S^ujk
DUNSELMAN
De Railye loopt ten einde
ALLES
stof
Militaire crisis doet veel
opwaaien
Boodschaptassen
De Wit's Lederhandel
WAARDEBON
z
o
z
O
Kustvaarder met een laadvermogen
van 935 ton
Geallieerde vloot bombardeert Intsjon
Speciale Sluisdijkstr -aanbieding
Velen zullen zonder sirafpunien
Monfe Carlo bereiken
De Ruijter verbeterde
record van Van de Pol
Helft van Europa's verwoeste
huizen herbouwd
De Prins naar Luxemburg
Wereldvakverbond in
Frankrijk onwettig
Indonesisch verzoek aan de
Veiligheidsraad over Irian
Een geslaagde technische
proefvaart van R P.S.
Den Haag zoemt van de geruchten
Benoeming Hassselman
getuigt van weinig tact
Door jaguar besprongen
Auto in sloot, chauffeur
overleden
Nederlandse boeren naar
ploegwedstrijden in Ierland
Te
land weinig contact
met de vijand
Scheepvaartberichten
BESOMMINGEN IJMUIDEN
Kamerleden naar Engeland
co
O
cc
DAMESKOUSEN
O
CC
UW ADVERTENTIE IN DIT BLAD
TREFT DOEL
ooooooo<xxx>oo^ooo<x>oooo<xxx>o<xxx>ooos.
VRIJDAG JANUARI 19(51
Niettegenstaande de laatste moeilijke étappe verwacht men in het hoofd
kwartier te Monte Carlo dat een ongewoon groot aantal deelnemers de Railye
1830 zonder strafpunten zal beëindigen. Tegen alle weersvoorspellingen in
scheen gistermiddag in Frankrijk een stralende ion en van de voorspelde regen,
mist of sneeuw was totaal niets te bespeuren. Algemeen wordt verwacht dat
de Nederlander Gatsonides, die met zijn Snnbeam Talbot te Monte Carlo is
gestart, de grootste concurrent voor de Franse wagens in de klassementsproef
zal zijn.
Nadat de deelnemers zich in Amster
dam hadden verfrist, konden zij koers
naar Brussel zetten. De meesten aan
vaarden de terugtocht zonder straf
punten en slechts enkele équipes had
den door motorpech de strijd moeten
staken. In de loop van Woensdag pas
seerden de deelnemers Parijs. De
Franse hoofdstad was voor velen een
geschikte plaats om enige tijd rust te
nemen. Het traject AmsterdamParijs
bood geen enkele moeilijkheid en
ilechts zij die de pechduivel onderweg
tegenkwamen, hebben zich tot het
uiterste moeten geven. De Finnen An-
dersson en Liljegren hadden hun haast,
om op het gemakkelijke parcours tijd
te winnen, bijna met de dood moeten
bekopen. Zij reden met grote vaart
naar Parijs, toen zij plotseling voor
een vrachtwagen moesten uitwijken.
Door deze onverwachte manoeuvre
kon de bestuurder zijn Austin niet op
de weg houden en kwam tegen een
kilometerpaal terecht. De auto sloeg
over de koj> en werd totaal vernield.
Het was een wonder, dat de beide in
zittenden slechts met de schrik vrij
kwamen. Ook de Noren Gretland en
Strom hadden een onprettige ervaring
Deze équipe was in Oslo gestart en had
nog gëen enkele moeilijkheid gehad,
sneeuw- en hagelbuien ten spijt. In
Burgemeester mr. G. E. van Walsum
Verrichtte gisteren in hotel „Wilhel-
mina" te Delft de eerste stoot in de
wedstrijden om het Nederlands kam
pioenschap groot biljart 71/2. Die eer
ste middag van dit kampioenschap
werd een gloriedag voor Kees de Ruij
ter. De Waalwijker die zich tijdens het
Europese kampioenschap in zijn stad
niet volkomen kon geven, liet in Delft
op overtuigende wijze zijn klasse zien
door de partij tegen Kastelijn in vijf
beurten uit te maken. Dat betekent
dat de Waalwijker op het ogenblik
Nederlands recordhouder is van het
hoogste gemiddelde in een partij (ka
der 71/2).
