Pim, Pam, Pom als fotografen j :4 i Puzzle-rubriek Voor een gezonde ~y. 1 JIMMY BROWN ALS KANAALZWEMMER De 0 nbekende Voogd j, DIT (0. 'ïastinp Moderne Kunst te BREM EN JASMIJN (Advertentie, Ing. Med.) Het Radioprogramma ZONDAG 34 JUNI HILVERSUM I.j 402 m.: 8.00 KRO 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 17.00 IKOR, 19.00 NCRV, 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weer berichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25 Hoogmis. 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Mannen koor. 10.00 Gereformeerde kerkdienst. 11.30 Gram.muziek. 11.45 Koorconcert. 12.15 Apolo gie. 12.35 Gram.muziek. 12.40 Lunchconcert. 12.55 Zonnewijzer, 13.00 Nieuws, weerberich ten en katholiek nieuws. 13.20 Amusements muziek. 13.45 Omroeporkest en solist. 14.30 „Uit het Boek der Boeken". 14.45 Piano recital. 15.10 Gram.muziek. 15.35 Jeugdstrijk- orkest en soliste. 16.10 „Katholiek Thuisfront overal". 16.15 Sport. 16.30 Vespers. 17.00 Jeugddienst. 18.15 Zangdienst. 19.00 Omroep orkest. 19.15 „Van alle tijden en alle volken", causerie. 10.30 Nieuws, sportuitslagen en weer berichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boekbespre king. 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.12 Gevarieerd programma. 22.45 Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM n, 298 m.: 8.00 VARA, 12.00 AVRO, 17.00 VARA, 18.30 VPRO, 19.00 IKOR, 20.00-24.00 AVRO. - 8.00 Nieuws en weerberichten, 8.15 Arbeiderskoor. 8.30 Voor het platteland. 8.40 Gram.muziek. 9.00 Vacan- tie-tips. 9.12 Postduivenberichten. 9.15 Ver- coekprogramma. 9.45 „Geestelijk leven", cau serie. 10.00 Voor de jeugd. 10.25 „Met en zon der omslag". 10.50 Instrumentaal trio. 11.15 Voordracht. 11.35 Lichte muziek. 12.00 Ama teursuitzending uit Franeker. 12.40 Voor de jeugd. 12.50 Gram.muziek. 13.00 Nieuws en weerberichten. 13.15 Mededelingen of gram. muziek. 13.20 Orkestconcert. 13.50 „Even af rekenen, heren!". 14.00 Gram.muziek. 14.05 Rubriek van Kunst en Cultuur. 14.30 Orgel spel. 14.45 Omroepkoor en -orkest. 15.45 Filmpraatje. 16.00 Dansmuziek. 16.30 Sport- revue. 17.00 Mannenkoor. 17.20 „Martins ge heime raketvlucht naar de maan", hoorspel. 17.40 Gram.muziek. 18.00 Sportcommentaar. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Kerk dienst. 1.00 Voor de kinderen. 19.35 Bijbel- vertelling voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Utrechts Stedelijk Orkest, koren en solisten. 20.50 „Wereld-sensaties: Alceo Dossena, groot meester der kunstvervalsers", hoorspel. 21.25 Gevarieerde muziek. 22.20 Actualiteiten. 22.30 Grfam.muziek. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek. MAANDAG 25 JUNI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00-24.00 NCRV 7.00 Nieuws. 7.18 Gewijde muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.10 Sportuitslagen. 8.20 Ge varieerde muziek. 9.00 Gram .muziek. 9.15 Voor de zieken. 9.30 Waterstanden. 9.35 Strijkkwartet. 10.00 Predikanten-Forum. 10.15 Gram.muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Alt viool en piano. 11.30 Gram.muziek. 11.45 Ma rinierskapel. 12.30 Land- en Tuinbouwmede- delingen. 12.33 Orgelconcert. 13.00 Nieuws. 13.15 Mandoline-muziek. 13.45 Gram.muziek. 14.00 Schoolradio. 14.35 Gram.muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.30 Strijkkwartet. 16.00 Bijbellezing. 16.45 Koper- kwartet. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Orgel spel. 17.45 Voor de jeugd. 18.00 Volksmelo dieën. 18.15 Sportberichten. 18.25 Gram. muziek. 18.30 Clavecimbel-recital. 18.45 Boekbespreking. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.15 Buitenlands overzicht. 19.30 Gram. muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram.muziek. 