„Karei Doorman", stad van duizend inwoners Het Kremlir» zet een nieuwe schrede op het vredespad Nieuw zeer hoogwaardig kaasproduct Op manoeuvre met Neêriands grootste oorlogsschip De R-I.S. en de Chinese communisten Wederzijdse erkenning? Historische collectie tulpen bollen naar Amerika Impasse in de atoomkwestie thans doorbroken Spannende weken in aantocht Een nieuwe vinding Na twintig jaar onderzoek opvallend succes Overschot' pootaardappelen uit de markt Nehru heeft vertrouwen in de toekomst Scheepvaartberichten HM DINSDAG 15 NOVEMBER 1949 Veertigduizend paardenkrachten stuwen het gevaarte voort (Van onze reizende redacteur) £EN KLEINE DUIZEND NEDERLANDERS, gestoken In het eervolle uni form der Kon. Marine, zwalkt op het ogenblik ergens rond langs de kusten van het bevriende Engeland; deze dnizend, onder wie vertegenwoor digers van alle gewesten, maar ook een aantal Indo-Enropeaaen, Indonesiërs, en West-Indiërs, vormen de bemanning van Hr. Ms. vMegdekschip „Karei Doorman". Drie weken duurt deze zwerftocht, deze eerste grote oefenreis, die straks gevolgd zal worden door een langdurig verbluf in de Caraibische wateren, tezamen met andere Nederlandse eenheden, die daar naar uit allerlei losse berichten valt af te leiden Amerikaanse, Britse en Franse eskaders zullen ontmoeten. Wellicht lelden deze ontmoetingen tot vloot- manoeuvres In de trant van die in de Golf van Biscaye; officieel is daarvan nog niet gerept, maar men verwacht tegen het voorjaar wel het een en ander In die richting. Men weet, dat Prins Bern hard de reis naar de West zal meemaken en ginds een aantal officiële bezoeken zal afleggen. DE „KABEL DOORMAN", oorspron kelijk voor de Britse Marine gebouwd, is deze zomer inwendig grondig ver anderd en in September weer in de vaart gekomen. Aanvankelijk zijn er korte dagreizen mee gemaakt van Rot terdam uit om de bemanning aan het schip te gewennen. Het is 219 meter lang, 25 meter breed, bevat meer dan 500 vertrekken en een menigte gangen en trappen om van de honderden kilometers leidingen nog maar niet te spreken! verdeeld over zeven dek ken. De ervaring heeft geleerd, dat zelfs officieren, die zich toch overal vrij kunnen bewegen, drie maanden nodig hebben om er grondig de weg te leren kennen. Die „weg" is langer dan het gehele wegennet van menige Neder landse gemeente. Er zijn trouwens ver scheidene gemeenten in ons land, die er minder bewoners op nahouden dan dit snelvarende stalen vliegveld, dit kostbare stuk verplaatsbaar Nederland, dat nu een belangrijke plaats gaat in nemen in het Atlantische verdedigings stelsel. W/ELK een indrukwekkend ingewik- keld geval zulk een schip is hebben wij dezer dagen ondervonden, toen wij het genoegen hadden de gast te zijn van de commandant, kapitein ter zee C. W. Slot. Het was op de dag van het vertrek naar Portsmouth. Om ne gen uur in de ochtend verzamelden wij een honderd leden van een Haagse vereniging, die het met de zee macht goed kan vinden ons te Hoek van Holland, waar twee sleepbootjes ons kwamen afhalen. De „Doorman" zelf lag enige mijlen uit de kust op volle zee voor anker over dat an ker, of liever de beide ankers gespro ken, die wegen beide 8000 kg en zit ten aan het uiteinde aan twee kettin gen ter lengte van 260 meter, die zo zwaar zijn, dat het optillen van een enkele schalm een karweitje is, waar voor alleen de allersterksten onder de geoefende gewichtsheffers in aanmer king komen nauwelijks bewogen door de woelige zee, die