Driemanschap met halve eeuw ervaring Proefwerk voor volwassenen Gemeentebestuur neemt maatregelen ter voorkoming van brand De heer A. Lever viert morgen zijn veertigjarig onderwijsjubileum Nederlandse marinevliegers oefenen op „Willow Grove'' bij Philadelphia H. M. „Tromp" door torpedo getroffen Gouden jubilarissen bij de Rijkswerf J. A. Zwanenburg, J. Helder en C. Diio Getuigen van grote veranderingen Voor het Rode Kruis Wijziging Bouw- en Politieverordening Strengere verbodsbepa lingen voorgesteld Jubilarissen bij P.T.T. „De geloofsleer der Oud- Katholieke kerk" Tussen Haaks en Kuifje RAAD DINSDAG BIJEEN Schietoefeningen met luchtdoelartillerie IN HET KORT Onrustig, gejaagd? Gymnastieklokaal aan de Stakman Bossestraat Afgevuurd door .Zeehond" tijdens oefening Progres Woelige Zee 48 schepen betrokken bij oefening „Progres Kleine overtreders voor politierechter 't Zand Gevaarlijke kant Julianadorp Vergadering van de polder „Het Koegras" Autobus Amsterdam Hamburg DONDERDAG 31 MEI 1951 fJP 2 JUNI 1951 hopen de heren J. A. Zwanenburg, adjunct commies, J. S. Hel der, commandeur der scheepsmakers en de zeilmaker C. Dito, de dag te her denken. waarop zij vijftig jaren geleden als blozende jongelieden in dienst bij de Rijkswerf zijn getreden. Veel is er in die tijd veranderd, maar het lijkt wel of al het oude weer nieuw wordt en zo komt de halve eeuw ervaring, waarover zij beschikken het opkomend geslacht ten goede. Hun vakmanschap vormt het fundament waarop anderen kunnen voortbouwen. „Het zag er naar uit dat ons beroep veel van zijn glorie zou gaan verlie- zij", zei Commandeur Helder, „want met de opkomst der ijzeren schepen raakte het houtbewerkersvak op de achtergrond. Nu hebben we echter han den vol werk gekregen aan de houten mijnenvegers, de Mickeys en de Bym- sen. waarbij onze oude scheepsmakers ervaring uitstekend te pas komt. Het werk der scheepsbouwers is in de loop der jaren aan vele veranderingen onderhevig geweest. Toen de heer Hel der na tien jaar in de sloepenloods ge werkt te hebben, werd overgeplaatst naar de scheepsbouw, waren het in hoofdzaak de grote schepen als Hr. Ijls. „Emma" en Hr. Ms „Atjeh", waaraan voor hem het meeste werk verbonden was. Er was toen al veel ijzerwerk aan de schepen, zodat het meermalen voor kwam dat de scheepsmakers 's morgens aan het smidsvuur stonden, terwijl zij 's middags aan een houtuconstructie •werkten. Ze moesten zo'n beetje van alle markten thuis zijn. Met een stompje kaars De jubilaris lacht eens als hij zijn blikken door de uitstekend geoutilleer de werkplaats laat gaan. Nu staan er prachtige machines en is er een prima verlichting, maar toch weet hij nog best dat de scheepsmakers met een kaarslantaarn in de dubbele bodem der schepen werkten. Daar had je de licht schepen met hun houten huid en zinken hek leding en niet te vergeten de O- boten van I tot en met IV. Op alle K- boten, die voor de koloniën waren De- stemd. heeft de boor van de jubilaris gedraaid en geen electrische, niks hoor, „EUebogenstoom"! Zo kan de 63-jarige heer Helder doorgaan en vertellen over de G- en Z-boten met houten en ijze ren dekken, die hij in de vijftig jaren heeft bewerkt. Maar hij had niet kun nen denken dat de houten mijnenve gers zijn beroep in volle glorie zouden doen herleven. C. DITO zeilmaker van de oude stempel Buik met broek en banden „Dat zijn de eisen waaraan een