De K.L.M.. Constellation „Roermond" bij Bari in zee gestort Diepe rouw Kremlincommunisme geen gevraagd exportartikel De Sowjetunie in defensief gedwongen Brand in Leidse vuurwerkfabriek Vrijdag 24 Juni 1949 VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN 74e Jaargang No. 10614 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna Gezagvoerder Plesman Jr. en 32 mede-inzitfenden om gekomen .33 DODEN. Ondragelijke spanning op Schiphol Spijsolie op komst Volgende week regeringsverklaring over Indonesië? Weer grote zuiveringen in Oost-Europa? Acheson over de Parijse conferentie Voortaan oti de maand 250 gram rijst Ik ben als vrij man geboren'' Centrale rustplaats van de doden der 7 Dec.-divisie H. van Swol bij de laatste zestien Tweemaal doodstraf en tweemaal levenslang Weerbericht BUREAU: Koningstraat 7880 Den Helder Telefoon 2345 Postgironummer 449041 Hoofdredacteur: A. KAPTEIN Directie: j BIJLSMA en C. KRAK HELDERSE COURANT TARIEVEN: Advertenties: 16 ct per mm Familieberichten 20 ct per mm. Kleine advertenties ^.Juttertjes"* tot 15 woor den f 1.elk woord meer 5 cent. Abonnementen per kwar taal 4.— bij vooruitbe taling. plus incassokosten RELDEN heeft een vliegramp dieper gevoelens van deernis gewekt dan die, waarbij de Constellation van ge zagvoerder Hans Plesman met 33 in zittenden ten onder ging. Zeker, tel kens wanneer de KLM door het on heil werd getroffen, leefde Nederland in sterke mate met de nabestaanden der slachtoffers mee. Ons volk kent ge lukkig nog die normale menselijke reactie, die delen doet in het leed van anderen en die met gedachten van eerbied verwijlen laat aan de baar van hen die vallen. Bij de rampen, die ons nationale luchtvaartbedrijf treffen, is die reactie daarenboven een gevolg van het feit, dat wij bewust of onbewust (maar in ieder geval terecht) trots zijn op de plaats, die de KLM zich in het wereldluchtverkeer heeft veroverd. De KLM is in de beste zin van het woord nationaal bezit geworden. En wie KLM zegt, zegt Plesman. Het is de dood van Hans Plesman, de zoon van de president-directeur, die aan deze ramp zulk een bovenmate schrij nend en rampzalig karakter geeft. Want Albert Plesman, de stichter en bouwer van het wereldomspannend be drijf, moest reeds eerder een zoon be treuren, die als vlieger om het leven kwam. Die zoon, voor wie hij zulke grote toekomstverwachtingen mocht koesteren, viel als jagerpiloot in het laatste jaar van de oorlog. Zijn dood was voor de vader een slag, die hij nog lang niet te boven is. En thans wordt nieuw leed aan het oude toege voegd. Ons medeleven gaat uit naar de na bestaanden van allen, die bij de ramp van Bari het leven lieten. Maar in zeer bijzondere zin leeft in ons en in gans ons volk een uit het hart wel lend medelijden met de grote pionier van de vliegerij Albert Plesman, die de KLM maakte tot een der beste luchtvaartbedrijven ter wereld en die, op het hoogtepunt van zijn leven, twee van zijn drie zonen de dood zag vin den in de luchtvaart die hij, als één der knapsten op zijn gebied, met de inzet van zijn gehele formidabele per soonlijkheid hielp groot maken. De ontwikkeling gaat voort. Er zul len grotere, snellere, betere en veili ger vliegtuigen gebouwd worden. De menselijke kennis schijnt ongebreideld. Maar een ramp als deze herinnert er ons met felle scherpte aan, dat de men selijke souvereiniteit niet onbeperkt is en het menselijk kunnen niet onbe grensd en dat iedere voortgang betaald wordt met zware offers. Soms schijnen, naar menselijke overwegingen, die of fers al te zwaar. En dan blijft zoals vandaag geen woord van menselijke troost over. Dan blijft er slechts de hoop, dat geloofsmoed en vertrouwen nieuwe veerkracht zullen schenken aan een leven, waarin voor niets an ders nog plaats schijnt dan voor diepe rouw. In die rouw deelt vandaag ons ge hele volk. Gistermorgen te 10 uur is de K.L.M.