„Karei Doorman", stad van
duizend inwoners
Het Kremlir» zet een nieuwe
schrede op het vredespad
Nieuw zeer hoogwaardig kaasproduct
Op manoeuvre met
Neêriands grootste
oorlogsschip
De R-I.S. en de Chinese
communisten
Wederzijdse erkenning?
Historische collectie tulpen
bollen naar Amerika
Impasse in de atoomkwestie thans doorbroken
Spannende weken in
aantocht
Een nieuwe vinding
Na twintig jaar onderzoek
opvallend succes
Overschot' pootaardappelen
uit de markt
Nehru heeft vertrouwen in
de toekomst
Scheepvaartberichten
HM
DINSDAG 15 NOVEMBER 1949
Veertigduizend paardenkrachten stuwen het gevaarte voort
(Van onze reizende redacteur)
£EN KLEINE DUIZEND NEDERLANDERS, gestoken In het eervolle uni
form der Kon. Marine, zwalkt op het ogenblik ergens rond langs de
kusten van het bevriende Engeland; deze dnizend, onder wie vertegenwoor
digers van alle gewesten, maar ook een aantal Indo-Enropeaaen, Indonesiërs,
en West-Indiërs, vormen de bemanning van Hr. Ms. vMegdekschip „Karei
Doorman". Drie weken duurt deze zwerftocht, deze eerste grote oefenreis,
die straks gevolgd zal worden door een langdurig verbluf in de Caraibische
wateren, tezamen met andere Nederlandse eenheden, die daar naar uit
allerlei losse berichten valt af te leiden Amerikaanse, Britse en Franse
eskaders zullen ontmoeten. Wellicht lelden deze ontmoetingen tot vloot-
manoeuvres In de trant van die in de Golf van Biscaye; officieel is daarvan
nog niet gerept, maar men verwacht tegen het voorjaar wel het een en
ander In die richting. Men weet, dat Prins Bern hard de reis naar de West
zal meemaken en ginds een aantal officiële bezoeken zal afleggen.
DE „KABEL DOORMAN", oorspron
kelijk voor de Britse Marine gebouwd,
is deze zomer inwendig grondig ver
anderd en in September weer in de
vaart gekomen. Aanvankelijk zijn er
korte dagreizen mee gemaakt van Rot
terdam uit om de bemanning aan het
schip te gewennen. Het is 219 meter
lang, 25 meter breed, bevat meer dan
500 vertrekken en een menigte gangen
en trappen om van de honderden
kilometers leidingen nog maar niet te
spreken! verdeeld over zeven dek
ken.
De ervaring heeft geleerd, dat zelfs
officieren, die zich toch overal vrij
kunnen bewegen, drie maanden nodig
hebben om er grondig de weg te leren
kennen. Die „weg" is langer dan het
gehele wegennet van menige Neder
landse gemeente. Er zijn trouwens ver
scheidene gemeenten in ons land, die
er minder bewoners op nahouden dan
dit snelvarende stalen vliegveld, dit
kostbare stuk verplaatsbaar Nederland,
dat nu een belangrijke plaats gaat in
nemen in het Atlantische verdedigings
stelsel.
W/ELK een indrukwekkend ingewik-
keld geval zulk een schip is hebben
wij dezer dagen ondervonden, toen
wij het genoegen hadden de gast te
zijn van de commandant, kapitein ter
zee C. W. Slot. Het was op de dag van
het vertrek naar Portsmouth. Om ne
gen uur in de ochtend verzamelden
wij een honderd leden van een
Haagse vereniging, die het met de zee
macht goed kan vinden ons te Hoek
van Holland, waar twee sleepbootjes
ons kwamen afhalen. De „Doorman"
zelf lag enige mijlen uit de kust op
volle zee voor anker over dat an
ker, of liever de beide ankers gespro
ken, die wegen beide 8000 kg en zit
ten aan het uiteinde aan twee kettin
gen ter lengte van 260 meter, die zo
zwaar zijn, dat het optillen van een
enkele schalm een karweitje is, waar
voor alleen de allersterksten onder de
geoefende gewichtsheffers in aanmer
king komen nauwelijks bewogen
door de woelige zee, die een deining
had van een paar meter en een schui
mende branding over de pieren van
de Nieuwe Waterweg deed heenslaan.
