Lizzy Ansingh houdt van Amsterdam
Gemeentebestuur kan wonderen doen
Op bezoek in haar grachtenhuis
Het nieuwe boek
Weer een kans
voor Luc van Dam
PRINSES DER SCHILDERESSEN
Vervolg Stadsnieuws
De algemene bedrijfstelling
Daalt het bevolkingscijfer in
Oost-Duitsland?
Haar kunst is haar leven
VAN MARSDIEP TOT IJ
Een drieling te Delft
Chauffeur reed fietser dood
Franco bezoekt de Spaanse
koloniën
K.L.M. als levensredder
DE K.L.M. heeft dezer dagen een belangrijke liefdedienst bewezen, die een
zwaar zieke vrouw het leven heeft bespaard. In een kleine Joodse
kolonie in Israël, niet ver van het internationale vliegveld Lydda gelegen,
ivas een uit Nederland afkomstige dame, mevrouw A. Lifschitz-De Hartog
aan het ziekbed gekluisterd. Def bekwaamste medici, die Israël rijk is,
stonden machteloos, omdat het enige zeldzame en kostbare geneesmiddel,
dat nog haar redding kon betekenen, in de Joodse staat niet aanwezig is
evenmin trouwens als in het grootste deel der wereld. Alleen Amerika be
schikt over beperkte voorraden. Dies riep haar vader, de heer L. de Har
tog te Rotterdam, de bemiddeling van onze K.L.M. in, wier zilveren vogels
een directe dienst SchipholLydda onderhouden. En de K.L.M. trad als
levensredder op. Binnen weinige etmalen bracht zij uit New York een
hoeveelheid aureomycine via Schiphol naar Lydda waar het heilmiddel
met spoed de reeds opgegeven patiënte met succes werd toegediend. Geen
wonder, dat deze daad van onze Nationale luchtvaartmaatschappij het ge
sprek van de dag vormt in de kleine Joodse kolonie en ver daarbuiten.
Ook in de ouderlijke woning te Rotterdam!
MARKTBERICHTEN
NEDERLAND INDUSTRIALISEERT
Den Bosch: indusirieierreinen groter
dan de ganse stad
ln 1945 werd het roer
omgegooid
DE. burgemeester van Den Bosch en
zijn naaste medewerkers zijn wan
delende bewijzen voor de stelling, dat
een actief gemeentebestuur wonderen
kan doen voor de industrialisatie. Wie
dacht er de laatste tientallen jaren aan
deze stad als industriecentrum? In
Eindhoven en Tilburg, daar klopte het
hart van industrieel Brabant. De vroe
ds vaderen gooiden eohter na de tweede
Denk om de bocht
Scheepvaartberichten
Londen-Afrika reiour
VRIJDAG 90 OCTOBER 1950
(Van onze Amsterdamse correspondent).
QP de Amsterdamse Prinsengracht, waar de sfeeer van het voorname pa
triciërshuis geleidelik aan heeft moeten wijken voor invloeden van de
moderne zakelijkheid, woont geen enkele prins. Er wonen Amsterdammers
in de meer dan duizend huizen aan deze oude gracht eneen prinses!
De herfstbladeren dwarrelen langs haar raam en over de hoofden van de
Amerikanen in de rondvaartboten, die niet weten, dat op 1091 het Schwartze-
huis staat, waar nu een grijze prinses vertrouwd is met het jaargetijde der
vergankelijkheid. Lizzy Ansingh, die in de jongste lente 75 jaar werd, is een
prinses en een joffer. Een Amsterdamse Joffer wel te verstaan, verknocht
aan haar goede Prinsengracht. E«n schilderes, prinses der schilderessen eni
één van de Joffers, die het palet vurig mint.
LIZZY ANSINGH
prinses
Fijn en Grof, door D. L. Daal
der, verschenen in de jeugd
serie „Vrije Vaart" van de C.V.
Uitgeverij v. h. C. de Boer Jr.
De schrijver, die zijn jeugd in het
dorp Oosterend heeft doorgebracht,
heeft daar de felle strijd tussen de „fij
nen" en de „groven" meegemaakt, een
strijd, die in de loop der jaren wel ver
flauwd, helaas nog niet verdwenen is.
