Vrijbankvlees
Seld in huis
HILDERING
Nutsspaarbank
Abonneart U op dit blad
IS es* Nypels
RIKKI EN DE VERDWENEN REDDERS door D. J. VAN EXTEr")
Herman Zaal: Breng de Kunst
op de scholen!
Ideaal dat spoedig verwerkelijkt kan worden
De jeugd en de onder
wijzers zijn enthousiast
Onze Schaakrubriek
Verhoop van
^art)êlllu
iqen
BRUILOFT?
FEESTGEBOUW
MOUTON
«uw,
Uw kleding, mits
vandaag en morgen
bezorgd, vóór de Pasen
terug!
taxi LOÜIYE
Onze Bridgerubriek
Marktberichten
Donderdag 14 April
in de „Marine Cantine"!
Onderstaande artikelen zijn
herplaatst wegens misstelling:
WIJ ZIJN 15, 16, 17, 18 APRIL
GESLOTEN.
KOMT TEXTIEL VRIJ?
HOE KOMT MEN DAAR AAN?
WAARZO?
WANNEER BEGINT DEZE
CURSUS?
Aangsboien:
|N HET VORIG ARTIKEL schreven
wfl over het belangryke werk op
muziekpaedagogisch gebied door de
toonkunstenaar Herman Zaal. Hier
onder laten wjj thans een interview
volgen, dat wjj met de musicus hadden
en waarin h\j enkele aanvullingen
geeft op het in dit voorgaande artikel
geschrevene.
Vr.s Men hoort tegenwoordig veel
in Noord-Holland spreken over de
„methode-Herman Zaal" en de „me-
thode-Gehrels". Is dat juist? Zijn er
twee methoden ten aanzien van de
schooljeugd
Antw.: Er zijn de laatste jaren di
verse nieuwe methoden naar voren ge
komen, die alle hetzelfde doel nastre
ven: het kind beter begrip voor mu
ziek en zang bij te brengen. Hier is
door de muziekpaedagoog Gehrels
prachtig werk gedaan, waarvan ik
terdege heb geprofiteerd. In de prac-
tpk leer je echter je eigen methode.
Deze past zich aan, je gaat zelfstan
dig te werk en die zelfstandigheid is
één der voornaamste adviezen, die ik
steeds weer aan adspirant-onderwij-
zers en reeds werkzame docenten geef
Er moet een behoorlijke mogelijkheid
voor vrije armslag blijven, wil men
niet in dogmatiek vastlopen.
Vr.: Is de methode, die u volgt in
derdaad zo eenvoudig?
Antw.: Dat is zij zeker. Twintig jaar
geleden dacht men nog algemeen, dat
het leren van de notenbalk, 't lezen
van de muziek dus, moeilijk was. Dit
is nonsens. Hoe eerder dit sprookje
de wereld uit is, des te beter. Het was
de Britse muziek-paedagoog Curwen,
die een uiterst eenvoudig systeem uit
dacht hetwelk werd overgenomen en
aangevuld door Gehrels en dat thans
door ihij wordt gebruikt. Door 7 ma
nipulaties, bewegingen met de hand,
leert het kind in verbluffend korte tijd
öe notenbalk lezen, en de voorberei
ding voor het notenschrift.
Er is belangstelling.
Vr.: Merkt u in Noord-Holland be
langstelling voor uw streven?
Antw.: De belangstelling is'er, en ik
heb met verscheidene gemeentebestu
ren thans contact. Men gaat inzien,
dat de utopie van het verleden „de
kunst op de school" toch niet zó uto
pisch is als het wel lijkt. Die moge
lijkheid ligt aanzienlijk dichterbij dan
men wel meent. De dirigent is daarbij
nu eenmaal niet meer als voorheen:
alleen maar de man, die voor het koor
staat. Hij moet veel meer zijn, wil hij
z\jn taak in de samenleving ten volle
vervullen; hij moet, daarop komt het
eigenlijk aan, volksopvoeder zijn.
