Vrachtautovervoer wordt geregeld oiomac Nederlandse automobilisten zijn ontstellend nonchalant Engeland vraagt goede diensten van andere landen De V.S. willen samenwerking met rest van vrije wereld Ï»TI i tin I^lr. Spitzende man op de achtergrond Van de Wadden tot het IJ' Candidaat- notaris pleegde fraude Training terwille van onze levensstijl Franse trawler met 45 man vergaan In 1952 beperkte D.E.-tractie Tweede Kamer over wet inzake wegvervoer Zij wagen hun leven op onbewaakte overwegen Perzië stelt ultimatum aan de ,,Anglo-lranian" Opmars tegen agressie Lof voor de Nederlandse organisatie Aantal gevallen mindert De Prins bracht studie bezoek aan Groningen Truman weer candidaat voor het presidentschap? CU Executie veroordeelden van Landsberg uitgesteld Hoge afstap op perrons Den Helder en Hoorn I VRIJDAG Zo MEI 1951 gij stelde zich op het standpunt, dat (je concurrentie-voorwaarden voor de Nederlandse Spoorwegen (voor wat 't ATO-vervoer betreft) t__ ✓oor het par ticuliere vervoer gelijk moeten z^n. Waar de ATO zich een zekere positie beeft veroverd, zal zij deze dienen te behouden, maar waar particuliere diensten aanwezig zijn, zullen deze van de ATO geen bijzondere concur rentie mogen ondervinden. Tegen het opkopen van particuliere ondernemin gen zou de minister zich verzetten, zo verklaarde hij. (Van onze parlementaire redacteur) De man op de ^tergrond in de Tweede Kamer-vergadering van Donderdag middag was mr. SP^en, de min,ster van Verkeer en Waterstaat in het vorige kabinet. Zonder dat hij erbij was en zonder dat het uitdrukkelijk werd uitge sproken heeft hij de lof te incasseren gekregen, die voortsproot uit de overeen stemming:. d'e tussen de Kamer en de tegenwoordige minister van Verkeer en Waterstaat, de heer Wemmers over het wetsontwerp tot regeling van het vervoer van goederen mei vrachtauto s bleek te bestaan. Dit door ir. H Vos opgestelde eB door mr Spitzen gewijzigde wetsontwerp kreeg minister Wemmers Donder dagmiddag te verdedigen. Hq had daarmede geen moeilijke taak. Hierbij sloot aan zijn verzekering, dat van hem zelfs geen koude nationa lisatie of socialisatie te verwachten was. De minister deelde mee. dat hij in overleg getreden is met de sociaal Economische Raad over de instelling van een commissie voor vervoers vraagstukken, welke commissie zal kunnen adviseren over de richtlijnen, die voor de commissie, die de vergun- ningn uitgeeft, zullen moeten gelden. Bezwaren, opperde de bewindsman tegen het aanwijzen van de colleges van Gedeputeerde Staten als beroeps lichamen en tegen het uitreiken van vergunningen voor onbepaalde tijd in plaats van voor tien jaar. Bij de verdere besprekingen nam hij een amendement van de antirevoluti- onnaire heer Algera over, om een ver tegenwoordiger van Gedeputeerde Staten aan de vergaderingen van de vergunningen-commissie te doen deel nemen, wanneer vrachtauto-kwesties, zijn provincie betreffende, worden be handeld. Een tweede amendement-Algera om de delegatie van bevoegdheid aan de Rijksinspecteurs te doen geschieden volgens in een algemene maatregel van bestuur te stellen criteria en niet bij algemene of bijzondere mach tiging nam de Kamer aan met 39 tegen 21 stemmen, nadat enkele leden hun argumenten voor en tegen had den laten horen. Voorts nam de heer Wemmers o.a. over een amendement van de heer v. d. Heuvel (KVP). dat beoogde een wat positievere aanduiding in de wet op te nemen van wat de richtlijnen voor de commissie-vergunningen moe ten inhouden. Wat de geldigheidsduur van de ver gunningen betreft, had de Kamer de keus tussen drie mogelijkheden! 