Een waardig bankgebouw in Anna Paulowna Vrachtauto's maken historie Breezandse Boys bereidde emigranten een hartelijk afscheid Nieuws van het eiland Texel b overeenstemming met betekenis van de Coöp. Boerenleenbank Bouwontwerp heeft de instemming der leden VERVOLG STADSNIEUWS Het lag voor het grijpen Gezellige avond in het' Badhotel Burgerlijke Stand Wieringen Nieuwe pachters in de N. O.-polder Zijpe Invasiewagens werken mee aan nationaal herstel Levensloop van een truck Leden naar Australië Eierlands „bolwerk" een kostbare affaire Motorrijder in botsing met een paard Weinig nieuws over Texel's luchthaven MARKTBERICHTEN Nieuws van de Boys Oudesluis OudesluisZAP II BESOMMINGEN IJMUIDEN Scheepvaartberichten De samenvoeging van gemeenten Communistische demonstratie te Parijs Donkeyketel op vrachtschip „Kieldrecht" ontploft DINSDAG 12 DECEMBER 1950 „Op 17 November nam het bestuur van de Coöp. Boerenleenbank het besluit een eigen bankgebouw te stichten; een week later werd dit besluit door de raad van toezicht bekrachtigd en intussen heeft ook de Centrale te Utrecht dispensatie verleend om de gelden beschikbaar te stellen voor deze bouw. die geheel uit eiren bezit bekostigd knn worden". Met deze woorden opende Mr. Mijnlieff, na een kort welkomstwoord, de buitengewone algemene vergadering van de Coöp Boeren leenbank, die was bijeen geroepen om de leden van de plannen in kennis te stellen. De voorzitter-directeur vervolgde met op te merken, dat het eigenlijk merkwaardig is, dat het eigen gebouw niet eerder is tot stand gekomen. Let men n.i. op de groei van de bankom- zetten, dan blijken deze met sprongen te zijn vooruitgegaan. In 1942 was de omzet f 4 millioen, in '49 echter f 13 HSill en in November '50 alleen al f2% millioen. Het aantal posten tussen 1 Jan. en 30 Nov. bedroeg in '47 9941; in '48 13324, in '49 16581 en in '50 24068. In 1908 opgericht, heeft de bank 33 jaar lang alleen de kassier in dienst gehad, eerst de heer A. de Boer (tot 1927), daarna de heer D. Kaan. In 1941 kreeg deze voor het eerst hulp. Naast de heer Breur, die in 1946 als kassier opvolgde, werken thans nog twee krachten op het kantoor en vaak wordt door hen nog nachtwerk verricht. Principe-besluit viel in 1940. De groei van de bank, het vele werk dat op het kantoor verzet moet wor den, wettigt dus volkomen het stich ten van een ruim kantoorgebouw. Gevonden: Ivoren armband, kin derbroche (wit telefoontje), rood lede ren étui, inh. potlood, hoed, handdoek, onderbroek, twee beddelakens en 'een ontbijtlaken, lederen en gebreide hand schoenen, wollen hoofddoek, vier stuk jes rood-koperen leiding, mes, mond harmonica, grijze kindermuts, molton onderlegger, portemonnaie met inhoud, dames-parapluie, ring met vier sleu tels, dames rijwiel, zwarte gymnastiek schoen, shawl (groen-grijs ruitje) twee sleutels aan een plankje, aktentas met schoolboeken, blauwe vulpen, grijze ballpointpen, wieldop Minor-auto, wiel dop. welpenpetje, heren-, dames- en kinderwanten (diverse kleuren), zak- deldek, zilverbon van f 2.50. V e r 1 ore n: Alpinomuts, zilveren armbandje, aktentas, inhoudende onder andere papieren van Mijnendienst en een banketletter, gouden broche, kope ren gewicht (een pond), dames- en he ren glacé- en wollen handschoenen, handwarmer (rijwiel), terrier, dames armbandhorloge, loonzakje met veer tig gulden, legitimatiebewijs matroos, leren motorcap, dames- en heren por- temonnaies, inhoud variërende van f 30 tot f 1.85, ring van autovelg, maandabonnement N. S., shagdoos. blauwe en zwarte vulpen, paars vul potlood. voetsteun duo, zwart zadeldek. Het hoofdbureau van politie aan de Kerkgracht is voor het aangeven van verloren voorwerpen en het afhalen van gevonden voorwerpen op werkda gen geopend van elf tot één uur. De bewoners van het Badhotel, het tehuis van de Rijksdienst voor Maat schappelijke Zorg, hebben Zaterdag een bijzonder