Vr.: Gelooft u in de mogelijkheid, dat
het ideaal: de kunst op school, op kor
te termijn ingang zal vinden?
Antw.: Ik geloof ten volle in die mo
gelijkheid. De regering is voor de idee
gewonnen, bij tal van gemeentelijke
autoriteiten op onderwijsgebied ont
moet men reeds een uiterst welwillen
de en ook begrijpende houding en ten
slotte: bijna het voltallig onderwijzend
en docerend personeel is enthousiast.
Dit laatste is waarschijnlijk nog het
allerbelangrijkste. Zij, de onderwijzers,
onderwijzeressen en docenten moeten
het werk doen. Zonder hun daadwer
kelijk enthousiasme kan de opzet na
tuurlijk nooit volledig slagen.
Vr.: Hoe reageert de jeugd zelf?
Antw.: Jammer, dat ik geen klas bij
de hand heb, dan kon ik het u proef
ondervindelijk demonstreren. Het is
een pleizier, zo'n klas jonge mensen
voor je te hebben en te zien, welk een
aandacht er bestaat. Zodra ze de noten
kennen (en dat is een kwestie van en
kele lessen) gaan we improviseren.
Ik doe niets alleen, maar alles samen
met de leerlingen. Een voorbeeld: een
der kinderen bedenkt een spreekwoord.
Ik vraag dan wie er een wijsje op kan
maken. Dat wijsje komt altijd prompt
en daarna zingt de hele klas het.
Daarna gaan wij samen de melodie
analyseren en determineren. Door
klapoefeningen (met de hand) wordt
de maat gevonden en door gezamen
lijk zingen wordt de toonhogte vast
gesteld. Ten slotte wordt dan door
de gehele klas de melodie op de noten
balk geschreven. Op deze manier be
reik ik een der voornaamste doelen:
klank tot schrift en schrift tot klank
te herleiden. Bij dat alles moet men
er voor zorgen, dat het spel-element
wordt ingevoerd. Het moet allemaal
„vanzelf" gaan. Nooit wordt gesugge
reerd, dat iets „moeilijk" is. Een lied
laat ik graag dramatiseren. Van
volksliedjes, die van enorm belang zijn,
maak ik bij voorkeur toneelstukjes.
Dat wil zeggen: ik probeer ze levend
te maken voor de kinderen. Dat is
heel eenvoudig en een kwestie van
enkele minuten. Iedere jongen wil wel
even voor zeerover spelen, ieder
meisje voor moedertje.
Kunst op de scholen.
Vr.: Onderhoudt u het contact met
andere Nederlandse muziekpaedago-
gen?
Antw.: Dat spreekt vanzelf. Het is
mijn persoonlijk ideaal de kunst op de
scholen ingevoerd te krijgen en voor
z'n ideaal heeft men doorgaans wel
iets over. Ik moest alleen 't geheim
kennen van een dag van 24 uur een
dag van 48 uur te maken.
Vr.: Is men ons in het buitenland
op dit gebied voor?
Antw.: In enkele landen stellig.
Neem bijvoorbeeld de Verenigde Sta
ten. Bijna iedere school bezit daar in
het Westen zijn eigen orkest. Hinde-
mith deelde ons kortgeleden nog me
de, dat er momenteel 30.000 school-
orkesten in de States zijn. Daar is
blijkbaar geld in overvloed in de
schoolkassen. Dat in Holland, als men
dit hoort, nog wel iets te doen valt,
treedt wel duidelijk aan de dag.
Vr.: Komt uw koorarbeid in Noord-
Holland door dit alles niet in het ge
drang
Antw.: Dat is een kwesite van ar
beidsverdeling, die inderdaad soms wel
eens moeilijk is. In Alkmaar heb ik
echter met Toonkunst in studie ge
nomen 't Stabat Mater van Pergolesi
en La demoiselle élue van Debussy. Ik
ondervind in Alkmaar een bijzonder
prettige steun van een actief bestuur.
