StJicolaas voor iedereen! Een dinertje van... 400 kilometer Een automobielclub in oprichting Berlijn leeft op! Banketletters Spoorbanket 100 gr. 25 c Geen tehuis voor ouden van dagen in het Polderhuis Dag van het kalkoen en sneuvelende voetbalrecords Anna P.ubwn-ocld.r Belangrijke zaken ter sprake VAN MARSDIEP TOT IJ Marktoverzicht Purmerend Marktberichten Elke week 200 vliegtuigen over de oceaan Van pionier tot luxe reiziger Glimlachje Eerste evenement een West-Friesland-rit District Noord-Holland- Noord van de R.A.C. Vreugde nu de oogst binnen is 400 gr.), in doos verpakt fL l.1 In een vorige vergadering wu de opmerking gemaakt, dat een hoofdin geland, wonende in de Oostpolder, niet altijd op de hoogte is met de polder- werken en toestanden in de Westpol- der en omgekeerd. Als gevolg daarvan kregen de hoofdingelanden in het Pol- derhuis algemene inlichtingen om trent het waterschap en bezochten daarna gezamenlijk enige belangrijke punten om die nader in ogenschouw te flemen. Een gevolg daarvan was, dat niet de gebruikelijke Zaterdagmorgen maar Dinsdagmiddag voor het houden van een „Poldervergadering" werd aangewezen. De voltallige vergadering werd door de dijkgraaf, mr. M. Th. Mijnlieff ver welkomd. Deze richtte zich daarbij in het bijzonder tot de heer Jb. Rezel- man, die voor het eerst als hoofdinge land aanwezig was. Ged. Staten hebben het besluit tot aankoop van grond van de heer Th P. Hogeveen goedgekeurd en ook het plan tot het vervangen van de brug over de Middenvliet, in de Meerweg, door een duiker. Begroting voor 1950. Hierna kwam de begroting voor 1950 in behandeling. Bij de inkomsten kan op een batig slot van vorige diensten gerekend worden, groot 44.884,26. De polderlasten werden gehandhaafd op s 45 per ha of een totaal van 203.490. Uit een toelichting bij de uitgaven bleek, dat de wegenverbetering in 1949 •en bedrag van 64.055,95 heeft gevor derd. Daarvan wordt 24.055,95 over de jaren '50, '51 en '52 omgeslagen en de rest, dus 40.000, moet uit een le ning verkregen worden, die in 10 jaar afgelost moet zijn. Voor het onder pro fiel walsen enz. van nog niet geteerde wegen (40.230 m2) is 53.878 geraamd. Als dit werk is geschied, zullen alleen nog minder belangrijke wegen als Kneeskade, Koegraszeedijk, Bergeen- derweg, Sluisweg en Pietershofweg geen beurt hebben gehad. De post on voorziene uitgaven op de begroting is 10.402,68. Polderhuis geen „Avondzon" De heer G. H. Geerligs deed een voorstel naar aanleiding van de post: onderhoud van het Polderhuis (ge raamd op 1775). Hjj wilde deze post maar schrappen en het gebouw on der voorwaarden schenken aan de Gemeente, opdat het bestuur daarvan het zou kunnen bestemmen voor de Stichting „Avondzon" als tehuis voor ouden van dagen. Aan het voorfront zou niets gewij zigd mogen worden, het huis, dat niet geschikt is voor bewoning door de dijkgraaf, zou goed te veranderen zijn in het door hem bedoelde tehuis en de erbij behorende tuin zou een prachtige wandelplaats voor de oudjes zijn. Spre ker hoopte, dat zijn voorstel zonder stemming aangenomen zou worden. De voorzitter vond in de eerste plaats, dat deze zaak niet in deze ver gadering thuishoorde. De Stichting is wel in oprichting, maar bestaat nog niet. Voorts was, omdat al iets over het idee van de heer Geerligs was gehoord, in het dagelijks bestuur er over ge sproken en geen enkel lid daarvan voelde er iets voor. De heer V. Kaan wees op de historische waarde van het gebouw