Onze so daten komen spoedig terug
Koninklijke Marine zal binnen een jaar uit
R.I.S. houdt zeggenschap over de
mogelijkheid van geldzendingen
In New York gaat men een nieuwe
burgemeester kiezen
Indonesië worden teruggetrokken
Tot zolang „gasten op het grondgebied van bevriende
mogendheid". - De mannen van het K.N.I.L. kunnen
gaan dienen onder Sukarno
Geen nieuwe richtlijnen
voor de teeltregeling
Gevestigde rechten der
Nederlanders in principe
erkend
De handel en de financiën
Gratis adverteren!
Gangster Costello man op de achtergrond
SCHADUW VAN HET SAMENWONEN
Stroom van kleine misdaden
Klachten komen
aan de lopende band
Voor de Jantjes zal geen Nederlandse
taak in de Archipel meer bestaan
De overdracht van de
basis Surabaja
Het
nieuwe
boek
WOENSDAG 2 NOVEMBER 1949
tariseerde burgerambtenaren, ressorte
rende onder het departement van Oor
log over in dienst van de RIS.
NEDERLANDSE
MISSIE
MILITAIRE
Ten aanzien van de Nederlandse landstrijdkrachten zegt de overeenkomst van
de R.T.C. dat zij zo spoedig mogelijk uit Indonesië worden teruggetrokken dan
Wel gereorganiseerd. Ingevolge de overdracht der souvereiniteit berust de ver
antwoordelijkheid voor de in- en uitwendige veiligheid van Indonesië bij de
souvereine regering van de RIS. Bij het terugtrekken der onder Nederlands be
vel staande landstrijdkrachten zullen de betrokken Nederlandse en Indonesische
„stanties in onderlinge samenwerking zorg dragen dat de militaire territoriale
verantwoordelijkheid op ordelijke wijze wordt overgedragen.
Leden van de strijdkrachten welke
op het moment van de souvereiniteits-
overdracht in Indonesië aanwezig zijn
en gevormd en uitgerust zijn door of
onder het gezag der Ned.-Indonesische
overheid, kunnen volgens nader te be
palen regelen worden overgenomen
in de krijgsmacht der R.I.S.
De onder Nederlands bevel staande
strijdkrachten hebben de positie „van
gasten die zich bevinden op het grond
gebied van een bevriende regering",
welke alle mogelijke faciliteiten le
vert.
Met ingang van het tijdstip van de
souvereiniteitsoverdracht wordt een
reorganisatie uitgevoerd, welke in de
eerste plaats ertoe zal strekken de
daarvoor in aanmerking komende le
den van de door Ned.-Indonesische
overheid gevormde en uitgeruste troe
pen de gelegenheid te geven zo spoe
dig mogelijk naar de krijgsmacht der
R.I.S. over te gaan.
Het militair personeel van het KNIL
dat niet overgaat in staatsdienst van
Nederland of de RIS, wordt ontslagen.
Zij die in vaste dienst zijn en recht kun
nen doen gelden op pensioen, ontvang-
gen pensioen. Zij, die in vaste dienst
zijn en geen aanspraak kunnen maken
op pensioen doch een voor pensioen
geldende diensttijd van 15 jaren of
/neer, ontvangen een pensioen berekend
volgens een aparte regeling.
Op het tijdstip der souvereiniteits-
ovrdracht gaan de al dan niet gemili-
De taak van de Nederlandse militaire
missie bestaat uit medewerking ver
lenen aan de regering van de R.I.S. bü
de opbouw en de opleiding van de
strijdkrachten, alsmede adviserend op te
treden in vraagstukken van militaire
aard. De overeenkomst inzake de mili-
tk're missie wordt aangegaan voor een
periode van drie jaren. Zij kan verlengd
worden.
In geval van onteigening, nationali
satie enz. c.q. naasting staat de Repu-
blik Indonesië Serikat transfer toe van
de schadeloosstelling c.q. naastings-
prijs binnen drie jaren na de datum
van het ontstaan van het recht op de
schadeloosstelling c.q. naastingsprijs.
