Maar de eerste dag stranden we op Makassar Het leven van Bambi, het hertje AMSTERDAM bereidt de inhuldiging voor Op weg naar Ambon... K.LM l.-Dakota keeri op een moior op basis ierug J Walt Disney gaf het gestalte in een prachtige rolprent Groenteboer waagde een gokje en won 12,055 pond sterling Wij spelen Bridge De kruistocht van de Catalina P 85 r~ Kauwende Prinsesjes V C'est l'homme Vliegtuig in zee gestort Twee vrachtauto's transporteren ter waarde van 80 millioen gulden Paardenrennen brachten geluk Verdwijnt de laatste Veluwe kudde? 9 Juli: WU staan op het vliegveld Kemajoran, bij Batavia, juist als de eerste lichtbundels van een nieuwe dag «ch lloor de nachtnevels boren. Daarna wordt het iedere 30 seconden snel lichter en het vliegveld doet den- gen aan een enorme parelmoeren schelp, die met de minuut zich ver der losweekt. In die schelp staan de vliegtuigen: dofglanzend en helblin kend, felle raspaarden, boordevol be dwongen energie, klaar voor de start. Eén is er voor ons: een Marine Da- kota en nóg is de zon niet tenvolle doorgebroken, of we zitten al op 7500 voet. Een snel toestel, niet zo bijster comfortabel, maar snélhetgeen belangrijk is. We vliegen de zon te gemoet en binnen 3 uur landt de ma chine van het Oostelijk Verkennings- en Transport Squadron op vliegveld Perak, bij Soerabaia. Dan volgt nog een drukke dag. De laatste, beter gezegd Allerlaatste, voor bereidingen worden getroffen. Leuko plast, kinine, aspirine, sigaretten tientallen dingen, die elk op zich niet zo wereldschokkend belangrijk zijn, doch zonder welke het ook niet gera den is een kruistocht naar en over Nieuw Guinea te maken. Het is de laatste nacht waarschijn lijk, dat we op een normaal bed sla pen. Het is niet alleen een goed bed, het is, ronduit, een super-luxe bed. Het staat in het Oranje Hotel en is aller minst geschikt ons voor te bereiden op datgene, wat de komende weken als ligplaats zal worden gebruikt.. Maar ik slaap bijna 7 uren achtereen en kom volkomen fit op de startplaats, vliegveld Perak aan. Dat is de volgen de morgen. En daar staat hij: de am- phibie Catalina van de Marine Lucht vaart Dienst, P 85. Voor een kleine maand ons nieuwe huis. Hij is het, die ons door duizenden en duizenden mij len lucht en wolken zal voeren, langs en over Nieuw Guinea en daarna weer terug, naar huis, naar Batavia. De start vindt onder de allernuchter- ste omstandigheden plaats: een paar jongens van de Marine zijn bezig een stapeltje verse witte broden in te laden, een paar anderen rollen ratelend een band met 1000 patronen voor de Colt mitrailleur naar binnen, en de com mandant, officier vlieger le klas De Liefde, houdt een oog op alles. Een kwartier later rent Catalina P 85 over de bruin-rose startbaan en nóg even later is hij los. En stijgt snel naar 9000 voet. In een flits steken we Straat Madoera over en na het eiland zelf, Madoera, gepasseerd te zijn, komt daar de blauwe wijdheid van de Javazee, waarboven we de eerste uren zullen blijven vliegen. Ik zit in de blister, de geschutkoepel van de P 85, en tracht het me gemak kelijk te maken op het voorwerp dat „bankje" heet doch slechts zeer in de verte overeenkomst met een zit-appa- ratuur heeft.M'n voeten rusten op een wonderlijk en zinvol stilleven: pa tronen voor de Colt mitrailleur, blik jes doperwten (middelsoort), blikken huishoudjam, blikken gedroogde aard appelen, blikken gecondenseerde melk, lichtgranaten, en 2 opvouwbare rubber