Lizzy Ansingh houdt van Amsterdam Gemeentebestuur kan wonderen doen Op bezoek in haar grachtenhuis Het nieuwe boek Weer een kans voor Luc van Dam PRINSES DER SCHILDERESSEN Vervolg Stadsnieuws De algemene bedrijfstelling Daalt het bevolkingscijfer in Oost-Duitsland? Haar kunst is haar leven VAN MARSDIEP TOT IJ Een drieling te Delft Chauffeur reed fietser dood Franco bezoekt de Spaanse koloniën K.L.M. als levensredder DE K.L.M. heeft dezer dagen een belangrijke liefdedienst bewezen, die een zwaar zieke vrouw het leven heeft bespaard. In een kleine Joodse kolonie in Israël, niet ver van het internationale vliegveld Lydda gelegen, ivas een uit Nederland afkomstige dame, mevrouw A. Lifschitz-De Hartog aan het ziekbed gekluisterd. Def bekwaamste medici, die Israël rijk is, stonden machteloos, omdat het enige zeldzame en kostbare geneesmiddel, dat nog haar redding kon betekenen, in de Joodse staat niet aanwezig is evenmin trouwens als in het grootste deel der wereld. Alleen Amerika be schikt over beperkte voorraden. Dies riep haar vader, de heer L. de Har tog te Rotterdam, de bemiddeling van onze K.L.M. in, wier zilveren vogels een directe dienst SchipholLydda onderhouden. En de K.L.M. trad als levensredder op. Binnen weinige etmalen bracht zij uit New York een hoeveelheid aureomycine via Schiphol naar Lydda waar het heilmiddel met spoed de reeds opgegeven patiënte met succes werd toegediend. Geen wonder, dat deze daad van onze Nationale luchtvaartmaatschappij het ge sprek van de dag vormt in de kleine Joodse kolonie en ver daarbuiten. Ook in de ouderlijke woning te Rotterdam! MARKTBERICHTEN NEDERLAND INDUSTRIALISEERT Den Bosch: indusirieierreinen groter dan de ganse stad ln 1945 werd het roer omgegooid DE. burgemeester van Den Bosch en zijn naaste medewerkers zijn wan delende bewijzen voor de stelling, dat een actief gemeentebestuur wonderen kan doen voor de industrialisatie. Wie dacht er de laatste tientallen jaren aan deze stad als industriecentrum? In Eindhoven en Tilburg, daar klopte het hart van industrieel Brabant. De vroe ds vaderen gooiden eohter na de tweede Denk om de bocht Scheepvaartberichten Londen-Afrika reiour VRIJDAG 90 OCTOBER 1950 (Van onze Amsterdamse correspondent). QP de Amsterdamse Prinsengracht, waar de sfeeer van het voorname pa triciërshuis geleidelik aan heeft moeten wijken voor invloeden van de moderne zakelijkheid, woont geen enkele prins. Er wonen Amsterdammers in de meer dan duizend huizen aan deze oude gracht eneen prinses! De herfstbladeren dwarrelen langs haar raam en over de hoofden van de Amerikanen in de rondvaartboten, die niet weten, dat op 1091 het Schwartze- huis staat, waar nu een grijze prinses vertrouwd is met het jaargetijde der vergankelijkheid. Lizzy Ansingh, die in de jongste lente 75 jaar werd, is een prinses en een joffer. Een Amsterdamse Joffer wel te verstaan, verknocht aan haar goede Prinsengracht. E«n schilderes, prinses der schilderessen eni één van de Joffers, die het palet vurig mint. LIZZY ANSINGH prinses Fijn en Grof, door D. L. Daal der, verschenen in de jeugd serie „Vrije Vaart" van de C.V. Uitgeverij v. h. C. de Boer Jr. De schrijver, die zijn jeugd in het dorp Oosterend heeft doorgebracht, heeft daar de felle strijd tussen de „fij nen" en de „groven" meegemaakt, een strijd, die in de loop der jaren wel ver flauwd, helaas nog niet verdwenen is. Het