De beide sleepbootjes, die tot taak
hadden ons voor de statietrap te bren
gen, die aan stuurboordzijde gevierd
was, reageerden daar minder onbewo
gen op. Zij dansten, slingerden en
stampten over het onafzienbare heu
vellandschap van de Noordzee, dat het
een lieve lust was, zodat enige tien
tallen gasten al schoon hun bekomst
van het uitje hadden nog vóór zij de
„Doorman" in het heiige zicht konden
zien opdoemen. Maar wij kwamen er
toch allemaal, gnuivend opgewacht
door een menigte marinemannen, die
aan lij de inscheping gadesloeg.
Wij werden ontvangen in de grote
hangar, waar met de commandant
en de koffie aanwezig waren de
eerste officier, kapitein-luitenant ter
zee L. Brouwer, het hoofd van de ma
chinekamer, kapitein-luitenant ter zee
van de technische dienst P. J. Drijver
zijn nomen zij een omen voor het
hele schip tot in lengte van dagen!
en het hoofd van de vliegdienst, kapi
tein-luitenant ter zee vlieger H. G.
De koopman Robert A. IIg werd
in Italië schijnbaar zo getroffen
door de toren van Pisa, dat hv
„thuis" in Chicago precies zo'n
scheve toren als woonhuis liet
bouwen. Maar wat eens zijn oog
20 had bekoord, werd hem op de
duur een ergenis. Ilg ondervond,
dat er een groot verschil bestaat
tussen het plezier van naar de
scheve toren te kijken en er in
te wonen. De aflopende vloeren
vond hij lang «iet leuk. Nu is hij
bezig zyn scheve huis te ontrui
men. Hij gaat naar Californie, naar
een huis waarvan de vloer volko
men waterpas is.
Holtz. Wij zullen maar niet trachten
hier iets weer te geven van al de bij
zonderheden, die de drie genoemde he
ren in een uurtje opsomden; in de
eerste plaats zou deze krant dan te
klein zijn om het allemaal af te druk
ken en in de tweede plaats zou het u
gaan duizelen.
TERWIJL de twee turbines, elk van
20 000 paardekrachten, het schip een
snelheid gaven van om en nabij de
veertig kilometer per uur zonder
dat wij van dat varen ook maar iets
bespeurden maakten wij een reis
zowel op als door het schip. Een won
derlijke reis door een gecomprimeerd
wereldje van techniek in optima for-
ma, samengepakt onder het stalen
vli egdek van 5250 vierkante meter
een halve hectare, heel wat minder
dan een Schiphol, een Twente of een
Leeuwarden, een kleine streep slechts
op het onmetelijke wateroppervlak,
maar toch de basis voor een sterke
luchtmacht van 36 goedbewapende
vliegtuigen.
Dat ene vliegdek, die streep van 210
bij 25 meter, daar gaat alles om. Men
kan dat dek niet zomaar op het water
leggen. Er moet een schip onder zitten.
En dat schip moet zich snel kunnen
bewegen; vandaar die 40.000 mechani
sche paarden. Het moet ook die 36
vliegtuigen kunnen meevoeren, nazien,
zonodig herstellen, van benzine, olie en
munitie voorzien. Vandaar die enor
me hangar vlak onder het vliegdek
met daarin complete werkplaatsen,
reusachtige benzinereservoirs en muni
tiebergplaatsen. Vandaar ook het rook
verbod. Het moet ook zichzelf kunnen
verdedigen. Vandaar die tien 40 mm
Bofors en de zes vierloops 40 mm
pompoms onze or^n toeteren nog
van het gedreun. En tenslotte moet dat
schip kunnen manoeuvreren als elk
ander.