Het verhaal, dat de vriendschap be
schrijft tussen twee buurjongens, een
fijne en een grove en de idylle tussen
een grove jongen en fijn meisje, laat
zien dat het leven sterker is dan de
leer. Schrijver laat zijn lezers genieten
van de Texelse folklore als daar zijn
Meierblis, de oude en jonge Sunder-
kloas en andere gebruiken, die nog
steeds in zwang zijn.
Daalder is een vlot verteller; druk
kerij de Boer gaf een technisch goede
verzorging en Sjoerd Kuperus illus
treerde dit boek voor jonge mensen,
dat zeker ook door veel ouderen graag
gelezen zal worden.
Het College van B. en W. verzoekt
ons het volgende te publiceren:
De tweede phase van de algemene
bedrijfstelling, die in ons land wordt
gehouden, is begonnen. In de eerste
helft van October werden aan onge
veer 500.000 adressenformulieren door
tellers uitgereikt. Thans wordt een
aanvang gemaakt met de inzameling
der uitgereikte vragenlijsten, die ge
durende de tweede helft van October
zal plaats vinden. De vragenlijsten
moeten dus niet over de post worden
geretourneerd.
De uitreiking is over het algemeen
zeer bevredigend verlopen. De formu
lieren waren zoveel mogelijk van te
voren geadresseerd. De meeste ge
meenten konden vóór de uitreiking
het adresmateriaal nog in belangrijke
mate aanvullen. Bovendien hadden de
tellers, die de formulieren uitreiken,
opdracht, naar bedrijven te zoeken
waarvoor zij geen geadresseerde for
mulieren hadden ontvangen. De door
het Centraal Bureau voor de Statistiek
verstrekte adressen konden zo nog met
vele duizenden worden aangevuld.
Indien de bedrijven er voor zorg
dragen, dat de volledig beantwoorde
formulieren, d.w.z. de vragenlijst met
de bijbehorende omslag, gereed liggen
als de teller deze komt ophalen, zal
ook de inzameling binnen de gestelde
termijn kunnen plaatsvinden.
Naar het schijnt geven de cijfers der
verkiezingen in de Sowjet-zone een
aanwijzing inzake de achteruitgang van
de bevolking van dit gebied. In Mei
1949 waren er 12.586.000 kiesgerechtig
den, bij de kortelings gehouden ver
kiezingen waren er echter 12.332.000.
Dat betekent, dat er een kwart mil-
lioen kiesgerechtigden minder zijn dan
anderhalf jaar geleden. Enkele hon
derdduizenden personen hebben zich
in die periode in Oost-Duitsland geves
tigd. Het waren ontslagen krijgsgevan
genen, dan wel uit de aan Polen toe
gewezen gebieden verdreven Duitsers.
Er zou dus uit deze cijfers te lezen zijn,
hoeveel mensen de vrijheid hebben
verkozen en naar het Westen zijn ge
vlucht. Deze afvloeiing weerspiegelt
zich overigens ook in het snel stijgen
de bevolkingscijfer van West-Duits-
land.
VISSERIJBESOMMINGEN IJMIJDEN
De besommigen van Donderdag wa
ren: trawlers: IJM 10 f2800, 49 f24900
beide ged.besomming; loggers: SCH
23 f 3190, 107 f 1550, KW 34 f 5770, 140
f3460. 65 f4120, alle ged. lading; kust-
vissers: HEL 87 f 8080, IJM 213 f 460,
KW 72 f 390. De prijzen per kg: gr. tong
2.552.40, grm. tong 2.021.93, kim.
tong 1.34—1.11, kl. tong I 1.02—0.76, kl
tong II 0.74—0.58, tarbot I 1.48—1.30.
Per 50 kg: tarbot III 58, kl. schol I
65—55, kl. schol II 48—22.50; schar
32—17.50, v. haring 13.10—10.70, ma
kreel 33.50—11, gr. schelvis 80.50—58.
grm. schelvis 76.50—59.50, kim. schel
vis 61—51, kl. schelvis I 54.50-48, kl
schelvis II 42—34.50; wijting 26—13.50;
gr. gul 65—64, mid. gul 52—44, kl. gul
39—30, kl. haai 31.50, ham 40, poontjes
9-70—8.50. Per 125 kg: gr. kabeljauw
2.841.82, gr. koolvis zw. 9472. De
aanvoer bedroeg 6860 kisten, waarvan
48?5 haring.
