Friese Elfstedentocht: 'n moordende rit
Siad en Omgeving.
ENTHOUSIASTE ONTVANGST
DER VIERDAAGSE-LOPERS
De. Nachtwacht
maakte rondreis
van Boenzel en Jonker Flonker
Helderse Politie zonder strafpunten
door de finish
Schout-bij-Nacht Salm
naar Nederland
Uitslag aanbesteding
Urk.
verfris
IJ dun
met
Uw
Heineken's
Meneer!,
Wieringerwaard.
Schoolreisie
Rijst met krenten
Schagerbrug.
Waar zijn onze schepen?
eiciiirr' f»""
Het mag op het eerste gezicht wat vreemd lijken: een Friese Elfsteden -
tocht in het hartje van de zomer, maar men zal op het tweede gezicht
kunnen bedenken dat het befaamde rijtje Friese steden ook op een
andere wijze dan op de schaats kan worden bezocht. Zo bijvoorbeeld per
auto of motor. Wie mocht denken, dat de Zaterdag gehouden Elfstedentocht
1948 van de Friese Motorclub een gezellig tour-ritje is geweest, vergeleken
btj de traditionele rit per schaats, vergist zich echter deerlijk. Dat zal ieder
kunnen getuigen, die Zaterdagmorgen omstreeks tien uur is gestart voor
deze 250 kilometer lange croso-country, die het uiterste van de deelnemers
heeft gevergd. De uitgeloofde plaquette houdt waarlijk heel wat meer In
dan een simpele herinnering. Het stuk brons moest worden veroverd, en dat
met inzet van alle beschikbare energie, doorzettings- en uithoudingsver
mogen, weg-routine en sportiviteit. Onze Helderse politie, die met één auto,
één zijspan en drie solomotoren aan de rit deelnam, zag kans om zonder
strafpunten door de finish te gaan, waarvoor de kranige rijders een wel
gemeend compliment zeker hebben verdiend.
Ik had het genoegen, reserve-rijder
te zijn in de Ford, de „motorfietsmoe-
derauto" van de Helderse politiegroep.
Van mijn reservekracht behoefde ech
ter na Leeuwarden geen gebruik te
worden gemaakt, daar de Hoofdinspec
teur van start tot finish (wat daar
allemaal tussen ligt is niet met droge
ogen te vertellen) het stuurrad heeft
gehanteerd. Als min of meer rustig
zittend toeschouwer-kaartlezer was ik
bij thuiskomst compleet „afgeknapt" en
kon mij dus lev#ndig indenken hoe de
rijders zelf zich voelden toen ze een
maal konden zeggen: het zit er op.
Het lijkt vrij eenvoudig: je kffjgt
vóór de start een route-beschrijving,
die niets vertelt van de plaatsen waar
je doorheen komt, maar waarop alleen
gegevens staan als: bij ANWB-bord
richt K. inslaan. Elk bord dat je tegen
komt kan het bewuste zijn. Welk
plaatsje is K.? Eindelijk vind je een
verkeerspaal, waarop staat „Koudum"
zoveel kilometer. Prachtig, daarheen
dus. En dan op het volgende gegeven
af. Bij kruising zus, bij splitsing zo
linksaf, bij betonnen bruggetje recht
door, bij Café Jansen grintweg op, na
stationnetje derde weg rechts. Zo hing
de routebeschrijving van pl.m. twee
honderd aanduidingen aan elkaar, en
dat betekende een voortdurende atten
tie.
Behalve in de elf steden, waar een
stempel moest worden gehaald, moest
bij een klein dozijn controleposten wor
den gestopt. En dan was daar verder
de normale verkeersdrukte, die hier en
daar voor een kort oponthoud zorgde.
Het valt niet mee, om dan de gemid
delde rijsnelheid van 36 kilometer per
uur te halen. Vooral niet wanneer af
en toe een kleine pech moet worden
verwerkt. Onze groep had zich voorge
nomen, gezamenlijk bij de finish aan
te komen. Wanneer één van ons stag
natie kreeg, kregen we dat allemaal
en moesten we de schade allemaal in
halen. De kans op dergelijke grapjes
was voor onze groep dus vijfmaal zo
groot als die voor een solo-rijder. We
hebben van deze kansen ook wel mo
gen profiteren.
