mmnRus" Met een vrachtboot naar de Oostzee (2) Stad en Omgeving Predikbeurten Vreemd einde van de taxistaking Tweede jazzfestival een succes „Molenstraat" viert het koperen jubileum Bouw Welschen-woningen ging niet door .„Visehbuurt" organiseert reisje naar Texel Trein gemist, steiger de schuld Het vertrek van de „Piet Hein" Werkzaamheden in plan „Groot Den Helder 2" Collectebussen vanavond reeds verkrijgbaar Jaarvergadering I.V.A. VREEMDE TALEN PER GRAM0F00N Vacatures aan BLO-school IN HËTKORT Wielingen Dankbare klanten op rondreis Brandweerlieden voetbalden Urk Anna Paulowna Callantsoog Hij besfreed de ibc.... Havenstaking te Amster dam breidt zich uit De 70.000 gepasseerd Gladiolen op Van Wadden tot IJ" Scheepvaartberichten Nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom Het nachtwerk in de haven Op Maandag 14 Augustus was net twaalf en half jaar geleden, dat de buurtvereniging „Molenstraat" opge richt werd, hoewel de buurtgenoten eigenlijk al twintig jaar langer een dergelijk contact met elkaar hadden, zij het in losser verband. De vereni ging „Molenstraat" is één van de wei nige bloeiende buurtverenigingen. Met de meeste andere buurtvereni gingen is het niet zo goed gesteld. Maar de „Molenstraat" heeft dan ook een actief bestuur, dat tegelijk met de vereniging zij.i jubileum viert, want de heren S. Makelaar, voorzitter, J. Duinker, secretaris, en W. J. Sanders, penningmeester, zijn ook reeds twaalf en half jaar in touw. Twee jaar gele den werd nog mevr. Heimans in het bestuur opgenomen. Op Zaterdag 2 September zal in „Casino" ter viering van het koperen jubileum een grote feestavond worden gehouden. De „Molenwiek", het uitstekende e- vuegezelschap van de vereniging, dat in 1948 werd opgericht, en dat nok vaak avonden voor andere vereni gingen verzorgt, zal dan een revue ten tonele voeren, getiteld „Trein 1918 brengt zonneschijn", want het jaar '18 was het oudste jaartal dat men in de archieven van de vereniging kon vin den. Uit de „Molenwiek" zijn inmid dels ook een orkestje en een zangtrio ontsproten, zodat het een aardige avond belooft te worden. De revue 's grotendeels door de Molenbuurters zelf geschreven, en ook de decors zijneig-m werk. De buurtvereniging „Molen straat" blijft op het goede pad. Tijdens een enkele maanden geleden gehouden raadsvergadering werd reeds beslist, dat op gronden nabij de Burge meester Houwingsingel 192 montage woningen zouden verrijzen volgens het systeem .Elementenbouw-Krabo", waar mede tevens werd vermeld dat het bou wen van 188 montage-woningen van het systeem „Welschen", wat men eerst van plan was, wegens te grote kosten daarmee gemoeid geen doorgang kon vinden. Het architecten- en ingenieursbureau Vermeer en Van Herwaarden, dat met het vervaardigen van een plan voor de bouw van de „Welschen-woningen" werd belast en aan de opdracht ten dele uitvoering heeft gegeven, heeft wegens architecten-honorarium enzo voorts een declaratie, groot 23.128.26, ingediend. Blijkens een rapport van de directeur van Openbare Werken kan deze declaratie tot een bedrag van 20.655,89 worden aanvaard. Met deze zienswijze kunnen B. en W. zich ver enigen. Het college stelt de raad derhalve voor, om voor de uitbetaling van laatst genoemd bedrag, waarop reeds een voorschot van 6000 werd verstrekt, een crediet van f 20.655,89 beschikbaar te stellen. Op Dinsdag 22 Augustus zal door de speeltuinvereniging „Visfchbutfrt voor de kinderen een reisje naar Texel worden georganiseerd. De prijs be draagt f 1.50, waarbij dan boot, auto bus en