Aanvankelijk werd men in Assen niet voor „vol aangezien rr- er rjrr 7 rs LONDENSE Belgische Congo - land van belofte Onze Damrubriek Batig saldo 2 cent ffde"kwaardig® Zaterdag 13 Juli 1925 Mannen van de Dutch T T Dutch T.T. Grepen uii de historie TRIBUNE Een Koningsdroom werd werkelijkheid DE BOUWER, of: de Miskende zo noemt men thans Koning Leopold n. Ontwikkeling kwam slechts moeilijk op gang Vliegtuigbom opgehaald bij Velser spoorbrug GR/JP NOG VANDAAG D/E V/EP O's B/J DE KRAAG Zijpe Texel Waterleiding Zuid-Eierland Scheepvaartberichten 1925: Renner leende een broek van Grolloër ingezetene h00fdttad Mot^ub Jissen en Om- enkei ovrilt a 7 7 vtrmoeA™- d« deze club, die zich in geen entte i opzicht v dn de andere hii de K w \r v i znrotn Wrdtn in «rote plan „en bl vtstere'voL pionnen d,e iongzamerhend in Nadert an"amen 671 ten ,lotte '««Weerden in de eeree u-egrece, die SMo^LTie"WOTien "ehouien, n.l. op het circuit Rolde-Borger- Schoonloo Rolde, dat een lengte had van ruim 2S kilometer. e start, want keurmeester Willem Onverwoestbaar is het optimisme ge- ™"ee™an (later kreeg hy de bijnaam weest van de eerste organisatoren, van Assen") was onverbiddeliyk want de kas van de penningmeester, ln hat beschermen van de renners re de heer H. Mulder (hy voert ook nu ?fn eigen onverschilligheid nog steeds een solied finantieel beleid 0111 Precies half drie viel de startvüz bij de TT) had in kas het minieme ^oor de 250 cc klasse (zegge en schriive bedrag van 2 y, cent. De onkosten 2 r""1"*1 "i;* DFNSDAG 27 JUNI 1950 worden gemaakt, want hoe eenvou dig de opzet van de races in dit jaar ook was, onkosten dienen er nu een maal gemaakt te worden. En dan dat circuit! Eerst een rech te grindweg tussen Rolde en Borger, vervolgens een zandweg van ruim 3 km! met diepe wagensporen, dan één km grindweg naar Schoonloo en ten slotte een prachtig hobbelende straat weg via Grolloo naar Rolde. Boven dien waren de straat- en grindgedeel- ten hoogtens 3 meter breed, terwijl het gehele circuit nogal wat stoffig aan deed. Toch kon dit circuit genade vin den in de ogen van de KNMV-officals Willem Breeman en Maarten Flinter- man die, toen ze het circuit kwamen keuren een motor leenden van de heer H. Dieters en vervolgens langs de uitgezette baan gingen racen. Alles ging goed tot het zandgedeelte. Brae- man reed voorop en Flinterman kon dit niet al te goed zetten zodat hy trachtte te passeren, hetgeen Ome Wil lem weer trachtte te verhinderen. Kort en goed, de racende officals raakten met de sturen in elkaar, ze kwamen beiden met de neus in het zand terecht doch ze waren zo enthousiast dat de toestemming afkwam.... op voorwaar de dat de renners elkaar op het zand gedeelte niet mochten passeren. De training deed reeds letteriijk zo wel als figuurlijk wolken stof opdwar- reien in 't stille Drentse landschap en er werd natuurlijk al dadelijk geschre ven en gesproken over dolzinnig gedoe", „zonderlinge experimenten" en „malligheden", maar men zette door en inmiddels naderde de grote dag met rasse schreden. Slechts enkele Neder landers beschikten over enige ervaring in wegraces terwijl ook de machines die de renners over het algemeen had den, voor wegraces „pet" waren. Slechts enkele bevoorrechten beschfk- ten over pittige kopkleppers, de mees ten moesten zich behelpen met zij kleppers, maar de animo leed er niet onder. 