Bewapeningswerkplaatsen met bijpassend
kantoorgebouw aan de Buitenhaven
Landmacht-officieren beëdigd op
Fort Erfprins
Nieuwe motorkotter „Pietertje" voor
de eerste maal buitengaats
Openbare
werken in Plan Zuid-Oost
half millioen
vragen ruim een
ZÏTiSSf t dus bö het aanieggen van de gracht gebau
Oost Het Kqk en g dat het werk Voor gezamenlijke rekening I0„
Het Vierkantje' wordt bebouwd
Belangrijke opdrachi voor N.V.
Chrisiiani en Nielsen
Eerste phase over een
jaar gereed
Lichaam van de heer Befh
op Texel aangespoeld
Uit het politierapport
Hr. Ms. „Marnix" in dienst
gesteld
Het lag voor het grijpen...
Schipper Freek van de „Drie Gebroeders"
kon er niet genoeg van krijgen
„Je hebb'n het prachtig
voormekaar, Jaap 1"
PIET SCHMIDT
Tussen Haaks en Kuifje
HAV noteerde weer twee
overwinningen
ONZE SPORT-PRIJSVRAAG
Kuni U nog raden, raadt dan mee
Wintercompetitie HBC
Petroieumventers hebben
vergunning nodig
Humanistische Gemeen
schap
Aanleg gracht, verlegging havenspoor en voor-
bereidend werk voor de woningbouw
Rangers versloeg Texel III
In hef korf
Dr. Kamerbeek sprak voor
hef Klassiek Verbond
De nieuwe avonturen van Pim, Pom en
jyjET VOORBEELDIGE voortvarendheid werkt de Koninklijke Marine aan de
vervolmaking van haar basis Nieuwediep. Sinds de grote beslissing is ge
vallen, laat men er geen gras over groeien. Op welhaast Amerikaanse wijze
wordt in de behoefte aan haven- en wal-accommodatie voorzien. Diverse mil-
lioenenprojecten zijn reeds onderhanden en na zal weldra aan een nieaw object
worden begonnen. Aan de N.V. Christiani en Nielsen te Den Raag werd name
lijk dezer dagen de opdracht verstrekt voor het maken van de paalfnndering
van de nieuwe Bewapeningswerkplaatsen der Koninklijke Marine, alsmede
voor de bonw van het betonskelet van het bijbehorende kantoorgebouw aan de
Buitenhaven. Met dit werk is een bedrag van ruim 850.000.gemoeid. Vijftig
weken zijn er voor uitgetrokken. Waarschijnlijk kan men over veertien dagen
beginnen, zodat wanneer alles naar wens verloopt precies over een jaar
met de tweede phase van het werk een aanvang kan worden gemaakt.
heien met een z.g. „Menck"-stelling,
een soortgelijk werktuig als de Amster
damse Ballastmaatschappij gebruikt bij
de aanleg van de stalen damwand. Ook
deze stelling heeft een hoogte van 25
meter. Bovendien moeten 1600 houten
palen met betonnen „opzetters" worden
ingeheid, waarbij men gebruik zal ma
ken van één of twee gewone Hollandse
heistellingen.
Op het terrein, dat op het ogenblik
bouwrijp wordt gemaakt, zal in de toe
komst ook het Krachtstation van de
Koninklijke Marine verrijzen, en wel
in het Zuidoostelijke gedeelte, nabij de
Marineschutsluis. Reeds eerder bericht
ten wij, dat op de begroting voor het
jaar 1950 een bedrag van f 1.000.000
werd uitgetrokken als derde termijn
voor de bouw van een nieuwe ge
schutmakerij en torpedowerkplaats,
alsmede van genoemd krachtstation.
Het nieuwe kantoorgebouw, waarvan
het 48 meter brede front aan de Bul
tenhaven komt te staan, krijgt twee
verdiepingen, een zolder en een cen
trale-verwarmingskelder met een op
pervlakte van 15 bij 15 meter. In de
voorgevel zullen 48 ramen komen. Men
wil dit gebouw zo spoedig mogelijk ge
reed hebben, teneinde te voorzien in
het nijpende tekort aan kantoorruimte
Waarschijnlijk zal het gebouw reeds in
het volgend stadium ter beschikking
komen van 't Hoofd der Bewapenings
werkplaatsen.
