Zware Hoest IJ-ponten worden onbetaalbaar duur voor het Noordhollands autoverkeer Eiectronisch brein zal eerlang de piloot vervangen Onaanvaardbaar Amsterdam wil de klok terugzetten Provincie protesteert tegen de voorsteilen van en W. van Amsterdam DE twee-ledige pontverbinding over het Amsterdamse IJ het Buik- sloterwegveer en het Vaikenvvegveer vormt de schakel niet alleen tus sen het wegennet van Amsterdam-N. en dat van de stad ten Zuiden van het IJ, maar ook tussen de Rijksweg no. 7, waarlangs het verkeer uit Friesland over de Afsluitdijk en door Noord- Holland tot aan Amsterdam-Noord loopt, en het centrum van de hoofd stad en vervolgens de van Amsterdam uitgaande wegen naar 't Gooi, naar Utrecht en naar Den Haag. Zjj dient om het verkeer, dat van deze wegen gebruik maakt, langs de kortste route over het IJ te voeren. Handel op z'n Amerikaans De Rijn en Lek worden eerlang gekanaliseerd Kerststemming bij Enzangrepetitie Ilse Koch houdt zich krankzinnig Opnieuw opstand in Nepal? CHINESE COMMUNISTEN Bij GRENS VAN ASSAM? Ook C.B.T.B. spreekt zijn teleurstelling uit Moderne jagers ie snel voor ons reactievermogen Een vliegtuigbestuurder bedient reken-machine Kouwelijke hond stichüe brand Totnogtoe betaalden automobilisten, die van deze pontverbinding gebruik maakten, een kwartje pontgeld. Dat ïs zo sinds 1936. B. en W. van Amster dam hebben de gemeenteraad thans voorgesteld het tarief per vaart voor een personenauto op ƒ0.50 te brengen en voor een autobus of vrachtauto, naar gelang de zwaarte, op een gulden of een daalder. Alleen als het voertuig aan een Amsterdammer toebehoort, of aan een in Amsterdam gevestigd be drijf, wordt de prjjs verlaagd tot tien cent per overtocht, wanneer de be stuurder tenminste in het bezit is van een speciale Iegitimatiekaart, die een rijksdaalder per jaar kost. Uit de gehouden tellingen is geble ken, dat van de circa 37.000 grote voertuigen, die hier per week door de zeven grote ponten worden overgezet, rond 21.500 thuis horen in andere ge meenten als Amsterdam. Op grond hiervan heeft het hoofdstedelijk ge meentebestuur becijferd, dat de ta riefsverhoging twee ton per jaar zal opleveren. Die twee ton zijn nodig ter compensering van de financiële ach teruitgang (sinds het voorjaar van 1948) van het gemeentelijk Vervoer bedrijf van Amsterdam. De hoofdstad heeft dit bedrijf altijd kunnen behe ren met een batig saldo. Dit jaar is er echter een nadelig saldo te ver wachten. Deze toestand kan niet wor den bestendigd, schrijven B. en W. aan de Raad. Bestendiging zou immers be tekenen, dat verschillende voorzienin gen zouden moeten worden ingekrom pen, en dat „dus de taak, die de ge meente op sociaal en cultureel gebied heeft te vervullen, in het gedrang zou komen". Een andere maatregel om dat baiig saldo van het Gemeentelijk Vervoer bedrijf voor de toekomst te bestendi gen zal zijn een verhoging van de tram tarieven. Er heeft de raadsleden na- mtlijk ook een voorstel bereikt de tramtarieven van 11 op 15 cent te brengen en de ritprijs der knipkaar- ten van 10 op 12% cent. Een derde maatregel is een verho ging van de tarieven van het personen vervoer over het IJ met de kleine ge meentelijke veerbootjes, waarvan voor al het personeel van de bedrijven in Noord-Amsterdam een druk gebruik maakt. Noord-Hollanders dragen de last. ONS interesseert voorlopig alleen de eerste voorgestelde maatregel, die der verhoging van de ponttarieven, waarmee dus de niet-Amsterdamse en wjj veronderstellen in hoofdzaak Noordhollandse automobilisten een nieuwe last op de schouders wordt ge legd, die ons, op zijn zachtst gezegd, onbillijk voorkomt. Amsterdam zet met deze maatregel de klok enige eeuwen terug. Dat bevreemdt ons van een zo voortvarend gemeentebestuur als het Amsterdamse. Noord-Holland is in be langrijke mate op Amsterdam georiën