(Van onze Haagse redacteur).
De hoofdafdeling Tuinbouw van de
Stichting voor de Landbouw heeft na
een uitvoerige bespreking over de al
gemene richtlijnen voor de teeltrege
ling als haar mening uitgesproken
zo vernemen wij dat de teeltregeling
voor het jaar 1950 moet blijven bestaan
en dat hiervoor vrijwel dezelfde richt
lijnen kunnen gelden als vóór 1949.
Wat de fruitteelt aangaat besloot zij,
dat een commissie van deskundigen op
dit gebied zal nagaan, of het wenselijk
is de richtlijnen voor de vergunningen
te herzien, zowel wat de redactie als de
uitvoering ervan betreft.
Concessies en vergunningen
Ten aanzien van de erkenning en
herstel van de rechten, concessies en
vergunningen, naar het recht van Ned.-
Indie (Indonesië) bevoegdelijk ver
leend en nog van kracht op de datum
der souvereiniteitsoverdracht, neemt
de RIS als uitgangspunt dat deze wor
den erkend. De RIS behoudt zich echter
het recht voor een onderzoek in te
stellen ten aanzien van belangrijke
rechten, concessies en vergunningen,
verleend na de 1ste Maart 1942, welke
de economische politiek der RIS kun
nen beïnvloeden.
Er zal rekening worden gehouden
met de toestand die geschapen is door
het feit, dat gedurende de Japanse be
zetting en de daarop volgende re
volutieperiode, ondernemingsgronden,
waarvan de aanplaqtingen waren ge
rooid ten behoeve van voedsel-verbouw
dan wel woonerven, zijn geoccupeerd
door de bevolking gedurende de be
zetting met toestemming van de Ja
panse autoriteiten en dat in bepaal
de gevallen het ontnemen van die gron
den aan de betrokken bevolking zon
der meer en teruggave daarvan aan de
betrokken ondernemingen, te grote on
rust zou verwekken en dat zulk een
teruggave veelal onmogelijk is. Elk ge
val zal afzonderlijk worden beoordeeld
en er zal naar een voor alle partijen
aanvaardbare oplossing worden ge
zocht.
De mogelijkheid dat bedrijven van
openbaar nut, zoals spoor- en tram
wegen cn andere utiliteitsbedrjjven
door de R.I.S. zullen worden gena
tionaliseerd, hetgeen dan langs de
weg van onteigening c.q. naasting zal
geschieden, zal geen invloed hebben
°P het herstel van de, rechthebbenden
in de feitelijke uitoefening van hun
recht.
Aan rechten, concessies en vergun
ningen zai slechts kunnen worden ge
tornd in het algemeen belang, langs
de weg der minnelijke schikking met
de rechthebbenden en indien deze niet
tot stand komt, door onteigening te
algemenen nutte. Tot onteigening,
nationalisatie, opheffing, gedwongen
afstand of overgang van zaken of
rechten zal niet worden overgegaan
dan te algemenen nutte volgens wet
telijk geschreven vorm van proces en
bij gemis aan overeenetemming
tussen partijen tegen voorafgeno-
ten of verzekerde schadeloosstelling
door de rechter te bepalen op de wer
kelijke waarde van het ontnomene,
één en ander volgens voorschriften
bij de wet te bepalen.
De bedrijven en ondernemingen zul
ten hun medewerking verlenen aan
zakelijk verantwoorde samenwerking
Wet en inschakeling van Indonesisch
kapitaal.
Nederlandse staatsburgers, rechtsper
sonen, producten, schepen en andere
objecten genieten in Indonesië niet
Minder gunstige behandeling dan die
van enig derde land. Vreemdelingen
van alle naties zullen gelijke rechten
Senieten in de deelname in de handel
Met Indonesië en in de economische
activiteit en de industriële ontwikke
ling in dti land. Echter erkent de RIS
dat ten volle rekening behoort te wor
den gehouden met de bizondere be
langen van de Nederlr.ndse staatsbur-
Sers en rechtspersonen binnen Indone
sië.