1. duur tien jaar (de wens van de minis ter) 2. onbepaalde geldigheidsduur na tien jaar, indien de vergunning houder, daarom verzoekt, tenzij het algemeen vervoersbelang zich ertegen verzet of de houder in de afgelopen termijn zijn vervoersplicht niet is na gekomen (amendement-v. d. Heuvel). Lang is door een aantal afgevaardig den over de aantrekkelijkheden en de bezwaren van deze mogelijkheden ge il (Vervolg van pag. 1) Het (Katholieke) Nieuw Noordhol- lauds Dagblad kwam gistermiddag met een artikel, waarin een ernstig verwijt tot de burgemeester van Alkmaar wordt gericht. Onze collega heeft er misschien verstandig aan gedaan, zo laat naar de pen te grijpen de boosheid is daar- doo in ieder geval aan hem voorlopig voorbijgegaan. Hij schrijft het volgende: „Hoe meer het gerucht groeit rond het z.g. geheime rapport over de uit komsten van de tentoonstelling „Van de Wadden tot het IJ", des te meer moe ten wij het betreuren, dat de burge meester destijds meende n i e t te moe ten ingaan op het door ons namens de Alkmaarse pers tot hem gerichte ver zoek, de pers over de inhoud van dit rapport in te lichten. Dat inlichten be hoefde nog niet direct in te sluiten een of andere publicatie over de inhoud; immers, men kan de pers, juist door haar het een of ander mede te delen, ervan te overtuigen, dat het algemeen belang ermee gediend is, dat over een bepaalde kwestie juist niet geschre ven wordt. „Hoe het zij, de pers werd niet inge licht en zo kregen de geruchten steeds moer vorm. „Het rapport werd aan de Raad over gelegd in verband met de f27.000, die de gemeente moest betalen als garantie voor het tekort op de exploitatie der tentoonstelling; en aan de Raad was omtrent dit rapport geheimhouding op gelegd. „Daar de f27.000 van gemeentewege verstrekt zijn, nemen wij aan, dat er niets onregelmatigs is geschied. „Maar waarom dan zo geheimzinnig met dat rapport? „Het werd aan het Dagelijks Bestuur van de Federatie ter inzage gegeven; wij vragen ons af, wa4 blijft er dan van de geheimhouding over? Is de Raad in zo'» geval nog wel gebonden aan zijn plicht tot geheimhouding? „Vreemd is het, dat bij dit ter in zage geven aan de Federatie de voor waarde werd gesteld, dat de directeur er geen kennis van mocht nemen. Eer stens had het dagelijks bestuur van de Federatie, dat verantwoordelijk is voor het beleid van de directeur, deze voor waarde o.i. niet mogen accepteren. Overigens waarom mocht de direc teur van de inhoud geen kennis ne men? „Wordt er soms iets ten nadele van deze directeur in gezegd, of wordt er critiek geleverd op zijn beleid als di recteur? „Dan moet hü de gelegenheid krij gen zich te verdedigen. Bovendien be denke men, dat niet hij alleen, doch een driemanschap; waartoe ook de heer De Munk. directeur van het Sportpark behoorde, met de dagelijkse leiding der tentoonstelling belast was Dat dus critiek op het beleid ook cri tiek is op het beleid van dit drieman schap; en bovendien op het bestuur van de Federatie, dat voor het beleid van zijn directie aansprakelijk is. Een reden te meer om klare wijn te schen ken en te voorkomen, dat het gerucht "dg grotere vormen gaat aannemen. Tot zover het Nieuw Nodrdhollandf Dagblad, waarmede wij het volkomen aens zijn. Precies hetzelfde hebben wi] fceds eerder geschreven. Het resultaat >s bekend discussieerd, waarbij de minister een pikant nootje in het debat bracht door mede te delen, dat hjj nog wel zou zien, wat hem te doen stond, als het amendement-Algera werd aangeno men. Schorsing van de beraadslagin gen. gevolgd door intrekking van het wetsontwerp? Zo ver kwam het niet. Het amendement werd verworpen. Het wetsontwerp werd tenslotte, zij het ook op vele punten geamendeerd, aangenomen. De Kamer heeft tenslotte nog een begin gemaakt met de behandeling van een wetsontwerp, houdende voorzie ning in het bestuur van de gemeente Finsterwolde. Na een onderzoek door de Haagse politie en de rijkspolitie is ingesloten en voorgeleid de 47-jarige candidaat notaris nit Scheveningen