GRIEF Akkertjes Zondag kans op twee kampioenen Broekman draait weer zijn rondjes R Filosofie van het gezond verstand Hoe is de stand Mieke Puzzle-rubriek Cultureel Nieuws ve Nieuwe emo-soep is getrokken van I/Olie en VIBES. Drie Machten grijpen en Kennen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Hersengymnastiek door Bob Wa'lagh Strijd om onderste plaatsen wordt fel Hei Radioprogramma Tien ploegen in Ronde van Nederland Verwonding was slechts een schram AVONTUUR ESIDENTIE NAAR VASTE GRONn J-JOE WORD IK GELUKKIG T De» levensvraag heeft niets diepzin nigs aan zich. Ieder redelik mens stelt hem. Ieder redelijk mens beant woordt hem ook; zo niet theoretisch, dan toch practisch. Het is daarom vanzelfsprekend, dat we ook in de wijsbegeerte van de oudheid antwoor den op deze vraag vinden. AI deze antwoorden gaan eigenlijk terug op gedachten van Sokrates. Hjj had betoogd, dat een mens door het juiste inzicht komt tot het juiste han delen. Wanneer een mens het goede kent, zo zei hij, zal hij het goede ook doen. Zonde ls niets anders dan on kunde; een misdaad komt voort uit onwetendheid. Daarom kan een mens alleen door kennis wijs en goed wor den. Het inzicht maakt hem vrij. Vrij ook van de wisselingen van het lot en van de stroom der gebeurtenissen, die zo licht een mens geheel ln beslag ne men. Vrijheid en geluk beiden berus ten op het ware weten. Zo plaatste Sokrates zich in zijn humane inzicht boven de storende ge beurtenissen van iedere dag. Maar EXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX een practisch denkend mens zal zich aan deze gedachtengang niet zo spoe dig gewonnen geven. Deze filosofie immers is zo abstrakt, zo vaag, zo weinig grijpbaar. Misschien ook daar om dat Diogenes aan de geluksleer van Sokrates een wat andere wending gaf. Wie weinig behoeften heeft, zo zei hij, is gelukkig. Filosofie is de kunst van het wijze ontberen. Zorg er voor, dat ge weinig nodig hebt; dan zult ge ook met zeer weinig ge lukkig en tevreden zijn. Maar zouden mensen met een ge zond verstand zich onder leiding van de ascetische Diogenes stellen? De fi losofie van Sokrates vraagt teveel van hun denkkracht; de filosofie van Dio genes vraagt te veel van hun wils kracht. We zullen het antwoord op de vraag: Hoe word ik gelukkig? nog dichter bij de grond moeten zoeken. Daartoe helpt de volgende redenering: Een mens wenst zich van nature niets anders dan lust en de afwezig heid van leed. Wat hij zich van nature wenst, kan niet anders dan goed zijn. Daarom is de lust het goede. Een baby is tevreden, wanneer zijn honger is gestild. Een mens is tevreden, wan neer aan zijn behoeften is voldaan. Daaruit moeten we wel besluiten, dat het goede de lust is. Het kennen van het goede betekent dus niets anders dan de wetenschap van het rechte ge nieten. Het is de filosofie van het rechte genieten, die Epicurus heeft gebracht. J7PICURUS WERD in de vierde eeuw vóór Chritus geboren als zoon van een arme, Atheense schoolmeester. Op «jjn veertiende jaar las hij een boek over het ontstaan van de wereld, waarin hij de uitspraak aantrof, dat j alles uit de chaos was ontstaan. Hij vraag aan zijn onderwijzers wat deze uitspraak betekende. Maar een be vredigd antwoord ontving hij op z'n vraag niet. Vanaf dat moment tracht te hjj zelfstandig een levens- en wereldbeschouwing op te bouwen. Maar wat deze Epicurus levert, is toch wel heel laag bij de grond. Hjj sluit zich allereerst aan bij het stelsel van een van z'n voorgangers, die alle geestelijk en lichamelijk zijn herleidden tot atomen en hun