Op Palmzondag gaat in Hoorn Der
Tod Jesu van Graun, met Theo Baylé
en Maartje Kliffen als solisten. In
Schagen werk ik rriet het orchest aan
stukken van Corelli, Telemann, Han
del en, als moderne componist, Vaug-
ham Williams. In Den Helder hadden
we zo juist de opvoering met De Ves
pers van Mozart en Le Déluge van
Saint Saëns. Op het ogenblik zijn we
bezig, dank zij de voortvarendheid van
het bestuur, met een operaprogram
ma, waarvan we hopen, dat het vooral
jongeren naar het koor zal trekken.
Muziek mag niet iets zijn voor een
deel der samenleving. Ze is er voor
allen; letterlijk voor gans het volk.
Vr.: Componeert u nog?
Antw.: Ik doe het mogelijke in de
tijd, die me daarvoor beschikbaar
blijft. Ik heb kortgeleden een cyclus
van 9 Japanse liederen en 6 Chinese
van Li-Tai-Po, getoonzet en eveneens
liederen van de dichter A. Roland
Holst. Ten slotte mag ik nu dan wel
mededelen, dat ik de laatste hand leg
aan het vrijwel voltooide grote ora
torium Deirdre en de zonen van Us-
nach; dit is een sage van A. Roland
Holst.
Het was de laatste vraag, die we
Herman Zaal stelden. Noord-Holland
bezit in hem een bij uitstek deskun
dig en artistiek muzikaal talent, waar
van wij hopen, dat het voor de mu
ziekcultuur van onze provincie ten
volle benut zal worden. Moge zijn gro
te, misschien wel eens te vergaande
bescheidenheid, daarbij geen beletsel
zijn. Hij mist te enenmale de eigen
schap eigen verdiensten op al dan niet
discrete wijze naar voren te brengen.
Iets over het werk van Herman Zaal
te publiceren, in 't belang van het
provinciale muziekleven, was dan ook
het feitelijke motief van deze beide
artikelen.
Zondagmiddag heeft de athletiekvereniging „De Trekvogels" het Haagse
athletiekseizoen geopend met een cross-country, die onder de naam „Silver-
ruch" thans voor de tiende maal werd gelopen. Winnaar werd J. Havenaar
van A.V. 23. Gedrang bij het beruchte bruggetje op Duindigt.
DE GEVAREN VAN HET BEKENDE
Wanneer men een openingsvariant
speelt, die men al „zo vaak" gezien
heeft, dan is men Veelal geneigd zich
voorlopig veilig te wanen. Men voelt
de situatie als vertrouwd aan, en het
is juist in dit stadium van de partij,
dat men dan een onnauwkeurigheid
begaat, die noodlottig kan zijn.
In de onderstaande partij, gespeeld
bij een kampioenswedstrijd in een Joe
goslavische club, bracht wit in een be
kend aandoende stelling een moordend
offer.
Franse partij
Wit: Karraklaic. Zwart: Mantanovic.
1. e2e4, e7e6 2. d2d4, d7d5;
3. Pblc3, d5 x e4; Pc3 x e4.
De Rubinstein-variant, waarbij
zwart na b6 en Lb7 de diagonaal a8
hl wil beheersen. In het Staunton-
tournooi beantwoordde Botwinnik dit
plan rechtstreeks door de manoeuvre
g3 en Lg2.
4. Pb8d7.
De theorie geeft als het beste na
Pbd7 de volgende zettenreeks aan:
5. Pf3, Pgf6; 6. Pf6:, Pf6:; tegenwoor
dig geldt dan 7. Ld3 als de sterkste
voortzetting, terwijl men vroeger 7.
Pe5 prefereerde. Wit wijkt in deze
partij enigszins van de gewone volg
orde af.
