Waterdouane op de Rijn is paraat X r Emigratiekansen voor jonge Nederlanders I M Zes-en-een-half millioen monden moeten nagekeken R De „zwarie bende 't gevreesde corps O, die pijn l WITTE MUS Gezonde huid Onze Damrubriek IÊÓÊLM RIJKSAMBTENAREN IN OVERALL Intuïtie en een fijne neus Het Radioprogramma Er zijn nog maar 1500 tandartsen Pim, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur AVONTUUR ESIDENTIE VRIJDAG 3 JUNI 1949 soort rivaliteit. Elk van de opvarenden heeft een plekje, dat hij geen ander verraadt, tenzij de douane hem snort. De douane beschikt zelfs over een tunkerploeg, die de kolen „omzet" (soms 30 a 40 ton) om te zien of er Hoofdpijn en rheumatiek zijn wel de pijnen die de mensen het meest plagen. Witte Kruispoeders helpen U onmiddellijk van die pijnen af. Zij monteren U op en geven U Uw gezonde opgewektheid terug. Poedersf0.85 p. doosje 12st. CachetsfO.90koker 12st. Tabl. ƒ1.7524st. 4) apothekers en drogisten r i POEDERS CACME.TS •TABLETTEN Voor Nederland: DUTIM, Oegstgeest. jpE RIJN IS DE SLAGADER van West-Europa. Dat dateert al uit de jaren ver voor de tweede wereldoorlog. Tussen 1926 en 1939 passeerden jaarlijks in beide richtingen 100.000 schepen Lobith met een gemiddelde jaartonnage van 70 milhoen. Deze drukke vaart bracht met zich mee, dat het oponthoud aan de grens zo miniem mogelijk gehouden werd. Reeds in 1891 werd een Rijnvaar acte opgesteld om de douane-jormaliteiten te vereenvoudigen, maar na de oorlog bleek de omvang van de smokkel zo groot, dat een meer gedegen onderzoek noodzakelijk bleek. yORDERDE EEN ONDERZOEK door de ambtenaren van Lobith-Tolka- mer vroeger een paar uur, thans neemt het soms een halve, zelfs een hele dag in beslag, vooral wanneer de douaniers vermoeden dat er con trabande aanwezig is. Zij weten, dat het Duitse volk krap in de voedings middelen zit, smeekt om een snipper tje vet, een onsje erwten en dat het verzot is op „Bohnenkaffee". Deze extraatjes komen echter in het gealli eerde bestuursprogram niet van pas en de Nederlanders kunnen en mogen uit hun magazijnen nog niet veel spuien. De schippers weten bovendien dat Duitsland prachtige werktuigen, optische instrumenten, huishoudelijke artikelen en vervoermiddelen in ruil aanbiedt en voor deze verleiding zwichten ze dan vaak. Derhalve „ope reert" het ambtenarencorps streng en kordaat en heeft daarmee bij de schip pers de wrange benaming van „zwar te bende" verworven. Een gedeelte van de Rijn, vóór Lo bith is tot zijn klaringsrayon ver klaard. Zodra een schip het land ver laat of er binnen komt en deze strook passeert, staat het onder toezicht van de douane en moet de schipper aan gifte doen van de lading. De sleep bootkapitein gaat dan met zijn sleep voor anker en een „Spido-bootje" komt dan de aken langs om de schip pers met hun vrachtbrieven naar de wal te brengen. Daar controleert een ambtenaar de passen, waarna men zich begeeft naar een van de vijf ex pediteurs bij wie de cognossementen worden afgegeven, waaruit de gege vens voor de douane-papieren worden geput. De expediteur gaat vervolgens met deze papieren naar de douane ambtenaar. die gaat controleren of al les wel eerlijk is opgegeven en of de „onschuld" wel echt is. Aan boord a an BOORD WORDEN DE PASSEN ten slbtte weer gecontroleerd, waarbij de douane zich met elk der opvarende