Een Zaankanter trok naar Zuid-Afrika en
bouwde er zich een nieuwen goed bestaan
Metselaar, oorlogsvlieger en tenslotte
een alleszins geslaagd man
Nieuws uit Wieringen
-^re^0r'a_even overgewipt naar moeder in Zaandam
Laat de Nederlanders
naar de Unie komen!
De wedstrijd HRCAFC
KERKELIJK NIEUWS
Kunstschilders voeren met de Marine
Franse minister neemt zijn
ontslag
Olietekort dreigt in Amerika
Extra deviezen voor het
motortoerisme
Hongaars protest verworpen
Sovjet-Unie heft haar
collectieve boerderijen op
Urk
MARKTBERICHTEN
Beurs Middenmeer
M. U. Z. in financiële
moeilijkheden
Te dure melk verkocht
Een penny of een kus
De waterschapslasten tot
f 20.- per H.A. verhoogd
Betonnen scherm langs
Marskedijk
Scheepvaartberichten
DONDERDAG 5 APRIL 1951
EEN X°Llei,ke f0t0'8 66,1 trot8e raoed«* en een al maar vertel
lende Zuid-Afrikaner, die even voor vier weken per vliegtuig naar de
„aderlijke.woning aan de P. 1. Troelstralaan in Zaandam is ofergewi^T
grijpt dat men zich dan op een herfstachtige lentedag In het S n^Tfc
vjrvelen Het was alles zo boeiend en zoTSngwekkeS wat d!
bruingebrande heer J. G. Btihrg ons vertelde, dat de uren als het «are om
Z,,k nT ^MVAnJfn H°,landSe 1°»^ «He „It wilde vliegen,
m 1986 ^Jn geluk In de Zuid-Afrikaanse IJnie zocht en vond, er een bouw-
bedrUf srichtte, een prachtige zilveren beker won met acrobatische vlieg-
stunts, een eigen vliegtuig bezat, in de laatste oorlog met een RAF-Snitfire
de Duitsers bestookte, tïidens de dagen der invasie In Frankrijk bij Caen (het
toneel van harde stnjd) als parachutist aan de gevechten deelnam, op de
haaienjacht toog aan de kust van de Stille Oceaan en niet begrijpt, dat er
„Jet meer Hollandse vaklui naar Zuid-Afrika emigreren. Want het is er een
best land!
CR IS overigens heel wat gepraat
en nog eens gepraat eer mevrouw
Bührs er in 1936 toe kon komen haar
teen 23-jarige zoon te laten gaan. Ten
slotte kan het vertrek naar zo'n ver
land een afscheid voor altijd betekenen.
Maar hij was getrouwd en er was toen
voor een metselaar dikwijls geen werk
te vinden. De nood en het avontuur
lijke in hem dreven de heer Bührs te
gaan. Zijn vrouw liet hij voorlopig
achter. Immers het eerste doel was als
het ware een soort verKemung.
Men was in die dage-i In de Unie
nog niet zo imigratie-minded en stond
in zekere zin zelfs vijandig tegenover
nieuwelingen. Het was zoeken en nog
eens zoeken naar werk Je kon per
uur weer ontslagen worden en dat
deed men ook. Bij de ene baas werkte
ik viei weken, aldus de heer Bührs
bij een ander, die mij flink dwars zat
en van mij de wind van voien kreeg,
maar een halve dag. Maar langzamer
hand ging het beter. Het werk van een
metselaar is er veel lichter. De kaffers
zijn er je handlangers en ze helpen
goed. Binnen het jaar was ik zover,
dat ik mijn vrouw, mevr. Bührs-Buys
ook een Zaandamse, kon gaan nalen.
Eerlijk gezegd, verlangde ik ook wel
weer naar Holland en ging er zelfs
nog aan het werk ook. Maar neen, het
beviel me hier toch niet meer. Ik had
de smaak van dat prachtige land te
pakken.
