Leegte, zelfs aan de buitenhaven Hr. Ms. „Johan Maurits" ving een blokkade-runner Op het terrein van Helder wordt al drie weken hard gewerkt Vacantie in Den Helder Weinig belangstelling voor de Appeltjes van Oranje Zelfs het stadsvuil ging naar zee.... Er zaten 7562 erwten in de fles Solderen, steken en verven in vrije uren Tourniquet bij ingang van de overdekte Aanmelding voor vis wedstrijd sluit morgenavond Vijftig jaar zeilmaker op de Rijkswerf IN HET KORT Nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom Broedmachines waren listig verborgen Tussen Haaks en Kuifje Herinneringen van Janmaat Smokkelschip geënterd in volle zee Urk Besommingen l|muiden d. iSS'SZta "Ch"""r XT smokk!,boot O'»»''»';, DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1950 yELDZAAM LEEG EN STIL was gisteren de stad. Ondanks de stralende zonne- schijn, die de wereld tot een lustoord zou kunnen maken, was Den Helder op deze zomerse Woensdagmiddag een uitgesproken ongezellig oord. Zelfs na het inschakelen van een maximum aan chauvinisme slaagden wij er niet in, enige charme te ontdekken in het spinneweb van verlaten straten, waarin niet eens het geluid van radio's door openstaande ramen klonk. In de Ooievaarstraat, waar twee vuilnisauto's de afvalproducten van wéér een paar dagen huishoudelijke activiteit vergaarden, scharrelde een hond met zijn vochtige neus tussen de lege blikjes en papiersnippers in een vuilnisbak. Een bejaarde dame, in een zomers blauw-gebloemd japonnetje, haastte zich tussen de huizenrijen door, misschien op zoek naar enige gezelligheid. En wij reden verder op ons fietsje, kris-kras door alle wijken binnen de linie. Opzettelijk zochten wij niet het strand. Wij wisten wel, daar zouden w« half Den Helder kunnen vinden. Ongetwijfeld vierden daar de zomer èn de vacantie hoogtij. - .1 „Die is verleden jaar naar boven yjJW WISTEN wel, dat de vacanties debet waren aan de trieste en troos- teloze sfeer in deze stad op deze heer lijke middag. Bouwwerken, waar anders de arbeiders bezig zijn en het aspect verlevendigen, lagen als verstard. De hete zon bescheen kale, stoffige steigers, de zoele wind zoog door het gebinte van half-voltooide werkstukken. Alleen in de Nieuwstraat ontmoetten wij enig leven. Het orgel van De Wolf jubelde het uit, dat de Appeltjes van Oranje er weer waren, zich even later gekscherend afvragend, wie dat nu wel betalen zou. Het pierement bracht zijn nieuwste nummers voor een zeer schaars publiek. Wij zagen vele over gordijnen gesloten en hoorden menig maal een huisbel vruchteloos overgaan. De mannen van het orgel hadden geen vacantie, en deswege perste de balg de lucht door de houten en metalen pijpjes, die de vrolijkste wijsjes tierelierden. Van „Leeuw" naar „Pelikaan" ^yiJ KWAMEN via Zuidstraat en West straat op de Hoofdgracht, waar ons ook al een leegte toegaapte. De „Leeuw" lag niet meer aan de ketting, maar was door het gigantische werfbedrjjf opge slokt. Alleen de Marva's hadden de tocht naar de buik van de walvis niet mee gemaakt. Wij hoorden, dat de „Pelikaan" onbaatzuchtig naar haar aard een plaatsje onder haar vleugelen voor de marinevrouwtjes had ingeruimd. Doch meen niet, dat de Buitenhaven daardoor wat opgevrolijkt was! Neen, zelfs de Buitenhaven had gistermiddag weinig bekoorlijks. De Marva's op de „Peli kaan" ten spijt. Dinsdag was het nog een gezellige boel, zo tussen het Wierhoofd en de Koopvaardersschutsluis. Maar nu Het gemoedelijke en omvangrijke li chaam van de „Neptunus", dat bij onze Buitenhaven behoort als de wijzers bij een klok, was weg. Doelloos en met kronkelingen lagen de zware kettingen op het grind van de glooiing. En vol komen zinloos schenen de fietsenstal lingen en de ontkoppelde aansluitingen voor gas, water