Reg Harris werd wereldkampioen VETPUISTJES -- - ssstas: ï- sus: XÏXmgF*" *°m* Van Est zorgde voor verrassing Tactisch rijden van Pronken De Best Wieringermeer krijgt voor één dag een vliegveld DÉBRALINE -J Het Radioprogramma HET CHINESE BEELDJE Balans Nederland: Van Vliei tweede, Derksen en Hijzelendoorn derde Twintig jaar geëist wegens schietpartijen in honger winter Franse en Duitse commu nisten werken nauw samen Protest tegen De Best KERKELIJÏTNIEUWS Vliegtuig-auto-rallye op 9 September DINSDAG 15 AUGUSTUS 1950 herstellen? Met royaal verschil won de Amsterdamse Nederlandse ama teurkampioen in 13.3. De finales In de eerste rit tussen Harris en Van Vliet, nam Van Vliet resoluut de lei ding en hield Harris nauwlettend in het oog, maar kon er toch niets aan doen toen Harris plotseling onderdoor schoot, hard door ging en rustig keek wat Van Vliet zou doen. Van Vliet wil de gelanceerd komen, maar toen was Harris op dat spelletje van onze land genoot bedacht; had nog zoveel reserve dat hij de aanstormende Nederlandse kampioen kon vertellen dat hij en nie mand anders nog steeds de wereldkam pioen is. Spijtig voor Van Vliet. En de tijd was nog mooi ook: 11.8 sec. Het was een hele eer voor Harris en Van Vliet dat de eerste wereldkam pioen der sprinters (1895) Protin het startsein voor de.beslissende rit gaf. De beslissende.Inderdaad werd het de beslissing! Harris nam weer re soluut de leiding. Van Vliet demareer- de op 225 meter, maar in prachtige, stijl ving de wereldkampioen onze landgenoot op. Weliswaar trachtte Arie nog gelanceerd terug te komen; kwam in de laatste vijftig meter nog fraai, maar met een houtain gebaar wees Heg Harris Arie van Vliet terug. Voor de derde maal (het amateurkampioenschap meegerekend) was de Brit wereldkam pioen! In de finale der amateurs, nam Pierre Even de leiding voor zijn landgenoot Maurice Verdeun, die deze op 200 me ter met een machtige coup de pedale over nam. Direct reageerde Even, sprong er naast en hoewel hij er wel licht niet meer voorbij was gekomen, zwenkte Verdeun bij het uitkomen van de laatste bocht omhoog, waardoor Even wel sterk gehinderd werd, doch weer wilde de jury niet op een protest in gaan. (tijd 1.24). Pierre Even zou in de tweede rit re vanche nemen. Hij nam de leiding en titel op een andere Nederlandse teaenftander i i Kopenhagen de wereld- de beide ritten die slechts nod£ lZen Zw L veroverde- In ne^dren U/ronk°^etDln Best ^^^ing^n^T/eUmU Liet is u bekend dat Van Vliet de Fransman Gerardin tegen zich ge steld zou krijgen in de halve finale en Derksen de wereldkampioen Harris. Harris nam in de eerste rit resoluut de leiding, Derksen volgde op een paar lengten, liet zich na de eerste ronden en toen de bel geklonken had, nog iets meer terugzakken, schijnbaar met de bedoeling om op het voorlaatste rech te eind Harris voorbij te komen en de Brit de taak op te leggen de reis buiten om te doen. Dat begreep Reg ook wel. En Jan keek heel vefbaasd toen Har ris plotseling op pl.m. 400 meter vóór de streep zo fel op de pedalen ging staan, dat het verschil al direct zeven acht lengten was. Met woeste rukken gooide de Engelsman zich op gang, ging toen soepel een tijdrit rijden en gaf Derksen geen schijn van kans meer. Zoals men in rennerjargon zegt; het werd wel een straatlengte In de tweede rit werd Derksen in de demarrage geklopt. Harris deed een schijnbeweging om onderdoor te gaan, wilde Jan in het „gootje" hebben, slaagde in zijn opzet en joeg er toen fel over heen. Derksen had in beide rit ten in alle opzichten gefaald: in