De Nederlandse ploeg na zesde etappe gehalveerd De Gouden Stad Dit jaar: appels en peren zoveel men maar wil Machtig convooi in strijd met vliegtuigen en duikboten OOOR Residentie Spanjaarden geheel van hei ioneel verdwenen Op reis door Trizonië-1949 Hei Radioprogramma Nederlandse onderzeeër boekie succes Begroting Landbouw- egalisatiefonds goedge keurd Exporiverwachiingen niei ongunstig Pim, Pam en Pom en hei Afrikaanse avontuur Een week getrouwd Reisdeviezen voor Dene marken voor iedereen Opperbevelhebber Britse luchtafweer naar Nederland Vijf jaar voor massamoord AVONTUUR Zes etappes van de Tour de France behoren thans tot het verleden. Het peloton dat zes dagen geleden te Parijs met goede moed van start ging is reeds aanmerkelijk gedund en na de rustdag van heden sullen nog slechts acht-en- tachtig renners de stryd voort zetten. Ook de Nederlandse équipe moest i(]n tol betalen en zal met een gehalveerde ploeg De Ruiter, Pauwels en De Hoog Donderdag de zevende etappe ingaan. Syen heeft n.I. tijdens de zesde etappe zijn hoofd moeten buigen. De zesde etappe werd ook ditmaal door een Fransman gewonnen. Het was de taaie Deledda van de Zuid-West- ploeg die de 305 km in de tjjd van 8 uur, 39 min. en 07 sec. aflegde. In tegenstelling met de vijfde etappe, is de zesde, die van St Malo naar Les Sables voerde, zeer rustig verlopen. Slechts een enkele maal werd een serieuse ontvluchtingspoging onderno men. Bij Chateauneuf (12 km) trokken 9 renners, onder wie Ketelaar, van Steenbergen, Impanis, Lambrecht en Kuebler, ertussen uit. Een belangrijke voorsprong konden zij echter niet ne men. Langzamerhand raakte het pelo ton uit elkaar en weldra was het beeld zo, dat op onderlinge afstanden van 200 a 300 m kleine groepjes renners reden. Eerst volgden Dupont en Ma- thieu, verderop lagen Coppi, Cogan, D e Ruiter, Robic, Bartaii en weer ver der Bobet, Camellini, Fachleitner en Caput. Uit de felheid waarmee de Bel gen er aanstonds bij de start van door waren gegaan bleek duidelijk dat zij deze etappe wilden benutten om hun positie in het algemeen klassement, welk sedert Brussel wel iets geleden had, te verbeteren, maar nog voor St. Mglo door de karavaan was verlaten, ontstond een valpartij, die de Belgen aanvankelijk een achterstand bezorgde.1 Ockers'brak hierbij zijn linker pinken doordat zijn ploeggenoten bleven wachten tot hij verbonden was, bleef het verwachte openings offensief van de Belgen uit. Onder de rook van* Les Sables geko men lag het gehele peloton weer bij elkaar. Toen kwam de succesvolle de- marage van Deledda, een renner die tot nu toe geen rol van betekenis had ge speeld. Voor de eerste maal sedert het ver trek uit Parijs heeft het algemeen klas sement geen enkele belangrijke wijzi ging ondergaan. Vandaag hebben de renners een rustdag te Les Sables, welke velen zeer welkom zal zijn, want bij de meerderheid vallen reeds duide lijk sporen van vermoeidheid te con stateren. Ook vandaag waren er weer uitvallers. Stettler, Hutmacher, Serra en Syen. Nog 88 renners zijn dus in de course. Nu ook Serra heeft opgegeven is de Spaanse ploeg geheel van het toneel verdwenen. Hun wens: minstens de Pyreneeën te bereiken is dus niet in vervulling gegaan. Uitslag zesde etappe. 1. Deledda (Zuid West) 8 uur 39 min. 07 sec.; 2. Ockers (Belgie A) 8.39.20; 3. Kuebler (Zwits.) 