Kolven, typisch Nederlandse sport Zeiltochtje eindigde in woeste vechtpartij Trei in verlaat de rails en stopt voor uw huisdeur Amsterdammers op root uit Was het Populairder dan voetbal Meester Mallekote vindt het „een heerlijk spel' Meester wil niet meer weg IJmuidenaar opgebracht Nederlands smokkelschip in Denemarken aangehouden Werkgever deed dubbel op Ambtenarenstaking in Hellas Nieuw rëcord breedtesprong Visserijbesommingen Bundesbahn-experimenten Een spoorsecretaressevoor de zakenman Muziek op reis V.Z.V. slaat M.F.C. Thames verrichtte de hattrick Een nieuwe wasmachine op de markt MAANDAG 9 JULI 1951 schijnt ook in Schotlandte hdbben b^tean^4 de hefr Mallek°te. „Het golf heeft het weinig 0f niets te maken Hoe^frt w *eljlcht*n ziJn erg vaag. Met bU benadering te zeggen maar va*t «ia.kolven wel is? Dat valt niet eeuw in deze lage landen gespeeld werd"4 1^1384vind*' Veertiende het eerst melding gemaakt van het knuL n nden we oudc geschriften lang in de belangstelling vU'LvolkhZ\Spel' dat ^"in stelling geniet van de oveXfd 6n daardoor tevens de belang- dat het kolven eenmaal zo mtektas' t d'""* b'Ukt'. Me" kan zeggen voetbal verre overtrof. RHk en arm i Populariteit van het huidige een schrijver eens opmerkte een \vntL« speelden het kolfspel, dat zoals kegelen. Pmerkte, een synthese zou kunnen zijn van biljarten en In het begin kolfde men op pleinen of straten, doorgaans met ballen die van haar waren vervaardigd. Later werden de zogenaamde kolfbanen gemaakt. De banen werden glad gestreken met koe mest, naderhand legde men cementen banen aan, die werden overdekt. Volgens een opgaaf uit 1792 telde Amsterdam zeven-en-zeventig banen en in de onmiddellijke nabijheid van de stad vond men er nog een honderd veertigtal. Utrecht had toen tien banen, Hoterdam drie-en-vijftig, Den Haag negen, Leiden dertig, Haarlem vijf. Een groot aantal spreekwoorden en gezegden hebben hun ontstaan aan het kolven te danken. Ik denk bijvoorbeeld aan ,Een kolfje naar mijn hand", „Zo glad als een kolfbaan", „De bal mis slaan" enzovoorts. Een aparte tak was het kolven op het ijs. Ik heb het in de Langedijk nog wel meegemaakt. Op een brede sloot werd met behulp van balken of plan ken een baan uitgezet en voorts werd er een uitslag- en een opslagpaal in het ijs geramd. Maar men moest o zo voor zichtig slaan, want anders kreeg de bal veel te veel gang. Een zuiverder baan dan een ijsbaan vond je echter niet. Thans wordt het kolven in hoofdzaak in Noord-Holland beoefend, met de Zaanstreek, de Langedijk en de dorpen rondom Hoorn als centra. Ik weet er nog van, dat er ook gekolfd werd te Lopik en Bolsward. In Goes is een heel oude baan daterend van ongeveer 1600 in hotel „De Prins van Oranje". Op de wedstrijden van de Nederlandse Kolfbond was Goes altijd goed verte genwoordigd en nog zie ik de oude heer Bliek in de baan, getooid met een borst vol medailles die hij in wedstrijden had gewonnen. Ook de oude heer Den Hol lander, de vader van de directeur van 4* spoorwegen, was een enthousiast kolver te Goes.' De oude heer Bliek leeft nog, hij is drie-en-tachtig, maar kij is niet meer in staat te kolven. Als ik met vacantie in Zeelanfl ben, dan goek ik hem altijd even op, want hij is zeer benieuwd hoe zijn kolfvrienden in Holland het maken. Maar in Zee land sterft het kolven uit, want nieuwe beoefenaars zijn er niet meer. Zo gaat het trouwens in De Streek ook. We jien daar Jan Klopper, Dirk de Smeth en consorten nog wel aan de gang, maar jong bloed ziet men niet in de baan. In Andijk is het veel beter en daar heeft de nieuwe kolfbaan in „Cultura" In 1923 solliciteerde de heer L. Mallekote, geboren