en wou 't voor de polder be houden. Toen de heer Geerligs vroeg, waarvoor het dan dienst moest doen, wees de voorzitter er op dat het toch gebruikt werd als vergaderplaats voor het Polderbestuur en ook het dagelijks bestuur er zijn vergaderingen houdt. De heer G. vond, dat dit evengoed kon gebeuren, óók het Stichtingsbe- Dr. A. L. vd Sluis, arts te Schagen viert 1 December zijn zilveren jubileum n Op Wieringen wist een arrestant 's nachts uit te breken uit het politie bureau. De volgende morgen kwam hij zich weer melden, daarbij als reden voor zijn uitstapje opgevende: „Ik had het zo koud" Ook de fruit- en groentenveiling „Winkel" heeft thans de beschikking over een eigen koelhuis P De tribune op het voetbalveld van BKC te Anna Paulowna is door de storm in elkaar gewaaid. De veiling „Bangert en Omstreken" heeft in de periode 3 Oct.18 Nov. op nieuw een omzet van f 1 millioen be reikt, zijnde 't derde millioen in totaal. Zes weken gevangenisstraf is geëist tegen een autobestuurder uit Alkmaar die met zijn wagen had gereden hoewel hem de rijbevoegdheid was ontnomen. De gemeenteraad van Schermerhorn besloot tot het verlenen van een bijdrage teneinde de school jeugd onderricht in het zwemmen te geven Te Alkmaar is het initiatief genomen tot oprichting van een district Noord-Holland der Regionale Automo bielclub-West. De merkwaardige situatie aan de gasfabriek te Beverwijk, welk bedrijf over twee directeuren beschikt een ten onrechte uitgezuiverde en een die onderwijl benoemd werd is door de heer G. Ritmeester in de Tweede Ka mer ter sprake gebracht. Een uitslaande brand heeft gewoed in Huisman's Woninginrichting aan de Noorderkerkstraat te Zaandam. Binnen 20 minuten had de brandweer t vuur in bedwang De Zaanse histoncus. de heer G. J. Honig, is vandaag 85 jaar geworden Ter verbetering van de visstand daar ter plaatse, zal de henge laarsvereniging „Assendelft" 400 pond karper uitzetten Onderwijl de bewo- ners naar een buurtfeest waren, is e krommenie in ebroken in verschillen- 'e huizen aan de Militaireweg. De buit as aanzienlijk. stuur had een vergaderzaal nodig. De ze kan in het gebouw blijven. De heer f ,B1^nken betoogde dat men tot taak had de belangen van de pol der te dienen en kon het wegschenken van het Polderhuis daar moeilijk mee in overeenstemming brengen. De ver vanging van de brug bij het gemaal J. C. de Leeuw (kosten 10.000) en de verbetering van het toevoerkanaal al daar 15.000) kon niet langer worden uitgesteld, verzekerde de voorzitter aan de heer Geerligs en het ongin- nen van de gronden langs de Amstel- dijk (als DUW-werk) zal alleen ge schieden, als de kosten voor de polder niet te hoog zijn, m.a.w. als de te ont vangen hogere huren die zaak renda- bel zouden maken. Nadat de begroting was vastgesteld, werd besloten tot het aangaan van een kasgeldlening, groot 200.000 en tot 't uitvoeren van de werken, in eigen be heer, waarvoor gelden op de begroting waren uitgetrokken. B.K.C.