mmnRus"
Met een vrachtboot naar de Oostzee (2)
Stad en Omgeving
Predikbeurten
Vreemd einde van de taxistaking
Tweede jazzfestival een succes
„Molenstraat" viert het
koperen jubileum
Bouw Welschen-woningen
ging niet door
.„Visehbuurt" organiseert
reisje naar Texel
Trein gemist, steiger de
schuld
Het vertrek van de
„Piet Hein"
Werkzaamheden in plan
„Groot Den Helder 2"
Collectebussen vanavond
reeds verkrijgbaar
Jaarvergadering I.V.A.
VREEMDE TALEN PER GRAM0F00N
Vacatures aan BLO-school
IN HËTKORT
Wielingen
Dankbare klanten op
rondreis
Brandweerlieden voetbalden
Urk
Anna Paulowna
Callantsoog
Hij besfreed de ibc....
Havenstaking te Amster
dam breidt zich uit
De 70.000 gepasseerd
Gladiolen op Van
Wadden tot IJ"
Scheepvaartberichten
Nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom
Het nachtwerk in
de haven
Op Maandag 14 Augustus was net
twaalf en half jaar geleden, dat de
buurtvereniging „Molenstraat" opge
richt werd, hoewel de buurtgenoten
eigenlijk al twintig jaar langer een
dergelijk contact met elkaar hadden,
zij het in losser verband. De vereni
ging „Molenstraat" is één van de wei
nige bloeiende buurtverenigingen.
Met de meeste andere buurtvereni
gingen is het niet zo goed gesteld.
Maar de „Molenstraat" heeft dan ook
een actief bestuur, dat tegelijk met de
vereniging zij.i jubileum viert, want
de heren S. Makelaar, voorzitter, J.
Duinker, secretaris, en W. J. Sanders,
penningmeester, zijn ook reeds twaalf
en half jaar in touw. Twee jaar gele
den werd nog mevr. Heimans in het
bestuur opgenomen. Op Zaterdag 2
September zal in „Casino" ter viering
van het koperen jubileum een grote
feestavond worden gehouden.
De „Molenwiek", het uitstekende e-
vuegezelschap van de vereniging, dat
in 1948 werd opgericht, en dat nok
vaak avonden voor andere vereni
gingen verzorgt, zal dan een revue ten
tonele voeren, getiteld „Trein 1918
brengt zonneschijn", want het jaar '18
was het oudste jaartal dat men in de
archieven van de vereniging kon vin
den. Uit de „Molenwiek" zijn inmid
dels ook een orkestje en een zangtrio
ontsproten, zodat het een aardige
avond belooft te worden. De revue 's
grotendeels door de Molenbuurters zelf
geschreven, en ook de decors zijneig-m
werk. De buurtvereniging „Molen
straat" blijft op het goede pad.
Tijdens een enkele maanden geleden
gehouden raadsvergadering werd reeds
beslist, dat op gronden nabij de Burge
meester Houwingsingel 192 montage
woningen zouden verrijzen volgens het
systeem .Elementenbouw-Krabo", waar
mede tevens werd vermeld dat het bou
wen van 188 montage-woningen van
het systeem „Welschen", wat men eerst
van plan was, wegens te grote kosten
daarmee gemoeid geen doorgang kon
vinden.
Het architecten- en ingenieursbureau
Vermeer en Van Herwaarden, dat met
het vervaardigen van een plan voor de
bouw van de „Welschen-woningen"
werd belast en aan de opdracht ten
dele uitvoering heeft gegeven, heeft
wegens architecten-honorarium enzo
voorts een declaratie, groot 23.128.26,
ingediend. Blijkens een rapport van de
directeur van Openbare Werken kan
deze declaratie tot een bedrag van
20.655,89 worden aanvaard. Met deze
zienswijze kunnen B. en W. zich ver
enigen.
Het college stelt de raad derhalve
voor, om voor de uitbetaling van laatst
genoemd bedrag, waarop reeds een
voorschot van 6000 werd verstrekt,
een crediet van f 20.655,89 beschikbaar
te stellen.
