Het alziend oog te water Met de politieboot op patrouille Spekje en Knorrelaart/e XiekPio-nden, hebben hei betel Door vaarten, sloten en kanalen Ga een vlieger maken DE RAADSELS KLEINE GRAPJES Julianadorp Propaganda-avond Bond voor Staatspensionering Welkom thuis! Inenting tegen pokken Texel Veeverloskundige was weerspannig Urk De week op de visafslag WOENSDAG U OCTOBER 19S0 £EN IJLE NEVEL lag nog over de hulzen en «Ie stad begon pas te ont waken, toen een grijze motorboot zich losmaakte van de Accjjnstoren te Alkmaar. De R.P. 41, één van de drie boten van de politie te water van de groep Alkmaar, vertrok voor een patrouilletocht door de Noordhollandse wateren. En dat zijn er vele, want de groep Alkmaar heeft een gebied te controleren, dat de gehele kop van Noord-Holland omvat met uitzondering van de Wieringermeer, West-Friesland ten Oosten van Hoorn en de Zaan streek. In dit uitgestrekte rayon ligt een dicht net van waterwegen, die of druk worden gebruikt door de binnenscheepvaart of een grote aantrekkings kracht uitoefenen op de hengelaars, soms misschien een enkele stroper. Het is de taak van de politie te water deze mensen te controleren en daarom doorkruisen de grjjze politieboten dag en nacht dit labyrinth van vaarwegen. LJET was nog rustig op het water toen de bootsman de versnellingshandle naar voren duwde en de R.P. 41 een schuimend spoor begon te trekken tussen de tjalken en motorschepen, die tegen de kademuren gemeerd lagen. De dienst was begonnen. De schipper bukte zich in de kajuit om de scheeps toeter, de verrekijker en het opspo ringsregister te voorschijn te halen, zaken, die aan boord van een politie- vaartuig onmisbaar zijn. De toeter dient voor de bruggen, de verrekijker cm loze vissers te ontdekken en het opsporingsregister wordt trouw nage slagen bij ieder schip, dat voorbij glijdt. Het is een dik boek, dat om de twee maanden verschijnt en vol staat met namen van lieden, die vergeten hebben een boete te betalen of nog enige tijd op staatskosten tegoed heb ben. Ronkend sneed de politieboot door het rimpelloze water van het Provin ciaal kanaal Omval—Kolhorn. Een eenzaam beurtschip kroop traag langs de oever in de richting Alkmaar, waar van de torens allengs begonnen te ver vagen in de doorschijnende sluier, die nog steeds over de landerijen hing Over de ringdijk bolderde een kar met hotsende en rammelende melkbussen. Een boer op weg naar het vee. Zwij gend stak hij zijn hand op naar de po litiemannen, zwijgend groetten ze te rug. Het was een prachtige najaarsdag en het werd zelfs behaaglijk op het water toen de zon door de ochtend nevel brak en de zonnestralen koeste rend over het landschap gleden. Om de hoek, even voorbij de molen, die als een markante waker achter de polderdijk oprees, verscheen een mo torschip, tot aan gangboord in het wa ter gedrukt door de zware lading sui kerbieten. „Zwaluw" stond er op de boot, afkomstig uit Amsterdam en van de Wieringermeer op weg naar de sui kerfabriek te Halfweg. Langzamer wentelde de schroef van de R.P. 41, de boot draaide bij en de bootsman nam een koene sprong. Papierencontröle. In de stuurhut, achter de felrode gera niums stonden schipper en politieman gebogen over de bevrachtingsdocumen- ten, terwijl de beide schepen lang zaam met elkaar opvoeren. Kapitein Meynen bleek zijn zaken in orde te hebben. Een joviale armzwaai, het