Een Zaankanter trok naar Zuid-Afrika en bouwde er zich een nieuwen goed bestaan Metselaar, oorlogsvlieger en tenslotte een alleszins geslaagd man Nieuws uit Wieringen -^re^0r'a_even overgewipt naar moeder in Zaandam Laat de Nederlanders naar de Unie komen! De wedstrijd HRCAFC KERKELIJK NIEUWS Kunstschilders voeren met de Marine Franse minister neemt zijn ontslag Olietekort dreigt in Amerika Extra deviezen voor het motortoerisme Hongaars protest verworpen Sovjet-Unie heft haar collectieve boerderijen op Urk MARKTBERICHTEN Beurs Middenmeer M. U. Z. in financiële moeilijkheden Te dure melk verkocht Een penny of een kus De waterschapslasten tot f 20.- per H.A. verhoogd Betonnen scherm langs Marskedijk Scheepvaartberichten DONDERDAG 5 APRIL 1951 EEN X°Llei,ke f0t0'8 66,1 trot8e raoed«* en een al maar vertel lende Zuid-Afrikaner, die even voor vier weken per vliegtuig naar de „aderlijke.woning aan de P. 1. Troelstralaan in Zaandam is ofergewi^T grijpt dat men zich dan op een herfstachtige lentedag In het S n^Tfc vjrvelen Het was alles zo boeiend en zoTSngwekkeS wat d! bruingebrande heer J. G. Btihrg ons vertelde, dat de uren als het «are om Z,,k nT ^MVAnJfn H°,landSe 1°»^ «He „It wilde vliegen, m 1986 ^Jn geluk In de Zuid-Afrikaanse IJnie zocht en vond, er een bouw- bedrUf srichtte, een prachtige zilveren beker won met acrobatische vlieg- stunts, een eigen vliegtuig bezat, in de laatste oorlog met een RAF-Snitfire de Duitsers bestookte, tïidens de dagen der invasie In Frankrijk bij Caen (het toneel van harde stnjd) als parachutist aan de gevechten deelnam, op de haaienjacht toog aan de kust van de Stille Oceaan en niet begrijpt, dat er „Jet meer Hollandse vaklui naar Zuid-Afrika emigreren. Want het is er een best land! CR IS overigens heel wat gepraat en nog eens gepraat eer mevrouw Bührs er in 1936 toe kon komen haar teen 23-jarige zoon te laten gaan. Ten slotte kan het vertrek naar zo'n ver land een afscheid voor altijd betekenen. Maar hij was getrouwd en er was toen voor een metselaar dikwijls geen werk te vinden. De nood en het avontuur lijke in hem dreven de heer Bührs te gaan. Zijn vrouw liet hij voorlopig achter. Immers het eerste doel was als het ware een soort verKemung. Men was in die dage-i In de Unie nog niet zo imigratie-minded en stond in zekere zin zelfs vijandig tegenover nieuwelingen. Het was zoeken en nog eens zoeken naar werk Je kon per uur weer ontslagen worden en dat deed men ook. Bij de ene baas werkte ik viei weken, aldus de heer Bührs bij een ander, die mij flink dwars zat en van mij de wind van voien kreeg, maar een halve dag. Maar langzamer hand ging het beter. Het werk van een metselaar is er veel lichter. De kaffers zijn er je handlangers en ze helpen goed. Binnen het jaar was ik zover, dat ik mijn vrouw, mevr. Bührs-Buys ook een Zaandamse, kon gaan nalen. Eerlijk gezegd, verlangde ik ook wel weer naar Holland en ging er zelfs nog aan het werk ook. Maar neen, het beviel me hier toch niet meer. Ik had de smaak van dat prachtige land te pakken. EEN EIGEN VLIEGTUIG Wjij gingen in de hoofdstad van de Unie, Pretoria wonen. Het is een grote stad met heel veel verkeer, maar toch rustiger dan het jachtige (met zijn wolkenkrabbers Amerikaans aan