een deining had van een paar meter en een schui mende branding over de pieren van de Nieuwe Waterweg deed heenslaan. De beide sleepbootjes, die tot taak hadden ons voor de statietrap te bren gen, die aan stuurboordzijde gevierd was, reageerden daar minder onbewo gen op. Zij dansten, slingerden en stampten over het onafzienbare heu vellandschap van de Noordzee, dat het een lieve lust was, zodat enige tien tallen gasten al schoon hun bekomst van het uitje hadden nog vóór zij de „Doorman" in het heiige zicht konden zien opdoemen. Maar wij kwamen er toch allemaal, gnuivend opgewacht door een menigte marinemannen, die aan lij de inscheping gadesloeg. Wij werden ontvangen in de grote hangar, waar met de commandant en de koffie aanwezig waren de eerste officier, kapitein-luitenant ter zee L. Brouwer, het hoofd van de ma chinekamer, kapitein-luitenant ter zee van de technische dienst P. J. Drijver zijn nomen zij een omen voor het hele schip tot in lengte van dagen! en het hoofd van de vliegdienst, kapi tein-luitenant ter zee vlieger H. G. De koopman Robert A. IIg werd in Italië schijnbaar zo getroffen door de toren van Pisa, dat hv „thuis" in Chicago precies zo'n scheve toren als woonhuis liet bouwen. Maar wat eens zijn oog 20 had bekoord, werd hem op de duur een ergenis. Ilg ondervond, dat er een groot verschil bestaat tussen het plezier van naar de scheve toren te kijken en er in te wonen. De aflopende vloeren vond hij lang «iet leuk. Nu is hij bezig zyn scheve huis te ontrui men. Hij gaat naar Californie, naar een huis waarvan de vloer volko men waterpas is. Holtz. Wij zullen maar niet trachten hier iets weer te geven van al de bij zonderheden, die de drie genoemde he ren in een uurtje opsomden; in de eerste plaats zou deze krant dan te klein zijn om het allemaal af te druk ken en in de tweede plaats zou het u gaan duizelen. TERWIJL de twee turbines, elk van 20 000 paardekrachten, het schip een snelheid gaven van om en nabij de veertig kilometer per uur zonder dat wij van dat varen ook maar iets bespeurden maakten wij een reis zowel op als door het schip. Een won derlijke reis door een gecomprimeerd wereldje van techniek in optima for- ma, samengepakt onder het stalen vli egdek van 5250 vierkante meter een halve hectare, heel wat minder dan een Schiphol, een Twente of een Leeuwarden, een kleine streep slechts op het onmetelijke wateroppervlak, maar toch de basis voor een sterke luchtmacht van 36 goedbewapende vliegtuigen. Dat ene vliegdek, die streep van 210 bij 25 meter, daar gaat alles om. Men kan dat dek niet zomaar op het water leggen. Er moet een schip onder zitten. En dat schip moet zich snel kunnen bewegen; vandaar die 40.000 mechani sche paarden. Het moet ook die 36 vliegtuigen kunnen meevoeren, nazien, zonodig herstellen, van benzine, olie en munitie voorzien. Vandaar die enor me hangar vlak onder het vliegdek met daarin complete werkplaatsen, reusachtige benzinereservoirs en muni tiebergplaatsen. Vandaar ook het rook verbod. Het moet ook zichzelf kunnen verdedigen. Vandaar die tien 40 mm Bofors en de zes vierloops 40 mm pompoms onze or^n toeteren nog van het gedreun. En tenslotte moet dat schip kunnen manoeuvreren als elk ander. yOOR DIT ALLES zijn die bijna dui zend mensen nodig, die de „Karei Doorman" bemannen. Zij hebben elk hun taak en eigenlijk kan geen hunner gemist worden. Maar brengt men een maal zoveel mensen op één schip te zamen, dan moeten ze er alle kunnen wonen