Gij moet mij vergezellen op een rus
tige herfstavond als de stroom van.
fietsen en auto's naar de buitenwijken
het rumoer van de binnenstad heeft
meegenomen en deze lange gracht met
lichtloze gevels schijnt te dromen van
vroeger tijden.
Een vitale grijze vrouw, die aan de
overzijde van de ouderwetse ronde ta
fel gaat zitten, bij het raam, dat uit
ziet over de gracht.
„Van hier keek ik naar de apotheek,
mijn ouderlijk huis op de hoek van de
Utrechtse straat en Prinsengracht,
vertelt ze. „En vandaar kon ik zien
naar het grootouderlijk huis, dat huis
van de Schwartze's, waarin ik nu
woon, een onverbouwd grachtenhuis
uit de Gouden Eeuw. Hier heeft me
juffrouw Ansingh honderden poppen
geschilderd. Zij immers, die niet van
het buitenleven houdt, maar de stad,
Amsterdam lief heeft als weinig an
deren, zag al vroeg in poppen een
kunstobject. „Ze zijn mijn acteurs, ik
laat ze optreden," vertelt ze met een
glimlach. Het lamplicht valt op schil
derijen, grote en kleine, een landschap
en wat portretten, die tezamen met
boeken de wanden bedekken. Een doek
van grootvader. Lizzy Ansingh stamt
uit een kunstzinnige famile.
Tientallen jaren diende ze de kunst
en zij, die de prinses van de schilde
ressen van haar tijd wordt genoemd,
kan als geen ander antwoorden
op de welhaast eeuwige vraag: „Koe
moet de mens van alledag, de tim
merman en de huisvrouw, de boek
houder en de soldaat, de dienstbode en
de grootmoeder het schilderij benade
ren?"
Geniet er van
QNMERKBAAR trekt de schilderes
van de Prinsengracht met haar
schouders. „Je moet voor een schil
derij gaan staan en als je iets mooi er
in vindt, ga er dan niet over denken,
maar geniet er van. Men moet door
een schilderij getroffen worden. Het
moet vreugde en blijdschap geven. Bij
een schilderij moet niet veel uitleg
worden gegeven, niet veel praten, maar
genieten. Ieder op zijn eigene wijze."
Scherp is de oogopslag van deze
kunstenares, wie men thans een ten
toonstelling van haar werk heeft aan
geboden in „Arti en Amicitia", het
bekende gebouw op de hoek van het
Spui en het Rokin.
En of er belangstelling bestaat voor
de schilderskunst?
Ziet naar de schilder, die de straat
of de gracht als zijn atelier be
schouwt. Terstond heeft hij een krans
van mensen, van belangstellenden,
rondom zich. Ik heb eens op de Dam
het oude Beurspoortje geschilderd,
toen dat ging verdwijnen. Ik kan niet
direct zeggen, dat de Dam een rustig
atelier is. Och, je doet aardige er
varingen op. Een oude man, die mij
zag schilderen zei: „Ik wou dat je
mijn dochter wasEen jongen,
buiten, heeft mij eens toegevoegd:
„Als je een man was, dan zou je het
beter doen
Als ik weer op de wereld zou ko
men, dan werd ik opnieuw schilderes.
Voor een ander beroep deug ik niet.
Ik ben er in 1906 mee begonnen. Pop
pen en daarna veel portretten. En ik
werk nog. Welnee, ik schei er niet mee
uit. Sommige mensen zenden me ge
lukwensen en denken, dat ik tachtig
jaar ben geworden. De tentoonstel-
Bij de Geref. Kerk te Zaandam
heeft ds. P. J. O. de Bruyne, overgeko
men 'van Drachten, zijn intrede gedaan
De heer A. Bos te Wormerveer,
penningmeester van het hoofdbestuur
van Het Witte Kruis, zal binnenkort
deze functie neerleggen O Op 65-jari-
ge leeftijd is te Zaandam overleden de
heer P. Lak, oud-hoofdopzichter van
gemeentewerken aldaar.
Voor de Zaterdag te Hoorn te hou
den wedstrijden om de Westfriese
gymnastiekkampioenschappen hebben
54 deelnemers/sters ingeschreven
In Hoorn zullen drie straten naar be
langrijke illegale werkers worden ver
noemd: Johannes Post, Pater Bleijs en
Jan Campert Hoogkarspel had een
tegenvaller; de bouw van acht duplex
woningen bleek niet mogelijk, wél
echter van vier normale huizen. De
raad heeft tot de bouw van deze vier
noodgedwongen maar besloten.
