Friese Elfstedentocht: 'n moordende rit Siad en Omgeving. ENTHOUSIASTE ONTVANGST DER VIERDAAGSE-LOPERS De. Nachtwacht maakte rondreis van Boenzel en Jonker Flonker Helderse Politie zonder strafpunten door de finish Schout-bij-Nacht Salm naar Nederland Uitslag aanbesteding Urk. verfris IJ dun met Uw Heineken's Meneer!, Wieringerwaard. Schoolreisie Rijst met krenten Schagerbrug. Waar zijn onze schepen? eiciiirr' f»"" Het mag op het eerste gezicht wat vreemd lijken: een Friese Elfsteden - tocht in het hartje van de zomer, maar men zal op het tweede gezicht kunnen bedenken dat het befaamde rijtje Friese steden ook op een andere wijze dan op de schaats kan worden bezocht. Zo bijvoorbeeld per auto of motor. Wie mocht denken, dat de Zaterdag gehouden Elfstedentocht 1948 van de Friese Motorclub een gezellig tour-ritje is geweest, vergeleken btj de traditionele rit per schaats, vergist zich echter deerlijk. Dat zal ieder kunnen getuigen, die Zaterdagmorgen omstreeks tien uur is gestart voor deze 250 kilometer lange croso-country, die het uiterste van de deelnemers heeft gevergd. De uitgeloofde plaquette houdt waarlijk heel wat meer In dan een simpele herinnering. Het stuk brons moest worden veroverd, en dat met inzet van alle beschikbare energie, doorzettings- en uithoudingsver mogen, weg-routine en sportiviteit. Onze Helderse politie, die met één auto, één zijspan en drie solomotoren aan de rit deelnam, zag kans om zonder strafpunten door de finish te gaan, waarvoor de kranige rijders een wel gemeend compliment zeker hebben verdiend. Ik had het genoegen, reserve-rijder te zijn in de Ford, de „motorfietsmoe- derauto" van de Helderse politiegroep. Van mijn reservekracht behoefde ech ter na Leeuwarden geen gebruik te worden gemaakt, daar de Hoofdinspec teur van start tot finish (wat daar allemaal tussen ligt is niet met droge ogen te vertellen) het stuurrad heeft gehanteerd. Als min of meer rustig zittend toeschouwer-kaartlezer was ik bij thuiskomst compleet „afgeknapt" en kon mij dus lev#ndig indenken hoe de rijders zelf zich voelden toen ze een maal konden zeggen: het zit er op. Het lijkt vrij eenvoudig: je kffjgt vóór de start een route-beschrijving, die niets vertelt van de plaatsen waar je doorheen komt, maar waarop alleen gegevens staan als: bij ANWB-bord richt K. inslaan. Elk bord dat je tegen komt kan het bewuste zijn. Welk plaatsje is K.? Eindelijk vind je een verkeerspaal, waarop staat „Koudum" zoveel kilometer. Prachtig, daarheen dus. En dan op het volgende gegeven af. Bij kruising zus, bij splitsing zo linksaf, bij betonnen bruggetje recht door, bij Café Jansen grintweg op, na stationnetje derde weg rechts. Zo hing de routebeschrijving van pl.m. twee honderd aanduidingen aan elkaar, en dat betekende een voortdurende atten tie. Behalve in de elf steden, waar een stempel moest worden gehaald, moest bij een klein dozijn controleposten wor den gestopt. En dan was daar verder de normale verkeersdrukte, die hier en daar voor een kort oponthoud zorgde. Het valt niet mee, om dan de gemid delde rijsnelheid van 36 kilometer per uur te halen. Vooral niet wanneer af en toe een kleine pech moet worden verwerkt. Onze groep had zich voorge nomen, gezamenlijk bij de finish aan te komen. Wanneer één van ons stag natie kreeg, kregen we dat allemaal en moesten we de schade allemaal in halen. De kans op dergelijke grapjes was voor onze groep dus vijfmaal zo groot als die voor een solo-rijder. We hebben van deze kansen ook wel mo gen profiteren. Voorop reedde commissaris als be stuurder van het zijspan, daarachter