verhaal, dat de vriendschap be schrijft tussen twee buurjongens, een fijne en een grove en de idylle tussen een grove jongen en fijn meisje, laat zien dat het leven sterker is dan de leer. Schrijver laat zijn lezers genieten van de Texelse folklore als daar zijn Meierblis, de oude en jonge Sunder- kloas en andere gebruiken, die nog steeds in zwang zijn. Daalder is een vlot verteller; druk kerij de Boer gaf een technisch goede verzorging en Sjoerd Kuperus illus treerde dit boek voor jonge mensen, dat zeker ook door veel ouderen graag gelezen zal worden. Het College van B. en W. verzoekt ons het volgende te publiceren: De tweede phase van de algemene bedrijfstelling, die in ons land wordt gehouden, is begonnen. In de eerste helft van October werden aan onge veer 500.000 adressenformulieren door tellers uitgereikt. Thans wordt een aanvang gemaakt met de inzameling der uitgereikte vragenlijsten, die ge durende de tweede helft van October zal plaats vinden. De vragenlijsten moeten dus niet over de post worden geretourneerd. De uitreiking is over het algemeen zeer bevredigend verlopen. De formu lieren waren zoveel mogelijk van te voren geadresseerd. De meeste ge meenten konden vóór de uitreiking het adresmateriaal nog in belangrijke mate aanvullen. Bovendien hadden de tellers, die de formulieren uitreiken, opdracht, naar bedrijven te zoeken waarvoor zij geen geadresseerde for mulieren hadden ontvangen. De door het Centraal Bureau voor de Statistiek verstrekte adressen konden zo nog met vele duizenden worden aangevuld. Indien de bedrijven er voor zorg dragen, dat de volledig beantwoorde formulieren, d.w.z. de vragenlijst met de bijbehorende omslag, gereed liggen als de teller deze komt ophalen, zal ook de inzameling binnen de gestelde termijn kunnen plaatsvinden. Naar het schijnt geven de cijfers der verkiezingen in de Sowjet-zone een aanwijzing inzake de achteruitgang van de bevolking van dit gebied. In Mei 1949 waren er 12.586.000 kiesgerechtig den, bij de kortelings gehouden ver kiezingen waren er echter 12.332.000. Dat betekent, dat er een kwart mil- lioen kiesgerechtigden minder zijn dan anderhalf jaar geleden. Enkele hon derdduizenden personen hebben zich in die periode in Oost-Duitsland geves tigd. Het waren ontslagen krijgsgevan genen, dan wel uit de aan Polen toe gewezen gebieden verdreven Duitsers. Er zou dus uit deze cijfers te lezen zijn, hoeveel mensen de vrijheid hebben verkozen en naar het Westen zijn ge vlucht. Deze afvloeiing weerspiegelt zich overigens ook in het snel stijgen de bevolkingscijfer van West-Duits- land. VISSERIJBESOMMINGEN IJMIJDEN De besommigen van Donderdag wa ren: trawlers: IJM 10 f2800, 49 f24900 beide ged.besomming; loggers: SCH 23 f 3190, 107 f 1550, KW 34 f 5770, 140 f3460. 65 f4120, alle ged. lading; kust- vissers: HEL 87 f 8080, IJM 213 f 460, KW 72 f 390. De prijzen per kg: gr. tong 2.552.40, grm. tong 2.021.93, kim. tong 1.34—1.11, kl. tong I 1.02—0.76, kl tong II 0.74—0.58, tarbot I 1.48—1.30. Per 50 kg: tarbot III 58, kl. schol I 65—55, kl. schol II 48—22.50; schar 32—17.50, v. haring 13.10—10.70, ma kreel 33.50—11, gr. schelvis 80.50—58. grm. schelvis 76.50—59.50, kim. schel vis 61—51, kl. schelvis I 54.50-48, kl schelvis II 42—34.50; wijting 26—13.50; gr. gul 65—64, mid. gul 52—44, kl. gul 39—30, kl. haai 31.50, ham 40, poontjes 9-70—8.50. Per 125 kg: gr. kabeljauw 