De „derde hand van de Australische cowboy Het leven als Ody ssee over Werkgevers zijn tevreden gedemobiliseerde militairen de Duitsland kampt met wanhopig tekort van 5 millioen huizen Belastingverlaging moet huurverhoging opheffen Indrapoera Heinze kreeg vele vrienden Faniasiische vaardigheid mei lange zweep Nog minsiens 15 jaar woningnood 300.000 woningen per jaar Hoge onderhoudskosten maken de 15 pet onvermijdelijk Scheepvaartberichten Preiiig gevolg van reisje mei ,,geboorieschip" Rationalisatie van kleine boerenbedrijven DONDERDAG 9 MAART 1900 (Van onze correspondent te Sydney) De boerenzoon of de landarbeider, die aan Immigreren denkt en thuis ge wend aan het veebedrijf, natuurlijk zijn oog gericht heeft op de veefokkerij in bet nieuwe land. zal wel eerst het no dige te leren hebben, voordat hij zich »an de nieuwe omstandigheden heeft aangepast. Maar het valt te bezien of hij het ooit zo ver zal brengen, dat hij gelijk de Australische cowboy de ty pische Australische vee-zweep tot zijn „derde hand" gemaakt heeft. Wie het Australische binnenland in geweest is, kent de droge knal als van een pistool schot welke de Australische veeman (want hj Australië heet een cowboy een „stockman") met zijn veezweep maakt. En hjj heeft zich vol verbazing afgevraagd, boe die mannen dat meters lange eind Ier hebben leren hanteren met een zekerheid en een gemak, zoals een gewoon mens zijn vork hanteert De Australische veezweep is wat. de lasso voor de Amerikaanse cowboy is en wat de „bolas" betekent voor de Zuid-Amerikaanse gauche Het is geen gewone zweep, zoals de Hollandse boer die gebruikt om zijn paarden aan te sporen, en ook geen wreed, stug in strument als de aan de oude slaven zwepen herinnerde Zuid-Afrikaanse „zhambok". Maar het is een uniek in strument, dat men nergens anders ter wereld aantreft, net zomin als men de £R SCHIJNT VERBAND te bestaan tussen droom en gedicht Als bewijs voor de juistheid dezer veronderstelling zou men Homerus' meesterwerk de Odyssee kunnen aanvoeren, waarin de geschiedenis wordt verteld van Odys- seus, die na de oorlog tegen Troje naar huis wilde terugkeren, maar onderweg telkens weer door allerlei tegenslagen uit de koers werd gedreven. Dit motief herhaalt zich in onze dromen, die im mers zich ook steeds hierdoor kenmer ken, dat men zijn doel nooit bereiken kan. Altijd weer komt er iets in de weg, en het zijii eendere oorzaken, die ons in de droom beletten, als die de Homeri sche held tot zijn eindeloos zwerven doemden. Nu eens belagen vijandige mensen ons en drij ven ons op de vlucht, dan weer zijn wij het geheu gen kwijt geraakt alsof ook wij van de bloesem der vergetelheid had den gegeten; ook wij worden door zchoon avontuur weggelokt of door de zang der sirenen betoverd, wij ont snappen ter nauwernood uit de grot van de reus en schuren ons schip met levensgevaar tussen Scylla en Charib* dis door. Meestal ontwaken wy uit de droom, voordat wij ons tehuis hebben teruggevonden. Hier moet in dicht en droom wel een zinnebeeld zijn geschapen van een be langrijk levensprobleem. Algemeen is de drang van het hart naar het een maal verlaten tehuis Naar het vader lijk gezag, naar de moederlijke bescher ming, naar het verloren kindergeluk. Tussen het normale ligt geen volstrekte scheiding. En wij kennen het abnor male geval, waarin