De „derde hand van de Australische
cowboy
Het leven als
Ody
ssee
over
Werkgevers zijn tevreden
gedemobiliseerde militairen
de
Duitsland kampt met wanhopig tekort
van 5 millioen huizen
Belastingverlaging moet huurverhoging
opheffen
Indrapoera Heinze kreeg vele vrienden
Faniasiische vaardigheid
mei lange zweep
Nog minsiens 15 jaar woningnood
300.000 woningen per
jaar
Hoge onderhoudskosten
maken de 15 pet
onvermijdelijk
Scheepvaartberichten
Preiiig gevolg van reisje
mei ,,geboorieschip"
Rationalisatie van kleine
boerenbedrijven
DONDERDAG 9 MAART 1900
(Van onze correspondent te Sydney)
De boerenzoon of de landarbeider,
die aan Immigreren denkt en thuis ge
wend aan het veebedrijf, natuurlijk zijn
oog gericht heeft op de veefokkerij in
bet nieuwe land. zal wel eerst het no
dige te leren hebben, voordat hij zich
»an de nieuwe omstandigheden heeft
aangepast. Maar het valt te bezien of
hij het ooit zo ver zal brengen, dat hij
gelijk de Australische cowboy de ty
pische Australische vee-zweep tot zijn
„derde hand" gemaakt heeft. Wie het
Australische binnenland in geweest is,
kent de droge knal als van een pistool
schot welke de Australische veeman
(want hj Australië heet een cowboy
een „stockman") met zijn veezweep
maakt. En hjj heeft zich vol verbazing
afgevraagd, boe die mannen dat meters
lange eind Ier hebben leren hanteren
met een zekerheid en een gemak, zoals
een gewoon mens zijn vork hanteert
De Australische veezweep is wat. de
lasso voor de Amerikaanse cowboy is
en wat de „bolas" betekent voor de
Zuid-Amerikaanse gauche Het is geen
gewone zweep, zoals de Hollandse boer
die gebruikt om zijn paarden aan te
sporen, en ook geen wreed, stug in
strument als de aan de oude slaven
zwepen herinnerde Zuid-Afrikaanse
„zhambok". Maar het is een uniek in
strument, dat men nergens anders ter
wereld aantreft, net zomin als men de
£R SCHIJNT VERBAND te bestaan
tussen droom en gedicht Als bewijs
voor de juistheid dezer veronderstelling
zou men Homerus' meesterwerk de
Odyssee kunnen aanvoeren, waarin de
geschiedenis wordt verteld van Odys-
seus, die na de oorlog tegen Troje naar
huis wilde terugkeren, maar onderweg
telkens weer door allerlei tegenslagen
uit de koers werd gedreven. Dit motief
herhaalt zich in onze dromen, die im
mers zich ook steeds hierdoor kenmer
ken, dat men zijn doel nooit bereiken
kan. Altijd weer komt er iets in de weg,
en het zijii eendere oorzaken, die ons in
de droom beletten, als die de Homeri
sche held tot zijn eindeloos zwerven
doemden. Nu eens belagen vijandige
mensen ons en drij
ven ons op de
vlucht, dan weer
zijn wij het geheu
gen kwijt geraakt
alsof ook wij van
de bloesem der
vergetelheid had
den gegeten; ook wij worden door
zchoon avontuur weggelokt of door de
zang der sirenen betoverd, wij ont
snappen ter nauwernood uit de grot
van de reus en schuren ons schip met
levensgevaar tussen Scylla en Charib*
dis door. Meestal ontwaken wy uit de
droom, voordat wij ons tehuis hebben
teruggevonden.
Hier moet in dicht en droom wel een
zinnebeeld zijn geschapen van een be
langrijk levensprobleem. Algemeen is
de drang van het hart naar het een
maal verlaten tehuis Naar het vader
lijk gezag, naar de moederlijke bescher
ming, naar het verloren kindergeluk.