5. Lfld3, Pg8—f6; 6. Ddl—e2,
b7b6; 7. Pgl—f3, Lc8—b7; 8. Pf3
e5.
Wit heeft de voorkeuren van voor
heen en thans gecombineerd.
8. Lf8e7
Het lijkt zo voor de hand liggend;
zwart wil gaan rokeren, heeft meteen
in een eventueel Lg5 voorzien en, er
is immers niets aan de hand in dit
bekende aanvangsstadium! Hier komt
nog bij, dat de zet 8. Pe5 de suggestie
gaf van een mogelijk ageren op de
damevleugel, bijv. na afruil op f6,
Lb5t. In plaats van Le7 had hier bijv.
Pe4: moeten geschieden. Nu is het
alsof er een atoombom in vredestijd
valt.
9. Pe5 x f7!
Wat nu? Zwart is een pion kwijt
en een kwaliteit staat in. Zwart neemt
dus, ook al omdat hij blijkbaar de wit
te aanval onderschat.
9. Ke8 x f7; 10. Pe4—g5t
Kf7e8 ;11. Pg5 x e6, Dd8—c8; 12.
Lel—f4.
Dreigt de kwaliteit te winnen met
Pc7:f. Hiertegen is geen kruid gewas
sen.
Pd5 faalt op Dh5f gevolgd door g6
en Lg6:t. En Ld6 of d8 falen op
Pc7:f. Zwart accepteert dus het kwa
liteitsverlies, maar spaart een pion uit
door 12. c7—c5;
Het nu vólgend afslachten was in
ieder geval voorkomen, althans ver
traagd door g6.
13. Peb X g7 Ke8—f7.
Op Kd8 volgt Lc7f en Pe6f met
damewinst. Na Kf8 is Lh6 zeer on
aangenaam.
14. De2—e6f, Kf7—f8.
Het nemen van het paard leidt na
De7:f en Lc4 tot mat.
15. Pg7—f5, Pf6d5; 16. Pf5—d6.
Wit beëindigt de partij op sierlijke
wijze; mat op de volgende zet is niet
te voorkomen. Zwart geeft op, niet
te vroeg.
CORDONNEREN
FESTONNEREN
KNOOPSGATEN
LUCHTKOORD
ZIG-ZAGWERK
AJOUREN
KNOPEN
In één dag klaar.
Koningstraat 47.
Telefoon 2719.
Dinsdagmiddag 2 uur
P. A. DE JONG,
Koningdwarsstraat 46.
zonder veilige berg
plaats vermeerdert de
zorg en vermindert het
inkomen (renteverlies)
eetenwetran.
vuil
DEN HELDER KONINGSTRAAT
SPOORGRACHT 40.
keizerstraat 44
tol-
ARJEllERSTft.lTEL.3I67 DEN HELDER
Ook 's nachts
SPECIALE TARIEVEN
oor ritten buiten de sto
GEVRAAGD:
EEN VERKOOPSTER
voor direct.
Den Helde?
Als probleem een driezet van F. W.
Markwick (Chess)
Wit: Kei; Dd5; pb4, c2, f3.
Zwart: Ke3; pc3, c4, e5, f4, f5.
Wit geeft mat in drie zetten.
Z 'ÊPH '1 H '8ga Z
- 'I 'V '8®a 'I :8utssojdo
DE TECHNIEK VAN HET
WEDSTRIJDSPEL.
Het spelen van bridgewedstryden
speciaal voor paren-wedstrijden met
matchpuntenwaardering per sp?
eist een bijzondere techniek. Waneer
men op dezelfde wijze zou spelen
dat men gewend is, dat in fen
te doen, zal men moeilijk in ee P
renwedstrijd iets kunnen bereiken.
Ook is er een aantoonbaar verschil
tussen de juiste speeltechniek in
tallen-dupiicatewedstrijden en die
parenwedstrijden.