enkele consumpties zijn inbe grepen. Wel moet er brood worden meegenomen. Er zal 's morgens met de boot van kwart over acht naar Texel worden overgestoken. Alle kinderen tussen vijf en veertien jaar, die lid zijn van de speeltuin, zijn welkom en kun nen zich opgeven bij de heer C. Mallet, de opzichter van de speeltuin Viseh buurt. Bovendien wordt deze kinderen verzocht het nieuws aan andere kinde ren door te geven. De opgave kan ge schieden tot en met Zaterdag. Alleen bij slecht weer zal de tocht worden uitgesteld. POEDERS CACHETS •TABLETTEN ZONDAG 20 AUGUSTUS DEN HELDER: Ned. herv. gem., Nieuwe kerk Weststraat, 10.30 uur ds. De Hoest; Palmstraat 10 uur ds. Borg. hardt. 19 uur ds. Meiier van Anna Paulowna; Huisduinen 19 uur ds. Borghardt. Geref. kerk, Bethel- kerk, 9 uur ds. Hartkamp, 10.45 uur ds. Hartkamp, 17 uur ds. K. J. Schaafs- ma van Ommen; Rehobothkerk, 10 uur ds. K. J. Schaafsma, 17 uur ds. Rothuizen. Geref gem., Janzen- dwarsstraat, 10 en 16 uur leesdienst. Luth. kerk, Weezenstraat, 10.30 uur eerw. heer J. K. Schendelaar. Bap tisten gem, Weststraat, 19.30 uur evang. F. Hofhuis. Doopsgez. gem., Kerkgracht, 10.30 uur ds. J. J. J. vén Sluijs. Oud Kath. kerk, Midden weg, 10 uur heilige mis, pastoor Ver- heij. Evangelisatie Vijzelstraat, 10 uur evang. J. Sevensma, 19.30 uur sa menkomst; Zaterdag 20 uur open luchtsamenkomst in de Visbuurt. 21 uur bidstond. Leger des Heils, Spoorgracht, Zaterdag 19.15 uur bid stond 20 uur straatzang; Zondag 10 uur heiligingsdienst. 12.15 uur Zon dagsschool, 18.45 uur openluchtsamen komst in de Spoorstraat, 20 uur uit zending candidaten in de Ned. herv. Kerk aan de Weststraat. JULIANADORP: Ned. herv. kerk, 10 uur ds. Salm. Geref. kerk, 10 uur leesdienst, 14.30 uur ds. K. J. Schaafsma. In de Texelse Courant lazen wij over een toerist, die, komende van het eiland, zich afvroeg waarom in Den Helder de aanlegsteiger voor de Te xelse boot niet zo gemaakt wordt, dat de passagiers van de bovendekken evenals te Oudeschild over een aparte loopplank van en aan boord kunnen gaan. Volgens hem duurde het te lang, voordat de laatste passagier via het ene loopplankje van boord was. De betrokkene zelf miste daardoor zijn treinaansluiting, zodat hij gedoemd was twee uur te wachten. De directie van de N.V. TESO deelde mede, dat de onderneming zich al ja renlang beijvert voor een verbeterde aanlegsteiger. „Wij zijn hierover al jaren met Rijkswaterstaat bezig. Te Den Helder moeten wij meren aan een steigertje van nog geen tien meter. Daaraan moet alles gelost worden; het steigertje dateert van omstreeks 1830", aldus de heer J. J. v. d. Vlies, directeur van de N.V. TESO. Het was een hele drukte gistermid dag aan de Parkhaven te Rotterdam, want daar begon de wereldreis van Hr. Ms. torpedobootjager „Piet Hein". Van heinde en ver waren familie leden van de opvarenden gekomen om hen uitgeleide te doen, ook vele Rotterdammers waren van de partij. Velen maakten van de gelegenheid ge bruik om het tijdelijk tehuis van man, zoon of verloofde te leren kennen. Trap op, trap af klauterden ze, langs het geschut en over het dek. De laat ste voorbereidingen gingen echter door en langzamerhand zochten de be zoekers zich een plaats aan de wal Om kwart voor zes arriveerde vice- admiraal J. J. L. Willinge. Hij begaf zich aan boord en op het acjiterdea wenste hij de verzamelde „Jantjes" een goede reis. Toen ook de vice-ad- miraal het schip had verlaten, wer den de trossen losgemaakt. Over en weer klonken de laatste groeten en ook de scheepshond liet zich niet on betuigd. Langzaam trokken de sleepboten de „Piet Hein" de Parkhaven uit: de wereldreis was begonnen. In de raadsvergadering van 23 Mei heeft de raad een crediet van 500.000 beschikbaar gesteld, onder meer ten behoeve van het uitvoeren van grond werken voor het bouwrijp maken van de in het plan „Groot Den Helder 2" begrepen gronden. De kosten van het uitvoeren van riolerings-, bestratings- en plantsoenwerken in en op de betref fende gronden worden door de direc teur van Openbare Werken geraamd op 714.500.