De Japanse „invasie met bom-ballonnen Ponten over het Noordzeekanaal verwerken een druk verkeer Hoe zwijgzaamheid in Amerika groof j onheil afwendde Haak-in-acfie bracht reeds half miHioën (gulden) op Wind dreef nieuw wapen over Oceaan DRIE HEEN-EN-WEERTJES PER UUR Zelfdiscipline kon we beter zijn Opnieuw communistisch complot op Midden-Java Suriname heeft nieuwe regeringsraad Prinses Marijke aan boord van de „Holland' Autorijlessen duurder Kleine landen willen een regelingmet W-D uitsland Brandstoffenhandel krijgt lagere kolentoewijzing INGEZONDEN STUKKEN Het verzet pE oud-Chef Staf van het Westen» Defense Command. de Brigadier General Va° L6*er' W' H Wi,bur- een der weinige mannen die vol komen op de hoogte zijn van die merkwaardige wijze van aanvallen die de Ja panners in de>«*1#^KtoePasten en waarvan wij hier, in het bezette Europa maar keel ver en vaag bij geruchten iets vernamen: Het betreft de ballonaanvallen «e vanuit Japan gelanceerd werden op het vaste land van Amerika en die een ir^W^epern7akinKv,,'Mlden d3n erkennen Het wa8 stellig geen bagatel! De Amenkanen hebben uit de aard der zaak getracht T en dat was het misschien £k wel, ■U,ar„h^ d,e aanval,en toch een vooruitgang van betekenis ^'1 Jn a T'^8- Vo°r het eerst in de geschiedenis Z ^diartmgen over zee te zenden en de dreiging dezer projectielen was wel zeer groot. In Amerika is men er van overtuigd, dat men het tedanken had aan de sneeuwrijke winter dat niet geweldige bosbran den rijn uitgebroken alsgevoig van deze aanvallen. Brigadier Generaal Wilbur beeft m „Readers Digest een en ander over dit Japanse wapen verteld: aan zijn artikel ontlenen wij hier het volgende^ •TOEN Generaal Doolittle op de 18de April 1948 Tokio bombardeerde, trof hg Japan daarmede ln 't hart, ook wat de geest betreft: de Japanners voelden zich in hun eer aangetast De reactie op deze aantijging was 1 tot ontwikkeling brengen van de nieuwe aanvalsmethode. Twee jaar duurde het voor men ermee gereed was, maar een half jaar lang, te beginnen op de eerste November 1944. lieten zij 9000 ingenieus ontworpen bal lonnen op met de bedoeling de daaraan bevestigde ladingen brandbommen en jcherfbommen te laten neerkomen op bossen, dorpen en steden in Amerika. Deze ballonnen die een diameter hadden van ongeveer 10 meter, vlogen over de Stille Oceaan in Oostelijke richting op een hoogte van 10 tot 15 kilometer maakten daarbij gebruik van de luchtstromingen die op die hoogte met een snelheid van 175 tot 350 wilometer per uur in Oostelijke richting stuwen. OfSchoon z{j op geen enkele wijze be stuurd werden, noch door radio, noch anderszins, wordt toch wel aangenomen dat zeker er 900 tot 1000 het Ameri kaanse vasteland bereikten. Overal, van Alaska in het Noorden tot Mexico in het Zuiden, werden zij gesignaleerd; bijna 200 meer of min der volledige ballonnen werden in de Oceaan gevonden Noorwestelijk en Westelijk van Canada. Fragmenten van nog 75 anderen werden ergens op "t land gevonden of langs de kust uit zee op gevist. Lichtflitsen in de lucht maakten het de waarnemers duidelijk, dat er ze ker een 100 in de lucht tot ontploffing kwamen. Ramp was mogelijk. Het ïs een geluk, dat de aanvallen alle plaatsvonden in het natte winterseizoen: als de ballonnen ook in de zomer waren neergekomen, wanneer de Amerikaanse wouden kurkdroog zijn dan zoo grote schade zijn aangericht. En., er waren nog andere mogelijkheden voor de vijand. Als de Japanners door waren gegaan met de hoeveelheid van bijvoorbeeld Maart 1945 en zij hadden dan gebrnik gemaakt van grotere