c DE DUMP TM Tante Sabine WIJ SPELEN BRIDGE NOG EENMAAL FANNY HET TREURSPEL .DAT HEET van Boenzel en Jonker Flonker CALVEs Wij luisteren naar grijpt in DE KRUISTOCHT VAN DE CATALINA P 85 Vliegtuig-armada als kerkhof in de rimboe H Er gaat niets boven Een vrouwelijke president? Color-Radio-kevers gesignaleerd Voor de Vrouw Sympathieke Engelse boodschap BIAK, 23 Juli. Biak.... eiland aan de Noordkust van Nieuw Guinea, vóór de tweede we reldoorlog onbekend. Een naam die nie mand ooit gehoord had. En met reden. Biak is'alleen maar een kalkrots, een onvruchtbaar brok steen, omspoeld door het blauwe water van de Stille Oceaan. Er leven een paar duizend Pa poea's op Biak en de omliggende eilan den, en het is een wonder hoe ze aan hun voedsel komen. Het meeste moet de zee leveren, onuitputtelijke leverancier van vis. Biak.... ineens het eiland waarop de schijnwerpers van de wereld vallen. Ineens spreekt iedereen over Biak. In eens kent iedereen dat eiland, die barre klip. Ineens gaat die naam langs duizend telegraafkabels, schalt in luidsprekers, knettert door radiotoestellen. Biak.... BiakBiak?...! Wat is er toch gebeurd met dat kalk- eiland. In het voorlaatste jaar van de grote wereldbrand ontdekten de Amerikanen dat dit eiland schitterende mogelijkhe den bood voor een gigantische vlieg tuigbasis. En die vliegtuigbasis kwèm er. Als de Yank iets aanpakt doet hij dat doorgaans goed ook. Dus kwam gf een dag dat er 200.000 Amerikanen op Biak landden. Dat ging niet gemakke lijk, omdat de Jappen er eerst bezit van hadden genomen. Aan de ene zijde van het eiland, waar geen riffen liggen, werd de strijd gestreden. De Jappen werden verpletterd en 200.000 Yanks gingen aan land. Een maand later was de vliegtuigbasis klaar. Een paar dui zend vliegtuigen, meest zware 4-moto- rige bommenwerpers, werden gestation- neerd en richtten van Biak uit hun aan vallen op de Pacific. De grote strijd om het bezit van de Pacific was ingezet. En eindigde met de overwinning van de gealliëerden. Toen werd het vrede. En er kwam een dag dat Amerikanen aan vertegen woordigers van de Nederlandse rege ring vroegen, of ze die vliegtuigen wil den kopen. En al het andere erbij. Radio-installaties, zend-toestellen, hospi talen, kortom, alles wat nodig is om een vliegtuigbasis van 200.000 man uit te rusten. De prijs was niet hoog, want de Yanks wilden er wel van af. Toch was die prijs de Nederlandse regering te hoog. Goed, zeiden de Yanks dan niet mijne heren. Graag of niet. En in 1000 4-motorige bommenwerpers ging in iedere motor een handgranaat. Daarna kwamen er bulldozers, die veegden deze armada van vliegtuigen bij elkaar op een open plaats in de wildernis. En de inventaris van de hospitalen en de rest, voor millioenen en millioenen aan waarde, werd in de ravijnen ge schoven door de bulldozers. En toen werd het stil op Biak. Geen Yank bleef achter. Biak was weer Biak. Een verlaten kalkrots in de Stille Oceaan. De vogels kwamen terug, de papa gaaien en de parkieten. En de kapot geschoten en verbrande palmen gingen weer groeien. De oorlog was over. Het was vrede. Gisteren stond ik in de dump. Gisteren reden Wassenburg, de foto graaf en ik langs een der betonwegen naar het kerkhof der vliegtuigen. (Be tonwegen, die over 2, hoogstens 3 jaar. verdwenen zullen zijn, opnieuw over woekerd door de wildernis die zich tóch niet laat terugdringen door mensenhanden. De dump.'n veld met 1000 bommen werpers. Ik zag in heel mijn leven nooit zó 'n luguber, mistroostig en treurig beeld als deze dump op Biak. Ze staan naast elkaar en door