Exporteren of sterven De spanningen in Europa Waterpoloteam jonast trainer te water De Lutam geopend Donau-conferentie De burgeroorlog in China Beverwijk 650 jaar stad Noodweer boven Engeland Maandag 9 Aug. 1948 VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN 70ste Jaargang No. 1883 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna 0NAUD: Qommun's*en en de Gaulle trekken één lijn 200 milliard francs deficit WEERBERICHT Nieuwe aankoop machtigingen Woestijn-tragedie Drie glimlachende schoonspringsters Vermiste Amerikaanse Dakota gevonden Abessinië koopt Zweedse vliegtuigen Slachtoffers van de storm Roekeloze jongelui op de Pier te IJmuiden Gematigd optimisme gerechtvaardigd Geen conferentie der Grote Vier? Geheimzinnige landing in Engeland Rond het nieuwe Kabinet Besprekingen over de H.T.M. staking BUREAU: Koningstraat 78—80 Den Helder Telefoon 2345 pogtgironummer 449041 tPaarn. Hoofdredacteur: middelbeek gayonred. C A. Dekkers Directie: j bMLSMA en C. KRAK pe financiële Commissie van de Franse Nationale Vergadering heeft Zater dag met 29 tegen 14 stemmen een communistische motie verworpen, waarin ie speciale volmachten, waarom door de minister van financiën, Paul geynaud, wordt verzocht, ongrondwettelijk verklaard werden. Robert Prigent, lid van de M.R.P., stemde met de communisten mee. Met jgg tegen 201 stemmen is het communistische voorstel om het wetsontwerp onmiddellijk van de hand te wijzen, verworpen. Reuter voegt er aan toe, dat enige Gaullisten „met de communisten hebben meegestemd". De commissie heeft vervolgens met 22 tegen 15 stemmen en 6 onthoudingen de wet aangenomen, welke Paul Reynaud speciale bevoegdheden geeft. De commissie heeft echter belangrijke amendementen op het oorspronkelijk door de regering voorgestelde ont werp aangebracht. uet wetsontwerp dat Reynaud in lat moet stellen, de financiële en eco nomische reorganisatie van het land op ach te nemen zonder onder bepaalde voorwaarden zich voortdurend tot het narlement te moeten wenden, moet door beide huizen worden aangenomen, voor dat het tot wet wordt. De 22 aanhangers van het wetsontwerp waren socialisen, leden der MRP en radicalen. Onder de 15 tegenstanders bevonden zich 13 communisten, 1 lid der MRP en 1 rechtse afgevaardigde. De belangrijkste amendementen van de financiële commissie beogen het actieveld van de regering te beperken en het belangrijkste privilege van het parlement, namelijk de directe controle over verlaging en verhoging der belas tingen, te handhaven. REYNAUD DREIGT. Reynaud verwierp de beperkingen, die de financiële commissie aange bracht wenste te zien en verklaarde, dat hü, indien hij de door hem ver langde bevoegdheden niet kreeg, zijn taak zou neerleggen. De onder communistische leiding staan de Franse metaalarbeidersbond heeft de voorstellen van de regering voor In een feestelijk versierde en ver lichte tentoonstellingstent te Am stelveen opende Zaterdagmorgen de directeur van de K.L.M. h. Vee- nendaal de expositie „Lutam". Dr. A. Plesman, die oorspronke lijk het openingswoord zou uitspre ken, was door ziekte verhinderd. In z\jn korte toespraak releveer de de heer Veenendaal de opbouw van de K.L.M. na de bevrijding en hij zei o.m., dat zowel in 1949 als in 1950 de K.L.M. circa 200.000 vlieguren zal maken. Voorts ver telde de heer Veenendaal, dat dan de dienst AmsterdamNew York ■n non-stop vluchten zal worden uitgevoerd en de dienst Amster damBatavia nog meer zal wor den geïntensiveerd. Daarmede zal de eerste grote lucht- 'aarttentoonstelling, welke in ons 'and sedert de bevrijding gehouden wordt, tegelijk het begin vormen