hoeveelheden kleine brand bommen inplaats van één grote lading envan bacteriën, dan zou het een ramp zijn geworden voor Amerika. De eerste aanval vond plaats in Juni 1944; de Japanners lieten 200 stuks naar Amerika zweven: er kwam er niet één van aan. Pas op 4 November van dit Jaar ontving men de eerste meldingen; het betrof hier de „zending" van de lste November. Op die dag ontdekte een patrouillevaartuig van de marine een groot stuk stof drijvend op zee. Een ma troos probeerde de stof aan boord te trekken, maar hij bemerkte dat er een zwaar gewicht aan hing. Niet in staat t geheel binnen te halen, sneed hij met zijn mes het gewicht los; hiermede liet hij, zonder het te weten, de gevaarlijke lading zinken. Alles wat Br over bleef was het omhulsel; er ston den Japanse lettertekens op en alles bij elkaar was het wel duidelijk, dat er een nieuw geheimzinnig element in de oor logshandelingen was gekomen. Onmiddellijk begon met, eenmaal be seffend welk een gevaarlijke mogelijk heden hier scholen, alle openbare auto riteiten te mobiliseren; de marine kreeg Bxtra opdracht, houtvesters en politie diensten werden gealarmeerd. Twee we ken na die eerste vondst op zee werd, weer op zee, een nieuwe vondst gedaan. Even daarna fladderde een' ballon, half vernield en verbrand, neer in Montana. Tegen het midden van de maand Decem ber hadden technici en tekenaars 'n vol ledige blauwdruk weten samen te stellen Tan het wapen en het bleek naderhand zij ten aanzien van de belangrijkste Onderdelen zeer juist hadden gecombi neerd en gededuceerd. Men ontdekte, dat het omhulsel was vervaardigd van ver schillende lagen zwaar perkament welke aaneengelijmd waren met een plant aardige lijmsoort endat dit veel en Vee' beter de waterstof in de ballon wist "ast te houden dan de beste Amerikaan- ja met rubbersoorten gefabriceerde om hulsels. Nauwkeurig werk. Roe grondig men in een oorlog wel te w erk gaat, kan uit het volgende duide lijk worden: aan het zand dat de ballons als ballast meevoerden, konden experts zien waar vandaan de ballons werden opgelaten; de namen van vijf Japanse plaatsen werden hier genoemd. Het lag toen voor de hand de luchtmacht op dracht te geven eens op de bewuste plaatsen te gaan letten en weldra kwa men er rapporten binnen en foto's van een der ballonfabrieken. Duidelijk kon men daarop parelgrijze bollen waarne men; ballonnen die werden opgeblazen alvorens op reis te gaan naar Amerika. Een vlieger van de R.A.F. kreeg toen een merkwaardige opdracht: toen een dier grijze bollen boven een stad in het westelijke deel van de U.S. werd gesig naleerd, ging hij er op af, waarna hij de ballon door middel van windstoten van zijn propeller naar het open veld wist te stuwen. Door het slingeren van de gevaarlijke lading werd de waterstof- klep geopend en ten gevolge daarvan zonk de ballon onbeschadigd naar de grond. Ook toen had men geluk: de auto matische ontsteking van de bommen werkte toevallig niet en men vond alles volledig intact. De ballons, heeft men later ontdekt, werden vervaardigd voor een bedrag van ongeveer f 2500 per stuk. Elke ballon droeg ongeveer 30 zandzakken met een gewicht van ieder zes pond; deze werden successievelijk losgelaten door middel van een apparatuur, die reageerde op de standen van "n barometer. Zodra de bal lon lager kwam dan 10 kilometer hoogte, viel automatisch de nodige ballast los. Elke ballon vervoerde drie of vier bom men, waarvan er ten minste één brand bom was. De andere waren bommen met scherfwerking. Deze beide soorten bommen stonden in contact