TOMADO M/ówdi HET UAL OER BESLISSING DE MAN ZONDER GEHEUGEN Garage MOORMAN Tel. 2860 A.s. Zaterdag 4 Sept. 10 uur van onze luxe brood- en banketbakkerij Sintelbaanraces voor motoren Nog geen straalvliegtuigen voor de K.L.M. JUTTERÏJES PER LUXE TOURINGCAR WITTE Amerika zoekt naar nieuwe brandstof HELOER's MANNENKOOR A. J. VAN SPIJKER De Directie van het Tivoli Theater Straalmotor nog niet geschikt voor burgerluchtvaart NET OP TIJD gewone repetitie Hier ben ik dan eindelijk: DE TOMADO-ROERZEEF Laat nu die onhandige lepel bij het zeven maar liggen, dat vermoeiende werkje doe ik veel beter voor U! Als een echte TOMADO, roer en zeef ik alles in een „handomdraai". In elk huis - hoort Tornado thuis!" Verkrijgbaar in iedere zaak van huishoudelijke artikelen. NED. HERVORMD KERKKOOR Vrijdag a.s. GEEN REPETITIE. Typen Steno Talen Boek h. Mondelinge en Schriftelijke CURSUSSEN v/h S. 1 Lutterot-Kamper Te koop aangeboden Te koop gevraagd Te huur aangeboden Personeel Diversen Brood- en banketbakkerij 1.1. COERT SMII - SRftKKEVELDWEG 182 U ZOEKT LEKKERE KAAS? F. GRIJPSTRA Ook U kunt dat zijn, ais Uzfch dagelijks wast met Lux Toilet - Uw teint wordt fasen aarttre' weet het wel! 9 va» de 10 LUX TOILET ZEEP op hot Gemeentelijk Sportpark te Alkmaar, op Zaterdag 4 September a.s. Aanvang 3 uur 50 renners aan de start! Prijzen f4.—, f2.50, f2.— en f 1.50 r j Voorverk°opC. de Grand, WaagpUïin, telef. K 2200-3305 Onze luchtvaartmedewerker, die momenteel in de Verenigde Staten vertoeft, zond ons uit Boston het bij gaande artikel over de vooruitzichten van de straalmotoren voor vliegtui gen, waarvoor in Amerika thans koortsachtig een nieuwe brandstof wordt gezocht Tevens geeft htJ een inzicht in de Convair-vUegtuigen, waarvan er in San Diego 12 voor de klm op stapel staan. |\K straalmotor is nog niet geschikt voor de burgerluchtvaart. Men had zich de revolutie welke het schroef- loze vliegtuig inleidde, krachtiger voor gesteld doch thans, vier jaren nadat de Britse ingenieur Whittle de eerste „straaljager" tegen de Duitsers de lucht instuurde, zijn wij nog niet zo heel veel verder gekomen. Wel tracht de burgerluchtvaart al van het „straal- prineipe" te profiteren door de uitlaat gassen van de motoren te benutten als extra-energiebron. De Convair-toestel len, welke de KLM besteld heeft in San Diego kunnen door dit „compro mis-principe" het motorvermogen met ruim 250 paardekrachten opvoeren.... Uit de gesprekken die ik in Boston had met een ingenieur van de „Wright" motorenfabrieken blijkt, dat er met man en macht gewerkt wordt aan een geheel nieuwe brandstof voor de straalmotor. Wright, de fabriek, die zoveel hon derden voortreffelijke motoren aan de KLM leverde, schijnt niet de enige te zijn, die op de goede weg is. Pratt Whitney, wier producten ook bij de KLM zeer bekend zijn, moet bijna het ..Eureka" kunnen roepen en tenslotte is ook de General Electric met een ge hele studie afdeling bezig de techni sche evolutie van de voortstuwings motor een eind verder te brengen. HET KERNPROBLEEM, kernprobleem van de bruikbaar heid van de straalmotor is nog steeds, dat de brandstof, die men er thans voor beschikbaar heeft, te duur is en teveel weegt. Op elke liter brand stof, die men wint gaat twee liter kost bare aardolie verloren voor het nor male gebruik, en dan consumeert de straalmotor zoveel dat het vliegtuig in plaats van betalende lading, passa- giess, post en vracht, brandstof moet meenemen. Nu heeft men het wél ge presteerd met zo'n straaljager een vlucht van 1700 km. te maken, maar daarmee kan men geen belangstelling bij de mannen van de burgerluchtvaart wekken. Daarom zoekt Amerika naa» een nieuwe brandstof voor de straalmotor en voor die gevonden is kan men niet verwachten, dat de burgerluchtvaart van de dbor haar beproefde benzine motor afstapt. Overigens moeten wij toch, spre kend over de Convair-liner, zeggen. dat de KLM geboft heeft door deze toestellen nog voor de oude prijs te krijgen. Het dozijn, dat thans in Cali- fornië voor de Nederlandse maatschap pij wordt