oude mensen kinds worden en in de illusie leven, dat ze in de geboorteplaats en in de ouderlijke woning zijn teruggekeerd. Hier heeft de droom de ommuring van het wa kend bestaan doorbroken. Maar ook in het hart van niet-kindse mensen klinkt soms de echo door van de dichterkreet „O, wijs mij toch de weg terug, de lieve weg naar 't kinderland1" Wakend weten wij wel, dat zulk een terugkeer niet mogelijk is, en wij'zou den hem ook niet begeren. Wat zouden wij als volwassenen in dat kinderland doen? Wij zijn zijn gebruiken en gevoe lens ontwend! Maar dat ouderbuis is voor de volwassen mens tot symbool geworden. Het verbeeldt de rust, de bezonnenheid en het gevoel van veilige zekerheid, waarnaar ons verlangen uit gaat. En dit alles kunnen wij bereiken ook zonder weer kind te worden. Er is een kenmerkend verschil tussen deze te bereiken werkelijkheid en het sym bool, dat haai uitbeeldt. Wat in de kin dertijd primitieve onbewustheid ge weest is, is hier uitgegroeid tot rijpe levenswijsheid. En deze thuiskeer zal onvermijdelijk voorafgegaan moeten worden door de afdwalingen, waarvan de tocht van Odysseus gewaagt. De le vensbaan is geen route van een modern oceaanschip of sneltrein, waarvan de wen van vertrek en aankomst in een dienstregeling zijn vastgesteld. Het ▼a irtuig, dat ons van de wieg naar het Paf draagt, is een zeilschip als dat van Odysseus, aan wilde stormen ten -prooi belaagd door tegenstrevende mach ten Onze levensreis is een hachelijk •vontuur. Maar de reuzen en de lokkende feeën houden ons toch niet af van het doel, dat wjj gelijk Odysseus steeds in het Oog houden, ai dreigt de toverbloem van de lotus ook ons wel eens met ver letelheid Goethe laat in zijn Eaust de Heer zeggen, dat de goede mens in zijn duistere drang zich de rechte weg toch Wel bewust is. En al krijgen wij niet •hen het geluk, dat Odysseus ten deel *tel. doordat hij ten slotte na al zijn gezwerf het goede oude huis terug Wsnd, toeh kennen wij de richting Waarop wij afkoersen met het instinct VSn de trekvogel, die weet, dat ergens achter de horizon het door hem ver teten vaderland ligt. H. O. CANNEGIETEH Australische „stockman" ergens anders vindt Wat zo'n Australische veeman met zijn doorgaans 2 meter tot 2.50 meter lange zweep weet te doen, grenst aan het onwaarschijnlijke Hij kan er in volle galop zijn merk mee op de vluch tende stier achterlaten, hij kan er een rennend en springend kalf „beentje mee lichten", hij kan er een vluchtende hef mee van zijn paard trekken en hij kan er mee te keer gaan of hij de rennende kudde aframmelt zonder ook maar een haar van een beest te raken Met de veezweep leidt de veeman zijn paarden, doodt hij slangen, en cirijft hij zijn kudden. Wanneer hij koeien of schapen telt, gebruikt hij het lange, soepele eind leer om voor iedere honderd stuks een knoop te leg gen. Het is zijn derde arm, die als het ware met hem vergroeid is. Een goe de veeman kan deze dingen met zijn zweep doen. Een uitblinker kan er een sigaret mee uit iemands mond tikken, 'n zakdoekje uit iemands borstzak trek ken en meer dergelijke kunsten uit voeren En dan soms met een zweep in •edere hand. Wanneer men zo'n veeman aan de gang ziet. begrijpt men onmiddellijk dat het geen gewone zweep kan zijn. waarmede dergelijke fantastische kunst stukken kunnen worden uitgehaald En