van da jubileumfeestviering in Amstel veen. De diverse luchtvaartmaatschap pijen, die op Schiphol vaste voet heb ben, de K.L.M., de Sabena, de A.O.A., de B.O.A.C., de Air France enz., zij *Ön allen in de tentoonstellingtent, aie een oppervlakte van 1200 m2 J^ft, vertegenwoordigd,. Daarnaast ®et men stands van Fokker, de Rijks luchtvaartschool, d« Shell, Philij* jkS.F, de Kon. Ned. Vereen, voor luchtvaart, Avia Diepen N.V., het Ned. Meteorologisch Instituut Kon. (dat een belangrijke rol speelt, dit land"°nZe" 'uc'ltvaartl en Aero-Hoi- Uiteraard is de K.L.M. dominerend, demonstraties met de linktrainer hh ïoes'e' waarmede de piloten in het hdvliegen worden getraind en aarmede iedere bezoeker van de atoonstelling mag „spelen" het teneur van een Dakota en diverse K.L.M.-attracties vindt men - e Lutam. Daarnaast is een Luna- ingericht, dat voor iedereen vrij j?ankelijk is en bovendien is de I ,!^er Karelweg, de toegang tot de Ulam, met bloe avonds verlicht. Weersverwachting geldig tot he- "enavond: afnemende wind. Geleidelijk afnemende wind uit estelijke richtingen Wisselende Wolking met enkele verspreid Ptredende buien. Vrij koeL volmachten voor het herstel van de Franse economie afgewezen. Ook de christelijke en niet-communistische (Force Ouvrierei vakverenigingen van ambtenaren hebben geprotesteerd tegen de regeringsvoorstellen. In een gehouden rede verklaarde Reynaud, dat Frankrijk ook de waar heid moet vernemen: Dat het moet exporteren of sterven. HET TEKORT. Volgens Reynaud vertoont de begro ting een deficit van 100 milliard frans en de staatskas een deficit van gelijke grootte. Indien er geen verandering komt zou dit in 1949 tussen de 700 en 1.000 milliard francs bedragen. De rede van Reynaud werd met luid applaus begroet door de gematigden en radicalen, doch nogal koel ontvangen door de socialisten. Even vóór middernacht werd de zit ting verdaagd en het debat over het wetsontwerp tot hedenmorgen uitge steld. De stemming wordt tijdens de avonduren van heden verwacht. Frankrijk en Engeland uitgeschakeld De conferentie heeft de Sovjet-ont- werpconventie aanvaard als basis voor een nieuwe conventie voor de Donau. Volgens dit ontwerp verliezen Engeland en Frankrijk hun medezeg genschap in de controle over de grootste waterweg van Europa. De be langrijkste punten der Sovjet-ont- werpconventie zijn: 1. de handelsscheepvaart zal open staan voor ieder. 2. slechts marinevaartuigen der Do- naulanden mogen op de rivier varen. 3. de controle zal in handen der Donaulanden berusten. Aan de controle zullen deelnemen: de Sovjet-Unie, Bulgarije, Hongarije, Roemenië, Joe- go-Slavië, Tsjecho-Slowakije en, later Oostenrijk. Volgens de oude conven tie hadden Engeland, Frankrijk-Italië, Duitsland en Roemenië de controle in handen. De Britse gedelegeerde, Peake, pro testeerde tegen „schending van de procedureregels ten koste van de Westelijke mogendheden". Hij zeide, dat er bij de meerderheid van de con ferentie „een duidelijke neiging" be stond „de rechten van de minderheid met voeten te treden". De Franse gedelegeerde had ver klaard, dat Frankrijk, wanneer het Britse voorstel verworpen zou wor den, de beslissingen van de conferen tie over het geschil niet zou accep teren, daar het een kwestie van in ternationaal recht betrof. Voor 9 Europese landen China en Triest is in het kader van het plan- Marshall opnieuw aankoopmachtiging verleend tot een totaalbedrag van 94.102.499 dollar. Het totaal der tot dusver verleende machtigingen komt hiermede op 1.001.986.433 dollar. Voorts werden nieuwe machtigingen goedge keurd voor Oceaanvracht ten bedrage van 