Aanvankelijk werd men in Assen
niet voor „vol aangezien
rr- er
rjrr 7 rs
LONDENSE
Belgische Congo - land van belofte
Onze Damrubriek
Batig saldo 2 cent ffde"kwaardig® Zaterdag 13 Juli 1925
Mannen van de
Dutch T T
Dutch T.T.
Grepen uii de
historie
TRIBUNE
Een Koningsdroom werd werkelijkheid
DE BOUWER, of: de Miskende zo noemt men thans Koning Leopold n.
Ontwikkeling kwam slechts
moeilijk op gang
Vliegtuigbom opgehaald bij
Velser spoorbrug
GR/JP NOG VANDAAG
D/E V/EP O's B/J DE KRAAG
Zijpe
Texel
Waterleiding Zuid-Eierland
Scheepvaartberichten
1925: Renner leende een broek van Grolloër ingezetene
h00fdttad Mot^ub Jissen en Om-
enkei ovrilt a 7 7 vtrmoeA™- d« deze club, die zich in geen
entte i opzicht v dn de andere hii de K w \r v i
znrotn Wrdtn in «rote plan „en bl
vtstere'voL pionnen d,e iongzamerhend
in Nadert an"amen 671 ten ,lotte '««Weerden in de eeree u-egrece, die
SMo^LTie"WOTien "ehouien, n.l. op het circuit Rolde-Borger-
Schoonloo Rolde, dat een lengte had van ruim 2S kilometer.
e start, want keurmeester Willem
Onverwoestbaar is het optimisme ge- ™"ee™an (later kreeg hy de bijnaam
weest van de eerste organisatoren, van Assen") was onverbiddeliyk
want de kas van de penningmeester, ln hat beschermen van de renners re
de heer H. Mulder (hy voert ook nu ?fn eigen onverschilligheid
nog steeds een solied finantieel beleid 0111 Precies half drie viel de startvüz
bij de TT) had in kas het minieme ^oor de 250 cc klasse (zegge en schriive
bedrag van 2 y, cent. De onkosten 2 r""1"*1 "i;*
DFNSDAG 27 JUNI 1950
worden gemaakt, want hoe eenvou
dig de opzet van de races in dit jaar
ook was, onkosten dienen er nu een
maal gemaakt te worden.
En dan dat circuit! Eerst een rech
te grindweg tussen Rolde en Borger,
vervolgens een zandweg van ruim 3
km! met diepe wagensporen, dan één
km grindweg naar Schoonloo en ten
slotte een prachtig hobbelende straat
weg via Grolloo naar Rolde. Boven
dien waren de straat- en grindgedeel-
ten hoogtens 3 meter breed, terwijl het
gehele circuit nogal wat stoffig aan
deed. Toch kon dit circuit genade vin
den in de ogen van de KNMV-officals
Willem Breeman en Maarten Flinter-
man die, toen ze het circuit kwamen
keuren een motor leenden van de
heer H. Dieters en vervolgens langs de
uitgezette baan gingen racen. Alles
ging goed tot het zandgedeelte. Brae-
man reed voorop en Flinterman kon
dit niet al te goed zetten zodat hy
trachtte te passeren, hetgeen Ome Wil
lem weer trachtte te verhinderen. Kort
en goed, de racende officals raakten
met de sturen in elkaar, ze kwamen
beiden met de neus in het zand terecht
doch ze waren zo enthousiast dat de
toestemming afkwam.... op voorwaar
de dat de renners elkaar op het zand
gedeelte niet mochten passeren.
De training deed reeds letteriijk zo
wel als figuurlijk wolken stof opdwar-
reien in 't stille Drentse landschap en
er werd natuurlijk al dadelijk geschre
ven en gesproken over dolzinnig
gedoe", „zonderlinge experimenten" en
„malligheden", maar men zette door
en inmiddels naderde de grote dag met
rasse schreden. Slechts enkele Neder
landers beschikten over enige ervaring
in wegraces terwijl ook de machines
die de renners over het algemeen had
den, voor wegraces „pet" waren.
Slechts enkele bevoorrechten beschfk-
ten over pittige kopkleppers, de mees
ten moesten zich behelpen met zij
kleppers, maar de animo leed er niet
onder.
27 RENNERS AAN DE START
Slechts 27 renners verschenen op Jie
Een kwart eeuw geleden kwam
een aantal Assenaren bijeen, stuk
voor stuk enthousiaste motorrij
ders. Ze liepen met daverende
plannen rond, want ze hadden
grote toerritten gemaakt, ze wa
ren in andere landen geweest en
tijdens die buitenlandse reizen
hadden ze iets gezien op motor-
gebied, waardoor ze overliepen
van enthousiasme. In Nederland
had men er nog slechts van ge
lezen en wist men niet precies
wat het was: motorsnelheidswed
strijden op de weg.