tactiek, kracht en snelheid! En wat Arie van Vliet betreft? Arie reed zonder zenuwen tegen de Frans man Louis Gerardin. Weliswaar is de slanke Fransman nog steeds een groot tacticus, doch Gerardin is heel wat ouder dan Van Vliet en is „versleten".. In de eerste rit wachtte hij Gerardins aanval rustig af, ving hem op, gaf op het laatste rechte eind een paar trap pen extra op de pedalen en bleef Gerardin in het oog houdend een halve lengte voor. In de tweede rit klopte hij Gerardin in de demarrage. Derksen moest dus voor de derde plaats tegen Gerardin rijden. Van die ritten was nog niets te zeggen, hoewel' ik Derksen toch wel in snelheid de beste kans gafZo bleek ook wel! Hij wachtte de aanval van Gerardin rustig af, trapte wat harder en had de eerste rit gewonnen. De tweede rit nam Gerardin in lang zaam tempo de leic^ing, maar dat was allerminst de bedoeling. Toen de bel voor de laatste ronde geklonken had stonden beiden doodstil. Gerardin schoot plotseling naar beneden, nam een paar lengten, maar toen lanceerde Derksen zijn aanval. Hij deed het op fraaie wijze en zo was de tweede en derde prijs voor Nederland (12.2). Hijzelendoorn lette niet op In de tweede rit. welke Hijzelen doorn tegen de Fransman Pierre Even moest rijden maakte het Gal lische haantje precies dezelfde fout die Jan Zondag gemaakt had. Hij liet onze landgenoot demarreren en toen hij zijn aanval op de oranje-man be gon, was het te laatprecies te laat, want de foto moest het bewijs leveren, zo klein was het verschil. Inderdaad dus een beslissingsrit. Er lagen mooie kansen voor Nederland om eindelijk weer eens na 1939 in Mi laan toen Jan Derksen de titel ver overde, een amateur in de finale van het wereldkampioenschap te krijgen. Maar Hijzelendoorn lijkt ons niet zo helder van geest. Hij kijkt wel eens de verkeerde kant op, b.v. toen die beslissingsrit gereden werd. Hoog langs de tribune rijdend, Even schuins onder achter hem, ging Jan aan de kop. Inplaats echter dat Jan links achter hem de Fransman in het oog hield, keek hij rechts naar de tribunes, waarop overigens geen mens te zien was, zelfs geen musjeEn de kwieke Fransman, maakte op het voorlaatste rechte einde handig van deze situatie gebruik. In een paar trappen was hij op volle toeren en nog zat Jan te suffen. Enfin; toen hij woest aan zijn stuur rukte achter de Fransman aan ging, was de voorsprong zeker al vijf lengten en dat met nog 200 meter te rijden. Het bleek ver geefs voor Hijzelendoorn, die deze rit door eigen schuld verloor en eigen schuld plaagt het meest... Misschien dat hij in de toekomst, door schade en schande wijs gewor den, nog eens zal leren, beter op te letten. In de sprint komt het immers op fracties van seconden aan. Nu kon Jan voor de derde en vierde plaats rijden tegen de kleine Italiaan Enzo Sacchi, die op zijn beurt verloor van de Fransman Maurice Verdeun. In de eerste rit nam Hijzelendoorn in fors tempo de kop, Sacchi volgde. Hoog door de bocht ging Jan voor de Italiaan met het gevaar dat de rappe kerel onderdoor zou duiken; dat deed deze dan ook. Maar nu lette Jan goed op. Hij vloog er achter aan, schoot in de laatste bocht nog even omhoog om zich toen op zijn Italiaanse prooi te werpen en er voorbij te schieten. Het verschil was v/el een halve meter.... In de tweede rit deed hij het nog beter. Wilde Jan zich nu plotseling toen Verdeun kwam, ving hij hem prachtig op, sloeg de aanval af en zo werd een beslissingsrit nodig. Die won, zoals ik verwachtte, Maurice Verdeun van kop af. Willekes verslagen Na het aardige