en getogen op Zuid-Beveland, naar de betrek king van onderwijzer aan de openbare lagere school te Anna Paulowna. Hij werd uitgenodigd om zich te presenteren, maar toen hij arriveerde was de burge meester niet thuis. Die kolfde namelijk een partijtje in het dorpscafé. De heer Mallekote toog er ook heen en omdat de burgemeester zijn partij nog niet uit had ging de sollicitant maar een poosje op het rabat zitten om te zien, wat de heren daar op die betonnen vloer uitvoerden. Machtig interessant vond hij het spel, dat hem tot dusver onbe kend was. Het gesprek met de eerste burger van Anna Paulow na verliep daarna vlot en de heer Mallekote werd benoemd. Zoals een jong, ambiteus onderwijzer betaamt, verwisselde hij enige keren van standplaats, maar de indruk die hij van het kolven had gekregen bleef hem bij en hij wilde dat nobele spel graag gaan beoefenen. De heer Mallekote kreeg zijn kans toen hij hoofd van de school werd te Noord- Scharwoude, waar de beste kol vers van Nederland wonen. Hij sloot zich aan bij „Vriendenkring" en was spoedig om zijn organisa torische talenten een man van importantie in de kolfwereld Toen burgemeester Schrijnder in 1943 aftrad als voorzitter van de Nederlandse Kolfbond werd „meester", zoals de kolvers de heer Mallekote noemen, praeses en die functie vervult hij nog met veel genoegen. Naderhand verhuisde de heer Mallekote naar Hoorn, wat niet mocht verhinde ren, dat hij de kolfsport trouw bleef. In Hoorn is geen club, maar „meester" is lid geworden van de sociëteit te Wognum en 's winters- avonds trekt hij, voorzien van kolf en bal, per bromfiets naar „De Vier Heemskinderen" om daar een partijtje te' slaan. Ooit naar Zeeland teruggaan? Daar denkt meester niet over Hij is Noordhollander geworden, al verraadt zijn spraak zijn af komst. veel goed gedaan. Trouwens ik heb helemaal geen pessimistische visie op de toekomst van het kolven. Het leden tal van de Bond neemt eerder toe dan "f.en als we maar flink propaganda blijven maken, dan kan het niet anders of het moet in orde komen. In de derti ger jaren heb ik het in Noord-Schar- woude meegemaakt, dat de hele „Vrien denkring" uit vijf vrienden bestond. Maar we kolfden door, elke Vrijdag avond en we hebben het pleit gewon nen, want nu gaat het weer best met de kolverij in de Langedijk. Weet u wat zo mooi Is bfl het kolven? Je kunt gauw een party meeslaan, maar je raakt nooit uitgestudeerd en bovendien kun je het blijven beoefenen tot in lengte van jaren. Neem Jan Boon van Bovenkarspel. Drie-en-tachtig jaar, maar nog altijd goed voor een gemid delde van tien in zijn eigen baan. En ook treft me altijd weer de eensgezin de geest van de kolvers. Men kent geen rang of stand. Het kolven wordt be oefend door doktoren, notarissen, ad vocaten, burgemeesters, maar ook in hetzelfde clubverband door de eenvou dige werkman. Bond deed veel goeds In 1885 werd de Nederlandse Kolf bond opgericht, wat voor een groot deel te danken was aan de stimuleren de kracht van dr. Van Balen Blanken. Dr. Vremdenberg van Koog aan de Zaan werd voorzitter, doch toen hij af trad werd hij opgevolgd door dr. V .n Balen, die ruim vijf-en-twintig jaar de hamer heeft gehanteerd. Die Bond is een uitstekend instituut geweest om de kolfsport te bevorderen. Hij stelde i egels vast en schreef wedstrijden uit en vooral de jaarlijkse matches verwier ven zich naam als ware kolffestijnen, waarbij het leutig toegaat. Een kolver is geen kniesoor, hij moet ook, als hij niet aan slag is, een kaartje en een \\H vvlv j! u. MALLE-K.OTe- „J klaartje kunnen keren. Een vrolijke boel is het op de kolffeesten, maar het bestuur waakt er altijd