EEN EIGEN VLIEGTUIG
Wjij gingen in de hoofdstad van de
Unie, Pretoria wonen. Het is een
grote stad met heel veel verkeer, maar
toch rustiger dan het jachtige (met
zijn wolkenkrabbers Amerikaans aan
doende) Johannesburg. Pretoria is een
hooggelegen stad met een heerlijk,
warm klimaat. Het is er eigenlijk al
tijd zomer. Een kachel hoef je er in de
winter niet te branden. Soms 's mor
gens een electrische kachel, maar als
de eerste koelte weg is, om ongeveer
tien uur 's morgens gaan de vrouwen
al weer in hun zomerjaponnetjes naar
buiten. De voorsteden breiden zich
Steeds meer uit en de woningen staan er
niet in rijen naast elkaar, maar heb
ben rondom een eigen stuk grond. Dat
is wettelijk voorgeschreven.
Ik was al gauw uit de schuld, had
•en eigen woning, werkte voor me zelf
en had natuurlijk een „car". De meeste
blanken hebben er een auto. Er wordt
ook veel gedaan aan sportvliegen. Tal
rijke boeren hebben een vliegtuig om
hun akkers tegen ongedierte te be
sproeien en bij vele dorpen en steden
ligt een vliegveld. Tenslotte wa.s zo'n
vliegtuig niet zo erg 'duur.
Ik kocht er een voor ongeveer f 4000
Na acht uur „lessen" maakt* ik al mijn
eerste solovlucht en in Juni 1940 haal
de ik mijn brevet. De gehele opleiding
kostte f300. Met een zekere trots sprak
de heer Bührs over degene, die hem de
Vlieglessen gaf. Het was n.l. een vrouw
en wel niemand minder dan mrs. Ro-
samund K, Everard. Zij was het ook,
die later als eerste vrouw een straalja
ger bestuurde. In de oorlog diende ze
in Engeland bij de RAF. Zij vloog de
door de vliegtuigfabrieken afgeleverde
toestellen van het fabrieksveld naar de
miHtaire luchtbasis. Ook zij offerde
haar leven voor de overwinning der
geallieerden. Met haar Spitfire vloog
•e tegen een berg En met eerbied
kijkt de man voor ons naar het open
gevouwen vliegbrevet, waarop deze
moedige vrouw op 1 Juni 1946 haar
handtekening plaatste.
Het verhaal gaat verder. We bekij
ken een foto van de heer Bührs met in
zijn hand een grote zilveren beker. De
prijs, die hij behaalde door zijn acroba
tische vliegstunts roet een Tiger Moth.
TOEN KWAM DE OORLOG
INTUSSEN was de tweede wereldoor
log uitgebroken. De Unie van Zuid-
Afrika schaard* zich onmiddelijk aan
de zijde van Engeland Toen de Neder
landse regering zich in Londen had
gevestigd en haar apparaat langzamer
hand op de been bracht, kwamen de
Plannen om de in het buitenland ge
vestigde Nederlanders op te roepen.
Ook in de Unie kwamen die oproepen
en vele Hollanders hebben toen niet
zo'n mooie houding aangenomen. Zij
doken ondet om zich aan de oproeping
tot de dienst te onttrekken. Toen ik de
Zuidafrikaanse jongens in hun uniform
Zag, voelde ik me gedwongen ook in
dienst te gaan. Ik meldde me vrijwil
lig en kon kiezen of naar Indië of naar
Engeland. Op aandrang van mijn
Vrouw koos ik Engeland. Want. zei ze.
het afloopt, ben je dicht bij Zaan
dam en kun je je moeder opzoeken
Haar advies was goed geweest, want in
Ihdië was ik evenals zovele anderen
wellicht gauw in handen der Jappen
gevallen en kon dan niets meer voor
ons land doen.
Omdat lk mijn vliegbrevet voor
sportvlieger al had, kwam ik bij de
Royal Air Force. Ik vloog een Spitfire.
Met twee toestellen kregen we z.g.
verkenningsopdrachten boven vjjande.
lijk gebied. Het waren dus geen direc
te aanvalsvluchten, maar ik had zo het
land aan de Duitsers, dat wij het niet
konden nalaten toch op ze af te dui
ken. De films toonden echter onze
overtreding en als straf moest ik naar
Noord Wales, waar een opleidingscen
trum was voor boordschutters en daar
was het maar steeds met een Harvard
rondjes vliegen met een zak achter je
machine.