Op Dinsdag 22 Augustus zal door
de speeltuinvereniging „Visfchbutfrt
voor de kinderen een reisje naar Texel
worden georganiseerd. De prijs be
draagt f 1.50, waarbij dan boot, auto
bus en enkele consumpties zijn inbe
grepen. Wel moet er brood worden
meegenomen. Er zal 's morgens met de
boot van kwart over acht naar Texel
worden overgestoken. Alle kinderen
tussen vijf en veertien jaar, die lid zijn
van de speeltuin, zijn welkom en kun
nen zich opgeven bij de heer C. Mallet,
de opzichter van de speeltuin Viseh
buurt. Bovendien wordt deze kinderen
verzocht het nieuws aan andere kinde
ren door te geven. De opgave kan ge
schieden tot en met Zaterdag. Alleen
bij slecht weer zal de tocht worden
uitgesteld.
POEDERS CACHETS •TABLETTEN
ZONDAG 20 AUGUSTUS
DEN HELDER: Ned. herv. gem.,
Nieuwe kerk Weststraat, 10.30 uur ds.
De Hoest; Palmstraat 10 uur ds. Borg.
hardt. 19 uur ds. Meiier van Anna
Paulowna; Huisduinen 19 uur ds.
Borghardt. Geref. kerk, Bethel-
kerk, 9 uur ds. Hartkamp, 10.45 uur
ds. Hartkamp, 17 uur ds. K. J. Schaafs-
ma van Ommen; Rehobothkerk, 10
uur ds. K. J. Schaafsma, 17 uur ds.
Rothuizen. Geref gem., Janzen-
dwarsstraat, 10 en 16 uur leesdienst.
Luth. kerk, Weezenstraat, 10.30 uur
eerw. heer J. K. Schendelaar. Bap
tisten gem, Weststraat, 19.30 uur
evang. F. Hofhuis. Doopsgez. gem.,
Kerkgracht, 10.30 uur ds. J. J. J. vén
Sluijs. Oud Kath. kerk, Midden
weg, 10 uur heilige mis, pastoor Ver-
heij. Evangelisatie Vijzelstraat, 10
uur evang. J. Sevensma, 19.30 uur sa
menkomst; Zaterdag 20 uur open
luchtsamenkomst in de Visbuurt. 21
uur bidstond. Leger des Heils,
Spoorgracht, Zaterdag 19.15 uur bid
stond 20 uur straatzang; Zondag 10
uur heiligingsdienst. 12.15 uur Zon
dagsschool, 18.45 uur openluchtsamen
komst in de Spoorstraat, 20 uur uit
zending candidaten in de Ned. herv.
Kerk aan de Weststraat.
JULIANADORP: Ned. herv. kerk,
10 uur ds. Salm. Geref. kerk, 10
uur leesdienst, 14.30 uur ds. K. J.
Schaafsma.
In de Texelse Courant lazen wij over
een toerist, die, komende van het
eiland, zich afvroeg waarom in Den
Helder de aanlegsteiger voor de Te
xelse boot niet zo gemaakt wordt, dat
de passagiers van de bovendekken
evenals te Oudeschild over een aparte
loopplank van en aan boord kunnen
gaan. Volgens hem duurde het te lang,
voordat de laatste passagier via het
ene loopplankje van boord was. De
betrokkene zelf miste daardoor zijn
treinaansluiting, zodat hij gedoemd was
twee uur te wachten.
De directie van de N.V. TESO deelde
mede, dat de onderneming zich al ja
renlang beijvert voor een verbeterde
aanlegsteiger. „Wij zijn hierover al
jaren met Rijkswaterstaat bezig. Te
Den Helder moeten wij meren aan een
steigertje van nog geen tien meter.
Daaraan moet alles gelost worden; het
steigertje dateert van omstreeks 1830",
aldus de heer J. J. v. d. Vlies, directeur
van de N.V. TESO.
Het was een hele drukte gistermid
dag aan de Parkhaven te Rotterdam,
want daar begon de wereldreis van
Hr. Ms. torpedobootjager „Piet Hein".
Van heinde en ver waren familie
leden van de opvarenden gekomen
om hen uitgeleide te doen, ook vele
Rotterdammers waren van de partij.
Velen maakten van de gelegenheid ge
bruik om het tijdelijk tehuis van man,
zoon of verloofde te leren kennen.
Trap op, trap af klauterden ze, langs
het geschut en over het dek. De laat
ste voorbereidingen gingen echter
door en langzamerhand zochten de be
zoekers zich een plaats aan de wal
Om kwart voor zes arriveerde vice-
admiraal J. J. L. Willinge. Hij begaf
zich aan boord en op het acjiterdea
wenste hij de verzamelde „Jantjes"
een goede reis. Toen ook de vice-ad-
miraal het schip had verlaten, wer
den de trossen losgemaakt. Over en
weer klonken de laatste groeten en
ook de scheepshond liet zich niet on
betuigd.