-Constellation „Roermond" nabjj de vuurtoren San Cataldo, op anderhalve km. van Bari (Italië) brandend in zee gestort. Bij deze vliegramp vonden 33 personen, w.o. de gezagvoerder. Hans Plesman, zoon van de president-directeur van de K.L.M., de dood. De officiële bevestiging van het ongeluk, dat de Nederlandse luchtvaart trof, maakte een einde aan de schier ondragelijke spanning, waarin familie en vrienden verkeerden, die op Schiphol de komst van de „Roermond" afwacht ten, teneinde de passagiers af te halen. De eerste berichten meldden 27 slachtoffers, maar volgens verklaringen van de Britse consul te Bari steeg dit aantal tot 32 personen. Bij de ramp van de „Roermond" zijn 33 personen om het le9en gekomen. De namen van de slachtoffers zijn,: J. H. Plesman te Den Haag, 30 jaar, gezagvoerder. Gehuwd 2 kinderen. J. Tuyt te Den Haag, 34 jaar, 2e vlieger. Gehuwd - 1 kind. J. v. Kuyk te Haarlem, 30 jaar, vlieger 3e kl. Gehuwd - 3 kin deren. A. G. Modard, (Brit), 31 jaar, vlieger 3e klas. Ongehuwd. L. Post te Rotterdam, 28 jaar, radiotelegrafist 3e kl. Gehuwd. Geen kind. J. M. W. Hout te Haarlem, 29 jaar, radiotelegrafist 3e klas. Onge huwd. D. M. Grandia te Badhoevedorp, 39 jaar, meccano le klas. Gehuwd - 2 kinderen. J. A. v. d. Meer te Amsterdam, 23 jaar, meccano 4e klas. Onge huwd. P. J. Overbeek te Amsterdam, 31 jaar, steward 2e kl. Gehuwd - 1 kind. Mej. C. A. Timmermans te Nij megen, 27 jaar, stewardes. On gehuwd. J. H. Ross te Amsterdam, 22 jaar, boordkok. Ongehuwd. De heer en mevrouw M. S. Roos en kind. Met B.P.M.-verlof uit Indonesië. De heer en mevrouw W. van Has selt en kind. Met B.P.M.-verlof uit Indonesië. De heer en mevrouw W. J. van Dort en kind. Uit Indonesië. Dr. Ir. P. H. J. Idenburg, functio naris van de K.L.M. Mevrouw J. C. C. Meelhuyzen. Mevrouw H. Esser en twee kinderen. De heer S. C. van 't Hof en echt genote. De heer F. G. Dikkers uit Delden. Verder bevonden zich aan boord vijf Egyptenaren. De P.H.-T.E.R. werd gistermiddag om 14.45 uur op Schiphol verwacht. Op het vliegveld waren verscheidene familieleden en bekenden aanwezig om de bemanning en passagiers te ver welkomen. Zij werden verontrust door het bericht uit Italië, dat nabij Bari een vliegtuig was neergestort en het vermoeden bestond, dat het hier een K.L.M.-machine betrof. Sedert gister morgen had de Rijksluchtvaartdienst geen verbinding met de „Roermond" gehad en naarmate de tijd verstreek en de P.H.-T.E.R. uitbleef, werd de ongerustheid schier ondragelijk. De familieleden en bekenden werd bijeen gebracht in een conferentiezaal en in gelicht over de berichten die binnen kwamen. Ook mevrouw en de heer Plesman, wier zoon Hans gezagvoerder was van de „Roermond", begaven zich naar de luchthaven. Na enige uren van spanning bevestigde^ de K.L.M. te 4 uur, dat de P.H.