947 werd goedge
keurd en had een batig slot van
113.324.32.
De commissie tot nazien van de re
kening bracht gunstig rapport uit en
achtte in deze controle door buiten
staanders onnodig.
Na het wijzigen van de pensioenpre
mie, waarbij het Rijk werd gevolgd,
sloot de voorzitter deze vergadering.
CUSIARO. maïzena
PROGRAMMA VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM II, 4X5 m. Nieuwsberichten
6, 8 en 11 uur AVRO: 6,15 Sportpraatje
6,30 De Radlij Volksmuziekschool 7,00
Voetverzorging tijdens de Vierdaagse
7,10 Les Gars de Paris 7,40 Muziek
8.05 Echo van de dag 8,15 Omroep-or-
kest 9,15 „Techniek en noodlot'- 9,50
Meesters der melodie 10,15 „Zoet-zuur"
11,15 The Skymasters 11,45 Gramo-
foonplaten
/HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten
om 7, 8 en il uür NCRV: 6,15 Land
en tuinbouw 6,30 Voor de Strijdkrach
ten 7,15 Leger des Heils-kwartier
7,30 Het actueel geluid 7,45 De Rege-
rings-Voorlichtingsdienst antwoordt
8,05 Programma proloog 8,15 Plaatvaria
9,00 NCRV-koor 9,30 In de bloeiende
tuinen van Hilversum 10,15 „De vaart
der volken" 10,35 Nieuwe aanwinsten
van de discotheek 10,45 Avondoverden
king 11,15 Avondconcert
PROGRAMMA VOOR VRIJDAG
HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18
Opera-programma 8,50 Voor de huis
vrouw 9,00 Lichte morgenklanken 9,35
Gramofoonplaten VPRO: 10,00 Morgen
wijding VARA: 10,20 Gramofoonplaten
10,30 Voor de vrouw 10,45 Simon
Halie (piano) 11,15 Meneer Livingstone
11,30 Licht orkestconcert AVRO: 12,00
Cuba-plantage" 12,33 Sportagenda
12,38 Lichte muziek 1,15 The Avroleans
2,00 Kookkunst 2,20 Melodieën uit
oude films 3,00 Ons volk Jn zijn dich
ters 3,20 Kamermuziek VARA: 4,00
Gramofoonplaten 4,30 Zomer vacantie-
tijd 4,50 Filmland 5,20 Wij en de mu
ziek 6,15 „De Vara feliciteert" 6,40
Johan Jong (orgel) 7,00 Denk om de
bocht 7,15 „Nederland op Zee'> 7,22
Appèl voor de ex-politieke gevangenen
uit de bezettingstijd VPRO: 7,30 „Ge
sprekken over de Bergrede" 7,50 Tien
voor acht 8,05 Het Nederlands Kamer
kwartet 8,30„Taak en toekoms van
het Vrijzinnig Protestantisme" VARA:
9,00 Men vraagten wij draaien 9,30
De Ducdalf 9,50 Op vleug'len van mu
ziek 10,00 Buitenlands overzicht -« 10,15
Swing and Sweet VPRO: 10,40 Avond
wijding VARA: 11,15 Symóhontsch-
ccncert
HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15
Gewijde muziek 8,30 Bij het werk gra
mofoonplaten 9,15 Ochtendbezoek bij
onze jonge zieken 9,30 Scandinavisch
morgenconcert 10,30 Morgendienst
11,00 Amati-trio 11,30 Opera-fragmen-
ten 12,33 „Öe Varianten" 1,15 Om-
roep-orkest 2,00 Gramofoonplaten 2,20
Van oude en nieuwe schrijvers 2,40
Als-viool-recital 3,10 Gevarieerd gra-
mofoonplaten-concert 4,00 Voordracht
4,20 Liederen van Johannes Brahms
4,50 Spaanse klanken 5,15 Ancora-trio
5,45 Vrouwenkoor 6,15 Het aanstaande
Calvanisten-congres te Amsterdam 6,30
Voor de Strijdkrachten 7,15 Wognums
zangkoor 7,30 Het actueel geluid 7,45
CWC-kwartler 8,05 Programma proloog
8,15 Radio Philharmonisch-orkest
9,15 „Nazorg voor Zwakzinnigen" 9,30
Koninklijke Militaire kapel 10,15 Nieuwe
aanwinsten van de discotheek 10,30
Negro spirituals 10,45 Avondwijding
11,15 Avondmelodie 11,45 Gramofoon
platen
Te dikke olie in motor of versnellings
bak is om verschillende redenen sterk
af te raden. En 'n motor voelt zich
pas behaaglijk, als hij warm is. Rij
den met een te koude motor
doe dat NOOIT!