met een los- werpmechanisme, dat in werking kwam als alle zandzakken waren afgeworpen. De Japanners meenden, dat de ballon zich op dat tijdstip wel boven Amerika zou bevinden. Bovendien was er een ap paraat. dat er voor zorgen moest dat, wanneer alle bommen waren losgelaten, de ballon-zelf zou exploderen. Groot brandgevaar. jQIT APPARAAT werkte niet al te goed; daardoor zijn de Amerikanen in staat geweest ten minste tien procent der ge lande ballonnen ongeschonden in handen tekrijgen. Met elke zwerm ballonnen ging er een mee welke radiosignalen af gaf, zodat de Japanners op de hoogte konden blijven van de vorderingen van hun „zending". Omdat zij zeker wilden zijn van de aankomst daar, gebruikten zij voor deze radioballonnen met rubber- versterkte zijde vervaardigde omhulsels; zij meenden (evenals trouwens de Ame rikanen) dat deze zijde duurzamer was dan de perkamentstof. waarvan de an dere ballonnen waren gemaakt. Het tegengestelde bleek waar: slechts drie zijden ballons bereikten Amerika. Nadat men enkele ballons had gevon den, zag men wel in dat men van ex plosie gevaar maar weinig te duchten had; de mogelijkheid door middel van dit wa pen grote branden te stichten in het droge seizoen, was echter een bijzonder dreigende mogelijkheid. Men trachtte dit alvast op te vangen door het samenstel len van parachute-eenheden die op be dreigde punten ingezet zouden worden tegen het vuur. Men besefte desondanks dat deze maatregelen bij een werkelijk grootse aanval geheel onvoldoende zou den zijn en daar men 't hout zeer nodig had, was men ten aanzien van een voort gaan van de aanvallen met grote bezorgd heid vervuld. Ook begreep men heel goed dat men door middel van de ballons allerlei ander gevaarlijks kon -neerlaten; plantenziekten, dierenplagen en zelfs bac teriën welke de mens zouden kunnen* aantasten. Het is nimmer bekend gewor den op welk een ingrijpende wijze het Amerikaanse zolk zich trachtte te wape nen tegen deze grote gevaarlijke bedrei ging: doktoren en veeartsen, landbouw kundige experts en allerlei andere auto riteiten werden opgeroepen; ontsmet tingsstations werden op verschillende plaatsen ingericht, chemicaliën voor be strijding van ziekten werden beschikbaar gesteld evenals maskers en speciale pak ken. Boeren etc. moesten onmiddellijk melding maken van vreemde verschijn selen etc. Zwijgen! Om te voorkomen dat de Japanners zouden bemerken welk een effect hun wapens hadden, kwamen de Canadezen en Amerikanen overeen in pers noeh radio melding te maken van een en an der; deze vrijwillige censuur werd een der opmerkelijkste dingen van de oorlog Aan de andere kant had deze geheim houding nadelen. Zo vond 'n groep kinderen tijdens een picnic in Oregon een ballon; waar schijnlijk hebben zij eraan getrokken, waardoor de lading tot explosie kwam. Vijf kinderen en een vrouw vonden de dood. Hoe moest men de millioenen ouders en kinderen op de hoogte brengen zonder dat er iets van doorlekte na? de Japanners? Met behulp van de ^sof- den van scholen en hun onderwijzers slaagde men er ln onopvallend te waar schuwen; boeren en houthakkers etc., politieautoriteiten en houtvesters werden op de hoogte gebracht. Plotseling, dat was tegen eind April, hield de ballon bedreiging op. Waarom? Waarom waren de Japanners er mee opgehouden? Meen den zij dat het geen effect had? Of was het maar een pauze voor de echte grote aanval? Dit mysterie werd eerst drie jaar later opgelost. Toen bezocht Brigadier-Gene- ral Wilbur Japan en ondervroeg hij Generaal Kusaba, die de leiding van deze ballonacties