goed gesneden zeil moet voldoen" Aan deze uitspraak herkent u de vakman Dito, die sedert 1901 het romantische beroep van zeilmaker uitoefent. Nog altijd gaat zijn hart uit naar de tijd van volge- tuigde fregatten met hun vergulde en met loof bewerkte spiegels. Geen cou rantenartikel is er over geschreven of hij heeft het uitgeknipt en zijn collec tie foto's is uniek. Daar is er één waar op een eskader aan het exerceren is in het Marsdiep en waarop tientallen matrozen staan afgebeeld, die zich aan de raas vastklemmen. „Ik houd het niet meer, schipper!" roept één van hen. „Los dan maar jon gen, in het water val je zacht", is het antwoord. Dit stond op het plaatje, maar als de heer Dito het vertelt, wordt het werkelijkheid. Dan ziet u schepen met kluiver, stagfok en jagrs compleet door de schuimende golven klieven en ontwaakt er een wereld van romantiek. Het beroep herleeft De laatste schepen, waarvoor de heer Dito zeilen maakte, waren Hr. Ms. „Urania", het oefenschip der adel borsten en de „Aruba", die alleen voor exercitie-doelefnden werd gebruikt. Er voeren toen nog wel schepen, die uit- De Zondagmorgen in het Tivoli theater gehouden liefdadigheidsvoor stelling van de film „Madame Curie'*, waarvan de recette geheel door dc bioscoopdirectie beschikbaar werd ge steld aan het Rode Kruis, heeft rond tweehonderdvijftig gulden opgebracht. Een welkome bate in de inzameürgs actie! Het Circus Boltini heeft aan het KSK.-comité twee logeplaatsen lis ponibel gesteld als extra-prijs in de Kilometer-race", welke eveneens ten bate van het Rode Kruis wordt ge houden. Voorts herinneren wij er aan, dat op Zaterdag 2 Juni de straatcollecte voor het Rode Kruis wordt gehouden en dat op Zaterdagavond 9 Juni in Ca sino een heropvoering wordt gegeven van de „Juttersparade nr. 1", ditmaal ten bate van het Rode Kruis. sluitend op het zeilvermogen waren aangewezen, maar de stoom verdrong de renpaarden van de oceanen. Het vak dreigde uit te sterven, maar" dank zij de jachten, komt er nieuw leven in. Op de Rijkswerf worden echter nog vele artikelen als valreepstouwen, sloepszeilen en tenten gemaakt en daar om heeft de Directie van de werf ook een tiental jonge lieden in dienst geno men die het oude beroep zullen moeten leren. Met enthousiaste instructeurs, met liefde voor hun vak als de heer Dito. zullen de jongens het tot grote vakkennis kunnen brengen. In dienst vergrijsd. Hoewel de heer Zwanenburg aan vankelijk als schildersjongen voor een loon van f 1.20 per week in dienst kwam. bleek al spoedig dat hij over goede adm instratieve kwaliteiten be schikte. Hij werd dan ook in Augustus 1918 bij de loonadministratie van de Rijkswerf ingedeeld, maar al heel gauw werden zijn diensten voor het Com- mandement Zeemacht gevraagd. Daar vieren zit hij nu nog. 32 jaar later Alleen niet meer met een zwarte krullebol, maar met eerbiedwaardige grijze haren. „Het staat me goed" zegt hij, en hier mede is het gehele karakter van de ad junct-commies geschetst. Opgewekt tegen 'n grapje kunnend en altijd klaar om anderen te helpen. Menig onderof ficier-schrijver bij de Marine is in zijn leertijd door de heer Zwanenburg uit de „bakjes" gehouden als er een admi nistratieve fout was gemaakt. Vijftig jaren tussen papier en toch geen bu reaucraat. Dat is levenskunst! Acht admiraals werden afgelost De jubilaris heeft acht admiraals zien komen en gaan. „En zes