De nieuwe bewapeningswerkplaatsen
zullen worden gebouwd op het z.g.
„Vierkantje", de Zuidoosthoek van het
terrein der Rijkswerf, waar de oude
magazijnen hebben gestaan. Zo men
weet werden deze zware gebouwen ka-
potgebombardeerd en na de oorlog ge
sloopt. Het wegnemen van de funde
ringen en het verder bouwrijp maken
van de grond heeft geruime tijd in be
slag genomen.
Het nieuwe complex krijgt een op
pervlakte van 105 bij 90 meter en zal
komen te staan tussen het huidige
Torpedo-atelier en de kolenopslag
plaatsen. De korte zijde van het hoofd
gebouw komt evenwijdig aan de lengte
as van het Torpedo-atelier. Het kan
toorgebouw, dat een oppervlakte krijgt
van 48 bij 15 meter, wordt evenwijdig
aan de Buitenhaven gebouwd, gedeelte
lijk op het terrein van de kolenopslag-
plaats. Het is de bedoeling, dat met de
werkzaamheden aan dit gebouw wordt
begonnen, zodat de directiekeet van de
Rijkswaterstaat een ander plaatsje zal
moeten krijgen. Hoofdgebouw en kan
toorgebouw zullen met elkaar in, ver
binding komen te staan.
Het ontwerp voor deze nieuwe ge
bouwen werd gemaakt door prof. ir. 11.
T. Zwiers te Haarlem, hoogleraar aan
de Technische Hogeschool te Delft, on
der wiens directie het werk ook zal
worden uitgevoerd. De N.V. Christiani
en Nielsen is de Nederlandse dochter
onderneming van een Deense wereld
firma, die zeventien van dergelijke
dochters in alle werelddelen heeft.
De Afrikaanse dochter is één van de
deelnemende maatschcvpijen, die dit
jaar gaat beginnen aan de bouw van
een reusachtige stuw in de bovenloop
van de Nijl, bij het Victoria meer. De
Nederlandse dochter heeft vóór de oor
log meegewerkt bij de aanleg van de
Maastunnel te Rotterdam en maakte na
de oorlog deel uit van de combinatie
„Havenherstel", die de Rotterdamse
havenwerken heeft opgebouwd. De N.V.
Christiani en Nielsen is dus niet voor
een kleintje vervaard.
2251 palen.
Het werk, dat zij thans in Den Helder
gaat verrichten, omvat in de eerste
plaats het maken van het betonskelet
voor het kantoorgebouw en vervolgens
het heien van 651 funderingspalen voor
de Bewapeningswerkplaatsen. Dat wor
den palen met een lengte, variërende
van 12 tot 14 meter, die men zal in-
Bij de Rijkspolitie te Den Burg werd
Zondagmiddag aangifte gedaan, dat
omstreeks vier uur een lijk was aan
gespoeld aan de dijk bij het z.g. Horn-
tje, ten oosten van De Mok. Aangezien
er sterke aanwijzingen waren, dat het
hier het lichaam betrof van de heer E.
W. Beth, die op 23 October van Let vo
rige jaar tegelijk met de heer K_ Kos
om het leven kwam, toen hun Staver-
se jol ten oosten van Texel verging,
werd de Helderse politie van de droe
ve vondst in kennis gesteld. Deze heeft
na identificatie het vermoeden kunnen
bevestigen. Het stoffelijk overschot is
gistermiddag naar Den Helder over
gebracht. Het zal Vrijdag 20 Januari
te Westerveld worden gecremeerd na
aankomst van de trein van 12.07 uur.
Op de hoek KrugerstraatWitte
de Withstraat hebben twee vracht
auto's elkaar danig beschadigd. Een
monteur uit Schagen passeerde de
dwarsstraat in de richting van de Van
Galenstraat, juist toen de expediteur
A. v. d. E. de Krugerstraat kwam op
rijden. Laatstgenoemde kwam van
rechts, maar zou te snel gereden heb
ben. De politie heeft een onderzoek
naar de schuldvraag ingesteld.