boten, te gebruiken in geval van nood... Voorlopig hebben we vandaag 1000 mijl voor de boeg, en wel 't traject SoerabaiaAmbon. Tenminste, dat dachten we toen nog. Een paar gaan slapen op de veldbedden in het toestel, anderen zitten te staren op het rimpe lige vlak van de Javazee, ver beneden ons, met hier en daar een nauwelijks waarneembaar silhouetje van een scheepje. Een enkele maal slaat de re gen tegen het dikke glas van de blis ter. De P 85 kreeg een gunstig weer bericht van Soerabaia: „wind mee op 9000 voet". Maar het blijkt bedrog te zijn, want er is geen sprake van wind- mee. Dat is de eerste tegenvaller. En het zou er niet bij blijven, die dag. De bemanning van de P 85 blijkt te bestaan uit een stel ervaren knapen, die al jaren geleden hun luchtdoop on dergingen en die de hele vliegerij „in- hun-zak" hebben. Ik zal u zeggen wie bet zijn. Commandant: de offcier vlie ger le klas De Liefde; 2e bestuurder de officier vlieger 2e klas Van de Eykhof; sergeant vlieger Abbink; sergeant-tele grafist Van Es (van Amsterdam); ser geant telegrafist Meyer; le mecano kor' Poraal vliegtuigmaker Smit (van Heemstede) en 2e mecano korporaal vHegtuigmaker Mithorst (van Apel doorn) Ik heb al die gezichten, zeven stuks, eens lang en aandachtig bekeken. Dood- huchtere en kalme gezichten. En ze doen hun werk in de P 85 zoals ze dat 'h en al vóór de oorlog deden. De eers' uren gaan voorbij. Een en- hele maal regent het, soms zitten we een tijdje in de slagroom van dikke oumulus-wolken en dan weer slaat de tropenzon felle vonken uit het zilveren hretaal van het toestel dat zich rept, on danks 't leugenachtige weerbericht, toch tijdig op Ambon te landen. Totdht de telegrafist met de mede deling komt dat we niet naar Ambon, ■naar naar Makassar zullen gaan. En de oommandant bevestigt het: er is iets gebeurd met het KLM-toestel, dat Re sident van Waardenburg, die we op Ambon zouden oppikken, van Makas sar naar Ambon vervoerde. Het is niet direct opwekkend nieuws. Nauwelijks gestart of de tegenslag is er al. Maar één van de jongens van de P 85 merkt óp dat hoe beroerder de start, des te voortreffelijker de rest pleegt te zijn en dat is dan een goede philosofie om 't hoofd koel bij te hou den. Intussen zwenken we af naar Makas sar. Als de kim nog gesloten is zijn daar al de Makassaarse prauwen, die met hun brede vlerken door de Java zee boksen. De Makassaren zijn de bescte zeelui van de hele Indische ar chipel en het is een lust te zien, hoe ze hun prauwen door de wind laten gaan. Makassar komt in zich, tegelijk met een regenbui. Het is een bedroefd beet je zicht dat overblijft, maar er wordt handig en snel geland, ondanks de re gen. En dan zijn we er: op vliegveld Makassar. Heet en modderig. Hier ontmoeten we Resident Van Waardenberg, die ons z'n verhaal ver telt. Na 's morgens vroeg met de KLM Dakota gestart te zijn, viel na een half uur een der motoren uit. Terstond werd teruggekoerst naar Makassar, het geen op één overblijvende motor, be reikt werd. De landing verliep bui tengewoon goed, ondanks de moeilijke omstandigheden. Het betekende dat de Catalina P 85 die dag niet meer zou doorvliegen naar Ambon. Commandant De Liefde wilde er niets van horen. Het risico was hem te groot. Ten eerste zou men pas na hét invallen der duisternis het eiland bereiken en bezit vliegveld Ambon geen nachtverlichting. Voorts regent het in dit jaargetij iedere avond prompt op Ambon en tenslotte wilde hij