dat is het dan ook niet Het maken van de Australische veezweep is een kunst die slechts een beperkt aantal „zweeo- bouwers" meester zijn En zelfs de meest ervaren zweep-maker heeft er minstens twee dagen voor nodig. De zweep is eigenlijk een^comblna tie van twee zwepen Eerst wordt een zweep gevlochten en daarna wordt er als het waren een tweede overheen geleed. Het handvat bestaat uit ge vlochten leer over een stuk stalen bu1« of een stuk riet Het ls even betancr rijk als de zweep zelf want wanneer het Iets te lang of iets te kort zou zijn dan zou de balans onmiddellijk verlo ren gaan. Een van de grootste kunstenaars oo het gebied van het maken van de Australische vee-zw»ep woont hier ir Sydney. Het is Cecil Henderson. dip met zijn beide broers al vele jaren zwepen gemaakt heeft Cecll voelt zich dan ook een kunstenaar Iedere zweeo is iets anders, want hij bouwt ze spe ciaal voor de man. die haar gebruiken gaat De ene veeman is lichter dan de andere, is korter of langer, heeft gro tere of kleinere handen, enheeft een ander temperament. Dit alles word? bij het maken van de zweep in reke ning gebracht. Cecil heeft zwepen gemaakt voor vorsten. Hij heeft zwepen vervaardigd voor Tunis, India. Zuid-Afrika, Nieuw Zeeland, Engeland en Canada. En hij maakte de 161/, meter lange zweep, waarmee de eerste Australische vee man die de roem van de zweep buiten het vijfde werelddeel bracht „Zout- bos" Bill Mills zijn triomf sn vierde Cecil gebruikt, evenals zijn oo'lega's verschillende soorten leer. Doch het beste is en hlijft het prachtige uitersi soepele leer van de Australische kan- geroe, dat bijna 20 pet. sterker is dan enige ander soort. In Canada heeft men op het ogenblik een groot werk onderhanden, n.l. de aanleg van een olie-pijpleiding van Edmonton naar de Grote Meren. Vóór de pijpen worden gelegd, worden zij door arbeiders met teer geïsoleerd om Inroesten te voorkomen. Nederland Is als één der zwaarst ge troffen landen uit de tweede wereldoor log te voorschijn gekomen; het verlies van mensenlevens Uep tot een bedroe vende hoogte op; wat er hier nog aan waardevols was, werd door de Duitsers weggestolen; wij werden in bittere ar moede gedompeld en hielden als trieste erfenis van vijf Jaren oorlogsgeweld een schrijnend tekort aan huizen over. Ook andere landen hebben hun deel gehad en vooral Duitsland kreeg zijn trekken thuis. Zoals bij ons tracht men nu ook daar in de Westelijke Republiek het huizenprobleem op te lossen De zee van narigheid, van ellende en van moeilijkheden, waartegen men daar moet opworstelen is nog dieper dan in Nederland. Hier te lande hopen we In een jaar of tien een toestand te berei ken, die nog lang niet ideaal, maar dan toch weer enigszins dragelijk is. In Duitsland zal t bij de grootste krachte inspanning minstens vijftien jaar en wellicht nog langer duren, voordat het er weer een beetje op begint te lijken. Hoe pakt Duitsland de zaken aan? Als de plannen, die de bondsregering van de federale Republiek heeft opge steld. verwezenlijkt kunnen worden, zal in 1952, als de Marshall-hulp aan West- Europa ophoudt, het aantal jaarlijks te bouwen woningen minstens 300.000 be- (Van onze parlementaire redacteur) De huurverhoging van 15 proc., die de regering in een wetsontwerp heeft voorgesteld, wordt wel zeer verschil lend beoordeeld. In de