S^ujk DUNSELMAN De Railye loopt ten einde ALLES stof Militaire crisis doet veel opwaaien Boodschaptassen De Wit's Lederhandel WAARDEBON z o z O Kustvaarder met een laadvermogen van 935 ton Geallieerde vloot bombardeert Intsjon Speciale Sluisdijkstr -aanbieding Velen zullen zonder sirafpunien Monfe Carlo bereiken De Ruijter verbeterde record van Van de Pol Helft van Europa's verwoeste huizen herbouwd De Prins naar Luxemburg Wereldvakverbond in Frankrijk onwettig Indonesisch verzoek aan de Veiligheidsraad over Irian Een geslaagde technische proefvaart van R P.S. Den Haag zoemt van de geruchten Benoeming Hassselman getuigt van weinig tact Door jaguar besprongen Auto in sloot, chauffeur overleden Nederlandse boeren naar ploegwedstrijden in Ierland Te land weinig contact met de vijand Scheepvaartberichten BESOMMINGEN IJMUIDEN Kamerleden naar Engeland co O cc DAMESKOUSEN O CC UW ADVERTENTIE IN DIT BLAD TREFT DOEL ooooooo<xxx>oo^ooo<x>oooo<xxx>o<xxx>ooos. VRIJDAG JANUARI 19(51 Niettegenstaande de laatste moeilijke étappe verwacht men in het hoofd kwartier te Monte Carlo dat een ongewoon groot aantal deelnemers de Railye 1830 zonder strafpunten zal beëindigen. Tegen alle weersvoorspellingen in scheen gistermiddag in Frankrijk een stralende ion en van de voorspelde regen, mist of sneeuw was totaal niets te bespeuren. Algemeen wordt verwacht dat de Nederlander Gatsonides, die met zijn Snnbeam Talbot te Monte Carlo is gestart, de grootste concurrent voor de Franse wagens in de klassementsproef zal zijn. Nadat de deelnemers zich in Amster dam hadden verfrist, konden zij koers naar Brussel zetten. De meesten aan vaarden de terugtocht zonder straf punten en slechts enkele équipes had den door motorpech de strijd moeten staken. In de loop van Woensdag pas seerden de deelnemers Parijs. De Franse hoofdstad was voor velen een geschikte plaats om enige tijd rust te nemen. Het traject AmsterdamParijs bood geen enkele moeilijkheid en ilechts zij die de pechduivel onderweg tegenkwamen, hebben zich tot het uiterste moeten geven. De Finnen An- dersson en Liljegren hadden hun haast, om op het gemakkelijke parcours tijd te winnen, bijna met de dood moeten bekopen. Zij reden met grote vaart naar Parijs, toen zij plotseling voor een vrachtwagen moesten uitwijken. Door deze onverwachte manoeuvre kon de bestuurder zijn Austin niet op de weg houden en kwam tegen een kilometerpaal terecht. De auto sloeg over de koj> en werd totaal vernield. Het was een wonder, dat de beide in zittenden slechts met de schrik vrij kwamen. Ook de Noren Gretland en Strom hadden een onprettige ervaring Deze équipe was in Oslo gestart en had nog gëen enkele moeilijkheid gehad, sneeuw- en hagelbuien ten spijt. In Burgemeester mr. G. E. van Walsum Verrichtte gisteren in hotel „Wilhel- mina" te Delft de eerste stoot in de wedstrijden om het Nederlands kam pioenschap groot biljart 71/2. Die eer ste middag van dit kampioenschap werd een gloriedag voor Kees de Ruij ter. De Waalwijker die zich tijdens het Europese kampioenschap in zijn stad niet volkomen kon geven, liet in Delft op overtuigende wijze zijn klasse zien door de partij tegen Kastelijn in vijf beurten uit te maken. Dat betekent dat de Waalwijker op het