27 RENNERS AAN DE START Slechts 27 renners verschenen op Jie Een kwart eeuw geleden kwam een aantal Assenaren bijeen, stuk voor stuk enthousiaste motorrij ders. Ze liepen met daverende plannen rond, want ze hadden grote toerritten gemaakt, ze wa ren in andere landen geweest en tijdens die buitenlandse reizen hadden ze iets gezien op motor- gebied, waardoor ze overliepen van enthousiasme. In Nederland had men er nog slechts van ge lezen en wist men niet precies wat het was: motorsnelheidswed strijden op de weg. ...De Assenaren, vijf in getal, n.l. de heren Kramer, Dieters, Mul der, Baakman en Hof (de heren Baakman en Hof zijn helaas over leden) hebben met jeugdig enthousiasme besprekingen ge voerd, plannen gemaakt die soms onuitvoerbaar leken, maar het idee liet hen niet meer los: Ook Nederland moest motorsnelheids wedstrijden op de weg hebben. Ze hebben doorgezet, ze hebben enorme bergen werk verzet, ze hebben zich door niets en door niemand laten weerhouden en ze hebben het voor elkaar gekre gen. Engeland had zijn T.T.-races, andere landen hun Grands Prix. Nederland kreeg zijn „Dutch TT" De races zijn gegroeid, enorm gegroeid zelfs, ze kregen wereld vermaardheid. Vyf en twintig jaren geleden werd het initiatief genomen, zodat we dus voor een jubileum staan en daarom zullen we de ontwikkelingsgang van de Dutch T.T. hier nog eens in grote trekken nagaan. De geschiedenis van deze races is ryk, zó ryk, dat we ons hebben moeten beper ken tot „grepen", die we in een aantal artikelen hebben verwerkt. We willen hiermede huldigen de heren Kramer,' Dieters en Mul der, posthuum huldigen wijlen de heren Baakman en Hof en voorts huldigen al diegenen, die gedu rende de afgelopen kwart eeuw hun beste krachten hebben ge geven aan de opbouw van de Dutch T.T., de races die voor Assen, voor Drenthe, voor ge heel Nederland van zo grote betekenis waren en nog steeds zyn. 9 en scnryve *Yi veni. ue onkosten T renners), vyf minuten later stoven moesten dus allemaal „op rekening" de 13 renners in de 350 cc klasse wea Wnrrtpn cremgalrf -nrewM* U.. en nnir urnor 1.1 P en nog weer minuten later brulden de 12 zware kanonnen in de richting Bor- De eerste wegwedstrijden voor motoren op de weg hadden een aan vang genomen Tevoren waren de racers toegespro ken door de heer J. Kramer die i-n De roep op de renners deed niet te veel risico te nemen daar hierdoor net voortbestaan der races in gevaar kunnen worden gebracht, en door de toenmalige Commissaris der Koningin in Drenthe, mr. J. T. Linthorst Homar,, die steeds met hart en ziel achter de organisatoren heeft gestaan. De 250 cc klasse bereikte een gemid delde snelheid van 67.3 km per uur en werd gewonnen door Arie Wuring op BSA, de 350 cc door Hajo Bieze op New Imperial (gemiddelde snelheid 22 km) en hoewel het er eerst op leek ,iat Bertus van Hamersveld in de 500 cc met de eer zou gaan strijken, begon hij reeds in de eerste race met zijn spreek woordelijk geworden pech, want een gebroken klepveer verhinderde hem op topsnelheid te draaien. Piet van Wijn gaarden, men had toen nog nimmer van hem gehoord, werd toen eerste met een gemiddeld snelheid van 914 km. Bertus had evenwel de snelste ronde gemaakt n.l. 100 km. Vermelding verdient nog de rijder die onder nummer 21 reed en die i.n Grolloo zó snel de bocht wilde nemen dat hij een slipper maakte, die hem de leren broek van 't lichaam scheurde. Hy leende een burgerbroek van een Grolloër ingezetene en sprong weer op de motor zodat hy de race toch nog kon uitryden. De eerste races waren een eclatant succes geweest, doch weinig kon men vermoeden dat de races met 't aan- vangssaldo van 2yt cent zouden uit groeien tot een organisatie met een omzet van f 200.000, welk bedrag mo menteel telkenjare door de handen van de penningmeester gaat. ^|U het „Damas"-toumooi tot het ver leden