Koninklijke Marine brengt volgend jaar 25 millioen naar Den Helder Circus Jos Mullens gearriveerd Grepen uit de Marinebegroting Belangrijke uitbreidingen en vernieuwingen Een nereld van paarden en zaagsel „Cistula", schip van de week VAN MARSDIEP TOT IJ Herinneringen aan de Oost: MET BLOTE VOETEN IK BEN DOOR INBRAAK Fa. Theo Mallet Hippolytushoef Klaas Veenbaas f JfU EENMAAL IS BESLOTEN, de Koninklijke Marine zoveel mogelijk te Den Helder te concentreren, stelt de marineleiding alles in het werk om deze con centratie met de meeste spoed te verwezenlijken. Verscheidene posten nit de Marinebegroting voor het dienstjaar 1950 staan rechtstreeks hiermede in verband. De haven van Den Helder moet geschikt worden gemaakt, het marinepersoneel moet gehuisvest worden, de Rijkswerf moet aan steeds zwaarder wordende eisen knnnen voldoen. Kortom, de marinebasis Den Helder zal in de kortst mogelijke tijd een zodanige accommodatie krijgen, dat de schepen van de Koninklijke Marine in alle opzichten op haar kunnen terugvallen. Bij het doorbladeren van de Marine begroting kwamen wij enkele cijfers tegen, welke het vorenstaande beves tigen. Uit begroting en toelichting des tilleerden wij de volgende bijzonder heden: De haven Omtrent de haven heeft de minister zich beperkt tot de sobere vermelding: ,.De werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe haven zijn aangevan gen." Als tweede termijn voor deze uit breiding is een bedrag van 6.000.000 geraamd. Daarbij blijft het, wat wel in overeenstemming is met de zwijgzaam heid, die de marine-autoriteiten ten aanzien van de havenwerkzaamheden nog steeds betrachten. De trouwe be zoeker van de Buitenhaven weet echter ,wel, dat daar achter de strekdam een zeer omvangrijk werk wordt verricht. Drijvend dok Wanneer de in aanbouw zijnde onder zeeboot en onderzeebootjagers gereed zijn, zal de dokgelegenheid te Den Helder onvoldoende zijn. Daarom zal een groot nieuw drijvend dok worden aangeschaft waarvan de kosten worden geraamd op 3.000.000. Op deze begro ting is het derde gedeelte van dit be drag als eerste termijn uitgetrokken. De bestaande dokken kunnen in de toekomst voor het kleine materieel be stemd blijven, terwijl het grotere ma terieel niet steeds op de particuliere scheepswerven behoeft terug te vallen. Rijkswerf jyjEER DAN VROEGER zullen aan de Rijkswerf opdrachten worden ver strekt voor onderhoud en herstelling van het materieel. De outillage van het bedrijf wordt daarmede in overeen stemming gebracht, waarvoor op deze begroting rond een millioen is uitge trokken. We noemen enkele bedragen: 50.000 voor de takelaars- en zeilmakerswerk plaats (tweede termijn); 300.000 voor de sloepenloods (derde termijn) 150.000 voor de scheepmakerswerk- plaatsen (tweede termijn); 100.000 voor de monteurswerkplaats (aanleg centrale verwarming, afdekvloer, droog oven en electrische inrichting);* fSO.OOO' voor de bankwerkerij (voorzieningen l.v m. de uitbreiding, o.a. het verplaat sen van een sluisdeurhelling); 50.000 voor de smederij (restauratie van bal ken, vloeren en muren)40.000 voor de kettingloods, die wordt verplaatst en van een nieuwe plaatijzeren dakbe dekking voorzien; 100.000 voor de verbetering der huisvesting van bu- reaux en tekenkamers aangezien een nieuw administratiegebouw nog niet kan worden opgetrokken; 100.000 voor de gedeeltelijke vernieuwing van de kaden langs de dokken. Voor het herstel van schepen en vaartuigen door