Stralende Marva's in de ontruimde eetzaal Dr. Saalborn besprak Toerpjew en Tolstoi Stad en Omgeving- Uitstekende toneelavond van Helderse Volksuniversiteit de Wirons Symphonie-orkest nam op keurige wijze revanche Beroemde Amerikaanse solist op schoolconcert Sigurd Rascher, saxofoon Nicolientje in de Cantine Volgende week Zaterdag: SIMAVI-collecte Moeders en Zonen' Uitvoering „Verenigde Helderse Zangers Cultuur zonder overgangsnormen Woninginrichting Zuidweg uitgebreid Doktersdienst De Bioscopen TIVOLI: Weekend in het Waldorp DE WITTE: Mademoiselle amuseert ticb Hr. Ms. „Leeuw" in dienst gesteld Gistermiddag werd op het Marva-Iogementschip „Leeuw" de vlag gehesen. Geen hoornblazers of snerpende bootsmansfluitjes werden gehoord, geen ge weren, die gepresenteerd werden, want het is een schip, waar meisjes wonen. De „Leeuw", hoe stoer en koninklijk zijn naam, hoe staalhard en grijs zijn huid, het is een huis geworden en niet alleen dat, het is een gezellig thuis. Momenteel wonen er 33 Marva's, waarvan er drie nog tijdens de plechtigheid arriveerden, plus natuurlijk de twee officieren en twee onderofficieren. Veel bloemen van mensen, die de meisjes hun welgemeende gelukwensen hiermee aanboden, gaven een echt huiselijke indruk. Schemerlampjes en fleurige kleedjes gaven het spe cifiek vrouwelijke cachet aan zo'n thuis. Het moet wel een fijn schip zijn. ken borden, dat het militaire niet de overhand gaat voeren, dit moet voor de meisjes zelf, die de hele dag al werken op het Commandementsgebouw en op de verbindingsdienst, waar alles uni form is, wel zo prettig zijn. In de ontruimde eetzaal stonden de Marva's aangetreden met hun officie ren en onderofficieren. Keurig in de houding, militairen. De commanant van Hr. Ms. wachtschip, kapt.-luit ter zee C. J. Wingender, sprak hen kort toe: heette hen en de genodigden welkom en bood zijn gelukwensen aan. Hij me moreerde even hoe de Marine ertoe ge komen was, een schip voor de Marva'1 in te richten, hoewel dat eerst geoes zins de bedoeling was. Maar de uitbrel ding van het corps werd dringend en zelfs is het voorgekomen, dat over' plaatsingen naar Den Helder moesten worden geweigerd, omdat het huis aan de Hoofdgracht geen plaats meer bood. Meer huizen in gebruik nemen of nieuwbouw was natuurlijk niet moge lijk en de enige oplossing bleek het logementsschip „Leeuw". Dit is nu in gericht en we kunnen aannemen, dat die inrichting ieder tevreden zal stellen. „We spreken onze dank uit aan de Kijkswerf en de KVD, hier door de he ien De Jonge en Kasemier vertegen woordigd. Nu mag als blijk van de officiële indienststelling de vlag gehe sen worden, zoals dat elke morgen, ge> Hjk met de andere Marineschepen ge beuren zal". Vervolgens sprak de Corn mandant der Marine, kapitein ter zee I. W. Reijnierse, zijn genoegen uit over de ingebruikneming van dit schip, dat ruimer en beter is dan het huis, maar dat toch typisch vrouwelijk dient te blijven. De hele dag de zon, dat stemt overeen met het ideaal van elke vrouw. Daarna werd een rondgang gemaakt door alle aanwezigen over het schip, dat nog nieuw rook van de glanzende lichte verf. Zeer economisch en com fortabel ingericht, met overal centrale verwarming en stromend warm en koud water, mooie heldere lampen en \oldoende ventilatie. Op het voorschip de kombuis, waar de eigen koks het eten koken. Dan komt de ruime eetzaal met een paar machtige schepen 6p de wanden geschilderd. Rode gordijntjes voor de patrijspoorten en gezellige ta feitjes en stoeltjes. Dan zijn er aan een lange gang de toiletten, douchecellen, wasgelegenheden