bewegingen. Een dergelijk materialisme is uiterst een voudig en platvloers, maar daarom nog niet waar. Een waarneming, die aannemelijk geacht kan worden, zo zegt hij, is be trouwbaar. De goden drinken en eten als de mensen, en spreken Grieks m der elkander! De zon ls niet groter dan zij zich aan ons voordoet. Als iemand een lichaam heeft, zo gaat hij verder, en h(j bezit bovendien het ver mogen tot waarnemen, dan zal hij zien, dat de lust het goede is. „Ik zou niet weten wat ik onder het goede zou moeten verstaan, als ik het genot van een goede tafel, van het verkeer tussen man en vrouw, van welklin kende tonen en schone gestalten bui ten rekening zou moeten laten." En juist deze filosoof van de alle daagsheid sticht een school te Athene! In zijn tuin verkondigt hij met grote nadruk zijn stellingen. Na zijn dood zal niemand ook maar iets van zijn stellingen mogen veranderen. Grote woorden en pedanterie zijn hem daar- bjj helaas niet vreemd. Maar toch voelt Epicurus wel, dat zijn stelling, dat lust het hoogste goed is en dus altijd moet worden na gestreefd, op practische moeilijkheden stuit. Want enerzijds betekent het ontbreken van lust nog niet zonder meer het hebben van een positief lust gevoel. Tussen smart en lust staat nog een neutrale toestand in. Maar bovendien is de hoeveelheid lust in een mensenleven gering vergeleken met de vele onlusttoestanden. Daarom acht hij het meer practisch zijn levensregel aldus te formuleren, dat ieder er naar moet streven zoveel mo gelijk aan de smart te ontkomen. 2p TROK EPICURUS zich met rjjn leerlingen terug in zijn tuin te Athene. Hjj ontvluchtte daarbij zoveel doenlijk het harde, moeilijke lsven. Met de politiek b.v. bemoeide hjj zich al helemaal niet. Dat was een der mate netelige en onlustverwekkende bezigheid, dat hjj zich daarvan in ieder ge«al afzijdig wilde houden. Nu mag uit het principe van Epi curus, dat de smart ten allen tijde moet worden gemeden en de lust zo veel mogelijk moet worden gezocht, niet v/orden afgeleid, dat Epicurus en zijn volgelingen er dus maar wat op los leefden. Integendeel! Zij trachtten juist zoveel mogelijk behoeften, die voor het levensonderhoud niet dringend noodzakelijk waren, uit hun leven uit te schakelen. Een Ingetogen leven, een vermijden van alle onlust en een ge nieten van de lust waar ge deze vindt: ziedaar de filosofie van Epicurus. Mij dunkt: een meer oppervlakkig stelsel is nauwelijks denkbaar. De moeilijke problemen van wat waarheid en geldigheid is, worden ontlopejvdoor een alle problemen oplossend materia lisme te aanvaarden. Een woord aks „plicht" wordt geschrapt. Het felle leven, met z'n idealen, met z'n strijd en nederlagen wordt ontlopen; in plaats daarvan trekken de volgelingen van deze filosofie zich terug in de stilte van de tuin huns meesters om daarna te zweren op zijn woorden. Neen, een filosofie, die de strijd niet aandurft, die de blik voor de hoogste waarden en idealen heeft verloren, om zich zo behagelijk mogelijk in deze wereld te nestelen, een dergelijke filo sofie mag nauwelijks meer een filoso fie in de echte zin heten. Een aardig voorval van wat wij zouden kunnen noemen: hersengym nastiek uit de practijk van het dagelijkse leven, is het volgende: Op het perron ontmoeten twee vrienden elkaar en al spoedig b ij zij uit dezelfde trein gestapt zijn. „Wat reed die trein snel het sta ion nen!" merkt de ene vriend op en de ander kijkt verbaasd en zeg vind juist, dat hij binnenkróóp!" Vraag: hoe is het mogelijk, dat wee sen die uit dezelfde trein stappen zó verschillend oordelen? Even (ken.... en dan komt hier het antwoord: de eerste vriend hac; Y? rl trein gezeten en de eerste wagens reden dus met grote snelheid inn_ andere vriend zat in het laatste rijtuig, dat heel langzaam binnen wa En nu de nieuwe vragen: „r 1. Welk dier heeft de reputatie het beste geheugen te bezitten. 