/\MS TEPDAnS Res N.C.R.V. bestaat een kwart eeuw V.S.V. krijgt gelegenheid zich te herstellen d.w.v. avontuur identie Het demasqué PODIUM' Levensgeluk in technicolor j LIED VAN DE WEEK Schoonmaak Drie Jaar voor Revolver Henkie Grooi feest op 6 Juni in park Sonsbeek Pim, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur Promotiewedstrijden in volle gang Stormvogels ontvangt Hoe is de siand Mleke Hersengymnastiek door Bob Wallagh Hef Radioprogramma NAAR VASTE GROND De Willem Barendsz" had een goede vangsf Qe zon spoelde en schuimde over de Keizersgracht, het was de eerste lente dag en Ik leed onlesbare dorst naar schone dingen. Derhalve zocht ik, aan 'Ie Keizersgracht, nummer 609 op, in welk pand museum Fodor is gevestigd. En daar in Fodor vond ik de schilderijen van de beeldende Kunstenaarsver- eniging ,J3e Onafhankelijken". Voor goed begrip van de lezersschaar doch, sterker, een absolute nietsweter. c Dit is geen hovaardige bescheidenheid, het is de trieste, de volkomen naakte, waarheid. Ik weet het sinds enkele maanden, toen ik de historische blunder beging tegen een abstract schilderend schilder de hemeltergende stommiteit te debiteren, dat ik zijn werk niet begréép. De schilder keek me aan zoals men een dodelijk giftig reptiel pleegt aan te zien en hij fluisterde: „Wou je het das b e grijp a n!" In die éne zin lag alle onbeschrijflijke minachting voor dc bourgeois, de botte burger, die zijn schilderij óók nog begrijpen wilde. Toen ik het atelier had verlaten, wist ik, dat ik in dit leven alle hoop moest laten varen ooit enig inzicht in picturale zaken te winnen. pewapend dus met niets dan mijn on kunde schreed ik schoorvoetend Fo- dors galerij binnen. En daar hingen dan de schone dingen, die, zoals een beroemd Engels dichter gezegd schijnt te hebben, een vreugde voor altijd zijn Er was veel abstracts, waarnaar ik met een scheef oog keek, omdat tel kens opnieuw de lust in mij opkwam om te begrijpen wat het voorstelde. Tk zag eerst een vogel, die ook volgens de catalogus een vogel bleek te zijn. Jan Buys was de schilder van die vogel. Het was geen mooie vogel. Meer de misgeboorte van een vogel. Een vogel zoals men ze vroeger op ulevellen- vloeitjes vond, maar lang niet zo na tuurlijk van vorm en kleur. Het was een klein doek en het kostte slechts 260. Ik vond dat duur, maar dat lag aan mij. Toch zou ik wel eens willen weten bij wie zo'n vtog'el tenslotte nog eens in de kamer komt te hangen. Voor de huiskanarie om het te besterven van schaamte. Het volgende wat mijn oog ving waren twee grote schilderijen van een zekere Theo Forrer. Op het éne scheen een „Stier" te huizen, op het andere „Boer met vee". Noch de stier noch de boer-met-vee leken mij iets te maken te hebben met onze landstand en beide kunstwerken schenen me gespeend van elkè agrarische bezieling. Onder de stier had evengoed „Miereneter" kunnen staan of „Nachtmerrie". Over de boer met vee past afieeii móar een decent zwijgen. Tenminste, gerede neerd van onze burgerlijke instelling uit. Zo was er meer dat ik, al voort sluipend, voor de ooglenzen kreeg. Van ren mijnheer T. Moll het „Paradijs". Nu maakt ieder mens zich een eigen voorstelling van het Paradijs en dat de heer Moll dat ook doet, is zijn recht van vrij Nederlander. Maar ik wil er, hadde ik het, een vermogen voor op het spel zetten dat het er zó in de dagen van Adam en Eva niet uitge