Reg Harris werd wereldkampioen
VETPUISTJES
-- -
ssstas: ï- sus:
XÏXmgF*" *°m*
Van Est zorgde
voor verrassing
Tactisch rijden van Pronken De Best
Wieringermeer krijgt voor één
dag een vliegveld
DÉBRALINE
-J
Het Radioprogramma
HET CHINESE
BEELDJE
Balans Nederland: Van Vliei tweede,
Derksen en Hijzelendoorn derde
Twintig jaar geëist wegens
schietpartijen in honger
winter
Franse en Duitse commu
nisten werken nauw samen
Protest tegen De Best
KERKELIJÏTNIEUWS
Vliegtuig-auto-rallye op
9 September
DINSDAG 15 AUGUSTUS 1950
herstellen? Met royaal verschil won
de Amsterdamse Nederlandse ama
teurkampioen in 13.3.
De finales
In de eerste rit tussen Harris en Van
Vliet, nam Van Vliet resoluut de lei
ding en hield Harris nauwlettend in
het oog, maar kon er toch niets aan
doen toen Harris plotseling onderdoor
schoot, hard door ging en rustig keek
wat Van Vliet zou doen. Van Vliet wil
de gelanceerd komen, maar toen was
Harris op dat spelletje van onze land
genoot bedacht; had nog zoveel reserve
dat hij de aanstormende Nederlandse
kampioen kon vertellen dat hij en nie
mand anders nog steeds de wereldkam
pioen is. Spijtig voor Van Vliet. En de
tijd was nog mooi ook: 11.8 sec.
Het was een hele eer voor Harris en
Van Vliet dat de eerste wereldkam
pioen der sprinters (1895) Protin het
startsein voor de.beslissende rit gaf.
De beslissende.Inderdaad werd
het de beslissing! Harris nam weer re
soluut de leiding. Van Vliet demareer-
de op 225 meter, maar in prachtige,
stijl ving de wereldkampioen onze
landgenoot op. Weliswaar trachtte Arie
nog gelanceerd terug te komen; kwam
in de laatste vijftig meter nog fraai,
maar met een houtain gebaar wees Heg
Harris Arie van Vliet terug. Voor de
derde maal (het amateurkampioenschap
meegerekend) was de Brit wereldkam
pioen!
In de finale der amateurs, nam Pierre
Even de leiding voor zijn landgenoot
Maurice Verdeun, die deze op 200 me
ter met een machtige coup de pedale
over nam. Direct reageerde Even,
sprong er naast en hoewel hij er wel
licht niet meer voorbij was gekomen,
zwenkte Verdeun bij het uitkomen van
de laatste bocht omhoog, waardoor
Even wel sterk gehinderd werd, doch
weer wilde de jury niet op een protest
in gaan. (tijd 1.24).
Pierre Even zou in de tweede rit re
vanche nemen. Hij nam de leiding en
titel op een andere Nederlandse teaenftander i i Kopenhagen de wereld-
de beide ritten die slechts nod£ lZen Zw L veroverde- In
ne^dren U/ronk°^etDln Best ^^^ing^n^T/eUmU
Liet is u bekend dat Van Vliet de
Fransman Gerardin tegen zich ge
steld zou krijgen in de halve finale
en Derksen de wereldkampioen Harris.
Harris nam in de eerste rit resoluut de
leiding, Derksen volgde op een paar
lengten, liet zich na de eerste ronden
en toen de bel geklonken had, nog iets
meer terugzakken, schijnbaar met de
bedoeling om op het voorlaatste rech
te eind Harris voorbij te komen en de
Brit de taak op te leggen de reis buiten
om te doen. Dat begreep Reg ook wel.
En Jan keek heel vefbaasd toen Har
ris plotseling op pl.m. 400 meter vóór
de streep zo fel op de pedalen ging
staan, dat het verschil al direct zeven
acht lengten was. Met woeste rukken
gooide de Engelsman zich op gang, ging
toen soepel een tijdrit rijden en gaf
Derksen geen schijn van kans meer.