en een afwashok ge legen. Ook een gerieflijke twee-per soons-ziekenhut is aanwezig. Aan het eind van die gang ligt de longroom voor de officieren, waar het met sche merlampjes en kleedjes echt genoege- lijk gemaakt is. Benedendeks zijn de slaapgelegenheden, voor de officieren en onderofficieren tweepersoonshutten, terwijl voor de Marva's de afdelingen over de diverse zalen zijn verdeeld. Zo hebben de korporaals, de koks en hof meesters en de verbindingsdiensten aparte afdelingen, wat in verband met nachtdiensten enz. door de meisjes zelf erg op prijs gesteld wordt. Ook de bot telarij is Waar, waar alle proviand te vinden is, behalve sterke dranken De onderofficieren hebben daar ook hun eigen long. oom, waar het intiem gemaakt is met allerlei dingen van de meisjes zelf. Er is nog een droogkamer. waar de was op lijntjes boven een ver warmingsinstallatie snel droogt en er is een overvloed van kastruimte. waaraan in het huis nog vaak gebrek bestond, en overal onder de bedden zijn lad^n aangebracht. De hofmeesters zwaaien aan boord descepter onder de Chef huishouding: een sergeante. De twee officieren voeren het bevel over het schip en het recreatieoord, terwijl het oppertoezicht in handen is van Overste Wingender. Er zal zoals bij alle loge mentsschepen worden wachtgelopen, niet met het geweer over de schouder natuurlijk, maar binnenshuis. Er zal zoveel mogelijk aandacht aan geschon- Binnenkort bestaat de organisatie „Eén uur muziek", welke ook de schoolconcerten in Den Helder ver zorgt, een kwart eeuw. Dat het baan brekende werk van deze organisatie de waardering en steun ontvangt, die het verdient, blijkt uit de belangstelling van vooraanstaande figuren op cultu reel gebied, nu „Eén uur muziek" wordt omgezet in een stichting. In de Raad van Advies krijgen o.m. zit ting de heren Eduard van Beinum, dr. Rudolf Mengelberg en prof. dr. Bru- no Walter. Deze dingen zullen de bezoekers van de schoolconcerten echter minder interesseren dan de vraag wat de stichting hun voortaan te genieten zal geven. Nu reeds verscheidene instru menten behandeld zijn, is thans de saxofoon aan de beurt. Men wil de jeugd, die dit instrument slechts kent van de jazz-band. de buitengewone schoonheid van de saxofoon demon streren. De kunstenaar, die deze taak op zich genomen heeft, is niemand minder dan de wereldberoemde Ame rikaanse saxofonist Sigurd Rascher. Deze heeft zich bereid verklaard, om speciaal voor de schooltournée van „Eén uur muziek" (waarbij een hon derdtal middelbare scholen zijn be trokken! uit New York over te ko men. Naast klassieke werken zal hij ook composities uitvoeren, die door hedendaagse componisten aan hem werden opgedragen. Onvoorziene om standigheden voorbehouden zal het concert te Den Helder plaatsvinden op Dinsdag 1 Maart a.s. Ruimte voor tachtig. Toen het corps Marva's hier in Den Helder kwam, was het aantal meisjes twintig. Nu is dit aangegroeid tot 37, omdat er niet meer bij kon. Maar op de „Leeuw" kunnen er nog heel wat bij geplaatst, momenteel zijn er 68 slaap plaatsen en dit kan uitgebreid worden tot 80. Binnenkort zal het corps hier ook uitgebreid worden; een kleine groep zal hier de opleiding voor de ver bindingsdienst ontvangen, zodat Den Helder dan mag bogen op een oplei dingscentrum van Marva's. Ook het huis zal nog in gebruik worden gehou den; dit wordt het recreatie-oorij, waar de meisjes hun gasten kunnen ontvan gen en waar ze ook binnenkort lessen kunnen nemen en cursussen volgen. De geschiedenis van de „Leeuw" is niet een belangrijke, men weet niet eens goed, wat het schip eigenlijk