- (straat-, tegel- en riole ringswerken 625.675 -, aandeel alge mene bedrijfskosten 18.800.-, kosten van toezicht 10.025.- en plantsoenwer ken 60.000.-.). Voorts heeft de directeur der Water en Lichtbedrijven plannen en kostenop gave ingediend voor 't aanleggen van water- en Iichtleidingen en 't aanbren gen van straatverlichting in het plan. De kosten van uitvoering worden ge raamd op rond 452.065 (gas 142.868.27 water 109 995,36, electriciteit, met in begrip straatverlichting 199.199,47). B. en W. stellen de raad voor credie- ten, onderscheidenlijk groot 714.500 en 452.065 beschikbaar te stellen. Wij schreven enkele dagen geleden reeds, dat morgen in Den Helder zal worden gecollecteerd ten bate van een vijftal inrichtingen die werken aan de opvoeding van verwaarloosde underen. De vijf inrichtingen zijn: „Valkenheide", „Neerbosch", de „Hel dringstichtingen", de „Martha-stich- ting" en „Nederlands Mettray". Men deelde ons thans mede, dat reeds hedenavond om half acht col lectebussen verkrijgbaar zijn in de kerk aan de Palmstraat. Voorts kan men daar voor collectebussen terecht tussen negen en vijf uur. De tafeltennisvereniging „Ik val aan" houdt op Dinsdag 5 September in het clublokaal, Westgracht 43, zijn jaar vergadering. Tijdens deze vergadering, die om half negen begint, wordt on der meer een nieuw bestuur gekozen. Aftredende bestuursleden zijn mej. R. van de Weterink (secretaresse), en de heren B. den Das (tweede secretaris), N. Hemelrijk (tweede voorzitter) en J. G. Vermeer (wedstrijdleider). Op de heer Den Das na zijn alle bestuurs leden herkiesbaar. Het is een onbetwistbaar feit, dat een langdurig verblijf in het betrokken vreemde land de beste methode is om een vreemde taal te leren spreken en te verstaan. Daar dit voor weinigen is weggelegd, heeft men andere metho den gezocht en gevonden. Eén hiervan is de Linguaphonemethode. Om deze methode meerdere bekendheid te ge ven is thans van 21 Augustus tot en met 26 Augustus op het terrein van het voormalig Café Restaurant „Het Ke gelhuis" aan het Julianapark te Den Helder een demonstratiewagen gesta- tionneerd, waar de Heer en Mevrouw Hartog van het Linguaphone Instituut te Amsterdam belangstellenden inlich ten over de Linguaphone-methode. Ingez. Med. (Adv.) Tengevolge van het aan mej. S. M. Dinklage verleende ontslag en tenge volge van de toeneming van het aantal leerlingen zijn aan de school voor bui tengewoon lager onderwijs aan de Hec- tor Treubstraat met ingang van 1 Sep tember twee vacatures te vervullen. Ter voorziening in deze vacatures hebben B. en W. de volgende voor drachten opgemaakt: a. 1. mej. C. Wes- terbaan te Den Helder; 2.'mej. H. van Wageningen te Scheveningen, en b. 1. mej. H. van Wageningen; 2. mej. C. Westerbaan. B. en W. stellen de raad voor tot be noeming van twee onderwijzeressen aan bovengenoemde school over te gaan. De op Zaterdag 12 Augustus te Den Helder gehouden Zonnestraal collecte heeft f 705,41 opgebracht. Op dezelfde dag werd voor hetzelfde doel te Callantsoog