Deze zelfde Kees de Ruijter echter
was 's avonds geen schaduw meer van
de Kees de Ruijter die 's middags zijn
meesterschap op de groene tafel de
monstreerde. Hij verloor zowaar van
de Hagenaar De Jong, weliswaar met
miniem verschil drie caramboles
maar had maar liefst 23 beurten no
dig. Van de Pol speelde evenwichtiger.
De Rotterdammer had tegen Kastelijn
13 en tegen De Jong 11 beurten nodig
én staat dus met vier matchpunten en
een algemeen gemiddelde van 25 aan
de kop. Sweering won eveneens twee
Partijen maar zijn gemiddelde is zo-
Veel lager, 8.33, dat hieruit reeds blijkt
dat Van de Pol van de Amsterdammer
niets behoeft te vrezen.
De ECA heeft een speciaal, veertien
landen omvattend, rapport ppgesteld,
Wet betrekking tot het woning-pro
bleem. In het rapport wordt o.m. ge
legd, dat er van de zes en een half
millioen zwaarbeschadigde huizen in
de negen landen, die het meest van de
oorlog hadden geleden, slechts de helft
vervangen of herbouwd is. De hier be
deelde landen zijn: het verenigd Ko
ninkrijk, Nederland, Belgie, Noorwe
gen, Frankrijk, West-Duitsland, Grie
kenland, Italië en Oostenrijk. De eer
ste vier landen, aldus het rapport, heb
ben echter reeds meer huizen ge
bouwd of hersteld, dan er verwoest of
beschadigd waren.
2- K. H. Prins Bernhard h Donder
dagmiddag per vliegtuig naar Luxem
burg vertrokken, waar hij tot Zater
8g de gast zal zijn van de groother-
gelijke familie. Prins Bernhard zal
u Luxemburg aan een jachtpartij
"teeinemen.
De eerste deelnemer aan de ster. it
van Monte Carlo, die aan het con
trolepunt te Amsterdam arriveerde,
was de Nederlandse equipe Ver
kammen, Van Keulen en G. Kei-
lair, die met Mercedes-Benz uit
Monte Carlo vertrokken waren.
Deze goede prestdtie werd met
bloemen beloond.
de buurt van Soigny (Frankrijk), waar
de zon hoog aan de hemel stond, kwa-
menzij met hun Tatra te slippen,
waardoor de wagen over de kop sloeg.
Gretland en Strom bleven ongedeerd,
maar de wagen was niet meer instaat
zijn inzittenden op tijd bij de eerst
volgende controlepost af te leveren.
De eerste deelnemers van de Glas-
gow-groep, die om 14 uur 4 te Parijs
arriveerden, waren de Britse ploegen
H. en P. Channon met Morris en Cou-
per-Eastwood met Bentley. Drie ploe
gen van dit contingent passeerden met
vertraging de controle te Reims: Turn-
ball-Harper met Vauxba 11; MillêT met
Jowett en Cooper-Carte met Riley.
De damesploeg mevr. M. L. Vaughan—
mej. K. H. Ward met A.C. is eveneens
de contröle te Reims gepasseerd.
Bij de Rallye-rijders met startplaats
Monte Carlo, die de contröle te Parijs
aan deden, bevindt zich ook dr. J 0
Sprenger van Eyck, die voor het eerst
in 1928 mee deed en in 1929 de sterrit
won. Hij zeide, dat de Railye, dank zij
de goede wegen en de geperfection-
neerde auto's, thans gemakkelijker is
dan vroeger, maar dat hij de tocht met
dat al een vermoeiend karwei vond.
Bij het sluiten van de contröle te
Bourges werd het opgeven van drie
ploegen gemeld. LovgrenLovgren
(Zweden) met Austin, komende van
Stockholm, kregen motorpech en moes
ten opgeven. De in Lissabon gestarte
Peugeot—équipe GauthierDominici
(Frankrijk) werd min of meer ernstig
gewond bij een ongeluk, dat haar over
kwam toen zij bij Aubigny plotseling
voor een vrachtauto moest uitwij
ken en over de kop sloeg. Ten slotte
hebben de Denen Mourier en Haastrup,
met Austin te Oslo vertrokken, opgege
ven.
