HIN
dames en jongere meisjes
Abonneert u op dit blad
DANSEN
DE MUZE EN HET MEISJE
Cultureel Nieuws
Onze TAXI's zijn NIET DUUR!
SANDERSE TEL 2 8 67
Moedertje-lief
dat doet
hun zo goed!
Noorse Levertraan
AMSTERDAMS PODIUM
De Stichting voor de Landbouw:
Geen wonderen, maar veel nuttig werk
BRUILOFT?
FEESTGEBOUW
MOUT ON
PIET SCHMIDT
^Hm'Jormen
NU niet morgen
Nutsspaarbank!
MEER SPEK EN HAM!
FA. LIEVE CO., VLAARDINGEN.
KOUSENATELIERS
DEN HELDER
Op Donderdag 10 October a.s.
in de MARINE CANTINE
Tk Tl Th GENEESMIDDELTECEN
MW.MW.mW. HUIDAANDOENINGEN
BEKENDMAKING!
JOH. B. GEELS,
Belangrijk bericht v. kaalhoofdigen.
JOH. B. GEELS,
2° EEX ENKELE MAAL GEBEURT HET, dat de Muze zélf uit haar verre,
blauwe rijk, tussen de hemel, de sterren en de wolken, neerdaalt, en een
mensenkind, een jong artlst, aanraakt. Zulk een opperst levensmoment be
leefde een paar weken geleden een jong meisje ln Amsterdam, op het eerste
podium des lands: in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Die avond ging
voor het eerst Shakespeare's Midsummer-Night's Dream en enkele uren
voordat het wijnrode Wagnerdoek voor een uitverkocht huls gehaald zou
worden sloeg het noodlot toe ln de rijen der dramatis personae. De vertolk
ster van de Puck-figuur, naast Theseus, Deroetrius, Oberon en Titania een
der eerste, voornaamste rollen, werd zo ernstig ziek, dat haar optreden on
mogelijk werd. Dit was niet minder dan een ramp. In de eerste plaats omdat
het ondenkbaar was 't besproken-ultverkochte huls zijn entrèe-blljetten te
laten inwisselen, maar daarnaast omdat het uitgesloten geacht moest worden
een enigszins ingespeelde plaatsvervangster te vinden. En ten slotte: er rest
ten nog slechts enkele uren voor de première. Men zocht, ln wanhoop, con
tact met de leiding der Amsterdamse Toneelschool. Daar was een meisje,
waarvan men zei, dat het talent had. En dat meisje had gestudeerd in de
Midsummer-Night's Dream. Wel, de directie van het gezelschap had geen
keus en aanvaardde het risico. En die avond stond het meisje Lichtveld op
dat barbaars grote toneel van de eerste schouwburg des lands, ln de stre
ling, schittering en gloeiing van de schijnwerpers, terwijl meer dan duizend
©genparen zich aan haar vasthechtten.
Het meisje bleek, ondanks gebrek
aan ervaring, routine, ondanks haar
PR WAS MOED voor nodig om te
doen wat dat meisje Lichtveld die
avond deed. Dat was iets anders dan
de moed van een ogenblik bravour.
Het had niets te maken met de moed
van het avontuur, dat enkele momen
ten duurt. Neen, dit was een gans
andere soort moed. De moed van de
beginneling, wier hart vol is van aar
zeling. en angst, van koorts en ver
bijstering, en die het toch waagt uren
lang de nachtmerrie en kwelling van
duizend ogenparen te doorstaan. Dat
is moed!
En ziet! Men zegt, dat de Goden
diegenen verblinden, die ze vernieti
gen willen, maar men zegt ook, dat
de Goden hen helpen, die moed bezit
ten. Toen dat meisje in die verbijs
terende wijde ruimte van het toneel
verscheen, ontstellend jong en timide,
vervuld van vrees en twjjfel of zjj
met zo weinig jaren en zo luttele er
varing dat gruwzaam ogenmonster ln
'die donkere onderwereld van de zaal
zou kunnen bedwingen, tomen en ver
murwenzieop dat uiterst
ogenblik daalde de Muze neer van
haar hoge plaats, zo ver van de we
reld der mensen liefelijk en onaards,
vol tederheid, meedogen en ontferming
over zoveel moed in zo jong een hart.