begin in zijn serie op Zaterdagmiddag, kwam Willekes in de achtste finale van de achtervolging te gen de Belgische kampioen Raphael Glorieux in de baan. Hij begon hoopvol nam een tiental meters in de eerste ronde, doch al spoedig bleek dat de Belg veel en veel sneller kon en toen Glorieux op volle toeren was gekomen, was het gebeurd met de stroef duwen de Patsy. Met wel een kwart baan (pl.m. 110 m) voorsprong finishte Glo rieux. De Belgen hadden een man in de kwartfinale! Tijden resp. 5.19 en 5.27.2! Met hem plaatsten zich voor de kwartfinale: Andrieux (Frankrijk), Glorieux (Belgie), Giudice (Frankrijk) en Patterson die de wereldkampioen 1949: de Deen Knud Andersen versloeg. In twee dagen waren twee wereldkam pioenen uitgeschakeld. De Italianen op de tribunes waren uitgelaten toen achtereenvolgens Mes- sina en Gandini hun resp. tegenstan ders Glorieux (Belgie) en Lo Giudice (Frankrijk) in 5.14.1 en 5.14.3 uitscha kelden voor de halve finale. Van Est deed het best. yfelen hadden Van Est voor de achter volging afgeschreven toen bekend werd dat hij in de kwart finale tegen de sterke Zwitser Koblet moest uit komen. Koblet was toch immers zeer gebrand op de wereldtitel achtervol ging, waarvoor hij notabene de Tour de France had laten lopen. Koblet kwam dus sterk favoriet in de baan, maar het moreel van de rappe Zwitser kreeg wel een stevige knak, toen hij na drie ronden be merkte, dat zijn felle demarrage geen onkel succes had opgeleverd. De zware benen van Van Est persten de pedalen precies even snel in het rond. Na drie kilometer lag de Zwitser we liswaar een meter voor, doch voor Van Est betekende dat niets. Zelfverzekerd maalde hij door en met nog twee ron den voor de boeg had hij die meter achterstand in een voorsprong van twee meter omgezet. In het Neder landse kamp werd gevreesd dat Ko blet met een machtige eindspurt Van Est wel klein zou krijgen. De Braban der beschikte echter over de meeste reserve, want toen de lampjes langs de baan aangloeiden, bleek dat Koblet maar liefst ruim twintig meter ach terstand had. De snelste tijd in de kwartfinale werd nu voor Van Est ge noteerd, 6 min. 30 sec., zodat hij het i voorrecht heeft om tegen de Luxem burger Gillen te mogen uitkomen. Het mag worden aangenomen, dat de man van ,,'t Heike" in de finale zal uitkomen tegen de Italiaan Bevilac- qua, die evenals de Fransman Ma- teoli gemakkelijk won. De SS-er R. L. Keiler, die in Duits land werd geboren doch Nederlander van nationaliteit was, kwam in Decem ber 1944 bij een Amsterdamse brand- stoffenhandelaar een mud kolen op eisen voor een vrouw, met wie hij een verhouding had. De beide mannen kre gen ruzie. K. sloeg zijn tegenstander met een stel handboeien in het gezicht en schoot hem ten slotte neer. Nadat hij reeds bij verstek tot twintig jaar ge vangenisstraf was veroordeeld, diende dezer dagen de zaak tegen Keiler in diens tegenwoordigheid voor de bij zondere strafkamer van de Amster damse rechtbank. Wederom werd twin tig jaar tegen hem geëist. IMMIMMg De Franse communistische vereni ging van verzetslieden en de Duitse vereniging van slachtoffers van het nazi-regime zullen samen gaan strij den tegen het plan-Schuman, de oor log en het fascisme. Gestreefd zou worden naar een verbod van de atoom bom en men zou iedere concrete oor logsvoorbereiding in elk der beide lan den bestrijden. De Oostduitse communistische leider Dahlem heeft aangekondigd, dat de communisten in West-Duitsland een „Nationaal verzet" zullen vormen, dat zal werken volgens de methoden van de Franse