Tussen het normale ligt geen volstrekte
scheiding. En wij kennen het abnor
male geval, waarin oude mensen kinds
worden en in de illusie leven, dat ze in
de geboorteplaats en in de ouderlijke
woning zijn teruggekeerd. Hier heeft
de droom de ommuring van het wa
kend bestaan doorbroken. Maar ook in
het hart van niet-kindse mensen klinkt
soms de echo door van de dichterkreet
„O, wijs mij toch de weg terug, de lieve
weg naar 't kinderland1"
Wakend weten wij wel, dat zulk een
terugkeer niet mogelijk is, en wij'zou
den hem ook niet begeren. Wat zouden
wij als volwassenen in dat kinderland
doen? Wij zijn zijn gebruiken en gevoe
lens ontwend! Maar dat ouderbuis is
voor de volwassen mens tot symbool
geworden. Het verbeeldt de rust, de
bezonnenheid en het gevoel van veilige
zekerheid, waarnaar ons verlangen uit
gaat. En dit alles kunnen wij bereiken
ook zonder weer kind te worden. Er is
een kenmerkend verschil tussen deze
te bereiken werkelijkheid en het sym
bool, dat haai uitbeeldt. Wat in de kin
dertijd primitieve onbewustheid ge
weest is, is hier uitgegroeid tot rijpe
levenswijsheid. En deze thuiskeer zal
onvermijdelijk voorafgegaan moeten
worden door de afdwalingen, waarvan
de tocht van Odysseus gewaagt. De le
vensbaan is geen route van een modern
oceaanschip of sneltrein, waarvan de
wen van vertrek en aankomst in een
dienstregeling zijn vastgesteld. Het
▼a irtuig, dat ons van de wieg naar het
Paf draagt, is een zeilschip als dat van
Odysseus, aan wilde stormen ten -prooi
belaagd door tegenstrevende mach
ten Onze levensreis is een hachelijk
•vontuur.
Maar de reuzen en de lokkende feeën
houden ons toch niet af van het doel,
dat wjj gelijk Odysseus steeds in het
Oog houden, ai dreigt de toverbloem
van de lotus ook ons wel eens met ver
letelheid Goethe laat in zijn Eaust de
Heer zeggen, dat de goede mens in zijn
duistere drang zich de rechte weg toch
Wel bewust is. En al krijgen wij niet
•hen het geluk, dat Odysseus ten deel
*tel. doordat hij ten slotte na al zijn
gezwerf het goede oude huis terug
Wsnd, toeh kennen wij de richting
Waarop wij afkoersen met het instinct
VSn de trekvogel, die weet, dat ergens
achter de horizon het door hem ver
teten vaderland ligt.
H. O. CANNEGIETEH
Australische „stockman" ergens anders
vindt
Wat zo'n Australische veeman met
zijn doorgaans 2 meter tot 2.50 meter
lange zweep weet te doen, grenst aan
het onwaarschijnlijke Hij kan er in
volle galop zijn merk mee op de vluch
tende stier achterlaten, hij kan er een
rennend en springend kalf „beentje
mee lichten", hij kan er een vluchtende
hef mee van zijn paard trekken en hij
kan er mee te keer gaan of hij de
rennende kudde aframmelt zonder ook
maar een haar van een beest te raken
Met de veezweep leidt de veeman
zijn paarden, doodt hij slangen, en
cirijft hij zijn kudden. Wanneer hij
koeien of schapen telt, gebruikt hij
het lange, soepele eind leer om voor
iedere honderd stuks een knoop te leg
gen. Het is zijn derde arm, die als het
ware met hem vergroeid is. Een goe
de veeman kan deze dingen met zijn
zweep doen. Een uitblinker kan er een
sigaret mee uit iemands mond tikken,
'n zakdoekje uit iemands borstzak trek
ken en meer dergelijke kunsten uit
voeren En dan soms met een zweep in
•edere hand.
Wanneer men zo'n veeman aan de
gang ziet. begrijpt men onmiddellijk
dat het geen gewone zweep kan zijn.
waarmede dergelijke fantastische kunst
stukken kunnen worden uitgehaald En
dat is het dan ook niet Het maken van
de Australische veezweep is een kunst
die slechts een beperkt aantal „zweeo-
bouwers" meester zijn En zelfs de
meest ervaren zweep-maker heeft er
minstens twee dagen voor nodig.