Zoals men in rennerjargon zegt; het
werd wel een straatlengte
In de tweede rit werd Derksen in de
demarrage geklopt. Harris deed een
schijnbeweging om onderdoor te gaan,
wilde Jan in het „gootje" hebben,
slaagde in zijn opzet en joeg er toen
fel over heen. Derksen had in beide rit
ten in alle opzichten gefaald: in tactiek,
kracht en snelheid!
En wat Arie van Vliet betreft? Arie
reed zonder zenuwen tegen de Frans
man Louis Gerardin. Weliswaar is de
slanke Fransman nog steeds een groot
tacticus, doch Gerardin is heel wat
ouder dan Van Vliet en is „versleten"..
In de eerste rit wachtte hij Gerardins
aanval rustig af, ving hem op, gaf op
het laatste rechte eind een paar trap
pen extra op de pedalen en bleef
Gerardin in het oog houdend een
halve lengte voor. In de tweede rit
klopte hij Gerardin in de demarrage.
Derksen moest dus voor de derde
plaats tegen Gerardin rijden. Van die
ritten was nog niets te zeggen, hoewel'
ik Derksen toch wel in snelheid de
beste kans gafZo bleek ook wel!
Hij wachtte de aanval van Gerardin
rustig af, trapte wat harder en had de
eerste rit gewonnen.
De tweede rit nam Gerardin in lang
zaam tempo de leic^ing, maar dat was
allerminst de bedoeling. Toen de bel
voor de laatste ronde geklonken had
stonden beiden doodstil. Gerardin
schoot plotseling naar beneden, nam
een paar lengten, maar toen lanceerde
Derksen zijn aanval. Hij deed het op
fraaie wijze en zo was de tweede en
derde prijs voor Nederland (12.2).
Hijzelendoorn lette niet op
In de tweede rit. welke Hijzelen
doorn tegen de Fransman Pierre
Even moest rijden maakte het Gal
lische haantje precies dezelfde fout
die Jan Zondag gemaakt had. Hij liet
onze landgenoot demarreren en toen
hij zijn aanval op de oranje-man be
gon, was het te laatprecies te
laat, want de foto moest het bewijs
leveren, zo klein was het verschil.
Inderdaad dus een beslissingsrit. Er
lagen mooie kansen voor Nederland
om eindelijk weer eens na 1939 in Mi
laan toen Jan Derksen de titel ver
overde, een amateur in de finale van
het wereldkampioenschap te krijgen.
Maar Hijzelendoorn lijkt ons niet zo
helder van geest. Hij kijkt wel eens
de verkeerde kant op, b.v. toen die
beslissingsrit gereden werd. Hoog
langs de tribune rijdend, Even
schuins onder achter hem, ging Jan
aan de kop. Inplaats echter dat Jan
links achter hem de Fransman in het
oog hield, keek hij rechts naar de
tribunes, waarop overigens geen mens
te zien was, zelfs geen musjeEn
de kwieke Fransman, maakte op het
voorlaatste rechte einde handig van
deze situatie gebruik. In een paar
trappen was hij op volle toeren en
nog zat Jan te suffen. Enfin; toen hij
woest aan zijn stuur rukte achter de
Fransman aan ging, was de voorsprong
zeker al vijf lengten en dat met nog
200 meter te rijden. Het bleek ver
geefs voor Hijzelendoorn, die deze rit
door eigen schuld verloor en eigen
schuld plaagt het meest...
Misschien dat hij in de toekomst,
door schade en schande wijs gewor
den, nog eens zal leren, beter op te
letten. In de sprint komt het immers
op fracties van seconden aan.
Nu kon Jan voor de derde en vierde
plaats rijden tegen de kleine Italiaan
Enzo Sacchi, die op zijn beurt verloor
van de Fransman Maurice Verdeun.
