VAL DA POENTI-ANAK HET KORTE VERHAAL JIMMY BROWN ALS BOKSER RE SIHTEL U Hersengymnastiek Puzzle-rubriek Radioprogramma voor dit week-end 0 GEERVLIET door Bob Wallagh NAAR Gebroken Liefde Neem een doos echte VERKOUDHEID fPim, Pam en Pom aan zee ZATERDAG 24 FEBRUARI 1951 TERWIJL EEN ZWOELE AVONDWIND door de kruinen van het klapper- bos streek vertelde Hans me het verhaal van Punti-Anak. de schrikwekkende spookfiguur, geschapen in de verhitte verbeelding van de inheemse bevolking. Punti-Anak, de vrouw met het gapende gat in de rug: de krijsende spook verschijning en de schrik van de Dajaks in het dorp, dat in de buurt van Hans' plantage lag. „Punti-Anak", zei Hans op geheimzinnige fluistertoon, „is de gru welijkste geest, die ooit de bossen van Borneo onveilig heeft gemaakt. Ze is de meest wraakgierige, meest bloeddorstige en onverzoenlijkste vertegenwoordigster van de gehele spoken-bevolking van dit eiland.Hier hield hij even op en staarde uit over het klapperbos als inspireerde hem dit tot zijn verhaal. „J-JET BEGON vele eeuwen geleden", zei hij dan, nadenkend aan zijn pijp zuigend. „Het was een tijd, dat slechts hier en daar verspreid enkele Dajak-dorpen lagen en de bevolking nog niet die graad van betrekkelijke beschaving had als thans. De mensen leefden ondanks dat veel zuiverder in die tijd. Je herinnert je zeker wel hoe we eens bij de Barito getuigen waren van het vermoorden van een Da jak, omdat hij overspel had gepleegd?" Ik knikte en schoof de plotseling op geroepen gruwelbeelden snel naar de achtergrond van mijn denken. Ook Hans hoewel veel ruwer dan ik scheen het vreselijke toneel van toen weer voor zich te zien. Hij stak zij* pijp, die was uitgegaan, weer aan en vervolgde dan: „Punti-Anak, dat kan elk dorpskind je vertellen was geen slechte vrouw. Ze werkte hard in het dorp en wachtte geduldig op het moment, dat een man haar ten hu welijk zou vragen. Ze was schoon als geen ander in Dajakland en kon de prachtigste dansen uitvoeren. Als ze op het dorpsplein haar lenige lichaam liet buigen en wringen, bracht ze de toeschouwers in een toestand van com. plete extase. Maar Punti-Anak was te jong om reeds in het huwelijk te tre den, hoewel er natuurlijk mannen ge noeg waren, die haar tot vrouw wens ten. Toen op een avond, dat ze weer gedanst had gebeurde het verschrik kelijke. Een der dorpsbewoners, tot waanzin gedreven door haar woeste dansen, nam haar tot zijn vrouw, Daar mee overtrad hij de oeroude wetten van de Dajaks. Nog geen week daarna vond men zijn verminkt lichaam in de rivier..,. De goden hadden zijn bloed als zoenoffer geëist. Iedereen verwachtte nu, dat Punti- Anak hetzelfde lot zou treffen, want zij was even schuldig als de man ge weest. Maar er gebeurde niets. Men vermeed haar evenwel zoveel moge lijk, want het is bekend, dat haar aan. raken betekende, dat men haar schuld wou delen. Er verliepen maanden zonder dat de kampong door een bloedige wraak der geesten de oude wetten bekrachtigd zag. - Tot Punti-Anak moeder werd. Het kind, dat ze ter wereld bracht was het lelijkste monster, dat ooit door mensenogen is aanschouwd. Het had handen als de klauwen van een roof vogel en het gezicht van een kaaiman. Op het lijf groeiden groenige schub ben en het verspreidde een vreselijke lucht. De geesten hadden Punti-Anak gestraft. Hier zweeg Hans weer en staarde naar de hemel, waarvan de effenheid gebroken werd door sinistere wolken flarden. Ik huiverde even. „Hoe Punti-Anak moet hebben ge leden zullen wij wel nooit begrijpen", vervolgde de verteller. „Een feit is, dat ze op zekere nacht besloot het kind te doden, terwijl het sliep. Het