gezellige avond gehad, die hun werd aangeboden door het cabaret gezelschap „Lach en vergeet". Na inge leid te zijn door de directeur, de heer J. G. van den Berg, hebben de altisten een afwisselend programma afgewerkt, waarbij het gezelschap zijn naam niet ten onrechte bleek te dragen. De zin gende zusjes Ria en Leny, het acroba tenduo Jack and partner, het accor deonduo Lugthart en Piet Rol als de Westfriese boer zorgden voor nummer tjes. die niet minder op prijs werden gesteld dan de voordrachten en schets jes. In de pauze werd op croquetjes, li monade en koffie getracteerd. De oud jes gingen om half elf dankbaar en voldaan naar bed, waarna het jongere volk nog even bijeen bleef om bij de aecordeonmuziek van Leo Mahieu een dansje te maken. Bevallen: C. Poldermans-van der Wiele, z.; P. J. G. Bakker-Bergmans, d.; t5' W. Libosan-Doekes, z.; E. M. Kreij- Sei'-van Amersfoort, z.; G. de Vries- ïerwerda, d.; J. M. Ruiter-Kooijman, A. Mulder-Spijkerman, d.; J. Ver- meulen-Compagne, d.; J. Gillissen- Scholtens, d.; D. M. van Veen-Schreu- der. A. Bais-Kwast, z.; A. C. Wee- ®mg-Taffijn, z.; M. A. van de Geer-Sec- *en. z.; M. C. Kater-Knol, z.; C. J. Mul der-Kater, z.; C. van den Brink-Walter, A. M. van Anraat-van Vlerken, d. Ondertrouwd: A. Boekei en G. _de Water-, J. Boute en J. Klik. Gehuwd: G. W. A. Langenberg en Govers; C. de Kramer en E. T. "°enson. Overleden: C. Goedegebuur, m.. laar; A. J. c. Rosier, e. v. Meijll. m laar; L. Edel, w. v. P. C. Vonk, 69 j®ar: F Boon, m., 82 jaar; A. Steinrath. 79 jaar; J. p. Boot. m.. 28 jaar; T. Van Til. m„ 71 jaar. alkmaarse veemarkt iti,kLKMAAR' ^ec* Aangevoerd: 111 ,S vet,° koelen van 500-1025 61 stuks «ch kalvcn von 30—75 en 53 stuks vette ken!Wn van 39—130 per stuk; 314 stuks var- va„ 1,7. ,,7R per kg. Trouwens in 1940 werd reeds in begin sel besloten om op de duur tot een eigen bankgebouw te komen. In dat jaar ook kreeg de bank de huizen van mej. A. de Jong aan de Molen vaart, no. 67-69, in eigendom. Het is de bedoeling daar het bankgebouw te zetten. Het zal gebouwd worden achter deze huisjes, die daarna worden weg gebroken. Het nieuwe pand komt dus achter de bestaande rooilijn, zal daar door beter uitkomen en er voor is dan ook wat ruimte om er per auto te kunnen komen. De architect A. Kersbergen kreeg de opdracht een ontwerp te maken, waarin tot uiting kwam, dat het pand een bankgebouw is en geen gewone woning; verder dat het een platte landskarakter moet hebben, niet luxueus moet zijn, maar flinke kan toorruimte bevatten. Hoe het worden zal. De ons verstrekte tekening laat zien dat de cliënt van de bank via een vestibule in een hal komt, waarin ook het trappenhuis is naar de bovenver dieping, die een vergaderzaal en ar chiefruimte bevat. Naast de hal komt de kassierskamer (3.70 x 5.20) en achter deze beide de kantoorruimte van 6.80 x 9.90, met kluis. Tegen het bank gebouw aan komt de woning van de kassier. De aanwezigen, die gelegenheid kre gen de ontwerp-tekening te zien, had den weinig critiek. Mr. Jonker meen de, dat één loket wat weinig was. De voorzitter betoogde, dat dit slechts voor bepaalde eenvoudige handelingen dienst zou doen, maar als regel de cliënten op het kantoor zelf geholpen zouden worden. De heer D. Kaan, oud-kassier en ere-lid, zei bij de rondvraag uit onder vinding te weten, voor hoeveel moei lijkheden men komt te staan als er te weinig kantoorruimte is. Hij felici teerde het bestuur, de raad van toe zicht en de leden met de oplossing die daarvoor nu gevonden is. WEER 35 PLAATSGENOTEN NAAR AUSTRALIË. Vrijdag vertrekken, weer enige gezin nen, totaal wel 35 personen uit onze gemeente naar Australië. Dit jaar stond voor het eerst de in schrijving op nieuwe bedrijven in de N.O. polder open voor gegadigden uit het oude land. In het voorjaar w§rdcn belangstellenden per advertentie opge roepen en daarop ontving de directie van de