secretaris sen", voegde de heer Zwanenburg er aan toe. „Reken maar uit, deze autori teiten bleven vroeger vijf jaren in die functie en zes maal vijf is dertig". „En de andere twee jaren dan?" „Toen vervulde ikzelf het secretariaat bij de Commandant Marine", zei hij trots. Nu is dit veranderd, omdat sedert December 1949 het Commandement Zee macht in het Directiegebouw is terug gekeerd. De heer Zwanenburg werd bij het stafwerk van de M.L.D. ingedeeld. Daar werkt hij nu alleen 's morgens, omdat hij nog herstellende is van een zware ziekte die hem lange tijd aan het ziekbed kluisterde. Hopenlijk zal hij evenals de twee andere jubilarissen, de 2e Juni in goede gezondheid mogen De districtsinspecteur van het Brandweerwezen heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de brand, die in het voorjaar van 1950 de burgemeesters- woning van Wervershoof heeft verwoest en waarbij het verlies van drie mensen levens te betreuren viel. Het onderzoek heeft uitgewezen, dat de brand het gevolg is geweest van een ondeugdelijke schoorsteenconstructie. Op grond daarvan Hebben B. en W. een wijziging van de Bouwverordening en de Algemene Politie verordening in overweging genomen. Het kwam het college wenselijk voor, artikel 112 van de Bouwveror dening te wijzigen. Volgens de be staande lezing is het verboden, „ka chelpijpen te leiden door afscheidin gen of vloeren, welke niet zijn samen gesteld uit brandvrij materiaal, tenzij zij daarvan door onbrandbare en slecht warmte-geleidende stoffen op voldoende wijze zijn geïsoleerd". Nu stellen B. en W. voor, dit ar tikel als volgt te redigeren: „Het- is verboden: a. rook, afkomstig uit een stook plaats, anders af te voeren dan door een afzonderlijk, bij die stookplaats behorend rookkanaal; b. kachelpijpen te leiden langs af scheidingen of vloeren, welke niet zijn samengesteld uit brandvrij ma teriaal, tenzij ZÜ ten minste 30 cm van zodanige afscheidingen of vloe ren verwijderd worden gehouden; c. kachelpijpen te leiden door af scheidingen of vloeren, welke niet zijn samengesteld uit brandvrij ma teriaal, tenzij zij ten minste 30 cm van dat materiaal verwijderd worden gehouden en de bedoelde afscheidin gen of vloeren ter plaatse van de Zaterdagmiddag om vier uur zal in let postkantoor een kleine plechtig heid worden gehouden ter ere van vier trouwe leden van het PTT-perso- neel. De heer J. C.Tompot, besteller eerste klas, zal in de bloemetjes wor den gezet omdat hij de posterijen ge durende veertig jaar heeft gediend Zijn collega J. Groot viert gelijktijdig zijn zilveren jubileum. Tevens zal het personeel afscheid nemen van de heer D. Heyblok, wiens veertigjarig jubileum verleden jaar werd gevierd en die thans de dienst met een welverdiend pensioen gaat verlaten. Hetzelfde geldt voor de heer T H. Koopman, die eveneens de pen sioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, na gedurende bijna veertig jaar bij „Tante Pos" te hebben gediend. Dinsdagavond hield prof. M. A. Zwart, pastoor te Utrecht, de tweede lezing over „De geloofsleer der Oud- Katholieke kerk" De spreker hield een duidelijk en boeiend betoog, dat hij in zes punten samenvatte: gedachten over God. Bijbel en traditie, Jezus Christus, de kerk. de sacramenten en de gebeds gemeenschap der kerk. Van de ge- dachtenwisseling, die een informato- risch karakter droeg, werd door ver scheidene aanwezigen van andere