zien heeft in de Hof van Eden. Het eerste mensenpaar zag er op dat doek niet bijster paradijselijk uit. Eer der triest en dat nog wel in de tijd dat de zondeval kennelijk nog niet naa plaatsgevonden. Als de eerste mensen er al zó hopeloos rampspoedig hebben uitgezien, is het ook eigenlijk geen wonder dat wij, in 1949, zulk een ake lig, misselijk nageslacht vormen (om met de dichter te spreken). Nee, No. 117, dat zogezegde Paradijs, bekoorde me niet. De twee tamme, humanistisch kijkende leeuwen, die naast Adam stonden, al helemaal niet. Het waren schapen met leeuwenkoppen, zoals men zich die nog herinnert uit de boekjes van Van Alphen. Van die leeuwen met gazellen-ogen, U weet wel. Cen abstracticus zal, dit lezend, de neus ophalen en minachtend opmer ken: de voorstelling is bijzaak. De kJeur, dóór gaat het om. Welnu, kleur was er in alle vormen, kwaliteiten en iioeveelheden aan gespendeerd. Hele tubes moeten zijn uitgeknepen om tót dit resultaat te komen. Als de commis sie mij echter de kans had gegeven cen titel voor dit doek te bedenken, had ik stellig niet „het Paradijs" ge kozen. Eerder: „Studie in technicolor" Of zoiets. Ik zag nog veel meer. Van een mijn heer Sierhuis „De blauwe kamer" en van een andere meneer, een zekere H. Stork, „Salomé's dans". Ik héS voor dat doek staan te gapen van verbijste ring. Déze rare juffrouw met Salomé te vergelijken is alleen maar een on sterfelijke grap. Alles bij elkaar was het nogal peni bel. Ik kreeg heimwee naar de zon, die ik nog steeds buiten wist op de Keizersgracht, en ik slenterde in droef gepeins terug, mij erop bezinnend of dit nu de onafhankelijke kunst was van Nederlandse onafhankelijke kunstenaars. Nét toen ik heen wilde gaan ontdekte ik No. 109. Een doek van Henk Melgers: „Het gesprek". Het was abstract noch onafhankelijk. Maar wél mooi en warm van kleur; het was menselijk in ieder opzicht, het had warmte, het had hart, het had een ziel. Het had iets te vertellen. Je bleef er een tijdje voor staan en je vergat de hele Keizersgracht, inclusief de zon die daar aan 't schuimen was. Het was «en heerlijk ogenblik, na al 't andere dit te mogen zien, zo concreet, en zo rfhankelijk. En dat alles vond ik ook ">n de „Huizer vrouw" van Edith Pij pers. Wat een prachtig, levend wijfje uit Huizen! Dat stapt zo uit de lijst en gaat je eens ernstig kapittelen over je pekelzonden. Maar bar concreet en volkomen weltfremd tussen al die Salomé's, Adams, Eva's enzovoorts in technicolor. En Henk Broer en Fedde mogen dan ook geen doorgewinterde abstracten zijn, wat daar in Fodor van hen hangt behoort zonder twijfel tot de schone dingen, die de mens vreugde schen ken. pen heer drukte me nog het Tentoon- stellingsnummer van „Het Onafhan kelijk Schetsblad" in de hand. Daarin kis ik behartigenswaardige dingen, die ik de lezers niet mag onthouden. Een artikel van Jan Tebben besluit als volgt: „Waarmee wij maar willen zeg gen en hebben pogen uit te leggen door met onze povere reinigingsmiddelen ons naambordje te willen opdoffen, het U wat duidelijker en zichtbaarder te hebben gemaakt (in gepaste be scheidenheid overigens) welk een ideale en steeds weer opvallend „frisse", eeuwig jeugdige verschijning „de Onafhankelijken" onder de vele verenigingen is en steeds zal zijn juist door haar onbeperkte „ruimtelijkheid" en breedheid van opzet die haar op vallendste en verheugendste kenmer ken