-TRIBUVE IN ELKAAR GEWAAID De tribune op het voetbalveld van BKC is door de storm in elkaar ge waaid en vrijwel geheel vernield. PURMEREND, 22 Nov. De handel in vette koeien was zeer goed te noe men, evenals de kwaliteit. Er waren prima dieren aangevoerd, waarvan de prijs ongetwijfeld boven de notering zal zijn geweest. Met de verse melk koeien ging het minder vlot. Er was heel wat overredingskracht nodig voor aleer het tussen koper en verkoper tot zaken kwam. Ondanks de slepende gang van zaken bleven de prijzen op peil. Hetzelfde kan gezegd worden omtrent de geldekoeien. De meeste veehouders zijn thans voorzien, maar een koe van prima kwaliteit was niet temin zeer gezocht en daarvoor wer den goede prijzen besteed. Ook naar kalfdragende koeien bestond vraag, mits tbc-vrij. Voor het jonge vee was de markt eveneens kalm gestemd, met uitzonde ring van de handel in nuchtere kalve ren. Daar was sprake van een vlugge handel. Het bescheiden aanbod van gebruiksstiertjes was moeilijk te plaat sen. De wolveemarkt was heel matig bezet, doch de handel was goed en be slist prijshoudend. Ook werden nog enkele lammetjes verkocht. Sedert de opheffing van de distributie van vlees is de handel in bokken en geiten zeer stug. Daarentegen vlotte het op de varkensmarkt veel beter. Voor vete dieren was de handel tamelijk vlug met iets hogere prijzen. Ook de biggen waren beter te verkopen, trots het grote aanbod. Voor de enkele fok- zeug viel moeilijk een notering te ma ken. Op de paardenmarkt was de gang van zaken opnieuw zeer stug, daar de slagers „het kalm aan deden". Op de pluimveemarkt was alleen voor ko nijnen vraag doordat deze dieren voor export werden gekocht. LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE, 23 Nov. 10.000 kg Uien 23,80—24,20 en grove 21,90-22,20; 14.000 kg Andijvie 14,60-18,40; 32.000 kg Witte kool 6-8,10; 15.000 kg Groene kool 9,90-18; 6000 kg Gele kool 5-8,10; 34.000 kg Rode kool 5,50-10,20. NOORDERMARKTBOND, 23 Nov. - 1500 kg Aardappelen: Bevelanders 6,50; 1700 kg Uien 21,30—24,60 en drielingen 19; 3000 kg Peen: II 9,30-9,50 en III 8,80-9,90; 6500 kg Rode kool 5,50—8,10; 2500 kg Gele kool C,20-6,40; 5500 kg Groene kool 12,30-18; 120.000 kg Witte kool 5—5,80 en Succes 6— 8,50; 21.000 kg Andijvie 11,10-18,70. LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE, 22 Nov. 4000 kg Uien 24,10—24,30 en grove 21,80; 6500 kg Andijvie 17,70-22.90; 23.000 kg Witte kool 5 en Succes 6—7,90; 22.000 kg Groene kool 15—22,70; 5000 kg Gele kool 5,70-7,10; 18.000 kg Rode kool 5,50-10,70. Thankgiving Day, een Amerikaans faasi Voor de .Amerikanen ia „Thankagiving Day". de laatste Donderdag van de maand, de voornaamste dag in November. November is het einde van het oogst- seizoen op de boerderij. De oogst is binnen. De kelders en de kasten rijn vol met heerlijke dingen die gedurende de winter genuttigd kunnen worden. Zo is Thanksgiving Day ter compensatie van het onbehaaglijke weer dat bijna altijd in November heerst als het ware een van de vrolijkste vacantiedagen en een dag van familiebijeenkomsten. Schoolkinderen worden naar huis re*uurd, de kantoren en fabrieken worden gesloten. Vele mensen leggen kilometers af om aan de familie-feesttafel te kunnen aanzitten, waar xij het hoofd uit dankbaar heid buigen voor een overvloedige oogst en voor alle zegeningen, die hun door de Voorzienigheid gegeven zijn. De geheel vernielde en uitgebrande Renault, die Dinsdag op een bewaakte overweg te Heiloo door een trein gegrepen werd. Al weer is er een druk toeristensei zoen achter de rug. Tienduizenden A- merikanen hebben in de zomer van '49 Europa bezocht en een zeer groot deel hunner heeft de reis naar „the old Coutry" gemaakt per vliegtuig. Er trokken in de zomermaanden elke week ruim tweehonderd vliegtuigen van Amerika naar Europa en in om gekeerde richting, en zo is de route over het Noordelijk gedeelte van de Atlantische Oceaan „Burgerluchtbrug nummer 1" geworden, oftewel de