8 39.32; 4. Bartaii (It. A) zelfde tijd; 5. Robis (West-Noord) zelfde tijd; 6. ex aequo een groep van 27 renners met o.a. van Steenbergen (Belg. A), Kint (Belg. A), Keteleer (Belg. A), Schotte (Belg. A). Coppi (It. A) en Lambrecht (Belg. A) allen in dezelfde tijd als Kuebler. Het algemeen klassement ziet er als volgt uit: 1. Marinelli (Ile de France) 42 uur 21 min. 58 sec.; 2. Magni (Italië B) 42.36.56; 3. Kuebler (Zwitserland) 42.37.00; 4. Dupont (Belgie B) 42.38.31; 5 Tacca (Be de France) 42.40.38; 6. Ockers (Belgie) 42.41.04; 7. Teisseire (Frankrijk) 42.42.34; 8. Bartaii (Italië) 42.45.20; 9. Cogan (West-Noord) zelfde tijd); 10. Camellini (Zuid West) zelfde tijd; 24. Coppi (Italië) 42.58.33; 42. De Ruiter (Nederland) 43.07.37; 77. Pau wels (Nederland) 43.52.50; 88. De Hoog (Nederland) 45.20.57. ff Voor hedenavond HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. NCRV: 6.00 Onze Nederlandse koren en horpsen. 6.30 Strijd krachten. 7.15 Piano-duo 7.30 Actueel geluid 8.05 Programma-proloog. 8.15 Aansluiting met het Concertgebouw. 10.30 NCRV-kwaxtet. 10.45 Avondoverdenking. 11.15 Operette-slecties. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om' 6, 8 en 11 uur. VARA: 6,20 Piano duo. 6.45 Westeuropees commentaar. 7.00 Le zing. 7.15 Nieuws uit Indonesië. VPRO: 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Raad van kerken in Ne derland. VARA: 8.05 Dingen van de dag 8.20 Omroep-orkest. 9.10 Per luchtpost (hoor spel). 10.15 Zomeravond-programma. 10.45 Van boek tot boek. 11.15 De hit-kit. 11.45 Op namen van Richard Tauber. voor donderdag HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. KRO: 8.15 Pluk de dag. 12.03 „De Zevenklapper". 12.33 Septet Johnny Ombach. 1.20 Piano-duo. 4.00 Nationaal Programma (zie Hilversum II). HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. AVRO: 8.15 Ochtendvaria. 12.00 The Skymasters. 12.38 Trio Jan Hofmeester. 1.20 Sidney Torch diri geert. 4.00 Nationaal Programma. 4.02 Geluks wens. 4.06 „Zanglust". 4.30 Promenade-orkest. 5.00 Hoorspel voor jongeren. 5.40 Voordracht. 6.15 Fanfare. 6.17 Oranjeliederen. 6.30 Repor tage „Tour de France". 6.50 Rondom Soest- dijk. 7.01 Toespraak. 7.10 Promenade-orkest. 7.30 Klankbeeld. 8.05 Gevarieerd programma. 9.00 Klankbeeld. 9.30 Omroep-orkest. 10.15 Album 1937. 11.15 Kon. Militaire Kapel. 11.45 Nederlandse liederen. II Wanneer ge het Ruhrgebled doorkruist waar bijna alle steden aan elkaar gebouwd zijn (zoiets kent men hier in Nederland eigenlijk niet), dan bespeurt men niet veel verschil in „behandeling" door de geallieerde luchtvloten. Essen Is ruïneus, Bochum en Dordtmundt idem. Dat echter de uitzondering de regel bevestigd, blijkt ook hier weer. Midden tussen een „kluit" van plaatsen die zo goed als volkomen zijn vernield, ligt dan een stad, die wonderlijk ge spaard is gebleven. Midden tussen het zwaar gehavende Dordtmundt en het voor 80 oroc. „erledigte" Bochum ligt de stad Herne. Een flinke plaats, onge veer zo groot als Haarlem, maar van een heel ander karakter. Hier geen dakloze huizen en geen dakloze mensen, geen zwartgeblakerde muren en puinhopen, die je „nauwe lijks meer ziet". Het is bepaald opval lend. dat er, wanneer je een hoek om loopt, zó maar een hele, gave straat voor je ligt. De lange en brede Bahnhoffstrasse, de drukke boulevard in het centrum, is geheel ongeschonden. Alle zijstraten die ik nieuwsgierig en verbaasd inkijk zijn practisch onbeschadigd. Het lijkt een wonder. Hoe zoiets mogelijk was in een betrekkelijk kleine landstreek als het Ruhrgebied, waar dagelijks dui zendenen duizenden bommen van alle kaliber en soort neerregenden, begrijp je niet. En was het niet, dat bij het laatste offensief der Amerikanen vóór de rontlijn een gordijn van artillerievuur was gelegd, om de laatste resten van het Duitse leger murw te beuken, dan zou deze gebenedijde stad er zelfs zon der die enkele geïncasseerde granaten zijn afgekomen. Maar deze schade is steeds oppervlakkig en beperkt zich tot gaten in muren en daken. Bovendien is dit alles al weer gerepareerd. Deze stad is vooroorlogs; goed in „conditie". Met blijdschap vertelt men mij dit trouwens. „Ja, onze