Exporteren of sterven
De spanningen in Europa
Waterpoloteam
jonast trainer te
water
De Lutam geopend
Donau-conferentie
De burgeroorlog
in China
Beverwijk 650 jaar
stad
Noodweer boven
Engeland
Maandag 9 Aug. 1948 VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN 70ste Jaargang No. 1883
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna
0NAUD:
Qommun's*en en de Gaulle trekken één lijn
200
milliard francs
deficit
WEERBERICHT
Nieuwe aankoop
machtigingen
Woestijn-tragedie
Drie glimlachende schoonspringsters
Vermiste Amerikaanse
Dakota gevonden
Abessinië koopt
Zweedse vliegtuigen
Slachtoffers van de
storm
Roekeloze jongelui op de
Pier te IJmuiden
Gematigd optimisme gerechtvaardigd
Geen conferentie der
Grote Vier?
Geheimzinnige landing
in Engeland
Rond het nieuwe
Kabinet
Besprekingen over de
H.T.M. staking
BUREAU:
Koningstraat 78—80
Den Helder
Telefoon 2345
pogtgironummer 449041
tPaarn. Hoofdredacteur:
middelbeek
gayonred. C A. Dekkers
Directie:
j bMLSMA en C. KRAK
pe financiële Commissie van de Franse Nationale Vergadering heeft Zater
dag met 29 tegen 14 stemmen een communistische motie verworpen, waarin
ie speciale volmachten, waarom door de minister van financiën, Paul
geynaud, wordt verzocht, ongrondwettelijk verklaard werden.
Robert Prigent, lid van de M.R.P., stemde met de communisten mee. Met
jgg tegen 201 stemmen is het communistische voorstel om het wetsontwerp
onmiddellijk van de hand te wijzen, verworpen. Reuter voegt er aan toe,
dat enige Gaullisten „met de communisten hebben meegestemd".
De commissie heeft vervolgens met 22
tegen 15 stemmen en 6 onthoudingen
de wet aangenomen, welke Paul
Reynaud speciale bevoegdheden geeft.
De commissie heeft echter belangrijke
amendementen op het oorspronkelijk
door de regering voorgestelde ont
werp aangebracht.
uet wetsontwerp dat Reynaud in
lat moet stellen, de financiële en eco
nomische reorganisatie van het land op
ach te nemen zonder onder bepaalde
voorwaarden zich voortdurend tot het
narlement te moeten wenden, moet door
beide huizen worden aangenomen, voor
dat het tot wet wordt.
De 22 aanhangers van het wetsontwerp
waren socialisen, leden der MRP en
radicalen. Onder de 15 tegenstanders
bevonden zich 13 communisten, 1 lid
der MRP en 1 rechtse afgevaardigde.
De belangrijkste amendementen van
de financiële commissie beogen het
actieveld van de regering te beperken
en het belangrijkste privilege van het
parlement, namelijk de directe controle
over verlaging en verhoging der belas
tingen, te handhaven.
REYNAUD DREIGT.
Reynaud verwierp de beperkingen,
die de financiële commissie aange
bracht wenste te zien en verklaarde,
dat hü, indien hij de door hem ver
langde bevoegdheden niet kreeg, zijn
taak zou neerleggen.
De onder communistische leiding staan
de Franse metaalarbeidersbond heeft
de voorstellen van de regering voor
In een feestelijk versierde en ver
lichte tentoonstellingstent te Am
stelveen opende Zaterdagmorgen
de directeur van de K.L.M. h. Vee-
nendaal de expositie „Lutam".
Dr. A. Plesman, die oorspronke
lijk het openingswoord zou uitspre
ken, was door ziekte verhinderd.
In z\jn korte toespraak releveer
de de heer Veenendaal de opbouw
van de K.L.M. na de bevrijding en
hij zei o.m., dat zowel in 1949 als
in 1950 de K.L.M. circa 200.000
vlieguren zal maken. Voorts ver
telde de heer Veenendaal, dat dan
de dienst AmsterdamNew York
■n non-stop vluchten zal worden
uitgevoerd en de dienst Amster
damBatavia nog meer zal wor
den geïntensiveerd.
Daarmede zal de eerste grote lucht-
'aarttentoonstelling, welke in ons
'and sedert de bevrijding gehouden
wordt, tegelijk het begin vormen van
da jubileumfeestviering in Amstel
veen.