voor dat de grenzen van het welvoegelijke niet worden overschreden. De Bond telt nu zo'n vierhonderd leden, die dit jaar op het grote festijn te Barsingerhorn de strijd zullen aan binden. Daar zal Aris Berkhout weer voor de zoveelste keer als markeur optreden en daar zal men al die kolfgrootheden als Piet Molenaar, De Rijpers, Jan Schenk, Jan Klopper en hoe al die vrienden meer mogen heten, aan de slag kunnen zien. Naast de „grote" bestaat ook nog de Noordhollandse Bond, waarvan iedere kolver persoonlijk lid kan zijn. De Ne derlandse kent slechts verenigingen als leden. Voorts zijn er enige kleinere or ganisaties, waarin clubs -uit een bepaal de streek zijn verenigd. Zo kennen we bijvoorbeeld de „Vriendenkring" met als leden de sociëteiten van Berkhout, Binnenwijzend, Hoogwoud, Oostwoud, Spanbroek en Wognum. De kolfsport is uit folkloristisch oog punt belangrijk, maar meer nog omdat het zo'n heerlijk spel is. Iedereen die er met ambitie aan begint, die houdt er mee vol tot hij niet meer in staat is een kolf vast te houden. b rtehs Een veelbelovend zeiltochtje op het IJselmeer is Zaterdagmiddag geëin digd in een wilde vechtpartij, die tot gevolg had, dat een van de twee opva renden bewusteloos moest worden weggedragen en de ander geboeid naar het politiebureau werd gebracht. De vissersknecht J. V. uit IJmuiden, wiens vader 's morgens uit Enkhuizen was vertrokken om het weekend thuis door te brengen, had met de Enkhuizer J de H. besloten er eens een gezellig middagje van te maken. De twee kna pen kochten een liter jenever en scheepten zich in op het vaartuig van V. voor een tochtje buitengaats. Naar mate de kruik leger werd zakte de stemming aan boord en op zee hadden de twee vrienden al de grootste ruzie. Ze zetten ten slotte maar weer koers naar de havën en meerden om half vijf aan de wal na met hun schip (de UK 172) tegen verschillende botters en de aanlegsteiger te zijn gebotst. De ru zie was echter nog niet bijgelegd en J. V. meende, dat, met de vaste wal on der zijn voeten, de tijd gekomen was het geschil op de vuist uit te vechten. Het werd een woeste knokpartij,® waarbij de Enkhuizer De H. bewuste loos tegen de grond werd geslagen. Hij werd bij een bewoner van de Haven weg binnengedragen, terwijl de politie zich inmiddels over de zich hevig ver zettende J. V. ontfermde. Met de boeien om werd hij door twee wacht meesters naar het bureau gebracht, waar hij ter ontnuchtering werd opge- Het Nederlandse schip „Cosmopolite" afkomstig uit Amsterdam is in de Deen- Deense territoriale wateren aangehou den en opgesleept door een marine vaartuig van Saeby. Men had 't vaartuig sedert Donderdag waargenomen. Het lag toen buiten de territoriale zone. Toen het Zaterdag opstoomde naar de kust voer de marine uit. Aan boord bevond zich alleen de kapitein, zekere R.A. Men vond 500 liter cognac en 100.000 siga retten op het schip. Gisteren stond de kapitein wegens smokkel in Saeby te recht. De Deense rechtbank besloot hem in arrest te houden. A. woonde tot 1949 in Denemarken. Hij werd echter we gens smokkelzaken uitgewezen. DEMONSTRATIES TE MILAAN Ruim twintigduizend Italiaanse ar beiders hebben te Milaan gedemon streerd. Ze werden toegesproken na mens het Internationaal verbond van vrije Vakverenigingen en opgeroepen zich bij vrije vakverenigingen aan te sluiten in een wereldstrijd voorzeker heid,vrede en vrijheid voor alle arbei ders. Een communistische tegende- monstratie verliep zonder incidenten. sloten. Intussen echter zagen de om standers, dat de UK 172 water begon te maken. Zij vreesden, dat het schip lek was gestoten en haastten zich om met lieslaarzen en oliegoed