ogenblik Nederlands recordhouder is van het hoogste gemiddelde in een partij (ka der 71/2). Deze zelfde Kees de Ruijter echter was 's avonds geen schaduw meer van de Kees de Ruijter die 's middags zijn meesterschap op de groene tafel de monstreerde. Hij verloor zowaar van de Hagenaar De Jong, weliswaar met miniem verschil drie caramboles maar had maar liefst 23 beurten no dig. Van de Pol speelde evenwichtiger. De Rotterdammer had tegen Kastelijn 13 en tegen De Jong 11 beurten nodig én staat dus met vier matchpunten en een algemeen gemiddelde van 25 aan de kop. Sweering won eveneens twee Partijen maar zijn gemiddelde is zo- Veel lager, 8.33, dat hieruit reeds blijkt dat Van de Pol van de Amsterdammer niets behoeft te vrezen. De ECA heeft een speciaal, veertien landen omvattend, rapport ppgesteld, Wet betrekking tot het woning-pro bleem. In het rapport wordt o.m. ge legd, dat er van de zes en een half millioen zwaarbeschadigde huizen in de negen landen, die het meest van de oorlog hadden geleden, slechts de helft vervangen of herbouwd is. De hier be deelde landen zijn: het verenigd Ko ninkrijk, Nederland, Belgie, Noorwe gen, Frankrijk, West-Duitsland, Grie kenland, Italië en Oostenrijk. De eer ste vier landen, aldus het rapport, heb ben echter reeds meer huizen ge bouwd of hersteld, dan er verwoest of beschadigd waren. 2- K. H. Prins Bernhard h Donder dagmiddag per vliegtuig naar Luxem burg vertrokken, waar hij tot Zater 8g de gast zal zijn van de groother- gelijke familie. Prins Bernhard zal u Luxemburg aan een jachtpartij "teeinemen. De eerste deelnemer aan de ster. it van Monte Carlo, die aan het con trolepunt te Amsterdam arriveerde, was de Nederlandse equipe Ver kammen, Van Keulen en G. Kei- lair, die met Mercedes-Benz uit Monte Carlo vertrokken waren. Deze goede prestdtie werd met bloemen beloond. de buurt van Soigny (Frankrijk), waar de zon hoog aan de hemel stond, kwa- menzij met hun Tatra te slippen, waardoor de wagen over de kop sloeg. Gretland en Strom bleven ongedeerd, maar de wagen was niet meer instaat zijn inzittenden op tijd bij de eerst volgende controlepost af te leveren. De eerste deelnemers van de Glas- gow-groep, die om 14 uur 4 te Parijs arriveerden, waren de Britse ploegen H. en P. Channon met Morris en Cou- per-Eastwood met Bentley. Drie ploe gen van dit contingent passeerden met vertraging de controle te Reims: Turn- ball-Harper met Vauxba 11; MillêT met Jowett en Cooper-Carte met Riley. De damesploeg mevr. M. L. Vaughan— mej. K. H. Ward met A.C. is eveneens de contröle te Reims gepasseerd. Bij de Rallye-rijders met startplaats Monte Carlo, die de contröle te Parijs aan deden, bevindt zich ook dr. J 0 Sprenger van Eyck, die voor het eerst in 1928 mee deed en in 1929 de sterrit won. Hij zeide, dat de Railye, dank zij de goede wegen en de geperfection- neerde auto's, thans gemakkelijker is dan vroeger, maar dat hij de tocht met dat al een vermoeiend karwei vond. Bij het sluiten van de contröle te Bourges werd het opgeven van drie ploegen gemeld. LovgrenLovgren (Zweden) met Austin, komende van Stockholm, kregen motorpech en moes ten opgeven. De in Lissabon gestarte Peugeot—équipe GauthierDominici (Frankrijk) werd min of meer ernstig gewond