De Wereld der Vrouwen Voor vijf cenf uit de brand Tien nuttige wenken Brede gordel voor slanke figuurtjes Proheer dat eens, Mevrouw De verdwenen bankbiljetten HERMAN ZAAL: Muziek-paedagoog die nieuwe wegen zoekt MODE-NIEUWS UIT EIGEN LAND Voor Uw uiterlijk Recepten van Kers, de radio-Icookleraar Ons kort verhaal Interessante mogelijkheden voor het onderwijs in de provincie Noord-Holland Taak van moderne toonkunstenaar BVQpCiMCSSKjSWQQPgMlOClCjXJPQW Toen ilc aan deze rubriek begon, heb ik als bedachtzame huisvrouw een lijstje van onderwerpen aangelegd. Het is altijd veilig om zoiets bij de hand te hebben al was het alleen maar om Beslist-Belangrijke Zaken vooral niet in het vuur van de rede te vergeten. Die Saskia met haar lijstjeDe kranten, de radio, de boeken, ,de men gen op straat en zelfs mijn kleine doch ter duwen mij dagelijks zoveel onder werpen onder de neus, dat ik al volg nummers heb moeten uitgeven. En nu dient de „Commissie voor Huis houdelijke en Gezinsvoorlichting", Ko ninginnegracht 42, Den Haag (oef) me ook nog een stapeltje foldertjes in de hand en mompelt: Toe Saskia, als u bijgeval eens een hoekje vrij hebt....? Waarom ook niet? Het zijn aardige dingetjes, die vouwblaadjes, gezellig geïllustreerd en prettig gesteld; je krijgt onmiddellijk aanvechting om ze tegen de theemuts te zetten en al ont bijtende te gaan lezen. Wat natuurlijk helemaal niet de be doeling is, en overigens een door en door afkeurenswaardige methode. Aan de maaltijd moet alleen maar "gegeten worden en krantenlezende vaders ver zaken al evenzeer hun opvoedkundige plichten als brievenlezende moeders. Daargelaten de ruïne die dat even gauw-onder-de-hand-lezen in de spijs vertering aanricht. Geen wonder dat millionnairs in Amerikaanse films al tijd tabletjes tegen maagkwalen slik ken. Als u zich soms als jong ding met een gloednieuw diploma op uw eerste huurkamer wilt gaan installeren, neem dan een goede raad aan en verorber uw eenzame maaltijden zonder één snippertje papier op tafel. Het is saai, het is eentonig, ik weet er alles van maar zodra u een boek of een krant naast uw bord legt bent u verloren. Maar daar wilde ik het toch hele maal niet over hebben. Ik zou u iets van die gezellige vouwblaadjes vertel len, die u voor de geweldige som van vijf cent per stuk voortreffelijk inlich ten over allerhande nuttige zaken. Weet u eigenlijk wel hoe u een ge- passepoileerd knoopsgat moet maken? U weet wel, van dat echte kleerma- kerswerk met een schuin lapje en zo? Dat „En zo" doet het hem, en voor vijf cent bent u er levenslang achter. Speelt u 's avonds onder de lamp nog wel eens gezellig ganzebord of tric trac met uw kinders? Een hopeloos ouderwetse vraag, dat weet ik wel. Terwijl het kroost onder de lamp be zig is zich met meer of minder animo door een berg huiswerk te eten, ba zelt in duizenden huiskamers onver droten de radio op volle kracht, gaat het gesprek luidkeels voort en ratelt de naaimachine. Als tenminste diezelf de huiskamer niet donker en stil is. de kleinsten in bed en de oudelui met de oudsten naar de bioscoop bij voor keur niet naar dezelfde. Een rustige warme huiskamer, een aandachtige kring om de tafel, een grote trekpot met thee en een schaal biscuitjes en in het volle licht 'n uitgevouwen, keurig op carton geplakt eindeloos gezellig gezelschapspel. Bestaat zoiets nog? Ach natuurlijk het is alleen maar een beetje uit de mode geraakt. Als we daar weer eens allemaal mee begonnen in plaats van ons op te winden over beeldromans. Het foldertje, dat voor mij ligt geeft een aantal gezellige spel letjes, weer eens anders dan anders, die heel weinig kosten en altijd weer opgeld doen. Voor verjaarsfeestjes en regenachtige vacantiemiddagen bent u hier voor vijf cent óók onder de pan nen. Bezit u kleuters, en zo