...De Assenaren, vijf in getal, n.l.
de heren Kramer, Dieters, Mul
der, Baakman en Hof (de heren
Baakman en Hof zijn helaas over
leden) hebben met jeugdig
enthousiasme besprekingen ge
voerd, plannen gemaakt die soms
onuitvoerbaar leken, maar het
idee liet hen niet meer los: Ook
Nederland moest motorsnelheids
wedstrijden op de weg hebben.
Ze hebben doorgezet, ze hebben
enorme bergen werk verzet, ze
hebben zich door niets en door
niemand laten weerhouden en
ze hebben het voor elkaar gekre
gen. Engeland had zijn T.T.-races,
andere landen hun Grands Prix.
Nederland kreeg zijn „Dutch
TT"
De races zijn gegroeid, enorm
gegroeid zelfs, ze kregen wereld
vermaardheid. Vyf en twintig
jaren geleden werd het initiatief
genomen, zodat we dus voor een
jubileum staan en daarom zullen
we de ontwikkelingsgang van de
Dutch T.T. hier nog eens in grote
trekken nagaan. De geschiedenis
van deze races is ryk, zó ryk,
dat we ons hebben moeten beper
ken tot „grepen", die we in een
aantal artikelen hebben verwerkt.
We willen hiermede huldigen de
heren Kramer,' Dieters en Mul
der, posthuum huldigen wijlen de
heren Baakman en Hof en voorts
huldigen al diegenen, die gedu
rende de afgelopen kwart eeuw
hun beste krachten hebben ge
geven aan de opbouw van de
Dutch T.T., de races die voor
Assen, voor Drenthe, voor ge
heel Nederland van zo grote
betekenis waren en nog steeds
zyn.
9 en scnryve
*Yi veni. ue onkosten T renners), vyf minuten later stoven
moesten dus allemaal „op rekening" de 13 renners in de 350 cc klasse wea
Wnrrtpn cremgalrf -nrewM* U.. en nnir urnor 1.1 P
en nog weer minuten later brulden de
12 zware kanonnen in de richting Bor-
De eerste wegwedstrijden voor
motoren op de weg hadden een aan
vang genomen
Tevoren waren de racers toegespro
ken door de heer J. Kramer die i-n
De roep op de renners deed niet te veel
risico te nemen daar hierdoor net
voortbestaan der races in gevaar
kunnen worden gebracht, en door de
toenmalige Commissaris der Koningin
in Drenthe, mr. J. T. Linthorst Homar,,
die steeds met hart en ziel achter de
organisatoren heeft gestaan.
De 250 cc klasse bereikte een gemid
delde snelheid van 67.3 km per uur
en werd gewonnen door Arie Wuring
op BSA, de 350 cc door Hajo Bieze op
New Imperial (gemiddelde snelheid 22
km) en hoewel het er eerst op leek ,iat
Bertus van Hamersveld in de 500 cc
met de eer zou gaan strijken, begon hij
reeds in de eerste race met zijn spreek
woordelijk geworden pech, want een
gebroken klepveer verhinderde hem op
topsnelheid te draaien. Piet van Wijn
gaarden, men had toen nog nimmer
van hem gehoord, werd toen eerste
met een gemiddeld snelheid van 914
km. Bertus had evenwel de snelste
ronde gemaakt n.l. 100 km.
Vermelding verdient nog de rijder
die onder nummer 21 reed en die i.n
Grolloo zó snel de bocht wilde nemen
dat hij een slipper maakte, die hem de
leren broek van 't lichaam scheurde.
Hy leende een burgerbroek van een
Grolloër ingezetene en sprong weer
op de motor zodat hy de race toch nog
kon uitryden.
De eerste races waren een eclatant
succes geweest, doch weinig kon men
vermoeden dat de races met 't aan-
vangssaldo van 2yt cent zouden uit
groeien tot een organisatie met een
omzet van f 200.000, welk bedrag mo
menteel telkenjare door de handen van
de penningmeester gaat.
^|U het „Damas"-toumooi tot het ver
leden behoort en we daarin speler» aan
het werk hebben gezien uit landen waar
tot dusverre alechts op het schaakbord
werd gedamd (Italië en Engeland), zijn
we ons onwillekeurig gaan afvragen, hoe
toch de ontwikkelingslijn moet zijn ge
weest van het dammen op de 100 velden.
Een antwoord hebben we echter niet ge
vonden
In Europa werd tot plm. 1900 alleen ln
Frankrijk en Nederland ons spel beoe
fend. Daar staat echter tegenover, dat
ons spel in sommige delen van Afrika al
héél lang gespeeld wordt.