ge presteerd heeft, als het tenminste zo dapper is als „haar" naam zegt. Na de oorlog is 't ergens gevonden, de Duitse Weermacht had het in gebruik gehad. De Gezagstroepen ontfermden zich er over en later kwam het in handen van de Marine. Toen werd het opeens een erg levend schip, want het kwam als aanvulling van de woonruimte bij de Marinekazerne te liggen, waar 90 Ma riniers het hebben bewoond. Toen Hr. Ms. „Neptunus" in dienst kwam, werd de „Leeuw" naar Rotterdam gesleept om daar de woonruimte groter te ma ken. Vorige jaar yoer het naar Nijme gen, waar de Marva's, die de 4 daagse meeliepen er op gehuisvest werden. Toen weer naar Nieuwediep, waar het een tijdlang op non-actief ging. Maar nu is het prima opgekalefaterd, gesco'.l- derd en opgestreken en het is een heerlijk gezellig thuis, zij het dan een drijvend, voor de Marva's. Maar zij zullen in him hart, als echte Marine meisjes, er trots op zijn. Trots op hun schip waarop zij gisteren, bij het dalen van de zon, gelijk met alie andere ma- lineschenen. de vlag mochten strijken, terwijl er stilte aan dek was. Voor een jammer genoeg niet volle Cantine werd Donderdagavond het vrolijke spel In drie bedrijven „Nico lientje knapt het wel op" opgevoerd. Jammer genoeg, zeggen we, want het was alleszins de moeite waard dit bui tengewoon aantrekkelijke levenslesje te leren, namelijk, dat het altijd ver keerd is om al je hoop op bezit te stel len. Het geld, dat stom Is, maakt recht wat krom is, wordt soms gezegd, en dat werd hier nog eens ten overvloede vertoond. Maar dat rechte, dat door het geld zo recht was gemaakt, bleek niet zo erg recht te zijn, want toen uitkwam, dat het blinkende geld niet meer blonk omdat het door een ver keerde speculatie was verdwenen, werd plots die hele lieve aanhankelijkheid tussen arme familie en rijke tante, om geklapt tot een hevige ruzie, waarbij de tante de deur uitgestuurd werd. Maar behalve het lesje van de verkeer de geldzucht was er nog veel te lachen. Allervermakelijkst speelde mevr. Nieuwenburg als Jansje, de dienstbode met haar hart op het punt je van de tong. maar.... een hart van goud. Zy had altyd de lachers op haar hand. want ze was zo echt ingeleefd in haar rol van flapuit. Nicolientje werd gespeeld door mevr. Leeuwens en goed gespeeld, we kunnen haar niets dan lof toezwaaien. Alle andere rollen trouwens waren af, ze werden gespeeld met élan en vaart en volko men aannemelijk. Ieder had net die vertolking die haar „lag" en het geheel was alleen maar geslaagd te noemen. Onder de algehele leiding en regie van sergeant Steindel, die hier een wel heel grotë pluim verdiend heeft, werd dti blijspel ingestudeerd door leden van de Bond van Militaire Oorlogs slachtoffers. Maandagavond zal in Ca sino dit spel nog eens worden opge voerd. We kunnen de bezoekers een goede avond voorspellen. We hopen nadien nog even op de opvoering te rug te komen. Het bestuur van de vrijzinnig- hervormde Zondagsscholen verzoekt ons de aandacht erop te vestigen, dat de aanvangsuren van de Zondagsscho len Tuindorpschool en Brakkeveldweg thans definitief zijn vastgesteld op kwart voor twee en kwart voor drie. We helpen nog even herinneren aan de nachtvoorstelling van „De be levenis van dr. Wassell" in Tivoli, ten bate van het Rode Kruiswerk in In donesië. De voorstelling begint van avond om tien uur. Bij de machinisten-examens te Den Haag slaagde onze oud-stadge noot, de heer J. van Moort, voor werk tuigkundige grote handelsvaart, derde rang. Voor het diploma 3e stuurman grote handelsvaart slaagde te Den Haag de heer G. Gulikers, leerling