teerd. Noord-Holland kan niet buiten Amsterdam. Maar Amsterdam toch stellig ook niet buiten Noord-Holland. Wanneer men van dit laatste over tuigd is, mag men van het gemeente bestuur van de hoofdstad verwachten, Dezer dagen stapte in Londen uit een Stratocruiser van de Panamricain World Airways, die op weg was van Frankfurt naar New York de Ameri kaanse zakenman Martin Caine. Caine vroeg de douane toestemming het vliegveld een ogenblik te mogen verlaten, teneide in de buurt nog een paar zaken te regelen. De douane had hiertegen geen bezwaar, maar het per soneel van het vliegtuig waarschuwde Caine, dat hij moest opschieten omdat de Stratocruiser slechts twintig minu ten op Londen Airport zou blijven staan. Precies op tijd was Caine terug ademloos doch met het gezicht van een man, die weet zijn tijd goed besteed te hebben. Met een taxi was hij naar het 5 km verder gelegen plaatsje Colnebrook ge reden, waar zich een grote legerdump bevindt. Binnen enkele minuten kocht Caie daar 76 tien-wielige legerwagens voor een bedrag van een half millioen gulden. Caine verklaarde spoedig terug te zullen komen, omdat hij uit die dump nog het een en ander wilde kopen, zo ongeveer tot een bedrag van een mil lioen dollar dat het alles zal doen om deze goede relatie te vestevigen. Wat thans te ge beuren staat, voelt de provincie als een hooghartig gebaar, het zich bege ven in een isolement, dat niet meer van deze tjjd is. Moeten wij reeds op deze gronden het beleid van B. en W. van Amster dam afkeuren, er is nog een ander argument om onze afkeuring uit te spreken over de koers, die daar ge volgd wordt. Dat argument schuilt in een ander voorstel van B. en W. van de hoofdstad, dat gelijktijdig aan de orde zal komen, en het is dus van ge heel practische aard. Nieuwe kosten. Voorgesteld wordt de zeven in ge bruik zijnde IJ-ponten tien meter te verlengen en belangrijke voorzieningen te treffen aan de aanlegsteigers. De geraamde kosten zijn 7.568.000. Het moet gebeuren, zeggen B. en W. van Amsterdam, omdat het auto-ver keer per IJ-ponten in 1949 liefst 46% groter was dan in 1938, toen prac- tisch hetzelfde pont-materiaal in de vaart was. Beide véren verwerkten in 1949: 1.745.000 vierwielige voertuigen, 15.017.000 wielrijders, 7.420.000 voet gangers en 244.500 diverse voertuigen als handkarren, driewielers etc. Dit voorstel verbaast ons. Niet om dat er in Amsterdam een tunnel-plan bestaat van 103 millioen. Maar om dat het in ander opzicht bljjk geeft van een tekort aan werkelijkheidszin. Een kind zal begrijpen, dat de pro vinciale automobilisten zich maar niet zó zullen laten afslachten. De twee, vier of zes kwartjes tolheffing aan de IJ-ponten zullen zij proberen te om zeilen, door hun route naar of voorbij de hoofdstad te verleggen over de (gratis) Hembrugpont. Het zal de voorstanders van een tunnelverbinding onder het Noordzeekanaal op deze plek niet onwelgevallig zijn, wanneer de verkeersintensiteit hier zodanig zal toenemen, dat de Hembrug bij Wa terstaat nummer één wordt voor een tunnelverbinding. Maar dit zal stellig niet de bedoeling zijn van het Am sterdamse voorstel. Hoe het zij, wij geloven, dat de IJ veren een minder sterke verkeers stroom te verwerken zullen krijgen als gevolg van de tariefsverhoging. Dit maakt een zo kostbare voorziening, als B. en W. van Amsterdam zich nu denken, weinig aanvaardbaar. Laten we hopen, dat de Amsterdamse ge meenteraad er precies zo over denkt. En daarmede de bezwaarschriften zal onderschrijven, die A.N.W.B., de Belangen-Vereniging Amsterdam-N., het gemeentebestuur van Landsmeer, Kamers van Koophandel en zo moge lijk nog meer instanties tegen het voorstel van B. en W. van Amsterdam indienden. Hoe sterker het protest klinkt, hoe beter het is! - - Wielerwedstrijd voor paren rond vliegveld Het IJselmeer is een voorraadbassin voor zoet water, waaruit