ABDusirOO? gij niet Waf wilt Iets nieuws voor onze dochters Mejuffrouw J. F. J. Dubois, ewogen week-eirid r~ Voetbalprogram T -V* 'n Vleugje tocht - kou ol vocht - en het begint met 'n voorbijgaande stramheid. WERKENDE VROUWEN IN NOORD-HOLLAND Wet op bedrijfsorganisatie in werking IVOROL WOENSDAG 1B FEBRUARI 1950 en twintigduizend kinderen krijgen te moeilijk onderwijs''. Toen ik zover was heb ik de krant er maar even bij neergelegd. Dat zinne tje alleen al is voldoende om er een hele avond over na te denken. En om er minstens drie maal een Vrouwen- praat over vol te schrijven. Drie maal een meditatie over dat schrikbarende getal, en wel: bekeken van de kant der school, der ouders en der kinderen. Ach, laten we maar bij de kant van de kinderen beginnen. De ouders kun nen zich roeren in ingezonden stukken; de school bovendien in vakbladen, op congressen en als 't moet kan zij bro chures de wereld insturen. Maar waar moeten de kinderen met hun protest terecht? Speciaal die ijf en twintigduizend, wie toch al genoeg wordt ingeprent, dat zij met hun permanente vieren en ▼ijven, hun herexamens en taken het er maar minnetjes bij laten liggen. Zij ■ouden trouwens de tijd niet vinden om zich te laten horen, want op al hun buitenschoolse uren wordt genadeloos beslag gelegd. Te moeilijk onderwijs weet u, wat dat betekent? Nee. Saskia heeft er per soonlijk nooit last mee gehad: maar juist daarom heeft zij levenslang zo'n zielsmedelijden met kinderen, die hun ganse kostbare jeugd moeten doorbren gen met op-hun-tenen-lopen en boven- hun-macht-reiken. Zonder dat 't helpt. Zonder dat al die inspanning, die jaren durende onophoudelijke kwelling ook maar enig resultaat oplevert. Heeft u zich zo'n kinderleven van wel willen maar niet kunnen wel eens ingedacht? Heeft u, als volwassene, wel eens de moeite genomen u één dag in te denken in de ellende van zo'n be staan? Zo nietpoogt u zich dan eens te verbeelden, dat u, morgen aan de dag te beginnen, voor een jaar of vier, vijf minstens naar een herscholingscursus voor volwassenen wordt gestuurd. U bezit waarschijnlijk al 'n aardige dosis levenservaring en practische bedreven heid, u kunt behoorlijk lezen, aardig vlot rekenen en niet al te onduidelijk schrijven. U bestuurt misschien vrij vaardig een auto of is een specialiteit in het klaarmaken van rode kool met runderlappen. Doet er allemaal niet toe: één of an dere onontkoombare, geheimzinnige in stantie heeft uitgemaakt, dat uw fonds van kennis nog maar matig is en in uw eigen belang duchtig aangevuld moet worden. Voortaan zult u, van half negen tot twaalf en van twee tot vijf (met één vrre middag per week) wor den onderwezen in boldriehoeksmeting, differentiaal-rekening, vergelijkende taalwetenschap, de nieuwe theorie van Einstein, de beginselen der ballistiek, het spijkerschrift, het historisch mate rialisme en het Sanskriet. U behoeft niet te protesteren, dat het u niet in het minst interesseert, dat u het practische nut hiervan niet ver moogt in te zien en dat een hersenca- paciteit daar niet op berekend is. Van hogerhand wordt anders besloten: het is goed voor u, u komt zonder al dat moois nu éénmaal niét door de