Als verstekeling per vliegtuig de Oceaan over
KLM veilde gevonden voorwerpen
De Gasperi en Pleven vastbesloten
om een oplossing te vinden
Twee pogingen
mislukten
Van kafferboog ioi ganzenroer
Lawineramp in Airoio
VOOR DE EERSTE MAAL IN DE GESCHIEDENIS
Amsierdammer was de Canadese
douane en politie te glad af
-NU is mijn grootste zorg om hier
weer een baan te vinden, die ipij
in de gelegenheid stelt mijn schuld
aan de KLM af te betalen".
KINDERLOOS ...EN
TOCH EEN TWEELING
Zeven millioen gevraagd
voor steun groentetelers
Bloeddorstige honden
verscheurden veestapel
Een jaar gevangenisstraf
voor belediging van Paus
Gezellige middag in
„Het Dorstig Hert"
Korea danki Nederland
De Frans-Italiaanse conferentie
Compromis inzake
Europese verdediging
Tiger-Moth maakte een
geslaagde noodlanding
Voorstel tot verhoging
gedistilleerd-accijns
Koning van Nepal keert
uit ballingschap terug
WOENSDAG 14 FEBRUARI 1951
MAANDAGAVOND stond de douane op Schiphol wel even raar te kijken,
toen uit het vrachtvliegtuig van de K.L.M., dat kort tevoren van New
Foundland komende, op vaderlandse bodem was neergestreken, een verstekeling
stapte. Het was de 28-jarige Amsterdammer J. v. d. Heerik, een avontuurlijke
knaap, die in September van het vorige jaar op goed geluk als werkend passa
gier op een Engels kolenschip naar Canada toog, alwaar het hem niet beviel en
nu bij gebrek aan voldoende geld maar tussen een lading vliegtuigbanden en
andere vracht in een K.L.M.-toestel naar huis terugkeerde. Hij is voor zover
wü konden nagaan de eerste verstekeling die de reis over de oceaan per vlieg
tuig heeft gemaakt.
TN September 1950 kreeg de emigran
ten-koorts v. d. Heerik te pakken.
Hij vroeg en kreeg een touristenvisum
en maakte als werkend passagier op
een Engelse kolenboot de overtocht
naar Canada, alwaar hij met 25 dollar
op zak aan wal stapte. Zijn visum
was zes maanden geldig, welke tijd hij
wilde gebruiken om de mogelijkheden
te onderzoeken en zo het hem in Ca
nada beviel, zijn vrouw te laten over
komen. De jonge emigrant had echter
niet de beste tijd uitgekozen en met
moeite slaagde hij erin zijn kostje bij
een te scharrelen door dan eens hier
en dan eens daar een paar weken te
v/erken. Tegen bet einde van zijn ver
blijfsvergunning had hij 120 dollar op
gespaard. Hij wilde terug naar huis
en probeerde een schip te vinden, dat
hem weer als werkend passagier naar
Nederland zou brengen. Dit lukte ech
ter niet. Hij kwam ten slotte op het
vliegveld Gander op New Foundland
terecht, alwaar de KLM-vliegtuigen
passeren. De vrachttoestellen mochten
hem echter niet meenemen en voor de
passagiersvliegtuigen had hij geen
geld.
Eerste poging mislukt
70 rijpte in hem het plan als verste
ling de reis te maken. Omdat Gan
der uitsluitend uit barakken bestaat
en de douane het er in de felle koude
met de controle buiten niet zo nauw
neemt, dacht hij wel een kans te heb
ben zich tussen de passagiers voor
een Clipper van de Pan American
World Airways te mengen als zij van
het restaurant weer naar het vliegtuig
zouden lopen. Van den Heerik had
echter pech. Juist toen hij zijn plan
wilde uitvoeren, liep hij pardoes een
douanebeambte in de armen. Hierme
de was zijn kans verkeken. Kort daar
op vernam hij, dat Zondagavond kort
na elkaar twee vrachtvliegtuigen van
de KLM op Gander een tussenlanding
zouden maken. Toen het eerste toestel
geland was, mengde hij zich tussen
het grondpersoneel en poogde op deze
wijze binnen te komen. Het lukte hem
echter niet dit onopvallend te doen,
temeer niet, omdat de douane en de
militaire politie zijn plannetje „door"
hadden.