volgden de motoren van de heren Kui ter, Hop en Hiemstra en onze Ford sloot de rij. Het eerste extra-opont houd kregen we bij een zekere Klet- sterlaan. Waar deze laan precies lag? Ik zou het niet kunnen zeggen. Ergens op een grillig kronkelende route tus sen Dokkum en Sloten. Bij die laan woei des Commissaris' hoofddeksel af. Stop file, zoeken, klaar. Geen kilome ter verder brak de zadelpen van het zijspan, wat het zitten niet veraange naamde. ondanks de kluwen touw die de zaak toen bij elkaar moest houden. Bij een spoedig daarop volgende bocht was een rijder in het grint geslipt, wat ons even ophield en vijf kilometer verder moesten we zoeken naar de versnellingskop van de Harley, die echter spoorloos bleek. In Hotel Jans te Rijs (Gaasterland) brak eindelijk het uurtje middagrust aan. Voor agent Hop kwam hiervan niet veel terecht, want hij toog met het zijspan naar de smid om het zadel te laten repareren. Pas vijf kwartier later kwam hij te rug. De smid was niet thuis en hii had het zaakje zelf maar even gelast. Na de rust hadden we nog negen van de elf steden voor de boeg. We startten om kwart voor vier en moes ten om goed zeven uur binnen zijn, wilden we het gemiddelde van 36 ki lometer per uur halen. De af te leggen weg was nog pl.m. 115 kilometer, en dat klopte dus ongeveer. Inderdaad kwamen we om goed zeven uur in Leeuwarden aan. alleen hadden we Hop dertig kilometer tevoren in de De Marvz deelt mede: Met het m.s. „Oranje" dat dezer dagen van Priok is vertrokken, keert terug Schout-bij- Nacht G. B. Salm, die is ontheven van de functie van ondercommandant der zeemacht in N.-I., welke functie niet meer zal worden vervuld. Bij het afscheid heeft vice-admiraal A. S. Pinke, tijdens een korte plech tigheid op de binnenplaats van het de partement van marine te Batavia, waar bij al het daar werkzame militaire en burgerpersoneel aanwezig was. de Schout-bij-Nacht goede reis en behou den thuiskomst gewenst. Hij memo reerde de vele verdiensten van de scheidende ondercommandant bij het weer in orde brengen van hetgeen tij dens de oorlogsjaren in Indië en daar na werd verstoord en bij de ver vanging van spreker zelf, die zo vaak op reis moest. Schout-bij-Nacht Salm dankte zijn medewerkers, officieren, onderofficie ren en manschappen voor de onder vonden medewerking. steek moeten laten. De ontsteking van zijn motor had het opgegeven. Toch Kwam hij een kwartier na ons binnen- knorren. Hij was toen negen uur aan één stuk in de weer geweest. Op misschien vier kilometer van de finish kregen we het laatste incident. Op een grillig kronkelend grintpad waren wij met de Ford in de voor hoede gegaan. Kort vóór het einde daarvan was de la tste contrólepost, waar we van na ons binnenkomende deelnemers het gerucht hoorden, dat even tevoren iets met een zijspan was gebeurd. Dat klonk niet zo mooi, want de commissaris zat immers be trekkelijk dicht 8chter ons. Als de wind zijn we teruggekeerd, na een in gewikkelde draai-manoeuvre, en ja wel, daar stond het zijspan, recht op zijn wielen en met een ronkende mo tor. Een venijnige kuil, midden in 'n scherpe bocht van het grintpad had de Harley naast de weg doen belanden, maar gelukkig was het incident best afgekomen. Het zou voor onze spor tieve commissaris, die 250 kilometer achtereen de tweecylinder had be stuurd, zeker niet aangenaam geweest zijn wanneer hij naar het ziekenhuis had moeten gaan. inplaats van met vacantie naar Zuid-Limburg. Zelfs dit laatste incident kon blijk baar nog van onze tijd af. De' Ford, het zijspan en twee motoren kwamen zonder