Het onder communistische leiding
staande wereldvakverbond is heden ojj
decreet van het Franse departement
van Binnenlandse Zaken in Frankrijk
onwettig verklaard. Het verbond *egt
meer dan 300 millioen leden over de
gehele wereld te tellen.
Bij hetzelfde decreet werden ook de
wereldfederatie van de democratische
jeugd en de internationale democrati
sche vrouwenfederatie, twee commu
nistische frontorganisaties, verbod*.
Alle drie organisaties hadden haar
wereldhoofdkwartier te Parijs. Zij heb
ben een maand gekregen om hun za
ken af te doen.
De Indonesische regering zal aan de
Veiligheidsraad verzoeken, om aan te
tekenen, dat „West Irian niet meer
door Nederland wordt beheerd", met
dien verstande dat „de Nederlanders
geen bevoegdheid meer bezitten om
dit gebied te regeren", aldus meldt
Pedoman.
De regering zal verder de raad ver
zoeken, om de Nederlanders geen toe
stemming te verlenen aan de Veilig
heidsraad rapporten uit te brengen
over de situatie in Irian als hun kolo
niaal gebied.
Noordhollandse scheepsbouw geeft de ioon aan
Met de Coaster „R.P.S." Rudolf
Pieter Schoonheim heeft de Zaan-
landse Scheepsbouw Maatschappij een
wereldprimeur geleverd. Als kustvaar
der meet het schip 499 bruto register
ton het maximum voor kustvaarders
maar het laadvermogen werd opge
voerd tot niet minder dan 925 ton. In
scheepvaartkringen heeft deze opmer
kelijke vracht-capaciteit bijzondere aan
dacht getrokken.
Ook bij de gister gehouden technische
proefvaart op de Noordzee, die tot vele
uren na zonsondergang duurde, was dit
feit het onderwerp van gesprek. Minder
tot de verbeelding sprekend, maar door
de technici als even belangrijk geken
schetst, is dat deze „R.P.S.", gebouwd
voor de Rotterdamse Kustvaart Cen
trale, geheel electrisch gelast werd.
De R.P.S. is dé vierde kustvaarder,
die na de oorlog op de middelgrote
werf der Zaanlandse Scheepsbouw
Maatschappij te Zaandam gebouwd is.
Behalve in laadvermogen geeft deze na
oorlogse bouw een duidelijke climax te
(Van onze Haagse redacteur)
Den Haag zoemt van de geruchten en vooral in regerings- en militaire kringen
heerst grote spanning. Uiterlijk is hiervan in de stad niet veel te bemerken,
maar achter de ramen van de ministeries wordt koortsachtig geschreven, gedic
teerd en getelefoneerd. H.M. de Koningin brengt het grootste deel van de dag
door op het Paleis Noordeinde, waar zij onafgebroken confereert met haar advi
seurs en de leiders der Kamerfracties van de politieke partijen.
Het is uiterst moeilijk uit al de ge
ruchten de waarheid op te maken,
maar het is een feit, dat de benoeming
van generaal Hasselman in militaire
kringen met grote verbazing ontvan
gen is.
Er wordt in dit verband op gewe
zen, dat zelfs al nemen een aantal hoge
officieren geheel ten onrechte een af
wijzende houding ten opzichte van ge
neraal Hasselman aan, zijn benoeming
toch niet getuigt van tact, omdat het
bezit van prestige en een onomstreden
naam noodzakelijk zijn voor het hoofd
van de legerleiding.
Voorts maakt men zich in militaire
kringen zorgen over de talrijke be
richten, die spreken van ontslagen en
ontslagaanvragen van hoge officieren,
die belangrijke sleutelposities in de
Generale Staf innemen. Men wijst er
óp, dat het nu niet de tijd is om een
Generale Staf geheel af te breken en
weer opnieuw op te bouwen. „We zit
ten", zo zegt men, „wat de defensie
betreft toch al in tijdnood".
Wat dit betreft, geeft Den Haag het
zelfde beeld als bij voorgaande kabi
netscrisissen en ook ditmaal wordt er
in de restaurants en café's druk ge
sproken over de eventuele samenstel
ling van het nieuwe kabinet.