particulieren wordt nu f 9.690.000 geraamd, tegen f 11.750.000 in het vorige jaar. De post „brandstof fen" bedraagt nu f 4.600.000, tegen f 5.300.000 op de begroting 1949. De beide kazernes Het ligt in de bedoeling, de voorma lige onderzeedienstkazerne aan de Bas singracht, die thans bestemd is voor de Mijnenveegdienst, te vergroten. Een bedrag van f 350.000 is uitgetrokken voor het aanbrengen van een boven verdieping op dit gebouw, en tevens ter verbetering van de accommodatie. De oude gehavende marinekazerne aan de Buitenhaven zal nu spoedig worden gerestaureerd ten behoeve van de Onderzeedienst. Hiervoor is een tweede termijn van f 700.000 uitgetrok ken. Artillerie-Inrichtingen Een post van f 1.000.000 staat op de begroting als derde termijn voor de bouw van een nieuwe geschutsmakerij en torpedo-werkplaats, als onderdeel van de Marine-Artillerie-Inrichtingen. alsmede van het krachtstation aan de Buitenhaven. De wal-accommodatie yERSCHEIDENE POSTEN werden uitgetrokken voor de verbetering der wal-accommodatie te Den Helder. De vernieuwing van de steiger in het Bassin, ten behoeve van de Mijnen veegdienst, zal f 100.000 kosten. De bouw van een autosmeer-inrichting bij de autowerkplaats vraagt f 35.000. Behalve een bedrag van f 15.000 voor herstelwerkzaamheden aan de Pyro- technische Werkplaatsen, wordt een tweede termijn van f 100.000 aange vraagd voor de aanleg van een trans portbaan ten behoeve van de Mijnen- magazijnen. In de 1000-tons brandstof tank op de strekdam moet een cen trale-verwarmingsinstallatie worden aangebracht, opdat de schepen ook 's winters zonder bezwaar olie kunnen laden: de kosten hiervan worden op f 50.000 geraamd. Voorts staat f 1.000.000 op de begro ting voor het aanbrengen van nood zakelijke electrische voorzieningen. Het voedingsnet moet worden uitge breid, walaansluitingen moeten worden gemaakt, gelijkrichterstations met wal aansluitingen moeten worden gemaakt, eA. Magazjjnsdienst In de loop van 1949 is de Marine- magazijnsdienst tot stand gekomen. Alle voorraadmagazijnen van de Ko ninklijke Marine zijn daarmee in één dienst opgenomen, waardoor beheer en administratie werden gerationali seerd. De vijfde termijn (van f 600 000) van de bouwkosten der Centrale Ma gazijnen nabij het Bassin komt op deze begroting voor. De overbrenging van de inventaris van Rotterdam naar Den Helder vindt geleidelijk voort gang. Ook de Rijkswerf heeft een ge deelte van deze magazijnen in ge bruik. „Argis" De artillerie-gevechtsinformatieschool „Argis" in de voormalige Oostbatterij heeft gebrek aan ruimte. De bestaan de gebouwen zijn zodanig in beslag genomen door de opgestelde appara ten, dat ruimte voor het lesgeven in theoretische vakken, en voor opslag nagenoeg ontbreekt. Voor de bouw van enkele lesbarakken (naast de reeds in aanbouw zijnde „plotschool") en de nodige magazijnruimte is op f 200.000 gerekend. Ook voor de uitbreiding van het instrumentarium van „Argis" zijn fondsen uitgetrokken, terwijl voor de aankoop van instructiefilms f 170.000 nodig wordt geacht. Marine-Wakerscorps. Het ligt in het voornemen om de be waking van de gebouwen, werkplaat sen, magazijnen en terreinen der Ko ninklijke Marine waar mogelijk op te dragen aan burgerpersoneel. Daartoe zal het z.g. Marine-Wakerscorps worden georganiseerd, waarvoor bijna f 600.000 op deze begroting is uitgetrokken. Het personeel van de Werfpolitie zal bij dit bewakingscorps worden ondergebracht, evenals