doende) Johannesburg. Pretoria is een hooggelegen stad met een heerlijk, warm klimaat. Het is er eigenlijk al tijd zomer. Een kachel hoef je er in de winter niet te branden. Soms 's mor gens een electrische kachel, maar als de eerste koelte weg is, om ongeveer tien uur 's morgens gaan de vrouwen al weer in hun zomerjaponnetjes naar buiten. De voorsteden breiden zich Steeds meer uit en de woningen staan er niet in rijen naast elkaar, maar heb ben rondom een eigen stuk grond. Dat is wettelijk voorgeschreven. Ik was al gauw uit de schuld, had •en eigen woning, werkte voor me zelf en had natuurlijk een „car". De meeste blanken hebben er een auto. Er wordt ook veel gedaan aan sportvliegen. Tal rijke boeren hebben een vliegtuig om hun akkers tegen ongedierte te be sproeien en bij vele dorpen en steden ligt een vliegveld. Tenslotte wa.s zo'n vliegtuig niet zo erg 'duur. Ik kocht er een voor ongeveer f 4000 Na acht uur „lessen" maakt* ik al mijn eerste solovlucht en in Juni 1940 haal de ik mijn brevet. De gehele opleiding kostte f300. Met een zekere trots sprak de heer Bührs over degene, die hem de Vlieglessen gaf. Het was n.l. een vrouw en wel niemand minder dan mrs. Ro- samund K, Everard. Zij was het ook, die later als eerste vrouw een straalja ger bestuurde. In de oorlog diende ze in Engeland bij de RAF. Zij vloog de door de vliegtuigfabrieken afgeleverde toestellen van het fabrieksveld naar de miHtaire luchtbasis. Ook zij offerde haar leven voor de overwinning der geallieerden. Met haar Spitfire vloog •e tegen een berg En met eerbied kijkt de man voor ons naar het open gevouwen vliegbrevet, waarop deze moedige vrouw op 1 Juni 1946 haar handtekening plaatste. Het verhaal gaat verder. We bekij ken een foto van de heer Bührs met in zijn hand een grote zilveren beker. De prijs, die hij behaalde door zijn acroba tische vliegstunts roet een Tiger Moth. TOEN KWAM DE OORLOG INTUSSEN was de tweede wereldoor log uitgebroken. De Unie van Zuid- Afrika schaard* zich onmiddelijk aan de zijde van Engeland Toen de Neder landse regering zich in Londen had gevestigd en haar apparaat langzamer hand op de been bracht, kwamen de Plannen om de in het buitenland ge vestigde Nederlanders op te roepen. Ook in de Unie kwamen die oproepen en vele Hollanders hebben toen niet zo'n mooie houding aangenomen. Zij doken ondet om zich aan de oproeping tot de dienst te onttrekken. Toen ik de Zuidafrikaanse jongens in hun uniform Zag, voelde ik me gedwongen ook in dienst te gaan. Ik meldde me vrijwil lig en kon kiezen of naar Indië of naar Engeland. Op aandrang van mijn Vrouw koos ik Engeland. Want. zei ze. het afloopt, ben je dicht bij Zaan dam en kun je je moeder opzoeken Haar advies was goed geweest, want in Ihdië was ik evenals zovele anderen wellicht gauw in handen der Jappen gevallen en kon dan niets meer voor ons land doen. Omdat lk mijn vliegbrevet voor sportvlieger al had, kwam ik bij de Royal Air Force. Ik vloog een Spitfire. Met twee toestellen kregen we z.g. verkenningsopdrachten boven vjjande. lijk gebied. Het waren dus geen direc te aanvalsvluchten, maar ik had zo het land aan de Duitsers, dat wij het niet konden nalaten toch op ze af te dui ken. De films toonden echter onze overtreding en als straf moest