Bewapeningswerkplaatsen met bijpassend kantoorgebouw aan de Buitenhaven Landmacht-officieren beëdigd op Fort Erfprins Nieuwe motorkotter „Pietertje" voor de eerste maal buitengaats Openbare werken in Plan Zuid-Oost half millioen vragen ruim een ZÏTiSSf t dus bö het aanieggen van de gracht gebau Oost Het Kqk en g dat het werk Voor gezamenlijke rekening I0„ Het Vierkantje' wordt bebouwd Belangrijke opdrachi voor N.V. Chrisiiani en Nielsen Eerste phase over een jaar gereed Lichaam van de heer Befh op Texel aangespoeld Uit het politierapport Hr. Ms. „Marnix" in dienst gesteld Het lag voor het grijpen... Schipper Freek van de „Drie Gebroeders" kon er niet genoeg van krijgen „Je hebb'n het prachtig voormekaar, Jaap 1" PIET SCHMIDT Tussen Haaks en Kuifje HAV noteerde weer twee overwinningen ONZE SPORT-PRIJSVRAAG Kuni U nog raden, raadt dan mee Wintercompetitie HBC Petroieumventers hebben vergunning nodig Humanistische Gemeen schap Aanleg gracht, verlegging havenspoor en voor- bereidend werk voor de woningbouw Rangers versloeg Texel III In hef korf Dr. Kamerbeek sprak voor hef Klassiek Verbond De nieuwe avonturen van Pim, Pom en jyjET VOORBEELDIGE voortvarendheid werkt de Koninklijke Marine aan de vervolmaking van haar basis Nieuwediep. Sinds de grote beslissing is ge vallen, laat men er geen gras over groeien. Op welhaast Amerikaanse wijze wordt in de behoefte aan haven- en wal-accommodatie voorzien. Diverse mil- lioenenprojecten zijn reeds onderhanden en na zal weldra aan een nieaw object worden begonnen. Aan de N.V. Christiani en Nielsen te Den Raag werd name lijk dezer dagen de opdracht verstrekt voor het maken van de paalfnndering van de nieuwe Bewapeningswerkplaatsen der Koninklijke Marine, alsmede voor de bonw van het betonskelet van het bijbehorende kantoorgebouw aan de Buitenhaven. Met dit werk is een bedrag van ruim 850.000.gemoeid. Vijftig weken zijn er voor uitgetrokken. Waarschijnlijk kan men over veertien dagen beginnen, zodat wanneer alles naar wens verloopt precies over een jaar met de tweede phase van het werk een aanvang kan worden gemaakt. heien met een z.g. „Menck"-stelling, een soortgelijk werktuig als de Amster damse Ballastmaatschappij gebruikt bij de aanleg van de stalen damwand. Ook deze stelling heeft een hoogte van 25 meter. Bovendien moeten 1600 houten palen met betonnen „opzetters" worden ingeheid, waarbij men gebruik zal ma ken van één of twee gewone Hollandse heistellingen. Op het terrein, dat op het ogenblik bouwrijp wordt gemaakt, zal in de toe komst ook het Krachtstation van de Koninklijke Marine verrijzen, en wel in het Zuidoostelijke gedeelte, nabij de Marineschutsluis. Reeds eerder bericht ten wij, dat op de begroting voor het jaar 1950 een bedrag van f 1.000.000 werd uitgetrokken als derde termijn voor de bouw van een nieuwe ge schutmakerij en torpedowerkplaats, alsmede van genoemd krachtstation. Het nieuwe kantoorgebouw, waarvan het 48 meter brede front aan de Bul tenhaven komt te staan, krijgt twee verdiepingen, een zolder en een cen trale-verwarmingskelder met een op pervlakte van 15 bij 15 meter. In de voorgevel zullen 48 ramen komen. Men wil dit gebouw zo spoedig mogelijk ge reed hebben, teneinde te voorzien in het nijpende tekort aan kantoorruimte Waarschijnlijk zal het gebouw reeds in het volgend stadium ter beschikking komen van 't Hoofd der Bewapenings werkplaatsen. De nieuwe bewapeningswerkplaatsen zullen worden gebouwd op het z.g. „Vierkantje", de Zuidoosthoek van het terrein der Rijkswerf, waar de oude magazijnen hebben gestaan. Zo men weet werden deze zware gebouwen ka- potgebombardeerd en na de oorlog ge sloopt. Het wegnemen van de funde ringen en het verder bouwrijp maken van de grond heeft geruime tijd in be slag genomen. Het