confronteert. Ieder die niet tot de bemanning wordt gerekend, wordt van boord gehaald, tenzij als bij uw verslaggever extra pa pieren zijn aanwezigheid motiveren. De douane-papieren worden met de lading vergeleken, waarna de lading wordt verzegeld of, als dit al in Amsterdam of Rotterdam gebeurde, waar dan onder douanetoezicht werd geladen de zegels worden gecontro leerd. Maar in Lobith opereren nog andere controleploegen, die weinig sympathie genieten bij de schippers. Geheel los van het douane-onderzoek varen zij largs de schepen en kiezen „zo maar" een schip uit. Daar dalen ze in de ruimen af om er te zoeken naar ver boden waar. Overal kruipen ze in c« onder, gekleed in vettige overalls, om met zaklampen de duistere hoeken van elk schip en dat zijn er vele ie doorzoeken. Ze kennen de kunstjes van de ma- onder de zwarte massa niet wat ver stopt is. Soms is de moeite tevergeefs maar vrijwel altijd wordt er wat ge vangen, dat bestemd was voor die arme hongerlijertjes in Duitsland" of voor de „kennisjes". Want geen enke le betrapte schepeling had ruil-trans- acties voor ogen, ze lopen over van goedertierenheid en denken alleen aan die „kennissen". Ja, Ja Niet overal werkt die zwarte ben de. Ze pikt hier en daar maar een schip uit. De grondigheid van haar op treden zaaide echter angst bij alle schippers, die als ze gepasseerd wor den, stiekum een gebedje opzenden of een kruisje slaan want ja, je rom melt allemaal wel eens wat De buit is groot £N WAT VINDEN DE NIJVERE speurders? Alles wat maar denk baar is: radio's, kijkers, fototoestellen, zelfs halve auto's. Zelfs werd een keer een schipper gesnord, die, zwaar in 't vet, een hele motorfiets aan de ankerketting had bengelen. Soms ont staat er een dispuut tussen controleurs en schippers: „Man heb jij 3 pond kof fie nodig?" „Zeker, ik weet niet hoe lang ik „boven" (dat is stroomop waarts) blijf en we zijn met zes man aan boord". „Nou dat kan wel minder. Houdt het nog maar, doch de volgende keer ben je zuur vader Zo speurt in Lobith een keurcorps naar verzwegen lading, gebruik ma kend van vernuft, routine en het com plex dat ze glimlachend „hun reuk" roemen. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM, I, 301 m. Nieuwsberichten om 6, 7, 6, 8 en 11 uur. VARA: 8.15 feliciteert. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Denk om d« bocht. 7.15 Piano-duo. VPRO: 7.30 Voordrachten. 7.50 Tien voor acht. 8.05 Mu ziek. 8.30 „Industrialisatie". 8.55 Zo juist ver schenen. VARA: 9.00 Men vraagt. en wij draaien. 9.30 Orgel en viool. 10.00 Bui tenlands weekoverzicht. 10.15 Swing and sweet VPRO: 10.40 „Pinksterboodschap". VARA: 11.15 Dr. W. F. Storm. 11.30 Bach-concert. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. NCRV: 6.05 Prome nade-orkest. 6.30 Evangelie in Esperanto. 6.45 Geestelijke liederen. 7.15 In het hart van het schip. 7.30 Actueel geluid. 7.45 CNV- kwartier. 8.05 Programma-proloog. 8.15 Mr. A. B. Os jen. 8.30 Christelijke Oratoriumvereni- ging. 10.45 Avondoverdenking. 11.15 Johann Strauss-melodieën. VOOR ZATERDAG IÏILVERSUM, I, 301 m. Nieuwsberichten om 7, 1, 6, 8 en 11 uur. - VARA: 8.15 Gevarieerd programma. 12.00 Filmselecties. 1.30 The Ramblers. 6.15 Orgelspel. 6.30 Strijd krachten. 7.00 Reportage voetballen. 7.10 Ar tistieke staalkaart. 7.30 Lezen in de Bijbel. 