yOOR DIT ALLES zijn die bijna dui
zend mensen nodig, die de „Karei
Doorman" bemannen. Zij hebben elk
hun taak en eigenlijk kan geen hunner
gemist worden. Maar brengt men een
maal zoveel mensen op één schip te
zamen, dan moeten ze er alle kunnen
wonen en slapen. Daarom zijn er vele
Als opvolger van de chef va* de
Marine-staf der Verenigde Staten,
Louis Denfeld, is benoemd admi
raal Forrest Sherman. Admiraal
Forrest Sherman achter zijn
bureau
verblijven, kooien en hangmatten, met
stoelen, banken, tafels, kasten en zo
meer. Zij moeten er ook alle drie maal
daags te eten krijgen. Daarom zijn er
grote goed gevulde proviandruimeii,
twee voortreffelijke kombuizen, een
bakkerij. Zij moeten er zich schoon
kunnen houden. Daarom zijn er bad
en waslokalen, een snelstrijkerij en een
kapperswinkel. Zij moeten er ook ver
zorgd worden als zij ziek worden; van
daar het hospitaal met dokter, tand
arts en chirurg (die al varende juist
een blindedarm uit een matroos twee
de klasse peuterde toen wü hem zou
den opzoeken). Zy moeten allen nauw
keurig en zonder aarzelen weten wat
zij doen moeten. Daarom zijn er les
lokalen, telefoonleidingen en nog het
een en ander. Zij moeten.maar la
ten wij ophouden.
Er stuift ergens maar nu zonder
ons - een Nederlands vliegdekschip
door de Noordzee, dat met al zijn men
sen berekend is voor een even harde
als belangrijke taak. Laten wij hopen,
dat zij, als het nodig wordt, die taak
met succes zullen vervullen. Maar la
ten wij evenzeer hopen, dat het nooit
nodig wordt.
Gistermorgen arriveerde Moham
med Hatta uit Nederland op het
vliegveld Kemajoran bij Batavia. In
antwoord op een vraag of hij nadere
toelichting kon geven over zijn uit
lating. dat Indonesië de communisti
sche Chinese regering zou willen er
kennen, zeide Hatta, dat indien de
Chinese regering de R.I.S. zou erken
nen, deze verplicht zcru zijn tot erken
ning van de Chinese regering. Om
één uur vertrok de premier naar
Djokja.
Deze dagen is vanuit Lammen een zeer
belangrijke en merkwaardige vereameling tul
penbollen naar Milwaukee verscheept, een col
lectie, zoals nog wel nimmer in Amerika
ontvangen zal zijn.
De tijdelijke president van The Civic Garden
Center, di Kurt Wiener, richtte vorig jaar tot
dr. W. E. de Mol als wetenschappelijk adviseur
der ^Neversie" (Nederlandse Vereniging tot Be
vordering der Wetenschappelijke Veredeling van
Siergewassen) de vraag of het mogelijk zou
zijn een collectie van historische betekenis
zijnde tulpenbollen naar zijn stad te zenden.
Dr. De Mol heeft hierover overleg gepleegd
met de voorzitter en de secretaris der Never-
si e, de heren N. Blokker te Limmen en F.
Boschman te Naarden, die met bem de stich
ters zijn van de Hortus Bulborrrm te Limmen.
Onderzocht moest worden of de Hortus Bul-
bo rum-collectie sedert de belangrijke zending
naar Zweden (1947) voldoende was aange
groeid, zodat men zich kon veroorloven, bollen
raar Amerika te sturen. Inderdaad bleek dit
De collectie bestaat uit 461 prachtige, vol
groeide bollen, van 102 verschillende varië
teiten, behorende tot zes afdelingen tulpen:
Due van Tol, Enkelbloemige Vroege, Gevuld -
bloemige Vroege, Darwin, Gebroken Hollandse
Breeder en Gevuldbloemige Late. De zending
geeft een beeld van de historie der Hollandse
bloembollencultuur gedurende vier eeuwen!
Met spanning wachten wij ai, hoe de groot
ste handels- en fabrieksstad van de staat Wis-
eonsin, gelegen aan de westelijke oever van
het Michigan-meer, deze Hollandse bloemen-
gToet zal weten te waarderen.
BOERDERIJ TE HOLWERD
AFGEBRAND
Gistermorgen vroeg is de boerderij
van de heer Okkinga te Holwerd tot
de grond toe afgebrand, doordat een
petroleumlamp, die gebruikt werd bij
het tanken van een landbouwtractor,
vlam vatte.
De korenmolen te Formerum (Ter
schelling) is thans weer een
sieraad voor het eiland. De staart,
de lange en korte spruit en de
ijzeren toede, die een gewicht
heeft van ongeveer 1800 kg., moes
ten geheel worden vernieuwd.
Ook werd de molen nog uitgerust
met het nieuwe fokwieksysteem.
