VAL DA
Pim. Pam. P«m en de Paashaas
geneertA
R 12!
ZWITSAL
Wat voor weer
met Pasen?
Toestand in tuinbouw geeft reden
tot grote bezorgdheid
Het Radioprogramma
JIMMY BROWN ALS KANAALZWEMMER
DE SLEUTEL..
10
iffiHW
Voorzitter Prins pleit voor de veilplicht
Neem een doos echte
VERKOUDHEID
Bij rheumatiek
Iets over Johann
Sebastian Baeh
1. Het avontuur van Pim, Pam, Pom
•n de Paashaas begon op een zonnige
■winterdag. Ja, het was nog winter, of
schoon je voelde, dat de lente in de
lucht zat, ook al waren de bomen nog
kaal. Maar de crocusjes hadden al
overal hun kopjes boven de grond ge
stoken. Zij voelden ook, dat de lente
nabij was. En zo ging het eigenlijk ook
met Pim, Pam en Pom. hoewel de drie
broertjes helemaal geen gedachten aar,
de lente wijdden. Nee, zij dachten aan
heel iets anders, iets, wat ook wel met
de lente te maken had. maar meer nog
met hun maag. „Fijn, jongens, we heb
ben dit jaar een vroege Pasen", roept
Pim. „Hè, ik hoop dat ik dit jaar een
groot rose suiker-ei krijg!" En Pim
smakte al met zijn lippen. „Ja", roepen
ook de anderen en Pom heeft meteen
een goed voorstel. „Laten we eens naar
bakker Eek Roomhoorn gaan. „Mis
schien "heeft die al wat in zijn étalage
staan!"
Centraal Bureau van Tuinbouwveilingen bijeen
In Utrecht houdt het Centraal Bu
reau van de Tuinbouwveilingen in Ne
derland vandaag zijn algemene verga
dering, welke vanochtend geopend
werd door de voorzitter, de heer M.
Prins.
In zijn openingsrede wees de heer
Prins op de kwetsbaarheid van de
tuinbouw, die het gevaarlijkst is op
het punt van de afzet. De afzet op de
binnenlandse markt vertoont een grote
stabiliteit, doch de internationale span
ning heeft ernstige gevolgen gehad
voor de export. Allerwege is een ver
sobering in de consumptie waar te ne
men, waardoor de tuinbouw getroffen
wordt.
Naast het handelspolitieke gevaar,
wordt de tuinbouw bovendien nog be
dreigd door een handelstechnisch ge
vaar. De distributie onzer tuinbouw
producten over de Europese markten
wordt geregeld door een groot aantal
onafhankelijke van elkaar werkende
exporteurs. Een ondoelmatige sprei
ding met vaak grote marktverstorin
gen en een onbevredigend prijsverloop
is hier het gevolg van. Bovendien ont
breekt het ons aan een nationaal
merk voor onze producten, hetgeen
ons een achterstand bezorgt ten op
zichte van onze concurrenten.
Zowel de handelspolitieke ais de
handeltechnische ontwikkeling geven
aanleiding om de toestand met ernsti-
P> A. S T l l_ L. E S
TEGEN
ge ongerustheid en grote bezorgdheid
onder ogen te zien.
Drie richtlijnen
Ten aanzien van de richtlijnen die
voor het afzetbeleid voor de naaste
toekomst zullen moeten gelden, zei
spreker, dat ten eerste het aanbods
monopolie aanzienlijk verstevigd zal
moeten worden.
De invoering en de doorvoering van
de privaatrechtelijke veilplicht kan
hiertoe aanzienlijke bijdrage zijn. Alle
maatregelen voor minimumprijsrege
lingen err exportbevordering en -ver
betering steunen op dit aanbodsmono
polie. Daarom moet de tuinbouw dit
tot een beginsel maken.
In de tweede plaats zal het afzet
beleid gericht dienen te zijn op de
verhoging van onze concurrentiekracht.
Dit kan bereikt worden door een gro
tere standaardisatie van kwaliteit en
verpakking en door het bevorderen
van een regelmatiger marktvöorzie-
ning.
In de derde plaats zal het kenmerk
van het afzetbeleid een verantwoord
opportunisme dienen te zijn Door het
voortdurend sterk wisselend beeld van
de internationale situatie is een vaste
gedragslijn moeilijk te bepalen. Er zal
naar omstandigheden gehandeld moe
ten worden en het aanvaarden van ri
sico's zal daarbij niet te vermijden zijn.