Voorop reedde commissaris als be
stuurder van het zijspan, daarachter
volgden de motoren van de heren Kui
ter, Hop en Hiemstra en onze Ford
sloot de rij. Het eerste extra-opont
houd kregen we bij een zekere Klet-
sterlaan. Waar deze laan precies lag?
Ik zou het niet kunnen zeggen. Ergens
op een grillig kronkelende route tus
sen Dokkum en Sloten. Bij die laan
woei des Commissaris' hoofddeksel af.
Stop file, zoeken, klaar. Geen kilome
ter verder brak de zadelpen van het
zijspan, wat het zitten niet veraange
naamde. ondanks de kluwen touw die
de zaak toen bij elkaar moest houden.
Bij een spoedig daarop volgende bocht
was een rijder in het grint geslipt, wat
ons even ophield en vijf kilometer
verder moesten we zoeken naar de
versnellingskop van de Harley, die
echter spoorloos bleek. In Hotel Jans
te Rijs (Gaasterland) brak eindelijk
het uurtje middagrust aan. Voor agent
Hop kwam hiervan niet veel terecht,
want hij toog met het zijspan naar de
smid om het zadel te laten repareren.
Pas vijf kwartier later kwam hij te
rug. De smid was niet thuis en hii had
het zaakje zelf maar even gelast.
Na de rust hadden we nog negen
van de elf steden voor de boeg. We
startten om kwart voor vier en moes
ten om goed zeven uur binnen zijn,
wilden we het gemiddelde van 36 ki
lometer per uur halen. De af te leggen
weg was nog pl.m. 115 kilometer, en
dat klopte dus ongeveer. Inderdaad
kwamen we om goed zeven uur in
Leeuwarden aan. alleen hadden we
Hop dertig kilometer tevoren in de
De Marvz deelt mede: Met het m.s.
„Oranje" dat dezer dagen van Priok
is vertrokken, keert terug Schout-bij-
Nacht G. B. Salm, die is ontheven van
de functie van ondercommandant der
zeemacht in N.-I., welke functie niet
meer zal worden vervuld.
Bij het afscheid heeft vice-admiraal
A. S. Pinke, tijdens een korte plech
tigheid op de binnenplaats van het de
partement van marine te Batavia, waar
bij al het daar werkzame militaire en
burgerpersoneel aanwezig was. de
Schout-bij-Nacht goede reis en behou
den thuiskomst gewenst. Hij memo
reerde de vele verdiensten van de
scheidende ondercommandant bij het
weer in orde brengen van hetgeen tij
dens de oorlogsjaren in Indië en daar
na werd verstoord en bij de ver
vanging van spreker zelf, die zo vaak
op reis moest.
Schout-bij-Nacht Salm dankte zijn
medewerkers, officieren, onderofficie
ren en manschappen voor de onder
vonden medewerking.
steek moeten laten. De ontsteking van
zijn motor had het opgegeven. Toch
Kwam hij een kwartier na ons binnen-
knorren. Hij was toen negen uur aan
één stuk in de weer geweest.
Op misschien vier kilometer van de
finish kregen we het laatste incident.
Op een grillig kronkelend grintpad
waren wij met de Ford in de voor
hoede gegaan. Kort vóór het einde
daarvan was de la tste contrólepost,
waar we van na ons binnenkomende
deelnemers het gerucht hoorden, dat
even tevoren iets met een zijspan was
gebeurd. Dat klonk niet zo mooi,
want de commissaris zat immers be
trekkelijk dicht 8chter ons. Als de
wind zijn we teruggekeerd, na een in
gewikkelde draai-manoeuvre, en ja
wel, daar stond het zijspan, recht op
zijn wielen en met een ronkende mo
tor. Een venijnige kuil, midden in 'n
scherpe bocht van het grintpad had
de Harley naast de weg doen belanden,
maar gelukkig was het incident best
afgekomen. Het zou voor onze spor
tieve commissaris, die 250 kilometer
achtereen de tweecylinder had be
stuurd, zeker niet aangenaam geweest
zijn wanneer hij naar het ziekenhuis
had moeten gaan. inplaats van met
vacantie naar Zuid-Limburg.