van de gemeentelijke zeevaartschool te Den Helder. Kunt U zich nog herinneren, dat ver leden jaar een klemmend beroep werd gedaan op de bevolking van Den Hel der, om steun te verlenen aan de ar beid van Simavi? Het was te voor zien dat dit beroep niet tevergeefs werd gedaan, gezien de banden, die onze stad met Indonesië binden. Inder daad werd een prachtige som gelds bijeengebracht, maar men zal willen aannemen dat de leniging van de ont zettende medische nood in Indonesië enorme bedragen vraagt, en dat een hernieuwd beroep op de offervaardig heid noodzakelijk is. Mochten er nog lezers zijn, die op dit punt nog twijfelen, laten zij dan de circulaire van de vereniging „Sima vi", welke door de post huis aan huis wordt bezorgd, eens met aandacht le zen. Ook zy zullen dan de overtui ging krijgen, dat zelfs de grootste fi nanciële bijdrage nog slechts een be scheiden steentje is. Vele van zulke bescheiden steentjes vormen tezamen echter een bedrag, waarvan weer een waardevolle hoeveelheid medicamen ten en instrumenten kan worden aan geschaft. Op Zaterdag 5 Februari a.s. zal in Den Helder de jaarlijkse collecte wor den gehouden. Zij wordt van harte aanbevolen door een comité dat be staat uit de volgende stadgenoten: burgemeester G. Ritmeester, kapitein ter zee I. W. Reijnierse, kapitein ter zee S. G. Barendregt, dr. W. J. Bak ker. G. P. Berkhouwer, ds. J. Borg- hardt, mevrouw N. Grobbenvan Steenwijk, mevrouw B. E. Groene- wegenSteur, dr. P. H. Eykman, ds. M. Hamming, deken A. H. Harst, ds. J. Hartkamp, ds. W. J. de Hoest, mevr. L. A. LeverBrouwer, dr. A. E. Loen, L. F. van Loo, mevrouw J. C. W. F. van den Nieuwen huizen Zwaanswijk, ds. J. Papineau Salm, dr. W. Reilingh, mevrouw H. Schoonho venKrijgsman, C. Steenlage, dr. J. A. Swaters, P. S. van der Vaart, ds. F. Tollenaar, pastoor K. A. H. van Veen, pastoor J. A. Verheij, kapitein C. A. Verwaal. als en Opnieuw heeft de Voiksuniversiteit baar begunstigers en verdere belang stellenden een uitstekend avond geboden. Ditmaal was het de opvoering van een toneelstuk d Nederlands Volkstoneel dat ne stichting ten doel stelt, Kesf .^.„rk.n cultureel verantwoorde t»nee' materieel binnen het bereik v lagen van het Nederlandse volk ^Ee^onderdeel dus van het oogmerk waarnaar ook de Volksuniversiteiten streven en dus uitstekend in passende. worden gezegd op de gebeurtenissen en brengt ze tot de juiste proporties terug". Onzes inziens wordt het de toeschou- vers hierdoor wel wat al te gemakke lijk gemaakt. Men behoeft zelfs de meest voor de hand liggende conclusies e,i gedachten-associaties niet te maken daar alles wordt „voorgekauwd". Waar het hier ging om veelal bekende en meermalen voorkomende conflicten tussen oudere en jongere generaties, tussen een burgerlijke en een vrijere moraal, konden wy toch het grootste dtel van dit commentaar wel missen. Wy hebben hiermede de inhoud van „Moeders en Zonen" en de meest ken- Ditzelfde kan ook wor en merkende hoedanigheden reeds acn- m het voor deze avond gekozen «u* van het voor deze - N „Moeders en Zonen" van de derlandse schryver Hanna van Wag voorde. Het is in nauwe samenwerking met de regissseur van het gezelschap. Ferd. Sterneberg, tot stand gekomen, zij zien het als een eerste proeve op dit terrein en hopen door toevoeging van een speciale figuur een mogelijk heid te hebben geschapen tot oritwiK keling onzer nationale toneel-utera- 1 Deze figuur in genoemd stuk de door de wereld zwervende oom Steven, welke medespeelt doch slechts in de gedachten der overige spelers aanwezig is biedt de verschillende personen de