ik naar Noord Wales, waar een opleidingscen trum was voor boordschutters en daar was het maar steeds met een Harvard rondjes vliegen met een zak achter je machine. WIJ SPRONGEN BIJ CAEN J^ATER kwam ik bij de parachutis- tenafdeling. Tijdens de opleiding moest je minstens tien sprongen ma ken. De eerste maal uit een luchtbal lon. Dat was het vreemdste. Toen uit een vliegtuig. Op het moment, dat je het vliegtuig verlaat, is het een en kele seconde of er niets meer bestaat. Je denken staat stil, maar dan is het scherm al open en ga je de aarde tegemoet. Kort na de invasie in Frank rijk werden wij ingezet in de harde strijd om Caen. Ik heb toen twee keer gesprongen boven het gevechts terrein. In het vijandelijke gebieu werden we uitgelaten om fakkels uit te zetten op plaatsen, waai de zweef vliegtuigen met troepen zouden kun nen landen. Tijdens mijn twaalfde sprong werd ik gewond de Duit sers schoten als gekken en ging voor herstel naar Engeland terug. Daarna werd ik ingedeeld bij de grondstaf van het inmiddels gevormde Nederlandse 322-ste Squadron. Jan Plesman, een eerste klas vlieger en zoon van de KLM-directeur was onze commandant. Htj sneuvelde Via Belgie en Brabant kwamen we in Duitsland terecht. Wij waren in Oldenburg, toen Duitsland capituleer- s,Vliegen werd mijn hobby". Ook nu ben ik nog lid van de vlieg club. Hier de heer Bührs en zijn vrouw voor hun eigen toestel. Dat was voor de oorlog, nu is het han- diger er een te huren ais het uit komt. de. En een dag na mijn verjaardag, op 10 Mei 1945 kon ik eindelijk weer moeder in Zaandam de hand drukken. [)AARNA ging ik zo spoedig moge lijk naar mijn vrouw en kinderen in Pretoria terug. Veldmaarschalk Smuts, Slim Jannie, was een beste kerel voor de soldaten. Wat liepen we met hem weg! Mijn hele zaak was in die tijd verlopen, maar ik kreeg van Smuts een luxe wagen en twee vrachtwagens. Dumpwagens natuur lijk. De beide laatste verkocht ut, daarvoor kocht ik grond, bouwde er een huis op. Verkocht dat weer en zo begon de zaak weer op te leven. Vorig jaar gingen mijn vrouw en kinderen naar Holland en nu ben ik hier voor vier weken. Langer kan ik niet weg blijven. Dan vliegen we weer terug. Op de heenreis had het Franse lijn- toestel drie dagen vertraging in de Franse Congo. We trokken er met een jeep op uit en hadden ook ontmoetin gen met pygmeeën. Die kleine mens jes leven nog heel primitief. Ze jagen met boog en vergiftige pijlen. Een oli fant vellen ze door de Achillespees van het dier door te snijden. Het vlees eten ze op, het ivoor verruilen ze voor zout, daar zjjn ze dol op. GROTE VRAAG NAAR WERK KRACHTEN. DE goudvelden worden steeds meer ontgonnen in de Unie. Er verrijzen talrijke steden en dorpen en er is volop werk. Voor Nederlanders, die hun vak verstaan, liggen hier prachtige kansen aldus de heer Bührs. Ik kan het ze aanbevelen. Doordat er veel Neder lands (Afrikaans) wordt gesproken, zijn de taalmoeilijkheden gering. Voor timmerlieden, metselaars, stucadoors, metaalbewerkers is er ruim plaats. Voor een werkweek van 40 uur wordt een contractloon van f 130 betaald. De toplonen liggen op f 160 per week. De huishuren zijn wel hoog ƒ120 per maand), maar het leven is er verder goedkoop. Het voedsel is er zeker niet