HET ALIBI KLOPTE PRECIES! DE GULDEN MIDDENWEG Degradatiecandidaten ontmoeten elkaar in alle districten Res fJipfarine ,4 Puzzle-rubriek Hoe is de stand Mieke Ons kort verhaal identie Geloof en intellect Begrijpen en Kennen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Het Radioprogramma Meerdere beslissingen kunnen Zondag vallen Hersengymnastiek door Bob Wallagh PF Nieuwf FINO-SOEP IS GETROKKEN VAN VOILE MERGPIJPEN VLEES. AVONTUUR Combinatie van 4 geneesmiddelen tegen griep. naar vaste grond QOK BOEKEN hebben hun geschie denis. Dit geldt wel in het bijzon der v«n de werken van Aristoteles. Deze wijsgeer schreef In zijn leven on noemelijk veel. Sommige van zijn ge schriften maakte hij „persklaar". An dere waren niet meer dan dictaten, opgesteld ten behoeve van zijn studen ten. Een derde groep bevat niet meer dan aantekeningen, door derden ge maakt van de voordrachten van deze filosoof. Toen nu na Aristoteles' dood zijn vele en veelsoortige geschriften werden verzameld, was er ook een, die geen titel droeg. De inhoud van dit werk had betrekking op de meest moeilijke en diepzinnige problemen. De wezens- grond van wereld en heelal werd erin onderzocht. Nu trof het, dat dit werk bij de verzameling der geschriften kwam te staan achter de physica, in het grieks „meta ta physica". Gemaks halve noemde men dit boek zonder ti tel later de „metaphysica". Het woord „metaphysica", dat oorspronkelijk niets anders was dan een plaatsaanduiding, is langzamerhand geworden tot de aan duiding van de wetenschap in de meest algemene principia van het zijn, de dieepste grond der dingen behandelt. Met de door Aristoteles te boek ge stelde leer van het zedelijk handelen is het minder avontuurlijk gegaan. De enige zoon van Aristoteles, Nikoma- chos, heeft dit geschrift namelijk ge bundeld. Maar ook dit boek droeg geen naam. Nu heet het sindsdien „de ethiek van Nikomachos". Het is nu de ze ethiek van Nikomachos. waarover .ik vandaag een paar woorden wil zeg gen. \JJE ZAGEN het een. vorige maal al: Plato was de man van de vertikale lijn. Hij wist de ideeën verweg te wo nen, in de hoge hemel. Daarheen trok zijn verlangen. Het aardse bond hem niet. Maar Aristoteles was de man van het horizontale denken. Op deze aarde was hij thuis. Hij zag de ideeën niet verweg, in hemelse gewesten, maar hier, in de dingen zelf. Hij zag hoe de idee, het doel zich verwerkelijkte in een bloem, die in het voorjaar bloeide. Hij zag de idee werkelijkheid worden in het atelier van een beeldhouwer. Overal was leven, overal was ontwik' keling. En dit leven stuwde steeds naar de verwerkelijking van het doel, van de idee. Daarom kon Aristoteles ook een optimist zijn. Wanneer hij dan ook vraagt naar de norm van het zedelijk handelen, zal hij niet, zoals Plato, proberen het absoluut en voor iedereen geldende goede te formuleren. Een dergelijk begrip van het absoluut goede acht hij een her senschim. Hij zoekt daarentegen naar het bereikbare: niet naar het absoluut voor allen geldende, maar naar het praktisch levensdoel. Dit levensdoel is voor een slaaf anders dan voor een vrije, voor een man anders dan voor een vouw. Het goede is het doel, dat wat een bepaald persoon krachtens stand, geslacht, beroep of volk verwer kelijken moet en ook verwerkelijken kan. Zo wordt het goede tot het nutti ge, het doelmatige, het deugdelijke. Dat houdt tegelijkertijd in, dat Puzzle 67. Uit welke plaatsen? (Opl.) De tien bedoelde plaatsen waren: 1. Appingedam, 2 Voorschoten, 3. VI aar dingen, 4. Westervoort, 5. Dene kamp, 