en slapen. Daarom zijn er vele Als opvolger van de chef va* de Marine-staf der Verenigde Staten, Louis Denfeld, is benoemd admi raal Forrest Sherman. Admiraal Forrest Sherman achter zijn bureau verblijven, kooien en hangmatten, met stoelen, banken, tafels, kasten en zo meer. Zij moeten er ook alle drie maal daags te eten krijgen. Daarom zijn er grote goed gevulde proviandruimeii, twee voortreffelijke kombuizen, een bakkerij. Zij moeten er zich schoon kunnen houden. Daarom zijn er bad en waslokalen, een snelstrijkerij en een kapperswinkel. Zij moeten er ook ver zorgd worden als zij ziek worden; van daar het hospitaal met dokter, tand arts en chirurg (die al varende juist een blindedarm uit een matroos twee de klasse peuterde toen wü hem zou den opzoeken). Zy moeten allen nauw keurig en zonder aarzelen weten wat zij doen moeten. Daarom zijn er les lokalen, telefoonleidingen en nog het een en ander. Zij moeten.maar la ten wij ophouden. Er stuift ergens maar nu zonder ons - een Nederlands vliegdekschip door de Noordzee, dat met al zijn men sen berekend is voor een even harde als belangrijke taak. Laten wij hopen, dat zij, als het nodig wordt, die taak met succes zullen vervullen. Maar la ten wij evenzeer hopen, dat het nooit nodig wordt. Gistermorgen arriveerde Moham med Hatta uit Nederland op het vliegveld Kemajoran bij Batavia. In antwoord op een vraag of hij nadere toelichting kon geven over zijn uit lating. dat Indonesië de communisti sche Chinese regering zou willen er kennen, zeide Hatta, dat indien de Chinese regering de R.I.S. zou erken nen, deze verplicht zcru zijn tot erken ning van de Chinese regering. Om één uur vertrok de premier naar Djokja. Deze dagen is vanuit Lammen een zeer belangrijke en merkwaardige vereameling tul penbollen naar Milwaukee verscheept, een col lectie, zoals nog wel nimmer in Amerika ontvangen zal zijn. De tijdelijke president van The Civic Garden Center, di Kurt Wiener, richtte vorig jaar tot dr. W. E. de Mol als wetenschappelijk adviseur der ^Neversie" (Nederlandse Vereniging tot Be vordering der Wetenschappelijke Veredeling van Siergewassen) de vraag of het mogelijk zou zijn een collectie van historische betekenis zijnde tulpenbollen naar zijn stad te zenden. Dr. De Mol heeft hierover overleg gepleegd met de voorzitter en de secretaris der Never- si e, de heren N. Blokker te Limmen en F. Boschman te Naarden, die met bem de stich ters zijn van de Hortus Bulborrrm te Limmen. Onderzocht moest worden of de Hortus Bul- bo rum-collectie sedert de belangrijke zending naar Zweden (1947) voldoende was aange groeid, zodat men zich kon veroorloven, bollen raar Amerika te sturen. Inderdaad bleek dit De collectie bestaat uit 461 prachtige, vol groeide bollen, van 102 verschillende varië teiten, behorende tot zes afdelingen tulpen: Due van Tol, Enkelbloemige Vroege, Gevuld - bloemige Vroege, Darwin, Gebroken Hollandse Breeder en Gevuldbloemige Late. De zending geeft een beeld van de historie der Hollandse bloembollencultuur gedurende vier eeuwen! Met spanning wachten wij ai, hoe de groot ste handels- en fabrieksstad van de staat Wis- eonsin, gelegen aan de westelijke oever van het Michigan-meer, deze Hollandse bloemen- gToet zal weten te waarderen. BOERDERIJ TE HOLWERD AFGEBRAND Gistermorgen vroeg is de boerderij van de heer Okkinga te Holwerd tot de grond toe afgebrand, doordat een petroleumlamp, die gebruikt werd bij het tanken van een landbouwtractor, vlam