Samenwerking voor wat handel met Europa betreft
Ten aanzien van de financiële betrek
kingen tussen de twee landen zegt de
overeenkomst van de R.T.C. dat Neder
land en RIS ieder voor zich zullen
streven naar een gezond monetair
systeem, zich daarbij baserend op de
beginselen, tot uitdrukking gebracht in
de Bretton Woods overeenkomsten.
Over wijziging van de wisselkoers
van de munteenheden van Nederland
en de RIS zal tussen de beide landen
voorafgaand overleg worden gepleegd.
Onder voorbehoud staat de R.I.S.
transfer van gelden naar Nederland
toe: a. ten behoeve van bedrijven, uit
makende 'n actieve Nederlandse inves
tering, voor cr.a. de noodzakelijke uit
gaven in Nederland ten behoeve van
het bedrijf in Indonesië; de bijdragen
aan fondsen voor pensioens-, invalidi-
teits-, weduwen- en wezen- en andere
sociale voorzieningen t.b.v. het perso
neel, een en ander voorzover de pre-
miën en bijdragen noodzakelijk zijn
tot dekking van uitkeringen aan Ne
derlanders; rente en contractueel ver
schuldigde aflossing van in Nederland
ten behoeve van het bedrijf in Indo
nesië geleende gelden; de jaarlijkse
winsten en de afschrijvingen volgens
goed koopmansgebruik; van dividen
den, voor ->vat betreft passieve inves
teringen van uit Nederland; aan le-
vensverzekéringsmaatschappijen voor
premiën, e.d.
Aan in Indonesië werkzame of
werkzaam geweest zijnde Nederlan
ders voor hun spaargelden, alsmede
voor de bedragen bestemd voor het
onderhoud van buiten Indonesië ver
blijvende pensonen, tot wier onderhoud
zij wettelijk of moreel gehouden zijn;
ten behoeve van in Indonesië werk
zame of werkzaam geweest zijnde Ne
derlanders c.q. hun nabestaanden, die
buiten Indonesië verblijven, voor pen
sioen, verlofstracterrnnten en andere
dergelijke periodieke sociale uitkerin
gen.
De Republik Indonesia Serikat be
houdt zich het recht voor om t.a.v. de
in het eerste lid bedoelde transfers
'van gelden zodanige beperkingen aan
te leggen, welke zij noodzakelijk acht
in verband met haar deviezenpositie.
Terzake van deze beperkingen zal tus
sen de Republik Indonesia Serikat en
Nederland vooral overleg plaatsvin
den
Handelsbetrekkingen.
De regeringen van Nederland en de
RIS dragen de uiteindelijke verant
woordelijkheid voor hun eigen handels
politiek, zowel wat betreft het binnen-
als het buitenland, luidt de Overeen
komst verder en zij stelt vervolgens dat
„gebaseerd op deze beginselen een vrij
willige samenwerking tussen beide lan
den in hun buitenlandse handelsbe-
trekkingen tot gemeenschappelijk voor
deel kan strekken", in verband waar
mede nauw contact en voortdurend be
raad tussen beide landen zal worden
gehouden. Elk van beide partijen zal
zich nauwkeurig rekenschap geven van
de economische belangen waarvoor de
ander de verantwoordelijkheid draagt.
Historisch hebben nauwe economische
betrekkingen tussen Europa en Azie in
het algemeen, en tussen Nederland en
Indonesië in het bijzonder, steeds, en
tot op dit ogenblik bestaan. Als gevolg
der historie, heeft Nederland aanzien
lijke economische en financiële belan
gen in Indonesië, waarmede de RIS
naar behoren rekening zal houden.
Ten aanzien van de landen van Europa
zullen Nederland en Indonesië op han
delspolitiek gebied samenwerken. In het
laatste kwartaal van 1950 zal omtrent
een voortzetting van deze samenwerking
en de wijze waarop, opnieuw overleg
worden gepleegd, waarbij beide par
tijen vrjj zijn opnieuw hun standpunt
te bepalen.
