ABDusirOO?
gij niet
Waf
wilt
Iets nieuws voor onze dochters
Mejuffrouw J. F. J. Dubois,
ewogen
week-eirid
r~
Voetbalprogram
T -V*
'n Vleugje tocht - kou ol vocht - en het
begint met 'n voorbijgaande stramheid.
WERKENDE VROUWEN IN NOORD-HOLLAND
Wet op bedrijfsorganisatie
in werking
IVOROL
WOENSDAG 1B FEBRUARI 1950
en twintigduizend kinderen
krijgen te moeilijk onderwijs''.
Toen ik zover was heb ik de krant er
maar even bij neergelegd. Dat zinne
tje alleen al is voldoende om er een
hele avond over na te denken. En om
er minstens drie maal een Vrouwen-
praat over vol te schrijven. Drie maal
een meditatie over dat schrikbarende
getal, en wel: bekeken van de kant der
school, der ouders en der kinderen.
Ach, laten we maar bij de kant van
de kinderen beginnen. De ouders kun
nen zich roeren in ingezonden stukken;
de school bovendien in vakbladen, op
congressen en als 't moet kan zij bro
chures de wereld insturen. Maar waar
moeten de kinderen met hun protest
terecht?
Speciaal die ijf en twintigduizend,
wie toch al genoeg wordt ingeprent,
dat zij met hun permanente vieren en
▼ijven, hun herexamens en taken het
er maar minnetjes bij laten liggen. Zij
■ouden trouwens de tijd niet vinden
om zich te laten horen, want op al hun
buitenschoolse uren wordt genadeloos
beslag gelegd.
Te moeilijk onderwijs weet u, wat
dat betekent? Nee. Saskia heeft er per
soonlijk nooit last mee gehad: maar
juist daarom heeft zij levenslang zo'n
zielsmedelijden met kinderen, die hun
ganse kostbare jeugd moeten doorbren
gen met op-hun-tenen-lopen en boven-
hun-macht-reiken. Zonder dat 't helpt.
Zonder dat al die inspanning, die jaren
durende onophoudelijke kwelling ook
maar enig resultaat oplevert.
Heeft u zich zo'n kinderleven van
wel willen maar niet kunnen wel eens
ingedacht? Heeft u, als volwassene,
wel eens de moeite genomen u één dag
in te denken in de ellende van zo'n be
staan?
Zo nietpoogt u zich dan eens te
verbeelden, dat u, morgen aan de dag
te beginnen, voor een jaar of vier, vijf
minstens naar een herscholingscursus
voor volwassenen wordt gestuurd. U
bezit waarschijnlijk al 'n aardige dosis
levenservaring en practische bedreven
heid, u kunt behoorlijk lezen, aardig
vlot rekenen en niet al te onduidelijk
schrijven. U bestuurt misschien vrij
vaardig een auto of is een specialiteit
in het klaarmaken van rode kool met
runderlappen.
Doet er allemaal niet toe: één of an
dere onontkoombare, geheimzinnige in
stantie heeft uitgemaakt, dat uw fonds
van kennis nog maar matig is en in
uw eigen belang duchtig aangevuld
moet worden. Voortaan zult u, van half
negen tot twaalf en van twee tot vijf
(met één vrre middag per week) wor
den onderwezen in boldriehoeksmeting,
differentiaal-rekening, vergelijkende
taalwetenschap, de nieuwe theorie van
Einstein, de beginselen der ballistiek,
het spijkerschrift, het historisch mate
rialisme en het Sanskriet.
U behoeft niet te protesteren, dat het
u niet in het minst interesseert, dat u
het practische nut hiervan niet ver
moogt in te zien en dat een hersenca-
paciteit daar niet op berekend is. Van
hogerhand wordt anders besloten: het
is goed voor u, u komt zonder al dat
moois nu éénmaal niét door de wereld
en u hebt maar te gaan. En goed op te
letten. En behóórlijke cijfers te halen.