In de eerste rit nam Hijzelendoorn
in fors tempo de kop, Sacchi volgde.
Hoog door de bocht ging Jan voor de
Italiaan met het gevaar dat de rappe
kerel onderdoor zou duiken; dat deed
deze dan ook. Maar nu lette Jan goed
op. Hij vloog er achter aan, schoot in
de laatste bocht nog even omhoog om
zich toen op zijn Italiaanse prooi te
werpen en er voorbij te schieten. Het
verschil was v/el een halve meter....
In de tweede rit deed hij het nog
beter. Wilde Jan zich nu plotseling
toen Verdeun kwam, ving hij hem
prachtig op, sloeg de aanval af en zo
werd een beslissingsrit nodig. Die won,
zoals ik verwachtte, Maurice Verdeun
van kop af.
Willekes verslagen
Na het aardige begin in zijn serie op
Zaterdagmiddag, kwam Willekes in de
achtste finale van de achtervolging te
gen de Belgische kampioen Raphael
Glorieux in de baan. Hij begon hoopvol
nam een tiental meters in de eerste
ronde, doch al spoedig bleek dat de
Belg veel en veel sneller kon en toen
Glorieux op volle toeren was gekomen,
was het gebeurd met de stroef duwen
de Patsy. Met wel een kwart baan
(pl.m. 110 m) voorsprong finishte Glo
rieux. De Belgen hadden een man in
de kwartfinale! Tijden resp. 5.19 en
5.27.2! Met hem plaatsten zich voor de
kwartfinale: Andrieux (Frankrijk),
Glorieux (Belgie), Giudice (Frankrijk)
en Patterson die de wereldkampioen
1949: de Deen Knud Andersen versloeg.
In twee dagen waren twee wereldkam
pioenen uitgeschakeld.
De Italianen op de tribunes waren
uitgelaten toen achtereenvolgens Mes-
sina en Gandini hun resp. tegenstan
ders Glorieux (Belgie) en Lo Giudice
(Frankrijk) in 5.14.1 en 5.14.3 uitscha
kelden voor de halve finale.
Van Est deed het best.
yfelen hadden Van Est voor de achter
volging afgeschreven toen bekend
werd dat hij in de kwart finale tegen
de sterke Zwitser Koblet moest uit
komen. Koblet was toch immers zeer
gebrand op de wereldtitel achtervol
ging, waarvoor hij notabene de Tour
de France had laten lopen.
Koblet kwam dus sterk favoriet in
de baan, maar het moreel van de
rappe Zwitser kreeg wel een stevige
knak, toen hij na drie ronden be
merkte, dat zijn felle demarrage geen
onkel succes had opgeleverd. De
zware benen van Van Est persten de
pedalen precies even snel in het rond.
Na drie kilometer lag de Zwitser we
liswaar een meter voor, doch voor Van
Est betekende dat niets. Zelfverzekerd
maalde hij door en met nog twee ron
den voor de boeg had hij die meter
achterstand in een voorsprong van
twee meter omgezet. In het Neder
landse kamp werd gevreesd dat Ko
blet met een machtige eindspurt Van
Est wel klein zou krijgen. De Braban
der beschikte echter over de meeste
reserve, want toen de lampjes langs
de baan aangloeiden, bleek dat Koblet
maar liefst ruim twintig meter ach
terstand had. De snelste tijd in de
kwartfinale werd nu voor Van Est ge
noteerd, 6 min. 30 sec., zodat hij het i
voorrecht heeft om tegen de Luxem
burger Gillen te mogen uitkomen.
Het mag worden aangenomen, dat de
man van ,,'t Heike" in de finale zal
uitkomen tegen de Italiaan Bevilac-
qua, die evenals de Fransman Ma-
teoli gemakkelijk won.