De diverse luchtvaartmaatschap
pijen, die op Schiphol vaste voet heb
ben, de K.L.M., de Sabena, de A.O.A.,
de B.O.A.C., de Air France enz., zij
*Ön allen in de tentoonstellingtent,
aie een oppervlakte van 1200 m2
J^ft, vertegenwoordigd,. Daarnaast
®et men stands van Fokker, de Rijks
luchtvaartschool, d« Shell, Philij*
jkS.F, de Kon. Ned. Vereen, voor
luchtvaart, Avia Diepen N.V., het
Ned. Meteorologisch Instituut
Kon.
(dat een belangrijke rol speelt, dit
land"°nZe" 'uc'ltvaartl en Aero-Hoi-
Uiteraard is de K.L.M. dominerend,
demonstraties met de linktrainer
hh ïoes'e' waarmede de piloten in het
hdvliegen worden getraind en
aarmede iedere bezoeker van de
atoonstelling mag „spelen" het
teneur van een Dakota en diverse
K.L.M.-attracties vindt men
- e Lutam. Daarnaast is een Luna-
ingericht, dat voor iedereen vrij
j?ankelijk is en bovendien is de
I ,!^er Karelweg, de toegang tot de
Ulam, met bloe
avonds verlicht.
Weersverwachting geldig tot he-
"enavond:
afnemende wind.
Geleidelijk afnemende wind uit
estelijke richtingen Wisselende
Wolking met enkele verspreid
Ptredende buien. Vrij koeL
volmachten voor het herstel van de
Franse economie afgewezen. Ook de
christelijke en niet-communistische
(Force Ouvrierei vakverenigingen van
ambtenaren hebben geprotesteerd tegen
de regeringsvoorstellen.
In een gehouden rede verklaarde
Reynaud, dat Frankrijk ook de waar
heid moet vernemen: Dat het moet
exporteren of sterven.
HET TEKORT.
Volgens Reynaud vertoont de begro
ting een deficit van 100 milliard frans
en de staatskas een deficit van gelijke
grootte. Indien er geen verandering
komt zou dit in 1949 tussen de 700 en
1.000 milliard francs bedragen.
De rede van Reynaud werd met luid
applaus begroet door de gematigden en
radicalen, doch nogal koel ontvangen
door de socialisten.
Even vóór middernacht werd de zit
ting verdaagd en het debat over het
wetsontwerp tot hedenmorgen uitge
steld. De stemming wordt tijdens de
avonduren van heden verwacht.
Frankrijk en Engeland
uitgeschakeld
De conferentie heeft de Sovjet-ont-
werpconventie aanvaard als basis
voor een nieuwe conventie voor de
Donau. Volgens dit ontwerp verliezen
Engeland en Frankrijk hun medezeg
genschap in de controle over de
grootste waterweg van Europa. De be
langrijkste punten der Sovjet-ont-
werpconventie zijn:
1. de handelsscheepvaart zal open
staan voor ieder.
2. slechts marinevaartuigen der Do-
naulanden mogen op de rivier varen.
3. de controle zal in handen der
Donaulanden berusten. Aan de controle
zullen deelnemen: de Sovjet-Unie,
Bulgarije, Hongarije, Roemenië, Joe-
go-Slavië, Tsjecho-Slowakije en, later
Oostenrijk. Volgens de oude conven
tie hadden Engeland, Frankrijk-Italië,
Duitsland en Roemenië de controle
in handen.
De Britse gedelegeerde, Peake, pro
testeerde tegen „schending van de
procedureregels ten koste van de
Westelijke mogendheden". Hij zeide,
dat er bij de meerderheid van de con
ferentie „een duidelijke neiging" be
stond „de rechten van de minderheid
met voeten te treden".
De Franse gedelegeerde had ver
klaard, dat Frankrijk, wanneer het
Britse voorstel verworpen zou wor
den, de beslissingen van de conferen
tie over het geschil niet zou accep
teren, daar het een kwestie van in
ternationaal recht betrof.
Voor 9 Europese landen China en
Triest is in het kader van het plan-
Marshall opnieuw aankoopmachtiging
verleend tot een totaalbedrag van
94.102.499 dollar. Het totaal der tot
dusver verleende machtigingen komt
hiermede op 1.001.986.433 dollar. Voorts
werden nieuwe machtigingen goedge
keurd voor Oceaanvracht ten bedrage
van 2.381.309 dollar.