elkaar, zonder eni ge regelmaat. Bommenwerpers, Mit- chels en Dakota's. Glanzend en schit terend in de neerzengende zon, die over Biak staat. Het is heet en vochtig en je wordt somber gestemd, bij het zien van dit beeld van verval en ondergang. Het is alsof de vrede een uur geleden gete kend werd en de mannen van deze bommenwerpers even naar huis zijn gegaan om zich te verkleden. Hun ar mada Staat hier. Klaar om te starten. Alleen de motor behoeft nog maar te worden aangeslagen. De dump.... in wezen een ver schrikkelijk, een huiveringwekkend beeld van gestolde techniek. Vliegtui gen, zo ver je kunt zien. Met open bom- luiken, met open blisters, open ge schutskoepels. Nog geheel intact, op de motor na, waarin een handgranaat ex plodeerde. Daar staan ze.... met op de glan zende aluminium lijven de rode stre pen van de aantallen der gebombar deerde schepen. Soms 10 strepen, soms 30..,. soms meer. Met de getallen van de uitgevoerd» bombardementen. En met de namen van de bemanningen soms erop geschilderd. Er staat nog méér geschilderd, op die aluminium lijven van deze fantas tisch grote lucht-armada. Namen van meisjes: ,,For Jenny".. „Lady of mij heart"„Princess of Love"Dixy LeeFor ever Jenniver.... Dange- rous Lilly.Red Angel. En weer andere toestellen: „Dark Rangers", Texas Hunters.... Blue De- vils. Sommige hebben geen namen, maar dragen afbeeldingen, vaak 2 meter in omvang Mickey Mouse, Poppeye, een dansgirl, vaak sinistere doodskoppen met gekruiste beenderen er boven en er onder. 1000 vliegtuigen en ze léven! Ze leven daar in de felle zon die boven Biak woedt. Ergens kraakt een vleugel, hier knarst iets in een motor, daar trilt een stuk blister—glas. Luister goeddan kun je de laatste siddering, de laatste trilling van de motoren nog horen.... zie, daar zitten de mannen, jonge Yanks, die de Pacific gaan zuiveren van de gele pest der Jappen. Hoor. daar ruist een propeller en pas op, kom niet te dicht bij de schroefwind. Hoor., hóór., hier staat de grootste luchtvloot aller tijden klaar om te starten. Ruisen de wieken zullen straks gaan over de mateloze wijdheid van de Stille Oceaan. Zij bevochten onze vrijheid, zij dreven du gele rover terug tot in zijn eigen hol. Armada van bommenwerpers. Glan zende beesten, glinsterende luchtreuzen. Hóór.hóóriedere bommenwer per vertelt zijn eigen verhaal. Van hel denfeiten en teleurstelling. Zie de ko gelgaten in de lijven dezer toestellen, zie de splinters in de glazen van de ge- schutkoepels. Het is benauwend en verbijsterend, dit kerkhof der Pacificluchtarmada midden in de wildernis. En zie daar daar nadert de wildernis. Hier groeit al mos over de vleugels, daar ranken de eerste lianen aan, als valse slangen die zich zullen werpen op de stalen robots, hen zullen omklemmen, en zul len verpletteren. Want al het staal en al het aluminium en al het onbreekbaar glas ter wereld zijn niet zó sterk, dat de wildernis hen niet aan kan. Ze konden dc luchtmacht der Jappen aan, maar de jungle is sterker. Onmeetbaar sterker. Daar is geen metaal ter wereld dat de jungle kan overwinnen. En de zon stooft en zengt en brandt op die armade en iedere dag komt de rimboe, de wildernis, nader en nader. Da eerste toestellen zijn reeds ingesponnen in de uitlopers van de groene hel. Dan zal het eerst met recht stil wor den op het kerkhof der Pacific-lucht- vloot. Dan zullen de vogels komen en nog een laatste verwonderde blik wer pen <Jp dat glinsterende en fonkelende daar onder hen. En daarna zal de duis ternis komen. En in het groen van de wildernis en de vochtige kalksteen