6. Driebergen, 7. Ridderkerk, 8. Apeldoorn, 9. Maassluis, 10. Boven- karspel. Uit de vele keurig verzorgde oplos singen bleek de interesse voor deze puzzle. Na loting onder de inzenders van een goede oplossing is de weke lijkse prijs van f 5 ditmaal ten deel ge vallen aan de heer C. A. Swets, Jan van Scorelkade 15, Alkmaar. Gefeli citeerd! De prijs zal worden toegezon den. En nu onze nieuwe opgave. Puzzle 68. Optellen en aftrekken. Hieronder vindt men de optelling van twee getallen van tien cijfers en daaronder de aftrekking van die twee zelfde getallen. Maar In letters! De zelfde letters stellen steeds hetzelfde cijfer voor. Optellen ABRSMNKHPZ NHBKPAMNBP BRMNKBAPAS Aftrekken. ABRSMNKHPZ NHBKPAMNBP ZKHHHBKBSK Gevraagd wordt deze beide sommen geheel ln cijfers in te zenden. Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 27 Januari aan de re dactie van dit blad. (Er wordt weer een prijs van f 5 verloot). het doen van het goede de lust en 't geluk brengt. Een lustgevoel ontstaat, wanneer een aanwezige aanleg zich on gestoord kan ontwikkelen. Maar treden daar remmingen bij op, dan zal de on lust groeien. Laat ieder zich dus ont wikkelen naar zijn aanleg: laat hij het voor hem nuttige doen; dan zal hij ge lukkig zijn. Toch acht Aristoteles voor dit geluk nog enige voorwaarden noodzakelijk. Allereerst zal men een vrije Giek moe ten zijn. Over slaven en vrouwen spreekt Aristoteles niet. Want zij beho ren niet tot de echte, volgroeide men sen! Dan zijn nog enkele andere voor waarden nodig: men moet gezond zijn, <XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX X men moet een goede lichaamsvorm hebben en men moet enig geld bezit ten. Voorwaarde voor het geluk is ten slotte, dat men met andere vrije man nen samenleeft in de griekse stadsstaat. Zijn deze voorwaarden vervuld, dan is de basis voor het levensgeluk ge legd. De deugd betrachten betekent dan niets anders dan het nuttige doen. het verwerkelijken van het deugdelij ke. Nu geldt voor elke deugd, dat zij de gulden middenweg is tussen twee uitersten. Het overdrevene, het abnor male moet steeds vermeden worden. Dapperheid is een deugd. Maar deze deugd houdt het midden tussen roeke loosheid en vreesachtigheid. Ook spaarzaamheid is een deugd; deze houdt het midden tussen verkwisting en gierigheid. Zelfbeheersing als deugd staat in tussen genotzucht en een ont breken van de mogelijkheid tot lust gevoelens. Zo is de ethiek van Nikomachos de levensleer van 'n vrije, aristokratische Griek. Dat slaven en vrouwen voor hem werken, acht hij vanzelfsprekend. Hij wenst de aanleg in ieder mens te bevorderen. De deugd, gedefinieerd als het deugdelijke, het nuttige, wenst hij te verwerkelijken. Wie het nuttige, als de gulden middenweg tussen twee uitersten, doet, zal gelukkig zijn. Dit klinkt allemaal wel prettig. Maar in wezen was Plato met zijn vol strekte begrip van het goede, en Mozes met zijn 10 geboden verder. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM 1 SOI 4» Nieuwsberichten om 7 «en 11 uur KRO: 6,00 „Cantus popuiorum" 6,16 Journalistiek week overzicht 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 School en radio 7,25 Herinneringen 7 45 Voor de Nederlandera in Duitsland 8,05 De gewone man «,12 Andre Ma- thieu speelt piano «,20 Lichtbaken 8 50 Gramofoonplaten 9,00 Negen heit de klok 9,45 „Wie neemt de handschoen op 10,00 Weekend-serenade 10,30 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,25 Gedeelten uit opera's HILVERSUM H 415" m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Popu