Langzaam trokken de sleepboten de
„Piet Hein" de Parkhaven uit: de
wereldreis was begonnen.
In de raadsvergadering van 23 Mei
heeft de raad een crediet van 500.000
beschikbaar gesteld, onder meer ten
behoeve van het uitvoeren van grond
werken voor het bouwrijp maken van
de in het plan „Groot Den Helder 2"
begrepen gronden. De kosten van het
uitvoeren van riolerings-, bestratings-
en plantsoenwerken in en op de betref
fende gronden worden door de direc
teur van Openbare Werken geraamd
op 714.500.- (straat-, tegel- en riole
ringswerken 625.675 -, aandeel alge
mene bedrijfskosten 18.800.-, kosten
van toezicht 10.025.- en plantsoenwer
ken 60.000.-.).
Voorts heeft de directeur der Water
en Lichtbedrijven plannen en kostenop
gave ingediend voor 't aanleggen van
water- en Iichtleidingen en 't aanbren
gen van straatverlichting in het plan.
De kosten van uitvoering worden ge
raamd op rond 452.065 (gas 142.868.27
water 109 995,36, electriciteit, met in
begrip straatverlichting 199.199,47).
B. en W. stellen de raad voor credie-
ten, onderscheidenlijk groot 714.500 en
452.065 beschikbaar te stellen.
Wij schreven enkele dagen geleden
reeds, dat morgen in Den Helder zal
worden gecollecteerd ten bate van
een vijftal inrichtingen die werken
aan de opvoeding van verwaarloosde
underen. De vijf inrichtingen zijn:
„Valkenheide", „Neerbosch", de „Hel
dringstichtingen", de „Martha-stich-
ting" en „Nederlands Mettray".
Men deelde ons thans mede, dat
reeds hedenavond om half acht col
lectebussen verkrijgbaar zijn in de
kerk aan de Palmstraat. Voorts kan
men daar voor collectebussen terecht
tussen negen en vijf uur.
De tafeltennisvereniging „Ik val aan"
houdt op Dinsdag 5 September in het
clublokaal, Westgracht 43, zijn jaar
vergadering. Tijdens deze vergadering,
die om half negen begint, wordt on
der meer een nieuw bestuur gekozen.
Aftredende bestuursleden zijn mej. R.
van de Weterink (secretaresse), en de
heren B. den Das (tweede secretaris),
N. Hemelrijk (tweede voorzitter) en
J. G. Vermeer (wedstrijdleider). Op
de heer Den Das na zijn alle bestuurs
leden herkiesbaar.
Het is een onbetwistbaar feit, dat een
langdurig verblijf in het betrokken
vreemde land de beste methode is om
een vreemde taal te leren spreken en te
verstaan. Daar dit voor weinigen is
weggelegd, heeft men andere metho
den gezocht en gevonden. Eén hiervan
is de Linguaphonemethode. Om deze
methode meerdere bekendheid te ge
ven is thans van 21 Augustus tot en
met 26 Augustus op het terrein van het
voormalig Café Restaurant „Het Ke
gelhuis" aan het Julianapark te Den
Helder een demonstratiewagen gesta-
tionneerd, waar de Heer en Mevrouw
Hartog van het Linguaphone Instituut
te Amsterdam belangstellenden inlich
ten over de Linguaphone-methode.
Ingez. Med. (Adv.)
Tengevolge van het aan mej. S. M.
Dinklage verleende ontslag en tenge
volge van de toeneming van het aantal
leerlingen zijn aan de school voor bui
tengewoon lager onderwijs aan de Hec-
tor Treubstraat met ingang van 1 Sep
tember twee vacatures te vervullen.
Ter voorziening in deze vacatures
hebben B. en W. de volgende voor
drachten opgemaakt: a. 1. mej. C. Wes-
terbaan te Den Helder; 2.'mej. H. van
Wageningen te Scheveningen, en b. 1.
mej. H. van Wageningen; 2. mej. C.
Westerbaan.
B. en W. stellen de raad voor tot be
noeming van twee onderwijzeressen
aan bovengenoemde school over te
gaan.
