Onze so daten komen spoedig terug Koninklijke Marine zal binnen een jaar uit R.I.S. houdt zeggenschap over de mogelijkheid van geldzendingen In New York gaat men een nieuwe burgemeester kiezen Indonesië worden teruggetrokken Tot zolang „gasten op het grondgebied van bevriende mogendheid". - De mannen van het K.N.I.L. kunnen gaan dienen onder Sukarno Geen nieuwe richtlijnen voor de teeltregeling Gevestigde rechten der Nederlanders in principe erkend De handel en de financiën Gratis adverteren! Gangster Costello man op de achtergrond SCHADUW VAN HET SAMENWONEN Stroom van kleine misdaden Klachten komen aan de lopende band Voor de Jantjes zal geen Nederlandse taak in de Archipel meer bestaan De overdracht van de basis Surabaja Het nieuwe boek WOENSDAG 2 NOVEMBER 1949 tariseerde burgerambtenaren, ressorte rende onder het departement van Oor log over in dienst van de RIS. NEDERLANDSE MISSIE MILITAIRE Ten aanzien van de Nederlandse landstrijdkrachten zegt de overeenkomst van de R.T.C. dat zij zo spoedig mogelijk uit Indonesië worden teruggetrokken dan Wel gereorganiseerd. Ingevolge de overdracht der souvereiniteit berust de ver antwoordelijkheid voor de in- en uitwendige veiligheid van Indonesië bij de souvereine regering van de RIS. Bij het terugtrekken der onder Nederlands be vel staande landstrijdkrachten zullen de betrokken Nederlandse en Indonesische „stanties in onderlinge samenwerking zorg dragen dat de militaire territoriale verantwoordelijkheid op ordelijke wijze wordt overgedragen. Leden van de strijdkrachten welke op het moment van de souvereiniteits- overdracht in Indonesië aanwezig zijn en gevormd en uitgerust zijn door of onder het gezag der Ned.-Indonesische overheid, kunnen volgens nader te be palen regelen worden overgenomen in de krijgsmacht der R.I.S. De onder Nederlands bevel staande strijdkrachten hebben de positie „van gasten die zich bevinden op het grond gebied van een bevriende regering", welke alle mogelijke faciliteiten le vert. Met ingang van het tijdstip van de souvereiniteitsoverdracht wordt een reorganisatie uitgevoerd, welke in de eerste plaats ertoe zal strekken de daarvoor in aanmerking komende le den van de door Ned.-Indonesische overheid gevormde en uitgeruste troe pen de gelegenheid te geven zo spoe dig mogelijk naar de krijgsmacht der R.I.S. over te gaan. Het militair personeel van het KNIL dat niet overgaat in staatsdienst van Nederland of de RIS, wordt ontslagen. Zij die in vaste dienst zijn en recht kun nen doen gelden op pensioen, ontvang- gen pensioen. Zij, die in vaste dienst zijn en geen aanspraak kunnen maken op pensioen doch een voor pensioen geldende diensttijd van 15 jaren of /neer, ontvangen een pensioen berekend volgens een aparte regeling. Op het tijdstip der souvereiniteits- ovrdracht gaan de al dan niet gemili- De taak van de Nederlandse militaire missie bestaat uit medewerking ver lenen aan de regering van de R.I.S. bü de opbouw en de opleiding van de strijdkrachten, alsmede adviserend op te treden in vraagstukken van militaire aard. De overeenkomst inzake de mili- tk're missie wordt aangegaan voor een periode van drie jaren. Zij kan verlengd worden. In geval van onteigening, nationali satie enz. c.q. naasting staat de Repu- blik Indonesië Serikat transfer toe van de schadeloosstelling c.q. naastings- prijs binnen drie jaren na de datum van het ontstaan van het recht op de schadeloosstelling c.q. naastingsprijs. (Van onze Haagse redacteur). De hoofdafdeling Tuinbouw van de Stichting voor de Landbouw heeft na een uitvoerige bespreking over de al gemene richtlijnen voor de teeltrege ling als haar mening uitgesproken zo vernemen wij dat de teeltregeling voor het jaar 1950 moet blijven bestaan en dat hiervoor vrijwel dezelfde richt lijnen kunnen gelden als vóór 1949. Wat de fruitteelt aangaat besloot zij, dat een commissie van deskundigen op dit gebied zal nagaan, of het wenselijk is de richtlijnen voor de vergunningen te herzien, zowel wat de redactie als de uitvoering ervan betreft. Concessies en vergunningen Ten aanzien van de erkenning en herstel van de rechten, concessies en vergunningen, naar het recht van Ned.