HET ALIBI KLOPTE PRECIES!
DE GULDEN MIDDENWEG
Degradatiecandidaten ontmoeten
elkaar in alle districten
Res
fJipfarine ,4
Puzzle-rubriek
Hoe is de stand Mieke
Ons kort verhaal
identie
Geloof en intellect
Begrijpen en Kennen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Het Radioprogramma
Meerdere beslissingen kunnen Zondag vallen
Hersengymnastiek
door Bob Wallagh
PF Nieuwf FINO-SOEP IS GETROKKEN VAN VOILE MERGPIJPEN VLEES.
AVONTUUR
Combinatie van
4 geneesmiddelen
tegen griep.
naar vaste grond
QOK BOEKEN hebben hun geschie
denis. Dit geldt wel in het bijzon
der v«n de werken van Aristoteles.
Deze wijsgeer schreef In zijn leven on
noemelijk veel. Sommige van zijn ge
schriften maakte hij „persklaar". An
dere waren niet meer dan dictaten,
opgesteld ten behoeve van zijn studen
ten. Een derde groep bevat niet meer
dan aantekeningen, door derden ge
maakt van de voordrachten van deze
filosoof.
Toen nu na Aristoteles' dood zijn vele
en veelsoortige geschriften werden
verzameld, was er ook een, die geen
titel droeg. De inhoud van dit werk
had betrekking op de meest moeilijke
en diepzinnige problemen. De wezens-
grond van wereld en heelal werd erin
onderzocht. Nu trof het, dat dit werk
bij de verzameling der geschriften
kwam te staan achter de physica, in
het grieks „meta ta physica". Gemaks
halve noemde men dit boek zonder ti
tel later de „metaphysica". Het woord
„metaphysica", dat oorspronkelijk niets
anders was dan een plaatsaanduiding,
is langzamerhand geworden tot de aan
duiding van de wetenschap in de meest
algemene principia van het zijn, de
dieepste grond der dingen behandelt.
Met de door Aristoteles te boek ge
stelde leer van het zedelijk handelen is
het minder avontuurlijk gegaan. De
enige zoon van Aristoteles, Nikoma-
chos, heeft dit geschrift namelijk ge
bundeld. Maar ook dit boek droeg
geen naam. Nu heet het sindsdien „de
ethiek van Nikomachos". Het is nu de
ze ethiek van Nikomachos. waarover
.ik vandaag een paar woorden wil zeg
gen.
\JJE ZAGEN het een. vorige maal al:
Plato was de man van de vertikale
lijn. Hij wist de ideeën verweg te wo
nen, in de hoge hemel. Daarheen trok
zijn verlangen. Het aardse bond hem
niet. Maar Aristoteles was de man van
het horizontale denken. Op deze aarde
was hij thuis. Hij zag de ideeën niet
verweg, in hemelse gewesten, maar
hier, in de dingen zelf. Hij zag hoe de
idee, het doel zich verwerkelijkte in
een bloem, die in het voorjaar bloeide.
Hij zag de idee werkelijkheid worden
in het atelier van een beeldhouwer.
Overal was leven, overal was ontwik'
keling. En dit leven stuwde steeds naar
de verwerkelijking van het doel, van
de idee. Daarom kon Aristoteles ook
een optimist zijn.
Wanneer hij dan ook vraagt naar de
norm van het zedelijk handelen, zal hij
niet, zoals Plato, proberen het absoluut
en voor iedereen geldende goede te
formuleren. Een dergelijk begrip van
het absoluut goede acht hij een her
senschim. Hij zoekt daarentegen naar
het bereikbare: niet naar het absoluut
voor allen geldende, maar naar het
praktisch levensdoel. Dit levensdoel is
voor een slaaf anders dan voor een
vrije, voor een man anders dan voor
een vouw. Het goede is het doel, dat
wat een bepaald persoon krachtens
stand, geslacht, beroep of volk verwer
kelijken moet en ook verwerkelijken
kan. Zo wordt het goede tot het nutti
ge, het doelmatige, het deugdelijke.
Dat houdt tegelijkertijd in, dat
Puzzle 67. Uit welke plaatsen? (Opl.)
De tien bedoelde plaatsen waren:
1. Appingedam, 2 Voorschoten, 3.
VI aar dingen, 4. Westervoort, 5. Dene
kamp, 6. Driebergen, 7. Ridderkerk, 8.