een aantal employé's van de Centrale Magazijnen, de Autowerkplaats en enkele andere takken van dienst. Marine-Cantine. Naarmate de concentratie der Marine vordert, wordt ook de behoefte aan een behoorlijke marine-cantine steeds meer urgent. De totale bouwkosten van een flinke cantine worden geschat op f 600.000. Thans wordt een eerste ter mijn van f 300.000 aangevraagd. Besluiten wij dit eerste uittreksel met enkele losse cijfers: voor perso neelsuitgaven ten behoeve van de Rijkswerf is uitgetrokken ƒ6.897.000 (vorig jaar f5.642.300), voor de aan koop van materialen voor de Rijks werf f3.700.000 (vorig jaar f3.200.000). voor personeelsuitgaven ten behoeve van het Koninklijk Instituut f 1.147.500 (vorig jaar f 1.067.250) en voor mate riële uitgaven ten behoeve van het Koninklijk Instituut ƒ608.000 f vorig jaar f661.500). Het totaal der in dit overzicht aan gehaalde posten, alle rechtstreeks op Den Helder betrekking hebbend, be draagt rond 25 millioen gulden. In ver houding met het totaal-bedrag der be groting, zijnde f 312.813.220 (waarvan rond f 80.000.000 is bestemd voor aan bouw en aanschaffing van schepen en vaartuigen) een zeer belangrijk per centage, waarbij nog geen rekening is gehouden met de bedragen die in an dere posten zijn verwerkt. Zonder meer is wel duidelijk, dat de keuze van Den Helder als voornaamste basis der Ko ninklijke Marine voor onze stad en haar bevolking van de grootste beteke nis is. XJ J V Ruwe kerels hebben onze stad gisteren weer eens in die echte romantische sfeer gebracht. Ze kwamen met de trein, met oude wagens en in beschilderde voer tuigen, wier kleuren al van verre schreeuwen: „Het circus komt!" Aan de H. A. Lorentzstraat, waar Jos Mullens zijn tenten opslaat, staarden tientallen paren kinderogen naar de veelkleurige affiches en de lachende clownkoppen op de wagens. Het was ongewoon druk in deze buurt. Er stond een agent om toe te zien dat het verkeer geen gevaar liep, maar de jeugd hield zich rustig en bleef op een afstand, want de kleuters moesten niets hebben van die circus mannen die elkaar harde woorden naar het hoofd smeten. Deze kerels hebben geen tijd om naar een kleine lachende krullebol om te zien; het is nog maar kort dag en dan komt de eerste voor stelling! Maar het waren niet alleen kinderen die van het schouwspel aan de Lorentz straat genoten. Nee, ook ouderen kwa men nieuwsgierig een kijkje nemen in die razende circusmolen. De wagens werden opgesteld en de eerste paaltjes verdwenen in de grond. waar enige tijd later een grote tweemaster moest verrijzen. Men vroeg zich langs de straat af of dit nu het échte circus was. Een oud mannetje wist er alles van. Het echte paardenspul van vroe ger is het al lang niet meer, vertelde hij. Er is nog zaagsel in de piste, er zijn een paar grappenmakers en er ko men paarden, maar.... En het man netje schudde het hoofd. De jongeren lachten hem uit, want circus is circus al mag er iets verdwe nen zijn van vroeger, uit die goede oude tijd. Er was nog niet zo erg veel te zien op het terrein waar vanavond prach- tig-opgetuigde paarden hun rondjes draaien en de mensen schateren om de grollen van de Babusio's. De nieuws gierigen aan de los- en laadplaats van de Spoorwegen hadden het beter ge schoten. Daar kon je de leeuwen horen brullen en als je op je tenen ging staan zég je ze ook. En vanavond gaat het gebeuren. Het orkest speelt de openingsmars en dan presenteert Willie Mullens zijn