Bij de onderhandelingen met derde
landen treden Nederland en Indonesië,
hoewel twee afzonderlijke delegaties
vormend, tegenover het derde land ge
coördineerd op.
De op het tijdstip der souvereiniteits
overdracht geldende handels - en mone
taire overeenkomsten zullen, voorzover
deze op Indonesië betrekking hebben,
door de regering van de RIS worden
overgenomen en uitgevoerd. Ten aan
zien van het handelsverkeer tussen Ne
derland en Indonesië zijn beide landen
bereid een systeem van wederkerige
voorkeursbehandeling in overweging
te nemen.
De voor de periode 1 October 1949
tot 1 October 1950 opgestelde modus
vivendi (thans te noemen handelsac-
coo-rd) wordt voorshands door beid-
landen aanvaard.
Tenslotte wordt in deze, afdeling aan
bevolen dat Nederland een harjdels-
vertegenwoordiging benoemt bij de
Nederlandse Hoge Commissaris in In
donesië en omgekeerd de RIS een
soortgelijke vertegenwoordiging bij de
Indonesische Hoge Commissaris in Den
Haag, teneinde onderling nauw con-
Voor onze jongens
uit Indonesië
Ons volk verkeert terecht in zorg
over de vraag, of er straks vol
doende werkgelegenheid bestaat
voor onze militairen, wanneer zij
weldra in duizendtallen uit Indo
nesië in het vaderland terugkeren.
Het betreft hier een hoogst ern
stige zaak. welke aller aandacht
verdient
De Verenigde Noordhollandse
Dagbladen willen in dit opzicht
een bijdrage leveren door voor
elke gerepatrieerde militair de
gelegenheid te openen, tweemaal
kosteloos een advertentie te plaat
sen, waarin werk wordt gevraagd
Deze advertenties, waarvan de
grootte hoogstens 20 m.m. mag
bedragen, worden geplaatst in
een afzonderlijke .ubriek in alle
zeven edities van de V.N.D. en be
reiken dus het gehele gebied van
Noordholland boven het Noordzee-
kanaai.
Bij aanbieding van de adverten
ties zal de betrokkene een bewijs
dienen te overleggen, waaruit
blijkt dat hij gerepatrieerd mili
tair is. Hij kaD de advertenties
desgewenst tegelijk voor achter
eenvolgende plaatsingen pgeven
dan wel deze met tussenpozen
aanbieden.
Van onze correspondent in New York)
y IN NEDERLAND gaat nooit naar de stembus om een burgemeester te kiezen.
Den Haag bestudeert 's mans antecedenten, wikt, beslist en voor u het weet.
brengt het kinderkoor de nieuwe functionaris een aubade. De Amerikaan zou
dat niet „slikken". Zelfs in een grote stad als New York, waar de burgemeester
dan maar een van de 14 millioen zielen is, wil men hem zelf zien en horen, des
noods op film of televisie, en persoonlijk beslissen of dit nu de man is aan wie
men het wel en wee der burgerlijke gemeente wil toevertrouwen. Deze ver
kiezingen betekenen optochten, campagnes, met vieze papiertjes bestrooide
straten en modderbaden van oratorisch gescheld. Maar de Amerikaan vergeet
gauw. Hij moge ontzaglijk opgewonden zijn over de kansen van de huidige
burgemeester Bill O'Dwyer tegenover zijn voornaamste tegenstander Newbold
Morris, maar mocht laatstgenoemde het winnen, dan wordt zijn gezag zonder
meer en zonder morren aanvaard.
tact tussen de economi.cne
der regering te onderhouden.
organen
DE SCHULDENREGELïNG
De laatste afdeling dezer overeen
komst stelt vast welke schulden door
de RIS worden overgenomen en welke
niet. In de eerste plaats dan neemt de
RIS alle interne schulden op de datum
der souvereiniteitsoverdracht over. Zij
neemt voorts over een aantal geconso
lideerde leningen, de schuld aan derde
landen (Amerika, export-importbank,
Australië en Canada) en een aantal
schulden aan het Koninkrijk der Ne
derlanden tot een totaal van 1,3 milli-
ard, doch een externe schuld aan Ne
derland wordt niet terugbetaald. De
RIS aanvaardt de verantwoordelijkheid
voor betaling van rente en aflossing
van de overgenomen schulden. Ten
slotte is vastgesteld dat het bepaalde in
deze overeenkomst uitsluitend betrek
king heeft op Nederland.