De zweep is eigenlijk een^comblna
tie van twee zwepen Eerst wordt een
zweep gevlochten en daarna wordt er
als het waren een tweede overheen
geleed. Het handvat bestaat uit ge
vlochten leer over een stuk stalen bu1«
of een stuk riet Het ls even betancr
rijk als de zweep zelf want wanneer
het Iets te lang of iets te kort zou zijn
dan zou de balans onmiddellijk verlo
ren gaan.
Een van de grootste kunstenaars oo
het gebied van het maken van de
Australische vee-zw»ep woont hier ir
Sydney. Het is Cecil Henderson. dip
met zijn beide broers al vele jaren
zwepen gemaakt heeft Cecll voelt zich
dan ook een kunstenaar Iedere zweeo
is iets anders, want hij bouwt ze spe
ciaal voor de man. die haar gebruiken
gaat De ene veeman is lichter dan de
andere, is korter of langer, heeft gro
tere of kleinere handen, enheeft
een ander temperament. Dit alles word?
bij het maken van de zweep in reke
ning gebracht.
Cecil heeft zwepen gemaakt voor
vorsten. Hij heeft zwepen vervaardigd
voor Tunis, India. Zuid-Afrika, Nieuw
Zeeland, Engeland en Canada. En hij
maakte de 161/, meter lange zweep,
waarmee de eerste Australische vee
man die de roem van de zweep buiten
het vijfde werelddeel bracht „Zout-
bos" Bill Mills zijn triomf sn vierde
Cecil gebruikt, evenals zijn oo'lega's
verschillende soorten leer. Doch het
beste is en hlijft het prachtige uitersi
soepele leer van de Australische kan-
geroe, dat bijna 20 pet. sterker is dan
enige ander soort.
In Canada heeft men op het ogenblik een groot werk onderhanden, n.l. de
aanleg van een olie-pijpleiding van Edmonton naar de Grote Meren. Vóór
de pijpen worden gelegd, worden zij door arbeiders met teer geïsoleerd
om Inroesten te voorkomen.
Nederland Is als één der zwaarst ge
troffen landen uit de tweede wereldoor
log te voorschijn gekomen; het verlies
van mensenlevens Uep tot een bedroe
vende hoogte op; wat er hier nog aan
waardevols was, werd door de Duitsers
weggestolen; wij werden in bittere ar
moede gedompeld en hielden als trieste
erfenis van vijf Jaren oorlogsgeweld een
schrijnend tekort aan huizen over.
Ook andere landen hebben hun deel
gehad en vooral Duitsland kreeg zijn
trekken thuis. Zoals bij ons tracht men
nu ook daar in de Westelijke Republiek
het huizenprobleem op te lossen De
zee van narigheid, van ellende en van
moeilijkheden, waartegen men daar
moet opworstelen is nog dieper dan in
Nederland. Hier te lande hopen we In
een jaar of tien een toestand te berei
ken, die nog lang niet ideaal, maar dan
toch weer enigszins dragelijk is. In
Duitsland zal t bij de grootste krachte
inspanning minstens vijftien jaar en
wellicht nog langer duren, voordat het
er weer een beetje op begint te lijken.
Hoe pakt Duitsland de zaken aan?
Als de plannen, die de bondsregering
van de federale Republiek heeft opge
steld. verwezenlijkt kunnen worden, zal
in 1952, als de Marshall-hulp aan West-
Europa ophoudt, het aantal jaarlijks te
bouwen woningen minstens 300.000 be-
(Van onze parlementaire redacteur)
De huurverhoging van 15 proc., die
de regering in een wetsontwerp heeft
voorgesteld, wordt wel zeer verschil
lend beoordeeld. In de kringen der
huiseigenaren is men er uiteraard mee
ingenomen, al acht men daar voor het
merendeel de verhoging aan de krappe
kant
Aan de huuraers is deze regerings
maatregel veel minder welkom, hoewel
velen van ben Je billijkheid er van in
zien. Van verscheidene hunrders heeft
zich een sterke verontwaardiging mees
ter gemaakt, die zich uitte in minder
vleiende kwalificaties aan het adres
van de ministers In 't Veld en Llef-
tinck.