strafpunten bij de finish aan. Hop, die een contróle had gemist, kreeg er 40, waardoor hij toch nog voor de plaquette in aanmerking kwam. Hij had het wel verdiend! Om even na achten zette ons pelo ton weer koers naar Den Helder, waar we om kwart over tien vrijwel gelijk tijdig aankwamen. ..Give me five mi- nutes more", zong de commissaris. We spraken af, nog eens samen naar Friesland te gaan en dan te kijken waar we eigenlijk hadden gereden! De uitslag van de op N Juli 1948 gehou den openbare aanbesteding ingevolge Per ceel nr II, voor het maken van een nieuwe Zeilmakerij en Takelaarswerkpiaats met magazijn op de Rijkswerf te Den Helder, was als volgt: Fa O C Verzijden, Wad- dinxveen, t 296,000,—; NV Beton- en Aan nemingmaatschappij „Monolief, Am sterdam, f 332,000,—; A v d Wouw, Den Helder, f 334,000,N V Aannemersbedrijf W Thunnissen. Heemstede, f 342.430—K Duinker, Den Helder, f 343.000—Fa Starrenburg 4 Boerdijk, Den Helder f 143,000,—: E J F Torremans, Tilburg,' f 351,160,—: w M Vollenberg, Oss'. f 351,009, Fa P Bot Sc Zn, Heer-Hugo- waard, f 352,670,—: Fa J de Vries ét Zoon, Den Helder, f 353,780,—; A J Waterlanden Oudehaske, f 154,500,NV Betonbouw v h fa Kool Sc Wildeboer, Hoogkerk, f 355,000,—; P c Tuin, 't Zand. f 137.000 Aannemersbedrijf fa G^ van Dijk Sc Zn, N-Hardinxveld, f 158.000,—; NV Van Wer- ven's Timmer- en Aannemersmaatschap pij, Amsterdam, f 361,400,—; P du Bois, Franeker, f 165,650,—; R Noppert, Den Helder, f 366,500,NV Aannemers maat schappij Van Dongen 4 Van Hoven, Dordrecht, f 371,500,—: W B J Bollen, Hil versum, f 372.000,—; Fa I Th Cornet, Lei den, f 382.364TJ Riemersma, Franeker, f 196.000.—; P C Zanen. N V Aannemers- en Wegenbouwbedrijf, H stede, f 396,300. VOORLICHTING. Naar wij vernemen bestaan er plan nen om in September a.s. in besloten kring een voorlichtingsvergadering te houden, waarvoor men ds. Bos van Emmeloord en ds. Volten van Ensche de heeft uitgenodigd. Ds. Bos heeft in middels deze uitnodiging aangenomen. VISSERIJ. URK, 30 Juli 1948. Door 106 vaartuigen werd heden aan gevoerd: 12432 pond paling, van 54 240 pond per vaartuig, prijs f 1.15— f 2.05 per kg en 8000 pond nest, f 1.37 per 50 kg. DIENST DER POSTDUIVEN. Toen de laatste vier candidaten n.1. Korf. Snijder en Snoek hun midden standsexamen gingen doen, kwamen gij de zaal binnenstappen met een kistje. Natuurlijk werd gevraagd en onderzocht wat hierin was. Bij inspec tie bleek dat zich hierin een postduif bevond, weike van Urk was medegeno men en dienst moest doen om de uit slag van het examen dadelijk mede te delen. Na de uitslag werd de postduif met de mededeling losgelaten. Kort daarna arriveerde deze met de mede deling dat op Urk alle candidaten wa ren geslaagd. .AANBESTEDING. Door de directie van de Rijkswater staat werd in Haarlem aanbesteed het vernieuwen van een gedeelte van de beschoeiing langs de nieuwe haven te Urk met bijkomende werken. Inge schreven werd door: Firma Waterlan- der te Oudehaske f 36500, J. E. Steens- ma te Lemmer f 36400, firma H. Visser te Lemmer f 35300. De begroting was f 35000. MIDDENSTANDSEXAMEN. Voor het Middenstandsexamen dat te Hoorn werd gehouden, slaagden de volgende Urker candidaten: H. Kor- fer met 50 punten, K. Kaptein 48. K. Snijder 45, L. Brouwer 43, J. Roos 42. W. van de Berg 40. F. Snijders 40, H. Korf 39, P. Keuter 39 en S. Snoek mét 39. Slechts een candidaat werd afgewe zen. Met drie bussen hebben de leerlin gen' van de le tot en met de 5e klasse hun jaarlijks schoolreisje gemaakt. De stoet ging via de duinen langs Petten, Kamperduin, Schoorl naar