Het merkwaardigste is wel dat in Se
negal ons spel bh de inlandse bevolking
héél populair is en er altijd zéér sterke
pelers zijn geweest. Hoe het daar is ge
komen? Niemand weet hetl En toch ls
Woldouby ln .1920 kampioen van Parijs
geworden, terwijl ztln landgenoot, Ahma-
dou Kandie. reeds met succes in 1894 aan
een tournooi in Parijs deel 'nam.
Dat deze Senegalezen Inderdaad sterke
spelers waren bewijst de hieronder vol
gende partij:
Uit de oude doos
Partij, gespeeld door Ahmadou Kandie
(Senegal) wit, en zwart A. Leclercq (Fr.)
in het internationale tournooi van l-artje
in 1894.
1. 33—28, 2. 18—23 2. 39—33, 12—18; (Het
kwam in die tijd vrijwel niet voor dat
men een andere opening speelde. Echter,
ook thans behoort hij nog tot de meest
gespeelde.) 3. 44—39. 7—12 4 5044. 20—
24; 5. 34—30. 17—21; 6. 31—27, (Thans
geldt 3126 als scherper, al ls de tekst
zet niet bepaald fout.) 6. 1420: 7.
3731, 27; (En niet 20—25? wegens stuk
verlies door 27—22, enz. Ook toen was de
ze openingsval dus reeds bekend.) 8. 30—
25. 21—26 9 25X14. 26 x 37; (Beter is 9X
20; om Wit tot een verklaring te dwingen.
Zwart wil blijkbaar de symetrie hand
haven). 10. 42x31, 9X20; 11. 4742, 4—9;
12. 41—37, 10—14; 13. 31—26. (Een ln on
bruik geraakte variant. Tegenwoordig
wordt vervolgd met 13. 4641. 510; 14.
27—21. 16 X 27: 15 31x22. 18x27; 16. 32x21,
23x32; 17. 37X28. enz. met interessant
spel.) 13. 510; (De voor de handlig
gende voortzetting 13. 11—17; faalt door
14 35—30, 24 X35; 15. 33—29 23 x 34: 16.
39 X 30. 35 x24; 17 27—22, 18 X 27: 18. 32 x21,
16 X 27: 19 28—23, 19 x 28 20. 37—32, enz.
en Wit wint. Een diepe combinatie die
een goede kijk geeft op de kracht van de
toenmalige meesters.) 14. 3731, 12—17;
15. 4641. (De ruil 3530. 3329 2721.
enz. had tot belangwekkend spel kunnen
leiden.) 15. 7—12; 16. 41—37, 17—21; (Nu
is een duidelijk stijlverschil te constate
ren met de huidige meesters. Geen hun
ner zou zich met deze vereenvoudiging
hebben tevreden gesteld.) 17. 26x17, 12x
21; 18. 3126. (Natuurlijk.) 2025: 19. 26X
17. 11X31; 20. 36 X 27, 14—20 21. 40—34. 24
—30; 22. 35x24. 20X40; 23 45 x34, 10—14-
24. 4440, 14—20; 25. 40—35, 20—24; (En
niet 1—7: wegens dam door 3429, 39 x30.
28—23 38—33. enz.) 26. 37—31. 1—7: 27
31—26. 7—12; 28. 34—30. 25 x34 29 39—30,
15—20; 30. 43—39, 20—25; 31. 48—43. 25 X 34:
32. 39X30. 9—14; 33. 30—25, 6—11: 34. 42—
37, 1117; 35. 3731!! (Niets nieuws on
der de zon! Zelfs de Senegalezen kenden
dit recept reeds!) 35. 17—22!! (De red
dende ressource die Wit wellicht is ont
gaan. Hij zou anders als 31e zet zeker 49—
43 hebben gespeeld.) 36. 28X17, 12X21; 37.
26X17. 23—28; 38. 32X12, 13—18; 39. 12x23.
19X48: 40. 35—30, 48x12; 41. 30X10, 12—29:
42. 27—21. 29X47; 43. 10—4, en de partij
werd remise gegeven.
Vijf en twintig jaar later kwam Wol
douby naar Parijs, die sterker bleek dan
zijn voorganger. Beiden verklaarden ech
ter. dat ze in Dakar lang niet de sterkste
spelers waren! Wat daarvan waar is? Het
zou zeker interessant zijn. enkele van de
ze spelers eens naar ons land te halen!
VOOR PROBLEMISTEN
Zwart: 5, 8, 11, 18, 19, 32, 36.
Wit: 15, 20. 35, 39, 41/43.
Wit speelt en wint.
Oplossing: 1. 43—38, 32x 34 2. 20—
14, 36 X 38 3. 14X3, (dreigt 15—10, enz.)