duurder en som^ zelfs veel goedkoper dan in Holland. Natuurlijk moet men een werkgeversverklaring hebben om in de Unie te worden toe gelaten. En dan het klimaatIk heb het hier misschien niet best getroffen, zegt de heer Bührs en hij kijkt naar de küle regenvlagen, die onophoude lijk de polder striemen, maar düar is het prima. Soms kan het er wel eens ijsklompen hagelen, maar voor de rest is het er heerlijk. Hij is blij weer eens in Zaandam in de familiekring te ver keren en het zal voor moeder vooral moeilijk zijn weer afscheid te moeten nemen van haar zoon, maar in zijn ogen zien we al weer het verlan gen naar het land van de koppies en Sarie Marijs, dat eens door die an dere ondernemende Hollander Jan van Riebeek, werd geciviliseerd. Op 9 April stapt hij weer in het vliegtuig en over een paar maanden wellicht gaat de oude mevrouw Bührs er ook eens voor een half jaar een kijkje nemen. INGEZONDEN STUKKEN (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie) Wanneer ik op een kermis of iets dergelijks, een paar kwartjes op het plankje bij de cassa van een waar zegsterstentje deponeer, dan weet ik tevoren reeds wat mijn gedachten zullen zijn, bij het verla'en van dat tentje. Die gedachten nu, had ik ook na afloop van de wedstrijd tegen A.F.C., bij het verlaten van het H.R.C.-ter- rein. Ik denk wel dat er met mij tientallen ook bij zich zelf gezegd zullen hebben: „hah, daar lag het duimen dik boven op: de gasten moesten winnen". Nu mag H.R.C. bij de uitslag van deze wedstrijd geen belang hebben, maar de sport wordt hiermede met gediend. In het buitenland hebben wel wedstrijden plaats, waarvan de uitslag tevoren, reeds door geld Is bepaald. Zo erg is het gelukkig bij ons nog wel niet. Wij kunnen nog ver wachten, dat twee ploegen elkaar be kampen. Dit nu, leek in deze wed- strijd nergens op. Ik wil hier met het verloop van de wedstrijd in details vermelden. Het is mijn algemene in druk. Nu moet men niet denken, dat ik te leurgesteld ben, omdat H.R.C. de pun ten zelf niet heeft behouden. Ik kan gerust zien, dat de tegenpartij het verdient lt A F C-, van huis uit bestaande uit goed gesitueerde mensen, is een sym pathieke ploeg en dankbaar toonde me i zich met de uitslag van de wed strijd, welk# Alag da Amsterdam- Beroepen te De Meren: S. G. 3. Go- verts te Katwijk aan de Rijn; te Hilver sum: W. Bruyn te IJsselmuiden: te Rotter dam-C.; J. Godthelp te Zwijndrecht. Benoemd tot hulppredikster t* Enge len: mej. M. E. Groneman, theoL oandida- te te Groningen, die deze benoeming ook aannam. Aangenomen naar Maas bommel— Alphen als bijzonaer hulppredi ker: T. Baas, voorheen predikant bij de Prot. Kerk in Indonesië, thans wonende te Nieuw-Amsterdam. Bedankt voor Raamsdonksveer: W. Brinkman t* Aspe- ren. K Gereform. Kerken. Beroepen te Edam: H. Moll, eand. te Huizen (NH). Bedankt voor Den Andel als hulpprediker: W. v. d. Kerk, emeritus-predikant, thans hulpprediker te Halle. Chr. Gereform. Kerken. Tweetal te 's Gravenzande: J. G. v. Minnen te Huizen «NH) en J. C. Maris te Haarlem-Noord. Remonstrantse Broederschap. Aangenomen naar Rotterdam3. Laforet te Boskoop-Waddlnxveen. mers meer waard was dan H.R.C. Nogmaals wil ik zeggen, dat ik niet ben teleurgestield, omdat HRC niet heeft