nieuwe complex krijgt een op pervlakte van 105 bij 90 meter en zal komen te staan tussen het huidige Torpedo-atelier en de kolenopslag plaatsen. De korte zijde van het hoofd gebouw komt evenwijdig aan de lengte as van het Torpedo-atelier. Het kan toorgebouw, dat een oppervlakte krijgt van 48 bij 15 meter, wordt evenwijdig aan de Buitenhaven gebouwd, gedeelte lijk op het terrein van de kolenopslag- plaats. Het is de bedoeling, dat met de werkzaamheden aan dit gebouw wordt begonnen, zodat de directiekeet van de Rijkswaterstaat een ander plaatsje zal moeten krijgen. Hoofdgebouw en kan toorgebouw zullen met elkaar in, ver binding komen te staan. Het ontwerp voor deze nieuwe ge bouwen werd gemaakt door prof. ir. 11. T. Zwiers te Haarlem, hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Delft, on der wiens directie het werk ook zal worden uitgevoerd. De N.V. Christiani en Nielsen is de Nederlandse dochter onderneming van een Deense wereld firma, die zeventien van dergelijke dochters in alle werelddelen heeft. De Afrikaanse dochter is één van de deelnemende maatschcvpijen, die dit jaar gaat beginnen aan de bouw van een reusachtige stuw in de bovenloop van de Nijl, bij het Victoria meer. De Nederlandse dochter heeft vóór de oor log meegewerkt bij de aanleg van de Maastunnel te Rotterdam en maakte na de oorlog deel uit van de combinatie „Havenherstel", die de Rotterdamse havenwerken heeft opgebouwd. De N.V. Christiani en Nielsen is dus niet voor een kleintje vervaard. 2251 palen. Het werk, dat zij thans in Den Helder gaat verrichten, omvat in de eerste plaats het maken van het betonskelet voor het kantoorgebouw en vervolgens het heien van 651 funderingspalen voor de Bewapeningswerkplaatsen. Dat wor den palen met een lengte, variërende van 12 tot 14 meter, die men zal in- Bij de Rijkspolitie te Den Burg werd Zondagmiddag aangifte gedaan, dat omstreeks vier uur een lijk was aan gespoeld aan de dijk bij het z.g. Horn- tje, ten oosten van De Mok. Aangezien er sterke aanwijzingen waren, dat het hier het lichaam betrof van de heer E. W. Beth, die op 23 October van Let vo rige jaar tegelijk met de heer K_ Kos om het leven kwam, toen hun Staver- se jol ten oosten van Texel verging, werd de Helderse politie van de droe ve vondst in kennis gesteld. Deze heeft na identificatie het vermoeden kunnen bevestigen. Het stoffelijk overschot is gistermiddag naar Den Helder over gebracht. Het zal Vrijdag 20 Januari te Westerveld worden gecremeerd na aankomst van de trein van 12.07 uur. Op de hoek KrugerstraatWitte de Withstraat hebben twee vracht auto's elkaar danig beschadigd. Een monteur uit Schagen passeerde de dwarsstraat in de richting van de Van Galenstraat, juist toen de expediteur A. v. d. E. de Krugerstraat kwam op rijden. Laatstgenoemde kwam van rechts, maar zou te snel gereden heb ben. De politie heeft een onderzoek naar de schuldvraag ingesteld. Mevrouw W. G. J.-J. fietste op het rijwielpad van de Weststraat en kwam daar in conflict met een wielrijder. Zij kwam te vallen en kreeg schaaf wonden aan haar been. Vertegenwoordigers van de Nieu- wediepse jeugd hebben een „fikkie" gestookt op het opslagterrein van de heer O. aan de Molenstraat. Een broer van de eigenaar heeft de vlammen met kordate hand geblust Een vrachtauto van de Koninklij ke Marine moest op de brug bij het Ankerpark uitwijken en beschadigde daarbij de leuning. Op de Lange Brug kwam de mo torrijder B. v. L. in de knoei, toen hii een luxe auto wilde passeren. Het werd een kleine aanrijding, waarbij lichte schade werd aangericht. Maandagmiddag om 2 uur is Hr Ms oefenschip voor onderzeebootbestrijding en technische opleidingen „Marnix" in een korte, eenvoudige plechtigheid in dienst gesteld. De commandant, de luitenant