wereld en u hebt maar te gaan. En goed op te letten. En behóórlijke cijfers te halen. Van half negen tot vijf, elke dag. Een uurtje nadien om uit te blazen, daarna een hapje eten, en dan van halfzeven tot tien weer een stevige portie spij kerschrift, Einsteins boldriehoeksmeting enzovoort zie boven. Met het blij vooruitzicht driemaal per jaar zonder boek, zonder hulp of steun van wie of wat ook een week lang over dat ratje toe ettelijke folio-vellen vol te schrij ven. Ik vermoed dat u het niet een half jaar vol hield. Maar van vijf en twintigduizend kin deren (de middelbare schooljeugd, die dit lezen mocht, vergeve mij deze term) In de „beste jaren van hun leven" vergt u dit wél. En er is voor hen geen ont komen aan. Zij moeten volslagen tegen heug en meug, dag aan dag en jaar op jaar, van opstaan tot naar bed gaan hun jonge hersens inspannen om allerlei volstrekt duistere en onsamenhangende wetenswaardigheden op te nemen, te onthouden en weer op te spuiten. Al leen om aan het eind van een aantal marteljaren een papiertje te verove- rei dat hun recht geef. op één of ander mager betaalt* eentonig baantje dat hun waarschijnlijk óók niet interesseren zal. Als ze tot dat papiertje geraken. Waarom, o goedwillende vaders, op offerende moeders, waarom toch ver oordeelt gij uw kroost tot een dergelij ke kwelling (wij zwijgen nu nog maar over de ella >de van bijlessen, huis- werk-onder-toezicht, taken in de va- cantie, huiselijke drama's en gemis aan lichaamsbeweging). Omdat u uw kind zo graag het beste wil geven. Hm. Om dat uw kind het verder moet brengen in de maatschappij dan u zelf. Alweer hm. Omdat je tegenwoordig nergens meer terecht komt zonder zo'n papier tje. Hm, hm. Vergeet u nog niet een re den? Is het ook niet, ergens diep in uw hart, omdat u kind vooral niet minder moet zijn dan andermans kind? Omdat u om de dood niet zou wil len erkennen dat er op de schouders van uw spruit geen studiehoofd zit? Ach, vóór het te laat is, en u die aar dige jongen van u (die al zo handig timmert), of dat lieve meisje (dat al zo aardig kan koken) voor hun leven een knoei gegeven hebt, door hen naar een school te sturen die alleen maar een martellnstituut voor hen betekent laat mij u dan een waar verhaal vertellen. Eén van de vijf en twintig duizend drama's in zakformaat per jaar en dat ik zelf van nabij heb gevolgd. Wim was een aardige jongen van het goedige soort, allesbehalve sterk in ta len en wiskunde maar een uitblinker op de natuurkunde-les. Speciaal van bomen en struiken bleek hij meer te weten dan zijn leerboek plus leraar bij elkaar. Hij had twee intelligente, vlij tige zusjes op de middelbare school en gold deswege, krukkend en kwak kelend door de U.L.O., voor een matig familieschandaal. Ik vroeg hem eens, op zoek naar een gevoelige plek in zijn onverschillig pantser, wat hij worden wou? Eén ogenblik lichtten zijn ogen op: „Hout vester!" maar dan kwam er stuurs achteraan: „Mag ik toch nooit. Mijn pa en mijn grootpa en mijn ooms zijn allemaal dominee en advocaat". Hij eindigde zijn carrière in 'n tucht school. SASKIA. Maar als ge niet dadelijk Uw maatregelen r»ècmt, voelt ge U met Rheumatische pijnen allengs