Aan de heer J. P. Nelit te Bever
wijk is, wegens zijn jarenlange ver
diensten voor het spaarbankwezen.de
zilveren legpenning van de Nederl.
Spaarbank toegekend Te IJmuiden
zal binnenkort een fileermachine wor
den in bedrijf gesteld, welke zo grote
vissen in enkele minuten verandert tot
panklaar filet. Er zijn slechts zes van
deze machines in de wereld.
De Franse communistenleider
Thorez is ernstig ziek. Te zijnen be
hoeve is thans de Russische specialist
prof. Davidenkof in Parijs aangekomen.
ling, die mijn 75ste verjaardag geldt,
werkt wat verwarrend. Ik ben toch
nog geen 80 jaar heb ik tegen mij
zelf gezegd."
Maar één Amsterdam.
[K heb in dit stille grachtenhuis,
waar de kunst oppermachtig is, ge
vraagd of de schilderes inderdaad zo
veel van Amsterdam houdt. „Ik weet,
dat bos en hei mooi zijn en dat de zee
haar bekoring heeft, maar ik word er
melancholiek. Ik word teruggetrok
ken naar Amsterdam, naar mijn
grachtenhuis. Wat mij in zo hoge mate
in Amsterdam aantrekt, is de statig
heid en de huiselijkheid. Deze men
geling bekoort mij iedere dag.
Lizzy Ansingh houdt veel van wan
delen. Lopen door de straten en over
de grachten. Winkels kijken en naar
mensen en kinderen kijken, naar hun
gedragingen. Dat interesseert deze
kunstenares, die met bewonderens
waardige openhartigheid vertelt, dat
ze niet muzikaal is. Ze houdt van een
goede stem, een Italiaans lied, van
guitaarmuziek. Maar geen concerten.
Ze is een vrouw op haar levensavond,
doch ge merkt het nauwelijks. Ze
heeft idealisme en werkkracht, die
menig jongere tot voorbeeld kunnen
zijn.
„De kunst moet de mensen vreugde
scheppen," zeg ze bij herhaling.
In de lange, witte gang hangt de
affiche van haaf tentoonstelling. Een
expositie, waar vele van haar vrien
den en bewonderaars van haar werk
zullen komen.
Omdat zij kunstenares is èn een
persoonlijkheid in Amsterdam.
In het gezin van de heer J. de Bruin
te Delft is een drieling geboren. Twee
meisjes en een jongen. Maria Jacoba
weegt 1790 gram, Helena 1540 gram en
Anton 2120 gram. Moeder en kinderen
maken het goed.
Gisteren is op de Groningerstraatweg
te Assen een bakfiets door een perso
nenauto aangereden. De bestuurder van
de bakfiets, die van de Zuidlaarder-
markt op weg was naar huis, werd
zwaar gewond en overleed kort daarna.
De auto reed in snelle vaart door, doch
had bij de botsing een portierknop en
een koplamp verspeeld, zodat de wa
gen vrij gemakkelijk was op te spo
ren. Men vond hem 's avonds bij een
reparateur. De bestuurder was evenwel
spoorloos. Vermoedelijk is hij voort
vluchtig.
Generaal Franco is per vliegtuig voor
een bezoek van tien dagen aan Spaans
West-Afrika en de Canarische eilan-
uen uit Madrid vertrokken, vergezeld
van zijn vrouw, en de minister van
Binnenlandse Zaken, Industrie en
Handel en Openbare Werken.
PLAN VOOR VREDESACTIE DER VN
AANGENOMEN
De politieke commissie der VN heeft
het gehele zeven-mogendhedenplan
voor verenigde actie voor de vrede
aangenomen. Volgens dit plan krijgt
de Algemene Vergadering de bevoegd
heid, maatregelen te nemen ingeval
aggressie. De Sowjetunie en de vier
landen van gelijke gezindte stemden
tegen. Argentinië, India en Syrië ont
hielden zich van stemming.
EGYPTE VRAAGT MILITAIRE HULP
Egypte heeft aan de Verenigde Sta
ten om militaire hulp gevraagd. Dit
geschiedde tijdens een bespreking van
de Egyptische minister van Buiten
landse Zaken, Moh. Salah el Din met
de ministers Acheson en Marshall. Een
beslissing is nog niet gevallen.