behoort en we daarin speler» aan het werk hebben gezien uit landen waar tot dusverre alechts op het schaakbord werd gedamd (Italië en Engeland), zijn we ons onwillekeurig gaan afvragen, hoe toch de ontwikkelingslijn moet zijn ge weest van het dammen op de 100 velden. Een antwoord hebben we echter niet ge vonden In Europa werd tot plm. 1900 alleen ln Frankrijk en Nederland ons spel beoe fend. Daar staat echter tegenover, dat ons spel in sommige delen van Afrika al héél lang gespeeld wordt. Het merkwaardigste is wel dat in Se negal ons spel bh de inlandse bevolking héél populair is en er altijd zéér sterke pelers zijn geweest. Hoe het daar is ge komen? Niemand weet hetl En toch ls Woldouby ln .1920 kampioen van Parijs geworden, terwijl ztln landgenoot, Ahma- dou Kandie. reeds met succes in 1894 aan een tournooi in Parijs deel 'nam. Dat deze Senegalezen Inderdaad sterke spelers waren bewijst de hieronder vol gende partij: Uit de oude doos Partij, gespeeld door Ahmadou Kandie (Senegal) wit, en zwart A. Leclercq (Fr.) in het internationale tournooi van l-artje in 1894. 1. 33—28, 2. 18—23 2. 39—33, 12—18; (Het kwam in die tijd vrijwel niet voor dat men een andere opening speelde. Echter, ook thans behoort hij nog tot de meest gespeelde.) 3. 44—39. 7—12 4 5044. 20— 24; 5. 34—30. 17—21; 6. 31—27, (Thans geldt 3126 als scherper, al ls de tekst zet niet bepaald fout.) 6. 1420: 7. 3731, 27; (En niet 20—25? wegens stuk verlies door 27—22, enz. Ook toen was de ze openingsval dus reeds bekend.) 8. 30— 25. 21—26 9 25X14. 26 x 37; (Beter is 9X 20; om Wit tot een verklaring te dwingen. Zwart wil blijkbaar de symetrie hand haven). 10. 42x31, 9X20; 11. 4742, 4—9; 12. 41—37, 10—14; 13. 31—26. (Een ln on bruik geraakte variant. Tegenwoordig wordt vervolgd met 13. 4641. 510; 14. 27—21. 16 X 27: 15 31x22. 18x27; 16. 32x21, 23x32; 17. 37X28. enz. met interessant spel.) 13. 510; (De voor de handlig gende voortzetting 13. 11—17; faalt door 14 35—30, 24 X35; 15. 33—29 23 x 34: 16. 39 X 30. 35 x24; 17 27—22, 18 X 27: 18. 32 x21, 16 X 27: 19 28—23, 19 x 28 20. 37—32, enz. en Wit wint. Een diepe combinatie die een goede kijk geeft op de kracht van de toenmalige meesters.) 14. 3731, 12—17; 15. 4641. (De ruil 3530. 3329 2721. enz. had tot belangwekkend spel kunnen leiden.) 15. 7—12; 16. 41—37, 17—21; (Nu is een duidelijk stijlverschil te constate ren met de huidige meesters. Geen hun ner zou zich met deze vereenvoudiging hebben tevreden gesteld.) 17. 26x17, 12x 21; 18. 3126. (Natuurlijk.) 2025: 19. 26X 17. 11X31; 20. 36 X 27, 14—20 21. 40—34. 24 —30; 22. 35x24. 20X40; 23 45 x34, 10—14- 24. 4440, 14—20; 25. 40—35, 20—24; (En niet 1—7: wegens dam door 3429, 39 x30. 28—23 38—33. enz.) 26. 37—31. 1—7: 27 31—26. 7—12; 28. 34—30. 25 x34 29 39—30, 15—20; 30. 43—39, 20—25; 31. 48—43. 25 X 34: 32. 39X30. 9—14; 33. 30—25, 6—11: 34. 42— 37, 1117; 35. 3731!! (Niets nieuws on der de zon! Zelfs de Senegalezen kenden dit recept reeds!) 35. 17—22!! (De red dende ressource die Wit wellicht is ont gaan. Hij zou anders als 31e zet zeker 49— 43 hebben gespeeld.) 36. 28X17, 12X21; 37. 26X17. 23—28; 38. 32X12, 13—18; 39. 12x23. 19X48: 40. 35—30, 48x12; 41. 30X10, 12—29: 42. 27—21. 29X47; 43. 10—4, en de partij werd remise gegeven. Vijf en twintig jaar later kwam Wol douby naar Parijs, die sterker bleek dan zijn voorganger. Beiden verklaarden ech ter. dat ze in Dakar lang niet de sterkste spelers waren! Wat daarvan waar is? Het zou zeker interessant zijn. enkele van de ze spelers eens naar ons land te halen! VOOR PROBLEMISTEN Zwart: 5, 8, 11, 18, 19, 32, 36. Wit: 15, 20. 