zijn: ontvankelijk-onvergankelijk- on afhankelijk". Voorts citeert men in de catalogus de woorden van Dr. Hoogewerff uit diens boek „Verbeelding en Voorstelling": „koop, omdat de kunstenaars de omzet meer dan ooit brood-nodig hebben. Maar koop bovenal omdat iets van Uw eigen levensgeluk op het spel staat." Dit geldt niet voor de Salomé's, de Adams en de Eva's in Fodor. Maar ik kan me vergissen en waarschijnlijk heb ik in dit podium zwaar zitten doorslaan. Daar komt dan nop wel het een en ander op. Overigens kan men het, wat de ab stracten aangaat, eens zijn met de dichter A. Roland Holst, die, desge vraagd, als oordeel gaf: „Maar ik zeg je, het zijn beste en aardige jongens". Het èllerbeste is natuurlijk dat U zelf gaat kijken. In Fodor, aan de Keizers gracht (vlakbij de Vijzelstraat) No. 609. ANTHONY VAN KAMPEN. Hoera! de schoonmaak is in 't land, De hele boel vliegt aan de kant. Ik zoek met een mistroost gezicht Een eenzaam hoekje op, en dicht.,.. Maar nauw' ben ik gezeten, Daar klinken helle kreten: „Kom hier, houd eens die spiegel vast En haal de planken uit de kast; Sjouw eens dat bed naar buiten, Toe, denk nou om de ruiten, En als je weer naar boven kom, Heem dan de zwabber mee weerom." Ik sukkel tree voor trede De trap af naar beneden En gooi mijn vrachtje op een stoel, Die omvalt met de hele boel. Dan vind 'k, met veel gestommel, De zwabber bij de rommel, Een zwaai., daar ligt ie op mijn nek En slaat de meelpot van het rek. Ik drentel weer naar boven, Tot onder toe bestoven, Moet, ondanks protesteren, Een standje incasseren. Dan wring 'k me als een spiering Over de wrakke vliering. Ik til mijn hoofd op., bons!, ik kijk En zie zes zonnen tegelijk. Ik ben de schoonmaak moede En scharrel, rood van woede, De vliering af, zo goed zo kwaad Als dat zonder een trapje gaat. Ik haat die zeepsop-luchten, Ik wil het huis ontvluchten, Ik smijt de deur dicht met een knal En maak een IJselijke val Over een emmer water. M'n wederhelft, die staat 'r En maakt me nog verwijten, Om 't gooien en het smijten. Dan tracht ik troost te vinden Bij een van mijne vrinden. Ik loop er binnen., en val flauw. Het is ook schoonmaak bij zijn vrouw. JABSON. De rechtbank te Assen veroordeelde „Revolver Henkie" en „Drentse Wim" overeenkomstig de eis tot 3 jaar ge vangenisstraf. „Revolver Henkie" (de 24-jarige monteur Henrieus J. Z. uit Naarden) en „Drentse Wim" (de 29- jarige tractor-chauffeur Willem D. H te Haarlem) zijn goede bekenden in de enderwereld en werden door de politie in tal van plaatsen gezocht wegens in braak, diefstal, smokkelen van dia manten en verdovende middelen. De Nederlandse Christelijke Radio vereniging bestaat op 21 Juni een kwart eeuw en Nederland zal het weten. Er is een Jubileum-ontmoeting kortweg Jubo genoemd op 6 Juni, tweede Pinksterdag, in Arnhem belegd, die klinkt als een klok. De N.C.R.V. werd opgericht door een journalist, cen schoolmeester, een koopman en nog twee anderen, dus niet voor predikan ten, die aanvankelijk huiverig stonden tegenover de amateuristische nieuwig heid. In 1925 hoe kort is dat eigen lijk nog maar geleden organiseerde de N.C.R.V. luisterbijeenkomsten in kerken, die meermalen door 2500 per sonen bezocht werden. Er waren toen niet veel mensen, die over een eigen ontvangtoestel beschikten. In die prille begintijd van de radio annonceerde men nog een lezing, waarvoor de spreker nader