en electriciteit. Ook de beide fregatten, die het voor ste gedeelte van de haven een bedrijvig aanzien hadden gegeven, waren ver dwenen. De „Orkaan" lag er niet (wij ontdekten de sleper even later aan de Marnix-kade), de „RS 7" zat voor zaken op zee, en op de plaats waar de kleine slepertjes altijd liggen, klauwde nu de baggermolen „Montgomery" met een ze kere verbetenheid in de havenbodem. Sidderend en rammelend rees de ein deloze reeks bakken vol drabbige mate rie uit het havenwater: De „Montgome ry" schokte en rukte aan de trossen als een voorhistorisch monster, dat een on der de waterspiegel verborgen prooi verzwolg. Veerman Pronk. DE LANGE BRUG stond open, en het zag er naar uit dat het sombere ge val deze hatelijke stand zou blijven in nemen tot over duizend jaar. Maar ge lukkig, in de sluiskolk (of misschien Juister: in de voorhaven van de Zee- doksluis) was een veerman op zijn post. Dat was Pronk, de man die op 19 Augus tus 1947 zijn fiets verspeelde bij het red den van een drenkeling. Wij herinner den ons het geval: Door de haast was de fiets een beetje labiel tegen een meerpaal geparkeerd. Het kostbare be zit plonsde te water en ondanks uren lang dreggen kwam het karretje nooit meer terecht. Hoe staat het met Uw fiets, Pronk", vroegen wij. En Pronk, die ons onmid dellijk herkende, antwoordde prompt: Op de Fancy-fair van Racing hebben de vorige week talloze bezoekers zich de hersenen afgepijnigd, om/het aantal erwten in een fles bij benadering vast te stellen. De één kan beter schatten dan de ander, maar het zou wel een grote toevalligheid zijn geweest, wan neer iemand precies het juiste getal had opgegeven. De heer Verstegen kwam het dichtste bij dat aantal. Het bedroeg 7562. Hij zal zijn prijs kunnen afhalen bij de heer J. Boersema, Begoniastraat 58. Ook de pop, die werd verloot, kan daar worden afgehaald. Winnaresse daarvan is (na loting) mevrouw Zee- ders geworden. En dan liggen verder de prijzen van de gewone verloting te wachten. Zij zijn gevallen op de nummers: 470 736 106 2120 1718 1858 1024 2479 3282 2185 182 1375 1077 720 2919 1639 424 3253 386 3851 366 210 108 2814 1813 3655 676 2543 2986 200 2708 1886 1470 1900 2896 1180 2495 2164 1518 2876 773 4494 2772 1163 1760 744 236 2452 4162 2387 1963 1994 3351 3372 3107 3793 3687 3099. ge haald door een baggermolen. Dik in de roest. Compleet waardeloos". „En hebt U at een andere?" „Hoe zou ik er aan moeten komen? Toentertijd heb ik van de distributie- dienst niet eens een bonnetje voor een nieuwe fiets gehad. En nou zijn ze me véél te duur". Inmiddels manoeuvreert de oude baas handig met zijn vlet HD 43, die wel een paar maten groter is dan de HD 208, waarmee hij in Augustus 1947 zijn veer dienst onderhield. Veerman Kuut JIEN MINUTEN later ontmoetten wij een tweede veerman: aan het eind van de Buitenhaven, op dat gezellige achteraf-weggetje tegenover de Binnen haven. Wij praaiden de man, die voor café Hoogerwerf op zijn gemakje zat. Hij roeide zijn vlet naar onze kant en bracht ons toen naar de overzij. Ja, we hadden het goed gezien. De eigenlijke veerman was met de buurt vereniging een dagje uit. Maar de heer Kuut verving hem wel graag voor een keertje. Deze 64-jarige oud-Wieringer heeft er nog geen behoefte aan, op zijn lauweren te rusten. „In de winterdag heb ik het druk met de bootjes, die ik als particulier loods naar Harlingen breng. Wanneer het ÏJselmeer dichtgevroren is, komen de binnenvaarders over deze kant, en dat geeft mij nog een lekker daggeldje." Maar daar is, op deze hete zomerdag, geen sprake van. En daarom heeft Kuut alle tijd, om een dagje voor veerman Hoogerwerf in te springen. Vertrouwe lijk geeft hij ons inzage van zijn porte- monnaie: doffig grijs ligt daar enig zink, kwartjes