2. Een der volgende kunstenaars bracht zichzelf ernstig licha toe. Wie? Rubens, Van Gogh, Jacob Maris. Karenina 3. Welke filmster vertolkt tweemaal de beroemde rol van Anna in het stuk TolstoinarTumore 4. Nog een filmvraag: 4 leden van de eens zo beroemde familie B traden in films op. Hoe heten die vier? 5. Welke munteenheid hebben: Denemarken, Zweden, Spanje. 6. Wat is caviaar eigenlijk? 7. „It '1 a long way tot Tiperary"Waar ligt die plaats. 8. „In de jongste jaarvergadering van de P.E.N.-club brachten musici hun bezwaren naar voren".... Wat is onjuist of 0n deze mededeling? Wat is het verschil tussen het Pantheon en het Parthenon. Noem eens twee stukken van Shakespeare, waarin geesten Voor de antwoorden zie men tussen de advertentie van in 9. 10. HET BEPROEFD r ME Dl C IJ N tegen kou, griep en knellende pijn VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7. S en 11 uur KRO: 6,15 Jour nalistiek weekoverzicht 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 „Kampvuren langs de Evenaar" 7,30 Gramofoonplaten 7,45 Voor de Nederlanders in Duitsland 6,05 De gewone man 8,12 Gramofoon platen 8,20 Lichtbaken 8,50 Gramo foonplaten 9,00 Negen hei, de klok 9.45 „Wie neemt de handschoen op?" 10,00 Weekend-serenade 10,30 Actuali teiten 10,45 Avondgebed 11,25 Radio Phiiharmonisch-orkest HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Toe spraak door Wim Verhagen 6,2a Tonny schifierstein piano 6,40 Partij van de Arbeid 7,00 Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 „Kerk en Wereld" 7,45 Dra Anne H Mulder VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Promenade-orkest 9,00 So cialistisch commentaar 9,15 De winkel van Sinkei 10,00 Vindobona schram- niel'n 10,25 De mens en zijn liefheb berijen 10,40 Accordeola 11,15 Ge varieerd programma VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om S 9,30, 1, 7,30 en 11 uur 8,45 Gra mofoonplaten 12,40 Orkest zonder naam NCRV; 6,30 Voor de Strijdkrachten 7.00 Wognum's Zangkoor 7,15 Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7,45 Gramofoon- piaten 7,50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,12 „Uit en Thuis" 10,37 Actualiteiten 10,45 Avondgebed li,15 Avondconcert HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men vraagt.... en wij draaien 11,15 Triangel 1,20 Thé Romancers 2,30 Zo geniet U méér van muziek 5,20 Reportage schaatsrijden te Davos 6,15 In gesprek met de lezer VPRO: 6,30 „Ontmoetin gen" 7,00 Ned Zondagschoclvereniging 7.30 Bijbelvertellingen AVRO: 8,05 Actualiteiten 8,15 Waltztime 8,45 Beau Gest" (Hoorspel) 9,20 Muziek- album uit Wenen 10,00 Hersengymnas tiek 10,30 Liederen van Fauré 11,15 Gramofoonplaten VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 9 1, 7. 