gecollecteerd. Daar verzamelde men f 62.59. Het is, ondanks de averij bij de aanvang, een zeer gezellige dag geworden, welke ver schillende kruideniers van Wieringen voor hun cliëntele organiseerden. Tijdens het uitstapje per autobus werd Apel doorn aangedaan en in de schaduw van de Julianatoren koffie gedronken. Hierna vertoefde het gezelschap, dat uit 120 personen bestond, geruime tijd op de heide bij de Postbank, een der mooiste plekjes van ons land dat een prach tig panorama biedt. De boottocht op de Rijn is bij het gezelschap zeer in" de smaak geval len. In Utrecht werd de lunch gebruikt. Het was een goed idéé der organisatoren om de terugweg langs de Vecht te maken. In opgetogen stemming en dankbaar gestemd jegens de organisatoren keerde men op Wie- ringen terug. Wieringen's brandweercorps zal Zondagmid dag de voetbalschoenen aantrekken om hun collega's op het Succes-terrein te bekampen. Men zal zich daarvoor in brandweer-uniform steken. Dat laatste zal echter nodig zijn als men verneemt, dat de keepers de bal niet met de handen of voeten mogen aanraken, maar het „gevaar" met de waterstraal moeten be zweren. Vandaar dat het voor de goals een waterballet van je welste zal worden, wanneer de vijand gevaarlijk komt opdagen. Het initiatief voor deze wedstrijd berust bij het Wiering'er brandweercorps. Een lage en- tvéeprijs zal Zondagmiddag allen in de gele genheid stellen de wedstrijd te zien. Niet alleen zal de ontmoeting het aanzien waard zijn, maar tevens steunt men hiermede het Rode Kruis, waaraan de baten ten goede zullen komen. Een lofwaardig idéé, spuitgasten! De opstelling van het Wieringer elftal is als volgt: doel: C. Lont; backs: A. Schagen en G. Omis; midden: M. Heyblok, S. Scheltus en Tj. Nieman; voor: S. Niemeijer, A. Timmer man, P, Luit, M. Pennekamp en N.N. GEMEENTE LEENT 200.000 Volgende week komt de gemeenteraad ln openbare vergadering bijeen. Hierin komt o.m. een voorstel van B. en W. aan de orde tot het verlenen van een crediet van 1 200.000 voor het bestraten en riole- ren van terreinen behorende tot het uit breidingsplan, alsmede voor het aanleg gen van vijvers. Voor het uitvoeren van deze werken zal dan een kasgeldlening worden aangegaan van 200.000. UK 59 HAD PECH De UK 59, die een draad in de schroef kreeg, moest door de UK 76 te IJmuiden worden binnengesleept. Nadat men de botter aldaar op het droge had weten te krijgen voor de reparatie, is het scheepje weer naar zee vertrokken. WOONHUIS ONDER DE HAMER. Bij de alhier gehouden openbare ver koping t. o. v. notaris mr. C. J. de Lange werd de heer G. Philipse voor f 8125 koper van het woonhuis aan oe Middenweg 15. OPBRENGST COLLECTE. De alhier gehouden collecte voor 't sanatorium „Zonnestraal" heeft f 62.50 opgebracht. VISSERIJBERICHT URK, 17 Aug. 1950. Door 136 vaar tuigen werd aangevoerd: 18.087 pond kuil- paling 0,78—0,90; 187 pond lijnaal 0,88 0,97; 376 pond snoekbaars 0,40: 327 pond rode baars 0,68; 116 pond voorn 0,06 per pond en 718 bak nest 2,74 per bak. In Den Haag is een man aangehou den, die er zijn werk van maakte, winkeliers te interesseren voor een winkelweek ten bate van de tubercu losebestrijding. Er moest dan natuur lijk een advertentieblaadje worden uitgegeven, waarvoor het nodige geld op tafel moest komen. De baten zou den naar de tbc-bestrijding gaan. Met dit verhaal heeft de man in Hoens- broek, Apeldoorn en Den Haag ver schillende personen, in totaal tweedui zend gulden, uit de zak weten te klop pen. Hij liep tegen de lamp toen een winkelier de zaak niet