U 1 het plan-Schuman, het plan- Stikker en Groot-Brittannie Parijs verwacht de Nederlandse gasten I BATAVUS In Brussels tram is de klant geen koning meer Met weinig geld kunt u een heerlijke buitenlandse vacantie genieten RIJ W IELE N Insulaire hoogmoed, socialistische kortzichtigheid of goede politiek? Geen snel succes van zijn of niet zijn, omdat het de Beide doelen, de politieke en de eco te verwachten Cultureel Nieuws De Lichtstad is niet duur, als u Vaderdag HARDLIJVIGHEID? Ook hoort GEERVLIET Strijd der kampioenen nadert beslissing trotseren de tijd door degelijkheid Zij komen thuis Are de Triomphe, machtige boog op de Place de VEtoile, het stervormige plein aan het begin van de Champs Elysées. (Van onze correspondent te Parijs). U n®01 nu "f4 20 er8 veel geld, maar u wilt met uw vacantie toch beslist eens het land uit. bent er nog nooit geweest, of misschien eens een keertje vóór de oorlog, maar uw hartewens is toch om naar Parjjs te gaan. Maar u kent daar niemand, u hebt verhalen gehoord, dat alles er zo duur is en daarom twijfelt u. Daarom hebben wij nu juist dit artikeltje geschreven; om u uiteen te zetten, hoe u op een goedkope manier een prettige vacantie in de Franse hoofdstad kunt gaan doorbrengen, om u er voor te behoeden, dat u al te vaak bij de neus genomen wordt en om u het een en ander te vertellen! over de prijzen in Parijs in het algemeen. JJ WILT met de trein gaan? Uitste kend idee,: maar dan moet u beslist niet vergeten, dat u uw plaats een week van te voren moet bespreken. Dan weet u tenminste, dat u de gehele reis kunt zitten en dan is er natuurlijk geen enkel bezwaar tegen, dat u der de klasse reist. Ja, wij geven het toe, u zit lang in de trein: liefst negen uur. Het steeds wisselende landschap maakt die tijd wel korter, maar wanneer u 's avonds om een uur of zes in Parijs aankomt, bent u toch werkelijk moe en dorstig. U roept dus een kruier die in Parijs porteur heet en u ver geet, dat die porteurs duur zijn en vaak veel te hoge prijzen vragen. francs wilt u per dag zeker niet voor een kamer uitgeven, want u weet, dat er in Parijs duizenoen hotelletjes zijn, die die prjjs niet overschrijden. Maar waar die te vinden? In Montparnasse, in het Quartier Latin (de Parijse studentenwijk) heeft u de meeste kans te slagen. Er zal wel eens geantwoord worden, dat alles vol is, maar wanneer u even blijft zoeken, zult u toch weldra onderdak gevonden hebben, waarbij u weet, dat de prijs van een kamer niet ver andert of u er nu alleen of met zijn beiden slaapt. De maaltijden. j\|ATUURLIJK gaat u uw hotel niet zoeken in de omgeving van de Champs Elysées of om de Opera en in principe gaat u daar ook niet eten, gezien het feit, dat u wat zuinig op uw frankjes wilt zijn. Daarom be Wanneer u hem dan bovendien nog s[uj^ u 00^ da* u uw ontbijt zelf op opdraagt een taxi voor u te zoeken, dan bent u al een 500 francs kwijt voor u in uw hotel bent aangekomen. Nee, draag uw koffertje liever zelf en duik in de metrogang, die u in het station vindt. Die metro lijkt heel in gewikkeld, maar wanneer u de eerste keer even de tijd neemt dan blijkt, dat het allemaal toch heel eenvoudig is. U koopt een metrocarnet, waarin 10 kaartjes zitten. Met één zo'n kaar tje (14 francs) kunt u net zo vaak overstappen als u zelf wilt. De moeilijkheid wordt nu, een ge schikt hotel te vinden. Meer dan 500 Lied van de week 't Is Vaderdag morgen Dat geeft me een pret. Ik heb reeds mijn kuif in De krullen gezet. Mijn vrouw rent door 't huis En mijn stoel staat reeds klaar. 