8 en 11 uur NCRV: 8,18 „Te deum laudamus" 1,15 „Mandoli- nata" 6,00 Piano-duo 6,15 Sport- rubiTek 6,30 Voor de Strijdkrachten 7.15 Onder de NCRV-leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45 „In het hoofdkwar tier van generaal Aivraat" 8,05 Pro gramma-proloog 8,15 Met band en p!aat voor U paraat 8,30 Ferdinahd Huyck (Hoorspel) 9,05 „Selecta" 9,30 „Muzikaal maandblad" 10,0o Hollands Strijkorkest 10,45 Avondoverdenktng 11,15 Avondconcert HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18 Film-selecties 12,00 Accordeola 1,20 The Ramblers 3,45 „Dia Fledermaus" 6,15 Vara-varia 6,20 Amsterdamse Politie-kapel 6,45 Parlementair-over zicht 7,00 In Holland staat eea huls 7,30 Boston promenade-orkest 8,05 „Waarom een reserve-politie ln Neder land?" 8,lo Dingen van de dag 8,15 Fennles Trom Heaven 8.50 De Ducdalf '9,10 Fragmenten uit „La Traviata" 9,55 Tibor Varga (viool) 10,15 Lezingen door J van der Kieft 10,30 Actuele kanttekeningen 11.15 Dansmuziek Zondag kunnen er twee kampioenen uit de bus komen. SVV behoeft slechts gelijk te spelen tegen Sparta om het eerste jaar in de eerste klasse als kam pioen te eindigen. Ook Heerenveen kan al kampioen worden maar dan moet Be Quick een puntje aan Friesland ver spelen hetgeen zeer zeker mogelijk is. Door de verrassende overwinningen die de verschillende degradatiecandidaten j.1. Zondag behaalden is het welhaast onmogelijk dat deze week enige ploe gen definitief aan de onderste plaatsen worden gekluisterd. Het Westen Ook Zondag zijn er weer verrassin gen mogelijk. Zo zou het ons niets ver wonderen als 't Gooi de punten bij ADO weghaalde, waardoor Stormvogels nog in het gedrang kan komen, tenzij van DOS gewonne/i wordt. Ook de po sitie van Volewijckers is bij een over winning van 't Gooi allerminst roos kleurig. Voor DHC is het welhaast onmogelijk geworden de rode lantaarn nog over te doen. Zelfs bij een overwinning op DWS blijft de kans zeer gering. An ders is het met DFC, Zeeburgia en KFC hebben namelijk een verliespunt meer, zodat het hier nog zeer goed mo gelijk is dat er enige veranderingen komen, temeer daar laatstgenoemde ploegen Zondag voor lastige tegenstan ders komen te staan. Het Oosten De leider in 't Oosten, AGOVV, ont vangt Hengelo en dient dus op te pas sen daar Enschede en Heracles nog steeds op 't vinkentouwtje zitten en ogenschijnlijk een minder lastige opga ve hebben dan AGOVV. Enschede ont vangt namelijk NEC, terwijl Heracles een bezoek aan Quick gaat brengen. Het Zuiden Waarschijnlijk zal de situatie in de kopgroep van district IV geen verande ringen ondergaan. Limburgia ontvangt de Spechten en BW speelt eveneens een thuiswedstrijd namelijk tegen Ju- liana. Ook de leiders in het andere Zuidelijke district NOAD en Bleijer- heide behoeven geen punt te verspelen. NOAD maakt een trip naar Sittard. De boys uit deze plaats achten wij niet in staat de punten thuis te houden, ter wijl wij dit van Bleyerheide bij het be zoek van Sportclub Emma wel ver wachten. Het Noorden HSC, dat zich de laatste tijd zo kra nig heeft geweerd speelt Zondag tegen Heerenveen. Weinig kans dus op een overwinning van de gasten. Belangrijk voor HSC is in dit verband wat Achil- les tegen GVAV zal presteren. Een ne derlaag van Achilles zal in ieder ge val de spanning --og vasthouden. De organisatoren van de tweede ronde van Nederland hebben besloten het aantal deelnemende ploegen tot 'tien te beperken. Deze ploegen zuilen elk uit acht renners bestaan. Vijf Ne derlandse teams zullen de strijd aan binden met vijf buitenlandse. Er zul len geen regionale ploegen gevormd worden. Ook een aantal Nederlandse jongeren zal een kans krijgen. Puzzle 69. Welke dichtregels? Opl.) De 31 bedoelde woorden waren: 1. specerij. 2. oppositie. 3. Maori. 4. savon. 5. Steven. 6. Cornelis. 7. haha. 8. riet stengel. 9. Esther. 10. inwoning. II. drama. 12. estafette. 13. edelman. 14. rariteit. 15. eetgelegenheid. 16. Eros. 17. natuurkunde. 18. industrie. 19. naapen. 20. Zaterdag. 21. ijshut. 22. naijver. 23. duwen. 24. roekeloos. 25. overdaad. 26. oorlam. 27. massa. 