Wieringermeer (N.O. Polder- werken) ongeveer 4000 aanvragen. Hiervan werden er, volgens het Hdbl., 2800 als serieuze sollicitanten uitgeko zen en als gevolg van een nadere se lectie zal omstreeks Kerstmis a.s. aan 265 plattelanders uit verschillende delen van ons land een formulier worden toe gezonden, waarop zij hun handtekening moeten zetten ten teken dat zij zich verbinden de bedrijven, die zij zelf hebben mogen uitkiezen, als pachters te beheren. Dit betekent dat zij de grond met ingang van 1 Nov. j.1. ter beschikking krijgen; het volgende voor jaar kunnen zij de hoeve betrekken; woningen en schuren zullen omstreeks Mei gereed zijn. In totaal zijn er dan 6069 ha grond in de N.O. polder aan pachters uitgegeven. De 265 uitvërkore nen zijn overwegend boerenzoons uit de Wieringermeer en voorts ook boe ren uit de kuststreken van Groningen tot Zeeland. Op 11 Januari zal in de Technische Hogeschool te Delft een tentoonstelling worden gehouden betreffende de droog legging van de oude Zuiderzee. BURGERLIJKE STAND Geboren: Henclrikus P., z. van A. Hoog land en P. Janssen. Overleden: Johannis Appelman, 69 jr, weduwnaar van M. Sluis. (Van onze speciale verslaggever). Honderden en waarschijnlijk zelfs duizenden vrachtauto's, die thans een taak vervullen voor het herstel en de ontwikkeling van ons land, hebben in de oorlogsjaren een belangrijke bijdrage geleverd voor de bevrijding van de bezette gebieden. Op sommige van deze vrachtauto's is zelfs nog, meer of minder duidelijk, de witte invasiester zichtbaar. Voor een habbekrats zijn de wagens, die destijds langs de fronten snelden en invasies beleefden, na het beëindigen van de grote strijd aan Nederland overgedaan. Het moet voor de mensen in de betrokken landen plezierig zijn te vernemen, dat zoveel van deze oorlogsproductie thans een levendig aandeel heeft in de zo geprezen vooruitgang van Nederland. Als deze vrachtauto's eens konden vertellen „Er is veel te reconstrueren", vertel de zo n willekeurige autobezitter Cees van Stuyvenberg. Hij is in het bezit van een vrachtauto van 7 ton, die hij kort na de bevrijding in een zoge naamde „dump" heeft gekocht; met de vrachtauto rijdt hij sinds eind 1945 materialen. „In de wagen heb ik een rijboekje gevonden. Daar staan inte ressante gegevens in; wanneer men eens zou informeren bij de fabriek in Amerika en bij de legeronderdelen, die verder worden genoemd...." Aan het einde van de enorme fa briekshal stond een score-bord. Elk uur veranderde het daarop aangege ven cijfer, hetgeen betekende, dat in deze Amerikaanse vrachtautofabriek elk uur een complete wagen werd af geleverd voor verscheping naar de Europese fronten. Daar had men de vrachtwagens dringend nodig; de pro ductie was eerst kort volledig op gang; dat was in 1943. Op 21 October van dat jaar controleerde de chef van de lopende band in de Pontiac-fabriek een Dezer dagen hield Breezandse Boys haar ledenvergadering in het verenigingsge bouw, waar ruim een dertigtal leden door de voorzitter, de heer Heemskerk, welkom werden geheten. Bovendien richtte de voorzitter een bijzonder woord tot de le den van de korfbalvereniging TOG, elftal commissie en de donateurs. Namens de Bond werd medegedeeld, dat het terrein weer bespeelbaar kon wor den geacht, alsmede het antwoord van B. en W. op een door de vereniging ge daan verzoek, de beschikking te verkrij gen over het gymnastieklokaal te Bree- zand, dat deze lokaliteit voorlopig nog niet ter beschikking was, aangezien dit lokaal reeds iedere avond bezet is. Zo werd derhalve gehoopt, dat spoedig een avond vrij zou komen. Over de toestand van de financiën kon de penningmeester vrij tevreden zijn, mist de contributies, welke achterstallig waren, binnen korte tijd aangezuiverd zouden zijh. Naar aan leiding hiervan werd besloten dat de aan voerders van de elftallen de contributies Tot vorming van een zgn. „bolwerk' aan