Alexander Lesly Fortune, een oude pionier... Amerikanen besnoeien marine luchtmacht met 35 eskaders s=^n«=S3S3?SM De reserve-vlooi van Engeland Naar een nieuwe organisatie van de Bond van Zuivelfabrieken gevaarlijke bezuiniging Beheersing yan Middellandse Zee op het spel gezet Te weinig „ademruimte voor strategische luchtmacht Laat tijdens de piek-uren uw strijkijzer rustenI Wij hakken houf in de bossen Een half varken in het vat Vérstrekkende plannen Besommingen l|muiden Autorijden op Zondag volgend jaar vrij Glimlachje Suriname biedi vele mogelijkheden Bauxietwinning in handen van de Amerikanen UETrOMimimoJJ?11 0nze diplomatieke medewerker) als Chrl*ten-solda«tïverkla«,ï,|^HteCh^!?e,jk' 0nverl0enlÖk en immoreel; alle», wat bet vertegenwoordigt" Alrt. V .fn Tan het e°mmnnisme en van onlangs op een bijeenkomst van de Enriish%an ™aar^halk Lord Montgomery geen van zijn andere titl.ttoêen Sfeak'ng Union" ta Washington en belijdenis. Het ware te wenezm a bÜ zijn ïehoor a's deze welke Montgomery maakte over de behoeft lkanen rich de opmerkingen tegen deze vijand L e^ verdedirinr ^,e T eeB1'snccMvol,e verdediging uitlokken en het Westen niet sleehu lrHh a °g vee,e*r Ml verhinderen dan randeren- evenzeerS h^ bovend,« *a" MAANDAG 12 DECEMBER 1949 randeren evenzeer ter hart. vreae zou ga- het ongetwijfeld vele, dat de Amerikanen ™r"d daarvaB kan «en. ondanks marine met v«f en dertig eskaders, opnieuw aanzienlijk besnoeid. In de desbetreffende mededeling van Aet Amerikaanse departement van De fensie is de nadruk gelegd op de be- gumigingen, die deze maatregel met zich mede zal brengen. Maar er wordt geen melding gemaakt van het belang rijker feit, dat de controle over het Middellandse Zeegebied in geval van oorlog er vrijwel onmogelijk door wordt gemaakt. En dit offer op het al taar van het „business-asusual" (zoiets als 't „terug-naar-de-goede-oude-tijd") raakt zelfs een zaak van het aller emi- nentste belang, die door het Ameri kaanse departement onaangeroerd wordt gelaten. Waar Amerika de kans om de Middellandse Zee te verdedigen ten minste voor een deel verloren laat gaan, is het zeer goed mogelijk, dat daarmede ook de waarde van de strate gische luchtmacht verminderd wordt. En Juist aan dit wapen is in alle de fensieplannen van het Westen een eerste plaats toegedacht De gevolgen van deze laatste bezui nigingen kunnen gemakkelijk aange toond worden. Hoewel vele mensen ge loven, dat Amerika's strategische lucht macht geheel uit de „intercontinentale" B-36's is opgebouwd, zijn niet minder dan tien van de veertien groepen van deze luchtmacht uitgerust met vliegtui gen, die een heel wat kleiner actie-ra dius hebben: B-29's en B-30's. Om doe len op de Russische landmassa te kun nen bombarderen, moeten deze tien groepen opereren van bases aan deze zijde van de oceaan uit. Zoals iedereen thans weet, zijn B-29's en B-50's sinds het begin van de Ber- lijnse blokkade gestationneerd op Brit se bases. Zeer weinigen weten daaren tegen, dat deze Britse bases slechts een derde deel van de totale behoefte dek ken. Dit houdt verband met het feit dat slechts de meest westelijke van de Russische industrie-centra binnen het bereik van de vliegvelden in Engeland liggen. Sinds de oorlog echter hebben de Groter dan de vloot in actieve dienst Bij een vergelijking van de sterkte ter zee van de grote mogendheden valt het op, dat het aantal oorlogsschepen, dat Engeland op het ogenblik in actie ve dienst beeft, tengevolge van perso neelsvermindering bU de Britse zee strijdkrachten en uit zuinigheidsover- wegngen minder is dan de vloot in 1939. Men mag hierbij echter niet uit het oog verliezen, dat Engeland buiten zfln permanent klaar liggende vloot nog een reservevloot achter de hand heeft. De marine-correspondent van de „Daily Telegraph" heeft de sluier, die over deze „vloot op de achtergrond" lag, opgelicht. Het blijkt, dat hij groter is dan de „actieve" vloot. Hij bestaat uit 400 oorlogsschepen in alle categorieën. Daaronder zijn 4 slagschepen van 35000 ton „Duke of York", „King George V", „Anson" en „Howe" 8 kruisers. 