28. ellende. 29. Naïla. 30. roede. 31. Ilpendam. De eerste en derde letters van boven naar beneden gelezen, vormen de vol gende dichtregels van Mr. M. Nijhoff. „Soms schreide er een in zijn droom en riep Over het water totdat hij weer sliep". Na loting onder de vele inzenders van een correcte oplossing is de weke- iijksche prijs k 5.ditmaal ten deel gevallen aan: Mevr. G. van DamLuyt, Buurtlaan 31, Veenendaal (G.) Gefelici teerd! Deze prijs zal worden toege zonden. En nu onze nieuwe opgave. Puzzle 70. De toegevoegde letters. Aan elk der 10 hier volgende letter combinaties moet één letter worden toegevoegd, waarna er van de letter combinatie door omzetting een zelf standig naamwoord is te vormen. De toegevoegde letters vormen in de ge geven volgorde weer een zelfst. nw. 1. hietobibek 2. gropawnos 3. teelspabol 4. darppanrots 5. go d e d a r d 6. m o i e na t or 7. krentcheeset 8. sepdegent 9. nupelvaligo 10. eplabats. Welke woorden hebt U kunnen ma ken en wat vormden de toegevoegde letters? (Et. moeilijke opgave). Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 10 Februari aan de Redactie van dit blad. (Onder de goede oplossers wordt weer een prijs van 5.verloot). - Vele Nederlanders die met spanning Het is nog steeds niet bekend welke naar dé Europese schaatskampioen- rijders precies aan de start zullen ver schappen t„e Davos uitzagen, zullen zich deze week ongerust hebben gemaakt bij het bericht dat onze grootste troef i-hijnen. Wel staat vast dat de twee grote concurrenten van Broekman, Farstad en Liahler aanwezig zullen bii deze kampioenschappen bij een bot- I zijn. sing gewond was geraakt. j De Zweed Ake Seyffardt zal er jam- Het is gebleken dat de „verwondmg" I genoeg niet zijn en evenmin de slechts een schram op zijn kin was en Finse en Tsjechische rijders. in blakende welstand reed Broekman gistermiddag dan ook weer zijn rondjes onder het alziend oog van ir. v. d. Scheer. Naar verluidt is het zelfs zo, dat de Lierenaar zijn stijl op de 500 M. heeft verbeterd zodat men aanneemt dat hij de 46 sec. grens op de 500 meter zal weten te passeren. Ook Jan Langedijk is weer geheel van zijn val hersteld en het ziet er naar uit dat de Nederlandse ploeg een goed figuur zal slaan daar ook v. d. Voort en Huikcs nog steeds beter in vorm komen. De algemene verwachting dat Broek man een goede kans op de titel van Europees kampioen maakt kunnen wij ook delen doch het is zeker niet zo als sommigen denken dat de Lierenaar welhaast niet kan verliezen. Als het Broekman niet gelukt de 500 meter beneden de 46 sec. te rijden is zijn kans op de titel wel zeer minimaal. Er is bovendien van alles mogelijk, b.v. een slechte loting, valpartijen e.a. waar door zijn tijden op de langere afstanden ongunstig beinvloed kunnen worden. rvE bezittingen van wijlen Jacobus van U Looy, de bekende schrijver van de cyclus „Jaapje-Jaap-Jacob", zijnde het „Van Looy-huis" te Haarlem en een daarin ondergebrachte grote verzame ling manuscripten, boeken en door de schrijver, die ook een goed schilder was, vervaardigde portretten, aquarels, pastels en zwart-wit tekeningen kwa men dezer dagen onder de hamer. Er vormde zich een comité van vrienden en bewonderaars die het uiteenvallen van dit alles voor een groot deel heeft weten te voorkomen door de meest re presentatieve stukken aan te kopen en voor de gemeent Haarlem te behou den. De gemeente zelf heeft het huis aangekocht, zodat men de sfeer van Van Looy in Haarlem zal kunnen blijven vinden. Jongens en meisjesboeken, die in het verleden werden uitgegeven door de