bij een ongeluk, dat haar over kwam toen zij bij Aubigny plotseling voor een vrachtauto moest uitwij ken en over de kop sloeg. Ten slotte hebben de Denen Mourier en Haastrup, met Austin te Oslo vertrokken, opgege ven. Het onder communistische leiding staande wereldvakverbond is heden ojj decreet van het Franse departement van Binnenlandse Zaken in Frankrijk onwettig verklaard. Het verbond *egt meer dan 300 millioen leden over de gehele wereld te tellen. Bij hetzelfde decreet werden ook de wereldfederatie van de democratische jeugd en de internationale democrati sche vrouwenfederatie, twee commu nistische frontorganisaties, verbod*. Alle drie organisaties hadden haar wereldhoofdkwartier te Parijs. Zij heb ben een maand gekregen om hun za ken af te doen. De Indonesische regering zal aan de Veiligheidsraad verzoeken, om aan te tekenen, dat „West Irian niet meer door Nederland wordt beheerd", met dien verstande dat „de Nederlanders geen bevoegdheid meer bezitten om dit gebied te regeren", aldus meldt Pedoman. De regering zal verder de raad ver zoeken, om de Nederlanders geen toe stemming te verlenen aan de Veilig heidsraad rapporten uit te brengen over de situatie in Irian als hun kolo niaal gebied. Noordhollandse scheepsbouw geeft de ioon aan Met de Coaster „R.P.S." Rudolf Pieter Schoonheim heeft de Zaan- landse Scheepsbouw Maatschappij een wereldprimeur geleverd. Als kustvaar der meet het schip 499 bruto register ton het maximum voor kustvaarders maar het laadvermogen werd opge voerd tot niet minder dan 925 ton. In scheepvaartkringen heeft deze opmer kelijke vracht-capaciteit bijzondere aan dacht getrokken. Ook bij de gister gehouden technische proefvaart op de Noordzee, die tot vele uren na zonsondergang duurde, was dit feit het onderwerp van gesprek. Minder tot de verbeelding sprekend, maar door de technici als even belangrijk geken schetst, is dat deze „R.P.S.", gebouwd voor de Rotterdamse Kustvaart Cen trale, geheel electrisch gelast werd. De R.P.S. is dé vierde kustvaarder, die na de oorlog op de middelgrote werf der Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij te Zaandam gebouwd is. Behalve in laadvermogen geeft deze na oorlogse bouw een duidelijke climax te (Van onze Haagse redacteur) Den Haag zoemt van de geruchten en vooral in regerings- en militaire kringen heerst grote spanning. Uiterlijk is hiervan in de stad niet veel te bemerken, maar achter de ramen van de ministeries wordt koortsachtig geschreven, gedic teerd en getelefoneerd. H.M. de Koningin brengt het grootste deel van de dag door op het Paleis Noordeinde, waar zij onafgebroken confereert met haar advi seurs en de leiders der Kamerfracties van de politieke partijen. Het is uiterst moeilijk uit al de ge ruchten de waarheid op te maken, maar het is een feit, dat de benoeming van generaal Hasselman in militaire kringen met grote verbazing ontvan gen is. Er wordt in dit verband op gewe zen, dat zelfs al nemen een aantal hoge officieren geheel ten onrechte een af wijzende houding ten opzichte van ge neraal Hasselman aan, zijn benoeming toch niet getuigt van tact, omdat het bezit van prestige en een onomstreden naam noodzakelijk zijn voor het hoofd van de legerleiding. Voorts maakt men