De Nederlandse ploeg na zesde
etappe gehalveerd
De Gouden Stad
Dit jaar: appels en peren
zoveel men maar wil
Machtig convooi in strijd met
vliegtuigen en duikboten
OOOR Residentie
Spanjaarden geheel van hei ioneel verdwenen
Op reis door
Trizonië-1949
Hei Radioprogramma
Nederlandse onderzeeër
boekie succes
Begroting Landbouw-
egalisatiefonds goedge
keurd
Exporiverwachiingen
niei ongunstig
Pim, Pam en Pom en hei Afrikaanse avontuur
Een week getrouwd
Reisdeviezen voor Dene
marken voor iedereen
Opperbevelhebber Britse
luchtafweer naar Nederland
Vijf jaar voor massamoord
AVONTUUR
Zes etappes van de Tour de France
behoren thans tot het verleden. Het
peloton dat zes dagen geleden te Parijs
met goede moed van start ging is reeds
aanmerkelijk gedund en na de rustdag
van heden sullen nog slechts acht-en-
tachtig renners de stryd voort zetten.
Ook de Nederlandse équipe moest i(]n
tol betalen en zal met een gehalveerde
ploeg De Ruiter, Pauwels en De
Hoog Donderdag de zevende etappe
ingaan. Syen heeft n.I. tijdens de zesde
etappe zijn hoofd moeten buigen.
De zesde etappe werd ook ditmaal
door een Fransman gewonnen. Het was
de taaie Deledda van de Zuid-West-
ploeg die de 305 km in de tjjd van 8
uur, 39 min. en 07 sec. aflegde.
In tegenstelling met de vijfde etappe,
is de zesde, die van St Malo naar Les
Sables voerde, zeer rustig verlopen.
Slechts een enkele maal werd een
serieuse ontvluchtingspoging onderno
men. Bij Chateauneuf (12 km) trokken
9 renners, onder wie Ketelaar, van
Steenbergen, Impanis, Lambrecht en
Kuebler, ertussen uit. Een belangrijke
voorsprong konden zij echter niet ne
men. Langzamerhand raakte het pelo
ton uit elkaar en weldra was het beeld
zo, dat op onderlinge afstanden van
200 a 300 m kleine groepjes renners
reden. Eerst volgden Dupont en Ma-
thieu, verderop lagen Coppi, Cogan, D e
Ruiter, Robic, Bartaii en weer ver
der Bobet, Camellini, Fachleitner en
Caput. Uit de felheid waarmee de Bel
gen er aanstonds bij de start van door
waren gegaan bleek duidelijk dat zij
deze etappe wilden benutten om hun
positie in het algemeen klassement,
welk sedert Brussel wel iets geleden
had, te verbeteren, maar nog voor St.
Mglo door de karavaan was verlaten,
ontstond een valpartij, die de Belgen
aanvankelijk een achterstand bezorgde.1
Ockers'brak hierbij zijn linker pinken
doordat zijn ploeggenoten bleven
wachten tot hij verbonden was, bleef
het verwachte openings offensief van
de Belgen uit.
Onder de rook van* Les Sables geko
men lag het gehele peloton weer bij
elkaar. Toen kwam de succesvolle de-
marage van Deledda, een renner die tot
nu toe geen rol van betekenis had ge
speeld.
Voor de eerste maal sedert het ver
trek uit Parijs heeft het algemeen klas
sement geen enkele belangrijke wijzi
ging ondergaan. Vandaag hebben de
renners een rustdag te Les Sables,
welke velen zeer welkom zal zijn, want
bij de meerderheid vallen reeds duide
lijk sporen van vermoeidheid te con
stateren. Ook vandaag waren er weer
uitvallers. Stettler, Hutmacher, Serra en
Syen. Nog 88 renners zijn dus in de
course. Nu ook Serra heeft opgegeven
is de Spaanse ploeg geheel van het
toneel verdwenen. Hun wens: minstens
de Pyreneeën te bereiken is dus niet in
vervulling gegaan.
Uitslag zesde etappe.