van Biak, zal voor eeuwig ten onder gaan dat ontzaglijke wapen dat in wezen de tweede wereldbrand overwon: de lucht vloot. Op Biak voltrekt zich een tragedie. Duizend vliegtuigen gaan ten onder. Duizend volledige vliegtuigen, met al leen een handgranaat in de motor. Haal ze weg, zult U zeggen. Biak ligt niet naast de deur, lezers. Biak ligt aan het einde van de wereld. Wie dit beeld ooit aanschouwde, een armada van vliegtuigen, overwoekerd door de wildernis, die zijn rechten te rugneemt, die weet de betekenis van „het treurspel Biak" Ik kan mij moei lijk een troosteloze, droefgeestiger, el lendiger en smadelijker beeld voorstel len dan dit. Ziehier dan: wat eens de glorie der gealliëerden was! Ziehier, het einde van de roemruchte luchtvloot der Vrije Volken. Ziehier, de volledige ondergang van een wereld van techniek, ten onder gaand in de verlatenheid van de rimboe op de kalkrots, die Biak heet. Is het dan een wonder, lezer, dat men in de avond, lopend langs het strand van Biak, met de maan vuurspattend op de koraalriffen, zich gaat afvragen wat de zin van dit alles is en of deze we reld, die luchtarmada's als waardeloos vuil op de mestvaalt in de wildernis gooit, niet inderdaad aan de voor avond van zijn totale ondergang staat? ANTHONY VAN KAMPEN. PtfirteitT VET. 45.Jonker Flonker en Boenzel pas seerden twee reusachtige zwarte sphinxen met gebroken neuzen en liepen een trap op. Toen Jonker Flonker even kuchte kwam er van heel ver uit het gebouw een echo naar boven. Ze kwamen in een enorme koepel. Onder het flauwe licht van de hoge lampen, in stenen stoelen, met hun handen op de leuningen, zaten roerloze beelden van oude pharao's en hun ko ninginnen. In het midden, op een voet stuk stond een Egyptische god met een hondenkop. „Vreemde combinatie, baas", zei Boenzel in het voorbijgaan en hij keek nog eens even verbaasd om. „Stelt U zich mij eens voor met een mensenhoofd. Het zal mij benieuwen waar we terecht komen. Als we die kazen nu maar te pakken kunnen krijgen Aan het andere einde van de dome was een dubbele deur, waarop een bord hing met Tentoonstelling er op. De suppoosten gooiden de twee vleu gels open. Jonker Flonker en Boenzel bleven voor de ingang staan. Ze keken in een hel verlichte zaal die vol met mensen stond De wanden v:aren met jute bespannen; daarop hin gen allerlei ouwe gebarsten borden en stukken van stenen met vechtende fi guren er in gebeeldhouwd. Overal in de zaal stonden restanten van marmeren mensen met afgeslagen hoofden en ar men, brokken van draperieën, uitstal kasten met vazen er in en kannen en scherven.... Maar de aandacht van alle bezoekers was gericht op een verhoging in het midden, waarop, naast elkaar, drie prachtige Edammer kazen troon den..,. Vlak daarbij, in een kring van luisteraars, stond een heer met een sik, die bezig was te praten „Dat is dr. Scherf", fluisterde Boen zel. „Laten we eerst horen, wat ie te zeggen heeft". „Goed, zei Jonker Flonker. PUDDING CUSTARD. MAÏZENA XLIV. DE TWEE SLAM-SPELLEN. De beide slam-spellen uit onze vorige rubriek hebben wel belangstelling ge had. In het eerste spel was de kaart- verdeling als volgt: S: h H: h R: b KI: 7 Truman gelooft, dat er 'n goede kans bestaat, dat de Verenigde Staten nog eens 'n presidente zul len hebben. „Het is niet alleen 'n mogelijkheid, maar een grote waarschijnlijkheid", zei hij tegen een groep meisjes, die een bezoek aan het Witte Huis brachten. S: 9-8-7-6 H: 7-4-3 R: v - 7 - 3 KI: v - 8 - 5 v - b - 8 - 5 -9-5-4 6-2 S: 5 - 4 - H: 6-2 R: 10-8-6 3 - 2 10-4-3 a - KI: b 10 v - b - 