be langrijkste luchtroute van de wereld. Het reizen per vliegtuig wordt hoe langer hoe gerieflijker. Wie wel eens een „Vliegende Hollander" van de KLM van binnen gezien heeft zal dat beamen. Enige maanden geleden kwa men bovendien de Boeing „Stratocrui- sers" in gebruik. American Overseas Airlines, die er acht heeft besteld die nog voor het einde van 1949 afgeleverd zullen zijn, vliegt er mee tussen Ame rika en Noordwest-Europa (in Januari 1950 ook naar Amsterdam). Pan Ame rican Airways heeft eveneens een aan tal Stratocruisers in gebruik en deze reuzenmachines zijn ook besteld door de BOAC, het Britse overzeese staats- luchtvaartbedrijf. De „Dubbeldekkers" leggen de afstand LondenNew-York zonder tussenlandingen af in een uur of twaalf en terug in de regel nog veel vlugger, hetgeen in verband staat met de gunstige winden op de „eastbound route". Ik zie een groot huis met kleine kamers! veel De heren P. S. Krom te Bergen, dr. P. Groenhart te Dirkshorn, J. J. Blauw- boer te Middenmeer, P. J. Meurs te Alkmaar en J. Moejes te Heerhugowaard hebben het initiatief genomen tot oprichting van een district Noord-Holland- Noord der Regionale Automobiel Club-West. De automobielclub, die grote bekendheid verwierf door de organisatie van de Tulpen Rallye en de West- Nederland-rit, stelt zich ten doel de auto-sport te propageren door het organi seren van terreinritten, betrouwbaarheidsritten, nachtritten en kaartleesritten, etc. Daar het ledental van de R.A.C. echter hand over hand toenam, kwam de activiteit van de leden uit ons gewest in gevaar. Om deze reden hebben boven genoemde heren zich in verbinding gesteld met het bestuur van de R.A.C.-West met het resultaat, dat besloten werd een district Noord-Holland-Noord op te richten, dat nu distrietsgewijs wedstrijden, ritten e. d. zal organiseren. jes in onze contreien voert, naar Alk maar begeven, alwaar op het Hofplein de finish is. In Hotel Victory zal een gezellig samenzijn het evenement besluiten. Te vens zullen dan de prijzen, bestaande uit bekers en medailles worden uitge reikt. Iedere auto mag behalve de bestuur der slechts één inzittende bevatten. Langs de wegen zullen gecombineer de route-tijdcontroles worden ingesteld, welker plaats uiteraard geheim gehou den wordt. De deelnemers zijn verplicht aan de controle te stoppen, de controle- kaart te laten afstempelen en de con trolelijst te tekenen. Voor te vroeg melden aan de controle wordt per mi nuut vijf strafpunten gegeven, voor te Iaat melden twee strafpunten, voor het aan de verkeerde zijde binnenrijden en benaderen van een controle zestig strafpunten en voor 't missen van een controle eveneens zestig strafpunten. Allen die hun hart verpand hebben aan de sport in hef algemeen en de automobielsport in het bijzonder zullen het initiatief van onze plaats- en streekgenoten van harte toejuichen. Laat ons hopen, dat de eerste kennis making een prettige zal zijn en dat deze West Friesland-rit zal leiden tot nog vele andere geslaagde wedstrijden. De plannen tot de oprichting verke ren thans in een dusdanig vergevorderd stadium van uitvoering, dat het comité is overgegaan tot het uitschrijven van een propaganda-rit op Zaterdag 10 De cember. Hierbij krijgen allen die de autosport een warm hart toedragen en dat zijn er zeer velen de gelegen heid kennis te maken met het doel en streven van de RAC De West-Fries- landrit bestaat uit een betrouwbaar heidswedstrijd over een afstand van 89.5 km. met