had gehad. Deze ver telde allerlei; ook dat de Japanners hadden verwacht, dat een tiende der balonnen Amerika en Canada zou be reiken. Bericht over de landing van de eerste ballon in Montana had Japan bereikt. Daarna echter had Amerika zo volledig gezwegen over het onderwerp, dat de Japanse Generale Staf Generaal Kusaba verwijten begon te maken, dat geen der ballonnen aankwam. Telkens weer ver telde men hem dat hij de snel afnemen de voorraden van de de natie nog meer uitputte met zijn ballonwapen. Ten slotte verbood men tegen het einde van April alle verdere actie op dit terrein. De Staf motiveerde dit verbod met de volgende opmerking: „Indien uw bal lonnen Amerika zouden bereiken, wat men niet kan aannemen, dan zonden de Amerikanen er niet zo volkomen over zwijgen. Amerikanen kunnen hun mon den niet zo lang dichthouden". Waaruit kan blijken van welk een belang het is in oorlogstijd (en trouwens ook in an dere tijden) te zwijgen over staats- aangelegenheden. (Van onze speciale verslaggever). QOK zonder cijfers te noemen, kan met reden worden vastgesteld, dat de ponten over het Noordzeekanaal alle dagen een dikke verkeersstroom te verwerken hebben. Honderden en nog eens honderden auto's trekken dage lijks Noord-Holland in, of gaan van onze provincie naar Zuidelijker streken. Maar vrijwel immer hoort men van ernstige stagnaties, of onprettige strub belingen bjj de vier overzetveren, die tussen Amsterdam en IJmuiden te vin den zijn. Zeker, de wachttijden zijn wel eens wat lang. Maar dat kan men het op volle toeren werkende pontpersoneel niet kwalijk nemen. Het vaart zonder verwijl zijn gemiddeld drie heen-en-weertjes per uur. Met drie ponten in de vaart wordt dan dus negen heen-en-weertjes. Wanneer men weet, dat doorgaans zo'n vijftien k zestien wagens per vaart kunnen worden meegeno men, kan men gemakkelijk zelf uitrekenen, hoe lang men heeft te wachten voor men aan de beurt van overzetten is, wanneer men zo omstreeks de hon- derste wachter is ln de lange file van auto's voor Hembrugpont, Buiten huizen of Velsen, In Oost-Ja va zijn dezer dagen in verschillende plaatsen personen ge arresteerd, die deel zouden uitmaken van een tweede Madiuncomplot. Het had vertakkingen over geheel Java. Het centrum lag in Midden-Java, maar het complot onderhield contact met de Darul Islam op West-Java en een guerrilla-organisatie op Oost-Java. Zo als men weet heeft een groep commu nisten enige jaren geleden een staats greep ondernomen met Madiun als centrum, die na een harde strijd van een paar weken werd onderdrukt. Daarbij kwam o.m. oud-minister Sja- rifuddin om het leven. De heren J. Drielsma, A. Curria, A. Smit, A. Alberga, F. Oliviera en W "'uglall, die dezer dagen werden voor- Sedragen voor benoeming in de nieu- regeringsraad van Suriname, zijn gisteren beëdigd als lid van dit col tege. De heer Drielsma is waarne mend premier. De heren Lim A Po en R- Bergen zijn benoemd tot voorzitte 9b onder voorzitter van da Staten van ^«narna. Van de vele geschenken, die ons jongste prinsesje, H.K.H. Prinses Marijke, heeft gekregen, speelt zy het liefst met haar speelboot „Holland". Wij zien haar hier in haar boot temidden van ander speelgoed m de speelkamer van m Paleis Soestdijk. MEN kan er over mopperen, zoveel men wil, zolang Den Haag niet het sein heeft gegeven, dat er onverwijld met tunnelbouw moet worden begon nen, helpt het geen zier. Wij hebben zo de indruk, dat de de meeste automobilisten oor dit alles een duidelijk begrip hebben. Op wie ze dan misschien al mopperen, doorgaans niet op