StJicolaas voor iedereen!
Een dinertje van... 400 kilometer
Een automobielclub in oprichting
Berlijn leeft op!
Banketletters
Spoorbanket
100 gr. 25 c
Geen tehuis voor ouden van
dagen in het Polderhuis
Dag van het kalkoen en sneuvelende
voetbalrecords
Anna P.ubwn-ocld.r
Belangrijke zaken
ter sprake
VAN MARSDIEP TOT IJ
Marktoverzicht Purmerend
Marktberichten
Elke week 200 vliegtuigen over de oceaan
Van pionier tot luxe
reiziger
Glimlachje
Eerste evenement een West-Friesland-rit
District Noord-Holland-
Noord van de R.A.C.
Vreugde nu de oogst
binnen is
400 gr.), in doos verpakt fL l.1
In een vorige vergadering wu de
opmerking gemaakt, dat een hoofdin
geland, wonende in de Oostpolder, niet
altijd op de hoogte is met de polder-
werken en toestanden in de Westpol-
der en omgekeerd. Als gevolg daarvan
kregen de hoofdingelanden in het Pol-
derhuis algemene inlichtingen om
trent het waterschap en bezochten
daarna gezamenlijk enige belangrijke
punten om die nader in ogenschouw te
flemen. Een gevolg daarvan was, dat
niet de gebruikelijke Zaterdagmorgen
maar Dinsdagmiddag voor het houden
van een „Poldervergadering" werd
aangewezen.
De voltallige vergadering werd door
de dijkgraaf, mr. M. Th. Mijnlieff ver
welkomd. Deze richtte zich daarbij in
het bijzonder tot de heer Jb. Rezel-
man, die voor het eerst als hoofdinge
land aanwezig was.
Ged. Staten hebben het besluit tot
aankoop van grond van de heer Th
P. Hogeveen goedgekeurd en ook het
plan tot het vervangen van de brug
over de Middenvliet, in de Meerweg,
door een duiker.
Begroting voor 1950.
Hierna kwam de begroting voor 1950
in behandeling. Bij de inkomsten kan
op een batig slot van vorige diensten
gerekend worden, groot 44.884,26. De
polderlasten werden gehandhaafd op
s 45 per ha of een totaal van 203.490.
Uit een toelichting bij de uitgaven
bleek, dat de wegenverbetering in 1949
•en bedrag van 64.055,95 heeft gevor
derd. Daarvan wordt 24.055,95 over
de jaren '50, '51 en '52 omgeslagen en
de rest, dus 40.000, moet uit een le
ning verkregen worden, die in 10 jaar
afgelost moet zijn. Voor het onder pro
fiel walsen enz. van nog niet geteerde
wegen (40.230 m2) is 53.878 geraamd.
Als dit werk is geschied, zullen alleen
nog minder belangrijke wegen als
Kneeskade, Koegraszeedijk, Bergeen-
derweg, Sluisweg en Pietershofweg
geen beurt hebben gehad. De post on
voorziene uitgaven op de begroting is
10.402,68.
Polderhuis geen „Avondzon"
De heer G. H. Geerligs deed een
voorstel naar aanleiding van de post:
onderhoud van het Polderhuis (ge
raamd op 1775). Hjj wilde deze post
maar schrappen en het gebouw on
der voorwaarden schenken aan de
Gemeente, opdat het bestuur daarvan
het zou kunnen bestemmen voor de
Stichting „Avondzon" als tehuis voor
ouden van dagen.
Aan het voorfront zou niets gewij
zigd mogen worden, het huis, dat niet
geschikt is voor bewoning door de
dijkgraaf, zou goed te veranderen zijn
in het door hem bedoelde tehuis en de
erbij behorende tuin zou een prachtige
wandelplaats voor de oudjes zijn. Spre
ker hoopte, dat zijn voorstel zonder
stemming aangenomen zou worden.