een gemiddelde snelheid van 40 km., waarbij aan wagen en be stuurder geen bijzondere eisen worden oesteld en die meer dient om het land- schapsschoon van ons districts onder de ■andacht van de deelnemers te brengen De start van deze West Friesland-rit vindt plaats Zaterdagmiddag 10 De cember te 13.01 uur bij café „Du in ver maak" te Bergen. Om de minuut zal een deelnemer het totaal aantal zal de zestig niet overschrijden vertrek ken Hij zal zich aan de hand van een route beschrijving, welke hem bij de start wordt uitgereikt en welke de deelnemers langs vele prachtige plek- Zou de luchtreiziger in zijn comfor tabele zetel of bed, hoog boven de Oceaan vliegend, wel beseffen, hoeveel werk er verzet moet worden, en hoe veel mensen er direct en Indirect no dig zjjn om zjjn machine de lucht in te krijgen en vliegend te houden* Hij zal vermoedelijk zeer verbaasd opkijken, als hjj hoort, dat het ant woord op deze vraag luidt: omstreeks honderd mensen. De bemanning telt acht a tien koppen. Tegen de 23 men sen zijn belast met het regelmatig na kijken en eventueel herstellen van de vliegtuigen vóór het vertrek en tij dens de tussenlandingen. Per machine zijn er ongeveer twintig personen nodig voor allerhande werk op het veld en in de hangars. Dan zijn er nog de leden van de metereologische diensten en van de passagiers- en bagagediensten. En vervolgens de be dienden op de kantoren, de mensen van de verkoopafdelingen en de publi citeit. Het Transatlantische verkeerstoestel is nooit zonder radiocontact. Op de eerste helft van de reis naar Ameri ka staat men in verbinding met Shan- uon op Ierland en komt men op de helft van de tocht, dan wordt overge schakeld op Gander (Newfoundland), nadat de toren van Shannon hiervan is verwittigd. Als het verkeerstoestel moet landen, dan gebeurt dit, als het weer niet meewerkt, „op instrumenten", dan komt er radar bij te pas. De radardes kundigen op de grond hebben de ma chine al „op het scherm" als zij nog 45 kilometer verwijderd is. Via de radio krijgt de gezagvoerder rijn aan wijzingen, die hij blindelings moet op volgen. Snelheid, koers en hoogte worden hem precies opgegeven. Hij wordt „naar beneden gepraat". De stem-uit-het-niets vertelt de piloot, wat hij moet doen. Totdat deze de startbaan onder zich ziet liggen en dus weet rijn wielen heeft hij al laten zakken dat hij kan landen. Neuzen krullen. Het eten aan boord interesseert iedere reiziger. Het is altijd goed en wordt bijzonder handig en snel opge diend. Men krijgt een heel diner of lunch compleet op een serveerblad. In de keuken van de stratocruisers, die zich achter in de staart bevinden op het bovendek, wordt „echt" gekookt en niet slechts ontdooid en opge warmd, want de installatie is volledig Er kan naar hartelust worden ge kookt en gebraden. Men eet dus goed aan boord en krijgt ruimschoots genoeg, maar heeft iemand er vwel eens over nagedacht hoe lang men wel eet, liever gezegd, hoe „ver"? Er was eens een Ameri kaanse stewardess, die dit naging, toen een Nederlandse journalist haar een desbetreffende vraag had gesteld en hier is haar antwoord: Als de soep of het voorgerecht op is, dan is men een kilometer of vijftig verder. En weer een 200 a 250 kilo meter verder als de hoofdschotel is verorberd. Nagerecht en koffie „du ren" natuurlijk korter. De schatting was respectievelijk zestig en vijftig kilometer. Zo verslaapt, vereet of verleest de moderne luchtreiziger, omringd door luxe en vertroeteld als ware hjj een minister of kunstenaar van wereld naam, zijn afstanden. Hij behoeft ner gens voor te zorgen. Na het eten of voor het slapen gaan. kan hij, als hij de tocht per Stratocruiser maakt, een borrel gaan halen in de bar beneden Nee, hij is geen pionier meer. zoals een jaar of 20. 