zich in militaire kringen zorgen over de talrijke be richten, die spreken van ontslagen en ontslagaanvragen van hoge officieren, die belangrijke sleutelposities in de Generale Staf innemen. Men wijst er óp, dat het nu niet de tijd is om een Generale Staf geheel af te breken en weer opnieuw op te bouwen. „We zit ten", zo zegt men, „wat de defensie betreft toch al in tijdnood". Wat dit betreft, geeft Den Haag het zelfde beeld als bij voorgaande kabi netscrisissen en ook ditmaal wordt er in de restaurants en café's druk ge sproken over de eventuele samenstel ling van het nieuwe kabinet. Toch kan men de kabinetscrisis niet het gesprek van de dag in Den Haag noemen. Dat is de crisis in de legerleiding. De vele tegenstrijdige ge ruchten over verdere ontslagen en ontslagaanvragen van officieren van de Generale Staf geven hiertoe aan leiding. De naam van de pasbenoemde chef van de Generale Staf, luitenant-gene raal Hasselman, wordt veelvuldig ge noemd. Men beweert, dat in het offi cierscorps groot bezwaar tegen deze benoeming bestaat, omdat de officie ren de houding van luitenant-generaal Hasselman gedurende de bezetting, ondanks het feit, dat hij door een zui veringscommissie tot twee maal toe onschuldig werd bevonden, nog steeds afkeuren. De toenmalige ritmeester Hasselman werd onder de Duitse bezetting com missaris voor de afwikkeling van de zaken van het Nederlandse leger. Hij is dit een jaar geweest, waarna hij zijn collega's vrijwillig in de krijgsge vangenschap volgde. Het verhaal doet de ronde, dat in het krijgsgevangen kamp de verhouding van generaal Hasselman tot zijn medegevangenen slecht geweest zou zijn, omdat deze van mening waren, dat hij de functie van commissaris voor afwikkelings zaken niet had mogen aanvaarden. Ook de na de oorlog gevolgde volkomen rehabilitering van generaal Hassel man zou in de houding, die veel offi cieren tegen hem aannemen, geen wij. ziging hebben gebracht. Vandaar, zo wordt gezegd, het verzet tegen zijn benoeming. Na een tocht per kano en auto werd een vrij ernstig verwonde man in het hospitaal te Paramaribo opge nomen. Zijn verhaal was opwindend genoeg om de verslaggevers in bewe ging te brengen. Jozef Landveld, een 47-jarige bosarbeider, lag rustig in zijn hangmat in een hut te slagen, toen hij door een jaguar werd besprongen Het roofdier trachtte hem weg te sle pen. Landveld greep zich vast aan een post van de hut en riep luide om hulp Een toegesnelde vriend loste een schot dat de jaguar op de vlucht dreef. zien in de accomodatie-verbetering der verblijven voor de bemanning. Voor de oorlog varieerde het laadvermogen tus sen de 650 en 670 ton. „De Prinsen gracht", het eerste na-oorlogse schip van de Zaanl. Scheepsbouw Mij., mat 845 ton, en het was een gebeurtenis, waarvoor van buitenlandse zijde de be wijzen gevraagd werden. Het volgende schip, de Van der Scheer, haalde zelfs de 860 ton. Klap op de vuurpijl. De kiap op de vuurpijl is echter deze R.P.S. met z'n 935 ton. Dit resultaat kon geboekt worden dank zij een bijzondere bodemconstructie, waarop patent ver kregen werd, alsmede door de omstan digheid, dat electrisch gelast werd. De vrachtruimte vergroting is dus niet ge wonnen ten koste van de bemannings- verblijven. Integendeel, deze