Mevrouw W. G. J.-J. fietste op het
rijwielpad van de Weststraat en kwam
daar in conflict met een wielrijder.
Zij kwam te vallen en kreeg schaaf
wonden aan haar been.
Vertegenwoordigers van de Nieu-
wediepse jeugd hebben een „fikkie"
gestookt op het opslagterrein van de
heer O. aan de Molenstraat. Een broer
van de eigenaar heeft de vlammen met
kordate hand geblust
Een vrachtauto van de Koninklij
ke Marine moest op de brug bij het
Ankerpark uitwijken en beschadigde
daarbij de leuning.
Op de Lange Brug kwam de mo
torrijder B. v. L. in de knoei, toen hii
een luxe auto wilde passeren. Het werd
een kleine aanrijding, waarbij lichte
schade werd aangericht.
Maandagmiddag om 2 uur is Hr Ms
oefenschip voor onderzeebootbestrijding
en technische opleidingen „Marnix" in
een korte, eenvoudige plechtigheid in
dienst gesteld.
De commandant, de luitenant ter zee
eerste klasse P. Schotel, hield een kor
te toespraak, die aangehoord werd door
het personeel en de werklieden van de
Nederlandse Dok- en Scheepvaartmaat
schappij te Amsterdam, waar de Mar
nix sinds 5 Februari 1948 ligt om ver
bouwd te worden. Hij zei o.a. dat er
nog hard gewerkt moet worden om de
Marnix op 13 Maart gereed te hebben
en sprak de hoop uit dat jong en oud
zich voor deze taak zal inspannen.
De .Marnix", oorspronkelijk de Brit
se torpedobootjager H.M.S. „Garland",
werd in 1935 te Glasgow gebouwd In
Mei 1940 droeg de Britse marine het
schip over aan de Poolse marine. In
1946—1947 werd het aangekocht door
de Koninklijke Nederlandse marine.
De standaard-waivrverplaatsing be
draagt 1.335 ton, de lengte is ruim 98
meter, de breedte 10 meter en de diep
gang 2,60 meter. Turbines met een ver
mogen van 36.000 apk kunnen Hr Ms.
.Marnix" en snelheid geven van ruim
35 mijl.
Gevonden: aansteker, bruine en
blauwe alpinomuts, bezem met steel,
zak briketten, motorbrü, soldatenjas,
twee deuren, schoolétui, paar Nappa
handschoenen, paar motorhandschoe
nen, zwarte glacé dameshandschoen,
zwart hondje, haak van laadbak, gang
loper, groene muts, jongenspet, vier
portemonnaies, rozenkrans, pakje si
garetten, twee contactsleutels, Franse
huissleutel, blauw-geruite shawl, kin
dertasje, Ballpointpen. paar blauwe
wollen wanten, zilverbon van f 1, ge
kleurde dameswant (laatstgenoemde
gevonden in het Dorus Rijkers-hofje).
Verloren: bankbiljet van f 10.
hoofddoek, hond (chou-chou), dames
armbandhorloge, kettinkje met hanger
portemonnaie inh. ong. f 40, portemon-
naie inh. ong. f 12, portemonnaie inh
bonnen, pakje inh. directoire, gouden
ring, zak veekoeken.
Inlichtingen op het hoofdbureau van
politie.
Gistermiddag om twee uur is de nieuwe motorkotter HD 87 van de fa. M. Slot
en Zn., uit de haven vertrokken, op weg naar Rotterdam, waar zij zoals het
heet door de ring zal gaan. Wanneer zij aldus tegen het gevaar van magneti
sche mijnen beveiligd zal zijn, brengt schipper J. Slot haar naar IJmuiden, waar
het kompas zal worden gesteld. Daarna kiest de „Pietertje" zo heet de
nieuwe aanwinst van de Helderse vissersvloot voor het eerst zee, om ter vis
vangst te gaan.
in de richting van het ruime sop.