stad wordt de „Goldene Stadt" genoemd. En wer kelijk, deze kolen- en ijzerstad schit tert als een zwarte diamant (want zwart is het kolengruis, dat uur in uur uit in de huizen binnendringt) temidden van het verpulverde gruis rondom haar. Hoe dit nu komt? Daarover heeft men zich al lang het hoofd gebroken. Verscheidenen opperen, dat Herne het spionnagecentrum in het Ruhrgebied geweest zou zijn. Er zijn ook andere veronderstellingen. Maar niemand wéét het. De invloed van het Britse bestuur is nauwelijks merkbaar. Karakteristiek voor de Engelsen. Niet laten merken, 'dat je er bent, en toch de touwtjes in handen houden. Hier. in een ongeha vende stad, waar geen diep reorgani serend ingrijpen nodig was, is het nog des te minder het geval. Dit onzicht bare. onmerkbare bestuur is het be stuur van een wijze natie, die echter meewerkt aan opbouw en herstel op alle levensterreinen. NAAR ENGELAND EN FRANKRIJK Het deviezenbedrag, dat voor toe ristische reizen naar Groot-Brittannie er. Ierland kan worden toegewezen is verhoogd van 30 P.St. tot 35 P.St.,, ter wijl het maximum dagverbruik per Upsoon gesteld is op 3.10 P.St. Ook voor kinderen beneden 14 jaar kunnen thans deviezen worden aangevraagd; zij ontvangen maximum 17.10 P.St. met een maximum dagverbruik van 1.15 P.St. Voor toeristische reizen naar Frank rijk zullen voortaan voor kinderen eveneens reisdeviezen kunnen worden aangevraagd. Het maximum bedraagt hier de tegenwaarde van maximaal f 150 per persoon, met een toegestaan dagverbruik van ten hoogste f 15. Alle telefoonbezitters lopen de kans, dat hun vriend Jansen, die op weg is van Noord-Holland naar Friesland, of omgekeerd, hen van het IJselmeer af opbelt. Dit kan, doordat de Nederlandse Spoorwegen als service voor de reizigers aan boord van de „Van Hasselt", dietussen Enkhuizen en Stavoren vaart, een mobilofoon heeft opgesteld. Via de Rijkstelefoon diensten kunnen de abonné's over het gehele land worden bereikt. Verwondert XJ dus niet, als U plotseling hoort: „Hallo, met Jansen, op het IJselmeer!" De A.N.P.-verslaggever aan boord van de Piet Hein seint: Nadat Maan dagmorgen alle schepen de Baai van Penzance verlaten hadden, werd tegen elf uur een groot convooi gevormd, waartoe niet behoorden de kruisers en lichte vliegdekschepen, die een oefe ning in beschieting en bombardementen hielden nabij de Scilly-eilanden. Tot deze kruisers behoorden de Tromp. De Piet Hein, de Johan Maurits, de Queen Wiihelmina, de Vulkaan en de Soemba behoorden wel tot het convooi. De Piet Hein en de Johan Maurits namen een werkzaam en succesvol aandeel in de oefening in het ontdekken van onder zeeboten eerst Nederlandse, later Franse die het convooi aanvielen. Beide Nederlandse schepen rapporteer den driemaal, dat zü een duikboot hadden ontdekt. Eén der beide Nederlandse onderzee boten wist zich met succes tot midden in het convooi te werken zonder ont dekt te zijn. De' luchtaanvallen op en de verde diging van het convooi in de Golf van Biscaye hebben mij een duidelijke in druk gegeven van de opstijging van §n het landen op een vliegkampschip in alarmtoestand in volle zee. De „Piet Hein" bevond zich de ge hele morgen in de nabijheid van de „Implacable" zodat eerst het opstijgen en later het landen van zee jagers van en op dit reusachtige vliegkampschip zeer duidelijk te volgen waren. Het meest opvallende was de grote snel heid waarmee alles gebeurde. Twintig vliegtuigen stegen op in een totale tijd van vier minuten en veertig seconden, dat is ongeveer vier per minuut. Nau welijks in de lucht werd reeds een formatie gevormd en was het vlieg- eskader in staat te opereren. Het lan den ging minder snel, maar niet min der perfect. Een en ander geschiedde terwijl de „Implacable" met