niet de kans lopen, evenals enkele weken geleden, om een kleine twee uur boven het vliegveld te moeten kruisen om 'n gaatje te vinden om te landen. We zaten een paar uur op het vlieg veld te wachten, totdat een ouwe truck ons, mat de bagage, naar Makassar bracht. Een lange rit, langs een slechte weg. En het regende! Het was, alles bij elkaar, niet zo bijster genoeglijk, want op die open truck werden we aardig nat. Er was maar één lichtpunt: commandant De Liefde had (onder voorbehoud) toegezegd, dat hij de an dere dag in één ruk door wilde vlie gen naar Sorong, op Nieuw Guinea. 10 uur vliegen, maar hij zou het pro beren. Dat betekent: om 6 uur starten, Het geen weer betekent dat we om 4 uur al onder de klamboe vandaan moeten. Ik geloof dat we vanavond vroeg in kooi zullen zijn en dat Makassar wei nig van onze aanwezigheid zal mer ken. Anthony van Kampen. Chinezen, die hier en daar in de stad, op de hoek van een straat rustig naast hun koffer met aller hande lekkernijen zitten te wach ten op kopers, zijn in Utrecht ver trouwde verschijningen gewor den. Zo zelfs dat we ze nauwelijks meer opmerken. Vrijdag mocht de Chinees die bij hotel Terminus had postgevat zich plotseling in een bijzondere be langstelling verheugen. Een auto naderde, stopte en.... de Chinees werd hofleverancier. Wat was het geval? Tijdens een autotochtje van Prin ses Juliana met de Prinsesjes Bea trix en Irene kreeg Trix opeens zin in het z.g. blaaskauwgum. Moeder liet zich vertederen en toen de prinsesjes de Chinees zagen staan, moest de auto stop pen en vlogen de kinderen op hem af. Deze bediende vlot zijn hoge klanten, de chauffeur betaal de en toen snelde de auto met de inmiddels klapkauwende Prin sesjes weer weg. De Chinees was zeer in zijn nop jes met deze reclame en vertelde, dat hij nu een brief (in het Chi-" nees) zal schrijven naar het paleis Soestdijk om zijn dank te betui gen voor deze klandizie. BEHANDELING BONDOWOSO- AFFAIRE EEN WEEK UITGESTELD De zitting van de krijgsraad voor de zeemacht te Soerabaja ter behande ling van de z.g. Bondowoso-affaire is een week uitgesteld en bepaald op 30 Juli. 1 fcfc? -f 'X. -1 v.« - V Een van de 60 Amerikaanse superforten B 29, die op de Engelse vliegvelden kracht der Amerikaanse luchtmacht. Het is het type vliegtuig, dat de gasaki wierp. zijn geland ter demonstratie van de atoombommen op Hiroshima en Na- Om over Bambi te vertellen zou men eigenlijk geen mens moeten zijn. Om werkelijk iets over Bambi te ho ren, kan men veel beter terecht bij de oude uil, die uit zijn boom Bambi's hele leven gade sloeg. Of desnoods bij Pampam, de haas, die met Bambi speelde toen deze nog een piepjong hertje was en die hem leerde dat de bloempjes veel lekkerder smaken dan de blaadjes, omdat er honing inzit. Maar een menseen mens is een vreselijk wezen, ook al zie je hem nooit. Hij is het, die de jacht heeft uitgevonden. Hij is het, die het woud in vuur zet om mooi schoon wild, zo als Bambi's moeder en vrienden te verdelgen. Een zwarte, geheime macht is de mens en als er in het bos pa niek heerst of wanhoop, dan staat al tijd op de achtergrond de sombere schim van meedogenloos handelen. C'est l'homme"zegt Bambi's moed*, als zij met lange lenige spron gen ademloos trachten te ontkomen aan een drijfjacht. „C'est l'homme", zegt Bambi's vader, als de kleine Bam bi, angstig roepend om zijn moeder, verneemt, dat zij nooit meer bij hem terugkeren zal. L'homme, de mens, heeft haar