gelegenheid hun intiemste gedach ten uit te spreken zoals men dat al leen tegenover een vertrouwde die te gelijkertijd ver weg is, kan doen en die het uit hun eigen terrein ontsprotene beantwoordt met af en toe een wijsge rige opmerking als duwtje in de goe de richting, welke dan door briefwis seling tot stand gekomen heet te zijn. In deze functie hebben wij oom Ste ven zeer kunnen waarderen. De rol werd door Alex Faassen zeer goed, d.w.z. rustig en overtuigend, gespeeld, Tegelijkertijd echter wordt deze merk waardige figuur voor een toneelstuk gebruikt als de verteller. Hij „speelt dus een vrij lange inleiding en geeft zeker om de inhoud van het stuk voor breder kringen toegankelijk te maken tussen de bedrijven door „commentaar Achteraanzicht van de „Leeuw" De donateurs van de Verenigde Helderse Zangers hadden natuuriyk al ge hoord en gelezen van het succes, dat het koor op Wieringen had behaald op het concert van Wirons Symphonie-orkest. Donderdagavond in Casino hebben zü zelf kunnen ervaren dat de goede getuigenissen geenszins uit de lucht gegrepen waren, noch wat betreft het koor, noch wat betreft het orkest. Er werd ent housiast en goed gezongen en gemusiceerd. Deze zingende (en spelende!) mensen zagen er inderdaad uit als de gelukkige mensen op de achterkant van het pro gramma. In zijn openingswoord sprak de heer C. Krigée de verwachting uit, dat het Wieringse ensemble nu het in Den Helder een muzikale tegenprestatie kwam leveren een verdiend succes zou bereiken. Niemand zal willen beweren, dat deze verwachting niet in vervuiling is gegaan. Reeds de herinnering aan de daverende ovaties zou voldoende zyn, om een dergeiyke bewering te logen straffen. De dankbaarheid, die het publiek be toonde, was zeker niet misplaatst. Het koor, dat sinds het vorig concert weer versterkt bleek, had kennelijk goed ge repeteerd. De mannen stonden rustig en vol goede-moed op de planken, en dat betekende reeds veel. De zangers konden zich geven, ondanks de moei- lyke accoustiek, en daardoor werd hun werk bezield. Uitingen van „individua lisme" deden zich niet voor, of het moest zijn by een enkele bariton, wiens timbre en volume wel eens uit de toon viel. Dat mocht echter de goede in druk van het geheel niet schaden, evenmin als een overeenkomstige te kortkoming van de tenoren-aanvoer der. Deze overigens onmisbare en zeer te waarderen kracht zou nog aan be- In zijn tweede lezing voor de Volks universiteit over de Russische letter kunde behandelde dr. A. Saalborn de figuren Toergenjew en Tolstoi, beide kinderen van grootgrondbezitters, ieder met een eigen stijl van schrijven. Toergenjew is een aesthetisch indivi dualist. Zijn geest staat open voor de harde dingen in het leven, voor de grote ellende en de sociale problemen van zijn tijd. Hij is een jonge intellec tueel, die in het Westen omgang heeft gehad met geleerden. Hun invloed had echter nimmer tot gevolg dat hij zijn Russische afkomst verloochende. In elk van zijn romans komen nieuwe typen voor. Het zijn voor een deel figuren die een verbeten strijd voeren tegen de adel, evenwel zonder resultaat. Zij zijn vo! idealen, maar hun ontbreekt orga nisatietalent en zij zijn deswege niet in staat hun idealen tot uitvoering te b-engen. Dr. Saalborn stelt deze typen on één lijn met Hamlet en Don Qui- chotte. Door Toergenjew geraakte de Russi sche letterkunde in Westelijk Europa bekend. Hij schreef zes romans, waarin steeds dé vrouwen worden beschreven als dominerend boven de man. Het ster ke geslacht laboreert aan een tekort aan levensmoed, althans in vergelijking lot het