een snel heid van ongeveer 25 mijl met de kop in de wind voer. Achter het vlieg kampschip bevindt zich steeds een snelle torpedojager met de opdracht hulp te bieden wanneer een vliegtuig (Van onze parlementaire redacteur) Aan het begin van haar Dinsdagmid dag gehouden openbare vergadering keurde de Tweede Kamer zonder hoof delijke stemming de begroting van het Landbouw Egalisatiefonds voor 1949 goed. De fractie van de CPN kreeg aan tekening, dat zij geacht wilde worden te hebben tegengestemd. Tot voorafgaande stemming over de motie-Droesen tot verhoging van de inleveringsprijs van boter is het niet gekomen. De voorsteller had namelijk om aanhouding verzocht, aangezien over deze kwestie nog een bespreking tussen de minister en de vaste commis sie voor de landbouw uit de Kamer ge voerd zou worden. in zee stort. Het was een merkwaardig gezicht de kleine jager als een trouw hondje achter de reusachtige carrier te zien stomen. Stafberichten meldden dat de vliegtuigen van de „Implaca ble" steeds reeds in de lucht waren voordat aanvallende vliegtuigen van de witte vloot binnen gezichtsbereik waren. Deze stafberichten meldden voorts dat de Britse onderzeeboten 's nachts niet veel succes hadden. Slechts twee van de zes aanvallende onderzeeboten boekten succes, een werd door vlieg tuigen van de kustbescherming, de overige door Britse en Franse torpe- dobootjagers tijdig gepeild. Veldmaarschalk Montgomery, die zich aan boord van de „Implacable" bevindt, volgde op de brug het ver loop van de oefeningen. Weer naar het Noorden De vijftig oorlogsschepen waren Dinsdagavond op 100 mijl de Noord- spaanse kust genaderd, waarna de vloot omkeerde en een weer Noord- waartse koers aanvoer. In de afge lopen nacht passeerde de vloot ook nog gebieden waar zich Nederlandse en Franse onderzeeërs bevonden. „Vijandelijke" vliegtuigen „scha duwden" de vloot. Vliegtuigen van de „Implacable" deden tweemaal een aanval op een smaldeel, dat bewaakt werd door de lichte Britse en Franse vliegdekschepen. Vliegtuigen van deze schepen deden op geringe hoogte een tegenaanval op de „Implacable". MELK WEER OP DE BON IN ENGELAND. Na 15 weken vrij te zijn verkocht, is melk in Engeland weer op de bon gekomen, aldus heeft minister Stra- chey van voedselvoorziening bekend gemaakt. Zij die houden van een smakelyke appel of een sappige peer. zullen dit najaar volop van dit kostelyke Neder landse fruit kunnen genieten, want de deskundigen rekenen p een zeer over vloedige oogst. Daarbij verwacht men. dat de prijzen sterk zullen dalen. Dat is goed nieuws voor de verbruikers. Op het Centraal Bureau van de vel lingen, dat is de afzetorganisatie van deN Nederlandse fruit- en groentente- lers, breekt men zich echter het hoofd hoe deze grote oogst op zijn voorde ligst kan worden afgezet. Geruime tijd worden hierover reeds besprekingen gevoerd. De oplossing lijkt eenvoudig: export! Doch dat is nog niet zo heel erg ge makkelijk. Men kan namelijk slechts een markt veroveren door daar zoveel mogelijk doorlopend aanwezig te zijn. Juist bij het harde fruii is er het ene jaar wel behoefte aan uitvoer en het andere jaar, als de gehele productie op de binnenlandse markt geplaatst kan worden, niet Bovendien kan men voor de export slechts het fruit van uitste kende kwaliteit gebruiken. Het Neder landse harde fruit is voor het grootste deel nog te „gewoon"; het is van huis- houdkwaliteit. Dit laatste is een euvel, dat vermoe delijk binnen betrekkelijk korte tijd veranderd zal zijn, want dank zij de zorgen, die aan de verbetering van het Nederlandse fruit worden besteed, gaat de kwaliteit met grote sprongen voor uit. In 1949 zal een hoeveelheid van plm 400 milioen kg. hard fruit moeten wor den weggewerkt. In '47, eveneens een