Apeldoorn, 9. Maassluis, 10. Boven-
karspel.
Uit de vele keurig verzorgde oplos
singen bleek de interesse voor deze
puzzle. Na loting onder de inzenders
van een goede oplossing is de weke
lijkse prijs van f 5 ditmaal ten deel ge
vallen aan de heer C. A. Swets, Jan
van Scorelkade 15, Alkmaar. Gefeli
citeerd! De prijs zal worden toegezon
den.
En nu onze nieuwe opgave.
Puzzle 68. Optellen en aftrekken.
Hieronder vindt men de optelling
van twee getallen van tien cijfers en
daaronder de aftrekking van die twee
zelfde getallen. Maar In letters! De
zelfde letters stellen steeds hetzelfde
cijfer voor.
Optellen
ABRSMNKHPZ
NHBKPAMNBP
BRMNKBAPAS
Aftrekken.
ABRSMNKHPZ
NHBKPAMNBP
ZKHHHBKBSK
Gevraagd wordt deze beide sommen
geheel ln cijfers in te zenden.
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 27 Januari aan de re
dactie van dit blad. (Er wordt weer
een prijs van f 5 verloot).
het doen van het goede de lust en 't
geluk brengt. Een lustgevoel ontstaat,
wanneer een aanwezige aanleg zich on
gestoord kan ontwikkelen. Maar treden
daar remmingen bij op, dan zal de on
lust groeien. Laat ieder zich dus ont
wikkelen naar zijn aanleg: laat hij het
voor hem nuttige doen; dan zal hij ge
lukkig zijn.
Toch acht Aristoteles voor dit geluk
nog enige voorwaarden noodzakelijk.
Allereerst zal men een vrije Giek moe
ten zijn. Over slaven en vrouwen
spreekt Aristoteles niet. Want zij beho
ren niet tot de echte, volgroeide men
sen! Dan zijn nog enkele andere voor
waarden nodig: men moet gezond zijn,
<XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
X
men moet een goede lichaamsvorm
hebben en men moet enig geld bezit
ten. Voorwaarde voor het geluk is ten
slotte, dat men met andere vrije man
nen samenleeft in de griekse stadsstaat.
Zijn deze voorwaarden vervuld, dan
is de basis voor het levensgeluk ge
legd. De deugd betrachten betekent
dan niets anders dan het nuttige doen.
het verwerkelijken van het deugdelij
ke. Nu geldt voor elke deugd, dat zij
de gulden middenweg is tussen twee
uitersten. Het overdrevene, het abnor
male moet steeds vermeden worden.
Dapperheid is een deugd. Maar deze
deugd houdt het midden tussen roeke
loosheid en vreesachtigheid. Ook
spaarzaamheid is een deugd; deze
houdt het midden tussen verkwisting
en gierigheid. Zelfbeheersing als deugd
staat in tussen genotzucht en een ont
breken van de mogelijkheid tot lust
gevoelens.
Zo is de ethiek van Nikomachos de
levensleer van 'n vrije, aristokratische
Griek. Dat slaven en vrouwen voor
hem werken, acht hij vanzelfsprekend.
Hij wenst de aanleg in ieder mens te
bevorderen. De deugd, gedefinieerd als
het deugdelijke, het nuttige, wenst hij
te verwerkelijken. Wie het nuttige, als
de gulden middenweg tussen twee
uitersten, doet, zal gelukkig zijn.
Dit klinkt allemaal wel prettig.
Maar in wezen was Plato met zijn vol
strekte begrip van het goede, en Mozes
met zijn 10 geboden verder.
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM 1 SOI 4» Nieuwsberichten
om 7 «en 11 uur KRO: 6,00 „Cantus
popuiorum" 6,16 Journalistiek week
overzicht 6,30 Voor de Strijdkrachten
7,15 School en radio 7,25 Herinneringen
7 45 Voor de Nederlandera in Duitsland
8,05 De gewone man «,12 Andre Ma-
thieu speelt piano «,20 Lichtbaken
8 50 Gramofoonplaten 9,00 Negen heit
de klok 9,45 „Wie neemt de handschoen
op 10,00 Weekend-serenade 10,30
Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,25
Gedeelten uit opera's
HILVERSUM H 415" m Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Popu
laire liedjes 7,00 Artistieke staalkaart
V PRO7,30„Canada en zijn geestelijk leven
7,50 Dra Anne H Mulder VARA: 8,05
Dingen van de dag 8,15 Promenade-
orkest 9,00 Socialistisch commentaar
9,15 De winkel van Sinkel 10,00 Vin-
dobona schrammel'n 10,25 De mens en
zijn liefhebberijen 10,40 Accordeola
11.15 Geraldo en zijn orkes,
- VOOR ZONDAG
HILVERSUM 1 301 m Nieuwsberichten
om 8, 9,30 1 7,30 en 11 uur KRO; 12,40
„Orkest zónder naam" 1,25 „Het orkest
zonder naam" (vervolg) NCRV: 6,30
Voor de Strijdkrachten 7,00 NCRV-
kwartet 7,15 „Kent gij Uw Bijbel?"