verzetsstrijders. DUITSE ARBEIDERS KRIJGEN MEDEZEGGENSCHAP De eigenaren van drie van de groot ste industriële ondernemingen in het Ruhrgebied hebben er in toegestemd, dat de arbeiders de verantwoordelijk heid voor het beheer ten volle delen met de eigenaren. De ondernemingen zijn de „Gute Hoffnungshütte" te Oberhausen, de „Glöckner Stahlwerke" te Duisburg en „Otto Wolffs" te Keulen. SABOTAGE OP EEN BRITS VLIEGKAMPSCHIP? Op het Britse vliegkampschip Theseus, dat Korea tot bestemming heeft, is waarschijnlijk sabotage aan het gyrokompas gepleegd door het on. klaar maken van de electrische lei dingen. Eensgezindheid bracht iwee plaatsen in de finale op JJE TWEEDE SERIE van de 100 km achter grote motoren is niet zo'n imposant gevecht geworden als de eerste serie. In deze* rit moesten onze landgenoten Pronk en De Best hun kansen verdedigen, en zij deden het met succes want Pronk werd tweede en De Best eindigde op de derde plaats. Er reden slechts zeven stayers daar de Amerikaan Jacoby verstek had laten gaan. De Fransen Seres en Lemoine nestelden zich direct op de eerste plaatsen en tot de helft van de wed strijd hadden zjj geen enkele serieuse aanval te doorstaan. De Best en Pronk vergenoegden zich er mee op de derde en vierde plaats te blijven en dat was goed gezien van deze Nederlanders, die ditmaal voorbeeldig samenwerkten. missie, de heer Doreau protesteerde na afloop van de wedstrijden tegen het rijden van de gangmaker van De Best Volgens Doreau zou De Graaf en kele malen te hoog hebben gereden waardoor Lemoine geen kans had ge kregen te passeren. De vertegenwoor digers van de kleine landen, Nederland, Zwitserland en Denemarken wezen dit protest van de hand, doch de Frans man vond steun bij de Italiaan Binda. Een definitief besluit is op het ogenblik nog niet genomen. Men neemt echter aan, dat het protest van Doreau geen succes zal hebben. De uitslag van de tweede serie achter zware motoren was: 1. Seres (Frank rijk) 1 uur 28 min. 21 sec.; 2. Pronk (Nederland) op 30 meter; 3. De Best (Nederland) op 70 meter; 4. Meuleman (Belgie) op 80 meter; 5. Martino (Italië) op 350 meter; 6. Lemoine (Frankrijk) op 2 ronden; 7 Diggelmann (Zwitserland) op 3 ronden. Ongeveer 35 km voor het einde ging De Best met een formidabele tussen- spurt op Lemoine af. Enkele ronden duurde dit offensief, doch De Best zag geen kans de stug rijdende Lemoine te passeren. Hij liet zich daarom iets terug zakken en prompt kwam de klei ne man uit Heiloo met een prachtige demarrage boven de Fransman. Weer moest Lemoine een harde aanval af slaan. Het was te veel voor hem en op een gegeven moment kwam hij zelfs los van de rol, zodat Pronk hem met „één" been kon passeren. De Best had hierop in vierde positie rustig zitten wachten en kon nu gemakkelijk van de inzinking van Lemoine profiteren door zich op de derde plaats achter Pronk te nestelen. Toch zat De Best nog niet „op rozen". Lemoine herstelde zich twintig ronden voor het einde van zijn inzinking en met daverend geweld ging hij op De Best af. De Best voelde het aankomen en wachtte niet tot dat de Fransman bij hem was. Voor dat er ernstig gevaar kon dreigen, draaide de Nederlander reeds op volle toeren en ook de aanval van Meuleman, welke in de laatste drie ronden werd gelan ceerd, kon de sterk rijdende Nederlan der doorstaan. Ondertussen reden Pronk en Seres rustig in hoog tempo hun ron den. Zij maakten het elkaar niet lastig en dat was niet rfbdig ook. Waarom zou den zij krachten verspillen als zij toch reeds zeker waren van een plaats in de finale, waarvoor zij ieder greintje reserve moesten reserveren? Het Franse lid van de wedstrijdcom- JAN PRONK finalist Afgevaardigden uit elf landen, w.o. Nederland, die Maandag te Genève bijeen waren, hebben hun goedkeuring gehecht aan de instelling van een in ternationaal opium monopolie met in ternationaal toezicht op het gebruik van opium VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur. 6.15 Tom Erich. 