Ber gen, alwaar het gezelschap enkele uren heeft vertoefd in de speeltuin bij Duinvermaak onder het genot van enkele versnaperingen. In 3 groepen zijn er foto's gemaakt Vanaf Duin- vermaak wandelde men door de Spar renlaan naar de Eeuwigelaan, waar de bussen weer klaar stonden voor de verdere reis naar zee. Daar is natuur lijk naar hartelust gezwommen. De te rugreis ging over Alkmaar waar nog een poosje bij de Hertenkamp werd vertoefd en een ijsje verorberd. Om 7 45 kwamen allen behouden en wel, terug, opgewacht door vele moeders. Voor de rijst waarvoor onlangs, een v o o r-inleveringsbon voor alle leef tijdsgroepen is bekend gemaakt en welke eind Augustus op koopbon zal worden gedistribueerd, is de maxi- mumverbruikersprijs vastgesteld op f 0.10 per 100 gram. Deze prijs is aan zienlijk hoger dan in 1945 tengevolge van de stijging der rijstprijzen; boven dien werd bij de oudé prijsregeling artikel rijst gesubsidieerd. Daarentegen wordt wel subsidie voor kindermeel van rijst (rijstbloem) ge geven, zodat de verbruikersprijs daar van gelijk blijft. Zoals bekend, worden krenten en ro zijnen voortaan niet meer op de bon gedistribueerd. Voor deze gedroogde zuidvruchten gelden de volgende ma- ximum-consumentenpr ijzer!: krenten f 0.22, rozijnen f 0.16 per 100 gram. GESLAAGD. Onze plaatsgenote, mej. S. Hopman, onderwijzeres aan de o. 1. school te St. Maartensbrug, is geslaagd voor de ak te Engels. Vele bloemen voor de kranige deelnemers Vier dagen achteréén 30, 40 of 55 km wandelen is voor een getrainde loper eer. behoorlijke prestatie, doch om dit te volbrengen bij een abnormale tem peratuur als het verleden week was, is een prestatie die het grootste respect afdwingt. Daar kwam meer voor kijken dan een goed getrainde body. De vol ledige wilskracht en het dobrzettingsver- ïnogen waren nodig om deze tocht tot 'n goed einde te brengen. Dat 50 Helderse wandelaars daartoe in staat waren pleit voor dé gezonde geest van deze kranige mannen en vrouwen. Zij hebben ge toond om niet voor de moeilijkheden op zij te gaan en om de woorden van de heer Van der Linde te gebruiken, deze wandelaars zullen ook in het maat schappelijke leven tegen een stootje kunnen. Waarmede wij gelijk het voor deel van sportbeoefenen hebben aan gevoerd, n.1. het kweken van energie en doorzettingsvermogen. DE BINNENKOMST. Vóór de aankomst van de trein, die de wandelaars weer thuis moest bren gen, heerste er op het Stationsplein een gezellige drukte. Familieleden liepen zenuwachtig af en aan en de vele tien tallen bloemruikers gaven het zonnige plein een nog vrolijker aanblik. De trein liet gelukkig niet lang op zich wachten en toen om 18.15 uur de ge bruinde wandelaars het perron verlie ten, bleek eerst goed hoe uitbundig de vreugde was. Luid werden zij toege juicht en de meest hartelijke omhel zingen, afgewisseld met een stevige handdruk vonden in allerlei combina ties plaats. Inmiddels stelden de thuis gebleven leden van de plaatselijke wandelclubs zich op achter het Stede lijk Muziekcorps om de ere-ronde door de stad te maken. Toen een autobus de tweede helft van de succesvolle lopers had gelost, was men startklaar voor de laatste mars naar het Casino. Ondanks de zware week waren de lopers toch nog in staat om, beladen met bloemen, deze km naar behoren te volbrengen. Het was voor de wandelaars wel een prettig idee, dat duizenden stadgenoten acte de présence gaven. IN CASINO. Namens dé gezamenlijke Helderse wandelclubs (wat een sportieve samen werking) voerde de heer Lücker het woord. Hij feliciteerde de wandelaars van harte