aangekondigd" zou worden. Dan volgde een zangeres, die zeventien nummers achter elkaar zong! Aanvankelijk financierden grote on dernemingen als de N.S.F. de uitzen dingen, totdat de journalist Domisse uit Maassluis de verenigingsvorm ontdekte en de stoot gaf tot de oprichting van de N.C.R.V. Op de dag vóór Kerstmis van het ja r 1924 gaf zij haar eerste uitzending met oud-minister Idenburg als spreker. De vereniging groeide fantastisch. Binnen enkele jaren as zij de grootste organisatie in Nederland. In 1940 werd het duidelijk, dat de omroepverenigin gen zouden moeten verdwijnen. Op 8 Maart 1941 was het met de werkzaam heden van de N.C.R.V. gedaan, doch cp 17 Februari 1946 verscheenzij weer in de aether. Dalelijk genoot zij weer het volle vertrouwen van haar vroegere leden, zodat het oude ledental binnen zeer korte tijd weer bereikt was, on danks de remmende factor van de radio-distributie. Thans is het oude peil met 50 ov -schreden. Men zal het jubileum luisterrijk vie ren. Dat gebeurt op 6 Juni in het park Sonsbeek in Arnhem, waar men 100.000 bezoekers verwacht. Er komt onder meer een wedstrijd van de beste chris telijke harmonie- en fanfarecorpsen, een vlaggendefilé van ongeveer 1500 personen, die zich langs de rand van de weide opstellen, een taptoe van tam boers en pijpers, een demonstratie van de gymnasten en de opvoering van een groots openluchtspel. 27. „En meester, vertelt u ons nu eens, wat we het beste kunnen doen om te zorgen, dat Pepi 'in zijn vader land terugkomt", begint Moeder Woef- fie het gesprek. „Nu u alles gehoord hebt, begrijpt u toch ook wel, dat het onze plicht is om Pepi naar Afrika te stüren". Meester Uil knikt met een wijs ge zicht, maar krabbelt dan eens verlegen in zijn baard. „Ja, ja, ik kan dat zo één, twee, drie niet zeggen. Het beste lijkt mij, dat ik eens met de burge meester van Buldogstad ga praten. Die moet dan maar zorgen, dat de prins een plaatsje krijgt op één van de schepen". „Noemt u me toch alsjeblieft geen prins", roept Pepi. „Hier in dit land wil ik maar een gewone aap zijn, die bij Pim, Pam en Pom kan blijven". „Tja, dan wordt het moeilijker zegt meester UiL „Ik zal de burgemeester toch in vertrouwen moeten nemen, anders ben ik bang, dat ik weinig succes heb". „U moet doen, wat u no dig acht", antwoordt Pepi, „maar geeft u zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan de zaak". De onverwacht grote nederlaag die VSV vorige week van Heerenveen kreeg te incasseren heeft het vertrou wen in de Velsense ploeg in het minst niet geschokt. VSV speelt Zondag een uitwedstrijd tegen NOAD en heeft naar onze me ning een redelijke kans om te bewijzen dat de nederlaag van vorige week een vergissing was. Heerenveen zal intussen wel haar tweede overwinning boeken. BW gaat naar het Noorden en de onproductivi- teit van de Zuidelijke kampioenen die vorige week wel zeer duidelijk werd gedemonstreerd, zal de Friezen o.i. niet in moeilijkheden kunnen brengen. Stormvogels ontvangt DWV. Uitgezonderd in district V zullen Zondag in alle districten wedstrijden worden gespeeld tussen de kampioe nen van de tweede klasse en de rode lantaarndragers uit de eerste klassen. Stormvogels begint de strijd om het behoud van het eerste klasserschap te gen DWV. Min of meer gelukkig zijn de Amsterdammers aan hun kam pioenstitel gekomen en als de IJmui- denaren niet te licht denken over de wedstrijd