Het is te begrijpen, dat men vooral
in deze tijd, waarin slechts met de
uiterste moeite de eindjes aan elkaar
geknoopt kunnen worden, ongaarne
een verhoging van zijn utigaven ziet.
Dat geldt in de eerste plaats voor al
len, die van een gering inkomen moe
ten bestaan, zoals laag beloonde arbei
ders, gepensionneerden, sociale-rente-
trekkers, enz., maar ook voor de beter
gesitueerden, die in duurdere huizen
wonen en dus een vrij aanzienlijke
jiuurverhoging moeten betalen.
De huishuur vormt op het huishoud
boekje van de gezinnen een van de
belangrijkste posten. Vandaar dat de
regering ter handhaving van haar
loon- en prijspolitiek de huren tot nu
toe op het vóóroorlogse peil gehouden
heeft.
Deze huurpolitiek dreigt thans ech
ter, hoezeer zij ook noodzakelijk was
in de achter ons liggende periode, haar
doel voorbij te schieten, indien zij niet
tvdig wordt gecorrigeerd. Wanneer de
huuropbrengsten onvoldoende zijn om
de woningen in een behoorlijke staat
te onderhouden, is onvermijdelijk ver
waarlozing het gevolg. Men behoeft
slechts om zich heen te kijken om de
voorbeelden daarvan duidelijk te zien
Nu de huizen, wat de materialenpo-
sitie aangaat, weer behoorlijk onder
houden kunnen worden, is de hand
having van de bestaande toestand op
het gebied van de huurprijzen in bet
belang van de instandhouding van onze
woningvoorraad niet langer verant
woord.
Maar gewaarborgd zal dan moeten
worden, dat de toegestane huurverho
ging zoveel mogelijk wordt aangewend
voor het doel waarvoor zij wordt toe
gestaan Welnu, er zal een bepaling in
het leven geroepen worden, die de ge
meentebesturen bevoegdheden geeft bij
het tegengaan van verwaarlozing van
het onderhoud van woningen.
De vermogenspositie van sommige
huiseigenaren is ongetwijfeld zodanig,
dat zij ook bij de tegenwoordige huur
prijzen in staat zijn hun huizen te la
ten opknappen, waar dat nodig is.
Doch er zijn ook andere eigenaren, die
van hun huizenbezit moeten leven en
bij wie schraalhans keukenmeester is.
De vermogenspositie mag geen maat
staf zijn bij de beoordeling of huur
verhoging kan worden toegestaan. De
vraag, die beantwoording behoeft is:
is de huuropbrengst voldoende om
daaruit alle kosten, voortvloeiende uit
het huizenbezit, te bestrijden? Het
antwoord luidt tort en goed neen. Ob
jectief beoordeeld en in het algemeen
beschouwd, kan aan een huurverho
ging niet ontkomen worden, welke on
aangename gevolgen zij ook voor zeer
velen meebrengt!
Belastingverlaging
De regering ziet zelf ook terdege in,
dat voor talrijke landgenoten verzwa
ring van hun utigaven vrijwel onmoge
lijk is. Het ligt daarom in haar bedoe
ling tegelijkertij met het ingaan van
de huurverhoging de loonbelasting en
de inkomstenbelasting zodanig te ver
lagen, dat beide elkaar opheffen. Dit is
een zeer belangrijk besluit, omdat de
gezinnen daardoor voor hun verhoog
de huuruitgaven compensatie vinden
en de huurverhoging hen uiteindelijk
dus niet armer zal maken.
dragen. Gedurende de komende twee
jaren zullen de door de EGA ter be
schikking te stellen fondsen in belang
rijke mate meehelpen om dit doel te
bereiken. Voor 1950 staan 250 000 nieuwe
woningen op het program tegen de on
geveer 200.000 die in 1949 gereed kwa
men.
Op het ogenblik ls er in West-Duits-
land een tekort van 4 tot 5 millioen
huizen. Als men in staat is het aantal
jaarlijks te bouwen woningen inderdaad
tot 300.000 op te voeren en dit getal fe
handhaven, zal dus zeker 15 jaar nodig
zi'n om het tekort weg te werken.