ker kelijke richtingen gebruik gemaakt, waaruit bleek, dat men het onderwerp met grote belangstelling had beluis terd. Op Dinsdag 5 Juni volgt het laatste onderwerp: „De eredienst der Oud- Katholieke kerk" door pastoor G. A. van Kleef uit Gouda. Hr. Ms. ..Rozenburg" keerde gisteren uit Sche-'enh.gen in de haven terug. Hr. Ms. „Texel" daarentegen verliet Den Helder. Het is morgen hoog water om 5,25 en 17 25 uur en laag water om 11,20 en 23.55 uur. De temperatuur van het zeewater was 12,7 graden Celsius. doorvoer van de kachelpijpen worden beschermd door onbrandbaar en slecht warmte-geleidend materiaal". Vervolgens adviseren B. en W. de raad, de Algemene Politieverorde ning aan te vullen met twee bepalin gen, inhoudende: a. een verbod om een rookkanaal, waarin brand heeft plaats gehad, we der in gebruik te nemen zonder ver gunning van de burgemeester; b. een verbod om een rookkanaal uit te branden, welke methode soms wordt gevolgd om een schoorsteen schoon te maken. De gemeenteraad van Den Helder komt op Dinsdag 5 Juni om a^ht uur ten raad- huize weer bijeen. De twintig punten lan ge agenda bevat onder meer het voorstel tot wijziging van de bouwverordening en de algemene politieverordening met be trekking tot het voorkomen van brand. De bevolking wordt van overheids wege gewaarschuwd, omdat gedurende de gehele maand Juni schietoefenin gen zullen worden gehouden met luchtdoelartillerie. Het geschut staat opgesteld in de duinen ter hoogte van de Middenvliet. Daarom zijn de duinen en het strand tussen de palen 3 en 5 onveilig verklaard tijdens de perioden dat bij de opstellingsplaats, alsmede ter hoogte van het strand, rode vlag gen zijn gehesen. Onze stadgenoten, de dames J. Glaser en B. Dijkstra, slaagden te Utrecht voor de acte onderwijzeres aan de voorbereidende school. Hedenavond om zeven uur wordt op het Helder b-terrein de wedstrijd Mij- nendienst Ned.L. S. K. (Weespl ge speeld. Deze wedstrijd kon gisteravond geen doorgang vinden, in verband met de bekerwedstrijd WatervogelsBKC. Maandagavond kan men op het Helder- a-veld de ontmoeting L. S. K. (Den Helder—M. O. K. (Hilversum) gaan zien. Dit zijn wedstrijden uit de eerste ronde van het O. en O.-tournoi om de burgemeester Ritmeester-beker. Op het veld van de heer Tesse- laar aan de Jan Verfailleweg wordt he denavond om zeven uur voor de ge noeglijkheidscompetitie de voetbalwed strijd ScheepsmakersDebo gespeeld. Om kwart over acht vanavond be gint in café Sanderse op het Konings plein de jaarlijkse algemene vergade ring van de Helderse Sportraad. Tij dens deze belangrijke bijeenkomst zal onder meer een nieuw bestuur worden gekozen. In het clubgebouw aan de 2e Vroonstraat geeft een aantal leden van de boksvereniging „De Ring" heden avond boksdemonstraties. die om acht uur beginnen. Ook de leden van de af deling jiu-jitsu komen in actie. De heer I. van Soest, onderwijzer aan de openbare school voor gewoon la ger onderwijs no. 1 te Julianadorp. heeft B. en W. van de gemeente Den Helder verzocht, hem met ingang van 1 Augus tus 1951 als zodanig eervol ontslag te ver lenen. B. en W. stellen de raad thans voor de heer Van Soest dit eervol ontslag te verlenen, met ingang van een door hen te bepalen dag. ACADEMISCH EXAMEN Aan de Rijksuniversiteit te Leiden is de heer J. W. Schoorl. alhier, ge slaagd voor het doctoraal examen in dologie (economisch). Mijnhardt s Zen