Zware Hoest
IJ-ponten worden onbetaalbaar duur voor
het Noordhollands autoverkeer
Eiectronisch brein zal eerlang de
piloot vervangen
Onaanvaardbaar
Amsterdam wil de klok terugzetten
Provincie protesteert tegen de voorsteilen van
en W. van Amsterdam
DE twee-ledige pontverbinding over
het Amsterdamse IJ het Buik-
sloterwegveer en het Vaikenvvegveer
vormt de schakel niet alleen tus
sen het wegennet van Amsterdam-N.
en dat van de stad ten Zuiden van het
IJ, maar ook tussen de Rijksweg no. 7,
waarlangs het verkeer uit Friesland
over de Afsluitdijk en door Noord-
Holland tot aan Amsterdam-Noord
loopt, en het centrum van de hoofd
stad en vervolgens de van Amsterdam
uitgaande wegen naar 't Gooi, naar
Utrecht en naar Den Haag. Zjj dient
om het verkeer, dat van deze wegen
gebruik maakt, langs de kortste route
over het IJ te voeren.
Handel op z'n Amerikaans
De Rijn en Lek worden
eerlang gekanaliseerd
Kerststemming bij Enzangrepetitie
Ilse Koch houdt zich
krankzinnig
Opnieuw opstand in Nepal?
CHINESE COMMUNISTEN
Bij GRENS VAN ASSAM?
Ook C.B.T.B. spreekt zijn
teleurstelling uit
Moderne jagers ie snel voor ons reactievermogen
Een vliegtuigbestuurder
bedient reken-machine
Kouwelijke hond
stichüe brand
Totnogtoe betaalden automobilisten,
die van deze pontverbinding gebruik
maakten, een kwartje pontgeld. Dat
ïs zo sinds 1936. B. en W. van Amster
dam hebben de gemeenteraad thans
voorgesteld het tarief per vaart voor
een personenauto op ƒ0.50 te brengen
en voor een autobus of vrachtauto,
naar gelang de zwaarte, op een gulden
of een daalder. Alleen als het voertuig
aan een Amsterdammer toebehoort, of
aan een in Amsterdam gevestigd be
drijf, wordt de prjjs verlaagd tot tien
cent per overtocht, wanneer de be
stuurder tenminste in het bezit is van
een speciale Iegitimatiekaart, die een
rijksdaalder per jaar kost.
Uit de gehouden tellingen is geble
ken, dat van de circa 37.000 grote
voertuigen, die hier per week door de
zeven grote ponten worden overgezet,
rond 21.500 thuis horen in andere ge
meenten als Amsterdam. Op grond
hiervan heeft het hoofdstedelijk ge
meentebestuur becijferd, dat de ta
riefsverhoging twee ton per jaar zal
opleveren. Die twee ton zijn nodig ter
compensering van de financiële ach
teruitgang (sinds het voorjaar van
1948) van het gemeentelijk Vervoer
bedrijf van Amsterdam. De hoofdstad
heeft dit bedrijf altijd kunnen behe
ren met een batig saldo. Dit jaar is
er echter een nadelig saldo te ver
wachten. Deze toestand kan niet wor
den bestendigd, schrijven B. en W. aan
de Raad. Bestendiging zou immers be
tekenen, dat verschillende voorzienin
gen zouden moeten worden ingekrom
pen, en dat „dus de taak, die de ge
meente op sociaal en cultureel gebied
heeft te vervullen, in het gedrang zou
komen".
Een andere maatregel om dat baiig
saldo van het Gemeentelijk Vervoer
bedrijf voor de toekomst te bestendi
gen zal zijn een verhoging van de tram
tarieven. Er heeft de raadsleden na-
mtlijk ook een voorstel bereikt de
tramtarieven van 11 op 15 cent te
brengen en de ritprijs der knipkaar-
ten van 10 op 12% cent.