en dubbeltjes en een en kele koperen stuiver. Het is nog geen groot kapitaal, maar, zegt Kuut te vreden: „M'n pakkie tabak heb ik voor Vandaag wel verdiend!" Zelfs de „Hygiea" £N TOEN waren we weer terug in de vacantie-vierende stad. Lege straten, waarin zelfs geen kinderen. Geen hon den en katten. Alleen maar insecten. Vliegen en vlinders, muggen en ander gevleugeld spul, bij duizenden. De men sen waren naar de zee gevlucht, bij dui zenden. En het afval uit hun vuilnis bakken volgde hen na: De „Hygiea 2' van de gemeente-reiniging, tot de boor den beladen met al hetgeen de bevol king van Den Helder kwijt wilde zijn, verliet juist het Storthuis aan de Bas singracht. Over een uurtje zou haar stompe steven de golfjes klieven van het Schulpengat. Wij voelden enige roeping om mee te gaan, en de lichte deining van een zomerse Noordzee te voelen. Maar aangezien wij de zilte zee wind bij voorkeur onvermengd opsnui ven, onderdrukten wij onze aanvanke lijke neiging en dompelden ons weer onder in de huizenzee. Ergens diep xn de Visbuurt speelde nog het orgel: „Daar zijn de appeltjes van Oranje weer!" En de eerste klan ten, fleurig gekleed en met de zon in het gezicht, keerden terug van het strand. ^LS over enige tijd de nieuwe voetbalcompetitie begint en de terreinen aan de Sportlaan weer in gebruik kunnen worden genomen, dan zal men vooral op het veld van de vereniging „Helder" zijn ogen uitkijken. Drie weken lang was een vijftigtal leden avond aan avond bezig geweest, toen wij gisteren een kijkje namen op het Helder-terrein. En wat zij daar hebben gewrocht in die betrek kelijk korte tijd, die al hun vrije uren in beslag nam, is moeilijk na te vertellen. Wat een verschil met vorig jaar, toen het gehele veld slechts was afgezet met een draad op kniehoogte! En nu is men nog niet eens klaar, zodat onze eerste gedachte gisteravond was: Wat zal Helder daarvan een gemak hebben, wanneer het geheel keurig geverfd gereed is gekomen. Ja, ongeveer drie weken geleden is een grote groep echte Helder-leden onder leiding van de heer N. van der Wal begonnen om het veld van een behoorlijke afrastering te voorzien. Vijftig mannen begonnen met de be tonnen paaltjes uit de grond te gra ven, waaraan het draad was beves tigd dat de gehele afrastering inhield. Tweehonderd en veertig palen wer den geborgen. Evenwel niet voorgoed, want men kwam op de idee die palen weer te gebruiken ter versteviging van de buizen van de nieuwe afraste ring. Zo troffen wij dan de keurig wit-geschilderde paaltjes gisteren aan met een pen er doorheen geslagen, waardoor de staande buizen van de één meter hoge afrastering zich voor zien wisten van een prima ruggegraat. Bij de ingang van de overdekte tri bune werd een tourniquet geplaatst, waardoor de bezoekers één voor één langs een cassa worden geleid die aan de zijkant in de tribune wordt inge bouwd. Via een ander „gewoon" hek kunnen de tribune-mensen de weg naar de uitgang bereiken. Vóór de tribune maakte men de afrastering tachtig centimeter hoog. Dit in ver band met de toeschouwers op de eer ste rij, die zodoende een behoorlijk zicht op het veld behouden. De afrastering in zijn geheel bestaat uit aan elkaar gesoldeerde stalen bui zen, waaraan harmonicagaas werd ge knoopt. Als men gereed is gekomen, dan heeft men op tien centimeter on derling van elkaar verwijderd tien duizend steken gemaakt. Wat dat zeg gen wil, weet een ieder die enigszins op de hoogte is met het bevestigen van harmonicagaas. De aankoopsom van het gaas kon bijeen worden ge bracht dankzij het bekende „één me ter gaas-comité". Men volgde hierbij het systeem een ieder die dat wilde een meter gaas te verkopen, tegen een gemiddelde prijs van een gulden. Op deze wijze kochten tal van stadgeno