vatte. De korenmolen te Formerum (Ter schelling) is thans weer een sieraad voor het eiland. De staart, de lange en korte spruit en de ijzeren toede, die een gewicht heeft van ongeveer 1800 kg., moes ten geheel worden vernieuwd. Ook werd de molen nog uitgerust met het nieuwe fokwieksysteem. (Van onze diplomatieke medewerker) J|ET VERMOEDEN na de rede van Malenkow reeds bijna tot een zekerheid geworden dat de Sowjetunie streeft naar een beëindiging van de koude oorlog heeft een nieuwe, belangrijke versterking gevonden in de door Wysjinski in de Verenigde Naties verkondigde herziening van Moskou s politiek ten aan zien van de internationale controle op de atoomenergie. Steeds had de Sowjet unie zich tegen een dergelijke controle verzet met het argument, dat zij de daaruit voortvloeiende beperking harer souvereiniteit onduldbaar achtte. Als uiterste concessie bood zij een beperkte controle aan, die echter niet zou mogen worden uitgeoefend, vóór Amerika al zijn bommen zou hebben vernietigd en mede-ondertekenaar zou zijn geworden van een conventie, die de vervaardiging en het gebruik van atoombommen verbood. Het is dit starre standpunt, ver worpen door de overgrote meerderheid der Verenigde Naties, omdat het een ontduiking van de bepalingen ener eventueel te sluiten conventie geenszins garandeerde, geweest, dat meer dan alle geharrewar over Duitsland en andere strjjdobjecten tussen Oost en West de fatale gedachte heeft gewekt, dat een nieuwe oorlog, wreder en vernietigender dan alle vorige, toch onvermijdelijk zou zijn en dat men zich hierop in de eerste plaats moest voorbereiden. Wys- jinski's verklaring kan het begin van het einde van deze waan, voor de Sowjet unie ongetwijfeld even noodlottig als voor de overige wereld, zijn. Er is iets voor deze argumentatie te zeggen, ook ai is de Russische opvatting veel egoïstischer dan de Amerikaanse, daar zij de vele landen, die niet over bronnen van atoomenergie beschikken, practisch veroordeelt het te eeuwigen dage zonder deze nieuwe bron van kracht te stellen. Een ernstig bezwaar is echter, dat het Russiche plan de na tionale regeringen niet permanent ver hindert, atoomwapens te vervaardigen. Zij kunnen op elk gewenst ogenblik verdere contróle weigeren en dan zou de bewapeningswedloop opnieuw begin nen, waarbij het land met de meeste atoomzuilen en de grootste voorraad grondstoffen in het voordeel zou zijn. En de Sowjetunie beheerst meer dan een zesde deel van de aarde. In ieder geval doorbreekt Wysjinski's verklaring de gevaarlijke impasse, waar in het vraagstuk van de contróle op de atoomenergie zich zo lange tijd bevon den heeft. Of de doorbraak groot ge noeg is om ingang te verlenen tot de brede samenwerking, die nodig zal zijn. om het atoomspook voor goed te ver nietigen, zullen de onderhandelingen van de komende weken en maanden leren. Zij kan dit zijn, volkomen zekerheid daaromtrent heeft men nog niet. De nieuwe Russische concessie betekent namelijk wel een aanzienlijke toena dering tot, maar nog niet een onder schrijving van het destijds door de Amerikanen opgestelde en door de meerderheid der Verenigde Naties goedgekeurde plan tot uitbanning van het atoomgevaar. Dit plan voorziet in de oprichting van een internationaal contról (lichaam, zonder recht van veto, waaraan niet slechts alle reeds op de wereld aanwezige atoombom men zouden moeten worden toever trouwd, maar dat bovendien het be heer zou moeten krygen over alle be staande bronnen