Van half negen tot vijf, elke dag. Een
uurtje nadien om uit te blazen, daarna
een hapje eten, en dan van halfzeven
tot tien weer een stevige portie spij
kerschrift, Einsteins boldriehoeksmeting
enzovoort zie boven. Met het blij
vooruitzicht driemaal per jaar zonder
boek, zonder hulp of steun van wie of
wat ook een week lang over dat ratje
toe ettelijke folio-vellen vol te schrij
ven. Ik vermoed dat u het niet een half
jaar vol hield.
Maar van vijf en twintigduizend kin
deren (de middelbare schooljeugd, die
dit lezen mocht, vergeve mij deze term)
In de „beste jaren van hun leven" vergt
u dit wél. En er is voor hen geen ont
komen aan. Zij moeten volslagen tegen
heug en meug, dag aan dag en jaar op
jaar, van opstaan tot naar bed gaan hun
jonge hersens inspannen om allerlei
volstrekt duistere en onsamenhangende
wetenswaardigheden op te nemen, te
onthouden en weer op te spuiten. Al
leen om aan het eind van een aantal
marteljaren een papiertje te verove-
rei dat hun recht geef. op één of ander
mager betaalt* eentonig baantje dat hun
waarschijnlijk óók niet interesseren
zal. Als ze tot dat papiertje geraken.
Waarom, o goedwillende vaders, op
offerende moeders, waarom toch ver
oordeelt gij uw kroost tot een dergelij
ke kwelling (wij zwijgen nu nog maar
over de ella >de van bijlessen, huis-
werk-onder-toezicht, taken in de va-
cantie, huiselijke drama's en gemis aan
lichaamsbeweging). Omdat u uw kind
zo graag het beste wil geven. Hm. Om
dat uw kind het verder moet brengen
in de maatschappij dan u zelf. Alweer
hm. Omdat je tegenwoordig nergens
meer terecht komt zonder zo'n papier
tje.
Hm, hm. Vergeet u nog niet een re
den? Is het ook niet, ergens diep in uw
hart, omdat u kind vooral niet minder
moet zijn dan andermans kind?
Omdat u om de dood niet zou wil
len erkennen dat er op de schouders
van uw spruit geen studiehoofd zit?
Ach, vóór het te laat is, en u die aar
dige jongen van u (die al zo handig
timmert), of dat lieve meisje (dat al
zo aardig kan koken) voor hun leven
een knoei gegeven hebt, door hen naar
een school te sturen die alleen maar
een martellnstituut voor hen betekent
laat mij u dan een waar verhaal
vertellen. Eén van de vijf en twintig
duizend drama's in zakformaat per jaar
en dat ik zelf van nabij heb gevolgd.
Wim was een aardige jongen van het
goedige soort, allesbehalve sterk in ta
len en wiskunde maar een uitblinker
op de natuurkunde-les. Speciaal van
bomen en struiken bleek hij meer te
weten dan zijn leerboek plus leraar bij
elkaar. Hij had twee intelligente, vlij
tige zusjes op de middelbare school
en gold deswege, krukkend en kwak
kelend door de U.L.O., voor een matig
familieschandaal.
Ik vroeg hem eens, op zoek naar een
gevoelige plek in zijn onverschillig
pantser, wat hij worden wou? Eén
ogenblik lichtten zijn ogen op: „Hout
vester!" maar dan kwam er stuurs
achteraan: „Mag ik toch nooit. Mijn
pa en mijn grootpa en mijn ooms zijn
allemaal dominee en advocaat".
Hij eindigde zijn carrière in 'n tucht
school. SASKIA.
Maar als ge niet dadelijk Uw maatregelen
rȏcmt, voelt ge U met Rheumatische pijnen
allengs tot lamheid geslagen en gedoemd tot
eindeloze pijn, slapeloze nachten en een on
genietbaar humeur. Kruschen Salts stimuleert
op weldadige wijze de natuurlijke werking
Uwer bloedzuiverende organen en naarmate die
weer naar behoren hun functies verrichten,
nemen Uw pijnen allengs af en maakt Uw
neerslachtigheid weer plaats voor een montere
kijk op het leven; durft ge Uw dagtaak met
vieugde weer aan. Waarom zoudt ge het niet
eens met Kruschen proberen? Ge zult verbaasd
zijn over het resultaat en verrukt over het won
der, dat over U kwam en waardoor ge Uzelf
weer leert kennen als een ander herboren
mens. Kruschen is verkrijgbaar bij alle Apo
thekers en Drogisten.