- Indie (Indonesië) bevoegdelijk ver leend en nog van kracht op de datum der souvereiniteitsoverdracht, neemt de RIS als uitgangspunt dat deze wor den erkend. De RIS behoudt zich echter het recht voor een onderzoek in te stellen ten aanzien van belangrijke rechten, concessies en vergunningen, verleend na de 1ste Maart 1942, welke de economische politiek der RIS kun nen beïnvloeden. Er zal rekening worden gehouden met de toestand die geschapen is door het feit, dat gedurende de Japanse be zetting en de daarop volgende re volutieperiode, ondernemingsgronden, waarvan de aanplaqtingen waren ge rooid ten behoeve van voedsel-verbouw dan wel woonerven, zijn geoccupeerd door de bevolking gedurende de be zetting met toestemming van de Ja panse autoriteiten en dat in bepaal de gevallen het ontnemen van die gron den aan de betrokken bevolking zon der meer en teruggave daarvan aan de betrokken ondernemingen, te grote on rust zou verwekken en dat zulk een teruggave veelal onmogelijk is. Elk ge val zal afzonderlijk worden beoordeeld en er zal naar een voor alle partijen aanvaardbare oplossing worden ge zocht. De mogelijkheid dat bedrijven van openbaar nut, zoals spoor- en tram wegen cn andere utiliteitsbedrjjven door de R.I.S. zullen worden gena tionaliseerd, hetgeen dan langs de weg van onteigening c.q. naasting zal geschieden, zal geen invloed hebben °P het herstel van de, rechthebbenden in de feitelijke uitoefening van hun recht. Aan rechten, concessies en vergun ningen zai slechts kunnen worden ge tornd in het algemeen belang, langs de weg der minnelijke schikking met de rechthebbenden en indien deze niet tot stand komt, door onteigening te algemenen nutte. Tot onteigening, nationalisatie, opheffing, gedwongen afstand of overgang van zaken of rechten zal niet worden overgegaan dan te algemenen nutte volgens wet telijk geschreven vorm van proces en bij gemis aan overeenetemming tussen partijen tegen voorafgeno- ten of verzekerde schadeloosstelling door de rechter te bepalen op de wer kelijke waarde van het ontnomene, één en ander volgens voorschriften bij de wet te bepalen. De bedrijven en ondernemingen zul ten hun medewerking verlenen aan zakelijk verantwoorde samenwerking Wet en inschakeling van Indonesisch kapitaal. Nederlandse staatsburgers, rechtsper sonen, producten, schepen en andere objecten genieten in Indonesië niet Minder gunstige behandeling dan die van enig derde land. Vreemdelingen van alle naties zullen gelijke rechten Senieten in de deelname in de handel Met Indonesië en in de economische activiteit en de industriële ontwikke ling in dti land. Echter erkent de RIS dat ten volle rekening behoort te wor den gehouden met de bizondere be langen van de Nederlr.ndse staatsbur- Sers en rechtspersonen binnen Indone sië. Samenwerking voor wat handel met Europa betreft Ten aanzien van de financiële betrek kingen tussen de twee landen zegt de overeenkomst van de R.T.C. dat Neder land en RIS ieder voor zich zullen streven naar een gezond monetair systeem, zich daarbij baserend op de beginselen, tot uitdrukking gebracht in de Bretton Woods overeenkomsten. Over wijziging van de wisselkoers van de munteenheden van Nederland en de RIS zal tussen de beide landen voorafgaand overleg worden gepleegd. Onder voorbehoud staat de R.I.S. transfer van gelden naar Nederland toe: a. ten behoeve van bedrijven, uit makende 'n actieve Nederlandse inves tering, voor cr.a. de noodzakelijke uit gaven in Nederland ten behoeve van het bedrijf in Indonesië; de bijdragen aan fondsen voor pensioens-, invalidi- teits-, weduwen- en wezen- en andere sociale voorzieningen t.b.v. het perso neel, een en ander voorzover de pre- miën en bijdragen noodzakelijk zijn tot dekking van uitkeringen aan Ne derlanders; rente en contractueel ver schuldigde