ter zee eerste klasse P. Schotel, hield een kor te toespraak, die aangehoord werd door het personeel en de werklieden van de Nederlandse Dok- en Scheepvaartmaat schappij te Amsterdam, waar de Mar nix sinds 5 Februari 1948 ligt om ver bouwd te worden. Hij zei o.a. dat er nog hard gewerkt moet worden om de Marnix op 13 Maart gereed te hebben en sprak de hoop uit dat jong en oud zich voor deze taak zal inspannen. De .Marnix", oorspronkelijk de Brit se torpedobootjager H.M.S. „Garland", werd in 1935 te Glasgow gebouwd In Mei 1940 droeg de Britse marine het schip over aan de Poolse marine. In 1946—1947 werd het aangekocht door de Koninklijke Nederlandse marine. De standaard-waivrverplaatsing be draagt 1.335 ton, de lengte is ruim 98 meter, de breedte 10 meter en de diep gang 2,60 meter. Turbines met een ver mogen van 36.000 apk kunnen Hr Ms. .Marnix" en snelheid geven van ruim 35 mijl. Gevonden: aansteker, bruine en blauwe alpinomuts, bezem met steel, zak briketten, motorbrü, soldatenjas, twee deuren, schoolétui, paar Nappa handschoenen, paar motorhandschoe nen, zwarte glacé dameshandschoen, zwart hondje, haak van laadbak, gang loper, groene muts, jongenspet, vier portemonnaies, rozenkrans, pakje si garetten, twee contactsleutels, Franse huissleutel, blauw-geruite shawl, kin dertasje, Ballpointpen. paar blauwe wollen wanten, zilverbon van f 1, ge kleurde dameswant (laatstgenoemde gevonden in het Dorus Rijkers-hofje). Verloren: bankbiljet van f 10. hoofddoek, hond (chou-chou), dames armbandhorloge, kettinkje met hanger portemonnaie inh. ong. f 40, portemon- naie inh. ong. f 12, portemonnaie inh bonnen, pakje inh. directoire, gouden ring, zak veekoeken. Inlichtingen op het hoofdbureau van politie. Gistermiddag om twee uur is de nieuwe motorkotter HD 87 van de fa. M. Slot en Zn., uit de haven vertrokken, op weg naar Rotterdam, waar zij zoals het heet door de ring zal gaan. Wanneer zij aldus tegen het gevaar van magneti sche mijnen beveiligd zal zijn, brengt schipper J. Slot haar naar IJmuiden, waar het kompas zal worden gesteld. Daarna kiest de „Pietertje" zo heet de nieuwe aanwinst van de Helderse vissersvloot voor het eerst zee, om ter vis vangst te gaan. in de richting van het ruime sop. Hij voer ter visvangst uit, zoals de dichters zeggen, en hjj heeft blijkbaar druk werk gehad, want gistermorgen deed vader Slot zijn uiterste besr, Qm dé „Drie Gebroeders" in de ae ther te krijgen. Het was er niet bij. Ze zitten op een vissersboot nu één maal niet de hele dag bij de ontvan ger. De H.D. 79 antwoordde dus niet, en wij meenden te merken, dat het voor vader Slot een kleine teleurstel ling wasWij hadden het óók aar dig gevonden, wanneer de „Drie Ge broeders' eens naar hun jongere broe der „Pietertje hadden willen luiste ren! Wi) zaten toen in de kaartenkamer, en maakten van de gelegenheid ge bruik om van de officiële papieren enkele gegevens over te nemen: leng te over alles 28 meter (drie meter korter dan de H.D. 79), breedte 6.54 meter, diepgang 3.50 meter .tonnen- maat 318 bruto-registerton. De maxi mum snelheid was op de proeftocht ruim acht mijl. Dat was niet buiten gewoon veel, maar de trekkracht van de kotter is daardoor des te groter, Aan de wand van de kaartenkamer hing een prachtige zeekaart, vol met lijnen die samenkwamen in een punt op de Noordkust van Ierland. Uit de toelichting van de heer Slot begre- pen wij, dat een dergelijke kaart voor de zeeman even belangrijk is als de Enkhuizer almanak voor een boer. En uit het gebaar, waarmee schip per Jaap dat alles vertelde, maakten wij op, dat hij nu reeds zfln hart aan deze „Pietertje" heeft verpand. Een gelukkige kerel, dachten wij, toen wtj het welgeljjnde grijze vaartuig ver lieten. Dat het voorspoedig moge varen! „Alle