35, 39, 41/43. Wit speelt en wint. Oplossing: 1. 43—38, 32x 34 2. 20— 14, 36 X 38 3. 14X3, (dreigt 15—10, enz.) 510; 4. 15X4, (Nu dreigt er weer 317, enz.) 1116; (dus gedwongen) 5. 3530!! 34X25; 6. 4—15. 38—43; 7. 15—20. enz. en Wit wint. (Van onze correspondent te Londen) QE ZATERDAG aangekondigde ver loving van Prins Georg van Dene marken, aas. militaire attaché aan de Deense ambassade te Londen, met Lady Anson, een nicht van Koningin Eilzabeth, heeft een einde gemaakt aan de romantische geruchten over hem en Prinses Margaret. Twee jaar geleden werd de Prins naar z(jn Loo- dense post uitgezonden, naar ge mompeld werd op z(jn eigen verzoek, nadat h(j Prinses Va'E»ret ontmoet had b(J het huweiyk van Prinses Eil zabeth. Hoe het ook zjj, z(jn verloving is weer een gemis In de ry van con sorten van de levenslustige Margaret. Enige maanden geleden werd haar uitgaanskringetje verstoken van het gezelschap van de populaire Peter Ward, de zoon van de Graaf van Dud- ley, daar papa Dudley volgens het nof al te bevriend was met de verma ledijde Hertog van Windsor. Kort daarop raakte de jonge Lord Blan- ford in ongenade. Hoewel deze vry- wel onafscheidelijk aan Margaret'a zyde was tydens alle danspartijen van verleden winter, kreeg hij kort geleden zijn congé van het hof, toen zijn papa, de vermaarde Hertog van Marlborough onlangs plotseling aan kondigde, dat hij de hoge belastingen van Cripps niet langer kon opbren gen en nu elke Zondagmiddag voor een daalder zijn kasteel laat bezich tigen De nieuwste aanwinst van Prinses Margaret's convooivloot is de jonge graaf vsui Dalkeith, die haar verleden week naar de Ascot-rennen mocht begeleiden. De Prinses wordt in Au gustus 20 jaar en naar verwacht wordt zal zij zich in het komende jaar verloven. Wie het zijn zal? Dalkeith. of de graaf van Westmcyland, Tom Egerton of een „onbekende?" Mar garet is diplomatiek genoeg om zich steeds met een hele schare gegadig den te omringen en heeft een nieuwe trouwe bondgenote in haar onafschei delijke vriendin Sharman Douglas, de blonde dochter van de Amerikaan se ambassadeur, met wie zy af en toe op strategische momenten van part ners verwisselt. De jonge Graaf van Dalkeith maakt in de ogen van het hof ongetwijfeld een goede beurt. Niet alleen stamt hij uit een zeer oud Schots geslacht, welks kasteel tot dusverre nog niet ter bezichtiging ge opend is, maar bovendien is hij een petekind van de oude Queen Mary, terwyi zijn tante getrouwd -is met de Hertog van Gloucester, de broer van de Koning. Ondanks dit alles is het hof er zich van bewust, dat Prin ses Margaret echter een even sterke wil heeft als haar oom, de Hertog van Windsor gCOTLAND YARD is thans halver wege de oplossing van een reeks mysterieuze Londense inbraken, waar bij in de afgelopen paar maanden voor enkele duizenden ponden aan juwe len en bont zijn buitgemaakt. Dank zij de tip van een taxichauffeur is de Yard nu op de hoogte van de nieuwste techniek van het gilde, dat dingen vindt die niet verloren zijn. Men tast echter nog in het duister omtrent de identiteit van de gentleman-dief, van wie alleen bekend is. dat hij „werkt" in berispelijke avondkleding. Zyn techniek was eenvoudig en een aantal taxi-chauffeurs hebben er te Toen hy in 1909 stierf, hebben slechts weinige Belgen hun koning betreurd. Tot op zyn sterfbed hadden hem smaad en haat achtervolgd. In zyn laatste dagen zei Leopold II eens tegen minister Schollaert; „Eén ding heb ik nooit gezocht: populariteit. Want die is gelyk de golven der zee. Ze komen opzetten, maar neven weer af. Populariteit is minder waard dan hun