-T.E.R., komende van Batavia op de route CairoAmsterdam bij Bari in zee gestort was. De oorzaak van de ramp is nog onbekend. Wel werd mede gedeeld, dat zich op 5000 meter hoogte een ontploffing aan boord van het vliegtuig heeft voorgedaan. Alle in zittenden 33 in getal kwamen om het leven. Het verloop van de ramp. Uit Italië wordt bericht, dat het toe stel boven Bari storing kreeg. Het stortte van een hoogte van 500 meter neer en zonk onmiddellijk 30 meter diep. Terstond voeren reddingboten en vissersscheepjes naar de plaats, waar de „Roerdomp" in de golven verdween. Duikers daalden af om de lijken der inzittenden die veeal onherkenbaar verminkt waren te bergen. Tallozen namen het ongeval aan de kust te Bari waar. Toen het toestel brandend neerstortte spoot een gewel dige fontein water omhoog. Zwijgend keek men toe, toen de lichamen op ge- improviseerde draagbaren aan land werden gebracht en tijdelijk in een noodbergingsplaats werden bijgezet. Een ooggetuige. Een ooggetuige van de ramp vertel de aan Reuter: „Het speelde zich al les ontzettend snel af. Het ene ogen blik zagen wij hoe 't toestel rustig door het luchtruim gleed en schitterde in 't zonlicht. Plotseling scheen het in moei lijkheden te verkeren en koerste naar zee. Toen brak het roer af en sloeg de reusachtige machine twee keer over de kop en viel in zee. Dit alles ge beurde in een paar seconden". De 100-ste vlucht Om 10,25 uur (Nederlandse tijd) had de gezagvoerder de positie van het vliegtuig aan het luchtvaart-radio-sta tion van Rome medegedeeld. Uit deze boodschap, welke ook te Amsterdam werd opgevangen, bleek, dat alles vol komen normaal was. Het vliegtuig be vond zich op zijn gewone route op 5000 meter hoogte in goed weer op onge veer een half uur vliegen van da plaats van de ramp verwijderd. Zoals gebruikelijk, was er te Kairo 'n ande re, z.g. slipbemanning, aan boord ge komen Deze had de plaats ingenomen van de bemanning die het vliegtuig van Mauritius af gevlogen had. De PH-TER was het vliegtuig dat cle groep Amerikaanse journalisten, die thans een bezoek aan Inconesie bren gen, naar Batavia gebracht had. Nu boter en spijsolie van de bon zijn, zullen ongetwijfeld vele huisvrouwen zich afvragen, of er nu ook olie te krij gen zal zijn. De laatste tijd is dit arti kel immers slechts sporadisch in de distributie gebracht. Bij informatie te bevoegder plaatse vernamen wij dat men zich niet onge rust behoeft te maken. Er wordt op 't ogenblik volop spijsolie geproduceerd. De bevoorrading van de winkeliers is reeds enige tijd aan de gang. aangezien het aanvankelijk in de bedoeling lag, met ingang van 15 Juli een keuzebon voor margarine of olie in te voeren. Al moet het verloop van de markt eerst even worden afgewacht, men hoopt toch binnenkort de gehele behoefte aan spijsolie te kunnen dekken. Het pu bliek zal er echter wel rekening mee moeten houden, dat er nog enige tijd nodig is om aan de plotseling gestegen vraag t« kunnen voldoen. Een tragische bijzonderheid is het, dat de vlucht van de „Roermoni" een jubileumvlucht was, n.1. de 100ste tocht BataviaAmsterdam via Mauri tius. Experts naar Bari. Gisteravond is een greep experts van de KLM en de Rijksluchtvaart dienst met de Convair PH-TCE „Edam" naar de plaats van het onge luk vertrokken, teneinde aldaar een onderzoek in te stellen naar de oor zaak van de vliegramp. Het toestel landde om 23,40 uur op het vliegveld van Bari. Een woordvoerder van de „Lock- heed"-vliegtuigfabrieken die de „Constellation" vervaardigen ver klaarde gisteravond, dat men denkt aan de mogelijkheid dat de ramp van de „Roermond" veroorzaakt is door het tot ontploffing komen van een of an