De SS-er R. L. Keiler, die in Duits
land werd geboren doch Nederlander
van nationaliteit was, kwam in Decem
ber 1944 bij een Amsterdamse brand-
stoffenhandelaar een mud kolen op
eisen voor een vrouw, met wie hij een
verhouding had. De beide mannen kre
gen ruzie. K. sloeg zijn tegenstander
met een stel handboeien in het gezicht
en schoot hem ten slotte neer. Nadat hij
reeds bij verstek tot twintig jaar ge
vangenisstraf was veroordeeld, diende
dezer dagen de zaak tegen Keiler in
diens tegenwoordigheid voor de bij
zondere strafkamer van de Amster
damse rechtbank. Wederom werd twin
tig jaar tegen hem geëist.
IMMIMMg
De Franse communistische vereni
ging van verzetslieden en de Duitse
vereniging van slachtoffers van het
nazi-regime zullen samen gaan strij
den tegen het plan-Schuman, de oor
log en het fascisme. Gestreefd zou
worden naar een verbod van de atoom
bom en men zou iedere concrete oor
logsvoorbereiding in elk der beide lan
den bestrijden.
De Oostduitse communistische leider
Dahlem heeft aangekondigd, dat de
communisten in West-Duitsland een
„Nationaal verzet" zullen vormen, dat
zal werken volgens de methoden van
de Franse verzetsstrijders.
DUITSE ARBEIDERS KRIJGEN
MEDEZEGGENSCHAP
De eigenaren van drie van de groot
ste industriële ondernemingen in het
Ruhrgebied hebben er in toegestemd,
dat de arbeiders de verantwoordelijk
heid voor het beheer ten volle delen
met de eigenaren.
De ondernemingen zijn de „Gute
Hoffnungshütte" te Oberhausen, de
„Glöckner Stahlwerke" te Duisburg en
„Otto Wolffs" te Keulen.
SABOTAGE OP EEN BRITS
VLIEGKAMPSCHIP?
Op het Britse vliegkampschip
Theseus, dat Korea tot bestemming
heeft, is waarschijnlijk sabotage aan
het gyrokompas gepleegd door het on.
klaar maken van de electrische lei
dingen.
Eensgezindheid bracht iwee plaatsen in de finale op
JJE TWEEDE SERIE van de 100 km achter grote motoren is niet zo'n imposant
gevecht geworden als de eerste serie. In deze* rit moesten onze landgenoten
Pronk en De Best hun kansen verdedigen, en zij deden het met succes want Pronk
werd tweede en De Best eindigde op de derde plaats. Er reden slechts zeven
stayers daar de Amerikaan Jacoby verstek had laten gaan. De Fransen Seres en
Lemoine nestelden zich direct op de eerste plaatsen en tot de helft van de wed
strijd hadden zjj geen enkele serieuse aanval te doorstaan. De Best en Pronk
vergenoegden zich er mee op de derde en vierde plaats te blijven en dat was goed
gezien van deze Nederlanders, die ditmaal voorbeeldig samenwerkten.
missie, de heer Doreau protesteerde na
afloop van de wedstrijden tegen het
rijden van de gangmaker van De Best
Volgens Doreau zou De Graaf en
kele malen te hoog hebben gereden
waardoor Lemoine geen kans had ge
kregen te passeren. De vertegenwoor
digers van de kleine landen, Nederland,
Zwitserland en Denemarken wezen dit
protest van de hand, doch de Frans
man vond steun bij de Italiaan Binda.
Een definitief besluit is op het ogenblik
nog niet genomen. Men neemt echter
aan, dat het protest van Doreau geen
succes zal hebben.
De uitslag van de tweede serie achter
zware motoren was: 1. Seres (Frank
rijk) 1 uur 28 min. 21 sec.; 2. Pronk
(Nederland) op 30 meter; 3. De Best
(Nederland) op 70 meter; 4. Meuleman
(Belgie) op 80 meter; 5. Martino
(Italië) op 350 meter; 6. Lemoine
(Frankrijk) op 2 ronden; 7 Diggelmann
(Zwitserland) op 3 ronden.
