Oudejaar
|lpïlï|
Bim
„Bamfo/ cfe geschiedenis van
Kostelijke tekenfilm van Walt Disnev
een
hertje
eveningen en Zandvoort
wensen speelzalen
TWEEDE PIANO-CONCERT VAN RACHMANINOFF
1
Een vreemd verhaal voor Oudejaarsavond
door Bert Prinsen Geerligs
Onze Schaakrubriek
i 011 i
IfA FANTASIA" IS THANS EEN NlF.nwr Prr *,r rr 4
MlIfflAfi tl DECEMBER 1»48
v« n-^r D,s»Ey
J5U »«0r Want „BamW i 'T
d(,er verschillende andere films uit de Disneu T Mera aIweer
,.as eert experiment en als zodanig allermin.t 4 gevolgd. „Fantasia"
beschikt. Hij houdt zich hier bezig met het uiiheoijo uitzonderlijk ta!en'
ïïet zich weinig aan experimenten maar zet onl T diere^abeI'
Sren een fleurig schouwspel voor nJin 'LTr, cha;mante
—dar geïdealiseerd ten dele en gestuleerd RnmhP |C werkelijkheid
aan de eerste grote tekenfilm, dteWalt d£?«JET h'™ner{??™
the seuen dteorfs", en in het bijzonder dan aan die delen,' waarin een men
gelijke figuren voorkomen, maar uitsluitend de dieren -,-nZi
konijntjes, uilen en vlinders de acteurs zijn. vogels, herten,
pAMBI" IS HET VERHAAL' van
»>D een hertenjong, prins van het
woud. Het vertelt van zijn jeugd tus
sen de andere bos-dieren, het konijntje
„Stamper", de kwartels en de vlinders,
de verlegen bunzing, die van Bamfci de
zoete naam „Bloem" krijgt, de nurkse
uil en het reetje Faline. Bambi ont
dekt de wereld, het bos om hem heen
en de lente. Hij maakt kennis met de
bloemen en met de lenteregen, die in
zoetklinkend rhythme op de bladeren
ruist Hij verkent de sneeuw en laat
zich door zijn vriendje Stamper met
het ijs en de vreugde van het schaat-
MET IS op de Oudejaarsavond, dat
wij even achterom kijken.
Velen van ons hebben in het afge
lopen jaar in de zonzijde van het le
ven een gemakkelijk begaanbaar pad
gevonden, anderen hebben zich een
weg moeten banen door schier onover
komelijke hindernissen en slechts de
wil te zullen slagen heeft hen op de
been kunnen houden.
Velen zijn vastgelopen in een laby-
rinth van duistere wegen en hebben
de hoop verloren, dat voor hen nog
eenmaal het licht van een zonnige dag
zal schijnen.
Waarom leeft de ene mens in de
zon en de ander in de schaduw?
Wij kunnen dat niet verklaren,
maar diep in ons is de zekerheid, dat
een hogere macht ons leidt en dat al
les in ons leven deel uitmaakt van een
wondermooi geheel.
Wie een borduurwerk aan de ach
terzijde bekijkt ziet slechts 'n schijn
baar doelloze mengeling van draden
en slechts hij, die de voorzijde zien
kan beseft hoe al dit onbegrijpelijke
ten slotte tot een uiting van kunst en
schoonheid is geworden.
Niemand van ons kan aan de andere
ziide van dit leven kijken, maar wij
moeten geloven en vertrouwen, dat
onze vreugden en zorgen nodig zijn
om het doel te bereiken waartoe de
Schepper van alles ons dit leven heeft
geschonken.
Dat elk dier en elke plant is gescha
pen in het milieu waarin het thui'
hoort, doet ons beseffen, dat niets in
deze wereld aan het toeval is overge
laten.
Maar dan is ook de mens, in de vol
maaktste vorm van dierlijk leven,
geen toevallige verschijning, dan heeft
ook ons leven een doel en dan zal van
geslacht op geslacht in eén voor ons
onoverzienbaar aantal eeuwen dat
doel bereikt moeten worden. Dan heb
ben wij een dc/el, dat langzaam en ge
leidelijk benaderd kan worden en
waarvoor elk mensenleven waarde en
betekenis heeft.