Ing. Med. (Adv.)
IQ JAAR £>.W. 76
ui V
v2
Ze groeien als kool, die schoolgaande ven inrimpelen en aan het lijfje zet-
dochters! En mams moet maar zorgen, ten. De onderkant van de lange mouw
dat de jurkjes meegroeien. Voor haar voorziet U van een splitje en naait hem
dus een prettig patroontje om te ma- dan ingerimpeld tussen een dubbel
ken of te vermaken. Het lijfje is vest- manchetje van 20 bij 3 c.M.
vormig en daardoor zeer geschikt voor (Het manchetje voor de korte mouw
afstekende stof. U kunt het patroon ook wordt op armwijdte gemaakt). De kop,
gebruiken voor een los vestje. waar aangegeven, inrimpelen en met de
Eerst het middelste jurkje. U stikt naad op het tekentje in het armsgat
in voor- en rugpandje de figuurnaad- zetten. Het kraagje van dubbele stof
jes, vouwt het beleg naar binnen en
brengt de sluiting aan Zij- en schou
dernaden sluiten, waarbij de rugschou
ders iets inhouden. Het rokje van bo- je ingezet van de rokstof,
Boudt dit
naait U onder een schuin biesje in de
halsopening.
Bij het derde jurkje is een klein vest-
maar U
ook van
wit piqué kunnen
maken. Ook geheel van
dezelfde stof is het een
leuk modelletje, zoals het
eerste meiske laat zien.
Het vraagt dan 2,75 m
stof van 90 cm breed. De
garnering van geplooide
strookjes geeft er iets
fleurigs aan. Het sluit
met knoopjes en lusjes.
Daartoe knipt u het lin
kervoorpand als hier ge
tekend, waarbij de kleine
knoopjes op de midden-
voorlijn komen. Bij het
rechter is de midden-
voorlijn de voorkant, die
met een smal belegje af
gewerkt wordt, waarbij
u gelijk de lusjes mee-
naait.
Het Radioprogramma
voor hedenavond
HILVERSUM I, 301 m. - Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur. - 6.00 Onze Nederlandse
koren en korpsen. 6.30 Strijdkrachten. 7.15
Onder de NCRV-leeilamp. 7.30 Sportcommen-
taar. 7 40 „Vandaag". 8.15 Oratorium „Apo-
calvps". 9 00 „Amerikaanse reisindrukken
9.20 Zingende wereld. 9.50 Gram.muziek.
10 05 Amsterdams Strijkkwartet. 10.45 Avond-
ovêrdenking. 11.15 Populair Avondconcert.
HILVERSUM II, 415 m. - Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur. - 6.20 Trio-X.IJ.Z. 6.35
Fromenade-orkest. 7.00 Hebben wij recht op
sociale zekerheid. 7.15 Kwartet Jan Cordu-
wener. 7.30 Voor de jeugd. 8.20 „Raust
opera. 9.40 De blauwe zeeridders van Den
Helder. 10.25 Sophisticated Rhythm. 10.45
Tussen mens en nevelvlek. 11.15 „De Nacht-
schuit".
VOOR DONDERDAG
HILVERSUM I, 301 m. - Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. - 8.15 Pluk de
dag 9.00 Moeders wil is wet. 9.40 School
radio. 10.00 Concert. 10.15 Morgendienst.
10.45 Orgelwerken van Cesar Franck. *MH>
De Zonnebloem. 11.45 Schoolradio. 12.03 Om
om-programma. 1.20 Viool-recital. 2.00
Promenade-orkest. 2.45 „Tussen de ^drijven
door". 3.30 Sonate. 3.45 Orgel-sonate s. 4.00
Bijbellezing. 4.45 Piano-soli. 5.00 „Het Radio-
Jeugdjounmal. 5.30 NCRV-koor. 6.00 Het
Leger des Heils-kwartier. 6.15 Land- en Tuin-
bcsuw. 6.30 Strijdkrachten. 7.15 De muziek bij
nader inzien. 7.40 „Vandaag". 8-05 Met de
mariniers naar Wenen, Steravond. 10.05 Gram.-
muziek. 10.35 De vaart der volken. 10.35
Londens Symphonie-orkest. 10.45 Avondover-
deuking. 11.15 Divertimento.