20.15 Kamerorkest en solist. 21.00 „Vijfduizend gulden", hoorspel. 21.50 Vocaal Ensemble en solist. 22.05 Internatio naal Evangelich commentaar. 22.15 Piano recital. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20-24.00 VARA. - 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. muziek. 10.00 „Voor de oude dag", causerie. 10.03 Morgenwijding. 10.20 voor de kinderen. 10.35 Voor de vrouw. 10.50 Voor de zieken. 11.45 Bas-bariton en piano. 12.00 Promenade orkest. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelin- gen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Instru mentaal kwartet. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Politie-kapel. 13.50 Gram. muziek. 14.00 „Bloedvaten", causerie. 14.15 Piano-trio. 14.50 Gram.muziek. 15.20 „Aan slag op een dode meester", hoorspel. 16.00 Gram.muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Piano-duo. 17.45 Regeringsuitzending: G. de Biuyn—Botma: „Ervaringen op Nieuw-Guinea". 18.00 Nieuws. 18.15 Militair commentaar. 18.30 Vara-varia. 18.25 Orgel en zang. 19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Piano-voordracht. 19.45 Regeringsuitzending: Ir. W. Visser: „Het plan beheersing van de waterhuishouding in Nederland". 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Dansmuziek. 20.45 „Televisie in En geland", vraaggesprek. 21.00 Cabaret. 21.35 Gram.muziek. 21.55 „Economische democratie van lezeu tot werkelijkheid", causerie. 22.10 Concertgebouworkest. 23.00 Nieuws. 23.15 So cialistisch nieuws in Esperanto. 23.20 Orgel- EEN NIEUWE LETTERPUZZLE (Oplossing:) De 13 woorden, die gevormd konden worden uit de 42 lettergrepen en die voldeden ana de omschrijving, waren: 1. Geniaal. 2. ElpEnbeen. 3. LadDer wagen. 4. UitEindelijk. 5. KlaVier. KeuRturner. 7. IntEntie. 3. GraDueel, 9. ImpErtinent. 10. SpaKenbnrg. 11 HelEna. 12. IJzeNdijke. 13. DomToren Zoals men nu ziet vormen de eerste en vierde verticale rij: Gelukkig is hij die de vrede kent. Een puzzle, die bijzonder in de smaak is gevallen, getuige het grote aantal aantal ontvangen oplossingen, uit alle delen van de provincie. Na loting onder de inzenders van een correcte oplossing is de wekelijkse prijs van f 5 ditmaal ten deel gevallen aan: de heer A. v. Betuw, Krugerstraat 7, Zaandam. Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave. TWEE LETTERVERMENIGVULDIGINGEN In de twee hieronder gegeven letter- sommen stelt dezelfde letter steeds het zelfde cijfer voor. Tweemaal worden twee getallen van vier cijfers met el kaar vermenigvuldigd. Eerste som: DIRK maal ADRI is PPIRARHR Tweede som: KERK maal DRIE is EMPSERRD Gevraagd wordt beide sommen in te zenden. Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 28 Juni aan de Redactie van dit blad (Er wordt onder de inzen ders van een goede oplossing weer een prijs van f 5 verloot). natuurlijke gelaatsverzorging Ham*a*crème. 45.90ct (Advertentie, Ing. Med.). 'iy -- -l GEZONDE SLAAP: I jCuxuru j u 1 MERK/V i\ r.i'f*-*' I I .--UW WAARBORG (Advertentie, Ing. Med.) 37, De Haan en de andere candida- ten voor het burgemeesterschap heb ben het er niet bij laten zitten. Onmid dellijk hebben zij Tijs Bok van de Bos- krant ontboden en hem het hele ver haal verteld. „Zorg ervoor, dat dit van avond nog in je krant staat!" heeft de Haan op gewichtige toon gezegd. „Ik zélf zal na het beëindigen van deze vergadering nog een bezoek bij onze oude burgemeester afleggen". Tijs Bok heeft zijn oren niet kunnen geloven, toen de Haan hem alles vertelde, maar hij zorgt, dat er 's avonds nog een uit gebreid verslag in de krant staat en Klaartje Kakatoe plaatst er een mooie foto bij. Maar de lezers, die na het le zen van hun krantje, 's avonds