zwakke geslacht. Dat leidt voor de vrouw tot een desillusie in de liefde, en dat eindigt in wanhoop. Een prototype ;sn zulk een Hamlet of Don Quichotte is Bazarof in .Vaders en zonen". Baza- oi' is een jeugdig medicus, een empiri cus, een man dus die zijn kennis in de eerste plaats ontleent aan de ondervin ding. Dat blijkt bij twee bezoeken, die Bazarof aflert. Hy komt bij een vader, een voortreffelijk idealist die "net Foesjkin dweept. Hij v il mee met de jeugd, maar hij begrypt haar materia lisme niet. Het tweede bezoek is aan de ouders van een jeugdig nihilist, die sterft aan een infectieziekte. Ieder heeft medelijden met de moeder, die met een oneindige liefde voor haar kind is be zield. Bazarof echter blijft onverschillig tegenover het geestelijk leed. Voor hem bestaat slechts het ziektegeval, en dat heeft nu een ongunstige afloop. Toer genjew heeft in deze geesteshouding van Bazarof zijn eigen fout getekend: te veel reflectie, te weinig kracht. Na tuurkunde, die wordt tot materialisme, Hegeliaanse wijsbegeerte, eenzijdig op gevat, werken op de jonge harten, die geneigd raken tot het nihilisme. Dit geestelijke nihilisme komt ook in West Europa voor, maar in Rusland heeft het geleid tot de revolutie, omdat de in tellectuele bourgeoisie niet in staat was om de cultuurwaarden als levende men sen aan te voelen. In 1851 schreef Toergenjew zijn „Ge denkschriften van een jager", waarin verrukkelijke natuurbeschrijvingen voorkomen, en waaruit voor het eerst zijn belangstelling blijkt voor het leven van de boer, de „moesjik". In ..De zan gers" komt de gedachte tot uiting, dat de Rus leeft met zijn ziel. Tolstoi. De tweede schrijver, door dr. Saai born besproken, is Tolstoi, Leo Nike la jewitsch Tolstoi. Hij is het geweten van Rusland, van het classicisme, van de revolutie. Wanneer men over Tolstoi spreekt, dan moet men over zmnzelf spreken. Jean Jacques Rousseau en Tolstoi, beiden hebben zij gestreden tegen de machten, die gezamenlijk v/orden aangeduid met het woordje „cultuur", en die ook op hun eigen vor ming een ontzaglijke invloed hebben gehad. Tolstoi is tegen zichzelf gekeerd. Hy heeft een afkeer van genot en moet een titanenstrijd voeren tegen de aan driften in zijn eigen hart. Twee perso nen leven in hem: de edelman naast de boer. Dertig jaren lang van zijn 20ste 'tot zijn 50ste levensjaar heeft Tolstoi zorgeloos en vrij geleefd; nadien enkel nog om de zin van het leven op te sporen. Hij komt tot een meedogenloze zelfontleding en zelfkennis. Hij over weegt vragen als: „Wat is het geloof?", „Waartoe leef ik?", „Wat ben ik?" Hij meent te zijn een deel van het oneindi ge. Gelijk Multatuli zegt hij: „Mijn God, er is geen God!" Maar hij blijft zoeken naar dat onbestemde, zonder hetwelk geen leven mogelijk is. Tenslotte zegt hij: „God is leven, en leven is God", en hij houdt zichzelf voor: „Zoals de boe - ren leven, is het leven in God". Eén van zijn grootste werken is „Oorlog en vrede", een heldenepos. Het is de roman van het Russische volk. In di*. breed opgezette werk krijgen alle standen hun rol. Het is een boek van liefhebben, haten, vechten. Religieuze gedachten komen erin voor naast op standige. Het leven heeft voor de mens persoonlijk geen zin. Het is slechts ven betekenis wanneer men de mens ziet als deel van het geheel, en zo valt reeds de schaduw van de revolutie over dit boek. „Anna Karenina" beschrijft een hoge. zuivere liefde. Anna is getrouwd niet een rijke, doch volslagen onbetekenen de man. In „vrije liefde" verbindt zij haar leven aan dat van een officier. Maar toch gevoelt zy zich