meegenomen Maar toch is het eens een mens ge weest, die Bambi gestalte gaf en het zijn ook weer diezelfde mensen, die week na week de Parijse bioscopen vullen en ademloos kijken naar de avonturen van het kleine hert. Oor spronkelijk werd Bambi geschapen door de Oostenrijkse schrijver Felix Salten, maar op een schone dag kreeg Walt Disney dit boekje in handen. Het gevolg was het teerste, ontroerend ste rolprentje, dat men zich denken kan, Wie niet meer kan glimlachen om de kwetterende koolmezen, die het nieuws van Bambi's geboorte rondver- DE LUCHTBRUG NAAR BERLIJN tellen.... die dient het restant van zijn dorre dagen door te brengen in een kolenhok, waar geen zon en geen bloemen en geen muziek ooit komen. Wie niet mee-sidderen kan, als Bam bi om zijn moeder roept terwijl de kudde opgejaagde herten langs hem springt c'est L'homme die is vergeten, dat ook hij eens in doods nood zijn moeder's hand greep. En zulk vergeten is onvergeeflijk. En wiens hart niet opspringt in zonnige ontroering als Bambi, nu reeds een herten-jongeling bij een bosmeertje het hertenmeisje Feline ontmoet, wien de bloemtrossen in het lentebos, waar het hermelijntje verstoppertje onder speelt niet even licht beroeren als zij het Bambi's roze neusje doendie is wellicht evenals trouwens juf frouw Laps een zoogdier, maar dan toch met de ziel van een mufriekend kamerscherm. Bambi dan wordt in het bos gebo ren en het bos is voor Bambi de wereld. Hij heeft grote vochtige ogen en is heel klein en dun, maar al le haasjes, vogeltjes en torren die hem komen bezichtigen, vinden hem een „pracht van een jongen". Er wacht de kleine Bambi een heel leven van vreugde en verdriet, van vrede en strijd, er wacht hem het gigantische proces van het volwassen worden. Op dunne, wankele pootjes zal hij het le ven worden ingestuurd, waar het len te wordt maar ook winter, waar Fe line op hem wacht, maar ook honger heerst, waar vlindertjes fladderen, maar ook de jachthonden blaffen, waar onweer is en zon, bloemen en ijs. Het leven van Bambi is het leven van iedereen, die geboren werd en eens zal sterven. Het is groei en lief de, geboorte en dood. het is honger en kou. zon en zaligheid. En dat alles wordt vertolkt door het hertje, door Bambi in een Walt Disney-bos, waar haasjes schaatsen rijden en mollen hun winterslaap doen in een holletje als een precieus boudoir. Er zijn geen filmsterren in deze rol prent met onberispelijke tweedjasjes en onberispelijke smartlijnen om foto genieke kaken. Er zijn geen straalogen Een vliegtuig is op weg van Reghaia (Algiers) naar Istres (Zuid-Frankrijk) ongeveer 130 km. buiten de Franse kust in zee gestort. Alle 20 inzitten den zijn gered. Het vliegveld Marignano bij Mar- seille kreeg het eerste SOS-sein, dat het vliegtuig zich in moeilijkheid be vond en in zee stortte. Een vliegtuig steeg onmiddellijk uit Istres op en heeft de passagiers gered. met aangezette wimpers, er zijn geen scherpzinnige dialogen, nocht schlagers die maanden lang door radiobands zul len worden gespeeld. Het is slechts 'n simpel diersprookje, maar in die sim pelheid zo echt, zo ontroerend en zelfs op sommige momenten zo groots, dat men nog jaren, nadat men Deanne Durbin vergeten is, Bambi in het hart zal dragen en de majestueuze verschij ning van het vaderhert dieper in de herinnering zal blijven gegrift dan synthetische aardbevingen of luchtge vechten. INA VAN DER BEUGEL. Twaalf jaar geëist tegen Zühike De advocaat-fiscaal