Een derde maatregel is een verho
ging van de tarieven van het personen
vervoer over het IJ met de kleine ge
meentelijke veerbootjes, waarvan voor
al het personeel van de bedrijven in
Noord-Amsterdam een druk gebruik
maakt.
Noord-Hollanders dragen de last.
ONS interesseert voorlopig alleen de
eerste voorgestelde maatregel, die
der verhoging van de ponttarieven,
waarmee dus de niet-Amsterdamse
en wjj veronderstellen in hoofdzaak
Noordhollandse automobilisten een
nieuwe last op de schouders wordt ge
legd, die ons, op zijn zachtst gezegd,
onbillijk voorkomt. Amsterdam zet met
deze maatregel de klok enige eeuwen
terug. Dat bevreemdt ons van een zo
voortvarend gemeentebestuur als het
Amsterdamse. Noord-Holland is in be
langrijke mate op Amsterdam georiën
teerd. Noord-Holland kan niet buiten
Amsterdam. Maar Amsterdam toch
stellig ook niet buiten Noord-Holland.
Wanneer men van dit laatste over
tuigd is, mag men van het gemeente
bestuur van de hoofdstad verwachten,
Dezer dagen stapte in Londen uit
een Stratocruiser van de Panamricain
World Airways, die op weg was van
Frankfurt naar New York de Ameri
kaanse zakenman Martin Caine.
Caine vroeg de douane toestemming
het vliegveld een ogenblik te mogen
verlaten, teneide in de buurt nog een
paar zaken te regelen. De douane had
hiertegen geen bezwaar, maar het per
soneel van het vliegtuig waarschuwde
Caine, dat hij moest opschieten omdat
de Stratocruiser slechts twintig minu
ten op Londen Airport zou blijven
staan.
Precies op tijd was Caine terug
ademloos doch met het gezicht van een
man, die weet zijn tijd goed besteed
te hebben.
Met een taxi was hij naar het 5 km
verder gelegen plaatsje Colnebrook ge
reden, waar zich een grote legerdump
bevindt. Binnen enkele minuten kocht
Caie daar 76 tien-wielige legerwagens
voor een bedrag van een half millioen
gulden.
Caine verklaarde spoedig terug te
zullen komen, omdat hij uit die dump
nog het een en ander wilde kopen, zo
ongeveer tot een bedrag van een mil
lioen dollar
dat het alles zal doen om deze goede
relatie te vestevigen. Wat thans te ge
beuren staat, voelt de provincie als
een hooghartig gebaar, het zich bege
ven in een isolement, dat niet meer
van deze tjjd is.
Moeten wij reeds op deze gronden
het beleid van B. en W. van Amster
dam afkeuren, er is nog een ander
argument om onze afkeuring uit te
spreken over de koers, die daar ge
volgd wordt. Dat argument schuilt in
een ander voorstel van B. en W. van
de hoofdstad, dat gelijktijdig aan de
orde zal komen, en het is dus van ge
heel practische aard.
Nieuwe kosten.
Voorgesteld wordt de zeven in ge
bruik zijnde IJ-ponten tien meter te
verlengen en belangrijke voorzieningen
te treffen aan de aanlegsteigers. De
geraamde kosten zijn 7.568.000.
Het moet gebeuren, zeggen B. en W.
van Amsterdam, omdat het auto-ver
keer per IJ-ponten in 1949 liefst 46%
groter was dan in 1938, toen prac-
tisch hetzelfde pont-materiaal in de
vaart was. Beide véren verwerkten in
1949: 1.745.000 vierwielige voertuigen,
15.017.000 wielrijders, 7.420.000 voet
gangers en 244.500 diverse voertuigen
als handkarren, driewielers etc.
Dit voorstel verbaast ons. Niet om
dat er in Amsterdam een tunnel-plan
bestaat van 103 millioen. Maar om
dat het in ander opzicht bljjk geeft
van een tekort aan werkelijkheidszin.