spullen zijn al aan boord", vertelde de heer M. Slot, de vader van de drie gebroeders, gistermor gen tegen twaalf uur. „We hebben ook ijs geladen, dan kan de kou in het ruim trekken". Met gerechtvaar digde trots leidden vader en zoon Slot ons rond over hun prachtige vaartuig, dat wel iets kleiner is dan de „Drie Gebroeders" (H.D. 79), maar zeker moderner en comforta beler is ingericht. De scheepswerf van de gebr. Amels te Makkum heeft een keurig stuk werk afgeleverd, waarin ook de tech nische installatie aan de hoogste ei sen voldoet. De 250 P.K. Werkspoor hoofdmotor en de hulpmotoren wer den ingebouwd door de fa. Laan en Kooy te Den Oever. Gistermorgen liet de heer Ten Bokkel, technicus van deze firma, nog even zijn oog over alle machinerieën gaan. Nu de voortstuwingsmachine niet draaide, zorgde een kleine 1-cylinder Krom hout-diesel voor de electrische stroom aan boord. Dat is een bedrijf apart, want zowel in de kaartenkamer als in de machinekamer zagen we een uitgebreid schakelbord, dat een oude zeerob, die ook eens aan boord een kijkje kwam nemen, met de oren deed klepperen. De verbazing van deze oudgediende, die zalf mi-sschiei wel zestig jaar van zijn leven op zee heeft doorgebracht, werd nog groter, toen hij de prachtige hypermoderne NSF-zender-annex-ontvanger zag, en de radio-peiler, en het echolood, en de noodverlichtingsinstallatie en de haard in het manschappenver blijf! De „Pietertje" zal één van de wei nige Nederlandse vissersschepen zijn, waarin de bemanning een strootje kan roken bij de heerlijke warmte van een recht huiselijke haard. Het gehele verblijf zag er keurig uit, en de zeven kastjes, waarachter de kooien schuil gingen, vormden een geslaagde wandversiering. ,,Je hebb'n 't prachtig voormekaar, schipper Jaap", zei de oude visser man, „da' je nou maar goeie vangste magge make". Aan de activiteit van de schipper en zijn bemanning zal het niet lig gen. Zaterdagmiddag hebben we dat kunnen merken. Schipper Freek Slot van de „Drie Gebroeders" was mee- geweest op de korte proeftocht, die de „Pietertje" naar het lichtschip Texel" had gemaakt. Nauwelijks lag Pietertje" aan de kant, of schip per Freek haastte zich naar zijn H.D. 79, en daar ging weldra de „Drie Gebroeders", vrolijk dansend de *TOinterjaóaeH naar maat Ruime keuze - Vertrouwd adres Ruyghweg 74 - Tel. 3176 I Aan de gemeentelijke visafslag werd gedurende de vorige week aan gevoerd: 988 kg bot, 536 kg garnalen, 113 kg kaan, 628 kg kabeljauw, 175 kg sardien, 4952 kg schar, 7560 kg schol, 206 kg tarbot, 5149 kg tong, 3577 kg wijting, 22 kg lever. De Duitse coaster „Gertrud" heeft gistermiddag, nadat een klein euvel aan de motor was gerepareerd, buiten om de reis 'naaf Antwerpen voort gezet. Het is morgen hoog water om 7.50 en 20.05 uur, en laag water om 1.55 en 20.05 uur. De temperatuur van het zeewater was 6.1 graden Celsius. De dames-handbalwedstrijd HAVj OSS is in een 31-overwinning voor HAV geëindigd. Deze overwinning dankten de dames aan goed volhouden, want zij zagen zich tegen een behoor lijk spelend elftal gesteld. OSS had al leen in de achterhoede een enkele zwakke plek, hetgeen onze stadgenoten niet onopgemerkt is gebleven. Dat de nederlaag niet groter is geworden heeft OSS aan haar keeper te danken. Het spelpeil van deze ontmoeting lag veel lager dan dat van de vorige wedstrijd. Er stond nu echter een stevige wind en in de tweede helft regende het voort durend. OSS heeft het tegenpunt wel verdiend, doch het was jammer, dat het in buitenspelpositie werd gescoord De HAV-heren hebben in Amsterdam met 41 over Unitas 1 gezegevierd. Voor de rust ging de strijd gelijk op. HAV nam de leiding, maar uit een strafworp maakte Unitas gelijk. Met deze 11 stand brak de rust aan. In de tweede helft