De op Zaterdag 12 Augustus te
Den Helder gehouden Zonnestraal
collecte heeft f 705,41 opgebracht. Op
dezelfde dag werd voor hetzelfde doel
te Callantsoog gecollecteerd. Daar
verzamelde men f 62.59.
Het is, ondanks de averij bij de aanvang,
een zeer gezellige dag geworden, welke ver
schillende kruideniers van Wieringen voor hun
cliëntele organiseerden.
Tijdens het uitstapje per autobus werd Apel
doorn aangedaan en in de schaduw van de
Julianatoren koffie gedronken. Hierna vertoefde
het gezelschap, dat uit 120 personen bestond,
geruime tijd op de heide bij de Postbank, een
der mooiste plekjes van ons land dat een prach
tig panorama biedt. De boottocht op de Rijn
is bij het gezelschap zeer in" de smaak geval
len. In Utrecht werd de lunch gebruikt. Het
was een goed idéé der organisatoren om de
terugweg langs de Vecht te maken.
In opgetogen stemming en dankbaar gestemd
jegens de organisatoren keerde men op Wie-
ringen terug.
Wieringen's brandweercorps zal Zondagmid
dag de voetbalschoenen aantrekken om hun
collega's op het Succes-terrein te bekampen.
Men zal zich daarvoor in brandweer-uniform
steken. Dat laatste zal echter nodig zijn als
men verneemt, dat de keepers de bal niet met
de handen of voeten mogen aanraken, maar
het „gevaar" met de waterstraal moeten be
zweren. Vandaar dat het voor de goals een
waterballet van je welste zal worden, wanneer
de vijand gevaarlijk komt opdagen.
Het initiatief voor deze wedstrijd berust bij
het Wiering'er brandweercorps. Een lage en-
tvéeprijs zal Zondagmiddag allen in de gele
genheid stellen de wedstrijd te zien. Niet alleen
zal de ontmoeting het aanzien waard zijn, maar
tevens steunt men hiermede het Rode Kruis,
waaraan de baten ten goede zullen komen.
Een lofwaardig idéé, spuitgasten!
De opstelling van het Wieringer elftal is als
volgt: doel: C. Lont; backs: A. Schagen en
G. Omis; midden: M. Heyblok, S. Scheltus en
Tj. Nieman; voor: S. Niemeijer, A. Timmer
man, P, Luit, M. Pennekamp en N.N.
GEMEENTE LEENT 200.000
Volgende week komt de gemeenteraad
ln openbare vergadering bijeen. Hierin
komt o.m. een voorstel van B. en W. aan
de orde tot het verlenen van een crediet
van 1 200.000 voor het bestraten en riole-
ren van terreinen behorende tot het uit
breidingsplan, alsmede voor het aanleg
gen van vijvers. Voor het uitvoeren van
deze werken zal dan een kasgeldlening
worden aangegaan van 200.000.
UK 59 HAD PECH
De UK 59, die een draad in de schroef
kreeg, moest door de UK 76 te IJmuiden
worden binnengesleept. Nadat men de
botter aldaar op het droge had weten te
krijgen voor de reparatie, is het scheepje
weer naar zee vertrokken.
WOONHUIS ONDER DE HAMER.
Bij de alhier gehouden openbare ver
koping t. o. v. notaris mr. C. J. de
Lange werd de heer G. Philipse voor
f 8125 koper van het woonhuis aan oe
Middenweg 15.
OPBRENGST COLLECTE.
De alhier gehouden collecte voor 't
sanatorium „Zonnestraal" heeft f 62.50
opgebracht.
VISSERIJBERICHT
URK, 17 Aug. 1950. Door 136 vaar
tuigen werd aangevoerd: 18.087 pond kuil-
paling 0,78—0,90; 187 pond lijnaal 0,88
0,97; 376 pond snoekbaars 0,40: 327 pond
rode baars 0,68; 116 pond voorn 0,06 per
pond en 718 bak nest 2,74 per bak.
In Den Haag is een man aangehou
den, die er zijn werk van maakte,
winkeliers te interesseren voor een
winkelweek ten bate van de tubercu
losebestrijding. Er moest dan natuur
lijk een advertentieblaadje worden
uitgegeven, waarvoor het nodige geld
op tafel moest komen. De baten zou
den naar de tbc-bestrijding gaan. Met
dit verhaal heeft de man in Hoens-
broek, Apeldoorn en Den Haag ver
schillende personen, in totaal tweedui
zend gulden, uit de zak weten te klop
pen. Hij liep tegen de lamp toen een
winkelier de zaak niet vertrouwde» en
ging informeren.