10 - 9 h - 2 h - 9 S: H: a R: a KI: a Zuid moet groot slam harten maken en 't spel gaat als volgt na uitkomst door West met sch. 9: le slag: West sch 9, boer, 2 aas. 2e slag: Zuid harten aas, 3, 5, 2; 3e slag: Zuid harten vrouw, 4, 8 6; 4e slag: Zuid r aas, 3, 4, 6; 5e slag: Zuid r. heer, 7, 5, 8; 6e slag: Zuid sch. 10, 6, vrouw, 3; 7e slag: Noord sch. heer, 4 ruiten 2, sch. 7; 8e slag: Noord r. 9, 10, troef 9, r. vr.; 9e slag: Zuid harten 10, 7, heer, kl. 3; 10e slag: Noord ruiten boer, waarop in Zuid de kl. 9 weggaat. Tweede spel. Kaartverdeling: S: b H: 9 R: v Kl: 4 10-9-6 5 - 4 - 5-3 5-4 3 S: H: R: 2 v. - 7 - 2 10-8-6 10-9-7 Kl: 9 - 6 - 5 - 2 b v-b-7-4-2 R: 'a-b-8-6-3 Ki.: v-b-10-8-7 S: a-h H: a-h R: h Kl: a-h. Zuid moet klein slam harten spelen en West komt uit met kl. vrouw. le slag: West kl. vrouw, 4, 2, heer; 2e slag: Zuid harten aas, ruiten 3, 3, 6! 3e slag: Zuid kl. aas!, 7, 4, 5; 4e slag: Zuid ruiten heer, West r. aas, 2, 7. 5e slag: Speelt West, die aan de slag is, Klaver na, dan troeft Zuid in de blinde en gooit uit eigen hand sch. boer weg. Ruiten naspelen in de 5e slag helpt ook niet, want dan wordt op ruiten vrouw de schoppen boer weggewerkt. Er blijft voor West dus niets anders over dan schoppen na te spelen, maar daardoor speelt hij in de heerboer van Zuid. West is dus gedwongen geworden zo gunstig mogelijk voor Zuid te spelen. Wij waren laatst neergestreken, aldus de Haagse Crt., op een terrasje in Scheveningen, zbrgvuldig uitgezocht, omdat er géén muziek was. Er was alleen lieVrüisen van de zee en het getwater van schelle kinderstemme tjes, een der weinige geluiden, die een moegebeukt trommelvlies kan verdra gen. Tot de stilte werd verbroken door een afgrijselijk jazz-gejengel, dat bleek te komen uit een soort kleurig ge streept kevertje met Twee knopoogjes, dat zich bevond op een tafeltje van 'n« paar Amerikanen. Een nieuwe Ameri kaanse invasie Wij moeten vlug zijn in de bestrij ding van dit luidruchtig ongedierte, dat reeds dieper het land is ingedron gen en gevaarlijker is dan zijn bijna- naamgenoot. Die vreet alleen aardap pelloof en dit trommelvliezen. Wist Udat U van singel- of tapijtband, dat U in bedden- en tapijt zaken in verschillende kleuren kunt kopen, een stevige boodschappen- of boekentas kunt maken? U heeft hier voor nodig 5 meter band van 7 cm breed. De voor- en achterkant bestaan ieder uit 4 repen van 40 cm lang, die U smal op elkaar stikt of met een over handse steek aan elkaar zet. Een stuk van 100 cm lang vormt de bodem en de zijkanten. Twee stukken van 30 cm lang, dubbel gevouwen en dichtgestikt zijn de hengsels U voert de tas met satinet of kunstzijde (bijvoorbeeld van een oude jurk). Maakt U er een badtas van, neem dan plastic als voering. U kunt desgewenst langs de bovenkant een treksluiting naaien. Denkt U erom, dat deze met de dichte kant ongeveer 10 cm moet oversteken om de tas ver genoeg te kunnen openmaken? Vóór het voeren borduurt U met gekleurde wol een aardig randje over de naden of U naait er een fleurig motief op van restjes vilt of andere stof. gIR PHILIP NOEL BAKER de Britse minister voor 't gemenebest, heeft zich via 't Nederlands Olympisch Co mité met een speciale bood schap gewend tot het Neder landse volk, waarin hij zijn gedachten weergeeft, bezon ken en wel overwogen, over de prestaties, welke Fanny Blankers-Koen heeft ver richt op de Olympische Spe len. MINISTER Noel Baker schrijft, dat de Britse bla den foto's hebben gepubli ceerd van Fanny Blankers- Koen, waarop men kan zien hoe zij de 100 m, 200 "m, de hordenloop en