Wanneer wij dan luisteren naar de
stem diep in ons hart, wanneer wij
onze levensweg zoeken met ons gewe
ten als compas, dat ons door wroeging
of vreugde doet beseffen of wij de goe
de richting volgen, dan weten wij met
grote zekerheid, dat wij onze levens
taak het beste vervullen.
In het verhaal van Jezus' geboorte,
van Zijn leven en Zijn dood ligt de
duidelijkste aanwijzing in welke rich
ting wij moeten gaan.
Wij hebben ons korte leven niet ge
kregen om naar roem en eer, naar
geld en macht te streven, want dat al
les is van geen betekenis en doet ons
met ledige handen staan als wij reken
schap van ons leven moeten geven.
Wy kennen de vreugde des harten
niet als wij ons ten koste van ande
ren verrijken, maar als wij blijdschap
brachten in het leven van hen, die on
ze hulp en liefde, ons vertroostend en
opwekkend woord van node bleken te
hebben.
Er zullen op de Oudejaarsavond ve
len zijn, die een dierbare dode herden
ken.
Wij eerbiedigen dat verdriet, maar
bedenkt, dat niemand onzer door de
Dood gespaard wordt en dat de vraag
of ons leven iets korter of langer zal
zijn van minder betekenis is als v\ ij de
innerlijke zekerheid hebben dat onze
taak aan de grens van dit leven met
eindigt. Wanneer wij geloven kunnen,
dat allen, die elkaar innig lief hadden
na de dood herenigd zullen worden,
dan zal 't scheiden minder zwaar v m
len omdat het slechts van korte duur
zal zijn.
Onze taak is hier nog niet- ten einde
en als de klok haar twaalf slagen heelt
laten horen zal onze voet weer ove
•ieuwe wegen moeten gaan.
Laten vrij trachten, in het jaar dat
Komen gaat, datgene te doen wat ons
aert ons ingeeft.
Wie aan het einde van het jaar b
seft, dat hij anderen ten zegen is ge
weest, kan met de zon in 7111
naar de afgelegde levensbaan
en weer voorwaarts gaan me d0
de zekerheid, dat hij op -
pad is.
n en en nemen in een nieuwe afzon
dering de draad van hun leven weer
op. Ze ervaren opnieuw de kringloop
van het jaar en wanneer de lente in
het woud de winter verdringt, lopen
de dieren weer uit, fluisteren elkaar
wat in het oor en maken zich op voor
een feest: Bambi en Faline houden
trots ontvangdag en de dieren raken
niet uitgekeken op twee jonggeboren
liertjes, nieuwe prinsjes van het woud.
QEZE KRINGLOOP van 't leven kreeg
in Disney's film een gave en tere uit-
senrijden vertrouwd maken. Hij leert
ook de mens kennen, ziet hem nergens,
maar hoort 't verraderlijk gesnerp van
zijn geweerschot. En Bambi's moeder
blijft achter, wanneer de moordzuch
tige mens een nieuwe jacht ontketent.