bij het Bijzonder Gerechtshof te Amsterdam, mr. C. van Rij, eiste Dinsdagmorgen 12 jaar gevan genisstraf tegen de 43-jarige Duitser Willy Zühike, die in de jaren 19411944 als onder-commandant van 't Huis van Bewaring aan de Amstelveenseweg te Amsterdam de gevangenen, meestal zonder enige reden, mishandelde. (Van onze correspondent). AMSTERDAM. Juli. De hoofdstad van ons land, waar krachtens onze Grondwet Prinses-Regentes Juliana als Koningin Wilhelmina II op 6 September ingehuldigd zal worden, bereidt de feestelijkheden voor. In de Nieuwe Kerk wordt met man en macht getimmerd om de ruimte, waar volgens de traditie de inhuldi ging zal plaats hebben, tijdig in orde te krijgen. Reeds meer dan 3 weken is de kerk op de Dam voor publiek gesloten. De Rijksgebouwendienst, welke de voorbereiding in de kerk en het koninklijk paleis op de Dam ver zorgt, houdt een ieder op heel verre afstand en toegang tot de kerk is een bijna onmogelijke taak. Toch Is het ons gelukt even een kijkje te nemen in de ruimte, waaruit thans alle ban ken verwijderd zijn. Dreinend klinkt er het gehamer van de vele arbeiders die er thans aan het werk zijn onder leiding van de archi tect B. L. Petrie. Achter in de kerk v/orden grote tribunes gebouwd, terwijl het voorste deel geheel door stoelen zal v/orden ingenomen. De tribunes en de stcelen zullen niet, zoals gewoon in een kerk, gericht zijn op de preekstoel, doch naar het prachtig vergulde koor hek, waarvoor de koninklijke familie op speciale zetels zal plaats nemen. Want, al geschiedt de inhuldiging in een kerk, het is geenszins een kerkelijke hande ling, doch een zuivere burgerlijke d.w.z. staatsaangelegenheid. Vandaar ook dat voltallige Staten-Generaal en Minister raad alsmede het voltallige corps di- plomatique bij deze plechtigheid aan wezig zullen zijn. Maar niet alleen tri bunes worden gebouwd, ook aan de moderne communicatie-middelen is ge dacht. In 'n hoek van de ruimte merkt men thans reeds 10 omroepcellen voor radio-reporters op. Op de tribunes zul len 200 persplaatsen voor binnen- en buitenlandse persvertegenwoordigers gereserveerd worden. Tenminste 2800 en wellicht 3000 men sen zullen dank zij de nieuwe inricn- ting een plaats vinden in de kerk, die anders slechts 1200 man kan herbergen. Ook de kunstschatten, o.a. de prachtig beschilderde orgelluiken, welke door Bronckhorst (een tijdgenoot van Rem- brandt) vervaardigd zijn, worden thans schoongemaakt en gerestaureerd door de restaurateur J. Zeegers. Op de Dam te Amsterdam wapperen thans reeds de pl.m. 80 vlaggen van onze nationale rederijen en transport ondernemingen, groot en klein, die een onderdeel vormen van de stadsversie- ring. De illuminatie langs de grachten is bijna geheel aangebracht en brandt af en toe bij gedeelten proef. Thans is men bezig met het aanbrengen van de grote schijnwerpers, die de beroemde Am sterdamse torens (Westertoren, Munt toren etc.) in een zee van licht zullen doen baden. De gehele verlichting zal 24 Aug. ter ere van het oecomenisch ccngres proefbranden. Ook de politie treft reeds voorberei dingen. Jeeps met hoge officieren van de gemeente-politie bemand, rijden door de stad om de verschillende pun ten in ogenschouw te nemen en voorbe reidingen, zij het dan voorlopig nog op papier, te treffen om de festiviteiten ordelijk en geregeld te doen verlopen. Het Rijksmuseum heeft thans ook een feestkleed aangetrokken. Al is dit kleed dan binnenwaarts