510; 4. 15X4, (Nu dreigt er weer 317,
enz.) 1116; (dus gedwongen) 5. 3530!!
34X25; 6. 4—15. 38—43; 7. 15—20. enz. en
Wit wint.
(Van onze correspondent te Londen)
QE ZATERDAG aangekondigde ver
loving van Prins Georg van Dene
marken, aas. militaire attaché aan de
Deense ambassade te Londen, met
Lady Anson, een nicht van Koningin
Eilzabeth, heeft een einde gemaakt
aan de romantische geruchten over
hem en Prinses Margaret. Twee jaar
geleden werd de Prins naar z(jn Loo-
dense post uitgezonden, naar ge
mompeld werd op z(jn eigen verzoek,
nadat h(j Prinses Va'E»ret ontmoet
had b(J het huweiyk van Prinses Eil
zabeth. Hoe het ook zjj, z(jn verloving
is weer een gemis In de ry van con
sorten van de levenslustige Margaret.
Enige maanden geleden werd haar
uitgaanskringetje verstoken van het
gezelschap van de populaire Peter
Ward, de zoon van de Graaf van Dud-
ley, daar papa Dudley volgens het nof
al te bevriend was met de verma
ledijde Hertog van Windsor. Kort
daarop raakte de jonge Lord Blan-
ford in ongenade. Hoewel deze vry-
wel onafscheidelijk aan Margaret'a
zyde was tydens alle danspartijen
van verleden winter, kreeg hij kort
geleden zijn congé van het hof, toen
zijn papa, de vermaarde Hertog van
Marlborough onlangs plotseling aan
kondigde, dat hij de hoge belastingen
van Cripps niet langer kon opbren
gen en nu elke Zondagmiddag voor
een daalder zijn kasteel laat bezich
tigen
De nieuwste aanwinst van Prinses
Margaret's convooivloot is de jonge
graaf vsui Dalkeith, die haar verleden
week naar de Ascot-rennen mocht
begeleiden. De Prinses wordt in Au
gustus 20 jaar en naar verwacht
wordt zal zij zich in het komende jaar
verloven. Wie het zijn zal? Dalkeith.
of de graaf van Westmcyland, Tom
Egerton of een „onbekende?" Mar
garet is diplomatiek genoeg om zich
steeds met een hele schare gegadig
den te omringen en heeft een nieuwe
trouwe bondgenote in haar onafschei
delijke vriendin Sharman Douglas,
de blonde dochter van de Amerikaan
se ambassadeur, met wie zy af en toe
op strategische momenten van part
ners verwisselt. De jonge Graaf van
Dalkeith maakt in de ogen van het
hof ongetwijfeld een goede beurt. Niet
alleen stamt hij uit een zeer oud
Schots geslacht, welks kasteel tot
dusverre nog niet ter bezichtiging ge
opend is, maar bovendien is hij een
petekind van de oude Queen Mary,
terwyi zijn tante getrouwd -is met
de Hertog van Gloucester, de broer
van de Koning. Ondanks dit alles is
het hof er zich van bewust, dat Prin
ses Margaret echter een even sterke
wil heeft als haar oom, de Hertog
van Windsor
gCOTLAND YARD is thans halver
wege de oplossing van een reeks
mysterieuze Londense inbraken, waar
bij in de afgelopen paar maanden voor
enkele duizenden ponden aan juwe
len en bont zijn buitgemaakt. Dank zij
de tip van een taxichauffeur is de
Yard nu op de hoogte van de nieuwste
techniek van het gilde, dat dingen
vindt die niet verloren zijn. Men tast
echter nog in het duister omtrent de
identiteit van de gentleman-dief, van
wie alleen bekend is. dat hij „werkt"
in berispelijke avondkleding.
Zyn techniek was eenvoudig en een
aantal taxi-chauffeurs hebben er te
Toen hy in 1909 stierf, hebben slechts weinige Belgen hun koning betreurd.
Tot op zyn sterfbed hadden hem smaad en haat achtervolgd. In zyn laatste dagen
zei Leopold II eens tegen minister Schollaert; „Eén ding heb ik nooit gezocht:
populariteit. Want die is gelyk de golven der zee. Ze komen opzetten, maar
neven weer af. Populariteit is minder waard dan hun schuim!" Populair is
Koning Leopold II tydens zyn leven inderdaad nooit geweest. Integendeel. Volk
en volksvertegenwoordigers hebben hem altijd gecritiseerd en afgebroken, hem
aangevallen, dikwyis op de grofste manier, zowel om zyn openbare handelingen
als om zyn particuliere leven.