de estafette won. Na de athletiekweek zagen we een geheel andere foto in de kranten. Een foto van Fanpy Blankers-Koen op de drempel van haar huis, met haar dochtertje op haar knie, als zij bezig is 3 jeugdige athleten te starten, waar ook haar zoontje bij is. Deze foto completeerde de verovering, welke Fanny Blankers-Koen op de Brit se harten in Londen' heeft gemaakt. Elke dag dat zij hier was sloeg zij een Britse athlete, maar elke dag mochten de Britse meisjes en het Britse publiek haar beter, en aan het slot werd mij gezegd, dat onze meisjes besloten hebben te trouwen zoals Fanny, twee kinderen té hebben, en dan nog even snel te lopen als zij. Voor de Britse toeschouwers is zij wellicht de grootste en meest attractieve figuur van de Olympische Spelen gewor den. £)E OUDE GRIEKEN, van wie wij de inspiratie heb ben gekregen voor de mo derne Olympische Spelen, vormden een volk van ath leten, mannen en vrouwen. Zelfs als er mensen tégen waren, sprak ik, aldus Noel Baker, mij uit ten gunsto van het deelnemen van vrouwen aan de huidige Spelen. Het definitieve be wijs dat dit standpunt goed is, werd in 1946 te Oslo ge geven door de Nederlandse meisjes. Ik zal nooit verge ten hoe de vier Nederlandse dames, toen zij de estafette hadden gewonnen, door het stadion renden om hun me dailles te gaan halen. UIER IN LONDEN heeft Fanny Blankers-Koen' be wezen, dat de vrouwen als athleten gratievol kunnen blijven en dat zij verder even prachtige athleten kunnen zijn als de man. Te Wimbledon werd gezegd dat het dames-tennis een anti climax betekende. Dat zelf de zou met de athletiekwed- strijden der Olympische Spelen het geval zijn. Maar niemand die die week in Wembley is geweest zal dit standpunt kunnen handha ven. Voor de toeschouwers en voor de deskundigen wa ren de eindstrijden der da meswedstrijden belangrijk en gaven evenveel voldoe ning als die der andere on derdelen van de athletiek. CN het is Fanny Blankers- Koen geweest, die door haar lopen, haar huwelijk, haar kinderen, haar eenvoud en haar sympathieke hou ding alle argumenten van hen, die tegenstanders zijn van de damesathletiek, heeft weggevaagd. Voor mij en voor zovele anderen die haar hebben ge zien, heeft Fanny Blankers- Koen een lieflijke maar te gelijk ook heroische indruk gemaakt, welke zal blijven tot in lengte van dagen. PROGRAMMA VOOR HEDENAVOND HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om S, 8 en 11 uur AVRO: 6,20 Sport- praatje 6,35 Een avond in Weenen 7,15 „De kastelen y^an Wouter en Jona than" 7,30 Muziek 8,05 Echo van de dag 8,15 Uitzending van het vierde con cert van de „Salzburger Festspiele 10,00 De Koninklijke Marine in oorlogstijd 10,15 Gramofoonplaten 11,15 A Lon den Symphoriie HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur NCRV: 6,15 Land en tuinbouw 6,30 Voor de Strijdkrach ten 7,15 Leger des Heils-kwartier 7,30 Het actueel geluid 7,45 De Rege- rings-Voorlichtingsdienst antwoordt 8.05 Programma-proloog 8,15 Plaat-varia 9,00 Sweelinck-kwartet 9,30 In de bloei ende tuinen van Hilversum 10,15 ,,D« vaart der Volken" 10,35 Gramofoon platen 10,45 Avondoverdenking 11,15 Slotaccoord PROGRAMMA VOOR VRIJDAG HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18 Opera-programma 8,50 Voor de huis vrouw 9,00 Gramofoonplaten 9,35 Kwintet VPRO: 10,00 Morgenwijding VARA: 10,20 Gilbert en Sullivan (selectie) (gr pi) 10,30 Voor de vrouw 10,45 Hol landse liederen 11,00 Bloedwraak om een hond 11,20 Licht orkest-concert AVRO: 12,00 Melodieën van Garcia Qui- roga 12,33 ^port en prognoses 12.45 Pierre Palla (orgel) 