laire liedjes 7,00 Artistieke staalkaart V PRO7,30„Canada en zijn geestelijk leven 7,50 Dra Anne H Mulder VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Promenade- orkest 9,00 Socialistisch commentaar 9,15 De winkel van Sinkel 10,00 Vin- dobona schrammel'n 10,25 De mens en zijn liefhebberijen 10,40 Accordeola 11.15 Geraldo en zijn orkes, - VOOR ZONDAG HILVERSUM 1 301 m Nieuwsberichten om 8, 9,30 1 7,30 en 11 uur KRO; 12,40 „Orkest zónder naam" 1,25 „Het orkest zonder naam" (vervolg) NCRV: 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 NCRV- kwartet 7,15 „Kent gij Uw Bijbel?" KRO: 7,45 BBC-Theater-orkest 7,50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,12 „Uit en Thuis" 10,37 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,15 Avondconcert HILVERSUM n 415 m Nieuwsberichten om 8 1. 6, 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men 'vraagt.... en wij draaien 11,15 Triangel AVRO: 1,20 Bandi Balogh speelt 4,30 Sport VARA: 6,15 In ge sprek met de lezer VPRO: 6,30 „Ont moetingen" 7,00 Voor de kinderen 7,30 „Het woord spreekt ons aan" AVRO: 8,05 Actualiteiten 8,15 Waltztime 9,20 „Au salon des variétés'1 9,45 Beau Geste" (Hoorspel) 10,00 Hersen gymnastiek 10,30 Viool en piano 11,15 Gramofoonmuzlek VOOR MAANDAG HILVERSUM 1 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, l 7 8 en 11 uur NCRV: 8,15 Te deum laudamus 9,30 Muziek bij het werk 1,15 „Mandolinata" 6,00 Piano, duo 6,15 Sportrubriek 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Onder de NCRV- leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45 Dr O Banga 8,05 Programma-proloog 8,15 Met band en plaat voor U paraat 8,45 Ferdinand Huyck (Hoorspel) 9,30 Kerkkoor 10,00 Hollands Strijkorkest 10,45 Avondoverdenking 11,15 Repor tage van de start te Monte Carlo 11,30 Bekende serenades 11,40 Gramofoon platen HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten om 7, 8/1, 6, 8 én 11 uur VARA: 8,18 Film-selecties 1,20 Accordeola 5,30 The Ramblers 6,20 Frans cabaret 6,45 Parlementair overzicht 7,00 Halt. douane 7,3o Nelly Wagenaar (piano) 8,05 Din gen van de dag 8,15 Pennies from hcaven 8,50 De Ducdalf 9,10 Willem Noske (viool) 10,10 Het Indonesisch vraagstuk 10,25 De nieuwe notenkraker 11,15 Gevarieerd programma Het programma van Zondag is zo danig dat er belangrijke beslissingen kunnen vallen. In de eerste plaats is daar de ontmoeting tussen SW en Ajax die in Schiedam wordt gespeeld. Wint SVV dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. Een overwinning van Ajax zou betekenen dat de Amster dammers nog slechts twee verliespun- ten minder hebben. Gezien de produc tiviteit van Ajax zal SW alle hens aan dek moeten roepen om ook deze wedstrijd te winnen. Ook in district II is er een belang rijke wedstrijd. Hiermee bedoelen wij niet VSVKFC. De Veisenaren spelen zo stabiel dat wij zonder meer op een overwinning rekenen. Voor VSV is echter wel belangrijk de uitslag van FeijenoordEDO. Eindigt deze wedstrijd in een draw of een overwin ning voor Feijenoord en wint VSV van KFC, dan kunnen de Veisenaren zich reeds kampioen noemen. Belangrijk in het Oosten is Ensche- dese BoysAGOVV. De thuisclub zal moeten winnen om de kans op het af- delingskampnioenschap te behouden. In district IV valt direct de aandacht op LimburgiaBW, ook hier tellen de punten dubbel. Het Westen. Haarlem en Stormvogels zijn enigs zins in de verdrukking gekomen. Het ziet er naar uit dat een van de twee, tenzij het een gelijkspel wordt, nog meer in de verdrukking zal