Leopold II is zijn weg gegaan met
een souvereine minachting voor de pu
blieke opinie. De constitiutie beperkte
zyn koninklijke bevoegdheden en liet
zyn ontembare energie geen speelruim
te. Maar hij vond een uitweg: Belgie's
economische expansie. Aan zijn door
zettingsvermogen dankt het land zijn
overzees ryk en was het by 's konings
dood plotseling vierde koloniale mo
gendheid.
Het heeft echter tot 1908 moeten du
ren, tot het jaar vóór Leopolds dood,
eer Belgie de Congo uit 's Konings
handen aanvaardde. Maar zelfs toen
stonden er in de Kamer tegenover 83
voorstanders nog 54 tegenstanders! Op
dat moment woonden er nog geen 3000
blanken in de Congo.
A AN deze betrekkelijk recente geschie-
denis wordt geregeld herinnerd. Kort
zichtigheid toen, wordt nu erkend.
Dankbaarheid jegens Leopold II, je
gens dappere ontdekkingsreizigers en
soldaten, zendelingen en bestuursamb
tenaren, allen pioniers, wordt uitge
sproken, zodra en tak van werkzaam
heid in de Congo aan 'n jubileum toe is.
Twee jaar geleden is met grote feeste
lijkheid de bouw van de 400 km. lan
ge spoorweg van Matadi naar Leopold-
stad herdacht, waaraan tot 1898 acht
jaar onder de allermoeilykste omstan
digheden was gewerkt. Nu herdenkt
men bet vijftigjarig bestaan van de Bij
zondere Commissie voor Katanga, de
C.S.K., zoals ze in de wandeling heet.
Dat is een merkwaardig stukje kolo
niale geschiedenis op zichzelf. Paul le
Marinel was in 1890 langs de Kasai ge
trokken en had de hoogvlakten bereikt,
die nu naar het stamhoofd Katanga
heten. Dat viel juist in de tijd dat
Cecil Hhodes, de „Napoleon van de
Kaap", die gebieden wilde opeisen tot
verwezenlyking van zijn droom: een
Engels Afrika van Kairo tot aan de
Kaap. Om de Engelsen voor te zijn,
werd een jaar later de Compagnie du
Katanga opgericht, die daar in het
Zuid-Oosten, midden in Afrika, in een
gebied dat zestien maal zo groot is als
Belgie, een ontzaglijke taak kreeg
toegewezen: exploratie, exploitatie, be
zetting. In die „staat" in de Congostaat
ontbraken de verbindingswegen, lag
men maanden en maanden reizen van
de kust af. Nu wordt de hoogvlakte
met zyn gunstige klimaat, met zyn
mooie hoofdstad Elisabethstad, met
welker bouw in 1911 werd begonnen
en die een der mooiste steden van Afri
ka is, van de kust in enkele uren per
vliegtuig bereikt, want de afstand is
hemelsbreed een duizend myl. Maar als
men daar vijftig jaar geleden een dok
ter nodig had, moest die veertig dagen
ver van de oevers van het Tanganyika-
meer worden gehaald!
De Compagnie du Katanga kon het
niet aan. Gebrek aan middelen. Daarom
hebben in 1900 de Compagie en de Con
gostaat samen een lichaam gevormd,
het nu dus vyftig jaar oude Comité
Spécial, dat drager werd van bet over
heidsgezag en exploitatie moest stimu
leren. Er bevonden zich toen tien Bel
gen! Thans heeft Elisabethstad, de
hoofdplaats, een bevolking van 50.000
zielen en woont een talrijke Europese
bevolking er in moderne villawijken.
De C.S.K exploiteerde niet zelf. Zij
zette de motor op gang en meteen op
volle kracht; zij lokte particulier ini
tiatief aan, gaf grond uit voor exploi
tatie aan de oppervlakte en in de
bodem. Zij bevorderde kolonisatie en
voerde een bevolkingspolitiek door het
land gezond te maken. Katanga is nu
een van de rijkste gebieden van Belgie's
overzees bezit. Vele takken van land
bouw worden er beoefend door blan
ken en zwarten, er is een zeer om
vangrijke veeteelt. De ontdekkingsrei
zigers en de eerste geologen onder hen
nóemden Katanga een „geologisch
schandaal", want het land is fantastisch
ryk aan delfstoffen. Vooral aan koper,
steenkool en zilver. Maar op het lystje
komen verder voor: goud, cassiteriet,
tantalocolumbiet, tin, cobalt, zink cad
mium, lood, mangaan. Voor de beurs
man is Katanga de „Union Minière du
Haut Katanga". Voor vele Belgen, in
dividueel, is het een land, waar ver
wanten heentrekken in steeds toene
mend getal, technici en landbouwers,
ambtenaren en doktoren en hoevele on-
baatzuchtigen heeft Vlaanderen er al
niet zien heengaan in dienst van de
missie!