tot lamheid geslagen en gedoemd tot eindeloze pijn, slapeloze nachten en een on genietbaar humeur. Kruschen Salts stimuleert op weldadige wijze de natuurlijke werking Uwer bloedzuiverende organen en naarmate die weer naar behoren hun functies verrichten, nemen Uw pijnen allengs af en maakt Uw neerslachtigheid weer plaats voor een montere kijk op het leven; durft ge Uw dagtaak met vieugde weer aan. Waarom zoudt ge het niet eens met Kruschen proberen? Ge zult verbaasd zijn over het resultaat en verrukt over het won der, dat over U kwam en waardoor ge Uzelf weer leert kennen als een ander herboren mens. Kruschen is verkrijgbaar bij alle Apo thekers en Drogisten. Ing. Med. (Adv.) IQ JAAR £>.W. 76 ui V v2 Ze groeien als kool, die schoolgaande ven inrimpelen en aan het lijfje zet- dochters! En mams moet maar zorgen, ten. De onderkant van de lange mouw dat de jurkjes meegroeien. Voor haar voorziet U van een splitje en naait hem dus een prettig patroontje om te ma- dan ingerimpeld tussen een dubbel ken of te vermaken. Het lijfje is vest- manchetje van 20 bij 3 c.M. vormig en daardoor zeer geschikt voor (Het manchetje voor de korte mouw afstekende stof. U kunt het patroon ook wordt op armwijdte gemaakt). De kop, gebruiken voor een los vestje. waar aangegeven, inrimpelen en met de Eerst het middelste jurkje. U stikt naad op het tekentje in het armsgat in voor- en rugpandje de figuurnaad- zetten. Het kraagje van dubbele stof jes, vouwt het beleg naar binnen en brengt de sluiting aan Zij- en schou dernaden sluiten, waarbij de rugschou ders iets inhouden. Het rokje van bo- je ingezet van de rokstof, Boudt dit naait U onder een schuin biesje in de halsopening. Bij het derde jurkje is een klein vest- maar U ook van wit piqué kunnen maken. Ook geheel van dezelfde stof is het een leuk modelletje, zoals het eerste meiske laat zien. Het vraagt dan 2,75 m stof van 90 cm breed. De garnering van geplooide strookjes geeft er iets fleurigs aan. Het sluit met knoopjes en lusjes. Daartoe knipt u het lin kervoorpand als hier ge tekend, waarbij de kleine knoopjes op de midden- voorlijn komen. Bij het rechter is de midden- voorlijn de voorkant, die met een smal belegje af gewerkt wordt, waarbij u gelijk de lusjes mee- naait. Het Radioprogramma voor hedenavond HILVERSUM I, 301 m. - Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. - 6.00 Onze Nederlandse koren en korpsen. 6.30 Strijdkrachten. 7.15 Onder de NCRV-leeilamp. 7.30 Sportcommen- taar. 7 40 „Vandaag". 8.15 Oratorium „Apo- calvps". 9 00 „Amerikaanse reisindrukken 9.20 Zingende wereld. 9.50 Gram.muziek. 10 05 Amsterdams Strijkkwartet. 10.45 Avond- ovêrdenking. 11.15 Populair Avondconcert. HILVERSUM II, 415 m. - Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur. - 6.20 Trio-X.IJ.Z. 6.35 Fromenade-orkest. 7.00 Hebben wij recht op sociale zekerheid. 7.15 Kwartet Jan Cordu- wener. 7.30 Voor de jeugd. 8.20 „Raust opera. 9.40 De blauwe zeeridders van Den Helder. 10.25 Sophisticated Rhythm. 10.45 Tussen mens en nevelvlek. 11.15 „De Nacht- schuit". VOOR DONDERDAG HILVERSUM I, 301 m. - Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. - 8.15 Pluk de dag 9.00 Moeders wil is wet. 9.40 School radio. 