komen daar 't Gooi wel van Sparta zal win nen. In district II gaan de degradatiecan didaten Zeeburgia en DFC het elkaar lastig maken. Ook KFC dat tegen VSV in het veld komt, moet nog oppassen, temeer daar wij van DFC nog wel het een of ander verwachten. Het Oosten. Niet alleen in de kopgroep in het Oosten komt ontspanning," ook in de staartgroep gaat dit Zondag gebeuren. NEC ontvangt Go Ahead en Zwolse Boys brengt een bezoek aan Be Quick. Wageningen is er wel het slechtst aan toe met 'n uitwedstrijd tegen Heracles. Het Zuiden. De Spechten hebben nog een klein kansje de laatste plaats te ontlopen als er van TSC wordt gewonnen. Maar Ju- liana heeft dezelfde kans tegen Bra- bantia. Helmond verkeert in dezelfde situatie als de* twee andere degradatie candidaten doch Willem II zal wel niet thuis geven. In district VI zal de rode lan taarndrager Baronie wel verliezen van PSV. Voor de op één na laatste plaats zijn hier een groot aantal candidaten. Kerkrade heeft wel de slechtste papie ren, zeker als van Spel. Emma wordt verloren, waar o.i. veel kans op is. Het Noorden. Het is wel eigenaardig maar ook in het Noorden zien wij wedstrijden tus sen degradatiecandidaten. Leeuwarden ontvangt Achilles met een redelijke kans op beide punten. Sneek krijgt be zoek van het kranige Friesland en zal dus wel geen punten rijker worden. De enige ongeslagen eerste klasser Heerenveen zal dit record tegen Velo- citas wel kunnen handhaven. Hersengymnastiek ontmoeten wij eigenlijk in allerlei ,v°r"ie j,Jniang dagelijks leven en het is niet moeilijk dasurbij vast te stel e niet iedereen een scherp opmerker is. hui- Laat mij U eens een voorbeeld geven. Wanneer ge ïeman hem selijke omgeving of vriendenkring ziet, die een vest draag eeVallen dan eens: Hoeveel knopen heb je aan je vest? In 9 van a vraag zal de betrokkene het niet weten. Probeert U" het maar yet eens: hoeveel tanden heeft een gewone etensvork: drie, vierc antwoord is: vier. Hoeveel rijen toetsen heeft een normale sc rjjI n Drie, vier of vijf? Antwoord: vier. Tientallen malen hebben wy 8 zien opstijgen op de vliegvelden. Doen zij dat tegen de win wind mee of met de wind dwars? Antwoord, tegen de wm<t zjjn dan zo maar een paar voorbeelden. De nieuwe vragen luiden 1. Wat is de oudste stad van Nederland? 2. Wat is een chrèche? „an 3. Wanneer men het aantal rovers van Ali Baba, het aantal sie Baldpate en het nummer in Downing Street van de Eng. optelt, krijgt men als uitkomst: 57. Hoe luiden de getallen hjJc? (J- dan 4. Wat zijn Annette, Cécile, Emilie, Marie en Yvonne nog alleen meisjesnamen? 200 5. Aan een takel hangt een grote papierrol en een man moe meter afnemen. Hij merkt nu, dat hij telkens 2 meter neef hij de rol éénmaal helemaal ronddraait. Dus draait hij der maal om, maar merkt dan dat hij veel minder heeft dan Hoe kwam dat? 6. Waar vinden wij deze letters: qwertyuiop? 7. Zeg man, zegt mevr. Mulder, we kunnen nu zo langzamernana 200 gulden uvl terugbetalen aan mijn kantoor, die mij destijds vo mijn huwelijk zijn voorgeschoten. Ze gaan naar het kantoor, ™la de bediende kan nergens in de boeken mevr. Mulders schuld vin n. Hoe kwam dat? 8. Wat kunt U van Istanboel, Byzantium en Constantinopel nog mee: zeggen dan alleen dat het aardrijkskundige namen zijn? 9. Welke 3 getallen onder de 10 zijn opgeteld evenveel als met elkaar vermenigvuldigd? 