1. Deledda (Zuid West) 8 uur 39 min.
07 sec.; 2. Ockers (Belgie A) 8.39.20; 3.
Kuebler (Zwits.) 8 39.32; 4. Bartaii (It.
A) zelfde tijd; 5. Robis (West-Noord)
zelfde tijd; 6. ex aequo een groep van
27 renners met o.a. van Steenbergen
(Belg. A), Kint (Belg. A), Keteleer
(Belg. A), Schotte (Belg. A). Coppi (It.
A) en Lambrecht (Belg. A) allen in
dezelfde tijd als Kuebler.
Het algemeen klassement ziet er als
volgt uit: 1. Marinelli (Ile de France)
42 uur 21 min. 58 sec.; 2. Magni (Italië
B) 42.36.56; 3. Kuebler (Zwitserland)
42.37.00; 4. Dupont (Belgie B) 42.38.31;
5 Tacca (Be de France) 42.40.38; 6.
Ockers (Belgie) 42.41.04; 7. Teisseire
(Frankrijk) 42.42.34; 8. Bartaii (Italië)
42.45.20; 9. Cogan (West-Noord) zelfde
tijd); 10. Camellini (Zuid West) zelfde
tijd; 24. Coppi (Italië) 42.58.33; 42. De
Ruiter (Nederland) 43.07.37; 77. Pau
wels (Nederland) 43.52.50; 88. De Hoog
(Nederland) 45.20.57.
ff
Voor hedenavond
HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur. NCRV: 6.00 Onze
Nederlandse koren en horpsen. 6.30 Strijd
krachten. 7.15 Piano-duo 7.30 Actueel geluid
8.05 Programma-proloog. 8.15 Aansluiting met
het Concertgebouw. 10.30 NCRV-kwaxtet. 10.45
Avondoverdenking. 11.15 Operette-slecties.
HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten
om' 6, 8 en 11 uur. VARA: 6,20 Piano
duo. 6.45 Westeuropees commentaar. 7.00 Le
zing. 7.15 Nieuws uit Indonesië. VPRO: 7.30
Voor de jeugd. 7.45 Raad van kerken in Ne
derland. VARA: 8.05 Dingen van de dag
8.20 Omroep-orkest. 9.10 Per luchtpost (hoor
spel). 10.15 Zomeravond-programma. 10.45 Van
boek tot boek. 11.15 De hit-kit. 11.45 Op
namen van Richard Tauber.
voor donderdag
HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. KRO: 8.15
Pluk de dag. 12.03 „De Zevenklapper". 12.33
Septet Johnny Ombach. 1.20 Piano-duo. 4.00
Nationaal Programma (zie Hilversum II).
HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. AVRO: 8.15
Ochtendvaria. 12.00 The Skymasters. 12.38
Trio Jan Hofmeester. 1.20 Sidney Torch diri
geert. 4.00 Nationaal Programma. 4.02 Geluks
wens. 4.06 „Zanglust". 4.30 Promenade-orkest.
5.00 Hoorspel voor jongeren. 5.40 Voordracht.
6.15 Fanfare. 6.17 Oranjeliederen. 6.30 Repor
tage „Tour de France". 6.50 Rondom Soest-
dijk. 7.01 Toespraak. 7.10 Promenade-orkest.
7.30 Klankbeeld. 8.05 Gevarieerd programma.
9.00 Klankbeeld. 9.30 Omroep-orkest. 10.15
Album 1937. 11.15 Kon. Militaire Kapel. 11.45
Nederlandse liederen.
II
Wanneer ge het Ruhrgebled doorkruist
waar bijna alle steden aan elkaar
gebouwd zijn (zoiets kent men hier in
Nederland eigenlijk niet), dan bespeurt
men niet veel verschil in „behandeling"
door de geallieerde luchtvloten. Essen
Is ruïneus, Bochum en Dordtmundt
idem. Dat echter de uitzondering de
regel bevestigd, blijkt ook hier weer.