ten een meter gaas van de nieuwe af rastering. Het duurt nu niet lang meer, of het gaas is langs het hele veld „gestoken". De stalen buizen, die het geraamte vormen van de afrastering en blank geschuurd werden door een aantai Helder-junioren, staan nog- in de grondverf. Binnenkort gaat de kwast met glansverf er overheen. Vanavond krijgt het inwendige van de overdek te tribune een kwastje verf. Dat werkje zal geschieden onder leiding van de heer J. Snijders. Van buiten werd de tribune reeds geschilderd. Ook bij de kleedkamers werden hekken geplaatst en wel op zodanige wijze dat zowel spelers als publiek daarvan veel voordeel zullen onder vinden. Mochten er onder onze lezers zijn die zich afvragen: „Hoe moet dat nu als de nieuwe velden er zijn?" zij kunnen gerust zijn. De gehele afras tering kan in delen van vijf meter uit elkaar worden genomen en is dus on middellijk weer bruikbaar op een an der terrein. Maar zover is het nog niet. Bij de heer P. Ekkebus aan de Doggersvaart werd een kuiken met vier poten geboren. Het diertje heeft maar korte tijd geleefd. Tachtig Helderse jongens en meis jes (ja, er zijn ook enkele vrouwelij ke vislustigen bij!) hebben zich reeds opgegeven voor de hengelwedstrijd, die Zaterdagmiddag wordt gehouden. Het terrein van de strijd is nu aange wezen: het Noordhollands Kanaal tus sen Basculebrug en de Belt. Iedere deelnemer krijgt z'n eigen vak, zodat de vissersaanleg behoorlijk tot uiting kan komen. Het bestuur van de Hengelsportver eniging „Den Helder" deelde ons mede, dat de deelnemers zich Zaterdagmid dag om twee uur verzamelen op het Stationsplein. In optocht wordt dan naar het visterrein gewandeld, waar omstreeks half drie het startsein zal worden gegeven. Verwacht wordt, dat de wedstrijd om vijf uur geëindigd zal zijn, waarna in het schaftlokaal van de gemeente reiniging op het Beltterrein de prijs uitreiking plaats vindt. Het aantal deelnemers kan nog toe nemen, want de aanmelding is open gesteld tot Vrijdag, (morgen-) avond zeven uur. Jongens en meisjes van tien tot en met veertien jaar kunnen zich dus nog opgeven bij één van de adressen: Ooievaarstraat 119, Zuid straat 12, Huygensstraat 45 en Dahlia straat 66. De prijzen, die reeds be schikbaar zijn, liggen uitgestald in de etalage van de heer Does, Koning straat, bij wie men zich ook kan laten inschrijven. De heer A. van Strijen, zeilmaker op de Rijkswerf, heeft gisteren een onver getelijke dag beleefd. Op deze dag heeft de directeur van de Werf, kolonel Ba- rendregt, hem namelijk voor vijftig jarige trouwe dienst de bronzen me daille, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau, overhandigd. Deze kleine plechtigheid geschiedde om ongeveer half twaalf op het kan toor van kolonel Barendregt. Wat later verscheen de jubilaris met enkele familieleden in de zeilmakerij, waar hij op toepasselijke wijze werd gehuldigd. De heer F. K. Boenderma ker, de baas van de zeilmakerij, was de eerste die de heer Van Strijen toe sprak. Natuurlijk werden wat herinne ringen uit voorbije jaren opgehaald, en de verdiensten van de jubilaris geme moreerd. Namens de collega's voerde vervolgens de heer K. Dissel het woord. Ook hij liet het verleden de revue passeren, waarna hij de jubilaris na mens het personeel van de zeilmakerij een fraai polshorloge overhandigde. Een andere zeilmaker, de heer S. van Zweden, verraste de gouden jubilaris met een alleraardigst gedichtje, dat ook al van toepassing was op een halve eeuw trouwe plichtsbetrachting. Mevrouw van Strijen mocht prach tige bloemen in ontvangst nemen. Ten slotte bezichtigde 't gezelschapje de nieuwe zeilmakerij. De volgende leerlingen van raej. D. M. de Vroome, Van Hogendorp- straat, zijn te Alkmaar geslaagd voor het Middenstandsdiploma: mej. A. G. Spaans, mej. C. Goes, C. J. J. de Vroome en J. A. L. Polman. 