Zelfs dit laatste incident kon blijk
baar nog van onze tijd af. De' Ford,
het zijspan en twee motoren kwamen
zonder strafpunten bij de finish aan.
Hop, die een contróle had gemist,
kreeg er 40, waardoor hij toch nog
voor de plaquette in aanmerking
kwam. Hij had het wel verdiend!
Om even na achten zette ons pelo
ton weer koers naar Den Helder, waar
we om kwart over tien vrijwel gelijk
tijdig aankwamen. ..Give me five mi-
nutes more", zong de commissaris. We
spraken af, nog eens samen naar
Friesland te gaan en dan te kijken
waar we eigenlijk hadden gereden!
De uitslag van de op N Juli 1948 gehou
den openbare aanbesteding ingevolge Per
ceel nr II, voor het maken van een nieuwe
Zeilmakerij en Takelaarswerkpiaats met
magazijn op de Rijkswerf te Den Helder,
was als volgt: Fa O C Verzijden, Wad-
dinxveen, t 296,000,—; NV Beton- en Aan
nemingmaatschappij „Monolief, Am
sterdam, f 332,000,—; A v d Wouw, Den
Helder, f 334,000,N V Aannemersbedrijf
W Thunnissen. Heemstede, f 342.430—K
Duinker, Den Helder, f 343.000—Fa
Starrenburg 4 Boerdijk, Den Helder
f 143,000,—: E J F Torremans, Tilburg,'
f 351,160,—: w M Vollenberg, Oss'.
f 351,009, Fa P Bot Sc Zn, Heer-Hugo-
waard, f 352,670,—: Fa J de Vries ét Zoon,
Den Helder, f 353,780,—; A J Waterlanden
Oudehaske, f 154,500,NV Betonbouw v h
fa Kool Sc Wildeboer, Hoogkerk,
f 355,000,—; P c Tuin, 't Zand. f 137.000
Aannemersbedrijf fa G^ van Dijk Sc Zn,
N-Hardinxveld, f 158.000,—; NV Van Wer-
ven's Timmer- en Aannemersmaatschap
pij, Amsterdam, f 361,400,—; P du Bois,
Franeker, f 165,650,—; R Noppert, Den
Helder, f 366,500,NV Aannemers maat
schappij Van Dongen 4 Van Hoven,
Dordrecht, f 371,500,—: W B J Bollen, Hil
versum, f 372.000,—; Fa I Th Cornet, Lei
den, f 382.364TJ Riemersma, Franeker,
f 196.000.—; P C Zanen. N V Aannemers-
en Wegenbouwbedrijf, H stede, f 396,300.
VOORLICHTING.
Naar wij vernemen bestaan er plan
nen om in September a.s. in besloten
kring een voorlichtingsvergadering te
houden, waarvoor men ds. Bos van
Emmeloord en ds. Volten van Ensche
de heeft uitgenodigd. Ds. Bos heeft in
middels deze uitnodiging aangenomen.
VISSERIJ.
URK, 30 Juli 1948.
Door 106 vaartuigen werd heden aan
gevoerd: 12432 pond paling, van 54
240 pond per vaartuig, prijs f 1.15—
f 2.05 per kg en 8000 pond nest,
f 1.37 per 50 kg.
DIENST DER POSTDUIVEN.
Toen de laatste vier candidaten n.1.
Korf. Snijder en Snoek hun midden
standsexamen gingen doen, kwamen
gij de zaal binnenstappen met een
kistje. Natuurlijk werd gevraagd en
onderzocht wat hierin was. Bij inspec
tie bleek dat zich hierin een postduif
bevond, weike van Urk was medegeno
men en dienst moest doen om de uit
slag van het examen dadelijk mede te
delen. Na de uitslag werd de postduif
met de mededeling losgelaten. Kort
daarna arriveerde deze met de mede
deling dat op Urk alle candidaten wa
ren geslaagd.