Midden tussen een „kluit" van plaatsen
die zo goed als volkomen zijn vernield,
ligt dan een stad, die wonderlijk ge
spaard is gebleven. Midden tussen het
zwaar gehavende Dordtmundt en het
voor 80 oroc. „erledigte" Bochum ligt
de stad Herne. Een flinke plaats, onge
veer zo groot als Haarlem, maar van
een heel ander karakter.
Hier geen dakloze huizen en geen
dakloze mensen, geen zwartgeblakerde
muren en puinhopen, die je „nauwe
lijks meer ziet". Het is bepaald opval
lend. dat er, wanneer je een hoek om
loopt, zó maar een hele, gave straat
voor je ligt.
De lange en brede Bahnhoffstrasse,
de drukke boulevard in het centrum, is
geheel ongeschonden. Alle zijstraten
die ik nieuwsgierig en verbaasd inkijk
zijn practisch onbeschadigd. Het lijkt
een wonder. Hoe zoiets mogelijk was
in een betrekkelijk kleine landstreek
als het Ruhrgebied, waar dagelijks dui
zendenen duizenden bommen van alle
kaliber en soort neerregenden, begrijp
je niet.
En was het niet, dat bij het laatste
offensief der Amerikanen vóór de
rontlijn een gordijn van artillerievuur
was gelegd, om de laatste resten van
het Duitse leger murw te beuken, dan
zou deze gebenedijde stad er zelfs zon
der die enkele geïncasseerde granaten
zijn afgekomen. Maar deze schade is
steeds oppervlakkig en beperkt zich tot
gaten in muren en daken. Bovendien
is dit alles al weer gerepareerd.
Deze stad is vooroorlogs; goed in
„conditie". Met blijdschap vertelt men
mij dit trouwens. „Ja, onze stad wordt
de „Goldene Stadt" genoemd. En wer
kelijk, deze kolen- en ijzerstad schit
tert als een zwarte diamant (want
zwart is het kolengruis, dat uur in uur
uit in de huizen binnendringt) temidden
van het verpulverde gruis rondom haar.
Hoe dit nu komt? Daarover heeft
men zich al lang het hoofd gebroken.
Verscheidenen opperen, dat Herne het
spionnagecentrum in het Ruhrgebied
geweest zou zijn. Er zijn ook andere
veronderstellingen. Maar niemand wéét
het.
De invloed van het Britse bestuur is
nauwelijks merkbaar. Karakteristiek
voor de Engelsen. Niet laten merken,
'dat je er bent, en toch de touwtjes in
handen houden. Hier. in een ongeha
vende stad, waar geen diep reorgani
serend ingrijpen nodig was, is het nog
des te minder het geval. Dit onzicht
bare. onmerkbare bestuur is het be
stuur van een wijze natie, die echter
meewerkt aan opbouw en herstel op
alle levensterreinen.
NAAR ENGELAND EN FRANKRIJK
Het deviezenbedrag, dat voor toe
ristische reizen naar Groot-Brittannie
er. Ierland kan worden toegewezen is
verhoogd van 30 P.St. tot 35 P.St.,, ter
wijl het maximum dagverbruik per
Upsoon gesteld is op 3.10 P.St. Ook
voor kinderen beneden 14 jaar kunnen
thans deviezen worden aangevraagd;
zij ontvangen maximum 17.10 P.St. met
een maximum dagverbruik van 1.15
P.St.
Voor toeristische reizen naar Frank
rijk zullen voortaan voor kinderen
eveneens reisdeviezen kunnen worden
aangevraagd. Het maximum bedraagt
hier de tegenwaarde van maximaal
f 150 per persoon, met een toegestaan
dagverbruik van ten hoogste f 15.
Alle telefoonbezitters lopen de kans, dat hun vriend Jansen, die op weg
is van Noord-Holland naar Friesland, of omgekeerd, hen van het IJselmeer
af opbelt. Dit kan, doordat de Nederlandse Spoorwegen als service voor
de reizigers aan boord van de „Van Hasselt", dietussen Enkhuizen en
Stavoren vaart, een mobilofoon heeft opgesteld. Via de Rijkstelefoon
diensten kunnen de abonné's over het gehele land worden bereikt.