was een nacht als deze, waarvan de Dajaks zelden, dat hij weinig goeds voorspelde. In een hoek van de hut waarin Pun ti-Anak woonde, sliep het kind, zelfs, in zijn slaap een gruwelijk wezen. De mond stond half-open en toonde een rij roofdierachtige tanden. In een op welling van de vreselijkste haat greep Punti-Anak toen naar een rijststam per, die in de buurt stond en doorstak daarmee het monster, dat haar kind was.,,. RONDER mijn mond te willen voorbij praten zou ik even een taal-hersengymnastiekje over het bekende begrip „mondig zijn" met U willen hebben. „Zij ls al lang mondig", zeggen we, wanneer we meerderjarig bedoelen, maar waar komt dat „mondig" vandaan? Laat ons dit vaststellen: het heeft nóch met een grote, nóch met een klei ne mond te maken, want dit „mondig" is niet afgeleid van het woord dat het lichaamsdeel aan duidt, maar van een ander woord „mond", dat mocht en ook voogdij betekent. En daarmee is de uit drukking natuurlijk volkomen verklaard. En nu de vragen: 1. Wat is eigenlijk een snotneus? 2. Is „Merino" een jongensnaam, een wijnsoort of een wolsoort? 2 Welke zeevaarders waren het eerst met het kompas bekend? 4. In welkt maand valt in de regel de minste regen? 5. Welke houtsoqrt wordt als de „koningin der houtsoorten be schouwd? 6. In welke omstandigheid kan men op zijn eigen schoot zitten? 7. Wanneer ongeveer leefde Don Quichotte? 2. Wie trouwde Cosima, de doch ter van Frans Liszt? Wat is meer waard, een pond gouden tientjss of een kilo gou den vijfjes? i0. Wat bedoel ik wanneer ik zeg: „L ekkerkerkerkerkerker"? Voor de antwoorden zie men ons nummer van Dinsdag. |_|ANS KEEK naar de maan, die ge heel achter de wolken was schuil gegaan. „Welk een vreselijke haat moet zij gekoesterd hebben tegen dat kind. dat schrikwekkende beeld van haar schuld", zei hij medelijdend. „Haar wraak heeft ze duur moeten bekopen. Nog jarenlang werd er in de dorpen over gesproken. Want direct nadat ze haar ontzettende misdaad had begaan, na men de geesten wraak. Wat zich in die nacht allemaal heeft afgespeeld kunnen wij niet nagaan. Maar de vol gende dag vonden de dorpelingen tus sen het geheel verwoeste huls het li chaam van Punti-Anak, naast het kind, dat zij vermoord had. De straf der geesten was afgrijselijk geweest..." „Maar dat was niet alles. De geesten hadden besloten Punti-Anak tot de jongste dag te pijnigen. Elke nacht zou ze opstaan en tussen de puinhopen van haar huisje dwalen, eeuwig dwalen door de dorpen, zonder rust te kunnen vinden...." HET VERHAAL was uit en om mezelf gerust te stellen vroeg ik: „Geloof jij dat allemaal?" Hans keek peinzend in de nacht, waar de dwaallichtjes van de vuurvliegen lichte strepen be schreven. „Er is meer tussen hemel en aarde, dan wij ooit kunnen vermoe den", zei hij ernstig. „Ik zit hier al heel wat jaren en heb geleerd, dat wij Westerlingen eigenlijk maar héél weinig weten. Soms kan ik geloven, dat Pun ti-Anak in deze streken geleefd heeft". De toon waarop dit gezegd werd deed me besluiten tot de volgende vraag: „Bedoel je, dat ze hiér, in déze dorpen heeft geleefd?" Hans knikte en wees in Oostelijke richting. „Déar vind je een geheel verlaten dorp. Het dorp dat door de beangste bewoners ijlings werd verlaten...," We zwegen geruime tijd. De nacht- wind buiten was ietg koeler geworden en ik vermoedde, dat daardoor mijn voortdurende huiveringen verklaard konden worden. De maan, een smalle sikkel, dreef af en toe langs een gat In de grillige wolkenmassa en goot een flauw en spookachtig licht over de zwarte klapperbossen uit, Ik lachte schril. „Jij gelooft mis schien ook wel, dat die dame nu nóg