6.30 „La douce France". 6.50 Wereldkampioen schappen wielrennen. 7.00 Fanfare. 7.30 Hier is Londen. 7.35 Piano-trio. 8.15 Promenade orkest. 9.15 Al Goodman. 9.30 Buitenlands overzicht. 9.45 Op de Boulevard. 10.30 Les Gars de Paris. 11.15 Werken van Igor Stra- winsky. HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Het Orkest van Phil. Green. 6.20 Sportpraatje. 6.30 Strijd krachten. 7.15 Actualiteiten. 7.25 Dit is leven. 7.40 Amusementsorkest. 8.12 Concert. 10.15 Elena Glazounoff. 10.40 Bewaar het u toever trouwde pand. 11.15 Licht avondconcert. VOOR WOENSDAG HILVERSUM I, 402 m. - Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 8 en 11 uur. 8.18 Trial bij Jury. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Kamer muziek. 10.00 Moeilijkheden en mogelijkheden. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Onze keuken. 10.35 Als de stofzuiger zwijgt. 11.00 R.V.U. 11.30 Populair Nonstop. 12.00 Accordeola. 12.38 Piano. 1.15 Gram.muziek. 1.30 Meester trio. 2.00 Gesproken portret. 2.15 „Die schone Müllerin". 3.20 Vacantie-hoorspel. 3.50 Het Bel Canto kinderkoor. 4.00 Vragen staat vrij. 4.30 De Regenboog. 5.00 Wat is de wereld wijd. 5.30 Piano-duo. 5.45 Regeringsuitzending'. 6.20 Toespraak. 6.30 R.V.U. 7.00 Lezing door A den Breejen. 7.15 Gram.muziek. 730 Voor de jeugd. 8.05 Op de korrel. 8.15 Dolf van der Linden. 8.45 Mijnheer Winter geeft er de brui aan. 9.25 Omroep-Dubbelkwartet. 9.45 Salzburger Festspiele. 10.45 Tussen mens en nevelvlek. 11.15 Edmundo Ross en zijn orkest. 11.45 Ted Heath en zijn orkest. HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.15 Te Deum Laudamus. 8.45 Gram.muziek. 9.00 Ochtend bezoek. 9.30 Symphonisch morgenconcert. 10.30 Morgendienst. 11.00 Zangrecital. 11.30 Sextet Johnny Kroon. 12.00 Suite. 12.33 Orgelconcert. 1.15 Promenade-orkest. 2.00 Middagconcert. 3.30 Christelijk meisjeskoor. 4.00 Ivor Moreton en Dave Kaye. 4.15 Voor onze meisjes en jongens. 5.00 Sweelinck-kwartet. 5.20 Charles Panzera. 5.30 Ensemble Lachman. 6.00 Onze Nederlandse koren en korpsen. 6.30 Strijd krachten. 7.15 Onder de NCRV-leeslamp. 7.30 Suite. 7.40 „Vandaag". 8.05 Disco-actualitei ten. 8.15 Concert in het Kurhaus te Sche- veningen. 9.05 Gram.muziek. 9.15 Romaanse voornamen. 9.35 Ensemble Selecta. 10.00 Can tate. 10.30 Gram.muziek. 10.45 Avondoverden king. 11.15 Paul Whiteman. Een autobus uit Eindhoven met zes en dertig Nederlandersdie terugkeer den van een reis naar Rome ter gelegenheid van het Heilig Jaar, is nabij Laffray oP weg naar Grenoble in het ravijn gestort. Volgens de berichten geschiedde het ongeluk door het weigeren der remmen. Gelukkig werd de val van de bus gebroken door een op de helling staande notenboom. Onder: de omgekantelde autobus op de helling van het ravijn. Boven: een der ge- wonden in het ziekenhuis Op Zaterdag 9 September zal de Wieringermeer voor een dag een vliegveld rjjk zijn, waarop naar schatting twintig sport-vliegtuigen zullen landen en starten. Op deze datum zal de polder ter gelegenheid van de tentoonstelling „Land uit Zee" een bijzondere attractie beleven, in de vorm van een gecombineerde vlieg en auto-rallye. De