niet vrij. om dat de samenleving zich tegen haar houding verzet. Zij ontvlucht het con flict door de vlucht uit het leven. Al deze dingen werden door dr. Saai bom op boeiene wijze besproken. Het zal ook hem genoegen hebben gedaan, dat het aantal belangstellenden bijna verdubbeld was, vergeleken bij de vori ge maal. Er zijn nog stoelen vry. Mis schien dat ook deze bezet zijn. wanneer a.s. Dinsdagavond om acht uur in de Vakschool de derde en laatste lezing wordt gehouden. tekenis winnen, wanneer hij zijn klankvorming enigszins herzag. De negen koorwerken, die op het programma stonden, werden alle cor rect en met ambitie gezongen. De par- tyen vormden een homogeen geheel, waarvan het effect in de toekomst met enige versterking van tenoren en bas sen gebaat zou zijn. De beide werkjes, die op de zangersdag te Krommenie werden uitgevoerd, kon men ook thans beluisteren. De latijnse tekst van Handls „Rfcgnum Munai" bleek wel eens moeilijkheden op te leveren, niet in de eerste plaats wat de uitspraak betreft, maar wel aangaande de bete kenis van het gezongene. De nuance ring was overigens welverzorgd, wat vooral bleek in „Flow, o my tears" en „Morgenzang". De heer De Boer diri geerde de drie werken na de pauze, gezeten achter de piano. Er was een prachtige eenheid tussen koor en bege leidend instrument. De toehoorders dankten dan ook voor het „Agnus Dei" en het „Jagerkoor" op zo'n wijze, dat het koor tot een toegift besloot. Het werd een fris gezongen „Zangersmars" waarmede de avond werd besloten. De dankbaarheid, die het publiek betoonde, gold echter ook het Wie ringse orkestje, dat op zo sympathieke wijze deze uitvoering heeft opgeluis terd. De heer Willem Boon, een oud- Nieuwedieper en oud-stafmuzikant, heeft zyn lier kennelijk nog lang niet aan de wilgen gehangen. Met een ze ventiental zeer muzikale amateurs heeft hij een ensemble geformeerd dat er wezen mag. Zowel de strijkers als de blazers leggen in hun spel getuigenis af van een ambitieus en ernstig stude ren. Vooral de hoboïst, de heer J. Bakker, gaf daarvan blijk in de prach tige solo, die hij gaf met pianobegelei ding van de heer Boon. Hij ontlokte aan zijn instrument een rijke toon met een consequent timbre en een wellui dend en zeer natuurlijk vibrato. Zijn techniek voldeed aan zware eisen. Zijn mede-musici deden weinig voor hem onder. Stuk voor stuk hebben zij een flinke hoogte weten te bereiken, al levert het ensemblespe! een enkele maal nog wel eens moeilijkheden op Daarvan had men het minste last, wan neer men eenmaal goed op dreef was. Over het algemeen werd echter zoda nig gemusiceerd, dat het hartelijke ap plaus volkomen verdiend was. De wals ..Je faime" en het karakterstukje van Armandola kwamen er zo prijzens- Sdl»"; dat de 6nkele ^-moei lijkheden graag werden vergeven. De als toegift gespeelde mars „Per aspera vormde een overtuigend be- gewaardeerde bij- ad astra' sluit van de zeer dragen der Wieringers. Voor de dansliefhebbers volgde na het concert nog een uurtje van genie ten, waarbu Jaap Kwak cn zijn man nen voor rhythmische en muzikale be geleiding zorgden. geduid. Een moeder, weduwe, staat alleen voor de opvoeding van haar vier kin deren. Zy is overtuigd van de juistheid harer methoden en ziet in een droom reeds vyftien jaren vooruit wanneer haar taak vrijwel voltooid zal zijn. De daarna ten tonele gevoerde wer kelijkheid is anders en waarlijk niet alleen door de inmiddels zo juist be ëindigde wereldoorlog II. Zelfs de „ge slaagde" oudste zoon Bernard, predi kant geworden uitstekend verbeeld door de regisseur Ferd. Sterneberb