gewonnen. Ik ben alleen teleur gesteld over het gepresteerde van de gastheren. Dat was zodanig, dat ik niet kan zeggen: zij hebben verdiend ver loren. Een volgende wedstrijd hebben zij misschien weer de wil om te winnen en geven zij een wedstrijd, die gezien mag worden. C. PRINS, Merelstraat 16. Naschrift van de Sportredactie. Wij van onze zijde van het in het geheel niet met de heer Prins eens De wedstrijd H.R.C.A.F.C. heeft de Amsterdammers verdiend de over winning gebracht. De hoofdstedelingen gaven zich voor de volle honderd pro cent, zoals ook de nuoajakken dat deden. Maar het zat onze stadgenoten (vooral in de eerste helft) lang niet mee. Dat heeft de spelers hoogstens teleurgesteld, doch dat heeft zeker niet een jlaat-maar-waaien-politiek" ten gevolge gehad. Daarvan moge het inlopen van een 30 achterstand tot 32 het bewijs zijn. Toen echter links buiten Disselkoen ook nog een vierde doelpunt kon scoren, waren de rood- jakken volledig van de kaart. Het wil er bij ons niet in, dat de H.R.C.'ers de hevige regenbuien hebben getrotseerd terwille van een 62 nederlaag. De Amsterdammers hadden evenwel de smaak te pakken gekregen. Of zouden wij misschien moeten aannemen, dat men Disselkoen rustig de gelegenheid heeft geboden zijn vier „kanftrsf van doelpunten te makenNogmaals, wij zijn er van overtuigd, dat H.R.C. een volkoma» sportief spelletje heeft ge speeld. De Franse minister van Overzeese Gebiedsdelen, Mitterand, heeft Woens dagavond ontslag genomen, nadat de Nationale Vergadering een voorstel, om het salaris van de minister symbolisch met duizend, francs te verlagen, had aangenomen met 241 tegen 173 stem men. Het voorstel was ingediend uit protest tegen de politiek van Bechard, de Franse hoge commissaris voor Frans West-Afrika. Mitterand had deze poli tiek voor zijn verantwoordelijkheid ge nomen. Verwacht wordt, dat premier Queuille Mitterand zal kunnen over reden, zijn ontslag in te trekken. Er zal in Amerika een tekort aan petroleum ontstaan, wanneer de Ame rikaanse raffinaderijen hun capaciteit niet voor het eind van het jaar met 700.000 vaten hebben uitgebreid. Bij het uitbreken van de Koreaanse oor log bedroeg de raffinagecapaciteit 6.750.000 vaten per dag. Eind 1953 moet dit aantal een millioen hoger zijn, eind 1956 1.6 millioen. Toeristen, die voor hun reis gebruik maken van een motorrijtuig, kunnen voor de hieraan verbonden kosten aan spraak maken op een extra toewijzing van f 200 per jaar aan deviezen. Hier toe moet het grensdocument van de wagen worden getoond. Voor Belgie 'S slechts overlegging van het nationali- teitsbewijs van het motorrijtuig nodig. De Joegoslavische regering heeft Woensdag het Hongaarse protest tegen de beweerde aanval op de Hongaarse zaakgelastigde te Belgrado verworpen met als overweging, dat het incident niet toevallig geschiedde, maar was ge organiseerd om de wederzijdse betrek kingen nog slechter te maken. Volgens een mededeling van Harry Schwartz in de „New York Times" :s reeds meer dan de helft van de col lectieve boerderijen in de Sowjetunie opgeheven in het kader van de vor ming van grotere landbouwgemeen- schappen of Agrogorods. NEDERLANDS MILITAIR MAAKT NOODLANDING IN BELGIE. Een Nederlands militair verkennings vliegtuig, van de basis Gilze Rijen heeft in de weiden te Boekhout (B een noodlanding moeten maken.