2.841.82, gr. koolvis zw. 9472. De aanvoer bedroeg 6860 kisten, waarvan 48?5 haring. Gij moet mij vergezellen op een rus tige herfstavond als de stroom van. fietsen en auto's naar de buitenwijken het rumoer van de binnenstad heeft meegenomen en deze lange gracht met lichtloze gevels schijnt te dromen van vroeger tijden. Een vitale grijze vrouw, die aan de overzijde van de ouderwetse ronde ta fel gaat zitten, bij het raam, dat uit ziet over de gracht. „Van hier keek ik naar de apotheek, mijn ouderlijk huis op de hoek van de Utrechtse straat en Prinsengracht, vertelt ze. „En vandaar kon ik zien naar het grootouderlijk huis, dat huis van de Schwartze's, waarin ik nu woon, een onverbouwd grachtenhuis uit de Gouden Eeuw. Hier heeft me juffrouw Ansingh honderden poppen geschilderd. Zij immers, die niet van het buitenleven houdt, maar de stad, Amsterdam lief heeft als weinig an deren, zag al vroeg in poppen een kunstobject. „Ze zijn mijn acteurs, ik laat ze optreden," vertelt ze met een glimlach. Het lamplicht valt op schil derijen, grote en kleine, een landschap en wat portretten, die tezamen met boeken de wanden bedekken. Een doek van grootvader. Lizzy Ansingh stamt uit een kunstzinnige famile. Tientallen jaren diende ze de kunst en zij, die de prinses van de schilde ressen van haar tijd wordt genoemd, kan als geen ander antwoorden op de welhaast eeuwige vraag: „Koe moet de mens van alledag, de tim merman en de huisvrouw, de boek houder en de soldaat, de dienstbode en de grootmoeder het schilderij benade ren?" Geniet er van QNMERKBAAR trekt de schilderes van de Prinsengracht met haar schouders. „Je moet voor een schil derij gaan staan en als je iets mooi er in vindt, ga er dan niet over denken, maar geniet er van. Men moet door een schilderij getroffen worden. Het moet vreugde en blijdschap geven. Bij een schilderij moet niet veel uitleg worden gegeven, niet veel praten, maar genieten. Ieder op zijn eigene wijze." Scherp is de oogopslag van deze kunstenares, wie men thans een ten toonstelling van haar werk heeft aan geboden in „Arti en Amicitia", het bekende gebouw op de hoek van het Spui en het Rokin. En of er belangstelling bestaat voor de schilderskunst? Ziet naar de schilder, die de straat of de gracht als zijn atelier be schouwt. Terstond heeft hij een krans van mensen, van belangstellenden, rondom zich. Ik heb eens op de Dam het oude Beurspoortje geschilderd, toen dat ging verdwijnen. Ik kan niet direct zeggen, dat de Dam een rustig atelier is. Och, je doet aardige er varingen op. Een oude man, die mij zag schilderen zei: „Ik wou dat je mijn dochter wasEen jongen, buiten, heeft mij eens toegevoegd: „Als je een man was, dan zou je het beter doen Als ik weer op de wereld zou ko men, dan werd ik opnieuw schilderes. Voor een ander beroep deug ik niet. Ik ben er in 1906 mee begonnen. Pop pen en daarna veel portretten. En ik werk nog. Welnee, ik schei er niet mee uit. Sommige mensen zenden me ge lukwensen en denken, dat ik tachtig jaar ben geworden. De tentoonstel- Bij de Geref. Kerk te Zaandam heeft ds. P. J. O. de Bruyne, overgeko men 'van Drachten, zijn intrede gedaan De heer A. Bos te Wormerveer, penningmeester van het hoofdbestuur van Het Witte Kruis, zal binnenkort deze functie neerleggen O Op 65-jari- ge leeftijd is te Zaandam overleden de heer P. Lak, oud-hoofdopzichter van gemeentewerken aldaar. Voor de