Een kind zal begrijpen, dat de pro
vinciale automobilisten zich maar niet
zó zullen laten afslachten. De twee,
vier of zes kwartjes tolheffing aan de
IJ-ponten zullen zij proberen te om
zeilen, door hun route naar of voorbij
de hoofdstad te verleggen over de
(gratis) Hembrugpont. Het zal de
voorstanders van een tunnelverbinding
onder het Noordzeekanaal op deze plek
niet onwelgevallig zijn, wanneer de
verkeersintensiteit hier zodanig zal
toenemen, dat de Hembrug bij Wa
terstaat nummer één wordt voor een
tunnelverbinding. Maar dit zal stellig
niet de bedoeling zijn van het Am
sterdamse voorstel.
Hoe het zij, wij geloven, dat de IJ
veren een minder sterke verkeers
stroom te verwerken zullen krijgen als
gevolg van de tariefsverhoging. Dit
maakt een zo kostbare voorziening,
als B. en W. van Amsterdam zich nu
denken, weinig aanvaardbaar. Laten
we hopen, dat de Amsterdamse ge
meenteraad er precies zo over denkt.
En daarmede de bezwaarschriften
zal onderschrijven, die A.N.W.B., de
Belangen-Vereniging Amsterdam-N.,
het gemeentebestuur van Landsmeer,
Kamers van Koophandel en zo moge
lijk nog meer instanties tegen het
voorstel van B. en W. van Amsterdam
indienden.
Hoe sterker het protest klinkt, hoe
beter het is!
- -
Wielerwedstrijd voor paren rond vliegveld
Het IJselmeer is een voorraadbassin
voor zoet water, waaruit de omringen
de gebieden van water kunnen worden
voorzien. Ten behoeve van de voeding
van dit reservoir zullen de Nederrijn
en de Lek worden gekanaliseerd,
waardoor het mogelijk zal worden,
meer water via de IJsel naar het IJsel
meer te doen stromen, zonder de
scheepvaart op de Nederrijn onmoge
lijk te maken. Aldus een mededeling
van minister Spitzen in zijn memorie
van toelichting op een voorstel tot
vaststelling van bepalingen betreffen- j
de 's Rijks waterstaatswerken.
Ilse Koch was gisteren niet aanwe
zig bij de hervatting van het proces
voor de rechtbank van gezworenen te
Augsburg. Dit is de eerste keer in dit
reeds 14 degen durende proces, dat
Ilse Koch niet aanwezig is. Zij zou
volgens sommige berichten een zenuw
instorting gekregen hebben en naar de
psychiatrische afdeling van een zieken-
!huis in Augsburg overgebracht zijr.
Daarbij zou zij zo luide geroepen heb
ben: „Ik ben schuldig. Ik ben een zon
dares", dat voorbijgangers haar hoor
den.
Dokters hebben later verklaard, dat
Ilse Koch doet of zij krankzinnig is
om haar proces in de war te sturen,
daar zij vreest veroordeeld te zullen
worden. Een arts zeide. dat zij Zondag
in haar cel meubilair vernield had en
de ruit van het venster had stukge
maakt waarop zij „buitengewoon sm'l
rige opmerkingen" over het binnen
plein had uitgeschreeuwd.
Ter propagering van de wielersport
hebben de autoriteiten aan de le
den van het Vrouwelijk Hulpkorps
der Britse Marine en aan de Ma
rinemannen van alle rangen der
basis te Portsmouth toestemming
gegeven, de buitenkant van het
Marine vliegterrein als wielerbaan
te gebruiken. Als de weersomstan
digheden het maar even toelaten
zitten de wielersportliefhebbers dan
ook in het zadel en door het orga
niseren van wedstrijden wordt de
animo nog verhoogd. Toegejuicht
door de vrouwelijke collega's
rijden „paren" het 3 km- lange tra
ject rond het vliegveld.
Vijfhonderd gewapende opstandelin
gen van het Nepalese congres hebben
het grootste deel van de Nepalese in
dustriestad Biratnagoer bezet, evenals
veertig dorpen in de omstreken van ie
stad zou in het gebied een voorlopige
regering zijn gevormd.