Ondanks de parten die Pluvius
speelde bij de tocht der ouden van
dagen naar Amsterdam, heeft geens
zins de stemming hieronder te lijden
gehad. Integendeel, even opgewekt
als er 's morgens werd vertrok
ken kwamen ook de oudjes weer
binnen, hoogst voldaan over deze
tocht.
Hoewel elk moment een bui dreigde,
waren alle van de 65 tot de 80-jarige
aanwezigen vol goede moed voor de
tocht naar Amsterdam. Geen wonder!
De traditionele ouden van dagen-tocht
is een der hoogtijdagen.
Vraagt U hen maar eens naar
voorgaande jaren en een ieder die
hieraan deelnam zal U kunnen vertel
len tot in de. details wanneer deze
tocht werd gehouden, waarheen de
reis was en wat de verdere bijzonder
heden waren.
Een karavaan van auto's (ruim 40)
en enige bussen, feestelijk versierd
met vlaggetjes, maakten een keurig
effect. En de lading dezer karavaan?
Vergenoegde oudjes, druk pratend met
oude kennissen en familie, of liever
gezegd: het was één grote familie!
Vanaf 't Kerkplein waar de bewo
ners van Hippolytushoef instapten,
ging het naar de Oost-uters, waar zich
de groep vergrootte. Een gezellige
tocht over Aartswoud naar Hoorn al
waar koffie werd aangeboden. Na de
ze rustpauze ging het via Purmerend
naar Amsterdam, waar men om onge
veer 1 uur op het Rembrandtsplein
halt hield om* bij Heek het diner te
gebruiken. Honderd zeven en veertig
oudjes plus chauffeurs en helpers zet
ten zich daar aan tafel en lieten zich
het voorgezette gerecht heerlijk sma
ken.
WE GAAN NAAR ARTIS
Het hoofddoel van de rit: Artis. Een
lang bezoek was echter niet mogelijk
daar door de grote drukte in Amster
dam reeds veel van de kostbare tijd
was gevergd en ook de regen plenste
neer. De terugweg werd aanvaard en
veel werd er» onderweg nog gepraat
EEN STAP IN DE GOEDE RICHTING
Mochten we reeds enige weken geleden
over de vooruitgang van de telefoonver
binding Stroe schrijven, thans is er een
grondige en zeer zeker nodige verande
ring op het telefoonkantoor te Hippoly
tushoef aangebracht en ook in Den Oever
zal deze vooruitgang spoedig geconsta
teerd kunnen worden
Door middel van de automatische kies-
schijf is het n 1 mogelijk geworden om
de aanvragen van telefoonnummers bul
ten de gemeente vrijwel onmiddellijk het
gewenste nummer te geven
Door de niet-automatisering te Wierin
gen moesten alle aanvragen door het te
lefoonkantoor te Alkmaar worden aan
gevraagd, wat mej tijdverlies gepaard
ging
Waarom geen algehele automatisering?
De plannen liggen reeds lang klaar en
werden door de oorlog gestagneerd Nu
stuit het weer op andere moeilijkheden,
n 1 die van gebrek aan materiaal
Zonder pessimistisch te zijn, vrezen we,
dat de automatisering te Wieringen toch
nog minstens drie jaar op zich zal laten
wachten
Echter met deze automatisering is een
belangrijke verbetering gekomen
DUIVENSPORT
„Altijd Verder" hield een wedstrijd-
vlucht vanaf Pont St. Maxence (af
stand 427 km.). Om 11.20 uur werden
de duiven in vrijheid gesteld. De eer
ste kwam om 17 uur 6 min. 10 sec. aan,
zodat de snelheid 1239 m. per minuut
was. Prijzen en punten behaalden:
E. Jansenl met 190 p. K. Koster 2 en
6 met 254 p. J. Steenvoorden 3 met
148 p. A. Liefhebber 4, 5 en 7 met
233 p.