25 geleden, maar een lufle-reiriger, die weet dat alles in orde is en die alles heeft wat zijn hart begeert. DOODSTRAF TEGEN KOOT GEHANDHAAFD. De Bijz. Raad van Cassatie heeft het beroep van de Amsterdammer Fr. W. Koot, die, als voormalig lid van de ko- lonne Henneicke in de hoofdstad di verse Joodse personen en illegale wer kers aan de vijand had overgeleverd, verworpen. Koot was door het Bijz. Gerechtshof te Amsterdam tot de dood straf veroordeeld. SPRINGBOKKEN OP DE THUISREIS. Met de Volendam. die, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, om streeks 28 Nov. te Rotterdam wordt verwacht, repatrieert o.a. 3-8 R. I„ beter bekend onder de naam van de „De Springbokken", naar het bataljonsem bleem. bestaande uit een oranje schild, waarop gekruist een zwarte springbok en «en zilveren zwaard. In Nieuw Engeland en het Midden Westen wordt deze dag vaak voorafge gaan door sneeuwval, en dit doet de vreugde van de kinderen ten top stij gen. In vele kerken worden diensten gehouden op de ochtend van Thanks giving Day of de avond ervoor soms, in combinatie met het Oogstfeest. Grote stapels koren, meloenen, appels en herfstbladeren liggen rond de kan sel. Soms brengen leden van de kerk levensmiddelen mee naar de dienst en deze worden later aan arme gezinnen geschonken. Vele Amerikaanse gezin nen en organisaties zenden op deze dag manden vol voedsel naar de minder bedeelden. De eerste Thanksgiving Day werd gehouden in 1821 toen de kleine groep pelgrims (bestaande uit ongeveer 100 personen), die op het schip Mayflower naar Nieuw Engeland gekomen waren, samenkwamen om God te danken voor hun eerste oogst. De kolonisten gingen het bos in, schoten een aantal kalkoe nen en kookten deze voor het avond maal. De Indianen, die van deze vie ring hoorden, kwamen naar de neder zetting met verscheidene herten en vierden feest met de kolonisten. De leden van de kolonie van Connecticut vierden een Thanksgiving Day in 1639. en de Hollandse gouverneur van Nieuw Nederland (New York) kondigde een Thanksgiving Day af in 1644. De Thanksgiving Day-maaltijd mag dan al enigszins verschillend zijn in de onderscheiden delen van de V.S., ge braden kalkoen, opgevuld met brood (soms worden hieraan oesters of noten toegevoegd) is de hoofdschotel. De kalkoen wordt altijd in zijn geheel ge braden en opgediend en wordt aan ta fel gesneden. Indertijd heeft Benjamin Franklin voorgesteld om de kalkoen tot nationale vogel van de V.S. te kie zen in plaats van de ongevederde ade laar. Indien het aantal kalkoenen, dat in 1948 in de V.S. genuttigd werd ge lijkelijk over iedere man, vrouw en kind verdeeld was. dan zou ieder 3,7 pond gekregen hebben. Terwijl 90 pet. van de vetgemeste kalkoenen van Sep tember tot eind December op de markt gebracht worden, is er een groeiende tendenz om kalkoen het ge hele jaar door op het menu te zetten. De verkoop van gerookte en bevroren kalkoenen en de gewoonte dit gevo gelte per pond te verkopen, nemen ook toe. Ongeveer 150.000 Amerikaan se boeren fokken kalkoenen. „Thanksgiving Day-match" Voor millioenen Amerikanen is een voetbalwedstrijd op Thanksgiving Day een gebeurtenis van even groot