E. L. N. P. Hij wordt van ernstige fraude ver dacht ten nadele van personen, wier vermogen hjj beheerde. P. zou zijn slachtoffers met zorg hebben uitgeko zen. Het betreft hier twee dames in ruste en een kleine zakenman, die door P. voor een bedrag van f 10.000 zouden zijn benadeeld. P.. die er vier auto's op na hield, heeft bekend. De gepleegde fraude heeft hij in de loop van een jaar be gaan. Ir. F. Q den Hollander verklaart: Oliegeschil nadert hoogtepunt Engeland heeft verschillende landen, zoals India, Pakistan, Irak en Frankrijk verzocht, hun goede diensten te verlenen, opdat toenadering in het oliegeschil met Perzie wordt bereikt, zo verluidt te New Delhi. Te Londen legt men deze stap zo uit, dat om aanwending van diplomatieke invloed en om een „sympa thieke belangstelling" is verzocht. Er is niet verzocht om tussenkomst. De lan den, wier hulp is gevraagd, hebben over het algemeen belang bij de Perzische olie. Zij hebben merendeels toestemmend geantwoord. Kabinetscrisis in Teheran? Intussen zijn duizend man van de geconsigneerde Britse parachutisten Donderdag voor 72 uur met insche pingsverlof gezonden. De anderen zul len later gaan. De mannen weten niet, waarheen zij na afloop van hun verlof zullen worden gezonden. Zij hebben uniformen gekregen, zoals die door gaans in het Midden-Oosten worden gedragen en hun is medegedeeld, dat zij „bruine knieën zouden krijgen". De Perzische regering heeft de An- glo-Iranian medegedeeld, dat zij binnen zes dagen al haar bezittingen moet overdragen. Doet zij dit niet, dan zal de regering ze zonder meer overnemen. De olieindustrie in Perzie zal worden geëxploiteerd door een lichaam, dat Nationale Perzische Oliemaatschappij zal heten. De Anglo-Iranian zal scha deloos worden gesteld. Overigens schenkt de Perzische rege ring ernstig aandacht aan het Britse aanbod, om een missie naar Teheran te zenden voor besprekingen over de voorgestelde nationalisatie. De pre mier, Mossadeq, schijnt er tegen te zijn maar zijn rechterhand, Hoessein Makki. de secretaris van de raad voor de na tionalisatie, keurt het goed. In Tehe ran wordt ernstig gesproken over de mogelijkheid van een kabinetscrisis in de eerstvolgende dagen. De Sjah volgt de gang van zaken nauwlettend. Ver wacht wordt, dat hij nog een vooraan staande rol zal gaan spelen bij een re geling van het geschil. De signalen worden genegeerd Ir. F. Q. den Hollander, de president- directeur van de Nederlandse Spoor wegen N.V., heeft een open oog voor de gevaren van de onbewaakte overwegen. Met totale opheffing van dat gevaar zijn zulke kapitalen gemoeid, dat hier aan niet gedacht behoeft te worden. Dit is eenvoudig een onbereikbaar ideaal. En daarom moge er voor de automobilisten slechts één devies gel den: „Kijk uit!" De kruisingen van rail en weg blij ven nare dingen. Ze zijn onvermijde lijk. De spoorwegen doen wat mogelijk is, om de onbewaakte punten overzich telijk te maken. Maartegen de non chalance, waarmee een groot aantal automobilisten rijdt, is geen kruid ge wassen. Bij Hollandse Rading. waar een flik kerlicht-installatie is met een halve boom, rijdt minstens de helft van de automobilisten door het onveilig sig naal. Men vraagt er eenvoudig om, ver morzeld te worden. Fantastisch docu- mentatie-materiaal staat ons daarvoor ter beschikking, aldus de heer Den Hollander op de conferentie te Hoorn. Ieder ongeluk wordt nauwkeurig on derzocht. Maar U zou schrikken, wan neer U wist onder welke uitzonderlij ke omstandigheden de mensen zich dik wijls onder de trein werpen. Gemid deld drie ongevallen per dag gebeu- Staatssecretaris Henderson over ,,Ombrelle" De Engelse staatssecretaris voor de luchtvaart, A. J. Henderson. die een inspectiereis langs de Westeuropese luchtbases maakt, is uit Wiesbaden in ons land aangekomen. Hij