Nederland krijgt van de nieuwe
toewijzingen een bedrag van 3.689.779
dollar (excl. vrachtkosten). De volgen-
gende producten kunnen hiervoor wor
den gekocht (bedragen incl. vracht)
talk voor 660.000 dollar, lijnolie (uit
Canada) voor 837.500 dollar, lijnzaad
(uit Mexico) voor 1.500.000 dollar, tar
we voor 407.730 dollar en katoenen ga
rens voor 1.100.000 dollar.
Sedert de inwerkingtreding van het
E.R.P. is aan Nederland tot dusver in
totaal toegewezen (incl. vrachtkosten)
63.257.916 dollar.
Een groep topografische ingenieurs,
die belast was met onderzoekingen
naar mogelijke verlenging van een
spoorweg in de vallei van de Telemti,
ten Noorden van de grote bocht van
de Niger en die sedert 16 dagen niets
meer van zich had laten horen, is te
ruggevonden. doch alle leden van de
expeditie zijn dood. Het waren noch
tans beproefde Saharareizigers. Men
vermoedt, dat de mannen bij het zoe
ken naar een bron zijn omgekomen.
Hun lijken zijn gevonden in de nabij
heid van de vrachtauto, waarmede zij
de tocht hadden ondernomen.
De drie Amerikaansen die het schoon springen wonnen, v.l.n.r. Ann Olsen
(2e), V. M. Draves (kampioene) en P. A. Elsener (3e).
Volgens een communiqué van het
ministerie van Landsverdediging heb
ben de regeringsstrijdkrachten sedert
het begin van het jaar in China en
Mandsjoerije 89 steden prijsgegeven
en 65 andere ingenomen. Betreffen
de de militaire toestand tijdens het
eerste halfjaar van 1948 meldt het
communiqué dat de regeringstroepen
233.000 manschappen en de commu
nisten 710.000 manschappen hebben
verloren.
De communisten hebben echter niet
alleen hun verlies weder kunnen aan
vullen, maar zij hebben bovendien hun
getalsterkte verhoogd, terwijl de aan
werving voor de nationale strijdkrach
ten trager gaat wegens de begrotings
beperkingen en de langdurige oefen
periode.
Wat de strategische toestand betreft
heet het in het communiqué dat de
communisten hun voornaamste doel,
de Jang tse Kiang over te steken, niet
hebben kunnen bereiken. Zij zijn er
echter in geslaagd de verbindingen
van de regeringstroepen te ontredde
ren, de hand te leggen op .een grote
hoeveelheid voedingsmiddelen, hun ge
talsterkte te verhogen en hun opmars
naar Tsjantoen, Tsjangsi. Tsjensi, Ho-
nan Kiang Soe en Angh-Hoeei voort
te zetten.
In de Italiaanse Alpen heeft men 't
wrak gevonden van een Amerikaanse
Dakota, die met 20 mannen en één
vrouw aan boord, sinds November ver
mist werd. Het wrak lag diep in de
sneeuw op een hoogte van 2700 meter
in de Alpen ten Zuiden van Turijn, 6
uur voetreizens van de bewoonde we
reld.
Naar verluidt heeft men in het wrak
twee lijken gevonden. Papieren, die
men bij de lichamen aantrof, zouden
de identiteit van het vliegtuig en zijn
passagiers bewezen hebben. Een Ita
liaanse skipatrouille is op weg naar de
plaats des onheils. In November is het
toestel door Engelse, Amerikaanse.
Franse, Zwitserse en Italiaanse vlieg
tuigen gezocht. Men verkeerde in de
veronderstelling, dat het in de Franse
zóne van Duitsland was neergekomen.
Vóór de ramp zond het een reeks
zwakke SOS-seinen.
De Abessijnse Keizer heeft voor zijn
luchtmacht zes Zweedse Safir-vliegtui-
gen gekocht, die "gebouwd zijn in de
Saab-fabrieken in Linkoping, waar ook
de „Scandia" is geconstrueerd. In 1946
bestelde de keizer eveneens zes van
deze toestellen, zodat hij thans over 'n
dozijn Safirs beschikt. Graaf van Ro-
sen, de bekende Zweedse vlieger, die
commandant is van de Ethiopische
luchtmacht, zal einde Augustus met
een aantal Abessijnse vliegeniers in
Linkoping aankomen. Zij zullen de
toestellen naar Afrika overvliegen.
senaat aanvaardt
republikeins
anti-inflatie wetsvoorstel
De Amerikaanse senaat heeft Zater
dag bij mondelinge stemming het re
publikeinse anti-inflatie wetsontwerp,
ter vervanging van de voorstellen van
Truman, aanvaard. Het ontwerp gaat
terug naar het Huis in verband met
de door de Senaat aangebrachte wijzi
gingen. doch de leiding van het Huis
van Afgevaardigden heeft reeds ver
klaard, dat zij de versie van de Senaat
zou aanvaarden.