nog even de deur uitgaan om naar de aan plakbiljetten te kijken, zien niets meer, want alle aanplakbiljetten zijn op last van Pim, pardon, ik bedoel de burgemeester, verwij derd. „Zie je wel, allemaal jalouzie", zeggen ze. „Zeker, omdat het een klein hondje is.... nee, wacht maar Pim zal vast wel een goede burgemeester wor den, wat ik je brom!" 78. Neen, Jimmy Brown was Piet Potlood niet vergeten Hij schudde hem hartelijk de hand. „Je was niet erg be leefd tegen ons onderweg", zei Piet Potlood, „maar dat zullen we je maar vergeven. Van harte hoor, Jimmy en wat dat record betreft, dat blijft je hele leven op je naam staan. Binnen vier uur over het Kanaal zwemmen, dat lapt niemand 'm". „Piet." zei Jimmy, ik vond je onderweg een stuk bemoeial, jij met dat kannetje koffie op dat ver velende bootje met al die zanikpotten van journalisten, maar de goeie kant van de zaak is, dat ik mij zo vreselijk kwaad heb gemaakt dat ik als een soort torpedo door het water ben ge schoten. Je mag de volgende keer weer met me mee, hoor. Ik denk over eetl paar weken over de Rode, de Gele of de Zwarte zee te zwemmen of desnoods over de Atlantische Oceaan en dan be« loof ik. dat jij met me mee mag." „Jim my," antwoordde Piet Potlood, „ik ben helemaal ontroerd over zoveel aanhan kelijkheid." DOOR MARY BURCHELL 32) ,Maar één geschenk", mompelde Norma, want ze vond het al te erg om haar zonde in het meervoud te plaat sen. „En het is voor mijn verjaardag". ,Ja, juffrouw Norma, als mijnheer Yorke het goed vindt, heb ik niets meer te zeggen", antwoordde de huis houdster stijf. „Maar 't is heel vreemd. TenzijZe hield op en wierp Norma de vreemde blik toe die ze al eens eerder had gebruikt. „Tenzij wat, juffrouw Parry?" „O niets, juffrouw Norma. Ik dacht hardop", sprak juffrouw Parry en hield haar mond. Norma was boos en voor een ogen blik was haar plezier bedorven. Maar toen zei ze bij zichzelf, dat juffrouw Parry streng en erg conventioneel was. Bovendien had ze niet gezien hoe ont zettend aardig en haast pathetisch Richard was geweest in zijn verlangen om Norma te overreden zijn geschenk aan te nemen. De hele geschiedenis had Norma een andere kijk op Inworth gegeven en ze sprak tot haar voogd: „Ik begin nu pas te beseffen hoe aardig Richard eigenlijk is". „Ja? Vanwege die oorbellen?" „Neen. Dat wil zeggen, niet omdat hij me zo'n mooi cadeau gaf, maar om de manier waarop hij dat deed". Haar voogd scheen er zich toe te wil len bepalen Richards verdiensten in stilte te beschouwen. En weldra ging Norma voort: „Ik weet dat het gek klinkt, maar ik vind dat hij jets roe rends heeft". „Dat klinkt inderdaad heel gek", zei Justin Yorke droog. „Ik heb in Inworth nooit iets roerends gezien. Ik zou den ken dat hij een ongevoelige, hoewel edelmoedige, ongecompliceerde kerel was". ,J.... ja. Maar hij is ook gezellig en hartelijk en vindt het eigenlijk niets prettig om alleen in dat reusachtige huis te wonen". „Er zijn vrouwen genoeg die dat ge mis zouden willen vergoeden", ant woordde Norma's voogd ironisch. „Werkelijk?" Norma keek verbaasd. „Bedoelt u dat de vrouwen hem na lopen?" „Mijn lieve kind, hij is de beste par tij van de hele provincie", sprak Jus tin Yorke cynisch. „Hij is verbazend rijk, heeft een goed uiterlijk en moet naar mijn mening alhoewel ik niet wil beweren dat ik daar veel kijk op heb door een vrouw al heel gemak kelijk tot een gedwee echtgenoot zijn te vormen". „Ja, dat denk ik ook wel", beaamde Norma. „U denkt dus dat hij het prettiger vindt om vrijgezel te blijven?" „Inworth heeft mij niet in vertrou wen genomen", antwoordde haar voogd. „Maar als hij, zoals je zegt, een pathe tische, eenzame figuur is, die temidden van klaterende rijkdom