1,20 Ensemble Jo Bos 1,50 Rlchard Tauber dirigeert het strijkorkest van Melachrino 2,00 Kook kunst 2,20 Het Omroep-Kamerorkest 3,00 Ons volk in zijn dichters 3,20 Het Kamer-orkest VARA: 4,00 Tino Rossi en Jo Stafford zingen met orkest 4,30 Vacantie-tljd 5,00 Semi-populair-pro- gramma 8,15 ,,De Vara feliciteert" 6,40 Orgelspel door Johan Jong 7,00 Denk om de bocht 7,15 „Op het Post kantoor" VPRO: 7.30 Gesprekken over de Bergrede 7,50 Tien voor acht 8,05 „Credo" 8,3o „De komende assemblee" VARA: 9,00 Men vraagten wij draaien 9,30 Schuldig of pnschuldig 9.50 Op vleug'len van muziek 10,00 Bui tenlands weekoverzicht 10,15 Swing and sweet -n VPRO: 10,40 Avondwijding 11,15 Symphonisch Vrijdag-avondconcert HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur KRO: 8,15 P'uk de dag 9.00 Gedeelten uit opera's van Verdi 9,35 Chansons van Jean Lenoir 9,45 Kwartet 10,10 Muziek houdt fit 11,00 De Zonnebloem 11,35 Als de ziele luistert 11,45 Gramofoon platen 12,03 Muziek 12,33 Het orkest zonder naam 1,20 Het orkest zonder naam (vervolg) 1,50 Van man tot man 2,00 „Schoppenvrouw" 3,10 De strijk orkesten van Morton Gould en Melachrino 3,30 Symphonisch morgenconcert 4,10 Gramofoonplaten 4,40 Spaanse muziek 5,00 Grote vacantie 5,15 Elk wat wils 5,45 Wat het buitenland leest 6,00 Septet Johnny Ombach 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Weense specialitei ten 7,45 De Kilima Hawaiïans 8,05 Gramofoonmuziek 8,12 Relais uit het Kurhaus te Scheveningen 10,00 „Een van velen" 10,25 Gramofoonmuziek 10,37 Actualiteiten 11,15 Een dansje tot besluit Oostenrijk zal een hoeveelheid timmerhout naar Zwitserland sturen in ruil voor een olifant, een pelikaan, een paar tijgers, beren en zwarte pan ters voor de dierentuin in Wenen. ROMAN .VAN MARIASAWF-RSKY. 25. „Daar is de wagen, meisjes", zei hij, goed gehumeurd. „Stap in, dan zullen we maken, dat we naar huis komen. Peter zit vast al met de thee te wach ten". De auto reed het stadje in en be reikte weldra de Lindenallée. Sabine Reuder zat met haar hand werkje aan het raam. Van tijd tot tijd wierp ze een blik in haar spionnetje. Het geluid van de vaart verminderen de auto joeg haar van haar plaats op cn, stom verbaasd, drukte ze haar neus tegen het klas. „Emma, Emma!!" riep ze opgewon den. „De kapitein brengt twee jonge dames mee naar huis. Hemeltjelief, wat moet dat betekenen?" Wat het inderdaad betekende, zou den voorlopig noch juffrouw Sabine, noch Emma te weten komen. Zij za gen slechts, hoe Peter, het factotum van de kapitein, naar buiten kwam, de koffers uit de auto tilde en daar na met Mengelberg en diens verras send vrouwelijk gezelschap verdween. Waarop de huisdeur met een harde slag in het slot viel. „Ik heet jullie van harte welkom, meisjes", zei de kapitein. „Ik hoop, dat jullie het hier naar je zin zult heb ben". Beate mompelde een woord van dank. maar Irene deed er het zwijgen toe. Voorlopig zag het er allerminst naar uit, dat ze zich hier op haar ge mak zou voelen. Het donkere huis en de muffe lucht, die er hing, werkten op haar zenuwen. Ze keek in de gang en in het trappenhuis, dat er verschrik kelijk uitzag en ontdekte, behalve de ongeschoren Peter, geen enkele dienst bare geest. „Waar zijn onze kamers, oom?" vroeg ze. „Ik zou me graag wat verfrissen en verkleden. Misschien kan het dienst meisje ons even de weg wijzen". De kapitein lachte. „Hier is gelukkig geen meisje. Peter doet alles en zal jullie ook je kamers laten zien. Mars, ouwe zeerot, neem jij de dames eens onder je hoede. Binnen een half uur verwacht ik jullie met de