PLANTSOEN IN BREEZAND-ZUID
Nu wel vaststaat dat op het Cérès-
terrein, gelegen voor de Tulpenstraat
(tussen Hyacinten- en Narcissenstraat)
niet gebouwd zal worden, is door B.
en W. besloten van dit grasveld een
eenvoudig plantsoen te maken.
QRAUW en grijs hangt de regen nu
al weken lang boven de polders.
Telkens weer komen nieuwe zware
wolkenvelden van over de zee ach
ter de brede duinenrij aandrijven.
Zij storten hun natte lading uit
over het land, dat slechts zonne
warmte en zoele winden wenst,
omdat het gemaaide gras tot hooi
moet drogen, omdat het graan
moet gelen en de korrels tot rijp
heid gezwollen, moeten harden.
Maar de regen slaat uur na uur over
het land en brengt in de zomerse
landen triestheid en somberheid. Het
schijnt of na de uitbundige bloei ,van
de weiden en de bomen zo ineens een
seizoen is overgeslagen en de kille
herfst zijn intrede heeft gedaan. De
kleurcontrasten, die anders in deze da
gen de aantrekkelijkheid van het Hol
landse polderland zo typisch verhogen,
lijken vervlakt en vervaagd.
Het vee schuilt weg, vogels verber
gen zich, vlinders komen niet tot hun
dartelvluchten boven 'n geurige rood
witte kleurenpracht langs de spoordij
ken. De boer kijkt met strakke blik
naar zijn hooiland en denkt aan de
winter, die straks zal komen en door
de achteruitgang van de voerwaarde
van zijn hooi extra moeiten en extra
kosten zal inhouden. Hij ziet hoe de
harde winden de graanhalmen, die
wekenlang zo keurig rechtstandig om
hoog schoten en schone beloften in
hielden, neerslaan en een vlotte oogst
zullen vertragen. Hij ziet hoe de paar
se bloemen van het blauwmaanzaad
door het in stromen vallende water
verflénsen en weet, dat ook deze oqgst
zal gaan tegenvallen, als niet spoedig
verandering komt....
De regen valt maar. Dag in dag uit.
Donkere luchten doen 's avonds de
duisternis sneller keren en jagen de
mensen, die anders na lange uren van
zwoegende arbeid nog een uurtje bui
ten op de bank zouden rusten op een
plaats, waar bijen zoemen rondom het
blauw van springbalsemien en de tere
geuren van overdadig bloeiende ro
zen zweven, binnen de veilige muren
van hun woning. Daar luisteren zij
naar het water dat klokt in de dak
goot dat drenst door de zinken pijpen,
en de wind, die regendruppels flapt
door een gebroken ruit van de lege,
kille stal.
Het is of de regen, die maar valt,
rouw brengt over het land, rouw,
terwijl er juist zo'n hartstochtelijk
verlangen is naar zonnigheid, naar
vrolijk ondeugend gelach ergens bij de
maaiende mensen naar zomerse
weelde, ja waar al niet naar.
fyJAAR zie, eindelijk hield de^ regen
op! Blauwe plekken sloegen in het
wolkendek, het grauw in de lucht
werd schoongewassen en wolwitte
wolken dreven als imposante mytho
logische figuren op de meer naar het
Westen gedraaide wind over de pol
ders, die als bij toverslag herleefden.
De reigers, die weer naar de slootkant
kwamen, de opnieuw door de lucht
klievende kieften, de popels, als ge
weldige pluimen in het land, uittrek
kende aardappelrooiers en gladiolen-
wieders, het- bracht alles onmiddellijk
de fleur terug, die wij weken lang zo
hadden gemist. Na het avondeten trok
men opnieuw naar het veld om de
zwellende koolplanten, die op onaf
zienbare akkers in groene en blauwe
tinten staan iiitgeplant en die nog
glansden van verborgen waterdruppels,
te controleren, om op de verdorde tul
penvelden de zeven te schudden.