Tydens baggerwerkzaamheden, die
voor de verbreding van het Noordzee
kanaal worden uitgevoerd ter hoogte
van de Velser spoorbrug, werd gisteren
een vliegtuigbom opgehaald, die voor
het rooster in de stortgoot van de bag
germolen bleef liggen.
Waarschynlyk is deze bom van En
gelse afkomst, in de bezettingstijd zyn
op die hoogte enige soortgelyke bom
men in het kanaal terecht gekomen.
Het baggerwerk werd onmiddeliyk ge
staakt en de mynenopruimingsdienst
werd gewaarschuwd. Nadat de bom
was gedemonteerd, konden de werk
zaamheden, na ongeveer twee uur on
derbreking worden voortgezet
Onwetendheid Onoplettendheid Onvoor^ht.gheid Onwellevendheid
goeder trouw aan meegewerkt. Per
taxi reed de man 's avonds naar het
huis zyner keuze, om by de voordeur
te ontdekken, dat hy zyn „sleutel"
vergeten had. Hy verzocht de chauf
feur dan om even de stoep op te rij
den, bovenop zyn hoge, vierkante
Londense taxi tr gaan staan, door
een raam op de eerste verdieping te
kruipen en even de voordeur voor hem
open te doen. Voor deze welwillende
hulp gaf hy de chauffeur dan altyd
een keurige fooi van een pond ster
ling (f 10.—).
§CHUMANPLAN of geen Schuman-
plan, Nlna, de Hertogin van Ha-
milton heeft dit het juiste tydstlp ge
acht om de eerste Engelse kraamkli
niek voor katten te openen. Zy heeft
er 40, voornameiyk zwerfsters, onder
gebracht op haar domein te Feme
House in Shaftesbury. Daar zy geen
vergunning kreeg om er een ni»uw
gebouw voor op te richten, heeft zy
een oud crlketpaviljoen laten ombou
wen. Het is met prikkeldraad omras
terd tegen indringers en is Centraal
verwarmd.
Elke kraamkat heeft een zacht
groen kamertje en een ledikant met
groene kussens. Driemaal per dag
brengt een groen geüniformeerde
staf schotels melk en bordjes gehakt
paardenvlees rond. Men denke voor
al niet, dat de Hertogin, die voorzit
ster is van de Engelese Dierenbe
scherming en haar lievelingen elke
dag bezoekt, alleen een zwak voor
katten heeft. Zy heeft ook nog 50 lie
ve honden en 14 paarden.
j-jET ENGELSE ministerie van Be
voorrading heeft nog steeds geen
opvolger kunnen vinden voor de va
cante atoombaan van Klaus Fuchs, de
geleerde die 14 jaar „zit" wegens
zyn spionnage voor Rusland. Een
aantal andere atoomgeleerden, die
men verzocht had de post over te ne
men, hebben er allen voor bedankt.
De reden is, dat bedoelde baan, die
van chef-hoofdgeleerde van de atoom
laboratoria te Harwell, slechts 1800
pond sterling 18.000.per jaar be
taalt, terwijl atoomgeleerden van dat
kaliber thans minstens 2500 pond per
jaar verdienen (ƒ25.000.Aan
Fuchs, die inmiddels postzakken zit
ye borduren in de Londense Worm-
wood Scrubbs gevangenis, is nu toe
gestaan om achter de tralies verder
te studeren in de atoomwetenschap
pen en zyn bevindingen zullen op de
duur vermoedelyk in Harwell onder
zocht en gebruikt worden.
jy^AANDAG is voor het eerst door de
K.L-M. overgevlogen vaatje Hol
landse Nieuwe aangeboden aan de
Lord Mayor van Londen. De harin
gen. die een geschenk waren van de
Nederlandse rederyen, werden be-
hooriyk geschaperoneerd door een
kruik oude klare en het gehele stil
leven werd voorzichtig ln de burge-
meesteriyke handen geplaatst door
een ln het Volendams opgetuigd meis-
ke.
Tegelijkertijd zijn er „eerste" ha
ringen een ongekend genot in En
geland aangeboden aan de burger
vaders van Manchester en Glasgow.
Zullen deze verleideiyk uitgegooide
visjes het schuwe Albion dan eindelijk
naar Europa doen happen? Wy hopen
slechts, dat het Labour geen aanlei
ding geeft tot de publicatie van een
nieuw isolationistisch pamflet, dit
maal gebaseerd op West-Europese
kannibalisme. Of erger, tot het zenden
van een retaliatie-geschenk. in de
vorm van een feesteiyk Brits bevro-
ren-vlees-rantsoen. aan burgemeester
d'Ailly!
