Een waardig bankgebouw in
Anna Paulowna
Vrachtauto's maken historie
Breezandse Boys bereidde emigranten
een hartelijk afscheid
Nieuws van het eiland Texel
b overeenstemming met betekenis van de
Coöp. Boerenleenbank
Bouwontwerp heeft de
instemming der leden
VERVOLG STADSNIEUWS
Het lag voor het grijpen
Gezellige avond in het'
Badhotel
Burgerlijke Stand
Wieringen
Nieuwe pachters in de
N. O.-polder
Zijpe
Invasiewagens werken mee aan nationaal herstel
Levensloop van een truck
Leden naar Australië
Eierlands „bolwerk" een
kostbare affaire
Motorrijder in botsing met
een paard
Weinig nieuws over Texel's
luchthaven
MARKTBERICHTEN
Nieuws van de Boys
Oudesluis
OudesluisZAP II
BESOMMINGEN IJMUIDEN
Scheepvaartberichten
De
samenvoeging van
gemeenten
Communistische
demonstratie te Parijs
Donkeyketel op vrachtschip
„Kieldrecht" ontploft
DINSDAG 12 DECEMBER 1950
„Op 17 November nam het bestuur van de Coöp. Boerenleenbank het besluit
een eigen bankgebouw te stichten; een week later werd dit besluit door de raad
van toezicht bekrachtigd en intussen heeft ook de Centrale te Utrecht dispensatie
verleend om de gelden beschikbaar te stellen voor deze bouw. die geheel uit eiren
bezit bekostigd knn worden". Met deze woorden opende Mr. Mijnlieff, na een kort
welkomstwoord, de buitengewone algemene vergadering van de Coöp Boeren
leenbank, die was bijeen geroepen om de leden van de plannen in kennis te
stellen.
De voorzitter-directeur vervolgde
met op te merken, dat het eigenlijk
merkwaardig is, dat het eigen gebouw
niet eerder is tot stand gekomen. Let
men n.i. op de groei van de bankom-
zetten, dan blijken deze met sprongen
te zijn vooruitgegaan. In 1942 was de
omzet f 4 millioen, in '49 echter f 13
HSill en in November '50 alleen al f2%
millioen. Het aantal posten tussen
1 Jan. en 30 Nov. bedroeg in '47
9941; in '48 13324, in '49 16581 en
in '50 24068.
In 1908 opgericht, heeft de bank 33
jaar lang alleen de kassier in dienst
gehad, eerst de heer A. de Boer (tot
1927), daarna de heer D. Kaan. In 1941
kreeg deze voor het eerst hulp. Naast
de heer Breur, die in 1946 als kassier
opvolgde, werken thans nog twee
krachten op het kantoor en vaak wordt
door hen nog nachtwerk verricht.
Principe-besluit viel in 1940.
De groei van de bank, het vele werk
dat op het kantoor verzet moet wor
den, wettigt dus volkomen het stich
ten van een ruim kantoorgebouw.
Gevonden: Ivoren armband, kin
derbroche (wit telefoontje), rood lede
ren étui, inh. potlood, hoed, handdoek,
onderbroek, twee beddelakens en 'een
ontbijtlaken, lederen en gebreide hand
schoenen, wollen hoofddoek, vier stuk
jes rood-koperen leiding, mes, mond
harmonica, grijze kindermuts, molton
onderlegger, portemonnaie met inhoud,
dames-parapluie, ring met vier sleu
tels, dames rijwiel, zwarte gymnastiek
schoen, shawl (groen-grijs ruitje) twee
sleutels aan een plankje, aktentas met
schoolboeken, blauwe vulpen, grijze
ballpointpen, wieldop Minor-auto, wiel
dop. welpenpetje, heren-, dames- en
kinderwanten (diverse kleuren), zak-
deldek, zilverbon van f 2.50.
V e r 1 ore n: Alpinomuts, zilveren
armbandje, aktentas, inhoudende onder
andere papieren van Mijnendienst en
een banketletter, gouden broche, kope
ren gewicht (een pond), dames- en he
ren glacé- en wollen handschoenen,
handwarmer (rijwiel), terrier, dames
armbandhorloge, loonzakje met veer
tig gulden, legitimatiebewijs matroos,
leren motorcap, dames- en heren por-
temonnaies, inhoud variërende van
f 30 tot f 1.85, ring van autovelg,
maandabonnement N. S., shagdoos.
blauwe en zwarte vulpen, paars vul
potlood. voetsteun duo, zwart zadeldek.
Het hoofdbureau van politie aan de
Kerkgracht is voor het aangeven van
verloren voorwerpen en het afhalen
van gevonden voorwerpen op werkda
gen geopend van elf tot één uur.
De bewoners van het Badhotel, het
tehuis van de Rijksdienst voor Maat
schappelijke Zorg, hebben Zaterdag een
bijzonder gezellige avond gehad, die
hun werd aangeboden door het cabaret
gezelschap „Lach en vergeet". Na inge
leid te zijn door de directeur, de heer J.