de omringen de gebieden van water kunnen worden voorzien. Ten behoeve van de voeding van dit reservoir zullen de Nederrijn en de Lek worden gekanaliseerd, waardoor het mogelijk zal worden, meer water via de IJsel naar het IJsel meer te doen stromen, zonder de scheepvaart op de Nederrijn onmoge lijk te maken. Aldus een mededeling van minister Spitzen in zijn memorie van toelichting op een voorstel tot vaststelling van bepalingen betreffen- j de 's Rijks waterstaatswerken. Ilse Koch was gisteren niet aanwe zig bij de hervatting van het proces voor de rechtbank van gezworenen te Augsburg. Dit is de eerste keer in dit reeds 14 degen durende proces, dat Ilse Koch niet aanwezig is. Zij zou volgens sommige berichten een zenuw instorting gekregen hebben en naar de psychiatrische afdeling van een zieken- !huis in Augsburg overgebracht zijr. Daarbij zou zij zo luide geroepen heb ben: „Ik ben schuldig. Ik ben een zon dares", dat voorbijgangers haar hoor den. Dokters hebben later verklaard, dat Ilse Koch doet of zij krankzinnig is om haar proces in de war te sturen, daar zij vreest veroordeeld te zullen worden. Een arts zeide. dat zij Zondag in haar cel meubilair vernield had en de ruit van het venster had stukge maakt waarop zij „buitengewoon sm'l rige opmerkingen" over het binnen plein had uitgeschreeuwd. Ter propagering van de wielersport hebben de autoriteiten aan de le den van het Vrouwelijk Hulpkorps der Britse Marine en aan de Ma rinemannen van alle rangen der basis te Portsmouth toestemming gegeven, de buitenkant van het Marine vliegterrein als wielerbaan te gebruiken. Als de weersomstan digheden het maar even toelaten zitten de wielersportliefhebbers dan ook in het zadel en door het orga niseren van wedstrijden wordt de animo nog verhoogd. Toegejuicht door de vrouwelijke collega's rijden „paren" het 3 km- lange tra ject rond het vliegveld. Vijfhonderd gewapende opstandelin gen van het Nepalese congres hebben het grootste deel van de Nepalese in dustriestad Biratnagoer bezet, evenals veertig dorpen in de omstreken van ie stad zou in het gebied een voorlopige regering zijn gevormd. Het m.s. „Johan van Oldenbarne- velt" zal 15 Dec. uit Amsterdam met 1400 emigranten naar Australië ver trekken. Het schip wordt 11 Januari te Fremantle, 17 Januari te Melbourne en 1 Januari te Sydney verwacht. Volgens niet-bevestigde berichten zouden communistische Chinese troe pen zijn gezien in Tibet op enkele ki lometers afstand van de grens met de Indische provincie Assam, in de buurt van de plaats Sadiya. Over de sterkte dier troepen en de richting waarin zij zich bewegen waren geen inlichtingen ontvangen. De Melkprijs Ook het hoofdbestuur van de C.B. T.B. heeft zich met de door ministei Mansholt gehandhaafde verlaging van de melkprijs beziggehouden. Het heeft zijn ernstige teleurstelling over dit besluit uitgesproken. Met name het psychologische effect van deze maat regel zal allerminst bevorderlijk zijn voor het streven, om door allerlei ka pitaalsuitgaven de productie van dit belangrijke volksvoedsel verder op te voeren, zo meende men. Met de Stich ting voor de Landbouw zal worden nagegaan wat kan worden gedaan om het bestaande verschil in kostprijs berekeningen zo duidelijk mogelijk vast te stellen. Het hoofdbestuur heeft het vertrou wen uitgesproken, dat de leden geen ondoordachte middelen zullen aanwen den om aan hun teleurstelling over t besluit van de minister kracht bij te zetten. ^er tmditïTTetT^r^rden door de leden van het kerkkoor te Quedgeley in Engeland enige weken voor het Kerstfeest de Kerstliederen, geheel in oude trant in de openlucht gerepeteerd. Tijdens de receptie; uit dit tafereel blijkt 'wel zeer duidelijk de oud-Engelse Kerstsfeer. (Van onze correspondent te New York) De man, die achter de stuurknuppel van de nieuwste typen jachtvliegtuigen