Dit jaar is de belangstelling voor dit
duel (er zijn nog meer candidaten in
de strijd maar hun kansen zijn nihil)
vooral groot, omdat op de achtergrond
van de strijd een „gangster" zetelt, die
zelf beweert van niets te weten, doch
wiens activiteit in de laatste jaren her
haaldelijk onderzoeken en nasporingen
heeft gevergd. Frank Costollo is de. in
deftige costuums geklede, geheimzinni
ge figuur, die men iedere middag tegen
lunchtijd in de duurste restaurants kan
aantreffen in gezelschap van vooraan
staande politici. Men zou zeggen: als
deze man zo verdacht is, of zo onschul
dig als hij zelf beweert, waarom is hij
dan steeds in gezelschap van hen. die
de lakens uitdelen?
Indien wij het antwoord wisten, zou
een van de grootste mysteries van deze
grote stad zijn opgelost. De kwestie is
namelijk dat niemand weet wat de fi
guur van Frank Costello in het stads
leven precies betekent. En zij, die het
en. zwijgen er over. Costello zelf
laart herhaaldelijk, dat zijn relatie
met de politici zuiver „zakelijk en
vriendschappelijk is". Hetgeen alles
verklaart en niets.
Wie is Costello?
Costello is Italiaan van geboorte. In
zijn jonge jaren werd hij twee maal ge
arresteerd wegens het overvallen van
restaurants. Beide keren werd hij met
een voorwaardelijke straf opnieuw de
straat opgestuurd. Zijn reputatie droeg
er toe bij hem een gevangenisstraf van
(Van onze correspondent te
Amsterdam)
politie en justitie kunnen er van mee
spreken: het afnemen van de zwar
te handel, als gevolg van distributie
opheffing, heeft de misdaad op onrust
barende wijze geactiveerd. Roofover
vallen, aanrandingen en inbraken zijn
aan de orde van de dag, het leven is
onveiliger geworden. Maar de politie
van de hoofdstad wordt dagelijks nog
met een ander probleem geconfron
teerd: dc kleine misdaad, het dagelijks
conflict in een door samenwoning over
belaste woning, dat soms zijn ontlading
vindt in een belediging of scheldpartij,
maar ook bij voortduring in mishande
ling. Aan één afdelings-bureau der Am
sterdamse politie, waar wij ons licht
eens gingen opsteken, vernamen wij
dat het gemiddelde aantal aanklachten
per week tien bedraagt.
„In het begin is alles koek en ei",
vertelt ons een politieman, „de mensen
krijgen inwoning, ófwel door het
C.B.H. (Centraal Bureau voor de Huis-
Voor de beveiliging ter it. van In
donesië zal ingevolge van de sc :v-rei-
niteitsoverdracht de RIS uitsluitend
verantwoordelijk zijn. Voor de Kon.
Marine als Nederlands apparaat zal
geen Nederlandse taak in Indonesië
bestaan, weshalve de Kon. Marine uit
Indonesië zal worden teruggetrokken.
De Nederlandse regering is bereid
op verzoek van de regering van de
RIS steun te verlenen bij de uitoefe
ning van de taken ter zee voorzover de
RIS nog niet in staat is deze taken met
eigen middelen te vervullen. Deze
steun is van aflopend karakter. De Ne
derlandse regering is eveneens bereid
op verzoek steun te verlenen bij de op-
bouw van ci(ï Indonssische marins.
De termijn waarbinnen de Neder-
landse zeestrijdkrachten uit Indonesië
zullen worden teruggetrokken wordt
op één jaar gesteld tenzij de rege
ringen in onderling overleg anders be
slissen.