SCHIETOEFENINGEN BIJ PETTEN
Op 25 October a.s. van negen uur tot
zonsondergang zullen te Petten schiet
oefeningen worden gehouden. Onvei
lige sector: begrensd door de richtin
gen 27 gr. en 340 gr. (W.). Straal sec
tor: 16 km. Onveilige hoogte 12000 m.
(Van onze Haagse Redacteur)
Alhoewel de Londense Promotor
Jack Solomons meegedeeld heeft dat
de match Randolph TurpinRobert
Villemain om het vacante - kampioen
schap van Europa middengewicht 12
Dec. in de Harringay Arena zal worden
gehouden trekt 1'Equipe het doorgaan
van deze wedstrijd in twijfel.
Bretonnel, de manager van Ville
main, heeft n.1. aan een medewerker
van het Parijse blad verklaard dat hij
niet accoord gaat met de door Solo
mons gestelde beurs van 4750 pdst.
(waarvan de winnaar 60 en de verliezer
40 percent zou krijgen), en dit te min
der omdat de match in Londen zou
worden gehouden waar het risico voor
Villemain zeer groot zou zijn. Tegen
Parijs als plaats van het treffen had
Bretonnel geen bezwaren, maar voor
Londen voelde hij niets.
Indien Villemain zich inderdaad te
rugtrok zou de E.B.U. een vervanger
voor hem moeten aanwijzen. 1'Equipe
noemt in dit verband de Italiaan Mitri
en Luc van Dam als candidaten voor
een titelmatch tegen Turpin.
ALKMAAR, 18 Oct. 1950. (Alkm. Ex
portveiling). Prei 9—16, Spinazie 35—
55, Postelein 5055, Witlof 3773,
Spruiten 2656, Andijvie 58, Gele
kool 57, Rode kool 5.3015.30, Groene
kool 57, Bieten 57, alles per 100 kg;
Sla (glas) 214.50, Bloemkool I 2030,
II 1020 en III 2 en Komkommers 7
17 per 100 stuks; Worteltjes 824 cent
per bos of kg; Uien 38 cent Stoofpe
ren 714, Handperen 1635, Appels 12
J35 en Druiven 4280 cent per kg;
Selderie 57 en Peterselie 24 cent
per bos.
LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE,
19 Oct. 11.000 kg uien 3,90—7,90, grove
3,50—5, drielingen 590—820 en nep 2—10,90;
4000 kg blauwe Eigenheimers 7,80—8,40; 2000
kg bieten 4—7,30; 6000 kg andijvie 5—5,60;
1500 kg slabonen 30—48; 17.000 kg groene
kool 5-7,10; 10.000 kg gele kool 3,50-5,80;
40.000 kg rode kool 4,50-12,40; 130.000 kg
witte kool 4—4.20; 40.000 Succes kool 4,20
-4,60.
NOORDER MARKTBOND, 18 Oct. 1950.
8000 kg aardappelen, eigenheimers 9,20,
blauwe eigenheimers 88,50, Bevelanders
8,708,80, grove Bevelanders 9; 9600 kg
uien 6,207,10, grove 5,106, drielingen
8,20—8,30, nep 9—9,80; 5000 kg andijvie 5—
6,20; 1000 kg bieten A 6,40; 3200 kg sla-
bonen 15—43; 2500 kg groene kool 6,60—
7,30; 350 kg gele kool 5,50; 14.000 kg rode
kool 4,5011,50; 210.000 kg witte kool 4,
Succes witte kool 44,70.
WARMENHUIZEN, 19 Oct. - 6000 kg
aardappelen: Eigenheimers 7.40—8,70 en
Schotse muizen 7.40; 8200 kg rode kool 4,90
-8,80; 1200 kg gele kool 4.80-5; 21.000 kg
witte kool 4—4,50; 1200 kg slabonen 36—41;
800 kg andijvie 6,60; 600 kg uien 5,90, grove
5, drielingen 8,20 en nep 8,50—9,30.
MARKT PURMEREND
PURMEREND, 20 Oct. 1950. Alhier
werd gisteren de najaarspaardenmarkt ge
houden, waarbij de aanvoer bestond uit
50 stuks (vorig jaar 42). Was de aanvoer
iets groter, de belangstelling was heel
gering, daar er maar weinig vraag was,
vandaar een heel stugge gang. De prijzen
waren: werkpaarden f 525750; slacht-
paarden 1,40—1,60 per kg. Vorig jaar
waren de noteringen: werkpaarden 375
600, slachtpaarden 0,85f 1,20 per
kilogram.