Bambi valt net als zijn vriendjes, het
konijn en de bunzing, ook ten prooi
aan de liefde. En de tere woud-roman
ce krijgt hier een van zijn fraaiste
hoogtepunten. Bambi vecht met een
medeminnaar, overwint en begint het
schoonste avontuur van zijn leven met
Faline als gezellin. Het avontuur krijgt
een wrede ontknoping, wanneer een
grote drijfjacht het woud onveilig
maakt. Een bosbrand drijft de dieren
uit hun schuilplaatsen naar de hinder
lagen van jagers en jachthonden. En
Bambi en Faline zoeken met alle an
dere dieren hun heil in een panische
wedren met leven en dood. Ze ontkcr-
beelding, fris en charmant en vol
kostelijke vondsten. De tekeningen
verrassen door een bijzonder toege
wijde dierstudie. Disney brengt hier
geen nabootsing van de realiteit, maar
is weer teruggekeerd tot een bijzon
dere werkelijkheid die zijn eigen fan
tasie schept. In dit opzicht alleen al is
..Bambi" beter geslaagd dan indertijd
..Sneeuwwitje", omdat Disney hier
nergens een imitatie van het werke
lijke leven geeft zoals bij de mensfigu-
len in „Sneeuwwitje" en het toepas
sen van de perspectief. De tekeningen
van „Bambi" zijn alle geheel in twee
dimensies opgelost en hebben hier
door een eigen sfeer, die een bijzonder
sterke werking heeft en een volkomen
harmonie vormt met de subtiele
sprookjesatmosfeer' van het gegeven
zelf. Maar Disney ging met „Bambi"
nog verder dan in „Sneeuwwitje
Tekening, kleur en geluid vormen hier
een bijzonder sterke eenheid, omdat
elk dezer drie onderdelen een eigen
functie in de film heeft. Zo krijgt de
verliefdheid van de zwart-witte bun
zing een prachtige typering, wanneer
Disney het diertje laat blozen tot in
zijn staart. De kleur heeft verder een
eigen sterke werking in de dans van
de herfstbladeren. En het geluid is in
deze film niet enkel begeleiding en
décor, maar spreekt ook een eigen
taal. zoals in de episode, dat de eerste
croppels van de lenteregen van blad
op blad lekken in een steeds sneller
wordende en later weer afnemende
cadans.
gAMBI IS DE TEKENFILM op
haar best. Een verrukking vol
■fleur en zwierigheid, wat zoetelijk
soms. maar desondanks van een bij
zondere aantrekkelijkheid. De dier-
figuurtjes in deze film werden tot
kleine persoonlijkheidjes; anders dan
Mickey Mouse en consorten, die ten
slotte mens-imitaties zijn, laat Disney
de dieren hier volkomen zichzelf blij
ven, ook al zijn hun gedragingen soms
gespiegeld aan die der mensen. „Bam
bi" is rijk aan prachtig geslaagde
vondsten, zoals de verschijning op en
kele hoogtepunten der film van het
koninklijke vaderhert. Koninklijk van
gestalte en een hoogtepunt ook op
zichzelf in de reeks van verrassende
dierfiguren. „Bambi" dartelt in al
haar zwierigheid niet over de opper
vlakte heen, maar geeft bovendien
zonder te moraliseren een tragedie
ir> een notedop, waarvan de les moei
lijk is mis te verstaan. En de wijze,
waarop deze tragedie gesuggereerd
wordt het vuil-gele licht dat de
kleuren van het landschap aoet ver
bleken, wanneer de mens op jacht
gaat, en de vlammen, die het woud
steeds verder verteren heeft een
bijzondere oorspronkelijkheid. „Bambi"
is niet enkel bekoorlijk, maar is
hoe vreemd het ook moge klinken bij
<-en dierenfabel warm-menselljk. Ze
bewijst tevens de macht van de teken
film om een eigen wijze en met
éigen, volkomen van onze werkelijk
heid onafhankelijke middelen een
sfeer te scheppen en een taal te spre
ken, die van over de grenzen tussen
fantasie en realiteit naar het hart
reikt. Het bestaansrecht van de teken
film, die meer dan charmant en amu
sant te zijn ook als film een kunstzin
nige waarde kan hebben, wordt door
.Bambl" bewezen. En daarom vooral
ook is de kennismaking met het origi
neel vertelde simpele en vreugdevolle
verhaal van een hertje, dat de wereld
verkent, een oprecht genoegen.
LONG-SHOT.
Een millioen voor Nederlandse
roulette
Naar onze Haagse redacteur meldt
is in de Residentie in oprichting een
Maatschappij tot Exploitatie van Rou
lette. Tien belanghebbende financiers
hebben bij de Rotterdamse Bank. bij
kantoor Den Haag. tezamen een kapi
taal gestort van één millioen gulden.