van atoomenergie ten einde deze ten bate van de gehele mensheid te kunnen gebruiken. Dit gaat de Sowjetunie te ver. Iedere week, ja, iedere dag of zelfs ieder uur, zo verklaarde Wysjinski. mogen de controleurs onze atoomfabrieken betreden, om vast te stellen of wij riet toch bommen maken. Maar voor het overige moeten wy zelf kunnen bepalen, waarvoor wij de door ons oogewekte atoomenergie zullen ge bruiken. En de Prawda heeft dit standpunt in een hoofdartikel 'ver schenen enige dagen vóór Wysjinski ziji. verklaring aflegde) nog verduide lijkt, door er op te wijzen, dat het eten buitenlander aangaat, of de Sow jetunie haar atoomenergie nu ge bruikt voor het opblazen van een bergmassief dan wel voor het demper ver een meer, als het maar een werk des vredes is. Moskou's geneigdheid, de koude oor log te beëindigen of ten miste aanzien lijk af te zwakken, betekent niet, dat nu plotseling een toestand van pais en vree voor de wereld is aangebroken. Zolang een innig samengaan tussen Oost en West naar dat ene grote doel eeuwige vrede en economische verhef fing der mensheid niet mogelijk is (het communisme immers acht deze ideale toestand slechts bereikbaar door aanvaarding van de Marxistische prin cipes voor alle naties), zullen beide partyen. met vermijding van het ge vaar van oorlog weliswaar, blijven streven naar versterking en uitbreiding harer invloedssferen. In Peking komt dezer dagen zoiets als een Aziatische Kominform bijeen, die plannen tot nieuwe communistische acties in het Verre Oosten zal bespre ken. Grote vrees voor nieuwe commu nistische activiteit bestaat ook in het Nabije Oosten. Op grond van bepaalde inlichtingen, die er op wijzen, dat Mos kou zijn aandacht thans op deze ge bieden gevestigd heeft, hebben de Ara bische landen, door middel van hun vertegenwoordigers in Washington, ijlings om Amerikaanse hulp gevraagd. En de sjah van Perzie, wiens land het meest bedreigd wordt, nam zelfs het besluit, persoonlyk in Washington om steun aan te kloppen. De Amerikanen hebben hierop reeds gereageerd met 't bijeenroepen van hun diplomatieke vertegenwoordigers in het Nabije Oos ten. Op 26 November zullen deze diplo maten gezamenlijk overleggen, hoe het Nabije Oosten, dat, gezien de grote ar moede waarin zijn bewoners verkeren, een gunstige voedingsbodem voor het communisme is, het best beschermd kan worden. Jn de poging, zyn positie te versterken, door daarin West-Duitsland te be trekken. heeft het Westen een uiterst belangrijk besluit genomen. Het heeft ervan afgezien, Duitsland een vredes verdrag op te leggen. Een door alle partijen vrijwillig ondertekend docu ment zal in de niet te verre toekomst de betrekkingen tussen de geallieerden en de Duitsers moeten normaliseren. In feite komt dit neer op een loven en bieden van twee gelijkrechtigden en op het ogenblik is de toestand zo, dat de regering van Bonn, als begin van een veel omvattende handel, heeft voor gesteld, harerzijds een garantie tegen hernieuwde Duitse agressie te verschaf fen, indien e gealliëerden daartegen over een beëindiging van de ontmante ling en meer vrijheid voor de Duitsers in het onderhouden van hun betrekkin gen met het buitenland willen stellen. Dit voorstel is aanvaard en thans is het wachten op de goedkeuring van deze nieuwe politiek door de daarvoor in aanmerking komende parlementen. De meeste bezwaren dreigen, eigenaar dig genoeg, te zulen komen van de zij de, waarvan men zulks het minst ver wachten zou: Duitsland. De Duitse so cialisten, onder leiding van hun aan voerder Schumacher. zien in de door de regering var Bonn aangeboden garan tie, welke voorziet in een permanente internationale controle op de Roerin dustrie, door deelneming van buiten lands kapitaal in dit machtig productie apparaat, een aanslag op hun wens tot nationalisering van de zware industrie. Evenals het vraagstuk van de contróle op de atoomenergie, is dit een kwes tie. waarin binnen korte tijd de slotsom zal kunnen worden opgemaakt. En de aard van deze slotsom zal het aanzien van de vereld voor lange tijd bepalen. INE UITSTEKENDE hoedanigheid van het Nederlandse zuivelproduct heeft de vaderlandse zuivelindustrie in de wereld een faam bezorgd, welke niet dan met grote inspanning behouden kan worden. De zuivelindustrie kan niet volstaan met het handhaven van de kwaliteit alleen, op haar rust de taak voortdurend te streven naar een méérwaardig product. Méérwaardig het zij door smaak, hogere voedingswaarde of langere houdbaarheid, hetzij door meer en gunstige toepassingsmogelijk heden. Nu scheen, althans voor de leek en wellicht ook voor de deskundige, de grens van het bereikbare ook op dit ge bied in het zicht te liggen. Aan de mo gelijkheid van een sprongsgewijze voor uitgang, aan aanzienlijke verbeteringen en ingrijpende vormveranderingen zul len slechts weinigen in ernst hebben gedacht. Een dezer weinigen de West- zaner H. Woud, die thans in Soest <Utr.) woonachtig en werkzaam is dacht niet alleen aan de mogelijkheid, doch ging er, toegerust met een inquisitieve geest, een inventief karakter en een welhaast onverwoestbaar doorzettings vermogen, naar zoeken! Het kostte 20 jaren van noeste onderzoekingsarbeid, met vaak zeer kostbare proefnemin gen en moeilijk te getroosten opoffe ringen. alvorens hij met toepassing van enige in de loop der jaren door hem ge dane uitvindingen (liefst 12 in getal, waarvan verschillende zijn gepaten teerd) in staat was een volkomen nieuw zeer hoogwaardig kaasproduct met on verdeeld gunstig resultaat aan het oor deel der hoogste zuivelinstanties te on derwerpen. Het product blijkt alle goede hoe danigheden van onze befaamde Neder landse kaas te bezitten, doch overtreft deze door een zeer hoge calorische Binnenkort worden telers van poot- aardappelen in de gelegenheid gesteld, aangeboden, doch niet verkochte pootaardappelen, die aan de keurings eisen voldoen, over te dragen aan het pootgoed-egalisatiefonds. Gestreefd wordt naar een gelijkmatige afname, terwijl rekening zal worden gehouden met exportmogelijkheden in het ko mende voorjaar. Indien de teler niet direct kan afleveren, wordt een voor schot verstrekt. Voorts zal een oplo pende bewaarvergoedlng tot een rijks daalder per 100 kilogram worden ge geven. Definitief overgeschoten poot- goed zal worden gedenatureerd, bij voorbeeld door stomen voor de vee voederproductie. Pandit Nehru, de minister president van India, is na een reis van vijf weken door Amerika en Engeland in zijn land teruggekeerd. Te Bombay verklaarde hij na zijn aankomst „vol optimisme te zijn niet alleen voor zijn land, doch voor de gehele wereld". Hij meende, dat de kansen op oorlog aan het afnemen waren. India zal zich van welk blok dan ook afzijdig houden, maar geen on recht hoe dan ook, steunen. Ter gele genheid van zijn zestigste verjaardag ontving hij vele telegrammen, o.a. van Sukarno. BEV1N OVER PAR1JSE CONFERENTIE De Britse minister van Buitenlandse Zaken, Ernest