ja, zijn ze lastig? Hebt gij al enige bontjassen ver loren in de strijd tegen de mot? Hebt u wel eens geworsteld met een kraagje, dat niet passen wou, of een schuin bies je dat krinkelde? Wat doet u als uw vleesrantsoen op is (dus 's Maandags na de bonnenlijst waarschijnlijk), en de juspan leeg, terwijl u, evenals uwe dienstwillige Saskia, een vooroorlogse hekel hebt aan jusblokjes? En tot slot en besluit (en hier zie ik honderden moederlijke oren zich spit sen): is u eventueel in het bezit van een slecht etend kind? Eerlijk gezegd: ik heb nog geen moeder ontmoet in de laatste paar jaar, die met dit dage lijks kruis niet belast was. Saskia moet bekennen, dat, hoewel haar dochter wezenlijk niet de kwaadste is: buiten gewoon voorlijk in het knikkeren, uit zonderlijk weinig sleets en de opge wektheid zelve dat deze zelfde doch ter per dag ettelijke eenheden ouder lijke energie vereist aleer zij haar bord heeft leeggegeten. Ik zou een Vrouwen praat kunnen vullen met de drama's, hiermee beleefd en ik zal het ook stellig do„en, zo er enige moeder mee getroost is. Nu ga ik het toch nog eens volgens het foldertje proberen. SASKIA. Jack Dawn is het hoofd van Metro- Goldwyn-Mayer's „Make-up Depart ment". Hij is van mening, dat een goede make-up strategie vereist. Een goede make-up, zo betoogt hij, kan in som' mige gevallen alleen bestaan uit een of twee bijzondere kenmerken. De make up expert heeft vastgesteld, dat negen van de tien vrouwen hun make-up ver keerd aanwenden omdat zij geen tijd willen (of durven) nemen om zichzelf eerlijk en meedogenloos te bestuderen. Voor degenen onder de leden van het zwakke geslacht die deze zelfcritiek wel uitoefenen, heeft Jack Dawn de volgen de tien suggesties samengesteld: 1. Indien U een vierkant gezicht hebt: a. Kam het haar dan niet van het voorhoofd weg of laat het niet dicht langs de wangen hangen, maar breek de lijn van het voorhoofd met zachte krullen 2. Indien U een lang gelaat heeft: a. Laat dan het haar niet te lang groeien en maak geen scheiding in het midden maar b: Knip het kort en maak de scheiding links of rechts. 3. Indien U een rond gezicht heeft: a. Kam Uw haar niet dicht langs het gelaat maar b: Maak Uw gezicht langer door middel van een opgestoken haar dracht. Gebruik ook voor de zijkant van de wangen een donkerder make-up. 4. Indien U een hoog voorhoofd hebt: a. Breng dan de scheiding van Uw haar niet in het midden, en borstel Zo'n brede gordel is echt iets voor slanke figuurtjes. Hij geeft aan een eenvoudig japonnetje een heel ander aanzien, en U kunt hem ook gebruiken om een te kort geworden jurkje te verlengen. Heel aardig is het, om hem in dezelfde kleur te nemen als b.v. uw kortje jasje, of hem te dragen in com binatie met een strik, een kraagje, tas of handschoen en van het zelfde mate riaal. U maakt hem van dubbele stof met een tussenlegsel van linnen. Het mooiste is om de binnenkant tegen te zomen. Het eerste gordeltje sluit in de lin kerzijnaad met haken en oogjes of, als U het tussen het lijfje en de rok naait, met drukknoopjes of een treksluiting. Op de taillenaad naait U een paar kleine lusjes, waardoor U een 2 k 2y, cm. breed ceintuurtje van de japonstof haalt, dat U van voren strikt. SCHOTSE STOOFPOT (Radioles 13) Een pond varkenslapjes, 2 grote of 3 kleine groene kooltjes (Bre dase kooltjes), 2'/ï kg aardappelen, 1 klein stukje laurier, zout en peper, 50 gr. boter, 50 gram vet, de helft van een klein blikje tomatenpuré, I kleine ui, 1 pitje knoflook, 3 zoete appelen, «/t liter water en 2 bouil lonblokjes. Zout en peper het vlees, laat boter en vet flink warm worden en bak hierin het vlees mooi bruin van kleur. Neem de lapjes er uit en snijd deze in twee of drie stukken, hak de ui en de knoflook zeer fijn en laat deze met de laurier in het