Voor de eenheid van de geesi rstmis Toen de tijd vervuld was Franse schrijvers zoeken eigen weg door Jet Last Een witte Kerst? Kerstmis in de historie TRANSE REVOLUTIE is de Grote hl?tnri*r>hm V toemt iedere politieke groepering die zich JsZT F!an,krijk- Daarom Hemmoir; daarom voltrekt ook de vernieuwt na vnTrecoIu" gieh eU het ware in een reeks van op- Franse culturele leven eenvolgende revoluties.Impres- jlonnieme, erpressionnisme, dadaisme, sur-realisme niet slechts op elkander eehiHerscholen, maar als evenvele onbloedige, maar welddadige revoluties, waarin de nieuwe generaties de oudere te lijf gaan. Zo „k in de literatuurnaturalisme, symbolisme, sur-realisme, existentialisme. eubisme, dat zijn volgende het ware zeer ge- J50 KAN MEN dan ook de zaal pleyel in Parijs wel bij het Amster dam» Concertgebouw vergelijken, maar men kan moeilijk Nederlandse equiva lenten vinden voor de figuren die daar dazer dagen naast elkander op het po dium zaten en achtereenvolgens spra, ken: André Breton, Camus, Sartre en Rousset, Altmann en Claude Bour- det Belangrijk, ongetwijfeld, als schrij ver», maar, meer dan dat, ln het cen trum der belangstelling als „chefs d'éeole" geestelijke leiders van een In tellectuele beweging. Breton, de nog piet vergeten leider van dada en sur-re alisme, Sartre, Simone de Beauvoir en Camus, de existentialisten (al verwerpt Camus zelf deze naam) en Rousset als vertegenwoordiger van het nX KERSTKLOKKEN luiden, hun bronzen stemmen dringen door de luiken van onze kamer. Het is Kerstmis. Komt! Komt! roe pen de klokken. Weet gij niet welke nacht het is? Jezus is geboren hon derden jaren geleden, het doet er niet toe hoeveel, want Hij is onsterfelijk en wordt elk jaar opnieuw geboren in de harten van millioenen mensen. Komt en herdenkt met ons de geboorte van het Kerstkind. Uit hoge kerkramen dringt getem perd licht en uit de openstaande brede deur stroomt een gouden gloed in het zwart van de winteravond. Daar bin nen tussen de hoge muren, waar alles tot inkeer en nadenken stemt, verheft een spar zijn top naar de nok van het kerkgebouw, maar het is niet meer de alledaagse boom, die in het bos nie mand ia opgevallen. Honderden kaars jes zijn aan zijn takken bevestigd, de wapperende vlammetjes kaatsen hun Stralen in spiegelende ballen; lange snoeren van ragfijne glasfranje schit teren met duizend lichtjes en maken de boom tot een sprookje. Dat is de kerstboom, de wonderboom, die hoog in zijn top een lichtende ster draagt. Het symbool van het Kerstfeest. Zo'n ster is er in Bethlehem aan de hemel verschenen en de herders in het land hoorden de zang der engelen: „Ere zij God in den hoge. Vrede op aarde, in Mensen een welbehagen." Hoe oud is het kerstverhaal, hoeveel eeuwen heeft men het al verteld, hoe heeft geslacht na geslacht zich in die stemmingsvolle uren niet onder de in druk gevoeld van de Kerstgedachte, die van vrede en welbehagen spreekt? In Mensen een welbehagen. Het •ehijnt onmogelijk in een tijdperk waarin de grootste aller oorlogen nog maar nauwelijks is geëindigd, waarin, ondank» alle conferenties, de volkeren aich krachtiger dan ooit te voren op nieuwe strijd voorbereiden. Vrede op aarde. Nooit zal dit bestaanbaar zijn als er niet eerst vrede is in de harten, als men geen offer gebracht heeft, als men van zijn bezit, al is het nog zo klein, niet iets heeft meegedeeld aan hen, die armer en ongelukkiger zijn dan wij. De vrede moet van binnen uit komen, want eerst dan is de sfeer geschapen waarin van broederschap van alle mensen kan worden gesproken. Ge denkt de ongelukkigen, die kou en honger lijden, de ontelbaren, die zich in de ruwe winterdagen niet voldoen de kunnen voeden en verwarmen. Geeft en gij zult diep in u de vreug de van het geven voelen, de voldoe ning een goede daad te hebben ver richt In Mensen een welbehagen. De natuur schiep levende wezens die elkaar