Ongeveer 35 km voor het einde ging
De Best met een formidabele tussen-
spurt op Lemoine af. Enkele ronden
duurde dit offensief, doch De Best zag
geen kans de stug rijdende Lemoine
te passeren. Hij liet zich daarom iets
terug zakken en prompt kwam de klei
ne man uit Heiloo met een prachtige
demarrage boven de Fransman. Weer
moest Lemoine een harde aanval af
slaan. Het was te veel voor hem en op
een gegeven moment kwam hij zelfs
los van de rol, zodat Pronk hem met
„één" been kon passeren. De Best had
hierop in vierde positie rustig zitten
wachten en kon nu gemakkelijk van
de inzinking van Lemoine profiteren
door zich op de derde plaats achter
Pronk te nestelen. Toch zat De Best nog
niet „op rozen". Lemoine herstelde zich
twintig ronden voor het einde van zijn
inzinking en met daverend geweld ging
hij op De Best af. De Best voelde het
aankomen en wachtte niet tot dat de
Fransman bij hem was. Voor dat er
ernstig gevaar kon dreigen, draaide de
Nederlander reeds op volle toeren en
ook de aanval van Meuleman, welke
in de laatste drie ronden werd gelan
ceerd, kon de sterk rijdende Nederlan
der doorstaan. Ondertussen reden Pronk
en Seres rustig in hoog tempo hun ron
den. Zij maakten het elkaar niet lastig
en dat was niet rfbdig ook. Waarom zou
den zij krachten verspillen als zij toch
reeds zeker waren van een plaats in
de finale, waarvoor zij ieder greintje
reserve moesten reserveren?
Het Franse lid van de wedstrijdcom-
JAN PRONK
finalist
Afgevaardigden uit elf landen,
w.o. Nederland, die Maandag te Genève
bijeen waren, hebben hun goedkeuring
gehecht aan de instelling van een in
ternationaal opium monopolie met in
ternationaal toezicht op het gebruik
van opium
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur. 6.15 Tom Erich. 6.30
„La douce France". 6.50 Wereldkampioen
schappen wielrennen. 7.00 Fanfare. 7.30 Hier
is Londen. 7.35 Piano-trio. 8.15 Promenade
orkest. 9.15 Al Goodman. 9.30 Buitenlands
overzicht. 9.45 Op de Boulevard. 10.30 Les
Gars de Paris. 11.15 Werken van Igor Stra-
winsky.
HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Het Orkest van
Phil. Green. 6.20 Sportpraatje. 6.30 Strijd
krachten. 7.15 Actualiteiten. 7.25 Dit is leven.
7.40 Amusementsorkest. 8.12 Concert. 10.15
Elena Glazounoff. 10.40 Bewaar het u toever
trouwde pand. 11.15 Licht avondconcert.
VOOR WOENSDAG
HILVERSUM I, 402 m. - Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 8 en 11 uur. 8.18 Trial bij
Jury. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Kamer
muziek. 10.00 Moeilijkheden en mogelijkheden.
10.05 Morgenwijding. 10.20 Onze keuken.
10.35 Als de stofzuiger zwijgt. 11.00 R.V.U.
11.30 Populair Nonstop. 12.00 Accordeola. 12.38
Piano. 1.15 Gram.muziek. 1.30 Meester trio.
2.00 Gesproken portret. 2.15 „Die schone
Müllerin". 3.20 Vacantie-hoorspel. 3.50 Het
Bel Canto kinderkoor. 4.00 Vragen staat vrij.
4.30 De Regenboog. 5.00 Wat is de wereld
wijd. 5.30 Piano-duo. 5.45 Regeringsuitzending'.