der voorwerp in de bagage van een der passagiers. Deze woordvoerder zei- de, dat „deze theorie steun vindt in het feit, dat de gezagvoerder van de „Roermond" zich met zijn toestel hoog genoeg bevond om melding te hebben kunnen maken van elke andere ooi>- zaak van de ramp". (Uiteraard laten wij deze bewering geheel voor reke ning van de zegsman. Red.) Op Schiphol, waar een zeer gedruk te stemming heerste, circuleerden gis termiddag geruchten, als zouden de Constellation-machines uit de dienst worden genomen, tot de oorzaak van het ongeluk te Bari zou zijn vastge steld. Het is ons niet gelukt een tegen spraak, noch een bevestiging van deze geruchten te verkrijgen. Wel wordt deze maatregel onwaarschijnlijk ge acht. De Lockheed „Constellation" P.H.- T.E.R. is een van de zogenaamde tweede serie Constellations, die de K.L.M. in gebruik nam. Deze toestellen hadden een zwaardere uitvoering dan die van de eerste serie. Aanvankelijk werd medegedeeld, dat ook mevrouw Spoor zich onder de slachtoffers bevond. Later berichtte de KLM, dat mevr. Spoor Woensdagavond uit Batavia vertrokken was en dus op het ogenblik van de ramp tussen Mau ritius en Aden vloog. (Zie vervolg pagina 3). De omgekomen bemanning van de „Roermond". Bovenste rij v. l.n.r. J. Corn. Plesmangezagvoerder: J. Tuyt, le piloot; J. van Kuyk, 2e piloot; Alb. G. Modard, 3e pi loot; L. Post en J. M. W. van Hout, radio-telegrafisten. Onderste rij van l.n.r.: D. M. Grandia en J. A. v. d. Meer, boordwerktuigkundi gen; Mej. C. Timmerman, stewar dess; Roos, steward-kok en P. J. Overbeek, steward. Naar aanleiding van een opmerking van de heer Romme (KVP) in de ver gadering van de Tweede Kamer over het gepubliceerde communiqué van de UNCT en zijn vraag uf de regering voornemens is aan de Kamer medede lingen te verstrekken en wanneer dit zal geschieden, deelde de voorzitter mede, dat de Ministerraad het gepast acht na de terugkeer van de Minister van Overzeese Gebiedsdelen omtrent deze zaken voor de Kamer te verschij nen. Men acht het mogelijk, dat tegen het einde van de volgende week een regeringsverklaring zal worden afge legd. OPSTANDIGE BEWEGING In MONTENEGRO? Volgens radio-Athene is er in Mon tenegro een opstandige beweging tegen het regiem van Tito ontstaan. Volgens sommige berichten worden de verzets bewegingen georganiseerd door perso nen, die uit de Joegoslavische commu nistische partij zijn gestoten. „Het communisme met het Moskouse stramien is geen gevraagd exportartikel. Dit blijkt uit de steeds groeiende op standigheid in Oost-Europa tegen de extreme onverdraagzaamheid van het Sowjetcommunisme", aldus John Foster Dulles, Amerikaans republikeins advi seur voor buitenlandse zaken. De Amerikaanse ministers van bui tenlandse zaken, Dean Acheson, heeft op een persconferentie gezegd, dat de Parijse bijeenkomst van ministers van buitenlandse zaken had aangetoond, dat de Sowjetunie in het defensief was gedrongen. De positie van de Westelijke mogend heden was eer in kracht toegenomen, zoals door de conferentie werd aan getoond. Terwijl de Sowjetunie niet bereid was haar greep op Oost-Duits- land en de Oostelijke sector van Ber lijn los te laten, had het gehele Wes telijke program de bedoeling de ijzeren greep van het militaire bestuur op Duitsland los te laten en de Duitsers verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen zaken in een systeem, dat de fundamentele economische vrij heden garandeerde, zo zei