De voorzitter vond in de eerste
plaats, dat deze zaak niet in deze ver
gadering thuishoorde. De Stichting is
wel in oprichting, maar bestaat nog
niet. Voorts was, omdat al iets over het
idee van de heer Geerligs was gehoord,
in het dagelijks bestuur er over ge
sproken en geen enkel lid daarvan
voelde er iets voor. De heer V. Kaan
wees op de historische waarde van het
gebouw en wou 't voor de polder be
houden. Toen de heer Geerligs vroeg,
waarvoor het dan dienst moest doen,
wees de voorzitter er op dat het toch
gebruikt werd als vergaderplaats voor
het Polderbestuur en ook het dagelijks
bestuur er zijn vergaderingen houdt.
De heer G. vond, dat dit evengoed
kon gebeuren, óók het Stichtingsbe-
Dr. A. L. vd Sluis, arts te Schagen
viert 1 December zijn zilveren jubileum
n Op Wieringen wist een arrestant
's nachts uit te breken uit het politie
bureau. De volgende morgen kwam hij
zich weer melden, daarbij als reden
voor zijn uitstapje opgevende: „Ik had
het zo koud" Ook de fruit- en
groentenveiling „Winkel" heeft thans de
beschikking over een eigen koelhuis P
De tribune op het voetbalveld van BKC
te Anna Paulowna is door de storm in
elkaar gewaaid.
De veiling „Bangert en Omstreken"
heeft in de periode 3 Oct.18 Nov. op
nieuw een omzet van f 1 millioen be
reikt, zijnde 't derde millioen in totaal.
Zes weken gevangenisstraf is geëist
tegen een autobestuurder uit Alkmaar
die met zijn wagen had gereden
hoewel hem de rijbevoegdheid was
ontnomen. De gemeenteraad van
Schermerhorn besloot tot het verlenen
van een bijdrage teneinde de school
jeugd onderricht in het zwemmen te
geven Te Alkmaar is het initiatief
genomen tot oprichting van een district
Noord-Holland der Regionale Automo
bielclub-West.
De merkwaardige situatie aan de
gasfabriek te Beverwijk, welk bedrijf
over twee directeuren beschikt een
ten onrechte uitgezuiverde en een die
onderwijl benoemd werd is door de
heer G. Ritmeester in de Tweede Ka
mer ter sprake gebracht.
Een uitslaande brand heeft gewoed
in Huisman's Woninginrichting aan de
Noorderkerkstraat te Zaandam. Binnen
20 minuten had de brandweer t vuur
in bedwang De Zaanse histoncus.
de heer G. J. Honig, is vandaag 85 jaar
geworden Ter verbetering van de
visstand daar ter plaatse, zal de henge
laarsvereniging „Assendelft" 400 pond
karper uitzetten Onderwijl de bewo-
ners naar een buurtfeest waren, is e
krommenie in ebroken in verschillen-
'e huizen aan de Militaireweg. De buit
as aanzienlijk.
stuur had een vergaderzaal nodig. De
ze kan in het gebouw blijven. De heer
f ,B1^nken betoogde dat men
tot taak had de belangen van de pol
der te dienen en kon het wegschenken
van het Polderhuis daar moeilijk mee
in overeenstemming brengen. De ver
vanging van de brug bij het gemaal J.
C. de Leeuw (kosten 10.000) en de
verbetering van het toevoerkanaal al
daar 15.000) kon niet langer worden
uitgesteld, verzekerde de voorzitter
aan de heer Geerligs en het ongin-
nen van de gronden langs de Amstel-
dijk (als DUW-werk) zal alleen ge
schieden, als de kosten voor de polder
niet te hoog zijn, m.a.w. als de te ont
vangen hogere huren die zaak renda-
bel zouden maken.
Nadat de begroting was vastgesteld,
werd besloten tot het aangaan van een
kasgeldlening, groot 200.000 en tot 't
uitvoeren van de werken, in eigen be
heer, waarvoor gelden op de begroting
waren uitgetrokken.
B.K.C.-TRIBUVE IN ELKAAR
GEWAAID
De tribune op het voetbalveld van
BKC is door de storm in elkaar ge
waaid en vrijwel geheel vernield.