Tweede keer beter
7IJ doorzochten tenminste het toestel
grondig toen het klaar was voor
het vertrek. „Ik had mij inmiddels in
een tankauto verstopt en wachtte ge
duldig het tweede toestel af aldus
vertelde de verstekeling ons gisteren
Dat kwam tegen half elf en nu lukte
het mij binnen te komen. Brutaalweg
deed ik of ik het stouwen van de la
ding moest controleren en het Cana
dese grondpersoneel liet mij rustig
mijn gang gaan, zonder twijfel er van
overtuigd, dat ik tot de KLM-mensen
behoorde. Toen ik even alleen in het
vliegtuig was, zag ik kans een deel
van de dozen, die de lading vormden,
opzij te schuiven en er onder te krui
pen. De ruimte die ik had was maar
heel klein. Ik zat er als het ware op
gevouwen. Nauwelijks had ik mij zo
verstopt of de marconist kwam uit de
cockpit, net een halve minuut te laat
om mij te ontdekken. Juist toen ik
dacht: „zo dadelijk gaan wij", klom
men douanebeambten, politiemensen
en de vertegenwoordiger van de KLM
het vliegtuig in. Zij hadden kennelijk
gemerkt, dat ik zoek was en twijfel
den er niet aan of ik zat in het vlieg
tuig. Langer dan een half uur hebben
zij ieder hoekje en gaatje besnuffeld
en met hun zaklantaarn beschenen,
zonder mij echter te vinden. Mijn
schuilplaats bleek onzichtbaar te zijn.
Kort daarna zaten wij in de lucht
en was de reis begonnen. Ik heb nog
ongeveer vier en een half uur ge
wacht en toen ben ik maar te voor
schijn gekomen.
ledereen was vriendelijk
„JJE bemanning was erg aardig voor
mij en had direct wat te eten en
te drinken. Natuurlijk moest ik mijn
verhaal in geuren en kleuren vertel
len. Ook op Schiphol was men eer
verbaasd dan boos. Ik heb een stuk
moeten tekenen, dat ik bereid was zo
spoedig mogelijk de reiskosten
f 1200 aan de KLM te betalen. De
douane en marechaussee hebben mij
langdurig ondervraagd. Iedereen nas
vriendelijk en toen ik op een goed
ogenblik vroeg, of ik de bus mocht
pakken en naar huis mocht gaan, wa
ren zij accoord".
En
nu
een
baan
Het was overigens niet de eerste
maal, dat deze avontuurlijke Amster
dammer als verstekeling reisde. In
1943 was hij als gedwongen arbeider
in Duitsland. „Daar beviel het mij he
lemaal niet zo vertelde hij ons
en op een goede dag ben ik maar in
een Wehrmachts-goederentrein ge
stapt. In het hol van de leeuw ben je
vaak het veiligst redeneerde ik toen.
De trein maakte wel een omweg,
want ik kwam ten slotte in Bordeaux
terecht maar vandaar gingen ook
weer treinen naar Nederland".
GEARRESTEERDE WESTDUITSE
COMMUNISTEN VRIJGELATEN
De acht vooraanstaande Westduitse
communisten en tien plaatselijke com
munistische functionarissen, die Zon
dag te Helmstedt, aan de Brits-Russi
sche zonegrens werden gearresteerd
toen zij West-Duitsland wilden bin
nengaan, zijn Dinsdag vrijgelaten. Men
neemt aan, dat de communisten geldi
ge internationale reispapieren hadden
en daarom niet konden worden vast
gehouden.