VISSERIJBER1CHT
URK, 19 October 1950. Door veertig
vaartuigen werd aangevoerd: 764 kg pa
ling 2,182,28; 140 kg snoekbaars 1,76
1,80; 94 kg rode baars 0,550,66; 782 kg
voorn 0,12—0,14. Prijzen per kg.
(Van onze speciale verslaggever).
QA niet met mr. H. J. M. Loeff uit 's Hertogenbosch praten over industria
lisatie! Voor ge het weet heeft h(j zijn rotsvaste overtuiging, dat zijn stad
een grote toekomst heeft op u overgeplant en u bewogen om een nieuwe in
dustrie te vestigen in de Brabantse hoofdstad. H(j is een man, waar de energie
aan alle kanten uitspat. Hij kan praten als Brugmans en rekenen als Bart-
jes. Het woord „onmogelijk" heeft hjj volkomen uit z(jn woordenboek ge
schrapt, „moeilijkheden" staat er nog in, maar verdwijnt zodra hjj aan de
slag gaat. Het woord „mogeHjkheden" echter prijkt met zware gouden let
ters op de voorpagina.
wereldoorlog het roer energiek om. Zij
zagen in, dat als Den Bosch in1 de voor
ste rij der Brabantse steden mee wilde
blijven tellen en aan zijn groeiende be
volking arbeid wilde verschaffen, de
industriële achterstand zo snel moge
lijk moest worden ingelopen.
Reeds in 1946 begon men met de uit
voering van twee enorme uitbreidings
plannen, een Plan West, groot 170 ha.
bestaande uit terreinen voor zware in
dustrie en een Plan Zuid voor een mo
derne woonwijk van 200 ha. Samen
beslaan zij een oppervlakte, groter dan
de ganse in 1945 bestaande stad!
Terwijl volgend jaar met de bebou
wing van Zuid een begin wordt ge
maakt, zijn In West veertien enorme
industriehallen verrezen, of door de ge
meente zelf, of door de gemeente in
samenwerking met Herstelbank en par
ticulieren gebouwd. Nieuwe hallen zijn
al weer In voorbereiding.
Maar in de voltooide hallen hebben
zich intussen gevestigd: een pantoffel-
fabriek, een papierindustrie, een gra
fisch bedrijf, een verwarmingsindustrie
en machinefabriek, een rltssluitingfa-
briek, een knopenfabriek, een naai
machinereparatiebedrijf, een confectie
fabriek ,een schoenfabriek en een ny-
lonfabriek!
Dat is dan alleen nog maar in de hal
len. Maar tal van ondernemingen heb
ben zelf gebouwd. Cooymans bouwde
een distilleerderij tienmaal zo groot als
de in de oorlog verwoeste, Lamers en
Indeman bouwden een grote pharma-
ceutische fabriek, de plannen voor een
apparatenfabriek, een machinewerk-
plaats, een confectiefabriek, een trioo-
£IT er ergens ter wereld een man, die
in Nederland een bedrijf van enige
importantie wil vestigen? De burge
meester van Den Bosch is bereid om
naar Schotland, naar Londen, naar Ko
penhagen te vliegen en hjj heeft op die
manier een paar prachtige successen
geboekt. Als het nodig was, zou hij per
kameel naar het hart van de Sahara
trekken of per muilezel naar de bin
nenlanden van Tibet
Wilt ge een confectiefabriek voor een
paar honderd meisjes niet op het in
dustrieterrein, maar midden in een
nieuwe, ten dele reeds bestaande woon
wijk, zodat de meisjes niet ver van
huis behoeven te gaan? De burgemees
ter praat met zijn gemeentebestuur en
zijn gemeentelijke diensten. Reeds ge
projecteerde straten en huizenblok
ken verdwijnen van het uitbreidings
plan en in 's Hertogenbosch verrijst
inderdaad deze confectiefabriek, die
op het punt stond naar het buitenland
te verhuizen!
Wonderen.
tagefabriek, en al weer een nieuw be
drijf van de N.V. de Gruyter, die met
haar 1500 werkkrachten de belangrijk
ste industrie van Den Bosch is, liggen
klaar.