PURMEREND, 22 Nov. De handel
in vette koeien was zeer goed te noe
men, evenals de kwaliteit. Er waren
prima dieren aangevoerd, waarvan de
prijs ongetwijfeld boven de notering
zal zijn geweest. Met de verse melk
koeien ging het minder vlot. Er was
heel wat overredingskracht nodig voor
aleer het tussen koper en verkoper tot
zaken kwam. Ondanks de slepende
gang van zaken bleven de prijzen op
peil. Hetzelfde kan gezegd worden
omtrent de geldekoeien. De meeste
veehouders zijn thans voorzien, maar
een koe van prima kwaliteit was niet
temin zeer gezocht en daarvoor wer
den goede prijzen besteed. Ook naar
kalfdragende koeien bestond vraag,
mits tbc-vrij.
Voor het jonge vee was de markt
eveneens kalm gestemd, met uitzonde
ring van de handel in nuchtere kalve
ren. Daar was sprake van een vlugge
handel. Het bescheiden aanbod van
gebruiksstiertjes was moeilijk te plaat
sen. De wolveemarkt was heel matig
bezet, doch de handel was goed en be
slist prijshoudend. Ook werden nog
enkele lammetjes verkocht. Sedert de
opheffing van de distributie van vlees
is de handel in bokken en geiten
zeer stug. Daarentegen vlotte het op
de varkensmarkt veel beter. Voor
vete dieren was de handel tamelijk
vlug met iets hogere prijzen. Ook de
biggen waren beter te verkopen, trots
het grote aanbod. Voor de enkele fok-
zeug viel moeilijk een notering te ma
ken. Op de paardenmarkt was de gang
van zaken opnieuw zeer stug, daar de
slagers „het kalm aan deden". Op de
pluimveemarkt was alleen voor ko
nijnen vraag doordat deze dieren voor
export werden gekocht.
LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE, 23
Nov. 10.000 kg Uien 23,80—24,20 en grove
21,90-22,20; 14.000 kg Andijvie 14,60-18,40;
32.000 kg Witte kool 6-8,10; 15.000 kg Groene
kool 9,90-18; 6000 kg Gele kool 5-8,10;
34.000 kg Rode kool 5,50-10,20.
NOORDERMARKTBOND, 23 Nov. - 1500
kg Aardappelen: Bevelanders 6,50; 1700 kg
Uien 21,30—24,60 en drielingen 19; 3000 kg
Peen: II 9,30-9,50 en III 8,80-9,90; 6500
kg Rode kool 5,50—8,10; 2500 kg Gele kool
C,20-6,40; 5500 kg Groene kool 12,30-18;
120.000 kg Witte kool 5—5,80 en Succes 6—
8,50; 21.000 kg Andijvie 11,10-18,70.
LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE, 22
Nov. 4000 kg Uien 24,10—24,30 en grove
21,80; 6500 kg Andijvie 17,70-22.90; 23.000
kg Witte kool 5 en Succes 6—7,90; 22.000 kg
Groene kool 15—22,70; 5000 kg Gele kool
5,70-7,10; 18.000 kg Rode kool 5,50-10,70.
Thankgiving Day, een Amerikaans faasi
Voor de .Amerikanen ia „Thankagiving Day". de laatste Donderdag van de
maand, de voornaamste dag in November. November is het einde van het oogst-
seizoen op de boerderij. De oogst is binnen. De kelders en de kasten rijn vol met
heerlijke dingen die gedurende de winter genuttigd kunnen worden. Zo is
Thanksgiving Day ter compensatie van het onbehaaglijke weer dat bijna altijd
in November heerst als het ware een van de vrolijkste vacantiedagen en een
dag van familiebijeenkomsten. Schoolkinderen worden naar huis re*uurd, de
kantoren en fabrieken worden gesloten. Vele mensen leggen kilometers af om
aan de familie-feesttafel te kunnen aanzitten, waar xij het hoofd uit dankbaar
heid buigen voor een overvloedige oogst en voor alle zegeningen, die hun door
de Voorzienigheid gegeven zijn.
De geheel vernielde en uitgebrande Renault, die Dinsdag op een
bewaakte overweg te Heiloo door een trein gegrepen werd.