7.45 Voor de Nederlanders in Duitsland. 8.05 Dingen van de dag. 8.15 Omroep-orkest. 8.45 Zomerprogramma. 9.45 Socialistisch commentaar. 10.00 Stradiva-Sextet. 10.25 Flitsen. 10.40 Ac- cordeola. 11.15 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. KRO: 8.15 Fluk de dag. 12.33 „Om en om". G.00 Re portage hockey-wedstrijd. 6.15 Piano-duo. 6.30 Journalistiek weekoverzicht. 6.45 Amuse mentsorkest. 7.15 Actualiteiten. 8.05 De ge wone man. 8.20 Lichtbaken. 9.00 Orkest zon der naam. 9.45 Wedstrijd. 10.00 Promenade orkest. 10.30 Koorzang. 11.15 Kamermuziek. Opleiding tot opzichter in Zuidafrikaanse goudmijnen (Van onze emigratie-medewerker). £EN DEZER DAGEN arriveert in Nederland een speciale commissie uit Zuid-Afrika die thans in Engeland vertoeft om een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid van emigratie van Nederlanders als mijn arbeiders voor de goudmijnen in de Unie. Enige tijd geleden werd bekend gemaakt, dat Zuid-Afrika plaats had voor een betrekkelijk groot aantal jonge mannen van 1923 jaar, die bereid zouden kunnen worden gevonden in Zuid-Afrika een opleiding te volgen tot mijnopzichter in de goudmijnen. Daar de lonen voor déze categorie arbeiders zeer hoog zijn, is de belang stelling voor dit beroep tamelijk groot. Het feit evenwel, dat er een speciale keuzecommissie uit Zuid-Afrika overkomt naar Nederland bewijst, dat men hij het aanstellen van dergelijke arbeidskrachten niet over één nacht ijs gaat. T rouwens, ook de jonge mensen, die menen voor deze plaatsing in aanmer king te komen, dienen te bedenken, dat zij zich niet „op glad ijs" mogen be geven. Maar gelukkig als zjj zich mochten hebben vergist in hun eigen capaciteiten en morele eigenschappen, dan is er de bedoelde keuzecommissie, die hen voor die stap wel zal weten te behoeden in overleg met de gewes telijke arbeidsbureaux, waar men zich moet hebben laten inschreven of als nog doen inschrijven op zeer korte termijn om voor sollicitatie als mijnopzichter (in opleiding) in aanmerking te kunnen komen. £R IS ONS GEVRAAGD of dit werk in de mijnen niet „onmenselijk" is en dat daarom de lonen zo hoog zijn, namelijk meer dan de helft groter dan in andere beroepen wordt verdiend: 16—18 (f 160—f 180) per week. On menselijk is dit werk zeer beslist niet, maar er wordt physiek en mo reel véél geëist en juist daarom is de keuring streng. Wie deze keuring doorstaat, kan het werk zeker aan. De Zuidafrikaanse goudmijnen beho ren tot de best georganiseerde ter we reld, waar de sociale voorzieningen bijzonder goed zijn. Het feit, dat het goudmijnbedrijf van Zuid-Afrika de kurk vormt, waarop het land drijft. chinist, de „meester" die in zijn ge- is mede de reden dat de regering er heime vakjes in stoompijpen, water ketels, smeerbussen zijn smokkelkapi- taaltje pleegt te verstoppen. Ze schar relen rond "in de machinekamer, waar elke poetslap, elke aslaöe, spijkerkist van zijn plaats gaat. Ze slopen^ als het moet „als ze het ruiken' manometers, kombuisspanten, ja soms het halve schip om er naar de verbo den waar te speuren. Geen plekje wordt vergeten, terwijl de machinist met het onschuldigste gezicht van de wereld toekijkt, ook als de „zwarte bende" het hoekje nadert, waar hij zijn Marken of zijn koffie heeft opge borgen. Totdat hij een keer tegen de lamp loopt, dan is het spelletje uit en weet