G. van den Berg, hebben de altisten
een afwisselend programma afgewerkt,
waarbij het gezelschap zijn naam niet
ten onrechte bleek te dragen. De zin
gende zusjes Ria en Leny, het acroba
tenduo Jack and partner, het accor
deonduo Lugthart en Piet Rol als de
Westfriese boer zorgden voor nummer
tjes. die niet minder op prijs werden
gesteld dan de voordrachten en schets
jes. In de pauze werd op croquetjes, li
monade en koffie getracteerd. De oud
jes gingen om half elf dankbaar en
voldaan naar bed, waarna het jongere
volk nog even bijeen bleef om bij de
aecordeonmuziek van Leo Mahieu een
dansje te maken.
Bevallen: C. Poldermans-van der
Wiele, z.; P. J. G. Bakker-Bergmans, d.;
t5' W. Libosan-Doekes, z.; E. M. Kreij-
Sei'-van Amersfoort, z.; G. de Vries-
ïerwerda, d.; J. M. Ruiter-Kooijman,
A. Mulder-Spijkerman, d.; J. Ver-
meulen-Compagne, d.; J. Gillissen-
Scholtens, d.; D. M. van Veen-Schreu-
der. A. Bais-Kwast, z.; A. C. Wee-
®mg-Taffijn, z.; M. A. van de Geer-Sec-
*en. z.; M. C. Kater-Knol, z.; C. J. Mul
der-Kater, z.; C. van den Brink-Walter,
A. M. van Anraat-van Vlerken, d.
Ondertrouwd: A. Boekei en G.
_de Water-, J. Boute en J. Klik.
Gehuwd: G. W. A. Langenberg en
Govers; C. de Kramer en E. T.
"°enson.
Overleden: C. Goedegebuur, m..
laar; A. J. c. Rosier, e. v. Meijll. m
laar; L. Edel, w. v. P. C. Vonk, 69
j®ar: F Boon, m., 82 jaar; A. Steinrath.
79 jaar; J. p. Boot. m.. 28 jaar; T.
Van Til. m„ 71 jaar.
alkmaarse veemarkt
iti,kLKMAAR' ^ec* Aangevoerd: 111
,S vet,° koelen van 500-1025 61 stuks
«ch kalvcn von 30—75 en 53 stuks vette
ken!Wn van 39—130 per stuk; 314 stuks var-
va„ 1,7. ,,7R per kg.
Trouwens in 1940 werd reeds in begin
sel besloten om op de duur tot een
eigen bankgebouw te komen. In dat
jaar ook kreeg de bank de huizen
van mej. A. de Jong aan de Molen
vaart, no. 67-69, in eigendom. Het is
de bedoeling daar het bankgebouw te
zetten. Het zal gebouwd worden achter
deze huisjes, die daarna worden weg
gebroken. Het nieuwe pand komt dus
achter de bestaande rooilijn, zal daar
door beter uitkomen en er voor is dan
ook wat ruimte om er per auto te
kunnen komen.
De architect A. Kersbergen kreeg de
opdracht een ontwerp te maken,
waarin tot uiting kwam, dat het pand
een bankgebouw is en geen gewone
woning; verder dat het een platte
landskarakter moet hebben, niet
luxueus moet zijn, maar flinke kan
toorruimte bevatten.
Hoe het worden zal.
De ons verstrekte tekening laat zien
dat de cliënt van de bank via een
vestibule in een hal komt, waarin ook
het trappenhuis is naar de bovenver
dieping, die een vergaderzaal en ar
chiefruimte bevat. Naast de hal komt
de kassierskamer (3.70 x 5.20) en achter
deze beide de kantoorruimte van
6.80 x 9.90, met kluis. Tegen het bank
gebouw aan komt de woning van de
kassier.
De aanwezigen, die gelegenheid kre
gen de ontwerp-tekening te zien, had
den weinig critiek. Mr. Jonker meen
de, dat één loket wat weinig was. De
voorzitter betoogde, dat dit slechts
voor bepaalde eenvoudige handelingen
dienst zou doen, maar als regel de
cliënten op het kantoor zelf geholpen
zouden worden.
De heer D. Kaan, oud-kassier en
ere-lid, zei bij de rondvraag uit onder
vinding te weten, voor hoeveel moei
lijkheden men komt te staan als er te
weinig kantoorruimte is. Hij felici
teerde het bestuur, de raad van toe
zicht en de leden met de oplossing
die daarvoor nu gevonden is.
WEER 35 PLAATSGENOTEN
NAAR AUSTRALIË.
Vrijdag vertrekken, weer enige gezin
nen, totaal wel 35 personen uit onze
gemeente naar Australië.
Dit jaar stond voor het eerst de in
schrijving op nieuwe bedrijven in de
N.O. polder open voor gegadigden uit
het oude land. In het voorjaar w§rdcn
belangstellenden per advertentie opge
roepen en daarop ontving de directie
van de Wieringermeer (N.O. Polder-
werken) ongeveer 4000 aanvragen.