Al weer is er een druk toeristensei
zoen achter de rug. Tienduizenden A-
merikanen hebben in de zomer van '49
Europa bezocht en een zeer groot deel
hunner heeft de reis naar „the old
Coutry" gemaakt per vliegtuig. Er
trokken in de zomermaanden elke
week ruim tweehonderd vliegtuigen
van Amerika naar Europa en in om
gekeerde richting, en zo is de route
over het Noordelijk gedeelte van de
Atlantische Oceaan „Burgerluchtbrug
nummer 1" geworden, oftewel de be
langrijkste luchtroute van de wereld.
Het reizen per vliegtuig wordt hoe
langer hoe gerieflijker. Wie wel eens
een „Vliegende Hollander" van de
KLM van binnen gezien heeft zal dat
beamen. Enige maanden geleden kwa
men bovendien de Boeing „Stratocrui-
sers" in gebruik. American Overseas
Airlines, die er acht heeft besteld die
nog voor het einde van 1949 afgeleverd
zullen zijn, vliegt er mee tussen Ame
rika en Noordwest-Europa (in Januari
1950 ook naar Amsterdam). Pan Ame
rican Airways heeft eveneens een aan
tal Stratocruisers in gebruik en deze
reuzenmachines zijn ook besteld door
de BOAC, het Britse overzeese staats-
luchtvaartbedrijf. De „Dubbeldekkers"
leggen de afstand LondenNew-York
zonder tussenlandingen af in een uur
of twaalf en terug in de regel nog veel
vlugger, hetgeen in verband staat met
de gunstige winden op de „eastbound
route".
Ik zie een groot huis met
kleine kamers!
veel
De heren P. S. Krom te Bergen, dr. P. Groenhart te Dirkshorn, J. J. Blauw-
boer te Middenmeer, P. J. Meurs te Alkmaar en J. Moejes te Heerhugowaard
hebben het initiatief genomen tot oprichting van een district Noord-Holland-
Noord der Regionale Automobiel Club-West. De automobielclub, die grote
bekendheid verwierf door de organisatie van de Tulpen Rallye en de West-
Nederland-rit, stelt zich ten doel de auto-sport te propageren door het organi
seren van terreinritten, betrouwbaarheidsritten, nachtritten en kaartleesritten,
etc. Daar het ledental van de R.A.C. echter hand over hand toenam, kwam de
activiteit van de leden uit ons gewest in gevaar. Om deze reden hebben boven
genoemde heren zich in verbinding gesteld met het bestuur van de R.A.C.-West
met het resultaat, dat besloten werd een district Noord-Holland-Noord op te
richten, dat nu distrietsgewijs wedstrijden, ritten e. d. zal organiseren.
jes in onze contreien voert, naar Alk
maar begeven, alwaar op het Hofplein
de finish is.
In Hotel Victory zal een gezellig
samenzijn het evenement besluiten. Te
vens zullen dan de prijzen, bestaande
uit bekers en medailles worden uitge
reikt.
Iedere auto mag behalve de bestuur
der slechts één inzittende bevatten.
Langs de wegen zullen gecombineer
de route-tijdcontroles worden ingesteld,
welker plaats uiteraard geheim gehou
den wordt. De deelnemers zijn verplicht
aan de controle te stoppen, de controle-
kaart te laten afstempelen en de con
trolelijst te tekenen. Voor te vroeg
melden aan de controle wordt per mi
nuut vijf strafpunten gegeven, voor te
Iaat melden twee strafpunten, voor het
aan de verkeerde zijde binnenrijden
en benaderen van een controle zestig
strafpunten en voor 't missen van een
controle eveneens zestig strafpunten.
Allen die hun hart verpand hebben
aan de sport in hef algemeen en de
automobielsport in het bijzonder zullen
het initiatief van onze plaats- en
streekgenoten van harte toejuichen.
Laat ons hopen, dat de eerste kennis
making een prettige zal zijn en dat
deze West Friesland-rit zal leiden tot
nog vele andere geslaagde wedstrijden.