verzorgde de Helderse achterhoede de dekking zo keurig, dat er voor de thuisclub geen doorkomen aan was. De voorhoede van HAV daar entegen wist drie maal te scoren '14) Na een wat onfortuinlijk begin neemt het HAV-team thans op de ranglijst 'n goede plaats in. De heer M. Goosens rinnaar eeworden van onze sportprijsvraag. Ook „„lossers geloot worden daar velen hadden nu weö- moest tu^ 6e^' varPZeeburgia zou winnen. verwacht, dat KFC met 2- gparta gespeeld, voor beide ploegt eefbeïng^ wSstT^wij zouden gaarne willen weten hoe onze lezert denken dat de uitslag zal zijn. Oplossingen per briefkaart vóór VrydagSuun De Helderse Bridge Club 1945 heeft nu de vierde ronde van de wintercom petitie achter de rug. De uitslagen wa ren: A-lijn, 1. BennekerVeenstra 43,5 p.; 2. GrandeSteinberg 40,5 p.; 3. SlemmerBakker 39.5 p.; 4. Smit Swennen 39 p.; 5. Dekkers—Snoerwang 35.5 p.. 6 en 7. Kersbergen—Visser en heer en mevrouw Planken 33.5 p.; 8. Mud—Vorrer 31 p.; 9. Selier—Smeets 28 p.; B-lijn: 1. Erfman—Timmermans 70 p.; 2. DukersRoozing 64 p.. 3. Harjer Schflperoord 62,5 p.; 4. v. d. Berg— v. d. Helm 61 p.; 5. BrederodeSchra 60,5 p.; B. SchotmansDe Vries 55.5 p.; 7. en 8. heer en mevrouw Lelie en me vrouw Schneidersmevrouw Veenstra 55 p.; 9. RammersDe Vries 52.5 p.; 10. heer en mevrouw Meijer 48 p.; 11. heer en mevrouw Krap 45,5 p.; 12. Van Praag—Spruit 30,5 p. Naar aanleiding van het verleden jaar in de raad besprokene omtrent de straathandel in petroleum, hebben B. en W. zich te dezer zake georiënteerd bij het Ministerie van Economische Za ken, alsmede bij de Nederlandse Bond van Petroleumdetaillisten. Daarbij bleek dat vaste richtlijnen nog niet aanwezig zijn. De opvatting, dat petroleum-de- taillisten alleen zouden „bezorgen", werd onjuist geacht. De bestuursleden van genoemde bond betoogden, dat met petroleum wel degelijk werd „gevent". Het gemeentebestuur van Hilversum is blijkbaar dezelfde 'mening toegedaan, want daar werd reeds in 1946 het be zorgen van petroleum als „venten" aangemerkt, en dus aan een ventver gunning onderworpen. Dat temeer, omdat de bezorgers in de practijk niet alleen aan vaste klanten bezorgen, maar ook nieuwe klanten zoeken. B. en W.-van Den Helder achten het daarom gewenst, dat voortaan ook hier ter stede een ventvergunning voor de straathandel in petroleum verplicht wordt gesteld. Dienovereenkomstig héb ben zij een voorstel aan de raad ge richt. Naar wij vernemen, zal Zondagmor gen om kwart over tien in hotel Bel- levue een bijeenkomst worden gehou den van de Humanistische Gemeen schap, waarin mevr. dr. A. Romein- Verschoor zal spreken over het onder werp „Humanisme en Geschiedenis". De bijeenkomst zal openbaar zijn. Mede in grfcht ontworpen rondonThêl door de gemeentelij Magazijnen der Koninklijke iVIarine werden ge. terrein, waarop d,e Cen raleMagariJ bedoelde gracht vrijkomt, kan w«. bouwd. De gron ^f"c n"zende terrein bouwrijp te maken. Hierop kunnen den gebruikt om het - h t kader van het wederopbouwplan „Zuid. en daarom werd o berichtt<.n reeds eerder, dat de opdracht daartoe in. ZÏÏt, aan de N.V. Smeulers" Aannemersbedrijf te Utrecht werd verstrekt geoordeeld, de straten meteen op volle breedte aan te leggen. Evenmin waj middels aan In het desbetreffende bestek werden ook opgenomen de grondwerken, we e nodig zijn voor de onderbouw van het nieuwe havenspoor. Ook hierbij nee de gemeente belang, want do°r de erlegging van het bestaande haven spoor komt grond vrij voor de woning, bouw. In overleg met de Rijksgebouwen dienst werden de genoemde werken op 21 November 1949 onderhands aanbe steed. Laagste inschrijfster was de fa. J Bosker te Hippolytusheef voor de som van f 150.000, waarvan f 67.000 voor het Rijk en f 83.000 voor de ge- ineen te. Daarop volgde