't Is Vaderdag morgen, Ik ben de sigaar! Ik weet niet wat snuiter Deez' dag heeft bedacht. Maar mij heeft het nooit iets In 't loodje gebracht. Ze geven geschenken, 't Zij minder of meer Maar vader moet dokken, Daar komt het op neer. Gewoonlijk is vader Het lastdier in huis. „Zeg man! schrob de straat eens. Hak hout voor 't fornuis. Spoel even de luiers, Die staan nog in 't sop, En ruim dan na afloop De boel even ep". Doch nu komt plots vader In 't centrum te staan. „Geef vader sigaren!" Zo raadt men u aan. Een daseen paar sokken, Een pakje tabak. Heel Nederland heeft thans Voor vader een zwak En zo draait thans alles Om óns, wat een eer! Maar ik denk terloops: dat verandert wel weer Enfin, deze dag geeft Toch altijd vertier. Is 't niet voor de pappa, Dan voor d'winkelier JABSON uw kamer klaar maakt. Dat Parijse ontbijt vindt u toch wat magertjes (het bestaat uit een grote kop koffie met één of twee croissants) en daar om gaat u zelf liever een stokbrood (baquette) wat boter en een paar plakjes ham kopen. De lunch (dejeu ner) gaat u in een van die vele ge zellige restaurants in Montparnasse eten, waar u voor 350 francs (met permissie) uw buikje vol krijgt. Stapt u nu niet zo maar een restaurant bin nen zonder van te voren op de ver plicht buiten hangende spijskaart te gaan kijken wat de verschillende za ken kosten pl.m. 150 francs voor een biefstuk met frites? 20 francs voor een bordje soep en 50 francs voor een halve liter? Dat zijn redelijke prijzen zodat u met een gerust hart naar bin nen kunt stappen. Het amusementsleven. jyjAAR u wilt natuurlijk ook wel eens wat zien. U heeft over het ver maak in Parijs zoveel min of meer op windende verhalen gehoord, dat u daar nu toch ook wel eens iets van met eigen ogen wilt aanschouwen. Dan moet u echter voorzichtig zijn, tenminste wanneer u niet de kans wilt lopen in een avond uw hele vacantie- budget uit te geven. Het z.g. nachi leven in Parijs is hee' erg duur. In die clubs van Montmartre en om de Champs Elysées, die zo tegen een uur of elf 's avonds pas open gaan, bent u n.1. verplicht champagne te drinken, die 4000 francs per fles kost. Ook de schouwburgen zijn vrij duur, te weten van 200 tot 800 francs. Een uitzondering vormen echter de natio nale theaters, te weten de Comédie Frangaise, de Opéra en de Opéra Co- mique. Deze 3 vermaarde theaters, waar u de beste voorstellingen op het gebied van de opera en de dans kunt zien, ontvangen namelijk een reus achtige subsidie van de staat, die hen in staat stelt hun toegangsprijzen zeer laag te houden. Zo kan men b.v in de zaal van de Comédie Frangaise. die uit de tijd van Molière dateert, Kegelt de ingewanden zonder kram pen door de gemakkelijke methode van Foster's Maagpillen. Bemerkt hoe vlug deze kleine .axerende pillen de hoofd pijn en misselijkheid doen bedaren, een slechte adem wegnemen en de daarmee gepaard gaande indigestie en depressie verlichten. Verkrijgbaar bij apothekers en drogis ten. Imp. H. ten Herkei, Hilversum. Ing. med. (adv.I voor 150 francs een Molière-voorstel ling zien, die nergens ter wereld zijn weerga vindt. De bioscopen zijn te verdelen in twee soorten, te weten de buurtbioscopen, die weer goedkoop zijn en de andere, die men meestal langs de grote boule vards vindt en waar u al gauw 150 francs voor een plaats betaalt. Maar er zijn in Parijs allerlei andere ma nieren om zich te amuseren, waarbij men niet of bijna geen geld uitgeeft. Men kan uren door de stad slente ren, van de Eifeltoren naar de Are de Triomphe en van de Seine naar de Sacré Coeur, mij kan door