varkensbakvet °een ogenblik zacht jes fruiten, voeg er de tomaten- purée en de opgeloste bouillon blikjes aan toe, laat dit dan even zachtjes doorkoken. Snijd de kool aan fijne reepjes, de aard appelen aan stukken en de appels op een rauwkostschaaf aan kleine reepjes. Doe de gefruite ui met to maat in een pan, leg hierin de helft van de aardappelen, hierop de kool, de stukjes gebakken vlees, de geschaafde appel en vervolgens de rest van de aardappelen. Giet hier de rest van het water over met een weinig zout, laat het geheel nu zachtjes stoven tot groenten en aardappelen gaar zijn, roer er voor al niet in, eventueel van tijd tot tijd even omschudden. Breng het ge recht daarna op smaak met zout en peper en dien de stoofpot vooral goed warm op. GROENTENSCHOTEL. Knolselderij en Prei. Twee bossen dikke prei, 1 grote knolselderij, ongeveer }-» liter Wa ter, een weinig zout en peper, 30 gram boter, gehakte peterselie. 3 eetlepels sla-saus, 2 a 3 zure augurkjes, wat aardappelmeel of maizena. Snijd de prei aan smalle reepjes, schil de knolselderij en schaaf deze op rauwkostschaaf aan stukjes. Kook de groenten met het water gaar, werp dit op een vergiet en laat goed droog uitlekken. Doe het groentenvocht in een pan, bind dit een weinig met aardappelmeel of maizena, klop door dit sausje de boter en de slasaus, maak het sausje goed op smaak met zout en peper, roer er de gare groenten en wat gehakte peterselie door en laat de groenten enkele ogenblikken zacht jes doorstoven. Geef er verse aard appelen en gehakt bij. CONFITUUR TAART. Honderd gram boter, 200 gram lichte basterd suiker, 300 gram bloem, 1 ei, wat jam, 50 gram poe dersuiker, wat water, wat fijne be schuit of koekkruimels, wat sucade en eventueel wat geconfijte vruch ten. Kneed de boter met de suiker door elkaar, werk er het flink luch tig geklopt ei door en vervolgens de bloem en iets zout. Rol het deeg uit, op een met bloem bestoven aanrecht, tot een dikte van 3 m.m. en snijd er dan d.m.v. een groot bord 3 ronde plak ken uit, leg deze op een vochtige bakplaat. Voeg de rest van. het deeg bij elkander, kneed dit te samen, rol 'het opnieuw, uit tot een plakje van 3 m.m. en steek hiervan, door middel van een glas, halve maan tjes uit, leg deze eveneens op de bakplaat op '/t c.m. afstand van elkaar. Plaats de plaat met deeg in een matig verwarmde oven en bak licht bruin van kleur. Laat het bak sel op de plaat afkoelen en neem de plakken en de halve maantjes er voorzichtig af. Bestrijk nu één ronde koek met een flink laagje jam, leg hierop een ronde koek, weer afdekken met jam en daarop de laatste koek. Strijk rond de rand wat jam,en wikkel de rand nu door wat fijne beschuit of koekkruimels. Roer de poedersuiker in een pannetje met water tot een dikke massa, laat dit even al roerende bloedwarm wor den en strijk deze glazuur (een weinig essence) over de taart. Be strijk de halvemaantjes met jam en leg deze in de vorm van een ster op de taart. Décoreer het geheel verder met wat reepjes sucade en eventueel met wat geconfijte vruchten. het niet weg, maar b: Maak de schei ding opzij en breng diepe golven over het voorhoofd. 5. Indien U een laag voorhoofd hebt: a. Krul dan Uw haar niet dicht langs het gelaat, maar b: Scheidt het haar in het midden en kam het naar achteren. 8. Indien U een korte hals fiebt: a. Draag dan geen japonnen met hoge sluiting, maar b: draag japonnen met V-hals. 7. Indien Uw ogen ver uit elkaar staan: a. Breng de wenkbrauwen dan niet ver uit elkaar, maar b. laat er de ruimte van een oog tussen. 