aflossing van in Nederland ten behoeve van het bedrijf in Indo nesië geleende gelden; de jaarlijkse winsten en de afschrijvingen volgens goed koopmansgebruik; van dividen den, voor ->vat betreft passieve inves teringen van uit Nederland; aan le- vensverzekéringsmaatschappijen voor premiën, e.d. Aan in Indonesië werkzame of werkzaam geweest zijnde Nederlan ders voor hun spaargelden, alsmede voor de bedragen bestemd voor het onderhoud van buiten Indonesië ver blijvende pensonen, tot wier onderhoud zij wettelijk of moreel gehouden zijn; ten behoeve van in Indonesië werk zame of werkzaam geweest zijnde Ne derlanders c.q. hun nabestaanden, die buiten Indonesië verblijven, voor pen sioen, verlofstracterrnnten en andere dergelijke periodieke sociale uitkerin gen. De Republik Indonesia Serikat be houdt zich het recht voor om t.a.v. de in het eerste lid bedoelde transfers 'van gelden zodanige beperkingen aan te leggen, welke zij noodzakelijk acht in verband met haar deviezenpositie. Terzake van deze beperkingen zal tus sen de Republik Indonesia Serikat en Nederland vooral overleg plaatsvin den Handelsbetrekkingen. De regeringen van Nederland en de RIS dragen de uiteindelijke verant woordelijkheid voor hun eigen handels politiek, zowel wat betreft het binnen- als het buitenland, luidt de Overeen komst verder en zij stelt vervolgens dat „gebaseerd op deze beginselen een vrij willige samenwerking tussen beide lan den in hun buitenlandse handelsbe- trekkingen tot gemeenschappelijk voor deel kan strekken", in verband waar mede nauw contact en voortdurend be raad tussen beide landen zal worden gehouden. Elk van beide partijen zal zich nauwkeurig rekenschap geven van de economische belangen waarvoor de ander de verantwoordelijkheid draagt. Historisch hebben nauwe economische betrekkingen tussen Europa en Azie in het algemeen, en tussen Nederland en Indonesië in het bijzonder, steeds, en tot op dit ogenblik bestaan. Als gevolg der historie, heeft Nederland aanzien lijke economische en financiële belan gen in Indonesië, waarmede de RIS naar behoren rekening zal houden. Ten aanzien van de landen van Europa zullen Nederland en Indonesië op han delspolitiek gebied samenwerken. In het laatste kwartaal van 1950 zal omtrent een voortzetting van deze samenwerking en de wijze waarop, opnieuw overleg worden gepleegd, waarbij beide par tijen vrjj zijn opnieuw hun standpunt te bepalen. Bij de onderhandelingen met derde landen treden Nederland en Indonesië, hoewel twee afzonderlijke delegaties vormend, tegenover het derde land ge coördineerd op. De op het tijdstip der souvereiniteits overdracht geldende handels - en mone taire overeenkomsten zullen, voorzover deze op Indonesië betrekking hebben, door de regering van de RIS worden overgenomen en uitgevoerd. Ten aan zien van het handelsverkeer tussen Ne derland en Indonesië zijn beide landen bereid een systeem van wederkerige voorkeursbehandeling in overweging te nemen. De voor de periode 1 October 1949 tot 1 October 1950 opgestelde modus vivendi (thans te noemen handelsac- coo-rd) wordt voorshands door beid- landen aanvaard. Tenslotte wordt in deze, afdeling aan bevolen dat Nederland een harjdels- vertegenwoordiging benoemt bij de Nederlandse Hoge Commissaris in In donesië en omgekeerd de RIS een soortgelijke vertegenwoordiging bij de Indonesische Hoge Commissaris in Den Haag, teneinde onderling nauw con- Voor onze jongens uit Indonesië Ons volk verkeert terecht in zorg over de vraag, of er straks vol doende werkgelegenheid bestaat voor onze militairen, wanneer zij weldra in duizendtallen uit Indo nesië in het vaderland terugkeren. Het betreft hier een hoogst ern stige zaak. welke aller aandacht verdient De Verenigde Noordhollandse Dagbladen willen in dit opzicht een bijdrage leveren door voor elke gerepatrieerde militair de gelegenheid te openen, tweemaal kosteloos een advertentie te plaat sen, waarin werk wordt gevraagd Deze advertenties, waarvan de grootte