de douane meteen voor de vol gende boot waar wat gevonden kan worden. Het is een spelletje met scha en schande voor weerszijden. PR bestaat bij de manschap- pen onderling op de boot een bijzondere aandacht aan schenkt om het niet in discrediet te brengen. De opleiding van blanken tot mijn- opzichter geschiedt zowel theoretisch ais practisch en wordt geheel door de regering bekostigd. Men kan zo'n op leiding min of meer vergelijken, voor wat de technische zijde betreft, met die van een MTS hier te lande. De leerlingen ontvangen tijdens de duur van de opleiding een toelage. Als grondregel geldt, dat mijnopzichters slechts dan hun werk goed kunnen verrichten, wanneer zij zelf ook on dergronds de kleinste werkzaamheden hebben leren doen. Dit sluit in, dat de leertijd een lang en hard bestaan be tekent. Het behoeft dan ook niet te verwonderen te vernemen, dat het verloop der leerlingen tijdens de op leidingscursus groot is. ondanks het feit. dat mén ook in Nederland reeds medisch en psychotechnisch wordt onderzocht. Zelfs een grafolo- gische test maakt deel van dit onder zoek uit, om aan de hand van het schrift de karakters der sollicitanten te kunnen nagaan. De opleiding j^E OPLEIDING in Zuid-Afrika duurt vier jaar en zij is zodanig, dat als blijken zou dat men op de duur niet kan slagen, reeds in het tweede jaar van de opleiding de aanwijzingen daarvan naar voren treden en men dan ook afvalt. Houdt men echter vol moreel en physiek! dan kan men wel zeggen „dat je kostje gekocht is", zoals een deskundige ons dezer dagen zeide. Vergeet bijvoorbeeld niet, dat deze opleiding na bewezen capacitei ten de mogelijkheid in zich sluit, dat men op kosten van de Staat aan een Zuidafrikaanse universiteit mag gaan studeren.. In Zuid-Afrika zijnde (als men een maal bij de opleiding is ingedeeld) ondergaat men elke maand een her keuring. Blijkt, dat men niet volledig tegen het ondergrondse werk acht urige werkdagen op een diepte van 910.000 voet onder hoge temperatuur is opgewassen, dan wordt men voor het ondergrondse werk uitge schakeld. Hoe roekeloos men in Zuid- Afrika misschien ook met de naturel len mag omgaan, aldus onze zegsman, voor de blanken brengt men alles in het geweer om hun gezondheid niet te schaden. Wie voor het mijnbedrijf voelt om er hogere functies te bekleden en op gewassen is tegen de inspanning, die dit werk kost hetgeen uit de steeds weerkerende keuring zal blijken na de zeer strenge keuring, die de keuze commissie hier te lande al verricht kan in dit bedrijf een uitstekende toe komst tegemoet gaan. vrij van allerlei onzuiverheden. Purol doet wonderen. Doos 30 ct. De K.L.M.-Constellation PH-T.D.B. „Batavia", die Zondag vertrok voor de openingsvlucht van de nieuwe Trans-Atlantische K.L.M.-lijn naar Curacao via Montreal en Havanna, is vanmorgen op Schiphol teruggekeerd. Aan boord bevonden zich behalve Z.K.H. Prins Bernhard en de overige gasten, die deze eerste vlucht naar Canada meemaakten, ook de Canadese generaal Moiton en echtgenote, de wethouder van Montreal, de heer Asselin. Z.K.H. Prins Bernhard verlaat het vliegtuig. Oplossing probleem 69 (auteur Fabre) Stand: Zw. 9 sch. op: 7, 8, 9, 19, 24, 33, 36, 37, 38. Wit 9 sch. op: 22, 28, 39, 40, 44, 45, 46, 47, 48. Opl.: 1. 46—41 (37 x 46), 2. 39—34 (46 x 23), 3. 22—18 (23 x 12), 4. 47— 41 (36 x 47), 5. 