Een lang niet alledaags geval doet
zich te Lunteren voor. Een winkelier,
wiens huwelijk niet met kinderen is
gezegend en die deswege gaarne wilde
overgaan tot adoptie van een pleeg
kind, richtte zich met een desbetref
fend verzoek tot een daartoe aange
wezen instantie te Amsterdam.
Groot was 's mans verwondering,
toen hij enige tijd daarna een brief
terug kreeg om nadere inlichtingen,
daar bij informatie op het gemeente
huis van Ede gebleken was, dat aan
vragers huwelijk in stede van kinder
loos gezegend zou zijn met.... een
tweeling.
De Lunterse winkelier, die onmid
dellijk de gemeentesecretarie opbelde,
kreeg van de afd. bevolking te horen,
dat inderdaad in 1947 een tweeling op
zijn naam werd ingeschreven
Nader is gebleken, dat een naamge
noot van de winkelier wel vader is
van twee op dezelfde dag geboren
kinderen, zodat hier naar alle waar
schijnlijkheid een verwisseling van
ouders heeft plaats gehad. Althans de
naamgenoot staat als kinderloos ge
boekt.
Natuurlijk is er geen Salomo's wijs
heid nodig om dit tweelingenraadsel
op te lossen en eventuele toekomstige
consequenties te voorkomen, maar het
zal wel enige susah geven. Een be
volkingsadministratie is een ernstige
zaak, gebonden aan strenge voor
schriften.
NAUWER SAMENWERKING TUSSEN
RAAD VAN EUROPA EN O.E.E.C.
De verbindingscommissie tussen de
Raad van Europa en de O.E.E.C. heeft
Dinsdagavond een nauwere samenwerking
tussen beide organisaties aanbevolen, om
te voorkomen dat dubbel werk wordt ge
daan en om een vrijer uitwisseling van
inlichtingen mogelijk te maken.
HWIMIIIIIIHIÜIIIWillllllllllllll
Het hoofdbestuur van de Stichting
voor de Landbouw heeft een beroep
op de regering gedaan om door het ge
ven van een toeslag per product de
Nederlandse groentetelers te steunen.
Zij leden tengevolge van de abnormale
hoge productie verleden jaar een ver
lies van ongeveer zestien millioen
gulden. Door de enorme aanvoer draai
de er op de veilingen veel groente
door en de daaruit voortvloeiende fi
nanciële verliezen hebben het bestaan
van vele bedrijven, die vrijwel geheel
afhankelijk zijn van de zomer- en
herfst-groenteteelt in gevaar gebracht.
De toeslag zou zodanig moeten zijn,
dat de prijzen tot 75 procent vaq.de
door het Landbouw Economisch Insti
tuut voor de bestaanszekerheid van
de tuinder noodzakelijk geachte prijs
zouden kunnen worden opgevoerd. De
totale kosten van deze steunregeling
zullen ongeveer f 7.700.000 bedragen.
Twee bloeddorstige honden, vermoe
delijk een bouvier en een Duitse her
der, maken al een week de Naardense
polders on eilig. Zij hebben al vijf
schapen doodgebeten en doodden dezer
dagen bij een veehouder zeven varkens
van ongeveer 100 kilo, die zij zelfs ge
deeltelijk opvraten. Maandag kwamen
de honden, waarvan de eigenaar onbe
kend is, het hertenkamp van de uit
spanning „Oud Valkenveen" binnen
waar zij een hert aanvielen. Dit wist
echter over een hoge omrastering te
springen en zo de dood te ontkomen.
De schrijver van een artikel, dat be
ledigend voor Paus Pius de Twaalfde
werd geacht, alsmede de eigenaar van
het tijdschrift „Omnibus" dat het arti
kel publiceerde, zijn te Turijn tot een
jaar gevangenisstraf veroordeeld. In het
artikel werd gezegd dat „de familie
Pacelli veel rijker is geworden sinds
kardinaal Eugenio Pacelli Paus Pius de
Twaalfde werd.