De taxistaking in Amsterdam is gis
termorgen geëindigd, doordat de sta
kende chauffeurs normaal zijn gaan
rijden. Overigens zit er aan dit einde
een merkwaardige kant. De commu
nistische stakingsleiding heeft n.1. een
bericht de wereld ingezonden, volgens
hetwelk een bemiddelaar een com"
promlsvoorstel zou hebben overge
bracht, dat door de werkgevers
zou zijn aanvaard. De werkgevers en
de vertegenwoordigers van de Unlc-
bonden hebben nu doen weten, dat hun
van bemiddeling noch van compromis
voorstellen Iets bekend ls en dat de
chauffeurs het werk op de oude voor
waarden hebben hervat. De loonrege
ling is niet gewijzigd. De landelijke be
sprekingen over de arbeidsvoorwaar
den worden voortgezet.
De havenstaking in Amsterdam
heeft zich daartegen gisteren uitge
breid. Er zijn thans ongeveer 2500 sta
kers, ongeveer de helft van alle
havenarbeiders. Het werk verloopt
echter nog normaal, zij het ook met
enige vertraging. Het aantal vaste
arbeiders, dat staakt, is nog steeds
zeer gering.
De staking in de bouwvakken breidt
zich niet uit. Wel is getracht ook de
arbeiders, die onderhoudswerk ver
richten, tot neerleggen van de arbeid
te bewegen, doch zonder resultaat. Er
/TF het uit puur enthousiasme was
dat de drummer van de Ricardo's
gisteravond door zijn stoel zakte of dat
de constructie van de stoel iet of wat
„gammel" was, weten wij niet. Wel we
ten wij, dat de levensduur van al die
andere stoelen in het tentoonstellings
restaurant met een belangrijk aantal
maanden is bekort. Gisteravond vond
namelijk op de tentoonstelling „Van de
Wadden tot het IJ" het tweede jazz
festival plaats en zo mogelijk was de
belangstelling en het enthousiasme
van de bezoekers nog groter dan de
eerste maal. Dit tweede Jazz-festival
zal er in grote mate toe hebben bijge
dragen ,dat gisteravond de 7I.00ste be
zoeker kon worden genoteerd. Vandaag
verwacht men de 75.000ste te kunnen
begroeten.
Op het met 60.000 gladiolen tot bloe
mentuin herschapen tentoonstellings
terrein vierde Koning Jazz gisteravond
weer hoogtij. In het restaurant en het
snelbuffet speelden gelijkertijd twee
orkesten. Men had door deze maatregel
gehoopt de overweldigende belangstel
ling in het restaurant enigszins te kun
nen afvloeien. Dat is niet gelukt. Daar
voor was de belangstelling te groot en
bovendien bleek de dansvloer in het
restuarant voor de jeugd en zefs voor
de ouderen, een te grote magneet.
„The River Boat Jazzmen", het or
kest dat ook vorige week zoveel succes
oogstte, evenals het „Zaans Rhythme
Quintet" waren oude bekenden van het
publiek. „Te Allround Devills" en „The
stringing Footwarmers", dit laatstge
noemde orkest komt uit Beverwijk,
completeerden het Jazz-festival, waar
voor uit alle delen van de provincie
jazzliefhebbers naar Alkmaar waren
getogen. De uitstekende jazz-pianist
Dalf Kaper, zo juist terug van een
succesvolle tournee voor de Niwin in
Indonesië, speelde als gast mee in het
eigen orkest van de Zaanse Swing So
ciety „The Allround Devills". De ver
bluffende techniek en zijn uitstekende
opvatting waren voor velen een open
baring.
Helaas werden de prestaties van de
orkesten en de solisten niet steeds op
volle waarde geschat. De kleine dans
vloer gaf meer dan eens aanleiding tot
„hos" partijen, zodat het lawaai dat de
„dansende" massa veroorzaakte meer
dan eens het geluid van de orkesten
overstemde. Dat was toch waarlijk niet
nodig geweest. Verschillende jeugdige
belhamels, die blijkbaar meer interes
se voor rugby dan voor jazz en dansen
bezitten, profiteerden van deze gelegen
heid om een te groot gebruik van hun
schouders en van hun stembanden te
maken. Veel ging daardoor verloren.