Tevens hebben zU bij de ministers van
Justitie, van Financiën en van Econo
mische Zaken een verzoek ingediend
om een wetswijziging aanhangig te
maken tot wijziging van de wet in dier
voege, dat hazardspel zou kunnen wor
den toegelaten. Mocht zulk een wij
ziging tot stand komen, dan zullen zü
concessie aanvragen voor Scheveningen
en Zandvoort.
Twee overwegingen hebben de ini
tiatiefnemers ertoe gebracht deze stap
pen te nemen. In de eerste plaats heeft
de aanneming van de Totalisatorwet
door de beide Kamers der Staten Ge
neraal. nu kortgeleden, bij hen de
overtuiging doen postvatten, dat de
meerderheid der volksvertegenwoordi
ging geen bezwaar maakt tegen hazard
spel in het algemeen. In de tweede
plaats menen zij. dat Nederland in het
kader van de Economische Unie met
de Zuiderburen niet bij België mag
achterblijven. Als de grenzen open
gaan en België kan de vreemdelingen
casino's bieden en Nederland niet. dan
zal een groot deel van het toerisme
kunstmatig worden weggezogen naar
de Belgische badplaatsen.
Een niet te verwaarlozen bijkom
stigheid is, dat de exploitatie van een
roulette zowel deviezen brengende
vreemdelingen trekt als belastingen op
brengt. Uit een onderzoek in het bui
tenland is gebleken, dat één enkele
loulettezaal 4 a 5 millioen gulden per
jaar voor de schatkist kan opbrengen
als de Staat 60 pet. van de winst op
strijkt. En de Maatschappij i. o. is be
reid dat deel af te staan. Het schijnt,
dat men op 't Ministerie van Financiën
dan ook wel voelt voor toelating.
Dezer dagen heeft de directeur-gene
raal van de Belastingen tenminste na
mens de minister van Financiën ter
zake een advies gezonden aan de mi
nister van Justitie. Het overleg in
regeringskringen is nu gaande.
Thans clandestien
Hoe zal het uitpakken? De gemeen
telijke overheid zowel te s-Graven-
hage (Scheveningen) als te Zandvoort
staat niet afwijzend tegenover toela
ting van de roulette. Immers, in feite
is het zo, dat dieer al is. Alleen
in de residentie vindt men zeker een
twintig rouletteclubs in gesloten hui
zen. Men betaalt er een rijksdaalder
„lidmaatschapsgeld", krijgt er kosteloos
TELKENS ALS OUDEJAARSAVOND NADERT of als ik het Tweede Piano
concert van Rachmaninoff beluister, moet ik denken aan een mysterieuze
belevenis. Het begon jaren geleden in de ruime hal van het Garden City Hotel
in de buurt van Roosevelt Field. Op een avond luisterden we aandachtig naar
een zekere Leslie Cooper, een merkwaardige en interessante figuur, die één
der eerste autogirovliegers van Amerika was. Cooper gaf ons verslag van de
allereerste hlind-landlng per hef schroef vliegtuig. Op zichzelf was dit verhaal
niet erg boeiend, maar het was in elk geval een „aviatische primeur".
Op een inkt-zwarte avond, had Leslie In zijn Kellett-autoglro met onver
wachte, hevige tegenwinden te kampen gehad, waardoor hij slecht opschoot
en zijn beperkte benzinevoorraad angstig snel verminderde. Hij hoopte nog
er in te slagen een verUcht veld te kunnen bereiken, maar plotseling begon
ziin motor te sputteren, sloeg af en er bleef voor de wanhopige Leslie niets
anders over dan de autogiro met zijn neus in de wind te houden en zich
domweg te laten zakken. Het drama speelde zich af ergens tussen Albany en
^Plotseling voelde Leslie een hevige schok. Hij was ergens op een boerenerf
neergekomen, gelukkig zonder schade te hebben aangericht aan silo's of
schuren Ook zijn autogiro was wonder boven wonder geheel in tact. De eer
ste historische blindlanding met een hefschroefvliegtuig was keurig volbracht.