deurtje van de stuurkast klapte toe en de politieboot wendde de steven om haar weg naar het Noorden te vervol gen. Snel verstierf het nijdige gekef van de scheepshond, die maar weinig op de geüniformeerde bezoeker gesteld scheen te zijn. Nu het eerste schaap over de dam was, kwamen er meer. Soms voer de politieboot door, maar de meeste ke ren werden de tjalken, voor het meren deel geladen met bieten, gepraaid en gecontroleerd. „Het kan hier op het kanaal heel druk zijn", vertelde schipper Snip. „Niet alleen nu met de bietencam pagne, maar ook als het stormt op het SM '■<- De clown die danste op het koord In 't circus van Pirelli, Rust even uit, en naast hem zit Zijn lievelingshondje Nellie. Daar ziet hij door een smalle kier Twee kleine bigjes kruipen, Die heel nieuwsgierig, toch wat bang, Voorzichtig nader sluipen. „Heidaar, wat moeten jullie hier? Hebben jullie wel een kaartje?" Geschrokken staren ze hem aan, Spekje en Knorrelaartje! Evenals het paard heeft ook de hond vroeger de rol gespeeld van „levende motor". Men kende het gebruik nog niet van machines en het was heel nor maal, dat paarden de wagens trokken, dat ezels in tredmolens rondliepen en dat honden zware karren voortsjouw- den. Helaas moet daarbij vermeld wor den, dat de bazen, de eigenaars van die honden, niet altijd even zachtzinnig te werk gingen en weinig begrip toonden voor het zware, dikwijls té zware werk, dat de honden verrichtten. De dieren werden slecht gevoed, veel geschopt en wreed geslagen en menige „hondeman" droeg een zweep bij zich, waarmee hij af en toe een striemende slag over het gemartelde hondenlichaam gaf, omdat het dier anders „maar lui en vet zou worden". Dat was dan die zogenaamde „goeie, ouwe tijd!" Gelukkig echter heeft de Vereniging tot Bescherming van Dieren, die uiterst nuttige instelling, aan deze mishande lingen voor goed een einde gem.aa t. Er werden onder meer bepaalde maten voorgeschreven waaraan een honden kar moest voldoen, zodat het niet meen kon voorkomen dat een trekhond niet eens rechtop onder de wagen kon ló pen en in gebukte houding de hele dag zijn arbeid moest verrichten.een on nodige kwelling. Vanzelfsprekend trachtten vele eige naren zich tegen de dierenwetten te verzetten, maar langzamerhand toch drong het begrip tot hen door, dat niét alleen de honden profiteerden van die nieuwe wetten, maar ook zijzelf. want een hond, die niet mishandeld wordt en goed te eten krijgt, werkt be ter en harder dan een dier, dat onder voed en geslagen is! JN de oorlogstijd was het verboden vliegers op te laten. Waarom dat was kun je niet zo gemakkelijk begrij pen, maar de Duitsers geloofden, dat je met vliegers bepaalde berichten kon doorgeven of seinen geven. En wie ge snapt werd met vliegers oplaten werd ongemakkelijk gestraft. Dat was na tuurlijk afschuwelijk, maar veel dingen tijdens de bezettingstijd waren dui zendmaal afschuwelijker. Maar weet je wat het gevolg is van dat verbod? Dat de jongens in die vijf jaar oorlogstijd geen vliegers maakten en dat in vele streken van het land de kunst van vliegers maken bijna verlo ren is gegaan. En op het ogenblik, nu het eigenlijk nog vliegertijd behoorde te zijn, zie je heel weinig jongens een zelfgeplakte vlieger oplaten. Daarom moeten de jongens en ook de meisjes hun vader en moeder of oudere broers vragen hoe je een vlieger moet maken. Want