10.00 Concert. 10.15 Morgendienst. 10.45 Orgelwerken van Cesar Franck. *MH> De Zonnebloem. 11.45 Schoolradio. 12.03 Om om-programma. 1.20 Viool-recital. 2.00 Promenade-orkest. 2.45 „Tussen de ^drijven door". 3.30 Sonate. 3.45 Orgel-sonate s. 4.00 Bijbellezing. 4.45 Piano-soli. 5.00 „Het Radio- Jeugdjounmal. 5.30 NCRV-koor. 6.00 Het Leger des Heils-kwartier. 6.15 Land- en Tuin- bcsuw. 6.30 Strijdkrachten. 7.15 De muziek bij nader inzien. 7.40 „Vandaag". 8-05 Met de mariniers naar Wenen, Steravond. 10.05 Gram.- muziek. 10.35 De vaart der volken. 10.35 Londens Symphonie-orkest. 10.45 Avondover- deuking. 11.15 Divertimento. HILVERSUM II, 415 m. -r Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uut. - 8.15 Avro s Radio-Ochtendblad. 8.40 De ster van de dag. 8 55 Korte gesprekken. 9.00 Suite Lyrique. 9^35 „Soft and sweet". 10.00 Morgenwijding. i0.15 Arbeidsvitaminen. 10.50 „Kleutertje luis ter". 11.00 Platen-allerlei. 11.40 Mevr. Ida de Leeuw-Van Rees. 12.00 Lichte noten, blijde tonen. 12.38 Surinaamse volksmuziek. 1.15 The Romancers. 1.45 „U kunt het geloven.of niet". 1.50 Annie get your gun. 2.00 Met naald en schaar. 2.30 Serenade van Beethoven. 3.00 „Klimop". 4.00 „Van vier tot vijf 5.00 Avro-Kaleidoscoop. 5.50 Regeringsuitzending. 6 15 Sportpraatje. 6.30 Hugo de Groot en zijn Avro-orkest. 7.00 Het klokje van zeven uur. 7.05 Mis sus est Angelus. 7.20 „Vrouwen-vier schaar. 7.30 De Radio-Volksmuziekschool. 8.15 Utrechts Stedelijk Orkest. 8.55 „De beweeg lijke wereld. 9.30 Het Utrechts Stedelijk Or kest. 10.10 Marche militaire. 10.15 Zwerf- toctyen door Ontario en Quebec. 10.30 The Skymasters. 11.15 Sportactualiteiten. 11.30 Lichte Amusementsplaten. RADIODISTRIBUTIE-DIENST LIJN III: 7.05 Gram. 7.30 Kron. 7.40 Gymn. 7.50 Gram. 8.05 Rhythme Revue. 9.05 Qram. 10.10 Verz.progr. 11.00 „Pieces of Eight". 11.30 Voor de soldaten. 11.45 „Ban- joliers". 12.00 VI. Br.: Gram. 12.15 Sextet Logist. 1.15 Orgel met zang. 2.00 Fr. Br.: Kamermuziek. 2.30 Eng. H.S.: Filmmuziek. 3.00 Kalundborg: Cabaret-orkest. 4.00 Eng. L.P.: Celeste Octet. 4.30 -Dansorkest. 5.00 Kootwijk: Batavia. 6.00 Fr. Br.: Voor de sol daten. 6.30 VI. Br.: Voor de soldaten. 7.20 Fr. Br.: Omroeporkest. 8.00 VI. Br.: Verz. progr. 9.00 Voordracht. 9.20 Liederen. 9.45 Actualiteiten. 10.15 Fr. Br: Operamuziek van Berlioz. 11.05 Gram. LIJN IV: 7.15 „Bonjour le Monde" 7.25 Pochette-surprise. 7.30 Eng. H.S.: Orkest An* ton. 8.10 Concert. 9.00 Kookpraatje. 9.10 Franse muziek. 10.00 Lux.: Ménage et Musique (VI.). 10.30 NWDR: Gram. 11.00 Eng. H.S.: Schoolradio. 11.15 Wijding. 11.30 Ensemble Troisè. 12.00 NWDR: Gev. muziek. 12.30 Fr. Br.: Omroeporkest. 1.00 Eng. H.S.: Lichte mu ziek. 1.20 Fr. Br.: Amusements-muziek. 2.00 Eng. L.P.: BBC Midland Lig'ht Orchestra. 2.45 Voor de kinderen. 3.00 Voor de vrouw. 3.40 NWDR: Tango-orkest. 4.15 Voor de kinderen. 4 30 Lux.: Gevr. platen. 5.00 Fr. Br.: Berich ten en interview. 5.10 Ensemble Heyne. 5.30 Eng. L.P.: Oude dansmuziek. 6.00 BBC Schots Var.-orkest. 6.45 Orkest Lewis. 7.15 Orkest Howell. 7.45 Hoorspel. 8.00 Lux.: Kuhnick en Dinville. 8.30 Eng. L.P.: Verz.progr. 9.00 „Samson et Delilah". 