het pontpersoneel, dat men nog al eens graag met een sigaretje of sigaar bedenkt en dus stellig geen kwaad hart toedraagt. Dat sigaretje of die (meer schaarse) sigaar is een bewijs van erkentelijkheid. Men waardeert de vlotheid, waarmee men naar de over kant gebracht wordt, en zijn reis weer kan vervolgen. Men waardeert de nauw lettende zorg, die in acht genomen wordt, om bij ,alle passen en meten op het pontdek, beschadigingen der glim mende limousines te voorkomen. Men waardeert de vlotheid van laden en los sen. Het is deze voelbare waardering, die het werk licht doet zijn. Men merkt het aan de mensen Altijd zijn ze luimig, zelden bokkig. Het moet dan ook al erg bont gemaakt worden, wanneer zij uit hun slof schieten. Dat gebeurt pas, wanneer er een of andere onhebbelijke automobilist merkwaardig genoeg zijn die er!! denkt regels te kunnen gaan stellen aan de mannen van de pont. „Als je nou die wagen er eens af liet komen, zou mijn wagen er nog net bij kunnenKijk, zoiets ver draagt een pontwachter niet. Zomin als een ander sterveling. Uit zulke kleinigheidjes kan soms wei eens wat bekvechterij groeien Het is nimmer van ernstige aard. Het pontpersoneel bezit voldoende gezag in Tijdens de steravond, welke giste ren in de N.C.R.V.-studio gehou den werd, bood de voorzitter van het bloembollenvak, de bur gemeester van Hillegom Van Nispen tot Pannerden, een be drag aan van f 25.000.Hier mede werd het half millioen, dat de „Haak-in actie1" tot op heden bijeenbracht ruim overschreden. De omroeper van de N.C.R.V.. de heer J. Bodegraven (links), be dankt burgemeester Van Nispen tot Pannerden. zichzelf, om gedaan te krijgen wat het goed denkt. Het jarenlange werken heeft dat ge zag verstevigd. Men denke er niet te ge ring over. Automobilisten zijn over het algemeen levenslustige typen, die zich niet gemakkelijk de kaas van de boter ham laten eten en meestal 'n verschrik kelijke haast hebben. Er zijn ar zelfs bij, die niet schro men voor hun beurt een pont op te slip pen, wanneer ze menen, dat hun kf s schoon is. Zelden lukt dat. Het rechts gevoel van de voorbijgeschoten auto mobilisten is te groot om dit te gedo gen. Met vereende kracht wordt zulke snoodaards meestal snel aan het ver stand gebracht, dat ze hun beurt heb ben af te wachten. In negen van de tien gevallen is onoplettendheid de oorzaak an zulk kwaad. „Ik had niet op mijn voorganger gelet....", heet het dan. Zelf-discipline. Ja, ja, zoiets komt nog al eens voor. Vandaar dat er bijvoorbeeld bij Velsen practisch doorlopend een politie-agent het verkeer, zeker aan de Zuidzij, moet regelen. Daar vormen de wachten de auto's geen file. Ze komen zes. zeven rijen dik op het pontplein te staan. Zo'n tachtig k negentig wagens kunnen op dat plein geplaatst worden, zonder dat het aankomend verkeer gehinderd wordt. Het is een kwestie van zelf discipline van de automobilisten deze orde te handhaven. En daaraan ont breekt het nog wel eens. Dit wat de automobilisten betreft. Behalve auto's gaan er ook fietsen met de pont over. „Wielrijders afstappen!" is het clemente verzoek, dat met borden op de pont staat aangejeven. Het wordt door tientallen vergeten. Voornamelijk door de jeugd. De jongelui van am bachtsschool of HBS. Niet zelden pro beren ze wegrijdend aan de overzij het pontpersoneel nog in de maling te ne men ook. Een onhebbelijkheid, waaraan blijkbaar moeilijk iets te veranderen valt. Tenzij misschien met processen- verbaal. En daar wordt sterk aan ge dacht in pontwachterskringen. Men heeft er de bevoegdheid toe. Wie dus doorgaat