De bouwcapaciteit wordt geschat op
meer dan 300.000 huizen per jaar; bouw
materialen en vakarbeiders zijn er vol
doende maar een handicap vormt het
gebrek aan investeringskapitaal. Boven
dien demonstreert zich een zekere te
genzin om de meest efficiënte construc
tiemethoden toe te passen.
Acht millioen vluchtelingen
In de na-oorlogse jaren is de huisves
ting zó moeilijk geworden, dat de ar
beidsprestatie van een groot deel der
bevolking er sterk door is gedrukt. Dui
zenden arbeiders moeten van bun wo
ning naar de fabriek en omgekeerd een
grote afstand afleggen. Opengevallen
plaatsen in de oude en de nieuwe in
dustriële centra kunnen vaak niet meer
worden ingenomen, doordat het onmo
gelijk is om aan de arbeiders zelfs de
primitiefste vorm van onderkomen te
verschaffen. Dit geldt ln het bijzonder
voor de acht millioen vluchtelingen, wier
potentiële bekwaamheden men niet ver
loren mag laten gaan.
De wanhopige pogingen, die Duitsland
aanwendt om de loden last van zijn
schrikbarende woningtekort van zich
a te schudden, mogen ook voor Neder
land een aansporing zijn om zijn wo
ning van alle krachten in de kortst mo
gelijke tijd tot een oplossing te brengen.
In opdracht van een Coöperatie
wordt in de volkomen verwoeste
zakenwijk dicht bij het station te
Hengelo een enorm pand gebouwd,
dat een aantal winkels en verga,
derzalen zal bevatten. Enige ar
beiders tijdens hun werk aan dit
gebouw, op de achtergrond de
toren van de St. Lambertuskerk.
Van onze militaire medewerker) 1
rLKE MAAND komen nu so'n zeven
of achtduizend militairen uit In
donesië terug naar Nederland. Die
moeten hier weer aan de slag, liefst
zo snel mogelijk. Dat is gemakkelijke!'
neergeschreven, dan ln de praktij s
verwerkelijkt. Niettemin kan gezegd
worden, dat van overheidswege alles
in het werk wordt gesteld, om de
terugkerende militairen het pad, dat
leidt naar een baan in de burger
maatschappij, zoveel mogelijk te effe
nen. Daar is de mogelijkheid van her
scholing of omscholing, van voortzet
ting en voltooiing van studie, in Ede
kan elke repatriant een beroepskeuze-
advies k *gen. hij heeft recht op her
plaatsing bij zijn oude werkgever en
voorrang bij arbeidsbemiddeling naai
een nieuwe betrekking in het parti
culiere bedrijfsleven.
Neen, niemand zal durven beweren
dat „onze jongens" aan hun lot wor
den overgelaten. Daarnaast kan een
verheugende medewerking van het
bedrijfsleven geconstateerd worden.
Tot dusver is het percentage werkzoe
kenden onder de repatriërenden niet
hoog, maar.... nog circa 50.000 jonge
mannen zullen in de komende maan
den Nederland binnenkomen en hun
plaats opeisen in de burgermaatschap
pij. Hoe zal de situatie over zes, zeven
maanden zijn?
Dat hangt voor een groot deel af
van de militair zélf en van de Neder
landse werkgevers. De militairen zul
len ter harte moeten nemen het
woord, dat Minister Schokking spreekt
bii de aankomst in Nederland van elk
troepenschip: „Aan mannen met witte
boordjes hebben we in Nederland geen
behoefte, wèl aan kerels in overall",
voor bekwame handarbeiders en dan
vooral in de metaalindustrie, in de
grafische en textielindustrie, is altijd
plaats. In de branche der administra
tieve werkers is reeds een overvloed
van aanbod.
Daarnaast moet op de werkgevers
een beroep worden gedaan. En ln dit
verband willen wij melding maken
van een enquête, die onlangs is ge
houden onder 757 gedemobiliseerden
en hun werkgevers Daarbij bleek, dat
70 pet. van de ondervraagde gedemo
biliseerden plezier in het werk bleek
te hebben, terwijl 90 pet. van de
werkgevers tevreden was over de
prestaties van hun gedemobiliseerde
werknemer*.