4 vliegtuig-moederschepen, ongeveer 60 torpedojagers, 130 korvetten, die hoofdzakelijk dienst doen als bescher ming voor de geleidevaartuigen en voor de strijd tegen onderzeeboten gebruikt kunnen worden, 80 mijnenvegers van verschillende typen en een serie klei nere eenheden. Ongeveer 90% van deze schepen is pas na het begin van de tweede we reldoorlog gebouwd. Het zijn dus geenszins verouderde modellen. De helft van de schepen is na de oorlog grondig gereviseerd en zij kunnen iedei ogenblik, zodra de bemanning aan boord is, in actieve dienst ingezet wor den De zorg voor de reserve-vloo' staat op de tweede plaats van de voor- rangslijst voor de behoeften van de Britse Marine. Van de totale sterkte van de Britse Marine, 147.000 officieren en manschap pen, vallen er 10 000 onder de reserve vloot. De matrozen van deze vloot heb ben minder afwisselend werk. Zij heb ben geen vlootmanoeuvres of zeereizen in het vooruitzicht. Zij moeten de wa penen en de instrumenten van de schepen met een pijnlijke nauwkeurig heid onderhouden. Al het scheepsge schut is ingevet en luchtdicht in plas tic hoezen verpakt. De machtnes en in strumenten worden van tijd tot tijd ge controleerd. Zo nu en dan komt een van de reser ve-schepen in de binnenwateren of in een ander land in dienst; daarvoor in de plaats gaat dan een ander schip in reserve. Sowjets hun industrie zoveel mogelijk verplaatst en de belangrijkste doelen liggen thans in of achter de Oeral. En om deze vitale centra te bereiken, is het bezit van bases in Noord-Afrika, het Nabije Oosten en misschien zelfs Noord-India nodig. Zonder deze bases kan de strategische luchtmacht de haar toebedeelde taak niet vervullen, nu niet en in de toekomst niet. Want wel zullen de B-29's en B-50's vervangen worden door de straalbommenwerpers van het type B-47, maar deze bezitten slechts een grotere snelheid, geen gro ter actie-radius. De behoefte aan bases in Noord- Afrika en het Nabije Oosten roept automatisch een andere behoefte op die aan de beheersing van de Middel landse Zee. Want wanneer deze onver dedigd cf slechts ten dele verdedigd is. zullen bases in Noord-Afrika en het Nabije Oosten moeilijk houdbaar blij ken te zijn. De bases, die Amerika, dat in het kader van het Atlantische Pact met de afdeling „strategische bombardemen ten" belast is, nodig heeft, staan ter beschikking. Reeds thans gebruikt de Amerikaanse luchtmacht Tripoli en Dahran (Saoudi-Arabie). De Britten hebben de controle over Cyrenaica En het is bekend, dat Egypte geen bezwaar zal maken tegen het vestigen van Ame rikaanse bases op zijn gebied. Kortom, de enige moeilijkheid is de verdediging van de bases, zodra deze in gereedheid zijn gebracht. Om daarin te voorzien, had de vroe gere Amerikaanse minister van Defen sie, James Forestal, een plan ontwor pen, volgens hetwelk in geval van oor log acht vliegdekschepen in de Mid dellandse Zee zouden opereren. Met deze marine-luchtmacht, aldus neemt men aan, zou het mogelijk zijn de Mid dellandse Zee van Gibraltar tot Suez open te houden. De thans door de mi nister van Defensie, Louis Johnson, bekend gemaakte