Hij voer ter visvangst uit, zoals de
dichters zeggen, en hjj heeft blijkbaar
druk werk gehad, want gistermorgen
deed vader Slot zijn uiterste besr,
Qm dé „Drie Gebroeders" in de ae
ther te krijgen. Het was er niet bij.
Ze zitten op een vissersboot nu één
maal niet de hele dag bij de ontvan
ger. De H.D. 79 antwoordde dus niet,
en wij meenden te merken, dat het
voor vader Slot een kleine teleurstel
ling wasWij hadden het óók aar
dig gevonden, wanneer de „Drie Ge
broeders' eens naar hun jongere broe
der „Pietertje hadden willen luiste
ren!
Wi) zaten toen in de kaartenkamer,
en maakten van de gelegenheid ge
bruik om van de officiële papieren
enkele gegevens over te nemen: leng
te over alles 28 meter (drie meter
korter dan de H.D. 79), breedte 6.54
meter, diepgang 3.50 meter .tonnen-
maat 318 bruto-registerton. De maxi
mum snelheid was op de proeftocht
ruim acht mijl. Dat was niet buiten
gewoon veel, maar de trekkracht van
de kotter is daardoor des te groter,
Aan de wand van de kaartenkamer
hing een prachtige zeekaart, vol met
lijnen die samenkwamen in een punt
op de Noordkust van Ierland. Uit de
toelichting van de heer Slot begre-
pen wij, dat een dergelijke kaart voor
de zeeman even belangrijk is als de
Enkhuizer almanak voor een boer.
En uit het gebaar, waarmee schip
per Jaap dat alles vertelde, maakten
wij op, dat hij nu reeds zfln hart aan
deze „Pietertje" heeft verpand. Een
gelukkige kerel, dachten wij, toen wtj
het welgeljjnde grijze vaartuig ver
lieten. Dat het voorspoedig moge
varen!
„Alle spullen zijn al aan boord",
vertelde de heer M. Slot, de vader
van de drie gebroeders, gistermor
gen tegen twaalf uur. „We hebben
ook ijs geladen, dan kan de kou in
het ruim trekken". Met gerechtvaar
digde trots leidden vader en zoon
Slot ons rond over hun prachtige
vaartuig, dat wel iets kleiner is dan
de „Drie Gebroeders" (H.D. 79),
maar zeker moderner en comforta
beler is ingericht.
De scheepswerf van de gebr. Amels
te Makkum heeft een keurig stuk
werk afgeleverd, waarin ook de tech
nische installatie aan de hoogste ei
sen voldoet. De 250 P.K. Werkspoor
hoofdmotor en de hulpmotoren wer
den ingebouwd door de fa. Laan en
Kooy te Den Oever. Gistermorgen
liet de heer Ten Bokkel, technicus
van deze firma, nog even zijn oog
over alle machinerieën gaan. Nu de
voortstuwingsmachine niet draaide,
zorgde een kleine 1-cylinder Krom
hout-diesel voor de electrische stroom
aan boord. Dat is een bedrijf apart,
want zowel in de kaartenkamer als
in de machinekamer zagen we een
uitgebreid schakelbord, dat een oude
zeerob, die ook eens aan boord een
kijkje kwam nemen, met de oren deed
klepperen. De verbazing van deze
oudgediende, die zalf mi-sschiei wel
zestig jaar van zijn leven op zee
heeft doorgebracht, werd nog groter,
toen hij de prachtige hypermoderne
NSF-zender-annex-ontvanger zag, en
de radio-peiler, en het echolood, en
de noodverlichtingsinstallatie en de
haard in het manschappenver
blijf!
De „Pietertje" zal één van de wei
nige Nederlandse vissersschepen zijn,
waarin de bemanning een strootje
kan roken bij de heerlijke warmte
van een recht huiselijke haard. Het
gehele verblijf zag er keurig uit, en
de zeven kastjes, waarachter de
kooien schuil gingen, vormden een
geslaagde wandversiering.
,,Je hebb'n 't prachtig voormekaar,
schipper Jaap", zei de oude visser
man, „da' je nou maar goeie vangste
magge make".