2.381.309 dollar. Nederland krijgt van de nieuwe toewijzingen een bedrag van 3.689.779 dollar (excl. vrachtkosten). De volgen- gende producten kunnen hiervoor wor den gekocht (bedragen incl. vracht) talk voor 660.000 dollar, lijnolie (uit Canada) voor 837.500 dollar, lijnzaad (uit Mexico) voor 1.500.000 dollar, tar we voor 407.730 dollar en katoenen ga rens voor 1.100.000 dollar. Sedert de inwerkingtreding van het E.R.P. is aan Nederland tot dusver in totaal toegewezen (incl. vrachtkosten) 63.257.916 dollar. Een groep topografische ingenieurs, die belast was met onderzoekingen naar mogelijke verlenging van een spoorweg in de vallei van de Telemti, ten Noorden van de grote bocht van de Niger en die sedert 16 dagen niets meer van zich had laten horen, is te ruggevonden. doch alle leden van de expeditie zijn dood. Het waren noch tans beproefde Saharareizigers. Men vermoedt, dat de mannen bij het zoe ken naar een bron zijn omgekomen. Hun lijken zijn gevonden in de nabij heid van de vrachtauto, waarmede zij de tocht hadden ondernomen. De drie Amerikaansen die het schoon springen wonnen, v.l.n.r. Ann Olsen (2e), V. M. Draves (kampioene) en P. A. Elsener (3e). Volgens een communiqué van het ministerie van Landsverdediging heb ben de regeringsstrijdkrachten sedert het begin van het jaar in China en Mandsjoerije 89 steden prijsgegeven en 65 andere ingenomen. Betreffen de de militaire toestand tijdens het eerste halfjaar van 1948 meldt het communiqué dat de regeringstroepen 233.000 manschappen en de commu nisten 710.000 manschappen hebben verloren. De communisten hebben echter niet alleen hun verlies weder kunnen aan vullen, maar zij hebben bovendien hun getalsterkte verhoogd, terwijl de aan werving voor de nationale strijdkrach ten trager gaat wegens de begrotings beperkingen en de langdurige oefen periode. Wat de strategische toestand betreft heet het in het communiqué dat de communisten hun voornaamste doel, de Jang tse Kiang over te steken, niet hebben kunnen bereiken. Zij zijn er echter in geslaagd de verbindingen van de regeringstroepen te ontredde ren, de hand te leggen op .een grote hoeveelheid voedingsmiddelen, hun ge talsterkte te verhogen en hun opmars naar Tsjantoen, Tsjangsi. Tsjensi, Ho- nan Kiang Soe en Angh-Hoeei voort te zetten. In de Italiaanse Alpen heeft men 't wrak gevonden van een Amerikaanse Dakota, die met 20 mannen en één vrouw aan boord, sinds November ver mist werd. Het wrak lag diep in de sneeuw op een hoogte van 2700 meter in de Alpen ten Zuiden van Turijn, 6 uur voetreizens van de bewoonde we reld. Naar verluidt heeft men in het wrak twee lijken gevonden. Papieren, die men bij de lichamen aantrof, zouden de identiteit van het vliegtuig en zijn passagiers bewezen hebben. Een Ita liaanse skipatrouille is op weg naar de plaats des onheils. In November is het toestel door Engelse, Amerikaanse. Franse, Zwitserse en Italiaanse vlieg tuigen gezocht. Men verkeerde in de veronderstelling, dat het in de Franse zóne van Duitsland was neergekomen. Vóór de ramp zond het een reeks zwakke SOS-seinen. De Abessijnse Keizer heeft voor zijn luchtmacht zes Zweedse Safir-vliegtui- gen gekocht, die "gebouwd zijn in de Saab-fabrieken in Linkoping, waar ook de „Scandia" is geconstrueerd. In 1946 bestelde de keizer eveneens zes van deze toestellen, zodat hij thans over 'n dozijn Safirs beschikt. Graaf van Ro- sen, de bekende Zweedse vlieger, die commandant is van de Ethiopische luchtmacht, zal einde Augustus met een aantal Abessijnse vliegeniers in Linkoping aankomen. Zij zullen de toestellen naar Afrika overvliegen. senaat aanvaardt