10.00 Welsh Rarebit. 11,15: Verkiezingsprogramma. 11.35 Victor Sil- vestef. is zo vaak het begin van ernstige aan doeningen, die de gezondheid van het kind komen bedrei gen. Aarzel niet, grijp tijdig in en wel op de meest krachtdadige wijzei AKKERS ABDIJSIROOP is en blijft het kindcrmiddel bij uitstek, dat wegens zijn geneeskrachtige en slijmoplossen- de werking jeugdige „hoesters" als een schild beschermt. Gebruik steeds lerares aan de Gemeentelijke Openbare M.U.L.O-school in Alkmaar ,,£)AT ZOIETS MIJ nu nog moet overkomen," zegt mej. Dubois enigszins verschrikt, als ik haar op een namiddag onverwachts wil inter viewen. Maar spoedig komt haar hu moristische kijk op het geval boven, waarna zij haar bezwaren in een ge moedelijk gesprek vergeet. Mej. Du bois is een sterke persoonlijkheid, waardoor zij een uitstekende lerares en daarbij een sympathieke vriendin voor haar leerlingen is geworden. „Wilt u eens vertellen welke spe ciale bevoegdheden er nodig z(jn om les te mogen geven aan een M.U.L.O.- school?" is de eerste vraag, die ik haar stel. „Het minste dat vereist wordt is de hoofdacte en twee bij-acten. Er kan ook worden volstaan met een middel bare acte, plus de hoofdacte. Deze laatste moet er in ieder geval altrja bij." „En welke vakken doceert u?" „Ik geef Engels, Frans en geschie denis." „Er is tegenwoordig bij de jonge mensen weinig animo om in het onder wijs te gaan en er wordt al heel wei nig voor gevoeld om leraar of lerares aan een middelbare school te worden, merk ik op. „Zou dit laatste niet ver oorzaakt worden door de eenzijdigheid van het steeds les geven in één vak?" ,,'t Is mogelijk," antwoordt mej. Du bois. „Ik heb mij wel eens voorgesteld hoe 't zou zijn als ik alleen Frans zou geven, 't Zou mij niet prettig lijken. Ik ben blij, dat ik meerdere vakken mag doceren. Maar om leraar of lerares aan een M.U.L.O.-school te kunnen wórden, moet je hier eerst door het lager onderwijs heen. In grote steden, waar je dikwijls vakonderwijs hebt, wordt je direct benoemd." „Is het geen vermoeiend en inspan nend werk, gehele dagen les te ge ven?" „Tja, wat zal ik daarvan zeggen? Het was vroeger in ieder geval ge makkelijker dan tegenwoordig." „Waaraan schrijft u dat toe?" „Ik veronderstel, dat het komt doordat de kinderen te veel afleiding hebben. De bioscoop en de radio bij voorbeeld. De oorlog is ook van grote invloed geweest. Door de radio heb ben de kinderen afgeleerd om te luis teren. Ze zijn er aan gewend geraakt om door een spreekstem heen te pra ten. Soms moet ik in de klas wel eens de opmerking maken: Zeg, ik ben geen radio!" „Dit is meteen een goede gelegen heid u iets te vragen over de verhou ding tussen leraren en leerlingen. Hierin is in de loop der Jaren toch wel zeer veel veranderd?" „Inderdaad," geeft mej. Dubois lachend toe. „Als ik vroeger een juf frouw van de school tegen kwam. kreeg ik op een afstand al een kleur en ik groette eerbiedig. Maar zoals het tegenwoordig is, vind ik het veel prettiger. Wy gaan één keer in het jaar met de jongens en meisjes uit, wy sparen samen en helpen met to neelstukjes voor feestavonden. Daar door leer je de kinderen van een heel andere kant