ronddwaalt?" Hans keek snel op. „Ja", zei hij „en ik geloof ook dat ze zo als de legende verder wil,— elke Vrij dagavond een wraakoefening houdt op een wezen van het mannelijk geslacht. Iedere Dajak kan je vertellen hoe er dan weer een hond, dan een bok, dan een karbouw is gevonden.,,. Verle den week vond men het lijk van Si Amin...." De stilte die nu viel, was gedrukt. Opeens voelden we de oorzaak ervan. Bulten was de wind plotseling gaan liggen. Het enige geluid kwam nu van de benzinelamp, die zacht zoemend aan de zolder van de voorgalerij hing. Ik was bang deze vreemde stilte te verbreken. Ik zou het niet gekund hebben ook, want een benauwde druk kneep mijn keel dicht. Ik greep de leuningen van mijn stoel steviger vast, want ik had het gevoel in een afgrond te storten. Het klapperbos, de voor galerij, Hans, de maan, alles wentelde plotseling in een krankzinnige ronde dans voor mijn ogen. Toen was het aardedonker. Ik geloof, dat ik dacht te sterven van angst. Uit de macabere stilte rond ons, maakte «ich plotseling een ijselijk geluid los, Een hoge, waanzinnige kreet als de schreeuw van een mens in doodsnood. Het herhaalde zich. Ik hijgde naar adem, maar het was alsof ik de mond vol water had. „Hans 11" schreeuwde ik in doods angst.... De betovering was verbroken. Eens klaps verdween de beklemming en or dende de omgeving zich na de helse rondedans. Klam zweet stond op mijn voorhoofd en lk voelde me als iemand, die een schipbreuk heeft overleefd. Ik keek naar Hans, die bij de benzine lamp stond en ijverig pompte. „Hij was plotseling uitgeflapt", zei hij, ter wijl hij me guitig aankeek. Ik hijgde nog na. „Maar watbracht ik uit. Gemoedelijk legde mijn vriend zijn hand op mijn arm. „Steek maar een verse pijp op, makker! Die Punti- Anak zit je een tikkeltje dwars, denk ik". TOM K. 82. Inderdaad stonden de volgende avond de kranten vol over de raadsel achtige verdwijning van Jimmy Brown Meneer Goochum had de heren jour nalisten zo volledig mogelijk ingelicht. Hij had hun verteld, dat Jimmy zo'n brave jongen was, dat hij feitelijk veel liever baby-sitter zou zijn geworden of administrateur bij de Bond van Drophandelaren en dat hij alleen be roepsbokser was geworden omdat hij nu eenmaal voor wereldkampioen in de wieg was gelegd. „Want dat wil ik u wel verklappen, mijne heren", had meneer Goochum gezegd, „Jimmy Brown is de grootste wereldkampioen van alle tijden. Dat weet een ieder die ook maar zoveel afweet van de boks- sport, dat beseft de eerste de beste, die hem twee tellen in de ring heeft zien staan. Hij is een geboren wereld kampioen en als hij straks tegen Dynamite moet aantreden dan weet ik wel, wie er gaat winnen Maar helaas, mijne heren, zijn tegenstanders weten dat ook en daarom zijn zij zo nasdadig geweest hem voor alle zekerheid ma uit de weg te ruimen. Ik zeg u dat d een groot en ten hemel sc!"elend schandaal is". De heren van de pers vonden dat ook en zij schreven aan doenlijke verhalen in hun diverse bla den. „Wéér ls Jimmy Brown? schre- ven zij met levensgrote koppen boven hun artikelen. CTELT U ZICH een jongeman van midden twintig jaar. Hij ai enige jaren verpleegd in chiatrische inrichting. Z'n kla t*5' zijn vaag en niet te funderen enige lichamelijke afwijking. Hii soms prikkelbaar, soms moeJ, is soms aggressief. Tot werk komtT1 moeilijk. Wanneer hij eens werkt, buiten de stichting waar hij z'n ,.eeft heeft, loopt het na korte tijd «u? weer mis. Wie hem voor het eerst oppervlakkig ontmoet, merkt Wej fr' bijzonders aan hem op. Vergelijkt m"'8 echter z'n handschrift van nu met d PUZZLE 176 Iets voor de cijferliefhebbers (opl.) De bedoelde vermenigvuldigsom met- de aangegeven cijfers I zag er geheel in cijfers als volgt uit: 51702 64308 413616 465318 155106 206808 310212 3329505396 De ctjferliefhebbers hebben deze op gave zeer op prijs gesteld, getuige 't grote aantal oplossingen, dat van deze opgave binnenkwam. Na loting onder de inzenders van de juiste oplossing is de wekelijkse prijs van ƒ5.dit maal ten deel gevallen aan de heer L. Haven, Dorpsstraat 25 te Winkel (N.