Toch kan men de kabinetscrisis
niet het gesprek van de dag in Den
Haag noemen. Dat is de crisis in de
legerleiding. De vele tegenstrijdige ge
ruchten over verdere ontslagen en
ontslagaanvragen van officieren van
de Generale Staf geven hiertoe aan
leiding.
De naam van de pasbenoemde chef
van de Generale Staf, luitenant-gene
raal Hasselman, wordt veelvuldig ge
noemd. Men beweert, dat in het offi
cierscorps groot bezwaar tegen deze
benoeming bestaat, omdat de officie
ren de houding van luitenant-generaal
Hasselman gedurende de bezetting,
ondanks het feit, dat hij door een zui
veringscommissie tot twee maal toe
onschuldig werd bevonden, nog steeds
afkeuren.
De toenmalige ritmeester Hasselman
werd onder de Duitse bezetting com
missaris voor de afwikkeling van de
zaken van het Nederlandse leger. Hij
is dit een jaar geweest, waarna hij
zijn collega's vrijwillig in de krijgsge
vangenschap volgde. Het verhaal doet
de ronde, dat in het krijgsgevangen
kamp de verhouding van generaal
Hasselman tot zijn medegevangenen
slecht geweest zou zijn, omdat deze
van mening waren, dat hij de functie
van commissaris voor afwikkelings
zaken niet had mogen aanvaarden. Ook
de na de oorlog gevolgde volkomen
rehabilitering van generaal Hassel
man zou in de houding, die veel offi
cieren tegen hem aannemen, geen wij.
ziging hebben gebracht. Vandaar, zo
wordt gezegd, het verzet tegen zijn
benoeming.
Na een tocht per kano en auto
werd een vrij ernstig verwonde man
in het hospitaal te Paramaribo opge
nomen. Zijn verhaal was opwindend
genoeg om de verslaggevers in bewe
ging te brengen. Jozef Landveld, een
47-jarige bosarbeider, lag rustig in
zijn hangmat in een hut te slagen, toen
hij door een jaguar werd besprongen
Het roofdier trachtte hem weg te sle
pen. Landveld greep zich vast aan een
post van de hut en riep luide om hulp
Een toegesnelde vriend loste een schot
dat de jaguar op de vlucht dreef.
zien in de accomodatie-verbetering der
verblijven voor de bemanning. Voor de
oorlog varieerde het laadvermogen tus
sen de 650 en 670 ton. „De Prinsen
gracht", het eerste na-oorlogse schip
van de Zaanl. Scheepsbouw Mij., mat
845 ton, en het was een gebeurtenis,
waarvoor van buitenlandse zijde de be
wijzen gevraagd werden.
Het volgende schip, de Van der
Scheer, haalde zelfs de 860 ton.
Klap op de vuurpijl.
De kiap op de vuurpijl is echter deze
R.P.S. met z'n 935 ton. Dit resultaat kon
geboekt worden dank zij een bijzondere
bodemconstructie, waarop patent ver
kregen werd, alsmede door de omstan
digheid, dat electrisch gelast werd. De
vrachtruimte vergroting is dus niet ge
wonnen ten koste van de bemannings-
verblijven. Integendeel, deze werden
tegenover de voorgaande schepen, weer
aanmerkelijk verbeterd. Zo zelfs, dat
elke hut thans voorzien is van warm en
koud stromend water, en.... de Oost-
injevaarders hebben er niet van kunnen
dromenbedlampjes boven de kooien.
Van de talloze andere hypermoderne
snufjes, die in de R.P.S. verwerkt wer
den, noemen we nog slechts het aller
nieuwste radio-telefonie en telegrafie-
apparaat met ultra-kort golfbereik, dat
geplaatst werd in de kaartenkamer ach
ter de stuurhut
Het schip k .st zeven ton. In minder
dan tien maanden kwam het gereed.
Een 500 P.K. dieselmotor van Kromhout
zorgt voor de voortstuwing. Tijdens de
proefvaart werd een vaarsnelheid be
reikt van 11 knopen, d.i. ongeveer 20
kilometer per uur.
De 23-jarige W. J. Negeman uit
Huissen (Betuwe) is gistermiddag te
Zaandam met zijn vrachtwagen in een
sloot gereden, bekneld geraakt en, toen
na een uur het portier kon worden ge
opend, bleek hij te zijn overleden.