bezuinigingen echter laten de uitvoering van dit plan op geen stukken na toe. Nu is het bekend, dat de nieuwe Amerikaanse vlootcommandant, admi raal Forrest Sherman, die de Middel landse Zee en haar problemen op een prikje kent, op het ogenblik alsnog probeert minister Johnson tot andere inzichten te brengen. Maar of hij er inderdaad in slagen zal, de Amerikaan se regering van de grote tekortkoming van de huidige situatie te overtuigen? Deze tekortkoming is, dat de veilig heid van de vrije wereld nog dagelijks op het spel wordt gezet en dat werke lijk niet slechts door de Europeanen, die van de overzijde van de Oceaan zo dikwijls het verwijt moeten horen, te weinig eensgezind te zijn. Ongetwij feld hebben de Amerikanen goede re denen om te bezuinigen. Maar onder de heersende omstandigheden mogen deze bezuinigingen in geen geval gaan ten koste van de Westerse defensie, die ook Amerika's defensie is. Eén strijkijzer gebruikt niet zoveel «room, denkt U misschien, maar als alle Nederlandse strijkijzer-bezitsters tijdens de piek-uren zo denken, kan overbelasting van de electrische centrales het ge volg zijn. En deze overbelasting kan betekenen dat U in het donker komt te zitten. Laat daarom in de maanden December en Januari Uw strijkijzer en alle electrische toestellen, die U niet dringend nodig hebt, deze paar uurtjes rusten, (op Zaterdagavond en Zondag zijn er géén piek-uren!) 's morgens van 7-9 's middags van 4-6 VIJF MENSEN GINGEN NAAR CANADA (14) „Goedenmorgen mevrouw De Jong, hoe gaat het u?" „Hé, dat is Hollands!" „Mag ik mij even voorstellen, ds. De Koekkoek en mijn vrouw, die me ge woonlijk op mijn reizen vergezeld." „Op uw reizen?" „Ja zeker, ik ben reizend predikant en was juist l-.ij een Holiar.dse familie in Ontario (ruim 2000 km hier vandaan), waar ik in het artikeltje over uw Canadese wederwaardig heden las, dat een plaatselijk predikant verstek had laten gaan.natuurlijk be sloot ik, zo gauw dit mogelijk was, even aan te komen." „Wel, dat is buiten gewoon aardig, maar gaat u naar binnen, ik ben net klaar met m'n werk". Het bezoek was maar kort. Maar hoe vluchtig ook, het deed toch goed te be merken, dat je niet zo alleen staat als wel eens lijkt. Alleen ja, want ondanks het prachtige herfstweer, de bomen, de vogels en dieren en de mensen, kan het je nu en dan toch wei eens eenzaam worden van binnen. Het leven en werken laat veel tijd voor denken. Als we op de heuvel geklommen zijn en uit het bos het bouwland opstappen, schrikt vader warempel van ons. Hij is hier aan het schijveneggen met de tractor. Van de plaats waar we staan kunnen we ver uitzien over het Noor delijk gedeelte van de vallei. De enkele boerderijen liggen als mierenhopen ver beneden ons. Aan de Noordkant van Deep Creek ligt een grijs wolken dek. Op het hek achter ons schettert een troep glanzend-blauwe kraaien met kleine kuifjes op hun kop. Een troep andere vogels, van dezelfde grootte als de eerste, maar met zacht grijze vleu gels, scharrelt op de bosgrond. Een plotseling aanzeilende vlucht kleine luchtreizigers neemt al „piepend" be slag op alle plaatsjes, die voor hen als een rustplaats kunnen dienen. Zelfs de stationair draaiende tractor boezemt hen geen angst in. Maar ai deze vogel geluiden kunnen het onophoudelijke „gekneuter" uit het bos niet overstem men. 