Na 1945 zijn verder in de Brabantse
hoofdstad op elders in de gemeenten
gelegen terreinen nog de volgende in
dustrieën gevestigd: de Michelinbanden-
fabriek (vóór de oorlog gebouwd, maar
in 1945 in gebruik genomen), een lam
penfabriek van Philips, een schoenfa
briek van Van Haren, een veevoeder
fabriek, een jachtpatronenfabriek, een
houthandel en houtindustrie, een con
fectiefabriek en een loodmeniefabriek.
Bovendien breidde de Gruyter zo sterk
uit, dat het aantal werkkrachten ver
dubbelde, Grassos Machinefabrieken
zagen door uitbreiding hun arbeiders
tal stijgen met 70 procent, andere be
drijven breidden naar verhouding uit.
Drieduizend arbeiders meer dan in
1945 werken thans in de Bosse industrie,
een toeneming met 30 procent.
En nog altijd zijn er rond 1500 werk
lozen en het gemeentebestuur is een
en al activiteit om nog meer bedrijven
aan te trekken om ook die werklozen
werk te geven.
De vroede vaderen sliepen niet.
J^EN kan natuurlijk zeggen, dat 's Her
togenbosch gunstig gelegen is en
dat het een stevig geboorteoverschot
heeft en dat deze factoren industrieves
tiging in de hand werken. Het spreekt
vanzelf.
Maar industrieterreinen, waar men
tegen lage tarieven terrecht kan en in
dustriehallen komen er niet vanzelf en
als dat Bosse gemeentebestuur nu eens
gezellig had zitten dommelen, of geen
service had geboden, of te duur was
geweest met zijn industriegrond, dan
was een belangrijk deel van de boven
genoemde bedrijven niet naar Den
Bosch gekomen, maar naar elders ge
trokken.
De vroede vaderen sliepen niet en
's Hertogenbosch is een groeiende stad,
die bouwt aan een nieuwe toekomst en
daarmede niet alleen de eigen welvaart,
maar ook die van Brabant en van Ne
derland dient.
Waarlijk: een gemeentebestuur kan
wonderen doen!
Mede straatstenenverslijters,
Snelwegkilometerbijters,
Hakkepuf idealisten,
Doodgewone fietstrappisten,
'k Wijd mijn lied thans met veel pret
Aan de nieuwe wegenwet.
Eerstens dan wordt in de lande
't Bromvliegwiel contrabande
Voor hem, die geen zestien jaar is.
(Wat gerust nog niet zo raar is),
Maar.... of 't leger oude dames
Daartoe nu juist wèl bekwaam is,
Dat betwijfel ik wel zeer.
Maar ik leg mij er bij neer.
Bij die wèt dan, dat is logisch,
Maar ik kijk met loense oogies
Naar punt drie van 't reg'lement,
Dat geen mdximum meer kent.
Nu, waar dat op uit moet lopen
Weet ik niet, het is te hopen,
Dat er dan maar vele heren
In 't verkeer mogen verkeren,
Want als düt wordt genegeerd,
Gaat het met 't verkeer verkeerd-
Dat een „Hij-tje" nu zijn „Zy-tje"
Mee mag nemen, dat verblijd je,
Want alleen zo op de fiets,
Och, dat is ten slotte niets.
Verder valt het te waarderen
Dat men van de weg wil weren
Alle Bachus-offeraars,
Al of niet met neuzen paars.
En ten slotte, dames, heren,
Wil 'k er u op attenderen,
Wat voor u van veel gewicht is)
Dat de Hermandad verplicht is
TJ meteen een bon te geven
Wanneer gij iets hebt misdreven.
Doet er dus uw voordeel mee,
Anders wordt het „Ach en Wee"!
JABSON.