Zaterdag te Hoorn te hou den wedstrijden om de Westfriese gymnastiekkampioenschappen hebben 54 deelnemers/sters ingeschreven In Hoorn zullen drie straten naar be langrijke illegale werkers worden ver noemd: Johannes Post, Pater Bleijs en Jan Campert Hoogkarspel had een tegenvaller; de bouw van acht duplex woningen bleek niet mogelijk, wél echter van vier normale huizen. De raad heeft tot de bouw van deze vier noodgedwongen maar besloten. Aan de heer J. P. Nelit te Bever wijk is, wegens zijn jarenlange ver diensten voor het spaarbankwezen.de zilveren legpenning van de Nederl. Spaarbank toegekend Te IJmuiden zal binnenkort een fileermachine wor den in bedrijf gesteld, welke zo grote vissen in enkele minuten verandert tot panklaar filet. Er zijn slechts zes van deze machines in de wereld. De Franse communistenleider Thorez is ernstig ziek. Te zijnen be hoeve is thans de Russische specialist prof. Davidenkof in Parijs aangekomen. ling, die mijn 75ste verjaardag geldt, werkt wat verwarrend. Ik ben toch nog geen 80 jaar heb ik tegen mij zelf gezegd." Maar één Amsterdam. [K heb in dit stille grachtenhuis, waar de kunst oppermachtig is, ge vraagd of de schilderes inderdaad zo veel van Amsterdam houdt. „Ik weet, dat bos en hei mooi zijn en dat de zee haar bekoring heeft, maar ik word er melancholiek. Ik word teruggetrok ken naar Amsterdam, naar mijn grachtenhuis. Wat mij in zo hoge mate in Amsterdam aantrekt, is de statig heid en de huiselijkheid. Deze men geling bekoort mij iedere dag. Lizzy Ansingh houdt veel van wan delen. Lopen door de straten en over de grachten. Winkels kijken en naar mensen en kinderen kijken, naar hun gedragingen. Dat interesseert deze kunstenares, die met bewonderens waardige openhartigheid vertelt, dat ze niet muzikaal is. Ze houdt van een goede stem, een Italiaans lied, van guitaarmuziek. Maar geen concerten. Ze is een vrouw op haar levensavond, doch ge merkt het nauwelijks. Ze heeft idealisme en werkkracht, die menig jongere tot voorbeeld kunnen zijn. „De kunst moet de mensen vreugde scheppen," zeg ze bij herhaling. In de lange, witte gang hangt de affiche van haaf tentoonstelling. Een expositie, waar vele van haar vrien den en bewonderaars van haar werk zullen komen. Omdat zij kunstenares is èn een persoonlijkheid in Amsterdam. In het gezin van de heer J. de Bruin te Delft is een drieling geboren. Twee meisjes en een jongen. Maria Jacoba weegt 1790 gram, Helena 1540 gram en Anton 2120 gram. Moeder en kinderen maken het goed. Gisteren is op de Groningerstraatweg te Assen een bakfiets door een perso nenauto aangereden. De bestuurder van de bakfiets, die van de Zuidlaarder- markt op weg was naar huis, werd zwaar gewond en overleed kort daarna. De auto reed in snelle vaart door, doch had bij de botsing een portierknop en een koplamp verspeeld, zodat de wa gen vrij gemakkelijk was op te spo ren. Men vond hem 's avonds bij een reparateur. De bestuurder was evenwel spoorloos. Vermoedelijk is hij voort vluchtig. Generaal Franco is per vliegtuig voor een bezoek van tien dagen aan Spaans West-Afrika en de Canarische eilan- uen uit Madrid vertrokken, vergezeld van zijn vrouw, en de minister van Binnenlandse Zaken, Industrie en Handel en Openbare Werken. PLAN VOOR VREDESACTIE DER VN AANGENOMEN De politieke commissie der VN heeft het gehele zeven-mogendhedenplan voor verenigde actie voor de vrede