OP HETERDAAD BETRAPT
Adrianus B. uit Zijpe werd gisteren
door de politierechter te Alkmaar con
form de eis veroordeeld tot twintig
gulden of twaalf dagen omdat hy een
wagen vol zand had weggenomen ten
nadele van het Staatsbosbeheer. Ver
dachte was met de kar precies in de
armen gelopen van de politie. En toen
liet het prqces-verbaal niet lang op
zich wachten.
FEEST OP DE VERJAARDAG VAN DE
PRINS
De Vereniging voor Volksleesten en
Texels Folklore zal Donderdag ter gele
genheid ven de verjaardag van Prins
Bernhsrd kinderfeesten houden op de
Groeneplaats te Den Burg, 's avonds ge
volgd door wedstrijden voor ouderen.
Bovendien vindt Zaterdag een zeepkis
tenrace plaats vanaf de Hogeberg.
UIT HET ZAKENLEVEN.
Het handelsregister vermeldde de
volgende wyziging:
G. J. Egers, Den Helder, Visstraat
8587. Groothandel en export van vis,
rokerij en drogery. Uitgetreden eige
naar: G. J. Egers door overlijden.
Nieuwe eigenaan wed. 8. EgersBoon.
O. O, O, O.
dat kan niet langer zo!
Wie loopt of rijdt met de vier O's,
Die loopt de grootste risico's...,
GRIJP NOG VANDAAG
DIE VIER O'S BIJ DE KRAAG'.
Gedeputeerden delen aan Prov. Staten
mede. dat z(J onlangs aan de Stichting
„Waterleiding Zuid-Eierland" toestem
ming hebben verleend, in afwachting van
de mogelijkheid om het eiland Texel van
wege de Provincie van leidingwater te
voorzien, om de watervoorzieningsinstal-
latie van het kamp „De Vlijt" te mogen
exploiteren, voorlopig tot en met 31 De
cember 1953. Het aantal aansluitingen zal
en hoogste 35 mogen bedragen. De koop
prijs van de installatie bedraagt 5000.
Aalsdijk. R'dam—New York, pass. 25-8
Llzard. Aardijk, 24 van Vera Cruz naar
Tampico. Alamak, R'dam—Basrah, pass.
25-6 Straat Messiua. Alchiba, R'dam
Porto Alegro, 24-6 van Florianapolis naar
Rio Grandea. Aldemarin, 24-6 van Chit-
tagong naar Aden. Amsteldiep, R'dam
Bombay, pass. 25-6 Straat Messina naar
Port Said. Annenkerk, BrisbaneRot
terdam. 25-6 te Port Said. Arendskerk.
BrisbaneR'dam. 26-6 van Sydney naar
New Castle (NSW). Ariadne. 26-6 van
Rotterdam naar Algiers. Beverwijk. Bo-
na—Hamburg, pass. 23-6 Finisterre.
Blijdendijk, KarachlR'dam, pass. 25-6
Kaap Razo. Bonaire, A'dam—Demerara.
25-6 van Trinidad. Borneo, Djakarta—
A'dam, 25-6 te Liverpool. Breda, Cura-
gao—Antwerpen, 24-6 te Antwerpen.
Caltex Pernis (t), RastanuraR'dam, 26-6
te Suez. Cottica, A'damWest-Indie,
24-6 van Dover naar Madeira. Delfsha-
ven, Bahia BlancaR'dam, pass. 24-6 Las
Palmas. Friesland, DjakartaR'dam.
25-6 te Suez. Gaasterkerk, Mombassa—
A'dam. pass. 24-6 Gibraltar naar Antwer
pen. Grootekerk, A'dam—Z.Afrika, 24-6
te Walvisbaai. Johan van Oldenbarne-
velt. 25-6 te Kaapstad van Aden. Keile-
haven, A'damLandana, pass. 24-6 Kaap
Verde: Kota Gede, 25-6 te R'dam van La
gos. Larenberg. HuelvaA'dam, pass.
24-6 Kaap St. Vincent. Lemsterkerx,
KhorramsharR'dam, 25-6 van Barcelona
naar Antwerpen. Lindekerk, A'dam—
Perzische Golf, 25-6 van Muscat naar Du-
bai. Loppersum. 24-6 van Napels naar
Safi. Lutterkerk, RotterdamCalcutta
24-6 te Bombay. Maasland, A'dam
Buenos Aires. 24-6 van Las Palmas naar
Montevideo. Manoeran, 26-6 van Dur-
ban naar Lorenzo Marquez. Marisa (t),
24-6 van Bombay naar Miri. Meerkerk,
JapanR'dam, pass. 25-6 Gibraltar naar
Antwerpen. Mentor, 25-6 van Alexan-
drie te Malta. Midas 25-6 te R'dam van
Hatfa. Mltra (t), 25-6 van Balki Papan
naar Adelaide. Modjokerto, 24-6 van Rot-
25-6 te Plymouth van Dakar. 26-6 verw. te
Le Hêvre. Noordam, 24-6 van R'dam
naar New-York. Oranje, DjakartaA'
dam. pass. 25-6 Kaap St. Vincent. Ovu-
la (t), 25-6 van Calcutta naar Pladju.