10. Hoe lang duurt (letterlijk) een „ogenblik"? Voor de antwoorden zie tussen de advertenties. J^ACK- WEDSTRIJDEN AFGELAST. Meerdere competitie-wedstrijden zijn voor Zondag afgelast. In district I vinclen de ontmoetingen DEMKin- heim en St, GeorgeDe Rijp geen doorgang. In het Noorden is Leeu wardenAchilles afgelast en daarvoor in de plaats is vastgesteld Sneek Leeuwarden. had de laatste straatlantaarn juist achter zich gelaten, toen een klok in de buurt zeven sloeg. Hij stapte van de weg af en stond even later aan de achterdeur van Hitchwells eenzame woning. „Ik neem nooit een vrouw in vertrouwen", was het eerste wat hij zei, toen hij met Hitchwell bij het kacheltje zat, veilig en onbespied achter de geblin deerde ramen. Des te ergger voor jou", was Hitchwells grommend commentaar ge weest, „je wenst dus een alibi, niet? Voor wanneer?" „Voor vanavondrepliceerde Nack, „ik ga op een zaakje af, dat...." Hij kwam niet verder, want de vrouw, die hij al eerder had opgemerkt, kwam zonder kloppen de kamer binnen en zette de meegebrachte glazen op tafel. Zij had een strakke, ijskoude blik in de fletse ogen en keek naar beiden met een soort minachtende hoon. Hitchwell stelde hen aan elkaar voor en zij bleef hem aanstaren met diezelfde, donkere blik als of zij een etalage gedach teloos bekeek. „Mijn vriend Nack is hier vanavond tot, laat ons zeggen, half twaalf. Heb je dat goed verstaan, Serpy?" MAUWLETTEND sloeg Nack haar oordeel over de vrouwen toch eens A:_ J TT „4. hfsrn'pn reactie gade. Het moest worden toegegeven: zij speelde haar rol vol maakt. Zonder een spier te vertrekken riep zij nog over haar schouder: „Als jullie klaar bent laat alles dan net zo op tafel achter als het er nü staat!" „En je weet het: de gebruikelijke commissie". Hitchwell sloeg de deur dicht achter Nack, die behoedzaam weggedoken in de schaduw zijn schre den naar de juwelierszaak richtte, die vlak naast een oud, vervallen bakke- rijtje lag Toen hij -veer buiten verscheen liep bij vrijer en slechts een lichte veran dering in het silhouet verried de nauw keurige beschouwer, dat hij tevreden kon zijn. Een kort bezoek aan zijn vertrouwde bondgenoot en de buit was naar genoegen verhandeld. De volgende morgen mijmerde Nack nog half slaperig wat na over de vreemde vrouw, die zo goed te pas was geko men in zijn schema. Maar hij werd plotseling gestoord in zijn ontbijt door de komst van een donkergeklede heer. die zonder vorm van proces begon te vragen, waar hij de vorige avond was geweest. Nack had te lang met dat bijltje gehakt om plompweg een alibi voor de dag te toyereri en het duurde dan ook geruime tijd voordat hij lang zaam en tastend zoveel gegevens had verstrekt, dat de rechercheur tot slot van het verhoor concludeerde, dat Nack van acht tot half twaalf op be zoek was geweest bii Hitchwell. Blijk baar tevreden met dit. resultaat stond hij op en verliet de kamer, maar na enige minuten keerde hij terug met collega en de vrouw, die Nack de vo rige avond bii Hitchwell had aange troffen. De schrik sloeg Nack om het hart Zou zij toch „Is dit de man, die gisteravond bij Hitchwell op bezoek was?" Zwijgend knikte Serpy. nadrukke lijk en vastberaden. Opgelucht haalde Nack vrijer adem. Zij had hem dus niet in de steek gelaten. Hij moest zijn herzien, „Ik wens van u een uitvoerige mon delinge verklaring", sprak de recher cheur. „Ik verliet het huis om acht uur, liet hen beiden in de kamer achter en ging naar de film; toen ik tegen half twaalf terugkeerde zag ik hem juist weggaan". „Klopt dat?" Deze snelle vraag was tot Nack gericht. „Het is volkomen juist", repliceerde Nack. Hij probeerde Serpy's blik te vangen, maar zij keek even koud en strak voor zich uit als