TOMADO
M/ówdi
HET UAL OER BESLISSING
DE MAN ZONDER GEHEUGEN
Garage MOORMAN Tel. 2860
A.s. Zaterdag 4 Sept. 10 uur
van onze luxe brood- en
banketbakkerij
Sintelbaanraces voor motoren
Nog geen straalvliegtuigen
voor de K.L.M.
JUTTERÏJES
PER LUXE TOURINGCAR
WITTE
Amerika zoekt naar nieuwe brandstof
HELOER's MANNENKOOR
A. J. VAN SPIJKER
De Directie van het Tivoli Theater
Straalmotor
nog niet geschikt voor
burgerluchtvaart
NET OP TIJD
gewone
repetitie
Hier ben ik dan eindelijk:
DE TOMADO-ROERZEEF
Laat nu die onhandige lepel bij het
zeven maar liggen, dat vermoeiende
werkje doe ik veel beter voor U!
Als een echte TOMADO, roer en zeef
ik alles in een „handomdraai".
In elk huis - hoort Tornado thuis!"
Verkrijgbaar in iedere zaak van huishoudelijke artikelen.
NED. HERVORMD KERKKOOR
Vrijdag a.s. GEEN REPETITIE.
Typen
Steno
Talen
Boek h.
Mondelinge en Schriftelijke
CURSUSSEN
v/h S. 1 Lutterot-Kamper
Te koop aangeboden
Te koop gevraagd
Te huur aangeboden
Personeel
Diversen
Brood- en banketbakkerij
1.1. COERT SMII - SRftKKEVELDWEG 182
U ZOEKT LEKKERE KAAS?
F. GRIJPSTRA
Ook U kunt dat zijn, ais Uzfch
dagelijks wast met Lux Toilet -
Uw teint wordt fasen aarttre'
weet het wel!
9 va» de 10
LUX TOILET ZEEP
op hot Gemeentelijk Sportpark te Alkmaar,
op Zaterdag 4 September a.s. Aanvang 3 uur
50 renners aan de start! Prijzen f4.—, f2.50, f2.— en f 1.50
r j Voorverk°opC. de Grand, WaagpUïin, telef. K 2200-3305
Onze luchtvaartmedewerker, die
momenteel in de Verenigde Staten
vertoeft, zond ons uit Boston het bij
gaande artikel over de vooruitzichten
van de straalmotoren voor vliegtui
gen, waarvoor in Amerika thans
koortsachtig een nieuwe brandstof
wordt gezocht Tevens geeft htJ een
inzicht in de Convair-vUegtuigen,
waarvan er in San Diego 12 voor de
klm op stapel staan.
|\K straalmotor is nog niet geschikt
voor de burgerluchtvaart. Men had
zich de revolutie welke het schroef-
loze vliegtuig inleidde, krachtiger voor
gesteld doch thans, vier jaren nadat
de Britse ingenieur Whittle de eerste
„straaljager" tegen de Duitsers de
lucht instuurde, zijn wij nog niet zo
heel veel verder gekomen. Wel tracht
de burgerluchtvaart al van het „straal-
prineipe" te profiteren door de uitlaat
gassen van de motoren te benutten als
extra-energiebron. De Convair-toestel
len, welke de KLM besteld heeft in
San Diego kunnen door dit „compro
mis-principe" het motorvermogen met
ruim 250 paardekrachten opvoeren....
Uit de gesprekken die ik in Boston
had met een ingenieur van de „Wright"
motorenfabrieken blijkt, dat er met
man en macht gewerkt wordt aan een
geheel nieuwe brandstof voor de
straalmotor.
Wright, de fabriek, die zoveel hon
derden voortreffelijke motoren aan de
KLM leverde, schijnt niet de enige te
zijn, die op de goede weg is. Pratt
Whitney, wier producten ook bij de
KLM zeer bekend zijn, moet bijna het
..Eureka" kunnen roepen en tenslotte
is ook de General Electric met een ge
hele studie afdeling bezig de techni
sche evolutie van de voortstuwings
motor een eind verder te brengen.