Hiervan werden er, volgens het Hdbl.,
2800 als serieuze sollicitanten uitgeko
zen en als gevolg van een nadere se
lectie zal omstreeks Kerstmis a.s. aan
265 plattelanders uit verschillende delen
van ons land een formulier worden toe
gezonden, waarop zij hun handtekening
moeten zetten ten teken dat zij zich
verbinden de bedrijven, die zij zelf
hebben mogen uitkiezen, als pachters
te beheren. Dit betekent dat zij de
grond met ingang van 1 Nov. j.1. ter
beschikking krijgen; het volgende voor
jaar kunnen zij de hoeve betrekken;
woningen en schuren zullen omstreeks
Mei gereed zijn. In totaal zijn er dan
6069 ha grond in de N.O. polder aan
pachters uitgegeven. De 265 uitvërkore
nen zijn overwegend boerenzoons uit
de Wieringermeer en voorts ook boe
ren uit de kuststreken van Groningen
tot Zeeland.
Op 11 Januari zal in de Technische
Hogeschool te Delft een tentoonstelling
worden gehouden betreffende de droog
legging van de oude Zuiderzee.
BURGERLIJKE STAND
Geboren: Henclrikus P., z. van A. Hoog
land en P. Janssen.
Overleden: Johannis Appelman, 69 jr,
weduwnaar van M. Sluis.
(Van onze speciale verslaggever).
Honderden en waarschijnlijk zelfs duizenden vrachtauto's, die thans een
taak vervullen voor het herstel en de ontwikkeling van ons land, hebben in
de oorlogsjaren een belangrijke bijdrage geleverd voor de bevrijding van de
bezette gebieden. Op sommige van deze vrachtauto's is zelfs nog, meer of
minder duidelijk, de witte invasiester zichtbaar. Voor een habbekrats zijn de
wagens, die destijds langs de fronten snelden en invasies beleefden, na het
beëindigen van de grote strijd aan Nederland overgedaan. Het moet voor de
mensen in de betrokken landen plezierig zijn te vernemen, dat zoveel van
deze oorlogsproductie thans een levendig aandeel heeft in de zo geprezen
vooruitgang van Nederland. Als deze vrachtauto's eens konden vertellen
„Er is veel te reconstrueren", vertel
de zo n willekeurige autobezitter Cees
van Stuyvenberg. Hij is in het bezit
van een vrachtauto van 7 ton, die hij
kort na de bevrijding in een zoge
naamde „dump" heeft gekocht; met de
vrachtauto rijdt hij sinds eind 1945
materialen. „In de wagen heb ik een
rijboekje gevonden. Daar staan inte
ressante gegevens in; wanneer men
eens zou informeren bij de fabriek in
Amerika en bij de legeronderdelen, die
verder worden genoemd...."
Aan het einde van de enorme fa
briekshal stond een score-bord. Elk
uur veranderde het daarop aangege
ven cijfer, hetgeen betekende, dat in
deze Amerikaanse vrachtautofabriek
elk uur een complete wagen werd af
geleverd voor verscheping naar de
Europese fronten. Daar had men de
vrachtwagens dringend nodig; de pro
ductie was eerst kort volledig op gang;
dat was in 1943. Op 21 October van
dat jaar controleerde de chef van de
lopende band in de Pontiac-fabriek een
Dezer dagen hield Breezandse Boys haar
ledenvergadering in het verenigingsge
bouw, waar ruim een dertigtal leden door
de voorzitter, de heer Heemskerk, welkom
werden geheten. Bovendien richtte de
voorzitter een bijzonder woord tot de le
den van de korfbalvereniging TOG, elftal
commissie en de donateurs.
Namens de Bond werd medegedeeld,
dat het terrein weer bespeelbaar kon wor
den geacht, alsmede het antwoord van
B. en W. op een door de vereniging ge
daan verzoek, de beschikking te verkrij
gen over het gymnastieklokaal te Bree-
zand, dat deze lokaliteit voorlopig nog
niet ter beschikking was, aangezien dit
lokaal reeds iedere avond bezet is. Zo
werd derhalve gehoopt, dat spoedig een
avond vrij zou komen. Over de toestand
van de financiën kon de penningmeester
vrij tevreden zijn, mist de contributies,
welke achterstallig waren, binnen korte
tijd aangezuiverd zouden zijh. Naar aan
leiding hiervan werd besloten dat de aan
voerders van de elftallen de contributies
Tot vorming van een zgn. „bolwerk'
aan de Noordoostpunt van Texel, waar
bij er naar wordt gestreefd door vast
legging van het betrokken kustvak en
door geleidelijk bezinking van de on
derzeese oever vóór en opzij van dil
vak een afgeronde constructie te ver
krijgen, zijn in de jaren 1948 en 1949
door de polder Eierland, met bijstand
van de Rijks- en de Provinciale Wa
terstaat, de eerste werken gemaakt.