Het m.s. „Johan van Oldenbarne-
velt" zal 15 Dec. uit Amsterdam met
1400 emigranten naar Australië ver
trekken. Het schip wordt 11 Januari te
Fremantle, 17 Januari te Melbourne en
1 Januari te Sydney verwacht.
Volgens niet-bevestigde berichten
zouden communistische Chinese troe
pen zijn gezien in Tibet op enkele ki
lometers afstand van de grens met de
Indische provincie Assam, in de buurt
van de plaats Sadiya. Over de sterkte
dier troepen en de richting waarin zij
zich bewegen waren geen inlichtingen
ontvangen.
De Melkprijs
Ook het hoofdbestuur van de C.B.
T.B. heeft zich met de door ministei
Mansholt gehandhaafde verlaging van
de melkprijs beziggehouden. Het heeft
zijn ernstige teleurstelling over dit
besluit uitgesproken. Met name het
psychologische effect van deze maat
regel zal allerminst bevorderlijk zijn
voor het streven, om door allerlei ka
pitaalsuitgaven de productie van dit
belangrijke volksvoedsel verder op te
voeren, zo meende men. Met de Stich
ting voor de Landbouw zal worden
nagegaan wat kan worden gedaan om
het bestaande verschil in kostprijs
berekeningen zo duidelijk mogelijk
vast te stellen.
Het hoofdbestuur heeft het vertrou
wen uitgesproken, dat de leden geen
ondoordachte middelen zullen aanwen
den om aan hun teleurstelling over t
besluit van de minister kracht bij te
zetten.
^er tmditïTTetT^r^rden door de leden van het kerkkoor te Quedgeley
in Engeland enige weken voor het Kerstfeest de Kerstliederen, geheel in
oude trant in de openlucht gerepeteerd. Tijdens de receptie; uit dit
tafereel blijkt 'wel zeer duidelijk de oud-Engelse Kerstsfeer.
(Van onze correspondent te New York)
De man, die achter de stuurknuppel
van de nieuwste typen jachtvliegtuigen
zit, is slechts in naam de piloot. Hij
moge een robuust uiterlijk hebben en
zijn intellectuele vermogens mogen
verre boven het gemiddelde uitkomen,
hij is in feite slechts de verzorger van
de ware bestuurder van het vliegtuig:
het eiectronisch brein, dat in de cockpit
de voornaamste plaats inneemt. Het is
slechts een kwestie van enkele jaren
voor het zover zal zijn. Maar als men
de luchtvaarttechnici mag geloven, is
het reactievermogen van de mens een
sta-in-de-weg voor de ontwikkeling
van het modernste vliegtuig, dat zich
sneller dan het geluid door de lucht
voortbeweegt.
De luchtgevechten boven het Kore
aanse slagveld hebben reeds bewezen,
hoeveel moeilijker het voor jachtvlieg
tuigen is geworden vijandelijke forma
ties bommenwerpers en de hen be
schermende jagers terug te drijven. Bij
de snelheden van 650 mijl per uur, die
voor de moderne straaljagers normaal
zijn, benaderen vijandelijke jagers el
kaar elk met een snelheid van 1 mijl
per zes seconden; de afstand tussen
hen vermindert derhalve met een snel
heid van 1 mijl per drie seconden. Vóór
de piloot zijn tegenstander heeft ge-
identificeerd en zijn mitrailleurs of pro
jectielen op hem heeft kunnen afvu-
NIEUWZEELANDSE VLIEGBOOT
NEERGESTORT
Een vliegboot van de Nieuwzeeland-
se luchtmacht is kort na de start bij
de Samoa-eilanden neergestort. Er zijn
zeven personen om het leven gekomen.
Acht leden van de bemanning en en
kele passagiers konden zich redden.