.AANBESTEDING.
Door de directie van de Rijkswater
staat werd in Haarlem aanbesteed het
vernieuwen van een gedeelte van de
beschoeiing langs de nieuwe haven te
Urk met bijkomende werken. Inge
schreven werd door: Firma Waterlan-
der te Oudehaske f 36500, J. E. Steens-
ma te Lemmer f 36400, firma H. Visser
te Lemmer f 35300. De begroting was
f 35000.
MIDDENSTANDSEXAMEN.
Voor het Middenstandsexamen dat te
Hoorn werd gehouden, slaagden de
volgende Urker candidaten: H. Kor-
fer met 50 punten, K. Kaptein 48. K.
Snijder 45, L. Brouwer 43, J. Roos 42.
W. van de Berg 40. F. Snijders 40, H.
Korf 39, P. Keuter 39 en S. Snoek mét
39. Slechts een candidaat werd afgewe
zen.
Met drie bussen hebben de leerlin
gen' van de le tot en met de 5e klasse
hun jaarlijks schoolreisje gemaakt.
De stoet ging via de duinen langs
Petten, Kamperduin, Schoorl naar Ber
gen, alwaar het gezelschap enkele uren
heeft vertoefd in de speeltuin bij
Duinvermaak onder het genot van
enkele versnaperingen. In 3 groepen
zijn er foto's gemaakt Vanaf Duin-
vermaak wandelde men door de Spar
renlaan naar de Eeuwigelaan, waar
de bussen weer klaar stonden voor de
verdere reis naar zee. Daar is natuur
lijk naar hartelust gezwommen. De te
rugreis ging over Alkmaar waar nog
een poosje bij de Hertenkamp werd
vertoefd en een ijsje verorberd. Om
7 45 kwamen allen behouden en wel,
terug, opgewacht door vele moeders.
Voor de rijst waarvoor onlangs, een
v o o r-inleveringsbon voor alle leef
tijdsgroepen is bekend gemaakt en
welke eind Augustus op koopbon zal
worden gedistribueerd, is de maxi-
mumverbruikersprijs vastgesteld op
f 0.10 per 100 gram. Deze prijs is aan
zienlijk hoger dan in 1945 tengevolge
van de stijging der rijstprijzen; boven
dien werd bij de oudé prijsregeling
artikel rijst gesubsidieerd.
Daarentegen wordt wel subsidie voor
kindermeel van rijst (rijstbloem) ge
geven, zodat de verbruikersprijs daar
van gelijk blijft.
Zoals bekend, worden krenten en ro
zijnen voortaan niet meer op de bon
gedistribueerd. Voor deze gedroogde
zuidvruchten gelden de volgende ma-
ximum-consumentenpr ijzer!: krenten
f 0.22, rozijnen f 0.16 per 100 gram.
GESLAAGD.
Onze plaatsgenote, mej. S. Hopman,
onderwijzeres aan de o. 1. school te St.
Maartensbrug, is geslaagd voor de ak
te Engels.
Vele bloemen voor de kranige deelnemers
Vier dagen achteréén 30, 40 of 55 km
wandelen is voor een getrainde loper
eer. behoorlijke prestatie, doch om dit
te volbrengen bij een abnormale tem
peratuur als het verleden week was, is
een prestatie die het grootste respect
afdwingt. Daar kwam meer voor kijken
dan een goed getrainde body. De vol
ledige wilskracht en het dobrzettingsver-
ïnogen waren nodig om deze tocht tot 'n
goed einde te brengen. Dat 50 Helderse
wandelaars daartoe in staat waren pleit
voor dé gezonde geest van deze kranige
mannen en vrouwen. Zij hebben ge
toond om niet voor de moeilijkheden op
zij te gaan en om de woorden van de
heer Van der Linde te gebruiken, deze
wandelaars zullen ook in het maat
schappelijke leven tegen een stootje
kunnen. Waarmede wij gelijk het voor
deel van sportbeoefenen hebben aan
gevoerd, n.1. het kweken van energie
en doorzettingsvermogen.