republikeins anti-inflatie wetsvoorstel De Amerikaanse senaat heeft Zater dag bij mondelinge stemming het re publikeinse anti-inflatie wetsontwerp, ter vervanging van de voorstellen van Truman, aanvaard. Het ontwerp gaat terug naar het Huis in verband met de door de Senaat aangebrachte wijzi gingen. doch de leiding van het Huis van Afgevaardigden heeft reeds ver klaard, dat zij de versie van de Senaat zou aanvaarden. Een „Fanny Blankers-Koen Gladiool'' Terwijl duizenden Amsterdammers gisteravond tevergeefs wachtten op Fanny Blankers-Koen, die met haar mede-athleten de trein had gemist waardoor het huldigings comité dus nog één dag geduld moest hebben, kwam uit Bever wijk het bericht, dat ons land thans een Fanny Blankers-Koen-gladiool bezit. Dt gladiool is gekweekt door de firma H. van Bragt uit Beverwijk en heeft een zacht lila kleur. In te genstelling tot de athlete, die van daag in de Haarlemmermeerstraat is te zien, valt de gladiool van haar naam te bezichtigen op de Handel-, Industrie en Tuinbouw tentoonstelling, die ter gelegen heid van het 650-jarig bestaan van Beverwijk aldaar wordt gehou den. Beverwijk opende het 650-jarig jubi leum met een officiële ontvangst ten raadhuize. De commissaris van de Ko ningin in Noord-Holland, dr. J. E. Ba ron de Vos van Steenwijk en de bur gemeesters der omliggende gemeenten behoorden tot de ere-gasten. Burge meester mr. H. J. J. Scholtens herdacht het roemrijke verleden van Beverwijk en trok vergelijkingen met Beverwijk van vandaag. Voorts voerden 't woord ir. van Ingenhousz, directeur der Kon. Ned. Hoogovens: de burgemeesters van Alkmaar en Velsen en vele andere sprekers. De ontvangst werd onderbro ken door een défilé van brandweer corpsen. Terwijl de kermisorgels van het aan grenzende feestterrein reeds schalden, opende burgemeester Scholtens de win kelweek. waaraan meer dan 250 win kelbedrijven deelnemen. De winkeliers zonden een pakket naar de Beverwijk se jongens in Indonesië. Een rondgang over de tentoonstelling, waarvan de Beverwijkse industrie wel de hoofd schotel vormde, deed zien, dat Bever wijk een zeer grote industrie heeft we ten op te bouwen. zuid-wester havent ten toonstellingstenten, De tentoonstelling, die in enorme tenten is ondergebracht, werd gisteren zwaar bedreigd door de felle Zuid- Westerstorm. De tentoonstellingsten ten werden deerlijk gehavend. Ruim honderd man hebben de gehele dag gewerkt om de tenten te restaureren. Gisteravond om zeven uur kon de ten toonstelling weer voor het puv k worden opengesteld. Een Bretonse trawler, die voor een pleziertocht met vacantiegangers was uitgevaren, is in de loop van de nacht dicht bij de ingang van de haven van Perros-Guirec, aan de kust van Bre- tagne, omgeslagen. Van de dertien op varenden konden er vijf worden ge red. De anderen verdronken. Tijdens stormweer is op de rede van Vlissingen een kraan losgeslagen van een ten anker liggende sleepboot. Beide zijn eigendom van de Griekse regering. De kraan is gestrand op de Kaloot-bank. Sleepboot-assistentie is uit Terneuzen en Vlissingen vertrok ken. Gistermiddag hebben de weinige badgasten, die zich in de nabijheid van de Zuiderpier te IJmuiden bevon den, een spannend avontuur meege maakt. Twee jongelui hadden zich te ver op de Zuiderpier gewaagd, waar het water door de storm overheen beukte. De heren durfden niet meer terug, zodat de reddingboot „Neeltje Jacoba" van de N.Z.H.R.M. er aan te pas moest komen. Intussen had zich een groep vrijwilligers gevormd, die met behulp van een reddingslijn de waaghalzen dwars door de overslaande zeeën naar het strand terughaalde. De „Neeltje