44—39 (33 x 35), 6. 48—42 (12 x 40), 7. 42 x 33 (47 x 29), 8. 45 x lü Een prachtontleding! En nu nog even de volgende stand: Zw. 13 sch. op: 8, 9, 10, 11, 14, 16, 17, 20, 23, 24, 26, 29, 35. Wit 13 sch. op: 22, 27, 32, 33, 36, 38, 39, 40, 41, 43, 44, 45, 50. Men spele voor wit de volgende zet ten (zw. gedw.). 1. 4034, 2. 4440, 3. 34—30, 4. 33 x 2, 5. 43—38, 6. 45— 40, 7. 50 x 10, 8. 36—31, 9. 27—21, 10. 2 x 46! Ter oplossing voor cleze week: Probleem 70, van H.'N. J. Winter Zwart 7 sch. op: 5, 8, 9, 15, 16, 20, 40 en dam op 6. Wit 8 sch. op: 17, 19, 21, 22, 28, 29, 34, 45. Wit speelt en wint! „\yiE VOLGT", zegt de zuster achter het loket. Een jong meisji geeft haar ziekenfondskaart: „Ik heb kiespijn, misschien kan mijn kies nog gevuld worden". En dan komt er een oud moedertje met een gebroken ge bit, een arbeider die zijn hoektand er uit wil hebben, een schooljongen die voor de eerste maal zijn gezicht laat zien. Zo zit elke morgen de spreek kamer van de tandarts van het zieken fonds vol. De een moppert over de behandeling, de ander put zich uit over de voortref felijke verzorging. En wij? Wij kijken eens de spreekkamer rond en wij den ken dan dat 70 pet van de Nederlandse bevolking lid van een ziekenfonds is en dus het recht heeft op een zes-maan delijkse controle. Is het wonder, dat het bij zo'n stortvloed van mensen, ruwweg gesproken 6'h millioen, wel eens niet zó vlot gaat als ieder dier mensen te allen tijde verlangt? De tandheelkundige h'ülp heeft ook 'n belangrijk economisch aspect. Of eigenlijk gezegd aspecten. In de eerste plaats moeten èn de werkgever èn de werknemer thans 1.8 pet. van het loon aan premie betalen om verplicht verze kerd te zijn, terwijl voor vrijwillige verzekering tegenwoordig per week 63 cent per persoon verschuldigd is. Kinderen beneden 16 jaar zijn dan vrij. De totale bijdrage van de eerste cate gorie is dus hoger dan die van de tweede groep. Voor deze bijd|age hebben de ver zekerden dan recht op doktersbehan deling, verstrekking van geneesmidde len enz., verpleging in ziekenhuis, spe cialistische, vrloskundige en tenslotte tandheelkundige hulp om over enkele 78. Pom en Pam hebben erg mede lijden met de arme Pim. Want hoe moet hij dat volbrengen? Vijf en twintig pannekoeken achter elkaar! „Het is geen mop, maar een reuze strop!" roept Pepi uit. „Maar Pim, ik zal je helpen. Boven op de kombuis staat ook een luchtkoker en ik zal zorgen dat ik aanwezig ben. „Ja, maar je kan me niet helpen", roept Pim wanhopig. „Alle matrozen komen kij ken. Ik kan geen stukje pannekoek wegwerken, zonder dat zij het mer ken". „En toch zal ik zorgen, dat ik er ben", belooft Pepi. „Je kunt nooit weten!" Het is erg aardig van Pepi, dat hij Pim wil helpen, maar Pim .heeft er niet veel vertrouwen in. Hij heeft de hele dag nog niets gegeten, dus misschien kan hij wel acht pan nekoeken met spek op. „Maar ik haal het nooit tot tien", zegt hij mistroos tig tot zichzelf. „Laat staan tot vijf tien! En.... als ik aan vijf en twintig denk, word ik misselijk!" andere aanvullingen nog maar te zwij gen. Deze bijdragen worden voor de ver plicht verzekerden geïnd door de Raden van Arbeid en gestort in een grote pot, de vereveningspot. Jaarlijks komt hier zo ongeveer 140 a 150 millioen in, hetgeen meer dan voldoende is om alle kosten te dekken. Op