kennen. Maar ik ben er niet vóór, dat de leerlingen ons by de naam noemen, zoals op de school van Kees Boeke gebeurt." „Heeft, u in uw werk wel eens aar dige voorvallen meegemaakt?" Mej. Dubois kykt vanuit haar stoel even in gedachten langs de bomen- ry aan de Westerweg. Dan klaart haar gezicht op in een vroiyke lach „Daar schiet me één van m'n grap pigste belevenissen te binnen. Ik hao eens veel last van spit in de rug en op een gegeven moment kwam er be richt, dat ik even mijn salaris moest gaan halen. Ik liep enigszins voorover, gebogen de klas uit, maar omdat myn spieren weer wat in beweging wa ren, kwam ik even later aardig recht op binnen. Er zaten op de achterste bank twee meisjes, die met geen mo gelijkheid hun pleizier konden verber I PATKICIA WENTWORTH in Uiterst opmerkzaam boog Lamb zich voorover. „En wat gebeurde er na negenen? Hij werd toch pas anderhalf uur later ver moord". „Mijn verdenkingen namen een an dere richting Toen mr. Carroil begon met wat hij zijn schets geliefde te noe men, hield ik natuurlijk iedereen scherp in het oog. Laat mij de situatie nog even nagaan. Ik zat op de hoek van de sofa dicht bij het vuur en had zo een heel goede waarnemingspost. Rechts van mij, buiten de kring, Miss Master- man. Mr. Carroil stond op de plek tus sen haar en de leuningstoel van mr. Tote. Miss Lane, mr. Justin Leigh en Dorinda Brown zaten op de sofa tegen over mij. Vóór Miss Brown stond de koffietafel. Mr. Masterman stond voor de haard ,Ja, ja.... dat hebben we allemaal gehad!" Miss Silver ging door met breien. „Zoals u ziet, had ik een heel gunsti ge plaats. Ja, om het gezicht van mr. Masterman te zien had ik mijn hals erg ongemakkelijk moeten uitrekken, maar ik had niet nodig dit te doen, dus het betekende niets. Bijna plotseling ves tigde mijn aandacht zich op Miss Mas terman". Frank Abbott maakte een gebaar als om te protesteren. De houding van het lichaam scheen nog steviger te zijn ge worden Kalmpjes ging Miss Silver voort „Ik was nog maar kort hier in huis. toen ik ontdekte, dat er twee ongeluk kige vrouwen waren. Beiden, mrs. Tote en Miss Masterman. droegen een zware last van angst en leed. Wat mrs Tote betreft, bleek mij, dat zij verdriet had om de plotselinge rijkdom van haar man en om de scheiding van haar zo geliefd enig kind Ze sprak heel open hartig over deze onderwerpen, maar ik bevond, dat zij zich vooral bezorgd maakte over de practijken, waarmee het grote vermogen was verkregen. Vol gen* mij was zij er niet zeker van of hier geen misdrijf in het spel was. Ik zelf nam mr Tote niet bijzonder ern stig wat de moord betreft Ik denk dat hij na zijn gesprek met mr. Porlock naar boven is gegaan en heftig met zjjn vrouw heeft gepraat over tegen hem te nemen maatregelen. Zij liet iets hieromtrent los, maar ik kan niet aannemen, dat iemand die voornemens was, mr. Porlock te ver moorden, zo gek zou zijn hem te «drei gen, of een zo slecht humeur tonen, als mr. Tote Zaterdagavond deed. Daar om schakelde ik de Totes uit. Miss Masterman was op heel andere manier ongelukkig. Toen ik haar voor het eerst zag, leek het alsof zij geheel voor zich zelf leefdegeen contact had met de buitenwereld. Ze