met te zondigen tegen het ge bod, dat het niet geoorloofd is op de ponten te fietsen, kan er van op aan dezer dagen eens tegen de lamp te lo pen. Men zij gewaarschuwd. Met ingang van Maandag a.s. zullen de minimum-tarieven van autorij-les- sen verhoogd worden van f 6 tot f 7 per uur. met dien verstande, dat auto rijschoolhouders, die les geven buiten de plaats hunner inwoning daarenboven nog minimum 10 procent extra in reke ning mogen brengen. Alle bij de sectie autorijscholen van de F.N.O.P. aange sloten leden zijn verplicht de verhoog de tarieven berekenen. Een 06-jarige Leeuwarder vrouw, lie bijna zestien jaar geleden haar ■erste man vermoordde en daarvoor !oor de rechtbank aldaar tot acht jaar 'svangenisstraf werd veroordeeld, i hoorde voor het Leeuwarder Gerechts hof bevestiging twsen. Enkele kleine Westeuropese landen, die ernstig getroffen zijn door de be talingsmoeilijkheden van West-Duits- land, dreigen terug te zullen keren tot een tweezijdige regeling van hun han dels- en betalingsverkeer met dat land, Zwitserland eist een voorkeursbehan deling bij elk plan, dat wordt uitge voerd om de Duitse betalingsbalans te verbeteren. Nederland heeft in rechtstreekse onderhandelingen te Bonn voorgesteld, dat West-Duitsland een invoer uit ons land ter waard# van dertig millioen dollar zal toestaan. Daar zou een Nederlandse compensa tie tegenover worden gesteld. Wor den bij de besprekingen van de Euro pese Betalingsunie te Parijs de be staande moeilijkheden niet opgelost, dan zal ook Nederland te Bonn verder onderhandelen over een tweezijdige regeling. Denemarken overweegt soortgelijke maatregelen. De brandstoffenhandelaren krijgen het komende seizoen slechts zeventig procent van de hoeveelheid brandstof fen die zij over het afgelopen stook- seizoen hebben gehad, aldus meldt H.V.V. De helft hiervan zal in de periode van 1 April tot 1 October worden afgeleverd. De andere helft zal van October tot 1 April 1952 volgen. Als de kolenpositie na 1 October iets gun stiger is, zal de toewijzing enigezins worden verhoogd. ATOOMPROEVEN OP ENIWETOK? Naar men verwacht zal de grootste atoomproef in de serie van thans op Eniwetok genomen worden en wel tus sen vier en negen Mei. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie) Na zes jaar bevrijding krijgen wij dan toch eigenlijk te horen, dat jongens van 17 a 18 jaar volkomen op eigen houtje strijdorganisaties konden op richten om o.a. mensen, die toevallig voor bewaking van gemeentehuizen of distributiekantoren waren aangesteld zonder pardon neer te knallen. De he ren haalden daarmee stunts uit, die an deren het leven hebben gekost. Hoe durft iemand zichzelf nog door middel van een dagblad naar voren te schuiven als hij zijn medemens zonder noodzaak heeft doodgeschoten? Als voorbeeld noem ik o.m. de drie land- wachters te Zwaag. Nee, heren, ik hield me maar stil en ging mij schamen. Met dank voor de plaatsing, W. WATERVAL Jr„ Heiloo. Naschrift: De schrijver is wel bijzon der eenzijdig. Stunts, die anderen het leven hebben gekost? Inderdaad: als het nodig was en als het niet anders kon. En soms ook wel uit overmoed. Maai- de schrijver vergeet de .stunts", die duizenden het leven hebben gered, de „stunts" die „jongens van 17 18 jaar" met inzet van eigen leven hebben uitgehaald om Joden, piloten, vervolg den en opgejaagden te redden uit d« klauwen van Rauter, Lages en Schreia- der. Waren hun levens niet minstens zoveel waard als die van de Jan-Hagei- lieden der landwacht? Redactie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 7