Gedurende de periode van terugtrek
ken kan ot> verzoek de Nederlandse
marine de" volgende taken verrichten:
steun aan maritieme organen van de
RIS belast met patrouillediensten, mij-
nenopruimdiensten, hydrografie en
steun met onderdelen van de Marine-
luchtvaart.
De Nederlandse regering is bereid op
de dag der souvereiniteitsoverdracht
twee korvetten der Kon. Marine in
eigendom over te dragen aan de RIS.
Voorts is de Nederlandse regering be
reid verder een tweetal korvetten als
mede ander varend en vliegend mate
riaal over te dragen. Tenslotte is de
Nederlandse regering bereid om een
jaar na de overdracht der souvereini
teit een torpedobootjager aan de rege
ring van de RIS over te dragen. De
zakelijke voorwaarden waaronder de
ze overdrachten zullen geschieden zul
len onderwerp van nader overleg zijn
tussen de deelgenoten.
De eigendommen van de Neder
lands-Indonesische regering gaan over
naar de regering van de R.I.S. De
regeringen zullen zo spoedig mogelijk
overleg openen over de voorwaarden
van de overdracht van de daarvoor in
aanmerking komende Nederlandse
eigendommen. De buiten de marine-
nasis Surabaja gelegen maritieme in
richtingen in Indonesië blijven voor
lopig onder beheer van de Kon. Ma
rine. In gemeenschappelijk overleg
wordt geleidelijk het beheer overge
dragen aan de marine van de R i s
Met in aanmerkingneming van het
volgende: a. de maritieme inrichtingen
moeten blijven functionneren om een
goede taakvervulling ter zee te waar
borgen; b. onafhankelijk van de vraag
of de marine van de R.I.S. dan wel de
Kon. Marine een inrichting beheert,
blijft de inrichting functionneren ten
behoeve van de R.I.S. en van de on
derdelen der Kon. Marine, welke '.n
Indonesië aanwezig zijn op grond van
deze overeenkomst.
Bij de vervulling van hun taak Voe
ren de eenheden van de Kon. Marine
de Nederlandse vlag en oorlogswim
pel en de vlag van de R I S.
Een afdeling zeemacht van de mili
taire missie (waarover hieronder) zal
oii verzoek van de regering van dg
R.I.S. worden uitgezonden tot steun bij
de opbouw van de Federale Marine.
Surabaja wordt overgedragen
De marinebasis Surabaja omvat het
land en watergebied benevens zich
daarop bevindende werven, kampen,
havens, vliegvelden, etablissementen,
installaties als anderszins welke liggen
binnen de begrenzing als aangegeven
op een bijgevoegde kaart. Op het tijd
stip van de overdracht van de souve
reiniteit wordt de basis marinebasis
van de RIS.
De beheerder van de basis is verant
woordelijk voor handhaving van orde
en veiligheid binnen de basis. Hij is
hierin verantwoordelijk aan de minis
ter van defensie van de RIS. Het bij
de Kon. Marine in dienst zijnde burger
personeel wordt bij de overdracht van
de souvereiniteit overgenomen door de
RIS. De kosten van de Kon. Marine in
clusief het Corps Mariniers, komen ten-
laste van Nederland gedurende de pe
riode van terugtrekking.