Een „Fanny Blankers-Koen
Gladiool''
Terwijl duizenden Amsterdammers
gisteravond tevergeefs wachtten
op Fanny Blankers-Koen, die met
haar mede-athleten de trein had
gemist waardoor het huldigings
comité dus nog één dag geduld
moest hebben, kwam uit Bever
wijk het bericht, dat ons land thans
een Fanny Blankers-Koen-gladiool
bezit.
Dt gladiool is gekweekt door de
firma H. van Bragt uit Beverwijk
en heeft een zacht lila kleur. In te
genstelling tot de athlete, die van
daag in de Haarlemmermeerstraat
is te zien, valt de gladiool van
haar naam te bezichtigen op de
Handel-, Industrie en Tuinbouw
tentoonstelling, die ter gelegen
heid van het 650-jarig bestaan van
Beverwijk aldaar wordt gehou
den.
Beverwijk opende het 650-jarig jubi
leum met een officiële ontvangst ten
raadhuize. De commissaris van de Ko
ningin in Noord-Holland, dr. J. E. Ba
ron de Vos van Steenwijk en de bur
gemeesters der omliggende gemeenten
behoorden tot de ere-gasten. Burge
meester mr. H. J. J. Scholtens herdacht
het roemrijke verleden van Beverwijk
en trok vergelijkingen met Beverwijk
van vandaag. Voorts voerden 't woord
ir. van Ingenhousz, directeur der Kon.
Ned. Hoogovens: de burgemeesters van
Alkmaar en Velsen en vele andere
sprekers. De ontvangst werd onderbro
ken door een défilé van brandweer
corpsen.
Terwijl de kermisorgels van het aan
grenzende feestterrein reeds schalden,
opende burgemeester Scholtens de win
kelweek. waaraan meer dan 250 win
kelbedrijven deelnemen. De winkeliers
zonden een pakket naar de Beverwijk
se jongens in Indonesië. Een rondgang
over de tentoonstelling, waarvan de
Beverwijkse industrie wel de hoofd
schotel vormde, deed zien, dat Bever
wijk een zeer grote industrie heeft we
ten op te bouwen.
zuid-wester havent ten
toonstellingstenten,
De tentoonstelling, die in enorme
tenten is ondergebracht, werd gisteren
zwaar bedreigd door de felle Zuid-
Westerstorm. De tentoonstellingsten
ten werden deerlijk gehavend. Ruim
honderd man hebben de gehele dag
gewerkt om de tenten te restaureren.
Gisteravond om zeven uur kon de ten
toonstelling weer voor het puv k
worden opengesteld.
Een Bretonse trawler, die voor een
pleziertocht met vacantiegangers was
uitgevaren, is in de loop van de nacht
dicht bij de ingang van de haven van
Perros-Guirec, aan de kust van Bre-
tagne, omgeslagen. Van de dertien op
varenden konden er vijf worden ge
red. De anderen verdronken.
Tijdens stormweer is op de rede
van Vlissingen een kraan losgeslagen
van een ten anker liggende sleepboot.
Beide zijn eigendom van de Griekse
regering. De kraan is gestrand op de
Kaloot-bank. Sleepboot-assistentie is
uit Terneuzen en Vlissingen vertrok
ken.
Gistermiddag hebben de weinige
badgasten, die zich in de nabijheid
van de Zuiderpier te IJmuiden bevon
den, een spannend avontuur meege
maakt. Twee jongelui hadden zich te
ver op de Zuiderpier gewaagd, waar
het water door de storm overheen
beukte. De heren durfden niet meer
terug, zodat de reddingboot „Neeltje
Jacoba" van de N.Z.H.R.M. er aan te
pas moest komen. Intussen had zich
een groep vrijwilligers gevormd, die
met behulp van een reddingslijn de
waaghalzen dwars door de overslaande
zeeën naar het strand terughaalde. De
„Neeltje Jacoba" bleef in de nabijheid
om eventuële assistentie te verlenen,
wat echter niet nodig was.