Na een door de Provinciale Water
staat ingesteld onderzoek naar de
financiële draagkracht van de polder
Eierland, waarvan de resultaten aan
de minister van Verkeer en Water
staat zijn medegedeeld en waarbil
bleek, dat van de polder redelijker
wijs geen grotere bijdrage kon worden
verlangd, heeft genoemde Bewinds
man aan Gedeputeerde Staten bericht,
dat hij bereid is te bevorderen, dat
met een bijdrage van de polder van
f 200.000,— in de kosten van het in
uitvoering zijnde bolwerk genoegen -
wordt genomen.
Omtrent de dekking van de over
blijvende kosten van de bouw van het
bolwerk, die volgens een globale ra
ming nog f 800.000,— zullen bedragen
welke som dus door anderen dan de
polder zal moeten worden opgebracht,
is nog geen overeenstemming verkre-
gen.
Gedeputeerde Staten hebben zich
bereid verklaard aan de Staten voor te
stellen, dat een provinciale bijdrage in
de totale kosten wordt verleend van
10 pCt. tot een maximum van f 100.000.
waarna meergenoemde Bewindsman
als zijn oordeel heeft te kennen ge
geven, dat voor de verdeling van de
na aftrek van de bijdrage van de pol
der overblijvende kosten een regeling
zal moeten worden getroffen volgen?
welke het Rijk daarvan 2/3 voor z(jn
rekening neemt en de Provincie 1/3.
Maandagmorgen om acht uur reed de hen
Van Hoorn, met zijn verloofde als duo-passa
gier, van De Cocksdorp langs de Postweg naar
Den Burg. In de nabijheid van de boerderii
„Oud Breda", bewoond door de heer C. dc
Wit kwam de motorrijder in botsing met een
groep paarden, die van de ene weide over de
weg naar de tegenoverliggende wei werden
gebracht. Daar liet nog donker was. zag de heer
v H de dieren te laat, met gevolg, dat hij
tegen een paard opreed en daarna met motor
en al in de sloot terecht kwam. De heer Van
H. was een ogenblik versuft door de klap.
doch mankeerde verdei niets en kon daardoor
spoedig zijn verloofde, die bewusteloos was,
uit de sloot holen. Zij bleek bovendien een
hoofdwonde te hebben opgelopen. Naar het zie i
thans laat aanzien i« dit ongeluk zeer goed
aangekomen.
De definitieve oprichting van de
N.V. Luchtvaartterrein „Texel" heeft
nog niet plaats gevonden, aldus delen
Gedeputeerden mede aan Prov. Sta
ten. De herleving van de burgerlucht
vaart op Texel hangt uiteraard in
hoofdzaak af van de plannen van de
KLM ten aanzien van het binnenland
se luchtvaartverkeer. Hieromtrent zijn
Gedeputeerde Staten geen bijzonder
heden bekend. Wel weten zij, dat de
KLM. wat Texel betreft, hierover con
tact heeft gehad met de plaatselijke
VVV.
tafeltennis wedstrijden voor
u.l,o.-scholieren
Onder auspiciën van de Texelse Tafeltennis-
club „Read", die ook de technische leiding
had, werd het u.i.o.-tafeltennistoumooi 1950
gespeeld. Er waren 52 deelnemers, waaronder
21 meisjes en 3] jongens.
De uitslag is als volgt: Meisjes: 1. Tine
Eelman (tevens kampioene 1950); 2. Ans Dek
ker; 3. Diny Dros; 4. Aniie Bruin. Jongens:
1. Hans Vlessing (tevens kampioen" 19-50); 2.
André Bakker; 3. Bob Bakker; 4. Henk Zijrn.
De prijzen bestonden uit bats, hoezen en
balletjes.
UIT HET ZAKENLEVEN
In het Handelsregister werd de vol
gende wijziging opgenomen:
„Houtpreserf" firma C. Jonkheer (fi
liaal) Den Burg, Hollewalsweg 10.
Hoofdzaak: Lisse, Grachtweg 30. Ir.
richting voér het impregneren van hout
(wolmaniseer inrichting). Vennootschap
ontbonden. Bedrijf wordt voortgezet
door H. P. Zwetsloot onder de naam
„Houtpreserf". Beherend filiaalhouder:
R. J. Timmer.
ONDERSCHEIDING
Aan de heer C. J. Knijper, Schildereinde te
Den Burg, werd het herinaerb>gskii><« voor
Orde en Vrede uitgereikt.
DEN BURG. 11 Dec. Aangevoerd wer
den 2 koeien van 700—800; 5 biggen van 30
—50 en 11 nuchtere kalveren van 40—60.
LANGED1JKER GROENTENCENTRALE,
11 Dec. 2500 kg andijvie 10—17,80; 1200
kg uien 5,50—5,90, grove 6,70—7,70, drielin
gen 8,10 en nep 10; 270 kg witlof 1B 39;
9000 kg groene kool 5-8,40; 300 kg boere-
kool 15; 6000 kg gele kool 4,50-5,90; 9000
kg rode kool 5—1.60; 30.000 kg witto kool:
Succes 4,60-4,80 en Deense 4.90—5,20. Door
gedraaid: 225 kg groene kool en 220 kg gele
kool.