De plannen tot de oprichting verke
ren thans in een dusdanig vergevorderd
stadium van uitvoering, dat het comité
is overgegaan tot het uitschrijven van
een propaganda-rit op Zaterdag 10 De
cember. Hierbij krijgen allen die de
autosport een warm hart toedragen
en dat zijn er zeer velen de gelegen
heid kennis te maken met het doel en
streven van de RAC De West-Fries-
landrit bestaat uit een betrouwbaar
heidswedstrijd over een afstand van
89.5 km. met een gemiddelde snelheid
van 40 km., waarbij aan wagen en be
stuurder geen bijzondere eisen worden
oesteld en die meer dient om het land-
schapsschoon van ons districts onder de
■andacht van de deelnemers te brengen
De start van deze West Friesland-rit
vindt plaats Zaterdagmiddag 10 De
cember te 13.01 uur bij café „Du in ver
maak" te Bergen. Om de minuut zal
een deelnemer het totaal aantal zal
de zestig niet overschrijden vertrek
ken Hij zal zich aan de hand van een
route beschrijving, welke hem bij de
start wordt uitgereikt en welke de
deelnemers langs vele prachtige plek-
Zou de luchtreiziger in zijn comfor
tabele zetel of bed, hoog boven de
Oceaan vliegend, wel beseffen, hoeveel
werk er verzet moet worden, en hoe
veel mensen er direct en Indirect no
dig zjjn om zjjn machine de lucht in te
krijgen en vliegend te houden*
Hij zal vermoedelijk zeer verbaasd
opkijken, als hjj hoort, dat het ant
woord op deze vraag luidt: omstreeks
honderd mensen. De bemanning telt
acht a tien koppen. Tegen de 23 men
sen zijn belast met het regelmatig na
kijken en eventueel herstellen van de
vliegtuigen vóór het vertrek en tij
dens de tussenlandingen. Per machine
zijn er ongeveer twintig personen
nodig voor allerhande werk op het
veld en in de hangars. Dan zijn er nog
de leden van de metereologische
diensten en van de passagiers- en
bagagediensten. En vervolgens de be
dienden op de kantoren, de mensen
van de verkoopafdelingen en de publi
citeit.
Het Transatlantische verkeerstoestel
is nooit zonder radiocontact. Op de
eerste helft van de reis naar Ameri
ka staat men in verbinding met Shan-
uon op Ierland en komt men op de
helft van de tocht, dan wordt overge
schakeld op Gander (Newfoundland),
nadat de toren van Shannon hiervan
is verwittigd.
Als het verkeerstoestel moet landen,
dan gebeurt dit, als het weer niet
meewerkt, „op instrumenten", dan
komt er radar bij te pas. De radardes
kundigen op de grond hebben de ma
chine al „op het scherm" als zij nog
45 kilometer verwijderd is. Via de
radio krijgt de gezagvoerder rijn aan
wijzingen, die hij blindelings moet op
volgen. Snelheid, koers en hoogte
worden hem precies opgegeven. Hij
wordt „naar beneden gepraat". De
stem-uit-het-niets vertelt de piloot,
wat hij moet doen. Totdat deze de
startbaan onder zich ziet liggen en dus
weet rijn wielen heeft hij al laten
zakken dat hij kan landen.
Neuzen krullen.
Het eten aan boord interesseert
iedere reiziger. Het is altijd goed en
wordt bijzonder handig en snel opge
diend. Men krijgt een heel diner of
lunch compleet op een serveerblad. In
de keuken van de stratocruisers, die
zich achter in de staart bevinden op
het bovendek, wordt „echt" gekookt
en niet slechts ontdooid en opge
warmd, want de installatie is volledig
Er kan naar hartelust worden ge
kookt en gebraden.
Men eet dus goed aan boord en
krijgt ruimschoots genoeg, maar heeft
iemand er vwel eens over nagedacht
hoe lang men wel eet, liever gezegd,
hoe „ver"? Er was eens een Ameri
kaanse stewardess, die dit naging, toen
een Nederlandse journalist haar een
desbetreffende vraag had gesteld en
hier is haar antwoord:
Als de soep of het voorgerecht op
is, dan is men een kilometer of vijftig
verder. En weer een 200 a 250 kilo
meter verder als de hoofdschotel is
verorberd. Nagerecht en koffie „du
ren" natuurlijk korter. De schatting
was respectievelijk zestig en vijftig
kilometer.