Bij meerdere jazzliefhebbers kwam
daardoor de wens naar voren zich naar
de overzijde te begeven teneinde in
het snelbuffet de jazzmuziek te genie
ten.
staken thans ongeveer 2000 man. D»
Uniebonden beschouwen vijfhonderd
man hiervan als „gedwongen" staker,
en keren hun een uitkering uit. Ook
in de staking van de straatmakers i,
geen wijziging gekomen.
De overheid zal, zo wordt in rw
Haag medegedeeld, ln de thans heer.
sende stakingen niet bemiddelen. d«
loonvorming is na de bevrijding aaQ
vaste regelen gebonden. Stakingen te
gen een bestaande loonregeling Wor.
den beschouwd als stakingen, tegen
de regering gericht. De overheid ti
hierin dus party en kan niet bemidde
len. De werkgevers kunnen de lonen
bovendien niet verhogen, al zouden zij
daartoe ook bereid zijn.
Krasse maatregelen.
De plaatselijke afdelingen van d»
werkgeversorganisaties en de Unie.
bonden in het bouwbedrijf te Amster
dam zijn het er over eens geworden,
dat op enige bouwwerken, die thans
geheel stil liggen, uitsluitend leden van
de Uniebonden zullen kunnen werken
als zij dat willen. Arbeiders, die niet
bij een Uniebond zijn aangesloten, zul
len slechts na verkregen toestemmming
van een comité van werkgevers en
werknemers te werk mogen worden se-
steld.
In Arnhem is een staking van een
paar uur uitgebroken onder de schil-
ders, die werkzaam zijn aan de Rijn
brug. Zij eindigde hierin, dat de ar
beiders een regeling aanvaardden, die
de werkgever enkele weken geleden
reeds had voorgesteld, maar die toen
niet werd aanvaard.
De bagage van de militairen, die
uit Indonesië in Rotterdam aankomt,
zo wordt door de Scheepvaartvereni
ging Zuid medegedeeld, normaal wor
den gelost.
Abbedijk, New ïork-Z.-Amerika, 16-8 van
Reciie naar Rio de Janeiro - Alkaid, 17-8 van
Narvik te Bremen Altair, R'dam—Santos,
pass. 16-8 Finisterre Amstelland, A'dam—
Z.-Amerika, pass. 16-8 Finisterre - Amstelstad,
A'dam—Indonesië, 16-8 van Marseille naar Ge
nua Barendrecht, Aruba-Liverpool, 16-8
140 mijl w.z.w. van Capeclear Bloemfontein,
Beira—A'dam, 16-8 van Mombassa Borneo,
A'dam—Djakarta, 17-8 te Belawan - Bantam,
Djakarta-R'dam, 16-8 van Port Said Cal-
tex, Ras Tanura-Pernis, 16-8 van Suez -
Caltex The Hague, Ras Tanura-Pernis, pass.
16-8 Gibraltar Caltex Pernis, Ras Tanura-
R'dam, pass. 16-8 Casquets Celebes, Dja
karta—A'dam, 16-8 van Port Sudan Ceram,
R'dam—Calcutta, 16-8 van Madras Caltex
Utrecht, Ras Tanura-Pernis, 16-8 van Palermo
Duivendrecht (t), Lagos—Hamburg, 16-8
dwars Las Palmas Esso Den Haag, Aruba—
Pernis, pass. 17-8 Dungeness Etrema, 16-8
te Swansea Hersilia, A'dam—Maracaibo, 16-8
van Guanta te Willemstad Kamerlingh On
nes, Djakarta-R'dam, pass. 16-8 Guardafui
Kedoe, Djakarta-R'dam, pass. 16-8 Malta
Lawak, Tacoma—Tarakan, 16-8 te Manilla
Leopoldskerk, R'dam—Basra, 15-8 te Aden
Modjokerto, Djakarta-R'dam, 17-8 van Singa
pore te Belawan verwacht Molenkerk, Bris-
bane—R'dam, 16-8 te Port Said Maaskerk,
A'dam—Duala, 17-8 van Lome te Lagos
Meliskerk, R'dam—Kobe, 15-8 van Hongkong
Nieuw Amsterdam, New York—R'dam, 16-8
630 mijl z.w. van Cape Race Oranje, A'
dam—Djakarta, 16-8 van Singapore Roepat,
16-8 te Surabaja (dok). - Rijnland, Rio Grande
do Sul—A'dam, 17-8 van Rio de Janeiro naar
Vitoria Samarinda, 16-8 van San Francisco
naar Portland (OR) Stad Maastricht,^ 16-8
van Genua te Casablanca Stentor, A'dam—
Middellandse Zee, 16-8 te Lissabon Tawali,
Djakarta-A'dam, 16-8 dwars Singapore -
Utrecht, 16-8 van Lorenzo Marquez naar Kaap
stad. Waterman, 16-8 van Menado naar
Makassar Zuiderkruis, 16-8 van Surabaja
naar Djakarta.