gericht. Zaterdag is de tentoonstelling van de beroemde werken uit de Münchener Pinacotheek, een verzameling van we reldvermaardheid. geopend. Deze ten toonstelling, die tot stand gekomen is in Gans Liverpool is op het ogenblik bar en bar afgunstig op de groente boer Erlc Constant Beeton, die in één slag promoveerde tot één der rijk ste burgers van de stad, aldus meldt het Binnenhof. De geluksvogel Bee ton had er aanvankelijk geen notie van, dat er zovele duizenden ponden sterling in zijn zak waren gevloeid. Het gebeurde op die gedenkwaardige dige Zaterdag de 10e Juli, waarop in het paarden-dorado Ascot de races plaats vonden om de „Queen Elizabeth Stakes". En zoals alle Britten wel eens graag een gokje wagen, had ook de Liverpoolse groenteboer op deze dag een pondje uit de kas gehaald en dat gezet op het paard Nevile Lodge. En waarom nog niet een beetje geld ge waagd op Charmer? Paarden, die vol gens experts en dat zijn natuurlijk al die lieden, die zich vrij kunnen ma ken om naar het dure Ascot te trek ken geen schijn van kans hadden. Volkomen outsiders beweerde men. Van daar dat mr. Beeton zo goed als de enige dwaas was, die zijn geld aan de ze rossinanten verspilde. Maar de won deren zijn de wereld nog niet uit DE START. Toen de groenteboer aan zijn wijk bezig was, bloemkool, komkommers en kroppen sla verkocht, en elke penny veilig in zijn portemonnaie opborg, startten de race-paarden te Ascot. En in huize Beeton was slechts de ega van de stoutmoedige gokker aanwezig. Het goede mens kreeg bijna een hart verlamming, toen haar via de telefoon werd medgedeeld, dat Neville Lodge een race had gewonnen. Dat beteken de reeds een berg ponden. Maar die dwaze man, die Eric Constant Beeton, had ook nog geld staan op een ander paard, Charmer. En als dit dier het vertikte om te winnen, waar veel kans op was. en zou verliezen, waarop ieder een rekende, zelfs de jockey, die de merrie bereed, zouden de verdiende ponden op Neville Lodge weer ver huizen naar de kas van de totalisator, zonder dat de winnaar er ook maar één penny van zou hebben gezien. Zeer verstandig besloot mrs. Beeton de weddenschap op het tweede paard ongedaan te maken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want de heren van de „toto" hielden bij hoog en laag vol, dat slechts hun „cliënt" in hoogst eigen persoon de order ongedaan kon maken. En die cliënt zwierf ergens met zijn rijdende groentetuin in Li verpool rond. Vandaar dat de inzet bleef staan, Tot ongeluk van de toto beheerders en tot fortuin van 't echt paar Beeton. Want ook Charmer won een race. En toen groenteboer Beeton 's avonds laat de huisdeur binnen kwam stappen, moe en hongerig, kon hij meteen zijn ganse zaak aan de kant zetten. Want met bevende handen overhandigde vrouw Beeton haar man een chèque voor 12.055 pond. Mevrouw Elizabeth Beeton heeft zich reeds 'n New Look aangeschaft, en mijnheer Beeton denkt er hard over om een trip rond de wereld te gaan maken samenwerking met het Amerikaans be stuur voor Duitsland en het Belgisch museum voor schone kunsten, zal ge durende de feestweek ook nog te zien zijn. De 160 tentoongestelde doeken, van 's werelds meest beroemde oude meesters: Dürer, Holbein, Rubens, Rem- brandt, Titiaan, Leonardo da Vinei, Breughel en vele anderen, vertegen woordigen een waarde van 80 millioen gulden, ruw geschat. Twee vrachtauto's brachten deze zo waardevolle collectie var- Brussel naar Amsterdam. Aan de grens wachtte