de Noordoostpunt van Texel, waar bij er naar wordt gestreefd door vast legging van het betrokken kustvak en door geleidelijk bezinking van de on derzeese oever vóór en opzij van dil vak een afgeronde constructie te ver krijgen, zijn in de jaren 1948 en 1949 door de polder Eierland, met bijstand van de Rijks- en de Provinciale Wa terstaat, de eerste werken gemaakt. Na een door de Provinciale Water staat ingesteld onderzoek naar de financiële draagkracht van de polder Eierland, waarvan de resultaten aan de minister van Verkeer en Water staat zijn medegedeeld en waarbil bleek, dat van de polder redelijker wijs geen grotere bijdrage kon worden verlangd, heeft genoemde Bewinds man aan Gedeputeerde Staten bericht, dat hij bereid is te bevorderen, dat met een bijdrage van de polder van f 200.000,— in de kosten van het in uitvoering zijnde bolwerk genoegen - wordt genomen. Omtrent de dekking van de over blijvende kosten van de bouw van het bolwerk, die volgens een globale ra ming nog f 800.000,— zullen bedragen welke som dus door anderen dan de polder zal moeten worden opgebracht, is nog geen overeenstemming verkre- gen. Gedeputeerde Staten hebben zich bereid verklaard aan de Staten voor te stellen, dat een provinciale bijdrage in de totale kosten wordt verleend van 10 pCt. tot een maximum van f 100.000. waarna meergenoemde Bewindsman als zijn oordeel heeft te kennen ge geven, dat voor de verdeling van de na aftrek van de bijdrage van de pol der overblijvende kosten een regeling zal moeten worden getroffen volgen? welke het Rijk daarvan 2/3 voor z(jn rekening neemt en de Provincie 1/3. Maandagmorgen om acht uur reed de hen Van Hoorn, met zijn verloofde als duo-passa gier, van De Cocksdorp langs de Postweg naar Den Burg. In de nabijheid van de boerderii „Oud Breda", bewoond door de heer C. dc Wit kwam de motorrijder in botsing met een groep paarden, die van de ene weide over de weg naar de tegenoverliggende wei werden gebracht. Daar liet nog donker was. zag de heer v H de dieren te laat, met gevolg, dat hij tegen een paard opreed en daarna met motor en al in de sloot terecht kwam. De heer Van H. was een ogenblik versuft door de klap. doch mankeerde verdei niets en kon daardoor spoedig zijn verloofde, die bewusteloos was, uit de sloot holen. Zij bleek bovendien een hoofdwonde te hebben opgelopen. Naar het zie i thans laat aanzien i« dit ongeluk zeer goed aangekomen. De definitieve oprichting van de N.V. Luchtvaartterrein „Texel" heeft nog niet plaats gevonden, aldus delen Gedeputeerden mede aan Prov. Sta ten. De herleving van de burgerlucht vaart op Texel hangt uiteraard in hoofdzaak af van de plannen van de KLM ten aanzien van het binnenland se luchtvaartverkeer. Hieromtrent zijn Gedeputeerde Staten geen bijzonder heden bekend. Wel weten zij, dat de KLM. wat Texel betreft, hierover con tact heeft gehad met de plaatselijke VVV. tafeltennis wedstrijden voor u.l,o.-scholieren Onder auspiciën van de Texelse Tafeltennis- club „Read", die ook de technische leiding had, werd het u.i.o.-tafeltennistoumooi 1950 gespeeld. Er waren 52 deelnemers, waaronder 21 meisjes en 3] jongens. De uitslag is als volgt: Meisjes: 1. Tine Eelman (tevens kampioene 1950); 2. Ans Dek ker; 3. Diny Dros; 4. Aniie Bruin. Jongens: 1. Hans Vlessing (tevens kampioen" 19-50); 2. André Bakker; 3. Bob Bakker; 4. Henk Zijrn. De prijzen bestonden uit bats, hoezen en balletjes. UIT HET ZAKENLEVEN In het Handelsregister werd de vol gende wijziging opgenomen: „Houtpreserf" firma C. Jonkheer (fi liaal) Den Burg, Hollewalsweg 10. Hoofdzaak: Lisse, Grachtweg 30. Ir. richting voér het impregneren van hout (wolmaniseer inrichting). Vennootschap ontbonden. Bedrijf wordt voortgezet door H. P. Zwetsloot onder de naam „Houtpreserf". Beherend filiaalhouder: R. J. Timmer. ONDERSCHEIDING Aan de heer C. J. Knijper, Schildereinde te Den Burg, werd het herinaerb>gskii><« voor Orde en Vrede uitgereikt. DEN BURG. 11 Dec. Aangevoerd wer den 2 koeien van 700—800; 5 biggen van 30 —50 en 11 nuchtere kalveren van 40—60. LANGED1JKER GROENTENCENTRALE, 11 Dec. 2500 kg andijvie 10—17,80; 1200 kg uien 5,50—5,90, grove 6,70—7,70, drielin gen 8,10 en nep 10; 270 kg witlof 1B 39; 9000 kg groene kool 5-8,40; 300 kg boere- kool 15; 6000 kg gele kool 4,50-5,90; 9000 kg rode kool 5—1.60; 30.000 kg witto kool: Succes 4,60-4,80 en Deense 4.90—5,20. Door gedraaid: 225 kg groene kool en 220 kg gele kool. GROOTEBROEK, 9 Dec. 1950. „De Tuin bouw". 