6.20 Toespraak. 6.30 R.V.U. 7.00 Lezing door
A den Breejen. 7.15 Gram.muziek. 730 Voor
de jeugd. 8.05 Op de korrel. 8.15 Dolf van
der Linden. 8.45 Mijnheer Winter geeft er de
brui aan. 9.25 Omroep-Dubbelkwartet. 9.45
Salzburger Festspiele. 10.45 Tussen mens en
nevelvlek. 11.15 Edmundo Ross en zijn orkest.
11.45 Ted Heath en zijn orkest.
HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.15 Te Deum
Laudamus. 8.45 Gram.muziek. 9.00 Ochtend
bezoek. 9.30 Symphonisch morgenconcert. 10.30
Morgendienst. 11.00 Zangrecital. 11.30 Sextet
Johnny Kroon. 12.00 Suite. 12.33 Orgelconcert.
1.15 Promenade-orkest. 2.00 Middagconcert.
3.30 Christelijk meisjeskoor. 4.00 Ivor Moreton
en Dave Kaye. 4.15 Voor onze meisjes en
jongens. 5.00 Sweelinck-kwartet. 5.20 Charles
Panzera. 5.30 Ensemble Lachman. 6.00 Onze
Nederlandse koren en korpsen. 6.30 Strijd
krachten. 7.15 Onder de NCRV-leeslamp. 7.30
Suite. 7.40 „Vandaag". 8.05 Disco-actualitei
ten. 8.15 Concert in het Kurhaus te Sche-
veningen. 9.05 Gram.muziek. 9.15 Romaanse
voornamen. 9.35 Ensemble Selecta. 10.00 Can
tate. 10.30 Gram.muziek. 10.45 Avondoverden
king. 11.15 Paul Whiteman.
Een autobus uit Eindhoven met zes en dertig Nederlandersdie terugkeer
den van een reis naar Rome ter gelegenheid van het Heilig Jaar, is nabij
Laffray oP weg naar Grenoble in het ravijn gestort. Volgens de berichten
geschiedde het ongeluk door het weigeren der remmen. Gelukkig werd
de val van de bus gebroken door een op de helling staande notenboom. Onder:
de omgekantelde autobus op de helling van het ravijn. Boven: een der ge-
wonden in het ziekenhuis
Op Zaterdag 9 September zal de Wieringermeer voor een dag een vliegveld
rjjk zijn, waarop naar schatting twintig sport-vliegtuigen zullen landen en starten.
Op deze datum zal de polder ter gelegenheid van de tentoonstelling „Land uit
Zee" een bijzondere attractie beleven, in de vorm van een gecombineerde vlieg
en auto-rallye. De bakermat van dit idee is in Zwitserland gelegen en nog on
langs genoot het in Twenthe veel succes.
zowel de piloot, als de twee automobi
listen van de plaats, waar de kruisen
zijn aangebracht onkundig zijn, spreekt
vanzelf.
Het team, dat de snelste tijd maakt,
is winnaar. De organisatie van dit
gloednieuwe evenement is in handen
van de Noordhollandse Aero-Club.
Ned. Hervormde Kerk.
Bedankt voor Breukelen; J. G. van
Ieperen te Katwijk aan Zee; voor Gar
deren: B. Haverkamp te Langerak.
Gereformeerde Kerken.
Tweetal te Deventer: A. Plaatsman
te Heelsum—Renkum, en G. Vellenga te
Oud-Schonebeek. Aangenomen
naar Hijlaart: L. Slofstra, candidaat te
Assen, die bedankte voor Hornhuizen—
Kloosterburen, Edam, Geenga, Tzum,
Reitzum, 2e Ezloërmond en Nieuwwolda.
Bedankt voor BlijaP. Riemersma
te Vijfhuizen; voor Utrecht (vacature M.
de Goede)P. Veenhuizen te Amsterdam;
voor Bodegraven; A. L. Bos te IJselmon-
de; voor Wilsum (graafschap Bentheim):
bij nadere beslissing; H. Tien te Ihrhova
O.-Frieslandvoor Wildervank: W. O.