- De be stuurder, korporaal van Gielst, ver klaarde dat hij verdwaald was en dat hij gebrek had aan benzine. Het toe stel, dat naar Nederland zal worden vervoerd, wordt door het Belgische le ger bewaakt. TOT VOORZITTER BENOEMD De afdeling Urk van de Christ. Bond van Personeel in Overheidsdienst heeft tol, voorzitter gekozen de heer P. Keuter, di recteur van de visafslag. De heer Keuter heeft de benoeming in beraad gehouden. VISSERIJBERICHT URK. 4 April 1951. Door tien vaartui gen werd aangevoerd: 66 pond fuikaal 1,20 per pond; 10 pond Hjnaal 1,31 per pond en 160 bak nest 3,49 per bak van 37*/f LANGEDIJKEB GROENTEN CEN TRAGE 4 April 1951. 13.000 kg uien 5,90—7, gro ve 5,305.80; 1500 kg peen 11 4.50; 1200 kg bieten A 6,30; 50.000 kg rode kool 6,50— 24,30 24.000 kg gele kool 611,30; 25.000 kg Deense witte kool 5,507,50. Door gedraaid: 7.000 kg gele kool en 10.000 kg witte kool. NOORDER MARKTBOND. 4 April 1951 500 kg witlof 1 B 35, 2 B 31. afw 28; 35.000 kg uien 6,20—7. grove 5,30—6,80, drielingen 1,40—1,90 45:000 kg aardappelen, Doré 7,80. Alpha 9,10, Bevelanders 10,30; 140.000 kg rode kool 12,2026,80 35.000 kg gele kooi 610,70; 60.000 kg Deense witte 5,508,60. W ARMENHUIZEN. 4 April 1950. 172.300 kg rode kool 14,40—24,10; 3L200 kg gele kool 9,70; 26.400 kg Deense witte kooi 6,50—7.60; 8.000 kg uien 290—6.20; 4700 kg bieten MIDDENMEER, 4 April 1951. Tarwe 22—23,75; gerst 36.50—41; haver 34—10,50; du i venbonen 8338; capucijners 4557; groene erwten 38—38,50; Schokker erwten 3842, bruine bonen 404jj. karweizaaa 140150, blauwmaanzaad 150175; wit hooi (geperst) 125135, rode klaverhooi 110 120, lucernehooi 125135, ha verstro 60 65, gerststro 6065, tarwegtro 60—65, rog- gestro 55—80, voederbieten (hoog gehalte) 2830, indien voorradig. Ingekuild bieten blad 2027, voeraardappelen 5—6. Tenge volge van het aanhoudende slechte weer groeit het gras practisch niet. Daardoor was er veel vraag bij een zeer beperk1 aanbod. Gewone aardappelen binnenland 28-35 18—35, 34-45 16—26, boven 46 12—15. Export boven 45 1216. Handel in con sumptieaardappelen zeer matig 7.7511,50. D* handel in pootgoad voor export lag praotisch sta In het Stedelijk Museum te Amsterdam zal van 6 tot 30 April een tentoon stelling worden gehouden van schilderijen, die zijn ontstaan uit reizen van Nederlandse kunstschilders met schepen van de Koninklijke Marine. De tentoonstelling zal worden geopend door de Commandant der Zeemacht in Nederland, Schout bij Nacht C. W. Slot. Het inrichten der expositie, waar o m. ook een model van het vliegdekschip KKarel Doorman" tentoon gesteld wordt. De Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken (M.U.Z.), die bij de aanbesteding in 1950 als goedkoopste voor een belangrijk onderdeel van het uitgegeven werk uit de bus kwam, heeft, naar Het Vrije Volk verneemt, grote financiële moeilijkheden. Mocht er geen oplossing worden gevonden, dan lijkt een faillissement van deze pariticuliere maatschappij onvermijde lijk, hetgeen de werkzaamheden aan de Oosterpolder aanzienlijk zou vertragen. In dat geval zou opnieuw moeten wor den aanbesteed en gegund. Twee aannemingsmaatschappijen zou den verleden