leeft, dan be grijp ik niet waarom hij dat niet op een zeer voor de hand liggende manier verhelpt", voegde hij er een tikje boos aardig aan toe. „Dat heb ik niet gezegd!" riep Norma in lachend protest uit. „Zo ver ging ik niet. Het was alleen omdat hij zei verbeeldt u! dat Bishopstone een veel aardiger huis was om te bewonen. Aardiger dan Munley Towers, bedoel ik". Haar voogd sloeg een bladzijde om van het boek dat op de armleuning van zijn stoel lag. „Heeft hij dat gezegd? Waarom zei hij dat?" informeerde Jus tin Yorke terloops, zonder op te kij ken. „O, dat weet ik niet ik geloof, dat ik iets zei van dat zijn huis zo schit terend was en hoewel hij dat beaamde, voegde hij eraan toe dat hij Bishopsto ne aardiger vond om te bewonen. Dat vind ik ook", verklaarde Norma met nadruk. „Werkelijk, Norma?" „O ja! Ik zou niet graag op Munley Towers wonen. Het is wel fantastisch groot en zo, maar er is iets doods aan. Alsof al die pracht geen zin heeft" „Pracht neeft nooit zin als er geen sterke persoonlijkheid aan te pas komt om het betekenis te geven", sprak haar voogd ijzig. „Inworth is een goede kerel, maar zeer middelmatig. En Mun ley Towers heeft iets anders nodig dsn een middelmatig meester". „Ja, ja, daar zult u wel gelijk aan hebben", gaf Norma langzaam toe, en ze had nog meer medelijden met Ri chard dan te voren. Ze was er bijna ze ker van, dat het koude onpersoonlijke inzicht in de situatie van haar voogd ongeveer het zelfde was als het hare alleen anders uitgedrukt. „Het is zeker omdat u hem zo'n goeie kerel vindt, dat ik zijn cadeau mag aan nemen?" veronderstelde ze. Haar voogd keek haar lachend aan. „Twijfel je nog steeds aan de gepast heid daarvan?" informeerde hij droog. „Neen - oh neen. Het was alleen maar Juffrouw Parry vond ook dat ik het niet had mogen aannemen, weet u". „Naar de mening van juffrouw Parry wordt niet gevraagd", antwoordde haar voogd ijskoud. „O, ik toonde haar de sieraden en lokte haar commentaar min of meer uit", legde Norma haastig uit, want ze wilde niet dat juffrouw Parry verkeerd zou worden beoordeeld. „En ze zei dat Richard ze niet had moeten geven en ik ze niet had mogen aannemen. Ze zei, dat een goed opgevoed meisje zoiets niet deed, tenzij ze de man trouwde na tuurlijk". „Misschien", sprak haar voogd non chalant, „hoopte Inworth dat hij ze gaf aan het meisje waarmee hij ging trou wen". Wordt vervolgd. een naam in rubber (Advertentie, Ing. Med.) De vorige week heb ik het bekende gezegde „Over smaak valt niet te twisten" aangehaald. Het is nu een maal altijd zo, dat de ene iets bewonderd, dat de an der juist erg lelijk vindt. Daarom komt me vandaag dit gezegde ook goed van pas, nu ik eens een babbel tje wil houden over de mo derne «childerkunst. Weet je wat eigenlijk het verschil is tussen de schilders van vroeger en nu? Vroeger ging een schilder er echt voor zitten om datgene, wat hij zag, zo nauwkeurig mo gelijk op zijn schildersdoek over te brengen. Uren lang zat hij kleuren te mengen om dan eindelijk precies die tint te vinden, die ook het onderwerp had. Ze schilder den zo zuiver mogelijk de natuur na en daarin waren ze ronduit meesterlijk. Er waren maar weinig uitzon, deringen. Iedereen schilder- de haast zo. ieder in zijn eigen stijl natuurlijk, maar ze legden op hun doeken vast, datgene, wat ze met hun eigen ogen voor zich zagen. Het is dus niet te verwonderen, dat er talent volle artisten kwamen, die wel eens iets anders wilden schilderen. Ja, ze wilden Op een tak van een boom zat een vogeltje klein En het tjilpte verheugd want de zon scheen zo fijn. Met een mandje vol bloemen kwam Anneke aan En ze bleef met een lach bij het vogeltje staan. „Zijn die bloemen niet mooi? en ze