Smelt, om de prikkeling te verlichten,
het slijm los te maken en het hoesten
te verzachten, een weinig VapoRub
in kokend water en adem de medicinale
dampen in. Voor het slapen gaan
f- keel, borst en rug flink
Ir met deze zalf inwrijven.
f fiscale notities Navorderir)gInkomstenbelasting
Vooruitgang
Privé-verbruik in 1941 t.m.
j 40.000—
1945 stel f 30.000.—
al is hij nog zo'n optimist en al werkt hij nog zo accuraat, er zal wel geen om boes opzet af te schrikken. In het Belastbaar inkomen in de jaren
belastinginspecteur gevonden kunnen worden, die er van overtuigd is, dat Buitengewoon Navorderingsbesluit van W45 70.000—
de door hem vastgestelde aanslagen onfeilbaar juist zijn. Nu eens zal het in- 3 September 1945 werden aan de be- stel 'Iaren werQ reeds belast
komen te hoog zijn bepaald, dan weer en dat uiteraard bijna steeds als ge- lastingcienst zulks met terzijde- 50.000.—
volg van een onjuist^ aangifte zal het inkomen te laag zijn vastgesteld, stelling van de bestaande wettelijke Na te vorderen over 20.000
Er zullen dus menigmaal correcties nodig zijn. regelingen op het gebied van het Dit bedrag van f 2Q 00Q w~rd
yOOR deze correcties bestonden en fout ten nadele van de fiscus moet "a^ordein8srecht ruime bevoegd- acht te zijn bedrijfsopbrengst^van het
bestaan wettelijke regelingen. Wie bijna steeds ambtelijk worden ontdekt. e en ven'
onzer kent niet het systeem der be- En vergeet niet, dat laatstgenoemde r\E Inkomstenbelasting over de be- Het zal wel geen nader betoog be
zwaarschriften? Meent een aangesla- fouten doorgaans veroorzaakt worden lastingaren 1941 en volgende kon hoeven> dat op deze wijze slachtoffers
jaar 1942.
£)E Inkomstenbelasting over de be-
lastingaren 1941 en volgende kon hoeven'
gene, dat van hem te veel wordt ge- door een onjuiste aangifte, bewust of tot en net 31 December 1950 ook dan zi;,n gevallen. Het inkomen werd inv
vorderd, dan dient hij een bezwaar- onbewust. worden nagevorderd indien volgens mers zeel' berekend. Bovendien
schrift in. Heeft deze reclame geen of Buitengewoon navorderings- andere vettelijke bepalingen de na- werd ^et „verzwegen" inkomen in één
onvoldoende succes, dan kan de belas- besluit. vorderingstermijn reeds mocht zijn jaar belast, dus met de volle druk
tingplichtige zich door middel van een gR js na de oorlog een periode ge- verstrek®. Navordering kon plaats van de zware progressie. En omdat
beroepschrift wenden tot de Raad van weest, dat de verhouding tussen hebben inalle gevallen waarin te wei- belastingplichtige niet vrijwillig had
Beroep. Uiteindelijk kan men zich in- bet aantal bezwaarschriften en het nig belastng was geheven. En om de gecorrigeerd werd de aldus berekende
geval van schending of verkeerde toe- aantal navorderingsaanslagen een ge- vraag of sr te weinig belasting was navorder'nS'saanslag verdubbeld,
passing der Wet zelfs wenden tot de heel andere was. Het was immers al- geheven envoudig te kunnen beant- Temp- na u t
Hooge Raad. Dit alles om verminde- gemeen bekend, dat in de bezettings- woorden verden er enige ficties ge- nraif s r net oude.