u wt»bietten fterkeo en kalmeren U*w zenuwen. (Advertentie. In» v»eu.) Ruim twee Jaar geleden herdacht de heer A. Lever, hoofd van de Chr.ste lijke opleidingsschool hier t«r ste e, het feit dat hü een kwart eeuw gele den bij het Helderse lager onderwi)* kwam. Voordien was hij reeds ver scheidene jaren elders werkzaam ge weest, zodat nu zijn veertigjarig on derwijsjubileum voor de deur staat. Op 1 Juni 1911 werd de heer Lever benoemd tot onderwijzer aan de Chris telijke school te Jutrijp-Hommerts 'Fr.). Vier jaar later ging hij in ge lijke functie naar Doesburg en in 19L volgde zijn benoeming tot onderwijzer te Groningen. Het bestuur van de Christelijke schoolvereniging „Laat de Kinderkens tot Mij komen" te Den Helder be noemde de heer Lever in 1924 tot hoofd van de Rehobothschool en belastte hem nadien met de leiding van de Christelijke opleidingsschool aan de Kanaalweg. Men zal zich herinneren dat deze school tengevolge van de oor logsomstandigheden enige malen moe.' verhuizen en na de bevrijding ook niet in het eigen gebouw kon terug keren, daar dit op last van de bezetter was gesloopt. De school is thans in een nieuw gebouw aan.de Madoerastra?. ondergebracht. Welbeschouwd heeft de heer Lever de veertig jaren bij het onderwijs niet Het bestuur van de stichting ..Het R.K. Onderwijs" heeft B. en W. middels een schrijven in kennis gesteld van het be sluit, over te gaan tot de bouw van een gymnastieklokaal voor de school aan de Stakman Bossestraat en voor de te bou wen school aan de Burgemeester Hou- wingsingel, en wel op het terrein van de Sint Aloysiusschool aan de Stakman Bossestraat. De inspecteur van het lager onderwijs in de inspectie Den Helder acht de bouw van een gymnastieklokaal in de wijk, begrensd door het Helders Kanaal, de Sluisdijkstraat en de spoorlijn, drin gend noodzakelijk. In deze wijk zijn reeds drie scholen, waarbij nog worden gebouwd de open bare lagere school Fazantenstraat (al aanbesteed), R.K. Meisjesschool Burge meester Houwingsingel en een Christelij ke School (waarschijnlijk aan de Ruygh- weg, hoek Lijsterstraat). Voor deze zes scholen zijn minstens twee gymnastieklo kalen nodig. Bij de te bouwen openbare lagere school is een gymnastieklokaal ge projecteerd. Men stelt zich nu voor, in elk der beide lokalen lichamelijke opvoe ding te geven aan de leerlingen van drie scholen. B. en W. geven de raad in overweging de gevraagde medewerking te verlenen. Vijftien leden van het personeel van de Marineluchtvaartdienst vertoeven sinds begin Mei op de „Willow grove" Marine-vliegbasis in de omgeving van Phila delphia. Zjj worden daar geoefend op de Lockheed .Ventura", een lichte bom menwerper, om daarna de voor Nederland bestemde Lockheed „Harpoon" vlieg tuigen over te vliegen en het personeel van de M.L.D. in Nederland met deze toestellen vertrouwd te maken. Aan boord van Hr. Ms. „Tromp", 30 Mei. Het was vandaag een drukke dag voor het smaldeel V. Bij een woe lige zee (de windkracht was zes) en een stralende zon, die de wtigekuifde golven fel deed glinsteren. werd al vroeg begonnen met een oefening in formatievaren. De „Tromp", het vlaggeschip. gaf de orders uit. Normaal gebeurt dat via de kortegolftelefonie, die zeer eenvoudig te bedienen is. Valt deze verbinding echter uit. bijvoorbeeld omdat men te dicht bij de vijand zit, dan worden de bevelen over en weer gesein met sein vlaggen, die