Verwondert XJ dus niet, als U plotseling hoort: „Hallo, met Jansen, op
het IJselmeer!"
De A.N.P.-verslaggever aan boord
van de Piet Hein seint: Nadat Maan
dagmorgen alle schepen de Baai van
Penzance verlaten hadden, werd tegen
elf uur een groot convooi gevormd,
waartoe niet behoorden de kruisers en
lichte vliegdekschepen, die een oefe
ning in beschieting en bombardementen
hielden nabij de Scilly-eilanden. Tot
deze kruisers behoorden de Tromp. De
Piet Hein, de Johan Maurits, de Queen
Wiihelmina, de Vulkaan en de Soemba
behoorden wel tot het convooi. De Piet
Hein en de Johan Maurits namen een
werkzaam en succesvol aandeel in de
oefening in het ontdekken van onder
zeeboten eerst Nederlandse, later
Franse die het convooi aanvielen.
Beide Nederlandse schepen rapporteer
den driemaal, dat zü een duikboot
hadden ontdekt.
Eén der beide Nederlandse onderzee
boten wist zich met succes tot midden
in het convooi te werken zonder ont
dekt te zijn.
De' luchtaanvallen op en de verde
diging van het convooi in de Golf van
Biscaye hebben mij een duidelijke in
druk gegeven van de opstijging van §n
het landen op een vliegkampschip in
alarmtoestand in volle zee.
De „Piet Hein" bevond zich de ge
hele morgen in de nabijheid van de
„Implacable" zodat eerst het opstijgen
en later het landen van zee jagers van
en op dit reusachtige vliegkampschip
zeer duidelijk te volgen waren. Het
meest opvallende was de grote snel
heid waarmee alles gebeurde. Twintig
vliegtuigen stegen op in een totale tijd
van vier minuten en veertig seconden,
dat is ongeveer vier per minuut. Nau
welijks in de lucht werd reeds een
formatie gevormd en was het vlieg-
eskader in staat te opereren. Het lan
den ging minder snel, maar niet min
der perfect. Een en ander geschiedde
terwijl de „Implacable" met een snel
heid van ongeveer 25 mijl met de kop
in de wind voer. Achter het vlieg
kampschip bevindt zich steeds een
snelle torpedojager met de opdracht
hulp te bieden wanneer een vliegtuig
(Van onze parlementaire redacteur)
Aan het begin van haar Dinsdagmid
dag gehouden openbare vergadering
keurde de Tweede Kamer zonder hoof
delijke stemming de begroting van het
Landbouw Egalisatiefonds voor 1949
goed. De fractie van de CPN kreeg aan
tekening, dat zij geacht wilde worden
te hebben tegengestemd.
Tot voorafgaande stemming over de
motie-Droesen tot verhoging van de
inleveringsprijs van boter is het niet
gekomen. De voorsteller had namelijk
om aanhouding verzocht, aangezien
over deze kwestie nog een bespreking
tussen de minister en de vaste commis
sie voor de landbouw uit de Kamer ge
voerd zou worden.
in zee stort. Het was een merkwaardig
gezicht de kleine jager als een trouw
hondje achter de reusachtige carrier
te zien stomen. Stafberichten meldden
dat de vliegtuigen van de „Implaca
ble" steeds reeds in de lucht waren
voordat aanvallende vliegtuigen van
de witte vloot binnen gezichtsbereik
waren.
Deze stafberichten meldden voorts
dat de Britse onderzeeboten 's nachts
niet veel succes hadden. Slechts twee
van de zes aanvallende onderzeeboten
boekten succes, een werd door vlieg
tuigen van de kustbescherming, de
overige door Britse en Franse torpe-
dobootjagers tijdig gepeild.
Veldmaarschalk Montgomery, die
zich aan boord van de „Implacable"
bevindt, volgde op de brug het ver
loop van de oefeningen.
Weer naar het Noorden
De vijftig oorlogsschepen waren
Dinsdagavond op 100 mijl de Noord-
spaanse kust genaderd, waarna de
vloot omkeerde en een weer Noord-
waartse koers aanvoer. In de afge
lopen nacht passeerde de vloot ook
nog gebieden waar zich Nederlandse
en Franse onderzeeërs bevonden.