HILVERSUM II, 415 m. -r Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uut. - 8.15 Avro s
Radio-Ochtendblad. 8.40 De ster van de dag.
8 55 Korte gesprekken. 9.00 Suite Lyrique.
9^35 „Soft and sweet". 10.00 Morgenwijding.
i0.15 Arbeidsvitaminen. 10.50 „Kleutertje luis
ter". 11.00 Platen-allerlei. 11.40 Mevr. Ida de
Leeuw-Van Rees. 12.00 Lichte noten, blijde
tonen. 12.38 Surinaamse volksmuziek. 1.15
The Romancers. 1.45 „U kunt het geloven.of
niet". 1.50 Annie get your gun. 2.00 Met
naald en schaar. 2.30 Serenade van Beethoven.
3.00 „Klimop". 4.00 „Van vier tot vijf 5.00
Avro-Kaleidoscoop. 5.50 Regeringsuitzending.
6 15 Sportpraatje. 6.30 Hugo de Groot en zijn
Avro-orkest. 7.00 Het klokje van zeven uur.
7.05 Mis sus est Angelus. 7.20 „Vrouwen-vier
schaar. 7.30 De Radio-Volksmuziekschool. 8.15
Utrechts Stedelijk Orkest. 8.55 „De beweeg
lijke wereld. 9.30 Het Utrechts Stedelijk Or
kest. 10.10 Marche militaire. 10.15 Zwerf-
toctyen door Ontario en Quebec. 10.30 The
Skymasters. 11.15 Sportactualiteiten. 11.30
Lichte Amusementsplaten.
RADIODISTRIBUTIE-DIENST
LIJN III: 7.05 Gram. 7.30 Kron. 7.40
Gymn. 7.50 Gram. 8.05 Rhythme Revue. 9.05
Qram. 10.10 Verz.progr. 11.00 „Pieces of
Eight". 11.30 Voor de soldaten. 11.45 „Ban-
joliers". 12.00 VI. Br.: Gram. 12.15 Sextet
Logist. 1.15 Orgel met zang. 2.00 Fr. Br.:
Kamermuziek. 2.30 Eng. H.S.: Filmmuziek.
3.00 Kalundborg: Cabaret-orkest. 4.00 Eng.
L.P.: Celeste Octet. 4.30 -Dansorkest. 5.00
Kootwijk: Batavia. 6.00 Fr. Br.: Voor de sol
daten. 6.30 VI. Br.: Voor de soldaten. 7.20
Fr. Br.: Omroeporkest. 8.00 VI. Br.: Verz.
progr. 9.00 Voordracht. 9.20 Liederen. 9.45
Actualiteiten. 10.15 Fr. Br: Operamuziek van
Berlioz. 11.05 Gram.
LIJN IV: 7.15 „Bonjour le Monde" 7.25
Pochette-surprise. 7.30 Eng. H.S.: Orkest An*
ton. 8.10 Concert. 9.00 Kookpraatje. 9.10
Franse muziek. 10.00 Lux.: Ménage et Musique
(VI.). 10.30 NWDR: Gram. 11.00 Eng. H.S.:
Schoolradio. 11.15 Wijding. 11.30 Ensemble
Troisè. 12.00 NWDR: Gev. muziek. 12.30 Fr.
Br.: Omroeporkest. 1.00 Eng. H.S.: Lichte mu
ziek. 1.20 Fr. Br.: Amusements-muziek. 2.00
Eng. L.P.: BBC Midland Lig'ht Orchestra. 2.45
Voor de kinderen. 3.00 Voor de vrouw. 3.40
NWDR: Tango-orkest. 4.15 Voor de kinderen.
4 30 Lux.: Gevr. platen. 5.00 Fr. Br.: Berich
ten en interview. 5.10 Ensemble Heyne. 5.30
Eng. L.P.: Oude dansmuziek. 6.00 BBC Schots
Var.-orkest. 6.45 Orkest Lewis. 7.15 Orkest
Howell. 7.45 Hoorspel. 8.00 Lux.: Kuhnick
en Dinville. 8.30 Eng. L.P.: Verz.progr. 9.00
„Samson et Delilah". 10.00 Welsh Rarebit.