kan het niet anders of de twee punten blijven thuis. Ook ZFC, dat wij weliswaar sterker achten dan DWV, zal wel grote moei te hebben om winst te behalen. Spar- ta boekte in de laatste competitiewed strijden behoorlijke resultaten. Het wil ons voorkomen dat de strijd om een plaats in de eerste klasse voornamelijk tussen Stormvogels en Sparta zal gaan. Anders is het in district II. HVV, dat onlangs nog van Ajax won en vo- Een vorig maal spraken wij al eens over het verschil tussen de hersen gymnastiek, zoals wij die door de radio horen en zoals we die in deze rubriek beoefenen en wij wezen op de auditieve effecten van de radio. Een aardig voorbeeld geeft de vraag: hoeveel woorden kent U die beginnen met peper? Hier zijn er enkele: perperduur, peperig, pepermunt, peperstooier. peperbus, pepermolen, peperkoek en zo zijn er nog een paar. Maar hóórt men de uitspraak alleen, dan kan men nog noemen: peperclip en zelfs: „Hij arriveerde aan het station D.P. per treinOf: „Hij gaf het A.N.P. pe.r briefkaart bericht". Hier volgen de vragen: Wie of wat is de Dalai-Lama? Welke drank schonk de lieftallige Hebe de Goden op de Olympus? Waarom kan iemand zijn 12%-jarig jubileum nooit vieren op 31 Aug.? Wat is het hoogste bouwwerk van Europa? Gevraagd een woord (naam) waarin 6 a's voorkomen. Op de kegelbaan vertelt een bluffer: Eens was ik bij de rijkste Nabob van Br.-Indie. Hij had een eigen kegelbaan met kegels en kegelballen van puur goud. Waaruit bleek, dat hij loog? Iemand zei: een arbeider op een conservenfabriek, die 10 sardines in één busje stopt in plaats van 9, zorgt dat de fabriek per jaar meer ver dient. Is dat zo? 1. 2. 3. 4. 5. 7. 8. 9. 10. Welke houtsoort is zwaarder dan water (en drijft dus niet) en metaal is lichter? Hoe heet het Eng. muntstelsel van 1 pond sterling? Is de uitdrukking „guerrilla-oorlog" juist? (Voor de antwoorden zie men tussen de advertenties.) welk rige week tegen DFC gelijk speelde, en RCH dat met duidelijke cijfers DHC versloeg, zijn zeer sterke candidaten. Het lijkt ons zeer normaal als hier een eerste klasser het veld voor een twee de klasser moet ruimen. HVV speelt Zondag thuis tegen DHC en RCH doet dit tegen DFC. Overwinningen voor de gastheren?!! Het Oosten zal dit jaar wel geen nieuwe eerste klasser in zijn gelederen behoeven op te nemen. Het ziet er naar uit dat Be Quick zich zal handhaven. Wat district IV gaat doen is nog niet geheel en al duidelijk. Het schijnt wel dat TOP vrij sterk is en als deze club morgen van de Spechten wint is er een goede kans dat Helmond en de Spechten het volgend seizoen in de tweede klasse zullen doorbrengen. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I 301 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 West europees commentaar 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 Beishuizen 7,45 Voor do Nederlanders in Duitsland VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Weense operette-klanken 9,00 Socialistisch com. mentaar 9,15 „Tussen Ot en Sien en Sartre" 10,15 Vindobona Schrammel'n 10,40 Cor Steyn, orgel 11,15 Repor tage biljarten 11,15 Sfeer en rhythme 11,50 Gramofoonplaten HILVERSUM II. 415 m Nieuwsberichten om 7 8 en 11 'uur KRO; 6,15 Guus Jansen, piano 6,30 JournalUstiek week overzicht 6,45 Bing Crosby zingt 7,15 Actualiteiten 7,25 Metropole-orkest 8,05 De gewone man 8,20 Lichtbaken 8,45 „De stem van de week" 9,00 Negen