Wat er tussen die twee, de Muze en
het meisje, is geweest, dat weet er
geen. Maar dat meisje speelde die
avond de rol van haar leven en die
avond zal haar in herinnering blijven
als de allerschoonste van de weinige
jaren, die ze oud is en waarschijnlijk
als de ;choonste in de vele jaren, die,
(want dat .mogen wij hopen) nog zul
len komen.
jeugd ook, de figuur die zij had uit te
beelden volledig te kunnen beleven.
En zij deed meer. Zij creëerde een
Puck, die onvergetelijk werd voor
heel dat grote, verwende, veeleisende
première-publiek. En er brak, aan het
einde van die Midsummer-Night's
Dream, een jubel los, waarvan de
weerklank alle jaren van haar leven
in dat meisjeshart hoorbaar zal ble
ven. Als de kostelijkste, verrukkelijk
ste echo van een allerkostelijkst
levensmoment.
Ik hoorde, dat het meisje Lichtveld,
toen het doek voor de laatste maai
was neergesuisd, 't bewustzijn verloor.
Vrienden verzorgden haar en toen ze
zichzelf weer was waren daar alleen
nog tranen. Maar dat zullen wel tra
nen zfln geweest, die met verdriet
niets uitstaande hadden, denk ik.
ZULKE DINGEN gebeuren soms in
een mensenleven. Diet dingen zijn de
poëzie en het sprookje in het leven
van een kunstenaar. En de kunst.e
naars vertellen er elkaar van, ze zijn
er vol van. Omdat ten slotte iedere
kunstenaar diep in zijn hart altijd van
zoiets wonderlijks en toverachtigs
droomde en droomt. Omdat zo zelden
de Muze afdaalt tot de kinderen, die
haar kunst belijden. Haar kinderen,
die zo te sloven en te zwoegen hebben
voor zo weinig geld en een zo schamel
succes. Hun voorrecht, hun onneem
baar privilege, is dat ze mogen dro
men, fantaseren en illusionneren over
zulke dingen, die zo zeldzaam zijn als
witte raven. De mensen achter het
voetlicht geloven het niet en halen
hun schouders op. De mensen kennen
alleen de artisten van de glanzende
tijdschrift-foto's, van de kranten
plaatjes. De mensen horen alleen van
het enkele, duurbevochten succes.
Nooit van de trieste regeimaat der
teleurstellingen en mislukkingen. De
mensen kennen alleen de artist, die
er kwam .Die glorieert op de front
pagina van Life in Amerika of op die
van Cinema Theater in Nederland.
De mensen horen alleen het applaus
en zien alleen de bloemen. En niets
weten de mensen van al die tranen en
misère, die vaak het meest eigene be
zit van artisten uitmaken. Beklaag
hen niet! Ze willen niet anders en ze
kunnen niet anders. Ze kunnen het
tóch niet laten. De weg van een artist
ligt reeds gebaand op het moment, dat
hij in 't leven stapt. Vandaar dat men
spreekt van „geboren artisten". Alles
ligt gereed voor hem. De bloemen en
't applaus, de tranen en de desillusies.
DE STADSSCHOUWBURG in Am
sterdam is voor velen, die voor het
voetlicht werken, een hels laborato
rium, waarin zij met heel hun hart en
heel hun lichaam dat mysterieuze eli
xer pogen te brouwen dat de mens be
tovert en hem dat gene geeft dat heet:
kunst. Vaak mislukt de proef, meestal
ontbreekt deze alchimisten de laatste
dosis van die zeer speciale stof, de
laatste magische letters van die meest
magische formule. Maar als stof en for
mule worden gevonden onstaat een
ogenblik van groot en diep geluk. Kon
men zo'n moment vasthouden, kon men
zo'n ogenblik met fellebei z'n handen
en z'n hart grijpen, zodat men het al
tijd behouden kon. Voor later, als het
leven weer vergrauwt en verschaalt,
voor de dagen van twijfel, moedeloos
heid en teleurstelling, waarvan er vele
in een mensenleven zijn.
Maar die momenten zijn niet te hou
den. Als snelle nachtvogels zijn ze, die
wegwieken eer men de hand er naar
kan uitsteken en wier donkere schadu
wen zich oplossen in alle ander donker
te om ons heen.