BANKWERKER VERONGELUKT
Dinsdagmiddag heeft een 28-jarige
bankwerker in de electrische centrale aan
de Hemweg te Amsterdam een stalen mat
op het hoofd gekregen. De mat viel van
zeven meter hoogte. De man bleek bij
aankomst in het Wilhelmina Gasthuis te
zijn overleden.
De staking van Japanse mijnwerkers
heeft zich uitgebreid tot 200.000 man. De
regering heeft haar bemiddeling aangebo
den, doch zowel van de zijde der werk
gevers als van werknemers voelt men er
weinig voor.
Van onze speciale verslaggever)
JN „Het Dorstig Hert" in Amstelveen was het gistermiddag een wonderlijke
vertoning. Daar stonden een paar mannen in dure K.L.M.-uitmonstering met
een wit collectezakje over de hoofden van een saamgepakte menigte gelden in
te zamelen. Ze stonden op een lange geïmproviseerde tafel, in het midden van
de zaal. Op het toneelpodium was een uitstalling gemaakt. Ruim tweehonderd
kavels van de vreemdsoortigste artikelen, die luchtreizigers in de vliegtuigen
of op Schiphol achterlieten. In het openbaar werd deze collectie geveild. De
K.L.M.-employé's op de geïmproviseerde tafel collecteerden het handgeld, dat
van de grage kopers gevraagd werd om te voorkomen, dat ze ontnuchterd na
hun koop zouden „vergeten" hun koopje af te halen.
kafferboog met fraai gesneden pijlen.
Ja zelfs ontdekten we tal van kinder
poppen en een stellig een paar honderd
jaar oud ganzenroer, of iets van dien
aard. Een wonderlijk allegaartje, dat in
de loop van de middag gretig aftrek
vond, en de KLM enige duizenden gul
dens rijker maakte. De KLM? Ja onge-
Y^ANNEER ergens gesproken zou mo
gen worden van veilingkoorts dan
was het hier wel. Er was om te begin
nen een overstelpende belangstelling.
Toen de achterdeur van het zaaltje om
streeks één uur geopend werd, storm
den de mensen naar binnen. Het naam
kaartje van de KLM had kennelijk deze
bijzondere belangstelling te voorschijn
geroepen.
De stemming van afslager Moerkoord
was dra uitstekend. Er werd raak en
vlot geboden. Een partij handschoenen
ging voor f 48 van de hand. Parapluies
noteerden vier tot tien gulden, kleding
stukken, als regenjassen, pantalons, ja
zelfs een vest (dat voor één gulden van
de hand ging) varieerden van tien tot
veertig gulden. Ze kwamen uit alle we
relddelen. New York, London, Sao
Paulo, Italiano, Fifth Avenue en Roma
vermelden de in de kledingstukken aan
gebracht merktekens. Ettelijke tropen
helmen, die onder het motto hoeden on
der de hamer doorgingen, gaven stof tot
allerhande opmerkingen. Het meest
puntige gezegde was wel de uitroep
„Schermerhorn", toen de afslager zich
zo'n tropenhelm op het hoofd plantte.
Och ja, er was leut genoeg daar in
dat „Dorstig Hert". „Welke maat"?,
werd naar het podium gekreten, toen»!
de afslager een paar schoenen te koop
hield. „Tussen 36 en 42', gaf de afslager
snedig terug".
Totaal tweehonderd een en veertig
kavels kwamen aan bod. Een partij ro
zenkransen, en een Zeiss-verrekijlier
(f 62),, zilveren poederdozen en horló'
ges, pyama's en shawls, een Javaans
beeldje en een gezellig wandkleedje,,
verfomfaaide foto-apparaten, en een
twijfeld de KLM. Zeker, het geld blijft
dertig jaar ter beschikking van de ei
genaar of eigenaresse van enig verloren
voorwerp.