51. Pim, Pam en Pom weten niets
van de ramp, welke in Kippendorp
plaats heeft gehad en komen diezelfde
ochtend vrolijk aangestapt. Moeder
heeft goedgevonden, dat zij alles aan
de Haan uitleggen en heeft tevens een
boodschap voor de Haan meegegeven
om te zeggen dat zij haar jongens nog
te jong voor het baantje van nachtwa
ker vindt en of de Haan maar raar
een andere bewaker wil uitzien. Maar
de drie hondjes krijgen geen gelegen
heid om het briefje van Moeder Wcef-
fie af te geven, nog minder om de
zaak uit te leggen. „Zo, komen jullie
daar eindelijk?" begroet de Haan hen
op sarcastische toon. „Nu jullie rijn
wel wat aan de late kant. We hebben
jullie niet meer nodig, prul-detecti
ves!" En dan stuurt hij in zijn woede
al zijn vrouwen op Pim, Pam en Pom
af. Ze pikken de hondjes in hun oren
en staarten. Zo hard ze kunnen, zet
ten de drie broertjes het op een lopen.
Door de benauwde atmosfeer in de
hut, die potdicht moest blijven om niet
helemaal onder te stuiven, besloten
we maar niet naar de kooi te gaan.
Het laden ging de hele nacht door en
er was genoeg te zien aan boord en
op de kade. De grote grijpers van de
brugkraan zwaaiden naar de wagons
met bunkers kolen, zakten rustig en
zeker omlaag, openden zich vlak bo
ven de wagon om vervolgens in de ko
len weg te zakken. Het deed denken
aan een dier, dat enkel muil was en
gulzig met opengesperde kaken in de
lading kolen beet. Dan sloten zich de
kaken op een wijze, die de indruk
wekte, dat hier een monater met wreed
genot z'n piooi verzwolg. Omhoog gin
gen de grijpers dan weer om even la
ter hun last midscheeps bij de geopen
de bunkerluiken te laten vallen.
De canüne.
Om half vier in de ochtend zochten
we de cantine op. Een mooi modern
ingericht gebouw, bij de ingang van 't
haventerrein van de Rietlanden bleek
een schitterende cantine te herbergen.
TL-buizen, staalbuismeubelen, tegels,
alles modern en licht. Een ware inva-'
sie van kolentremmers, die op de Rijn
aken en vrachtschepen hadden ge
werkt, volgde.
De koppen van deze mannen waren
stuk voor stuk een studie waard. Het
wit van de ogen stak scherp af tegen
de zwart bestoven gezichten. Elk ge
zicht had z'n eigen uitdrukking, moe,
grijnzend of ernstig, maar één ding
hadden al die koppen gemeen: de ty
pische, vaak markante trekken van de
werkman. De kerels van de nacht
ploeg. Rustig hebben we ze eens op
genomen, terwijl ze hun brood aten, of
in de rij stonden te wachten voor een
flesje melk of een kop koffie. Smeri
ge ketelpakken, pikzwarte handen en
armen en hoofddeksels in alle tinten
en soorten, zoals oude vechtpetjes,
hoeden zonder rand, alpinopetjes enz
De kraandrijver.
Naast ons zat iemand, die totaa:
uit de toon viel. Een nette hoed op
een schoon gezicht en een schone
overall. Al gauw waren we er achter,
dat het een kraandrijver was. Op on
ze vraag of het bedienen van zo'n paat
grijpers niet een echt zenuwenbaantj.
was, antwoordde hij: „Nou en of."
Hü deed dit werk nu al vier jaar.
Twee weken had hij kunnen zien hoe
een oude rot in het vak het deed, maar
aan 't bedienen zelf was hij nog niet
toegekomen, omdat er te veel haast
werk was. Toen werd hij plotseling
alleen in de loophut gezet. Er was
iemand ziek geworden.