ring van een opgelegde aanslag te jaren contribuabelen en belastingamb- creëerd. Mt betrekking tot de belas- U bepalingen zullen met ingang
verkrijgen. Maar het komt ook meer- tenaren een veel ruimer geweten had- tingjaren 341 tot en met 1945 werd, h y,Van danuar' a-s. tot het verleden
malen voor, dat het inkomen tot een den> dat menigmaal een aanslag ach- voor zover niet het tegendeel over- e Alsdan heeft de fiscus zijn
te laag bedrag werd vastgesteld. In terwege bleef en dat dikwijls welbe- tuigend wrd aangetoond, aangeno- 8r®eP over de oorlogsjaren verloren,
dit geval heeft de inspecteur onder wust het belastbaar Inkomen te laag men, dat: lk meen heruit te mogen conclu-
bepaalde voorwaarden het recht de werd aangegeven en/of vastgesteld. - de^en' dat de overheid van oordeel Is,
aanslag te corrigeren. Door middel Deze omstandigheid was natuurlijk a' df belasmgplichtige op 1 Januari dat over de jaren 1941 tot en met 1945
van een navorderingsaanslag kan hij ook in Den Haag bekend en het ver-
de te weinig geheven belasting navor- Wekte daarom in het geheel geen ver
deren, welke navordering doorgaans vvondering, dat reeds in 1945 bijzon-
bij wijze van boete een extra offer dere maatregelen werden getroffen om
van de contribuabele vraagt. 0p een doelmatige wijze ten bate van b-
yOOR de oorlog was het aantal be- de schatkist te komen tot een corrcc-
zwaarschriften zeer beduidend ho- tie van aangiften en aanslagen. Al-
ger dan het aantal navorderingsaan- gemeen had men de gelegenheid vrij- c'
slagen. Weliswaar werd menigmaal willig de nodige correcties aan te
ten onrechte gereclameerd, maar des- brengen. Op ruime schaal is hiervan
ondanks waren de correcties in de gebruik gemaakt, wellicht te meer d.
vorm van verminderingen veel tal- omdat men als vergoeding voor rente-
rijker dan de correcties in de vorm derving en extra kosten slechts 10%
1941 gen ander vermogen bezat de nodige correcties zijn tot stand
dan dat,hetwelk bij de belasting- komen.
dienst a 31 December 1942 be- Met ine-nno- i,»*
kend wa- jngang van hct komende jaar
7 u 1 Zal wederom geMen de Zevende Uit-
veranderigen m het vermogen na voeringsbeschikking Inkomstenhein *-
1 Januar 1941 uitsluitend hadden ting 1941, waarvan artikel 1 aanvanet
plaats gronden in 1942; met de woorden; Bij aldien enie- feit
Bij aldien enig feit
toeneminj van het vermogen ont- grond oplevert voor het vermoeden
stond dor besparing uit belast- datvermoeden,
ÜT,-!1!016^ -v D° te WCinig gcheven belasting kan
dat dit beistbare inkomen uit een alsdan worden nagevorderd iolaim
bedrijf wel verkregen. niet vtff jaren zyn verstreken sedert
t u ai ,1 Be fiscus bn dus behoudens *?et eBlde van het belastingjaar. Ge-
van navorderingsaanslagen. Omdat Je extra behoefde te betten. Al deze overtuigend tfenbewijs - met een durende 1951 kan dus worden nage
inspecteurs steeds naar zich toe re- correctie-aangiften hadden navorde- somietje voistaan, name- vorderd over de belastingjaren 1946
kenden? Ik veronderstel een andere ringsaanslagen ten gevolge Maar na- TTZ, en volgende, indien er althans een
oorzaak. Een fout ten nadele van de tuurlijk moest er een stok achter de vaer^ogen per 3ijec. 1945 stel 100.000— nieuw feit ter kennis van de fiscus is
belastingschuldige wekt doorgaans deur gezet worden om de twijfelaars vermogen per 1 an. 1941 stel f 60.000— gekomen.
een ogenblikkelijke reactie, maar een over het dode punt heen te helpen en j, q rljnr;
ren, is de vijandelijke jager reeds mij
lenver uit het vizier geraakt.