Al is de positie waarin de .tuinbouw
verkeert ernstig, er is naar sprekers
mening stellig geen reden tot wanho
pen. De innerlijke kracht van de tuin
bouw is tevens zijn defensie. Godsver.
trouwen en werklust hebben de tuin
bouw door alle crisis heengeholpen en
zo hü bereid is onder deze beide leu
zen te blijven voortwerken, mogen wy
vertrouwen hebben in zyn toekomst,
zo besloot spreker.
R 12 bestrijdt rheumatische ontste
kingen en werkt snel pijnstillend. Met
R 12 is het mogelijk het voor ten
doeltreffende behandeling van rheuma
tiek benodigde aantal tabletten zonder
bezwaar in te nemen.
Het preparaat werkt snel, daar de
actieve stof ln een korte tijd in het
bloed wordt opgenomen en daar zon
der onaangename of schadelijke neven
verschijnselen de ontstekingshaarden
bestrijdt en de ziektekiemen langs na
tuurlijke weg uit het lichaam verwijdert.
R 12 wordt aanbevolen tegen spier-,
zenuw- en gewrichtsrheumatiek, ischias,
spit, lumbago, verkoudheden en pijnen.
Kuarverpakking, mh. 48 tabletten.
Gld. 3.20Verkrijgbaar bij apotheken
en drogisten.
DONDERDAG 22 MAART
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 AVRO, 7.50
VPRO, 8.00-24.00 AVRO. - 7.00 Nieuws.
7.15 Gram .muziek. 7.50 Dagopening. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Morgen
wijding. 9.15 Gram.muziek. (9.30—9.35 Water
standen.) 10.30 De Antwoordman. 10.45
Giam.muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Operamuziek. 11.45 Wenken voor de tuin.
12.00 Orgel en viool. 12.30 Land- en Tuin-
bouwmededelingen. 12.33 „In 't spionnetje".
12.38 Metropole-orkest en solist. 13.00 Nieuws.
13.15 Avro-allerlei. 13.20 Metropole-orkest en
solist. 13.45 „U kunt het geloven of niet".
13.50 Gram.muziek. 14.00 Voor de vrouw.
14.30 Sopraan en piano. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Gram.muziek. 17.00 Voor de jeugd.
17.50 Regeringsuitzencling': Jeugduitzending:
Antonietti—De Graaf: „De godin van de zee".
18.00 Nieuws. 18.15 Practische wenken voor
tennissers. 18.20 Sportproblemen. 18.30 Mu-
sette-orkest. 19.00 „Gesprek met de brand
weerman". 19.10 Lichte muziek. 19.45 Voor
burger en militair. 20.00 Nieuws. 20.05 „De
groeten van Nuchteren". 20.15 Avro-allerlei.
20.20 Radio Philharmonisch-orkest en solist.
21.25 Voordracht. 21.55 Orkestconcert. 22.30
Gram.muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportactu-
aliteiten. 23.30—24.00 Gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 KRO, 10.00
NCRV, 11.00 KRO, 14.00-24.00 NCRV. -
7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30
Gram.muziek. 7.45 Morgengebed en Liturgische
kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15
Gram.muziek. 8.25 Plechtigheden van Witte
Donderdag. 9.40 Gram.muziek. 10.00 Idem.
10.15 Morgendienst. 10.45 Gram.muziek. 11.00
Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek. 12.30
Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Gram.
muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en
katholiek nieuws. 13.20 Muziek voor blazers.
13.50 Gram.muziek. 14.00 Promenade-orkest en
solist. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.
muziek, 15.30 Tenor en piano. 16.00 Bijbel
lezing. 16.45 Gram.muziek. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Gram.muziek. 18.00 Lichte mu
ziek. 18.30 „Het Evangelie in de Arbeiders-
wereld", causerie. 18.45 Gram.muziek. 19.00
Nieuws en weerberichten. 19.15 „Levensvragen
van allerlei aard en een pastoraal antwoord".
19.30 „In dienst van het Vaderland". 19.40
Radiokrant. 20.00 Nieuws. 20.05 Wijdingsavond
voor Goede Vrijdag en Pasen. 21.15 Gram.
muziek. 21.30 Kamerorkest. 22.15 Buitenlands
overzicht. 22.35 Gram.muziek. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00
Gram.muziek.