bezocht enige vliegvelden en liet zich in gunstige zin uit over het verloop van de oefening „Ombrelle". In zijn gezelschap bevond zich ook de Engelse onder-staatssecretaris voor de militaire luchtvaart, A. Crawley. Hij verklaarde, dat de oefening gehouden wordt om te zien in hoeverre de lucht- defensies van de deelnemende landen als één luchtmacht optreden. Ten slotte wees de onder-staatssecretaris op het grote nut om de burgerbevolking In te schakelen bij de luchtwaarneming, zoals dit reeds in Engeland gebeurt. De pokken ie Tilburg Donderdag werd in Tilburg weder- om geen nieuw geval van pokken ge Jonstateerd. Deze stilstand strekt zich hans uit over een periode van negen achtereenvolgende dagen. Woensdag *erd een patiënt uit St. Michielsgestel Voor eerste maal hulp aan Palestina en Arabische landen In zijn toelichting op het plan voor „wederzijdse veiligheid", waarmee, zo als in ons blad van gisteren gemeld, acht en een half milliard dollar is ge moeid, zei president Truman tot het Congres, dat dit geld nodig ie om de Sowjet-leiders er toe te brengen hun politiek van aggressie te laten varen „Geen enkel systeem, dat gebaseerd is op slavernij en terreur, kóm lang weer stand bieden aan de geweldige energie, die loskomt bij de opmars van de vrij heid", aldus de president. Truman gaf toe, dat het succes van zijn plan niet absoluut verzekerd was, maar hij waarschuwde het Congres, dat de vre de nimmer bereikt zou kunnen worden als Amerika zich wilde isoleren of een politiek van toegeven zou gaan vol gen. „Het Amerikaanse volk zou een zeer groot gevaar lopen als het alleen tegenover Rusland kwam te staan. Om aan dat gevaar het hoofd te bieden moeten de Verenigde Staten met de rest van de vrije wereld samenwerken" Het voor economische hulp aan West- Europa gevraagde bedrag van 1.650 millioen dollar zou in de eerste plaats moeten dienen als „ondersteuning van de uitgebreide krachtsinspanningen sis bur genezen uit het ziekenhuis te Til g ontslagen. Er bevinden zich thans 18 patiënten in verpleging. Ook erden gisteren weer vijf z.g. con pet-gevallen uit de quarantaine „^chtingen naar huis gezonden. Nog Personen, die tot de „contact "vallen" behoren, bevinden zich in inrichtingen. Prins Bernhard heeft Donderdagmor gen in het Groningse stadhuis kennis genomen van de openbare, culturele en sociaal-economische toestand van stad en provincie Groningen. De vijf spre kers, die hierover een redevoering hiel den werden ingeleid door de commis saris der Koningin in de provincie Gro ningen, de heer E. H. Ebels. Na de uit eenzettingen door de sprekers ontspon zich een levendige discussie, die door de Prins werd geopend. bi het Provinciehuis werd ZKH ver volgens een lunch aangeboden, waarna het gezelschap 's middags vertrok naar het zogenaamde Westerkwartier van de provincie Groningen. Hier had de Prins een bespreking met de burgemeesters uit de omgeving, die hem- hun proble men voorlegden. Te Marum legde ZKH een krans aan de voet van het gedenk teken voor de gevallen illegale strijders Ten slotte bezocht de Prins in de stad Groningen nog de nieuwe woonwijken Des avonds heeft ZKH in een open rij tuig een rit gemaakt naar de sociëteit van het Groningse studentencorps Mu tua Fides, waar de Prins geïnstalleerd werd als erè-lid van de studentenrijver- cniging De Rijclub. voor de defensie" van de landen van het plan-Marshall. Het is de eerste maal, dat president Truman gelden wil besteden voor hulp aan de Arabische landen en Palestina. Hiervoor zou een bedrag van 125 mil lioen dollar worden uitgetrokken. President Truman heeft op zijn we kelijkse persconferentie geen recht streeks antwoord gegeven op de vraag, of hij zich bij de presidentsverkiezin gen van het volgende jaar candidaat zal laten stellen. Hij heeft echter wel