Het is geen geheim, dat zich in het
arsenaal van geheime wapens, die in
de V.S. worden ontwikkeld, gerichte
projectielen bevinden, waarmee experi
menten voortdurend plaats vinden. Ra
dar behoort tot de stuurmiddelen, waar
door deze projectielen hun doelwit tot
op zodanige afstand bereiken, waarop
effectieve beschieting mogelijk is. De
koers van het projectiel is zo uitgezet,
dat het alle manoeuvres van het vij
andelijk vliegtuig (of vliegende schotel)
volgt, tot het stadium is bereikt, waar
op het vijandelijk object binnen de ex
plosieradius is gekomen.
Nieuwe ontdekkingen
Tot dusver was het gewicht van deze
projectielen zo groot, dat er geen spra
ke van kon zijn ze op andere wijze te
lanceren dan van de grond. De ontwik
keling van het z.g. „eiectronisch brein"
de robots, waarin men tal van hoogst
gecompliceerde gegevens eiectronisch
tot hun conclusie laat verwerken, heeft
echter nieuwe perspectieven geopend.
Geleerden in de V.S. hebben kans ge
zien, om deze „robots" te reduceren tot
hun kleinste afmetingen en proporties.
Zij zijn er daarbij in geslaagd -electro-
nische breinen te ontwerpen, wier ca
paciteit zich beperkt tot het uitreke
nen van louter die formules, waaraan
de jachtpiloot in oorlogstijd behoefte
heeft. Door gebruik te maken van de
nieuwste lichtgewicht metalen (als ti
tanium) en door verder drastische be
zuinigingen op alle „gewicht" in vlieg
tuigen uit te voeren, is men er in ge
slaagd vooralsnog op de tekentafel
een jachtvliegtuig-met-electronisch
brein te ontwerpen. Wanneer deze
nieuwste types eenmaal hebben proef-
gevlogen, zal het technisch ideaal van
een bestuurderloos vliegtuig zijn be
reikt. De man in de cabine zal dan
met het vliegen zelf zo goed als niets
te maken hebben behalve dan dat
hij, in geval van nood, de stuurknup
pel kan overnemen. Zijn normale taak
zal echter zijn de gegevens, waarmee
hij van de grond is vertrokken, te „voe
den aan het miniatuur eiectronisch
brein en verder alle correcties daarop
aan te brengen, die hij door zijn radio
van de grond zal ontvangen.
Hoe het werkt
In de practijk komt het hierop neer:
zodra de radar op de vaste grond een
vijandelijk vliegtuig of projectiel zal
hebben waargenomen, springt de piloot
in de cockpit van zijn jager en stelt de
knoppen van de verschillende delen
van het eiectronisch brein overeen
komstig de instructies, die men heeft
gegeven. Zijn vliegtuig zal daarna star
ten, klimmen tot de vereiste hoogte en
zV.n yerdere koers bepalen, zonder dat
hij zijn hand ook maar aan de stuur-
tnuppel zet. De vlucht ls automatisch.
Om een enkel voorbeeld te geven: één
deel van het eiectronisch brein zal de
koers peilen van het vijandelijk object
en het resultaat daarvan verwerken tot
e koers, waarop gevlogen moet wor
den, om het vijandelijk object te be
reiken, de vuurleiding werkt eveneens
automatisch, wanneer het brein de „vij
and eenmaal heeft geïdentificeerd en
hem tot op de juiste afstand en vlieg-
hoek is genaderd.
Vanzelfsprekend zal deze nieuwe
techniek uiteindelijk ook de burger
luchtvaart ten nutte komen; zij maakt
immers een einde aan de „menselijke
c or die naast daden van grote
neroiek ook verantwoordelijk is ge
weest voor tragische ongevallen!
Zaterdagmiddag heeft een kou
welijke hond brand veroorzaakt
in een perceel in de Roelofsstraat
S'Gravenhage. De hond sleepte
amelijk zijn mand. zo dicht bij
de kachel, dat de mand vlam
vatte. Mand en vloerkleed ver
brandden.