aangenomen. Volgens dit plan krijgt de Algemene Vergadering de bevoegd heid, maatregelen te nemen ingeval aggressie. De Sowjetunie en de vier landen van gelijke gezindte stemden tegen. Argentinië, India en Syrië ont hielden zich van stemming. EGYPTE VRAAGT MILITAIRE HULP Egypte heeft aan de Verenigde Sta ten om militaire hulp gevraagd. Dit geschiedde tijdens een bespreking van de Egyptische minister van Buiten landse Zaken, Moh. Salah el Din met de ministers Acheson en Marshall. Een beslissing is nog niet gevallen. SCHIETOEFENINGEN BIJ PETTEN Op 25 October a.s. van negen uur tot zonsondergang zullen te Petten schiet oefeningen worden gehouden. Onvei lige sector: begrensd door de richtin gen 27 gr. en 340 gr. (W.). Straal sec tor: 16 km. Onveilige hoogte 12000 m. (Van onze Haagse Redacteur) Alhoewel de Londense Promotor Jack Solomons meegedeeld heeft dat de match Randolph TurpinRobert Villemain om het vacante - kampioen schap van Europa middengewicht 12 Dec. in de Harringay Arena zal worden gehouden trekt 1'Equipe het doorgaan van deze wedstrijd in twijfel. Bretonnel, de manager van Ville main, heeft n.1. aan een medewerker van het Parijse blad verklaard dat hij niet accoord gaat met de door Solo mons gestelde beurs van 4750 pdst. (waarvan de winnaar 60 en de verliezer 40 percent zou krijgen), en dit te min der omdat de match in Londen zou worden gehouden waar het risico voor Villemain zeer groot zou zijn. Tegen Parijs als plaats van het treffen had Bretonnel geen bezwaren, maar voor Londen voelde hij niets. Indien Villemain zich inderdaad te rugtrok zou de E.B.U. een vervanger voor hem moeten aanwijzen. 1'Equipe noemt in dit verband de Italiaan Mitri en Luc van Dam als candidaten voor een titelmatch tegen Turpin. ALKMAAR, 18 Oct. 1950. (Alkm. Ex portveiling). Prei 9—16, Spinazie 35— 55, Postelein 5055, Witlof 3773, Spruiten 2656, Andijvie 58, Gele kool 57, Rode kool 5.3015.30, Groene kool 57, Bieten 57, alles per 100 kg; Sla (glas) 214.50, Bloemkool I 2030, II 1020 en III 2 en Komkommers 7 17 per 100 stuks; Worteltjes 824 cent per bos of kg; Uien 38 cent Stoofpe ren 714, Handperen 1635, Appels 12 J35 en Druiven 4280 cent per kg; Selderie 57 en Peterselie 24 cent per bos. LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE, 19 Oct. 11.000 kg uien 3,90—7,90, grove 3,50—5, drielingen 590—820 en nep 2—10,90; 4000 kg blauwe Eigenheimers 7,80—8,40; 2000 kg bieten 4—7,30; 6000 kg andijvie 5—5,60; 1500 kg slabonen 30—48; 17.000 kg groene kool 5-7,10; 10.000 kg gele kool 3,50-5,80; 40.000 kg rode kool 4,50-12,40; 130.000 kg witte kool 4—4.20; 40.000 Succes kool 4,20 -4,60. NOORDER MARKTBOND, 18 Oct. 1950. 8000 kg aardappelen, eigenheimers 9,20, blauwe eigenheimers 88,50, Bevelanders 8,708,80, grove Bevelanders 9; 9600 kg uien 6,207,10, grove 5,106, drielingen 8,20—8,30, nep 9—9,80; 5000 kg andijvie 5— 6,20; 1000 kg bieten A 6,40; 3200 kg sla- bonen 15—43; 2500 kg groene kool 6,60— 7,30; 350 kg gele kool 5,50; 14.000 kg rode kool 4,5011,50; 210.000 kg witte kool 4, Succes witte kool 44,70. WARMENHUIZEN, 19 Oct. - 6000 kg aardappelen: Eigenheimers 7.40—8,70 en Schotse muizen 7.40; 8200 kg rode kool 4,90 -8,80; 1200 kg gele kool 4.80-5; 21.000 kg witte kool 4—4,50; 1200 kg slabonen 36—41; 800 kg andijvie 6,60; 600 kg uien 5,90, grove 5, drielingen 8,20 en nep 8,50—9,30. MARKT PURMEREND PURMEREND, 20 Oct. 1950. Alhier