WIJ SPRONGEN BIJ CAEN
J^ATER kwam ik bij de parachutis-
tenafdeling. Tijdens de opleiding
moest je minstens tien sprongen ma
ken. De eerste maal uit een luchtbal
lon. Dat was het vreemdste. Toen uit
een vliegtuig. Op het moment, dat je
het vliegtuig verlaat, is het een en
kele seconde of er niets meer bestaat.
Je denken staat stil, maar dan is het
scherm al open en ga je de aarde
tegemoet. Kort na de invasie in Frank
rijk werden wij ingezet in de harde
strijd om Caen. Ik heb toen twee
keer gesprongen boven het gevechts
terrein. In het vijandelijke gebieu
werden we uitgelaten om fakkels uit
te zetten op plaatsen, waai de zweef
vliegtuigen met troepen zouden kun
nen landen. Tijdens mijn twaalfde
sprong werd ik gewond de Duit
sers schoten als gekken en ging
voor herstel naar Engeland terug.
Daarna werd ik ingedeeld bij de
grondstaf van het inmiddels gevormde
Nederlandse 322-ste Squadron. Jan
Plesman, een eerste klas vlieger en
zoon van de KLM-directeur was onze
commandant. Htj sneuvelde
Via Belgie en Brabant kwamen we
in Duitsland terecht. Wij waren in
Oldenburg, toen Duitsland capituleer-
s,Vliegen werd mijn hobby". Ook
nu ben ik nog lid van de vlieg
club. Hier de heer Bührs en zijn
vrouw voor hun eigen toestel. Dat
was voor de oorlog, nu is het han-
diger er een te huren ais het uit
komt.
de. En een dag na mijn verjaardag,
op 10 Mei 1945 kon ik eindelijk weer
moeder in Zaandam de hand drukken.
[)AARNA ging ik zo spoedig moge
lijk naar mijn vrouw en kinderen
in Pretoria terug. Veldmaarschalk
Smuts, Slim Jannie, was een beste
kerel voor de soldaten. Wat liepen we
met hem weg! Mijn hele zaak was in
die tijd verlopen, maar ik kreeg van
Smuts een luxe wagen en twee
vrachtwagens. Dumpwagens natuur
lijk. De beide laatste verkocht ut,
daarvoor kocht ik grond, bouwde er
een huis op. Verkocht dat weer en zo
begon de zaak weer op te leven. Vorig
jaar gingen mijn vrouw en kinderen
naar Holland en nu ben ik hier voor
vier weken. Langer kan ik niet weg
blijven. Dan vliegen we weer terug.
Op de heenreis had het Franse lijn-
toestel drie dagen vertraging in de
Franse Congo. We trokken er met een
jeep op uit en hadden ook ontmoetin
gen met pygmeeën. Die kleine mens
jes leven nog heel primitief. Ze jagen
met boog en vergiftige pijlen. Een oli
fant vellen ze door de Achillespees van
het dier door te snijden. Het vlees
eten ze op, het ivoor verruilen ze
voor zout, daar zjjn ze dol op.
GROTE VRAAG NAAR WERK
KRACHTEN.
DE goudvelden worden steeds meer
ontgonnen in de Unie. Er verrijzen
talrijke steden en dorpen en er is volop
werk. Voor Nederlanders, die hun vak
verstaan, liggen hier prachtige kansen
aldus de heer Bührs. Ik kan het ze
aanbevelen. Doordat er veel Neder
lands (Afrikaans) wordt gesproken,
zijn de taalmoeilijkheden gering. Voor
timmerlieden, metselaars, stucadoors,
metaalbewerkers is er ruim plaats.
Voor een werkweek van 40 uur wordt
een contractloon van f 130 betaald.
De toplonen liggen op f 160 per
week. De huishuren zijn wel hoog
ƒ120 per maand), maar het leven is
er verder goedkoop. Het voedsel is er
zeker niet duurder en som^ zelfs veel
goedkoper dan in Holland. Natuurlijk
moet men een werkgeversverklaring
hebben om in de Unie te worden toe
gelaten.