Kijk, dit zegt toch wel iets bet
gehalte van de uit Indoneeie
rende militairen. Zü mogen den sen
vakbekwaamheid verlies hebben ge
boekt. zij hebben gewonnen aan be
sluitvaardigheid, discipline en verant
woordelijkheidsbesef. Zij zijn kerel*
geworden, waar men met vertrouwen
iets aan kan overlaten. Geen wonder
dus, dat negen van de tien werkgever*
tevreden zijn over hun arbeid. Zij
weten van aanpakken!
Joost vau den Vondel, ^Narvik—Baltimo re,
pass. 7-3 Bermuda Kelbergen, 7-3 van
Bona naar R'dam 4 Lawak, 7-3 van Dja-
karta te Singapore Leersum, 7-3 van Accra
te Lome Linge 7-3 van Cardiff naar
Freetown Lissekerk, R.'dam—Basrah, 8-3
van Muscat te Dubai Loenerkerk Calcptta—
IV dam, 7-3 dwars Lissabon Lombok, 8-3
van New Orleans te Djakarta Maas, A'-
dam—W.-Indie, pass. 7-3 Ouessant Maet-
suyeker, 5-3 van Fremantle te Singapore
Malvina (t), 8-3 te Suez Manoeran, Cal
cutfa—Vancouver, 7-3 van Portland naar
Seattle Mariekerk, 6-3 van Zanzibar te
Mombassa Melis kerk- R'dam—Brisbane, 8-3
te Townsville Metula (t) Curagao—R'dam,
pass. 7-3 St Point Modjokerto, 7-3 van
Makassar naar Balik Papan Molenkerk,
7-3 van R'dam naar Sydney M uiderkerk, A'
dam—Beira, 7-3 van Teneriffe naar Walvis-
baai Mychia (t), 4-3 van New Castle naar
Townsville Ondina (t), 7«3 van Miri naar
Pladju Perna (t), Algiers—Abadan. 8-3 te
Port Said Poseidon, 7-3 van Paramaribo
naar Georgetown Prins Frederik Hendrik,
7-3 van Tel Aviv naar Famagusta Sala-
wati, Java—New York 8-3 te Aden Schie-
dijk, New York—Djakarta, 7-3 van Colombo
Sloterdijk, New Orleans—Charleston, 7-3 in
Straat Florida Sommeisdijk, Djakarta-New
York, 7-3 van Penang naar Belawan Stad
Arnhem 7-3 van R'dam naar Belawan Stad
Dordrecht, 7-3 van A'dam te Vlaardingen
Stad Maastricht, Bona—IJmuiden, pass. 7-3
Finisterre Straat Malakka 5-3 van Yoko-
hama naar Taxakan Straat Soenda, Rio de
Janeiro—Japan, 4-3 te Durban Stuyvesant,
A'dam—Paramaribo, 7-3 van Ponta del Gada
Sunetta (t), Heysham—Perzische Golf, pass.
7-3 Kaap Cardon Tabiaa, 8-3 van Balti-
morc te Mobile Tabinia, A'dam—Java, pass.
7-3 Finisterre Tarakan, 7-3 van Makassar
naar Djakarta Tasman, 6-3 van Surabaja
te Djakarta Tero 7-3 van Buenos Aires
naar Denemarken Tjipanas, 6-3 v. Melbouroe
te Sydney Tjipondok, 6-3 van Kobe te
Hongkong Tjisadane, 5-3 van Surabaja te
Makassar Tjitjalengka, 6-3 van Singapore
te Hongkong Vulcanus, 8-3 van Livorno te
Napels Wicldrecht (t), 6-3 van Tjuban
te Sydney Zeeman, Calcutta—Makassar, 7-3
van Makassar naar Surabaja.