TOT ZOVÈR HET VERHAAL van
Cooper. Nu wil ik u, voordat ik ver
der ga, eerst iets over Leslie zelf ver
tellen. Hij was in het plaatsje Paoli in
de staat Pennsylvania geboren en ik
ben er van overtuigd, dat er een flinke
scheut onvervalst Indianenbloed door
zijn aderen siepelde.
Zijn gitzwarte ogen boorden dwars
door je heen. Hij was een zogenaamde
Criickshot", dat wil zeggen, dat hij
zowel als jager als op ieder ander ge
bied van sport volkomen zuiver mikte.
Hij sprak niet veel. maar als hij het
woord nam, zwegen we automatisch,
want wat hij te vertellen had, was al
tijd interessant en leerzaam.
Cooper was in alle opzióhten een
pionier. Hij had zich gespecialiseerd op
hefschroefvliegtuigen en hij was ue
eerste vlieger, die met zo'n molenwiek
apparaat van de West- naar de Oost
kust van Amerika vloog.
Zijn vacanties bracht hij altijd in de
wildernis door. Dan nam hij een tent
mee, blikjes, een geweer, wat potten
en pannen en als metgezel: een hond.
We waren altijd nieuwsgierig te zien,
wat Leslie na zijn vacantie uit de rim
boe mee naar huis genomen had. Eens
was dat een cartonnen doosje met een
dikke mestkever. Volgens hem bezat
dat dier een stel voorpoten, dusdanig
sterk en gunstig afgeveerd, dat hij de
bouwers van het landingsgestel van 'n
autogiro op deze oer-soliede natuur-
constructie attent wilde maken.
Een volgende keer kwam hij terug
met een metaal-blauwe libel, wier
vleugelprofiel zijn speciale vlieg-tech-
nische aandacht getrokken had. Geen
wonder, dat men hem tijdens de oorlog
de verantwoordelijke functie van Pro
ject Officer van de afdeUng Hefschroef
vliegtuigen. de zogenaamde Rotary
Wing Unit" op Wright Field toever
trouwde.
COMS HAD LESLIE iets van een fa-
kir. Er ging iets geheimzinnigs, iets
magisch van hem uit. Dan sprak hij
over heel andere onderwerpen dan
luchtvaart of radio of weerberichten.
Die gesprekken vormden de fundering
voor onze groeiende vriendschap.
Op een zomeravond, toen we weer
met een vrolijke troep ettelijke „Old
fashions" gedronken hadden en veel
lawaai maakten in de hal van het Gar
den City Hotel, kwam het ontstellende
bericht, dat een onzer beste vrienden
met zijn vliegtuig verongelukt was.
Er viel een ijzige stilte.
Leslie stak een sigaret op en samen
gingen we de deur uit.
Zijn gezicht stond strak en geheim
zinnig.
Die avond hebben we nog uren op
het verlaten terras van de vliegschool
gezeten. Het gesprek kwam op het
voortbestaan van de geest na de dood.
Ook ovër dit abstracte begrip bezat
Leslie een sterk-omlijnde persoonlijke
mening.
Volgens hem zouden de doden de
levenden kunnen bereiken door middel
van symbolen, waarschuwingstekens en
seinen, maar 't gebeurde te vaak. dat
levenden hiervoor doof of blind ble
ven.
Deze overtuiging vond waarschijn
lijk zijn oorsprong in Leslie's eeuwen
oude afstamming, uit de eenzaamheid,
die hij steeds weer opzocht en uit zijn
harmonie met de Natuur. Hij beweerde
namelijk, dat hy in de wildernis dik
wijls duidelijke tekens uit de cosmos.
uit bomen en bergstromen gekregen
had.
Omdat ik dit onderwerp erg interes
sant vond. peilde ik hem voorzichtig,
op welke wijze hij mij zou kunnen be
reiken wanneer hij vóór mij stierf en
waardoor ik zou weten, dat het sein of
het symbolisch teken van hem afkom
stig was.
Leslie deed. alsof hij mij niet ge
hoord had. Hij-keek dromerig voor zich
uit en floot het Tweede Piano-concert
van Rachmaninoff en zei eindelijk som
ber: „Wait and see,.,."
£N NU MAKEN WE een sprong van
ongeveer 10 jaar.