-H.). Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave. PUZZLE 177. Acht moeilijke woorden. Hieronder vindt men acht grote woorden, alle zelfstandige naamwoor den, maar bij ongeluk zijn de letters van die woorden door elkaar geraakt. Zij komen dus als volgt ln de courant te staan. 1. glotsmazelgeinzevper (20 letters). 2. lvmtsekhdnoersnoeae (10 letters). 3. ventrossergoeceh (18 letters). 4. bklureezriuzp (13 letters). 5. revkroratajasmeov (17 letters). 6. ketohblbeil (11 letters). 7. nltdwadigiereniu (10 letters). 8. gzlabuowrahcus (14 letters). Gevraagd wordt, welke woorden zijn bedoeld Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 1 Maart aan de Re dactie van dit blad. (Er wordt weer een prijs van 5verloot onder de inzenders van een goede oplossing). PAS TILLES TFGÊN Uilsluitend verkrijgbaar bij apothekers, drogisten en de specieaibrencha. aa» ZONDAG 25 FEBRUARI HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.30 IKOR, 12.00 AVGRO, 17.00 VFRO, 17.30 VARA, 20.00-24.00 AVRO. - 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.- muziek. 8.30 „Het Fokken van konijnen", cau serie. 8.40 Voor militairen. 9.12 Sportmede- delingen. 9.15 Verzoekprogramma. 9.45 „Gees telijk leven", causerie. 10.00 Voor de jeugd. 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. 12.00 Muziek- étalage, 12.40 Voor de jeugd. 12.50 Gram.- muziek. 13.00 Nieuws en weerberichten. 13.15 Mededelingen of gram.muziek. 13.20 Lichte muziek, 13,50 „Even afrekenen, heren". 14,00 Gram.muziek. 14.05 Kunst en cultuurrubriek. 14.30 Concertgebouworkest en soliste (In de pauze: Filmpraatje.) 16.30 Sportrevue. 17.00 „Tussen Kerk en Wereld", causerie. 17.20 „Een gedicht", 17.30 „De dood van Apotheker Dek- kinga", hoorspel. 17.50 Pianospel. 18.00 Sport- commentaar. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Opera-muziek. 19.00 Radiolympus. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Actuali teiten. 20.15 „De Telefoon", opera. 20.50 Cabaret. 21.20 Surinaamse muziek. 21.35 Avro-alierlei. 21.40 „Paul VlaandereQ en het Madison-Mysterie", hoorspel. 2220 Gram. muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Voordracht. 23.20 -24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II, -298 m.t 8.00 NCRV, 8.30 IKOR, 9 30 KRO, 17.00 NCRV, 19.45-24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 54, Zacharias, de oude zeeman, heeft opdracht van de baas gekregen om de zeeslang weer in te halen. De zeeslang heeft zijn diensten weer verricht. Het hele Noorderstrand was met één klap schoongeveegd en voorlopig zal er wel niemand meer durven komen ook. Za charias is er zeker van, dat het ge rucht, dat de zeeslang weer is gezien, al door het hele dorp is verspreid en hij grinnikt in zichzelf als hij daaraan denkt. „Morgen zullen hier wel weer een heleboel mensen van de krant ko men", mompelt hij in zichzelf. „Net als de vorige maal. Nu Zacharias zal hen te woord staan. Ik zal hun vertellen, dat ik het monster met eigen ogen heb gezien! Maarik zal hun niet ver tellen, dat het aan een touw vastzit. Hetzelfde touw. dat ik nu bezig ben binnen te halen. Oh nee! Laat dat maar aan mij over!" En gedurende al die tijd dobberen Pim, Pam en Pom maar op zee rond. Waar zullen ze te recht komen? Gram.muziek. 