Zo verslaapt, vereet of verleest de
moderne luchtreiziger, omringd door
luxe en vertroeteld als ware hjj een
minister of kunstenaar van wereld
naam, zijn afstanden. Hij behoeft ner
gens voor te zorgen. Na het eten of
voor het slapen gaan. kan hij, als hij
de tocht per Stratocruiser maakt, een
borrel gaan halen in de bar beneden
Nee, hij is geen pionier meer. zoals
een jaar of 20. 25 geleden, maar een
lufle-reiriger, die weet dat alles in
orde is en die alles heeft wat zijn hart
begeert.
DOODSTRAF TEGEN KOOT
GEHANDHAAFD.
De Bijz. Raad van Cassatie heeft het
beroep van de Amsterdammer Fr. W.
Koot, die, als voormalig lid van de ko-
lonne Henneicke in de hoofdstad di
verse Joodse personen en illegale wer
kers aan de vijand had overgeleverd,
verworpen. Koot was door het Bijz.
Gerechtshof te Amsterdam tot de dood
straf veroordeeld.
SPRINGBOKKEN OP DE THUISREIS.
Met de Volendam. die, onvoorziene
omstandigheden voorbehouden, om
streeks 28 Nov. te Rotterdam wordt
verwacht, repatrieert o.a. 3-8 R. I„ beter
bekend onder de naam van de „De
Springbokken", naar het bataljonsem
bleem. bestaande uit een oranje schild,
waarop gekruist een zwarte springbok
en «en zilveren zwaard.
In Nieuw Engeland en het Midden
Westen wordt deze dag vaak voorafge
gaan door sneeuwval, en dit doet de
vreugde van de kinderen ten top stij
gen. In vele kerken worden diensten
gehouden op de ochtend van Thanks
giving Day of de avond ervoor soms,
in combinatie met het Oogstfeest.
Grote stapels koren, meloenen, appels
en herfstbladeren liggen rond de kan
sel. Soms brengen leden van de kerk
levensmiddelen mee naar de dienst en
deze worden later aan arme gezinnen
geschonken. Vele Amerikaanse gezin
nen en organisaties zenden op deze dag
manden vol voedsel naar de minder
bedeelden.
De eerste Thanksgiving Day werd
gehouden in 1821 toen de kleine groep
pelgrims (bestaande uit ongeveer 100
personen), die op het schip Mayflower
naar Nieuw Engeland gekomen waren,
samenkwamen om God te danken voor
hun eerste oogst. De kolonisten gingen
het bos in, schoten een aantal kalkoe
nen en kookten deze voor het avond
maal. De Indianen, die van deze vie
ring hoorden, kwamen naar de neder
zetting met verscheidene herten en
vierden feest met de kolonisten. De
leden van de kolonie van Connecticut
vierden een Thanksgiving Day in 1639.
en de Hollandse gouverneur van Nieuw
Nederland (New York) kondigde een
Thanksgiving Day af in 1644.
De Thanksgiving Day-maaltijd mag
dan al enigszins verschillend zijn in de
onderscheiden delen van de V.S., ge
braden kalkoen, opgevuld met brood
(soms worden hieraan oesters of noten
toegevoegd) is de hoofdschotel. De
kalkoen wordt altijd in zijn geheel ge
braden en opgediend en wordt aan ta
fel gesneden. Indertijd heeft Benjamin
Franklin voorgesteld om de kalkoen
tot nationale vogel van de V.S. te kie
zen in plaats van de ongevederde ade
laar. Indien het aantal kalkoenen, dat
in 1948 in de V.S. genuttigd werd ge
lijkelijk over iedere man, vrouw en
kind verdeeld was. dan zou ieder 3,7
pond gekregen hebben. Terwijl 90 pet.
van de vetgemeste kalkoenen van Sep
tember tot eind December op de
markt gebracht worden, is er een
groeiende tendenz om kalkoen het ge
hele jaar door op het menu te zetten.
De verkoop van gerookte en bevroren
kalkoenen en de gewoonte dit gevo
gelte per pond te verkopen, nemen
ook toe. Ongeveer 150.000 Amerikaan
se boeren fokken kalkoenen.