Maar zou er werkelijk nog ooit iemand
deze kant op komen, om zijn eigen
domsrecht op enig stuk te laten gelden.
Het geveilde goed was de collectie 1949.
Meer dan een jaar hebben de spullen
dus al op haar eigenaars liggen te
wachten. Nee, dat geld is wel voor de
KLM. Controleur Zegers, de man, die
de vliegtuigen altijd het eerst afzoekt,
waneer de passagiers het toestel verla
ten hebben, en dus de gevonden voor
werpen het eerst in handen Krijgt, heeft
zijn kost over 1949 vast wel weer ver
diend.
Wij vernemen dat de collectie 1950
nog- wonderlijker voorwerpen te zien
zal geven. Kortelings is er 'zelfs een
grasmachine op het Schipholbureau
„Gevonden voorwerpen" gedeponeerd.
Het moet niet erger worden
\llEVROUW Dr.
iV1 oud-minister, presidente van
de Korean Emergency Citizens
League" en leidende figuur in de
Koreaanse vrouwenbeweging nee
de Nederlandse vertegenwoordi
ger in de Comissie der Ver. Naties
voor Korea, mr. A. H. C. Gieben.
een brief overhandigd, bestemd
voor de Nederlandse minister van
Buitenlandse Zaken. In deze brief
dankt dr. Helen Kim Nederland
namens het Koreaanse volk „on
der tranen voor de krachtsinspan
ning, welke uW land, in het kade:
van het waardevolste en belang
rijkste leger dat naar Korea ge
zonden is, ten behoeve van onze
vrijheid bijdraagt. Uw leger is zo
goed getraind en strijdbaar, dat
onze dertig millioen mensen nog
nooit een legeronderdeel gezien
hebben en dat zo goed vecht".
„Terwijl wij nog niet weten hoe
uw land op de juiste irynier te
danken voor deze weldaad, schenkt
HELEN KIM, het nieuws, dat uw
v~v ww IqticI h
is ons financiële hulp van 2°erei<t
dollar en bovendien een cjP: 000
van tien man ter beschikySatie
stellen, ons de diepste ore-"9 'e
Na er op gewezen te hebben^"'
de Nederlandse bijdragen - dat
Vo°r het
aansporinn
p mi - y
Koreaanse volk een
zullen zijn om met energie
en moed te blijven strijden
de Nederlandse afgevaa rdL
het volste vertrouwen hebh
schrijft mevrouw Kim: „Uw
nen zijn een grote troost voo^ü'
zij weten leiding te geven en heb
ben ons getoond hoe wij mo
strijden voor de democratie.
hopen, dat God uw land eeuwW
vrede zal geven, uw Tand, dat :o
prachtige soldaten en civiele af
gevaardigden heeft. En wij hopen
dat de uiteindelijke overwinning
het deel zal zijn van ons, uw land
en de gehele wereld van demo-
cratische naties".
niNSDAG is de conferentie van de Franse en Italiaanse ministers-presidenten
en ministers van Buitenlandse Zaken te Santa Marghuerita officieel geoperj,
De tolunie, de Europese verdediging, de huidige stand van de handelsbetrsfc.
kingen tussen beide landen en immigratiekwesties kwamen ter sprake. In krin-
gen der beide delegaties verklaart men met nadruk, dat de besprekingen worden
gehouden in een sfeer van hartelijkheid en energieke vastbeslotenheid om een
daadwerkelijke oplossing te vinden.
De Europese verdediging, het voor-
naamste onderwerp van de informele
bijeenkomst van Maandag, kwam ook
gisterenmorgen even. ter sprake. j>je-
ven zou, volgens een gewoonlijk wel
ingelichte Franse bron, naar een soort
compromis zoeken, dat Italië zou be
vredigen en tegelijkertijd de Franse
openbare mening niet tot verzet prik
kelen.