anders. J.JET duurde minuten voordat de ge spannen stilte, die op deze verkla ring volgde, werd opgeheven door de zakelijke stem van de rechercheur. Haast geruisloos sloeg Nack, zeker van zijn triomf, het kopje van het ei, dat hij plechtig zou gaan verorberen. Het was toch wel een puike wereld, waar in je zulk een vrouw vond. „Nack Snoothifter, ik arresteer u als verdacht van moord op Tom Hitchwell, gepleegd gisteravond tussen negen en elf uur. Ik waarschuw je, dat alles wat je zegt Nack zei niets, helemaal niets „GRENSINCIDENT" IN LIMBURG. Een viertal arbeiders van de ontgin ning „Wellsmeer" onder de gemeente Bergen, die zich over 400 ha op Ne derlands en over 20 ha op Duits grondgebied uitstrekt, is op Duits ge bied aangehouden en 9 dagen in de gevangenis te Krefeld opgesloten. Zij kwamen geregeld over de grens en waren voorzien van een grenskaart. Hierop was nooit aanmerking gemaakt Thans werden de vier Nederlanders plotseling aangehouden, en naar de Krefeldse gevangenis overgebracht. De arbeiders zijn na negen dagen weer vrijgelaten. IN DE DOOR TJEERD ADEMA Jhr. Van Waardenburg droeg een bril met in goud gevatte glazen en ran zijn linkerhand prijkte een ring met een grote diamant, die flonkerde als hij er mee gebaarde. „Ja", zei deze, „inderdaad in ieder opzicht. Ik zoek een man, die mijn plaats kan innemen en mijn rol zo kan spelen, dat ikzelf voor enige tijd on gemerkt zal kunnen verdwijnen". ,En wie zegt u". vroeg Steensma, „dat ik daarvoor de juiste man ben, rog afgescheiden van de vraag of ik daarin zou bewilligen.?" „Ik hoop", zei de gastheer, „dat u de juiste man zult zijn. Ik heb trou wens niet de tijd voor een nog betere keuze, stel al, dat er een betere can- didaat te vinden zou zijn, want ik ben het toeval buitengewoon dankbaar, dat u vanavond mijn pad gekruist heeft". „En wie", vroeg Steensma, „wie zegt u die waarschijnlijk niet zonder reden zo wantrouwend is, wie zegt u, dat ik niet een van uw vijanden ben? Wie garandeert u, dat mijn vrienden en ik daar niet juist gezeten hebben en gesproken hebben gelijk wij deden rlleen om u te verleiden mij daarna als uw partner te kiezen?" „Dat zal ik u vertellen", zei de heer Van Waardenburg glimlachend. „Allereerst omdat ik voldoende mensenkennis heb om te weten, dat u en uw vrienden geen comedie speel den en bovendien, omdat ik toevallig in de eetzaal van dat hotel terecht kwam, waar u mij vanavond heeft ge troffen. Niemand ikzelf evenmin wist een kwartier tevoren, dat ik zou be sluiten daar te souperen en toen ik binnenkwam, zat u met uw vrienden reeds aan tafel. Van een in elkaar ge zette vertoning kon dus geen sprake zijn". „En uw achtervolger?" vroeg Steens ma. „Is dadelijk na mij binnengekomen", antwoordde de heer Van Waarden burg. „Dat was ook een van de rede nen waarom ik dat oude heertje wan trouwde. De mensen, die mij scha duwen mogen mij niet uit het oog verliezen en het interesseert mij steeds om na mijn binnenkomst in café's of hotels de kort na mij binnentredende gasten te observeren". „Het moet niet prettig zijn", zei Steensma, „in een toestand van voort durende vervolgingswaanzin te leven". De gastheer fronste het voorhoofd Was het maar waanzin", zai hij schamper. ,.U heeft straks zelf kunnen constateren, dat wij gevolgd werden. Ik verzeker u, dat het alles bittere ernst is". Hij liep naar het raam en gluurde enige tijd door een spleet van het gor dijn. „Kijkt u eens even hier" zei hij. In het portiek hier schu>n over staat een man. Ik ben er van overtuigd, dat zün auto hier