„Vijandelijke" vliegtuigen „scha
duwden" de vloot. Vliegtuigen van de
„Implacable" deden tweemaal een
aanval op een smaldeel, dat bewaakt
werd door de lichte Britse en Franse
vliegdekschepen.
Vliegtuigen van deze schepen deden
op geringe hoogte een tegenaanval op
de „Implacable".
MELK WEER OP DE BON
IN ENGELAND.
Na 15 weken vrij te zijn verkocht,
is melk in Engeland weer op de bon
gekomen, aldus heeft minister Stra-
chey van voedselvoorziening bekend
gemaakt.
Zij die houden van een smakelyke
appel of een sappige peer. zullen dit
najaar volop van dit kostelyke Neder
landse fruit kunnen genieten, want de
deskundigen rekenen p een zeer over
vloedige oogst. Daarbij verwacht men.
dat de prijzen sterk zullen dalen. Dat
is goed nieuws voor de verbruikers.
Op het Centraal Bureau van de vel
lingen, dat is de afzetorganisatie van
deN Nederlandse fruit- en groentente-
lers, breekt men zich echter het hoofd
hoe deze grote oogst op zijn voorde
ligst kan worden afgezet. Geruime tijd
worden hierover reeds besprekingen
gevoerd.
De oplossing lijkt eenvoudig: export!
Doch dat is nog niet zo heel erg ge
makkelijk. Men kan namelijk slechts
een markt veroveren door daar zoveel
mogelijk doorlopend aanwezig te zijn.
Juist bij het harde fruii is er het ene
jaar wel behoefte aan uitvoer en het
andere jaar, als de gehele productie op
de binnenlandse markt geplaatst kan
worden, niet Bovendien kan men voor
de export slechts het fruit van uitste
kende kwaliteit gebruiken. Het Neder
landse harde fruit is voor het grootste
deel nog te „gewoon"; het is van huis-
houdkwaliteit.
Dit laatste is een euvel, dat vermoe
delijk binnen betrekkelijk korte tijd
veranderd zal zijn, want dank zij de
zorgen, die aan de verbetering van het
Nederlandse fruit worden besteed, gaat
de kwaliteit met grote sprongen voor
uit.
In 1949 zal een hoeveelheid van plm
400 milioen kg. hard fruit moeten wor
den weggewerkt. In '47, eveneens een
overvloedig fruitjaar. bedroeg de ex
port van verse appelen 4700 ton en van
verse peren bijna 17.000 ton. De ex
portverwachtingen voor 1949 mogen
om gegronde redenen iets hoger worden
aangeslagen dan in 1947. In het han
delsverdrag met Engeland is namelijk
een hoeveelheid peren opgenomen van
15.000 ton en een hoeveelheid appelen
van 10.000 ton, te leveren in de maand
December.
Tsjecho-Slowakije heeft in 1947 en
in 1948 een hoeveelheid appelen van
12.00 ton van Nederland afgenomen. De
verwachting en voor 1949 zijn van ge
lijke aard. De Engelse legers in Duits
land behoren tot de geregelgde klan
ten voor een 2500 ton. Het valt echter
te bezien, of dit jaar de mogelijkheid
van export van hard fruit naar Duits
land aanwezig zal zijn* omdat de be
sprekingen over een nieuw handels
verdrag met dit land nog moeten be
ginnen. Vóór de oorlog nam Duitsland
gemiddeld een hoeveelheid van onge
veer 10.000 ton per jaar af, voorname
lijk fabrieksfruit. De uitvoer naar an
dere landen zal in 1949 vermoedelijk
weinig om het lijf hebben.
Veel blijft hier.
Er blijven in 1949 dus weer grote
kwantums in ons land. Dat zal velen
gelegenheid geven om veelvuldig een
appeltje of een peer te verorberen.
Maar toch niet de gehele beschikba
re hoeveelheid zal op deze wijze haar
weg naar de menselijke maag vinden.