DE BINNENKOMST.
Vóór de aankomst van de trein, die
de wandelaars weer thuis moest bren
gen, heerste er op het Stationsplein een
gezellige drukte. Familieleden liepen
zenuwachtig af en aan en de vele tien
tallen bloemruikers gaven het zonnige
plein een nog vrolijker aanblik. De
trein liet gelukkig niet lang op zich
wachten en toen om 18.15 uur de ge
bruinde wandelaars het perron verlie
ten, bleek eerst goed hoe uitbundig de
vreugde was. Luid werden zij toege
juicht en de meest hartelijke omhel
zingen, afgewisseld met een stevige
handdruk vonden in allerlei combina
ties plaats. Inmiddels stelden de thuis
gebleven leden van de plaatselijke
wandelclubs zich op achter het Stede
lijk Muziekcorps om de ere-ronde door
de stad te maken. Toen een autobus de
tweede helft van de succesvolle lopers
had gelost, was men startklaar voor de
laatste mars naar het Casino. Ondanks
de zware week waren de lopers toch
nog in staat om, beladen met bloemen,
deze km naar behoren te volbrengen.
Het was voor de wandelaars wel een
prettig idee, dat duizenden stadgenoten
acte de présence gaven.
IN CASINO.
Namens dé gezamenlijke Helderse
wandelclubs (wat een sportieve samen
werking) voerde de heer Lücker het
woord. Hij feliciteerde de wandelaars
van harte met het behaalde succes na
dat hij eerst welkom had geheten de
diiecteur van de Rijkswerf, kol. Ba-
rendrecht, het bestuur van de Helderse
Sportraad en de hoofd-inspecteur van
politie, de heer Busser. Het zou te veel
tijd in beslag nemen om alle wande
laars persoonlijk te feliciteren, aldus de
spreker. Een uitzondering werd ge
maakt voor de heer Willemsen, de aan
voerder van de 51 Nijmegen deelnemers.
Deze wandelaar in hart en nieren had
de tocht voor de 10e maal volbracht,
waarvoor hjj het gouden krui* had ge
kregen. Namens de vier clubs kreeg de
heer Willemsen een oorkonde. Een
sympathieke geste voor deze sportieve
tippelaar, die bij de wandelaars een
grote populariteit geniet.
De voorzitter van de Jutter werd
dank gebracht voor zijn verdienstelijk
werk als berichtgever. Was ie heer
Willemsen dus in het bezit gekomen
van het gouden kruis, een prestatie die
hem boven aan de lijst brengt van de
Helderse wandelaars, mevr. Does ont
ving het zilveren kruis, als bewijs c'.at
zij de tocht 5 maal met succes had vol
bracht, waarmede zij recordhoudster is
bij de dames.
De heer Van der Linde complimen
teerde de wandelaars namens de Sport
raad of beter gezegd namens de gehele
Helderse sportwereld. Hij wees er op,
dat de prestatie buitengewoon was, maar
dat de innerlijke overwinning nog
groter indruk maakte. De sport kweekt
karakters, die later van zulk een groot
belang kunnen zijn.
Hoofdinspecteur Busser sprak na
mens de commissaris, die door deelne
ming aan de 11 steden-autotocht, niet
aanwezig kon zijn.
Ook hij uitte zijn bewondering voor
de wandelaars en uiteraard bleef hij
even bij de prestatie van de gepension-
neerde brigadier Willemsen stilstaan.
Om 7.15 was de huldiging afgelopen
en wij nemen aan, dat de wandelaars
van De Jutter, De Zilvermeeuw, De
Duinkanters en Visbuurt met deze tocht
een belangrijke stap hebben gedaan,
een stap die zeer zeker de nodige
vruchten voor de wandelsport in het al
gemeen zal afwerpen.