paar den Zaagsel vliegt om de oren van de mensen op de voorste banken en men weet dat er weer een circus is. Jos Mul lens in Den Helder; hij is welkom. Aethercontact tussen tanker en gemeentelijk lyceum Gistermiddag omstreeks één uur Nederlandse tyd verliet de tanker „Cistula" van de oliemaat schappij Corona (dochteronderneming van de Bataafse) de haven van Singapore op weg naar Pladju. Dat was voor de bemanning van de „Cistula" niets bijzonders, want zij hebben het tra ject PladjuSingapore vipe-versa reeds menigmaal afgelegd. Maar gis termiddag moet toch op het tank schip een feestelijke stemming hebben geheerst, want de Wereldomroep P.C.J. in Hilversum riep „het schip van de week", en dat was ditmaal de „Cistula". Misschien herinnert de lezer zich, dat de „Cistula" indertijd werd ge adopteerd door het gemeentelijk ly ceum te Den Helder. De leerlingen hebben sindsdien de verrichtingen van deze tanker met meer dan normale belangstelling gevolgd, en vooral on der de vorige commandant werden vele dikke brieven gewisseld. Maar nog nooit was het voorge komen dat er een aethercontact tus sen schip en school werd gelegd. Tot gistermiddag! Want de directie van de maatschappij had ook een lyceum deputatie uitgenodigd, om een radio- groet naar de „Cistula" te zenden. De heer J. Norder, de aardrijkskun deleraar, trok met Jeanne Donker uit 5 b en Jan Schouten uit 4 a naar de KRO-studio, waar zij bijzonder gastvrij werden ontvangen. Zü mochten meewerken aan het programma, dat gistermiddag om kwart over drie en gisteravond om kwart voor negen speciaal voor de bemanning van de „Cistula" werd uitgezonden in de ultra-korte golf. De omroeper (de heer G. Weitzel) sprak een korte inleiding uit, „Ac- cordeola" speelde een prettig mu ziekje, de familileden konden de op varenden groeten, waarna tenslotte het Helderse trio aan de beurt was. Uit naam van alle lyceïsten wer den de hartelijke groeten en de beste wensen via de aether naar de „Cis tula" gezonden, en de bemanning werd opgewekt eens spoedig een par tijtje dikke brieven naar de Hoofd gracht in Den Helder te sturen. Met de leraren en leerlingen van het ly ceum zijn wij belangstellend naar de eerstvolgende zending, want dan kunnen wij verenemen, hoe het schip van deze week het programma heeft ontvangen. „Humanitas" houdt collecte Op Zaterdag 1 October houdt de afd. Den Helder van de vereniging voor maatschappelijk werk „Humanitas" haar jaarlijkse collecte ten behoeve van het fonds „Makkerhulp". De vereniging „Humanitas" is werk zaam op alle terreinen van het maat schappelijke werk (steunverlening, kinderbescherming, reclassering, gezins zorg enz.) „Humanitas" wil de ont spoorde medemens met raad en daad terzijde staan en hem helpen, het juiste spoor terug te vinden. Daarvoor is geld nodig, veel geld. Daarom wordt een beroep op onze stadgenoten, hier bij naar vermogen te helpen en a.s. Za terdag op royale wijze de belangstel ling te demonstreren. De nood is groot Ieder die in de gelegenheid is, bij het collecteren behulpzaam te zijn, kan zich hiervoor op bovengenoemde dag ver voegen in de bovenzaal van het café Sandqerse aan het Koningsplein, alwaar vanaf 9 uur des morgens bestuursleden van „Humanitas" aanwezig zijn. Nadere inlichtingen zijn te bekomen bij het secretariaat, Krugerstraat 43 alhier. Haastige spoed Een paar jongens .komend van de Boerhaavestraat, reden de Brakke- veldweg op, en gaven daarbij een paar meisjes, die de