vertrouwde» en ging informeren. De taxistaking in Amsterdam is gis termorgen geëindigd, doordat de sta kende chauffeurs normaal zijn gaan rijden. Overigens zit er aan dit einde een merkwaardige kant. De commu nistische stakingsleiding heeft n.1. een bericht de wereld ingezonden, volgens hetwelk een bemiddelaar een com" promlsvoorstel zou hebben overge bracht, dat door de werkgevers zou zijn aanvaard. De werkgevers en de vertegenwoordigers van de Unlc- bonden hebben nu doen weten, dat hun van bemiddeling noch van compromis voorstellen Iets bekend ls en dat de chauffeurs het werk op de oude voor waarden hebben hervat. De loonrege ling is niet gewijzigd. De landelijke be sprekingen over de arbeidsvoorwaar den worden voortgezet. De havenstaking in Amsterdam heeft zich daartegen gisteren uitge breid. Er zijn thans ongeveer 2500 sta kers, ongeveer de helft van alle havenarbeiders. Het werk verloopt echter nog normaal, zij het ook met enige vertraging. Het aantal vaste arbeiders, dat staakt, is nog steeds zeer gering. De staking in de bouwvakken breidt zich niet uit. Wel is getracht ook de arbeiders, die onderhoudswerk ver richten, tot neerleggen van de arbeid te bewegen, doch zonder resultaat. Er /TF het uit puur enthousiasme was dat de drummer van de Ricardo's gisteravond door zijn stoel zakte of dat de constructie van de stoel iet of wat „gammel" was, weten wij niet. Wel we ten wij, dat de levensduur van al die andere stoelen in het tentoonstellings restaurant met een belangrijk aantal maanden is bekort. Gisteravond vond namelijk op de tentoonstelling „Van de Wadden tot het IJ" het tweede jazz festival plaats en zo mogelijk was de belangstelling en het enthousiasme van de bezoekers nog groter dan de eerste maal. Dit tweede Jazz-festival zal er in grote mate toe hebben bijge dragen ,dat gisteravond de 7I.00ste be zoeker kon worden genoteerd. Vandaag verwacht men de 75.000ste te kunnen begroeten. Op het met 60.000 gladiolen tot bloe mentuin herschapen tentoonstellings terrein vierde Koning Jazz gisteravond weer hoogtij. In het restaurant en het snelbuffet speelden gelijkertijd twee orkesten. Men had door deze maatregel gehoopt de overweldigende belangstel ling in het restaurant enigszins te kun nen afvloeien. Dat is niet gelukt. Daar voor was de belangstelling te groot en bovendien bleek de dansvloer in het restuarant voor de jeugd en zefs voor de ouderen, een te grote magneet. „The River Boat Jazzmen", het or kest dat ook vorige week zoveel succes oogstte, evenals het „Zaans Rhythme Quintet" waren oude bekenden van het publiek. „Te Allround Devills" en „The stringing Footwarmers", dit laatstge noemde orkest komt uit Beverwijk, completeerden het Jazz-festival, waar voor uit alle delen van de provincie jazzliefhebbers naar Alkmaar waren getogen. De uitstekende jazz-pianist Dalf Kaper, zo juist terug van een succesvolle tournee voor de Niwin in Indonesië, speelde als gast mee in het eigen orkest van de Zaanse Swing So ciety „The Allround Devills". De ver bluffende techniek en zijn uitstekende opvatting waren voor velen een open baring. Helaas werden de prestaties van de orkesten en de solisten niet steeds op volle waarde geschat. De kleine dans vloer gaf meer dan eens aanleiding tot „hos" partijen, zodat het lawaai dat de „dansende" massa veroorzaakte meer dan eens het geluid van de orkesten overstemde. Dat was toch waarlijk niet nodig geweest. Verschillende jeugdige belhamels, die blijkbaar meer interes se voor rugby dan voor jazz en dansen bezitten, profiteerden van