de vele prachtige parken zwerven, zoals het Luxembourg en de Tuilerieën, men kan eens een dag naar het Bois de Bou- logne gaan of naar het paleis van Versailles. En op Zondag kunt u zon der iets te betalen alle musea be zichtigen: het Louvre met zijn klas sieke kunstschatten, het Jeu de Pau- me mee zijn impressionisten en het Musée de 1'art moderne voor de mo derne kunsten. En als u dan moe en dorstig bent geworden, gaat u dan niet op het terras van één van die grote café's langs de grote boulevards zitten. Neen, kies zo'n klein vriende lijk kroegje uit, waar de baas u zelf bedient en waar een glaasje koele witte wijn slechts vijftien frankjes kost. De grote magazjjnen. J-JEEFT U op de laatste dag van uw vacantie nog wat frankjes over dan wilt u stellig nog verschillende zaken kopen; een flesje parfum voor een goede vriendin en half litertje cognac voor een goede vriend of een van die mooie Franse prentenboeken voor de jongste zoon. De grootste keus heeft u, wanneer u naar één van die reusachtige Franse warenhuizen gaat waar u van een scheermesje tot en met een automo biel kunt kopen. U kunt het zo gek niet verzinnen, of u vindt het er en de prijzen zijn er steeds aan de lage kant. er weer by met een moderxj hoortoestel ■van Keizersgracht 411 Amsterdam-C Vraagt gratis brochure. Llmburgia heeft aan twee punten genoeg Er is nog een kansje dat Blauw Wit kampioen van Nederland kan worden. Limburgia zal dan uit de twee reste rende wedstrijden géén of hoogstens één winstpunt mogen boeken, terwijl Blauw Wit tot taak heeft de laatste twee wedstrijden te winnen. Het is dus een zeer theoretische kans. Als Lim burgia Zondag de uitwedstrijd tegen Heerenveen wint, is het reeds gebeurd, zelfs als Blauw Wit van Enschedese Boys en volgende week van Heeren- veen wint. Ontegenzeglijk heeft Limburgia in de wedstrijd tegen Hee renveen de beste papieren, maar iet zou niet de eerste maal zijn dat een outsider een adspiftnt-kampioensploeg ten val bracht. De Heerenveen-spelers hebben bovendien de zekerheid dat zij niets te verliezen of te winnen heb ben, zodat men zich niet sterk zal be hoeven te verbazen als Limburgia zonder een enkele punt uit het Friese Haagje terugkeert. Wel geven wij Limburgia een beste kans daar deze ploeg het toch hoofdzakelijk van enthousiasme en snelheid moet hebben, factoren waarop de zenuwen minder invloed hebben dan op techniek. De bekerfinale, welke tussen Haarlem en PSV wordt gespeeld, zal zonder twijfel spannend worden (Van onze correspondent te Brussel) U7ILT GE de vox populi, de mening van de grote massa, leren kennen ga dan op de tram staan, zegt men wel eens. In Brussel zou men daarmee bedrogen uitkomen als men wil weten hoe de Belgen denken over de Konings kwestie, Benelux of werkloosheid. Want daarover praat men nauwelijks. Nee, op Brussels tram praat men over. de tram. En de laatste maanden in wel bijzonder onvriendelijke bewoordingen. En toch Wanneer men de platte grond van Brussel en het net, dat de 98 tramlijnen bestrijken, goed bestudeert, dan valt op. hoe voortreffelijk elke wijk wordt bediend. Zelden zijn meer dan twee tramlijnen nodig om van het ene punt van de agglomeratie naar het andere te komen. Over de frequentie en de rijsnelheid behoeft men evenmin te klagen. Geef ons de ouderwetse wagens maar" 1VAAAR het materieel van de „Tram- 1 ways Bruxellois", die per jaar meer dan 400 millioen passagiers vervoeren, is over het algemeen zeer oud en sinds men een half jaar geleden begonnen is daarin verbetering aan te brengen regent het klachten. Er