schuim!" Populair is Koning Leopold II tydens zyn leven inderdaad nooit geweest. Integendeel. Volk en volksvertegenwoordigers hebben hem altijd gecritiseerd en afgebroken, hem aangevallen, dikwyis op de grofste manier, zowel om zyn openbare handelingen als om zyn particuliere leven. Leopold II is zijn weg gegaan met een souvereine minachting voor de pu blieke opinie. De constitiutie beperkte zyn koninklijke bevoegdheden en liet zyn ontembare energie geen speelruim te. Maar hij vond een uitweg: Belgie's economische expansie. Aan zijn door zettingsvermogen dankt het land zijn overzees ryk en was het by 's konings dood plotseling vierde koloniale mo gendheid. Het heeft echter tot 1908 moeten du ren, tot het jaar vóór Leopolds dood, eer Belgie de Congo uit 's Konings handen aanvaardde. Maar zelfs toen stonden er in de Kamer tegenover 83 voorstanders nog 54 tegenstanders! Op dat moment woonden er nog geen 3000 blanken in de Congo. A AN deze betrekkelijk recente geschie- denis wordt geregeld herinnerd. Kort zichtigheid toen, wordt nu erkend. Dankbaarheid jegens Leopold II, je gens dappere ontdekkingsreizigers en soldaten, zendelingen en bestuursamb tenaren, allen pioniers, wordt uitge sproken, zodra en tak van werkzaam heid in de Congo aan 'n jubileum toe is. Twee jaar geleden is met grote feeste lijkheid de bouw van de 400 km. lan ge spoorweg van Matadi naar Leopold- stad herdacht, waaraan tot 1898 acht jaar onder de allermoeilykste omstan digheden was gewerkt. Nu herdenkt men bet vijftigjarig bestaan van de Bij zondere Commissie voor Katanga, de C.S.K., zoals ze in de wandeling heet. Dat is een merkwaardig stukje kolo niale geschiedenis op zichzelf. Paul le Marinel was in 1890 langs de Kasai ge trokken en had de hoogvlakten bereikt, die nu naar het stamhoofd Katanga heten. Dat viel juist in de tijd dat Cecil Hhodes, de „Napoleon van de Kaap", die gebieden wilde opeisen tot verwezenlyking van zijn droom: een Engels Afrika van Kairo tot aan de Kaap. Om de Engelsen voor te zijn, werd een jaar later de Compagnie du Katanga opgericht, die daar in het Zuid-Oosten, midden in Afrika, in een gebied dat zestien maal zo groot is als Belgie, een ontzaglijke taak kreeg toegewezen: exploratie, exploitatie, be zetting. In die „staat" in de Congostaat ontbraken de verbindingswegen, lag men maanden en maanden reizen van de kust af. Nu wordt de hoogvlakte met zyn gunstige klimaat, met zyn mooie hoofdstad Elisabethstad, met welker bouw in 1911 werd begonnen en die een der mooiste steden van Afri ka is, van de kust in enkele uren per vliegtuig bereikt, want de afstand is hemelsbreed een duizend myl. Maar als men daar vijftig jaar geleden een dok ter nodig had, moest die veertig dagen ver van de oevers van het Tanganyika- meer worden gehaald! De Compagnie du Katanga kon het niet aan. Gebrek aan middelen. Daarom hebben in 1900 de Compagie en de Con gostaat samen een lichaam gevormd, het nu dus vyftig jaar oude Comité Spécial, dat drager werd van bet over heidsgezag en exploitatie moest stimu leren. Er bevonden zich toen tien Bel gen! Thans heeft Elisabethstad, de hoofdplaats, een bevolking van 50.000 zielen en woont een talrijke Europese bevolking er in moderne villawijken. De C.S.K exploiteerde niet zelf. Zij zette de motor op gang en meteen op volle kracht; zij lokte particulier ini tiatief aan, gaf grond uit voor exploi tatie aan de oppervlakte en in de bodem. Zij bevorderde kolonisatie en voerde een bevolkingspolitiek door het land gezond te maken. Katanga is nu een van de rijkste gebieden van Belgie's overzees bezit. Vele takken