werd gisteren de najaarspaardenmarkt ge houden, waarbij de aanvoer bestond uit 50 stuks (vorig jaar 42). Was de aanvoer iets groter, de belangstelling was heel gering, daar er maar weinig vraag was, vandaar een heel stugge gang. De prijzen waren: werkpaarden f 525750; slacht- paarden 1,40—1,60 per kg. Vorig jaar waren de noteringen: werkpaarden 375 600, slachtpaarden 0,85f 1,20 per kilogram. VISSERIJBER1CHT URK, 19 October 1950. Door veertig vaartuigen werd aangevoerd: 764 kg pa ling 2,182,28; 140 kg snoekbaars 1,76 1,80; 94 kg rode baars 0,550,66; 782 kg voorn 0,12—0,14. Prijzen per kg. (Van onze speciale verslaggever). QA niet met mr. H. J. M. Loeff uit 's Hertogenbosch praten over industria lisatie! Voor ge het weet heeft h(j zijn rotsvaste overtuiging, dat zijn stad een grote toekomst heeft op u overgeplant en u bewogen om een nieuwe in dustrie te vestigen in de Brabantse hoofdstad. H(j is een man, waar de energie aan alle kanten uitspat. Hij kan praten als Brugmans en rekenen als Bart- jes. Het woord „onmogelijk" heeft hjj volkomen uit z(jn woordenboek ge schrapt, „moeilijkheden" staat er nog in, maar verdwijnt zodra hjj aan de slag gaat. Het woord „mogeHjkheden" echter prijkt met zware gouden let ters op de voorpagina. wereldoorlog het roer energiek om. Zij zagen in, dat als Den Bosch in1 de voor ste rij der Brabantse steden mee wilde blijven tellen en aan zijn groeiende be volking arbeid wilde verschaffen, de industriële achterstand zo snel moge lijk moest worden ingelopen. Reeds in 1946 begon men met de uit voering van twee enorme uitbreidings plannen, een Plan West, groot 170 ha. bestaande uit terreinen voor zware in dustrie en een Plan Zuid voor een mo derne woonwijk van 200 ha. Samen beslaan zij een oppervlakte, groter dan de ganse in 1945 bestaande stad! Terwijl volgend jaar met de bebou wing van Zuid een begin wordt ge maakt, zijn In West veertien enorme industriehallen verrezen, of door de ge meente zelf, of door de gemeente in samenwerking met Herstelbank en par ticulieren gebouwd. Nieuwe hallen zijn al weer In voorbereiding. Maar in de voltooide hallen hebben zich intussen gevestigd: een pantoffel- fabriek, een papierindustrie, een gra fisch bedrijf, een verwarmingsindustrie en machinefabriek, een rltssluitingfa- briek, een knopenfabriek, een naai machinereparatiebedrijf, een confectie fabriek ,een schoenfabriek en een ny- lonfabriek! Dat is dan alleen nog maar in de hal len. Maar tal van ondernemingen heb ben zelf gebouwd. Cooymans bouwde een distilleerderij tienmaal zo groot als de in de oorlog verwoeste, Lamers en Indeman bouwden een grote pharma- ceutische fabriek, de plannen voor een apparatenfabriek, een machinewerk- plaats, een confectiefabriek, een trioo- £IT er ergens ter wereld een man, die in Nederland een bedrijf van enige importantie wil vestigen? De burge meester van Den Bosch is bereid om naar Schotland, naar Londen, naar Ko penhagen te vliegen en hjj heeft op die manier een paar prachtige successen geboekt. Als het nodig was, zou hij per kameel naar het hart van de Sahara trekken of per muilezel naar de bin nenlanden van Tibet Wilt ge een confectiefabriek voor een paar honderd meisjes niet op het in dustrieterrein, maar midden in een nieuwe, ten dele reeds bestaande woon wijk, zodat de meisjes niet ver van huis behoeven te gaan? De burgemees ter praat met zijn gemeentebestuur