Zulke momenten waren er die avond
in de Stadsschouwburg op het Amster
damse Leidseplein. Ook die waren niet
vast te houden. Alleen de herinnering
eraan mogen wij bewaren. De herinne
ring aan 'n meisje dat haar hart weg
schonk aan de mensen. De herinnering
aan ogenblikken van overstelpend geluk
en mateloze vreugde.
Laat ons dankbaar zijn dat herinne
ring onvervreemdbaar is in deze wereld
waarin men zo weinig het zijne kan
noemen.
ANTHONY VAN KAMPEN.
pE BEKENDE POPPENFILMS van
Joop Geesink, de creatieve en com-
n.erciële leider van de filmstad „Dolly
Wood" in Duivendrecht bij Amsterdam,
maken steeds meer opgang. De Belgen
en Fransen roemen de originaliteiten
en oorspronkelijkheid van Geesinks
producten en het zal niet lang meer
duren of „Dolly Wood" krijgt in Parijs
er. Brussel dependances. Voorts bestaat
ei een intensief contact met de Ver.
Staten. Op het ogenblik wordt er in de
Puivendrechtse studio ko'ortsachtig ge
werkt aan filmpjes, die slechts één mi
nuut duren en door Amerikaanse za
kenlieden voor de televisie gebracht
rullen worden.
Uit Hollywood komen minder aange-
rame berichten. Alle „niet noodzake
lijke" arbeiders in de filmstudio's van
Uetro-GoM-.-Mayer zullen worden
ontslagen, omdat deze filmmaatschappij
tengevolge van de devaluatie in Europa
een inkomstenvermindering vreest van
dertig procent.
Door de Franse producenten Gilbert
Bernard en George Damas, specialisten
in het vervaardigen van culturele films,
wordt te Salzburg een film opgeno
men over de geschiedenis en het land
schap van Salzburg.
^ALLY BUTTERWORTH, EEN ex
pert in gramofoonplaten te New
York heeft een drie en dertig jaar oude
gramofoonplaat in bezit gekregen van
de tenor Enrico Caruso. Caruso maakte
deze plaat in 1916 louter voor zijn ge
noegen. Van deze plaat werden slechts
zes copieën gemaakt. Caruso zong bij
deze opname de aria „Vecchia Zimar-
ra" uit Puccini's „Bohème". Aan deze
plaat is de volgende merkwaardige ge
schiedenis verbonden: Tijdens de op
voering van de Bohème in Philadelphia
in Januari 1916 verloor de bas Andrea
de Segurola zijn stem. Caruso zong toen
voor hem tussen de coulissen de be
wuste aria, zonder dat het publiek dit
merkte. Om te bewijzen, dat hij dit ge
daan had, zong Caruso drie weken la
ter het lied voor de gramofoonplaat.
Vóór het nieuwe seizoen begon, zijn
alle Hongaarse theaters, operagebou
wen, music halls en circussen genatio
naliseerd. Dit onder het motto, dat „de
Hongaarse theaters en andere instellin
gen voor de ontspanning van de massa
moeten meehelpen om het culturele
peil en de ideologische opvoeding van
het Hongaarse volk omhoog te bren
gen".
WU hebben Ir. G. F. Royackers, de
algemeen secretaris van de Stichting
voor de Landbouw in Den Haag, bereid
gevonden enige aspecten van de lan
bouw te belichten. De Stichting, die in
1945 is gevormd, heeft zich in de eerste
jaren van haar bestaan door tal van
moeilijkheden moeten heenworstelen.
„We kunnen zeker nog niet zeggen,
dat we er al zijn", zo vertelde de heer
Ro/ackers, „maar zelfs wanneer we op
alle bezwaren acht geven, kan gezegd
worden, dat hier een novum is, dat nie
mand meer zou willen missen.
Er is een samengaan tot stand ge
bracht tussen alle werkgevers en werk
nemers, zoals zich dat niemand in het
eerste jaar van haar bestaan had kun
nen voorstellen. Zij, die wonderen van
de Stichting hebben verwacht, zullen
misschien teleurgesteld zijn, maar we
kunnen in deze paar jaar toch op ver
heugende resultaten wijzen. Deze liggen
zowel op economisch als op sociaal ter
rein. De Regering, die aanvankelijk
niets had willen doen, heeft tenslotte
85 millioen gulden uitgetrokken als te
gemoetkoming voor de door de prijzen-
bepalingen der Overheid in bepaalde
gebieden of bedrijfssectoren veroor
zaakte minder goede bedrijfsuitkom-
steu Hiervan profiteerden vooral de
boeren op de lichte zandgronden en de
veehouders.