het ogenblik heeft het vereveningsfonds dan ook een sal do van ca. 160 millioen. De uitgaven van de vrijwillig ver zekerden gaan evenwel de inkomsten te boven; deze bijdragen worden regel recht aan de ziekenfondsen betaald en hieruit moeten die fondsen zelf de kos ten voor de vrijwillig verzekerden be talen. In 1948 redden de fondsen het echter en zo ontvingen zij uit de ver- eeningspot (van de verplicht verze kerden) ten behoeve van de vrijwillig verzekerden 12 millioen; voor 1949 is die subsidie begroot op 7.5 millioen. Kunt ge u voorstellen, dat e?; van sommige kanten wel eens stemmen opgaan, die eisen, dat de bijdrage door werkgevers en werknemers, nu die vereveningspot zo vet is, verlaagd wordt? Een paar jaar geleden was zij in totaal 4 pet., toen werd het 3.8 pet. en nu is zij 3.6 pet. Wij betwijfelen echter of onze rege ring op deze suggesties zal ingaan. Juist omdat te verwachten is, dat Je kosten zullen stijgen, o.a. als alle ver zekerden regelmatig naar de tandarts gaan voor controle. Keren wij nog even terug naar onze tandarts. Veel collega's heeft hij eigen lijk niet in ons land. Zo ongeveer 1500. Dat is ca. 1 op 6000 Nederlanders. In de Ver. Staten is dit vier maal zo hoog, in Zweden cn Noorwegen 2 a 3 maal zo hoog. Van deze 1500 tandartsen zijn er ca 1000 in dienst of werken voor het ziekenfonds, dat is ongeveer 1 op 6500 a 6600 Nederlanders. Te weinig, veel te weinig om alle monden van de verze kerden in korte tijd te saneren. En toch is dit het ideaal van tandartsen en ziekenfondsen. Alle tanden en kie zen zonder gaatjes, zwakke plekken of tandsteen, indien nodig gevuld met of zonder zenuwbehandeling; eventuele reddeloze tanden en kiezen verwijderd. Na deze volledige behandeling wordt de mond als gesaneerd beschouwd en behouden, als men ten minste elke zes maanden zich voor controle bij de tand arts meldt. Dit is voor die. 1000 werken de tandartsen een enorm arbeidsterrein, dat nog veel groter zal worden, als de weistandsgrens (thans 3750 voor ver plicht verzekerden) wordt opgeschoven tot bijv. f 6000, waardoor ook veel zelf standigen ziekenfond:vden worden en rechten zouden kunnen doen gelden. Voorlopig is het nog niet zo ver. Bovendien maakt nog slechts ca. 20 pet. van de verzekerden gebruik van al hun bevoegdheden. Zouden zij evenwel zó „dental-mind°d" worden, dat zij allen tweemaal per jaar de spreekkamer van de tandarts bezoeken, ja, dan zullen zeker de kosten per verzekerde aan zienlijk hoger worden en dan zal gauw de bodem van de thans zo goed gevulde vereveningspot te zien zijn. En nu spre ken wij nog maar niet eens van dat an dere ideaal, de tandencontróle op school waarvoor 2 a 2.50 per kind wordt uitgetrokken. ui IN DE DOOR TJEERD A D E M A De Nederlandse Rijnvaart is bezig zich te herstellen, alhoewel dit proces zich slechts langzaam voltrekt, doordat er nog steeds te weinig lading is. Verscheidene Nederlandse Rijnschepen zijn dan ook op non-actief. Alleen het volledig economische herstel der bij de Rijnvaart betrokken landen zal een intensieve opleving van deze vak van binnen~scheepvaart ten gevolge hebben. Nederlandse Rijnschepen voor anker in Mannheim. Op de achter grond de I. S. Farbenfabrieken in Ludwigshafen. De vrouw glimlachte.,, „Het is een j beetje laat op de avond om kamers te verhuren" zei ze, „maar we