GROOTEBROEK, 9 Dec. 1950. „De Tuin
bouw". 4.000 kg gele kool 3.605.60;
8.000 kg groene kool 9,8011; 1500 kg
andijvie, stek 8.90—11,50 8500 kg uien
grof 7—7,20, groot 5—5,70, .drielingen 850;
5500 kg bieten A 10,10—10,20, B 46,50;
85.000 stuks bloemkool A 43; A II 26, B 24
—37, B II 12—25, C 8—14, stek 8—15.
vanaf 1 Januari zullen innen en wel met
het maandkaartensysteem. De leden werd
verzocht om vooral tijdig hun contribu
ties te voldoen.
Het ophanden zijnde jaarfeest van de
Boys zal omstreeks FebruariMaart in sa
menwerking met TOG worden georgani
seerd en algemeen was men van mening
dat dit feest goed moest worden voorbe
reid. De heren L. Oudshoorn en J. v. d
Vaart, alsmede enige anderen zullen te
zamen de feestcommissie vormen. Naar
aanleiding van het vertrek van de be-
stlursleden, de heren Bergman en Pieter-
se, bracht de vrije stemming de heren C.
Boon en A. Boer in het bestuur. Beide
eerstgenoemde heren waren deze avond
voor de laatste maal aanwezig, terwijl ook
de spelers C. en J. Pieterse ditmaal nog te
zamen met hun clubgenoten waren. Nadat
de secretaris, die gezamenlijk met de bel
de scheidende bestuursleden, vanaf de op
richting in het bestuurscollege zitting
hadden gehad, een kort woord van af
scheid. bid gesproken, ging. men over tot.
Het aanbieden van een aardige herinne
ring, in antwoord waarop de heer Berg
man voor deze attentie, namens de emi
granten dank zegde en de vereniging veel
succes toewenste.
Ten slotte verzocht men de aandacht
voor het laakbare in het bezoeken door
de leden van sportwedstrijden op Zondag
Er zal op worden toegezien, dat het niet-
bezoeken van dergelijke wedstrijden strikt
zal worden nageleefd.
De uitslagen van Zaterdag zijn:
Breezander Boys I—HCSC II 1—2; HCSC
aBreezander Boys a 71.
Programma voor Zaterdag 16 December:
Breezander Boys II—HCSC III, aanvang
2,30 uur; Oudesluis a—Breezander Boys a
aanvang 2,30 uur, vertrek om 1,30 uur per
fiets vanaf Driebruggen. Opstelling van
Breezander Boys II: R. Siebenga; F. Re-
nooy en C. Boon; F. Jeninga, J. Jeninga
en C. Voorthuizen; H. Bouwers, R. Elzin-
ga. L, Pieterse, C. Glasbergen en T. El-
zinga. Reserves zijn: H. Hemmes en C.
Ouwehand.
Nog tien minuten moesten gespeeld
worden en steeds was de stand nog 15
voor Oudesluis. Toen voltrok zich het
noodlot. Een schot van Timmer werd dooi
Tiel van richting veranderd en doelman
Blok. die reeds naar de hoek was gedo
ken, had het nakijken. Juist vóói dl»
doelpunt was Aarssen uitgevallen en Van
Drie van het veld gezonden, zodat Oude
sluis de laatste twintig minuten met tien
man moest spelen. De uitslag geeft anders
de verhouding goed weer. ZAP was het
grootste deel van de wedstrijd in de aan
val, maar de uitvallen van Oudesluis wa
ren wel zó gevaarlijk, dat de ZAP-verda-
diging dan alles in het werk moest stel
len om stand te houden Dat Oudesluis
gevaarlijk was, bleek voor het ogenblik,
waarop O na tien minuten de leiding
had genomen, dank zij Watertor, want
toen waren er al ettelijke kansen voor O.
geweest.
Ook later kwamen er nog verscheidene.
Tussen de bedrijven door spande het ook
voor de Oudsluis-veste. Blok, Dorselaar
Tiel en Aarssen stonden echter elk ZAP-
succes in de weg. Een onverwacht schot
van Van Oosten vond Aarssen juist bij
de paal en een gevaarlijke hoge hal wist
de O-keeper juist voor de toelopende vij
andelijke voorhoede weg te stompen.