Uitgeverij Valkhoff en Co. te Amers foort, waartoe behoren de werken van Cissy van Marxveldt, Willy Petillon, Emmy Belinfante, George van Aalst, J. Treffers, Tweiker en vele andere bekende auteurs, zullen in het vervolg verschijnen bij de Uitgeversmij. „West- Friesland" te Hoorn. Van boeken gesprokenOnlangs vond in Polen de feestelijke opening plaats van 1600 nieuwe gemeentebi bliotheken en van 20.000 z.g. „bibïio- theekpunten" (filialen van de eerste). Dit om de bewoners van de soms zeer ver uit elkaar liggende dorpen te kun nen voorzien van lectuur. FR kwamen weer belangrijke „mees ters" onder de hamer. Tijdens een veiling in Brussel bracht „De aanbid ding der koningen" van Pieter Brue- ghel de Jonge bijna f 6000 op. Een klein doekje van J. B. Jongkind uit 1873 „Maanlicht op de rivier" ging in Parijs voor ongeveer f 2500 van de hanod. Ook voor Nederlandse schilders van heden heeft 't buitenland belang stelling. Het - Stedelijk Museum van Pittsburg (V.S.) heeft enkele stukken aangekocht van momenteel in. Kunst zaal Thijssen in Haarlem exposerende kunstenaars. Han Heulsbergen zal tot drie Maart in kunstzaal Leffelaar te Haarlem tekeningen en schilderijen tentoonstellen. In het Stedelijk Mu seum te Amsterdam werd een tentoon stelling van werk van z.g. kunstenaars vluchtelingen geopend. Deze mensen verblijven in de bezettingszones /an Duitsland onder de hoede van de In ternationale Vluchtelingen Organisatie der Ver. Naties. jyjUZIEK en toneel tot slot. Na een tournee door Noord- en Zuid-Ame- rika komt de Spaanse danseres Ma- riemma in samenwerking met enkele anderen, een guitarist en een pianist, in ons land optreden, o.a. op 8 Febr. in het gebouw van K. en W. te Den Haag. Het nieuwe muziek- en toneel festival te Edenburgh zal worden ge houden van 2i Augustus tot 11 Sep tember. In Stratford on Avon gaan dit voorjaar weer een aantal stukken van William Shakespeare in het „Shakes peare Memorial Theater", o.a. Macbeth, Othello, Veel lawaai om niets en Hen drik de Achtste. 19 IN DE DOOR TJEERD ADEMA „Helemaal naar Parijs," zei Mar- tha, bewonderend naar de wereldrei ziger starend. „Je mag meneer nog wel eens goed aankijken", ried Storm glimlachend. „Eerst naar Parijs en dan naar de binnenlanden van Frankrijk. Leeuwen tijgers en allerlei verscheurend ge dierte. Vraag maar of meneer een zee koetje voor je meebrengt. Dat zijn van die leuke beestjes voor een aqua rium' „Geloof er maar niks van, Martha", „Ik.ik weet niet of ik in Parijs gelegenheid zal hebben iets voor je te kopen, maar misschien wil je zelf. Als dank voor de trouwe diensten". Gunst, meneer", zei Martha, rood van verlegenheid de rijksdaalder aan» nemend, welke Steensma bij een nieu we handdruk tussen haar koude vin gertjes gestopt had! „Dank u wel, me neer Steensma!" „Direct in je spaarpot en bewaren voor je uitzet. Laat ik niet horen, dat je 'm versnoept hebt", dreigde Storm. „Is 't waar, meneer, dat u hier komt wonen?" vroeg Martha verschrikt. „En óf", zei Storm, „dat zal je ge waar worden, jonge dame. Als je mis schien denkt, dat ik ook met rijks daalders Sint Nicolaas sta te spelen, heb je het mis, want ik kan ze zelf beter gebruiken. Kom, Steensma, moet je deze maagd van Orleans nog een keer in je armen nemen, of is het zo welletjes geweest? Dan gaan we ver trekken. Wacht, ik zal even een taxi bellen". Vijf minuiefi later hielp Martha twee zware koffers in een taxi hijsen en stak amicaal groetend haar arm cmhoog toen de wagen zich in bewe ging zette. „Es ist.bestimmt in Gottes Rat, dasz qian vom Liebsten was man hat, muss scheiden," neuriede Storm. 