hoogstens 20 m.m. mag bedragen, worden geplaatst in een afzonderlijke .ubriek in alle zeven edities van de V.N.D. en be reiken dus het gehele gebied van Noordholland boven het Noordzee- kanaai. Bij aanbieding van de adverten ties zal de betrokkene een bewijs dienen te overleggen, waaruit blijkt dat hij gerepatrieerd mili tair is. Hij kaD de advertenties desgewenst tegelijk voor achter eenvolgende plaatsingen pgeven dan wel deze met tussenpozen aanbieden. Van onze correspondent in New York) y IN NEDERLAND gaat nooit naar de stembus om een burgemeester te kiezen. Den Haag bestudeert 's mans antecedenten, wikt, beslist en voor u het weet. brengt het kinderkoor de nieuwe functionaris een aubade. De Amerikaan zou dat niet „slikken". Zelfs in een grote stad als New York, waar de burgemeester dan maar een van de 14 millioen zielen is, wil men hem zelf zien en horen, des noods op film of televisie, en persoonlijk beslissen of dit nu de man is aan wie men het wel en wee der burgerlijke gemeente wil toevertrouwen. Deze ver kiezingen betekenen optochten, campagnes, met vieze papiertjes bestrooide straten en modderbaden van oratorisch gescheld. Maar de Amerikaan vergeet gauw. Hij moge ontzaglijk opgewonden zijn over de kansen van de huidige burgemeester Bill O'Dwyer tegenover zijn voornaamste tegenstander Newbold Morris, maar mocht laatstgenoemde het winnen, dan wordt zijn gezag zonder meer en zonder morren aanvaard. tact tussen de economi.cne der regering te onderhouden. organen DE SCHULDENREGELïNG De laatste afdeling dezer overeen komst stelt vast welke schulden door de RIS worden overgenomen en welke niet. In de eerste plaats dan neemt de RIS alle interne schulden op de datum der souvereiniteitsoverdracht over. Zij neemt voorts over een aantal geconso lideerde leningen, de schuld aan derde landen (Amerika, export-importbank, Australië en Canada) en een aantal schulden aan het Koninkrijk der Ne derlanden tot een totaal van 1,3 milli- ard, doch een externe schuld aan Ne derland wordt niet terugbetaald. De RIS aanvaardt de verantwoordelijkheid voor betaling van rente en aflossing van de overgenomen schulden. Ten slotte is vastgesteld dat het bepaalde in deze overeenkomst uitsluitend betrek king heeft op Nederland. Dit jaar is de belangstelling voor dit duel (er zijn nog meer candidaten in de strijd maar hun kansen zijn nihil) vooral groot, omdat op de achtergrond van de strijd een „gangster" zetelt, die zelf beweert van niets te weten, doch wiens activiteit in de laatste jaren her haaldelijk onderzoeken en nasporingen heeft gevergd. Frank Costollo is de. in deftige costuums geklede, geheimzinni ge figuur, die men iedere middag tegen lunchtijd in de duurste restaurants kan aantreffen in gezelschap van vooraan staande politici. Men zou zeggen: als deze man zo verdacht is, of zo onschul dig als hij zelf beweert, waarom is hij dan steeds in gezelschap van hen. die de lakens uitdelen? Indien wij het antwoord wisten, zou een van de grootste mysteries van deze grote stad zijn opgelost. De kwestie is namelijk dat niemand weet wat de fi guur van Frank Costello in het stads leven precies betekent. En zij, die het en. zwijgen er over. Costello zelf laart herhaaldelijk, dat zijn relatie met de politici zuiver „zakelijk en vriendschappelijk is". Hetgeen alles verklaart en niets. Wie is Costello? Costello is Italiaan van geboorte. In zijn jonge jaren werd hij twee maal ge arresteerd wegens het overvallen van restaurants. Beide keren werd hij met een voorwaardelijke straf opnieuw de straat opgestuurd. Zijn reputatie droeg er toe bij hem een gevangenisstraf van (Van onze correspondent te Amsterdam) politie en justitie kunnen er van mee spreken: het afnemen van de zwar te handel, als gevolg van distributie opheffing, heeft de misdaad op onrust barende wijze geactiveerd. Roofover vallen, aanrandingen en inbraken zijn aan de orde van de dag, het leven is onveiliger geworden. Maar de politie van de hoofdstad