van land bouw worden er beoefend door blan ken en zwarten, er is een zeer om vangrijke veeteelt. De ontdekkingsrei zigers en de eerste geologen onder hen nóemden Katanga een „geologisch schandaal", want het land is fantastisch ryk aan delfstoffen. Vooral aan koper, steenkool en zilver. Maar op het lystje komen verder voor: goud, cassiteriet, tantalocolumbiet, tin, cobalt, zink cad mium, lood, mangaan. Voor de beurs man is Katanga de „Union Minière du Haut Katanga". Voor vele Belgen, in dividueel, is het een land, waar ver wanten heentrekken in steeds toene mend getal, technici en landbouwers, ambtenaren en doktoren en hoevele on- baatzuchtigen heeft Vlaanderen er al niet zien heengaan in dienst van de missie! Tydens baggerwerkzaamheden, die voor de verbreding van het Noordzee kanaal worden uitgevoerd ter hoogte van de Velser spoorbrug, werd gisteren een vliegtuigbom opgehaald, die voor het rooster in de stortgoot van de bag germolen bleef liggen. Waarschynlyk is deze bom van En gelse afkomst, in de bezettingstijd zyn op die hoogte enige soortgelyke bom men in het kanaal terecht gekomen. Het baggerwerk werd onmiddeliyk ge staakt en de mynenopruimingsdienst werd gewaarschuwd. Nadat de bom was gedemonteerd, konden de werk zaamheden, na ongeveer twee uur on derbreking worden voortgezet Onwetendheid Onoplettendheid Onvoor^ht.gheid Onwellevendheid goeder trouw aan meegewerkt. Per taxi reed de man 's avonds naar het huis zyner keuze, om by de voordeur te ontdekken, dat hy zyn „sleutel" vergeten had. Hy verzocht de chauf feur dan om even de stoep op te rij den, bovenop zyn hoge, vierkante Londense taxi tr gaan staan, door een raam op de eerste verdieping te kruipen en even de voordeur voor hem open te doen. Voor deze welwillende hulp gaf hy de chauffeur dan altyd een keurige fooi van een pond ster ling (f 10.—). §CHUMANPLAN of geen Schuman- plan, Nlna, de Hertogin van Ha- milton heeft dit het juiste tydstlp ge acht om de eerste Engelse kraamkli niek voor katten te openen. Zy heeft er 40, voornameiyk zwerfsters, onder gebracht op haar domein te Feme House in Shaftesbury. Daar zy geen vergunning kreeg om er een ni»uw gebouw voor op te richten, heeft zy een oud crlketpaviljoen laten ombou wen. Het is met prikkeldraad omras terd tegen indringers en is Centraal verwarmd. Elke kraamkat heeft een zacht groen kamertje en een ledikant met groene kussens. Driemaal per dag brengt een groen geüniformeerde staf schotels melk en bordjes gehakt paardenvlees rond. Men denke voor al niet, dat de Hertogin, die voorzit ster is van de Engelese Dierenbe scherming en haar lievelingen elke dag bezoekt, alleen een zwak voor katten heeft. Zy heeft ook nog 50 lie ve honden en 14 paarden. j-jET ENGELSE ministerie van Be voorrading heeft nog steeds geen opvolger kunnen vinden voor de va cante atoombaan van Klaus Fuchs, de geleerde die 14 jaar „zit" wegens zyn spionnage voor Rusland. Een aantal andere atoomgeleerden, die men verzocht had de post over te ne men, hebben er allen voor bedankt. De reden is, dat bedoelde baan, die van chef-hoofdgeleerde van de atoom laboratoria te Harwell, slechts 1800 pond sterling 18.000.per jaar be taalt, terwijl atoomgeleerden van dat kaliber thans minstens 2500 pond per jaar verdienen (ƒ25.000.Aan Fuchs, die inmiddels postzakken zit ye borduren in de Londense Worm- wood Scrubbs gevangenis, is nu toe gestaan om achter de tralies verder te studeren in de atoomwetenschap pen en zyn bevindingen zullen op de duur vermoedelyk in Harwell onder zocht en gebruikt worden. jy^AANDAG is voor het eerst door de K.L-M. overgevlogen