BELGISCHE STENEN VOOR
ONZE WEDEROPBOUW.
In België zullen onderhandelingen
worden aangeknoopt met het oog op
het uitvoeren van Belgische bakste
nen naar Nederland, waarvoor de gel
den, die ter beschikking van Neder
land zijn gesteld, binnen het raam
van het Marshall-plan zouden kunnen
worden gebruikt.
Nederlands drenkeling
opgepikt
Verscheidene reddingboten ln
havens aan het Kanaal moesten
uitvaren wegens hevige wind en
regen, waardoor schepen ln nood
raakten. Het betreft hier volgens
Reuter een noodweer, dat tot het
kwaadste behoort, dat men zich
herinneren kan.
Een groot gedeelte van Zuid-Enge-
land leed ernstige schade. In veertien
uren is in gedeelten van Londen bijna
vijfentwintig millimeter regen geval
len. Een 360-ton metend Nederlands
schip, de Ferocia, heeft nog hulp ver
leend aan een klein jacht nabij Port
land, totdat een reddingboot arriveer
de, die het jacht op sleeptouw nam.
De vier opvarenden zijn gered.
NEDERLANDS SCHIP VERGAAN.
Door de reddingboot van Guemsey,
een der Kanaaleilanden, is gisteroch
tend, zo meldt Reuter, een 54-jarige
Nederlander opgepikt, N. Weiselmann
geheten. Hü geraakte spoedig bewus
teloos en werd in het noodziekenhuis
op Guernsey opgenomen.
Toen de drenkeling weer b{J
kwam, vertelde hij, dat hij met vflt
anderen bü ruwe zee het Neder
landse jacht „Duenna" verlaten
had om zich met een roeibootje in
veiligheid te brengen. Het bootje
was echter omgeslagen en daarna
had Weiselmann niets meer van de
anderen gezien.
Allen waren van een zwemvest
voorzien. Toen Weiselmann door de
reddingboot werd opgepikt, verkeerde
hü in een volkomen uitgeputte toe
stand. Hij had zes uur in het water
gelegen en was bovendien gewond.
Van Guernsey is een vliegtuig op
gestegen om eventuele andere over
levenden op te sporen. De redding
boot is ook weer uitgevaren.
Nader wordt meegedeeld, dat in
Lloyds register 1948 een jacht voor
komt van de naam „Duenna". Dit
behoort toe aan mrs. v. d. Bergh uit
Southampton. Mogelük is de geredde
heer Weiselmann, die volgens Reuter
Nederlander is, een gast geweest.
Men neemt aan, dat mevr. Van
den Bergh de echtgenote is van de
in Londen geboren luitenant-kolo
nel Donald van den Bergh, voorzitter
van het „Nederlands Weldadig
heidsgenootschap" („Netherlands
Benevolent Society") en lid der
Londense magistratuur.
Mevr. Van den Bergh heeft de
havenautoriteiten van Guernsey
Zaterdag meegedeeld, dat zü het
plan had van Cherbourg naar Zuid-
Afrika te varen.
Na een week met besprekingen tussen Stalin en Molotof enerzijds en
de Westerse afgezanten anderzijds, schijnt men tot de conclusie te zijn
gekomen, dat de zaken niet zo eenvoudig liggen als men aanvankelijk wel
meende.
Uit de gebeurtenissen van de afgelopen week kan men nochtans twee
belangrijke feiten opmaken:
L de Sovjets wilden erg graag onderhandelen.
2. Men is het nog niet eens geworden bü de bespreking van Vrijdag
avond met Molotof.
De waarnemers wijzen met optimis
me op het feit, dat binnen vier da
gen na de aankomst van Frank Ro
berts, de speciale afgezant van Bevin,
en Walter Bedell Smith, de Ameri-
kaunse ambassadeur, besprekingen
hebben plaats gehad met Zorin, Mo
lotof en Stalin zelf, hetgeen men als
een bijzonder snelle gang van zaken
beschouwt.
Men veronderstelt, dat Molotof Vrij
dagavond voorstellen heeft gedaan in
verband met een eventuele bijeen
komst van de raad van ministers, waar
over de westerse afgezanten eerst rap
port moesten uitbrengen aan hun re
geringen, hetgeen inderdaad geschied is.