Ook de verwerkende industrieën zul
len hun deel opeisen. Wat dat betreft,
105. Een, heerlijke lucht is onze
vrienden in de neusgaten gedrongen.
De lucht van een mals gebraden kip
petje! Maar.... Pepi vertrouwt het niet.
Hij weet wel, dat er midden in een
oerwoud geen mals gebraden kippetjes
voorkomen. Maar de drie broertjes
zijn al doorgelopen, recht op de heer
lijke geur af. Pepi kijkt achterdochtig
om zich heen, maar besluit dan om zijn
vrienden achterna te gaan, want hij
wil ze niet uit het oog verliezen. Door
de heerlijke lucht zijn ze alle moeheid
vergeten. Plotseling blijven ze voor een
soort huisje stilstaan. Het is gemaakt
van bamboestokken en er staat zelfs
een bordje bij: „Welkom" staat er op.
„Nu, wat zeg je"!, roept Pim voldaan
uit. „Een bordje met „Welkom" er op.
Het is vast een soort hotelletje. Geluk
kig maar dat jullie mij bij je hebt,
want wat er anders van jullie terecht
moest komen!"
Zijn broertjes staren hem vol bewon
dering aan.
zijn de verwachtingen iets lager ge
spannen dan in 1947. In dat jaar is een
hoog percentage van het gedeelte, dat
door de Industrie werd opgenomen, tot
pulp en siroop verwerkt. Op het ter
rein van de boterhambelegging is de
situatie echter inmiddels gewyzigd. De
vraag naar vruchtenconserven voor de
boterham is geringer geworden, omdat
er meer kaas en vlees en zoetigheid is.
Dientengevolge zal de productie van
pulp en siroop wel aanzienlijk ge
ringer zijn.
Men zit echter voor één gat niet ge
vangen. Men verwacht, dat de aan
koop tot bereiding van appelsap in '48
groter zal zijn dan twee jaar geleden.
Het Centraal Bureau van de Vei
lingen kijkt vooruit. Daarom heeft het
nu reeds beslist, dat het de volgende,
afzet bevorderende maatregelen zal
treffen: 1. het aan de veilingen aange
voerde fruit, voor zover dit niet door
de kweker gesorteerd en verpakt is,
zo goed als mogelijk te sorteren en te
verpaken; 2. een aanvoerverbod' in te
stellen voor het zogenaamde kroet. dat
is het fruit van minderwaardige kwa
liteit; 3. geen fabrieksfruit in de con
sumptie van vers fruit te brengen; 4.
indien mogelijk door een minimum
prijsregeling te bevorderen, een ge
deelte van de huishoudkwaliteit, dat
niet voor de consumptie van vers fruit
wordt afgenomen, in de fabrieksrege-
ling op te nemen; 5. door middel van
reclame het gebruik van goed Neder
lands fruit te bevorderen; 6. alle ex-
portmogelijkhedn uit te buiten.
Als dat niet helpt
In Den Bosch reed een 26-jari-
ge boekhouder, die een vracht
auto wilde proberen, dwars door
de garagedeuren de gracht in.
De man verdronk. Hij was een
week geleden getrouwd.
De reismogelijkheden naar het bui
tenland voor Nederlandse toeristen
hebben wederom een uitbreiding on
dergaan, aldus deelt de A.N.W.B.
mede. Met ingang van heden kunnen
thans ook toeristische deviezen voor
reizen naar Denemarken worden aan
gevraagd en wel zonder lcrting.
De toewijzing bedraagt voor perso
nen van 14 jaar en ouder ten hoogste
500 Deense kronen en voor kinderen
beneden 14 jaar 250 kronen. Per dag
mag slechts maximaal over 50. respec
tievelijk 25 kronen worden beschikt.
De aanvragen kunnen gedaan worden
voor reizen aanvangende in de lopen
de of de eerstvolgende maand.
Zij, die reeds in 1949 een deviezen-
toewijzing voor toerisme voor enig
land hebben verkregen, komen niet
meer voor Deense deviezen in aan
merking. Indien de reis per auto of
per motor wordt gemaakt, kan men
tevens doorreis-deviezen verkrijgen
voor Duitsland, te weten de tegen
waarde van f 50.