zelf blijkt slechts in schijn de even wichtige figuur welke 'n moeder in hem ziet. De anderen, Johan, Fred en de doch ter Ellen, verdienstelijk gespeeld door Jan v. Herwijnen, Hans Culeman en Tanne Wierts zijn, wij zouden haast zeggen „vanzelfsprekend" afgeweken van het moederlijke schema. Slechts de schoondochter Jessica, de zelfverzekerde egoïste, een uitstekend gespeelde rol, is aan dezelfde conven tionele befregelen als moeder Martha t-ouw gebleven en juist met deze is zij om harer kinderen voortdurend in con- fict. Het zijn dan ook alleen deze con flicten die de wel totale ommekeer in de houding der moeder, bewerkt door oom Steven, aannemelijk maken. Een happv-end dus, niet het minst voor Nell Knoop die de zware rol van de moeder tot een gelukkig en harmo nieus einde bracht. Een goed stuk, goed gespeeld en be halve het reeds genoemde zonder andere zwakheid dan dat de roep wel ke er aan vooraf is gegaan te gering hleek om Tivoli voor meer dan ruim de helft te vullen. Wat jammer is voor V.U., de spelers, maar vooral hen die er niet waren voor Vanmiddag wordt de woninginrich ting van de heer Zuidweg in de Sluis dijkstraat heropend. Het pand heeft een belangrijke uitbreiding ondergaan, want de achtergelegen binnenplaats is veranderd in een prachtig ruim winkel gedeelte, waarin speciale slaapkamer- en bedden afdelingen ondergebracht zyn. Door de grote ruimte, die nu be schikbaar gekomen is, was het ook mo gelijk de afdeling meubelen iets uit te breiden en een speciale hoek voor het koperwerk te reserveren. Nieuwe toon banken en beddenstellingen, en mooie afgesloten kasten voor de dekens zijn erby gekomen. De slaapkamers zijn nu in een soort hal, onder het heldere dag licht uit een lichtkap, tentoongesteld, waardoor men een zeer goed overzicht van het geheel heeft. Een etalage, die in de Schagenstraat erbij gekomen is, g«eft een idee van de uitbreiding. Alles is opnieuw geschilderd, waarvoor de schilderfirma Swart in 't geweer is ge weest. De architect was de heer Sok en di- electricien de heer Borg, terwyl de aannemersfirma Rijers de andere werk zaamheden verrichten. De aantrekke lijke étalages verzorgde studio B. uit Alkmaar. De geneeskundige dienst wordt ge durende dit weekend te Den Helder waargenomen door de artsen dr. J. B. Proost, Zuidstraat 13, telefoon 2030, en dr. R. Franssen, Javastraat 6, telefoon 2712. Al is het begin een beete vaag en al maakt het geheel de indruk van een Gala-parade, toch volgt men met ge noegen het verhaal „Weekend in the Waldorp". Er is een drietal „stores in verwerkt die ieder voor zich hun bydrage leveren in dit New Yorkse avontuur van Ginger Rogers en Lana Turner e.a. Vooral in deze film valt op de romance van deze laatste zo be kende „stars", waarvan Ginger Rogers in dit geval in de gedaante van oor logscorrespondent het hart verovert van Miss Lana, hetgeen uitloopt op één van Hollywoods onmogelijkst® wijzen van trouwen. t Voor de muziekliefhebbers is he orkest van Jimmy Dorsey ten t°nel® gebracht en bij verzorgt meesterlij het rhythmische gedeelte. Mademoiselle amuseert zich. ®e'j dwaas verhaal van een nog dwazer jongedame, die zich „amuseert", arrangeert partijen en bals, ze doet sport en danst en" zingt, en omdat ha dat niet bevredigt, vraagt ze een kest voor haar verjaardag Het is orkest van Ray Ventura en ieyreol{i geniet van de vlotte jazzwijsjes. als U die film gaat zien. Alleen daar voor zou U moeten gaan, wa.nt ieid is je reinste dwaasheid, en dwaasi bepaai" van een soort hoogstaand is. die nu niet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 2