1. Jimmy Brown had zich na zijn
avonturen als beroepsbokser definitief
uit de sport teruggetrokken. Hij had
een aardig florerend garen- en band
tentje op de markt opgekocht en maak
te als marktkoopman lang geen kwaad
figuur. Bovendien was er alleen maar
des Donderdags markt, zodat Jimmy
over betrekkelijk veel vrije tyd be
schikte. Deze bracht hy grotendeels
met hengelen zoek. Hij viste eigenliik
elke dag, behalve Donderdags als net
dagelijks werk hem riep. Het gevo g
was, dat Jimmy zich reeds ontpopte
als een geweldige hengelaar. Hij kreeg
een routine om de brasem en de kar
per uit het water te lichten, dat Je
mensen er al gauw over begonnen
praten. En meestal als Jimmy ergen,
langs de waterkant zat te vissen, vé».
zamelde zich een troepje kijkers 0ni~
hem heen. Vooral slagersjongens en
dergelijke nuttige jongelui toonden een
warme belangstelling.
Van 30 Juli tot 9 Augustus zal te
Oosterbeek een conferentie worden ge
houden van de culturele commissie van
het vijflanden-paet van Brussel.
Patricia
Wenthworüi
(57
„O, neen, alleen dat vreselijke schot".
„Er was dus een pauze van circa tien
minuten tussen 't ogenblik, dat het
orgel ophield en een kwartier voor tie
nen toen u het schot hoorde?"
„Ja".
Nu mengde Garth zich voor de eerste
maal in het gesprek.
„In die tien minuten kan hij het be
sluit hebben genomen zich zelf dood te
schieten".
Juffrouw Silver kuchte opnieuw.
„Of misschien gesproken hebben met
de man, die hem doodschoot, majoor
Albany".
„Die redenering zal Madoc niet veel
helpen, wel?"
Juffrouw Silver keek hem even aan
en zei toen: „Als meneer Madoc onschul
dig is, zal elk feit, hoe klein ook, dat aan
*t licht wordt gebracht, hem van nut zijn.
Is hij schuldig, dan kan niemand hem
helpen. Feiten komen altijd 'n onschul
dige ten goede. Ik heb juffrouw Meade
al gezegd, dat ik alleen om feiten geef"
Garth wilde zich niet op die manier
de mond laten snoeren.
„Er is geen enkel bewijs, dat zich nog
iemand anders dan Harsch zelf in de
kérk bevond, maar als inderdaad iemand
daar met hem zou hebben gesproken, is
cfe kans groot, dat dit Madoc was. Im
mers, hij had de sleutel, hij was boos,
jaloers, hy is een heftig manik ge
loof, dat de aanwijzingen tegen hem
nogal sterk zijn. Anderzijds, als hij
Harsch werkelijk heeft doodgeschoten,
moet hij dit te voren hebben beraamd.
De mensen in Bourne lopen niet met
revolvers rond. Ik ken de man niet, zo
dat ik op zijn karakter niet kan af
gaan, maar Janice zegt, dat zij 't wèl
kan. En ze houdt bij hoog en laag vol,
dat hij 't niet gedaan heeft. Maar volgens
haar heeft Harsch het zelf evenmin ge
daan en toch schijnt, ronduit gesproken,
mij dit het enige alternatief toe".
Juffrouw Silver was nu tot de hiel
van haar sok genaderd. Ze legde haar
breiwerk een ogenolik op de knie, om
haar volle belangstelling aan majoor
Albany te wyden. n
„Hoe lang kent a juffrouw Meade al?
Onwillekeurig fronste Garth het voor
hoofd.
„Ik heb haar altijd gekend. Haar vader
was hier dokter. We woonden vlak naast
elkaar".
„Neemt u 't mij niet kwalijk, als ik
enige vragen over haar stel", zei juf
frouw Silver glimlachend. „Straks zal ik
u vertellen, waarom ik het deed en ik
hoop, dat n mijn redenen zult billijken".
Er was zoiets ontwapenends in haar
stem en manieren, dat de rimpels op
Garth's voorhoofd verdwenen. Hy keek
haar onbvangen aan en vroeg. „Wat
wilt u weten?"
„Juffrouw Meade is jong. Ik twijfel
niet, of ze is geestdriftig en loyaal. Maar
ik zou willen weten, hoe u over haar
bevoegdheid tot oordelen denkt. Laat zij
haar gevoel de doorslag geven?"
„Dat geloof ik niet. Ik zal niet zeggen,
dat ik al haar argumenten deel, maar die
argumenten betekenen toch een zeker
gezichtspunt. Ze was zeer gesteld op
meneer Harsch en erg bedroefd over zijn
dood. Ze heeft niet veel op met Madoc
hij is een buitengewoon onaangenaam
mens maar ze is ervan overtuigd, dat
hij geen moord zou plegen. Is dit het wat
u weten wilt? Ik geloof niet, dat ze zich
door haar gevoelens laat beheersen"
„Denkt u er ook zo over, juffrouw
Feil?"