het zou toch wel erg jammer zijn. als de kunst om echte goede vliegers te maken zou verloren gaan. Vraag wat voor soort stokjes je nodig hebt en waar je ze kunt vinden en hoe je daar dan een „span" van maakt. Mooi even wichtig m-oet het dwarslatje zijn en stevig tot een kruis met <je hoofdstok verbonden. Het is helemaal niet zo moeilijk, maar je moet het allemaal maar weten. Voor papier kun je het beste je moe der vragen, boterhampapier is heel goed. Natuurlijk is echt gekleurd vlie gerpapier aardiger, maar daarvoor moet je je spaarpot aanspreken. Om een flinke klos garen te krijgen is ook niet zo gemakkelijk, want garen is veel duurder dan vroeger. Maar dat zijn allemaal dingen, die je met je moeder of met je vader, want die is dikwijls makkelijker bereid om bij te springen moet bespreken. In elk geval zie dat je een vlieger maakt en laat hem op Het is een der leukste vermaken, die er bestaan. ,,'k Wou leren dansen op het koord! Zegt Spekje, en komt nader; En Knorrelaartje zucht: „ik ook, Maar 't mag vast niet van vader!" De clown kijkt hen eens even aan En bromt: „je kunt het proberen; ,,'t Is moeilijk, maar je ziet er uit Alsof je 't wel zou leren. Kom mee, 'k verstop je onder het stro In één der wagenhoeken!" O bigjes, moeten pa en ma En Oud-oom nu maar zoeken? 1. Mijn geheel is op het ogenblik in getreden en bestaat uit twaalf letters. 9, 10, 11 is geld (spreekwoord) 2, 3 4 is wat bij een boerenhuis behoort 5, 6 3, 10, 11 is ruzie, oorlog of twist 1, 8, 7 is een omheining 12 is de letter e. 2. Mijn geheel is plezierig te begaan. Ik besta uit negen letters. De eerste vier vormen eén ander woord voor muur, de vijfde en de zesde letter sa men vormen een lengtemaat en de drie laatste letters geven aan, dat iets is zoekgeraakt. Wat ben ik? 3. Eén woird bestaat uit negen let ters en geeft; iets aan dat op een hoge plaats zich met draaierij bezig houdt. 1, 2, 2, 3, 5 is kwaadheid; 6, 7, 9, 4, 5 kondigen de dag aan; 8 is de letter a. Oplossingen: 1. Herfstgetijde, 2. Wan delweg, 3. Torenhaan. Honger „Zeg, Jim, eet je vanavond ergens". Jim, hopend op een heerlijk diner: „Vanavond? Laat eens kijken... Neen, vanavond eet ik nergens." „Nou, dan zal je morgen wel honger hebben". Vroeg. Sambo: „Moet ik je morgen wekken om de zonsopgang te zien?" Pumpo: „Ja, dat is goed, maar niet vóór tien uur". In de put Meneer Jansen komt van de dokter. Hij heeft last var zijn zenuwen en bij het heengaan heeft de dokter gezegd: Dus u volgt mijn raad: hoogstens twee sigaren per dag. En niet meer. Helemaal in de put komt meneer Jansen thuis en zegt tegen zijn vrouw: „Mijn hele leven lang heb ik niet ge rookt en nu moet ik van de dokter elke dag twee ngargn roken!" IJselmeer. De schepen nemen dan de korte oversteek van Staveren naar Medemblik en varen door de Wierin germeer en 't Provinciaal kanaal naar Alkmaar en van daar naar Amster dam". Wondere speling. gTEEDS verder schroefde de boot zich een weg langs de reeds geel wordende rietkragen van het Geest- merambacht en de Heerhugowaard, een breed uitlopend spoor makende in de zilveren golfjes, die het zonlicht duizendvoudig weerkaatsten. De meer koeten, die op het water dobberden, zochten klapwiekend een veilig heen komen, wanneer de boot te dicht na derde en de koeien op de dijk keken lodderig naar dat grijze ding, dat daar met zoveel lawaai door het kanaal