P. Boer te Vorden.
Gereformeerde Kerken (Art. 31 K.O.)
Tweetal te Helmerdijk: J. D. Hout-
mén te Overschild en H. J. Meyerink ta
Drogeham. Beroepen te Noord-
Bergum: J. D. Houtman te Overschild.
Chr. Gereformeerde Kerken.
Tweetal te 's Gravenmoer: A. Grap
pen te Bieselinge en P. de Smit te Zeist.
Beroepen te IJmuiden: J. Drenth
te Amersfoort. Bedankt voor
Kampen: S. v. d. Molen te Leeuwarden.
Gereformeerde Gemeenten.
Bedankt voor 's GravenhageJ. v. d.
Berg te Utrecht.
Evangelisch Lutherse Kerk.
Bedankt voor Deventer: J. J. T.
Herrmann te Bodegraven.
Twintig sportvliegers zullen Zater
dagmorgen 9 September te 10 uur het
luchtruim kiezen en aan de hand van
een stafkaart een bepaald gebied af
zoeken naar een kruis van zes bij zes
meter, dat ergens in Noord-Holland is
aangebracht. Zodra zij het kruis ontdekt
hebben, tekenen zij het aan op de kaart
en vliegen ijlings .erug naar het vlieg
veldje, dat voor ieze gelegenheid
wordt ingericht. Bij het vliegveld
wachten de automobilisten, die op hun
beurt de lucht afzoeken naar het vlieg
tuig, dat hun is „toegewezen". Boven
de airstrip zal de piloot de kaart in
een koker uit zijn toestel werpen. De
automobilist heeft tot taak zich zo
spoedig mogelijk van de koker uit
„zijn" vliegtuig meester te maken en
vervolgens al kaartlezend het betrok
ken kruis te vinden. Ondertussen gaat
zijn compagnon in de lucht een speur
tocht naar het tweede kruis beginnen
teneinde het op dezelfde wijze aan zijn
tweede teamgenoot mede te delen. Dat
Niet krabben, dat beschadigt Cw
huid en veroorzaakt infecties, maar
betten met het beroemde huid
geneesmiddel met „dieptewerking"
HELDERE VLOEISTOF, GEEN GAAS
GEEN PLEISTERS, GEEN VLEKKEN
Door
'1YRA GAY
•XXXX
31.
Hij ging voort: „De hoofdzaak is,
Julie, dat je met mij in de buurt meer
kans op een „morgen" hebt! Snap je
wat ik bedoel?"
Jullie glimlachte flets. „Inderdaad,
meneer Ferris! Welbedankt. En nu;
welterusten!" Ze ging haar slaapkamer
binnen en draaide de sleutel met veel
lawaai om.
Geenszins uit het veld geslagen, riep
Steve: ..Doe de ramen ook dicht, Julie!
Ik heb de jalouzieën neergelaten en in
je klerenkast en onder je bed gekeken,
maar ik heb vergeten de ramen te
sluiten".
„Ik ben toch blij dat Steve er is"
dacht Julie. „Ik zou duizend doden
sterven als ik alleen was" Heel lang
zaam, daar ieder beweging haar grote
inspanning kostte, kleedde ze zich uit
en kroop in bed. Zodra ze haar ogen
sloot, kwamen er nachtmerries: de
sprong van de brug door de blonde
man; het afschuwelijke, maar toch fas
cinerende gezichtje van het Boosaardige
Vrouwtje, en het spekstenen beeldje.
Haar gedachten gingen terug naar
dat vreselijk ogenblik waarop ze 1e
deur van haar flat had geopend en ze
het slappe uitgestrekte lichaam van
dat meisje op haar blauw-met-goüden
Chinese kleed had zien liggen. Ze vil
de en had het gevoel dat ze nooit weer
warm zou worden.