heit de klok 9,45 Voetbal-theo rie 10/10 Weekend-serenade 10,30 Koorzang 11,15 Concertgebouw-orkest VOOR ZONDAG HILVERSUM I 301 m Nieuwsberichten om 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men vraagten wij draaien AVRO: 12,00 Musicorda 1,20 The Avroleans 2,30 Zo geniet U méér van muziek 4,00 The Skymasters VARA: 6,15 In gesprek met de lezer 7,00 Kinderdienst 7,30 Ds J A van Nieuwenhuyzen AVRO: 8,05 H Ch van der Mandere spreekt 8,15 Waltztime 8,45 Hersengymnastiek 9,15 „Au salon des variétés 9,55 Fle Carelsen telefoneert10,30 Bijnamen in de Kamermuziek 11,15 Avondcon cert HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten om 8, 9,30, 12,45, 7,30 en 11 uur KRO: 8,30 Hoogmis 1,00 Matthheus Passie NCRV: 6,30 Russisch kerkkoor 6,55 Lie deren 7,15 Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7.50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone min - 8,12 „Uit en Thuis" 10,37 Actu aliteiten 10,45 Avondgebed 11,15 Gra mofoonplaten VOOR MAANDAG HILVERSUM I 301 m Nieuwsberichten om 7, 8. 1, 6 8 en 11 uur VARA: 8,18 Selecties 12,00 Malando 12,38 Piano duo 1,20 The Ramblers 4,40 Accor- deola 6,20 Gramofoonplaten 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Klankbeeld 7,30 Viool en piano 7,45 Ir W Schey- grond 8,05 Dingen van de dag 8,15 Pennies from Heaven 8,5o De Ducdalf 9,10 Radio Philharmonisch-orkest 10,10 Het Atlantisch pact 10,25 Actuele kanttekeningen 11,15 Gramofoonmuziek HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15 Operettes van Strauss 12,00 Metropole orkest 1,15 „Mandollnata" 6,15 Sport- rubriek 6,30 Met band en piaat voor U paraat 7,15 Onder de NCRV-leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45 Prikke- been 8,05 De Jubo roept 8,15 Kerk koor 8,45 Hildebrand-mlniaturén 915 Ensemble-Lachman 9,45 Gramofoon platen 10,00 Hollands Strijkorkest 10,45 Avondoverdenking 1115 Beroemde concerten 64 IN DE DOOR TJEERD ADEMA ,Ik heb een briefje ontvangen, dat ik daar maar naar u moest zoeken, meneer". ,Een briefje?" vroeg Steensma ver baasd. Bastiaan deed een koffer open, die hij bij zijn binenkomst naast het bed gezet had. ,Met uw verlof, mijnheer, uw kle ren en alles wat u in uw zakken had, zijn vanmorgen door een kruier aan ons huis afgegeven. Er was een briefje bij, dat ik u waarschijnlijk wel in een ziekenhuis zou kunnen vinden... Er zat ruim vijfduizend gulden in uw zak ken, meneer". „Dat kan uitkomen", zei Steensma geïnteresseerd. „Het was de heren dus niet om geld te doen, Bastiaan." „Van uw kleren was overal de voe ring losgemaakt, mijnheer", zei Bas tiaan. „Die kleren hebben ze u zeker afgenomen om ze op hun gemak te kunnen inspecteren. Ik heb alles di rect laten dichtmaken." „Luister eens, Bastiaan", zei Steens ma. „Wanneer de verwisseling niet ontdekt is, weten de heren, dat ik de stukken niet bij me draag, dus zullen ze vermoeden, dat ik ze thuis heb. De woning moet goed bewaakt worden, Bastiaan." „De nachtwakers zijn vanmorgen afgelost, mijnheer", zei de bediende. „Dat is best", zei Steensma... „We moeten de indruk wekken, dat het huis thans extra bewaakt wordt.. Hoe langer we onze achtervolgers om de tuin kunnen leiden, des te veiliger zal de jonker zijn. Heb je er enig idee van waar hij kan zijn, Bastiaan?" „Neen, mijnheer", zei Bastiaan ern stig. „Isis de politie al hier ge weest?" „Die zal wel terugkomen", zei Steensma. „Ik zal wel een