Agatha (t) 7-3 van Balik Papan naar Ma
kassar Cleodora (t), Suez—Singapore, 7-S
200 mijl z.o. van Socotra, Friesland R'
dam—Djakarta, pass. 7-3 Miniooy Georgic,
Djakarta—R'dam, 7-3 370 mijl z.o. van Don-
drahead Indrapoera, Djakarta—R'dam, 7-3
500 mijl o. van Dondrahead Lutterkerk,
R'dam—Calcutta, pass. 7-3 Dondrahead
Macoma (t), 6-3 van Pladju naar Miri Ma-
cuba (t), Abadan—Piraeus, pass. 7-3 Port Su-
dan Marken, New York—Calcutta, pass. 7-3
Port Sudan - Mataram, R'dam—Djakarta,
pass. 7-3 The Brothers. Nieuw-Holland,
Djakarta—Sydney, pass. 7-3 Lombok Phron-
tis, 7-3 van Lsverpool te A'dam Salland
Buenos Aires—A'dam, 7-3 te Antwerpen
Sibajak, Djakarta—R'dam, 8-3 te Lavaletta
verwacht Slamat New York-Calcutta, 6-3
van New Bedford Somersetshire, 7-3 van
Fremantle te Djakarta Utrecht, 6-8 van
Kaapstad te Buenos Aires
JNDRAPOERA HEINZE, ecu Am
sterdams kantoormeisje, werd 23
Jaar geleden in de Indische Oceaan aan
boord van de .Indrapoera" van de Ko
ninklijke Rotterdamsche Lloyd gebo
ren. Onlangs maakte rij, op uitnodiging
van de Lloyd. samen met de toenmalige
gezagvoerder van het schip, de bijna
80-jarige ond-Kpt. Boon, die bij haar
geboorte haar peetoom werd, een trip
naar Scandinavië op baar „geboorte-
schip". Deze reis heeft merkwaardige
gevolgen gehad.
Door ds berichten en de foto's ln de
kranten hebben zich uit het gehele land
vele vrienden en bekenden van haar,
in Japanse kampen omgekomen, ouders
aangemeld, die ook Indra, zoals haar
roepnaam is, reeds lang dood waanden
Een groot aantal bezoeken en enige
prettige logeerpartijen gedurende het
week-end heeft Indra al achter de
rug. Maar bovenaan de lijst staat toch
Oom Boon", in Den Haag, bij wie zij
regelmatig komt en die ook op zijn
beurt al mening reisje naar Amsterdam
heeft gemaakt om zijn hervonden pe
tekind enige gezellige uren te berei
den. Zaterdagmiddag zagen wij de even
krasse als vrolijke oud-gezagvoerder
bij de uitgang van het Haagse H.S.-sta
tion staan wachten. Hij kwam Indra
die het week-end in Scheveningen. bij
eer. haar nog onbekende vriendin van
haar overleden moeder, zou doorbren
gen, afhalen. Zondag was er bij Kapt
Boon thuis een reume van een aantal
oud-passagiers, die bij Indra's geboorte
ook op de „Indrapoera" reisden en die
zich, eveneens door de krantenberich
ten, met hem in verbinding hadden ge
steld: zij wilden dat meisje, dat 23
laar geleden het hele schip op stelten
had gezet, ook nog wel eens zien! De
scheepsarts, die indertijd bij haar ge
boorte aanwezig was, Dr. Hagtinius, en
zijn vrouw, die toen nog verpleegster
was op de „Indrapoera", hebben hun
eerste „scheeps-baby" ook al bij Kpt.
Boon aan huis ontmoet. De dokter wist
nog heel wat bijzonderheden over die
geboorte in-volle-zee te vertellen.
„Hij wist zich nog méér te herinne
ren dan Ik", zei Oom Boon met enige
spijtigheid in z'n stem, waarop de dok
ter had gezegd: „Dat komt omdat ik
U toen voor 't eerst zenuwachtig heb
gezien En Kpt. Boon concludeerde;
..Dank je de koekoek, zo'n wurm, dat
midden op zee ineens geboren wordt,
is ook heel wat erger dan windkracht
t>r
De motorpolitie »n Gothenburg.