werden tegenover de voorgaande schepen, weer aanmerkelijk verbeterd. Zo zelfs, dat elke hut thans voorzien is van warm en koud stromend water, en.... de Oost- injevaarders hebben er niet van kunnen dromenbedlampjes boven de kooien. Van de talloze andere hypermoderne snufjes, die in de R.P.S. verwerkt wer den, noemen we nog slechts het aller nieuwste radio-telefonie en telegrafie- apparaat met ultra-kort golfbereik, dat geplaatst werd in de kaartenkamer ach ter de stuurhut Het schip k .st zeven ton. In minder dan tien maanden kwam het gereed. Een 500 P.K. dieselmotor van Kromhout zorgt voor de voortstuwing. Tijdens de proefvaart werd een vaarsnelheid be reikt van 11 knopen, d.i. ongeveer 20 kilometer per uur. De 23-jarige W. J. Negeman uit Huissen (Betuwe) is gistermiddag te Zaandam met zijn vrachtwagen in een sloot gereden, bekneld geraakt en, toen na een uur het portier kon worden ge opend, bleek hij te zijn overleden. De auto stond op een als pont dienst doende dekschuit. Bij het aanleggen moest even worden gemanoeuvreerd omdat de wagen te ver naar voren stond, hierbij kantelde deze en viel in de sloot. De tweede inzittende zag nog kans uit de cabine te springen. Hoewel onmiddellijk reddingpogingen werden ondernomen, duurde het te lang voor men het slachtoffer kon bevrijden. Aan de zevende internationale wed strijd om het kampioenschap ploegen, die op 14 Februari op de melkrrij Mallusk nabij Belfast in Noord-Ierland wordt gehouden, zullen ook 9 of 10 Nederlandse jonge boeren deelnemen Dit zal de eerste maal zijn. dat een Nederlands team vöor dit doel naar Belfast vertrekt. Verleden jaar waren onder de deelnemers jonge boeren uit Canada, Zweden en enkele andere Westeuropese landen. Voor deze wed strijden bestaat zulke enorme belang stelling, dat verleden jaar, ondanks benzinegebrek en slecht weer, een 200.000 toeschouwers de verrichtingen der deelnemers volgden. Bij de ploegwedstrijden zijn de eisen: correct en netjes Jdoegen, hetzij met paarden, hetzij met een trekker. VERLOOP VAN DE OORLOG IN KOREA O 2SJaAi SO.Noord.Kort. onen over 38*"Br grood 6Aug SO UNO leger terug op btuggeHoofd brj Poesen j CDiS Sept 90 londmgs. oef. bij int sjort (f)27Sopt SO-UNO legers maken COnfoct Q)aO*t SC UNO leger posseert 38*"Br graad - Cct50 uN0 '*9'r O* grens van Mondsjoer.je Q)jOOct'SO CHittest !tg*n roder NoordKoreo binnen (*)//Oec 'SO- Evocuotie ven net UNOtgtr ®tS Oeo SO-CAmese legers over de 38* "Br grood H-dige front Unie L Marine-eenheden van de V. N. hom- bardeerden de haven en stad Intsjon aan de Westkust van Korea, 30 km ten Westen van Seoel. Er zijn geen bijzonderheden over enige ondersteun de actie te land. Aan de operatie na men Canadese en andere oorlogssche pen van het Britse gemenebest deel. Op 9 September van het vorig jaar begon de grootscheepse landing van geallieerde troepen bij Intsjon, dienen doel had het aanvankelijke Noordkore- aanse offensief te doen ineenstorten. Op 4 Januari van dit jaar werd de haven door de verbonden strijdkrach ten ontruimd. Donderdag vonden de troepen der V. N. geen spoor van Chinese of Noordkoreaanse hoofdmachten binnen 80 kilometer van hun defensielinies. De geruchten nemen toe, dat de Chi nezen hun legers