4.000 kg gele kool 3.605.60; 8.000 kg groene kool 9,8011; 1500 kg andijvie, stek 8.90—11,50 8500 kg uien grof 7—7,20, groot 5—5,70, .drielingen 850; 5500 kg bieten A 10,10—10,20, B 46,50; 85.000 stuks bloemkool A 43; A II 26, B 24 —37, B II 12—25, C 8—14, stek 8—15. vanaf 1 Januari zullen innen en wel met het maandkaartensysteem. De leden werd verzocht om vooral tijdig hun contribu ties te voldoen. Het ophanden zijnde jaarfeest van de Boys zal omstreeks FebruariMaart in sa menwerking met TOG worden georgani seerd en algemeen was men van mening dat dit feest goed moest worden voorbe reid. De heren L. Oudshoorn en J. v. d Vaart, alsmede enige anderen zullen te zamen de feestcommissie vormen. Naar aanleiding van het vertrek van de be- stlursleden, de heren Bergman en Pieter- se, bracht de vrije stemming de heren C. Boon en A. Boer in het bestuur. Beide eerstgenoemde heren waren deze avond voor de laatste maal aanwezig, terwijl ook de spelers C. en J. Pieterse ditmaal nog te zamen met hun clubgenoten waren. Nadat de secretaris, die gezamenlijk met de bel de scheidende bestuursleden, vanaf de op richting in het bestuurscollege zitting hadden gehad, een kort woord van af scheid. bid gesproken, ging. men over tot. Het aanbieden van een aardige herinne ring, in antwoord waarop de heer Berg man voor deze attentie, namens de emi granten dank zegde en de vereniging veel succes toewenste. Ten slotte verzocht men de aandacht voor het laakbare in het bezoeken door de leden van sportwedstrijden op Zondag Er zal op worden toegezien, dat het niet- bezoeken van dergelijke wedstrijden strikt zal worden nageleefd. De uitslagen van Zaterdag zijn: Breezander Boys I—HCSC II 1—2; HCSC aBreezander Boys a 71. Programma voor Zaterdag 16 December: Breezander Boys II—HCSC III, aanvang 2,30 uur; Oudesluis a—Breezander Boys a aanvang 2,30 uur, vertrek om 1,30 uur per fiets vanaf Driebruggen. Opstelling van Breezander Boys II: R. Siebenga; F. Re- nooy en C. Boon; F. Jeninga, J. Jeninga en C. Voorthuizen; H. Bouwers, R. Elzin- ga. L, Pieterse, C. Glasbergen en T. El- zinga. Reserves zijn: H. Hemmes en C. Ouwehand. Nog tien minuten moesten gespeeld worden en steeds was de stand nog 15 voor Oudesluis. Toen voltrok zich het noodlot. Een schot van Timmer werd dooi Tiel van richting veranderd en doelman Blok. die reeds naar de hoek was gedo ken, had het nakijken. Juist vóói dl» doelpunt was Aarssen uitgevallen en Van Drie van het veld gezonden, zodat Oude sluis de laatste twintig minuten met tien man moest spelen. De uitslag geeft anders de verhouding goed weer. ZAP was het grootste deel van de wedstrijd in de aan val, maar de uitvallen van Oudesluis wa ren wel zó gevaarlijk, dat de ZAP-verda- diging dan alles in het werk moest stel len om stand te houden Dat Oudesluis gevaarlijk was, bleek voor het ogenblik, waarop O na tien minuten de leiding had genomen, dank zij Watertor, want toen waren er al ettelijke kansen voor O. geweest. Ook later kwamen er nog verscheidene. Tussen de bedrijven door spande het ook voor de Oudsluis-veste. Blok, Dorselaar Tiel en Aarssen stonden echter elk ZAP- succes in de weg. Een onverwacht schot van Van Oosten vond Aarssen juist bij de paal en een gevaarlijke hoge hal wist de O-keeper juist voor de toelopende vij andelijke voorhoede