straat wilden over steken, geen gelegenheid dat te doen De meisjes gaven tenminste geducht commentaar. De éne jongen luisterde ernaar, de andere reed door. Toen de één z'n vriend weer wilde inhalen zetten hij flink vaart en lette slecht op, zodat een witgejaste fietsjongen. die vanuit de Violenst'aat de Brak- keveldweg wilde oprijden, pardoes geramd werd. De haastige jongeman duikelde over de grote mand heen en temidden van de pakjes kon hjj weer overeind krabbelen. De witte jas van de ander slierde ook over de straat stenen. De beide jongelui konden lo pend naar huis, want de fiets met de mand had een gekronkeld voorwiel en de andere flets was min of meer opgevouwen. Op kruispunt aangereden Eergisteravond omstreeks half zes reed een 15-jarig meisje vanuit de Sluisdijkstraat de Overweg op. Van af de Parallelweg kwamen tekeltjker- tijd een jongen en een meisje fiet sen, die nogal slingerden, zodat de jongedame het verstandig vond uit te wijken. Daardoor kwam ze ongeluk kig in aanraking met een haar ach-L teropkomende motorfiets; ze viel en met een lichte hersenschudding moest zij naar het ziekenhuis worden ge bracht. Er was hier geen sprake van schuld. Twee corvetten op weg naar Nieuwediep Heden zullen twee korvetten van de Kon. Marine, die verscheidene jaren dienst in de Indonesische wateren ach ter de rug hebben, uit Indonesië naar Nederland vertrekken. Het zijn Hr Ms. „Ceram" onder bevel van luite nant ter zee der eerste klasse J. Toe set en Hr. Ms. ..Batjan" onder bevel van de luitenant ter zee R. M- Eibers. De schepen maken de thuisreis via het Suezkanaal volgens het volgende reis schema: vertrek Tandjong Pnok 29 September, 7/9 Oct. te Colombo, 20/21 Oct. te Adn, 29 Oct. te Port Said, 2/6 Nov. te Malta, 11/12 Nov. te Gibraltar, 19 Nov. aankomst te Den Helder. Hr. Ms. „Ceram" en „Batjan" beho ren tot de acht korvetten, die medio 1946 door de Kon. Marine van de Aus tralische Marine zijn overgenomen voor patrouillediensten in de Indone sische wateren. De ,3atjan" is al eens eerder in Nederland geweest, n.1. van 18 Novem ber 1947 tot 28 Mei 1948, in welke pe riode het schip een grondige repara tiebeurt kreeg op de Rijkswerf te Den Helder. Daarna vertrekt het weer naar Indonesië. Hr. Ms. „Ceram" komt voor het eerst in het vaderland. Stadgenoten aan boord van Hr. Ms. „Tjerk Hiddes" De uit West-Indie thuisvarende tor- pedobootjager Hr. Ms. „Tjerk Hiddes wordt onder commando van de luite nant ter zee der le klasse H. C. J. Coumou op Zaterdag 1 October 's mor gens om tien uur in de Rotterdamse haven verwacht. Aan boord bevinden zich onze stadgenoten: sergeant machi nist P. Brandi, Joubertstraat 24; ma troos eerste klas J. W. H. Donkersloot, Goversstraat 61; majoor-kok A. H. T. E. M. Beussen, Violenstraat 45; majoor ziekenverpleger A. van Beek, Toren dwarsstraat 11; stoker eerste klas O. Meeldijk, Oostslootstraat 51; kwartier meester C. L. Zewald, Jacob v. Heems- kerckstraat 84; stoker eerste klas C. P. Faas, Hector Treubstraat 44; sergeant machinist J. E. K. Huizinga, Tuinstr. 