(Van onze diplomatieke medewerker)
J|ET VERMOEDEN na de rede van Malenkow reeds bijna tot een zekerheid
geworden dat de Sowjetunie streeft naar een beëindiging van de koude
oorlog heeft een nieuwe, belangrijke versterking gevonden in de door Wysjinski
in de Verenigde Naties verkondigde herziening van Moskou s politiek ten aan
zien van de internationale controle op de atoomenergie. Steeds had de Sowjet
unie zich tegen een dergelijke controle verzet met het argument, dat zij de
daaruit voortvloeiende beperking harer souvereiniteit onduldbaar achtte. Als
uiterste concessie bood zij een beperkte controle aan, die echter niet zou mogen
worden uitgeoefend, vóór Amerika al zijn bommen zou hebben vernietigd en
mede-ondertekenaar zou zijn geworden van een conventie, die de vervaardiging
en het gebruik van atoombommen verbood. Het is dit starre standpunt, ver
worpen door de overgrote meerderheid der Verenigde Naties, omdat het een
ontduiking van de bepalingen ener eventueel te sluiten conventie geenszins
garandeerde, geweest, dat meer dan alle geharrewar over Duitsland en andere
strjjdobjecten tussen Oost en West de fatale gedachte heeft gewekt, dat een
nieuwe oorlog, wreder en vernietigender dan alle vorige, toch onvermijdelijk
zou zijn en dat men zich hierop in de eerste plaats moest voorbereiden. Wys-
jinski's verklaring kan het begin van het einde van deze waan, voor de Sowjet
unie ongetwijfeld even noodlottig als voor de overige wereld, zijn.
Er is iets voor deze argumentatie te
zeggen, ook ai is de Russische opvatting
veel egoïstischer dan de Amerikaanse,
daar zij de vele landen, die niet over
bronnen van atoomenergie beschikken,
practisch veroordeelt het te eeuwigen
dage zonder deze nieuwe bron van
kracht te stellen. Een ernstig bezwaar
is echter, dat het Russiche plan de na
tionale regeringen niet permanent ver
hindert, atoomwapens te vervaardigen.
Zij kunnen op elk gewenst ogenblik
verdere contróle weigeren en dan zou
de bewapeningswedloop opnieuw begin
nen, waarbij het land met de meeste
atoomzuilen en de grootste voorraad
grondstoffen in het voordeel zou zijn.
En de Sowjetunie beheerst meer dan
een zesde deel van de aarde.
In ieder geval doorbreekt Wysjinski's
verklaring de gevaarlijke impasse, waar
in het vraagstuk van de contróle op de
atoomenergie zich zo lange tijd bevon
den heeft. Of de doorbraak groot ge
noeg is om ingang te verlenen tot de
brede samenwerking, die nodig zal zijn.
om het atoomspook voor goed te ver
nietigen, zullen de onderhandelingen
van de komende weken en maanden
leren.
Zij kan dit zijn, volkomen zekerheid
daaromtrent heeft men nog niet. De
nieuwe Russische concessie betekent
namelijk wel een aanzienlijke toena
dering tot, maar nog niet een onder
schrijving van het destijds door de
Amerikanen opgestelde en door de
meerderheid der Verenigde Naties
goedgekeurde plan tot uitbanning van
het atoomgevaar. Dit plan voorziet in
de oprichting van een internationaal
contról (lichaam, zonder recht van
veto, waaraan niet slechts alle reeds
op de wereld aanwezige atoombom
men zouden moeten worden toever
trouwd, maar dat bovendien het be
heer zou moeten krygen over alle be
staande bronnen van atoomenergie
ten einde deze ten bate van de gehele
mensheid te kunnen gebruiken. Dit
gaat de Sowjetunie te ver. Iedere
week, ja, iedere dag of zelfs ieder
uur, zo verklaarde Wysjinski. mogen
de controleurs onze atoomfabrieken
betreden, om vast te stellen of wij
riet toch bommen maken. Maar voor
het overige moeten wy zelf kunnen
bepalen, waarvoor wij de door ons
oogewekte atoomenergie zullen ge
bruiken. En de Prawda heeft dit
standpunt in een hoofdartikel 'ver
schenen enige dagen vóór Wysjinski
ziji. verklaring aflegde) nog verduide
lijkt, door er op te wijzen, dat het
eten buitenlander aangaat, of de Sow
jetunie haar atoomenergie nu ge
bruikt voor het opblazen van een
bergmassief dan wel voor het demper
ver een meer, als het maar een werk
des vredes is.