Akkrumdijk, Beira—A'dam, 18-10 van Mom-
bassa naar Aden Aldabi, R'dam—Buenos
Aires, 18-10 dwars Recife Altair, Buenos
Aires—R'dam, pass. 18-10 Madeira Alwaki,
18-10 te Baltimore. Amsteldiep, 19-10 van
Cheribon te Djakarta Annenkerk, 19-10 te
Port Kembla Arendsglijk, New York—Buenof
Aires, 18-10 van Montevideo naar Rosario
Atlantis (rep.), Djakarta—A'dam, 18-10 van
Colombo Aagtedijk, 19-10 van New York te
Boston Alchiba, 19-^0 van Ernden naar
Lulea Ams teiland, B ios Aires—A'dam„
19-10 van Las Palmas Appingedam, 18-10
van Lissabon naar Barcelona Arkeldijk, 19-10
v. Havanna te New Orleans Bennekom, 19-10
van Manta naar Cristobal Bloemfontein,
A'dam—Beira, 18-10 te Kaapstad Bali, Balik
Papan—A'dam, 18-10 te Suez Barendrecht
(t), 17-10 van New York naar Aruba Cal-
tex Delft (t), Ras Tanura—R'dam, 19-10 van
Port Said Corilla (t), 15-10 van Suez naar
Mena al Ahmadi, 18-10 dwars Massawah
Danae, A'dam—Genua, 19-10 te R'dam
Delfshaven, Nicochea—R'dam, pass. 18-10 Kaap
Verd. Eiland Edam, 18-10 van Philadelphia
naar Baltimore Ena, 18-10 van Las Piedras
naar Cura§ao Esso Amsterdam (t), R'dam—
Aruba, pass. 19-10 Wight Farmsum, Mon*
treal—A'dam, pass. 18-10 Lands End Gany-
medes, A'dam—Cura<?ao, pass. 18-10 Beachy-
head Grootekerk, A'dam—Beira, 18-10 van
Port Sudan naar Aden Grootebeer (rep.),
Djakarta—A'dam, pass. 18-10 St. John's Eiland
Helena, Demerara—A'dam, 18-10 van Cura-
gao naar Aruba Helicon, 19-10 te Laguaira
Hercules, 18-10 van Malta te Piraeus
Indrapoera, 18-10 van Semarang naar Surabaja
Java, A'dam—Baliki Papan, 18-10 van Sura
baja, 19-10 te Makassar verwacht Kota
Agoeng, Djeddah—Djakarta, pass. 18-10 D/2-
Graads Kanaal Kota Baroe, R'dam—Djakarta,
18-10 van Genua naar Port Said Langkoeas,
18-10 van Banjuwangi, 19-10 te Surabaja ver
wacht Larenberg, Bagnoli—Huelva, pass.
18-10 Gibraltar Leuvekerk, R'dam—Basrah,
18-10 van Aden naar Muscat Lindekerk,
R'dam—Basrah, pass. 18-10 Gibraltar Loe-
nerkerk, R'dam—Basrah, 18-10 te Aden Loos-
drecht, 19-10 van Bombay te Karachi Leo-
poldskerk, Abadan—R'dam, 19-10 van Port Said
naar Genua Merwede, 17-10 van Jackson-
ville te Houston Mapia, Surabaja—A'dam,
18-10 van Colombo naar Aden Napoli (rep.),
19-10 van Djakarta te Marseille Sew Austra
lië (rep.), 19-10 van Port Said Nieuw-Am-
sterdam, 18-10 van R'dam te New York
Otranto (rep.), Djakarta—R'dam, 18-10 800 mijl
oost-zuid-oost van Guardafui Odysseus, 18-10
van Napels te Oran Oranjestad, Cristobal-
A'dam, 19-10 van Trinidad naar Barbados
Polydorus, New York—Surabaja, 18-10 van Port
Said Prins Johan Willem Friso, 18-10 van
Montreai naar Quebec Prins Willem IV, 18-10
van Chicago naar Montreai Raki, 18-10 van
Semarang, 19-10 te Djakarta Rempang, A'
dam—Indonesië, 19-10 te Algiers Rossum,
19-10 van R'dam naar Lissabon Stad Schie
dam, Casablanca—Antwerpen, pass. 19-10 Fi-
nisterre Stentor, R'dam—Tunis, pass. 19-10
Gibraltar Samarinda, 18-10 van Calcutta
naar Rangoon Singkep, R'dam—Sydney, 19-10
v.m. te Port Said Skaugum (rep.), Djakarta
—R'dam, 18-10 te Suez Slamat, New York
—Calcutta, 18-10 van Suez naar Bahrein
1-cn niet alteaaags transport voot
de K.L.M. was het vervoer van een
vijftal nieuwe Britse auto's van
Londen naar Nairobi, in het hart
van Afrika, en terug. De wagens
werden te Nairobi op uiterst moei
lijk terrein geprobeerd om ds
duurzaamheid der auto's te testen.