deze gelegen heid om een te groot gebruik van hun schouders en van hun stembanden te maken. Veel ging daardoor verloren. Bij meerdere jazzliefhebbers kwam daardoor de wens naar voren zich naar de overzijde te begeven teneinde in het snelbuffet de jazzmuziek te genie ten. staken thans ongeveer 2000 man. D» Uniebonden beschouwen vijfhonderd man hiervan als „gedwongen" staker, en keren hun een uitkering uit. Ook in de staking van de straatmakers i, geen wijziging gekomen. De overheid zal, zo wordt in rw Haag medegedeeld, ln de thans heer. sende stakingen niet bemiddelen. d« loonvorming is na de bevrijding aaQ vaste regelen gebonden. Stakingen te gen een bestaande loonregeling Wor. den beschouwd als stakingen, tegen de regering gericht. De overheid ti hierin dus party en kan niet bemidde len. De werkgevers kunnen de lonen bovendien niet verhogen, al zouden zij daartoe ook bereid zijn. Krasse maatregelen. De plaatselijke afdelingen van d» werkgeversorganisaties en de Unie. bonden in het bouwbedrijf te Amster dam zijn het er over eens geworden, dat op enige bouwwerken, die thans geheel stil liggen, uitsluitend leden van de Uniebonden zullen kunnen werken als zij dat willen. Arbeiders, die niet bij een Uniebond zijn aangesloten, zul len slechts na verkregen toestemmming van een comité van werkgevers en werknemers te werk mogen worden se- steld. In Arnhem is een staking van een paar uur uitgebroken onder de schil- ders, die werkzaam zijn aan de Rijn brug. Zij eindigde hierin, dat de ar beiders een regeling aanvaardden, die de werkgever enkele weken geleden reeds had voorgesteld, maar die toen niet werd aanvaard. De bagage van de militairen, die uit Indonesië in Rotterdam aankomt, zo wordt door de Scheepvaartvereni ging Zuid medegedeeld, normaal wor den gelost. Abbedijk, New ïork-Z.-Amerika, 16-8 van Reciie naar Rio de Janeiro - Alkaid, 17-8 van Narvik te Bremen Altair, R'dam—Santos, pass. 16-8 Finisterre Amstelland, A'dam— Z.-Amerika, pass. 16-8 Finisterre - Amstelstad, A'dam—Indonesië, 16-8 van Marseille naar Ge nua Barendrecht, Aruba-Liverpool, 16-8 140 mijl w.z.w. van Capeclear Bloemfontein, Beira—A'dam, 16-8 van Mombassa Borneo, A'dam—Djakarta, 17-8 te Belawan - Bantam, Djakarta-R'dam, 16-8 van Port Said Cal- tex, Ras Tanura-Pernis, 16-8 van Suez - Caltex The Hague, Ras Tanura-Pernis, pass. 16-8 Gibraltar Caltex Pernis, Ras Tanura- R'dam, pass. 16-8 Casquets Celebes, Dja karta—A'dam, 16-8 van Port Sudan Ceram, R'dam—Calcutta, 16-8 van Madras Caltex Utrecht, Ras Tanura-Pernis, 16-8 van Palermo Duivendrecht (t), Lagos—Hamburg, 16-8 dwars Las Palmas Esso Den Haag, Aruba— Pernis, pass. 17-8 Dungeness Etrema, 16-8 te Swansea Hersilia, A'dam—Maracaibo, 16-8 van Guanta te Willemstad Kamerlingh On nes, Djakarta-R'dam, pass. 16-8 Guardafui Kedoe, Djakarta-R'dam, pass. 16-8 Malta Lawak, Tacoma—Tarakan, 16-8 te Manilla Leopoldskerk, R'dam—Basra, 15-8 te Aden Modjokerto, Djakarta-R'dam, 17-8 van Singa pore te Belawan verwacht Molenkerk, Bris- bane—R'dam, 16-8 te Port Said Maaskerk, A'dam—Duala, 17-8 van Lome te Lagos Meliskerk, R'dam—Kobe, 15-8 van Hongkong Nieuw Amsterdam, New York—R'dam, 16-8 630 mijl z.w. van Cape Race Oranje, A' dam—Djakarta, 16-8 van Singapore Roepat, 16-8 te Surabaja (dok). - Rijnland, Rio Grande do Sul—A'dam, 17-8 van Rio de Janeiro naar Vitoria Samarinda, 16-8 van San Francisco naar Portland (OR) Stad Maastricht,^ 16-8 van Genua te Casablanca Stentor, A'dam— Middellandse Zee, 16-8 te Lissabon Tawali, Djakarta-A'dam, 16-8 dwars Singapore - Utrecht, 16-8 van Lorenzo Marquez naar Kaap stad. Waterman, 16-8 van Menado naar Makassar Zuiderkruis, 16-8 van Surabaja naar Djakarta. 