En dan het klimaatIk heb het
hier misschien niet best getroffen,
zegt de heer Bührs en hij kijkt naar
de küle regenvlagen, die onophoude
lijk de polder striemen, maar düar is
het prima. Soms kan het er wel eens
ijsklompen hagelen, maar voor de rest
is het er heerlijk. Hij is blij weer eens
in Zaandam in de familiekring te ver
keren en het zal voor moeder vooral
moeilijk zijn weer afscheid te moeten
nemen van haar zoon, maar in zijn
ogen zien we al weer het verlan
gen naar het land van de koppies en
Sarie Marijs, dat eens door die an
dere ondernemende Hollander Jan van
Riebeek, werd geciviliseerd. Op 9 April
stapt hij weer in het vliegtuig en over
een paar maanden wellicht gaat de
oude mevrouw Bührs er ook eens voor
een half jaar een kijkje nemen.
INGEZONDEN STUKKEN
(Buiten verantwoordelijkheid van de
Redactie)
Wanneer ik op een kermis of iets
dergelijks, een paar kwartjes op het
plankje bij de cassa van een waar
zegsterstentje deponeer, dan weet ik
tevoren reeds wat mijn gedachten
zullen zijn, bij het verla'en van dat
tentje.
Die gedachten nu, had ik ook na
afloop van de wedstrijd tegen A.F.C.,
bij het verlaten van het H.R.C.-ter-
rein. Ik denk wel dat er met mij
tientallen ook bij zich zelf gezegd
zullen hebben: „hah, daar lag het
duimen dik boven op: de gasten
moesten winnen".
Nu mag H.R.C. bij de uitslag van
deze wedstrijd geen belang hebben,
maar de sport wordt hiermede met
gediend. In het buitenland hebben
wel wedstrijden plaats, waarvan de
uitslag tevoren, reeds door geld Is
bepaald. Zo erg is het gelukkig bij ons
nog wel niet. Wij kunnen nog ver
wachten, dat twee ploegen elkaar be
kampen. Dit nu, leek in deze wed-
strijd nergens op. Ik wil hier met het
verloop van de wedstrijd in details
vermelden. Het is mijn algemene in
druk.
Nu moet men niet denken, dat ik te
leurgesteld ben, omdat H.R.C. de pun
ten zelf niet heeft behouden. Ik kan
gerust zien, dat de tegenpartij het
verdient lt
A F C-, van huis uit bestaande uit
goed gesitueerde mensen, is een sym
pathieke ploeg en dankbaar toonde
me i zich met de uitslag van de wed
strijd, welk# Alag da Amsterdam-
Beroepen te De Meren: S. G. 3. Go-
verts te Katwijk aan de Rijn; te Hilver
sum: W. Bruyn te IJsselmuiden: te Rotter
dam-C.; J. Godthelp te Zwijndrecht.
Benoemd tot hulppredikster t* Enge
len: mej. M. E. Groneman, theoL oandida-
te te Groningen, die deze benoeming ook
aannam. Aangenomen naar Maas
bommel— Alphen als bijzonaer hulppredi
ker: T. Baas, voorheen predikant bij de
Prot. Kerk in Indonesië, thans wonende te
Nieuw-Amsterdam. Bedankt voor
Raamsdonksveer: W. Brinkman t* Aspe-
ren. K
Gereform. Kerken.
Beroepen te Edam: H. Moll, eand. te
Huizen (NH). Bedankt voor Den
Andel als hulpprediker: W. v. d. Kerk,
emeritus-predikant, thans hulpprediker te
Halle.
Chr. Gereform. Kerken.
Tweetal te 's Gravenzande: J. G. v.
Minnen te Huizen «NH) en J. C. Maris te
Haarlem-Noord.
Remonstrantse Broederschap.
Aangenomen naar Rotterdam3.
Laforet te Boskoop-Waddlnxveen.
mers meer waard was dan H.R.C.
Nogmaals wil ik zeggen, dat ik niet
ben teleurgestield, omdat HRC niet
heeft gewonnen. Ik ben alleen teleur
gesteld over het gepresteerde van de
gastheren. Dat was zodanig, dat ik niet
kan zeggen: zij hebben verdiend ver
loren.
Een volgende wedstrijd hebben zij
misschien weer de wil om te winnen
en geven zij een wedstrijd, die gezien
mag worden.
C. PRINS, Merelstraat 16.
Naschrift van de Sportredactie.