Doch hoe moeilijk is het leven van
de landman. Met het dalen van de
nacht drongen de donkere wolken
weer aan over de dijk, vluchtten de
brutale maar jolige eksters weg naar
dc beschutting van hun overdekte
nesten en trommelden de eerste grote
regendruppels hun onheilspellend ge
luid tegen de ruiten.
Opnieuw ging de boer te bedde met
een hart vol zorg en twijfel en werd
bet grote gerucht van ruisende regen
in de popels voor het raam van zijn
vertrek tot een benauwend geluid, dat
zijn slaap verdreef en zijn gedachten
deed gonzen achter zijn gerimpeld
voorhoofd.
Opnieuw regen.... En de onbere
kenbaarheid en de wisselvalligheid,
welke deel uitmaken van het geheim
der seizoenen, werden voor hem tot
een probleem, waarvan hij de oplos
sing niet vermocht te ontdekken. Even
v/as er de uitbundigheid van de zomer,
maar de rouw van de regen keerde
weerHij kan slechts hopen, dat 't
enkele zonnige uurtje van die middag
een belofte inhield, die toch spoedig
vervuld zal worden. Want anders....
W„ K.
over de dingen welke hen die dag in
beslag hadden genomen. Ondanks de
regenval haalde het Wieringer publiek
hen enthousiast binnen. De muziekver
eniging „Harmonie" stond aangetreden
in hotel „De Haan" en onder de tonen
van opgewekte muziek werden allen
ingehaald. Bedienden stonden gereed
om allen een goede zitplaats aan te
bieden en te doen genieten van een
kop smakelijke koffie en niet te ver
geten de jodekoeken.
Het opperhoofd van Wiron's stam,
burgemeester Kolff, nam het woord
en bracht dank aan dé organisatie,
helpers en de Wieringer bevolking,
welke allen meehielpen dit feest der
oudjes mogelijk te maken en te doen
slagen.
De heer Oden bracht zijn dank
mede namens al de ouden van dagen.
Mej. Rempt deed dit door een toe
passelijk gedicht.
De heer Bosker bracht namens het
organisatie-comité ook aan allen die
tot het welslagen hadden bijgedragen
zijn oprechte dank.
Dan klonk het aloude Wilhelmus,
hetgeen een waardig slot was van deze
dag.
Koningin Ingrid van Denemarken
en haar beide dochters, prinses Mar-
grethe en prinses Annemarie, zijn
gisterochtend gewond, toen de auto,
waarin zij zaten en die door de konin
gin bestuurd werd, tegen een boom
reed. Zij zijn opgenomen in het zieken,
huis te Sonderborg. Het ongeval ge
beurde twee kilometer ten Noorden
van het koninklijk verblijf te Graasen
cp Zuid-Jutland.
Hoewel aanvankelijk gezegd werd,
dat koningin Ingrid slechts licht ge
wond werd, wordt later gemeld, dat
zij een diepe hoofdwond heeft en dat
de rechterknieschijf verbrijzeld is.
De koningin verloor de macht over
het stuur op de gladde weg. De wagen
slipte en botste daarna tegen de boom.
De chauffeur, die zich mede in de auto
bevond, werd ernstig gewond.
Koning Frederick begaf zich ijlings
naar de plaats van het ongeval, zodra
hem de tijding werd gebracht en
reed zijn echtgenote, de kinderen en
de chauffeur terug naar het kasteel,
vanwaar zij vervolgens per ambulance
naar het ziekenhuis werden gebracht.