zijn wat nieuwe rijtuigen aangeschaft, maar men zoekt het vooral in verbouwing van de oude Dat is natuurlijk half werk. Maar er ger vindt het publiek, dat deze verbou wing de inrichting van automatisch sluitende toe- en uitgangen heeft mede gebracht. Dat is beter voor de veilig heid zegt de tramdirectie en ze heeft gelijk. De nieuwe inrichting van de wagens is bovendien gemakkelijker voor het personeel, verzekert de tramdirectie Want de kaartjesverkoper heeft nu een zitplaats en kan het gehele rijtuig goed overzien. Dat is waar. Maar ook waar is, dat de man met zijn rug naar de ingang zit en zich een kwart slag moet omdraaien om te zien, of iedere gega digde de tram is binnengekomen. Daar door is al menig mede-reiziger in spé gedupeerd. Evenmin zal de tramdirec tie kunnen ontkennen, dat het op warme dagen in de verbouwde wagens verschrikkelijk heet is. De trarnpassagiers zijn derhalve meer dan ontstemd. Als het kan, laten zij een verbouwde wagen voorbij gaan en wachten op een ouderwetse. Want dan kun je er op of er af springen, als de tram nog rijdt. Je vindt bovendien al tijd nog wel gelegenheid om ergens de handgreep van het balcon vast te pak ken en een deel van één voet op het platvorm te planten al blijft de rest van het lichaam dan ook buiten boord. Dat doet men hier nu eenmaal op de spitsuren en de Belgische trampassa gier beschouwt automatisch sluitende (Van onze diplomatieke medewerker). ^AN HET ADRES van Groot-Brittannie z(jn in deze week vele harde onrendabele industrieën en agrarische bedrijven. Een ieder zal ongehinderd toegang moeten krijgen tot het pro duct, dat met de minste moeite en kosten is vervaardigd, dat wil zeggen het goedkoopste product. In dit op zicht opent het plan-Stikker goede perspectieven. Het wil deze ideale toe- naar ik meen onverdiend harde woorden gericht. De oorzaak daarvan stand, die helaas niet van vandaag op is, dat de Britse regering in verband met het plan-Schuman' nog eens dui« morgen te verwezenlijken is, geleide- delijk heeft gemaakt, dat de Britten niet van ganser harte en niet ten volle benaderen, namelijk door de inte- kunnen deelnemen aan zuiver Europese projecten. Het ernstigste verwijt, gratie van de ene industrie na de at men de Brittea heeft gemaakt, is dat van plotseling verraad van de ar>dere. Bovendien voorziet het in de .uropese zaak. Dit gaat in geen geval op de verschillen tussen het con- schepping van een zogenaamd „ïnte- tinent en het Britse eilandenrijk bestaan al lang (zij zijn onder andere aan gratiefonds een gezamenlijke pot, het daglicht gekomen in de Raad van Europa, die door Engelands houding waaruit de modernisering van be- een zwak lichaam gebleven is) en het huidige dispuut heeft ze beslist niet paa rijven en e op e ing en verergerd. In andere commentaren is gesproken van doctrinaire kortzichtig- van an ere e os lg zou lieid het in weinig gelukkig gekozen woorden vervatte communiqué van, ^Werkloosheid mae immers niet od- de Labour party gaf daartoe ongetwijfeld enige aanleiding en van insu- F. treden; de arbeiders van bijvoorbeeld laire hoogmoed, alsof alle Britten, socialisten, conservatieven en liberalen, een gesloten mijn zouden dus naar hun land als een parades op aarde beschouwen. In het blonder dit laatste) ld verDlaatst moeten worden of ter verwijt miskent de unieke positie, die Groot-Brittannie in de wereld inneemt. ®laat®e e£n andere werkgelegenheid tegratie van West-Europa een kwestie m<oeten krijgen). enige mogelijkheid is, de Frans-Duitse nomische integratie van West-Europa, tegenstelling