Parkhaven. R'dam—Buenos Aires, 25-6 van
Santos naar Rio Grande. Rempang, 25-6
van Makassar naar Djakarta. Rotti.
24-6 van Djakarta naar Belawan. Sala-
wati. New York—Java, 25-6 van Djeddah
naar Aden. Samarinda. 25-6 van Singa
pore naar Manilla. Saparoea, A'dam
West-Afrika, 25-6 te Dakar. Schie, 25-6
te Houston van Tampico. Schiedljk.
25-6 te Houston van New Orleans. Stad
Breda, A'damMombassa, 24-6 van Suez
naar Port Sudan. Stentor, 24-6 van R'
dam naar Malta. Sunetta (t), R'dam—
Tel Avlv, pass. 24-6 Malta. Tjidadane.
25-6 van Singapore naar Mauritius.
Stad Haarlem, 24-6 van Emden naar Nar-
vik.Tosari, R'damDjakarta, 25-6 van
Alexandrie naar Port Said. Van 't Hol'f,
25-6 te R dam van Dubjln. Waterman,
R'dam—Djakarta, pass. 25-6 Finisterre.
Westerman, 24-6 van New York naar R'
dam. Wieldrecht (t) 25-6 te Lorenzo
Marquez. Woensdrecht (t.), Menaal Ah-
madi—Heysam, pass. 25-6 Gibraltar. Zij
penberg, 24-6 van Spezia naar Huelva.
Alhena. Buenos AiresR'dam, 22-6 te
Bahia. Amstelland, SantosA'dam, 25-6
te Bahia. Amstelveen, 25-6 te A'dam
van Galveston. Andijk, R'dam—Havan
na. pass. 24-6 Bischoprock. Duivendijk,
25-6 van San Francisco naar Los Angeles.
Gouwe. 25-6 te Hamina van Zaandam.
Kertosone, R'damMarseilleHaipong,
pass. 25-6, 5 uur, Quessant. Kllpfontein,
23-6 van East Londen naar Porte Eliza-
beth. Lawak, Calcutta—Vancouver, 22-6
te Seattle. Leerdam, 24-6 van Norfolk
te New-York. Lissekerk, 25-6 van
A dam naar Perzische Golf. Loenerkerk,
23-6 van Cochin te Bombay. Marken,
ColomboDuinkerken, pass. 25-6, 12 uur.
Gibraltar. Noordam, R'dam—New-York.
pass. 25-6 SclUy. Prins Johan Willem
Friso, R'damMontreal (28-6 verw.).
Prins Willem IV, MontrealBremen, pass.
24-6 Belle Isle. Radja. Portland—Dur-
ban. 23-6 ts East Londen. Roepat, A'
dam—Indonesië 22-6 te Aden. Salatiga,
23-6 te Bombay van Karachi. Sarangan.
23-6 te New-York van Djakarta. Schie-
dijk, 25-6^ van Houston nMar Galveston
Tamo, R'damBuenos Aires, pass. 25-8
Fernandon Oronha. Tjikampek, Buenos
AiresYokohama. 21-6 te Singapore.
Waterland. 23-6 te Buenos Aires van
A dam. Weltevreden, R'damDjakarta,
25-6 6.30 uur te Genua. Willem Ruys,
DjakartaR'dam. pass. 26-6, 1 uur, Kaap
Bon. Zaan, 25-6 van A'dam te Wismar.
Amstelkerk, 25-6 van Lagos naar Tako-
r*ói. Annenkerk, Br AbaneR'dam. 26-
6 te New Castle (Nsw). Balik, 24-6 van
New-York naar Post Said. Java, Su-
rabaja—A'dam, pass. 26-6 Gibraltar.
Lissekerk, A'dam—Perz. Golf. pass. 26-6
Beachy Head. Melampua. 23-6 te New-
York van Makassar. Oranje, Djakarta—
A'dam, 28-6 om 9 uur verw., direct ont
schepen. Sloterdijk, DjakartaNew
York, pass.. 26-6 Malta. Stad Schiedam,
26-6 van Lagos naar Port Gentll. Zij
penberg, SpezziaHuelva, pass 26-8 Ma-
jerca.