8.30 Vroegdienst. 9.30 Nieuw, en Waterstanden. 9.45 Gram.muziek. 9.53 Hoogmis. 11.30 Gram.muziek. 11.40 Kamer orkest en solist. 12.15 Apologie. 12.35 Gram. muziek. 12.40 Lunchconcert. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nieuws, weerberichten en katho liek nieuws. 13.20 Lunchconcert. 13.15 „Uit het Boek der Boeken". 13.50 Maastrichts Ste delijk Orkest en solist. 14.35 Gram.muziek. 14.55 „Vreugden en moeilijkheden in het ge zin". 15.20 Piano-trio. 16.00 Gram.muziek 18.10 „Katholiek Thuisfront Overall". 16.15 Sport. 16.30 Vesper,, 17.00 Chri.telijk Gere formeerde kerkdienst. 18.30 Gram.muziek, 19.00 Kamerkoor. 19.15 „Kent gij uw Bijbel?' 19.30 Nieuw,, sportuitslagen en weerberichten, 19.45 Vraaggesprek over volksgezondheid. 19.52 Boekbespreking. 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.12 Gevarieerd pro gramma, 22.45 Avondgebed en liturgische ka lender. 23.00 Nieuws, 23.15—24.00 Gram. muziek. MAANDAG 26 FEBRUARI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00-24.00 AVRO 7.00 Nieuws. 7.15 Gram.muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Morgenwij ding. 9.15 Gram.muziek. 9.30 Waterstanden. 9.35 Gram.muziek. 10.30 Voor de vrouw, 10.35 Giam.muziek. 11.00 Op de Uitkijk. 11.15 Gram.muziek. 12.00 Orkestconcert. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 „In 't spionnetje". 12.38 Promenade-orkest en soliste. 13.00 Nieuws. 13.15 Avro-allerlei. 13.20 Promenade-orkest en soliste. 13.50 Gram. muziek. 14.00 „Wat gaat er om in de We reld?", oauierie. 14.20 Pinao-duo. 14.50 Voor dracht met harpspel. 15.05 Voor de vrouw. 16.05 „Adieu Cherie", muzikaal hoorspel. 16.30 Orgelspel. 16-45 „Musicalender". 17.30 Voor de Padvinders. 17.45 Gram.muziek. 18.01 Nieuws. 18.15 Militair commentaar. 18.3( Dansmuziek. 19.00 Gram.muziek. 19.30 Muzi kale causerie. 19.45 Regeringsuitzending: Land bouwkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Avro-aller lei. 20.10 Hadioscuop. 22.40 Gram.muziek. 23.00 Nieuws. 23.15-24.00 Gram.muziek HILVERSUM II, 298 m: 7.00-24.00 NCRV - 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Een woord voor dag. 8.00 Nieuws en weerberiehten. 8.10 Sportuit slagen. 8.20 Gewijde muziek. 9.00 Gram.muziek 9.30 Familie-competitie. 10.05 Gram.muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.muziek. 11 Gevarieerde muziek. 12.30 Land- en Tuin bouwmededelingen. 12.33 Orgelconcert. 13.00 Nieuws. 18.15 Mandolinemuzlek. 13.45 Gram. muziek. 14.00 Schoolradio. 14.35 Gram.muziek 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Piano-kwartet 16.00 Bijbellezing. 16.45 Vocaal-ensemble 17.00 Voor de kleuters, 17.15 Orgelconcert. 17.45 Reguringsuitzending: Pater C, Meuwese M.S.C.i „Oude en nieuwe vormen in Nieuw Guinea". 18.00 Voor de kinderen. 18 Gram.muziek, 18.45 Boekbespreking. 19 Nieuws en weerberichten. 19 15 Engelse les. 19-30 Sport. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws. 20.05 „Wat drijft ons", causerie. 20.10 Lichte muziek. 20.30 Vocaal Dubbelkwartet. 20.50 ™™hefmden"' hoor6Pel- 21.30 Alt en piano 22.00 Strijkorkest en solist. 22.45 Avondover- denking. 23.00 Nieuw,. 