Moskou's geneigdheid, de koude oor
log te beëindigen of ten miste aanzien
lijk af te zwakken, betekent niet, dat
nu plotseling een toestand van pais en
vree voor de wereld is aangebroken.
Zolang een innig samengaan tussen
Oost en West naar dat ene grote doel
eeuwige vrede en economische verhef
fing der mensheid niet mogelijk is
(het communisme immers acht deze
ideale toestand slechts bereikbaar door
aanvaarding van de Marxistische prin
cipes voor alle naties), zullen beide
partyen. met vermijding van het ge
vaar van oorlog weliswaar, blijven
streven naar versterking en uitbreiding
harer invloedssferen.
In Peking komt dezer dagen zoiets
als een Aziatische Kominform bijeen,
die plannen tot nieuwe communistische
acties in het Verre Oosten zal bespre
ken. Grote vrees voor nieuwe commu
nistische activiteit bestaat ook in het
Nabije Oosten. Op grond van bepaalde
inlichtingen, die er op wijzen, dat Mos
kou zijn aandacht thans op deze ge
bieden gevestigd heeft, hebben de Ara
bische landen, door middel van hun
vertegenwoordigers in Washington,
ijlings om Amerikaanse hulp gevraagd.
En de sjah van Perzie, wiens land het
meest bedreigd wordt, nam zelfs het
besluit, persoonlyk in Washington om
steun aan te kloppen. De Amerikanen
hebben hierop reeds gereageerd met 't
bijeenroepen van hun diplomatieke
vertegenwoordigers in het Nabije Oos
ten. Op 26 November zullen deze diplo
maten gezamenlijk overleggen, hoe het
Nabije Oosten, dat, gezien de grote ar
moede waarin zijn bewoners verkeren,
een gunstige voedingsbodem voor het
communisme is, het best beschermd
kan worden.
Jn de poging, zyn positie te versterken,
door daarin West-Duitsland te be
trekken. heeft het Westen een uiterst
belangrijk besluit genomen. Het heeft
ervan afgezien, Duitsland een vredes
verdrag op te leggen. Een door alle
partijen vrijwillig ondertekend docu
ment zal in de niet te verre toekomst
de betrekkingen tussen de geallieerden
en de Duitsers moeten normaliseren.
In feite komt dit neer op een loven en
bieden van twee gelijkrechtigden en
op het ogenblik is de toestand zo, dat
de regering van Bonn, als begin van
een veel omvattende handel, heeft voor
gesteld, harerzijds een garantie tegen
hernieuwde Duitse agressie te verschaf
fen, indien e gealliëerden daartegen
over een beëindiging van de ontmante
ling en meer vrijheid voor de Duitsers
in het onderhouden van hun betrekkin
gen met het buitenland willen stellen.
Dit voorstel is aanvaard en thans is
het wachten op de goedkeuring van
deze nieuwe politiek door de daarvoor
in aanmerking komende parlementen.
De meeste bezwaren dreigen, eigenaar
dig genoeg, te zulen komen van de zij
de, waarvan men zulks het minst ver
wachten zou: Duitsland. De Duitse so
cialisten, onder leiding van hun aan
voerder Schumacher. zien in de door de
regering var Bonn aangeboden garan
tie, welke voorziet in een permanente
internationale controle op de Roerin
dustrie, door deelneming van buiten
lands kapitaal in dit machtig productie
apparaat, een aanslag op hun wens tot
nationalisering van de zware industrie.
Evenals het vraagstuk van de contróle
op de atoomenergie, is dit een kwes
tie. waarin binnen korte tijd de slotsom
zal kunnen worden opgemaakt. En de
aard van deze slotsom zal het aanzien
van de vereld voor lange tijd bepalen.