KRO: 7,45 BBC-Theater-orkest 7,50 In
't Boeckhuys 8,05 De gewone man
8,12 „Uit en Thuis" 10,37 Actualiteiten
10,45 Avondgebed 11,15 Avondconcert
HILVERSUM n 415 m Nieuwsberichten
om 8 1. 6, 8 en 11 uur VARA: 9,15
Men 'vraagt.... en wij draaien 11,15
Triangel AVRO: 1,20 Bandi Balogh
speelt 4,30 Sport VARA: 6,15 In ge
sprek met de lezer VPRO: 6,30 „Ont
moetingen" 7,00 Voor de kinderen
7,30 „Het woord spreekt ons aan"
AVRO: 8,05 Actualiteiten 8,15 Waltztime
9,20 „Au salon des variétés'1 9,45
Beau Geste" (Hoorspel) 10,00 Hersen
gymnastiek 10,30 Viool en piano 11,15
Gramofoonmuzlek
VOOR MAANDAG
HILVERSUM 1 301 m Nieuwsberichten
om 7, 8, l 7 8 en 11 uur NCRV: 8,15
Te deum laudamus 9,30 Muziek bij het
werk 1,15 „Mandolinata" 6,00 Piano,
duo 6,15 Sportrubriek 6,30 Voor de
Strijdkrachten 7,15 Onder de NCRV-
leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45
Dr O Banga 8,05 Programma-proloog
8,15 Met band en plaat voor U paraat
8,45 Ferdinand Huyck (Hoorspel) 9,30
Kerkkoor 10,00 Hollands Strijkorkest
10,45 Avondoverdenking 11,15 Repor
tage van de start te Monte Carlo 11,30
Bekende serenades 11,40 Gramofoon
platen
HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8/1, 6, 8 én 11 uur VARA: 8,18
Film-selecties 1,20 Accordeola 5,30
The Ramblers 6,20 Frans cabaret 6,45
Parlementair overzicht 7,00 Halt. douane
7,3o Nelly Wagenaar (piano) 8,05 Din
gen van de dag 8,15 Pennies from
hcaven 8,50 De Ducdalf 9,10 Willem
Noske (viool) 10,10 Het Indonesisch
vraagstuk 10,25 De nieuwe notenkraker
11,15 Gevarieerd programma
Het programma van Zondag is zo
danig dat er belangrijke beslissingen
kunnen vallen. In de eerste plaats is
daar de ontmoeting tussen SW en
Ajax die in Schiedam wordt gespeeld.
Wint SVV dan is er geen vuiltje meer
aan de lucht. Een overwinning van
Ajax zou betekenen dat de Amster
dammers nog slechts twee verliespun-
ten minder hebben. Gezien de produc
tiviteit van Ajax zal SW alle hens
aan dek moeten roepen om ook deze
wedstrijd te winnen.
Ook in district II is er een belang
rijke wedstrijd. Hiermee bedoelen wij
niet VSVKFC. De Veisenaren spelen
zo stabiel dat wij zonder meer op een
overwinning rekenen. Voor VSV is
echter wel belangrijk de uitslag
van FeijenoordEDO. Eindigt deze
wedstrijd in een draw of een overwin
ning voor Feijenoord en wint VSV van
KFC, dan kunnen de Veisenaren zich
reeds kampioen noemen.
Belangrijk in het Oosten is Ensche-
dese BoysAGOVV. De thuisclub zal
moeten winnen om de kans op het af-
delingskampnioenschap te behouden.
In district IV valt direct de aandacht
op LimburgiaBW, ook hier tellen
de punten dubbel.
Het Westen.