jaar zeven kilometer dijk gereed hebben moeten krijgen, doch slechts vier en een halve kilometer zijn klaargekomen, omdat de M.U.Z. niet werkte. In het bestek is bepaald, dat de aannemer 1000 gulden moet betalen voor elke dag, dat 't werk later wordt opgeleverd, dan is overeengekomen. Als oorzaak van de moeilijkheden wordt het bijzonder lage bedrag genoemd, waarvoor de M.U.Z. heeft ingeschreven vier millioen lager dan de volgende inschrijver. Bovendien zouden er in terne moeilijkheden zijn tussen bedrijfs leiding en personeel ten aanzien van betalingen en werktijden. Hierover is voortdurend met het College van Rijks bemiddelaars geconfereerd. Al met al ligt thans een gedeelte van het werk aan de Oosterpolder stil, in afwachting van wat er verder zal ge beuren. Voor de economische politierechter in Alkmaar, mr. J. A. Markus, stond Woens dag de Wieringer détaillist Wietse H. te recht. Hfj had zijn melkproducten voor een gedeelte tegen te hoge prijs aan de consument verkocht. Per liter had hij er wel niet zoveel opgedaan, maar in ieder geval toch voldoende om te kunnen spre ken van een overtreding van de prfjzen- verordening. Wietse had gisteren blijkbaar belangrijker zaken af te wikkelen, want hij schitterde door afwezigneid. Dit mocht uiteraard geen belemmering zijn hem niet te vonnissen. De eis van de officier van justitie, mr dr J. M. Vellinga, zou Wietse f 150 of 30 dagen gekost hebben. De poli tierechter verlaagde de boete tot 100 subs. 30 dagen. Hungerford, een stad in Berkshire (Engeland) kent een eigenaardige traditie om geld op te halen voor de stadskinderen. Alle mannen zijn verplicht om een penny te schen ken, doch de vrouwen komen er ook zo maar niet van af, want die moeten de „tuttiman", dit is de naam die de collectant bij deze gelegenheid krijgt, een kus geven. De kruidenier Spackman. die tris teren als „tuttiman" fungeerde, had er Raai wat «oor ooert Op de Woensdagmorgen gehouden vergadering van hoofdingelanden van het heemraadschap Wieringen werd besloten de waterschapslasten te her zien. Een voorstel deze lasten voor het jaar 1951 van f 15,op f 20,per ha te brengen werd met algemene stem men aangenomen. Het bestuursvoorstel tot f 22,per ha te verhogen werd verworpen met 10 tegen 3 stemmen. Hoewel de waarnemend penning meester van mening is dat de verho ging tot slechts f 20.— per ha opnieuw een tekort (geraamd op f 5000,zal opleveren waren de hoofdingelanden de mening toegedaan, dat het heem raadschap alvorens op een verdere verhoging aan te dringen in de eerste plaats een aantal met name genoemde bezuinigingen diende in te voeren. Het volledig verslag van deze verga dering vindt men in ons blad van mor gen Bij de Dienst Zuiderzeewerken in Den Haag is Woensdag aanbesteed het maken van een scherm van gewapend be'on langs de buitenberm van de Marskedijk aan de Noordzijde van Wieringen, met bijkomen de werken. Er kwamen drie inschrijvin gen uit de bus. n.l. fa. P. Daalder te Alk maar voor 1 37.769; fa. Jac. Kingma ta Middenmeer voor t 39.800; aanneemmij. A. Broeres te Amsterdam voor 62.3f Aagtedijk, 3-4 te Philadelphia Aagtekerk, Yokohama—R'dam, 3-4 van Singapore te Port Swettenham Aardijk, Galveston—R'dam, 3-4 te Antwerpen Abbedijk, 2-4 te Rio de Ja- neiro