1 „Ouwe dwaas" zei Steensma glim lachend. „Én toch heb ik je altijd graag mogen lijden, Storm. „Waarom ben je eigenlijk nooit getrouwd?" „Om te trouwen zijn er twee nodig", verklaarde Storm. .En die tweede?" vroeg Steensma. „Moet nog geboren worden", be dacht Storm. „Ik ben veel op de weg, maar ik ben ze tot dusverre nog niet tegen gekomen. Kijk, hier zijn we al bij de statie. Trek nou maar een ge legenheidsgezicht, beste kerel. Denk er om, dat je ingenieur Steensma bent, pas benoemd tot directeur of weet Ik wat van een van de grootste Parijse syndicaten. Lach dan Paljasso. Je snapt toch zeker wel, dat de vrienden een van vreugde stralende toet ver wachten. Bovendien, je gaat naar Pa rijs. la ville limière. Paris la nuit, liet en leven, 1'amóur et la mort. Ah, ik wou, dat ik in je plaats was". „Je kunt 't spoorkaartje naar Leiden met genoegen van me overnemen", zei Steensma grootmoedig. „Vergeet vooral daar niet uit te stappen, beste kerel", zei Storm. „Kijk daar heb je Van Dijk al". De jonge architect kwam vlug op Steensma af en schudde hém beide handen. „Dang zij onze vriend Storm heb ik van je eervolle benoeming gehoord", zei hij hartelijk. „Een bofje, kerel. Je weet niet half hoe blij ik voor je ben. Kan ik misschien helpen met een van je koffers?" „Alsjeblieft", zei Storm een beetje kregel, een van de zware valiezen van de chauffeur overnemend. „Ik weet niet wat onze beste vriend allemaal mee naar Parijs sjouwt, maar ik heb zo'n gevoel of het monsters plaatijzer zijn. Moet je misschien eerst nog ge test worden en een proefstukje in ijzer afleveren?" „Geef mij maar een van die koffers", zei Steensma, „en hou jij de deur maar oven voor me open, Van Dijk. Zijn de andere lui er nog niet?" „Niets gezien", verzekerde Van Dijk. „Zo zullen wel aan de borrel zijn. Ben ie ze gaan waarschuwen. Storm?" „Ze weten allemaal, dat Jelle om kwart over vijf zijn eerste schrede op de weg van de roem en de onsterfe lijkheid gaat zetten", verklaarde Storm. ,ik heb ze tenminste allemaal gewaar schuwd. maar die kerels zitten om deze tijd in de soos en dan.... Ai zie, daar komt het edele tweetal juist aan- zweaien". (Wordt vervolgd.) LIET IS DE VERZOEKING van elke theologie, die tot een dogmatisch systeem uitgroeit, om in de persoon van Jezus Christus meer nadruk te leg. gen op het goddelijk, dan op het men selijk element. De menselijkheid van Jezus is maar al te vaak tekort geko men tegenover zijn goddelijkheid. En dat, terwijl met Kerstmis maar één boodschap klinkt: God is mens, echt mens geworden! Wie de moeite er voor wil nemen, zal in 't Nieuwe Testament overal nadruk gelegd vinden op het waarachtig mens zijn van Jezus. Ware dat niet zo, dan zou er van de solidariteit van Christus met alle mensen slechts weinig over blijven. Nu is er één verhaal in de evange- liën, dat de innerlijke, echt menselijke strijd van Christus ons toont. Ik bedoel het verhaal van de verzoeking in de woestijn. In dat verhaal wordt aller eerst verteld, dat de duivel aan Jezus voorstelt om brood te maken uit en kele stenen van de woestijn. Want de Heer heeft in zeer lange tijd niet ge. geten. Maar Jezus wijst dit voorstel af. Wat betekent dat? Jezus kwam hier in de verleiding, om in het nuttige de hoogste levenswaarde te zien. Het nut tige doen is datgene verrichten wat je past, is datgene doen wat voordeel geeft. Maar probeer van het nuttige eens de hoogste levenswaarde te ma ken. Dan wordt ge tot een overtuigd egoïst. Barmhartigheid, medelijden, liefde en zoveel meer: zij zijn