Haarlem en Stormvogels zijn enigs
zins in de verdrukking gekomen. Het
ziet er naar uit dat een van de twee,
tenzij het een gelijkspel wordt, nog
meer in de verdrukking zal komen
daar 't Gooi wel van Sparta zal win
nen.
In district II gaan de degradatiecan
didaten Zeeburgia en DFC het elkaar
lastig maken. Ook KFC dat tegen VSV
in het veld komt, moet nog oppassen,
temeer daar wij van DFC nog wel het
een of ander verwachten.
Het Oosten.
Niet alleen in de kopgroep in het
Oosten komt ontspanning," ook in de
staartgroep gaat dit Zondag gebeuren.
NEC ontvangt Go Ahead en Zwolse
Boys brengt een bezoek aan Be Quick.
Wageningen is er wel het slechtst aan
toe met 'n uitwedstrijd tegen Heracles.
Het Zuiden.
De Spechten hebben nog een klein
kansje de laatste plaats te ontlopen als
er van TSC wordt gewonnen. Maar Ju-
liana heeft dezelfde kans tegen Bra-
bantia. Helmond verkeert in dezelfde
situatie als de* twee andere degradatie
candidaten doch Willem II zal wel niet
thuis geven.
In district VI zal de rode lan
taarndrager Baronie wel verliezen van
PSV. Voor de op één na laatste plaats
zijn hier een groot aantal candidaten.
Kerkrade heeft wel de slechtste papie
ren, zeker als van Spel. Emma wordt
verloren, waar o.i. veel kans op is.
Het Noorden.
Het is wel eigenaardig maar ook in
het Noorden zien wij wedstrijden tus
sen degradatiecandidaten. Leeuwarden
ontvangt Achilles met een redelijke
kans op beide punten. Sneek krijgt be
zoek van het kranige Friesland en zal
dus wel geen punten rijker worden.
De enige ongeslagen eerste klasser
Heerenveen zal dit record tegen Velo-
citas wel kunnen handhaven.
Hersengymnastiek ontmoeten wij eigenlijk in allerlei ,v°r"ie j,Jniang
dagelijks leven en het is niet moeilijk dasurbij vast te stel e
niet iedereen een scherp opmerker is. hui-
Laat mij U eens een voorbeeld geven. Wanneer ge ïeman hem
selijke omgeving of vriendenkring ziet, die een vest draag eeVallen
dan eens: Hoeveel knopen heb je aan je vest? In 9 van a vraag
zal de betrokkene het niet weten. Probeert U" het maar yet
eens: hoeveel tanden heeft een gewone etensvork: drie, vierc
antwoord is: vier. Hoeveel rijen toetsen heeft een normale sc rjjI n
Drie, vier of vijf? Antwoord: vier. Tientallen malen hebben wy 8
zien opstijgen op de vliegvelden. Doen zij dat tegen de win
wind mee of met de wind dwars? Antwoord, tegen de wm<t
zjjn dan zo maar een paar voorbeelden. De nieuwe vragen luiden
1. Wat is de oudste stad van Nederland?
2. Wat is een chrèche? „an
3. Wanneer men het aantal rovers van Ali Baba, het aantal sie
Baldpate en het nummer in Downing Street van de Eng.
optelt, krijgt men als uitkomst: 57. Hoe luiden de getallen
hjJc? (J- dan
4. Wat zijn Annette, Cécile, Emilie, Marie en Yvonne nog
alleen meisjesnamen? 200
5. Aan een takel hangt een grote papierrol en een man moe
meter afnemen. Hij merkt nu, dat hij telkens 2 meter neef
hij de rol éénmaal helemaal ronddraait. Dus draait hij der
maal om, maar merkt dan dat hij veel minder heeft dan
Hoe kwam dat?
6. Waar vinden wij deze letters: qwertyuiop?
7. Zeg man, zegt mevr. Mulder, we kunnen nu zo langzamernana
200 gulden uvl terugbetalen aan mijn kantoor, die mij destijds vo
mijn huwelijk zijn voorgeschoten. Ze gaan naar het kantoor, ™la
de bediende kan nergens in de boeken mevr. Mulders schuld vin n.
Hoe kwam dat?
8. Wat kunt U van Istanboel, Byzantium en Constantinopel nog mee:
zeggen dan alleen dat het aardrijkskundige namen zijn?