Zoals bekend namen 51 wandelaars
uit onze stad deel, waarbij slechts 1
uitvaller werd geboekt. Deze uitvaller
werd reeds in één onzer vorige edities
gepubliceerd, waarbij door ons met het
oog op de familie-relaties de naam vol
uit werd gegeven. De heer Does heeft
dus aan deze publicatie geen schuld.
Vermelden vvij nog dat Kol. Baren-
drecht de werknemers van de Rijks
werf, die de tocht met succes hadden
volbracht, aan zich liet voorstellen en
hen met een sportieve handdruk felici
teerde.
Tot slot geven wij hieronder de na
men van de deelnemers, waarbij het
eerste getal echter de naam het aantal
geslaagde vierdaagsen voorstelt en het
tweede getal het aantal gelopen K.M.
weergeeft.
Dames: Mevr. Does 5 40; mevr. Kra
mer 3 40; mej. Reiers 1 40; mej. Kalk
man 1 40: mej. Beneker 1 40; mej. Bo
venkerk 1 46; mej. Kiekenbos 1 40; mej.
Makelaar I 40; mevr. de Koning 3 40;
mevr. Himpers 2 40; mevr. Stadig 2 40:
mevr. Boendermaker 2 40; mevr. Snoey
1 40; mej. Glim 2 40: mej. Dienaar 2 40;
mej. Rohler 1 40; mej. Visser 1 40; mej.
Himpers 1 30; mej. Ewalt 1 40.
Heren: Willemsen 10 40; Veldman
9 40; Amiabel 9 40; Kooiman 8 55;
Spaans 7 40; Does 7 55; Van der Poll
5 55; Van Vliet 5 55; Bais 4 55; Weener
4 55; Heeres 3 40; Wijma 2 40; De Groot
1 40; Slot 1 40; Wulffelé 2 55; Hoffman
1 55; Bovenkerk 1 55; Wolters 1 55;
Beneker 1 40; Van Leeuwen 1 40; Muye
1 40; Schier 1 40; Van der Mey 6 55;
Bakker 6 55; Haringa 4 55; Himpers
4 55; Huisman 3 55; De Jonge 2 55;
Wolthuis 1 55; Bruul 1 40; Jutte 3 40.
NIEUWS VAN DE ZATERDAGVLIEGERS
De vereniging van Zaterdagvliegers hield
j 1 Zaterdag een wedvlucht met jonge
duiven vanaf Maastricht De 102 duiven
werden om 12,30 uur met Z O-wind gelost
De eerste duif kwam om 4,39,16 uur aan
De prijzen werden gewonnen door: J
Kater 1, 2, 5, 8, 10, 13 en 14; M Klaassen
3, 15, 22 en 23: v d Werf 4; Leen 6; v d
Pruik 7 en 25; P Wit'9, 16, 17; Geervliet 11;
Gebr Koopman 12; P Bakker 18; Ruiten
19; Ham 20, 21; Boere 24 Adspiranten:
Steinman 1
Aanstaande Donderdag inkorven voor
Gembloux (B) van 5,30—6,30 uur Willen
de leden er om denken, dat de africhting
der navluchtén begint 10 Augustus
Klokken stellen Vrijdag van 7—8 uur
Congostroom, 30-7 van Accre naar
Duala: Cottica, ParamariboA'daqj,
31-7 te Plymouth verwacht; Esso Am
sterdam, ArubaR'dam, pass. 30-7
Wight; Friesland, 28-7 van Mobile te
Houston; Garoet, 30-7 van Soerabaja
te Tandjong Pandan; Japara, 28-7
van Manilla te Los Angelos; Kamer-
lingh Onnes. 31-7 van Makassar naar
Singapore; Kertosono, 31-7 te Djert-
dah, Java—R'dam; Kota Agoeng, 30-7
van Batavia naar Semarang; Lisse-
kerk, Perz. Golf—R'dam, 30-7 van
Alexandrië; Lombok BahreinSin
gapore, 30-7 op Hooghly rivier; Ma-
cuba, 30-7 van Poeloe S&mboe naar
Abadan; Marken, R'damBatavia,
30-7 11.30 uur van Port Said; Marie-
kerk, JapanR'dam, 30-7 van Port
Soedan; Molenkerk, 30-7 van Hong
kong naar Manilla; Nigerstroom, 30-7
van Hamburg n. Amsterdam; Nieuw
Amsterdam, 31-7 v.m. van New York
te R'dam; Pericles, 30-7 van Bahia
paar Recife; Prins Alexander, 30-7
van Montreal te Londen; Raki, New
YorkJava, 31-7 te Port Said; Rijn
land, Buenos AiresAmsterdam. 30-Y
van Montevideo; Tegelberg, 30-7 van
Singapore te Penang; Volendam, Bue
nos AiresR'dam, pass. 30-7 Kaap
Frio; Weltevreden, JavaR'dam.