bakermat van dit idee is in Zwitserland gelegen en nog on langs genoot het in Twenthe veel succes. zowel de piloot, als de twee automobi listen van de plaats, waar de kruisen zijn aangebracht onkundig zijn, spreekt vanzelf. Het team, dat de snelste tijd maakt, is winnaar. De organisatie van dit gloednieuwe evenement is in handen van de Noordhollandse Aero-Club. Ned. Hervormde Kerk. Bedankt voor Breukelen; J. G. van Ieperen te Katwijk aan Zee; voor Gar deren: B. Haverkamp te Langerak. Gereformeerde Kerken. Tweetal te Deventer: A. Plaatsman te Heelsum—Renkum, en G. Vellenga te Oud-Schonebeek. Aangenomen naar Hijlaart: L. Slofstra, candidaat te Assen, die bedankte voor Hornhuizen— Kloosterburen, Edam, Geenga, Tzum, Reitzum, 2e Ezloërmond en Nieuwwolda. Bedankt voor BlijaP. Riemersma te Vijfhuizen; voor Utrecht (vacature M. de Goede)P. Veenhuizen te Amsterdam; voor Bodegraven; A. L. Bos te IJselmon- de; voor Wilsum (graafschap Bentheim): bij nadere beslissing; H. Tien te Ihrhova O.-Frieslandvoor Wildervank: W. O. P. Boer te Vorden. Gereformeerde Kerken (Art. 31 K.O.) Tweetal te Helmerdijk: J. D. Hout- mén te Overschild en H. J. Meyerink ta Drogeham. Beroepen te Noord- Bergum: J. D. Houtman te Overschild. Chr. Gereformeerde Kerken. Tweetal te 's Gravenmoer: A. Grap pen te Bieselinge en P. de Smit te Zeist. Beroepen te IJmuiden: J. Drenth te Amersfoort. Bedankt voor Kampen: S. v. d. Molen te Leeuwarden. Gereformeerde Gemeenten. Bedankt voor 's GravenhageJ. v. d. Berg te Utrecht. Evangelisch Lutherse Kerk. Bedankt voor Deventer: J. J. T. Herrmann te Bodegraven. Twintig sportvliegers zullen Zater dagmorgen 9 September te 10 uur het luchtruim kiezen en aan de hand van een stafkaart een bepaald gebied af zoeken naar een kruis van zes bij zes meter, dat ergens in Noord-Holland is aangebracht. Zodra zij het kruis ontdekt hebben, tekenen zij het aan op de kaart en vliegen ijlings .erug naar het vlieg veldje, dat voor ieze gelegenheid wordt ingericht. Bij het vliegveld wachten de automobilisten, die op hun beurt de lucht afzoeken naar het vlieg tuig, dat hun is „toegewezen". Boven de airstrip zal de piloot de kaart in een koker uit zijn toestel werpen. De automobilist heeft tot taak zich zo spoedig mogelijk van de koker uit „zijn" vliegtuig meester te maken en vervolgens al kaartlezend het betrok ken kruis te vinden. Ondertussen gaat zijn compagnon in de lucht een speur tocht naar het tweede kruis beginnen teneinde het op dezelfde wijze aan zijn tweede teamgenoot mede te delen. Dat Niet krabben, dat beschadigt Cw huid en veroorzaakt infecties, maar betten met het beroemde huid geneesmiddel met „dieptewerking" HELDERE VLOEISTOF, GEEN GAAS GEEN PLEISTERS, GEEN VLEKKEN Door '1YRA GAY •XXXX 31. Hij ging voort: „De hoofdzaak is, Julie, dat je met mij in de buurt meer kans op een „morgen" hebt! Snap je wat ik bedoel?" Jullie glimlachte flets. „Inderdaad, meneer Ferris! Welbedankt. En nu; welterusten!" Ze ging haar slaapkamer binnen en draaide de sleutel met veel lawaai om. Geenszins uit het veld geslagen, riep Steve: ..Doe de ramen ook dicht, Julie! Ik heb de jalouzieën neergelaten en in je klerenkast en onder je bed gekeken, maar ik heb vergeten de ramen te sluiten". „Ik ben toch blij dat Steve er is" dacht Julie. „Ik zou duizend doden sterven als ik alleen was" Heel lang zaam, daar ieder beweging haar grote inspanning kostte, kleedde ze zich uit en kroop in bed. Zodra ze haar ogen sloot, kwamen er nachtmerries: de sprong van de brug door de blonde man; het afschuwelijke, maar