9. Welke 3 getallen onder de 10 zijn opgeteld evenveel als met elkaar
vermenigvuldigd?
10. Hoe lang duurt (letterlijk) een „ogenblik"?
Voor de antwoorden zie tussen de advertenties.
J^ACK-
WEDSTRIJDEN AFGELAST.
Meerdere competitie-wedstrijden zijn
voor Zondag afgelast. In district I
vinclen de ontmoetingen DEMKin-
heim en St, GeorgeDe Rijp geen
doorgang. In het Noorden is Leeu
wardenAchilles afgelast en daarvoor
in de plaats is vastgesteld Sneek
Leeuwarden.
had de laatste straatlantaarn juist achter zich gelaten, toen een klok
in de buurt zeven sloeg. Hij stapte van de weg af en stond even later aan
de achterdeur van Hitchwells eenzame woning.
„Ik neem nooit een vrouw in vertrouwen", was het eerste wat hij zei, toen
hij met Hitchwell bij het kacheltje zat, veilig en onbespied achter de geblin
deerde ramen.
Des te ergger voor jou", was
Hitchwells grommend commentaar ge
weest, „je wenst dus een alibi, niet?
Voor wanneer?"
„Voor vanavondrepliceerde
Nack, „ik ga op een zaakje af, dat...."
Hij kwam niet verder, want de vrouw, die hij al eerder had opgemerkt,
kwam zonder kloppen de kamer binnen en zette de meegebrachte glazen op
tafel. Zij had een strakke, ijskoude blik in de fletse ogen en keek naar beiden
met een soort minachtende hoon. Hitchwell stelde hen aan elkaar voor en zij
bleef hem aanstaren met diezelfde, donkere blik als of zij een etalage gedach
teloos bekeek.
„Mijn vriend Nack is hier vanavond tot, laat ons zeggen, half twaalf. Heb
je dat goed verstaan, Serpy?"
MAUWLETTEND sloeg Nack haar oordeel over de vrouwen toch eens
A:_ J TT „4. hfsrn'pn
reactie gade. Het moest worden
toegegeven: zij speelde haar rol vol
maakt. Zonder een spier te vertrekken
riep zij nog over haar schouder: „Als
jullie klaar bent laat alles dan net zo
op tafel achter als het er nü staat!"
„En je weet het: de gebruikelijke
commissie". Hitchwell sloeg de deur
dicht achter Nack, die behoedzaam
weggedoken in de schaduw zijn schre
den naar de juwelierszaak richtte, die
vlak naast een oud, vervallen bakke-
rijtje lag
Toen hij -veer buiten verscheen liep
bij vrijer en slechts een lichte veran
dering in het silhouet verried de nauw
keurige beschouwer, dat hij tevreden
kon zijn. Een kort bezoek aan zijn
vertrouwde bondgenoot en de buit
was naar genoegen verhandeld. De
volgende morgen mijmerde Nack nog
half slaperig wat na over de vreemde
vrouw, die zo goed te pas was geko
men in zijn schema. Maar hij werd
plotseling gestoord in zijn ontbijt door
de komst van een donkergeklede heer.
die zonder vorm van proces begon te
vragen, waar hij de vorige avond was
geweest. Nack had te lang met dat
bijltje gehakt om plompweg een alibi
voor de dag te toyereri en het duurde
dan ook geruime tijd voordat hij lang
zaam en tastend zoveel gegevens had
verstrekt, dat de rechercheur tot slot
van het verhoor concludeerde, dat
Nack van acht tot half twaalf op be
zoek was geweest bii Hitchwell. Blijk
baar tevreden met dit. resultaat stond
hij op en verliet de kamer, maar na
enige minuten keerde hij terug met
collega en de vrouw, die Nack de vo
rige avond bii Hitchwell had aange
troffen. De schrik sloeg Nack om het
hart Zou zij toch
„Is dit de man, die gisteravond bij
Hitchwell op bezoek was?"
Zwijgend knikte Serpy. nadrukke
lijk en vastberaden. Opgelucht haalde
Nack vrijer adem. Zij had hem dus
niet in de steek gelaten. Hij moest zijn
herzien,
„Ik wens van u een uitvoerige mon
delinge verklaring", sprak de recher
cheur.
„Ik verliet het huis om acht uur,
liet hen beiden in de kamer achter en
ging naar de film; toen ik tegen half
twaalf terugkeerde zag ik hem juist
weggaan".