Positie landbouw versterkt.
In economisch opzicht is de positie
van de landbouw door de vorming van
de Stichting over de gehele linie ster
ker geworden. Vóór de oorlog was er
incidenteel wel overleg tussen de be
trokken partijen, maar men werkte
toch meestal afzonderlijk. Het was voor
de Overheid vi. ger erg gemakkelijk
om bepaalde gewenste maatregelen ach
terwege te laten of onaangename maat
regelen te treffen, omdat door de be
langhebbende partijen lang niet altijd
één lijn werd getrokken en verschillen
de belangen 'en groeperingen gemakke
lijk tegen elkaar konden worden uitge
speeld. Nu is het prestige van de Stich
ting wel zó groot geworden, dat haar
stem bij maatregelen betreffende land
bouw steeds wordt gehoord, omdat
ieder wel weet, dat de Stichting voor
de Landbouw de gehele agrarische be
drijfstak vertegenwoordigt. Een succes
op economisch terrein was het beroep
op de Volksvertegenwoordiging in 1948.
Niet het geringst zijn ook de resulta
ten, die op sociaal "ebied zijn bereikt.
Door samenwerking zijn eerst de va-
cantietoeslag en onlangs nog de pen
sioenregeling voor de landarbeiders tot
stand gekomen, waardoor de achter
stand van deze groep werkers ten op.
zichte van de industriearbeiders mede
is verkleind.
Als de P.B.O. tot stand komt.
En wat de naaste toekomst betreft,
we zijn er niet veer meer van af, dat
voor de Landbouw een P.B.O., een pu.
bliekrechtelijke bedrijfsorganisatie, tot
stand zal komen. Een ontwerp van wet,
de z.g. raamwet voor de publiekrechte-
lijke bedrijfsorganisaties is thans bij de
Volksvertegenwoordiging in behande
ling. Als deze wet van kracht wordt,
kr de landbouw zelf met een wetsont
werp voor het Landbouwschap komen.
Het georganiseerde agrarische bedrijf»,
leven Zal dan zelf verordenende be-
voegdheid bezitten en onder een zeker
toezicht van boven af allerlei vérstrek-
voeren.
kende beslissingen kunnen nemen, die
in het belang van de landbouw als ge
heel zijn en dat deze ook zelf zal uit-
„Zal dit een wezenlijke verandering
betekenen? Eigenlijk wordt de Stich
ting dan toch een verlengstuk van de
Overheid?"
„Hierover bestaan verschillende op
vattingen", antwoordt de heer Royac
kers, „die natuurlijk thans reeds in de
Kamer bij de behandeling van de raam
wet opgeld doen."
Tot de vraagstukken, waarin het
Landbouwschap regelende bevoegdheid
kan krijgen, behoren o.a. maatregelen
ter uitvoering van de gezondmaking
van het vee en gewassen, van produc
tieregelingen op de bedrijven en vooral
van sociale maatregelen. Vele dezer za
ken vallen tot nu toe onder de bemoeie
nis van het Ministerie van Landbouw,
Visserij en Voedselvoorziening.
Of de Landbouwvoorlichting ook aan
het Landbouwschap zal worden overge
dragen is iets, waarover nog weinig valt
te zeggen. In Denemarken is dit bijv.
steeds een taak van de organisaties ge
weest, waarvoor dan een subsidie uit
de staatskas wordt gegeven.
VERHOGING SPOORWEGABONNE
MENTEN BLIJFT GEHANDHAAFD
Op vragen van het Tweede Kamer
lid de heer Gortzak (CPN) betreffen
de de verhoging van de obonnements-
tarieven van de Nederlandse Spoor
wegen heeft de minister van Verkeer
en Waterstaat geantwoord, dat hij geen
aanleiding kan vinden, op de verleen
de goedkeuring van de tariefsherzie
ning terug te komen.