weg te stompen. Toch was ZAP het meest in de aanval Daarbij blonk Stam zeker uit. Nadat Van Drie en Aarssen, die door Muntjewerf werd vervangen, verdwenen waren, kon ZAP eindeHJk de verdiende gelijkmaker scoren Toen de goedleidende scheids rechter Eijdenberg het einde floot, konden beide partijen tevreden het veld verlaten ACHT-EN-TWINTIG STUKS VEE BIJ BRAND OMGEKOMEN Gisternacht om plm. half vier ris te Zeyen in de gemeente Vries (Dr.) de kapitale boerderij van de heer J. H. van Dalen afgebrand. Hierbij kwamen 28 stuks vee om het leven en ging de gehele oogst verloren. De inwonenden moesten zich in nachtkleding in veilig heid stellen. De schade is ongeveer f 50.000. De versokering dekt de schede zo juist gereedgekomen wagen en gal aan zijn assistent ter optekening in het rijboekje op: „Merk bouwjaar 1943 motornummer 27017362 chas sisnummer 324231/AZ cylinder 6 gewicht 4630 kg laadvermogen 2 ton twee voorbanden, twee maal vier achterbanden en één reserve band". Op 22 October 1943 schreef de eerste tijdelijke berijder zijn naam in het rijboek: Corporal Chester King. Het inrijden van de wagen geschiedde op de 1100 mijl lange weg naar één van de grote verzendhavens. Een stem pel van de Militaire Politie van eer» Engelse haven verklaart, dat de voor troepentransport ingerichte vracht auto op 12 Februari 1944 daar aan kwam. Chauffeur en wagen namen deel aan moordende oefenritten door duinen, langs de stranden en later zelfs uit landingsboten dwars door zee De invasie in Normandie. Het was 30 Mei 1944, toen wagen en baas in een geïsoleerd kamp werden ondergebracht en de aantekeningen wijzen weer uit, dat de vrachtauto be hoorde tot de tweede invasie-eenheid; de groep dus, die het spits mee afbeet. Op 6 Juni 1944 begon voor de vracht wagen een periode van dag en nacht moeten rijden, van de ene gevechts actie in de andere. Van de donker groene auto was een zwart-geblakerd voertuig overgebleven, toen er in het rijboekje achter de naam Chester King een kruisje werd geplaatst met de datum; 16 December 1944.... De wa gen bleef bij Eindhoven met een door geschoten benzineleiding staan en werd zo gevonden door een Canadese eenheid. De reparatieploeg hiervan knapte het voertuig op en op 24 Januari 1945 meldde zich de nieuwe chauffeur: de Canadese soldaat George Brooker, die prompt in het houten stuur zijn initialen grifte: G.B. Het eind van de strijd. Op 6 Mei 1945 registreerde de Rot terdamse politie, dat met doorgescho ten banden nabij de Maasburg door de oprukkende Canadezen was achter gelaten een vrachtauto, merk X, enz. enz. Op last van de Rijksverkeersin spectie Zuid-Holland verhuisde de wa gen naar een „dumpterrein"; 'het vér- blijf daar duurde tot December 1945, toen een verkleumd stelletje mensen op het veld verscheen. Eén van hen stapte op de auto toe, die na een dik half jaar onbeheerd staan in weer en wind niet fraaier was geworden. Maar Cees van Stuyvenberg had zijn keus gemaakt en nam trots en verheugd zijn „toewijzing Rijksverkeersinspec tie" mee naar huis, waar de gehele familie vol respect om de met de in vasiesterren getooide wagen ging staan. Met echt-Hollandse degelijkheid werd de vrachtauto gereviseerd, ge spoten en van een gesloten cabine en een nieuwe laadbak voorzien, ditmaal geschikt voor het vervoer van zand grint en stenen met een capaciteit van maximaal zeven ton. Van de dag af, dat de wagen, genummer H-21595, de eerste rit maakte, is er heel wat mee vervoerd: zowel in het Noorden van het land als in het Zuiden; nu davert de vrachtwagen tien- tot vijftien maal per dag over één van de wegen in het Westen, geladen met zand voor de uit breiding van een stad. Ruim 300.000 km is er met de wa gen, die door de fabriek voor 1000 mijl werd gegarandeerd, afgelegd, onnoem bare hoeveelheden materialen voor de wederopbouw en de nieuwe projecten zijn ermede vervoerd. Bijna honderd banden