en zijn gemeentelijke diensten. Reeds ge projecteerde straten en huizenblok ken verdwijnen van het uitbreidings plan en in 's Hertogenbosch verrijst inderdaad deze confectiefabriek, die op het punt stond naar het buitenland te verhuizen! Wonderen. tagefabriek, en al weer een nieuw be drijf van de N.V. de Gruyter, die met haar 1500 werkkrachten de belangrijk ste industrie van Den Bosch is, liggen klaar. Na 1945 zijn verder in de Brabantse hoofdstad op elders in de gemeenten gelegen terreinen nog de volgende in dustrieën gevestigd: de Michelinbanden- fabriek (vóór de oorlog gebouwd, maar in 1945 in gebruik genomen), een lam penfabriek van Philips, een schoenfa briek van Van Haren, een veevoeder fabriek, een jachtpatronenfabriek, een houthandel en houtindustrie, een con fectiefabriek en een loodmeniefabriek. Bovendien breidde de Gruyter zo sterk uit, dat het aantal werkkrachten ver dubbelde, Grassos Machinefabrieken zagen door uitbreiding hun arbeiders tal stijgen met 70 procent, andere be drijven breidden naar verhouding uit. Drieduizend arbeiders meer dan in 1945 werken thans in de Bosse industrie, een toeneming met 30 procent. En nog altijd zijn er rond 1500 werk lozen en het gemeentebestuur is een en al activiteit om nog meer bedrijven aan te trekken om ook die werklozen werk te geven. De vroede vaderen sliepen niet. J^EN kan natuurlijk zeggen, dat 's Her togenbosch gunstig gelegen is en dat het een stevig geboorteoverschot heeft en dat deze factoren industrieves tiging in de hand werken. Het spreekt vanzelf. Maar industrieterreinen, waar men tegen lage tarieven terrecht kan en in dustriehallen komen er niet vanzelf en als dat Bosse gemeentebestuur nu eens gezellig had zitten dommelen, of geen service had geboden, of te duur was geweest met zijn industriegrond, dan was een belangrijk deel van de boven genoemde bedrijven niet naar Den Bosch gekomen, maar naar elders ge trokken. De vroede vaderen sliepen niet en 's Hertogenbosch is een groeiende stad, die bouwt aan een nieuwe toekomst en daarmede niet alleen de eigen welvaart, maar ook die van Brabant en van Ne derland dient. Waarlijk: een gemeentebestuur kan wonderen doen! Mede straatstenenverslijters, Snelwegkilometerbijters, Hakkepuf idealisten, Doodgewone fietstrappisten, 'k Wijd mijn lied thans met veel pret Aan de nieuwe wegenwet. Eerstens dan wordt in de lande 't Bromvliegwiel contrabande Voor hem, die geen zestien jaar is. (Wat gerust nog niet zo raar is), Maar.... of 't leger oude dames Daartoe nu juist wèl bekwaam is, Dat betwijfel ik wel zeer. Maar ik leg mij er bij neer. Bij die wèt dan, dat is logisch, Maar ik kijk met loense oogies Naar punt drie van 't reg'lement, Dat geen mdximum meer kent. Nu, waar dat op uit moet lopen Weet ik niet, het is te hopen, Dat er dan maar vele heren In 't verkeer mogen verkeren, Want als düt wordt genegeerd, Gaat het met 't verkeer verkeerd- Dat een „Hij-tje" nu zijn „Zy-tje" Mee mag nemen, dat verblijd je, Want alleen zo op de fiets, Och, dat is ten slotte niets. Verder valt het te waarderen Dat men van de weg wil weren Alle Bachus-offeraars, Al of niet met neuzen paars. En ten slotte, dames, heren, Wil 'k er u op attenderen, Wat voor u van veel gewicht is) Dat de Hermandad verplicht is TJ meteen een bon te geven Wanneer gij iets hebt misdreven. Doet er dus uw voordeel mee, Anders wordt het „Ach en