l-tlnnon vestin§'> omdat zij ruimte over hebben,
Dinnen ofwel doordat zij zelf hun inkomen wat
willen vergroten door een kamer te
verhuren. Maar gewoonlijk beginnen
de moeilijkheden al na een paar weken,
soms over de keuken, waar men om
beurten koken moet, soms over de vuil
nisbak, een aanleiding schijnt er altijd
te zijn. En dan nog iets. Mensen die
eindeloos zoeken om een paar kamers
met kookgelegenheid te vinden, accep
teren het eerste het beste dat zij krij
gen kunnen, ook wanneer zij de huur
veel te hoog vinden. Na twee maan
den beginnen zij te mokken en lopen
naar de Prijsbeheersing. Een ambte
naar komt kijken, stelt dikwijls een te
hoge huur vast, zodat de prijs wordt
verlaagd. Maar nu is het hek van de
dr>m. Want U voelt wel. in het betref
fende huis heersen haat vn nijd en men
zint op wraak. Op zekere dag valt de
klap en het eindigt via een bureau bij
de politie-rechter. Ziet U dat stapeltje
dossiers? Allemaal aanklachten, balans
van één week. Hier, dit is al een bij
zonder onsympathiek geval; een man
die zijn eigen zuster aanklaagt wegens
verduistering van een stofzuiger. De
zuster is getrouwd, de man niet. Die
twee mensen hebben in de bezettings
tijd samen alle ellende meegemaakt,
die denkbaar is. Tot het concentratie
kamp toe. Ze zijn er doorgekomen en
gingen samenwonen na de bevrijding
Van het beheersinstituut kregen zij een
inboedeltje ter leen, er was ook een
stofzuiger bü en de man was er ver
antwoordelijk voor. Toen de zuster
trouwde en ook haar man zün intrek
nam, begon de ellende al, want die
twee zwagers konden niet met elkaar
overweg. Er kwamen kinderen, maai
de man van de zuster had geen werk.
Ten einde raad nam ze op zekere dag
de stofzuiger en ging die belenen, juist
toen het beheersinstituut de inventaris
wilde terughebben. Resultaat: aanklacht
w-gens verduistering tegen een eigen
zuster"
Onze zegsman bladert in allerlei dos
siers: een cavalcade van het kleine,
menselijke leed, voortvloeiend uit be
narde omstandigheden.
..In de meeste gevallen proberen wij
te sussen, dat ligt voor de hand. Het
liefst brengen wij de mensen weer tot
elkaar en een enkel maal lukt dat ook
wel. Maar in de meeste gevallen is de
haat te diep geworteld en dan wil de
beledigde partij doorzetten. Harde klap
pen zijn schering en inslag, soms wordt
er iemand van de trap afgegooid en
het gevolg is duidelijk: in de helft van
alle gevallen kom je de uitdrukking
„lichamelijk letsel" tegen"
Op dat ogenblik wordt er zenuw
achtig geklopt en er komt een juffrouw
van middelbare leeftijd binnen, die on
middellijk onze politieman aanklampt:
,.U weet toch die vent en die vrouw
die ik heb moeten nemen. Nou. ze zijn
er van door en ze hebben alles ver
nield. mijn gordijnen, het bed, de cra-
pauds en er is van alles weg, mijn-
neer!"
De inspecteur kijkt mij aan met een
veelzeggende blik. En vóór ik weg ga
zegt hij: „Zolang die woningtoestand,
die je gerust een woning-wantoestand
noemen kan. zo blijft asl hij nu is. zo
lang zullen wij handen vol werk hou
den Een erfenis van de oorlog en
één die heel moeilük te beheren is"
tien maanden te bezorgen, toen hü een
jaar later met een vuurwapen werd
aangetroffen, waarvoor hü geen ver
gunning bezat. Dit is de enige keer, dat
Costello op water en brood heeft ge
zeten. Hij is nog ettelijke malen voor
het gerecht gedaagd. Hij heeft zelf er
kend in de tijd der „drooglegging" al
coholische dranken de stad te hebben
binnengesmokkeld hij had een vloot
van twaalf gepantserde raceboten voor
dit doel onderhouden en te hebben
gedistribueerd. Dat was een strafbaar
feit. Maar de jury, die over zijn geval
een uitspraak moest doen, kon het on
derling niet eens worden en dat bui
tenkansje stelde Frank op vrije voeten.
Hij is ook door de Amerikaanse rege
ring voor Justitia geroepen wegens ont
duiking van 800.000 belastingen. Maar
men kon de overtuigende bewijzen er
niet van aanvoeren.
Hij is thans de „hersens" van een net
werk van gok-apparaten, die men hier
„eenarmige bandieten" noemt. Het is
niet moeilijk om het raderwerk van de
machine zo te stellen, dat zij slechts bü
hoge uitzondering winst uitbetaalt. In
tal van staten zijn deze apparaten ver
boden. Klaarblijkelijk vond een aantal
andere staten het voordeliger de ma
chines niet op de brandstapel te zetten:
zij brengen aanzienlijke belastingen op.