te de mast gehesen wor den. en dat is verre van eenvoudig. Daarom oefende men zich thans in deze methode. Aan boord bevonden zich geoefende seiniers, op de „Korte- naer" een uitmuntende majoor-seiner, en toen de vlaggen in de mast van het vlaggeschip omhoog vlogen, stoven de jagers en fregatten uiteen om de aan gegeven posities in te nemen. Het was een prachtig gezicht de slanke schepen te zien optornen tegen de hoge zee. De golven zwiepten tegen de scheepswan den en spoelden over de dekken, en menige opvarende haalde tijdens deze oefening een nat pak. De commandant van het smaldeel was na afloop tevre den. want er waren maar weinig fou ten gemaakt. Alarmoefening. Op de „Tromp" werd 's morgens een alarmoefening gehouden, met het doel om te controleren of alle sleutelposities op de kruisers bezet zijn. Daarna ver spreidde het smaldeel zich voor een vuurleidingsoefening. De „Tromp" en de „Marnix" bleven bijeen en stelden hun geschut in op de „Kortenaer". die als doelschip fungeerde. Geschoten werd er echter niet. wel druk gerekend. De fregatten „Dubois" en „Ewijck" dartel den intussen in eikaars nabijheid wat rond. Aanval op smaldeel. 's Middags deden de drie onderzee boten „Zeehond", „Tijgerhaai" en „Zwaardvis" ter hoogte van het eiland 1 Wight een aanval op het smaldeel Hun hoofddoel, de „Tromp", werd be schermd door een scherm van jagers en fregatten. Bij het opsporen van de aan vallers had men weinig nut van radar Zelfs als de aanvallers gedeeltelijk bo ven water zouden zijn gekomen, zouden ze nog voor het radaroog verborgen zijn gebleven door de hoge geivgn. De enige toeverlaat die men bad was bet „Asdic"-apparaat. dat met behulp van trillingen onder water onderzeeërs kan localiseren. De enige onderzeeboot, die dicht genoeg bij de „Tromp" was om te kunnen aanvallen, had succes. Het was de „Zeehond", die ongemerkt een zodanige positie innam, dat de kruiser door een torpedo zou zijn getroffen, als het geen oefening maar werkelijkheid geweest was. Zoals bekend, zullen Vrijdag ter rede van Douarnenez aan de Bretonse kust Britse, Deense. Franse, Neder landse en Noorse zeestrijdkrachten bij eenkomen, om in de Atlantische Oce aan en het Kanaal gemeenschappelijke oefeningen te houden, welke een week zullen duren. De gecombineerde geallieerde vloot bestaat uit 48 schepen, een vliegkamp- schip, vier kruisers, 23 torpedoboot- jagers en fregatten en dertien onder zeeboten. Bovendien zal een honderd tal vliegtuigen van de RAF, de Britse Fleet Air Arm, de luchtstrijdkrachten van de Franse Marine en van de Franse legerluchtmacht aan de oefe ningen deelnemen. De oefeningen worden uitgevoerd onder bevel van vice-admiraal M. M. P. L. Pothuau. commandant, van net Franse eskader, in aanwezigheid van admiraal Sir Philip Vian, beveineo ber van de Britse Home Fleet. De Britse zeestrijdkrachten staan onder bevel van vice-admiraal C. A. L. Man- sergh, terwijl de Nederlandse zee- strijdkrachten onder commando staan van schout bil nacht A. de Booy. De Noorse to. doboot jagers staan onder bevel van kapitein-luitenant ter zea J. Petersen. De oefeningen betreffen voorname lijk bestrijding van onderzeeboten en verdediging tegen vliegtuigen. Zij bic den voorts gelegenheid het gebruik van alle beschikbare wapens te be oefenen. Na afloop van de oefeningen zal de gecombineerde vloot zich te Cherbourg verzamelen, waar de alge mene