heeft de wa gen versleten, terwijl in het totaal meer dan 250.000 liter benzine door de leidingen zijn gevloeid. Behoudens kleine voorzieningen is er aan de auto weinig vernieuwd en Van Stuyvenberg verklaarde, dat de H 22595 nog lange tijd over de wegen van Nederland zal kunnen rijden en dat hij op deze wijze, mét de duizen den andere auto's van de oorlogspro ductie, een groot aandeel kan hebben in Neerlands werkzaamheden voor de industrialisatie en de woningbouw. De besommingen van Maandag zijn: trawlers Ro 15 9450; IJm 32 12.900; 1 trawler 41.300; haringloggers Sch 36 I 2080; IJm 283 1920; 75 2200; Kw 50 3600; 127 9300; 39 6400 73 8880; log gers Ro 9 3290; 1 3871; Kw 227 2950; 51 4100; 17 3710; 61 2380; 107 f 3010; 114 2820; 155 3855; 89 5510: 125 f 3685: 24 3965: 162 I 4030; 104 4250; 91 2870; 108 1950; 69 3950; IJm 204 2150. Prijzen per kg; heilbot 2,25—1,75; gr. tong 2,65—2.45; grm. tong 1,99—1,75; kim. tong 1,83—1,74; kl. tong I 1,74—1,36; kl. tong II 1,41—1,13; tarbot I 2,35—1,80. Prijzen per 50 kg: tarbot II 94—84. III 88—67, IV 57 47; tongschar 9284; schartong 4727' gr. schol 8875; grm. schol 9279; kim. schol 83—75: kl. schol 1 72—59; kl. schol II 6632: schar 4033; v. haring 1410,70; makreel 4322: gr. schelvis 7564: grm schelvis 70—63; kim. schelvis 64—53,50; kl. schelvis I 59—48; kl. schelvis II 39—27,50- wijling 29.50—11,50; gr. gul 55,50—50; midd. gul 4845; kl. gul 42—28: kl. haal 25,50— 23; ham 63—57: poontjes 18—12,50; kl. koolvis zw. 32—27,50. Prijzen per 125 kg: gr. kabeljauw 204—164; gr. koolvis zw. 72—59: gr. koolvis wit 9894; gr. leng 87 —77. De aanvoer bedroeg 6200 kisten, waarvan 2975 met haring en 380 met ma kreel. Abbedijk, 10-12 van Savanna naar Trinidad -Akkrumdijk, A'dam—Teneriffe, pass. 10-12 Ouessant .^blasserdijk, Houston—Londen, pass. 10-12 Lizard Alchiba, 11-12 van R'- dam te Narvik Alcyone, 9-12 van Kingston naar Santiago de Cuba Algenib, R'dam— Bnenos Airt's, 10-12 te Paranagua Alhena, 9-10 van Montevideo naar Santos Alpherat, 10-12 van East Londen naar Port Elizabeth Amsteldijk, 9-12 van New Orleans naar La Havre Amstelkerk, A'dam—W.-Afrika, 10-12 van Monrovia naar Takoradi Annenkerk, 9-12 vah Melboume naai* A'dam Arkeldijk, 10-12 van R'dam te New York Arundo, Buenos Aires—A'dam, pass. 9-12 Kaap Frio Abbekerk, R'dam—Brisbane, 9-12 te Colombo Alamak, R'dam—Basr&h, 11-12 van Koweit naar Bushire Aldabi, Buenos—Aires—R'dam, 11-12 te Antwerpen Arendsdijk, 10-12 van Boston te Philadelphia Bintang, A'dam— Iudonesie, 10-12 te R'dam Blommersdijk, 12-12 van R'dam naar New York Bali, 9-18 van Curacao naar Houston Bennekom, A' dam—Chili, pass. 9-12 Azoren Blitar, R' dam— Djakarta, pass. 10-12 Malta Cyrenia, 16-12 n.m. van Surabaja te Marseille verwacht Clavella (t), Abadan—Piraeus, pass. 10-12 Perim Congostroom, 9-12 te River Cess ten anker Cottica, A'dam—Demerara, 9-12 van Dover naar Madeira Cyrenia, Surabaja— Marseille, 10-12 12 uur van Port Said Een dracht, pass. 10-12 Finisterre Esso Rotter dam, 9-12 van Aruba naar A'dam Fries land, Djakarta—New Ork, 10-12 te Penang (rede) Gordias, Izmir—R'dam, pass. 10-12 Finisterre Groote Beer, A'dam—Nieuw-Gui- nea, 10-12 te Hollandia Hecuba, 10-12 van Maraeaibo, 10-12 te Punta Cardon verwacht Hersilia, Paramaribo—A'dam, 10-12 van Ponta- del Gana naar Plymouth Hydra, 9"-12 van A'dam naar W.