verklaard, dat het tumult over het ontslag van generaal MacArthur geen invloed zou hebben op zijn beslissing in dezen. Later op de dag verklaarde Hender son op het vliegveld Welschap bij Eind hoven, dat hem in Nederland vooral het systeem van tanken getroffen had. „Het is het beste, dat ik ooit gezien heb bij de luchtmacht, verklaarde hij, en wij zullen aankoop er van in En- ind overwegen". Sprekend over de ening „Ombrelle" zelf, gaf hij als zijn menning te kennen, dat Engeland zijn soldaten niet traint om ze een oor log te laten beginnen, maar om zijn deel bij te dragen tot het verstevigen van de Westerse democratie en de Wes terse levensstijl. „Oefeningen als deze", zei hij, „werken mee tot de integratie van de Westeuropese luchtverdediging en die kant moeten wij toch zeker op". Bij „Ombrelle" vielen Donderdag vliegende reuzenforten begeleid door „Wellingtons" en „Mosquitos" in alle vroegte doelen in de omgeving van Pa rijs, Brussel en Straatsburg aan. Ame rikaanse, Deense, Belgische, Franse, Britse en Nederlandse jagers voerden op de binnen vliegende formaties hevi ge aanvallen uit. Een communiqué ver meldt, dat er meer bommenwerpers on derschept wérden dan Woensdag. Twee Franse trawlers zijn Donderdag nabij Newfoundland in de mist met el kaar in aanvaring gekomen, waardoor een van de schepen „Ginette le Borgne" geheten, met 45 man aan boord naar de diepte verdween:. Een Frans fregat, de „1'Aventure", zoekt naar overlevenden van de ramp, maar men vreest, dat het aantal doden groot zal zijn. (Advertentie, Ing. Med.) De organisatoren van de Ronde van Nederland delen ons mede, bericht te hebben ontvangen, dat de heren R. de Grood en C. Pellenaers, respectievelijk vertrouwensman en ploegleider van de Nederlandse ploeg in de Tour de Fran- ce 1951, hebben besloten de Ronde van Nederland als grootste en laatste se lectiewedstrijden te beschouwen ten aanzien van de samenstelling van de ploeg, die onze nationale kleuren zal dragen in de Tour de France. Met het oog hierop zal Pellenaers van zijn taak worden ontheven om als ploegleider op te treden in de Ronde van Nederland. Hij zal nu de Ronde uitsluitend volgen als selectionneur van de Nederlandse ploeg in de Tour de France. Jan Pij nenburg zal zijn plaats als leider van één der Nederlandse ploegen overne men en J. van der Heyden zal met de leiding van de internationale ploeg worden belast. Naar verluidt heeft Degenfors, nume ro twee van de Zweedse competitie na Malmoe een uitnodiging ontvangen om als tegenpartij te fungeren van het Bondselftal op de Olympische Dag. welke 17 Juni in het Olympisch Stadi on te Amsterdam zal plaats vinden. De onderhandelingen bevinden zich in een vergevorderd stadium en het ziet er naar uit. dat deze sterke Zweedse club naar Nederland zal komen. De landenwedstrijd Nederland— Noorwegen, welke op 6 Juni te Rotter dam wordt gespeeld, zal worden ge leid door de Italiaanse scheidsrechter Giovanni Galeati. Ongeveer 2 y, maand geleden speelde Kerkrade tegen Almania voor de twee de klasse A van afdeling Zuid n, waar bij laatstgenoemde vereniging met 2—1 won. Kerkrade cuende een protest in. welk protest op 2 Mei door de protest commissie van de KNVB werd toege wezen, zodat de uitslag veranderd werd in een gelijk spel 1—1. Het gevolg was dat Kerkrade een punt méér kreeg en zich toen reeds kampioen mocht noe men. Groene Ster en RK ONS zouden, indien het protest niet was toegewezen evenveel punten als Kerkrade hebben behaald, waardoor beslissingswedstrij den tussen de drie verenigingen zouden moeten worden gespeeld. Naar thans gebleken is hebben zich geheel nieuwe gezichtspunten ten aanzien van boven bedoeld protest voorgedaan, met het resultaat, dat het bestuur van de KN VB besloten heeft de zaak opnieuw in handen te stellen van de protestcom