Oudejaarsavond 1942 reed ik des
avonds laat alleen in een illegale
auto van Vrouwenpolder naar Veere
op het eiland Walcheren.
Het was aarde-donker op de dijk en
er blies een hevige storm die ik pal
tegen had. Even vóór de rechterbocht,
waar ,,'t Dijkhuis" stond, gebeurde iets
onverwachts. Mijn motor sputterde en
stopte. Tegelijkertijd doofden op on
verklaarbare wijze mijn lichten. Mij
bekroop het adembenemende gevpel.
alsof ik langzaam omlaag gleed. Dat
wonderlijke gevoel was onheilspellend
en toch van een koesterende veiligheid.
Door mijn hoofd zong de melodie van
het Tweede Piano-concert van Rach
maninoff.
Toen was het of ik boven het geloei
van de storm uit schoten hoorde. Dat
bracht me tot de werkelijkheid terug.
Ik stapte uit en duwde mijn wagen -op
een boerenerf. Diep in de polder, bij
de vrachtrijder Jan Volmer vond ik
onderdak.
Een luguber Oudejaar
In een tochtige schuur bij een wal
mend oliepitje, hoorde ik, dat er die
avond een felle klopjacht gehouden
was op een troep Gealliëerdc parachu
tisten. Toen de jonge SS-ers niemand
vingen, werden zij zenuwachtig. Ze
vuurden op alles wat bewoog. Een rij
dende boerenwegen was lukraak be
schoten.
U bent door het oog van de naald
gekropen", zei Volmer. terwijl hij zijn
wijsvinger dreigend omhoog stak.
En peinzend vervolgde hij: Uw
benzine was op. uw motor schee d'r
uit. uw lichten doofden't is waar
achtig net of iemand u een sein. een
waarschuwingsteken gaf
JTEN JAAR NA de bevrijding hoorde
ik in Amerika, dat Leslie Cooper
als luitenant-kolonel van de Lucht
macht met een Dakota bij Penns Grove
in New Jersey dodelijk verongelukt
was.
Dat ongeluk had plaats gehad de dag
vóór Oudejaar: op 30 December 1942.
alle mogelijke dranken aangeboden
kosteloos, omdat de clubs geen drank
wetvergunning hebben en speelt er
tot middernacht roulette en daarna tot
vier uur 'i ochtends baccarat.
Hoe goed die zaken floreren blijkt
wel uit het feit. dat de exploitant van
één dier clubs heeft aangeboden voor
3 a 4 ton deel te nemen aan de oprich
ting van de genoemde Maatschappij, op
welk aanbod men overigens niet is in
gegaan.
Van het bestaan dezer rouletteclubs,
die met een romantisch woord speel
holen worden genoemd, is de politie
zeer goed op de hoogte. Soms is er een
inval, af en toe wordt de inzet in be
slag genomen, maar uitgeroeid worden
zij niet.
De Maatschappij tot Exploitatie van
Roulette i.o. heeft zich ook tot de Ka
merfracties gewend. Zij zou gaarne zien,
dat vóór het a.s. zomerseizoen een^Rou-
lettewet werd aangenomen in de zin
van de Totalisatorwet Mocht dat ge
beuren, dan kan er in 1949 te Scheve
ningen en Zandvoort gespeeld worden,
want apparatuur en zalen zijn voor
handen.
In West-Europa is hazardspel verbo
den in Nederland. Zweden, Noorwegen,
Denemarken en Spanje.
VERRASSEND PAARDOFFER
IN DE OPENING
Spanje, dat het schaakwonder Pomar
bezit, heeft opnieuw een jongeling, dia
van zich doet spreken, n.1. Toran.
Toran is iets ouder, dan Pomar en is
pas dit jaar op Spaanse tournooien uit
gekomen en met plotseling groot suc
ces. Hieronder geef ik een partij van
hem, van het tournooi te Aviles, tegen
zijr. bekende landgenoot Fuentes. In
deze partij kiest Fuentes een enigszins
riskante variant van de Spaanse ope
ning. Door een paardoffer van Toran
wordt hij volkomen verrast. Hij neemt
het offer niet aan en komt in een aller
ongunstigste stand. De wijze, waarop
Toran de partij verder speelt, met
schijnbaar vanzelfsprekende, eenvou
dige, logische zetten is het naspelen
ten volle waard.