Alnati, R'dam—Buenos Aires, 8-4 te Moneevideo Ampenan, R'dam—Balik Papan» 4-4 van Port Swettenham te Singapore Am* steldijk, R'dam—Galveston, 2-4 te Houston Amstelvaart, 4-4 van Calcutta te Duinkerken Amstelveen, Baltimore—Nederland, pass. 8-4 Dungeness Arendsdijk, 30-3 van New York naar Trmidad Axeldijk, 2-4 te New York Blitar, Djakarta—R'dam, 3-4 (17 uur), Perim gepasseerd Blijdendijk, 3-4 van Ballimore te R'dam Caltex Pernis (t), R'dam—Sidon, pass. 4-4 v.m. westpunt Kreta 5-4 n.m. te Sidon verwacht Caltex Utrecht (t), 3-4 van Sidon te R'dam Cheshire, 1-4 van Fremantle naar Sydney Cumulus (weersehip), 3-4 van R'dam naar Atlantische Oceaan Dalerdijk, 3-4 van San Francisco te Los Angeles Delfshaven, R'dam—Buenos Aires, pass. 3-4 Ouessant Delft, A'dam—Z.-Amerika, 4-4 van San Anto- nio naar Hu as co (Peru) Drente, Bombay— Los Angeles, pass. 3-4 oostkust Ceylon Eng- gano, Perzische Golf—R'dam, pass. 3-4 Kreta Klmina, Duala—A'dam» 3-4 van Lagos naar Accra Friesland, New Yc-ik—Surabaja, 3-4 van Djeddah Groot» Kerk, Beira—A'dam, 3-4 dwars Kaap Palraas Hector, 4-4 v.m. van Algiers te Melaka Hermus, Curagao—A' dam, pass. 3-4 Sombrero Eiland Himalaya (emigr.), 30-3 van Fremantle naar Sydney Hoogkerk, A'dam—Beira, pass. 8-4 Guardafui Hydra, A'dam—W.-Indie, pass. 3-4 Mar- tinique Indrapoera, Dj akarta—R'dam, 3-4 n.m. van Port Said Jagersfontein, Kaapstad— A'dam, 4-4 te Southampton Johan van Ol- denbarnevelt (emigr.), A'dam—Sydney, 3-4 180 mijl noord-noordoost van Finisterre Kota Gede, R'dam—Djakarta, pass. 3-4 Kaap de Gata Kieldrecht, Calcutta—R'dam, 3-4 bij Ouessant naar Antwerpen Laertes, A'dam— Balik Papan, 3-4 n.m. de Padang ten rede Loosdrecht, Calcutta—R'dam, pass. 3-4 Perim Leopoldskerk, 4-4 van Duinkerken te Ant werpen Mataram, R'dam—Hollandia, 3-4 (11 uur) te Belawan ten rede Maaskerk, W*- Afrika—A'dam, 8-4 n.m. van Dakar Mu ren» (t), Oslo—Mena el Ahmadi, pass. 3-4 Kaap Tenez Mariekerk, 3-4 van R'dam naar Syd ney Marisa (t), Montevideo—Kaapstad, pass. 3-4 Tristan da Cunha Nestor, 3-4 van R' dam naar Alexandrie Nieuw-Amsterdam, New York—R'dam, 3-4 675 mijl oost van Kaap Race, verin. 0-4 (11 uur) te Southampton Niger- stroom, A'dam—W.-Afrika, 3-4 te Lagos New Australia, 81-3 van Fremantle naar Dja karta Prins Johan Willem Friso, 4-4 va» Hamburg te R'dam Prins Willem III, Casiel- Ion—Londen -R'dam, 8-4 van Carthag'ena te Malaga Prins Willem van Oranje, Londen-» Tripoli, pass. 4-4 Algiers Riouw, A'dam— Brownsville, pass. 3-4 Abaco (Bahamas) Roma (repatr.), Djakarta—R'dam, 8-4 (22 uur), te R'dam verwacht Stad Haarlem, 4-4 va» Savona te Sfax Sibajak (repatr.), Djakarta— R'dam, 8-4 300 mijl west van Minikoy Som- melsdijk, 3-4 van R'dam naar Bremen Skau- bryn, 1-4 van Fremantle te Melbourne Stad Leiden, Melbourne—Boston, 3-4 van Colon Stad Maastricht, 3-4 van Savona te Safi Stentor, A'dam—Levant, 3-4 n.m. van Bey- rcuth te Famagusta Tarakan, 8-4 te A' dam Teiresias, Liverpcol—Balik Papan, 8-4 n.m. van Aden naar Penang Tomini, Balti more—R'dam, 5-4 (9 uur) te Hoek van Hol land Waterland, 4-4 van Buenos Aires te A'dam Weltevreden, R'dam—Djak irta, 3-4 (23 uur) te Point de Galle West And, Buenos Afeet.—A'dam, 3-4 Mf Kaap Vevd,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 3