8. Indien Uw ogen dicht bij elkaar staan: a. Laat dan de wenkbrauwen niet op elkaar aansluiten, maar b. Geef hen elk de breedte van een oog. 9. Indien U een lange neus hebt: a. Welf dan Uw wenkbrauwen niet hoog boven de ogen, maar, b. Houdt ze zo dicht mogelijk boven de ogen. 10. Indien U een onderkin hebt: a. Gebruik dan een donkere make-up op het onderste gedeelte van het gelaat en op het bovenste gedeelte van de keel. steunend, op een wandelstok kwam een oude heer de hal van het postkantoor binnenschuifelen. Aan het loket „aangetekende brieven" toonde hij de dienstdoende ambtenaar een regu. Deze nam het bewijsstuk in ontvangst en zocht rustig tussen een stapel brieven. Eindelijk had hij de bewuste brief ge- vonden. Hij keek enige tijd naar de lakken en toen naar de voorzijde van de brief. Daarna keerde hij zich bedachtzaam om en verzocht de heer zich te legimiteren.. Deze zocht nerveus in zijn zakken en haalde tenslotte een porte feuille te voorschijn, xoaarin hij zijn pas toonde. De ambtenaar was blijkbaar gerustgesteld en overhandigde de bezoeker de brief. J)c heer maakte een praatje met de ambtenaar, sneed ondertussen de brief voorzichtig open en haalde de inhoud te voorschijn. Hij slaakte een rauwe kreet en stootte met moeite uit: „het geld is weg". De ambtenaar was plotseling een en al aandacht, hij fron ste het voorhoofd en volgde iedere De- weging van de heer. Deze spreidde zenuwachtig alle paperassen, die het couvert bevatte, naast elkaar uit, doch er was geen bankbiljet te zien. De vijf bankbiljetten van duizend gulden, zo als in de brief aangekondigd, waren verdwenen. De geadresseerde was bui ten zich zelve van woede en hij schreeuwde, dat hij de directeur moest spreken. JN BERGEN woont een toonkunstenaar, wiens faam in Noord-Holland bezig is in snel tempo te stijgen. Dit is niet alleen een gevolg van een bijzonder artis tiek talent, zijn meesterschap op de vleugel en zijn opvallend grote kennis als musicoloog, doch voor een groot deel ten gevolge van zijn omvangrijke arbeid die hjj in tal van plaatsen in onze provincie verricht. Herman Zaal, 43 jaar, is dirigent van het Toonkunstkoor in Den Helder, hij vervult dezelfde functie aan het koor van dezelfde naam in Alkmaar, dezelfde aan het koor en de zang- en orchestvereniging Sappho te Hoorn en aan het Schager Orchest. Herman Zaal is daarnaast muziekpaedagoog aan de Kweekschool voor onder- j he'er^van^Mekeren scha&loortè"steT Deze liet hem op zijn kantoor en trachtte hem te kalmeren. Laten wij het geval even kalm bezien, mijnheer- van Mekeren. Wanneer bewezen wordt, dat het geld bij de post is zoek ge raakt, wordt het gehele bedrag u tot dc laatste cent vergoed. Natuurlijk moet dit onderzocht worden en dit zal even tijd vergen, maar wij geven de zaak onmiddellijk in handen van de pclitie. Inspecteur van Balen van de cen trale recherche had een onderhoud met de postdirecteur. De zaak werd in den brede besproken en de enveloppe bekeken. Midden in het gesprek zweeg de inspecteur plotseling en het viel de directeur op, dat diens gelaat ver strakte. Zonder iets te zeggen over handigde deze de directeur de en veloppe en toonde hem een snede, aangebracht in de enveloppe onder de vier postzegels. U ziet, dat men met een scherp mes de bovenzijde van de vier postzegels heeft losgepeuterd en daaronder het couvert heeft opengesneden. Het kan niet anders of de dief moet op deze wijze het geld uit de enveloppe hebben gehaald, waarna de zegels we-r on zichtbaar over.de scheur zijn geplakt. Geniaal bedacht. Het staat wel vast, dat het geld bij de post verdwenen is, vervolgde in specteur Van Balen. Wij zullen trach ten de dader te vinden. Het bewijs is echter geleverd en de post dient de Bij het andere gordeltje zijn de voorkanten volgens de stippellijntjes geknipt. Op de taillenaad wordt een smal ceintuurtje gestikt tot 5 cm. van af de voorkanten, dat we met een gesp of strikje sluiten. Wilt U het liever los laten, zodat U het eens door een ander '.int vervangen, dan sluit U de gordel met haak en oog en maakt