23.18-24.00 Sympho- nie-orkest. v 15 |,1S 1.00 les van een Paar Jaar geleden, dan achteruitgang een behoorlijke valt °P. Reeds wordt z'n denken op een enlt'i punt onsamenhangend. Er groeit ach terdocht, soms al even uitgroeiend een waandenkbeeld. Hij voelt zu leeg. Echt contact met anderen v! hij niet leggen. Hoe toegankelijk hü nu ook is, de emotionele warmte out breekt reeds geheel. Kortom, flf2' jongeman zal menselijkerwijs ge£pro ken stukje bij beetje zieker worden ij geestelijk opzicht. Middelen om dit proces tot stilstand te brengen of on. gedaan te maken, bezitten wij ni« Kortweg, het is het beeld van een jon. geman die wij voor onze ogen redde- loos krankzinnig zien worden, zonder dat we hem daadwerkelijk kunnen helpen. Patricia Wenthworth 36) Op dit ogenblik kwam tante Sophv hem redden, daar ze hem aan dr. Ed wards wilde voorstellen. Van ter zijde zag hij nog hoe Janice juffrouw Don caster biscuits aanbood en meteen werd vastgehouden. Na afloop van de theevisite wandeJ den Garth en Janice huiswaarts. „Ik had vergeten dat ze zo'n helle veeg was", zei hij „Wat zou ze wel van ons zeggen, den* ja?" Janice, die gewaarschuwd was, dat ze geen ernstige bedoelingen moest toe schrijven aan jonge leeglopers, die er alleen maar op uit waren wat vermaak te zoeken, kwam op een prachtig idee Licht blozend, wat haar allerliefst stond, merkte zij op: „Ik ben een dorps meisje, wier hoofd op hol is gebracht "n jij bent een losbol" Ze zei het op een manier, die hem lichtelijk amuseerde.... met een fijne ietwat droge stembuiging, een tikje zedige humor, In lachen uitbarstend vroeg hij: „Heeft ze Je gewaarschuwd?" „Ja, dat deed ze. „Ze is iets voor een museum, vind ik", ging hij nog lachend voort, Tot zijn verbazing vatte Janice hier op vuur. „Dan wilde ik maar, dat iemand haar in een museum opsloot", zei ze, op de grond stampend en hem recht in net gezicht kijkend. „Jij kunt er gemak kelijk om lachen; jfj woont hier niet. maar ik wèl". Voor hij nog kon ant woorden, ging ze voort: „Heb je nog iets gehoord over Dinsdag? Je hebt toch een eeuwigheid met haar ge praat". „Je bedoelt, dat zij met mij gepraat heeft. En ik heb niets ontdekt. Jij wel?" Janice weifelde. „Ik wilde geen vragen stellen, om dat ze misschien ook al door jou w» ren gedaan en als ze eenmaal dacht dat wij ergens naar zochten, zou heel Bourne het ook weten, Maar ik heb wel ontdekt, dat iemand daar Dins dagavond is geweest., alleen.." „Wie dan?" „Bush" „Frederick Bush?" Ze knikte toestemmend. „Hij kwam binnen om wat planken van de vliering te halen en ze naar de zitkamer te brengen.,., je weet, dat hij meer van dat soprt karweitjes op knaptJuffrouw Mary Anne wilde haar theekopjes van Spode-porselein neergezet zien op een plaats waar iij er altijd naar kon kijken en ze niet langer opgeborgen laten in de kast van de eetzaal. Juffrouw Doncastei heeft me het hele verhaal gedaan, om dat ze nu heel nijdig is op alle Pln- cotts, vanwege Ernest Podlington En natuurlijk kan Bush, wiens vrouw een Pincott is, geen goed bij haar doen Volgens haar had hij tweemaal zoveel tijd besteed aan die planken als nodig was geweest en was hij pas ongevec halfzeven er mee gereed wat vanwegr het middagmaal heel slecht uitkwam Bovendien had juffrouw Mary Anne veel te veel gepraat, heel zelfzuchtig en onbedachtzaam, omdat ze opper best weet, dat ze er slecht door slaapt en als zij slecht slaapt, doet Lucy El len het ook. En dat was allemaal de schuld van Bush". „Nou, nou" zei Garth. HOOFDSTUK XIV. t°„P iVlTT8 Ueup Garth langaaam Toen hij het dorp had bereikt, sloeg hu het kerkpad in en kwam zo bij 't achtereinde van de pastorietuin. Het gebroken glas was blijkbaar dooi iemand verwijderd, Terwijl hii zich nog afvroeg wie dat kon gedaan heb- *wam Plotseling Cyril Bond uit ..Meadowcroft" te voorschijn. „Ik heb er, geloof ik, goed werk mee gedaan. Als padvinder dacht ik: Sfe' nu eens, dat iemand zich eraan be zeerde en dua heb ik het allemaal opgeraapt en in de greppel gegooid Was dat geen goede daad9" Garth moest lachen, want de jonger bad zoiets