44. Kleine vergrijpen en een soda-mysterie De kantonrechter behandelde Dins dagmiddag allemaal kleine zaakjes en één „affaire" van grotere omvang. De kleinere misdrijven waren voor de rechter aanleiding, door middel van een boete het verantwoordelijkheidsgevoel der betrokkenen te prikkelen. In de sfeer van deze verdrietelijkheden viel het soda-mysterie een tikkeltje uit de toon. Daar was een Helderse grossier, B., die een partij sodaloog had geleverd aan een Helmondse winkelier. De keu ringsdienst van waren had echter haar scherp vastgesteld, dat de sodaloog geen sodaloog was, omdat de samen stelling niet deugde. De heer B. had het product betrokken van een Zaanse fabriek, die de vaten meestal recht streeks in opdracht van B. naar diens afnemers doorzond. De fabriek noemde het een „onthardingsmiddel", en ook de heer B. zeide, de naam sodaloog nimmer te hebben gebruikt. De man uit Helmond verkeerde in ieder geval in de veronderstelling, dat hij de aller kostelijkste sodaloog had ontvangen. Inderdaad'kon hier sprake zijn van een misverstand, en de grossier B. kreeg dan ook de geringe boete van tien gulden. De inbeslaggenomen vaten mochten aan de Helmondse winkelier worden teruggegeven. (f De gisteren te Alkmaar gehouden landbouwdag werd ook ditmaal tot een hoogtijdag. De verschillende tentoon stellingen trokken duizenden bezoekers. De (beruchte) Friese brug te Alk maar werd door een rijnaak geramd en dientengevolge 15 cm. ontzet. Q De gemeenteraad van Alkmaar zal over gaan tot de benoeming van een com missie die de mogelijkheid van ver betering der toegangswegen naar de Kaasmarkt in studie zal nemen. De kaasmarkt telde deze zomer 180.000 be zoekers. De gemeenteraad van Hoorn heegt geen communisten benoemd in de raads commissies. Te Beverwijk is een algemene cul turele commissie gevormd, welke zich voortaan ook zal belasten met de or ganisatie van de jaarlijkse concerten der Haarlemse Orkest Vereniging. Zij verheugt zich in de daadwerkelijke steun van organisaties en bedrijven. Q Uitgeest wordt filmstad. Zaterdag zal burgemeester P. v. d. Ven in het voor malige belastingkantoor de studio van het filmbedrijf „Hollandia" openen. Na een diensttijd van 23 jaar heeft de heer D. Tijms Jbz. afscheid genomen als dijkgraaf van de polder Oostzaan. De stand in de Zaanse hengelcom- petitie is momenteel: karper 81, bra sem 581A, snoek 116 en snoekbaars 85 cm. Zaandam krijgt ingaande Zon dag 16 Oct. de beschikking over stads bussen, waarvan de exploitatie in han den is van de MEA en de firma Does uit Landsmeer. Tussen Haaks en Kuitje De „Queen Wilhelmina" is gis termorgen uitgevaren naar de Zeeuw se wateren. Het week-end wordt weer in Nieuwediep doorgebracht. De „Bankert" kwam gistermid dag op de re?. Het schip zal nog en kele dagen oefenen en loopt Vrijdag binnen. De „Van Spegck" wordt Zater dag op de werf in dienst gesteld en komt Maandag in de Buitenhaven te liggen. Het is morgen hoog water om 0.40 uur en 13.30 uur en laag water om 7.15 uur en 19.30 uur. De tempe ratuur van het zeewater was 17.6 graden Celsius. De „Noordholland" maakt sleepreis naar Indonesië De sleepboot „Noord-Holland" van Bureau Wijsmuller is gistermiddag om één uur uit IJmuiden vertrokken met op sleeptouw het voor de sloop be stemde Griekse stoomschip „Doris", dat naar Brugge moet worden gebracht. De „Noord-Holland" vertrekt dan van Brugge naar Southampton om een on derdeel van een z.g. Mulberry-haven (lang 200 voet en breed 60 voet) te ha len. Het is bestemd Om nabij Pladju in de Musi-monding (Sumatra) dienst te doen als steiger voor tankschepen Vrijdag aanvaardt de „Noord-Holland' de lange sleepreis. PERSONALIA Tot schrijver (tijdelijk) der directe belastingen, invoerrechten en accijnsen, is benoemd de heer P. Mosk, alhier, voordien werkzaam op arbeidsovereen komst. J-JET LIJKT een barre tijd