wordt dagelijks nog met een ander probleem geconfron teerd: dc kleine misdaad, het dagelijks conflict in een door samenwoning over belaste woning, dat soms zijn ontlading vindt in een belediging of scheldpartij, maar ook bij voortduring in mishande ling. Aan één afdelings-bureau der Am sterdamse politie, waar wij ons licht eens gingen opsteken, vernamen wij dat het gemiddelde aantal aanklachten per week tien bedraagt. „In het begin is alles koek en ei", vertelt ons een politieman, „de mensen krijgen inwoning, ófwel door het C.B.H. (Centraal Bureau voor de Huis- Voor de beveiliging ter it. van In donesië zal ingevolge van de sc :v-rei- niteitsoverdracht de RIS uitsluitend verantwoordelijk zijn. Voor de Kon. Marine als Nederlands apparaat zal geen Nederlandse taak in Indonesië bestaan, weshalve de Kon. Marine uit Indonesië zal worden teruggetrokken. De Nederlandse regering is bereid op verzoek van de regering van de RIS steun te verlenen bij de uitoefe ning van de taken ter zee voorzover de RIS nog niet in staat is deze taken met eigen middelen te vervullen. Deze steun is van aflopend karakter. De Ne derlandse regering is eveneens bereid op verzoek steun te verlenen bij de op- bouw van ci(ï Indonssische marins. De termijn waarbinnen de Neder- landse zeestrijdkrachten uit Indonesië zullen worden teruggetrokken wordt op één jaar gesteld tenzij de rege ringen in onderling overleg anders be slissen. Gedurende de periode van terugtrek ken kan ot> verzoek de Nederlandse marine de" volgende taken verrichten: steun aan maritieme organen van de RIS belast met patrouillediensten, mij- nenopruimdiensten, hydrografie en steun met onderdelen van de Marine- luchtvaart. De Nederlandse regering is bereid op de dag der souvereiniteitsoverdracht twee korvetten der Kon. Marine in eigendom over te dragen aan de RIS. Voorts is de Nederlandse regering be reid verder een tweetal korvetten als mede ander varend en vliegend mate riaal over te dragen. Tenslotte is de Nederlandse regering bereid om een jaar na de overdracht der souvereini teit een torpedobootjager aan de rege ring van de RIS over te dragen. De zakelijke voorwaarden waaronder de ze overdrachten zullen geschieden zul len onderwerp van nader overleg zijn tussen de deelgenoten. De eigendommen van de Neder lands-Indonesische regering gaan over naar de regering van de R.I.S. De regeringen zullen zo spoedig mogelijk overleg openen over de voorwaarden van de overdracht van de daarvoor in aanmerking komende Nederlandse eigendommen. De buiten de marine- nasis Surabaja gelegen maritieme in richtingen in Indonesië blijven voor lopig onder beheer van de Kon. Ma rine. In gemeenschappelijk overleg wordt geleidelijk het beheer overge dragen aan de marine van de R i s Met in aanmerkingneming van het volgende: a. de maritieme inrichtingen moeten blijven functionneren om een goede taakvervulling ter zee te waar borgen; b. onafhankelijk van de vraag of de marine van de R.I.S. dan wel de Kon. Marine een inrichting beheert, blijft de inrichting functionneren ten behoeve van de R.I.S. en van de on derdelen der Kon. Marine, welke '.n Indonesië aanwezig zijn op grond van deze overeenkomst. Bij de vervulling van hun taak Voe ren de eenheden van de Kon. Marine de Nederlandse vlag en oorlogswim pel en de vlag van de R I S. Een afdeling zeemacht van de mili taire missie (waarover hieronder) zal oii verzoek van de regering van dg R.I.S. worden uitgezonden tot steun bij de opbouw van de Federale Marine. Surabaja wordt overgedragen De marinebasis Surabaja omvat het land en watergebied benevens zich daarop bevindende werven, kampen, havens, vliegvelden, etablissementen, installaties als anderszins welke liggen binnen de begrenzing als aangegeven op een bijgevoegde kaart. Op het tijd stip van de overdracht van de souve reiniteit wordt de basis marinebasis van de RIS. De beheerder van de basis is verant woordelijk voor handhaving van orde en veiligheid binnen de basis. Hij is hierin