slotbesprekingen worden ge houden. Deze oefeningen, die een vervolg zijn op de oefeningen „Verity" en „Ac- tivity" en die worden gehouden in hetzelfde zeegebied als in 1949 »n 1950. worden aangeduid met de naam .Oefening Progrèa". Op „Willow Grove" verblijven op het ogenblik de luitenants ter zee vlie ger tweede klas A. Bijkerk uit Rotter dam. C. Kuiken uit Breda, A. te Velde, H. Vader uit Rotterdam, de luitenants ter zee waarnemer tweede klasse J. Kosten en H. Polderman uit Den Haag, de 'luitenant ter zee technische dienst tweede klasse A. de Kort uit Katwijk en acht onderofficieren. Kosten heeft tweemaal het Vlieger- kruis ontvangen voor zijn prestaties in Nederlands-Indie en Europa gedurende de tweede wereldoorlog. Kuikens is eveneens drager van het vliegerkruis, voor zijn aandeel in de strijd op Cey- lon. Polderman heeft tweemaal het vliegerkruis en bovendien het „Dis- tinguished Flying Cross"; hij was de bestuurder van het laatste vliegtuig dat Nederlands-Indie verliet ten tijde van de Japanse invasie in 1942. Vader is ridder in de orde van Oranje Nas sau. De eerste zes Harpoon" vliegtuigen van de M.L.D. zullen vermoedelijk eind volgende maand naar ons land worden overgevlogen. De vlucht zal worden gemaakt onder leiding van schout bij nacht vlieger H. Schaper, vlagofficier van de Marineluchtvaart dienst. Het verjaardagsfeestje van de Heer S. te O. bereikte" gisteravond een hoogtepunt, waar de familie nog wel lang over zal praten. De oorzaak hiervan was Mejuf frouw T. v. N. (tante Thea). Midden in een rustig gesprek met haar buur man klonk haar stem ineens zo dui delijk op, dat iedereen haar aankeek. Met mijn ogen dicht, zeg ik je, proef ik het verschil tussen Gala-Thee en elke andere Thee". Dit wilde iedereen natuurlijk zien. Tante Thea kreeg twee kopjes thee, nam van elk een slokje en zei meteen: „Dit is Gala-Thee. Je proeft het di rect: het is geuriger en zo heerlijk vol van smaak." En zo was het. „Maar eigenlijk geniet ik dubbel" sprak tante Thea. „Want behalve dat ik van de heerlijke smaak en geur geniet, spaar ik ook de punten voor het prachtige „Safira"-tafelgerei een sieraad voor m'n tafel. Je moet eens een geschenkenlij st bij Niemeijer Groningen, aanvragen, het is de moeite waard!" En met deze wijze raad besloot tante Thea haar gezellig theepraatje (Advertentie, Ing. Med.) geheel volgemaakt. Na de bevrijding immers heeft hij enige tijd de functie bekleed van hoofd POD. zulks als uit. vloeisel van zijn illegale werkzaamhe den tijdens de oorlog. Zo was de heer Lever ook voorzitter van de gewest». lijke Documentatie-zuiveringseommis- sie voor het Overheidspersoneel inj. militaire districten Den Helder en Hoorn. Ook buiten zijn normale dagelijks» bezigheden heeft de jubilaris zich voer het maatschappelijk leven verdienste, lijk gemaakt. Sedert veertien jaar ii hij voorzitter van de A.R. kiesvereni. ging „Groen van Prinsterer" hier ter stede. Voorts is hij lid van het een. traal bestuur der Anti-Revolutionnai- re Partij en tweede voorzitter van de Pond van Christelijke Scholen in Noord-Holland boven het IJ. Voor de politierechter te Alkmaar, ■mr. P. M. J. Nolet, stond gistermiddag de heer G. D. uit Texel terecht, om dat hij bij contróle in het bezit bleek van enige broden, die niet het vereis te gewicht hadden. Hij had een omzet van 15 balen per week en door het minder juiste gewicht hield hij 0p