vaatje Hol landse Nieuwe aangeboden aan de Lord Mayor van Londen. De harin gen. die een geschenk waren van de Nederlandse rederyen, werden be- hooriyk geschaperoneerd door een kruik oude klare en het gehele stil leven werd voorzichtig ln de burge- meesteriyke handen geplaatst door een ln het Volendams opgetuigd meis- ke. Tegelijkertijd zijn er „eerste" ha ringen een ongekend genot in En geland aangeboden aan de burger vaders van Manchester en Glasgow. Zullen deze verleideiyk uitgegooide visjes het schuwe Albion dan eindelijk naar Europa doen happen? Wy hopen slechts, dat het Labour geen aanlei ding geeft tot de publicatie van een nieuw isolationistisch pamflet, dit maal gebaseerd op West-Europese kannibalisme. Of erger, tot het zenden van een retaliatie-geschenk. in de vorm van een feesteiyk Brits bevro- ren-vlees-rantsoen. aan burgemeester d'Ailly! OP HETERDAAD BETRAPT Adrianus B. uit Zijpe werd gisteren door de politierechter te Alkmaar con form de eis veroordeeld tot twintig gulden of twaalf dagen omdat hy een wagen vol zand had weggenomen ten nadele van het Staatsbosbeheer. Ver dachte was met de kar precies in de armen gelopen van de politie. En toen liet het prqces-verbaal niet lang op zich wachten. FEEST OP DE VERJAARDAG VAN DE PRINS De Vereniging voor Volksleesten en Texels Folklore zal Donderdag ter gele genheid ven de verjaardag van Prins Bernhsrd kinderfeesten houden op de Groeneplaats te Den Burg, 's avonds ge volgd door wedstrijden voor ouderen. Bovendien vindt Zaterdag een zeepkis tenrace plaats vanaf de Hogeberg. UIT HET ZAKENLEVEN. Het handelsregister vermeldde de volgende wyziging: G. J. Egers, Den Helder, Visstraat 8587. Groothandel en export van vis, rokerij en drogery. Uitgetreden eige naar: G. J. Egers door overlijden. Nieuwe eigenaan wed. 8. EgersBoon. O. O, O, O. dat kan niet langer zo! Wie loopt of rijdt met de vier O's, Die loopt de grootste risico's..., GRIJP NOG VANDAAG DIE VIER O'S BIJ DE KRAAG'. Gedeputeerden delen aan Prov. Staten mede. dat z(J onlangs aan de Stichting „Waterleiding Zuid-Eierland" toestem ming hebben verleend, in afwachting van de mogelijkheid om het eiland Texel van wege de Provincie van leidingwater te voorzien, om de watervoorzieningsinstal- latie van het kamp „De Vlijt" te mogen exploiteren, voorlopig tot en met 31 De cember 1953. Het aantal aansluitingen zal en hoogste 35 mogen bedragen. De koop prijs van de installatie bedraagt 5000. Aalsdijk. R'dam—New York, pass. 25-8 Llzard. Aardijk, 24 van Vera Cruz naar Tampico. Alamak, R'dam—Basrah, pass. 25-6 Straat Messiua. Alchiba, R'dam Porto Alegro, 24-6 van Florianapolis naar Rio Grandea. Aldemarin, 24-6 van Chit- tagong naar Aden. Amsteldiep, R'dam Bombay, pass. 25-6 Straat Messina naar Port Said. Annenkerk, BrisbaneRot terdam. 25-6 te Port Said. Arendskerk. BrisbaneR'dam. 26-6 van Sydney naar New Castle (NSW). Ariadne. 26-6 van Rotterdam naar Algiers. Beverwijk. Bo- na—Hamburg, pass. 23-6 Finisterre. Blijdendijk, KarachlR'dam, pass. 25-6 Kaap Razo. Bonaire, A'dam—Demerara. 25-6 van Trinidad. Borneo, Djakarta— A'dam, 25-6 te Liverpool. Breda, Cura- gao—Antwerpen, 24-6 te Antwerpen. Caltex Pernis (t), RastanuraR'dam, 26-6 te Suez. Cottica, A'damWest-Indie, 24-6 van Dover naar Madeira. Delfsha- ven, Bahia BlancaR'dam, pass. 24-6 Las Palmas. Friesland, DjakartaR'dam. 25-6 te Suez. Gaasterkerk, Mombassa— A'dam. pass. 24-6 Gibraltar naar Antwer pen. Grootekerk, A'dam—Z.Afrika, 24-6 te Walvisbaai. Johan van Oldenbarne- velt. 25-6 te Kaapstad van Aden. Keile- haven, A'damLandana, pass. 24-6 Kaap Verde: Kota Gede, 25-6 te R'dam van La gos. Larenberg. HuelvaA'dam, pass. 24-6 Kaap St. Vincent. Lemsterkerx, KhorramsharR'dam, 25-6 van Barcelona naar Antwerpen. Lindekerk, A'dam— Perzische Golf, 25-6 van Muscat naar Du- bai. Loppersum. 