't Is een eentonig geluid, dat van 's morgens vroeg tot 's avonds laat de gehele lucht vervult. Een tijdje dacht ik dat de bomen zo kreunden totdat ik de kleine beweeglijke vogeltjes in iedere naaldenkruln ontdekte terwijl ze .knorrend' hun maal bijelkaar schar relden. Maar al deze diertjes leveren geen moeilijkheden, wel het stuk bouw waarop we staan. Juist als vader klaar is weerklinkt moeders roep tegen de stammen: „eten!" Dat is niet in een paar dovemansoren gezegd en in een looppasje gaat het naar beneden, nageschetterd door een paar verschrikte eekhoorns. Ook het jongvee slaat onze haast over en met een roffelend geluid draven ze achter ons aan ttussen de stammen door hun paadje volgend. Ze stuiven recht op de drinkbak af, die schuin beneden ons huis staat. Een heerlijke geur van ge braden vlees komt ons op de waranda In de laatst gehouden vergadering van de Bond van Zuivelfabrieken in Noord-Holland deed de secretaris en kele korte mededelingen omtrent het plan voor een nieuwe organisatie. Dit plan was. naar hij zei. in beginsel door alle aangesloten fabrieken op twee oa goedgekeurd. Er is thans een commis sie aan het werk om de statuten voor deze nieuwe organisatie te ontwerpen. Deze statuten zulen, naai werd mede gedeeld, weldra aan de besturen der fabrieken worden toegezonden. We vernemen nader, dat deze orga nisatie van zeer ingrijpende aard zal zijn Men deelt ons mede, dat het in het voornemen ligt, alle coöperatieve zuivelfabrieken in te brengen in een centraal lichaam, dat dan dus het ge hele coöperatieve zuivelproductie-ap paraat tot z«n beschikking zal krijgen en waarvan de boeren vermoedelijk rechtstreeks lid zullen zijn. De voordelen, welke daaraan ver bonden zijn, hebben o.a. betrekking op een zo economisch mogelijke aan voer van de melk naar de fabriek, een zo geconcentreerd mogelijke produc tie. waarbij gemakkelijker datgene kan worden gefabriceerd, wat op een ge- De besommingen van Vrijdag waren 1 stoomtrawler f 15.490; 1 motorloggei Kw. 86 f 7480. De aanvoer bedroeg: 1220 kisten, waarvan 480 met verse ha De prijzen per I kg.: heilbot 2.10— 2 05 en tarbot 2,10. Per 50 kg.; gr schel- vis 60-51; kl. schelvis 48—42; wijting 26 50—13,50; kL hake 46; verse haring 20 50—10,50; makreel 21,508,20. Per 125 ke.: gr kabeljauw 200—166; kool- vla 60—46 en leng 48—46^0. geven ogenblik als het meest gewenst wordt beschouwd. Tenslotte zou er ook het grote voordeel aan zijn verbonden, dat de verschillende fabrieken elkaar onderling in de uitbetaling niet meer kunnen beconcurreren, wat soms tot onaangename verwikkelingen en tot verschuivingen voert. Mits benzine duurder wordt Het Zondagsrijverbod, dat na 1 Ja nuari automatisch zijn rechtsgrond ver liest, zal aan het einde van het jaar niet meer opnieuw worden ingevoerd, indien bet wetsontwerp tot verhoging van de benzineprijs door het parle ment wordt goedgekeurd, zal de ben zine zo duur worden, dat dit automa tisch zal leiden tot een beperking op het gebruik van motorbrandstof. Op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid ir. Posthumus (P. vd A.) beeft minister Spitzen geantwoord, dat aan de handhaving van het ver bod en de controle daarvan grote be zwaren kleven Indien echter de voor gestelde wet niet zou worden aange nomen. zullen van de zijde van de minister zeer zeker opnieuw beperken de maatreglen moeten worden geno men. De itijging. die het maandelijk se benzinegebruik thans vertoont, is een gevolg van de toenemende eco nomische bedrijvigheid. SAMENTREKKING T.NJ.