Wij van onze zijde van het in het
geheel niet met de heer Prins eens
De wedstrijd H.R.C.A.F.C. heeft de
Amsterdammers verdiend de over
winning gebracht. De hoofdstedelingen
gaven zich voor de volle honderd pro
cent, zoals ook de nuoajakken dat
deden. Maar het zat onze stadgenoten
(vooral in de eerste helft) lang niet
mee. Dat heeft de spelers hoogstens
teleurgesteld, doch dat heeft zeker
niet een jlaat-maar-waaien-politiek"
ten gevolge gehad. Daarvan moge het
inlopen van een 30 achterstand tot
32 het bewijs zijn. Toen echter links
buiten Disselkoen ook nog een vierde
doelpunt kon scoren, waren de rood-
jakken volledig van de kaart. Het wil
er bij ons niet in, dat de H.R.C.'ers de
hevige regenbuien hebben getrotseerd
terwille van een 62 nederlaag. De
Amsterdammers hadden evenwel de
smaak te pakken gekregen. Of zouden
wij misschien moeten aannemen, dat
men Disselkoen rustig de gelegenheid
heeft geboden zijn vier „kanftrsf van
doelpunten te makenNogmaals, wij
zijn er van overtuigd, dat H.R.C. een
volkoma» sportief spelletje heeft ge
speeld.
De Franse minister van Overzeese
Gebiedsdelen, Mitterand, heeft Woens
dagavond ontslag genomen, nadat de
Nationale Vergadering een voorstel, om
het salaris van de minister symbolisch
met duizend, francs te verlagen, had
aangenomen met 241 tegen 173 stem
men. Het voorstel was ingediend uit
protest tegen de politiek van Bechard,
de Franse hoge commissaris voor Frans
West-Afrika. Mitterand had deze poli
tiek voor zijn verantwoordelijkheid ge
nomen. Verwacht wordt, dat premier
Queuille Mitterand zal kunnen over
reden, zijn ontslag in te trekken.
Er zal in Amerika een tekort aan
petroleum ontstaan, wanneer de Ame
rikaanse raffinaderijen hun capaciteit
niet voor het eind van het jaar met
700.000 vaten hebben uitgebreid. Bij
het uitbreken van de Koreaanse oor
log bedroeg de raffinagecapaciteit
6.750.000 vaten per dag. Eind 1953
moet dit aantal een millioen hoger
zijn, eind 1956 1.6 millioen.
Toeristen, die voor hun reis gebruik
maken van een motorrijtuig, kunnen
voor de hieraan verbonden kosten aan
spraak maken op een extra toewijzing
van f 200 per jaar aan deviezen. Hier
toe moet het grensdocument van de
wagen worden getoond. Voor Belgie 'S
slechts overlegging van het nationali-
teitsbewijs van het motorrijtuig nodig.
De Joegoslavische regering heeft
Woensdag het Hongaarse protest tegen
de beweerde aanval op de Hongaarse
zaakgelastigde te Belgrado verworpen
met als overweging, dat het incident
niet toevallig geschiedde, maar was ge
organiseerd om de wederzijdse betrek
kingen nog slechter te maken.
Volgens een mededeling van Harry
Schwartz in de „New York Times" :s
reeds meer dan de helft van de col
lectieve boerderijen in de Sowjetunie
opgeheven in het kader van de vor
ming van grotere landbouwgemeen-
schappen of Agrogorods.
NEDERLANDS MILITAIR MAAKT
NOODLANDING IN BELGIE.
Een Nederlands militair verkennings
vliegtuig, van de basis Gilze Rijen
heeft in de weiden te Boekhout (B
een noodlanding moeten maken.- De be
stuurder, korporaal van Gielst, ver
klaarde dat hij verdwaald was en dat
hij gebrek had aan benzine. Het toe
stel, dat naar Nederland zal worden
vervoerd, wordt door het Belgische le
ger bewaakt.
TOT VOORZITTER BENOEMD
De afdeling Urk van de Christ. Bond
van Personeel in Overheidsdienst heeft tol,
voorzitter gekozen de heer P. Keuter, di
recteur van de visafslag. De heer Keuter
heeft de benoeming in beraad gehouden.