gereedgemaakt, kost ons land 3'/t millioen dollar en na de prijsver hoging zou voor deze bescheiden vloot nog eens 1millioen dollar extra be rekend zijn. Die ontlopen wij dus en men mag de KLM dankbaar zijn voor haar vroegtijdig initiatief het voor treffelijk product van de Consolidated Vultee fabriek te bestellen. Vliegtuigen zijn in Amerika zo duur geworden, dat de maatschappijen aarzelen haar luchtvloten te vernieuwen. Talrijke or ders aan de industrie in Californië zijn dan ook al ingetrokken. De burger luchtvaart heeft hier het vorige jaar met een groot verlies gewerkt, zodat men het voorlopig voorzichtig aan wil doen. OM DE EXPORT-MARKT. JNMIDDELS mobiliseren de grote in- dustrieëlen alle krachten om de ex portmarkt in handen te houden. De Engelsen schijnen eindelijk wat meer economische achtergrond aan hun in dustrie te hebben gegeven en zich langzamerhand gereed te maken voor een indrukwekkende export-campagne. Men gelooft deze in Amerika bij voorbaat in de hand te hebben, omdat Engeland zo aan banden gelegd wordt wat zijn industrieële export-poliue betreft door de aanvaarding van de Marshallhulp, waarover men niet aiieen in de Britse scheepsbouw onvriendelijk praat. Betere kansen voor de concur rentie met Amerika hebben de landen, die in de eerste jaren nog onafhanke lijk zijn van Amerikaanse leveranties, zoals Zweden, dat zelf beschikt °ve^ een voortreffelijk „thuis-gemaakt staal en al bijzonder aardige auto's en vliegtuigen maakt. De Saab-fabrieken maken thans veel reclame in de lan den die tot dusverre met Amerikaanse toestellen vlogen. De Scandinavische luchtvaart, die zich door de krachtige coördinatie groot heeft gemaakt zal wel overgaan op de tweemotorige Scandia, een degelijk maar prozaïsch vliegtuig, dat echter niet in dollars be taald behoeft te worden. De KLM moet ook rekening gaan houden met hetgeen in Europa gemaakt wordt en dat beseft men terdege in Amerika. Vandaar dat die brandstof voor de straalmotoren zo belangrijk is. Slagen de Amerikanen er immers in gehele nieuwe normen aan de vliegtuigin dustrie te geven, dan kunnen zij hun betrekkelijke monopoliepositie in de wereld nog een tijd handhaven. Whittle kwam als Commodore van de Engelse luchtvaart, reeds in 1930 op de gedachte een straalmotor te bouwen. De Staat noch de industrie wilde echter iets weten van deze uitvinding, zodat de uitvinder ging bedelen tot hij voldoende geld had om z ij n moter te kunnen bou wen. Helaas kreeg hij niet vol doende bijeen en moest zelfs zijn patent laten vallen: aan niet verwezenlijkte winsten kostte hem dat enkele honderdduizen den ponden. Eerst door de oorlog kreeg men plotseling belangstelling voor de straalmotor en in staatsdienst werd de uitvinder in de gelegen heid gesteld zijn vinding uit te werken. In 1944 kende de schatkist hem een beloning van 10.000 pond toe, doch Whittle weigerde. De Koninklijke Commissie werd ge vraagd een en ander te onder zoeken waaruit het besluit ii ontsproten Whittle een bedrag in eens van 50.000 pond sterling toe te kennen. Met grote blijdschap geven wij U kennis van de geboorte van ons dochtertje DIEUWERTJB. H. KALF—TOL. A. KALF. Den Helder, 28 Aug. '48. Jonkerstraat 51. Geboren op Koninginne dag: PIETER HENDRIKU8, zoon van P. H. KRUIJFF en A. KRUIJFF— KRAMER. Reigerstraat 70. Met dank aan God en grote blijdschap geven wij kennis van de ge boorte van onze dochter PIETERNELLA LAURINA. WIJ noemen haar: INA. JOH. v. DOORN B. v. DOORN— NIEUWENHUIZEN. Den Helder, 1 Sept. '48. v. Hogendorpstraat 39. In plaats van kaarten. 