verantwoordelijk aan de minis ter van defensie van de RIS. Het bij de Kon. Marine in dienst zijnde burger personeel wordt bij de overdracht van de souvereiniteit overgenomen door de RIS. De kosten van de Kon. Marine in clusief het Corps Mariniers, komen ten- laste van Nederland gedurende de pe riode van terugtrekking. l-tlnnon vestin§'> omdat zij ruimte over hebben, Dinnen ofwel doordat zij zelf hun inkomen wat willen vergroten door een kamer te verhuren. Maar gewoonlijk beginnen de moeilijkheden al na een paar weken, soms over de keuken, waar men om beurten koken moet, soms over de vuil nisbak, een aanleiding schijnt er altijd te zijn. En dan nog iets. Mensen die eindeloos zoeken om een paar kamers met kookgelegenheid te vinden, accep teren het eerste het beste dat zij krij gen kunnen, ook wanneer zij de huur veel te hoog vinden. Na twee maan den beginnen zij te mokken en lopen naar de Prijsbeheersing. Een ambte naar komt kijken, stelt dikwijls een te hoge huur vast, zodat de prijs wordt verlaagd. Maar nu is het hek van de dr>m. Want U voelt wel. in het betref fende huis heersen haat vn nijd en men zint op wraak. Op zekere dag valt de klap en het eindigt via een bureau bij de politie-rechter. Ziet U dat stapeltje dossiers? Allemaal aanklachten, balans van één week. Hier, dit is al een bij zonder onsympathiek geval; een man die zijn eigen zuster aanklaagt wegens verduistering van een stofzuiger. De zuster is getrouwd, de man niet. Die twee mensen hebben in de bezettings tijd samen alle ellende meegemaakt, die denkbaar is. Tot het concentratie kamp toe. Ze zijn er doorgekomen en gingen samenwonen na de bevrijding Van het beheersinstituut kregen zij een inboedeltje ter leen, er was ook een stofzuiger bü en de man was er ver antwoordelijk voor. Toen de zuster trouwde en ook haar man zün intrek nam, begon de ellende al, want die twee zwagers konden niet met elkaar overweg. Er kwamen kinderen, maai de man van de zuster had geen werk. Ten einde raad nam ze op zekere dag de stofzuiger en ging die belenen, juist toen het beheersinstituut de inventaris wilde terughebben. Resultaat: aanklacht w-gens verduistering tegen een eigen zuster" Onze zegsman bladert in allerlei dos siers: een cavalcade van het kleine, menselijke leed, voortvloeiend uit be narde omstandigheden. ..In de meeste gevallen proberen wij te sussen, dat ligt voor de hand. Het liefst brengen wij de mensen weer tot elkaar en een enkel maal lukt dat ook wel. Maar in de meeste gevallen is de haat te diep geworteld en dan wil de beledigde partij doorzetten. Harde klap pen zijn schering en inslag, soms wordt er iemand van de trap afgegooid en het gevolg is duidelijk: in de helft van alle gevallen kom je de uitdrukking „lichamelijk letsel" tegen" Op dat ogenblik wordt er zenuw achtig geklopt en er komt een juffrouw van middelbare leeftijd binnen, die on middellijk onze politieman aanklampt: ,.U weet toch die vent en die vrouw die ik heb moeten nemen. Nou. ze zijn er van door en ze hebben alles ver nield. mijn gordijnen, het bed, de cra- pauds en er is van alles weg, mijn- neer!" De inspecteur kijkt mij aan met een veelzeggende blik. En vóór ik weg ga zegt hij: „Zolang die woningtoestand, die je gerust een woning-wantoestand noemen kan. zo blijft asl hij nu is. zo lang zullen wij handen vol werk hou den Een erfenis van de oorlog en één die heel moeilük te beheren is" tien maanden te bezorgen, toen hü een jaar later met een vuurwapen werd aangetroffen, waarvoor hü geen ver gunning bezat. Dit is de enige keer, dat Costello op water en brood heeft ge zeten. Hij is nog ettelijke malen voor het gerecht gedaagd. Hij heeft zelf er kend in de tijd der „drooglegging" al coholische dranken de stad te hebben binnengesmokkeld hij had een vloot van twaalf gepantserde raceboten voor dit doel onderhouden en te hebben gedistribueerd. Dat was een strafbaar feit. Maar de jury, die over zijn geval een uitspraak moest doen, kon het on derling niet