t". voedsel dienen, zij schiep sterken en zwakken en de wet van e •terkste is het hoogste recht. Maar de mens, die denken en voelen kan, vindt in hart en gewet: een compas, dat hem de rechte weg wijs Het ergste leed kan hij verzachten, hij kan gevallenen opheffen, ongelukkigen troosten en met een enkel spontaan gesproken woord het geluk doen ren in de harten van zo velen, die in wanhoop ten onder dreigden te gaan. Laat dit dan het feest der zeUver- loochening zijn, laten wij trachten het kerstlicht in de harten van alle men sen te laten schijnen. Dan hindert het niet meer of het buiten donker en guur is, want da Hebben wij de lichtjes ontstoken, die niemand meer doven kan, de lic J in de harten van bedroefden en der maatschappelijk misdeelden, die vertrouwen in het leven zullen krijgen- Dan zal onze Kerstherdenking niet nutteloos geweest zijn. Dan za waarschuwende stem, die door de Wen heen de mens elk jaar het de op aarde" toeroept, niet tevergee hebben geklonken, dan zal er re zijn, dat in Mensen een welbehagen Wordt gevonden. typische verzet. Hoe kort is het nog geleden dat, on der leiding van Aragon en Malraux. de geestelijke voorhoede van het revolu- tionnaire Frankrijk zich geheel en al op de communisten scheen te oriënte ren. Nu raakt Aragon als Franse Theun de Vries meer en meer in lite rair en politiek discrediet, terwijl Mal raux zich als propagandachef voor De Gaulle in progressieve kring volkomen gecompromiteerd heeft De fsmpvolle en geestdriftige bijeenkomst in Salie Pleyel, waar meer dan 2000 mensen teruggestuurd moesten worden, is dan ook een bewijs dat het tij gekeerd is, en dat de nieuwe revolutionnaire intel ligentie zich zowel van Rusland als van Amerika afkeert om een eigen weg te zoeken. NAAST deze Franse kanonnen ston den echter op het podium van Salie Pleyel een aantal buitenlandse schrij vers, en de organisatoren legden er de nadruk op. dat dit de eerste interna tionale meeting was die na de bevrij ding in Parijs plaats vond. Theodoor Plivier, de schrijver van „Stalingrad", voerde er, eveneens voor het eerst sinds de bevrijding, het woord ln het Duits, Richard Wright, de Amerikaanse ne gerauteur hield een prachtige rede in het Engels en naast hen spraken de Italiaanse schrijver van „Christus hield stil in Eboli", Carlo Levy, de Spanjaard Andrade, de Nederlander Jef Last, een dichter uit Madagascar, terwijl Indi sche. Arabische en Annamietische schrijvers niet meer aan het woord konden komen, maar enkele dagen la ter hun rede voluit in Franc Tireur en Gauche gepubliceerd zagen. Ook dit was als het ware symbolisch: een Europese geestesgemeenschap wenst samen met vrije en onafhanke lijke gasten van overzee voor een we reldgemeenschap van de geest te ge tuigen. Het is natuurlijk onmogelijk binnen de weinige plaatsruimte van een Ne derlandse krant de vele uitstekende dingen te citeren, die van dit podium af gezegd zijn, en die trouwens binnen kort in hoofdzaak in een gesprek voor de Franse radio herhaald zullen wor den. De zin van de betoging was. zo als verwacht kon worden, een afwij zing van de oorlog als oplossing voor de problemen van onze tijd, een stel- lingname tegenover ieder totalitair ré gime dat de geestesvrijheid bedreigt, een oproep om voor Europese eenheid en wereldregering partij te kiezen, zon der als partijman ooit eigen verant woordelijkheid en inzicht aan enige discipline van buitenaf te onderwerpen. DE DEMONSTRATIE der schrijvers in Salie Pleyel voor de lnternationa- liteit van de geest staat niet op zich zelf, maar moet beschouwd worden als een soort vervolg van de grote massa demonstraties om de figuur van Garry Davis in diezelfde week. Hoe dikwijls hoorden wij in het buitenland reeds de enigszins hoogmoedige mening ver kondigen dat Frankrijk eigenlijk als grote mogendheid afgedaan heeft. Hoe» Dr. N. Pye van de Universiteit in Manchester heeft nagegaan, dat