overvloedig fruitjaar. bedroeg de ex port van verse appelen 4700 ton en van verse peren bijna 17.000 ton. De ex portverwachtingen voor 1949 mogen om gegronde redenen iets hoger worden aangeslagen dan in 1947. In het han delsverdrag met Engeland is namelijk een hoeveelheid peren opgenomen van 15.000 ton en een hoeveelheid appelen van 10.000 ton, te leveren in de maand December. Tsjecho-Slowakije heeft in 1947 en in 1948 een hoeveelheid appelen van 12.00 ton van Nederland afgenomen. De verwachting en voor 1949 zijn van ge lijke aard. De Engelse legers in Duits land behoren tot de geregelgde klan ten voor een 2500 ton. Het valt echter te bezien, of dit jaar de mogelijkheid van export van hard fruit naar Duits land aanwezig zal zijn* omdat de be sprekingen over een nieuw handels verdrag met dit land nog moeten be ginnen. Vóór de oorlog nam Duitsland gemiddeld een hoeveelheid van onge veer 10.000 ton per jaar af, voorname lijk fabrieksfruit. De uitvoer naar an dere landen zal in 1949 vermoedelijk weinig om het lijf hebben. Veel blijft hier. Er blijven in 1949 dus weer grote kwantums in ons land. Dat zal velen gelegenheid geven om veelvuldig een appeltje of een peer te verorberen. Maar toch niet de gehele beschikba re hoeveelheid zal op deze wijze haar weg naar de menselijke maag vinden. Ook de verwerkende industrieën zul len hun deel opeisen. Wat dat betreft, 105. Een, heerlijke lucht is onze vrienden in de neusgaten gedrongen. De lucht van een mals gebraden kip petje! Maar.... Pepi vertrouwt het niet. Hij weet wel, dat er midden in een oerwoud geen mals gebraden kippetjes voorkomen. Maar de drie broertjes zijn al doorgelopen, recht op de heer lijke geur af. Pepi kijkt achterdochtig om zich heen, maar besluit dan om zijn vrienden achterna te gaan, want hij wil ze niet uit het oog verliezen. Door de heerlijke lucht zijn ze alle moeheid vergeten. Plotseling blijven ze voor een soort huisje stilstaan. Het is gemaakt van bamboestokken en er staat zelfs een bordje bij: „Welkom" staat er op. „Nu, wat zeg je"!, roept Pim voldaan uit. „Een bordje met „Welkom" er op. Het is vast een soort hotelletje. Geluk kig maar dat jullie mij bij je hebt, want wat er anders van jullie terecht moest komen!" Zijn broertjes staren hem vol bewon dering aan. zijn de verwachtingen iets lager ge spannen dan in 1947. In dat jaar is een hoog percentage van het gedeelte, dat door de Industrie werd opgenomen, tot pulp en siroop verwerkt. Op het ter rein van de boterhambelegging is de situatie echter inmiddels gewyzigd. De vraag naar vruchtenconserven voor de boterham is geringer geworden, omdat er meer kaas en vlees en zoetigheid is. Dientengevolge zal de productie van pulp en siroop wel aanzienlijk ge ringer zijn. Men zit echter voor één gat niet ge vangen. Men verwacht, dat de aan koop tot bereiding van appelsap in '48 groter zal zijn dan twee jaar geleden. Het Centraal Bureau van de Vei lingen kijkt vooruit. Daarom heeft het nu reeds beslist, dat het de volgende, afzet bevorderende maatregelen zal treffen: 1. het aan de veilingen aange voerde fruit, voor zover dit niet door de kweker gesorteerd en verpakt is, zo goed als mogelijk te sorteren en te verpaken; 2. een aanvoerverbod' in te stellen voor het zogenaamde kroet. dat is het fruit van minderwaardige kwa liteit; 3. geen fabrieksfruit in de con sumptie van vers fruit te brengen; 4. indien mogelijk door een minimum prijsregeling te bevorderen, een ge deelte van de huishoudkwaliteit, dat niet voor de consumptie van vers fruit wordt afgenomen, in de fabrieksrege- ling op te nemen; 5. door middel van reclame het gebruik van goed Neder lands fruit te bevorderen; 6. alle ex- portmogelijkhedn uit te buiten. Als dat niet helpt In Den Bosch reed