zit, is slechts in naam de piloot. Hij moge een robuust uiterlijk hebben en zijn intellectuele vermogens mogen verre boven het gemiddelde uitkomen, hij is in feite slechts de verzorger van de ware bestuurder van het vliegtuig: het eiectronisch brein, dat in de cockpit de voornaamste plaats inneemt. Het is slechts een kwestie van enkele jaren voor het zover zal zijn. Maar als men de luchtvaarttechnici mag geloven, is het reactievermogen van de mens een sta-in-de-weg voor de ontwikkeling van het modernste vliegtuig, dat zich sneller dan het geluid door de lucht voortbeweegt. De luchtgevechten boven het Kore aanse slagveld hebben reeds bewezen, hoeveel moeilijker het voor jachtvlieg tuigen is geworden vijandelijke forma ties bommenwerpers en de hen be schermende jagers terug te drijven. Bij de snelheden van 650 mijl per uur, die voor de moderne straaljagers normaal zijn, benaderen vijandelijke jagers el kaar elk met een snelheid van 1 mijl per zes seconden; de afstand tussen hen vermindert derhalve met een snel heid van 1 mijl per drie seconden. Vóór de piloot zijn tegenstander heeft ge- identificeerd en zijn mitrailleurs of pro jectielen op hem heeft kunnen afvu- NIEUWZEELANDSE VLIEGBOOT NEERGESTORT Een vliegboot van de Nieuwzeeland- se luchtmacht is kort na de start bij de Samoa-eilanden neergestort. Er zijn zeven personen om het leven gekomen. Acht leden van de bemanning en en kele passagiers konden zich redden. Smelt, om de prikkeling te verlichten, het slijm los te maken en het hoesten te verzachten, een weinig VapoRub in kokend water en adem de medicinale dampen in. Voor het slapen gaan f- keel, borst en rug flink Ir met deze zalf inwrijven. f fiscale notities Navorderir)gInkomstenbelasting Vooruitgang Privé-verbruik in 1941 t.m. j 40.000— 1945 stel f 30.000.— al is hij nog zo'n optimist en al werkt hij nog zo accuraat, er zal wel geen om boes opzet af te schrikken. In het Belastbaar inkomen in de jaren belastinginspecteur gevonden kunnen worden, die er van overtuigd is, dat Buitengewoon Navorderingsbesluit van W45 70.000— de door hem vastgestelde aanslagen onfeilbaar juist zijn. Nu eens zal het in- 3 September 1945 werden aan de be- stel 'Iaren werQ reeds belast komen te hoog zijn bepaald, dan weer en dat uiteraard bijna steeds als ge- lastingcienst zulks met terzijde- 50.000.— volg van een onjuist^ aangifte zal het inkomen te laag zijn vastgesteld, stelling van de bestaande wettelijke Na te vorderen over 20.000 Er zullen dus menigmaal correcties nodig zijn. regelingen op het gebied van het Dit bedrag van f 2Q 00Q w~rd yOOR deze correcties bestonden en fout ten nadele van de fiscus moet "a^ordein8srecht ruime bevoegd- acht te zijn bedrijfsopbrengst^van het bestaan wettelijke regelingen. Wie bijna steeds ambtelijk worden ontdekt. e en ven' onzer kent niet het systeem der be- En vergeet niet, dat laatstgenoemde r\E Inkomstenbelasting over de be- Het zal wel geen nader betoog be zwaarschriften? Meent een aangesla- fouten doorgaans veroorzaakt worden lastingaren 1941 en volgende kon hoeven> dat op deze wijze slachtoffers jaar 1942. £)E Inkomstenbelasting over de be- lastingaren 1941 en volgende kon hoeven' gene, dat van hem te veel wordt ge- door een onjuiste aangifte, bewust of tot en net 31 December 1950 ook dan zi;,n gevallen. Het inkomen werd inv vorderd, dan dient hij een bezwaar- onbewust. worden nagevorderd indien volgens mers zeel' berekend. Bovendien schrift in. Heeft deze reclame geen of Buitengewoon navorderings- andere vettelijke bepalingen de na- werd ^et „verzwegen" inkomen in één onvoldoende succes, dan kan de belas- besluit. vorderingstermijn reeds mocht zijn jaar belast, dus met de volle druk tingplichtige zich door middel van een gR js na de oorlog een periode ge- verstrek®. Navordering kon plaats van de zware progressie. En omdat