pass. 30-7 18 uur Ouessant, wordt 1-8
6 uur te R'dam verwacht; Wiel-
drecht. 30-7 van Abadan naar Rasta-
nura en Durban; Aletta, 27-7 van
Mlri te Pladjoe; Ceronia, 28-7 van
R'dam t^ Curagao, daarna Cardon
Las Piedras en R'dam; Coryda. 23-7
van Curagao naar Gibraltar; Erinna
28-7 van Miri te Singapore; Macoma,
30 7 van Maracaibo te Curagao, daar
na Pauillac Rouen en Curagao; Mal-
vifia. 9-8 te Hongkonsr met dokken
gereed, daarna Miri Pladjoe en Sin
gapore Madoera, AmsterdamCo-
lomho, pass. 30-7 Kaap Guardafui;
Omala, 31-7 van Abadan te Port Soe
dan verwacht; Ondina, 2-8 van Aba
dan te Havre verwacht; Ovula, ver
moedelijk 29-7 van Hongkong naar
Miri, Paula, 29-7 van Singapore naar
Bangkok; Polydorus, GlasgowJava.
pass. 30-7 Kaap Guardafui; Said ja,
28-7 van Pladjoe naar Miri; Saróe-
i.4"7 V^n Pladi°e te Miri, daarna
Pladjoe; Congostroom, 31-7 van Ac-
cra. is te Duala ten anker; Noordam
2-8 vroeg van New York te R'darti
verwacht; Papendrecht, Huil—Corpus
Christi. pass. 31-7 Flores; Salatiga,
Java—R'dam, pass. 31-7 om 10 uur
Schilderij naar definitieve
plaats
Het kostbare bezit van de stad a
sterdam, Rembrandt's beroemde sein'
derij De Nachtwacht of, zoals s
eigenlijk heet, „Het korporaalschap vs»
Frans Bannincq Cock", heeft reeds
veelbewogen geschiedenis achter th*
Het is deze 305-jarige echter zelden
vergund geweest een voet buiten
deur te zetten. Na de voltooiing Vsl
het Rijksmuseum in 1883 is het op a!
schouders van een aantal mannen van
't Trippenhuis langs de grachten naar
de plaats van bestemming overga,
bracht, waarbij de dragers, onder d«'
indruk van het historische ogenblik
het „Wien Neerlands bloed" aanhie!
ven. In 1898, het kroningsjaar van H.M.
Koningin Wilhelmina, is het doek ga.
transporteerd naar het stedelijk mij.
seum, waar het deel uitmaakte van
de grootste Rembrandt-tentoonstelling
ooit gehouden, waar niet minder dan
120 werken van de meester waren
geëxposeerd. In het jongste verleden
moest de Nachtwacht in veiligheid
worden gebracht voor het oorlogs.
geweld en kwam, na een wankels
tocht op de IJ-pont, in Medemblik te.
recht om tenslotte in een schuilkelder
in de duinen het einde van de krijgg.
verrichtingen af te wachten.