zag er uitgeput en ziek uit en ik kreeg de indruk, dat zij ergens op wachtte. Nadat ik met sergeant Abbott had gesproken, dacht ik, dat haar gemoedstoestand samenhing met de veronderstelling, dat zij en haar broer geld hadden geërfd, waarop zij geen recht hadden. Ze scheen ge heel in zichzelf verzonken, totaal af wezig. alsof zelfs een moord haar niet in haar gedachtensfeer zou kunnen storen Toen we na de maaltijd in de salon kwamen, verwijderde zjj zich van de kring rondom het vuur en nam een krant op, die haar gezicht af schermde Ik geloof niet. dat zij las. Ik hield haar in het oog en zij sloeg nooit een pagina om. Maar toen mr. Carroil met zijn z.g. voordracht begon, werd ze, naar het me toescheen, uit haar apathie opgeschrikt. Hij trad zeer le vendig en dramatisch op, zo dat ieder een naar hem keek. Miss Masterman legde de krant niet □eer, maar liet ze een beetje zakken. Ofschoon ze niet naar mr. Carrol keek, drukte haar rechterhand het papier zo fel samen, dat het scheurde. Ze bemerk te niet, dat ik haar gadesloeg; haar aan dacht was geheel op iemand anders ge vestigd. Ik volgde de richting van haar ogen en zag, dat ze naar haar broer keek. Hij had, zoals ik bijtijds opmerkte, zijn koffiekop op de schoorsteenmantel gezet. Wel kon ik als gezegd, zijn ge zicht niet zien zonder mij bijzonder in te spannen, maar de hand, die de kop neerzette, zag ik gemakkelijk Aan de uitdagende opmerkingen van mr. Car roll jegens mr. Tote hechtte ik niet vee! waarde. M.i. was het alleen de bedoe ling de man, die zich daartoe het ge makkelykst leende, uit zijn tent te lok ken. (Wordt vervolgd' Wie oP zichzelf verliefd is, heeft bij zijn liefde ten minste di- voordeel, dat hij niet veel mede dingers krijgen zal LICHTENBERG Afdeling I: HaarlemSparta, KFC VSV, FeijenoordHermes-DVS, Blauw WitZeeburgia, ADODOS. Afdeling II: Volewyckers—HBS, AjaxDWS, SVV—Xerxes, RCH— EDO, Ueptunus't Gooi. Afdeling III: Zwolse BoysQuick, AGOVVGo Ahead, EnschedeEn- sched. Boys, HeraclesHengelo, NEC ■Wageningen. Afdeling IV. RBC—Brabantia, PSV -VVV, HelmondiaNOAD. Afdeling VLeeuwardenHeeren veen, GVAVAchilles, Be Quick— Friesland, HSCSneek. Afdeling VI: JulianaBleyerheide, Willem II—NAC, Sp.cl. Emma Longa. Tweede klasse A: AlcmariaAFCt VolendamDWV, UWZaandykj RapiditasHVC, De SpartaanElink- wyk. Tweede klasse B: Weat-Frisia WA, TOG—ZFC, StormvogelsWt« tergraafsmeer, OSVWFC. Derde klasse A: Zilvermeeuwen Beverwyk, VitesseHRC, DIOAlw, Forward, SchagenTerrasvogels, Kin- heimAPGS. Derde klasse B: ZSGOSucces, DTS—GVO, IVV—ADO. Derde klasse C: HollandiaWM8, Helder—WE, DCG-KVV, DEM— Alkm.. Boys, VelsenOWO. Vierde klasse A: OudesluisSchoóri, VroneWieringerwaard, N. Niedorp Texel, WatervogelsBergen, Grass hoppersBKC. Vierde klasse B: PurmerendZpu- aven, WestfriezenSt. George, WW —ZAP, Andyk—De Ryp. Vierde klasse O: CSVAssendelft, Randers—WSV. Vierde klasse D: EVCPurmer- steyn, Meervogels—Zaanlandia Vierde klasse E: TDW—ASVK, VVZ—De Germaan, SCA—DRC, D« PionierOntwaakt, SLTOSloterdykj Vierde klasse F: WMHO—SwifQ DSSIEV, Rivalen—PBC, VVB— RKAVIC, Vliegende Vogels—ASV. gen en toen ik informeerde wat er aan de hand was, zei één van de twee met een