Een hooggeplaatste Sovjet-Russische
politieke functionaris heeft aan lei
dende politici van de oostelijke zone
verklaard, dat de besprekingen te
Moskou de vier gealliëerden „redelijk
dicht in de nabijheid van een voor
lopig compromis over de actuele as
pecten van de Berlijnse crisis hebben
gebracht".
Volgens de Sovjet-functionaris waren
de besprekingen te Moskou over vier
onderwerpen gegaan:
1. De Berlijnse crisis. De standpun
ten ten aanzien van de actuele
crisis waren aanzienlijk tot elkaar
gebracht en er bestond een grote
mogelijkheid, dat de Sovjets de
blokkade zouden opheffen en de
westelijke mogendheden de Oost
mark zouden erkennen als de
enige geldsoort in Berlijn.
2. West-Duitsland. De verschillende
aspecten van het Duitse pro
bleem, met inbegrip van de af-
zonderlyke geldsanering, de voor
gestelde regering te Frankfort
en de kwestie van het Ruhrgebied
waren door de westerse gezan
ten besproken met Stalin en Mo
lotof, doch op dit punt waren er
nog geen tekenen van vooruit
gang.
3. Schadevergoedingen. Het Sovjet
standpunt was, dat deze kwestie
definitief geregeld was te Pots
dam.
4. De toekomstige status van Duits
land. Dit punt zou door de Sovjets
beschouwd worden als de beslis
sende kwestie, door de ministers
van buitenlandse zaken te regelen
Van een bijeenkomst der vier
staatshoofden zou geen sprake
zijn.
In de nacht van Zaterdag op Zon
dag heeft een niet geïndentificeerd
vliegtuig verscheidene passagiers afge
zet op een vliegveld in het graafschap
Middlesex. Het vliegtuig is onmiddel
lijk daarna weer opgestegen. Door de
duisternis hebben de onbekenden zich
uit de voeten kunnen maken zonder
dat hun papieren nagezien werden.
De politis heeft een onderzoek in
gesteld.
Zaterdagmorgen hebben de nieuwe
ministers op Soestdijk de eed afgelegd
in handen van de Prinses-Regentes.
Heden zal de Prinses-Regentes op
het Paleis Soestdijk de minister-presi
dent de Jieer W Drees ontvangen.
Nu verscheidene leden der Eerste en
Tweede Kamer een ministerszetel zul
len gaan bekleden, kan worden mede
gedeeld, dat zü in het parlement hoogst
waarschijnlijk door de volgende per
sonen zullen worden opgevolgd:
Tweede Kamer: mr. Van Schaik,' door
de heer J. H. W. van Koeverden te Bu
ren; mr. Sassen door mej. M .A. M.
Klomp te Arnhem; de heer Drees door
J. Emmen te Naaldwijk; mr. Joekes
door D. de Loor te Leeuwarden; de
heer Mansholt door J. Tuin te Hooge-
zand; mr. van Maarseveen door M. P.
van der Weijden te Zevenhoven.
Eerste Kamer; Piof. van den Brink
door prof. L. J. C. Beaufort te Nijme
gen; mr. Stikker door mr. W. C. Wende-
laar te 's-Gravenhage; prof. Lieftinck
door mr. G. E. van Walsum, burge
meester van Delft; mr. dr. in 't Veld
door H. J. de Dru te Havelte.
Zaterdagmiddag hebben vertegen
woordigers van de Bedrijfs-Unie
Vervoer, omvattende de Nederlandse
Vereniging van Spoor- en Tramweg
personeel, de Nederlandse R. K. Bond
van Spoor- en Trampersoneel St. Ra-
phael en de Prot. Chr. Bond van Spoor-
Tram- en ander Vervoerspersoneel met
de Haagse burgemeester, mr. W. A. J.
Visser en wethouder dr. B. van den
Tempel besprekingen gevoerd over
de recente staking bü de Haagse
Tramweg Maatschappü. De verschil
lende facetten van de vraagstukken
rond deze staking werden onder de
loupe genomen. Gezien het karakter
der besprekingen kunnen voorshands
hierover geen nadere mededelingen
worden gedaan.
DE ONTPLOFFINGSRAMP TE
LUDWIGSHAFEN.
De Franse deskundigen van de „Ba-
dische Anilin" zijn van oordeel, dat de
oorzaak van de ontploffing te Lud-
wigshafen te wijten is aan het feit,
dat een tankwagen, gevuld met dime-
thylether, in de voile zon stond.