HET KERNPROBLEEM,
kernprobleem van de bruikbaar
heid van de straalmotor is nog
steeds, dat de brandstof, die men er
thans voor beschikbaar heeft, te duur
is en teveel weegt. Op elke liter brand
stof, die men wint gaat twee liter kost
bare aardolie verloren voor het nor
male gebruik, en dan consumeert de
straalmotor zoveel dat het vliegtuig
in plaats van betalende lading, passa-
giess, post en vracht, brandstof moet
meenemen. Nu heeft men het wél ge
presteerd met zo'n straaljager een
vlucht van 1700 km. te maken, maar
daarmee kan men geen belangstelling
bij de mannen van de burgerluchtvaart
wekken.
Daarom zoekt Amerika naa» een
nieuwe brandstof voor de straalmotor
en voor die gevonden is kan men niet
verwachten, dat de burgerluchtvaart
van de dbor haar beproefde benzine
motor afstapt.
Overigens moeten wij toch, spre
kend over de Convair-liner, zeggen.
dat de KLM geboft heeft door deze
toestellen nog voor de oude prijs te
krijgen. Het dozijn, dat thans in Cali-
fornië voor de Nederlandse maatschap
pij wordt gereedgemaakt, kost ons land
3'/t millioen dollar en na de prijsver
hoging zou voor deze bescheiden vloot
nog eens 1millioen dollar extra be
rekend zijn. Die ontlopen wij dus en
men mag de KLM dankbaar zijn voor
haar vroegtijdig initiatief het voor
treffelijk product van de Consolidated
Vultee fabriek te bestellen. Vliegtuigen
zijn in Amerika zo duur geworden,
dat de maatschappijen aarzelen haar
luchtvloten te vernieuwen. Talrijke or
ders aan de industrie in Californië zijn
dan ook al ingetrokken. De burger
luchtvaart heeft hier het vorige jaar
met een groot verlies gewerkt, zodat
men het voorlopig voorzichtig aan
wil doen.
OM DE EXPORT-MARKT.
JNMIDDELS mobiliseren de grote in-
dustrieëlen alle krachten om de ex
portmarkt in handen te houden. De
Engelsen schijnen eindelijk wat meer
economische achtergrond aan hun in
dustrie te hebben gegeven en zich
langzamerhand gereed te maken voor
een indrukwekkende export-campagne.
Men gelooft deze in Amerika bij
voorbaat in de hand te hebben, omdat
Engeland zo aan banden gelegd wordt
wat zijn industrieële export-poliue
betreft door de aanvaarding van de
Marshallhulp, waarover men niet aiieen
in de Britse scheepsbouw onvriendelijk
praat. Betere kansen voor de concur
rentie met Amerika hebben de landen,
die in de eerste jaren nog onafhanke
lijk zijn van Amerikaanse leveranties,
zoals Zweden, dat zelf beschikt °ve^
een voortreffelijk „thuis-gemaakt
staal en al bijzonder aardige auto's en
vliegtuigen maakt. De Saab-fabrieken
maken thans veel reclame in de lan
den die tot dusverre met Amerikaanse
toestellen vlogen. De Scandinavische
luchtvaart, die zich door de krachtige
coördinatie groot heeft gemaakt zal
wel overgaan op de tweemotorige
Scandia, een degelijk maar prozaïsch
vliegtuig, dat echter niet in dollars be
taald behoeft te worden. De KLM
moet ook rekening gaan houden met
hetgeen in Europa gemaakt wordt en
dat beseft men terdege in Amerika.
Vandaar dat die brandstof voor de
straalmotoren zo belangrijk is. Slagen
de Amerikanen er immers in gehele
nieuwe normen aan de vliegtuigin
dustrie te geven, dan kunnen zij hun
betrekkelijke monopoliepositie in de
wereld nog een tijd handhaven.
Whittle kwam als Commodore
van de Engelse luchtvaart, reeds
in 1930 op de gedachte een
straalmotor te bouwen. De Staat
noch de industrie wilde echter
iets weten van deze uitvinding,
zodat de uitvinder ging bedelen
tot hij voldoende geld had om
z ij n moter te kunnen bou
wen. Helaas kreeg hij niet vol
doende bijeen en moest zelfs zijn
patent laten vallen: aan niet
verwezenlijkte winsten kostte
hem dat enkele honderdduizen
den ponden.