met het behaalde succes na dat hij eerst welkom had geheten de diiecteur van de Rijkswerf, kol. Ba- rendrecht, het bestuur van de Helderse Sportraad en de hoofd-inspecteur van politie, de heer Busser. Het zou te veel tijd in beslag nemen om alle wande laars persoonlijk te feliciteren, aldus de spreker. Een uitzondering werd ge maakt voor de heer Willemsen, de aan voerder van de 51 Nijmegen deelnemers. Deze wandelaar in hart en nieren had de tocht voor de 10e maal volbracht, waarvoor hjj het gouden krui* had ge kregen. Namens de vier clubs kreeg de heer Willemsen een oorkonde. Een sympathieke geste voor deze sportieve tippelaar, die bij de wandelaars een grote populariteit geniet. De voorzitter van de Jutter werd dank gebracht voor zijn verdienstelijk werk als berichtgever. Was ie heer Willemsen dus in het bezit gekomen van het gouden kruis, een prestatie die hem boven aan de lijst brengt van de Helderse wandelaars, mevr. Does ont ving het zilveren kruis, als bewijs c'.at zij de tocht 5 maal met succes had vol bracht, waarmede zij recordhoudster is bij de dames. De heer Van der Linde complimen teerde de wandelaars namens de Sport raad of beter gezegd namens de gehele Helderse sportwereld. Hij wees er op, dat de prestatie buitengewoon was, maar dat de innerlijke overwinning nog groter indruk maakte. De sport kweekt karakters, die later van zulk een groot belang kunnen zijn. Hoofdinspecteur Busser sprak na mens de commissaris, die door deelne ming aan de 11 steden-autotocht, niet aanwezig kon zijn. Ook hij uitte zijn bewondering voor de wandelaars en uiteraard bleef hij even bij de prestatie van de gepension- neerde brigadier Willemsen stilstaan. Om 7.15 was de huldiging afgelopen en wij nemen aan, dat de wandelaars van De Jutter, De Zilvermeeuw, De Duinkanters en Visbuurt met deze tocht een belangrijke stap hebben gedaan, een stap die zeer zeker de nodige vruchten voor de wandelsport in het al gemeen zal afwerpen. Zoals bekend namen 51 wandelaars uit onze stad deel, waarbij slechts 1 uitvaller werd geboekt. Deze uitvaller werd reeds in één onzer vorige edities gepubliceerd, waarbij door ons met het oog op de familie-relaties de naam vol uit werd gegeven. De heer Does heeft dus aan deze publicatie geen schuld. Vermelden vvij nog dat Kol. Baren- drecht de werknemers van de Rijks werf, die de tocht met succes hadden volbracht, aan zich liet voorstellen en hen met een sportieve handdruk felici teerde. Tot slot geven wij hieronder de na men van de deelnemers, waarbij het eerste getal echter de naam het aantal geslaagde vierdaagsen voorstelt en het tweede getal het aantal gelopen K.M. weergeeft. Dames: Mevr. Does 5 40; mevr. Kra mer 3 40; mej. Reiers 1 40; mej. Kalk man 1 40: mej. Beneker 1 40; mej. Bo venkerk 1 46; mej. Kiekenbos 1 40; mej. Makelaar I 40; mevr. de Koning 3 40; mevr. Himpers 2 40; mevr. Stadig 2 40: mevr. Boendermaker 2 40; mevr. Snoey 1 40; mej. Glim 2 40: mej. Dienaar 2 40; mej. Rohler 1 40; mej. Visser 1 40; mej. Himpers 1 30; mej. Ewalt 1 40. Heren: Willemsen 10 40; Veldman 9 40; Amiabel 9 40; Kooiman 8 55; Spaans 7 40; Does 7 55; Van der Poll 5 55; Van Vliet 5 55; Bais 4 55; Weener 4 55; Heeres 3 40; Wijma 2 40; De Groot 1 40; Slot 1 40; Wulffelé 2 55; Hoffman 1 55; Bovenkerk 1 55; Wolters 1 55; Beneker 1 40; Van Leeuwen 1 40; Muye 1 40; Schier 1 40; Van der Mey 6 55; Bakker 6 55; Haringa 4 55; Himpers 4 55; Huisman 3 55; De Jonge 2 55; Wolthuis 1 55; Bruul 1 40; Jutte 3 40. NIEUWS VAN DE ZATERDAGVLIEGERS De vereniging van Zaterdagvliegers hield j 1 Zaterdag een wedvlucht met