missie Het gevolg van de beslissing van het KNVB-bestuur is, dat Kerkra de zich op dit ogenblik geen kampioen mag noemen, terwijl Almania ook aog geen beslissingswedstrijd tegen Roer mond behoeft te spelen om uit te ma ken wie zal degraderen. Naar wij vernemen staat het treffen tussen Jan de Bruin en de wereldkam pioen middengewicht Ray Robinson thans vast. De contracten voor deze wedstrijd, die op 10 Juni in het sport paleis te Antwerpen zal worden gehoi den. zijn reeds getekend. In de tweede ronde van de Frans? kampioenschappen werd onze landg- noot Van Zwol door de Fransman Re m> met 63, 69. 62 verslagen. amateur-wielrenner Van Bre nen, die onlangs de ronde van Mi den Nederland op zijn naam bracht, wegens wangedrag, tot 5 Juni g. schorst. Naar wij verder vernemen i Van Breenen, in tegenstelling met an dersluidende berichten, amateur blij ven. Een Amerikaans districtsgerechtshof te Washington heeft bevolen, de exe cutie van de zeven Duitse oorlogsmis dadigers, die in de gevangenis te Landsberg op htm dood wachten, tot Dinsdag a.s. uit te stellen Het Ameri kaanse ministerie van buitenlandse za ken heeft de uitvoering van het vonnis vervolgens voor onbepaalde tijd opge schort. Op het laatste moment werden nog van verschillende kanten stappen ten gunste van de veroordeelden onderno men. De Amerikaanse advocaat van een hunner herinnerde bij MacCloy aan een eerder ingediend gratiever zoek. De Westduitse vice-kanselier Bluecher zond in zijn hoedanigheid van partijleider der vrije democraten een telegrafisch verzoek om uitstel van executie aan de bevelhebber der Amerikaanse strijdkrachten in Europa, Thomas Handy. Intussen betrokken Amerikaanse mi litairen Donderdagochtend wachtpos ten langs alle wegen, die naar de ge vangenis leidden. Familieleden van de veroordeelden verbleven de gehele dag in de vesting, om afscheid te nemen Het vonnis zou hedennacht ten uitvoer zijn gelegd, waarna hedenmorgen de begrafenis zou plaats vinden. Het bericht van de opschorting be reikte de veroordeelden twee uur voordat zij zouden worden opgehangen Juristen te Washington verwachten, dat de executies nu tenminste tot de herfst van de baan zullen zijn. De ad vocaat Magee, die deze uitspraak van het districtsgerechtshof heeft uitge lokt, kan nog appèl aantekenen bij het Amerikaanse hof van beroepen en daarna bij het Hooggerechtshof. De plaatsvervangers bijeen Er was niets meer aan toe te voegen De plaatsvervangers van de Grote Vier in Parijs kwamen Donderdag weer enige tijd bijeen. Deze keer duur de de zitting ruim vijf minuten. In de ze spanne tijds stelde de Amerikaanse afgevaardigde aan Gromyco de vraag hoe zijn mening over de volgorde van de agendapunten voor de conferentie van de „Grote Vier" was. Gromyco re pliceerde, dat zijn standpunt bekena was. Vervolgens kwam als laatste spreker aan het woord de Fransman Parodi. die verklaarde dat het geen zin had over het Atlantische Pact te spreken; ook hieraan was niets meer toe te voegen. De houding van de Sow„etunie was niet bekend, en het was dus niet mogelijk te zeggen ol hierover overeenstemming bereikt zou kunnen worden. Vandaag komen de plaatsvervangers weer bijeen. ren er bij onbewaakte overwegen m ons land. Het zal nog wel erger wor den. Tenzij het Nederlandse volk ein delijk eens discipline gaat tonen. Het is bitter dit te zeggen. En hard. Maar het is zo. Er wordt onverantwoordelijk gereden. Mr. Jonker uit Anna Paulowna be streed deze visie met verwijzing naar een onbewaakte overweg in het traject Den HelderAnna Paulowna. Het is een levensgevaarlijk punt. at ik bij voorkeur 's avonds verm zei mr. Jonker. Met een snelheid van 80 km per uur en bijna onverlicht komt de trein daar plotseling om de hoek kij ken. En om 11.45 's avonds vertrekt uit Den Helder steeds een goederentrein, waarmee