44. „Ach kattekwaad uitgehaald, zo zou ik het niet willen noemen, maar weet U dat die drie jongens van U altijd 's nachts door het bos zwerven? .Bestaat niet", roept Moeder Woeffie boos, „ik stop ze zelf altijd elke avond in hun mandje. Weet U het zeker? „Zou ik het niet weten?" roept de Wolf uit. „Ze komen vaak langs mijn huisje en maken mij dan wakker met hun luidruchtig gepraat. Maar waar ze heengaan? Dat weet ik niet. Let U maar eens op en neem een goed» raad aan van iemand die het goed met U meent. In deze tijden kun j» niet voorzichtig genoeg zijn. Hoe licht geraken ze niet in verkeerd gezel, schap! Hebt U ook weer van die dief. stallen in Kippendorp gehoord?" Moe- der Woeffie knikt en weet niet goed wat ze zeggen moet. Maar ze zit nog lang na te denken, nadat mevrouw Wolf al weer vertrokken is. Hendrik v. d. K. uit Den Hoorn (Texel), die gisteren voor de Economi sche Politierechter in Alkmaar, mr. J A. Markus, terzake van overtreding van de verordening pluimvee terecht stond, had het de opsporingsambtena ren verre van gemakkelijk gemaakt Hij had in een bunker een tweetal broedmachines staan, die zo listig geca moufleerd waren dat het practisch on mogelijk was ze te ontdekken. Doch het geluk was niet met v.d. K. Een van de opsporingsambtenaren vond in het nest van een kip een hefboompje en toen hij dat overhaalde werden er twee broedmachines zichtbaar. Verdachte wist dus blijkbaar heel goed dat hij in overtreding was. De Officier van Justitie, mr. dr. J. M. Vellinga, wilde bij het stellen van de eis rekening houden met het niet bepaald gunstige verleden van ver dachte. Mr. Vellinga requireerde f 50 subs. 30 dagen, f 25 subs. 10 dagen, een maand gevangenisstraf voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar en verbeurdverklaring van de beide broedmachines. Mr. Markus vermin derde de boeten tot f 30 subs. 15 dagen en f 20 subs. 10 dagen en vonniste ver der overeenkomstig de eis. Tachtig kuikens op zoldet Toen een onderzoek werd ingesteld bij Adriaan B te Den Burg, bleek dat De reddingboot „Dorus Rijkers" heeft gisteren deelgenomen aan oefe ningen voor de kust bij Egmond aan Zee, in samenwerking met de „Neel- tje Jacoba" uit IJfnuiden en de Eg- monder motorstrandreddingboot „Pre sident Steyn". De „Dorus Rijkers" keerde gisteravond om half elf in Nieuwediep terug. Het is morgen hoog water om 5.50 en 18.30 uur, en laag water om 12.15 uur. De temperatuur van het zeewater was 19.2 graden Celsius. JJET ZAL ongeveer half October 1943 zijn geweest toen Hr. Ms. „Johan Mau rits" van Gibraltar vertrok met een Westelijke koers en onbekende bestem ming. Er werd aan boord gegist, alle mogelijke veronderstellingen werden ge maakt, maar niemand wist waar de reis heen was. In de kombuis vertelde men, dat het schip deze keer Brazilië zou gaan bezoe ken, omdat er volgens de chef-kok geen „spatje" koffie meer aan boord was. Een wat te optimistische stoker .beweerde met stelligheid, dat men de Duitse vloot ging vernietigen. Zo had een ieder zijn eigen mening over deze mysterieuze tocht. Tot op een morgen van de derde dag bekend werd gemaakt, dat men op zoek was naar een „blokkaderunner". deze een broedmachine op zolder had staan en dat hij bovendien 80 kuikens voor handel in voorraad had. B. werd bij verstek conform de eis tot f 40.— subs. 20 dagen en f 20.— subs. 10 dagen veroordeeld. De broedmachine en de kuikens werden verbeurd verklaard. Ontslag zonder toestemming Jan v.d. G., Arie Z. en Arend K. uit Anna Paulowna en Jacobus H. uit Ju- lianadorp stonden terecht omdat zij zonder toestemming van hun baas en het Gewestelijk Arbeidsbureau ontslag hadden genomen. Tegen v.d. G, Z. en H. eiste de Officier f 25.