de N.V. Th Smeulers' Aannemersbedrijf te Utrecht, met een inschrijfsom van f 153.000, waarvan f 67.000 voor het Rijk en f 86.000 voor de gemeente. Nadien wer den de inschrijvers in de gelegenheid gesteld, een nieuwe prijsopgave in te dienen, waarbij zij rekening konden houden met een langere opleverings termijn wat de werkzaamheden voor de gemeente betrof. Alleen de N.V Smeulers heeft daarvan gebruik ge maakt. Haar nieuwe inschrijfsom was f 146.880, waarvan f 67.000 voor het Rijk en f 79.880 voor de gemeente. De gemeentelijke opleveringstermijn moest dan met drie maanden worden ver lengd. Teneinde geen bouwvolume voor Openbare Werken verloren te la ten gaan, werden de werkzaamheden op 29 November 1949 onder het nood zakelijke voorbehoud aan de N.V. Smeulers gegund. Zij zullen onder di rectie van Openbare Werken worden uitgevoerd. Voor een gedeelte van deze werk zaamheden werd reeds een bedrag ge fourneerd op 21 December 1948, toen de raad een crediet van f 182.250 be schikbaar stelde. Dat crediet was ook nestemd 'voor het aanleggen van nood- straten. De situatie is echter sindsdien veranderd. Met de verlegging van het havenspoor was nog geen rekening ge houden, en ook heeft de directeur van Openbare Werken het later wenselijk De Adelborsten waren Zondag bij „Texel" op bezoek. Vóór de rust speel den zij tegen de vrij sterke wind in en wisten desondanks tweemaal de Texel se doelman te passeren. Een schot van de linksbuiten leverde het eerste doel punt op, en kopbal van de middenvoor bracht de stand op 02. In de tweede helft waren de Adelborsten te over moedig. mede door hun succes tegen de wind in behaald. Het gevolg was, dat zij niet meer scoorden. Texel 3 wist een, alleszins verdiend, tegenpunt te maken (12). Voor de eerste maal na vele jaren werden gistermorgen op het Fort Erfprins enkele officieren van de Koninklijke ...andmacht beëdigd. Voor het front van de aanwezige troepen, die op het exercitieterrein waren opgesteld, nam de brigadecommandant, majoor Drukker, de nieuwe officieren van de le Afdeling Territoriale Luchtdoelartillerie de eed af. Het waren de res. tweede luitenants Clements, Meienhorst, Noordmans, Noorman en Van der Veer. De afdelingscommandant, de res.-ma- joor Van den Broek, richtte tijdens de gemeenschappelijke lunch enkele woor den van gelukwens tot de nieuwe of ficieren. Der traditie getrouw sprak de jongste der beëdigden, luitenant Noor man, namens de anderen een woord van dank voor de organisatie van de plechtigheid en de ontvangen geluk wensen. De plechtigheid stond onder leiding van de res.-kapitein Boegheim en werd om. bijgewoond door burgemeester G. Ritmeester, de majoor der mariniers G. H. van der Spek als vertegenwoordi ger van de Commandant Zeemacht Nederland, de res.-kapitein Hogerhout als vertegenwoordiger van de garni zoenscommandant, en de res.-majoor Van Dijk. commandant van de 2e Af deling Territoriale Luchtdoelartillerie, alsmede dooi verscheidene familiele den der nieuw-benoemde officieren. Na de inspectie door kolonel Van Nijnatten, commandant der Luchtdoel- artillerie, nam majoor Drukker de jonge officieren één voor één de eed af, hun vervolgens in een toespraak wijzend op de betekenis van de eed. Hij sprak de wens uit, dat de jonge officieren zich weldra temidden van hun oudere collega's op hun plaats zouden gevoelen. De plechtigheid werd met een défilé besloten, waarna in de cantine van het fort nog een intiem samenzijn volgde. Hedenavond om acht uur zal in de Bethelkerk aan het Julianapark een orgelconcert worden gegeven door de heer G. van der Kuyl. De heer J. Molenaar heeft in ver band met zijn drukke werkzaamhe den het secretariaat van de water sportvereniging „H.W.N." overge dragen aan de heer W. Groot Jr„ Binnenhaven 