kringen der huiseigenaren is men er uiteraard mee ingenomen, al acht men daar voor het merendeel de verhoging aan de krappe kant Aan de huuraers is deze regerings maatregel veel minder welkom, hoewel velen van ben Je billijkheid er van in zien. Van verscheidene hunrders heeft zich een sterke verontwaardiging mees ter gemaakt, die zich uitte in minder vleiende kwalificaties aan het adres van de ministers In 't Veld en Llef- tinck. Het is te begrijpen, dat men vooral in deze tijd, waarin slechts met de uiterste moeite de eindjes aan elkaar geknoopt kunnen worden, ongaarne een verhoging van zijn utigaven ziet. Dat geldt in de eerste plaats voor al len, die van een gering inkomen moe ten bestaan, zoals laag beloonde arbei ders, gepensionneerden, sociale-rente- trekkers, enz., maar ook voor de beter gesitueerden, die in duurdere huizen wonen en dus een vrij aanzienlijke jiuurverhoging moeten betalen. De huishuur vormt op het huishoud boekje van de gezinnen een van de belangrijkste posten. Vandaar dat de regering ter handhaving van haar loon- en prijspolitiek de huren tot nu toe op het vóóroorlogse peil gehouden heeft. Deze huurpolitiek dreigt thans ech ter, hoezeer zij ook noodzakelijk was in de achter ons liggende periode, haar doel voorbij te schieten, indien zij niet tvdig wordt gecorrigeerd. Wanneer de huuropbrengsten onvoldoende zijn om de woningen in een behoorlijke staat te onderhouden, is onvermijdelijk ver waarlozing het gevolg. Men behoeft slechts om zich heen te kijken om de voorbeelden daarvan duidelijk te zien Nu de huizen, wat de materialenpo- sitie aangaat, weer behoorlijk onder houden kunnen worden, is de hand having van de bestaande toestand op het gebied van de huurprijzen in bet belang van de instandhouding van onze woningvoorraad niet langer verant woord. Maar gewaarborgd zal dan moeten worden, dat de toegestane huurverho ging zoveel mogelijk wordt aangewend voor het doel waarvoor zij wordt toe gestaan Welnu, er zal een bepaling in het leven geroepen worden, die de ge meentebesturen bevoegdheden geeft bij het tegengaan van verwaarlozing van het onderhoud van woningen. De vermogenspositie van sommige huiseigenaren is ongetwijfeld zodanig, dat zij ook bij de tegenwoordige huur prijzen in staat zijn hun huizen te la ten opknappen, waar dat nodig is. Doch er zijn ook andere eigenaren, die van hun huizenbezit moeten leven en bij wie schraalhans keukenmeester is. De vermogenspositie mag geen maat staf zijn bij de beoordeling of huur verhoging kan worden toegestaan. De vraag, die beantwoording behoeft is: is de huuropbrengst voldoende om daaruit alle kosten, voortvloeiende uit het huizenbezit, te bestrijden? Het antwoord luidt tort en goed neen. Ob jectief beoordeeld en in het algemeen beschouwd, kan aan een huurverho ging niet ontkomen worden, welke on aangename gevolgen zij ook voor zeer velen meebrengt! Belastingverlaging De regering ziet zelf ook terdege in, dat voor talrijke landgenoten verzwa ring van hun utigaven vrijwel onmoge lijk is. Het ligt daarom in haar bedoe ling tegelijkertij met het ingaan van de huurverhoging de loonbelasting en de inkomstenbelasting zodanig te ver lagen, dat beide elkaar opheffen. Dit is een zeer belangrijk besluit, omdat de gezinnen daardoor voor hun verhoog de huuruitgaven compensatie vinden en de