ongekunstelds. „Ik denk van wel". (Wordt vervolgd) T/UNT 0°K U in dit leven nog een zin et bedoeling ontdekken? Kunnen wij constateren, dat er iets wezenlijks js dit leven wordt verwerkelijkt, iets van meer dan tijdelijke waarde? Neen, ik kan het niet. Het leven van deze krankzinnig wordende jongeman is voor mij zinloos. Hij had er ook niet kunnen zijn. En u zult weten, dat ve len uit deze overweging van mening zijn, dat onherstelbaar krankzinnigen op zachte wijze moeten worden gedood. Geldt echter wat hier van dit zeer extreme geval gezegd werd, niet ook van vele of misschien zelfs van alle levens van wat wij dan normale men sen noemen? Ongetwijfeld! De woor den zin en bedoeling mogen wij im. mers pas dan gebruiken in hun zwaar geladen betekenis, wanneer wij zicht baar voor ogen zien, dat iets van bo ventijdelijke waarde is waar gemaakt in de tijd. Maar kunnen we dat wel ooit zien? sneuvelen in Korea dui zenden soldaten en burgers. Zij beho ren tot „ons" kamp, tot het kamp van de „vijand", of zijn „neutraal". Heb ben wij echter die alomvattende blik over de geschiedenis, kunnen wij zozeer buiten de tijd plaatsen, die we door ons leven zelf nief bepalen, dat wij zin en onzin daaruit kunnen al- lezen? Ik kan het niet aannemen. HET laatste restje rationalis tisch optimisme, dat ons na twee wereldoorlogen nog rest, is onhoud baar. Wij zijn geen God. Wij overzien niet het geheel. Wij wensen het eeu wige wel verwerkelijkt te zien in de tijd; maar deze wens is een droom. Wij verlangen wel naar een goed slui. tende, naar een vast doel sturende ge schiedenis van mens en wereld, maai hebben desondanks dat gestructureer de beeld niet in handen. Wij verlangen naar God, maar zien hem daarom nog niet op slag en stoot in door ons ont dekte zin en bedoeling, werkzaam. Vanuit deze gedachtengang kan ik de negatieve waardering vo'or de we reld en wat daarin gebeurt begrijpen, zoals deze in het Christendom zovaak voorkomt. De wereld is geen God, zelfs geen surrogaat God. Het is ons niet beschoren om in één alles overziende blik mensen- en wereldgeschiedenis zinvol te structureren. Wij leven nu eenmaal in het toevallige en zinloze- Geloven we het eigenlijk wel echt, wanneer we met een zo typisch pathos spreken van vervulde taken, verwer kelijkte idealen, en wat daar alzo hij komt? J)E DIRECTE liefde tot de wereld wordt ons hierdoor onmogelijk gs- maakt. We kunnen en we mogen niet van de wereld en alles wat daarin is houden, omdat alles zo verheven, goddelijk mooi en goed is. Want alles is aangetast door de dood en de tijde lijkheid. Niets is gaaf. En toch heeft een christen de wereld met ai wat zich daarin bevindt me' alle hartstocht lief Deze liefde is een gebroken en geen directe liefde. DeZ' liefde lijkt iets wanneer het goed op de liefde voor de wereld, dis Christus in z'n lijden en sterven ga- toond heeft. Christus hield van de mensen om wat ze niet warep. Da',1® fundamenteel. Christus kwam 'liel voor de gezonden, voor de wijzen-v00t de wetenden, maar voor de zieken, voor de armen, voor de oplichters en prostituees. Van al deze mensen hield de Christus om wat ze niet waienjj. Daarom zullen wij houden van die krankzinnig wordende jongeman- zullen hem alles nog trachten te ven, wat maar mogelijk is. WD z>en zin van z'n leven niet. Maar wannee God hem lief heeft, zullen wij G0 daarin volgen. Wanneer God zi)D ven heeft gewild, dan ook wij. Zini e bedoeling liggen niet in onze hand maar in Gods handen. Ook hoort er weer bij w®1 een modern hoortoestel ven Keizersgracht 411 Amsterdam-C 1 rmifit giutis brochure.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 6