VISSERIJBERICHT
URK. 4 April 1951. Door tien vaartui
gen werd aangevoerd: 66 pond fuikaal 1,20
per pond; 10 pond Hjnaal 1,31 per pond en
160 bak nest 3,49 per bak van 37*/f
LANGEDIJKEB GROENTEN CEN TRAGE
4 April 1951. 13.000 kg uien 5,90—7, gro
ve 5,305.80; 1500 kg peen 11 4.50; 1200 kg
bieten A 6,30; 50.000 kg rode kool 6,50—
24,30 24.000 kg gele kool 611,30; 25.000
kg Deense witte kool 5,507,50. Door
gedraaid: 7.000 kg gele kool en 10.000 kg
witte kool.
NOORDER MARKTBOND. 4 April 1951
500 kg witlof 1 B 35, 2 B 31. afw 28; 35.000
kg uien 6,20—7. grove 5,30—6,80, drielingen
1,40—1,90 45:000 kg aardappelen, Doré 7,80.
Alpha 9,10, Bevelanders 10,30; 140.000 kg
rode kool 12,2026,80 35.000 kg gele kooi
610,70; 60.000 kg Deense witte 5,508,60.
W ARMENHUIZEN. 4 April 1950.
172.300 kg rode kool 14,40—24,10; 3L200 kg
gele kool 9,70; 26.400 kg Deense witte kooi
6,50—7.60; 8.000 kg uien 290—6.20; 4700 kg
bieten
MIDDENMEER, 4 April 1951. Tarwe
22—23,75; gerst 36.50—41; haver 34—10,50;
du i venbonen 8338; capucijners 4557;
groene erwten 38—38,50; Schokker erwten
3842, bruine bonen 404jj. karweizaaa
140150, blauwmaanzaad 150175; wit hooi
(geperst) 125135, rode klaverhooi 110
120, lucernehooi 125135, ha verstro 60
65, gerststro 6065, tarwegtro 60—65, rog-
gestro 55—80, voederbieten (hoog gehalte)
2830, indien voorradig. Ingekuild bieten
blad 2027, voeraardappelen 5—6. Tenge
volge van het aanhoudende slechte weer
groeit het gras practisch niet. Daardoor
was er veel vraag bij een zeer beperk1
aanbod. Gewone aardappelen binnenland
28-35 18—35, 34-45 16—26, boven 46 12—15.
Export boven 45 1216. Handel in con
sumptieaardappelen zeer matig 7.7511,50.
D* handel in pootgoad voor export lag
praotisch sta
In het Stedelijk Museum te Amsterdam zal van 6 tot 30 April een tentoon
stelling worden gehouden van schilderijen, die zijn ontstaan uit reizen van
Nederlandse kunstschilders met schepen van de Koninklijke Marine. De
tentoonstelling zal worden geopend door de Commandant der Zeemacht in
Nederland, Schout bij Nacht C. W. Slot. Het inrichten der expositie, waar
o m. ook een model van het vliegdekschip KKarel Doorman" tentoon
gesteld wordt.
De Maatschappij tot Uitvoering van
Zuiderzeewerken (M.U.Z.), die bij de
aanbesteding in 1950 als goedkoopste
voor een belangrijk onderdeel van het
uitgegeven werk uit de bus kwam,
heeft, naar Het Vrije Volk verneemt,
grote financiële moeilijkheden. Mocht
er geen oplossing worden gevonden,
dan lijkt een faillissement van deze
pariticuliere maatschappij onvermijde
lijk, hetgeen de werkzaamheden aan de
Oosterpolder aanzienlijk zou vertragen.
In dat geval zou opnieuw moeten wor
den aanbesteed en gegund.
Twee aannemingsmaatschappijen zou
den verleden jaar zeven kilometer dijk
gereed hebben moeten krijgen, doch
slechts vier en een halve kilometer zijn
klaargekomen, omdat de M.U.Z. niet
werkte. In het bestek is bepaald, dat
de aannemer 1000 gulden moet betalen
voor elke dag, dat 't werk later wordt
opgeleverd, dan is overeengekomen. Als
oorzaak van de moeilijkheden wordt
het bijzonder lage bedrag genoemd,
waarvoor de M.U.Z. heeft ingeschreven
vier millioen lager dan de volgende
inschrijver. Bovendien zouden er in
terne moeilijkheden zijn tussen bedrijfs
leiding en personeel ten aanzien van
betalingen en werktijden. Hierover is
voortdurend met het College van Rijks
bemiddelaars geconfereerd.