huurverhoging hen uiteindelijk dus niet armer zal maken. dragen. Gedurende de komende twee jaren zullen de door de EGA ter be schikking te stellen fondsen in belang rijke mate meehelpen om dit doel te bereiken. Voor 1950 staan 250 000 nieuwe woningen op het program tegen de on geveer 200.000 die in 1949 gereed kwa men. Op het ogenblik ls er in West-Duits- land een tekort van 4 tot 5 millioen huizen. Als men in staat is het aantal jaarlijks te bouwen woningen inderdaad tot 300.000 op te voeren en dit getal fe handhaven, zal dus zeker 15 jaar nodig zi'n om het tekort weg te werken. De bouwcapaciteit wordt geschat op meer dan 300.000 huizen per jaar; bouw materialen en vakarbeiders zijn er vol doende maar een handicap vormt het gebrek aan investeringskapitaal. Boven dien demonstreert zich een zekere te genzin om de meest efficiënte construc tiemethoden toe te passen. Acht millioen vluchtelingen In de na-oorlogse jaren is de huisves ting zó moeilijk geworden, dat de ar beidsprestatie van een groot deel der bevolking er sterk door is gedrukt. Dui zenden arbeiders moeten van bun wo ning naar de fabriek en omgekeerd een grote afstand afleggen. Opengevallen plaatsen in de oude en de nieuwe in dustriële centra kunnen vaak niet meer worden ingenomen, doordat het onmo gelijk is om aan de arbeiders zelfs de primitiefste vorm van onderkomen te verschaffen. Dit geldt ln het bijzonder voor de acht millioen vluchtelingen, wier potentiële bekwaamheden men niet ver loren mag laten gaan. De wanhopige pogingen, die Duitsland aanwendt om de loden last van zijn schrikbarende woningtekort van zich a te schudden, mogen ook voor Neder land een aansporing zijn om zijn wo ning van alle krachten in de kortst mo gelijke tijd tot een oplossing te brengen. In opdracht van een Coöperatie wordt in de volkomen verwoeste zakenwijk dicht bij het station te Hengelo een enorm pand gebouwd, dat een aantal winkels en verga, derzalen zal bevatten. Enige ar beiders tijdens hun werk aan dit gebouw, op de achtergrond de toren van de St. Lambertuskerk. Van onze militaire medewerker) 1 rLKE MAAND komen nu so'n zeven of achtduizend militairen uit In donesië terug naar Nederland. Die moeten hier weer aan de slag, liefst zo snel mogelijk. Dat is gemakkelijke!' neergeschreven, dan ln de praktij s verwerkelijkt. Niettemin kan gezegd worden, dat van overheidswege alles in het werk wordt gesteld, om de terugkerende militairen het pad, dat leidt naar een baan in de burger maatschappij, zoveel mogelijk te effe nen. Daar is de mogelijkheid van her scholing of omscholing, van voortzet ting en voltooiing van studie, in Ede kan elke repatriant een beroepskeuze- advies k *gen. hij heeft recht op her plaatsing bij zijn oude werkgever en voorrang bij arbeidsbemiddeling naai een nieuwe betrekking in het parti culiere bedrijfsleven. Neen, niemand zal durven beweren dat „onze jongens" aan hun lot wor den overgelaten. Daarnaast kan een verheugende medewerking van het bedrijfsleven geconstateerd worden. Tot dusver is het percentage werkzoe kenden onder de repatriërenden niet hoog, maar.... nog circa 50.000 jonge mannen zullen in de komende maan den Nederland binnenkomen en hun plaats opeisen in de burgermaatschap pij. Hoe zal de situatie over zes, zeven maanden zijn? Dat hangt voor een groot deel af van de militair