beroepschrift wenden tot de Raad van weest, dat de verhouding tussen hebben inalle gevallen waarin te wei- belastingplichtige niet vrijwillig had Beroep. Uiteindelijk kan men zich in- bet aantal bezwaarschriften en het nig belastng was geheven. En om de gecorrigeerd werd de aldus berekende geval van schending of verkeerde toe- aantal navorderingsaanslagen een ge- vraag of sr te weinig belasting was navorder'nS'saanslag verdubbeld, passing der Wet zelfs wenden tot de heel andere was. Het was immers al- geheven envoudig te kunnen beant- Temp- na u t Hooge Raad. Dit alles om verminde- gemeen bekend, dat in de bezettings- woorden verden er enige ficties ge- nraif s r net oude. ring van een opgelegde aanslag te jaren contribuabelen en belastingamb- creëerd. Mt betrekking tot de belas- U bepalingen zullen met ingang verkrijgen. Maar het komt ook meer- tenaren een veel ruimer geweten had- tingjaren 341 tot en met 1945 werd, h y,Van danuar' a-s. tot het verleden malen voor, dat het inkomen tot een den> dat menigmaal een aanslag ach- voor zover niet het tegendeel over- e Alsdan heeft de fiscus zijn te laag bedrag werd vastgesteld. In terwege bleef en dat dikwijls welbe- tuigend wrd aangetoond, aangeno- 8r®eP over de oorlogsjaren verloren, dit geval heeft de inspecteur onder wust het belastbaar Inkomen te laag men, dat: lk meen heruit te mogen conclu- bepaalde voorwaarden het recht de werd aangegeven en/of vastgesteld. - de^en' dat de overheid van oordeel Is, aanslag te corrigeren. Door middel Deze omstandigheid was natuurlijk a' df belasmgplichtige op 1 Januari dat over de jaren 1941 tot en met 1945 van een navorderingsaanslag kan hij ook in Den Haag bekend en het ver- de te weinig geheven belasting navor- Wekte daarom in het geheel geen ver deren, welke navordering doorgaans vvondering, dat reeds in 1945 bijzon- bij wijze van boete een extra offer dere maatregelen werden getroffen om van de contribuabele vraagt. 0p een doelmatige wijze ten bate van b- yOOR de oorlog was het aantal be- de schatkist te komen tot een corrcc- zwaarschriften zeer beduidend ho- tie van aangiften en aanslagen. Al- ger dan het aantal navorderingsaan- gemeen had men de gelegenheid vrij- c' slagen. Weliswaar werd menigmaal willig de nodige correcties aan te ten onrechte gereclameerd, maar des- brengen. Op ruime schaal is hiervan ondanks waren de correcties in de gebruik gemaakt, wellicht te meer d. vorm van verminderingen veel tal- omdat men als vergoeding voor rente- rijker dan de correcties in de vorm derving en extra kosten slechts 10% 1941 gen ander vermogen bezat de nodige correcties zijn tot stand dan dat,hetwelk bij de belasting- komen. dienst a 31 December 1942 be- Met ine-nno- i,»* kend wa- jngang van hct komende jaar 7 u 1 Zal wederom geMen de Zevende Uit- veranderigen m het vermogen na voeringsbeschikking Inkomstenhein *- 1 Januar 1941 uitsluitend hadden ting 1941, waarvan artikel 1 aanvanet plaats gronden in 1942; met de woorden; Bij aldien enie- feit Bij aldien enig feit toeneminj van het vermogen ont- grond oplevert voor het vermoeden stond dor besparing uit belast- datvermoeden, ÜT,-!1!016^ -v D° te WCinig gcheven belasting kan dat dit beistbare inkomen uit een alsdan worden nagevorderd iolaim bedrijf wel verkregen. niet vtff jaren zyn verstreken sedert t u ai ,1 Be fiscus bn dus behoudens *?et eBlde van het belastingjaar. Ge- van navorderingsaanslagen. Omdat Je extra behoefde te betten. Al deze overtuigend tfenbewijs - met een durende 1951 kan dus worden nage inspecteurs steeds naar zich toe re- correctie-aangiften hadden navorde- somietje voistaan, name- vorderd over de belastingjaren 1946 kenden? Ik veronderstel een andere ringsaanslagen ten gevolge Maar na- TTZ, en volgende, indien er althans een oorzaak. Een fout ten nadele van de tuurlijk moest er een stok achter