Bevin, heeft in zijn eer ste openbare toespraak sedert zijn te rugkeer uit Parijs op een bijeenkomst in zijn kiesdistrict voor de volgende al gemene verkiezingen te Londen ver klaard: „Wij kunnen alleen hopen, dat de resultaten van de Parijse besprekin gen het begin van het einde zullen zijn van de eeuwenlange twist tussen Fran sen en Duitsers". DE „ORANJE" WEER NAAR BATAVIA Het m.s. „Oranje" van de Stoom vaart Maatschappij „Nederland" zal Vrijdag 18 November met ruim 900 passagiers aan boord weer naar Bata via vertrekken, waar het schip 7 De cember wordt verwacht. Vrijdagmorgen 18 November zal een speciale boottrein van Den Haag naar het inschepingsterrein aan de Javakade te Amsterdam rijden. Soldaat eerste klasse Goedegebaan van 3-3-RJ. heeft zo zijn eigen manier om aan iedereen mee te delen, dat het voor hem afgelopen is. Met grote letters had hij het woord „habis" op de klep van Mijn vechtpet aangebracht. H. WOUD waarde, een ook in tropische en polaire gebieden bijna onbegrensde houdbaar heid, en verrassend vele toepassingsmo gelijkheden, om. ais gereed product voor huishoudelijk gebruik, voor ver werking in de bedrijfskeuken, ais grond stof voor bakkerijen e.a. verwerkende industrieën, voor gebruik door leger, vloot luchtmacht en de scheepvaart, terwyl het zowel in vaste vorm als in poedervorm geproduceerd kan worden, en evenueel zelfs gecomprimeerd in tablet- of pastillevorm. Ambtelijke instanties, welke met de zuivelbereiding en -handel bemoeienis hebben, onderkenden en erkennen de belangrijkheid van deze nieuwe vin ding bijzonderlijk voor onze export en onze magere deviezenpot! Daarom is het zo verheugend, dat van die zijde op 20 lofwaardige wijze medewerking werd verleend, en ook, dat het de uitvinder tenslotte mocht ge lukken particulier kapitaal aan te trek ken voor de vestiging van een hoogst modern, uitstekend geoutilleerd model- bedrijf en daarmede een nieuwe parel te rijgen aan het snoer van onze vader landse zuivelindustrie. Aagtekerk, R'dam—Brisbane, 14-11 te Fre- mantle. Alchiba, R'dam—Buenos Aires, pas seerde 13-11 Fernando Noronha Alcinous, Java—A'dam, 13-11 te Suez Aldabi, 13-11 var R'dam te Buenos Aires Algenib, R'dam— New Orleans, passeerde 12-11 Azoren Al- hena, 14-11 van Hamburg te Antwerpen Almkerk, Brisbane—R'dam, 13-11 te Antwerpen Alnati, Buenos Aires—R'dam, 12-11 te Vic toria Alphacca, 12-11 van New York naar Boston Alpherat, New York—Buenos Aires, 13-11 te Montevideo Amstelkerk, 13-11 van Duala Lagos Amstelland, Buenos Aires,— A'dam, 12-11 te Rio de Janeiro Blitar, Ja\a-R'dam. passeerde 13-11 Kaap Guatdafui - Blommersdijk, A'dam—Beixa, 13-11 van Ant werpen Boissevain, 13-11 van Hongkong te Manilla verwacht Boraeo, Abadan—Bombay, passeerde 13-11 Straat Ormuz Ceronia (t), 13-11 van Miri te Singapore Cleodora (t), 13-11 van Las F alm as te Curagao Congo- siroom, A'dain—W.-Afrika, 12-11 van Antwer pen naar Bordeaux Corilla (t), R'dam—Cura- $ao, passeerde 12-11 Azoren Cottica, A'dam -Paramaribo, 12-11 van Dover Dalerdijk, Antwerpen—Vancou ver, passeerde 13-11 Vlis- singen Delfland, Rio ae Janeiro—A'dam, pas seerde 13-11 Kaap Verdische-Eilanden Edara, 13-11 van New York te Philadelphia Erin- na (t), 13-11 van Miri naar Pladju Esso Den Haag (t), 13-11 V» R'dam te Aruba Esso Rotterdam (t), 12-11 van Hamburg naar Aruba Garoet, New York—Batavia, 13-11 om 14 uur van Aden Grootekerk, 14-11 van Tene- riffe te Kaapstad verwacht Heemskerk, Bris bane—R'dam, passeerde 