geleden, dat ik als pril mannetje mijn linnen schoenen uitschopte op één van Java's glibberige bergpaden. Omdat tien te nen nu eenmaal meer houvast kunnen krommen uit een spiegelglad opper vlak, dan een paar rubberzolen. Het is niét zo lang geleden, dat ik m'n „field shoes", maat 43 (breed), met de veters aan elkaar gebonden om mijn nek hing. Om precies dezelfde reden En het was een prettige gewaarwor ding de slib weer tussen mijn tenen te voelen slurpen na al die jaren. Al deed het minder aangenaam aan, dat de do rens af en toe zonder enige omslag door mijn schuchtere voetzolen drongen. Tempora mutantur et nos mutamur in illis. Vroeger plachten althans de zwak kere stekeligheden zich gedwee te bui gen onder mijn vereelte tred. En toch, ondanks het prikkend onge mak, heb ik op dit zwerfpartijtje in de bergen, Java voor het eerst weer zó er varen als in vroeger en onbezorgder dagen. Uit de sfeer van mijn jeugd vormde zich weer het beeld dat ik nog voor ogen had, toen ik landde op het vliegveld van Batavia. Maar dat kort daarna verminkt was en vergruizeld in de storm van realiteit Het beeld van een land, waar de vre digheid zijn stempel drukte op het le ven. In de loom zinderende hitte van de middag lokte het koeren van de duiven langs dezelfde sawah's, waar nu zo vaak het staccato hameren van automatische wapens de stilte in stuk ken breekt. Deze tocht echter was geen patrouille. Om mij heen niet, als anders tot de tanden gewapende makkers. Maar vrolijke jonge kerels en meisjes, in een korte vacantie uitrustend van de zware taak in de broeiende kuststrook. Nu pas kon ik mij volledig bewust wor den van de koele en onbeschrijflijk zuivere wind, die, of oorlog of vrede, zal blijven waaien langs de hellingen van Java's bergen Langs die hellingen omlaag bruist het water over de berg- keien, tot het zijn kracht soms ziet ver vloeien in een glad, groenigblauw meer tje, zoals er zich, na moeizame tocht langs de rotsbedding, één voor ons uit strekte. Het lag onverstoorbaar te dro men in de beslotenheid van donkere, ruige wanden, die leefden door het eindeloze zingen der cicaden. Wij zaten tevreden aan de oever, moe van het springen van steen op steen, terwijl de wolken traag en liefkozend streken over het doffe, gladde water- opervlak. Tot de eerste regenvlagen, vegend over het plotseling rimpelende water, ons deden vluchten naar een rieten afdakje. Enkele Sudanese vis sers, eveneens voor de regen schuilend, hurkten, huiverig in hun sarongs ge wikkeld, om het scherp rokerige hout vuurtje, waarop het één of ander ge recht werd gaargestoofd. Ze keken met jeamuseërde toegeeflijkheid naar dit gezelschap verdwaasde Europeanen, dat lustig zingend bij elkaar zat en de weersomstandigheden niet zo pessimis tisch scheen op te nemen. Op de terugweg naar de vrachtwa gen, die ons gebracht had naar het punt van uitgang, heb ik mijn schoenen niet meer aangetrokken. Ik kan nog die modder tussen mijn ttenen voelen glib beren. Ik zie de wagen weer terughot- sen en bolderen langs de smalle berg- weggetjes, waar de takken, zwaar van vocht en regen, zwiepend langs de hoof den veegden. De druppels spatten ons om de oren, omdat de schauffeur bal dadig door alle plassen reed. Het geur de scherp en vochtig naar van regen doordrenkte aarde. En tussen die uit gelaten troep balanceerde ik mee in de dansende en springende laadbak, terwijl we het deden weerkaatsen te gen de bergwanden in steeds" herhaald