De auto stond op een als pont dienst
doende dekschuit. Bij het aanleggen
moest even worden gemanoeuvreerd
omdat de wagen te ver naar voren
stond, hierbij kantelde deze en viel in
de sloot. De tweede inzittende zag nog
kans uit de cabine te springen. Hoewel
onmiddellijk reddingpogingen werden
ondernomen, duurde het te lang voor
men het slachtoffer kon bevrijden.
Aan de zevende internationale wed
strijd om het kampioenschap ploegen,
die op 14 Februari op de melkrrij
Mallusk nabij Belfast in Noord-Ierland
wordt gehouden, zullen ook 9 of 10
Nederlandse jonge boeren deelnemen
Dit zal de eerste maal zijn. dat een
Nederlands team vöor dit doel naar
Belfast vertrekt. Verleden jaar waren
onder de deelnemers jonge boeren uit
Canada, Zweden en enkele andere
Westeuropese landen. Voor deze wed
strijden bestaat zulke enorme belang
stelling, dat verleden jaar, ondanks
benzinegebrek en slecht weer, een
200.000 toeschouwers de verrichtingen
der deelnemers volgden.
Bij de ploegwedstrijden zijn de eisen:
correct en netjes Jdoegen, hetzij met
paarden, hetzij met een trekker.
VERLOOP VAN DE
OORLOG IN KOREA
O 2SJaAi SO.Noord.Kort.
onen over 38*"Br grood
6Aug SO UNO leger terug
op btuggeHoofd brj Poesen
j CDiS Sept 90 londmgs.
oef. bij int sjort
(f)27Sopt SO-UNO legers
maken COnfoct
Q)aO*t SC UNO leger
posseert 38*"Br graad
- Cct50 uN0 '*9'r
O* grens van Mondsjoer.je
Q)jOOct'SO CHittest !tg*n
roder NoordKoreo binnen
(*)//Oec 'SO- Evocuotie ven
net UNOtgtr
®tS Oeo SO-CAmese legers
over de 38* "Br grood
H-dige front Unie
L
Marine-eenheden van de V. N. hom-
bardeerden de haven en stad Intsjon
aan de Westkust van Korea, 30 km
ten Westen van Seoel. Er zijn geen
bijzonderheden over enige ondersteun
de actie te land. Aan de operatie na
men Canadese en andere oorlogssche
pen van het Britse gemenebest deel.
Op 9 September van het vorig jaar
begon de grootscheepse landing van
geallieerde troepen bij Intsjon, dienen
doel had het aanvankelijke Noordkore-
aanse offensief te doen ineenstorten.
Op 4 Januari van dit jaar werd de
haven door de verbonden strijdkrach
ten ontruimd.
Donderdag vonden de troepen der
V. N. geen spoor van Chinese of
Noordkoreaanse hoofdmachten binnen
80 kilometer van hun defensielinies.
De geruchten nemen toe, dat de Chi
nezen hun legers even ten Zuiden van
de 38ste breedtegraad hebben doen
halt houden om politieke onderhande
lingen te beginnen of zelfs een gedeel
te van hun beste troepen geheel uit
Korea hebben teruggetrokken.
Volgens frontberichten wordt een
grote Noordkoreaanse eenheid, die
Woensdag ten zuid-westen van Jong-
wol is omsingeld, thans door een di
visie der verbondenen „zwaar geha-
Jongwol ligt in de Oostelijke frontsec
tor, vijftig kilometer ten Zuidoosten
van het thans door de verbonden her
overde Wondjoe.
Functionarissen van het Ameri
kaanse ministerie van Buitenlandse
Zaken gewagen van „geen vorde
ringen" in de onderhandelingen eer
vereffening van de Russische oorlogs
schuld van 11 milliard dollar in het
kader van de leen- en pachtovereen
komst.
SECRETARIS VAN DE KONINGIN
VERLOOFD MET VERZORGSTER
PRINSESJES.