Juffrouw Sophy was door de vraag
lichtelijk verrast.
„O ja.ik geloof van wel. Die arme
meneer Madoc kan heus heel onaange
naam zijn".
Nogmaals kuchend, zei Juffrouw Sil
ver: „Om op jufrouw Meade terug te
komen; Gelooft u, dat haar mededelin
gen over bepaalde dingen betrouwbaar
zijn?"
„Wat bedoelt u daarmee?" vroeg
Garth.
Wéér een kuchje.
„Ik zal het u vertellen, maar, nü zou
ik graag een antwoord op mijn vragen
hebben".
„Welnu, het antwoord is ja. Ik zou
zeggen, dat ze nogal heel accuraat is".
„Een erg lief meisje", verklaarde juf
frouw Sophy. „En zo'n goede dochter.
Haar vader was heel erg ziek en ze
heeft hem zo goed verzorgd en zo oe-
trouwbaar en onzelfzuchtig".
„En ook waarheidslievend?" vroeg
juffrouw Silver.
„O, ja zeker!"
„Wat bedoelt toch, juffrouw gil-
ver?" vroeg Garth ietwat bitter.
Haar breiwerk weer opnemend, zeij,
ze: „Dus volgens h is juffrouw Mead»
èn zeer betrouwbaar èn accuraat?"
„Natuurlyk".
„Dan vraag ik mij af, waarom twee
volslagen vreemden zich zoveel moeite
hebben gegeven, om mij precies een
tegenovergestelde indruk te doen tarij.
gen
„Wét zegt u?"
De sok draaide nu snel rond.
„Zondagmiddag hoorde ik de naam
van juffrouw Meade voor het eerst.
Twee dames die achter me stonden
spraken over haar. Ik moest wel horen
wat ze zeiden en de mjj onbekende
voornaam trok mijn aandacht. Ze deien
alsof ze haar goed kenden en wel uit
haar studiejaren. Volgens hen was ze
heel lief, maar erg onbetrouwbaar
je kon geen woord van haar geloven
enzovoorts. Op dat ogenblik zocht ik
er niets achter, maar toen ik vanmor
gen het telegram van juffrouw Meade
ontving en later, toen ik haar gespro
ken had, vroeg ik mij af, wat de oe-
doeling zou zijn geweest".
(Wordt vervolgd)
Het is ditmaal wel een zeer vroege Pasen
en al hebben wij kans op een mild lente-
zonnetje; er kan nog wel eens een
Maartse bui tussen vallen.
Maar in ieder geval zult U de feest
vreugde verhogen door Uw gezin t«
tracteren op een heerlijk kopje pittige
Paarsmerk-Koffie van Niemeijer; dit
maakt van elke dag een feestdag! En
U geniet dan dubbel, want zonder kosten
spaart U met Niemeijer's waardepunten
(ook op de pakjes Gala-Thee en Princess-
Thee) het prachtige „Safira"-tafelbestek
by elkaar. Voor een betrekkelijk gering
aantal punten kunt u al een mooi stuk
„Saffira" krijgen.
Een briefkaart aan Th. Niemeijer N V,
afdeling Geschenken, te Groningen en
ontvangt per omgaande de geschen-
kenlijst franco thuis.
De deelnemers a&n de grote Niemeijer
prijsvraag, wordt verzocht nog even
geduld te hebben, daar wegens een
overstelpend aantal inzendingen de uit
slag eerst na Pasen bekend kan worden
gemaakt.
(Advertentie, Ing. Med.)
a
h i
Welk lied zongen
de Paashazen?
Een sprookjes-koning kreeg
met Pasen 13 gasten. Het
waren allemaal zeer voor
name mensen en daarom
dacht hy iang en diep na
over iets leuks, dat hy zyn
bezoekers zou kunnen voor
zetten. Plots kreeg de ko
ning een goed plannetje en
hij gelaste een van zyn
lakeien naar het bos te gaan
en dertien van de knapste
Paashazen voor zijn troon te
brengen. Reeds een half uur
later stonden de mooie
beestjes naast elkaar voor
de koning en luisterden
naar zyn woorden: „Uk zou
myn gasten graag een
prachtig beschilderd Paas-ei
aanbieden", sprak hy. „En
daarom verzoek ik ieder van
jullie de mooiste kleuren te
Miesje keek op de
kalender
En ze lachte blij en zei:
„Het loopt aardig tegen
Pasen
En bij Pasen hoort 'n ei!"
Maar een muisje is een
diertje,
Niet meer dan een vinger
lang.
„Hoe krijg ik dat ei,
vóór Pasen
In mijn hol achter 't
behang?"