Spaans. Wit: Toran; zwart: Fuentes.
1. e2e4, e7e5; 2. Pgl—f3, Pb8—c6;
3. Lflb5, a7a6; 4. Lb5—a4, d7—d6;
5. c2c4.
Deze zet. die zwart belet met ba het
paard c6 te ontpennen, heeft het nadeel,
het veld d4 prijs te geven. Keres speel
de dit ook in een partij tegen
Resjevsky, Den Haag 1948.
5 .f7—f5?
Deze zet, die in deze variant na 5. c3
kan volgen en door Keres, met groot
succes, tegen Euwe werd gespeeld, is
na c4 in de meesterpartijen onbekend.
Hij wordt door Toran schitterend weer
legd, maar misschien ligt de grote fout
van Fuentes in zijn 6e zet. Resjevsky
vervolgde hier 5.Lg4. Het werd ew>
weinig interessante partij, na 24 zetten
remise, met 13 paardzetten van
Resjevsky.
6. d2d4!, f5 x e4?; 7. Pf3 x e5ü,
Pg8e7.
Deze zet is niet mooi, maar de keus
is uiterst moeilijk. Kennelijk is Fuentes
door het paardoffer verrast. Bij niet
aannemen van het offer schijnt de
tekstzet de enig mogelijke zet te zijn.
Als hij het aanneemt, dus de5: zou vol
gen: 8. Dh5fKe7 (Kd7 9. d5 of g6 9.
De5:t) 9. Lc6:bc6:; 10. Lg5t—Pf6; 11.
de5:Dd4; 12. ef6:t—gf6:; 13. Lel en al
is de pionnenstand van zwart hopeloos,
dit is beter speelbaar dan de tekst, in
elk geval blijkt fe4: fout te zijn.
8. Pe5 x c6, b7 x c6.
P x c6 zou na d5 een stuk kosten.
9. Lel—g5!, Lc8d7; 10. Pbl—c3,
Del8b8; 11. Ddl—e2, Db8—b6; 12. Tal
—dl, 000 13. 0—0—Td8e8; 14. c4
c5i, Db6a5.
De bedoeling van de tekstzet is het
paard te binden en cd6: te beantwoor
den met Dg5: Wit doet het anders.
15. b2—b4!, Da5xb4; 16. De2xa6\
Db4—b7; 17. Da6—a5, Kc8—d8; 18. Tdl
bl, Db7—c8; 19. Da5—a7!. h7—h6; 20.
Tblb8, h6 x g5; 21. c5 x d6ü, c7 x dö;
22 Da7b6tt. Dit mooie mat had niet
plaats kunnen hebben als zwart 21.
Pd5; 22. P x d5—Ld6: met kans op
eeuwig schaak, gespeeld had.
PROBLEEM
Als probleem een tweezet van J.
Szoghy (Br. Ch. M.)
'lIÉ fes i
J
fcPCI I XqSozs f iu«»aiqojd iSuissoido
i
f
t
t
Sl
i
t
d
it
i-
n
i-
r
d
i-
k-
L
ft-
URKER VISSERS STEUNEN
BIJ BELVERTALING
De Urker vissers hebben een bedrag
van 1000.bijeengebracht voor de
verspreiding van een goede kinder
bijbel onder de bevolking van Indo
nesië. In 1935 verscheen bü het Neder
lands Bijbelgenootschap een rijk ge
ïllustreerde vertaling van de kinder-
bijbel van W. G. v. d. Hulst voor de
Bataks, een volk van één millioen zie
len op Noord-Sumatra. Nu zal het Ned.
Bijbelgenootschap een herdruk uitge
ven en tevens een vertaling in het Ja
vaans en het Indonesisch. Ter onder
steuning van dit werk kwamen de Ur-
kers al flink over de brug.