— subs. 15 da gen. De uitspraak was f 20.subs. 10 dagen. A. K. werd overeenkomstig de eis van het hem ten laste gelegde vrij gesproken. VISSERIJ. Op 8 Aug. werden door 150 vaartuigen, aan gevoerd: 26.807 pond kuilpaling 0,74—0,95, 3028 pond lijnaal 0,90—1,34, 205 pond rode baart 0,62 en 89 pond snoekbaars 0,40, alle* per pond en 814 bakken nest 2,30—2,70 per bak. URK, 9 Aug. Door 124 vaartuigen werd aangevoerd: 15226 pond kuilpa ling, prijs f 0.70f 0.82; 1508 pond lijn aal, f 0.75f 1.36; 120 pond snoekaars, f 0.40 270 pond rode baars, f 0.60 per pond en 340 bak nest, prijs f 2.30 per bak. LIJK GEVONDEN. Toen schipper Wakker van de U.K. 56, Dinsdagavond de Urker havenver- liet om ter palingvisserij uit te varen, zag hij vlak voor de Urker haven het lijk drijven van de heer Dirk Schaap uit Lemmer, die van een kolenbak van de MUZ was verdronken. De heer Dirk Schaap was gehuwd, 34 jaar oud en vader van 3 kinderen en woonde in de Lemmer. Het lijk is via Urk naar Lemmer overgebracht en zal daar worden begraven. De besommingen van Woensdag wa ren: Trawlers: IJm. 49 f 12.600, 94 f 10.080, 2 stoomtrawlers met totaal f 37.000; Loggers: Hel. 79 f 4180, IJm. 204 f 2645, Kw. 9 f 3360; Kustvissers: IJm. 213 f 500, Sch. 17 f 92. Prijzen per kilo- Heilbot 2.151.70; gr. tong 3.05—2.70; gr m. tong 2.502.05 kl. m. tong 1.541.34; kl. tong I 0.98 0,60; kl. tong II 0.61—0.38; tarbot I 1.76 —1.26. Prijzen per 50 kg.: tarbot II 5750; tarbot III 38; tarbot IV 41—31; tong schar 4640.50; gr. schol 5146; gr. m. schol 57—47; kl. m. schol 58—51; kl. schol I 42—30.50; kl. schol II 36—12.50; schar 2412.50; v. haring 1310.70; makreel 15.509; gr. schelvis 3522.50; gr. m. schelvis 3425.50- kl. m. schel vis 29—23; kl. schelvis I 23—18.50; kl. schelvis II 19—10; wijting 12.50—8; gr. gul 21—17; midd. gul 17—9.50; kl. gul 128; ham 32; kl. koolvis zw. 9. Prijzen per 125 kg.: gr. Kabeljauw 134 56; gr. koolvis zw. 2320; gr. leng 37. J)EZE BLOKKADERUNNERS waren meestal nieuwe, zeer snelle schepen, die onder Spaanse vlag voeren en Duitsland de zo onontbeerlijke edele metalen leverden, zoals b.v. platina. De Engelsen bezaten een controlepost nabij Brits-Guyana, waar alle schepen zich moesten melden, voordat zij koers zetten naar Europa. Het schip waarnaar werd gezocht had zich niet gemeld en Ook werd in de radiohut alles in het werk gesteld om dit grof wild zo snel mogelijk op te sporen. Intens luisterde njen naar de roepnaam van de „Haba- na" (dit was de naam van de raider waarnaar werd gezocht). Knokploeg paraat. Reeds enige tijd tevoren was een z.g. „boardingparty" samengesteld. Deze party, bij de bemanning beter bekend was dus verdacht. De bemanning werd onder de naam „knokploeg", was ge- nogmaals op het hart gedrukt, goed uit wapend met pistool en zou dienst doen te kijken naar een alleen varend schip als prijsbemanning aan boord van het en als dit of andere verdachte dingen smokkelschip. werden bespeurd, dit direct door te De dagen verliepen, maar er viel geen geven naar de brug. „Habana" te bespeuren. Reeds een week Nu, daar werd wel gehoor aan gege- zocht men, zo nu en dan koers veran- ven. Een ieder stond te turen in de derend, naar de nakomeling van de wijde verte, als wilde men iets, dat er Spaanse zilvervloot. De moed werd niet was, naar zich toetrekken. Wan- echter niet opgegeven, het ware geu- neer het donker begon te worden hield zenbloed kwam boven en een ieder was men conferentie bij het achterkanon, vast overtuigd, dat het Spaanse smok- Daar werden de kansen besproken en keischip moest en zou gevonden wor de meest romantische sprookjes de we- den. reld ingeblazen. De één wist te vertel- De negende dag len dat zo'n raider zwaar was bewa- Het was op de platvoetwacht van de