Aan de activiteit van de schipper
en zijn bemanning zal het niet lig
gen. Zaterdagmiddag hebben we dat
kunnen merken. Schipper Freek Slot
van de „Drie Gebroeders" was mee-
geweest op de korte proeftocht, die
de „Pietertje" naar het lichtschip
Texel" had gemaakt. Nauwelijks lag
Pietertje" aan de kant, of schip
per Freek haastte zich naar zijn
H.D. 79, en daar ging weldra de
„Drie Gebroeders", vrolijk dansend
de
*TOinterjaóaeH naar maat
Ruime keuze - Vertrouwd adres
Ruyghweg 74 - Tel. 3176
I
Aan de gemeentelijke visafslag
werd gedurende de vorige week aan
gevoerd: 988 kg bot, 536 kg garnalen,
113 kg kaan, 628 kg kabeljauw, 175 kg
sardien, 4952 kg schar, 7560 kg schol,
206 kg tarbot, 5149 kg tong, 3577 kg
wijting, 22 kg lever.
De Duitse coaster „Gertrud" heeft
gistermiddag, nadat een klein euvel
aan de motor was gerepareerd, buiten
om de reis 'naaf Antwerpen voort
gezet.
Het is morgen hoog water om 7.50
en 20.05 uur, en laag water om 1.55 en
20.05 uur. De temperatuur van het
zeewater was 6.1 graden Celsius.
De dames-handbalwedstrijd HAVj
OSS is in een 31-overwinning voor
HAV geëindigd. Deze overwinning
dankten de dames aan goed volhouden,
want zij zagen zich tegen een behoor
lijk spelend elftal gesteld. OSS had al
leen in de achterhoede een enkele
zwakke plek, hetgeen onze stadgenoten
niet onopgemerkt is gebleven. Dat de
nederlaag niet groter is geworden heeft
OSS aan haar keeper te danken. Het
spelpeil van deze ontmoeting lag veel
lager dan dat van de vorige wedstrijd.
Er stond nu echter een stevige wind en
in de tweede helft regende het voort
durend. OSS heeft het tegenpunt wel
verdiend, doch het was jammer, dat het
in buitenspelpositie werd gescoord
De HAV-heren hebben in Amsterdam
met 41 over Unitas 1 gezegevierd.
Voor de rust ging de strijd gelijk op.
HAV nam de leiding, maar uit een
strafworp maakte Unitas gelijk. Met
deze 11 stand brak de rust aan. In de
tweede helft verzorgde de Helderse
achterhoede de dekking zo keurig, dat
er voor de thuisclub geen doorkomen
aan was. De voorhoede van HAV daar
entegen wist drie maal te scoren '14)
Na een wat onfortuinlijk begin neemt
het HAV-team thans op de ranglijst 'n
goede plaats in.
De heer M. Goosens
rinnaar eeworden van onze sportprijsvraag. Ook
„„lossers geloot worden daar velen hadden
nu weö- moest tu^ 6e^' varPZeeburgia zou winnen.
verwacht, dat KFC met 2- gparta gespeeld, voor beide ploegt
eefbeïng^ wSstT^wij zouden gaarne willen weten hoe onze lezert
denken dat de uitslag zal zijn.
Oplossingen per briefkaart vóór VrydagSuun
De Helderse Bridge Club 1945 heeft
nu de vierde ronde van de wintercom
petitie achter de rug. De uitslagen wa
ren: A-lijn, 1. BennekerVeenstra 43,5
p.; 2. GrandeSteinberg 40,5 p.; 3.
SlemmerBakker 39.5 p.; 4. Smit
Swennen 39 p.; 5. Dekkers—Snoerwang
35.5 p.. 6 en 7. Kersbergen—Visser en
heer en mevrouw Planken 33.5 p.; 8.