schoot. Achter het riet en de dijken strekten zich de vette weiden uit, om zoomd door muren van groen geboom te, waar de rode puntdaken van de kapitale boerderijen hel afstaken. Een goed land, dat de vrucht heeft afge worpen en nu de winter wacht om nieuwe krachten te verzamelen. Maar niet alles in deze onvolprezen natuur was dood. Een paar honderd meter in het land stond daar opeens een boom in volle bloei, de witte bloesemkroon beschermend uitgespreid over het een voudige, houten kruis, dat de plaats aanduidt waar in de oorlog een Ameri kaanse bommenwerper neerstortte. Wondere speling van het lot, deze pronkende boom temidden van het af stervende groen. Recht vooruit doemde het grijze sil houet van Nieuwe Niedorp op. Het liep al tegen de middag en de schipper verdween in de kajuit om de melk op het gasstel aan het koken te brengen. Voorbij de sluis te Winkel werd de boot het riet ingestuurd; de motor zweeg en de bemanning schaarde zich aan het taekhouten opklaptafeltje, dat precies tussen de banken in de roef paste. Het brood smaakte als taart en de vakkundig klaargemaakte cocolade- melk, die in koppen als wasteilen werd geserveerd we wassen er onze voe ten ook wel in, zei de schipper schert send was een 'culinair meesterstuk. Wereldwijze schipper. AOK de Rival van schipper Engen uit Avereest lag tegen de rietkraag ge leund, maar dat was om minder prettige 'redenen. „Dit is mijn eerste reis met bieten", vertelde hij de politiemannen" en nu heb ik al pech". Schipper Engen ging echter geenszins gebukt onder deze tegenslag een vergane pakking in dè motor want hij bleef vriende lijk glimlachen toen het politiebootje weer afzette". „Waarom zou ik", riep hij bove i de ronkende motor uit". Mijn laatste hemd heeft toch geen zakken". En na deze wereldwijze woorden greep hij berustend naar de vaarboom. „Amaai zunne menier, ge koemt toch gien protokolleke maoken ee?" vroeg de Belgische schippersdochter, maar dat was niet nodig, want vader had zijn papieren voor een lading aard appelen dik in orde. De R.P. 41 had inmiddels het verste punt van de patrouille bereikt en draaide bij Kolhorn het kanaal in naar De Stolpen. Hier was de scheepvaart belangrijk minder en werd voorname lijk aandacht besteed aan de henge laars, die een snoekje trachtten te ver schalken. Talloze keren ging de gas- manet naar boven en gleed de boot GENERAAL KRULS NAM EEN HANDGRANAAT MEE. Generaal Kruis, die Zaterdag de oefening van de Nationale Reserve- Limburg op de grote hei te Venlo heeft meegemaakt, heeft enkele van de daarbij gebruikte „handgranaten" als curiositeit meegenomen. Mogelijk zal in de toekomst ook elders van deze projectielen gebruik worden gerfiaakt. Ze werden speciaal voor deze gele genheid „uitgevonden" door oppasser Kuypers uit de Frederik Hendrik Ka zerne te Venlo en bestaan uit een z.g. cartonnen donderslag, die eigenlijk te licht is om als handgranaat te kunnen werpen, maar met klei werd omkleed, zodat een behoorlijk zware maar te vens zo goed als ongevaarlijke oefen handgranaat werd verkregen. VISSERIJBESOMMINGEN IJMUIDEN De besommingen van Dinsdag waren: trawlers: IJm. 20 f 17.800; 49 f 10.100; loggers: IJm. 221 f 18.000; KW 227 f 4940; 159 f 9300; kustvissers: WR 7 f 1780; Tx 19 f 2050. Prijs per kg: gr. 