Acheson. Hij zei, dat de Westelijke mogendheden „geen centimeter" van dat program konden afwijken. Er was geen overeenstemming moge lijk, zo verklaarde hij. omdat de Sow- jets „bang" waren het bestuur over Duitsland aan de Duitsers over te dra gen. Indien zij dit deden, waren zij verloren. Acheson deed verder een scherpe aanval op de jongste Tsjecho- slowaakse regeringsmaatregelen met betrekking tot godsdienstige organisa ties. Tsjechoslowakije voert een cam pagne tegen de godsdienstvrijheid, welke „de welgevoeglijkheden der be schaving" schendt, zo zei Acheson. tl FOSTER DULLES constructiele politiek wint Naar de Kruidenier van de zijde van het Bedrijfschap Granen, Zaden en Peulvruchten verneemt, zal in de eerst komende bomenlijst een bon worden aangewezen :er waarde van 250 gram rijst en gelcbnde voor alle leeftijds groepen. Voortaan sal om de 'vier weken een dergelijke ton van 250 gram rijst wor den aangevezen, eveneens voor alle leeftijdsgroepen. In Tsjechoslowakije, Hongarije en Polen is het volk' niet gewillig om een rigoureuse conformiteit van het commu nisme van het Kremlin te aanvaarden. Tito vertegenwoordigt meer het com munistische type van Boecharin, een Russisch volgeling van Lenin, die in 1938 wegens verraad ter dood werd ge bracht, dan dat van Stalin. Tengevolge van deze stand van zaken in Oost- Europa, meent Duller, zijn de Sowjet- leiders mogelijk van oordeel, dat hun onmiddellijke probleem erin bestaat in Europa niet meer te verkrijgen, maar te behouden wat zij hebben. Dit bepaalde ook de Sowjettaktiek op de conferentie te Parijs. De resultaten van de methoden van intimidatie, terrorisme en geweld van de Sowjetunie waren ten achter geble ven bij de constructieve methoden (Europees herstelplan, luchtbrug, Atlan tisch Pact en vooral de wedergeboorte van de goede trouw). Voor Duitsland was het doel van het Kremlin op de conferentie het 'viermogendhedenbe- stuur op zoveel punten als mogelijk is te herstellen. Dulles verwacht, dat de gebeurtenis sen in Oost Europa kunnen uitgroeien tieen worsteling, geliikend op de be ruchte zuiveringen in 1937 en 1938. De 64-jarige lord Milverton, voor malig gouverneur achtereenvolgens van Noord-Borneo, Gambia, Fiji- eiianden, Jamaica en Nigeria, heeft in het Hogerhuis bekend gemaakt dat hijvoor het lidmaatschap van de Labourpartij heeft bedankt in verband met het plan tot nationalisering der st aal-industrie. „Ik ben als vrij man geboren en heb hetgrootste gedeelte van mijn leven er aan gewijd „enigzins trage leerlingen in afgelegen landen" te leren, wat vrijheid is. Het staat mij op mijn leeftijd erg tegen deze werk- ze te veranderen en te trachten de voordelen van slavernij te verkopen aan een volk, dat eens vrij was". Na zijn rede diende lord Milverton zijn ontslag in. dat aanvaard werd. Reeds geruime tijd bestond bij de 7 Dec.-divisie" en bij de nabestaanden der gesneuvelden van deze divisie het verlangen om de stoffelijke overschot ten dezer gesneuvelden op een plaats in Indonesië centraal ter aarde te be stellen. De situatie is thans, dat men deze doden op de diverse ere-velden in West-Java begraven heeft. Men heeft besloten om alle doden van de ..7 Dec -divisie" op het ere- veld Menteng Puloh te Batavia te con centreren. Het is de bedoeling nog vóór het einde van Augustus gereed te zijn In September zal de divisie op plechtige wijze afscheid kunnen nemen van al zijn doden. Het was Donderdag warm op Wim- bledon