76. ekening gehouden met het aanleggen van trottoirs, het her-bestraten, het uitvoeren van plantsoenwerken en het verleggen van de Burgemeester Hou- -vingsingel. Bovendien bleek het in verband met de rioieringsplannen noodzakelijk, de riolering langs de Burgemeester Houwingsingel en in het verlengde van de Fazantenstraat te verzwaren en dieper aan te leggen dan aanvankelijk de bedoeling was. Het een en ander heeft tot gevolg dat de totale kosten nu worden ge raamd op f 524.425, waarvan te zijner tijd een bedrag van f 73.500 door het Rijk zal worden betaald. Derhalve h thans een aanvullend crediet nodig van f 524.425—f 182.250, zijnde f 342.175, Dr. J. C. Kamerbeek uit Alkmaar heeft dezer dagen voor de afdeling Den Helder van het Nederlands Klas- siek Verbond gesproken over Griekss poëzie. De spreker memoreerde, dat men vaak de neiging aantreft om de betekenis van de schrijvers uit de klassieke oudheid voor de wereld van nu te beperken tot hun werk aia grondleggers van de philosophie en de wetenschap. Van riet geringer be tekenis echter is ook de invloed ge weest, die er van hun poëzie is uitge- gegaan naar de Westeuropese litera tuur. Op voortreffelijke wijze werd in chronologische volgorde de Griekse poëzie uit de oudheid behandeld, van het epos van Homerus tot de Helle nistische poëzie, en werd met talloze voorbeelden de invloed geïllustreerd die hiervan is uitgegaan. Deze voordracht, die van grote ken nis en belezenheid getuigde, liet dui delijk de grote waarde zien, die da bestudering van de klassieke poëzie uit de oudheid heeft, ook voor de men sen van de twintigste eeuw. Het „Nederlands Klassiek Verbond" stelt zich ten doel de kennis van en de belangstelling voor de klassieke oudheid te bevorderen door allen, die de waarde der klassieke cultuur voor de Nederlandse beschaving erkennen, in een algemeen verband samen te voegen. Het tracht dit doel onder an dere te bereiken door het houden van lezingen en lees- en studiekringen, en het uitgeven van een maandblad. Be langstellenden in Den Helder kunnen zich wenden tot mej. M. C. Logger, Singel 107, tel. 3268. EEN SOLEX IS NIET VRIJ VAN BELASTING Voor de Politierechter in Alkmaar, mr. J. N. Alblas, stonden gisteren vier houders van auto's en motoren terecht, oie verzuimd hadden tijdig de wegen- öelasting voor hun motorrijtuig te be talen. Tegen Adriaan B. uit Callantsoog eiste de Rijksadvocaat, mr. E. J. Kort hals Altes, f 20 subs. 8 dagen. De uit spraak was conform de eis. Bertus de B en diens echtgenote Dorothea C. G., «tonden beiden terecht omdat zij ge^° wegenbelasting voor hun Solex-rijwiel betaald hadden. De Politierechter wil de er rekening mede houden dat beide verdachten hun Solex juist één dag in hun bezit hadden, toen zij bekeurd werden en dat de verkoper verzekerd had dat de rijwielen belastingvrij wa ren. De uitspraak was overeenkomstig oe eis: f 5 subs. 2 dagen voor ieder. Anthonius H. uit Breezand ten slotte werd conform de eis tot f 30 subs. li dagen veroordeeld. 71. Pim, Pain en Pom lopen maar achter de troep aan. Pim heeft weer houvast aan de sabei van zijn vTor ganger gekregen. Tenminste, dat denkt p). pi zo sjokken de drie broertjes die langzamerhand doodmoe zijn worden maar voort. De hei„ Totdat de zon opkomt^fwatrien de hele wijde vlakte ligt verlaten. de sabel, die njj in zijn handen dacM te houden, blijkt een tak te zijn hebben de hele nacht maar zo'n beetj m de rondte gezworven, terwijl pI® een takje in zijn hand hield, in plas» van een sabel. Oh, wat moeten ze beginnen, die drie hondjes. Overal o® hen heen is zand en nog eens zand. "J" ociemaai alleen in a c" 15 zana en nog eens woestijn. Er is geen mens meer te zien6 Verdwaald in de woestijn!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 2