'tong 3 25—3.10. grm. tong 2.28—2.12. kim. tong 1.43—1.31, kl. tong I 1.82— 0.90, idem II 0.78—0.66. tarbot I 1.98— I.76. Prijs per 50 kg: tarbot IV 42—38, kim. schol 8764, kl. schol I 5450. kl. schol II 44—4.80, verse haring 14.50— II.30. makreel 28.50—23. gr. schelvis 85—69, grm. schelvis 86—67. kim. schel vis 5441, kl. schelvis I 4535, kl. schelvis II 30.50—19, wijting 20—8, gr. gul 67—56, mid. gul 44—40. kl. gul 27 —23, poontjes 15.50—8. Per 125 kg: gr. kabeljauw 300—196. De aanvoer be droeg 3765 kisten, waarvan 2475 met haring. Een volgeladen schip wordt gecon troleerd in het provinciaal kanaal OmvalKolhorn. Schipper Meynen had de papieren in orde. naar de kant, doch ook met de ver gunningen scheen het deze dag best te kloppen. In het drukke visseizoen is dat wei- eens anders en dan trekken de man nen van de politie te water er in het holst van de nacht met een motorvlet op uit om de peurders te verrassen. Het liep reeds tegen zessen toen de contouren van Alkmaar zichtbaar wer den; en reeds dachten we het einde van de tocht in zicht toen de schipper opeens naar de kant stuurde om een laatste hengelaar te controleren. Dit maal was het raak: vissen met levend aas zonder vergunning. Het „bonboek je" kwam te voorschijn en de hengels verdwenen in de kajuit. Dat was de schrale buit van de politieman op deze dag. „Maar geen proces-verbalen betekent dat de boel in orde is", zei de schipper" en dat is uiteindelijk voornamer dan een bonnetje". Hij klapte het scheepsjournaal dicht, waar hij zijn aantekeningen in had gemaakt. De dag was ten einde. De wijzerplaat van de Waagtoren ving de laatste gou den stralen op van de ter kimme nei gende zon toen de R.P. 41 aan de voet van de Accijnstoren meerde. De vloot van de groep Alkmaar aan de voet van de Accijnstoren, warr het groepsbureau van de Politie te Water is gevestigd. NORSTAD BEVELHEBBER VAN AMERIKAANSE LUCHTSTRIJD KRACHTEN IN EUROPA. President Truman heeft generaal Lauris Norstad, voorheen waarnemend onderstafchef van de luchtmacht, be noemd tot bevelhebber der Ameri- se strijdkrachten in Europa en gene raal Nathan Twinning tot. onderstaf- chef, de op een na hoogste post bij de luchtmacht. VISSERIJBERICHT. URK, 10 October. Door 42 vaartui gen werd aangevoerd: 2064 pond lijn- aal, prijs f 1.05f 1.16; 1544 pond snoekbaars, f 0.40f 0.42; 626 pond rode baars, f 0.24f 0.25; 450 pond voorn, f 0.06 per pond en 2270 pond Noordzeevis, "prijs f 0.10f 0.86 per pond. DR. ANDRIESSEN VERTREKT Dr. Andriessen gaat na een verblijf van ongeveer twaalf jaar Urk verlaten en zal zijn praktijk als arts te Baarn voortzetten. Op Zaterdag 14 October belegt de fe deratie Hollands Noorden van de Bond voor Staatspensionnering een propa ganda-avond in café „Prins Hendrik" te Julianadorp. Als spreker zal optre den de heer A. Greeuw uit Heiloo. De harmonievereniging „Kunstzin" zal de avond muzikaal opluisteren. Ter verwelkoming van Ko Faas. die enige maanden later dan zijn tweeling broer behouden uit Indonesië terug keerde, wapperden Maandag de vlag gen van bijna alle huizen in de J. v. d. Veerstraat te Julianadorp. De buurt vereniging had voor de woning van &e fam. Faas een erepoort opgericht. Voor de bewoners van Julianadorp en omgeving wordt op Dinsdagmorgen 17 October van half tien tot tien uur ten huize van dr. J. A. Swaters aan het Loopuytpark zitting gehouden voor kosteloze inenting en herinenting tegen pokken. P. M., veeverloskundige te Ooster end, stond gisteren