-TROEPEN ROND SURABAJA De TNI zal binnenkort beginnen troepen samen te trekken rond Sura- baja. Zij worden dan verder bevoor raad, in afwachting van het moment, waarop zij hun taak in Surabaja kun nen aanvangen. tegemoet. Gisteren is het varken ge slacht, dat vader op basis van ,half-half (fifty-fifty) nagelopen heeft. De tijd ontbrak om er zelf een te mesten en we mogen zeker niet klagen met ons .halvie'. De aardappelen met andijvie en carbonade laten we ons dan ook uitstekend smaken. Houthakken Voor ons is het werk op het land ge daan. We hebben mooi verdiend, maar dat is nu afgelopen. In deze tijd van het jaar lopen heel wat mannen te zoeken naar een job'. Hier in de buurt geven de bossen echter altijd wel werk gedurende de herfst en de wintermaan den en ook wij zullen daar onze sporen moeten verdierven. Met nieuwe bijlen en een zaag gaan we het bos te lijf, dat als uitloper van het Indianen reser vaat, een goede veertig bunder grond beslaat, 't Gewas is vrij dicht. Vooral sommige pijnen hebben een reusachti ge lengte. Wat er echter als houthakker te verdienen valt, weten we nog niet. De eigenaar, waar we voor werken, geeft ons 3.00 per „coord" d.L een stapel hout van 1.22 meter hoogte, een zelfde breedte en 2.44 meter lengte. Het hout moet dan in stpkken van 1.22 me ter gezaagd worden en gespleten. Dit alles voor drie dollar belooft nu ook weer niet zóveel. Het is moeilijk te zeggen hoeveel .coord' je op een dag kunt maken. Maar Canada zou Canada niet zijn als er ook hier niet wat op gevonden was. Aangetrokken door een daverend geluid in het bos van „Buil' gingen we eens kijken en kwamen bij een paar mannen die aan het kappen waren Maar niet met bijl e:. wig en hamer. Zij gebruikten de „chain-saw". Dit is een prachtig en handig werktuig. Aan een klein benzine-motortje van pk is een tamelijk groot ovaalvormig zaag blad bevestigd, waaraan echter geen vaste tanden zitten maar waarlangs door een gleuf in het blad een ketting van tanden loopt. Van deze „ketting zaag" bestaat een zwaarder model ge maakt voor twee man en voor zwaar hout. Maar het kost ook maar liefst van de 280 tot 400 a 500 dollar, waar' door wij maar bij ons bijltje blijven.. Maar voor de officiële start plaats heeft, zijn er nog andere dingen te doen. De brandstoffenvoorziening is wat je noemt critiek. Door gebrek aan tijd hadden we een paar bomen vlak bij huis gekapt, maar onze kok-stoker bakker ontdekte een hele misrekening. Zelfs in een flink heet vuur kon moe der met het levende hout de kachel niet brandende houden. Een gelukkig toeval echter maakte een eind aan het ongemak. De vele omgevallen en om gewaaide bomen leveren tamelijk droog hout en daarom mzakten Dirk en ik een overeenkomst met een boer, dat wij dergelijk hout samen zouden hak ken (takken eraf) en met zijn span paarden op een hoop zetten. De op brengst is dan „fifty-fifty" en we heb ben een pracht van een partij hout. Bjj een graf Tussen het werk door kwam ik op een wandeling op een klein verlaten kerkhof. Achter een kleine hoogte ko mend, zag ik opeens duidelijk afste kend tegen de donkere bergen op de achtergrond een wit stenen kruis, over spannen door een netwerk van kale berkentakken. De plaats was niet groot en alles getuigde van de vele Jaren, die, sinds het laatste graf gedolven werd, voorbij gegaan zijn. Of nee, toch niet. In de hoek staat een nieuwe steen. Vreemd die nog verse grond op dit verlaten plekje, hoog boven de bomen en groenende akkers. gestorven in de ouderdom van 91 jaar" staat met stramme letters in de steen gebeiteld. Dus dat is de reden. Een van die dap- slechts een paar centimeter boven de grond. „Alexander Lesly Fortune, first settler In the North Okanagan". Eigen lijk een historisch figuur. Zeg dat hij denker was, een zwarte baard bedekte een brede wilskrachtige kin, z'n ge weer lag In z'n armen terwijl hij op een rotsige hoogte naast z'n paard stond en uitkeek,over het dal, waar hij z'n huis bouwde