„Klopt dat?" Deze snelle vraag was
tot Nack gericht.
„Het is volkomen juist", repliceerde
Nack. Hij probeerde Serpy's blik te
vangen, maar zij keek even koud en
strak voor zich uit als anders.
J.JET duurde minuten voordat de ge
spannen stilte, die op deze verkla
ring volgde, werd opgeheven door de
zakelijke stem van de rechercheur.
Haast geruisloos sloeg Nack, zeker van
zijn triomf, het kopje van het ei, dat
hij plechtig zou gaan verorberen. Het
was toch wel een puike wereld, waar
in je zulk een vrouw vond.
„Nack Snoothifter, ik arresteer u als
verdacht van moord op Tom Hitchwell,
gepleegd gisteravond tussen negen en
elf uur. Ik waarschuw je, dat alles wat
je zegt
Nack zei niets, helemaal niets
„GRENSINCIDENT" IN
LIMBURG.
Een viertal arbeiders van de ontgin
ning „Wellsmeer" onder de gemeente
Bergen, die zich over 400 ha op Ne
derlands en over 20 ha op Duits
grondgebied uitstrekt, is op Duits ge
bied aangehouden en 9 dagen in de
gevangenis te Krefeld opgesloten.
Zij kwamen geregeld over de grens
en waren voorzien van een grenskaart.
Hierop was nooit aanmerking gemaakt
Thans werden de vier Nederlanders
plotseling aangehouden, en naar de
Krefeldse gevangenis overgebracht. De
arbeiders zijn na negen dagen weer
vrijgelaten.
IN DE
DOOR
TJEERD ADEMA
Jhr. Van Waardenburg droeg een
bril met in goud gevatte glazen en
ran zijn linkerhand prijkte een ring
met een grote diamant, die flonkerde
als hij er mee gebaarde.
„Ja", zei deze, „inderdaad in ieder
opzicht. Ik zoek een man, die mijn
plaats kan innemen en mijn rol zo kan
spelen, dat ikzelf voor enige tijd on
gemerkt zal kunnen verdwijnen".
,En wie zegt u". vroeg Steensma,
„dat ik daarvoor de juiste man ben,
rog afgescheiden van de vraag of ik
daarin zou bewilligen.?"
„Ik hoop", zei de gastheer, „dat u
de juiste man zult zijn. Ik heb trou
wens niet de tijd voor een nog betere
keuze, stel al, dat er een betere can-
didaat te vinden zou zijn, want ik ben
het toeval buitengewoon dankbaar,
dat u vanavond mijn pad gekruist
heeft".
„En wie", vroeg Steensma, „wie
zegt u die waarschijnlijk niet zonder
reden zo wantrouwend is, wie zegt u,
dat ik niet een van uw vijanden ben?
Wie garandeert u, dat mijn vrienden
en ik daar niet juist gezeten hebben
en gesproken hebben gelijk wij deden
rlleen om u te verleiden mij daarna
als uw partner te kiezen?"
„Dat zal ik u vertellen", zei de heer
Van Waardenburg glimlachend.
„Allereerst omdat ik voldoende
mensenkennis heb om te weten, dat
u en uw vrienden geen comedie speel
den en bovendien, omdat ik toevallig
in de eetzaal van dat hotel terecht
kwam, waar u mij vanavond heeft ge
troffen.
Niemand ikzelf evenmin wist
een kwartier tevoren, dat ik zou be
sluiten daar te souperen en toen ik
binnenkwam, zat u met uw vrienden
reeds aan tafel. Van een in elkaar ge
zette vertoning kon dus geen sprake
zijn".
„En uw achtervolger?" vroeg Steens
ma.
„Is dadelijk na mij binnengekomen",
antwoordde de heer Van Waarden
burg. „Dat was ook een van de rede
nen waarom ik dat oude heertje wan
trouwde. De mensen, die mij scha
duwen mogen mij niet uit het oog
verliezen en het interesseert mij steeds
om na mijn binnenkomst in café's of
hotels de kort na mij binnentredende
gasten te observeren".
„Het moet niet prettig zijn", zei
Steensma, „in een toestand van voort
durende vervolgingswaanzin te leven".
De gastheer fronste het voorhoofd
Was het maar waanzin", zai hij
schamper. ,.U heeft straks zelf kunnen
constateren, dat wij gevolgd werden.
Ik verzeker u, dat het alles bittere
ernst is".