pend en dat men geen schijn van kans negende dag, dat men in de radiohut zou maken. Een ander zei: „Dacht je plotseling op de 600 meter de roepnaam nu heus, dat zon snelle boot zou stop van de „Habana" hoorde. Deze roeo- pen voor zo n vuurvlieg als wij? Kun naam, die met korte tussenpozen aan je begrijpen houdend werd geseind, bleek afkomstig Er heerste een opgewonden stemming te zijn van een ander Spaans schip ver- aan boord en de raider was en bleef moedelijk ook een blokkaderunner. In op ieders lip. De uitkijken waren verdubbeld en ook de uitkijk in de mars tuurde en tuurde, met behulp van een kijker, maar de raider was nergens te zien! spanning zat men bij de radiopeiler klaar om zo snel mogelijk de positie van dit zo lang gezochte schip te pei ler, wanneer het zou antwoorden. Na enige ogenblikken, welke wel uren geleken, begon de „Habana" te ant woorden. Zij seinde enige code-groepen waarvan de samenstelling geheel onbe kend bleek te zijn. Spoedig was de po sitie van het smokkelschip gepeild, en het bleek dat het schip niet ver van de „Johan Maurits" was verwijderd. De volgende ochtend steeg de span ning ten top. De gehele bemanning zocht het blauw-deinende vlak van de oceaan af. Zelfs de kok had zijn aard appelen vergeten en stond, gewapend met een pollepel, zo in het windje te turen, dat de tranen hem in de ogen schoten. Plotseling een uitroep van de uitkijk in de mars Schip in zicht, twee stre- ling leunende matroos. „Kom, kom Zel s\uurboorf- hatwvelk direct Willem, die Spanjolen zijn geen men- met een kort „ei, ei van de brug werd seneters" zei z'n maat. „Hij heeft enkel Beantwoord. maar wat Spaanse matten aan boord". t- V-00.1 aan df k,m- De kok mengde zich ook in het ge- En ja, daar aan de horizon, net even sprek en zei: „Zou 'ie Spaanse pepers Z Z r\ laagh^g6nde W0lk' kwam bi' ^h hebben, die kunnen we goed voorschijn geZ°Chte pr°01 elndellJk te gebruiken bij de rijsthap morgen". Commando's klonken telegrafen rin- Ondertussen was de prij'sbe^nS I-racht nn H a3H "r s^hip' volle op de „Habana" aangekomen en had kracht op de „Habana af. In allerijl direct postgevat op de brug, in de ma- rehdenP hewn nvU« »C" chinekamer en in de radiohut van het sein is èn jonnen»'Tt 'nt<;rnatlonaal schIP- De commanderende officier had ai J ..stoppen betekent. een kort onderhoud met de kapitein, koj1 d ecT kZm Tefelb00t Men die een zeer gemoedelijke Spanjaard kon direct zien dat het een nieuw bleek te zijn GthLraeer»LehLeerHeUrigxnet3elUi.t Na een lngesteId onderzoek bleek, dat m stu irboorf een j-nt' q aan enige telegrafisten alsmede een mach- en stuurboord een grote Spaanse vlag nist werkelijk platina smokkelden. WMaMet ki10kneers e^hef hlo^ neUttraal Evcneens blepk, dat de telegrafisten dé men naar rie lenLi van Duitse nationaliteit waren en het de men naar de langzaam dichterbij schip op weg naar Hambura was derde P mm' de bewaring gesteld en de „Habana" De kanonnen van de „Johan Maurits" onfeSeï' (men°kanooit jvetenfh e g,ericht °it laatste werkje mochten de man den eens voortkomen he* was al meei' «en van de „Johan Maurits" echter niet neutraal schip kanonnen voojgaafs EnsH^'T' inmiddels gearriveerde draaide Finri-uiiv i=„ J Vr u Engelse kruiser nam de taak van de en op lief fluitie varf M stl! »Joha" Maurits" over en begeleidde de Eén voor één Toch waren de mannen van de .,Jo- sloep. Direct werd koers gezet naar „de Habana". „Nou, ik geloof nooit dat die lui le vend terug komen, als je 't rnjj vraagt" waren de woorden van een over de rai- UIT DE KETTING opgespoord, en een ieder was het roe rend eens met Willem de „lap- en naaibaas", die zei: „Nou. daar had Piet Hein bij moeten wezen, die had zich rot gelachen".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 2