het publiek onmogelijk be kend kan zijn. Waarom wordt er niet voorop de locomotief bijvoorbeeld een felle schijnwerper met een gekleurd licht geplaatst? vroeg de heer Jonker. Ir. Den Hollander bestreed de visie van de heer Jonker met verwijzing naar zijn documentatie-materiaal. De meeste ongelukken op onbewaakte overwegen gebeuren daar waar, en op die tijdstippen, dat de omstandigheden ideaal zijn. Voorzieningen op het oude materiaal, dat binnenkort uit de roule ring genomen zal worden, zijn econo misch niet meer verantwoord. (Vervolg van pagina 1) Spreker ging in op de bijzondere fa cetten, die het spoorwegverkeer in dit licht te zien geeft tegenover andere takken van vervoer en concludeerde daarbij o.a., dat het spoorwegnet niet evenwichtig is. omdat een verbinding GroningenRodeschool een onverge lijkbare grootheid is tegenover het naar lengte gelijkwaardige traject Am sterdamWeesp. Daarnevens geldt, dat een spoorman investeert voor een pe riode van ongeveer dertig jaar, een veel langere termijn dus dan weg- en luchtverkeer, die hooguit met een pe riode van tien jaar mogen rekenen. Dit maant tot de grootst mogelijke voor zichtigheid, ook als we nu nieuw ma teriaal gaan kopen voor BergenAlk maar. Daar zullen we minstens vijf en twintig jaar mee moeten gaan rijden. Dergelijke problemen kunnen niet met een protest-meeting worden opgelost. Klachten 1 De klachten, die de heer Den Hol lander bereikt hadden waren van drieërlei aard. Ten eerste betroffen zij de wijze, waarop de dienst in het alge meen wordt gereden en het materieel, waarmee dat geschiedt. Ten tweede demonstreerden ze een angstgevoel voor de verbindingen AlkmaarHoorn en AlkmaarBergenBergen aan Zee. Ten derde vroeg men hoe het gaat met de lijnen AlkmaarDen Helder en Ams'erdamEnkhuizen. De brandstoffenpositie in Nederland en in geheel West-Europa is op dit ogenblik nog zeer ernstig, zo niet be denkelijk. Dit is geen fabeltje, maar bittere ernst. Het maant ons tot de grootst mogelijke zuinigheid Het is de taak van iedere Nederlander, zich in zijn brandstoffengebruik hetzij vas te, dan wel vloeibare brandstof tot het uiterste te beperken. De Spoorwe gen doen dit door te streven naar elec- trificatie. Aan de gasturbine zijn we voorlopig in het spoorwegverkeer nog niet toe. Electrische trjctie wordt door gevoerd op de zeer grote trajecten, op de minder grote trajecten diesel-elec- trische tractie. Op de lijnen met de minst sterke vervoers-intensiteit komt dieselmechanische tractie Diesel-me. chanische tractie is o.a. de autobus. Tarieven Na bovenstaande klachten beant woord te hebben, deelde de heer Den Holalnder mee, dat het beslist niet in de bedoeling ligt meerdaagse retours in te voeren. Nederland heeft de laag ste tarieven van Europa Wij willen dit graag zo houden, al is het bijna on draaglijk. Wat de klachten over het materiaal betreft, de spoorwegen stre ven ernaar daaraan zo spoedig moge lijk en zo goed mogelijk tegemoet te komen. Voor ouden van dager, is het bijna niet doenlijk in Den Heider of Hoorn uit de trein te komen, zo laag liggen daar de perrons, klaagden enkele bezoekers van de in Hoorn gehouden vergade ring, waar vragen omtrent de Spoorwegen behandeld werden. Tja, zei ir. Den Hollan der. Een verveler.de geschidenis. Maar u hebt er geen notie van hoeveel geld er met een nieuw perron gemoeid is. fin voor Den Helder staat een nieuw station op het program. Da» zal nog wel even duren. Maar intussen ia het niet verantwoord kostbare voor zieningen te treffen. De smiatie zal dus nog wel »nige tijd blij ven, zoals die ia. Voor Hoorn ligt een ontwerp gereed voor 'n lang en hoog perron tussen Spoor II en Spoor IV. De middelen ont breken helaas om utieoaring aan dit plan te geven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 5