aannemelijk verhaaltje vertellen en het verzoek doen om een en ander, in verband met mijn officiële functie, niet een de pers mede te delen. We moeten de naam van de jonker niet nodeloos in op spraak brengen. O, ja, Bastiaan, je moet uit mijn naam een brief schrijven aan meneer Donker en hem vertellen, dat meneer Dobbelman geen enkel verwijt treft. Schrijf maar, dat hij meer dan zijn plicht heeft gedaan en dat het nood lottig verloop der gebeurtenissen al leen aan mij is te wijten." „Best, meneer," zei Bastiaan. „Ik zal de brief aan een van de bewakers meegeven. Ik hoorde gelukkig van de hoofdzuster, dat u er vrij goed is af gekomen, mijnheer. Ik heb vannacht vreselijk in angst gezeten, omdat u niet thuis kwam. De heer Dobbelman is komen vertellen dat hij u op een onbegrijpelijke manier kwijt geraakt is". De deur ging open en zuster Blanca kwam binnen. „Ik kom even naar onze patiënt kij ken", zei ze. „U moogt nog niet te lang bezoek hebben, mijnheer Van Waardenburg". Bastiaan was reeds opgestaan. „Ons gesprek was juist geëindigd, zuster", zei hij. „Het spijt mij, dat ik je geen hand kan geven, Bastiaan", zei Steensma. „Zou je morgen nog eens terug wil len komen?" „Natuurlijk, mijnheer", zei Bastiaan. Hij knikte zijn in zwachtels gewon* den meester vriendelijk toe, maakte een kleine buiging voor de hoofdzus ter en verliet op zijn tenen het ver trek. „Een prettige man", zei de zuster glimlachend. „Een juweel van een bediende", ver zekerde Steensma. „Zou u mijn kle ien in de kast willen hangen, zuster? Dat pakje brieven en papieren zou ik graag in een kastje naast mijn bed willen hebben". Zuster Blanca knikte, voldeed aan het verzoek en verliet het vertrek Een kwartier later diende zij een jonge man aan, die met de hoed in de hand beleefd naderbij kwam. „Een heer om u te spreken, mijn- J.JET LEVEN VAN ALLE DAG is te vergelijken met een bal masqué. In het dagelijks leven gelden wij allen als „personen". Maar het is opvallend dat het woord „persoon" eigenlijk toneelmasker betekent. Het latijnse „persona" was het masker, dat een speler droeg en waardoor hij getypeerd was. Persona persoon toneel speler. Het is opvallend, dat het ge wone Hollandse woord „persoon" de gedachte aan het bal masqué on weerstaanbaar oproept. Misschien gelooft u niet aan de waarheid van de stelling, dat ieder mens toneel speelt tegenover de an der, en achter een masker zijn eigen zelf verbergt? Hoe denkt u dan over de beleefdheidsvormen? Natuurlijk, ik zou niet graag zonder beleefdheid en beleefdheidsvormen door het leven gaan. Maar u zult mij toegeven, dat beleefdheid vaak niet meer is dan een uiterlijk vernis, een camouflage. Ver gelijkt u eens de woorden, die u tegen iemand zegt, met de woorden, die u over dezelfde persoon zegt tegen een derde. Dat alles zijn nog maar slappe be wijzen. U vraagt krachtiger argumen ten. Goed. Verplaatst u zich dan in de concentratiekampen van enkele jar»n geleden. Daar hebben zogenaamde „artsen", bewakers en hoe zij verder ook mogen heten pas laten zien, wie zij eigenlijk waren. Daar werd het masker afgeworpen. Vaak ook door de gevangenen zelf, die voor diefstal of verraad soms niet terugschrok ken. In de concentratiekampen viel het masker af. Evenals bij de honger tochten. Toen hebben de bezitters in sommige gevallen laten zien, wie z(| waren; maar ook de niet-bezitters toonden dit. Hieruit blijkt, dat in kri