11,15: Verkiezingsprogramma. 11.35 Victor Sil-
vestef.
is zo vaak het begin
van ernstige aan
doeningen, die de
gezondheid van het
kind komen bedrei
gen. Aarzel niet,
grijp tijdig in en
wel op de meest
krachtdadige wijzei
AKKERS ABDIJSIROOP is en blijft het
kindcrmiddel bij uitstek, dat wegens
zijn geneeskrachtige en slijmoplossen-
de werking jeugdige „hoesters" als
een schild beschermt. Gebruik steeds
lerares aan de Gemeentelijke Openbare
M.U.L.O-school in Alkmaar
,,£)AT ZOIETS MIJ nu nog moet
overkomen," zegt mej. Dubois
enigszins verschrikt, als ik haar op
een namiddag onverwachts wil inter
viewen. Maar spoedig komt haar hu
moristische kijk op het geval boven,
waarna zij haar bezwaren in een ge
moedelijk gesprek vergeet. Mej. Du
bois is een sterke persoonlijkheid,
waardoor zij een uitstekende lerares
en daarbij een sympathieke vriendin
voor haar leerlingen is geworden.
„Wilt u eens vertellen welke spe
ciale bevoegdheden er nodig z(jn om
les te mogen geven aan een M.U.L.O.-
school?" is de eerste vraag, die ik
haar stel.
„Het minste dat vereist wordt is de
hoofdacte en twee bij-acten. Er kan
ook worden volstaan met een middel
bare acte, plus de hoofdacte. Deze
laatste moet er in ieder geval altrja
bij."
„En welke vakken doceert u?"
„Ik geef Engels, Frans en geschie
denis."
„Er is tegenwoordig bij de jonge
mensen weinig animo om in het onder
wijs te gaan en er wordt al heel wei
nig voor gevoeld om leraar of lerares
aan een middelbare school te worden,
merk ik op. „Zou dit laatste niet ver
oorzaakt worden door de eenzijdigheid
van het steeds les geven in één vak?"
,,'t Is mogelijk," antwoordt mej. Du
bois. „Ik heb mij wel eens voorgesteld
hoe 't zou zijn als ik alleen Frans zou
geven, 't Zou mij niet prettig lijken. Ik
ben blij, dat ik meerdere vakken mag
doceren. Maar om leraar of lerares
aan een M.U.L.O.-school te kunnen
wórden, moet je hier eerst door het
lager onderwijs heen. In grote steden,
waar je dikwijls vakonderwijs hebt,
wordt je direct benoemd."
„Is het geen vermoeiend en inspan
nend werk, gehele dagen les te ge
ven?"
„Tja, wat zal ik daarvan zeggen?
Het was vroeger in ieder geval ge
makkelijker dan tegenwoordig."
„Waaraan schrijft u dat toe?"
„Ik veronderstel, dat het komt
doordat de kinderen te veel afleiding
hebben. De bioscoop en de radio bij
voorbeeld. De oorlog is ook van grote
invloed geweest. Door de radio heb
ben de kinderen afgeleerd om te luis
teren. Ze zijn er aan gewend geraakt
om door een spreekstem heen te pra
ten. Soms moet ik in de klas wel eens
de opmerking maken: Zeg, ik ben geen
radio!"
„Dit is meteen een goede gelegen
heid u iets te vragen over de verhou
ding tussen leraren en leerlingen.
Hierin is in de loop der Jaren toch
wel zeer veel veranderd?"
„Inderdaad," geeft mej. Dubois
lachend toe. „Als ik vroeger een juf
frouw van de school tegen kwam.
kreeg ik op een afstand al een kleur
en ik groette eerbiedig. Maar zoals
het tegenwoordig is, vind ik het veel
prettiger. Wy gaan één keer in het
jaar met de jongens en meisjes uit,
wy sparen samen en helpen met to
neelstukjes voor feestavonden. Daar
door leer je de kinderen van een heel
andere kant kennen. Maar ik ben er
niet vóór, dat de leerlingen ons by de
naam noemen, zoals op de school van
Kees Boeke gebeurt."