ieder baaltje meel vijf broden over. De officier van justitie, mr. dr. J. jj' Vellinga, eiste f 75 of 25 dagen. Het vonnis luidde conform. De heer A. G. uit Den Helder had twee overtredingen op zijn geweten. Hij had ten eerste als melkverkoper de melk met een litermaat uit de em mer geschept en niet getapt, hetgeen verboden is. Bovendien was zijn wagen niet van een opschrift voorzien. Voor beide feiten werd hij resp. ver oordeeld tot f 10 of 5 dagen en f 2.50 of 1 dag. Deze week zijn drie jongens beneden de zeven jaar, D. Pronk, J. Comman deur en W. Beeldman, aan een groot gevaar ontsnapt. Zij waren aan de kant van het kanaal aan het spelen, toen ze in het kanaal geraakten. Door ijlings toegeschoten personen konden ze weer uit het water worden ge haald. Wij wijzen er op, dat het ie- vensgevaarlijk is geworden aan de kant van het kanaal, daar er basalt blokken zijn aangebracht, waar men spoedig op uitglijdt. Laten de ouders hun kinderen hier toch vooral op wij- zen, voor er ernstiger ongelukken ge beuren. Dezer dagen vergaderden in café „Prins Hendrik" te Julianadorp de hoofdingelanden van de polder „Het Koegras". Nadat de voorzitter de aan wezigen had welkom geheten, las de se cretaris de notulen der vorige verga- dring, die onveranderd werden goed gekeurd. De rekening en verantwoor ding over 1950. nagezien door de heren Hoogschagen en Vries, werd in zijn ge- hee> vastgesteld. Daarna werd overgegaan tot het ne men van het Uitkeringsbesluit 1950 en Verhogingsbesluit 1950, inzake de lonen van het personeel van het waterschap. Trdens de rondvraag deelde de voorzit ter mede, dat de schouw over het riet- snijden en krozen in de vaarten en slo ten zal plaats hebben tussen 10 en 15, Juni. De ingelanden moeten dus zor gen, dat het werk op 10 Juni is vol tooid. De spreker verzocht de heren dis met de schouw belast zijn, er vooral op te letten hoe het gesteld is met de dam men en duikers. Daarin kan dan, voor zover noodzakelijk, verbetering worden gebracht. SCHOOLREISJES OP 20 EN 27 JULL In een vergadering van oudercommis sie en personeel van School 1 werd het schoolfeest voor de leerlingen der open bare lagere school te Julianadorp vast gesteld op de Vrijdagen 20 en 27 Juli- Op 20 Juli gaan de leerlingen van de klassen 4, 5, 6 en 7 per autobus naar Aalsmeer, Schiphol en Groenendaal. De klassen 1, 2 en 3 maken op 27 Juli een reisje naar Alkmaar, Bergen en Schoorl. De N.V. Nederlandse Buurtspoorweg- maatschappij te Zeist, één der grootste van de 18 dochterondernemingen der Ned. Spoorwegen, heeft in samenwer king met de „Deutsche Touring Gesell- schaft" een buslijn AmsterdamH»®" burg v.v. in exploitatie genomen. De dienst AmsterdamHamburg en retour wordt op Maandag, Dinsdag en Vrijdag door de Ned. Maatschappij ge reden, de dienst HamburgAmsterdam en retour op Dinsdag en Donderdag doo- de Duitse. Van Hamburg uit heeft de volgende morgen aansluiting Kopenhagen en Frankfort a/M, even eens per touringcar. De route loopt via Monnikendam- Edam. Hoorn over de Afsluitdijk Leeuwarden naar Groningen, via flH grensstation Nieuwe Schans naar sta tion Leer, en vervolgens over het prac - tig gelegen Bad Zwischenahn over O denburg en station Bremen naar n internationaal belangrijke autobuss tion Hamburg. Men vertrekt om ha acht 's morgens en komt 's avonds o kwart voor negen aan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 2