er in Engeland sinds 1S40 slechts zes keer op de voor avond van Kerstmis sneeuw is gevallen, terwijl het in totaal slechts twaalf keer op Eerste Kerstdag heeft gesneeuwd. De uitdrukking een tintte Kerst" is dus, volgens deze onderzoeker, volmaakt ongegrond te noemen velen zijn eigenlijk niet bij voorbaat overtuigd van de onvermijdelijkheid van De Gaulle. Wie meetings als deze in Parijs mee gemaakt heeft bemerkt, zacht gezegd, dat de intellectuele Franse voorhoede, die zich om de democratisch revolu tionnaire volksbeweging in een soort ..vierde macht" poogt te organiseren, deze mening niet deelt Zij is optimis tisch. in het offensief, en vast over tuigd dat het progressieve Frankrijk nog over enorme reserves beschikt die bereid en in staat zijn om zowel te genover De Gaulle als tegenover de communisten de traditionele Franse vrijheden te verdedigen. Meer dan dat: zij ls overtuigd van haar roeping om niet slechts aan het Franse, maar aan het Europese gees telijke leven, en daar boven uit aan een wereldgemeenschap van de geest, leiding en nieuwe kracht te geven. Van het défaitisme, dat zo sterk de stem ming der intellectuelen in Duitsland. Scandinavië en Nederland beheerst, was ln geen hunner redevoeringen ook maar iets te bemerken. Hebben dez» Franse schrijvers, met hun heroische optimisme gelijk, of wij met onze scep tische nuchterheid? Zij stellen zich zelfs deze vraag niet. maar richten hun oproep tot de wereld, overtuigd dat niet passiviteit of landelijke neutraliteit, maar volledig engagement in de strijd voor vrede en vrijheid de hoogste plicht en roeping is voor de schrijver. In de loop der eeuwen hebben zich talloze belangrijke gebeurtenissen tij dens de Kerstdagen afgespeeld. Neem b.v. het jaar 1170, waarin op 25 De cember Willem de Veroveraar ln Westminster gekroond werd. En wie kent niet Robin Hood, die in 1247 op Kerstmis de laatste adem uitblies. Ro bin Hood, de zo populaire held uit het gelijknamige boek van Waiter Scott! In datzelfde jaar was het Thomas a Beckitt die op de sterfdag van Hood voor het laatst preekte. Neem Kerst mis van het jaar 1440.... Op eerste Kerstdag werd maarschalk De Retz, de originele Blauwbaard, terecht gesteld. Ook in de luchtvaart hebben de Kerstdagen een belangrijke rol ge speeld. In 1709 was het de geestelijke Laurent, die het eerste experiment met een „vliegend schip" deed en voorspel de dat het niet zo lang zou duren al- f vorens de mensheid zich met een snel- i heid van 300 km per uur door het I luchtruim zou bewegen. Hij werd toen j uitgelachen en men bespotte hem nog meer, toen zijn experiment op een fiasco uitliep. Bijna twee eeuwen later was het Orville Wright, in het Jaar 1903. die er ook met Kerstmis in slaagde met eert vliegtuig gedurende twaalf secon den in de lucht te blijven, daarbij een snelheid van 75 km per uur beha lend. En laten we eens terugdenken aan het jaar 1801, toen op Kerstmis de eerste locomotief ln Engeland, be stuurd door zijn uitvinder Richard Trevithik, de eerste proefrit maakte, of aan het jaar 1899, toen Edison aan de vooravond van het jaar 1900, de eerste radio-uitzending tot stand bracht Op Kerstmis van het jaar 1899 liet de grote uitvinder een gramofoonplaat in New York spelen en de muziek per telefoon overbrengen naar Philadel- phia. een afstand van 150 km. Daar werd de muziek wederom op een plaat opgenomen en vervolgens via een mi crofoon door de eerste luidspreker ter wereld gereproduceerd. TOEN DE TUD VERVULD WAS toen was het, dat de Engel des Heren triomfantelijk mocht uitroepen: „Vreest niet, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die al ,1en volke wezen zal, namelijk, dat u heden ge boren is de Zaligmaker, welke is Chris tus de Here, in de stad Davids. En dit zal u het teken zijn: gij zult het kin- deke vinden in doeken gewonden en liggende in de kribbe." Het was niet van het bordes van een