eens worden en dat bui tenkansje stelde Frank op vrije voeten. Hij is ook door de Amerikaanse rege ring voor Justitia geroepen wegens ont duiking van 800.000 belastingen. Maar men kon de overtuigende bewijzen er niet van aanvoeren. Hij is thans de „hersens" van een net werk van gok-apparaten, die men hier „eenarmige bandieten" noemt. Het is niet moeilijk om het raderwerk van de machine zo te stellen, dat zij slechts bü hoge uitzondering winst uitbetaalt. In tal van staten zijn deze apparaten ver boden. Klaarblijkelijk vond een aantal andere staten het voordeliger de ma chines niet op de brandstapel te zetten: zij brengen aanzienlijke belastingen op. Niettemin blijft er voor Costello vol doende over. Zijn inkomen uit deze bron wordt geschat op twee millioen per jaar. Politieke beloningen. Costello is er nu van „beschuldigd" ook de hersens van het stadsbestuur van New York te zün en de grote en geheimzinnige man achter de schermen te spelen. Als altijd wordt dit ontkend, zowel door Costello, als door burge meester O'Dwyer, die de reputatie heeft zo eerlijk te zün als dat in de Amerikaanse stedelijke politiek slechts mogelijk is. Men moet niet vergeten: Amerika huldigt openlijk het stelsel der politie ke beloningen. De vrienden van de nieuwe burgemeester, die zijn campag ne hielpen financieren en hem anders zins steunden zijn verzekerd van sleu telposities, die zij of zelf, of door hun vrienden kunnen laten bezetten. Amerikanen herinneren zich, dat Costello in 1943 zijn invloed heeft aan gewend bij de Democratische partij om een van zijn persoonlijke vrienden voor te dragen als rechter. Thomas A. Aure- lio, ook een Amerikaan van Italiaanse afkomst, was inderdaad de officiële de mocratische candidaat en werd geko zen. Het is duidelijk en de praktijk heeft dit bewezen, dat Costello Aurelio aan de leiband had als gold het een fox-terrier. Aanklachten tegen Costel- lo's vrienden verdwenen bij Aurelio, van zijn ruime bevoegdheden gebruik makend om zaken uit te stellen tot in het oneindige. Later werd een gramo- foonplaat gevonden, waarin Aurelio aan Costello zijn „eeuwigdurende loy aliteit" had toegezegd. Aurolio is sinds lang verjaagd. En bij iedere nieuwe verkiezing in New York wüzen de tegenstanders van de Democratische partij op dit voor de partij niet zo heel eervolle koehandel tje met Costello. „Als ze het toen kon den doen. waarom zouden ze er dan nu voor terugschrikken", zeggen de te genstanders der Democraten. Deze insi nuatie is zolang Costello in zijn zwijgen blüft volharden moeilijk te weerleggen. Al gelooft het merendeel van de burgers, dat de afloop van de affaire Aurelio voldoende elementen van een wijze les bevat om herhaling te voorkomen. Henriette Brey schreef met haar boek „O Jeruzalem, als ik u ooit ver gat" een boeiende roman over het leven der Joden in de tijd der Babylonische gevangenschap. Zij tekent ons het uit geplunderde land, maar zij schrijft ook over de nooit verflauwende hoop op redding. Uitg. Pax, Den Haag. De Zwitser Hugo Marti schreef zeven le genden, die thans in Nederlandse ver taling bij Winants te Heerlen versche nen onder de titel „Het kerkje van de zeven wonderen". Gaaf van taal en prachtig van inhoud. In de reeds befaamde Terrabibliotheek van Boom te Meppel verscheen thans het deel over Denemarken van de hand van dr. H. D. de Vries Reilingh. Als we zeggen dat dit boek niet onder doet voor de andere, die reeds van de pen kwamen in deze reeks, dan is dat eigenlijk de beste lof, die we kunnen geven. Bij Kluitman te Alkmaar zagen twee jon gensboeken het licht, die zonder enige terughouding kunnen worden aanbevo len. Het zijn Barah, zoon der Boegine- zen door Eric Lundquist en Ruiters van de Mesa Verde door Theo Frank. Boeiende jeugdlectuur! In Düsseldorf wordt op het ogen blik een tentoonstelling van moderne Nederlandse kunst gehouden, welke reeds te Frankort d. Main veel belang stelling had getrokken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 3