in de straat geparkeerd is". .Ik zie niets", v.oi Stce-sma bulten glurend. naar „En toch staat er een", verzekerde de heer Van Waardenburg, „maar hij is in dat donkere portiek zelfs voor de voorbijgangers onzichtbaar. Wan neer er. niemand passeert kunt u zo nu en dan het gloeiende eindje van zijn sigaret zien. Een geweldige tac tische blunder, meneer Steensma. Het lijkt wel of onze achtervolgers voor het schaduwen mensen in dienst heb ben, die het abc van het vak nog moeten leren. De man, die daar staat is het waarschijnlijk om uw naam en adres te doen. Als u straks naar huis gaat. zal hij u volgen". „Maar waarom?" vroeg Steensma. met een onbehagelijk gevoel. „Wat beeft die kerel met mij te maken?" „Nu wij contact met elkaar hebben, is u voor mijn achtervolgers een be langrijke figuur geworden", zei de gastheer. ..Zij kunnen vermoeden, dat u mii op de een of andere wijze be hulpzaam zult ziin en het is daarom voor hen van groot belang te weten wie u is en in hoeverre uw' tussen komst hun plannen kan dwarsbomen. Heeft u opgemerkt, dat ik vanavond zelf ook oen blundjor heb gedogen?" „Het is mij niet opgevallen", zei Steensma weer in zijn fauteuil plaats nemend. De heer Van Waardenburg vulde de glazen en stak een sigaret aan. „Mijn fout", zei hij, „was, dat ik u in de eetzaal herkend heb als een studievriend uit Leiden. Ik kon niet vermoeden, dat u ingenieur was en dus m Delft gestudeerd heeft". „Zou u denken, dat het uw achter- volger is opgevallen?" vroeg Steensma. „Met de mogelijkheid moeten wij re- kening houden", antwoordde de heer an Waardenburg. „Wanneer dat in- c erdaad zo is, zal hun interesse voor u en voor uw persoonlijke omstandig, heden nog groter zijn, want zij be- grupen dan wel, dat onze vriendschap gefingeerd is. De kwestie Ig nu maar of u al dan niet bereid is 0p mijn voorstel In te gaan. U vertelde mij reeas, dat u niet getrouwd of ver loofd ïg.Woont u in een pension?" ..ik heb twee kamers op hetrTJoord einde", vertelde Steensma (Wordt vervolgd) De werkzame bestanddelen van Chefarine 4" zlin «tuk voor stuk al beroemd ge worden als krachtige middelen ter voor koming en ter bestrijding van griep. Maar in de juiste verhouding tezamen in één tablet verenigd is de werking nóg krachtiger. Elk tablet bevat Chefarox, zodat zelfs de gevoeligste maag toch niet van streek raakt I Tt nici -www.. ËN GRIET 20 lABUIJEN 4 t OJi CCHRIKT U NIET voor het woord „intellect", dat hierboven staat. Want ik erken geen kaste van intellec tuelen, van mensen met en mensen zon der intellect. Aan het intellect heeft ieder lezer deel. In zoverre is ieder die dit stuk onder ogen krijgt, „intellec tueel". We kunnen hoogstens zeggen, dat de geesteshouding, die de intellec tueel kenmerkt, de een meer eigen is dan de ander. Hier is dus sprake van een meer of minder, en niet van een bezitten of niet bezitten. De vraag wordt dus nu: Hoe moeten wc de geesteshouding van de intellec tueel omschrijven? Maar nog eens: er is niemand, die principieel buiten deze vraagstelling staat, omdat hij niet tot de „intellectuelen" zou behoren. LJET INTELLECT kenmerkt zich door de volstrekte eerbied voor de fei ten. U en ik, wij beiden staan als „in tellectuelen" tegenover, in een zeker opzicht zelfs boven de ons omringende werkelijkheid. Daarin zien wij objecten; daarin constateren wij feiten; daarin vinden we samenhangen. Uit feiten en hun samenhang bestaat voor de intel lectueel de wereld. Nu waren de te constateren feiten in vroeger dagen weinigen. Maar thans hebben we een rijke