-Indie Ino, 9-12 van Curagao te A'dam ïndrapoera, Djakarta—R'dam, 10-12 te R'dam Jagersfontein, Beira—A'dam, 10-12 te Suez Jobshaven, Landana—A'dam, pass. 11-12 Finisterre Kota Gede, Djakarta— R'dam, 9-12 van Aden naar Suez Kertosono, R'dam—Makassar, 10-12 van Suez Laagkerk, Calcutta—R'dam, 10-12 te Bombay Laren- berg, Bona—A'dam, pass. 10-12 Kaap Roca Lievevröuwekerk, Abadan—R'dam, pass. 10-12 Gibraltar Leopoldskerk, R'dam—Karachi, 10- 12 van Genua naar Port Said Lombok, 9-12 van Calcutta naar Rang'oon Loppersum, R'- dam—Bagnoli, pass. 9-12 Ouessant Lutter- kerk, A'dam—Basrah, 10-12 van Genua Ma» doera, A'dam—Indonesië, 11-12 te Aden Marpessa (t), 10-12 van A'dam naar Curagao Melampus, 9-12 van Makassar te A'dam Maashaven, Buenos Aires—R'dam, pass. 9-12 Ouessant Macuba, Curagao—Turku, pass. 11-12 Sombrere - Metula (t), Mena al Ahmadi Stanlow, 10-12 van Port Said Murena (t), Mena al Ahmadi—Liverpool, pass. 9-12 Gibraltar Maloya, Djakarta—A'dam, 10-12 570 mijl o.z.o. van Guardafui Nieuw-Amster dam, 11-12, 16 uur, van R'dam naai* New York Noordam, 11-12 van R'dam te New York Oranje, A'dam—Djakarta, pass. 11-12 Gibral tar Parkhaven, 9-12 van Bahia Blanca naar R'dam Perna (t), Miri—Kaapstad, 9-12 in Straat Sunda Phrontis, ïndonesie—A'dam, pass. 10-12 Ceylon Poelau Laut, A'dam— Indonesië, 11-12 te Belawan Polydorus, 11- 12 van Djakarta te Singapore Prins Maurits, R'dam—Valencia, 10-12 dwars Oporto Prins Willem II, 9-12 te Camden Prins Willem IV, Valencia—R'dam, pass. 10-12 Gibraltar Raki, Djakarta—A'dam, 9-12 van Liverpool Roepat, A'dam—Indonesië, 10-12 van Aden naar Colombo Ridderkerk, A'dam—O.-Afrika, 11-12 te Genua Rijnland, Buenos Aires— A'dam, 9-12 van Paranagua naar Santos Sal- land, A'dam—Buenos Aires, 10-12 van Rio de Janeiro naar Santos Scbiedijk, 10-12 van Houston te Galveston Stentor, A'dam--Oran, pass. 11-12 Ouessant Salatiga, 10-12 van Basrab naar Bombay Sanana, R'dam—Dja karta, 11-12 te Colombo Stad Arnhem, 9-12 van Huelva te Sluiskil ten anker Stad Schiedam, Vlaardingen—Savona, 10-12 van Gibralar Sumatra, 9-12 van Norfolk te Gal veston Sarangan, Makassar—R'dam, pass. 9-12 Malta Tibia, Abadan—Colombo, pass. 10-12 Dondrahead Tamo, 9-12 van Montevideo naar R'dam Tabinta, 11-12 van Djakarta te A'dam Tjibadak, Yokohama—Kaapstad, 9-12 van Lorenzo Marquez naar Durban Utrecht, Los Angeles—Kaapstad, 10-12 te Pa namacity Veendam, R'dam—New York, 10-12 van Southampton Venus, 11-12 van Limas sol naar Famagusta Weltevreden, R'dam— Indonesië 11-12 van Penang Westerdam, New York—R'dam, 11-12, 6.45 uur, te R' dam Willem Ruys, Djakarta—R'dam, 10-12 van Singapore Zuiderkruis, Djakarta—R' dam, 10-12 1000 mijl z.o. van Dondrahead. De Commissie ter bestudering van de Gemeentelijke indeling van Noord- Holland heeft inmiddels een gedeelte van de definitieve tekst van het twee de deel van haar rapport bij Gedepu teerde Staten ingezonden. Het betreft hier een „Inleiding tot de voorstellen", alsmede deze voorstellen zelf, voorzo ver betrekking hebbende op de „Kop van Noord-Holland" en op West- Friesland. Gedeputeerde Staten plegen thans overleg met de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten over de publi catie van dit deel van het rapport. Hun standpunt ten aanzien van de voorstellen moeten zij zich in dit sta dium nog voorbehouden. Een 2000-tal communisten heeft te Parijs voor het paleis van president Auriol en de Amerikaanse ambassade gedemonstreerd tegen de herbewape ning van Duitsland. Er werden leuzen geroepen als „Pleven, treed af", „Mae- Arthur is een moordenaar", „Korea voor de Koreanen" en „Wij willen vre de". De demonstranten werden door een duizendtal politiemannen verdreven. Aan boord van het te Rotterdam lig gende nieuwe Nederlandse motor vrachtschip „Kieldrecht" is in de nacht van Zaterdag op Zondag een z.g. Don keyketel ontploft. De 57-jarige donkey man P, Panhuizen liep brandwonden op. Hij werd in het havenziekenhuis behandeld: De schade in de machineka mer is zeer groot. POST VOOR DE SOMERSETSHIRE Post bestemd voor opvarenden aan boord van het troepenschip „Somer- setshire" moet uiterlijk op 13 Decem ber in Nederland worden ter post be zorgd. Behalve de gebruikelijke gege vens, dient het adres de vermelding te bevatten: „Aan boord van het troe penschip „Somersetshlre" op thuisreis naar Nederland" De naam van de ver moedelijke tussenhaven mag niet wor den vermeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 5