Toen hoorde ze Steve in de anders
kamer rondlopen, en hij floot een vro
lijk liedje. Hij deed met opzet zo ge
ruststellend. Ze glimlachte even en
voelde zich getroost.
Ze werd wakker doordat de zon n
haar kamer scheen en ze de verrukke
lijke geur van koffie en gebakken spek
opsnoof. Steve klopte op de deur en
vroeg haar iets aan te trekken en te
komen ontbijten.
Ze haastte zich naar de badkamer,
nam gauw een douche, kamde haar
haar en maakte zich een beetje op. Ze
trok de zwartzijden pyama aan die
haar familie haar het vorig jaar had
gegeven en die ze nog nooit had gs
dragen. Ze trad een beetje verlegen
binnen,
Steve deed heel zakelijk. Hij wees
met trots op de tafel die hij voor het
ontbijt had gedkt.
..Kijk eens. Een vorstelijk ontbijt"
Ze knipperde met haar ogen. Haar
verbaasde blik ontwaarde narcissen in
een grote vaas en warme pannekoek ;n
die uit een half afgedekte schaal l
gluurden. Steve haastte zich met hst
uit te leggen.
„Neen, ik ben niet verantwoordelijk
voor de bloemen en hoe-heten-dis-
dingen, juffrouw Cartwright heeft ze
gebracht".
Julie ging aan de tafel zitten en
trok een grimas, „Ik voel me een beet
je schuldig ten opzichte van juffrouw
Cartwright. Ik heb aldoor lopen den
ken dat ze toch zo'n gemene heks was
en daar doet ze m opeens zulke aar
dige dingen en stapelt vurige kolen »p
mijn hoofd".
Steve knikte. „Ja, ik voel me ook
schuldig".
Julie was hongerig en verbaasde er
zich over dat ze met zoveel smaak koo
eten in een kamer waar een moord
was gepleegd Maar nu in het vrolijke
morgenlicht schenen de gebeurtenissen
van gisteren onwezenlijk en ver-af. Z?
dacht aan iets. „Staat er iets in de
krant over de gebeurtenissen van -lis-
teren?" Ze kon er niet toe komen ïat
woord „moord" te gebruiken.
Steve knikte: „Niets nieuws. We
staan er nog steeds buiten".
Dat vond ze aardig. Wij. Het klonk
gezellig.
Hij ging voort: „Het schijnt, dat
die Celia Hollis niet zo'n aardig meis
je was als die goeie juffrouw Cati-
wright zich zo enthousiast verbeeldde
Ze had een zwaar strafregister voor
zo'n jong ding. In de gevangenis <n
in het verbeteringsgesticht geweest
wegens diestal. En niet zo'n kleine ook
Ze had het speciaal op juwelen voor
zien. Ze had een rij valse namen zo
lang als je arm. En
Er klopte iemand op de deur. Steve
zei: „Ik zal wel gaan", en glimlachte
geruststellend naar Julie. Ze had de
indruk, dat die glimlach heel wat In
spanning vereiste Toen wist ze, da
hij net zo zenuwachtig en gespannen
was als zij.
Het was juffrouw Cartwright, rol
excuses dat ze hen bij hun ontbijt
moest storen. Maar langzamerhand
ging ze over tot de werkelijke reden
van haar bezoek.
„O, juffrouw Page ik bedoel me-»
vrouw Ferris, hoe kunt u het me ooit
vergeven. Dat meisje, dat ik gisteren
in uw kamer liet, was een oplichtster.
Ze hoorde bij een bende of zoiets".
„O, ja?" mompelde Steve.
Juffrouw Cartwright babbelde voort;
„Weet u zeker, dat ze niets heeft weg
genomen? Dat dat deed ze voor
haar beroep Toegang krijgen tot in-
dermans kamers en dingen stelen. Ze
praatte zo zachtjes en zag er uit lis
een echte dame. O, het spijt me toch
zo, mevrouw Ferris".
(Wordt vervolgd»