de vaer^ogen per 3ijec. 1945 stel 100.000— nieuw feit ter kennis van de fiscus is belastingschuldige wekt doorgaans deur gezet worden om de twijfelaars vermogen per 1 an. 1941 stel f 60.000— gekomen. een ogenblikkelijke reactie, maar een over het dode punt heen te helpen en j, q rljnr; ren, is de vijandelijke jager reeds mij lenver uit het vizier geraakt. Het is geen geheim, dat zich in het arsenaal van geheime wapens, die in de V.S. worden ontwikkeld, gerichte projectielen bevinden, waarmee experi menten voortdurend plaats vinden. Ra dar behoort tot de stuurmiddelen, waar door deze projectielen hun doelwit tot op zodanige afstand bereiken, waarop effectieve beschieting mogelijk is. De koers van het projectiel is zo uitgezet, dat het alle manoeuvres van het vij andelijk vliegtuig (of vliegende schotel) volgt, tot het stadium is bereikt, waar op het vijandelijk object binnen de ex plosieradius is gekomen. Nieuwe ontdekkingen Tot dusver was het gewicht van deze projectielen zo groot, dat er geen spra ke van kon zijn ze op andere wijze te lanceren dan van de grond. De ontwik keling van het z.g. „eiectronisch brein" de robots, waarin men tal van hoogst gecompliceerde gegevens eiectronisch tot hun conclusie laat verwerken, heeft echter nieuwe perspectieven geopend. Geleerden in de V.S. hebben kans ge zien, om deze „robots" te reduceren tot hun kleinste afmetingen en proporties. Zij zijn er daarbij in geslaagd -electro- nische breinen te ontwerpen, wier ca paciteit zich beperkt tot het uitreke nen van louter die formules, waaraan de jachtpiloot in oorlogstijd behoefte heeft. Door gebruik te maken van de nieuwste lichtgewicht metalen (als ti tanium) en door verder drastische be zuinigingen op alle „gewicht" in vlieg tuigen uit te voeren, is men er in ge slaagd vooralsnog op de tekentafel een jachtvliegtuig-met-electronisch brein te ontwerpen. Wanneer deze nieuwste types eenmaal hebben proef- gevlogen, zal het technisch ideaal van een bestuurderloos vliegtuig zijn be reikt. De man in de cabine zal dan met het vliegen zelf zo goed als niets te maken hebben behalve dan dat hij, in geval van nood, de stuurknup pel kan overnemen. Zijn normale taak zal echter zijn de gegevens, waarmee hij van de grond is vertrokken, te „voe den aan het miniatuur eiectronisch brein en verder alle correcties daarop aan te brengen, die hij door zijn radio van de grond zal ontvangen. Hoe het werkt In de practijk komt het hierop neer: zodra de radar op de vaste grond een vijandelijk vliegtuig of projectiel zal hebben waargenomen, springt de piloot in de cockpit van zijn jager en stelt de knoppen van de verschillende delen van het eiectronisch brein overeen komstig de instructies, die men heeft gegeven. Zijn vliegtuig zal daarna star ten, klimmen tot de vereiste hoogte en zV.n yerdere koers bepalen, zonder dat hij zijn hand ook maar aan de stuur- tnuppel zet. De vlucht ls automatisch. Om een enkel voorbeeld te geven: één deel van het eiectronisch brein zal de koers peilen van het vijandelijk object en het resultaat daarvan verwerken tot e koers, waarop gevlogen moet wor den, om het vijandelijk object te be reiken, de vuurleiding werkt eveneens automatisch, wanneer het brein de „vij and eenmaal heeft geïdentificeerd en hem tot op de juiste afstand en vlieg- hoek is genaderd. Vanzelfsprekend zal deze nieuwe techniek uiteindelijk ook de burger luchtvaart ten nutte komen; zij maakt immers een einde aan de „menselijke c or die naast daden van grote neroiek ook verantwoordelijk is ge weest voor tragische ongevallen! Zaterdagmiddag heeft een kou welijke hond brand veroorzaakt in een perceel in de Roelofsstraat S'Gravenhage. De hond sleepte amelijk zijn mand. zo dicht bij de kachel, dat de mand vlam vatte. Mand en vloerkleed ver brandden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 4