Aagtekerk, AustraliëR'dam, 13-7
te Lissabon; Alphard, R'damBuenos
Aires, 13-7 te Antwerpen; Alpherat,
R'damBuenos Aires, 15-7 te Rio de
Janeiro verw.; Amsteldijk, R'dam-Nor-
folk, 13-7 535 mijl N.O. van Cape Hen-
ry; Averdijk, New Orleans-Londen,
pas. 13-7 Bishoprocks; Axeldijk, New
York-Batavia, 13-7 van Alexandrië;
Blijdendijk, 13-7 van Londen te Ant
werpen; Delftdijk, Vancouver-R'dam,
13-7 van Antwerpen naar Londen;
Groote Beer, 15-7 van Batavia te Soe
rabaja verw.; Johan van Oldenbarne-
velt, 13-7 van Batavia naar Semarang
en Soerabaja; Kedoe, Batavia-R'dam,
pass. 13-7 Algiers; Maaskerk, 13-7 van
Takoradi naar Accra; Maasland, Bue
nos Aires-A'dam, 13-7 van Bahia; Ma-
noeran, A'dam-Java, pass. 13-7 Perim;
Mariekerk, Shanghai-R'dam, 13-7 van
Singapore; Merwede, R'dam-Calcutta,
13- 7van Genua; Molenkerk, R'dam-
Japan, 13-7 van Hongkong; Muider-
kerk, Port Gentil-Matadi, 13-7 te Point
Noir; Oranjefontein, Beira'-A'dam via
Southampton, pass. 13-7 21 u. Ouessant;
Polyphemus, Makassar-A'dam, pass.
13-7 Kaap Guardafui; Rempang. Bata-
via-A'dam, pass. 13-7 Ouessant; Riouw,
A'dam-Java, 14-7 te Singapore; Sama-
rinda, 13-7 van Beluwan naar Poelu-
samboe; Sibajak, 13-7 (19 u.) Ouessant
en 15-7 (4 u.) te R'dam verw.; Stad
Alkmaar, 13-7 op 675 mijl W.Z.W. van
Landsend, van Newport (News) naar
A'dam; Ternate, R'dam-Batavia, pass.
13-7 (7.10) Gravesend; Zuiderkruis,
13-7, 13 u.. Ouessant 14-7 (15 u.) a. d.
Hoek v. Holland verw.
Algenib, 13 Juli van Port Alegre te
Santa Fe. Amstelkerk, West Afri
kaAmsterdam, 14 Juli te IJmuiden.
Axeldijk, New YorkBatavia, 14
Juli in Suez-kanaal. Arendskerk,
R'damAustralië, 14 Juli van Genua.
Cottica, ParamariboAmsterdam,
14 Juli bij Parbo lichtschip. Eem-
dijk, AntwerpenVera Cruz, passeerde
14 Juli Key West. Oranjefontein,
BeiraA'dam, 14 Juli te Southampton.
Rempang, BataviaA'dam, passeer
de 14 Juli Dungeness. Sommelsdijk,
13 Juli van Boston naar New York.
Soekalilla (Slbt) Palmas-Curagao, 700
mijl oost van Barbardos op 13 Juli.
Alcor, R'damPorto Alegre, 13 Juli
van Antweópen. Alchiba, Buenos
AiresR'dam, 13 Juli van San Fran-
eisco do Sul. Blijdendijk, 13 Juli van
Londen te Antwerpen, wordt 15 Juli te
Rotterdam verwacht. Delftdijk, van
Antwerpen—Londen, passeerde 13 Ju
li om 22.10 Vlissingen. Delfshaven,
Rosario-Kopenhagen, passeerde 13 Ju
li Madeira. Gouwe, 13 Juli van
IJmuiden te Ornskjoldvik. Hedel,
Rotterdam-Montreal, passeerde 14 Juli
Vlissingen naar Antwerpen. Katwijk,
14 Juli 21 uur van Afrau te Hoek van
Holland verwacht. Lindekerk, Aba-
dan-Roterdam, 13 Juli van Alexandrië.
Kongsborg, Perz. Golf—R'dam, 13
Juli van Marseille. Leuvekerk,
R'dam—Calcutta, 13 Juli te Antwerpen.
Nieuw Amsterdam, vertrekt 14 Ju
li (16 uur) van Rotterdam naar New
York via Southampton (niet Le Ha-
vre). Parkhaven, 13 Juli van Vil
la Constitucion te Buenos Aires.
*lri?S«Wi"em 4. Antwerpen—MontreaL
13 Jub 250 mijl Oost v. Kaap Hatarai.