51. Pim, Pam en Pom weten niets van de ramp, welke in Kippendorp plaats heeft gehad en komen diezelfde ochtend vrolijk aangestapt. Moeder heeft goedgevonden, dat zij alles aan de Haan uitleggen en heeft tevens een boodschap voor de Haan meegegeven om te zeggen dat zij haar jongens nog te jong voor het baantje van nachtwa ker vindt en of de Haan maar raar een andere bewaker wil uitzien. Maar de drie hondjes krijgen geen gelegen heid om het briefje van Moeder Wcef- fie af te geven, nog minder om de zaak uit te leggen. „Zo, komen jullie daar eindelijk?" begroet de Haan hen op sarcastische toon. „Nu jullie rijn wel wat aan de late kant. We hebben jullie niet meer nodig, prul-detecti ves!" En dan stuurt hij in zijn woede al zijn vrouwen op Pim, Pam en Pom af. Ze pikken de hondjes in hun oren en staarten. Zo hard ze kunnen, zet ten de drie broertjes het op een lopen. Door de benauwde atmosfeer in de hut, die potdicht moest blijven om niet helemaal onder te stuiven, besloten we maar niet naar de kooi te gaan. Het laden ging de hele nacht door en er was genoeg te zien aan boord en op de kade. De grote grijpers van de brugkraan zwaaiden naar de wagons met bunkers kolen, zakten rustig en zeker omlaag, openden zich vlak bo ven de wagon om vervolgens in de ko len weg te zakken. Het deed denken aan een dier, dat enkel muil was en gulzig met opengesperde kaken in de lading kolen beet. Dan sloten zich de kaken op een wijze, die de indruk wekte, dat hier een monater met wreed genot z'n piooi verzwolg. Omhoog gin gen de grijpers dan weer om even la ter hun last midscheeps bij de geopen de bunkerluiken te laten vallen. De canüne. Om half vier in de ochtend zochten we de cantine op. Een mooi modern ingericht gebouw, bij de ingang van 't haventerrein van de Rietlanden bleek een schitterende cantine te herbergen. TL-buizen, staalbuismeubelen, tegels, alles modern en licht. Een ware inva-' sie van kolentremmers, die op de Rijn aken en vrachtschepen hadden ge werkt, volgde. De koppen van deze mannen waren stuk voor stuk een studie waard. Het wit van de ogen stak scherp af tegen de zwart bestoven gezichten. Elk ge zicht had z'n eigen uitdrukking, moe, grijnzend of ernstig, maar één ding hadden al die koppen gemeen: de ty pische, vaak markante trekken van de werkman. De kerels van de nacht ploeg. Rustig hebben we ze eens op genomen, terwijl ze hun brood aten, of in de rij stonden te wachten voor een flesje melk of een kop koffie. Smeri ge ketelpakken, pikzwarte handen en armen en hoofddeksels in alle tinten en soorten, zoals oude vechtpetjes, hoeden zonder rand, alpinopetjes enz De kraandrijver. Naast ons zat iemand, die totaa: uit de toon viel. Een nette hoed op een schoon gezicht en een schone overall. Al gauw waren we er achter, dat het een kraandrijver was. Op on ze vraag of het bedienen van zo'n paat grijpers niet een echt zenuwenbaantj. was, antwoordde hij: „Nou en of." Hü deed dit werk nu al vier jaar. Twee weken had hij kunnen zien hoe een oude rot in het vak het deed, maar aan 't bedienen zelf was hij nog niet toegekomen, omdat er te veel haast werk was. Toen werd hij plotseling alleen in de loophut gezet. Er was iemand ziek geworden. ,,'t Was winter en er lag dik sneeuw," zei hij, „maar aan elk haartje had ik een zweetdruppel. In het begin werd hij zich bewu.t van al die mensen onder hem, maar het wende snel. Omdat zo'n paar grij pers erg