zélf en van de Neder landse werkgevers. De militairen zul len ter harte moeten nemen het woord, dat Minister Schokking spreekt bii de aankomst in Nederland van elk troepenschip: „Aan mannen met witte boordjes hebben we in Nederland geen behoefte, wèl aan kerels in overall", voor bekwame handarbeiders en dan vooral in de metaalindustrie, in de grafische en textielindustrie, is altijd plaats. In de branche der administra tieve werkers is reeds een overvloed van aanbod. Daarnaast moet op de werkgevers een beroep worden gedaan. En ln dit verband willen wij melding maken van een enquête, die onlangs is ge houden onder 757 gedemobiliseerden en hun werkgevers Daarbij bleek, dat 70 pet. van de ondervraagde gedemo biliseerden plezier in het werk bleek te hebben, terwijl 90 pet. van de werkgevers tevreden was over de prestaties van hun gedemobiliseerde werknemer*. Kijk, dit zegt toch wel iets bet gehalte van de uit Indoneeie rende militairen. Zü mogen den sen vakbekwaamheid verlies hebben ge boekt. zij hebben gewonnen aan be sluitvaardigheid, discipline en verant woordelijkheidsbesef. Zij zijn kerel* geworden, waar men met vertrouwen iets aan kan overlaten. Geen wonder dus, dat negen van de tien werkgever* tevreden zijn over hun arbeid. Zij weten van aanpakken! Joost vau den Vondel, ^Narvik—Baltimo re, pass. 7-3 Bermuda Kelbergen, 7-3 van Bona naar R'dam 4 Lawak, 7-3 van Dja- karta te Singapore Leersum, 7-3 van Accra te Lome Linge 7-3 van Cardiff naar Freetown Lissekerk, R.'dam—Basrah, 8-3 van Muscat te Dubai Loenerkerk Calcptta— IV dam, 7-3 dwars Lissabon Lombok, 8-3 van New Orleans te Djakarta Maas, A'- dam—W.-Indie, pass. 7-3 Ouessant Maet- suyeker, 5-3 van Fremantle te Singapore Malvina (t), 8-3 te Suez Manoeran, Cal cutfa—Vancouver, 7-3 van Portland naar Seattle Mariekerk, 6-3 van Zanzibar te Mombassa Melis kerk- R'dam—Brisbane, 8-3 te Townsville Metula (t) Curagao—R'dam, pass. 7-3 St Point Modjokerto, 7-3 van Makassar naar Balik Papan Molenkerk, 7-3 van R'dam naar Sydney M uiderkerk, A' dam—Beira, 7-3 van Teneriffe naar Walvis- baai Mychia (t), 4-3 van New Castle naar Townsville Ondina (t), 7«3 van Miri naar Pladju Perna (t), Algiers—Abadan. 8-3 te Port Said Poseidon, 7-3 van Paramaribo naar Georgetown Prins Frederik Hendrik, 7-3 van Tel Aviv naar Famagusta Sala- wati, Java—New York 8-3 te Aden Schie- dijk, New York—Djakarta, 7-3 van Colombo Sloterdijk, New Orleans—Charleston, 7-3 in Straat Florida Sommeisdijk, Djakarta-New York, 7-3 van Penang naar Belawan Stad Arnhem 7-3 van R'dam naar Belawan Stad Dordrecht, 7-3 van A'dam te Vlaardingen Stad Maastricht, Bona—IJmuiden, pass. 7-3 Finisterre Straat Malakka 5-3 van Yoko- hama naar Taxakan Straat Soenda, Rio de Janeiro—Japan, 4-3 te Durban Stuyvesant, A'dam—Paramaribo, 7-3 van Ponta del Gada Sunetta (t), Heysham—Perzische Golf, pass. 7-3 Kaap Cardon Tabiaa, 8-3 van Balti- morc te Mobile Tabinia, A'dam—Java, pass. 7-3 Finisterre Tarakan, 7-3 van Makassar naar Djakarta Tasman, 6-3 van Surabaja te Djakarta Tero 7-3 van Buenos Aires naar Denemarken Tjipanas, 6-3 v. Melbouroe te Sydney Tjipondok, 6-3 van Kobe te Hongkong Tjisadane, 5-3 van Surabaja te Makassar Tjitjalengka, 6-3 van Singapore te Hongkong Vulcanus, 8-3 van Livorno te Napels Wicldrecht (t), 6-3 van Tjuban te Sydney Zeeman, Calcutta—Makassar, 