De opperbevelhebber van de Britse
luchtafweer, luitenant-generaal Sir G.
Ivor Thomas, zal vandaag uit Lon
den vertrekken voor een bezoek aan
Belgie en Nederland ter inspectie van
de twee Britse luchtafweerbatterijen,
die hulp verlenen bij de opleiding van
bedieningsmanschappen voor luchtaf
weergeschut in deze landen. Generaal
Thomas zal eerst naar Belgie gaan en
volgende week zal hij de 20de batterij
in Nederland inspecteren.
Dr. Otto Mauthe, een vroegere hoge
ambtenaar aan het ministerie van bin
nenlandse zaken van Württemberg, is
tot vijf jaar gevangenisstraf veroor
deeld „wegens zijn aandeel aan het
doden van meer dan 10.000 geesteszie
ken in gaskamers". Dr. Stogmann, vroe
ger hoofd van het gestticht, waar de
patiënten werden vergast, werd tot
twee jaar en mevrouw dr. Fauser van
de vrouwenafdeling tot 15 maanden
veroordeeld. De laatste heeft haar straf
reeds in voorarrest uitgezeten.
Volgens 'n Amerikaans blad heeft
Tsjiang Kai-Sjek verklaard, dat hij
het „revolutionnaire leiderschap" van
het Chinese volk behoudt.
137
IN DE
TJEERD ADEMA
„Het spijt mij", zei de minister, „te
moeten vernemen, dat hij ten gevolge
van deze gevaarlijke opdracht in min
der goede lichamelijke conditie is ge
komen en evenzeer, dat het overbren
gen van dit belangrijke rapport het
leven van een der beste employé s van
ons gezantschap heeft gekost. U zou
mij zeer verplichten, wanneer u de
heer Van Waardenburg en mevrouw
De Leeuw wilde mededen. dat ik bei
den dezer dagen persoonlijk hoop te
bezoeken. Wilt u hun adressen voor
mij noteren, mijnheer Steensma?"
„Gaarne, Excellentie", antwoordde
Steensma.
Terwijl hij aan het verzoek voldeed,
klopte een bode aan de deur van het
werkvertrek en deelde mede. dat de
recretaris-generaal er prijs op stelde
Zijne Excellentie te mogen begroeten.
„Zeg maar, dat in in conferentie
ben", zei de minister. „Zodra ik mijn
heer ontvangen kan, zal ik even
bellen".
Steensma stond op.
„Gaat u mij al verlaten mijnheer
Steensma?"
„Ik wil niet meer van uw kostbare
tijd in beslag nemen, Excellentie".
„Och, wat!" zei de minister glim
lachend. „De heren ambtenaren heb
ben wel tijd om even te wachten.
Gaat u nog even zitten, mijnheer
Steensma. Ik zou graag nog over uw
eigen omstandigheden willen spreken.
Het ligt in mijn voornemen de beer
Van Waardenburg voor te dragen voor
een Koninklijke onderscheiding, maar
u moogt hem daarvan niets zeggen.
Zo mogelijk hoop ik hem dezer dagen
zelf de mededeling zijner benoeming
te kunnen doen.
Wat mevrouw De Leeuw betreft, ik
n.een, dat haar dochter voor een be
langrijk deel voor de inkomsten van
het gezin zorgde. In dat geval zou een
bijzondere toelage van regeringszijde
waarschijnlijk niet onwelkom zijn, of
schoon dat alles natuurlijk niet kan
opwegen tegen het verlies van dat
kranige meisje. Zijn er nog meer kin
deren, mijnheer Steensma?"
„Nog een meisje, Excellentie", zei
Steensma.
„Een jong meisje?" informeerde de
minister.
„Ik hoop, dat zij zo spoedig mogelijk
mijn vrouw zal worden. Excellentie",
antwoordde Steensma glimlachend.
„Wij hebben ons dezer dagen ver
loofd".
De minister stak Steensma spontaan
zijn hand toe.