Eerst door de oorlog kreeg men
plotseling belangstelling voor de
straalmotor en in staatsdienst
werd de uitvinder in de gelegen
heid gesteld zijn vinding uit te
werken.
In 1944 kende de schatkist hem
een beloning van 10.000 pond
toe, doch Whittle weigerde. De
Koninklijke Commissie werd ge
vraagd een en ander te onder
zoeken waaruit het besluit ii
ontsproten Whittle een bedrag in
eens van 50.000 pond sterling toe
te kennen.
Met grote blijdschap
geven wij U kennis van
de geboorte van ons
dochtertje
DIEUWERTJB.
H. KALF—TOL.
A. KALF.
Den Helder, 28 Aug. '48.
Jonkerstraat 51.
Geboren op Koninginne
dag:
PIETER HENDRIKU8,
zoon van
P. H. KRUIJFF en
A. KRUIJFF—
KRAMER.
Reigerstraat 70.
Met dank aan God en
grote blijdschap geven
wij kennis van de ge
boorte van onze dochter
PIETERNELLA
LAURINA.
WIJ noemen haar: INA.
JOH. v. DOORN
B. v. DOORN—
NIEUWENHUIZEN.
Den Helder, 1 Sept. '48.
v. Hogendorpstraat 39.
In plaats van kaarten.
4 September 1948 ver-
lovjn zich:
DORA BEIJER.
Gasstraat 39
fcn
HENDRIK BAIS,
Binnenhaven 70.
Receptie. Binnenhaven 70
De 5e September hopen
onze lieve Opa en Oma
A. VAN HETEREN
en
W. VAN HETEREN—
GREEVE
de dag te herdenken dat
zij 40 jaar geleden in de
echt werden verbonden.
Dat srij nog lang gespaard
mogen blijven is de wens
van hun liefhebbende
kleinkinderen.
HERTE, MIMI en WIM
VAN HETEREN.
Den Helder,
HANS. MARTIEN,
WILLY TREFFERS.
Ankerpark 1.
ZONDAG 5 SEPT.
NED. HERV. KERK
JULIANADORP
nm. 2,30 ds. SALM,
Doopsbediening.
Aangifte Zaterdagavond
WINKELJUFFROUW
gevr. alléén 's middags.
„Rokende Amerikaan".
Gevraagd een
AUTO-MONTEUR,
zelfstandig kunnende wer
ken.
GARAGE DE GRAAF.
Breezand. Telefoon 291.
EEN FLINKE JONGEN
of BEZORGER
gevraagd.
STOOMWASSERIJ
H. ROOVERS.
Ambonstraat 90.
Ontvangen zwarte
GYMNASTIEK-
DIRECTOIRS,
voor meisjes tot en met
12 jaar.
Prijs vanaf 1.38, 3 pt.
SLUIS DU KST RAAI 73
HEDENAVO>
in de LUTH. KERK,
Weezenstraat.
Ook'zon handig
THEEZEEFJE
is onmisbaar in
Uw huishouding!
HeiT. Octr aangrrr.
In verband met de afwezigheid van de directeur
Vrijdag 10 Sept. a.s. repetitie in de NIEUWE KERK.
Praktijk-
Opleidin»
M i d d.-
diploma.