De particulier secretaris van H. M
de Koningin, W. J. baron van Heecks-
ren van Molecaten, heeft zich verloofd
met mevr. M. A. Pennink. de verzorg
ster van de prinsesjes. Het huwelijk
zal vermoedelijk in Maart worden ge
sloten. Het ligt in de verwachting, dat
mevr. Pennink binnen afzienbare tijd
haar functie op paleis Soestdijk zal
neerleggen.
Het Nederlandse sleepschip „Ne
derland" is op de Rijn nabij Keulen
gezonken. Persoonlijke ongelukken de
den zich hierbij niet voor.
Aagtekerk, R'dam-Japan, pa*s $4-1 Sabang
Algorab, Abadan—R'dam, pass. 24-1 Muscat
Aludra, fiahia Blanca—R'dasn, 24-1 dwan
Lissabon. - Am* lkerk, 24-1 van Dakar naar
Plymouth Alblasserdijk, 23-1 van New
Orleans te Brownsville Aldfebi, R'dam—
Buenos Aires, 24-1 van Santos naar Monte
video Almdijk, 24-1 van Havanna naar Le
Havre Alphacca, 25-1 van Boston te Chester
Amstelland, Buenos Aires—A'dam 25-1 te
Santos Bantam, Baiik Papan—R'dam, 21-1
te Surabaja Btanekom, A'dam—Chili, 25-1
van San Antonio naar Talcahuano Boskoop,
25-1 van Cüra^ao naar Kingston Bintang,
A'dam—Makassar, 24-1 te Singapore Bloem
fontein, A'dam—Z.-Afrika, 25-1 te Kaapstad
verwacht Caltex Delft (t), 24-1 van Ra«
Tanura te R'dam Caltex Leiden (t), R'dam—
haft Tanura, pass. 24-1 Djeddah Ceram,
22-1 van Calcutta nahr R'dam en 25-1 te
Madras Danae, A'dam—Rijetea, - 25-1 te R'
dam Diemerdijk, 25-1 van Tacoma te Port
land Delfshaven, 21-1 van Buenos Aires te
Rosario Gaasterland, A'dam—Buenos Aires,
25-1 te Vitoria Grootekerk, A'dam—Beira,
25-1 te Genua Hoogkerk, 23-1 van Port
£lizabeth te Kaapstad Hercules, 24-1 van
Bcurgas te Istanboel Hector, A'dam—Italië,
24-1 van Lissabon naar Algiers Heemskerk,
R'dam—Sydney, pass. 24-ï Gibraltar Indra-
poera, R'dam—Makassar, 24-1 van Aden naar
Penang Ittersum, New Orleans—Le Havre,
pass. 24-1 Straat Florida Klipfontein, Beira—
A'dam, pass. 24-1 Gibraltar Kota Baroe,
Djakarta—New York, 25-1 te <Suez Kiel-
diecht, R'dam—Calcutta, 24-1 te Colombo
Lindekerk, Bushire—R'dam, 24-1 te Genua
Lissekerk, Calcutta—R'dam, 24-1 te Karachi
Loenerkerk, 25-1 van Abadan te R'dam Lut-
terkerk, 25-1 van Bandashapoer te BaSrah
Meerkerk, R'dam—Melbourne, 23-1 te Colombo
Madoera, A'dam—Balik Papan, 24-1 van
Djakarta naar Chembon Mapia, A'dam—Ma
kassar, 23-1 van Aden naar Penang Mentor,
A'dam—Levant, pass. 24-1 Kaap de Gata naar
Malta Nieuw-Amsterdam, 24-1 van Curagao
naar Carthagena Oranjestad, A'dam—W.-
lndie, 25-1 van Madeira naat Trinidad
Orion, Gibraltar—R'dam, pass. 24-1 Burlings
Poelau Laut, Surabaja-A'dam, pass. 24-1 Guar-
dafui Prins Frederik Hendrik, pass. 24-1
Finisterre naar R'dam Prins Maurits, Valen-
cia—R'dam, 24-1 bij Ouessant Raki, 24-1
van A'dam naar Makassar Sommelsdijk,
24-1 van R'dam te New York Stad Schie
dam, Vlaardingen—Hampton Roads, pass. 24-1
Cberbourg Sumatra, New York—Calcutta,
25-1 te Beiroeth Samarinda, Vancouver—
Bombay, 21-1 van Portland naar Los Angeles
Stad Maastricht, Spezia—Casftblanca, 24-1
van Gibraltar Stentor, 24-1 van A'dam naar
Famagusta Tjikampek, Yokohama— Buenos
Aires, 22-1 te Durban Tamo, R'dam—
Rosario, pass. 24-1 Finisterre Tjipanas,
Buenos Aires—Japan, pass. 24-1 Krakatau
Tjiwangi, A'dam—Hongkong, pass. 24-1 Kaap
Point de Galle Tomori, R'dRm—Balik Papan,
pass. 24-1 Singapore naar Djakarta Utrecht,
Los Angeles—Calcutta, 24-1 van Port Eliza-
beth naar East Londen Vuloanus, A'dam—
Levant, 25-1 te R'dam Wieldrecht (t), Tju-
ban—Auckland, pass. 24-1 Java's eerste punt
Willem Ruys, R'dam—Djakarta, pass. 24-1
GuardaÉui Willemstad, Cristobal-A'dam,
24-1 van Barbados naar Madeira Zonnewijk,
24-1 van Santos naar Takoradi.