Toch was ZAP het meest in de aanval
Daarbij blonk Stam zeker uit. Nadat Van
Drie en Aarssen, die door Muntjewerf
werd vervangen, verdwenen waren, kon
ZAP eindeHJk de verdiende gelijkmaker
scoren Toen de goedleidende scheids
rechter Eijdenberg het einde floot, konden
beide partijen tevreden het veld verlaten
ACHT-EN-TWINTIG STUKS VEE
BIJ BRAND OMGEKOMEN
Gisternacht om plm. half vier ris te
Zeyen in de gemeente Vries (Dr.) de
kapitale boerderij van de heer J. H.
van Dalen afgebrand. Hierbij kwamen
28 stuks vee om het leven en ging de
gehele oogst verloren. De inwonenden
moesten zich in nachtkleding in veilig
heid stellen. De schade is ongeveer
f 50.000. De versokering dekt de schede
zo juist gereedgekomen wagen en gal
aan zijn assistent ter optekening in
het rijboekje op: „Merk bouwjaar
1943 motornummer 27017362 chas
sisnummer 324231/AZ cylinder 6
gewicht 4630 kg laadvermogen 2
ton twee voorbanden, twee maal
vier achterbanden en één reserve
band". Op 22 October 1943 schreef de
eerste tijdelijke berijder zijn naam in
het rijboek: Corporal Chester King.
Het inrijden van de wagen geschiedde
op de 1100 mijl lange weg naar één
van de grote verzendhavens. Een stem
pel van de Militaire Politie van eer»
Engelse haven verklaart, dat de voor
troepentransport ingerichte vracht
auto op 12 Februari 1944 daar aan
kwam. Chauffeur en wagen namen
deel aan moordende oefenritten door
duinen, langs de stranden en later
zelfs uit landingsboten dwars door zee
De invasie in Normandie.
Het was 30 Mei 1944, toen wagen en
baas in een geïsoleerd kamp werden
ondergebracht en de aantekeningen
wijzen weer uit, dat de vrachtauto be
hoorde tot de tweede invasie-eenheid;
de groep dus, die het spits mee afbeet.
Op 6 Juni 1944 begon voor de vracht
wagen een periode van dag en nacht
moeten rijden, van de ene gevechts
actie in de andere. Van de donker
groene auto was een zwart-geblakerd
voertuig overgebleven, toen er in het
rijboekje achter de naam Chester King
een kruisje werd geplaatst met de
datum; 16 December 1944.... De wa
gen bleef bij Eindhoven met een door
geschoten benzineleiding staan en
werd zo gevonden door een Canadese
eenheid. De reparatieploeg hiervan
knapte het voertuig op en op 24
Januari 1945 meldde zich de nieuwe
chauffeur: de Canadese soldaat George
Brooker, die prompt in het houten
stuur zijn initialen grifte: G.B.
Het eind van de strijd.
Op 6 Mei 1945 registreerde de Rot
terdamse politie, dat met doorgescho
ten banden nabij de Maasburg door
de oprukkende Canadezen was achter
gelaten een vrachtauto, merk X, enz.
enz. Op last van de Rijksverkeersin
spectie Zuid-Holland verhuisde de wa
gen naar een „dumpterrein"; 'het vér-
blijf daar duurde tot December 1945,
toen een verkleumd stelletje mensen
op het veld verscheen. Eén van hen
stapte op de auto toe, die na een dik
half jaar onbeheerd staan in weer en
wind niet fraaier was geworden. Maar
Cees van Stuyvenberg had zijn keus
gemaakt en nam trots en verheugd
zijn „toewijzing Rijksverkeersinspec
tie" mee naar huis, waar de gehele
familie vol respect om de met de in
vasiesterren getooide wagen ging staan.
Met echt-Hollandse degelijkheid
werd de vrachtauto gereviseerd, ge
spoten en van een gesloten cabine en
een nieuwe laadbak voorzien, ditmaal
geschikt voor het vervoer van zand
grint en stenen met een capaciteit van
maximaal zeven ton. Van de dag af,
dat de wagen, genummer H-21595, de
eerste rit maakte, is er heel wat mee
vervoerd: zowel in het Noorden van
het land als in het Zuiden; nu davert
de vrachtwagen tien- tot vijftien maal
per dag over één van de wegen in het
Westen, geladen met zand voor de uit
breiding van een stad.
Ruim 300.000 km is er met de wa
gen, die door de fabriek voor 1000 mijl
werd gegarandeerd, afgelegd, onnoem
bare hoeveelheden materialen voor de
wederopbouw en de nieuwe projecten
zijn ermede vervoerd.
Bijna honderd banden heeft de wa
gen versleten, terwijl in het totaal
meer dan 250.000 liter benzine door de
leidingen zijn gevloeid.
Behoudens kleine voorzieningen is
er aan de auto weinig vernieuwd en
Van Stuyvenberg verklaarde, dat de
H 22595 nog lange tijd over de wegen
van Nederland zal kunnen rijden en
dat hij op deze wijze, mét de duizen
den andere auto's van de oorlogspro
ductie, een groot aandeel kan hebben
in Neerlands werkzaamheden voor de
industrialisatie en de woningbouw.
De besommingen van Maandag zijn:
trawlers Ro 15 9450; IJm 32 12.900; 1
trawler 41.300; haringloggers Sch 36
I 2080; IJm 283 1920; 75 2200; Kw 50
3600; 127 9300; 39 6400 73 8880; log
gers Ro 9 3290; 1 3871; Kw 227 2950;
51 4100; 17 3710; 61 2380; 107 f 3010; 114
2820; 155 3855; 89 5510: 125 f 3685: 24
3965: 162 I 4030; 104 4250; 91 2870;
108 1950; 69 3950; IJm 204 2150.