instituut „GLOBE"
Verdronkenoord 59
Alkmaar - Tel. 4410
D. Adressen Bureau eni. alt
sluitend middags na vltr
Ford-vrachtwagen open
laadbak, dubbel lucht, jaartal
'31 Nleuwstraat 43; Den Hel
der; Telefoon 3184
Prima harde turf f 16,50 per
1000 Te bevragen bij J J Go-
dijn, Holleweg G 58, Heiloo en
C Broers, Rijksstraatweg A 427,
Heiloo
pracht eiken plano met ga
rantie 1 1000,— C Bik, Van
Galenstraat 2 - Stemmen P«
keer en abonnement
Een half transportrijwiel
(compleet) met licht f 65 en 1
damesfiets f 35,— Bloemstraat
na 6 uur
Bruine stof (geschikt voor
herencostuum), zonder punten
Adres: Bureau van dit blad
Wit satijnen trouwjapon met
sleepje mt 42-44 f 45,— Haan
stra, p/a Goudsbloemstraat 18
Een 1-persoons ledikant met
3-dellg veren béd en 2-per-
soons wastafel met marme
ren blad 2e Schagendwars-
straat 9
Een damesrijwiel (compleet)
f 80,— en jongensrijwiel f 85,—
Bassingracht 42
Licht Unlon-motorrijwiel
met nieuwe banden J Kruize,
Koningsweg 13 Hollebalg,
Wierlngen
Een grote prismakijker
Adres: Keizerstraat 45
In goede staat zijnde jon
gensfiets lft 10 jaar Dahlia
straat 5
Twee jongensjasjes lft 4 en
jr Grasweg 38. Anna Pau-
lowna
Ruime gemeubileerde zit-
slaapkamer met pension; geen
beroeps, op goede stand Br
ond nr 813, Bur van dit blad
Gevraagd: nette loopjon
gen Koning, Balistraat 39
Gevraagd: een jongen voor
loopwerk en werkplaats, boven
de 16 jaar J Zuidweg, Sluis
dijkstraat 46, Woninginrich
ting, Den Helder
Biedt zich aan: nette werk
ster Adres: Bur v d blad
Zeer net alleenstaand per
soon 47 jr, met goede Rijks,
betrekking, zoekt voor spoe
dig een alleszins fatsoenlijk
kosthuis met gedeeltelijk hui
selijk verkeer bij beslist nette
weduwe of vrouw alleen P G
Br ond nr 111, Bur v d blad
A.S. ZONDAG NAAR AMSTERDAM.
Vertrek uit Den Helder des v.m. 10.30 uur.
Route langs de duinrand Haarlem, 5.
per persoon.
NOG ENKELE PLAATSEN voor Vrijdag
avond VERLICHTING AMSTERDAM.
Inlichtingen:
Wg zijn ruim gesorteerd in
GOUDSE, LEIDSE, NAGEL-, COMMISSIE-
KORSTLOZE, ROOK- en SMEERKAAS.
Neemt ook een proef met onze
OUDE GEMALEN KAAS.
Lekker envoordelig.
Ook ons GESNEDEN ROGGEBROOD moet u
eens proberen. Lekker, voedzaam en gezond.
Deze week PRUIMENSTROOP zonder bon!
Pot meebrengen.
„DE FRIESE KAASWINKEL",
KEIZERSTRAAT 99 DEN HELDER.
DE MEEST
VROUW!
,Jk gebruik sfeec/s Lux Toilet
Zeep. Ze maakt m'n huid
zo wonderlijk zacht en
blank
filmsterren gebruikt*
ltz 5q»-oer—w
vraagt uw speciale aandacht voor de aankondiging van
Dit is ongetwijfeld DE film van topklasse van de laatste tijd.
Mocht U hieraan twijfelen, dan zal de vermelding van de acteurs in deze
film U wel overtuigen.
Niemand minder dan GREER GARSON (de beroemde Mrs. Miniver) en
GREGORY PECK (bekend uit „Obsessie") spelen de hoofdrollen in dit
meesterwerk.
Plaatsbespreking dagelijks van 12 tot 1 uur. Toegang 14 jaar.
Zondagmiddag: de komische film: LEVE DE VOORUITGANG
en de cowboyfilm: PIONIERS IN GEVAAR.
Matinee-prtjzen.
Van Vrijdag t,m. Donderdag presenteert J. ARTHUR RANK
met JOHN MILLS en JOAN GREENWOOD.
Ook wij bieden U dus deze week een zeer bekende en uitstekende film.
Zondagmiddag: DE MAN ZONDER GEHEUGEN.
Matinee-prijzen. Toegang lg jaar
OfSu """f 80 K-N'M-V—^den reductie op alle rangen
Officiële rijwiel-, motor- en autostalling in de Sportparklaan
De wedstrijden gasn onder elke weersgesteldheid door