Al met al ligt thans een gedeelte van
het werk aan de Oosterpolder stil, in
afwachting van wat er verder zal ge
beuren.
Voor de economische politierechter in
Alkmaar, mr. J. A. Markus, stond Woens
dag de Wieringer détaillist Wietse H. te
recht. Hfj had zijn melkproducten voor
een gedeelte tegen te hoge prijs aan de
consument verkocht. Per liter had hij er
wel niet zoveel opgedaan, maar in ieder
geval toch voldoende om te kunnen spre
ken van een overtreding van de prfjzen-
verordening. Wietse had gisteren blijkbaar
belangrijker zaken af te wikkelen, want
hij schitterde door afwezigneid. Dit mocht
uiteraard geen belemmering zijn hem niet
te vonnissen. De eis van de officier van
justitie, mr dr J. M. Vellinga, zou Wietse
f 150 of 30 dagen gekost hebben. De poli
tierechter verlaagde de boete tot 100
subs. 30 dagen.
Hungerford, een stad in Berkshire
(Engeland) kent een eigenaardige
traditie om geld op te halen voor
de stadskinderen. Alle mannen zijn
verplicht om een penny te schen
ken, doch de vrouwen komen er
ook zo maar niet van af, want die
moeten de „tuttiman", dit is de
naam die de collectant bij deze
gelegenheid krijgt, een kus geven.
De kruidenier Spackman. die tris
teren als „tuttiman" fungeerde,
had er Raai wat «oor ooert
Op de Woensdagmorgen gehouden
vergadering van hoofdingelanden van
het heemraadschap Wieringen werd
besloten de waterschapslasten te her
zien. Een voorstel deze lasten voor het
jaar 1951 van f 15,op f 20,per ha
te brengen werd met algemene stem
men aangenomen. Het bestuursvoorstel
tot f 22,per ha te verhogen werd
verworpen met 10 tegen 3 stemmen.
Hoewel de waarnemend penning
meester van mening is dat de verho
ging tot slechts f 20.— per ha opnieuw
een tekort (geraamd op f 5000,zal
opleveren waren de hoofdingelanden
de mening toegedaan, dat het heem
raadschap alvorens op een verdere
verhoging aan te dringen in de eerste
plaats een aantal met name genoemde
bezuinigingen diende in te voeren.
Het volledig verslag van deze verga
dering vindt men in ons blad van mor
gen
Bij de Dienst Zuiderzeewerken in Den
Haag is Woensdag aanbesteed het maken
van een scherm van gewapend be'on langs
de buitenberm van de Marskedijk aan de
Noordzijde van Wieringen, met bijkomen
de werken. Er kwamen drie inschrijvin
gen uit de bus. n.l. fa. P. Daalder te Alk
maar voor 1 37.769; fa. Jac. Kingma ta
Middenmeer voor t 39.800; aanneemmij. A.
Broeres te Amsterdam voor 62.3f
Aagtedijk, 3-4 te Philadelphia Aagtekerk,
Yokohama—R'dam, 3-4 van Singapore te Port
Swettenham Aardijk, Galveston—R'dam, 3-4
te Antwerpen Abbedijk, 2-4 te Rio de Ja-
neiro Alnati, R'dam—Buenos Aires, 8-4 te
Moneevideo Ampenan, R'dam—Balik Papan»
4-4 van Port Swettenham te Singapore Am*
steldijk, R'dam—Galveston, 2-4 te Houston
Amstelvaart, 4-4 van Calcutta te Duinkerken
Amstelveen, Baltimore—Nederland, pass. 8-4
Dungeness Arendsdijk, 30-3 van New York
naar Trmidad Axeldijk, 2-4 te New York
Blitar, Djakarta—R'dam, 3-4 (17 uur), Perim
gepasseerd Blijdendijk, 3-4 van Ballimore te
R'dam Caltex Pernis (t), R'dam—Sidon, pass.