Het viertallenspel benadert
meer het gewone robberspel en men
behoeft zich niet erg druk te maken
om overslagen; in het bijzonder me
wanneer het spelen op overslagen he
contract in gevaar zou brengen.
In parenwedstrijdbridge is de strijd
om de overslagen juist uitermate be
langrijk; in menig spel is een paar
aangewezen op het riskeren van over
slagen, teneinde een gunstige klasse
ring te verkrijgen.
Het onderstaande spel is kenmer
kend voor de stelling, dat men in een
viertallenmatch anders moet spelen,
dan in een parenwedstrijd.
West:
Schoppen: b, 10, 9, 4
Harten: a, h, 5, 3
Ruiten: a, v
Klaveren: a, 5, 3
Oost:
Schoppen: 6, 5
Harten: 7, 2
Ruiten: h, 10, 9, 8, 7, 2
Klaveren: h, 7, 2
Zonder dat N—Z iets hebben gebo
den, krijgt W. het spel te spelen in
3 S.A. N. komt uit met KI. v.
De winst in dit spel is 100% zeker,
indien W. op de volgende manier
speelt; hij neemt KI. a in de hand,
speelt vervolgens R. a en daarna R. v.,
welke in de dummy wordt overgeno
men met R. h. Uit O. wordt dan R. 10
nagespeeld en hoewel de tegenpartij
thans R. b. kan maken, wanneer die
kaart nog niet gevallen is, heeft W.
toch altijd 5 R., 2 KI., en 2 H.-slagen
Het zal duidelijk zijn, dat bij deze
speelwijze de verdeling der R. kleur
geen rol speelt. Zelfs wanneer R. b.
vierde of vijfde bij N of Z zit, geeft
de genoemde speelwijze een zekere
winst.
Deze zekere winst verkrijgt men
dus, door het opofferen van een even
tuele overslag. Men zou immers ook
R. a. en v. kunnen spelen, zonder de
r. v. in de dummy met de R. h. over
te nemen. Wanneer R. b. nu maar
niet vierde zit, maken O—W 6 R..
slagen en 4 slagen in de bijkleuren,
d.w.z. 4 S. A. Zit R. b. echter wel
vierde, dan gaat W. down, wanneer
h(j R. v. niet overneemt, daar OW
dan niet meer dan 3 R.-slagen en 4
slagen in de bijkleuren krijgen.
Speelt men wedstrijdspel, dan aal
men dus moeten bepalen, of het spe
len op de overslag gemotiveerd is; in
een viertallenwedstrijd is dat aeker
niet het geval. ,De overslag brengt
waarschijnlijk 1 m.p. op (30 punten),
terwijl men, als men down gaat en de
tegenpartij het spel wél wint, ten
minste 7 m.p. verliest.
In een parenwedstrijd ligt het ge
val echter geheel anders; stel, dat
men 3 S. A. biedt en maakt, terwijl
alle andere paren op dit spel 4 S. A.
maken. Men krijgt dan de slechte score
(een 0) en men zal dan zichzelf -ver
wijten niet op de overslag gespeeld te
hebben. De vraag, die men zich dus
in dit spel moet stéllen, wanneer men
het zou spelen in een parenwedstrijd,
luidt: „Is het gemotiveerd en vol
doende kansrijk om op de overslag
te spelen?" Wij zien nu, dat men
slechts down zal gaan, wanneer
men de overslag probeert te maken
wanneer Noord R. bxxx heeft
In alle andere gevallen zal men geen
risico lopen. R. bxxxx wordt
direct bekend, wanneer men R. a
speelt en R. bxxx bij Z. wordt
in de tweede R.slag bekend, daar N.
geen R. meer blijkt te hebben en men
dus de v. kan overnemen metR. h.