„Heeft, u in uw werk wel eens aar
dige voorvallen meegemaakt?"
Mej. Dubois kykt vanuit haar stoel
even in gedachten langs de bomen-
ry aan de Westerweg. Dan klaart
haar gezicht op in een vroiyke lach
„Daar schiet me één van m'n grap
pigste belevenissen te binnen. Ik hao
eens veel last van spit in de rug en
op een gegeven moment kwam er be
richt, dat ik even mijn salaris moest
gaan halen. Ik liep enigszins voorover,
gebogen de klas uit, maar omdat myn
spieren weer wat in beweging wa
ren, kwam ik even later aardig recht
op binnen. Er zaten op de achterste
bank twee meisjes, die met geen mo
gelijkheid hun pleizier konden verber
I
PATKICIA
WENTWORTH
in
Uiterst opmerkzaam boog Lamb zich
voorover.
„En wat gebeurde er na negenen? Hij
werd toch pas anderhalf uur later ver
moord".
„Mijn verdenkingen namen een an
dere richting Toen mr. Carroil begon
met wat hij zijn schets geliefde te noe
men, hield ik natuurlijk iedereen scherp
in het oog. Laat mij de situatie nog
even nagaan. Ik zat op de hoek van de
sofa dicht bij het vuur en had zo een
heel goede waarnemingspost. Rechts
van mij, buiten de kring, Miss Master-
man. Mr. Carroil stond op de plek tus
sen haar en de leuningstoel van mr.
Tote. Miss Lane, mr. Justin Leigh en
Dorinda Brown zaten op de sofa tegen
over mij. Vóór Miss Brown stond de
koffietafel. Mr. Masterman stond voor
de haard
,Ja, ja.... dat hebben we allemaal
gehad!"
Miss Silver ging door met breien.
„Zoals u ziet, had ik een heel gunsti
ge plaats. Ja, om het gezicht van mr.
Masterman te zien had ik mijn hals erg
ongemakkelijk moeten uitrekken, maar
ik had niet nodig dit te doen, dus het
betekende niets. Bijna plotseling ves
tigde mijn aandacht zich op Miss Mas
terman".
Frank Abbott maakte een gebaar als
om te protesteren. De houding van het
lichaam scheen nog steviger te zijn ge
worden
Kalmpjes ging Miss Silver voort
„Ik was nog maar kort hier in huis.
toen ik ontdekte, dat er twee ongeluk
kige vrouwen waren. Beiden, mrs. Tote
en Miss Masterman. droegen een zware
last van angst en leed. Wat mrs Tote
betreft, bleek mij, dat zij verdriet had
om de plotselinge rijkdom van haar
man en om de scheiding van haar zo
geliefd enig kind Ze sprak heel open
hartig over deze onderwerpen, maar ik
bevond, dat zij zich vooral bezorgd
maakte over de practijken, waarmee het
grote vermogen was verkregen. Vol
gen* mij was zij er niet zeker van of
hier geen misdrijf in het spel was. Ik
zelf nam mr Tote niet bijzonder ern
stig wat de moord betreft Ik denk dat
hij na zijn gesprek met mr. Porlock
naar boven is gegaan en heftig met zjjn
vrouw heeft gepraat over tegen hem te
nemen maatregelen.
Zij liet iets hieromtrent los, maar ik
kan niet aannemen, dat iemand die
voornemens was, mr. Porlock te ver
moorden, zo gek zou zijn hem te «drei
gen, of een zo slecht humeur tonen, als
mr. Tote Zaterdagavond deed. Daar
om schakelde ik de Totes uit. Miss
Masterman was op heel andere manier
ongelukkig. Toen ik haar voor het eerst
zag, leek het alsof zij geheel voor zich
zelf leefdegeen contact had met
de buitenwereld. Ze zag er uitgeput
en ziek uit en ik kreeg de indruk, dat
zij ergens op wachtte. Nadat ik met
sergeant Abbott had gesproken, dacht
ik, dat haar gemoedstoestand samenhing
met de veronderstelling, dat zij en
haar broer geld hadden geërfd, waarop
zij geen recht hadden. Ze scheen ge
heel in zichzelf verzonken, totaal af
wezig. alsof zelfs een moord haar niet
in haar gedachtensfeer zou kunnen
storen Toen we na de maaltijd in de
salon kwamen, verwijderde zjj zich
van de kring rondom het vuur en nam
een krant op, die haar gezicht af
schermde Ik geloof niet. dat zij las. Ik
hield haar in het oog en zij sloeg nooit
een pagina om. Maar toen mr. Carroil
met zijn z.g. voordracht begon, werd
ze, naar het me toescheen, uit haar
apathie opgeschrikt. Hij trad zeer le
vendig en dramatisch op, zo dat ieder
een naar hem keek.