Mud—Vorrer 31 p.; 9. Selier—Smeets 28
p.; B-lijn: 1. Erfman—Timmermans 70
p.; 2. DukersRoozing 64 p.. 3. Harjer
Schflperoord 62,5 p.; 4. v. d. Berg—
v. d. Helm 61 p.; 5. BrederodeSchra
60,5 p.; B. SchotmansDe Vries 55.5 p.;
7. en 8. heer en mevrouw Lelie en me
vrouw Schneidersmevrouw Veenstra
55 p.; 9. RammersDe Vries 52.5 p.; 10.
heer en mevrouw Meijer 48 p.; 11. heer
en mevrouw Krap 45,5 p.; 12. Van
Praag—Spruit 30,5 p.
Naar aanleiding van het verleden
jaar in de raad besprokene omtrent de
straathandel in petroleum, hebben B.
en W. zich te dezer zake georiënteerd
bij het Ministerie van Economische Za
ken, alsmede bij de Nederlandse Bond
van Petroleumdetaillisten. Daarbij bleek
dat vaste richtlijnen nog niet aanwezig
zijn. De opvatting, dat petroleum-de-
taillisten alleen zouden „bezorgen",
werd onjuist geacht. De bestuursleden
van genoemde bond betoogden, dat met
petroleum wel degelijk werd „gevent".
Het gemeentebestuur van Hilversum is
blijkbaar dezelfde 'mening toegedaan,
want daar werd reeds in 1946 het be
zorgen van petroleum als „venten"
aangemerkt, en dus aan een ventver
gunning onderworpen. Dat temeer,
omdat de bezorgers in de practijk niet
alleen aan vaste klanten bezorgen, maar
ook nieuwe klanten zoeken.
B. en W.-van Den Helder achten het
daarom gewenst, dat voortaan ook hier
ter stede een ventvergunning voor de
straathandel in petroleum verplicht
wordt gesteld. Dienovereenkomstig héb
ben zij een voorstel aan de raad ge
richt.
Naar wij vernemen, zal Zondagmor
gen om kwart over tien in hotel Bel-
levue een bijeenkomst worden gehou
den van de Humanistische Gemeen
schap, waarin mevr. dr. A. Romein-
Verschoor zal spreken over het onder
werp „Humanisme en Geschiedenis".
De bijeenkomst zal openbaar zijn.
Mede in grfcht ontworpen rondonThêl
door de gemeentelij Magazijnen der Koninklijke iVIarine werden ge.
terrein, waarop d,e Cen raleMagariJ bedoelde gracht vrijkomt, kan w«.
bouwd. De gron ^f"c n"zende terrein bouwrijp te maken. Hierop kunnen
den gebruikt om het - h t kader van het wederopbouwplan „Zuid.
en daarom werd o berichtt<.n reeds eerder, dat de opdracht daartoe in.
ZÏÏt, aan de N.V. Smeulers" Aannemersbedrijf te Utrecht werd verstrekt
geoordeeld, de straten meteen op volle
breedte aan te leggen. Evenmin waj
middels aan
In het desbetreffende bestek werden
ook opgenomen de grondwerken, we e
nodig zijn voor de onderbouw van het
nieuwe havenspoor. Ook hierbij nee
de gemeente belang, want do°r de
erlegging van het bestaande haven
spoor komt grond vrij voor de woning,
bouw.
In overleg met de Rijksgebouwen
dienst werden de genoemde werken op
21 November 1949 onderhands aanbe
steed. Laagste inschrijfster was de fa.
J Bosker te Hippolytusheef voor de
som van f 150.000, waarvan f 67.000
voor het Rijk en f 83.000 voor de ge-
ineen te. Daarop volgde de N.V. Th
Smeulers' Aannemersbedrijf te Utrecht,
met een inschrijfsom van f 153.000,
waarvan f 67.000 voor het Rijk en
f 86.000 voor de gemeente. Nadien wer
den de inschrijvers in de gelegenheid
gesteld, een nieuwe prijsopgave in te
dienen, waarbij zij rekening konden
houden met een langere opleverings
termijn wat de werkzaamheden voor
de gemeente betrof. Alleen de N.V
Smeulers heeft daarvan gebruik ge
maakt. Haar nieuwe inschrijfsom was
f 146.880, waarvan f 67.000 voor het
Rijk en f 79.880 voor de gemeente. De
gemeentelijke opleveringstermijn moest
dan met drie maanden worden ver
lengd. Teneinde geen bouwvolume
voor Openbare Werken verloren te la
ten gaan, werden de werkzaamheden
op 29 November 1949 onder het nood
zakelijke voorbehoud aan de N.V.