INE UITSTEKENDE hoedanigheid van
het Nederlandse zuivelproduct heeft
de vaderlandse zuivelindustrie in de
wereld een faam bezorgd, welke niet
dan met grote inspanning behouden
kan worden. De zuivelindustrie kan
niet volstaan met het handhaven van
de kwaliteit alleen, op haar rust de
taak voortdurend te streven naar een
méérwaardig product. Méérwaardig het
zij door smaak, hogere voedingswaarde
of langere houdbaarheid, hetzij door
meer en gunstige toepassingsmogelijk
heden. Nu scheen, althans voor de leek
en wellicht ook voor de deskundige, de
grens van het bereikbare ook op dit ge
bied in het zicht te liggen. Aan de mo
gelijkheid van een sprongsgewijze voor
uitgang, aan aanzienlijke verbeteringen
en ingrijpende vormveranderingen zul
len slechts weinigen in ernst hebben
gedacht. Een dezer weinigen de West-
zaner H. Woud, die thans in Soest <Utr.)
woonachtig en werkzaam is dacht
niet alleen aan de mogelijkheid, doch
ging er, toegerust met een inquisitieve
geest, een inventief karakter en een
welhaast onverwoestbaar doorzettings
vermogen, naar zoeken! Het kostte 20
jaren van noeste onderzoekingsarbeid,
met vaak zeer kostbare proefnemin
gen en moeilijk te getroosten opoffe
ringen. alvorens hij met toepassing van
enige in de loop der jaren door hem ge
dane uitvindingen (liefst 12 in getal,
waarvan verschillende zijn gepaten
teerd) in staat was een volkomen nieuw
zeer hoogwaardig kaasproduct met on
verdeeld gunstig resultaat aan het oor
deel der hoogste zuivelinstanties te on
derwerpen.
Het product blijkt alle goede hoe
danigheden van onze befaamde Neder
landse kaas te bezitten, doch overtreft
deze door een zeer hoge calorische
Binnenkort worden telers van poot-
aardappelen in de gelegenheid gesteld,
aangeboden, doch niet verkochte
pootaardappelen, die aan de keurings
eisen voldoen, over te dragen aan het
pootgoed-egalisatiefonds. Gestreefd
wordt naar een gelijkmatige afname,
terwijl rekening zal worden gehouden
met exportmogelijkheden in het ko
mende voorjaar. Indien de teler niet
direct kan afleveren, wordt een voor
schot verstrekt. Voorts zal een oplo
pende bewaarvergoedlng tot een rijks
daalder per 100 kilogram worden ge
geven. Definitief overgeschoten poot-
goed zal worden gedenatureerd, bij
voorbeeld door stomen voor de vee
voederproductie.
Pandit Nehru, de minister president
van India, is na een reis van vijf weken
door Amerika en Engeland in zijn land
teruggekeerd. Te Bombay verklaarde
hij na zijn aankomst „vol optimisme te
zijn niet alleen voor zijn land, doch
voor de gehele wereld". Hij meende, dat
de kansen op oorlog aan het afnemen
waren. India zal zich van welk blok
dan ook afzijdig houden, maar geen on
recht hoe dan ook, steunen. Ter gele
genheid van zijn zestigste verjaardag
ontving hij vele telegrammen, o.a. van
Sukarno.
BEV1N OVER PAR1JSE
CONFERENTIE
De Britse minister van Buitenlandse
Zaken, Ernest Bevin, heeft in zijn eer
ste openbare toespraak sedert zijn te
rugkeer uit Parijs op een bijeenkomst
in zijn kiesdistrict voor de volgende al
gemene verkiezingen te Londen ver
klaard: „Wij kunnen alleen hopen, dat
de resultaten van de Parijse besprekin
gen het begin van het einde zullen zijn
van de eeuwenlange twist tussen Fran
sen en Duitsers".
DE
„ORANJE" WEER NAAR
BATAVIA
Het m.s. „Oranje" van de Stoom
vaart Maatschappij „Nederland" zal
Vrijdag 18 November met ruim 900
passagiers aan boord weer naar Bata
via vertrekken, waar het schip 7 De
cember wordt verwacht.
Vrijdagmorgen 18 November zal een
speciale boottrein van Den Haag
naar het inschepingsterrein aan de
Javakade te Amsterdam rijden.
Soldaat eerste klasse Goedegebaan
van 3-3-RJ. heeft zo zijn eigen
manier om aan iedereen mee te
delen, dat het voor hem afgelopen
is. Met grote letters had hij het
woord „habis" op de klep van
Mijn vechtpet aangebracht.