lusjes om de ceintuur op zijn plaats te houden. Bij een effen jurkje staat een gebor duurde gordel leuk en voor een avond japonnetje is een garnering met lover tjes of kralen bijzonder aardig. U be werkt hem dan vóór het in elkaar naaien. Aan een eenvoudig wit blousje en een effen rok kan een geruite of ge streepte gordel iets aparts geven, zo IJ ziet. Bij een rok van bewerkte stof hoort een effen gordel. wijzers in Den Helder en eveneens aan de Meisjesschool aldaar. Tenslotte is hij de componist van talrijke koorwerken, liederen en orcheststukken. In een tweetal artikelen willen wij de aandacht op deze hard werkende toon kunstenaar vestigen, die bezig is een geheel eigen plaats in Noord-Holland in te nemen. Een plaats, die hem stellig toekomt, omdat het de grote verdienste van deze muziek-paedagoog is, dat hjj zich niet bepaalt tot de mogelijkheden der muziek, zoals die zich tot nu toe hebben ontwikkeld, maar omdat hij experimen teert. Hij zoekt nieuwe wegen, keurt nieuwe, moderne methoden op hun prac- tische uitvoerbaarheid en zijn belangrijkste werk is waarschijnlijk zijn zoeken naar een systeem om de jeugd en de muziek tot elkaar te brengen. In dit op zicht verricht Herman Zaal op het ogenblik uiterst verdienstelijk en zonder twijfel baanbrekend werk in onze provincie. LJET TYPE DIRIGENT van een eeuw geleden, en dat van 1949, verschilt aanzienlijk. Zien wij in het eerste type bij voorkeur de romantische persoon lijkheid, met de nooit ontbrekende fladderende haren en hét romantisch aureool (Liszt.... BerlozWagner), daarbij doorgaans met financiële ban den aan vorstelijke personen verbon den (Mozart, Haydn), vandaag de dag beoefent de dirigent een zelfstandig beroep. Het aureool van romantiek mo ge hem dan ook thans, zij 't in aan zienlijk mindere mate, omhuiven, in wezen is hij een nuchter, hardwerkend vakman, die met beide voeten stevig op de grond heeft te staan wil hij zich handhaven. De geschiedenis van de school muziek is een geschiedenis van be schamende bescheidenheid en even be schamend platgetreden paden. Nu er werd op de scholen aan „zingen" ge daan, doch men kon dit, met alle goede wil, geen systematisch, op paedagogi- sche leest geschoeid, onderricht noe men. Het is een verheugend verschijn- Wanneer men er, ruim genomen, een tientje voor over had, konden de op mode- nieuws beluste da mes de afgelopen we ken in Amsterdam hun hart ophalen. De ene show volgde op de andere, soms twee tegelijk en overal een dun kopje thee, een schaaltje koekjes en 2 uur zitten op onge makkelijke stoeltjes Maar ja, voor wat hoort wat en aan een kant is het de moeite waard om op de hoogte blijven met de mode-prestaties uit eigen land. Doordat men zich blind staart op Pa rijs, Londen en New York, vergeet men gemakkelijk, ook nog aan Am sterdam als modecentrum te denken. Natuurlijk probeert men niet Parijs naar de kroon te streven, maar toen verdienen de Nederlandse ontwerpers, die deze maand staaltjes van hun kun nen laten zien, méér waardering dan hun tot nu toe ten deel viel. Om te beginnen is er Max Hermans. Deze hoeden-ontwerper combineert zijn shows met de modellen van Of ferman Couture en we hebben ook de vorige seizoenen al kunnen constate ren, dat deze combinatie tot prachtige resultaten leidt. In zijn soort is Hey- mans een even groot kunstenaar als zijn Parijse m'ode-oolle- ga's. Bij het zien van zijn hoedjes heb je als vrouw nog maar één woord „beeldig". Zij zijn om te stelen! Het zelfde gold voor de tailleurs, japon nen en mantels, die bij deze hoeden werden gedragen. Zij maakten de toe schouwster weer enkele illusies rijker want het woord haute couture ook in Nederland betekent onbetaalbaar. Deze modellen bereiken daarom nooit de grote massa. Dichter bij de werkelijkheid komen de japonnen, die de show