13-11 Kaap St. Vin cent Helena, 13-11 van Cura$ao te Trinidad Hermes, 14-11 van Montevideo te Santos verwacht Indrapoera, 13-11 om 16 uur te Gibraltar, daarna 17-11 te R'dam verwacht Japara, Java—New York, 12-11 van Belawan Johan van Oldenbarnevelt, 12-11 van Batavia naar A'dam Kota Agoeng, 14-11 van Sura- baja te Makassar Kota Inten, R'dam—Bata via, passeerde 12-11 Perim Macoma (t), 10-11 van Perzische Golf te Grangemouth, daarna 13-11 naar R'dam Mapia, Colombo— Suez, passeerde 12-11 Minikov Marken, pas seerde 12-11 om 18 uur Gibraltar, wordt 13-11 8 uur te Melilla verwacht Meerkerk, R'dam —Japan, 13-11 van Manilla Modjokerto, Java—R'dam, passeerde 12-11 om 23 uur Kaap Bon Oranjefontein, A'dam—O.-Afrika, pas seerde 13-11 Finisterre Overijssel, New York -Karachi, passeerde 13-11 Malta Papen- diecht, 14-11 van Port Said te Abadan Rem- pang, A'dam—Java, 13-11 te Port Said Sa- latiga. 13-11 van Rangoon te Bombay Sigli, 14-11 van R'dam te Batavia - Tegelberg, 13-11 van Manilla te Hongkong Tjibodas, 12-11 van Hongkong te Kohsichang Volendam, Ba tavia—R'dam, passeerde 13-11 Perim Wil lem Ruys, R'dam—Batavia, 12-11 10.20 uur van Suez Zeeland (Lloyd), 12-11 van Bom bay te Antwerpen Zonnewijk, 15-11 van Dakar te Buenos Aires verwacht. Prins Aiexander, R'dam—Montreal, passeerde 12-11 Lands End Arnedijk, 13-11 van R' dam te Breinen Duiven dijk, Vancouver—R' dam, 12-11 te Los Angeles Gaasterkerk, 12- 11 van R'dam te Amsterdam Lindenkerk, Calcutta—R'dam, passeerde 12-11 Gibraltar Loenerkerk, R'dam—Calcutta, 12-11 van Genua Meliskerk, Hamburg—Antwerpen, passeerde 14-11 Vlissingen Molenkerk, Japan—R'dam, 13-11 van Manilla Noordam, R'dam—New York, passeerde 13-11 Prawle Point Oberon, 14-11 van Turk's Eiland te New York Prins Johan Willem Friso, 12-11 van R'dam te Mon treal Prins Willem V, 14-11 van Delfzijl te Leixoes Ridderkerk, R'dam—Japan, 13-11 van Genua Rotti, 13-11 van Surabaja t« Sungeigerong Samarinda, 13-11 van Sura baja te Batavia Schiedijk, 14-11 van Sema- rong te Batavia Singkep, 13-11 van Cal cutta te Penang Slamat, 13-11 van Kan tang te Makassar Stad Arnhem, IJmuiden— Danzig, passeerde 12-11 24 uur Holtenau - Stad Dordrecht, 14-11 voorgaats Hoek van Holland Stad Maassluis, Lrnea—Vlaardingen, 14-11 0 uur Brunsbuttel Stad Maastricht, 13-11 van Savona te Bona Stad Schiedam, 17-H van Porte Tampa te R'dam verwacht Streefkerk, A'dam—Dar es Salaam, 13-11 van Cenua Themisto, 12-11 van Barry te Sorell (Canada) Weltevreden, Java—Galveston, pas seerde 13-11 Malta Willem Barendsz (wal visvaarder), A'dam—Kaapstad, passeerde 13-11 Kaap Blanca Zuiderkruis, R'dam—Batavia, 13-11 op 900 mijl west ten zuiden Ceylon 2.wijndrecht, 14-11 van Antwerpen te Livorno. Algorab, R'dam—Porto AJegre, 12-11 te Bahia Alkaid, Buenos Aires—R'dam, 13-11 an Montevideo Alnati, Buenos Aires—R' dam, 13-11 van Victoria. Amstelkerk, 15-11 van Dilala te Lagos ver vacht Akkrumdijk, 13-11 van New Orleans iiaar Londen Arendsdijk, New York—Buenoa Aires, 14-11 te Trinidad - Barendivcht (t), vermoedelijk 14-11 of 15-11 van Yarrow oa lyne naar A'dam Colytto, Algiers—IJmuiden, passeerde 14-11 Dover, daarna 15-11 te IJmui den verwacht - Dordrecht (t), vermoedelijk 18- 11 van Boma te Matadi - Laurenskerk, 14-11 van Ras tanurn naar Köweit Lukita (t), 14-11 van Heysham te Purfleet - Mariekerk, Japan- l.'dain, 14-11 te Genua - Mijdrecht (t), 15-11 \an Buenos Aires la Londen verwacht L

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 5