hoofdbeweging naar haar buurmeisje: „Ha, ha, juffrouw, zy zegt: 't Geld dat stom is Mej. Dubois heeft er nog pleizier om. Dan vraag ik of haar .werk als lerares niet te veel van haar avonden in beslag neemt, bijvoorbeeld door de correctie. „Neen, dat valt nogal mee," ant woordt zij. „Wy corrigeren vaak klas sikaal. Alleen als er proefwerk is ge maakt, moet ik het natuurlijk meene men. Maar ik ben nog bestuurslid van de Vrouwenbond van de P. v. d A. en bestuurslid van 't Nut in Alk maar, dus ik weet met myn vrye tyd heus wel raad." „Wat heeft u er eigenlyk toe ge bracht om by het onderwys te gaan?' „Wel, dat is gauw verteld. Ik was op het gymnasium, maar de zaken van myn vader gingen niet goed, dus moest ik in korte tyd voor myzelt kunnen zorgen. Ik werd toen klaar gestoomd voor de kweekschool en ln 1913 kwam ik aan de lagere schooi van de heer Eyts. In 1924 mocht de heer Mulder, het toenmalige hoofd van de M.U.L.O., een vierde leerkracht aanstellen en zo kwam ik by het M.U.L.O.-onderwys. In 1927 werd ik hoofd van de Meisjes-M.U.L.O., maar die werd na anderhalf jaar opgeheven en samengevoegd met de gemengde M.U.L.O.-school. Zo heb ik de gehele opkomst van dit onderwijs meege maakt. U mag gerust zeggen, dat ik veel voldoening van myn werk heb Ik zou eigenlyk niet weten waarvooi ik anders geschikt zou zyn." Mep zal deze kwieke lerares wei menigmaal verzekerd hebben, dat zo by de leerlingen een zeer geziene fi guur is en dat haar lessen byzonder op prys worden gesteld. ZIJ WAS KORDAAT. Een» moest ene dame uit Petten, Een roestige kachel gaan zetten. Zij was toen kordaat Nam Cetol te baat, U moet op die glans eens gaan letten. Gisteren is afgekondigd de wet op de bedrijfsorganisatie. Deze wet is te zelfdertijd in werking getreden met uitzondering van een aantal artike len, welke betrekking hebben op be staande organisaties, welke niet plot seling kunnen worden opgeheven. Dit zijn de economische raad, de organi satie-Woltersom, het mjjnstatuut, de bedrijfsschappen voedselvoorziening, de middenstandsraad, de nyverheids- raad, de Hoge Raad van Arbeid en de organisatie krachtens de bedrijfsra- denwet. De tijdstippen, waarop laatstge noemde organisaties zullen worden op geheven, worden bij Kon. Besluit be paald. LEZING VAN MARIA MONTESSORI IN AMSTERDAM Dr Maria Montessori de bijna 80- jarige opvoedkundige en grondlegster van het naar haar genoemde onderwijs zal op Woensdagmiddag, 1 Maart, in de Bachzaal te Amsterdam een lezing houden in het Frans over: „Het belang der eerste levensjaren voor de opvoe ding". De lezing zal voor een beperkt aantal belangstellenden toegankelijk zijn. PAUS HEEFT LICHTE INFLUENZA De dokters hebben voorgeschreven dat Paus Pius XII binnenshuis moet blijven, daar hij een lichte aanval van influenza heeft. De Heilige Vader zal gedurende twee dagen geen audiënties verlenen. De Stoomvaart Maatschappij Ne derland heeft twee stoomschepen (resp. 7234 en 7217 ton) van de Nederlandse Staat overgenomen. Men is tevens van plan het s.s. „Dona Aurora" van de „De la Rama Steamship Corporation^ over te nemen. Tanden wit a/s alpensneeuw met PASTA AND

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 4