7-3 van Makassar naar Surabaja. Agatha (t) 7-3 van Balik Papan naar Ma kassar Cleodora (t), Suez—Singapore, 7-S 200 mijl z.o. van Socotra, Friesland R' dam—Djakarta, pass. 7-3 Miniooy Georgic, Djakarta—R'dam, 7-3 370 mijl z.o. van Don- drahead Indrapoera, Djakarta—R'dam, 7-3 500 mijl o. van Dondrahead Lutterkerk, R'dam—Calcutta, pass. 7-3 Dondrahead Macoma (t), 6-3 van Pladju naar Miri Ma- cuba (t), Abadan—Piraeus, pass. 7-3 Port Su- dan Marken, New York—Calcutta, pass. 7-3 Port Sudan - Mataram, R'dam—Djakarta, pass. 7-3 The Brothers. Nieuw-Holland, Djakarta—Sydney, pass. 7-3 Lombok Phron- tis, 7-3 van Lsverpool te A'dam Salland Buenos Aires—A'dam, 7-3 te Antwerpen Sibajak, Djakarta—R'dam, 8-3 te Lavaletta verwacht Slamat New York-Calcutta, 6-3 van New Bedford Somersetshire, 7-3 van Fremantle te Djakarta Utrecht, 6-8 van Kaapstad te Buenos Aires JNDRAPOERA HEINZE, ecu Am sterdams kantoormeisje, werd 23 Jaar geleden in de Indische Oceaan aan boord van de .Indrapoera" van de Ko ninklijke Rotterdamsche Lloyd gebo ren. Onlangs maakte rij, op uitnodiging van de Lloyd. samen met de toenmalige gezagvoerder van het schip, de bijna 80-jarige ond-Kpt. Boon, die bij haar geboorte haar peetoom werd, een trip naar Scandinavië op baar „geboorte- schip". Deze reis heeft merkwaardige gevolgen gehad. Door ds berichten en de foto's ln de kranten hebben zich uit het gehele land vele vrienden en bekenden van haar, in Japanse kampen omgekomen, ouders aangemeld, die ook Indra, zoals haar roepnaam is, reeds lang dood waanden Een groot aantal bezoeken en enige prettige logeerpartijen gedurende het week-end heeft Indra al achter de rug. Maar bovenaan de lijst staat toch Oom Boon", in Den Haag, bij wie zij regelmatig komt en die ook op zijn beurt al mening reisje naar Amsterdam heeft gemaakt om zijn hervonden pe tekind enige gezellige uren te berei den. Zaterdagmiddag zagen wij de even krasse als vrolijke oud-gezagvoerder bij de uitgang van het Haagse H.S.-sta tion staan wachten. Hij kwam Indra die het week-end in Scheveningen. bij eer. haar nog onbekende vriendin van haar overleden moeder, zou doorbren gen, afhalen. Zondag was er bij Kapt Boon thuis een reume van een aantal oud-passagiers, die bij Indra's geboorte ook op de „Indrapoera" reisden en die zich, eveneens door de krantenberich ten, met hem in verbinding hadden ge steld: zij wilden dat meisje, dat 23 laar geleden het hele schip op stelten had gezet, ook nog wel eens zien! De scheepsarts, die indertijd bij haar ge boorte aanwezig was, Dr. Hagtinius, en zijn vrouw, die toen nog verpleegster was op de „Indrapoera", hebben hun eerste „scheeps-baby" ook al bij Kpt. Boon aan huis ontmoet. De dokter wist nog heel wat bijzonderheden over die geboorte in-volle-zee te vertellen. „Hij wist zich nog méér te herinne ren dan Ik", zei Oom Boon met enige spijtigheid in z'n stem, waarop de dok ter had gezegd: „Dat komt omdat ik U toen voor 't eerst zenuwachtig heb gezien En Kpt. Boon concludeerde; ..Dank je de koekoek, zo'n wurm, dat midden op zee ineens geboren wordt, is ook heel wat erger dan windkracht t>r De motorpolitie »n Gothenburg. Zweden, is thans uitgerust met een draagbaar zend- en ontvang toestel. De Zweedse verkeerspoli tie had deze apparaten reeds én de auto's, doch bij het verkeer tv de drukke binnenstad tgebleken, dat