Zweden, is thans uitgerust met
een draagbaar zend- en ontvang
toestel. De Zweedse verkeerspoli
tie had deze apparaten reeds én
de auto's, doch bij het verkeer tv
de drukke binnenstad tgebleken,
dat het gebruik van viotor-rijwie-
len veel practischer is. Een sergeant
van de motor-poUtie met
nieuw uitgeruste motor.
Evenals in de voorgaande jaren is
ook voor 1950 een premieregeling ont
worpen, welke ten doel heeft de ratio
nalisatie van de kleine boerenbedrijven
te stimuleren. Onder kleine boeren
bedrijven worden verstaan alle bedrij
ven met minder dan 10 ha cultuur
grond of een daaraan gelijkstaande
maximale veebezetting. Het hoofdbe
roep van de aanvrager moet landbou
wer of veehouder zijn. Personen met
een kapitaalbezet van 25.000 of meer
komen niet voor premie in aanmerking
Voorlopig zal alleen premie kunnen,
worden verstrekt op aankoop en utt-
zaai van: a. gras- of gras- en klaver,
zaadmengsel; b. rode klaver (als voe
dergewas); e. voederlupine.
Zij die in 1950 voor deze premie »n
aanmerking wensen te komen dienen
zich daartoe vóór 1 April a.s. bij de
assistenten van de Rijkslandbouwvoor-
lichtingsdienst te vervoegen. Er kan in
totaal niet meer premie worden gege
ven dan het beschikbare bedrag toe
laat.
Indien de aanvrager aan de voor
waarden voldoet, kan een z.g. verplich
tingenformulier worden afgegeven. Met
dit verplichtingenformulier wordt den
een premie toegezegd.
Deze premie bedraagt 30 pet ven de
aankoopkosten van het zaad voor: a.
graszaadmengsels, voor blijvend gras
land en 3 tot 3-jarige kunstweide voor
gemengd gebruik, b. rode klaverzaad
en c. voederluoinezaad-
Zowel het gras- als het klaver- en
voederlupinezaad dient door de NAK
goedgekeurd en van een certificaat
voorzien te zijn.
Een premie van 40 proc. van de aan
koopkosten van het zaad wordt gegy
ven op de aankoop van: a. gras-
klaverzaadmengsels voor maaikui;
weiden waarin inlandse rode klaver^
velde goedgekeurd landras of erk_
ras) wordt gebruikt, hetgeen doori/
certificaat moet worden bevesti/
inlandse rode klaver (te velde gr®
keurd landras of erkend ras). Difl
door het certificaat te worden r A.
tigd. sent,
De verplichtingenformulieren! Bel
een beperkte geldigheidsduur. Land.
zomerinzaai is deze gesteld ou
voor de najaarsinzaai op 1 N sf
Na deze data vervallen dus5
plichtingen. <*tt
Na aankoop en inzaai dient kan hj)
opnieuw tot de assistent te/omnen,
teneinde een definitieve pnien en
vrage in te dienen. Hiertoe cofl.
betalingsbewijs (kwitantie ot
de noata) en het bij het zaad b
certificaat worden overgelegd^ *man
eens zal de aanvrager een vd-oppeo
van de Plaatselijke Bureauhouo uit,
treffende de bedrijfsoppervlak>ten,
1948 en 1949, eventueel 1950, n^ig.
overleggen.
Zonder overlegging van certific*"
betalingsbewijs of verklaring van®
P.B.H. wordt geen enkele definitief
premie-aanvrage in behandeling geno
men.
Aangezien met deze premieregelin
gen de rationalisatie van de kleine
boerenbedrijven wordt beoogd, zullen
aanvragen welke niet aan de gesteld#
eisen voldoen, moeten worden afgewe
zen. Zo zal de premieverlening niet
mogen leiden tot vergroting van de op
pervlakte blijvend grasland.
Bij inzaai van een oppervlakte blijvend
grasland zal als regel de eis worder.
gesteld eenzelfde oppervlakte grasland
te scheuren. Slechts in bijzondere ge
vallen kan hiervan worden afgeweken.
Bü een ingezaaide oppervlakte klei
ner dan 0.25 ha wordt geen premie ver
strekt. Evenmin zullen premiebedragen
beneden 10.worden uitgekeerd.