24-6 van Napels naar Safi. Lutterkerk, RotterdamCalcutta 24-6 te Bombay. Maasland, A'dam Buenos Aires. 24-6 van Las Palmas naar Montevideo. Manoeran, 26-6 van Dur- ban naar Lorenzo Marquez. Marisa (t), 24-6 van Bombay naar Miri. Meerkerk, JapanR'dam, pass. 25-6 Gibraltar naar Antwerpen. Mentor, 25-6 van Alexan- drie te Malta. Midas 25-6 te R'dam van Hatfa. Mltra (t), 25-6 van Balki Papan naar Adelaide. Modjokerto, 24-6 van Rot- 25-6 te Plymouth van Dakar. 26-6 verw. te Le Hêvre. Noordam, 24-6 van R'dam naar New-York. Oranje, DjakartaA' dam. pass. 25-6 Kaap St. Vincent. Ovu- la (t), 25-6 van Calcutta naar Pladju. Parkhaven. R'dam—Buenos Aires, 25-6 van Santos naar Rio Grande. Rempang, 25-6 van Makassar naar Djakarta. Rotti. 24-6 van Djakarta naar Belawan. Sala- wati. New York—Java, 25-6 van Djeddah naar Aden. Samarinda. 25-6 van Singa pore naar Manilla. Saparoea, A'dam West-Afrika, 25-6 te Dakar. Schie, 25-6 te Houston van Tampico. Schiedljk. 25-6 te Houston van New Orleans. Stad Breda, A'damMombassa, 24-6 van Suez naar Port Sudan. Stentor, 24-6 van R' dam naar Malta. Sunetta (t), R'dam— Tel Avlv, pass. 24-6 Malta. Tjidadane. 25-6 van Singapore naar Mauritius. Stad Haarlem, 24-6 van Emden naar Nar- vik.Tosari, R'damDjakarta, 25-6 van Alexandrie naar Port Said. Van 't Hol'f, 25-6 te R dam van Dubjln. Waterman, R'dam—Djakarta, pass. 25-6 Finisterre. Westerman, 24-6 van New York naar R' dam. Wieldrecht (t) 25-6 te Lorenzo Marquez. Woensdrecht (t.), Menaal Ah- madi—Heysam, pass. 25-6 Gibraltar. Zij penberg, 24-6 van Spezia naar Huelva. Alhena. Buenos AiresR'dam, 22-6 te Bahia. Amstelland, SantosA'dam, 25-6 te Bahia. Amstelveen, 25-6 te A'dam van Galveston. Andijk, R'dam—Havan na. pass. 24-6 Bischoprock. Duivendijk, 25-6 van San Francisco naar Los Angeles. Gouwe. 25-6 te Hamina van Zaandam. Kertosone, R'damMarseilleHaipong, pass. 25-6, 5 uur, Quessant. Kllpfontein, 23-6 van East Londen naar Porte Eliza- beth. Lawak, Calcutta—Vancouver, 22-6 te Seattle. Leerdam, 24-6 van Norfolk te New-York. Lissekerk, 25-6 van A dam naar Perzische Golf. Loenerkerk, 23-6 van Cochin te Bombay. Marken, ColomboDuinkerken, pass. 25-6, 12 uur. Gibraltar. Noordam, R'dam—New-York. pass. 25-6 SclUy. Prins Johan Willem Friso, R'damMontreal (28-6 verw.). Prins Willem IV, MontrealBremen, pass. 24-6 Belle Isle. Radja. Portland—Dur- ban. 23-6 ts East Londen. Roepat, A' dam—Indonesië 22-6 te Aden. Salatiga, 23-6 te Bombay van Karachi. Sarangan. 23-6 te New-York van Djakarta. Schie- dijk, 25-6^ van Houston nMar Galveston Tamo, R'damBuenos Aires, pass. 25-8 Fernandon Oronha. Tjikampek, Buenos AiresYokohama. 21-6 te Singapore. Waterland. 23-6 te Buenos Aires van A dam. Weltevreden, R'damDjakarta, 25-6 6.30 uur te Genua. Willem Ruys, DjakartaR'dam. pass. 26-6, 1 uur, Kaap Bon. Zaan, 25-6 van A'dam te Wismar. Amstelkerk, 25-6 van Lagos naar Tako- r*ói. Annenkerk, Br AbaneR'dam. 26- 6 te New Castle (Nsw). Balik, 24-6 van New-York naar Post Said. Java, Su- rabaja—A'dam, pass. 26-6 Gibraltar. Lissekerk, A'dam—Perz. Golf. pass. 26-6 Beachy Head. Melampua. 23-6 te New- York van Makassar. Oranje, Djakarta— A'dam, 28-6 om 9 uur verw., direct ont schepen. Sloterdijk, DjakartaNew York, pass.. 26-6 Malta. Stad Schiedam, 26-6 van Lagos naar Port Gentll. Zij penberg, SpezziaHuelva, pass 26-8 Ma- jerca.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 5