Hij liep naar het raam en gluurde
enige tijd door een spleet van het gor
dijn.
„Kijkt u eens even hier" zei hij.
In het portiek hier schu>n over staat
een man. Ik ben er van overtuigd, dat
zün auto hier in de straat geparkeerd
is".
.Ik zie niets", v.oi Stce-sma
bulten glurend.
naar
„En toch staat er een", verzekerde
de heer Van Waardenburg, „maar hij
is in dat donkere portiek zelfs voor
de voorbijgangers onzichtbaar. Wan
neer er. niemand passeert kunt u zo
nu en dan het gloeiende eindje van
zijn sigaret zien. Een geweldige tac
tische blunder, meneer Steensma. Het
lijkt wel of onze achtervolgers voor
het schaduwen mensen in dienst heb
ben, die het abc van het vak nog
moeten leren. De man, die daar staat
is het waarschijnlijk om uw naam en
adres te doen. Als u straks naar huis
gaat. zal hij u volgen".
„Maar waarom?" vroeg Steensma.
met een onbehagelijk gevoel. „Wat
beeft die kerel met mij te maken?"
„Nu wij contact met elkaar hebben,
is u voor mijn achtervolgers een be
langrijke figuur geworden", zei de
gastheer. ..Zij kunnen vermoeden, dat
u mii op de een of andere wijze be
hulpzaam zult ziin en het is daarom
voor hen van groot belang te weten
wie u is en in hoeverre uw' tussen
komst hun plannen kan dwarsbomen.
Heeft u opgemerkt, dat ik vanavond
zelf ook oen blundjor heb gedogen?"
„Het is mij niet opgevallen", zei
Steensma weer in zijn fauteuil plaats
nemend.
De heer Van Waardenburg vulde de
glazen en stak een sigaret aan.
„Mijn fout", zei hij, „was, dat ik u
in de eetzaal herkend heb als een
studievriend uit Leiden. Ik kon niet
vermoeden, dat u ingenieur was en
dus m Delft gestudeerd heeft".
„Zou u denken, dat het uw achter-
volger is opgevallen?" vroeg Steensma.
„Met de mogelijkheid moeten wij re-
kening houden", antwoordde de heer
an Waardenburg. „Wanneer dat in-
c erdaad zo is, zal hun interesse voor
u en voor uw persoonlijke omstandig,
heden nog groter zijn, want zij be-
grupen dan wel, dat onze vriendschap
gefingeerd is. De kwestie Ig nu maar
of u al dan niet bereid is 0p mijn
voorstel In te gaan. U vertelde mij
reeas, dat u niet getrouwd of ver
loofd ïg.Woont u in een pension?"
..ik heb twee kamers op hetrTJoord
einde", vertelde Steensma
(Wordt vervolgd)
De werkzame bestanddelen van Chefarine
4" zlin «tuk voor stuk al beroemd ge
worden als krachtige middelen ter voor
koming en ter bestrijding van griep.
Maar in de juiste verhouding tezamen in
één tablet verenigd is de werking nóg
krachtiger. Elk tablet bevat Chefarox,
zodat zelfs de gevoeligste maag toch
niet van streek raakt
I Tt
nici -www..
ËN GRIET 20 lABUIJEN 4 t OJi
CCHRIKT U NIET voor het woord
„intellect", dat hierboven staat.
Want ik erken geen kaste van intellec
tuelen, van mensen met en mensen zon
der intellect. Aan het intellect heeft
ieder lezer deel. In zoverre is ieder die
dit stuk onder ogen krijgt, „intellec
tueel". We kunnen hoogstens zeggen,
dat de geesteshouding, die de intellec
tueel kenmerkt, de een meer eigen is
dan de ander. Hier is dus sprake van
een meer of minder, en niet van een
bezitten of niet bezitten.
De vraag wordt dus nu: Hoe moeten
wc de geesteshouding van de intellec
tueel omschrijven? Maar nog eens: er
is niemand, die principieel buiten deze
vraagstelling staat, omdat hij niet tot
de „intellectuelen" zou behoren.
LJET INTELLECT kenmerkt zich door
de volstrekte eerbied voor de fei
ten. U en ik, wij beiden staan als „in
tellectuelen" tegenover, in een zeker
opzicht zelfs boven de ons omringende
werkelijkheid. Daarin zien wij objecten;
daarin constateren wij feiten; daarin
vinden we samenhangen. Uit feiten en
hun samenhang bestaat voor de intel
lectueel de wereld.