Niettemin blijft er voor Costello vol
doende over. Zijn inkomen uit deze
bron wordt geschat op twee millioen
per jaar.
Politieke beloningen.
Costello is er nu van „beschuldigd"
ook de hersens van het stadsbestuur
van New York te zün en de grote en
geheimzinnige man achter de schermen
te spelen. Als altijd wordt dit ontkend,
zowel door Costello, als door burge
meester O'Dwyer, die de reputatie
heeft zo eerlijk te zün als dat in de
Amerikaanse stedelijke politiek slechts
mogelijk is.
Men moet niet vergeten: Amerika
huldigt openlijk het stelsel der politie
ke beloningen. De vrienden van de
nieuwe burgemeester, die zijn campag
ne hielpen financieren en hem anders
zins steunden zijn verzekerd van sleu
telposities, die zij of zelf, of door hun
vrienden kunnen laten bezetten.
Amerikanen herinneren zich, dat
Costello in 1943 zijn invloed heeft aan
gewend bij de Democratische partij om
een van zijn persoonlijke vrienden voor
te dragen als rechter. Thomas A. Aure-
lio, ook een Amerikaan van Italiaanse
afkomst, was inderdaad de officiële de
mocratische candidaat en werd geko
zen. Het is duidelijk en de praktijk
heeft dit bewezen, dat Costello Aurelio
aan de leiband had als gold het een
fox-terrier. Aanklachten tegen Costel-
lo's vrienden verdwenen bij Aurelio,
van zijn ruime bevoegdheden gebruik
makend om zaken uit te stellen tot in
het oneindige. Later werd een gramo-
foonplaat gevonden, waarin Aurelio
aan Costello zijn „eeuwigdurende loy
aliteit" had toegezegd.
Aurolio is sinds lang verjaagd. En
bij iedere nieuwe verkiezing in New
York wüzen de tegenstanders van de
Democratische partij op dit voor de
partij niet zo heel eervolle koehandel
tje met Costello. „Als ze het toen kon
den doen. waarom zouden ze er dan
nu voor terugschrikken", zeggen de te
genstanders der Democraten. Deze insi
nuatie is zolang Costello in zijn
zwijgen blüft volharden moeilijk te
weerleggen. Al gelooft het merendeel
van de burgers, dat de afloop van de
affaire Aurelio voldoende elementen
van een wijze les bevat om herhaling
te voorkomen.
Henriette Brey schreef met haar
boek „O Jeruzalem, als ik u ooit ver
gat" een boeiende roman over het leven
der Joden in de tijd der Babylonische
gevangenschap. Zij tekent ons het uit
geplunderde land, maar zij schrijft ook
over de nooit verflauwende hoop op
redding. Uitg. Pax, Den Haag. De
Zwitser Hugo Marti schreef zeven le
genden, die thans in Nederlandse ver
taling bij Winants te Heerlen versche
nen onder de titel „Het kerkje van de
zeven wonderen". Gaaf van taal en
prachtig van inhoud. In de reeds
befaamde Terrabibliotheek van Boom
te Meppel verscheen thans het deel over
Denemarken van de hand van dr. H.
D. de Vries Reilingh. Als we zeggen
dat dit boek niet onder doet voor de
andere, die reeds van de pen kwamen
in deze reeks, dan is dat eigenlijk de
beste lof, die we kunnen geven. Bij
Kluitman te Alkmaar zagen twee jon
gensboeken het licht, die zonder enige
terughouding kunnen worden aanbevo
len. Het zijn Barah, zoon der Boegine-
zen door Eric Lundquist en Ruiters van
de Mesa Verde door Theo Frank.
Boeiende jeugdlectuur!
In Düsseldorf wordt op het ogen
blik een tentoonstelling van moderne
Nederlandse kunst gehouden, welke
reeds te Frankort d. Main veel belang
stelling had getrokken.