een escorte van 6 motor rijders van de Amsterdamse politie, om de waardevolle lading veilig naar de hoofdstad te loodsen. Enige uren lang stonden de wagens met hun zo kostbare inhoud voor het Rijksmuseum, slechts door twee agenten bewaakt, terwijl de Amsterdammers, onkundig van de rijk dom in de vrachtwagens, achteloos pas seerden. Speciaal voor deze gelegenheid is een extra opgang in het museum gebouwd een grote trap, dwars door de beneden galerij. Jhr. J. D. C. Roëll, de directeur van het museum, verklaarde, dat deze tentoonstelling nog mooier, maar bo venal nog kostbaarder is dan de expo sitie van Weense Kunstschatten, welke er vorig jaar gehouden werd. (Nadruk verboden). Het gerucht, dat de laatste kudde Ve- luwse heideschapen voorbestemd is op korte termijn te verdwijnen, heeft en kele natuurliefhebbers doen besluiten de handen ineen te slaan en pogingen in het werk te stellen deze prachtige stoffage van de wijde vlakten ten oos ten van Ede te behouden. De Ginkelse kudde is een unicum in ons land, maar de eigenaar ziet zich, genoodzaakt zijn schapen te verkopen bij gebrek aan voldoende krachtvoeder Op aandringen van een comité, dat zich te Ede heeft gevormd, verklaar de de eigenaar, de heer Jan Kramer van Zuid-Ginkel, zich bereid de ver koop van het wolvee uit te stellen tot September. In de tussentijd zullen po gingen aangewend worden tot het bij eenbrengen van de nodige gelden om de eigenaar van de schapen voorlopig voor vijf jaren schadeloos te stellen, waartegenover deze zich dan verbinden moet gedurende een zelfde tijd een troep wolvee van minstens 50 stuks aan te houden. STALIN ZENDT ARTSEN NAAR TOGLIATTI. Volgens het communistische blad „La Republica" zijn twee Sovjet- Russische artsen, door Stalin ge zonden, uit Moskou naar Rome vertrokken om Togliatti te be handelen. XL. Hadt gij 't grootslam-spel gemaakt? Wij geven hieronder een interessant spel, niet alleen om het biedresultaat (ZuidNoord kwamen tot groot-slam schoppen), maar ook om de bijzondere wijze, waarop Zuid dit contract maakte, nadat West met ruiten 8 was uitgeko men. De kaarverdeling was: S: 8-7-5-4-2 H: R: a-7-6-3-2 KI: a-h-v S: 10-9-6-3 S: H: 9-7-6-5-4-2 H: h-b-8-3 R: 8-4 R: h-v-b-10-9-5 KI: 9 KI: 8-6-2 S: a-h-v-b H: a-v-10 R' KI: b-iÓ-7-5-4-3 Zoekt gij eerst zelf eens, hoe gij als Zuid zoudt getracht hebben groot- slam schoppen te maken na uitkomst door West met ruiten 8. Het spel ging als volgt: le slag: West ruiten 8, aas, 5, kl. 3. 2e slag: Noord sch. 2, ruiten 9, sch. boer, sch. 3. 3e slag: Zuid harten 10, 2, sch. 4, har ter, 3. 4e slag: Noord sch. 5, ruiten 10, sch. vr., sch. 6. 5e slag: Zuid harten vr, harten 4, sch. 7, harten 8. 6e slag: Noord kl. vr., 2, 4, 9. 7e slag: Noord sch. 8, ruiten boer, scn. heer, sch. 9. 8e slag: Zuid sch. aas, 10, kl. heer, ruiten vrouw. 9e slag: Zuid harten aas, 5, kl. aas, harten boer en de rest van de klavers in Zuid's hand zijn vrij. Op interessante wijze worden hier de drie hoge klavers uit N. weggewerkt, om de lange reeks klavers uit Zuid vrij te krijgen. Men spele het vooral even na! Naar aanleiding van de opl. 6-kaarten probleem (vorige rubriek) nog even de volgende verduidelijking: Men leze de op één na laatste alinea als volgt: Troeft Oost de 3e slag niet, maar gooit hij rui ten 6 bij, dan wordt Noord door aftroe ven van een ruiten uit Zuid aan slag gebracht en uit Noord klaveraas ge speeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 3