thee". De beide meisjes gingen achter de oude matroos de trap op. Deze bracht hen in twee betrekkelijk kleine ka mers van schier Spartaanse eenvoud. Men kon merken, dat er pas schoon gemaakt was, want het rook er nog danig naar groene zeep. Maar nergens was een bloempotje of ^en andere at tentie, waarvoor een vrouw zo gevoe lig is, te ontdekken. En bij dat alles voelde Peter zich nog geroepen haar met zijn zware basstem op vermanende toon toe te voegen: „Denkt u er vooral om op tijd te zijn. dames. Als u de kapitein laat wachten, is hij niet voor de poes en dan kunt u op een paar dagen slecht weer rekenen!" Na welk welgemeend advies het handige meisje voor alles schielijk ver dween. Beate begon onmiddellijk haar kof fer uit te pakken, maar Irene liet zich in een ongemakkelijke, ouderwetse armstoel vallen en luchtte haar ge moed. „Dat is hier eenvoudig verschrikke lijk! Ik heb me die'omgeving heel an ders voorgesteld. En ik vind het in één woord onbeschaamd van oom Ju les om twee jongedames in een zo onverzorgde, ouwe kast te willen op sluiten. Wat zeg jij er wel van. Beate?" Beate gaf geen antwoord. „Ik blijf hier geen vier en twintig uur!" ging Irene woedend voort. Als ik ergens te gast ben, wens ik dien overeenkomstig te worden behandeld. Maar hier schijnt geen sprake te zijn van enig comfortEr is nota bene niet eens een dienstbode in huis!!" „Je moet je verkleden, Irene", meen de Beate, haar te moeten waarschu wen. „En m'n koffers uitpakken en alles opbergen en de hele boel alleen doen. Nou, dat is me een prachtige ontvangst hier. „Geef mij je sleutels maar zei Beitt. Zc pakte de koffers uit en hielp haar nicht bij het opbergen in de kast. Toen er beneden in de gang op de gong werd geslagen, waren de beide meisjes gereed. Zij spoedden zich de trap af en gingen de eetkamer binnen. Dit bleek een groot ongezellig vertrek te zijn. Peter was druk in de weer met een perculator. Op de ronde, slecht ge dekte tafel stond een mandje, waarin dikke sneden brood en oudbakken be schuit lagen opgestapeld. Een kluit bo ter was enigszins onsmakelijk op een bord gekwakt. Daarnaast stond een kleverig jampotje, dat er bepaald vies uitzag en naast Mengelbergs bord troonde de rumfles. „Tast toe. meisjes en laat het jullie vooral goed smaken", moedigde oom Jules hen aan. Voor Beate was dit ganselijk over bodig. Ze was nu eenmaal niet ver wend en de reis had haar, ondanks het bescheiden maal in de D-trein. hongerig gemaakt. Derhalve liet ze zich niet twee maal nodigen. Irene daarentegen kostte het veel moeite iets te nemen en tenslotte liet ze nog een deel van de ene boterham die ze slechts dun besmeerd had, op haar bord liggen. „Wel", zei de kapitein, „jij hebt ze ker niet veel trek, wat?" „Neen", antwoordde Irene bits. Na de maaltijd wendde ze vermoeid heid voor en ging ze naar haar ka mer. Daar wist ze niet, of ze van lou ter teleurstelling moest huilen dan wel in woede zou uitbarsten. Ze wierp zich languit op bed. Beate wilde haar volgen, omdat zij dacht, dat haar oom misschien liever alleen wilde blijven, maar deze hield haar bij de deur terug. „Blijf hier en ga daar eens zitten", commandeerde hij. Zelf begon hij met grote stapper de kamer op en neer te lopen, waarbij Beate hem angstig van terzijde volgde Eindelijk bleef hij vlak voor haar staan, terwijl hij haar on derzoekend aankeek. „Je bent niet veel veranderd, meis je", zei hij. „Ik vrees van niet, nee ik ben nog altijd de lelijke Beate", antwoord de het meisje met een verlegen glim lach. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 3