QOOCHELKUNSTENAAR
Internationaal
bekroond
SARPHATISTRAAT 321
Amsterdam, Tel. 58681
k
TAXI LQUWE
AHJEUERUR.1 TEL.3I67 DEN HELDER
Ook 's nachts
SPECIALE TARIEVEN
voor ritten buiten de stad.
Bij vonnis van de Ar-
rondissements-Rechtbank te
Alkmaar d.d. 29 September
1949 Is verklaard in staat
van faillissement de N.V.
SPREKEND PAPIER, ge
vestigd en kantoorhouden-
de te Schagen, Landbouw-
straat 8, met benoeming
van den E.A. Heer Mr. R.
W. J. C. van den Wall Bake
tot Rechter-Commissaris en
van ondergetekende tot
Curator.
Alkmaar,
30 September 1949.
Kantoor: Nassauplein 41.
De Curator:
Mr. A. W. L. BONDAM.
SPOORGRACHT 40.
*~~ïïloderf\e kleermakerij
Ruyghweg 74 - Tel. 3176
Elke dag
voor 't slapen gaan een lepel Noorse levertraan!
Recht van lijf en leden en bestand tegen kwalen en kwaaltjes - zó is de
jeugd die met Noorse levertraan wordt grootgebracht. Dit heilzame natuur
product bevat de natuurlijke vitaminen A en D, die voor een gezonde groeikracht
en de vorming van een sterk beendergestel onontbeerlijk zijn. Het maakt
tevens weerbaar tegen infecties, die langdurig gesukkel tot gevolg kunnen
hebben. In de gure maanden is de behoefte aan Noorse levertraan het grootst.
Laat het daarom van nd tot Mei een goede gewoonte voor' Alle kinderen
zijn: Elke dag voor 't slapen gaan een lepel Noorse levertraan(Een gewoonte
die óók volwassenen véél goed zal doen
de natuurlijke
vitaminen bron
zij uw leuze, vooral
als gij ook een
Spaarbankboekje
wilt nemen bij de
LEERT ESPERANTO! Corres-
pondeert met de gehele wereld.
Meldt U aan als cursist. Inlich
tingen: Herzogstraat 40.
Varkens, die dagelijks een kleine hoeveelheid
LIEVE'S BLOEDPOEDER door het voeder ont
vangen, groeien verbazend snel. Uw wintervoor
raad spek en ham is daardoor verzekerd.
F ABRIKANTE
Agent: K. Jellema, Zwinweg 42, Anna Paulowna
wy kunnen nog enige
(vanaf 14 jaar) plaatsen ln onze moderne ateliers.
Laat U door onze Personeelafdeling Janzenstraat 1
voorlichten over de aantrekkelijke aanvangsvoor-
waarden.
Geopend: Elke werkdag van 8.00 tot 12.00 uur en van
13.30 tot 17.30 uur.
Het medekomen van een der ouders van jongere
meisjes wordt zeer op prijs gesteld.
.jTADSRITTEN 1.minimum 20 ct. per k.m.
VAN 'GALENSTRAAT 117.
1#
Krobberi verergen de kwool en maakt
U ontoonboor. Bestrijdt de oorzaak van
uw ondragelijke last en folterende jeuk.
Neem direct de heldere D.D.D.-vloeistof
die diep in de poriën doordringt en
de ziektekiemen doodt, zodat de Md
zich kon herstellen.
Het Ned. Genootschap voor Haarhygiène (sec
tie van de Ned. Bond v. Natuurgeneeskundige
inrichtingen onder leiding van Artsen) maakt
bekend, dat de heer Joh. B. Geels is aangesteld
voor het rayon Alkmaar van gen. Genootschap.
Het publiek wordt aangeraden ter voorkoming
van haaruitval zich uitsluitend te wenden tot
Oudegracht 281 Telef. 352» Alkmaar
Haarspecialist, gediplomeerd onder medisch toe
zicht.
Naast onze bewerking met de nieuwste appa
raten waarmede wy een intensieve doorbloeding
der hoofdhuid bereiken en de ergste haaruitval
bunnen stopzetten, kunnen wy nu ook kaal
hoofdigen, by wie de haarkiemen nog in leven
zp, het haar terug geven.
Oudegracht 231 - Telef. 352» Alkmaar
Gedipl. haarspecialist waarborgt U een
doeltreffende behandeling.