groot zyn en zowel de man aan dek of in het ruim, als de kraan drijver beseffen, dat onoplettendheid hier levensgevaarlijk is, gebeuren er tamelijk weinig ongelukken. Een jaar of twee geleden kwam iemand er mei z'n teen onder, doordat de bak ergens tegen aan stootte en begon te slin geren. De kraandrijver is dan alle macht over z'n bak kwijt en de man, die dit overkwam zette de bak zo vlug mogelijk neer. Ongelukkig genoeg net op iemand, die niet vlug genoeg uit de voeten wist te komen. Op de kraan. Wij mochten na het half uurtje rust mee naar boven op de kraan. Via het balkonnetje aan de achterzijde van de loopkat en het gangetje opzij van de machinekamer, kwamen we ln de ca bine. De kraandrijver zat op een ijze ren zadel in het midden, achter een enigszins uitstekende glazen koepel. Eén ruit onder aan was opzij gelegd, zodat de man een vrij gezicht op hei werk had. Eerst kregen we een de monstratie van wat zo'i, brugkraan kan doen. Een handel werd overge haald of een wiel gedraaid en dan begon de hele brug langs de kade te rollen of de loopkat liep naar het wa ter toe. Verder kon de hut zwenken en de bak rijzen en dalen naar belie ven. Er was op het eerste gezicht niets aan. Als je maar goed de handles uit elkaar hield en één bewoning tegelijk uitvoert. Maai de man in het zadel begon handles over te halen, regelde de weerstand en als gevolg hiervan be gon de hut te zwenken en achteruit te lopen, zakte tegelijkertijd de bak en openden de grijpers zich. Achter ons bromde de motor, knetterde het van de vonken, elke keer dat een handle werd overgehaald en ondertussen stonden we van uit de steeds heen en weer zwenkende hut te kijken hoe de grijpers de laatste berg kolen uit de wagon viste. Het was hier boven toch nog even anders dan domweg kijken naar de bak, zoals je dat beneden deed. Het was buitengewoon spannend om te zien hoe de bak rakelings langs luchtkokers en davids schoot en tel kens precies waar de Jryver hem wil de hebben z'n lading op het schip stortte. Bij de bunkers hadden ze op een gegeven ogenblik genoeg en nu was de aak met cokea weer aan de beurt. Telkens kregen we een flinke stoot als de bak in z'n gang geremd werd. De cabine werd gloeiend heet van de weerstand, die steeds meer hitte af straalde. De „machinekamer" mochten we even zien door de geopende schuif deur in de cabine. De felle groene en violette vonken vormden een weinig afwisselend, maar boeiend vuurwerk programma. Snel en zeker bediende de kraan drijver z'n handles; wij wisten al lang niet meer welke handgrepen de oor zaak van de afzonderlijke bewegingen waren, maar rustig en bliksemsnel ging hy te werk. Snel reageren, nauwkeurig schatten van afstanden en juist combineren van de samenstellen de bewegingen van de bak en de loop* kat, zijn dingen, die een goed kraan drijver moet kunnen wil hij op de duur niet zenuwziek worden. Het baantje betaalt meer dan een gulden per uur, de premie voor nacht werk niet meegerekend, maar wij de den het niet, al was het voor een tientje. Als je de tremmers gadesloeg, merkte je, dat ze de man op de kraan vertrouwen. Ze bleven rustig aan he werk in het ruim van de aak met co kes, al kwam de bak twee meter ach ter hen neer. „Als ze maar niet beginnen te ren nen, want dan weet lk niet, welke kan ze op willen. Maar ze weten wel, djj ik ze zie staan," zei onze kraandnr ver. Het was al langer dan een "u dag, toen we de hut verlieten. »a we gezien hadden woog ruim op tege» het gemis van onze nachtrust.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 2