Nu waren de te constateren feiten in
vroeger dagen weinigen. Maar thans
hebben we een rijke verscheidenheid
vcor ons zien ontstaan. Deze verschei
denheid Rebben we geordend in ver
schillende wetenschappen, in de na
tuurwetenschap, in de biologie, in de
geschiedenis, in de psychologie. Deze
wetenschappen hebben onderling wel
iets met elkaar te maken. Toch zijn het
bepaalde feiten,' bepaalde samenhangen,
bepaalde beschouwingswijzen waardoor
iedere wetenschap zich kenmerkt.
U vindt dit een te abstracte redene
ring? Pas het dan op u zelf als object
van wetenschap toe, om het actueel te
maken. U als mens bent allereerst het
voorwerp voor de natuur- en schei
kunde. Ale zodanig zult-u gedefinieerd
worden als een mengsel van vele schei
kundige elementen. Bevredigt u dat
volkomen? Bent u niet meer dan een
scheikundig mengsel?
Wij worden tot object van de biolo
gie, van de wetenschap van het leven.
Hier worden wij beschouwd als een
brokstuk van de organische natuur, dat
in dezelfde reeks thuis hoort als de
planten en de dieren. Bevredigt u dat
vclkomen? Bent u alleen een stuk orga
nisch leven?
Wij gaan over naar de geschiedenis.
De geschiedeniswetenschap zal uw han
delingen zetten in het kader der histo-
ïische processen. U krijgt een plaatsje
in de historie, misschien wel in het ge
schiedenisboek van uw kleinkinderen.
Bevredigt u dat volkomen? Bent u
alleen een naam ln een geschiedenis
beek?
Of laat u psychotechnisch onderzoe
ken. U zult gevat worden in een ka
rakterologisch schema. Uw ontwikke
ling, die u zelf nauwelijks kende, zal
u worden opgehelderd. U zult u zelf
iets beter leren kennen. Bevredigt U
dit? Is het voldoende, wanneer u ka
rakterologisch bent ingedeeld?
JO HEEFT DE intellectueel vele be
schouwingswijzen tot zijn beschik
king. Hij kan zichzelf zien als een stuk
natuur, als een organisme, als onder
deel van een historisch proces, als een
complex van karaktereigenschappen.
Zelfs kan hij zichzelf nog stellen onder
de theologische beschouwingswijze als
schepsel van een goddelijke almacht.
Maar het funeste is hierbij, dat dit alle-
mfcal niet meer zijn dan beschouwings
wijzen. Je kunt het zo zien; maar ook
zo, ook zo. Je kunt het voorstellen
alsof de mens is een stuk organische
natuur, of een geheel van eigenschap
pen. Maar het is dit „alsof" dat voor
ons intellectuelen zo verlarrsfiend
werkt. Ik wil niet zijn dit en dit ef, nog
wat anders, al naar het gezichts
punt dat je inneemt. Neen. ik wil be
vrijd worden van dit alles relativerende
„alsof". Ik wil de diepste zin van mijn
eigen leven kennen.
Maar dan zal onherroepelijk als voor
waarde gelden, dat we de intellectuele
geesteshouding laten varen. Zolang wij
zelf het subject zijn, dat in verschillen
de beschouwingswijzen zin tracht te ge
ven aan al het andere, zelfs aan ons
eigen leven, zolang zullen we dood lo-
pen in de relativiteit van het intellec
tuele „alsof".
Als zodanig staat het geloof tegenover
het intellect. Wanneer ik „intellec
tueel" ben, ben ik het subject; het
andere, desnoods ook ik zelf, ben ob
ject. Maar in het geloof keert deze
verhouding om. In het geloof word ik
tot hét volstrekte object. Daar is Go®
het subject. Hij spreekt over mij a's
object zijn vloek en zijn zegen, z.ijn
toorn en zijn liefde. In het geloof g°e£
'k mijn intellectuele zelfhandhaving °P»
ei', geef mij over aan de Ander, die
groter is dan ik. Wie waarachtige liefde
kent, weet wat „overgave" ten naas
tebij is. In deze overgave aan God,
waarbij ik het volstrekte object ben,
wordt een mens tot slaaf van Christus,
tot Dominicaan, tot hond van de Heer-