Prijzen per kg; heilbot 2,25—1,75; gr. tong
2,65—2.45; grm. tong 1,99—1,75; kim. tong
1,83—1,74; kl. tong I 1,74—1,36; kl. tong II
1,41—1,13; tarbot I 2,35—1,80. Prijzen
per 50 kg: tarbot II 94—84. III 88—67, IV 57
47; tongschar 9284; schartong 4727'
gr. schol 8875; grm. schol 9279; kim.
schol 83—75: kl. schol 1 72—59; kl. schol
II 6632: schar 4033; v. haring 1410,70;
makreel 4322: gr. schelvis 7564: grm
schelvis 70—63; kim. schelvis 64—53,50; kl.
schelvis I 59—48; kl. schelvis II 39—27,50-
wijling 29.50—11,50; gr. gul 55,50—50; midd.
gul 4845; kl. gul 42—28: kl. haal 25,50—
23; ham 63—57: poontjes 18—12,50; kl.
koolvis zw. 32—27,50. Prijzen per 125
kg: gr. kabeljauw 204—164; gr. koolvis zw.
72—59: gr. koolvis wit 9894; gr. leng 87
—77. De aanvoer bedroeg 6200 kisten,
waarvan 2975 met haring en 380 met ma
kreel.
Abbedijk, 10-12 van Savanna naar Trinidad
-Akkrumdijk, A'dam—Teneriffe, pass. 10-12
Ouessant .^blasserdijk, Houston—Londen,
pass. 10-12 Lizard Alchiba, 11-12 van R'-
dam te Narvik Alcyone, 9-12 van Kingston
naar Santiago de Cuba Algenib, R'dam—
Bnenos Airt's, 10-12 te Paranagua Alhena,
9-10 van Montevideo naar Santos Alpherat,
10-12 van East Londen naar Port Elizabeth
Amsteldijk, 9-12 van New Orleans naar La
Havre Amstelkerk, A'dam—W.-Afrika, 10-12
van Monrovia naar Takoradi Annenkerk,
9-12 vah Melboume naai* A'dam Arkeldijk,
10-12 van R'dam te New York Arundo,
Buenos Aires—A'dam, pass. 9-12 Kaap Frio
Abbekerk, R'dam—Brisbane, 9-12 te Colombo
Alamak, R'dam—Basr&h, 11-12 van Koweit
naar Bushire Aldabi, Buenos—Aires—R'dam,
11-12 te Antwerpen Arendsdijk, 10-12 van
Boston te Philadelphia Bintang, A'dam—
Iudonesie, 10-12 te R'dam Blommersdijk,
12-12 van R'dam naar New York Bali, 9-18
van Curacao naar Houston Bennekom, A'
dam—Chili, pass. 9-12 Azoren Blitar, R'
dam— Djakarta, pass. 10-12 Malta Cyrenia,
16-12 n.m. van Surabaja te Marseille verwacht
Clavella (t), Abadan—Piraeus, pass. 10-12
Perim Congostroom, 9-12 te River Cess ten
anker Cottica, A'dam—Demerara, 9-12 van
Dover naar Madeira Cyrenia, Surabaja—
Marseille, 10-12 12 uur van Port Said Een
dracht, pass. 10-12 Finisterre Esso Rotter
dam, 9-12 van Aruba naar A'dam Fries
land, Djakarta—New Ork, 10-12 te Penang
(rede) Gordias, Izmir—R'dam, pass. 10-12
Finisterre Groote Beer, A'dam—Nieuw-Gui-
nea, 10-12 te Hollandia Hecuba, 10-12 van
Maraeaibo, 10-12 te Punta Cardon verwacht
Hersilia, Paramaribo—A'dam, 10-12 van Ponta-
del Gana naar Plymouth Hydra, 9"-12 van
A'dam naar W.-Indie Ino, 9-12 van Curagao
te A'dam ïndrapoera, Djakarta—R'dam,
10-12 te R'dam Jagersfontein, Beira—A'dam,
10-12 te Suez Jobshaven, Landana—A'dam,
pass. 11-12 Finisterre Kota Gede, Djakarta—
R'dam, 9-12 van Aden naar Suez Kertosono,
R'dam—Makassar, 10-12 van Suez Laagkerk,
Calcutta—R'dam, 10-12 te Bombay Laren-
berg, Bona—A'dam, pass. 10-12 Kaap Roca
Lievevröuwekerk, Abadan—R'dam, pass. 10-12
Gibraltar Leopoldskerk, R'dam—Karachi, 10-
12 van Genua naar Port Said Lombok, 9-12
van Calcutta naar Rang'oon Loppersum, R'-
dam—Bagnoli, pass. 9-12 Ouessant Lutter-
kerk, A'dam—Basrah, 10-12 van Genua Ma»
doera, A'dam—Indonesië, 11-12 te Aden
Marpessa (t), 10-12 van A'dam naar Curagao
Melampus, 9-12 van Makassar te A'dam
Maashaven, Buenos Aires—R'dam, pass. 9-12
Ouessant Macuba, Curagao—Turku, pass.