Wee"! JABSON. Akkrumdijk, Beira—A'dam, 18-10 van Mom- bassa naar Aden Aldabi, R'dam—Buenos Aires, 18-10 dwars Recife Altair, Buenos Aires—R'dam, pass. 18-10 Madeira Alwaki, 18-10 te Baltimore. Amsteldiep, 19-10 van Cheribon te Djakarta Annenkerk, 19-10 te Port Kembla Arendsglijk, New York—Buenof Aires, 18-10 van Montevideo naar Rosario Atlantis (rep.), Djakarta—A'dam, 18-10 van Colombo Aagtedijk, 19-10 van New York te Boston Alchiba, 19-^0 van Ernden naar Lulea Ams teiland, B ios Aires—A'dam„ 19-10 van Las Palmas Appingedam, 18-10 van Lissabon naar Barcelona Arkeldijk, 19-10 v. Havanna te New Orleans Bennekom, 19-10 van Manta naar Cristobal Bloemfontein, A'dam—Beira, 18-10 te Kaapstad Bali, Balik Papan—A'dam, 18-10 te Suez Barendrecht (t), 17-10 van New York naar Aruba Cal- tex Delft (t), Ras Tanura—R'dam, 19-10 van Port Said Corilla (t), 15-10 van Suez naar Mena al Ahmadi, 18-10 dwars Massawah Danae, A'dam—Genua, 19-10 te R'dam Delfshaven, Nicochea—R'dam, pass. 18-10 Kaap Verd. Eiland Edam, 18-10 van Philadelphia naar Baltimore Ena, 18-10 van Las Piedras naar Cura§ao Esso Amsterdam (t), R'dam— Aruba, pass. 19-10 Wight Farmsum, Mon* treal—A'dam, pass. 18-10 Lands End Gany- medes, A'dam—Cura<?ao, pass. 18-10 Beachy- head Grootekerk, A'dam—Beira, 18-10 van Port Sudan naar Aden Grootebeer (rep.), Djakarta—A'dam, pass. 18-10 St. John's Eiland Helena, Demerara—A'dam, 18-10 van Cura- gao naar Aruba Helicon, 19-10 te Laguaira Hercules, 18-10 van Malta te Piraeus Indrapoera, 18-10 van Semarang naar Surabaja Java, A'dam—Baliki Papan, 18-10 van Sura baja, 19-10 te Makassar verwacht Kota Agoeng, Djeddah—Djakarta, pass. 18-10 D/2- Graads Kanaal Kota Baroe, R'dam—Djakarta, 18-10 van Genua naar Port Said Langkoeas, 18-10 van Banjuwangi, 19-10 te Surabaja ver wacht Larenberg, Bagnoli—Huelva, pass. 18-10 Gibraltar Leuvekerk, R'dam—Basrah, 18-10 van Aden naar Muscat Lindekerk, R'dam—Basrah, pass. 18-10 Gibraltar Loe- nerkerk, R'dam—Basrah, 18-10 te Aden Loos- drecht, 19-10 van Bombay te Karachi Leo- poldskerk, Abadan—R'dam, 19-10 van Port Said naar Genua Merwede, 17-10 van Jackson- ville te Houston Mapia, Surabaja—A'dam, 18-10 van Colombo naar Aden Napoli (rep.), 19-10 van Djakarta te Marseille Sew Austra lië (rep.), 19-10 van Port Said Nieuw-Am- sterdam, 18-10 van R'dam te New York Otranto (rep.), Djakarta—R'dam, 18-10 800 mijl oost-zuid-oost van Guardafui Odysseus, 18-10 van Napels te Oran Oranjestad, Cristobal- A'dam, 19-10 van Trinidad naar Barbados Polydorus, New York—Surabaja, 18-10 van Port Said Prins Johan Willem Friso, 18-10 van Montreai naar Quebec Prins Willem IV, 18-10 van Chicago naar Montreai Raki, 18-10 van Semarang, 19-10 te Djakarta Rempang, A' dam—Indonesië, 19-10 te Algiers Rossum, 19-10 van R'dam naar Lissabon Stad Schie dam, Casablanca—Antwerpen, pass. 19-10 Fi- nisterre Stentor, R'dam—Tunis, pass. 19-10 Gibraltar Samarinda, 18-10 van Calcutta naar Rangoon Singkep, R'dam—Sydney, 19-10 v.m. te Port Said Skaugum (rep.), Djakarta —R'dam, 18-10 te Suez Slamat, New York —Calcutta, 18-10 van Suez naar Bahrein 1-cn niet alteaaags transport voot de K.L.M. was het vervoer van een vijftal nieuwe Britse auto's van Londen naar Nairobi, in het hart van Afrika, en terug. De wagens werden te Nairobi op uiterst moei lijk terrein geprobeerd om ds duurzaamheid der auto's te testen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 4