H. WOUD
waarde, een ook in tropische en polaire
gebieden bijna onbegrensde houdbaar
heid, en verrassend vele toepassingsmo
gelijkheden, om. ais gereed product
voor huishoudelijk gebruik, voor ver
werking in de bedrijfskeuken, ais grond
stof voor bakkerijen e.a. verwerkende
industrieën, voor gebruik door leger,
vloot luchtmacht en de scheepvaart,
terwyl het zowel in vaste vorm als in
poedervorm geproduceerd kan worden,
en evenueel zelfs gecomprimeerd in
tablet- of pastillevorm.
Ambtelijke instanties, welke met de
zuivelbereiding en -handel bemoeienis
hebben, onderkenden en erkennen de
belangrijkheid van deze nieuwe vin
ding bijzonderlijk voor onze export en
onze magere deviezenpot!
Daarom is het zo verheugend, dat
van die zijde op 20 lofwaardige wijze
medewerking werd verleend, en ook,
dat het de uitvinder tenslotte mocht ge
lukken particulier kapitaal aan te trek
ken voor de vestiging van een hoogst
modern, uitstekend geoutilleerd model-
bedrijf en daarmede een nieuwe parel
te rijgen aan het snoer van onze vader
landse zuivelindustrie.
Aagtekerk, R'dam—Brisbane, 14-11 te Fre-
mantle. Alchiba, R'dam—Buenos Aires, pas
seerde 13-11 Fernando Noronha Alcinous,
Java—A'dam, 13-11 te Suez Aldabi, 13-11
var R'dam te Buenos Aires Algenib, R'dam—
New Orleans, passeerde 12-11 Azoren Al-
hena, 14-11 van Hamburg te Antwerpen
Almkerk, Brisbane—R'dam, 13-11 te Antwerpen
Alnati, Buenos Aires—R'dam, 12-11 te Vic
toria Alphacca, 12-11 van New York naar
Boston Alpherat, New York—Buenos Aires,
13-11 te Montevideo Amstelkerk, 13-11 van
Duala Lagos Amstelland, Buenos Aires,—
A'dam, 12-11 te Rio de Janeiro Blitar,
Ja\a-R'dam. passeerde 13-11 Kaap Guatdafui
- Blommersdijk, A'dam—Beixa, 13-11 van Ant
werpen Boissevain, 13-11 van Hongkong te
Manilla verwacht Boraeo, Abadan—Bombay,
passeerde 13-11 Straat Ormuz Ceronia (t),
13-11 van Miri te Singapore Cleodora (t),
13-11 van Las F alm as te Curagao Congo-
siroom, A'dain—W.-Afrika, 12-11 van Antwer
pen naar Bordeaux Corilla (t), R'dam—Cura-
$ao, passeerde 12-11 Azoren Cottica, A'dam
-Paramaribo, 12-11 van Dover Dalerdijk,
Antwerpen—Vancou ver, passeerde 13-11 Vlis-
singen Delfland, Rio ae Janeiro—A'dam, pas
seerde 13-11 Kaap Verdische-Eilanden Edara,
13-11 van New York te Philadelphia Erin-
na (t), 13-11 van Miri naar Pladju Esso
Den Haag (t), 13-11 V» R'dam te Aruba Esso
Rotterdam (t), 12-11 van Hamburg naar Aruba
Garoet, New York—Batavia, 13-11 om 14
uur van Aden Grootekerk, 14-11 van Tene-
riffe te Kaapstad verwacht Heemskerk, Bris
bane—R'dam, passeerde 13-11 Kaap St. Vin
cent Helena, 13-11 van Cura$ao te Trinidad
Hermes, 14-11 van Montevideo te Santos
verwacht Indrapoera, 13-11 om 16 uur te
Gibraltar, daarna 17-11 te R'dam verwacht
Japara, Java—New York, 12-11 van Belawan
Johan van Oldenbarnevelt, 12-11 van Batavia
naar A'dam Kota Agoeng, 14-11 van Sura-
baja te Makassar Kota Inten, R'dam—Bata
via, passeerde 12-11 Perim Macoma (t),
10-11 van Perzische Golf te Grangemouth,
daarna 13-11 naar R'dam Mapia, Colombo—
Suez, passeerde 12-11 Minikov Marken, pas
seerde 12-11 om 18 uur Gibraltar, wordt 13-11
8 uur te Melilla verwacht Meerkerk, R'dam
—Japan, 13-11 van Manilla Modjokerto,
Java—R'dam, passeerde 12-11 om 23 uur Kaap
Bon Oranjefontein, A'dam—O.-Afrika, pas
seerde 13-11 Finisterre Overijssel, New York
-Karachi, passeerde 13-11 Malta Papen-
diecht, 14-11 van Port Said te Abadan Rem-
pang, A'dam—Java, 13-11 te Port Said Sa-
latiga. 13-11 van Rangoon te Bombay Sigli,
14-11 van R'dam te Batavia - Tegelberg, 13-11
van Manilla te Hongkong Tjibodas, 12-11
van Hongkong te Kohsichang Volendam, Ba
tavia—R'dam, passeerde 13-11 Perim Wil
lem Ruys, R'dam—Batavia, 12-11 10.20 uur
van Suez Zeeland (Lloyd), 12-11 van Bom
bay te Antwerpen Zonnewijk, 15-11 van
Dakar te Buenos Aires verwacht.