het gebruik van viotor-rijwie- len veel practischer is. Een sergeant van de motor-poUtie met nieuw uitgeruste motor. Evenals in de voorgaande jaren is ook voor 1950 een premieregeling ont worpen, welke ten doel heeft de ratio nalisatie van de kleine boerenbedrijven te stimuleren. Onder kleine boeren bedrijven worden verstaan alle bedrij ven met minder dan 10 ha cultuur grond of een daaraan gelijkstaande maximale veebezetting. Het hoofdbe roep van de aanvrager moet landbou wer of veehouder zijn. Personen met een kapitaalbezet van 25.000 of meer komen niet voor premie in aanmerking Voorlopig zal alleen premie kunnen, worden verstrekt op aankoop en utt- zaai van: a. gras- of gras- en klaver, zaadmengsel; b. rode klaver (als voe dergewas); e. voederlupine. Zij die in 1950 voor deze premie »n aanmerking wensen te komen dienen zich daartoe vóór 1 April a.s. bij de assistenten van de Rijkslandbouwvoor- lichtingsdienst te vervoegen. Er kan in totaal niet meer premie worden gege ven dan het beschikbare bedrag toe laat. Indien de aanvrager aan de voor waarden voldoet, kan een z.g. verplich tingenformulier worden afgegeven. Met dit verplichtingenformulier wordt den een premie toegezegd. Deze premie bedraagt 30 pet ven de aankoopkosten van het zaad voor: a. graszaadmengsels, voor blijvend gras land en 3 tot 3-jarige kunstweide voor gemengd gebruik, b. rode klaverzaad en c. voederluoinezaad- Zowel het gras- als het klaver- en voederlupinezaad dient door de NAK goedgekeurd en van een certificaat voorzien te zijn. Een premie van 40 proc. van de aan koopkosten van het zaad wordt gegy ven op de aankoop van: a. gras- klaverzaadmengsels voor maaikui; weiden waarin inlandse rode klaver^ velde goedgekeurd landras of erk_ ras) wordt gebruikt, hetgeen doori/ certificaat moet worden bevesti/ inlandse rode klaver (te velde gr® keurd landras of erkend ras). Difl door het certificaat te worden r A. tigd. sent, De verplichtingenformulieren! Bel een beperkte geldigheidsduur. Land. zomerinzaai is deze gesteld ou voor de najaarsinzaai op 1 N sf Na deze data vervallen dus5 plichtingen. <*tt Na aankoop en inzaai dient kan hj) opnieuw tot de assistent te/omnen, teneinde een definitieve pnien en vrage in te dienen. Hiertoe cofl. betalingsbewijs (kwitantie ot de noata) en het bij het zaad b certificaat worden overgelegd^ *man eens zal de aanvrager een vd-oppeo van de Plaatselijke Bureauhouo uit, treffende de bedrijfsoppervlak>ten, 1948 en 1949, eventueel 1950, n^ig. overleggen. Zonder overlegging van certific*" betalingsbewijs of verklaring van® P.B.H. wordt geen enkele definitief premie-aanvrage in behandeling geno men. Aangezien met deze premieregelin gen de rationalisatie van de kleine boerenbedrijven wordt beoogd, zullen aanvragen welke niet aan de gesteld# eisen voldoen, moeten worden afgewe zen. Zo zal de premieverlening niet mogen leiden tot vergroting van de op pervlakte blijvend grasland. Bij inzaai van een oppervlakte blijvend grasland zal als regel de eis worder. gesteld eenzelfde oppervlakte grasland te scheuren. Slechts in bijzondere ge vallen kan hiervan worden afgeweken. Bü een ingezaaide oppervlakte klei ner dan 0.25 ha wordt geen premie ver strekt. Evenmin zullen premiebedragen beneden 10.worden uitgekeerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 3