uit de wereld te helpen, zullen thans, met erkenning van Enge- Het plan-Schuman is juist zo belang- lands bijzondere positie, zonder directe rijk, omdat het de controle op de medewerking van de Britten nage- H geef Y Groot-Brittan- Roerindustrie misschien weinig voel- streefd moeten worden. Zie ik het nies internationale verbindingen baar V0Qr dg Dujtsers maar voor hen goed. dan zijn de Westeuropese con- zich meer dan van welke andere staat toch steeds een reden tot ergernis, ver- tinentale landen dit ook van plan. In ook over de gehele wereld uitstrekken. vangt dof)r de contróle van een inter. Slechts Groot-Brittannie heeft in de loop van de historie vitale belangen, verbindingen en ervaringen in alle vijf ï^ien werelddelen gekweekt. En deze zijn, ondanks het verlies aan macht van de nationale „hoge autoriteit" op zware industrie van alle deelnemende ieder geval begint de houding tegen- de over Engeland al weer iets vriende lijker te worden. Wat men zich voor stelt te doen, is blijkbaar de plannen van Schuman en Stikker te aanvaar- Het plan-Stikker den in een zodanige Vorm, dat Groot- Britten na Wereldoorlog no. 2, in grote MATUURLIJK is ook economische in- Brittannie er in zijn eigen en het con- omvang blijven bestaan. Het is op tegratie van West-Europa nodig, tinentale belang tot op zekere hoogte grond hiervan, dat Londen nog altijd Ons verarmde werelddeel kan zich niet later toch nog aan zal kunnen deel- gerechtigd en in staat meent te zijn, veel langer de luxe permitteren van nemen. Snelle successen mag men ech te fungeren als een soort middelpunt het kunstmatig (namelijk door allerlei ter niet verwachten. Dat bewijzen de van de aarde, waar alle internationale beschermende maatregelen, zoals hoge moeilijkheden, die al onmiddellijk met verbindingen samenkomen en met el- tolmuren) onderhouden van in feite Belgie gerezen zijn. kaar in harmonie worden gebracht. Het is een moeilijke rol om met suc ces te vervullen, maar de Amerikaanse cemmentator Lippman meent, dat de wereld er heel wat slechter aan toe zou zijn, indien de Britten eens geen poging zouden doen om haar te spelen, een opvatting, die mijns in ziens moeilijk weersproken kan wor den. Maar als men het daarmede eens is, moet men ook erkennen, dat het voor de Britten onmogelijk is, zich zozeer met bepaalde regionale belan gen te vereenzelvigen, dat daaruit on vermijdelijk een verslapping van de banden, die hen met andere gebieden en interessen verbinden, moet resul teren. Betekent dit nu, dat Europa zijn streven naar eenheid, in de plannen van Schuman en Stikker voor de eerste maal op positieve wijze beli chaamd, maar moet begraven in weer een organisatie met een schone naam, maar zwak en zonder betekenis van wege de compromissen, die men zou moeten aangaan om Engelands mede werking te verkrijgen? Ik geloof, dat dit geenszins nodig is en dat het ook niet gebeuren mag. Politiek ie de In- ROBERT SCHUMAN: DE DUIM QMHOQO, deuren als een onheuse beperking van zijn vrijheid. Maar hierom de tramdirectie lastig te vallen is natuurlijk onredelijk. Meer indruk heeft de critiek in de gemeen teraad van Brussel gemaakt. Meer dan de opmerking overbrengen kon de burgemeester niet doen, want de ge meenten hebben niets over de tram te zeggen. Die wordt geëxploiteerd door een particuliere maatschappij. Haar concessie is weliswaar sinds 1946 niet meer vernieuwd, doch in afwachting van een voorstel nopens de exploitatie, dat de minister van verkeerswezen in portefeuille heeft, wordt de zaak ge leid door een voorlopig