vorstelijk paleis, niet door hoog te paard gezeten herauten ln kleurige en met goud bestikte kledij, niet on der sonoor klokgelui en met schette rende fanfares» dat deze heilsbood schap werd uitgegeven. Het was te midden van eenvoudige herders, die de wacht hielden bij hun kudden, in het veld, ver van de bewoonde wereld. En toch: de Engel verkondigde een daad der Hoogste Liefde, een zegen van God. „Want alzo lief heeft God de we reld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe." Blijd schap, die al den volke wezen zal, het eerst verkondigd aan do eenvoudig- sten onder de mensen, aan onvermo- genden en onaanzienlijken. Daar zit een ontzaggelijk diepe be tekenis in, omdat het do volkomen tegenstelling demonstreert tot de ver gankelijke dingen van deze wereld. Die moeten noodzakelijk, die kunnen niet anders dan ongelijk verdeeld zijn en zij kunnen dan ook nimmer bij allen gelijkelijk blijdschap verwekken. En nu is het zo, dat de mens met weinig tevreden en gelukkig kan zijn en met veel ontevreden en ongelukkig, maar er zijn helaas maar al te velen voor wie zelfs het weinige van de mate riële levensbehoeften nog ontbreekt. Het is niet maar een mooie beeld spraak of een ontroerende poëzie, die aankondiging van Christus's geboor te aan de herders in de velden van Efrata, het is klare en duidelijke rea liteit, want het leven van dat kindeke geboren in een armelijke stal, gehuld in slechts doeken en liggende in een kribbe, „omdat er geen plaats was in de herberg", diende vooral en in de eerste plaats om aan de nederigen en ootmoedigen de blijde boodschap te brengen van het Evangelie van Gods liefde. JOEN DE TIJD VERVULD WAS toen werd Gods liefde aan de we reld geopenbaard. Want met de ge boorte van Jezus, met de prediking van het Christelijk geloof, is in de wereld opgetreden een nieuw begin sel: dat van de Liefde. Het is moeilijk om dat te verstaan en nog moeilijker om dat te omvatten. Het uiterlijk beeld van onze wereld is er in menig opzicht in volkomen tegenspraak mede. Maar toch, het Kerstfeest herinnert er ons telkens weer aan en het roept ons op, om los te breken uit onze zorgen en bekom mernissen en te luisteren naar het jubellied van het hemelse heir: ,Ere zij God in de hoogste hemelen en vre de op aarde in de mensen ja, in alle mensen een welbehagen"' Is het niet wonderlijk, voor ons geringe mensenverstand eigenlijk onbegrijpe lijk Want wat hebben die herders daar ln Bethlehem aanschouwd? Niet meer en niet einders dan een kindeke, in donkere nacht geboren in een kribbe, in een stal, een vergeten en verachte hoek der wereld, der grote wereld, die daaraan voorbij gaat met haar glorie en victorie, haar gejuich en gejubel, haar rumoer en drukte, haar geraas en getier, haar lntrlgues en hartstocht, haar smarten en on heilige begeerten ook. En toch, het was een aankondiging van grote blijdschap en zij verheer lijkten en prezen God om dat, waar over de „wijsheid" van deze wereld minachtend de schouders pleegt op te halen als over droombeelden en lucht kastelen, voortbrengselen van dweep zieke geesten, producten van al te stoute verbeelding. Maar temidden van de koude en har teloze tijd, waarin wij leven, komt 't Kerstfeest ons opwekken om afstand te doen van ons klatergoud en ons vrij te maken van de materiële ban den, waarin wij verstrikt geraakt zijn. Om de blijdschap en het geluk deel achtig te worden van die eenvoudige herders, wie ln de donkere nacht on zer jyereld een licht verscheen. Geen dwaallicht van mensen, maar een Goddelijk licht. Een licht, dat ons de bede op de lippen brengt, dat, trots de duisternis, die van zovele zijden ons benauwend omringt, onze Vader in de hemelen ook ons Zijn Engel mag zenden, die ons zal verkondigen, dat Christus is geboren. Ja, vóór meer dan negentien eeuwen, maar toch ook nog elke dag. „Want Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 9