toch fas cinerende gezichtje van het Boosaardige Vrouwtje, en het spekstenen beeldje. Haar gedachten gingen terug naar dat vreselijk ogenblik waarop ze 1e deur van haar flat had geopend en ze het slappe uitgestrekte lichaam van dat meisje op haar blauw-met-goüden Chinese kleed had zien liggen. Ze vil de en had het gevoel dat ze nooit weer warm zou worden. Toen hoorde ze Steve in de anders kamer rondlopen, en hij floot een vro lijk liedje. Hij deed met opzet zo ge ruststellend. Ze glimlachte even en voelde zich getroost. Ze werd wakker doordat de zon n haar kamer scheen en ze de verrukke lijke geur van koffie en gebakken spek opsnoof. Steve klopte op de deur en vroeg haar iets aan te trekken en te komen ontbijten. Ze haastte zich naar de badkamer, nam gauw een douche, kamde haar haar en maakte zich een beetje op. Ze trok de zwartzijden pyama aan die haar familie haar het vorig jaar had gegeven en die ze nog nooit had gs dragen. Ze trad een beetje verlegen binnen, Steve deed heel zakelijk. Hij wees met trots op de tafel die hij voor het ontbijt had gedkt. ..Kijk eens. Een vorstelijk ontbijt" Ze knipperde met haar ogen. Haar verbaasde blik ontwaarde narcissen in een grote vaas en warme pannekoek ;n die uit een half afgedekte schaal l gluurden. Steve haastte zich met hst uit te leggen. „Neen, ik ben niet verantwoordelijk voor de bloemen en hoe-heten-dis- dingen, juffrouw Cartwright heeft ze gebracht". Julie ging aan de tafel zitten en trok een grimas, „Ik voel me een beet je schuldig ten opzichte van juffrouw Cartwright. Ik heb aldoor lopen den ken dat ze toch zo'n gemene heks was en daar doet ze m opeens zulke aar dige dingen en stapelt vurige kolen »p mijn hoofd". Steve knikte. „Ja, ik voel me ook schuldig". Julie was hongerig en verbaasde er zich over dat ze met zoveel smaak koo eten in een kamer waar een moord was gepleegd Maar nu in het vrolijke morgenlicht schenen de gebeurtenissen van gisteren onwezenlijk en ver-af. Z? dacht aan iets. „Staat er iets in de krant over de gebeurtenissen van -lis- teren?" Ze kon er niet toe komen ïat woord „moord" te gebruiken. Steve knikte: „Niets nieuws. We staan er nog steeds buiten". Dat vond ze aardig. Wij. Het klonk gezellig. Hij ging voort: „Het schijnt, dat die Celia Hollis niet zo'n aardig meis je was als die goeie juffrouw Cati- wright zich zo enthousiast verbeeldde Ze had een zwaar strafregister voor zo'n jong ding. In de gevangenis <n in het verbeteringsgesticht geweest wegens diestal. En niet zo'n kleine ook Ze had het speciaal op juwelen voor zien. Ze had een rij valse namen zo lang als je arm. En Er klopte iemand op de deur. Steve zei: „Ik zal wel gaan", en glimlachte geruststellend naar Julie. Ze had de indruk, dat die glimlach heel wat In spanning vereiste Toen wist ze, da hij net zo zenuwachtig en gespannen was als zij. Het was juffrouw Cartwright, rol excuses dat ze hen bij hun ontbijt moest storen. Maar langzamerhand ging ze over tot de werkelijke reden van haar bezoek. „O, juffrouw Page ik bedoel me-» vrouw Ferris, hoe kunt u het me ooit vergeven. Dat meisje, dat ik gisteren in uw kamer liet, was een oplichtster. Ze hoorde bij een bende of zoiets". „O, ja?" mompelde Steve. Juffrouw Cartwright babbelde voort; „Weet u zeker, dat ze niets heeft weg genomen? Dat dat deed ze voor haar beroep Toegang krijgen tot in- dermans kamers en dingen stelen. Ze praatte zo zachtjes en zag er uit lis een echte dame. O, het spijt me toch zo, mevrouw Ferris". (Wordt vervolgd»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 3