Na de bevrijding van ons land is 't
enorme doek, dat 4.80 meter breed
en 3.78 meter hoog is, met 100 andere
meesterwerken ondergebracht in de
Drükkeruitbouw van het Rijksmuseum
waar het gemiddeld 1300 bezoeken
per dag tot zich trok. De bezoeker,
die Zaterdagmiddag het schilderij noj
in de Waterloozaal van de uitbouw
heeft bewonderd, kon het Zondagmid
dag zien, opgesteld in de geheel ge
restaureerde Nachtwachtzaal, waar het
vóór de oorlog zijn vaste plaats had.
Deze verhuizing, die bijna als bij to
verslag is geschied, werd Zaterdag
avond in iets minder dan een half
uur uitgevoerd door een staf van me
dewerkers uit het museum.
Op de eerste etage was daartoe een
groot driedelig raam uitgebroken,
waardoor het uit de lijst genomen en
geheel ingespijkerd schilderij met
katrollen werd neergelaten. Op de
schouders van 7 timmerlieden en 13
suppoosten, bijgestaan door enige van
de politieagenten die.de enkele nieuws
gierigen op een afstand hielden en
het verkeer omleidden, werd het on
schatbare kunstwerk om het gebouw
gedragen, eerst door de tuin, waar
enkele struiken het moesten ontgel
den, door de dubbele poort van Gro
ningen en Deventer en door het hek
op de hoek van de Jan Luykenstraat
en de Hobbemastraat. Vervolgens een
paar honderd meter over het museum
plein tot het gevaarte van 18 m2 be
hoedzaam onder de grote doorgang
werd neergezet en daarna duurde het
nog slechts enkele minuten, alvorens
het door de, speciaal voor noodgeval
len aangebrachte, sleuf in zijn defi
nitieve ruimte was gehesen.
Zonder een schrammetje heeft
Nachtwacht zijn „ronde" volbracht,
maar voorlopig zal er van reizen wel
niet veel meer komen.
Ouessant; Woensdrecht, Houston—
Lands End, pass. 29-7 Keywest; Zee
man, JavaR'dam, 31-7 op 240 mijl
Zuid van Ceylon.
32. „Daar zitten we nou", zuchtte
Boenzel. „Hoe komen we hier ooit uit.
Die Slaffer is een gemene vent. Die
gaat nou natuurlijk die kazen verko
pen voor ik weet niet hoeveel.... En
als er iemand met een mes bij komt
dan springen ze uit elkaar en dan
vliegt er een stuk van de aaide weg.
Wat moeten we in vredesnaam doen...
Jonker Flonker was op de grond
gaan zitten. Hij had z'n knieën opge
trokken en keek peinzend naar de
aarden vaten met gepekelde boter. „Ik
zal dat touwtje nou maar loslaten"
zei ie tegen z'n hond. ..De zolder hier
lijkt me nog al soliede. Naar boven
zul je hier in elk geval niet vallen.
Neem me niet kwalijk, dat ik gaap
°n7dafwijl de losgelaten Ioenzel
zaam opgestegen r q+q»-»
gaan slapen"8 zei "1^ ™ar
zich een veilig hoekje tegen heTm'6
fend uitzocht. „Wel te rusten, baas
maakt pdoodzenuwachüg";'""11' Afaf
Tie meegenomen e Dle
^an een haak, legde die hr° *1J Spe^
kussen onder z'n hoofd en vielT
'i' slaap. Maar Boenzel J fT°mpt
vatten. „Hoe komen we hier ooit uit
dacht ie bezorgd. „Best mogelijk "8
die Slaffer ons hier rustig laat ^eT
kommeren...." Toen keek hij eensom
zich heen. Naast hem in d muur wa
het gat van een luchtkoker. Achter
bzeren rooster, dat de toegang daaI'
voor afsloot, zag ie in de donkere op
ning de levende ogen van een x0^
loze rat.
„Ga weg, vies beest!" riep Boen*
geschrokken.
„Ga jij zeif weg", zei de rat
taal- „Wat doen jullie hien? Hoe
men jullie'hier binnen...." geg
„Hoe komen we hier buiten? v
Boenzel.