Smeulers gegund. Zij zullen onder di
rectie van Openbare Werken worden
uitgevoerd.
Voor een gedeelte van deze werk
zaamheden werd reeds een bedrag ge
fourneerd op 21 December 1948, toen
de raad een crediet van f 182.250 be
schikbaar stelde. Dat crediet was ook
nestemd 'voor het aanleggen van nood-
straten. De situatie is echter sindsdien
veranderd. Met de verlegging van het
havenspoor was nog geen rekening ge
houden, en ook heeft de directeur van
Openbare Werken het later wenselijk
De Adelborsten waren Zondag bij
„Texel" op bezoek. Vóór de rust speel
den zij tegen de vrij sterke wind in en
wisten desondanks tweemaal de Texel
se doelman te passeren. Een schot van
de linksbuiten leverde het eerste doel
punt op, en kopbal van de middenvoor
bracht de stand op 02. In de tweede
helft waren de Adelborsten te over
moedig. mede door hun succes tegen
de wind in behaald. Het gevolg was,
dat zij niet meer scoorden. Texel 3 wist
een, alleszins verdiend, tegenpunt te
maken (12).
Voor de eerste maal na vele jaren werden gistermorgen op het Fort Erfprins
enkele officieren van de Koninklijke ...andmacht beëdigd. Voor het front van
de aanwezige troepen, die op het exercitieterrein waren opgesteld, nam de
brigadecommandant, majoor Drukker, de nieuwe officieren van de le Afdeling
Territoriale Luchtdoelartillerie de eed af. Het waren de res. tweede luitenants
Clements, Meienhorst, Noordmans, Noorman en Van der Veer.
De afdelingscommandant, de res.-ma-
joor Van den Broek, richtte tijdens de
gemeenschappelijke lunch enkele woor
den van gelukwens tot de nieuwe of
ficieren. Der traditie getrouw sprak de
jongste der beëdigden, luitenant Noor
man, namens de anderen een woord
van dank voor de organisatie van de
plechtigheid en de ontvangen geluk
wensen.
De plechtigheid stond onder leiding
van de res.-kapitein Boegheim en werd
om. bijgewoond door burgemeester G.
Ritmeester, de majoor der mariniers G.
H. van der Spek als vertegenwoordi
ger van de Commandant Zeemacht
Nederland, de res.-kapitein Hogerhout
als vertegenwoordiger van de garni
zoenscommandant, en de res.-majoor
Van Dijk. commandant van de 2e Af
deling Territoriale Luchtdoelartillerie,
alsmede dooi verscheidene familiele
den der nieuw-benoemde officieren.
Na de inspectie door kolonel Van
Nijnatten, commandant der Luchtdoel-
artillerie, nam majoor Drukker de
jonge officieren één voor één de eed
af, hun vervolgens in een toespraak
wijzend op de betekenis van de eed.
Hij sprak de wens uit, dat de jonge
officieren zich weldra temidden van
hun oudere collega's op hun plaats
zouden gevoelen.
De plechtigheid werd met een défilé
besloten, waarna in de cantine van het
fort nog een intiem samenzijn volgde.
Hedenavond om acht uur zal in
de Bethelkerk aan het Julianapark
een orgelconcert worden gegeven
door de heer G. van der Kuyl.
De heer J. Molenaar heeft in ver
band met zijn drukke werkzaamhe
den het secretariaat van de water
sportvereniging „H.W.N." overge
dragen aan de heer W. Groot Jr„
Binnenhaven 76.
ekening gehouden met het aanleggen
van trottoirs, het her-bestraten, het
uitvoeren van plantsoenwerken en het
verleggen van de Burgemeester Hou-
-vingsingel. Bovendien bleek het in
verband met de rioieringsplannen
noodzakelijk, de riolering langs de
Burgemeester Houwingsingel en in het
verlengde van de Fazantenstraat te
verzwaren en dieper aan te leggen dan
aanvankelijk de bedoeling was.