even ten Zuiden van de 38ste breedtegraad hebben doen halt houden om politieke onderhande lingen te beginnen of zelfs een gedeel te van hun beste troepen geheel uit Korea hebben teruggetrokken. Volgens frontberichten wordt een grote Noordkoreaanse eenheid, die Woensdag ten zuid-westen van Jong- wol is omsingeld, thans door een di visie der verbondenen „zwaar geha- Jongwol ligt in de Oostelijke frontsec tor, vijftig kilometer ten Zuidoosten van het thans door de verbonden her overde Wondjoe. Functionarissen van het Ameri kaanse ministerie van Buitenlandse Zaken gewagen van „geen vorde ringen" in de onderhandelingen eer vereffening van de Russische oorlogs schuld van 11 milliard dollar in het kader van de leen- en pachtovereen komst. SECRETARIS VAN DE KONINGIN VERLOOFD MET VERZORGSTER PRINSESJES. De particulier secretaris van H. M de Koningin, W. J. baron van Heecks- ren van Molecaten, heeft zich verloofd met mevr. M. A. Pennink. de verzorg ster van de prinsesjes. Het huwelijk zal vermoedelijk in Maart worden ge sloten. Het ligt in de verwachting, dat mevr. Pennink binnen afzienbare tijd haar functie op paleis Soestdijk zal neerleggen. Het Nederlandse sleepschip „Ne derland" is op de Rijn nabij Keulen gezonken. Persoonlijke ongelukken de den zich hierbij niet voor. Aagtekerk, R'dam-Japan, pa*s $4-1 Sabang Algorab, Abadan—R'dam, pass. 24-1 Muscat Aludra, fiahia Blanca—R'dasn, 24-1 dwan Lissabon. - Am* lkerk, 24-1 van Dakar naar Plymouth Alblasserdijk, 23-1 van New Orleans te Brownsville Aldfebi, R'dam— Buenos Aires, 24-1 van Santos naar Monte video Almdijk, 24-1 van Havanna naar Le Havre Alphacca, 25-1 van Boston te Chester Amstelland, Buenos Aires—A'dam 25-1 te Santos Bantam, Baiik Papan—R'dam, 21-1 te Surabaja Btanekom, A'dam—Chili, 25-1 van San Antonio naar Talcahuano Boskoop, 25-1 van Cüra^ao naar Kingston Bintang, A'dam—Makassar, 24-1 te Singapore Bloem fontein, A'dam—Z.-Afrika, 25-1 te Kaapstad verwacht Caltex Delft (t), 24-1 van Ra« Tanura te R'dam Caltex Leiden (t), R'dam— haft Tanura, pass. 24-1 Djeddah Ceram, 22-1 van Calcutta nahr R'dam en 25-1 te Madras Danae, A'dam—Rijetea, - 25-1 te R' dam Diemerdijk, 25-1 van Tacoma te Port land Delfshaven, 21-1 van Buenos Aires te Rosario Gaasterland, A'dam—Buenos Aires, 25-1 te Vitoria Grootekerk, A'dam—Beira, 25-1 te Genua Hoogkerk, 23-1 van Port £lizabeth te Kaapstad Hercules, 24-1 van Bcurgas te Istanboel Hector, A'dam—Italië, 24-1 van Lissabon naar Algiers Heemskerk, R'dam—Sydney, pass. 24-ï Gibraltar Indra- poera, R'dam—Makassar, 24-1 van Aden naar Penang Ittersum, New Orleans—Le Havre, pass. 24-1 Straat Florida Klipfontein, Beira— A'dam, pass. 24-1 Gibraltar Kota Baroe, Djakarta—New York, 25-1 te <Suez Kiel- diecht, R'dam—Calcutta, 24-1 te Colombo Lindekerk, Bushire—R'dam, 24-1 te Genua Lissekerk, Calcutta—R'dam, 24-1 te Karachi Loenerkerk, 25-1 van Abadan te R'dam Lut- terkerk, 25-1 van Bandashapoer te BaSrah Meerkerk, R'dam—Melbourne, 23-1 te Colombo Madoera, A'dam—Balik Papan, 24-1 van Djakarta naar Chembon Mapia, A'dam—Ma kassar, 23-1 van Aden naar Penang Mentor, A'dam—Levant, pass. 24-1 Kaap de Gata naar Malta Nieuw-Amsterdam, 24-1 van Curagao naar Carthagena Oranjestad, A'dam—W.