11-12 Sombrere - Metula (t), Mena al Ahmadi
Stanlow, 10-12 van Port Said Murena
(t), Mena al Ahmadi—Liverpool, pass. 9-12
Gibraltar Maloya, Djakarta—A'dam, 10-12
570 mijl o.z.o. van Guardafui Nieuw-Amster
dam, 11-12, 16 uur, van R'dam naai* New York
Noordam, 11-12 van R'dam te New York
Oranje, A'dam—Djakarta, pass. 11-12 Gibral
tar Parkhaven, 9-12 van Bahia Blanca naar
R'dam Perna (t), Miri—Kaapstad, 9-12 in
Straat Sunda Phrontis, ïndonesie—A'dam,
pass. 10-12 Ceylon Poelau Laut, A'dam—
Indonesië, 11-12 te Belawan Polydorus, 11-
12 van Djakarta te Singapore Prins Maurits,
R'dam—Valencia, 10-12 dwars Oporto Prins
Willem II, 9-12 te Camden Prins Willem
IV, Valencia—R'dam, pass. 10-12 Gibraltar
Raki, Djakarta—A'dam, 9-12 van Liverpool
Roepat, A'dam—Indonesië, 10-12 van Aden
naar Colombo Ridderkerk, A'dam—O.-Afrika,
11-12 te Genua Rijnland, Buenos Aires—
A'dam, 9-12 van Paranagua naar Santos Sal-
land, A'dam—Buenos Aires, 10-12 van Rio de
Janeiro naar Santos Scbiedijk, 10-12 van
Houston te Galveston Stentor, A'dam--Oran,
pass. 11-12 Ouessant Salatiga, 10-12 van
Basrab naar Bombay Sanana, R'dam—Dja
karta, 11-12 te Colombo Stad Arnhem,
9-12 van Huelva te Sluiskil ten anker Stad
Schiedam, Vlaardingen—Savona, 10-12 van
Gibralar Sumatra, 9-12 van Norfolk te Gal
veston Sarangan, Makassar—R'dam, pass. 9-12
Malta Tibia, Abadan—Colombo, pass. 10-12
Dondrahead Tamo, 9-12 van Montevideo
naar R'dam Tabinta, 11-12 van Djakarta
te A'dam Tjibadak, Yokohama—Kaapstad,
9-12 van Lorenzo Marquez naar Durban
Utrecht, Los Angeles—Kaapstad, 10-12 te Pa
namacity Veendam, R'dam—New York, 10-12
van Southampton Venus, 11-12 van Limas
sol naar Famagusta Weltevreden, R'dam—
Indonesië 11-12 van Penang Westerdam,
New York—R'dam, 11-12, 6.45 uur, te R'
dam Willem Ruys, Djakarta—R'dam, 10-12
van Singapore Zuiderkruis, Djakarta—R'
dam, 10-12 1000 mijl z.o. van Dondrahead.
De Commissie ter bestudering van
de Gemeentelijke indeling van Noord-
Holland heeft inmiddels een gedeelte
van de definitieve tekst van het twee
de deel van haar rapport bij Gedepu
teerde Staten ingezonden. Het betreft
hier een „Inleiding tot de voorstellen",
alsmede deze voorstellen zelf, voorzo
ver betrekking hebbende op de „Kop
van Noord-Holland" en op West-
Friesland.
Gedeputeerde Staten plegen thans
overleg met de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten over de publi
catie van dit deel van het rapport.
Hun standpunt ten aanzien van de
voorstellen moeten zij zich in dit sta
dium nog voorbehouden.
Een 2000-tal communisten heeft te
Parijs voor het paleis van president
Auriol en de Amerikaanse ambassade
gedemonstreerd tegen de herbewape
ning van Duitsland. Er werden leuzen
geroepen als „Pleven, treed af", „Mae-
Arthur is een moordenaar", „Korea
voor de Koreanen" en „Wij willen vre
de". De demonstranten werden door een
duizendtal politiemannen verdreven.
Aan boord van het te Rotterdam lig
gende nieuwe Nederlandse motor
vrachtschip „Kieldrecht" is in de nacht
van Zaterdag op Zondag een z.g. Don
keyketel ontploft. De 57-jarige donkey
man P, Panhuizen liep brandwonden
op. Hij werd in het havenziekenhuis
behandeld: De schade in de machineka
mer is zeer groot.
POST VOOR DE SOMERSETSHIRE
Post bestemd voor opvarenden aan
boord van het troepenschip „Somer-
setshire" moet uiterlijk op 13 Decem
ber in Nederland worden ter post be
zorgd. Behalve de gebruikelijke gege
vens, dient het adres de vermelding te
bevatten: „Aan boord van het troe
penschip „Somersetshlre" op thuisreis
naar Nederland" De naam van de ver
moedelijke tussenhaven mag niet wor
den vermeld.