tieke omstandigheden het masker af valt. Wat er dan onder dat masker schuil gaat, is vaak niet veel bijzon ders. Het kan zijn, dat u nog niet over tuigd bent. Dan wil ik u een gesprek vertellen, wat ik deze week met een psychiater had. Het ging over het verschil tussen geestelijk gezond en geestelijk ziek. In dit gesprek bleek, dat een scheidingslijn op dit gebied niet valt te trekken. Iedere geestelijk zieke heeft zijn gezonde „kanten". Maar omgekeerd is ieder gezonde, volgens de psychiater, in bepaalde op zichten geestelijk ziek. Ieder gezonde heeft zijn moeilijkheden, zijn zwak heden, zijn wonde plekken. We latea er alleen elkaar niets van blijken. Alleen de psychotherapeut, die de ziel onderzoekt, is in staat het masker te verwijderen, dat ons allemaal zo'n keurig uiterlijk geeft. \\7IJ ALLEN DANSEN op een ge maskerd bal. Onze beleefdheid, ons burgerlijk fatsoen, de tradities, waarin we zijn opgegroeid vormen het masker. Een masker, dat slechts valt in critieke situaties, en voor het oog van de zielekenner, de psychothera peut. Nu meen ik, dat niet alleen de con centratiekampen, de hongertochten en de spreekkamers van de psychologen de plaatsen zijn van het démasqué. Er is althans één historische plaats in de geschiedenis, waar de ontmaskering groots en fataal geweest is. Op Gol- gotha. Neem Pilatus. Hij was een realistisch, zakelijk stadhouder. Hij was niet wreed, probeerde daaren tegen rechtvaardig te zijn. En het Ro meinse recht, waarnaar hij luisterde, staat zelfs thans nog hoog aange schreven. Maar z'n lafheid, z'n half heid, z'n bangheid blijken als hij Jezus dan toch maar overgeeft om te wor den gekruisigd. Hier wordt Pilatus ontmaskerd. Neem een willekeurige van Jezus* volgelingen, Judas b.v. Hij geldt als het prototype van de verrader. Liever zie ik in hem een doodgewoon mens, die de verleiding van het gemakkelijke geld niet kon weerstaan, en z'n mees ter in de steek liet. Of neem Petrus. Een vurig getuige voor de goede zaak. Maar toen hem de directe vraag ge steld werd, of hij ook bij Hem hoorde, maakte hij er zich van af. Démasqué. Psychologie en theologie stemmen daarin samen, dat de ontmaskering van een mens bitter is. Achter grote woorden, eigenwijsheid, burgerlijke braafheid verbergt zich een vuil mens. Golgotha laat zien, hoe de mens is. Maar het ontroerende van het kruis is, dat dit démasqué tegelijk de red ding betekent.' Want aan het kruis geeft de gekruisigde de hand zowel aan de ontmaskerde mens als aan God. Alleen gedémaskeerde mensen kunnen gered worden. Ook dat geldt in de psychologie en in de theologie. Een moordenaar was de eerste, die naar het vaderhuis ging. De ontzetting van het démasqué is de ingang tot de hemel. lieer".. Wordt vervolgd. Op 26 Maart j.1. eindigde de walvis vangst in de Zuidpoolwateren, hetgeen voor de „Willem Barendsz" het afslui ten van een gunstig vangstseizoen be tekende. De totale productie bedroeg 105.040 vaten (17.507 ton) traan, 4168 vaten (694 ton) spermolie en onge veer 100 ton aan bijproducten. De cij fers over 1947/48 geven voor traan, spermolie en bijproducten resp. 13.033 ton, 1176 ton en 130 ton aan, hetgpen voor het seizoen 1948/49 een hogere traanopbrengst van bijna 4500 ton be tekent. Onvoorziene omstandigheden oorbehouden kan de „Willem Ba rendsz" begin Mei in Nederland var- wacht worden,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 6