- lndie, 25-1 van Madeira naat Trinidad Orion, Gibraltar—R'dam, pass. 24-1 Burlings Poelau Laut, Surabaja-A'dam, pass. 24-1 Guar- dafui Prins Frederik Hendrik, pass. 24-1 Finisterre naar R'dam Prins Maurits, Valen- cia—R'dam, 24-1 bij Ouessant Raki, 24-1 van A'dam naar Makassar Sommelsdijk, 24-1 van R'dam te New York Stad Schie dam, Vlaardingen—Hampton Roads, pass. 24-1 Cberbourg Sumatra, New York—Calcutta, 25-1 te Beiroeth Samarinda, Vancouver— Bombay, 21-1 van Portland naar Los Angeles Stad Maastricht, Spezia—Casftblanca, 24-1 van Gibraltar Stentor, 24-1 van A'dam naar Famagusta Tjikampek, Yokohama— Buenos Aires, 22-1 te Durban Tamo, R'dam— Rosario, pass. 24-1 Finisterre Tjipanas, Buenos Aires—Japan, pass. 24-1 Krakatau Tjiwangi, A'dam—Hongkong, pass. 24-1 Kaap Point de Galle Tomori, R'dRm—Balik Papan, pass. 24-1 Singapore naar Djakarta Utrecht, Los Angeles—Calcutta, 24-1 van Port Eliza- beth naar East Londen Vuloanus, A'dam— Levant, 25-1 te R'dam Wieldrecht (t), Tju- ban—Auckland, pass. 24-1 Java's eerste punt Willem Ruys, R'dam—Djakarta, pass. 24-1 GuardaÉui Willemstad, Cristobal-A'dam, 24-1 van Barbados naar Madeira Zonnewijk, 24-1 van Santos naar Takoradi. De besommingen van Donderdag waren: trawler IJm. 16 20.850; loggers Sch 121 t 2380; IJm 129 5750; Kw 7 5380. 76 t 6490, 151 4150, 89 5500; kotters Z 540 2480; IJm 228 1335, 230 1310. VI 28 1155; Kw 72 1160, 51 3250, 94 1800, .12 t 1525, 189 I 700, 92 1615. Prijzen per kg: heilbot 2,50—2,10, gr. tong 2,18 2,02; grm. tong 1,881,74; kim. tong 1.80 1,64; kl. tong I 1,92—1,60; kl. tong II 1,68— 1,46; tarbot I 2,141,92. Prijzen per 50 kg: tarbot IV 5733; schartong 33; gr. schol 30ƒ25,50; grm. schol 53,5040,50; kim. schol 63—56; kl. schol 1 59—47; kl. schol II 36—13,50; schar 17,50—8; bot 16.50 —13; v. haring 2523,50; makreel 48—33; gr. schelvis 6863,50; grm. schelvis 68 66; kim. schelvis 6965,50; kl. schelvis I 6762; kl. schelvis II 4642; wijting 23.50 —8; gr gul 33—28,50; midd. gul 27—21; kl. gul 2119; ham 59; kl. koolvis zw. 17— 13,50, wit 3422. Prijzen per 125 kg: gr. kabeljauw 150—70; gr. koolvis zw. 38,50— 32, wit 70—67; gr. leng 96—75. De totale aanvoer bedroeg 2920 kisten. De delegatie uit de Staten-Generaal, welke op uitnodiging van de beide Huizen van het Britse parlement van 813 Februari a.s. een bezoek zal brengen aan Londen, zal bestaan uit de leden P. J. S. Serrerens, mr. P S. Gerbrandy. P. A. Kerstens, Jkvr. mr. C. W. J. Wttewaal van Stoetwegen, mej mr. N. S. C. Tendeloo, J. J. Kra mer en drs. H. A. Korthals. De delega tie zal worden vergezeld door de grif fier van de Tweede Kamer, mr. A. F. Schepel. ALLEEN VRIJDAG EN ZATERDAG MET RITS met voorzak f 6.75 zonder voorzak f 4.75 SLUISDIJKSTRAAT 117 - TELEF. 3481 UI Tegen inlevering van deze bon krijgt U bij aankoop van een paar 10 KORTING. Alleen geldig VRIJDAG 26 en ZATERDAG 27 JANUARI Op iedere waardebon kan slechts een paar kousen met deze korting worden gegeven. 00 UI SLUISDIJKSTR. 47 Nieuwste dessins o 0 BOUCLé LOPERS 1.4S 50 c.m. breed COCOS 3.9J JAVA KAPOK nog 3.45 A CHINA MAT w 140/180 4.95 160/230 10.95 180/230 12.95 MATRASSTEL X persoons 42.50 Java kapokkussen MOLTONDEKEN 2 pers. 4.95 KEIZERSTRAAT 24

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 5