Miss Masterman legde de krant niet
□eer, maar liet ze een beetje zakken.
Ofschoon ze niet naar mr. Carrol keek,
drukte haar rechterhand het papier zo
fel samen, dat het scheurde. Ze bemerk
te niet, dat ik haar gadesloeg; haar aan
dacht was geheel op iemand anders ge
vestigd. Ik volgde de richting van haar
ogen en zag, dat ze naar haar broer
keek. Hij had, zoals ik bijtijds opmerkte,
zijn koffiekop op de schoorsteenmantel
gezet. Wel kon ik als gezegd, zijn ge
zicht niet zien zonder mij bijzonder in
te spannen, maar de hand, die de kop
neerzette, zag ik gemakkelijk Aan de
uitdagende opmerkingen van mr. Car
roll jegens mr. Tote hechtte ik niet vee!
waarde. M.i. was het alleen de bedoe
ling de man, die zich daartoe het ge
makkelykst leende, uit zijn tent te lok
ken. (Wordt vervolgd'
Wie oP zichzelf verliefd is, heeft
bij zijn liefde ten minste di-
voordeel, dat hij niet veel mede
dingers krijgen zal
LICHTENBERG
Afdeling I: HaarlemSparta, KFC
VSV, FeijenoordHermes-DVS,
Blauw WitZeeburgia, ADODOS.
Afdeling II: Volewyckers—HBS,
AjaxDWS, SVV—Xerxes, RCH—
EDO, Ueptunus't Gooi.
Afdeling III: Zwolse BoysQuick,
AGOVVGo Ahead, EnschedeEn-
sched. Boys, HeraclesHengelo, NEC
■Wageningen.
Afdeling IV. RBC—Brabantia, PSV
-VVV, HelmondiaNOAD.
Afdeling VLeeuwardenHeeren
veen, GVAVAchilles, Be Quick—
Friesland, HSCSneek.
Afdeling VI: JulianaBleyerheide,
Willem II—NAC, Sp.cl. Emma
Longa.
Tweede klasse A: AlcmariaAFCt
VolendamDWV, UWZaandykj
RapiditasHVC, De SpartaanElink-
wyk.
Tweede klasse B: Weat-Frisia
WA, TOG—ZFC, StormvogelsWt«
tergraafsmeer, OSVWFC.
Derde klasse A: Zilvermeeuwen
Beverwyk, VitesseHRC, DIOAlw,
Forward, SchagenTerrasvogels, Kin-
heimAPGS.
Derde klasse B: ZSGOSucces,
DTS—GVO, IVV—ADO.
Derde klasse C: HollandiaWM8,
Helder—WE, DCG-KVV, DEM—
Alkm.. Boys, VelsenOWO.
Vierde klasse A: OudesluisSchoóri,
VroneWieringerwaard, N. Niedorp
Texel, WatervogelsBergen, Grass
hoppersBKC.
Vierde klasse B: PurmerendZpu-
aven, WestfriezenSt. George, WW
—ZAP, Andyk—De Ryp.
Vierde klasse O: CSVAssendelft,
Randers—WSV.