een 26-jari- ge boekhouder, die een vracht auto wilde proberen, dwars door de garagedeuren de gracht in. De man verdronk. Hij was een week geleden getrouwd. De reismogelijkheden naar het bui tenland voor Nederlandse toeristen hebben wederom een uitbreiding on dergaan, aldus deelt de A.N.W.B. mede. Met ingang van heden kunnen thans ook toeristische deviezen voor reizen naar Denemarken worden aan gevraagd en wel zonder lcrting. De toewijzing bedraagt voor perso nen van 14 jaar en ouder ten hoogste 500 Deense kronen en voor kinderen beneden 14 jaar 250 kronen. Per dag mag slechts maximaal over 50. respec tievelijk 25 kronen worden beschikt. De aanvragen kunnen gedaan worden voor reizen aanvangende in de lopen de of de eerstvolgende maand. Zij, die reeds in 1949 een deviezen- toewijzing voor toerisme voor enig land hebben verkregen, komen niet meer voor Deense deviezen in aan merking. Indien de reis per auto of per motor wordt gemaakt, kan men tevens doorreis-deviezen verkrijgen voor Duitsland, te weten de tegen waarde van f 50. De opperbevelhebber van de Britse luchtafweer, luitenant-generaal Sir G. Ivor Thomas, zal vandaag uit Lon den vertrekken voor een bezoek aan Belgie en Nederland ter inspectie van de twee Britse luchtafweerbatterijen, die hulp verlenen bij de opleiding van bedieningsmanschappen voor luchtaf weergeschut in deze landen. Generaal Thomas zal eerst naar Belgie gaan en volgende week zal hij de 20de batterij in Nederland inspecteren. Dr. Otto Mauthe, een vroegere hoge ambtenaar aan het ministerie van bin nenlandse zaken van Württemberg, is tot vijf jaar gevangenisstraf veroor deeld „wegens zijn aandeel aan het doden van meer dan 10.000 geesteszie ken in gaskamers". Dr. Stogmann, vroe ger hoofd van het gestticht, waar de patiënten werden vergast, werd tot twee jaar en mevrouw dr. Fauser van de vrouwenafdeling tot 15 maanden veroordeeld. De laatste heeft haar straf reeds in voorarrest uitgezeten. Volgens 'n Amerikaans blad heeft Tsjiang Kai-Sjek verklaard, dat hij het „revolutionnaire leiderschap" van het Chinese volk behoudt. 137 IN DE TJEERD ADEMA „Het spijt mij", zei de minister, „te moeten vernemen, dat hij ten gevolge van deze gevaarlijke opdracht in min der goede lichamelijke conditie is ge komen en evenzeer, dat het overbren gen van dit belangrijke rapport het leven van een der beste employé s van ons gezantschap heeft gekost. U zou mij zeer verplichten, wanneer u de heer Van Waardenburg en mevrouw De Leeuw wilde mededen. dat ik bei den dezer dagen persoonlijk hoop te bezoeken. Wilt u hun adressen voor mij noteren, mijnheer Steensma?" „Gaarne, Excellentie", antwoordde Steensma. Terwijl hij aan het verzoek voldeed, klopte een bode aan de deur van het werkvertrek en deelde mede. dat de recretaris-generaal er prijs op stelde Zijne Excellentie te mogen begroeten. „Zeg maar, dat in in conferentie ben", zei de minister. „Zodra ik mijn heer ontvangen kan, zal ik even bellen". Steensma stond op. „Gaat u mij al verlaten mijnheer Steensma?" „Ik wil niet meer van uw kostbare tijd in beslag nemen, Excellentie". „Och, wat!" zei de minister glim lachend. „De heren ambtenaren heb ben wel tijd om even te wachten. Gaat u nog even zitten, mijnheer Steensma. Ik zou graag nog over uw eigen omstandigheden willen spreken. Het ligt in mijn voornemen de beer Van Waardenburg voor te dragen voor een Koninklijke onderscheiding, maar u moogt hem daarvan niets zeggen. Zo mogelijk hoop ik hem dezer dagen zelf de mededeling zijner benoeming te kunnen doen. Wat mevrouw De Leeuw betreft, ik n.een, dat haar dochter voor een be langrijk deel voor de inkomsten van het gezin zorgde. In dat geval zou een bijzondere toelage van regeringszijde waarschijnlijk niet onwelkom