hebben een wandbordje in de gang. waarop staat, dat goede vrienden nooit te vroeg, maai steeds te laat komen. Wij zijn u veel dank verschuldigd meneer Smit. U heeft zeker bewezen, dat u enze goede vriend is." „Hoe gaat 't met Annie?" vroeg hij oelangstellend. „Best," zei de vrouw. „Het sanatori um heeft haar goed gedaan, ze mag spoedig thuiskomen. En wat de karner betreft, die is nog vrij, meneer." „Kan ik ze huren?" „Graag", zei de vrouw. „Tegen wan neer?" „Tegen nu dadelijk," zei Steensma. ,.Hr zal naar buiten gaan en met de chauffeur afrekenenen." Hij liep naar de wagen en gaf de man zijn geld. Toen hij terugkwam was de kamer gereed. „Ik heb even het bed opgemaakt," zei de vrouw. „Ik hoop, dat u goed zult slapen. Is hetis het de bedoe ling, dat wij er niet over spreken, dat u hier is gekomen? U neemt mij niet kwalijk, meneer, maar wij dachten omdat u zo onverwacht en zo laat dat u misschien „Dat is inderdaad de bedoeling," zei Steensma. „Ik zal u iater alles uitleg gen." „Wij vertrouwen u volkomen, mijn heer Smit." zei de man hartelijk. .Ik za' biij zijn als u mij weer met mijn cursus wip helpen." „Kom1 in orde. mijnheer Van Gin- kel". beloofde Steensma glimlachend „Laat ik u beiden nu niet langer uit bed houden. Morgen wil ik graag de condities bespreken. „U zult tevreden zijn, mijnheer," be loofde de vrouw hartelijk. „Welterus ten, mijnheer!" „Welterusten, beste mensen," zei Steensma. Vijf minuten later, tussen de koele lakens, had hij het gevoel, dat hij in een stormachtige reis op wonderbaar lijke wijze aan de woede der elementen ontsnapt en in, veilige haven geland VILLA ZONNEHOF De dag na zijn aankomst had Steens ma zijn huisgenoten medegedeeld, dat het. in verband met zijn financiële om standigheden, gewenst was, dat hij e iige tijd van huis was gegaan. Er wn"»n neven overgekomen, die hem in een financieel minder betrouw bare onderneming wilden betrekken en. die hij daarom liever niet wilde ont moeten. Mevrouw Van Ginkel had gevraagd' cf het dan niet verstandiger was, dat hi_ ronduit weigerde zich met die on derneming in te laten, maar hij had gesproken over moeilijkheden, welke daardoor in de familie zuoden ontstaan en verteld, dat hij zijn bediende last had gegeven, de heren, als zij hem wil den bezoeken, mede te delen, dat hij voor enkele weken naar het buitenland was vertrokken en nog geen correspon dentieadres had gezonden. Bovendien zei hij had hij be hoefte er eens „uit" te komen en eens een poosje vrij van alle maatschappe lijke plichten te zijn. Zijn nachtelijk bezoek verklaarde hij door de mededeling, dat hij een man van plotseling besluiten was en in dit geval niet had willen riskeren, dat hij de volgende morgen de zaken misschien in een heel ander licht zou hebben bekeken. Dat leek een aannemelijk verhaal en men had hem dan ook geen verdere vragen gesteld. De eerste dagen bleef Steensma zo veel mogelijk in zijn kamer. Hij las er enkele onderhoudende boeken en 's avonds hirfp hij de heer des huizes om diens achterstand bij de cursus in machinetekenen in te halen. Reeds na erfkele dagen gevoelde hij behoefte ér eenê „uit" te komen en bedacht, dat hij de chauffeer Van Ghl- kel, die dagelijks grote tochten een vrachtauto maakte, zo ClI én best eens zou kunnen vergezellen. fWordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 3