van Jenny Modellen ons liet zien. Deze firma valt onder de categorie van betere confectie en haar collectie bevatte talloze, draagbare, smaakvolle modellen, waar bij rekening gehouden was met het figuur van de Nederlandse vrouw. Dit figuur is (helaasnogal aan de forse, gezette kant. Zeker bij vrouwen, die de dertig gepasseerd zijn. Er was bij Jenny echter één mannequin, die duidelijk liet zien, hoe de gezette vrouw, tóch goed gekleed kan gaan Zij droeg eenvoudig, zijden deux pièces, rustige imprimé japonnen of hele dunne wollen toiletjes, geschikt voor koele zomerda gen. De rokken meestal glad met een enkele stolpplooi. Vooral géén klokkende schootjes of wijde aangeknipte mouwen. De lijfjes waren glad, soms ge garneerd met borduur sel of een enkele mooie knoop. Slanke figuurtjes konden te kust en te keur uitzoeken. Voor haar, de zomertoiletjes van zijde, lin nen of surrah. Opvallend aardig was 't model van zwart-wit geruite zijde, de geschulpte randen van het jasje afge biesd met zwart soutache. We zagen een rood linnen japonnetje met op de aangeknipte mouwtjes een witte knoopsluiting tot onder de kraag: Hier over heen een vlotte wit piqué bolero. In de collectie van Metz Co. vier den katoen en linnen hoogtij. Zó fleu rig en fris dat we geen idealere stof voor onze zomer-garderobe zouden kunnen wensen. Strandpakjes, twee- of vierdelig en zelfs avondjaponnen waren van katoen, zoals b.v. het schat tige model van grijs katoen met rvse bJoemmotiefjes. Heel mooi was ook de vood-wit en zwart gestreepte bolero over een japon van wit linr^n. De bolero was van achteren klokkend en werd van voren bij een brede ceintuur ingedragen. Zeldzaam charmant stona een klein „mille fleurs" hoedje met een bijpassend mof-tasje eveneens van kleine bloemetjes gemaakt. Met wat oude corsages is dit idee gemakkelijk te realiseren en we kunnen er zeker van ujn hiermee succes te oogstent HERMAN ZAAL Geef mij de jeugd. en ik laat haar zingen.' sel dat met dit systeemloze systeem gebroken wordt. Er is bij de regering een streven om tot geheel nieuwe me thoden te komen, methoden die er toe zullen leiden het kind tot de muziek en de muziek tot het kind te brengen. Het is dit streven dat in de figuur van Herman Zaal een zijner warmste en deskunstigste beoefenars heeft gevon den. In dit verband is het interessant op te merken dat de moderne muziek- paedagogiek van het standpunt uitgaat dat ieder kind kan zingen. Dat een jongen niet kan zingen „omdat hij bromt" is een totaal onjuiste opvatting. Iedereen heeft een stem; alleen kan door allerlei omstandigheden het ver mogen om te zingen verdord zijn, niet ontwikkeld. De moderne muziek-pae- dagogiek komt hier tot interessante re sultaten. Men kan de vraag stellen: is het dan zo belangrijk de jeugd gevoel en be grip voor muziek en zang bij te bren gen? Is het dan zo nodig de jeugd te leren zingen, haar kennis van muziek te geven? Deze vraag kan alleen maar met een zo concreet mogelijk „ja" wor den beantwoord. Er is wel geen kunst uiting die zózeer gemeenschapszin, ge meenschapsbesef aankweekt als de mu ziek. En waar aan het gemeenschaps gevoel in de dagen onzer jaren nog wel het een en ander ontbreekt, kan toe passing van de moderne muziek-paeda- gogiek „niet genoeg worden gestimu leerd. UERMAN ZAAL wees er, tijdens een onderhoud dat we met hem hadden, op, dat in dit opzicht bijvoorbeeld door het gemeentebestuur van Den Helder werk van niet geringe importantie mo gelijk wordt gemaakt. Aan de Kweek school voor Onderwijzers aldaar heeft Herman Zaal gelegenheid zijn „sy steem" ingang te doen vinden bij de aldaar gevormd wordende onderwijzers en de eerste resultaten wijzen er op, dat reeds nu van een succes mag wor den gesproken. In Den Helder wordt het systeem thans reeds op diverse scholen