,,'t Was winter en er lag dik
sneeuw," zei hij, „maar aan elk
haartje had ik een zweetdruppel.
In het begin werd hij zich bewu.t
van al die mensen onder hem, maar
het wende snel. Omdat zo'n paar grij
pers erg groot zyn en zowel de man
aan dek of in het ruim, als de kraan
drijver beseffen, dat onoplettendheid
hier levensgevaarlijk is, gebeuren er
tamelijk weinig ongelukken. Een jaar
of twee geleden kwam iemand er mei
z'n teen onder, doordat de bak ergens
tegen aan stootte en begon te slin
geren. De kraandrijver is dan alle
macht over z'n bak kwijt en de man,
die dit overkwam zette de bak zo vlug
mogelijk neer. Ongelukkig genoeg net
op iemand, die niet vlug genoeg uit
de voeten wist te komen.
Op de kraan.
Wij mochten na het half uurtje rust
mee naar boven op de kraan. Via het
balkonnetje aan de achterzijde van de
loopkat en het gangetje opzij van de
machinekamer, kwamen we ln de ca
bine. De kraandrijver zat op een ijze
ren zadel in het midden, achter een
enigszins uitstekende glazen koepel.
Eén ruit onder aan was opzij gelegd,
zodat de man een vrij gezicht op hei
werk had. Eerst kregen we een de
monstratie van wat zo'i, brugkraan
kan doen. Een handel werd overge
haald of een wiel gedraaid en dan
begon de hele brug langs de kade te
rollen of de loopkat liep naar het wa
ter toe. Verder kon de hut zwenken
en de bak rijzen en dalen naar belie
ven. Er was op het eerste gezicht niets
aan. Als je maar goed de handles uit
elkaar hield en één bewoning tegelijk
uitvoert. Maai de man in het zadel
begon handles over te halen, regelde
de weerstand en als gevolg hiervan be
gon de hut te zwenken en achteruit te
lopen, zakte tegelijkertijd de bak en
openden de grijpers zich. Achter ons
bromde de motor, knetterde het van
de vonken, elke keer dat een handle
werd overgehaald en ondertussen
stonden we van uit de steeds heen en
weer zwenkende hut te kijken hoe de
grijpers de laatste berg kolen uit de
wagon viste. Het was hier boven toch
nog even anders dan domweg kijken
naar de bak, zoals je dat beneden
deed. Het was buitengewoon spannend
om te zien hoe de bak rakelings langs
luchtkokers en davids schoot en tel
kens precies waar de Jryver hem wil
de hebben z'n lading op het schip
stortte.
Bij de bunkers hadden ze op een
gegeven ogenblik genoeg en nu was
de aak met cokea weer aan de beurt.
Telkens kregen we een flinke stoot
als de bak in z'n gang geremd werd.
De cabine werd gloeiend heet van de
weerstand, die steeds meer hitte af
straalde. De „machinekamer" mochten
we even zien door de geopende schuif
deur in de cabine. De felle groene en
violette vonken vormden een weinig
afwisselend, maar boeiend vuurwerk
programma.
Snel en zeker bediende de kraan
drijver z'n handles; wij wisten al lang
niet meer welke handgrepen de oor
zaak van de afzonderlijke bewegingen
waren, maar rustig en bliksemsnel
ging hy te werk. Snel reageren,
nauwkeurig schatten van afstanden en
juist combineren van de samenstellen
de bewegingen van de bak en de loop*
kat, zijn dingen, die een goed kraan
drijver moet kunnen wil hij op de
duur niet zenuwziek worden.
Het baantje betaalt meer dan een
gulden per uur, de premie voor nacht
werk niet meegerekend, maar wij de
den het niet, al was het voor een
tientje. Als je de tremmers gadesloeg,
merkte je, dat ze de man op de kraan
vertrouwen. Ze bleven rustig aan he
werk in het ruim van de aak met co
kes, al kwam de bak twee meter ach
ter hen neer.
„Als ze maar niet beginnen te ren
nen, want dan weet lk niet, welke kan
ze op willen. Maar ze weten wel, djj
ik ze zie staan," zei onze kraandnr
ver. Het was al langer dan een "u
dag, toen we de hut verlieten. »a
we gezien hadden woog ruim op tege»
het gemis van onze nachtrust.