„Mijn hartelijke gelukwens", zei hij.
Een meisje uit dat gezin moet een lot
uit de loterij zijn. Ik hoop, dat wij bin
nenkort van regeringswege een
passend huwelijksgeschenk mogen of
freren. U vertelde mij, dat u op het
moment buiten betrekking is. Heeft u
geen financiële zorgen?"
„Neen", Excellentie, dank zij de vrij
gevigheid van de heer Van Waarden
burg".
„U is scheepsbouwkundig ingenieur,
nietwaar? Zou u prijsstellen op een
functie in staatsdienst?"
Steensma dacht een ogenblik na.
„Als dat mogelijk is, heel graag, Ex
cellentie", zei hij.
„Dan zullen we u wel een plaatsje
bij de een of andere werf kunnen ver
schaffen. „De Schelde" in Vlissingen
bouwt een serie onderzeeërs. We kun
nen u daar gemakkelijk een blijvende
positie bezorgen. Of voelt u meer
voor de marinewerf in Den Helder?
Denk er maar eens over na, mijnheer
Steensma. Misschien wil uw aanstaan
de liever de keus doen of zij in het ho
ge noorden of in het verre zuiden zal
wonen. In allen gevalle moet ik dat
morgen natuurlijk met mijn ambtge
noot van Marine bespreken. Is er mis-
shcien nog iets dat ook doen kan voor
u of voor iemand, die zich verdienste
lijk heeft gemaakt?"
„Excellentie," zei Steensma, „ik ben
op het ogenblik nog een vogelvrij man.
Deze vermomming
„Ach ja, natuurlijk", zei de minister,
„we moeten u allereerst uit de put
helpen. Ook dat zal ik morgen regelen.
Mijn ambtgenoot van justitie zal die
kwestie ongetwijfeld in orde brengen.
Voor heden kan ik u alleen maar een
schriftelijke verklaring mijnerzijds ge
ven. Mocht u in moeilijkheden komen,
dan vertrouw ik, dat dit wel afdoende
zaï zijn. Men kan mij te allen tijde op
het Departement of in mijn woning op
bellen. Zijn er nog mensen wien uws
inziens een beloning toekomt?"
„Wanneer dat mogelijk is, zou ik
giaag de chauffeur Van Ginkel in
Rijksdienst willen zien, Excellentie,"
zei Steensma.
,Dat kan ik u wel direct beloven,
mijnheer", zei de minister, een aante
kening op een blocnote makend. „Ik
zal hem dezer dagen naar Den Haag
ontbieden. „Is er misschien nog iemand,
die
„Ja, Excellentie," zei Steensma aar
zelend, „de zogenaamde mr. Van Baa-
ren".
De minister keek hem lachend aan.
.Aha, de man, die nog altijd in het
Huis van Bewaring zit in afwachting,
dat u hem weer eens komt aflossen.
Ach, het is aardig van u, dat u iets
voor hem doen wilt. Ik hoop dat mor
gei ook even met mijn ambtgenoot van
Justitie te bespreken. Overigens ver
trouw ik, dat men het de man niet
moeilijk zal maken. U heeft zelf onder
vonden, dat men aan Justitie uiterst
discreet te werk gaat, als men op het
terrein van Buitenlandse Zaken ver
dwaald raakt".
„Is het niet mogelijk, Excellentie",
vroeg Steensma, „dat de moordenaar
van Ingeborg de Leeuw wordt uitge
leverd?"
„U lokt mij op verboden terrein", zei
de minister glimlachend, „maar ik wil
u wel mijn persoonlijke mening zeg
gen. U kent natuurlijk de traditionele
zin uit de troonrede: „de vriendschap
pelijke betrekkingen met andere mo
gendheden lieten niets te wensen
ever". Dat zeggen we ook als ze, zoals
uit dit rapport blijkt, zeer veel te wen
sen overlaten, al zullen we er dan wel
een tirade aan vastknopen, dat de in
ternationale verhoudingen 't over het
algemeen wenselijk maken onze weer
macht zo krachtig mogelijk te ver
sterken.
(Wordt vervolgd).