toegepast. Het is typerend voor het enthousias me van de Helderse leerkrachten dit bijvoorbeeld van de Onderwijzerscur sus, die een 40-tal lessen van Herman Zaal gekregen had. spontaan het ver zoek uitging door te gaan. Een woord van waardering voor de medewerking in Den Helder van burgemeester Rit meester en de wethouder ven Onder- len. Het onderzoek bij de posterijen leverde niet veel op. Enkele verdach ten werden verhoord, doch er was geen enkel bewijs, dat.tot arrestatie kon leiden. Men bleef in het duister tasten. Inspecteur Van Balen kon met het verloop der zaak echter geen vrede hebben. Het kwam hem verdacht voor dat de heer Van Mekeren de brief geopend had in tegenwoordigheid van de ambtenaar. Dat men «p het kantoor van afzending zo dom -was geweest om een brief met aangegeven waarde te accepteren, waarop vier postzegels vlak naast élkaar geplakt waren, terwijl er een ruimte tussen de zegels moet worden gelaten, beschouw de hij als een toevalligheid, waarvan de dief een handig gebruik had ge maakt. Maar zou het niet kunnen zijn, dat in een geheel andere richting moest worden gezocht? Was het on denkbaar, dat deze gehele zaak een doorgestoken kaart was en dat afzen der en ontvanger onder één hoedje speelden? Dit denkbeeld liet hem niet los. Per slot van rekening kon de snede onder de postzegels aangebracht zijn vóór het verzenden van de brief. De truc zou zó handig zijn, dat deze nimmer kon worden bewezen. Nog dezelfde middag liet inspecteur van Balen zich bij de heer van Wal- sem, de afzender van de brief, aandie nen. „Het zal u duidelijk zijn, mijnheer van Walsem", zei de inspecteur, „dat ik kom in verband met de verdwenen vijf duizend gulden. Dit bedrag is door de posterijen aan de heer van Mekeren vergoed. Wij hebben de zaak onder zocht, maar bij de post hebben wij geen resultaat gehad. Verwondert u dat?" „Wat bedoelt u met de£e eigenaar dige toon", bracht de heer van Walsem er stotterend uit. „Wel mijnheer, het geld heeft nooit in de enveloppe gezeten. U hebt ver zuimd rekening te houden met het ge wicht. De brief, die u verzond, woog 13 gram. Met de bankbiljetten zou deze ver over de 20 gram gewogen hebben. Dc brief was dus te laag gefrankeerd en de ambtenaar had dit dadelijk moe ten constateren. De truc was knap be dacht, maar die factor heeft u over het hoofd gezien. Wilt u maar zo vrien delijk zijn mij naar het bureau te volgen?" wijs, de heer Van Loo, moge, naar wat wij van de heer Zaal vernamen, wel naar voren worden gebracht. Het is aan geen twijfel onderhevig dat andere gemeentebesturen in onze provincie hun belangstelling op dit werk zullen richten. Hier liggen uiterst interessante mogelijkheden, speciaal voor Kweekscholen, Middelbare scho len en andere onderwijsinstellingen. Er is geen sprake van dat hier op de een of andere wijze wordt geëxperimen teerd met de jeugd of met hen die de jeugd gaan leiden. Integendeel, een kunstenaar draagt hier een muziek- paedagogisch systeem uit, dat in zeer korte tijd vrucht kan dragen en dit systeem is gebaseerd op deskundig vakmanschap, een grote belezenheid van de tot nu toe bestaande muziek- paedagogiek en wellicht het belang rijkste op de persoonlijke grote liefde van deze docent voor de muziek en de jeugd beide. In Noord-Holland wordt op het ogen blik in enkele plaatsen muziekcaltuur onderricht op een ideale wijze. Zonder de schat van ervaring van vorige mu- ziek-paedagogische deskundigen prijs te geven, bouwt Herman Zaal verder aan de mogelijkheden, die reeds al te lang braak hebben gelegen. In een tweede artikel laten wij, in de vorm van een Interview, de kunstenaar zelf aan het woord, hem daarbij gele genheid biedend enkele bijzonderheden over het veelbesproken „systeem Geh- rels" te geven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 7