4 September 1948 ver- lovjn zich: DORA BEIJER. Gasstraat 39 fcn HENDRIK BAIS, Binnenhaven 70. Receptie. Binnenhaven 70 De 5e September hopen onze lieve Opa en Oma A. VAN HETEREN en W. VAN HETEREN— GREEVE de dag te herdenken dat zij 40 jaar geleden in de echt werden verbonden. Dat srij nog lang gespaard mogen blijven is de wens van hun liefhebbende kleinkinderen. HERTE, MIMI en WIM VAN HETEREN. Den Helder, HANS. MARTIEN, WILLY TREFFERS. Ankerpark 1. ZONDAG 5 SEPT. NED. HERV. KERK JULIANADORP nm. 2,30 ds. SALM, Doopsbediening. Aangifte Zaterdagavond WINKELJUFFROUW gevr. alléén 's middags. „Rokende Amerikaan". Gevraagd een AUTO-MONTEUR, zelfstandig kunnende wer ken. GARAGE DE GRAAF. Breezand. Telefoon 291. EEN FLINKE JONGEN of BEZORGER gevraagd. STOOMWASSERIJ H. ROOVERS. Ambonstraat 90. Ontvangen zwarte GYMNASTIEK- DIRECTOIRS, voor meisjes tot en met 12 jaar. Prijs vanaf 1.38, 3 pt. SLUIS DU KST RAAI 73 HEDENAVO> in de LUTH. KERK, Weezenstraat. Ook'zon handig THEEZEEFJE is onmisbaar in Uw huishouding! HeiT. Octr aangrrr. In verband met de afwezigheid van de directeur Vrijdag 10 Sept. a.s. repetitie in de NIEUWE KERK. Praktijk- Opleidin» M i d d.- diploma. instituut „GLOBE" Verdronkenoord 59 Alkmaar - Tel. 4410 D. Adressen Bureau eni. alt sluitend middags na vltr Ford-vrachtwagen open laadbak, dubbel lucht, jaartal '31 Nleuwstraat 43; Den Hel der; Telefoon 3184 Prima harde turf f 16,50 per 1000 Te bevragen bij J J Go- dijn, Holleweg G 58, Heiloo en C Broers, Rijksstraatweg A 427, Heiloo pracht eiken plano met ga rantie 1 1000,— C Bik, Van Galenstraat 2 - Stemmen P« keer en abonnement Een half transportrijwiel (compleet) met licht f 65 en 1 damesfiets f 35,— Bloemstraat na 6 uur Bruine stof (geschikt voor herencostuum), zonder punten Adres: Bureau van dit blad Wit satijnen trouwjapon met sleepje mt 42-44 f 45,— Haan stra, p/a Goudsbloemstraat 18 Een 1-persoons ledikant met 3-dellg veren béd en 2-per- soons wastafel met marme ren blad 2e Schagendwars- straat 9 Een damesrijwiel (compleet) f 80,— en jongensrijwiel f 85,— Bassingracht 42 Licht Unlon-motorrijwiel met nieuwe banden J Kruize, Koningsweg 13 Hollebalg, Wierlngen Een grote prismakijker Adres: Keizerstraat 45 In goede staat zijnde jon gensfiets lft 10 jaar Dahlia straat 5 Twee jongensjasjes lft 4 en jr Grasweg 38. Anna Pau- lowna Ruime gemeubileerde zit- slaapkamer met pension; geen beroeps, op goede stand Br ond nr 813, Bur van dit blad Gevraagd: nette loopjon gen Koning, Balistraat 39 Gevraagd: een jongen voor loopwerk en werkplaats, boven de 16 jaar J Zuidweg, Sluis dijkstraat 46, Woninginrich ting, Den Helder Biedt zich aan: nette werk ster Adres: Bur v d blad Zeer net alleenstaand per soon 47 jr, met goede Rijks, betrekking, zoekt voor spoe dig een alleszins fatsoenlijk kosthuis met gedeeltelijk hui selijk verkeer bij beslist nette weduwe of vrouw alleen P G Br ond nr 111, Bur v d blad A.S. ZONDAG NAAR AMSTERDAM. Vertrek uit Den Helder des v.m. 10.30 uur. Route langs de duinrand Haarlem, 5. per persoon. NOG ENKELE PLAATSEN voor Vrijdag avond VERLICHTING AMSTERDAM. Inlichtingen: Wg zijn ruim gesorteerd in GOUDSE, LEIDSE, NAGEL-, COMMISSIE- KORSTLOZE, ROOK- en SMEERKAAS. Neemt ook een proef met onze OUDE GEMALEN KAAS. Lekker envoordelig. Ook ons GESNEDEN ROGGEBROOD moet u eens proberen. Lekker, voedzaam en gezond. Deze week PRUIMENSTROOP zonder bon! Pot meebrengen. „DE FRIESE KAASWINKEL", KEIZERSTRAAT 99 DEN HELDER. DE MEEST VROUW! ,Jk gebruik sfeec/s Lux Toilet Zeep. Ze maakt m'n huid zo wonderlijk zacht en blank filmsterren gebruikt* ltz 5q»-oer—w vraagt uw speciale aandacht voor de aankondiging van Dit is ongetwijfeld DE film van topklasse van de laatste tijd. Mocht U hieraan twijfelen, dan zal de vermelding van de acteurs in deze film U wel overtuigen. Niemand minder dan GREER GARSON (de beroemde Mrs. Miniver) en GREGORY PECK (bekend uit „Obsessie") spelen de hoofdrollen in dit meesterwerk. Plaatsbespreking dagelijks van 12 tot 1 uur. Toegang 14 jaar. Zondagmiddag: de komische film: LEVE DE VOORUITGANG en de cowboyfilm: PIONIERS IN GEVAAR. Matinee-prtjzen. Van Vrijdag t,m. Donderdag presenteert J. ARTHUR RANK met JOHN MILLS en JOAN GREENWOOD. Ook wij bieden U dus deze week een zeer bekende en uitstekende film. Zondagmiddag: DE MAN ZONDER GEHEUGEN. Matinee-prijzen. Toegang lg jaar OfSu """f 80 K-N'M-V—^den reductie op alle rangen Officiële rijwiel-, motor- en autostalling in de Sportparklaan De wedstrijden gasn onder elke weersgesteldheid door

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 4