4-4 v.m. westpunt Kreta 5-4 n.m. te Sidon
verwacht Caltex Utrecht (t), 3-4 van Sidon
te R'dam Cheshire, 1-4 van Fremantle naar
Sydney Cumulus (weersehip), 3-4 van R'dam
naar Atlantische Oceaan Dalerdijk, 3-4 van
San Francisco te Los Angeles Delfshaven,
R'dam—Buenos Aires, pass. 3-4 Ouessant
Delft, A'dam—Z.-Amerika, 4-4 van San Anto-
nio naar Hu as co (Peru) Drente, Bombay—
Los Angeles, pass. 3-4 oostkust Ceylon Eng-
gano, Perzische Golf—R'dam, pass. 3-4 Kreta
Klmina, Duala—A'dam» 3-4 van Lagos naar
Accra Friesland, New Yc-ik—Surabaja, 3-4
van Djeddah Groot» Kerk, Beira—A'dam, 3-4
dwars Kaap Palraas Hector, 4-4 v.m. van
Algiers te Melaka Hermus, Curagao—A'
dam, pass. 3-4 Sombrero Eiland Himalaya
(emigr.), 30-3 van Fremantle naar Sydney
Hoogkerk, A'dam—Beira, pass. 8-4 Guardafui
Hydra, A'dam—W.-Indie, pass. 3-4 Mar-
tinique Indrapoera, Dj akarta—R'dam, 3-4
n.m. van Port Said Jagersfontein, Kaapstad—
A'dam, 4-4 te Southampton Johan van Ol-
denbarnevelt (emigr.), A'dam—Sydney, 3-4 180
mijl noord-noordoost van Finisterre Kota
Gede, R'dam—Djakarta, pass. 3-4 Kaap de
Gata Kieldrecht, Calcutta—R'dam, 3-4 bij
Ouessant naar Antwerpen Laertes, A'dam—
Balik Papan, 3-4 n.m. de Padang ten rede
Loosdrecht, Calcutta—R'dam, pass. 3-4 Perim
Leopoldskerk, 4-4 van Duinkerken te Ant
werpen Mataram, R'dam—Hollandia, 3-4 (11
uur) te Belawan ten rede Maaskerk, W*-
Afrika—A'dam, 8-4 n.m. van Dakar Mu
ren» (t), Oslo—Mena el Ahmadi, pass. 3-4 Kaap
Tenez Mariekerk, 3-4 van R'dam naar Syd
ney Marisa (t), Montevideo—Kaapstad, pass.
3-4 Tristan da Cunha Nestor, 3-4 van R'
dam naar Alexandrie Nieuw-Amsterdam, New
York—R'dam, 3-4 675 mijl oost van Kaap Race,
verin. 0-4 (11 uur) te Southampton Niger-
stroom, A'dam—W.-Afrika, 3-4 te Lagos
New Australia, 81-3 van Fremantle naar Dja
karta Prins Johan Willem Friso, 4-4 va»
Hamburg te R'dam Prins Willem III, Casiel-
Ion—Londen -R'dam, 8-4 van Carthag'ena te
Malaga Prins Willem van Oranje, Londen-»
Tripoli, pass. 4-4 Algiers Riouw, A'dam—
Brownsville, pass. 3-4 Abaco (Bahamas)
Roma (repatr.), Djakarta—R'dam, 8-4 (22 uur),
te R'dam verwacht Stad Haarlem, 4-4 va»
Savona te Sfax Sibajak (repatr.), Djakarta—
R'dam, 8-4 300 mijl west van Minikoy Som-
melsdijk, 3-4 van R'dam naar Bremen Skau-
bryn, 1-4 van Fremantle te Melbourne Stad
Leiden, Melbourne—Boston, 3-4 van Colon
Stad Maastricht, 3-4 van Savona te Safi
Stentor, A'dam—Levant, 3-4 n.m. van Bey-
rcuth te Famagusta Tarakan, 8-4 te A'
dam Teiresias, Liverpcol—Balik Papan, 8-4
n.m. van Aden naar Penang Tomini, Balti
more—R'dam, 5-4 (9 uur) te Hoek van Hol
land Waterland, 4-4 van Buenos Aires te
A'dam Weltevreden, R'dam—Djak irta, 3-4
(23 uur) te Point de Galle West And, Buenos
Afeet.—A'dam, 3-4 Mf Kaap Vevd,