en een record aantal toeschou wers drong rond de speelvelden, waar bij de belangrijkste ontmoeting op deze vierde dag de partijen van de derde ronde in het heren-enkelspel waren. In de strijd om de laatste 16 was ook Van Swol betrokken en na een uitstekende partij tegen de Chileen Balbiers slaag de hij er in. de achtste eindstrijd te be reiken. De uitslag was 63, 16, 75, 64. Van Swol komt nu in de vierde ronde uit tegen de winnaar van Fal- kenburgAsboth. Nel Hermsen was de beste speelster van de partij tussen de combinaties HermsenBrennan en mevr. Seghers en mevr. Boutin. die door de Neder landsIerse combinatie werd gewon nen. „Lady Chatterley" verboden lectuur in Tilburg Het boek „De eerste Lady Chatter- ley" van D. H. Lawrence is bij een Tilburgse boekhandel in beslag geno men. De kantonrechter te Tilburg heeft aan de boekhandelaar voor het verkopen van genoemd boek een ooete van f 20 opgelegd, omdat het beschouwd wordt als zinnenprikke- 'ende lectuur. Dit vonnis berust op een plaatse lijke politieverordening. Tegen het vonnis is beroep aangetekend bij het Bredase gerechtshof door de advocaat van de boekhandelaar, mr. H. J. W M. Keuls te Amsterdam. Vijf personen gewond Donderdag werd de Leidse brandweer gealarmeerd voor een uitslaande brand bij de kunstvuurwerkfabriek aan de Haarlemmertrekvaart. De brandweer rukte met groot materiaal uit. De brand bleek te zijn ontstaan in het kantoor gebouw, dat afzonderlijk staat van de eigenlijke fabriek. Een pak fosfor luci fers, dat werd overhandigd, was plotse ling door onbekende oorzaak tot ont branding gekomen. De enorme steek vlam, die uit het pak te voorschijn schoot, zette het kantoorgebouw in enkele ogenblikken in lichterlaaie. Wonder boven wonder deden zich tijdens het ontstaan van deze brand geen ernstige ongelukken Voor. Een kantoorbediende werd licht gewond. Het kantoor brandde geheel uit. Tijdens de nablussing heeft zich ech ter een hevige ontploffing voorgedaan. Vermoedelijk tengevolge van het ont branden van op de zolder opgeslagen vuurwerk. Daarbij werden 3 arbeiders en 2 brandweerlieden gewond. Een van de arbeiders kreeg levensgevaarlijke brandwonden. Voor zijn leven wordt gevreesd. Van de kantoorinventaris werd zo goed als niets gered. De Drentse Kamer van het Bijz. Gerechtshof te Leeuwarden heeft de 42-jarige huisschilder Zuyderduyn te Nieuw-Amsterdam veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. De Duitser Petri kreeg de doodstraf. Hij werd verantwoordelijk gesteld voor het fusilleren van 35 personen bij de Woeste Hoeve. De Duitser R. B. Busch uit Dresden werd veroordeeld tot de doodstraf. Levenslang kreeg de 24-jarige onder wachtmeester der politie Boers te Zuidwolde. Petri, Busch en Boers zijn voort vluchtig. VERSNAPERINGEN IN ENGELAND WEER OP DE BON? Volgens berichten in de Engelse pers is het vrijwel zeker, dat versnaperin gen nog vóór de aanstaande Augustus- vacantie in Engeland weer op de bon zullen gaan, wanneer er geen verbete ring komt in de stand van de bevoor rading. Zeven weken geleden is de rantsoenering van versnaperingen af geschaft, doch reeds spoedig daarna ontstond er een algemeen tekort aan deze artikelen. Weersverwachting, geldig tot hedenavond: Wisselende bewol king en overwegend droog weer. Zwakke tot matige wind hoofd zakelijk tussen Noord en Oost. Middagtemperaturen oplopend tot ongeveer dezelfde waarden als gisteren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 1