Vierde klasse D: EVCPurmer-
steyn, Meervogels—Zaanlandia
Vierde klasse E: TDW—ASVK,
VVZ—De Germaan, SCA—DRC, D«
PionierOntwaakt, SLTOSloterdykj
Vierde klasse F: WMHO—SwifQ
DSSIEV, Rivalen—PBC, VVB—
RKAVIC, Vliegende Vogels—ASV.
gen en toen ik informeerde wat er
aan de hand was, zei één van de twee
met een hoofdbeweging naar haar
buurmeisje: „Ha, ha, juffrouw, zy
zegt: 't Geld dat stom is
Mej. Dubois heeft er nog pleizier
om. Dan vraag ik of haar .werk als
lerares niet te veel van haar avonden
in beslag neemt, bijvoorbeeld door de
correctie.
„Neen, dat valt nogal mee," ant
woordt zij. „Wy corrigeren vaak klas
sikaal. Alleen als er proefwerk is ge
maakt, moet ik het natuurlijk meene
men. Maar ik ben nog bestuurslid
van de Vrouwenbond van de P. v. d
A. en bestuurslid van 't Nut in Alk
maar, dus ik weet met myn vrye tyd
heus wel raad."
„Wat heeft u er eigenlyk toe ge
bracht om by het onderwys te gaan?'
„Wel, dat is gauw verteld. Ik was
op het gymnasium, maar de zaken van
myn vader gingen niet goed, dus
moest ik in korte tyd voor myzelt
kunnen zorgen. Ik werd toen klaar
gestoomd voor de kweekschool en ln
1913 kwam ik aan de lagere schooi
van de heer Eyts. In 1924 mocht de
heer Mulder, het toenmalige hoofd van
de M.U.L.O., een vierde leerkracht
aanstellen en zo kwam ik by het
M.U.L.O.-onderwys. In 1927 werd ik
hoofd van de Meisjes-M.U.L.O., maar
die werd na anderhalf jaar opgeheven
en samengevoegd met de gemengde
M.U.L.O.-school. Zo heb ik de gehele
opkomst van dit onderwijs meege
maakt. U mag gerust zeggen, dat ik
veel voldoening van myn werk heb
Ik zou eigenlyk niet weten waarvooi
ik anders geschikt zou zyn."
Mep zal deze kwieke lerares wei
menigmaal verzekerd hebben, dat zo
by de leerlingen een zeer geziene fi
guur is en dat haar lessen byzonder
op prys worden gesteld.
ZIJ WAS KORDAAT.
Een» moest ene dame uit Petten,
Een roestige kachel gaan zetten.
Zij was toen kordaat
Nam Cetol te baat,
U moet op die glans eens gaan letten.
Gisteren is afgekondigd de wet op de
bedrijfsorganisatie. Deze wet is te
zelfdertijd in werking getreden met
uitzondering van een aantal artike
len, welke betrekking hebben op be
staande organisaties, welke niet plot
seling kunnen worden opgeheven. Dit
zijn de economische raad, de organi
satie-Woltersom, het mjjnstatuut, de
bedrijfsschappen voedselvoorziening,
de middenstandsraad, de nyverheids-
raad, de Hoge Raad van Arbeid en de
organisatie krachtens de bedrijfsra-
denwet.
De tijdstippen, waarop laatstge
noemde organisaties zullen worden op
geheven, worden bij Kon. Besluit be
paald.
LEZING VAN MARIA MONTESSORI
IN AMSTERDAM
Dr Maria Montessori de bijna 80-
jarige opvoedkundige en grondlegster
van het naar haar genoemde onderwijs
zal op Woensdagmiddag, 1 Maart, in
de Bachzaal te Amsterdam een lezing
houden in het Frans over: „Het belang
der eerste levensjaren voor de opvoe
ding". De lezing zal voor een beperkt
aantal belangstellenden toegankelijk
zijn.
PAUS HEEFT LICHTE INFLUENZA
De dokters hebben voorgeschreven
dat Paus Pius XII binnenshuis moet
blijven, daar hij een lichte aanval van
influenza heeft. De Heilige Vader zal
gedurende twee dagen geen audiënties
verlenen.
De Stoomvaart Maatschappij Ne
derland heeft twee stoomschepen (resp.
7234 en 7217 ton) van de Nederlandse
Staat overgenomen. Men is tevens van
plan het s.s. „Dona Aurora" van de
„De la Rama Steamship Corporation^
over te nemen.
Tanden wit a/s
alpensneeuw met
PASTA
AND