jonge duiven vanaf Maastricht De 102 duiven werden om 12,30 uur met Z O-wind gelost De eerste duif kwam om 4,39,16 uur aan De prijzen werden gewonnen door: J Kater 1, 2, 5, 8, 10, 13 en 14; M Klaassen 3, 15, 22 en 23: v d Werf 4; Leen 6; v d Pruik 7 en 25; P Wit'9, 16, 17; Geervliet 11; Gebr Koopman 12; P Bakker 18; Ruiten 19; Ham 20, 21; Boere 24 Adspiranten: Steinman 1 Aanstaande Donderdag inkorven voor Gembloux (B) van 5,30—6,30 uur Willen de leden er om denken, dat de africhting der navluchtén begint 10 Augustus Klokken stellen Vrijdag van 7—8 uur Congostroom, 30-7 van Accre naar Duala: Cottica, ParamariboA'daqj, 31-7 te Plymouth verwacht; Esso Am sterdam, ArubaR'dam, pass. 30-7 Wight; Friesland, 28-7 van Mobile te Houston; Garoet, 30-7 van Soerabaja te Tandjong Pandan; Japara, 28-7 van Manilla te Los Angelos; Kamer- lingh Onnes. 31-7 van Makassar naar Singapore; Kertosono, 31-7 te Djert- dah, Java—R'dam; Kota Agoeng, 30-7 van Batavia naar Semarang; Lisse- kerk, Perz. Golf—R'dam, 30-7 van Alexandrië; Lombok BahreinSin gapore, 30-7 op Hooghly rivier; Ma- cuba, 30-7 van Poeloe S&mboe naar Abadan; Marken, R'damBatavia, 30-7 11.30 uur van Port Said; Marie- kerk, JapanR'dam, 30-7 van Port Soedan; Molenkerk, 30-7 van Hong kong naar Manilla; Nigerstroom, 30-7 van Hamburg n. Amsterdam; Nieuw Amsterdam, 31-7 v.m. van New York te R'dam; Pericles, 30-7 van Bahia paar Recife; Prins Alexander, 30-7 van Montreal te Londen; Raki, New YorkJava, 31-7 te Port Said; Rijn land, Buenos AiresAmsterdam. 30-Y van Montevideo; Tegelberg, 30-7 van Singapore te Penang; Volendam, Bue nos AiresR'dam, pass. 30-7 Kaap Frio; Weltevreden, JavaR'dam. pass. 30-7 18 uur Ouessant, wordt 1-8 6 uur te R'dam verwacht; Wiel- drecht. 30-7 van Abadan naar Rasta- nura en Durban; Aletta, 27-7 van Mlri te Pladjoe; Ceronia, 28-7 van R'dam t^ Curagao, daarna Cardon Las Piedras en R'dam; Coryda. 23-7 van Curagao naar Gibraltar; Erinna 28-7 van Miri te Singapore; Macoma, 30 7 van Maracaibo te Curagao, daar na Pauillac Rouen en Curagao; Mal- vifia. 9-8 te Hongkonsr met dokken gereed, daarna Miri Pladjoe en Sin gapore Madoera, AmsterdamCo- lomho, pass. 30-7 Kaap Guardafui; Omala, 31-7 van Abadan te Port Soe dan verwacht; Ondina, 2-8 van Aba dan te Havre verwacht; Ovula, ver moedelijk 29-7 van Hongkong naar Miri, Paula, 29-7 van Singapore naar Bangkok; Polydorus, GlasgowJava. pass. 30-7 Kaap Guardafui; Said ja, 28-7 van Pladjoe naar Miri; Saróe- i.4"7 V^n Pladi°e te Miri, daarna Pladjoe; Congostroom, 31-7 van Ac- cra. is te Duala ten anker; Noordam 2-8 vroeg van New York te R'darti verwacht; Papendrecht, Huil—Corpus Christi. pass. 31-7 Flores; Salatiga, Java—R'dam, pass. 31-7 om 10 uur Schilderij naar definitieve plaats Het kostbare bezit van de stad a sterdam, Rembrandt's beroemde sein' derij De Nachtwacht of, zoals s eigenlijk heet, „Het korporaalschap vs» Frans Bannincq Cock", heeft reeds veelbewogen geschiedenis achter th* Het is deze 305-jarige echter zelden vergund geweest een voet buiten deur te zetten. Na de voltooiing Vsl het Rijksmuseum in 1883 is het op a! schouders van een aantal mannen van 't Trippenhuis langs de grachten naar de plaats van bestemming overga, bracht, waarbij de dragers, onder d«' indruk van het historische ogenblik het „Wien Neerlands bloed" aanhie! ven. In 1898, het kroningsjaar van H.M. Koningin Wilhelmina, is het doek ga. transporteerd naar het stedelijk mij. seum, waar het deel uitmaakte van de grootste Rembrandt-tentoonstelling ooit gehouden, waar niet minder dan 120 werken van de meester waren