De besommingen van Donderdag waren:
trawler IJm. 16 20.850; loggers Sch 121
t 2380; IJm 129 5750; Kw 7 5380. 76
t 6490, 151 4150, 89 5500; kotters Z 540
2480; IJm 228 1335, 230 1310. VI 28
1155; Kw 72 1160, 51 3250, 94 1800,
.12 t 1525, 189 I 700, 92 1615. Prijzen
per kg: heilbot 2,50—2,10, gr. tong 2,18
2,02; grm. tong 1,881,74; kim. tong 1.80
1,64; kl. tong I 1,92—1,60; kl. tong II 1,68—
1,46; tarbot I 2,141,92. Prijzen per 50
kg: tarbot IV 5733; schartong 33; gr.
schol 30ƒ25,50; grm. schol 53,5040,50;
kim. schol 63—56; kl. schol 1 59—47; kl.
schol II 36—13,50; schar 17,50—8; bot 16.50
—13; v. haring 2523,50; makreel 48—33;
gr. schelvis 6863,50; grm. schelvis 68
66; kim. schelvis 6965,50; kl. schelvis I
6762; kl. schelvis II 4642; wijting 23.50
—8; gr gul 33—28,50; midd. gul 27—21; kl.
gul 2119; ham 59; kl. koolvis zw. 17—
13,50, wit 3422. Prijzen per 125 kg: gr.
kabeljauw 150—70; gr. koolvis zw. 38,50—
32, wit 70—67; gr. leng 96—75. De totale
aanvoer bedroeg 2920 kisten.
De delegatie uit de Staten-Generaal,
welke op uitnodiging van de beide
Huizen van het Britse parlement van
813 Februari a.s. een bezoek zal
brengen aan Londen, zal bestaan uit
de leden P. J. S. Serrerens, mr. P S.
Gerbrandy. P. A. Kerstens, Jkvr. mr.
C. W. J. Wttewaal van Stoetwegen,
mej mr. N. S. C. Tendeloo, J. J. Kra
mer en drs. H. A. Korthals. De delega
tie zal worden vergezeld door de grif
fier van de Tweede Kamer, mr. A. F.
Schepel.
ALLEEN VRIJDAG EN ZATERDAG
MET RITS
met voorzak f 6.75
zonder voorzak f 4.75
SLUISDIJKSTRAAT 117 - TELEF. 3481
UI
Tegen inlevering van deze bon
krijgt U bij aankoop van een
paar
10
KORTING.
Alleen geldig VRIJDAG 26 en
ZATERDAG 27 JANUARI
Op iedere waardebon kan slechts
een paar kousen met deze korting
worden gegeven.
00
UI
SLUISDIJKSTR. 47
Nieuwste dessins o
0 BOUCLé LOPERS 1.4S
50 c.m. breed
COCOS 3.9J
JAVA KAPOK
nog 3.45
A CHINA MAT
w 140/180 4.95
160/230 10.95
180/230 12.95
MATRASSTEL
X persoons 42.50
Java kapokkussen
MOLTONDEKEN 2 pers. 4.95
KEIZERSTRAAT 24