Doch ons muisje zou
geen Mies zijn,
Al* ze daar niet vrat op
vond.
En ze duwde, hagend,
steunend,
Ei plus dop over de grond.
mengen en ieder me één be
schilderd ei te bezorgen.
Kan dat?" Alle Paashazen
schudden krachtig van „ja",
repten zich naar huis en
gingen aan het werk. Een
halve dag later betraden de
dertien hazen wederom de
troonzaal. Ieder van hen
had een mandje op .z'n rug
waar het schitterend be
schilderde ei in zat. Ze gin
gen op een rytje voor de
koning staan en maakten
tegelyk een diepe buiging.
Maar toen tuimelden alle
eitjes uit de mandjes en rol
den door elkaar heen. Ge
schrokken trachtten de
Paas-hazen hun ei weer te
rug te vinden. De koning
keek lachend toe en ont
dekte plots dat alle hazen
verschillend gekleurde
broekjes aanhadden en dat
het patroon van de broekjes
precies gelyk was aan de be
schildering van hun ei.
Toen de hazen eindelijk hun
eigen ei weer hadden terug
gevonden. en de Koning zo
vriendelijk zagen lacnen
kregen ze weer moed ?n
zongen samen een vrolyk
liedje.
Hieronder staan de IS
Paas-hazen met hun lege
mandjes. Kyk goed naar hun
broekjes en zoek het bypas-
sende ei er by. Elk ei heeft
een cyfer en ieder broekje
een letter. Zet in de plaats
an de cyfers 1 t.m. 13 de
oypassende letters achter
elkaar. Deze letters vormen
fan de eerste regel van een
bekend Paas-liedje. Het
liedje dat de Paashazen voor
de koning zongen.
Toen het eitje voor Haar
hol stond,
Kwam alweer een nieuwe
strop.
Want het deurtje was te
klein.
Maar onze muis gaf het
niet op.
Snel bond zij een touw
om 't eitje
En ze trok daar stevig
aan.
„Als het ei straks op
z'n kant ligt,
Zal het wel mijn deur
door gaan!"
In de Paas-tijd wordt di'k-
wyls de Mattheus Passion
uitgevoerd. Een prachtig
werk voor koor, solisten en
orkest dat een uitbeelding
heeft van het lijdens
verhaal van Christus. Het is
gecomponeerd door Johan
Sebastiaan Bach. Er heeft
nooit een groter muzikaal
genie geleefd als deze Bach.
Enerzyds It, dat niet te
verwonderen want Johann
kwam voort uit een zeer
muzikaal geslacht dat ln
hem wel z'n hoogtepunt
vond.
Bach werd geboren in het
Duitse plaatsje Eisenbach op
21 Maart 1685. Reeds zeer
jong gaf hij aan zyn liefde
voor muziek uiting
de
Toen
vader, die organist was in
een kerk, bedacht zich dan
ook niet en gaf hem
eerste muzieklessen.
Johann echter tien jaar oud
was stierf zyn vader en, om
dat hij met zyn stiefmoeder
niet goed kon opschieten,
verleende zyn broer hem tot
z'n 15de jaar onderdak. Toen
verliet hy ook zyn broer en
begon een grootse muzikale
loopbaan. Eerst studerend
later als organist, koorlei
der en muziekonderwyzer.
Bachs muziek is een prach
tig bouwwerk van noten.
Een heerlyk en haast bo
vennatuurlijk spel van klan
ken. Je zou zyn muziak
kunnen vergelijken met een
uurwerk, ragfyn en
kend.
Er is wel eens door
bere-
Maar zover zou het niet
komen.
Want het ei schoot plots
er uit,
Viel kapot, boven op
Miesje.
„Bah!", riep ze met vieze
snuit.
de
ouderen onder uiba geeegd
dat Bach's muziek zo
„zwaar" is. Maar neem dan
deze raad eens aan. Lees
iets over Johann Sebastian.
Doe je best deze muziek te
willen begrijpen Dan zullen
jullie óók de grootheid er
van ondergaan en iets mee
krijgen, waarbij je voetbal
of mecanodoos ln het niet
verzinkt. Want Bach heeft
waarlyk muziek ,-emaakt
die in staat is de mensen
mee omhoog te trekken,
omhoog bover. de normale
dingen van iedere dag. Jo
hann Sebastian Bach stierf
op 28 Juli 1750 maar zijn
werken blyjveri leven. Ontel
bare mensen hebben er naar
geluisterd en evenzovelen
zullen er nog naar luisteren.
Zyn nalatenschap ls geeste
lijke .rijkdom voor leder van
on*.
'55