en schallend refrein; „Give me five minutes more1!" THEO VAN ES. zeer gedupeerd, maar vanaf heden kunt U mij terugvinden voor ver koop van UURWERKEN en MA CHINES en reparatie daarvan op RUYGHWEG 154 TEL. 2170 Goede service Uitreiking Commandeurs kruis aan vice-admiraal Pinke De H. v. K„ de heer H. Lovink, heeft gisteren op het terrein van de marine kazerne „Weltevreden" het comman deurskruis in de orde van de Neder landse Leeuw uitgereikt aan vice- admiraal A. S. Pinke. Alle manschappen van de Kon. Ma rine, voorzover te Batavia en te Tand jong Priok aanwezig en beschikbaar, stonden in carré aangetreden. Het mu ziekcorps van de Marine-luchtvaart dienst uit Surabaja zorgde voor de mu ziek. Talrijke militaire autoriteiten ook buitenlandse burgerlijke auto riteiten en leden van de federale rege ring waren aanwezig. In een lange re devoering eerde de H. v. K. de bin nenkort aftredende vice-admiraal, een afstammeling van het echte zeemansge slacht, een zoon van admiraal Pinke, die vlootvoogd was tijdens de eerste wereldoorlog. De H. v. K. sprak over zijn staat van dienst als marineofficier en noemde in het bijzonder de thuis vaart van de „Van Galen" in Mei 1940, toen hij de aanval leidde te Rotterdam. Voorts memoreerde hij het werk van de vice-admiraal tijdens de twee poli tionele acties, zeggend, dat alles vlot liep met weinig middelen. De heer Lo vink eindigde met er op te wijzen, hoe het marine-personeel de admiraal volg de en zeide: „Zij volgden de vlootvoogd in zijn goede voorbeeld. De hoge on derscheiding van U, admiraal, is ook de onderscheiding van al Uw onderge schikten". Loodscommissaris Hoogen Stoevenbeld met pensioen Op 1 October zal de heer H. J. Hoo gen Stoevenbeld, voorzitter van de Broederschap van commissarissen van hef Loodswezen, de dienst met pensioen verlaten. Gedurende 36 jaren werkte hij, eerst als adjunct-commissaris en later als commissaris, te Maassluis, IJmuiden, Terneuzen, Antwerpen, Am sterdam en Rotterdam. Overmorgen: „Koning Voetbal"! Zaterdagmiddag om kwart over drie kunnen de Helderse sportmensen in de Witte bioscoop kennis maken met de veel besproken en geroemde instruc tieve film „Koning Voetbal". Abe Len stra, Faas Wilkes, Henk Schijvenaar, Kick Smit, Arie de Vroet en Piet Kraak demonstreren alle mogelijke oefeningen en Aad van Leeuwen levert commen taar. De Hejderse Sportraad biedt de sportbeoefenaars een prachtige gelegen heid de „groten" aan het werk te zien. Volgens telegrafische mededeling van het ministerie van Oorlog is dpi. sol daat Klaas Veenbaas uit Hippolytus hoef, in Indonesië tengevolge van een auto-ongeluk om het leven gekomen. Hij overleed in het hospitaal te Cherl- bon. Het bekend worden van dit tra gisch bericht heeft diepe deernis ge wekt. Klaas stond in het dorp als een flinke jongen bekend. Hij was kantoorbe diende bij de Boerenleenbank, en was vlot en sympathiek in de omgang. Hij trok er met zijn vrienden vaak op uit en 'as een minnaar van de natuur. Heel het dorp treurt thans met de zwaar getroffen familie van Klaas Veenbaas. Duiven vlogen naar Quievrain De J?uiyenvereniging „De Luchtpost" L!'erlngen heeft haar laatste wed- i van dit seizoen gehouden en Tftl Quievrain, Frankrijk. De afstand was 295 km. Er namen 24 dui ven aan deze laatste wedvlucht deel. wm van de eerste duif was .u T.er per minuut. De uitslag was G N' Helsl00t i-2; O- Ed^n 3; G. Pathuis 4—5.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 2