Prins Aiexander, R'dam—Montreal, passeerde
12-11 Lands End Arnedijk, 13-11 van R'
dam te Breinen Duiven dijk, Vancouver—R'
dam, 12-11 te Los Angeles Gaasterkerk, 12-
11 van R'dam te Amsterdam Lindenkerk,
Calcutta—R'dam, passeerde 12-11 Gibraltar
Loenerkerk, R'dam—Calcutta, 12-11 van Genua
Meliskerk, Hamburg—Antwerpen, passeerde
14-11 Vlissingen Molenkerk, Japan—R'dam,
13-11 van Manilla Noordam, R'dam—New
York, passeerde 13-11 Prawle Point Oberon,
14-11 van Turk's Eiland te New York Prins
Johan Willem Friso, 12-11 van R'dam te Mon
treal Prins Willem V, 14-11 van Delfzijl
te Leixoes Ridderkerk, R'dam—Japan, 13-11
van Genua Rotti, 13-11 van Surabaja t«
Sungeigerong Samarinda, 13-11 van Sura
baja te Batavia Schiedijk, 14-11 van Sema-
rong te Batavia Singkep, 13-11 van Cal
cutta te Penang Slamat, 13-11 van Kan
tang te Makassar Stad Arnhem, IJmuiden—
Danzig, passeerde 12-11 24 uur Holtenau -
Stad Dordrecht, 14-11 voorgaats Hoek van
Holland Stad Maassluis, Lrnea—Vlaardingen,
14-11 0 uur Brunsbuttel Stad Maastricht,
13-11 van Savona te Bona Stad Schiedam,
17-H van Porte Tampa te R'dam verwacht
Streefkerk, A'dam—Dar es Salaam, 13-11 van
Cenua Themisto, 12-11 van Barry te Sorell
(Canada) Weltevreden, Java—Galveston, pas
seerde 13-11 Malta Willem Barendsz (wal
visvaarder), A'dam—Kaapstad, passeerde 13-11
Kaap Blanca Zuiderkruis, R'dam—Batavia,
13-11 op 900 mijl west ten zuiden Ceylon
2.wijndrecht, 14-11 van Antwerpen te Livorno.
Algorab, R'dam—Porto AJegre, 12-11 te
Bahia Alkaid, Buenos Aires—R'dam, 13-11
an Montevideo Alnati, Buenos Aires—R'
dam, 13-11 van Victoria.
Amstelkerk, 15-11 van Dilala te Lagos ver
vacht Akkrumdijk, 13-11 van New Orleans
iiaar Londen Arendsdijk, New York—Buenoa
Aires, 14-11 te Trinidad - Barendivcht (t),
vermoedelijk 14-11 of 15-11 van Yarrow oa
lyne naar A'dam Colytto, Algiers—IJmuiden,
passeerde 14-11 Dover, daarna 15-11 te IJmui
den verwacht - Dordrecht (t), vermoedelijk 18-
11 van Boma te Matadi - Laurenskerk, 14-11
van Ras tanurn naar Köweit Lukita (t), 14-11
van Heysham te Purfleet - Mariekerk, Japan-
l.'dain, 14-11 te Genua - Mijdrecht (t), 15-11
\an Buenos Aires la Londen verwacht
L