temidden van bossen, vij andige Indianen en vele naar zijn le ven azende dieren. „Alexander Lesly Fortune. Geb. 1835", een met onkruid overwoekerd graf,.en dit is de overwinning die de wereld overwint, namelijk ons geloof'. Ongemerkt is de duisternis om mij heen gevallen. „NATIONAAL VREDESCONGRES" In Amsterdam werd het afgelopen pere mensen, die hier een halve eeuw j weekend een z.g. nationaal vredescon- geleden de ontginning op zich namen, gres gehouden, waarop het Nederlandse een van de „old-timers" waarover nog I volk o.a. werd uitgenodigd uit te treden met eerbied gesproken wordt Aan de andere kant van de ruimte, die als pad open gelaten is, ligt een grauwe steen uit het Atlantisch Pact en de betrek kingen met Oost-Europa en China te versterken. Als je nog één stap doet. ga ik schreeuwen. Nederlandse boeren kunnen er zich vestigen, maar zij moeten kapitaal hebben WAARHEEN? VRAGEN DE NEDERLANDERS ZICH AF, wie het op het dicht- bevolkte plekje grond aan de Noordzee te benauwend is geworden en die elders een nieuw bestaan willen gaan zoeken. Vele andere landen lokken. Ook Suriname, het ove-zeese gebiedsdeel, dat vier maal zo groot is als Nederland, doch slechts 182.000 inwoners telt, de naar schatting 22.000 Bosnegers en de ongeveer 3700 Indianen, die diep in het nog vrijwel onbekende binnenland leven, niet medegerekend. Suriname is uiterst dun bevolkt. Van de 182.000 inwoners, op wie het land drijven moet, zijn er 72.000 Creolen (de eigenlijke Surinamers), 55.000 vroegere Brits-Indiërs, 35.000 Indonesiërs en... 1000 Nederlanders. De rest der bevolking bestaat uit andere rassen. Ruimte is er dus genoeg, maar is er ook een bestaansmogelijkheid? lukt, doordat onvoldoende rekening gehouden was met de toestanden, waarin de boeren kwamen te leven. Velen zijn teruggekeerd of onderge gaan. Een kleine groep heeft het kun nen bolwerken. De afstammelingen van deze pioniers treft men er nog al tijd aan. Zij leiden een tamelijk goed leven, wat beter dan de middenstand hier. Officiéél is daarna van Nederland se zijde weinig of niets meer aan de bevordering der emigratie naai Suri name gedaan. Wel komt thans het particuliere initiatief meer en meer op. Er is een Stichting in het leven geroepen, ten doe! hebbend om in Nickerie polders voor Nederlandse boeren aan te leggen, zodat zij zich er kunnen vestigen. Deze „Stichting voor Mechanische Landbouw Surina me", die reeds een directie-kantoor heeft in de Parklaan 5 in Den Haag, wenst zoals de naam al zegt speciaal de mechanische landbouw te bevorderen. Zij wordt gesteund door het Welvaartsfonds Suriname. Langs de kust ligt een vruchtbare kleistrook van 25 tot 100 km breed. De landbouw heeft er dus uitsteken de kansen. Het land ligt echter laag, zodat Inpoldering noodzakelijk is. Zonder al te hoge kosten zal een op pervlakte van 140.000 ha ln exploita tie gebracht kunnen worden. Er is gedacht aan polders van 500 ha met elk 64 boerderijen en in de toekomst twintig van zulke polders. Als men gemiddeld vijf personen per boerde rij rekent, zouden er op de lange duur 6400 Nederlanders kunnen emigreren. Kapitaal nodig ER ZIJN hier te lande nog twee par- Jculiere verenigingen, die zich met de emigratie naar Suriname bezig houden en voorts vragen particuliere personen werkkrachten. Er is plaats voor Nederlanders, maar Suriname laat hen alleen toe, als zij ten voor dele van het land werken. Wanneer de bedoeling alleen is kapitaal over te brengen, dan geeft de Surinaamse regering geen verlof om er zich te vestigen. Voorwaarde is ook, dat men over kapitaal beschikt. Iemand, die zich met enkele