ruiken zo fijn!!" „TJlp tjip tjlp Anke lief dat is Brem en Jasmijn!" „Tjip tjip tjip ook de boom en de lucht en de sloot! Alles groeit door de zon Alles leeft, niets is dood!" Zo spraft Anneke lief met het vogeltje klein. Maar toen kwam er een joch dat niéts mooi vond en fijn. En hij rukte de bloemen uit Ankje haar mand. En hij smeet ze geknakt langs de weg aan de kant. En hij smeet ook een steen naar het vogeltje klein. Want hij voelde zich flink maar dead anderen pijn. schilderen, datgenewat ze niet zagen. Hoe kan dat? zullen jullie vragen. Dat kaii inderdaad. Jullie hebben natuurlijk wel eens in een bioscoop ge zeten, toen er een spannen de film werd vertoond. De film bestaat uit twee ver schillende delen, le. de be wegende mensen, die je op het doek ziet en 2e. de muziek, die je h o o rtDie filmmuziek is door knappe mensen gemaakt, want de klanken, die je hoort, zijn volkomen een eenheid met de beelden, die je ziet. Maar dat de muziek belangrijk is, blijkt wel, als plotseling door een storing het geluid wegvalt. Ineens is de film dan niet echt meer ineens ben Je uit het vernaai en heb je het gevoel, of je naar bewegende plaatjes zit te kijken. Kijk, die schilders wilden ook niet alleen maar mooie plaatjes maken, nee, ze wilden ook het geluid, de sfeer gaan schilderen. La chen jullie daarom? Wel, ik geloof toch, dat jullie wel eens de stripverhalen in de krant lezen, zoals die van Jimmy Brown. Als Jimmy voetbalt en hij geeft een reuze trap, dan zie ie de bal gewoon wegsuizen. Achter de bal aan, zie je allemaal strepen en mooie ronde stof. wolkjes. Hebben jullie op een echt voetbalveld wel eens strepen achter de bal aan gezien? Natuurlijk niet! Dus hier is iets getekend, wat in werkelijkheid niet bestaat. Het is alleen ge daan, om je het idee te ge ven, dat die bal een reuze snelheid heeft endat idee krijgen jullie ook. Als Jimmy op zijn racefiets te gen een boom aanrijdt, zie je tussen de fiets en de boom sterren en ballen van daan schieten. Je hoort als het ware: Pang!! Maar de schilders vonden dat nog lang niet genoeg. Op het laatst lieten ze op het doek zelfs het hele onderwerp weg en schilderden alleen maar datgene, wat ze hoor den of wat ze in hun bin nenste voelden. Als je dus voor een schilderij komt te staan, waarop alleen maar fel gekleurde sterren staan met een hoop strepen en er staat onder: „een aanrij ding", dan heeft de schilder alleen maar willen uitbeel den de klap, die de aanrij ding gaf en de spanning van dat moment. Zo kan ik na tuurlijk nog andere voor beelden geven. Met dat al, wil ik vast niet zeggen, dat alle moderne, zogenaamde abstracte kunst, mooi is. Ze ker niet! Er moet natuur lijk ergens een grens zijn en soms kan ik er ook geen touw meer aan vast knopen. Het gaat er alleen maar om, dat je een beetje begrijpt, hoe de schilders tot hun vreemde werken kunnen komen en ik hoop, dat ik daarin geslaagd ben. De avonturen Miesje dacht: Mijn kleine kamer Moet beslist een nieuw behang. Het papier dat er nu opzit, Dat verveelt me al zo lang Snel vond ze een leuk patroontje, Kocht daar negen rollen van En daarbij een groot pak plaksel, Zo, laat zien muis, wat je kan! Het pak lijm ging in een emmer, Toen deed Miet er water bij En vervolgens ging ze roeren, Tot het was een dikke brij SP „Zo", riep ze. „Nu rol ik even Het behang op tafel uit. Smeer het dan flink dik met lijm in! Goed zo!", lachte onze guit. Heel voorzichtig pakte Mies De ingesmeerde strook behang. Maar ze keek niet naar de emmer! Oh, daar viel ze. Pats-Pang-Rang Miesje zat van oor tot tenen Vol met plaksel en ze schrok Toen t« omkeek en haar staart zag.' Dat was nét een vlaggestok!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 7