„Thanksgiving Day-match"
Voor millioenen Amerikanen is een
voetbalwedstrijd op Thanksgiving Day
een gebeurtenis van even groot belang
als de familiebijeenkomst en het
Thanksgiving Day-diner. Vele college-
en universiteitselftallen eindigen hun
herfstvoetbalseizoen met een Thanks
giving Day-match, waar zelfs de groot
ste onderlinge rivaliteit niet tegen be
stand is. Van de vroege morgen totdat
het spel 's middags om twee uur be
gint, staan de auto's van de toeschou
wers rijen dik langs de hoofdverkeers
wegen. De meeste college- en univer
siteitswedstrijden worden in stadions
gespeeld, welke plaats bieden aan
30.000 tot 100.000 personen, leder elftal
draagt de kleuren van de school; deze
kleuren ziet men in caps, wollen sport-
truien en wimpels het gehele stadion
door. Vrouwelijke toeschouwers spel
den vaak grote gele chrysanten op hun
mantels. De dag na Thanksgiving Day
is gewoonlijk een vacantiedag. En in
vele steden wordt dan reeds het Kerst-
groen opgehangen!
(Van onze correspondent te Berlijn)
„QVER 50 JAAR is alles voorbij..."
zong in 1899 de bekende komiek
O Mo RenUer op oudejaarsavond in de
Wlntergarten, die toen 't vermaakscen
trum van Berlijn was. En hij heeft ge
lijk gekregen! Het sloopwerk tegenover
het station aan de Friedrichstrasae ia
nu zover gevorderd, dat ook de ruïne
van de vroegere Wintergarten, die bij
het zware bombardement op Berlijn in
1943-44 werd vernield, verdwijnen sal.
Daarmede behoort Berlijns grootste va
riététheater, een vermaakscentrum dat
over de hele wereld bekend was, voor
goed tot het verleden.
Voor het eerst sinds jaren ontwaakt
er een nieuw leven op de Kurfürsten-
damm. In de vroege avonduren valt het
oog weer op de glinsterende lichten en
de bonte lichtreclames van de zaken in
het westen van Berlijn. Door de aan
passing van de Berlijnse levensstan
daard aan die van West-Duitsland is
het de zaken en vermaaksoorden weer
toegestaan, ook buiten de normale
diensttijd, de lichtreclames te laten
branden. Hiermede heeft de stad de
eerste schrede gezet op het pad naar
een nieuw leven. Het verschil met de
vorige winter is zeer groot. Nog tot
Mei van dit jaar brandden er op straat
geen lantaarns en was er in de avond
uren geen verkeer. Dit beeld heeft zich
volkomen gewijzigd en Berlijn kan een
vergelijking met de steden in het Wes
ten van Duitsland rustig doorstaan.
|_|ET PLEIT voor de ijver van de Ber-
lijner om, nadat de eerste positieve
besluiten in West-Duitsland gevallen
waren, de hand aan de ploeg te slaan
en mee te helpen aan de economische
opbouw van de staa. Meer en meer ver
dwijnen de lege plekken tussen de hui
zen. Nieuwe woningen en zakenpanden
verschijnen en zullen er toe bijdragen,
West-Berlijn weer de voorrang te ge
ven, nadat Steglitz met zijn Schloss-
strasse lange tijd geloofde, de plaats
van de Kurfürstendamm te hebben in
genomen.
In de straten klopt weer de polsslag
van het leven. In de winkels en in da
vermaakscentra klopt deze polsslag
e'hter nog wat langzaam. Twee thea
ters en 7 bioscopen hebben op de Kur
fürstendamm hun poorten weer ge
opend. Binnenkort zal in de Këntstrasse
een nieuwe bioscoop geopend worden.
In nauwelijks een jaar tijd is het vroe
gere Tanzpalast omgetoverd tot een van
de modernste bioscopen van Berlijn.
Wanneer iemand uit West-Duitsland of
uit het buitenland op het ogenblik een
bezoek wil brengen aan Berlijn, be
hoeft hij niet bang te zijn, dat hij 's
avonds met zijn ziel onder zijn arm
loopt. Er is voor elck wat wils. In de
omgeving van het Nollendorfplein ia
zelfs een negerbar.