honderden guldens op zak een bestaan denkt te verschaf fen, ls geen welkome gast. Hij zou zeker niet slagen. In elk geval ver langt men, dat de immigranten ge noeg geld by zich hebben om het er een poos uit te zingen en b(j misluk king de reis terng te kunnen betalen. KUmatogisch bestaat er geen be zwaar tegen vestiging van Nederlan ders in Suriname. Zij kunnen er uit stekend aarden en wanneer men van aanpakken weet, komt men er voor uit. De vraag naar intellectuelen is nog betrekkelijk gering. Er kunnen hoogstens enige technici bij de bau xietwinning geplaatst worden. In de toekomst zo verwacht men zal de vraag naar intellectuelen toene men. De animo bij de Nederlanders om zich in Suriname een nieuw bestaan te verschaffen, is zeer groot. Dage lijks komen er aanvragen om uitzen ding binnen. Doch voorlopig zal men zijn ongeduld nog wat moeten be dwingen. gURINAME is lange jaren een ach terlijk land geweest. Het heeft Nederland kapitalen gekost. Honderd jaar lang om precies te zijn: van 1844 tot 1944 heeft ons land jaar lijks de tekorten op de Surinaamse begroting moeten lekken. In 1900 be droeg het deficit 54.000.maar in 1940: 3.258.000, waarvan 1.000.000, bestemd was voor de bevordering van de welvaart. Sinds 1940 is er verbetering ingetreden, voornamelijk dank zij de aanzienlijke uitvoer van het in het binnenland in grote hoeveelheden gevonden en ge makkelijk te delven bauxiet, het alu miniumerts, waarnaar in de oorlog een reusachtige vraag ontstond. Het bauxiet is één van Surinamcs voornaamste welvaartsbronnen ge worden. Het werd er voor het eerst in 1915 in het stroomgebied van de Cottica gevonden. Al spoedig interes seerden de Amerikanen zich ervoor en thans is de bauxietwinning geheel in hun handen. De winsten stromen dus uit het land, maar de concessie- gelden komen het land ten goede, ln 1943 bedroegen zij 4.000.000. Bovendien verschaft deze vorm van mijnbouw vele handen werk, hetgeen nogmaals een aanzienlijk oedrag aar. lonen en salarissen oplevert. Ook goud Behalve bauxiet levert Suriname ook goud, zij het niet in grote hoe veelheid. Van 1876 tot 1945 dus ln 69 jaar is in totaal 42.000 kg goud gevonden met een waarde van f 68.000.000,Het goud leverde Suri name dus een millioen per jaar op Teneinde de exploitatie van de goud velden te vergemakkelijken, is tussen 1903 en 1912 een spoorlijn aangelegd van 120 km van de hoofdplaats Para maribo naar Dam in het binnenland Het is nog altijd de enige sjoorlijn Suriname is een primitief land met nagenoeg geen verbindingswegen Wellicht is het nog meer delfstoffen r jk, doch het onderzoek daarnaar en de exploitatie ervan zouden kapitalen verslinden. Vele mogelijkheden DE ENDUSTIRE is weinig ontwik keld. Er zijn slechts enige fabrieken Ook voor veruere industrialisatie Is veel geld nodig. De Surinamers zeU hebben berekend, dat f 500.000.000. zeker nodig zal zijn om het land er behoorlijk bovenop te brengen: sti mulering van Je nijverheid, uitbrei ding van de landbouw, aanleg van wegen en spoorlijnen, sociale en cul turele voorzieningen, enz. Ons land heeft voor het Welvaartsfonds 30.000.000 beschikbaar gesteld, te verdelen over vjjf jaar. Een druppel op de gloeiende plaat, zou men kun nen zeggen. Maar althans een begin! Er liggen rijke mogelijkheden in Suriname vooral op agrarisch gebied. Vandaar, dat de emigratie naar Suri name zich vrijwel beperkt tot land bouwers. Een 50 a 75 jaar geleden zijn er veei Nederlandse „boerenkolonisten" heen getrokken. Dat was een emigratie-po ging op brede basis. Zij is echter mie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 5