Er is dus een betrekkelijk geringe
kans, dat men zal down gaan door
op de overslag te spelen; het maken
van de eventuele overslag is echter
dermate belangrijk in een parenwed
strijd, dat men er op zal moeten spe
len. Het risico, dat men dus niet zal
willen lopen, omdat er weinig mee te
winnen is, d.w.z. wanneer het spel
voorkoiht in een viertallenwedstrijd,
moet wèl genomen worden in een
parenwedstrijd. Mr. E. C. GOUDSMIT,
ALKMAAR, 8 Apri-i (Exportveiling)
Andijvie 3851; spinazie 828; worteltjes!
10—22; rabarber 2886; witlof: I 1828
en II 10—18; rode kool ll17; gele kool
911; prei 711; uien: afw. 13,60 en
middel 56; bieten 7—9: knolselderie 8
Ui radijs 412; selderie 916; selie 914;
sla 819; aardappelen 46; aardbeien
2—12 ct per stuk
WARMENHUIZEN: 30,700 kg rode kool
1720,10; 4200 kg gele koo'1 14,8016,40;
24,000 kg Deense witte kool 12,4012,80;
1800 kg uien 10,60; 2000 kg bieten 6,60"
4?5 kg witlof: I 26 en II 17
NOORDERMARKTBOND 45000 kg rode
kool 17—22,60; 5000 kg gele kool 15,80—18,80;
46000 kg witte kool 12,4012,60; 6500 kg
peen 2,507; 7000 kg uien 3,404,10; 4500
kg aardappelen: Bevelanders 3,80—5; 2500
kg bieten; I 4,80, II 3,60 en III 2,40; 5500
kg witlof: I 25—29, II 18—23 en III 14—17
Gisteren publiceerden wij een en ander over de wijze waarop Indonesische
militairen in Nederlandse dienst hun kennis verrijken. Hier ziet U een
aantal ijverig bezig tijdens de les.
Fijne zwarte kamgaren stoffen voor
damesmantels 18.90
Sajetsokken, iets vuil, zonder pt. 2.60
Fil d'Eeosse sokken, kl. weeffout,
zonder punten 1.40
KEIZERSTRAAT 69 TEL. 2662.
Bestelt vóór Woensdag uw kolen en
betaalt contant.
Het bestuur
van de afd. Den Helder
van de Bond van Ned.
Handelaren in Brandstoffen.
DAN IS ER GELD NODIG?
DOOR OOK UW DOCHTER
TJE GELD TE LATEN VER
DIENEN!
DOOR HAAR TE PLAAT
SEN OP DE NAAICURSUS
VAN GEBR. MEIJER!
OP DINSDAG 19 APRIL
Men kan zich dagelijks melden bjj:
HET KANTOOR RUYGHWEG 78,
DEN HELDER.
TWEE D.K.Ws VAN 1939 EN EEN
RENAULT VAN 1940.
Alle zijn vier- en vijfpersoonswagens, verkeren in
prima staat en zijn zeer zuinig in het gebruik.
GARAGE NIEUWLAND, BERGEN.
Breelaan 52. - Telefoon K 2208 - 2200.
92. Op de „Mari Juana" is een paniek uitge
broken. De vliegtuigbom raakte het schip juist
tussen schoorsteen en brug in. Noch van de
schoorsteen noch van de brug is iets over. Het
is in het donker moeilijk te overzien hoe groot
do schade wel is. De bootsman, de kok, de ma
chinist en de matrozen verdringen zich on het
voordek. „De boten!" roept de kok. „Ik moet
eraf!" „Waar is de kapitein?" „Als je het mii
zegt weet ik het ook!" antwoordt de bootsman
Hij klautert over de wrakstukken van de brue
rond. JTritziU" JStuurmanU" Geen antwoord!
?l r.leVe?."?® ziel meer"! roept hij naar bene
den. Een dikke rook stijgt uit het wrakhout
00| naar de sterren. De bootsman vindt een
®an de vernietiging is ontkomen. „De
handj*T n°g h°elroept hij" "Help 68 eea