zijn, of schoon dat alles natuurlijk niet kan opwegen tegen het verlies van dat kranige meisje. Zijn er nog meer kin deren, mijnheer Steensma?" „Nog een meisje, Excellentie", zei Steensma. „Een jong meisje?" informeerde de minister. „Ik hoop, dat zij zo spoedig mogelijk mijn vrouw zal worden. Excellentie", antwoordde Steensma glimlachend. „Wij hebben ons dezer dagen ver loofd". De minister stak Steensma spontaan zijn hand toe. „Mijn hartelijke gelukwens", zei hij. Een meisje uit dat gezin moet een lot uit de loterij zijn. Ik hoop, dat wij bin nenkort van regeringswege een passend huwelijksgeschenk mogen of freren. U vertelde mij, dat u op het moment buiten betrekking is. Heeft u geen financiële zorgen?" „Neen", Excellentie, dank zij de vrij gevigheid van de heer Van Waarden burg". „U is scheepsbouwkundig ingenieur, nietwaar? Zou u prijsstellen op een functie in staatsdienst?" Steensma dacht een ogenblik na. „Als dat mogelijk is, heel graag, Ex cellentie", zei hij. „Dan zullen we u wel een plaatsje bij de een of andere werf kunnen ver schaffen. „De Schelde" in Vlissingen bouwt een serie onderzeeërs. We kun nen u daar gemakkelijk een blijvende positie bezorgen. Of voelt u meer voor de marinewerf in Den Helder? Denk er maar eens over na, mijnheer Steensma. Misschien wil uw aanstaan de liever de keus doen of zij in het ho ge noorden of in het verre zuiden zal wonen. In allen gevalle moet ik dat morgen natuurlijk met mijn ambtge noot van Marine bespreken. Is er mis- shcien nog iets dat ook doen kan voor u of voor iemand, die zich verdienste lijk heeft gemaakt?" „Excellentie," zei Steensma, „ik ben op het ogenblik nog een vogelvrij man. Deze vermomming „Ach ja, natuurlijk", zei de minister, „we moeten u allereerst uit de put helpen. Ook dat zal ik morgen regelen. Mijn ambtgenoot van justitie zal die kwestie ongetwijfeld in orde brengen. Voor heden kan ik u alleen maar een schriftelijke verklaring mijnerzijds ge ven. Mocht u in moeilijkheden komen, dan vertrouw ik, dat dit wel afdoende zaï zijn. Men kan mij te allen tijde op het Departement of in mijn woning op bellen. Zijn er nog mensen wien uws inziens een beloning toekomt?" „Wanneer dat mogelijk is, zou ik giaag de chauffeur Van Ginkel in Rijksdienst willen zien, Excellentie," zei Steensma. ,Dat kan ik u wel direct beloven, mijnheer", zei de minister, een aante kening op een blocnote makend. „Ik zal hem dezer dagen naar Den Haag ontbieden. „Is er misschien nog iemand, die „Ja, Excellentie," zei Steensma aar zelend, „de zogenaamde mr. Van Baa- ren". De minister keek hem lachend aan. .Aha, de man, die nog altijd in het Huis van Bewaring zit in afwachting, dat u hem weer eens komt aflossen. Ach, het is aardig van u, dat u iets voor hem doen wilt. Ik hoop dat mor gei ook even met mijn ambtgenoot van Justitie te bespreken. Overigens ver trouw ik, dat men het de man niet moeilijk zal maken. U heeft zelf onder vonden, dat men aan Justitie uiterst discreet te werk gaat, als men op het terrein van Buitenlandse Zaken ver dwaald raakt". „Is het niet mogelijk, Excellentie", vroeg Steensma, „dat de moordenaar van Ingeborg de Leeuw wordt uitge leverd?" „U lokt mij op verboden terrein", zei de minister glimlachend, „maar ik wil u wel mijn persoonlijke mening zeg gen. U kent natuurlijk de traditionele zin uit de troonrede: „de vriendschap pelijke betrekkingen met andere mo gendheden lieten niets te wensen ever". Dat zeggen we ook als ze, zoals uit dit rapport blijkt, zeer veel te wen sen overlaten, al zullen we er dan wel een tirade aan vastknopen, dat de in ternationale verhoudingen 't over het algemeen wenselijk maken onze weer macht zo krachtig mogelijk te ver sterken. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 5