Jacoba" bleef in de nabijheid om eventuële assistentie te verlenen, wat echter niet nodig was. BELGISCHE STENEN VOOR ONZE WEDEROPBOUW. In België zullen onderhandelingen worden aangeknoopt met het oog op het uitvoeren van Belgische bakste nen naar Nederland, waarvoor de gel den, die ter beschikking van Neder land zijn gesteld, binnen het raam van het Marshall-plan zouden kunnen worden gebruikt. Nederlands drenkeling opgepikt Verscheidene reddingboten ln havens aan het Kanaal moesten uitvaren wegens hevige wind en regen, waardoor schepen ln nood raakten. Het betreft hier volgens Reuter een noodweer, dat tot het kwaadste behoort, dat men zich herinneren kan. Een groot gedeelte van Zuid-Enge- land leed ernstige schade. In veertien uren is in gedeelten van Londen bijna vijfentwintig millimeter regen geval len. Een 360-ton metend Nederlands schip, de Ferocia, heeft nog hulp ver leend aan een klein jacht nabij Port land, totdat een reddingboot arriveer de, die het jacht op sleeptouw nam. De vier opvarenden zijn gered. NEDERLANDS SCHIP VERGAAN. Door de reddingboot van Guemsey, een der Kanaaleilanden, is gisteroch tend, zo meldt Reuter, een 54-jarige Nederlander opgepikt, N. Weiselmann geheten. Hü geraakte spoedig bewus teloos en werd in het noodziekenhuis op Guernsey opgenomen. Toen de drenkeling weer b{J kwam, vertelde hij, dat hij met vflt anderen bü ruwe zee het Neder landse jacht „Duenna" verlaten had om zich met een roeibootje in veiligheid te brengen. Het bootje was echter omgeslagen en daarna had Weiselmann niets meer van de anderen gezien. Allen waren van een zwemvest voorzien. Toen Weiselmann door de reddingboot werd opgepikt, verkeerde hü in een volkomen uitgeputte toe stand. Hij had zes uur in het water gelegen en was bovendien gewond. Van Guernsey is een vliegtuig op gestegen om eventuele andere over levenden op te sporen. De redding boot is ook weer uitgevaren. Nader wordt meegedeeld, dat in Lloyds register 1948 een jacht voor komt van de naam „Duenna". Dit behoort toe aan mrs. v. d. Bergh uit Southampton. Mogelük is de geredde heer Weiselmann, die volgens Reuter Nederlander is, een gast geweest. Men neemt aan, dat mevr. Van den Bergh de echtgenote is van de in Londen geboren luitenant-kolo nel Donald van den Bergh, voorzitter van het „Nederlands Weldadig heidsgenootschap" („Netherlands Benevolent Society") en lid der Londense magistratuur. Mevr. Van den Bergh heeft de havenautoriteiten van Guernsey Zaterdag meegedeeld, dat zü het plan had van Cherbourg naar Zuid- Afrika te varen. Na een week met besprekingen tussen Stalin en Molotof enerzijds en de Westerse afgezanten anderzijds, schijnt men tot de conclusie te zijn gekomen, dat de zaken niet zo eenvoudig liggen als men aanvankelijk wel meende. Uit de gebeurtenissen van de afgelopen week kan men nochtans twee belangrijke feiten opmaken: L de Sovjets wilden erg graag onderhandelen. 2. Men is het nog niet eens geworden bü de bespreking van Vrijdag avond met Molotof. De waarnemers wijzen met optimis me op het feit, dat binnen vier da gen na de aankomst van Frank Ro berts, de speciale afgezant van Bevin, en Walter Bedell Smith, de Ameri- kaunse ambassadeur, besprekingen hebben plaats gehad met Zorin, Mo lotof en Stalin zelf, hetgeen men als een bijzonder snelle gang van zaken beschouwt. Men veronderstelt, dat Molotof Vrij dagavond voorstellen heeft gedaan in verband met een eventuele bijeen komst van de raad van ministers, waar over de westerse afgezanten eerst rap port moesten uitbrengen aan hun re geringen, hetgeen inderdaad geschied is. Een hooggeplaatste Sovjet-Russische politieke