De emigratie,
Wat betreft een grotere emigratie van
Italianen naar Frankrijk, heeft Pleven
De Gasperi verzekerd dat Frankijk
ten volle begrip heeft voor het pro
bleem der Italiaanse werklozen, doch
dat „het onverzoenlijke standpunt van
de machtige C.G.T., het onder commu
nistische leiding staande Franse vak
verbond, het thans in feite onmogelijk
maakt een aanmerkelijke verhoging van
het aantal Italiaanse arbeiders, dat toe
gang tot Frankrijk kan krijgen, te over
wegen".
Frankrijk en Italië besloten Dinsdag
avond de „anti-constitutionele activi
teit" van „de vijfde colonne" van mil-
lioenen communisten in hun landen te
beperken. De ministers kwamen over
een, dat de Franse en Italiaanse com
munistische partijen de vrijheid moest
worden verleend, gegarandeerd in de
grondwet der beide landen, maar dat
communistische activiteit, „welke in
strijd is met die democratische instellin
gen" krachtig moet worden verhinderd.
nE conferentie werd geopend met een
bespreking van de economische be
trekkingen tussen de beide landen. Ple
ven en Schuman zouden de Italianen
verzekerd hebben, dat Franktijks
Noordafrikaanse minerale hulpbronnen
door Italië benut zouden kunnen wor
den hoewel zij buiten de Europese
steenkool- en staalpool vielen.
In kringen van de conferentie werd
verklaard, dat Pleven de Italianen had
medegedeeld, dat hoewel er in Frank
rijk „een levendig verlangen" bestond
naar een douane-unie met Italië, „het
politieke klimaat nog niet geschikt" was.
Vermoedelijk was dit een toespeling op
de herfstverkiezingen in frankrijk.
Een Tiger-Moth van de Nationale
Luchtvaartschool te Hilversum heeft
een geslaagde noodlanding gemaakt
op een weiland achter het Nationaal
Luchtvaart-laboratorium aan de Slo-
terweg te Amsterdam. De piloot, de
heer G. van Eist uit Hilversum, die
met het lesvliegtuigje een rondje Hil-
versum-Amsterdam-Hilversum vloog,
had boven de hoofdstad niet voldoen
de benzine meer en besloot om het
luchtverkeer op Schiphol niet te stag
neren, een noodlanding te maken. De
piloot is ongedeerd en het toestel on
beschadigd.
Hoewel de regering vasthoudt aan
een verhoging van de accijns op ge
distilleerd tot f 596,50 per hl ad 50 pro
cent, is zij omdat deze verhoging
toch niet voor 1 Januari 1953 zal ingaan
intussen met het voorstel gekomen
de gedistilleerd-accijns van f 320 te
brengen op f 475.
Koning Triboevan van Nepal heelt
Maandag zijn goedkeuring gehecht aan
een tussentijdse regering van tien man,
waardoor aan de crisis, die drie maan
den heeft geduurd, een einde is geko
men, evenals aan zijn eigen balling
schap. De koning heeft er in toege
stemd dat premier Sjamsjer in functie
blijft totdat de geprojecteerde consti
tuerende vergadering volgend jaar een
volledige volksregering kiest.
Koning Triboevan keert Donderdag
naar zijn hoofdstad terug.
Het plaatsje Airoio, aan de voet van de St. Gotthard, is Zondagnacht door
een lawine getroffen, waarbij zes personen het leven verloren en grote
materiële schade werd aangericht In twaalf minuten stortte de lawine,
die een frontbreedte had van tweehonderd meter, met donderend geweld
omlaag. Een overzicht van het geteisterde gedeelte van het plaatsje. In
metershoge sneeuwmassa's zoeken de militairen, die aan het bergings
werk deelnemen, naar slachtoffers. Rechts de Gotthardstrasse, die op som
mige punten door tien meter hoge sneeuwmassa's geblokkeerd wordt.