niet té herleiden tot het grondbegrip van het nuttige. Wie het nuttige centraal stelt, stelt het openlijk of gecamoufleerd zich zelf centraal. Het verhaal van de verzoeking in de woestijn toont ons, dat Jezus de macht en de verleiding van het nuttige kende. Hij wees echter deze macht af, omdat hij hogere waarden bezat. Een mens moet zich niet allereerst richten naar wat nuttig is, maar naar datgene wat van hem geëist wordt. Het begrip plicht, hoe ook verder uitgewerkt, staat hoger dan het begrip nut. AE TWEEDE EPISODE van het ver- zoekingsverhaal vertelt hoe de dui vel Jezus voorstelt van de tempel naar beneden te springen; want de engelen Gods zullen hem wel opvangen. We zien hier, hoe Jezus ook de macht van het bijgeloof kende. Het bij geloof berust doorgaans op het klakke loos accepteren van allerlei mysterieu ze krachten, die de mens goed of kwaad kunnen doen. Engelen zouden Jezus beschermen. De loop der sterren zou op een geheimzinnige wijze het le venslot der mensen beïnvloeden en re gelen. In de Cheopspyramide zou de hele geschiedenis der mensheid reeds duizenden jaren geleden zijn voorspeld in steen. Het bijgeloof is een macht. Een mens is spoedig geneigd iets bovenaards te zien in de gewone, alledaagse ver schijnselen. Het levenshouvast dat hij heeft is zo gering, zijn vertrouwen op het redelijk denken enerzijds, op God anderzijds is zo zwak, dat hij direct ge wonnen is voor de wildste vormen van bijgeloof. UET LAATSTE STUK van het ver- zoekingsverhaal vertelt, dat de dui vel Jezus voorstelt om direct de macht over alle koninkrijken der wereld te aanvaarden. Hij behoeft slechts een knieval te doen voor de vorst der duis ternis, en de lange weg over Golgotha zal overbodig zijn. Het gaat hier om de heerschappij over alle koninkrijken, over heel de wereld. De verleiding is, om deze heer schappij met één slag te veroveren door de macht. Dat is de weg van de dictator, die heerst. Hij grijpt de macht, wanneer hij daartoe de kans ziet. En vanaf dat moment is zijn wil wet. De weg van de dictator, van de macht, van de ongebroken heerschap pij is een verleiding. De dictatuur is altijd een verleiding geweest. Vooral omdat de tegenovergestelde weg zo slap, zo futloos lijkt: de weg van het lijden, van het dienen. Zal Christus dictator worden of kruiseling? Ik meen dat de keuze tussen macht of lijden, heersen of dienen, dictator of kruiseling voor ons nog even moei lijk is als 20 eeuwen geleden. Noch ln het practische leven van elke dag, noch in het politieke en maatschap pelijke leven hebben we die weg ooit aangedurfd. We bewonderen Gandhien do uitspraken van de Bergrede. Maar verder dan een bewondering op grote afstand hebben we het nog niet ge bracht. UET NUT, het bijgeloof en de dicta tuur: dat zijn de drie duivelse machten, die Jezus uit innerlijke erva ring kende. Het zijn machten van de duivel, demonische grootheden. Nooit zal het ons lukken geheel te ontkomen aan hun greep. Dat kon slechts de Christus zelf. Doordat hij zelfs deze machten heeft overwonnen, heeft hij ons mensen in principe vrij gemaakt. Hij kent de zuigkracht van deze -de- moniën: „aarvor is hij ook geheel en al mens. Maar op Golgotha zijn ook deze machten verslagen. ÏSnipverkouden of B maar hoofd- en keelpij r Verwaarloos zo n kou toe niet. de gevolgen kunne •Sfiw ernstig xtjnl Bestrijdt O» Infectie daarom direct, neem 'n ..AKKtn' en ga dan vroeg naar bed. .^kKKhK bevorderen het transpireren en verarr) de koorts. Let goed op het AKKER-me helpen dirprt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 6