functionaris heeft aan lei dende politici van de oostelijke zone verklaard, dat de besprekingen te Moskou de vier gealliëerden „redelijk dicht in de nabijheid van een voor lopig compromis over de actuele as pecten van de Berlijnse crisis hebben gebracht". Volgens de Sovjet-functionaris waren de besprekingen te Moskou over vier onderwerpen gegaan: 1. De Berlijnse crisis. De standpun ten ten aanzien van de actuele crisis waren aanzienlijk tot elkaar gebracht en er bestond een grote mogelijkheid, dat de Sovjets de blokkade zouden opheffen en de westelijke mogendheden de Oost mark zouden erkennen als de enige geldsoort in Berlijn. 2. West-Duitsland. De verschillende aspecten van het Duitse pro bleem, met inbegrip van de af- zonderlyke geldsanering, de voor gestelde regering te Frankfort en de kwestie van het Ruhrgebied waren door de westerse gezan ten besproken met Stalin en Mo lotof, doch op dit punt waren er nog geen tekenen van vooruit gang. 3. Schadevergoedingen. Het Sovjet standpunt was, dat deze kwestie definitief geregeld was te Pots dam. 4. De toekomstige status van Duits land. Dit punt zou door de Sovjets beschouwd worden als de beslis sende kwestie, door de ministers van buitenlandse zaken te regelen Van een bijeenkomst der vier staatshoofden zou geen sprake zijn. In de nacht van Zaterdag op Zon dag heeft een niet geïndentificeerd vliegtuig verscheidene passagiers afge zet op een vliegveld in het graafschap Middlesex. Het vliegtuig is onmiddel lijk daarna weer opgestegen. Door de duisternis hebben de onbekenden zich uit de voeten kunnen maken zonder dat hun papieren nagezien werden. De politis heeft een onderzoek in gesteld. Zaterdagmorgen hebben de nieuwe ministers op Soestdijk de eed afgelegd in handen van de Prinses-Regentes. Heden zal de Prinses-Regentes op het Paleis Soestdijk de minister-presi dent de Jieer W Drees ontvangen. Nu verscheidene leden der Eerste en Tweede Kamer een ministerszetel zul len gaan bekleden, kan worden mede gedeeld, dat zü in het parlement hoogst waarschijnlijk door de volgende per sonen zullen worden opgevolgd: Tweede Kamer: mr. Van Schaik,' door de heer J. H. W. van Koeverden te Bu ren; mr. Sassen door mej. M .A. M. Klomp te Arnhem; de heer Drees door J. Emmen te Naaldwijk; mr. Joekes door D. de Loor te Leeuwarden; de heer Mansholt door J. Tuin te Hooge- zand; mr. van Maarseveen door M. P. van der Weijden te Zevenhoven. Eerste Kamer; Piof. van den Brink door prof. L. J. C. Beaufort te Nijme gen; mr. Stikker door mr. W. C. Wende- laar te 's-Gravenhage; prof. Lieftinck door mr. G. E. van Walsum, burge meester van Delft; mr. dr. in 't Veld door H. J. de Dru te Havelte. Zaterdagmiddag hebben vertegen woordigers van de Bedrijfs-Unie Vervoer, omvattende de Nederlandse Vereniging van Spoor- en Tramweg personeel, de Nederlandse R. K. Bond van Spoor- en Trampersoneel St. Ra- phael en de Prot. Chr. Bond van Spoor- Tram- en ander Vervoerspersoneel met de Haagse burgemeester, mr. W. A. J. Visser en wethouder dr. B. van den Tempel besprekingen gevoerd over de recente staking bü de Haagse Tramweg Maatschappü. De verschil lende facetten van de vraagstukken rond deze staking werden onder de loupe genomen. Gezien het karakter der besprekingen kunnen voorshands hierover geen nadere mededelingen worden gedaan. DE ONTPLOFFINGSRAMP TE LUDWIGSHAFEN. De Franse deskundigen van de „Ba- dische Anilin" zijn van oordeel, dat de oorzaak van de ontploffing te Lud- wigshafen te wijten is aan het feit, dat een tankwagen, gevuld met dime- thylether, in de voile zon stond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 1