belang als de familiebijeenkomst en het Thanksgiving Day-diner. Vele college- en universiteitselftallen eindigen hun herfstvoetbalseizoen met een Thanks giving Day-match, waar zelfs de groot ste onderlinge rivaliteit niet tegen be stand is. Van de vroege morgen totdat het spel 's middags om twee uur be gint, staan de auto's van de toeschou wers rijen dik langs de hoofdverkeers wegen. De meeste college- en univer siteitswedstrijden worden in stadions gespeeld, welke plaats bieden aan 30.000 tot 100.000 personen, leder elftal draagt de kleuren van de school; deze kleuren ziet men in caps, wollen sport- truien en wimpels het gehele stadion door. Vrouwelijke toeschouwers spel den vaak grote gele chrysanten op hun mantels. De dag na Thanksgiving Day is gewoonlijk een vacantiedag. En in vele steden wordt dan reeds het Kerst- groen opgehangen! (Van onze correspondent te Berlijn) „QVER 50 JAAR is alles voorbij..." zong in 1899 de bekende komiek O Mo RenUer op oudejaarsavond in de Wlntergarten, die toen 't vermaakscen trum van Berlijn was. En hij heeft ge lijk gekregen! Het sloopwerk tegenover het station aan de Friedrichstrasae ia nu zover gevorderd, dat ook de ruïne van de vroegere Wintergarten, die bij het zware bombardement op Berlijn in 1943-44 werd vernield, verdwijnen sal. Daarmede behoort Berlijns grootste va riététheater, een vermaakscentrum dat over de hele wereld bekend was, voor goed tot het verleden. Voor het eerst sinds jaren ontwaakt er een nieuw leven op de Kurfürsten- damm. In de vroege avonduren valt het oog weer op de glinsterende lichten en de bonte lichtreclames van de zaken in het westen van Berlijn. Door de aan passing van de Berlijnse levensstan daard aan die van West-Duitsland is het de zaken en vermaaksoorden weer toegestaan, ook buiten de normale diensttijd, de lichtreclames te laten branden. Hiermede heeft de stad de eerste schrede gezet op het pad naar een nieuw leven. Het verschil met de vorige winter is zeer groot. Nog tot Mei van dit jaar brandden er op straat geen lantaarns en was er in de avond uren geen verkeer. Dit beeld heeft zich volkomen gewijzigd en Berlijn kan een vergelijking met de steden in het Wes ten van Duitsland rustig doorstaan. |_|ET PLEIT voor de ijver van de Ber- lijner om, nadat de eerste positieve besluiten in West-Duitsland gevallen waren, de hand aan de ploeg te slaan en mee te helpen aan de economische opbouw van de staa. Meer en meer ver dwijnen de lege plekken tussen de hui zen. Nieuwe woningen en zakenpanden verschijnen en zullen er toe bijdragen, West-Berlijn weer de voorrang te ge ven, nadat Steglitz met zijn Schloss- strasse lange tijd geloofde, de plaats van de Kurfürstendamm te hebben in genomen. In de straten klopt weer de polsslag van het leven. In de winkels en in da vermaakscentra klopt deze polsslag e'hter nog wat langzaam. Twee thea ters en 7 bioscopen hebben op de Kur fürstendamm hun poorten weer ge opend. Binnenkort zal in de Këntstrasse een nieuwe bioscoop geopend worden. In nauwelijks een jaar tijd is het vroe gere Tanzpalast omgetoverd tot een van de modernste bioscopen van Berlijn. Wanneer iemand uit West-Duitsland of uit het buitenland op het ogenblik een bezoek wil brengen aan Berlijn, be hoeft hij niet bang te zijn, dat hij 's avonds met zijn ziel onder zijn arm loopt. Er is voor elck wat wils. In de omgeving van het Nollendorfplein ia zelfs een negerbar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 13