Het een en ander heeft tot gevolg
dat de totale kosten nu worden ge
raamd op f 524.425, waarvan te zijner
tijd een bedrag van f 73.500 door het
Rijk zal worden betaald. Derhalve h
thans een aanvullend crediet nodig
van f 524.425—f 182.250, zijnde f 342.175,
Dr. J. C. Kamerbeek uit Alkmaar
heeft dezer dagen voor de afdeling
Den Helder van het Nederlands Klas-
siek Verbond gesproken over Griekss
poëzie. De spreker memoreerde, dat
men vaak de neiging aantreft om de
betekenis van de schrijvers uit de
klassieke oudheid voor de wereld van
nu te beperken tot hun werk aia
grondleggers van de philosophie en
de wetenschap. Van riet geringer be
tekenis echter is ook de invloed ge
weest, die er van hun poëzie is uitge-
gegaan naar de Westeuropese litera
tuur.
Op voortreffelijke wijze werd in
chronologische volgorde de Griekse
poëzie uit de oudheid behandeld, van
het epos van Homerus tot de Helle
nistische poëzie, en werd met talloze
voorbeelden de invloed geïllustreerd
die hiervan is uitgegaan.
Deze voordracht, die van grote ken
nis en belezenheid getuigde, liet dui
delijk de grote waarde zien, die da
bestudering van de klassieke poëzie
uit de oudheid heeft, ook voor de men
sen van de twintigste eeuw.
Het „Nederlands Klassiek Verbond"
stelt zich ten doel de kennis van en
de belangstelling voor de klassieke
oudheid te bevorderen door allen, die
de waarde der klassieke cultuur voor
de Nederlandse beschaving erkennen,
in een algemeen verband samen te
voegen. Het tracht dit doel onder an
dere te bereiken door het houden van
lezingen en lees- en studiekringen, en
het uitgeven van een maandblad. Be
langstellenden in Den Helder kunnen
zich wenden tot mej. M. C. Logger,
Singel 107, tel. 3268.
EEN SOLEX IS NIET VRIJ VAN
BELASTING
Voor de Politierechter in Alkmaar,
mr. J. N. Alblas, stonden gisteren vier
houders van auto's en motoren terecht,
oie verzuimd hadden tijdig de wegen-
öelasting voor hun motorrijtuig te be
talen.
Tegen Adriaan B. uit Callantsoog
eiste de Rijksadvocaat, mr. E. J. Kort
hals Altes, f 20 subs. 8 dagen. De uit
spraak was conform de eis. Bertus de
B en diens echtgenote Dorothea C. G.,
«tonden beiden terecht omdat zij ge^°
wegenbelasting voor hun Solex-rijwiel
betaald hadden. De Politierechter wil
de er rekening mede houden dat beide
verdachten hun Solex juist één dag in
hun bezit hadden, toen zij bekeurd
werden en dat de verkoper verzekerd
had dat de rijwielen belastingvrij wa
ren. De uitspraak was overeenkomstig
oe eis: f 5 subs. 2 dagen voor ieder.
Anthonius H. uit Breezand ten slotte
werd conform de eis tot f 30 subs. li
dagen veroordeeld.
71. Pim, Pain en Pom lopen maar
achter de troep aan. Pim heeft weer
houvast aan de sabei van zijn vTor
ganger gekregen. Tenminste, dat denkt
p). pi zo sjokken de drie broertjes
die langzamerhand doodmoe zijn
worden maar voort. De hei„
Totdat de zon opkomt^fwatrien
de hele wijde vlakte ligt verlaten.
de sabel, die njj in zijn handen dacM
te houden, blijkt een tak te zijn
hebben de hele nacht maar zo'n beetj
m de rondte gezworven, terwijl pI®
een takje in zijn hand hield, in plas»
van een sabel. Oh, wat moeten ze
beginnen, die drie hondjes. Overal o®
hen heen is zand en nog eens zand.
"J" ociemaai alleen in a c" 15 zana en nog eens
woestijn. Er is geen mens meer te zien6 Verdwaald in de woestijn!