verscheidenheid vcor ons zien ontstaan. Deze verschei denheid Rebben we geordend in ver schillende wetenschappen, in de na tuurwetenschap, in de biologie, in de geschiedenis, in de psychologie. Deze wetenschappen hebben onderling wel iets met elkaar te maken. Toch zijn het bepaalde feiten,' bepaalde samenhangen, bepaalde beschouwingswijzen waardoor iedere wetenschap zich kenmerkt. U vindt dit een te abstracte redene ring? Pas het dan op u zelf als object van wetenschap toe, om het actueel te maken. U als mens bent allereerst het voorwerp voor de natuur- en schei kunde. Ale zodanig zult-u gedefinieerd worden als een mengsel van vele schei kundige elementen. Bevredigt u dat volkomen? Bent u niet meer dan een scheikundig mengsel? Wij worden tot object van de biolo gie, van de wetenschap van het leven. Hier worden wij beschouwd als een brokstuk van de organische natuur, dat in dezelfde reeks thuis hoort als de planten en de dieren. Bevredigt u dat vclkomen? Bent u alleen een stuk orga nisch leven? Wij gaan over naar de geschiedenis. De geschiedeniswetenschap zal uw han delingen zetten in het kader der histo- ïische processen. U krijgt een plaatsje in de historie, misschien wel in het ge schiedenisboek van uw kleinkinderen. Bevredigt u dat volkomen? Bent u alleen een naam ln een geschiedenis beek? Of laat u psychotechnisch onderzoe ken. U zult gevat worden in een ka rakterologisch schema. Uw ontwikke ling, die u zelf nauwelijks kende, zal u worden opgehelderd. U zult u zelf iets beter leren kennen. Bevredigt U dit? Is het voldoende, wanneer u ka rakterologisch bent ingedeeld? JO HEEFT DE intellectueel vele be schouwingswijzen tot zijn beschik king. Hij kan zichzelf zien als een stuk natuur, als een organisme, als onder deel van een historisch proces, als een complex van karaktereigenschappen. Zelfs kan hij zichzelf nog stellen onder de theologische beschouwingswijze als schepsel van een goddelijke almacht. Maar het funeste is hierbij, dat dit alle- mfcal niet meer zijn dan beschouwings wijzen. Je kunt het zo zien; maar ook zo, ook zo. Je kunt het voorstellen alsof de mens is een stuk organische natuur, of een geheel van eigenschap pen. Maar het is dit „alsof" dat voor ons intellectuelen zo verlarrsfiend werkt. Ik wil niet zijn dit en dit ef, nog wat anders, al naar het gezichts punt dat je inneemt. Neen. ik wil be vrijd worden van dit alles relativerende „alsof". Ik wil de diepste zin van mijn eigen leven kennen. Maar dan zal onherroepelijk als voor waarde gelden, dat we de intellectuele geesteshouding laten varen. Zolang wij zelf het subject zijn, dat in verschillen de beschouwingswijzen zin tracht te ge ven aan al het andere, zelfs aan ons eigen leven, zolang zullen we dood lo- pen in de relativiteit van het intellec tuele „alsof". Als zodanig staat het geloof tegenover het intellect. Wanneer ik „intellec tueel" ben, ben ik het subject; het andere, desnoods ook ik zelf, ben ob ject. Maar in het geloof keert deze verhouding om. In het geloof word ik tot hét volstrekte object. Daar is Go® het subject. Hij spreekt over mij a's object zijn vloek en zijn zegen, z.ijn toorn en zijn liefde. In het geloof g°e£ 'k mijn intellectuele zelfhandhaving °P» ei', geef mij over aan de Ander, die groter is dan ik. Wie waarachtige liefde kent, weet wat „overgave" ten naas tebij is. In deze overgave aan God, waarbij ik het volstrekte object ben, wordt een mens tot slaaf van Christus, tot Dominicaan, tot hond van de Heer-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 6