opnieuw in hoger beroep terecht voor het Amsterdamse Gerechtshof. Verdachte had zich tij dens de marktdag op 20 October van het vorige jaar bedronken. Tegen de politie, die ingreep, had hij zich ver zet. Later had hij de agenten enige beledigende termen toegevoegd. De Alkmaarse rechtbank had deze vee verloskundige in eerste instantie tot een gevangenisstraf van zes weken veroordeeld. De procureur-generaal bij het Hof eiste dezelfde straf tegen ver dachte, omdat hij geen reclasserings- kansen aanwezig achtte. Dit werd hem bestreden door de verdedigster, mej. mr. Mazurel, die mededeelde, dat verdachte in het ge heel geen sterke drank meer gebruikt en goed voor zijn gezin zorgt. Uit spraak over veertien dagen. BOUW-OPDRACHT. Architect P. de Graaf te Amsterdam heeft namens de heer K. Wetsteen te Texel het bouwen van een woonhuis gegund aan de heer H. Daalder, De Cocksdorp voor f 12.500. Nu de kuilpalingvisserij ten einde is, zijn vele vissers begonnen met de lijn- of beugaalvisserij, of met de vis serij op snoekbaars en witvis. Vorige week hébben de lijnaaivissers de. beug twee of drie maal in zee kunnen bren gen. Het bleek dat de paling in hét IJselmeer door de kuil nóg niet ge heel was opgevist, gezien de vangsten die door deze categorie vissers nog werden geboekt. Gemiddeld varieer den deze per etmaal van 20 tot 150 pond. De prijs lag ver boven de f 2 per kg. Deze vissers verkregen dan ook nog besommingen van f 400. In dien het weer de komende dagen niet kouder wordt, zal deze visserij nog in omvang toenemen. Minder fortuinlijk waren de snoek baarsvissers. De vangsten van de net- visserij waren gering. In de meeste gevallen werden vangsten per etmaal tot 25 kg genoteerd. Bij een stabiele prijs waren voor deze vissers de week- resultaten tot f 100 per vaartuig. Per span (twee vaartuigen die de sleepnet visserij uitoefenen) waren de vangsten ook laag, variërende van 20 tot 35 kg. per span, ten hoogste werd tot f 200 genoteerd. Rode baars en voorn ble ven zich in prijs handhaven. Gemid delde prijs der snoekbaars was 80 ct., rode baars 44 ct. en voorn 12 ct. per kg. Blei en karper werden weinig aangevoerd. Eén vaartuig dat buiten de Afsluitdijk viste, markte hier met bliek. Deze werd verkocht voor 8 ct. per kg. In de week van 2 tot en met 7 Oc tober werd hier aangevoerd: 5335 pond lijnaal, 6468 pond snoekbaars, 2848 pond rode baars, 5301 pond voorn, 34 pond karper, 76 pond IJselmeerhot, 1640 pond bliek, 38 pond kleine rode ponen, 376 pond rog en 12 pond haai. De omzet aan de afslag bedroeg on geveer f 8600. Op 12 October wordt het eerste volledige studiejaar aan het College Van Europa te Brugge geopend. in vei'uana met de ontginningswerken in de Peel, wordt het gemis van goede verbindingswegen in deze streek nijpend. De destijds speciaal voor de turfafvoer aangelegde kanalen, worden tengevolge van de steeds minder wordende vraag naar turf, overbodig en derhalve gedempt. Op het ogen blik is men in de omgeving van Someren bezig naast een kortgeleden ge dempt kanaal een weg aan te leggen, wat bij de bodemgesteldheid van de Pwel niet zo eenvoudig is. Het is noodzakelijk de oude veenlaag tot op een diepte van oïljjjjj3 ffteter uit te graven en door zand te vervangen. Met bulldozers wordt het zand als het war» m de ontstane ka/nalen gesehoven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 5