geëxposeerd. In het jongste verleden moest de Nachtwacht in veiligheid worden gebracht voor het oorlogs. geweld en kwam, na een wankels tocht op de IJ-pont, in Medemblik te. recht om tenslotte in een schuilkelder in de duinen het einde van de krijgg. verrichtingen af te wachten. Na de bevrijding van ons land is 't enorme doek, dat 4.80 meter breed en 3.78 meter hoog is, met 100 andere meesterwerken ondergebracht in de Drükkeruitbouw van het Rijksmuseum waar het gemiddeld 1300 bezoeken per dag tot zich trok. De bezoeker, die Zaterdagmiddag het schilderij noj in de Waterloozaal van de uitbouw heeft bewonderd, kon het Zondagmid dag zien, opgesteld in de geheel ge restaureerde Nachtwachtzaal, waar het vóór de oorlog zijn vaste plaats had. Deze verhuizing, die bijna als bij to verslag is geschied, werd Zaterdag avond in iets minder dan een half uur uitgevoerd door een staf van me dewerkers uit het museum. Op de eerste etage was daartoe een groot driedelig raam uitgebroken, waardoor het uit de lijst genomen en geheel ingespijkerd schilderij met katrollen werd neergelaten. Op de schouders van 7 timmerlieden en 13 suppoosten, bijgestaan door enige van de politieagenten die.de enkele nieuws gierigen op een afstand hielden en het verkeer omleidden, werd het on schatbare kunstwerk om het gebouw gedragen, eerst door de tuin, waar enkele struiken het moesten ontgel den, door de dubbele poort van Gro ningen en Deventer en door het hek op de hoek van de Jan Luykenstraat en de Hobbemastraat. Vervolgens een paar honderd meter over het museum plein tot het gevaarte van 18 m2 be hoedzaam onder de grote doorgang werd neergezet en daarna duurde het nog slechts enkele minuten, alvorens het door de, speciaal voor noodgeval len aangebrachte, sleuf in zijn defi nitieve ruimte was gehesen. Zonder een schrammetje heeft Nachtwacht zijn „ronde" volbracht, maar voorlopig zal er van reizen wel niet veel meer komen. Ouessant; Woensdrecht, Houston— Lands End, pass. 29-7 Keywest; Zee man, JavaR'dam, 31-7 op 240 mijl Zuid van Ceylon. 32. „Daar zitten we nou", zuchtte Boenzel. „Hoe komen we hier ooit uit. Die Slaffer is een gemene vent. Die gaat nou natuurlijk die kazen verko pen voor ik weet niet hoeveel.... En als er iemand met een mes bij komt dan springen ze uit elkaar en dan vliegt er een stuk van de aaide weg. Wat moeten we in vredesnaam doen... Jonker Flonker was op de grond gaan zitten. Hij had z'n knieën opge trokken en keek peinzend naar de aarden vaten met gepekelde boter. „Ik zal dat touwtje nou maar loslaten" zei ie tegen z'n hond. ..De zolder hier lijkt me nog al soliede. Naar boven zul je hier in elk geval niet vallen. Neem me niet kwalijk, dat ik gaap °n7dafwijl de losgelaten Ioenzel zaam opgestegen r q+q»-» gaan slapen"8 zei "1^ ™ar zich een veilig hoekje tegen heTm'6 fend uitzocht. „Wel te rusten, baas maakt pdoodzenuwachüg";'""11' Afaf Tie meegenomen e Dle ^an een haak, legde die hr° *1J Spe^ kussen onder z'n hoofd en vielT 'i' slaap. Maar Boenzel J fT°mpt vatten. „Hoe komen we hier ooit uit dacht ie bezorgd. „Best mogelijk "8 die Slaffer ons hier rustig laat ^eT kommeren...." Toen keek hij eensom zich heen. Naast hem in d muur wa het gat van een luchtkoker. Achter bzeren rooster, dat de toegang daaI' voor afsloot, zag ie in de donkere op ning de levende ogen van een x0^ loze rat. „Ga weg, vies beest!" riep Boen* geschrokken. „Ga jij zeif weg", zei de rat taal- „Wat doen jullie hien? Hoe men jullie'hier binnen...." geg „Hoe komen we hier buiten? v Boenzel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 2