comité. Dat doet de exploitatie geen goed en het verhindert ook, dat het zo noodzakelijk kapitaal wordt saamgebracht om het wagenpark te vernieuwen. Want wie geeft crediet als d- beheersvorm niet vast staatèn als de laatste jaren met verlies wordt gewerkt? General A. W. Greely passeerde Donderdag Kaap Finisterre (naar Rotterdam) Grote Beer passeerde Donderdag Kaap Degata (naar Amsterdam); Hellenic Prince passeerde Donder dag Kaap Carbon (naar Amster dam); Fairsea was Woensdag 550 mijl O.Z.O. van Guardafui (naar Rotterdam) Kota Inten en Sibajak waren Woensdag 100 mijl Z.O. van Hinicoy (naar Rotterdam). J-JET TOEKENNEN van een prijs voor letterkunde is lang niet al tijd gemakkelijk, daar weten wij in ons land maar al te best van mee te praten. Eindeloze polemieken zijn er dikwijls het gevolg van en dan wor den daarin tot vervelens toe soms zulke venijnigheden opgespoten, dat de aangevallen jury zich maar liefst op een onbewoond eiland zou willen terugtrekken. Om de twaalf beste ro mans van de laatste halve eeuw aan te wijzen, d.w.z. twaalf prijzen voor letterkunde ineens toe te wijzen, is beslist een bovenmenselijke taak. Maar in Frankrijk waste men dit var kentje op de bekende vlotte manier. Een groep letterkundigen, die niet voor een kleintje vervaard is, lever de deze prestatie tijdens twee lunches in het hotel Ritz te Parijs. Tot die twaalf behoorden: Les Dieux ont soif (Anatole France), La Confession de Minuit (G. Duhamel), Les faux mon- nayeurs (Andre Gide), Le journal d'un curé de campagne (G. Bernanos) en La Nausee (Jean Paul Sarte). Daar Colette niet in het algemeen klasse ment kon meedingen, daar zij ere presidente van de jury was, stonden haar collega's er toch op haar roman „La vagabonde" buiten de wedstrijd om, onder de beste te rangschikken. JN HET RIJKSMUSEUM is der tra ditie getrouw weer een zeer belang rijke zomertentoonstelling geopend. De keuze is dit jaar gevallen op de col lectie schilderijen van het voormalige Kaiser Friedrich Museum te Berlijn. Dit museum gold als 's werelds derde museum, dat vooral kunsthistorisch compleet mocht worden genoemd. Tot Maart 1945 is deze collectie in Ber lijn bijeen gebleven. Toen is het groot ste deel geëvacueerd naar zoutmijnen in Thueringen. De grote stukken ech ter, waaronder werken van Rubens, bleven achter en zijn, nadat het ge bouw is geplunderd, verbrand. De ten toonstelling te Amsterdam zal drie maanden duren en omvat 120 schilde rden voornamelijk van Hollandse, Duitse, Franse en Spaanse meesters. Bovendien zal een ruime keus uit de primitieven aanwezig zijn. Tengevolge van de lange periode, dat de schilde rden verborgen waren is het vernis wat verduisterd, zodat vele van de werken donker zijn. Alle lijsten waren verloren gegaan, doch het Rijks museum beschikte zelf over voldoende lijsten om de werken te encadreren. Deze expositie kan tot de mooi ste en interessantste van na de oor log worden gerekend. gINNENKORT zal het bekende to neelstuk „De wereld heeft geen wachtkamer" van Maurits Dekker in romanvorm herschreven als boek ver schenen onder gelijknamige titel. Zo als men weet wordt in dit werk het vraagstuk van de bedreiging van de wereld door de atoombom behandeld. Het bestuur van de Nederlandse filmclub heeft de door Alexander Mackendrickx vervaardigde film ..Whiskey Galore" („Whiskey als wa ter" het praedicaat „film van de maand" verleend. De film werd opge nomen in de Ealing studios en is sinds kort door Eagle Lion in ons land in aouktbie gebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 5