aan de schuit leeg te pompen. Het bleek, dat de dronken „kapitein" vergeten had een kraan van de buitenboordmotor af te sluiten, waardoor het water inde boot kon dringen. Tegen V. zal behalve wegens open bare dronkenschap ook procesverbaal worden opgemaakt wegens mishande ling. Het is niet de eerste keer, dat deze knaap onder hevig verzet dronken van de straat werd opgepikt. De arbeidsinspectie vestigde in 1949 de aandacht van een werk- gever van vreemde nationaliteit er op dat de dagverlichting van een werklokaal in zijn fabriek on voldoende was. De dubbele hoe veelheid glasoppervlak was ver eist. Wat deed de werkgever? Hij voorzag in de tekortkomingen door het aanbrengen van dubbele ramen, hetgeen natuur lijk niets aan de bestaande toe stand veranderde. Van Zaterdag op Zondagnacht heeft één der leden van het Zaandamse po litiecorps een buitengewoon goede vangst gedaan door een Amsterdam mer aan te houden, die nog geen vijf minuten daarvoor met behulp van een kameraad op het terrein van de Artil lerie-Inrichtingen op rooftocht uit was geweest. Toen de agent zijn voorge schreven ronde maakte en langs de tererinen reed het was 's nachts 3 meende hij twee verdachte per sonen op het A. I.-terrein te zien. Zon der gewag te maken, wist de agent zijn t(jd af te wachten. Hij liet de onbeken den rustig het terrein afrijden en zag, dat de heren zich in de richting van de Hembrugpont begaven. Hier hield de opletende agent één der heren aan, n.1. die welke een grote zak achter op de fiets vervoerde. Hoewel de andere man van deze gelegenheid gebruik maakte om te ontvluchtte, bleek de vangst bui tengewoon goed te zijn, want in de zak waren behalve verschillende kope ren materialen ook een stuk kabel van ca. 80 meter lengte verborgen. De aan- gehoudende een jongen van 17 jaar uit Amsterdam bekende direct, dat hij met zijn maat de spullen zo juist had gestolen. Zaterdag zijn 65000 Griekse ambtena ren in staking ge|aan, omdat geen ge hoor werd gegeven aan hun eisen om 50 loonsverhoging. De Griekse pre mier Venizelos heeft de ambtenaren bond doen weten, dat de regering de salarissen nie wenst te verhogen en de stèkingstijd niet zal uitbetalen. Indien de staking voortduurt, aldus de- pre mier, zal Amerika de toewijzing van 25 millioen dollar voor de voorraadvor- ming en de uitvoering van de distribu tie verminderen. De Spaanse ruiter, majoor Luis Po- lez del Hierro is er te Madrid in ge slaagd het wereldrecord breedtesprong op zijn naam te brengen door met zijn paard „Adamo Mio" 8.30 meter te prin- gen. Het oude record stond sedert 3 September 1950 op naam van zijn land genoot Lt. N. Marquez, die met „Bal- maco" 8.20 meter had gesprongen. COMPLOT IN ETHIOPEE De Ethiopische politie heeft acht personen, onder wie een minister, in arrest gesteld en een belangrijke hoe veelheid documenten in beslag geno men, nadat een complot tegen de staat was ontdekt. Alle gearresteerden heb ben schuld bekend en de keizer om vergiffenis verzocht. Haile Selassie heeft echter een proces gelast. Over de aard van het complot zijn geen bij zonderheden bekend gemaakt. Volgens ambtenaren was het door het buiten land geinspireerd en misschien com munistisch. De besommingen van Zaterdag wa ren: loggers KW 159 ƒ7040, 129 ƒ7000, 124 ƒ6000, kotters: IJM 11 1825, 229 1500, WR 67 2650, KW 189 ƒ210, 35 ƒ520, 210 2250, 12 ƒ430, 41 ƒ1410. Zaterdagmorgen is een 33-jarige houwer- van de Staatsmijn Hendrik te unssum, tijdens werkzaamheden op de 537 meter-verdieping van deze mijn ónder neervallend gesteente bedolven eh gedood. Lord Holden, de 52-jarige vice- voorzitter en Speaker van het Britse Hogerhuis, is Vrijdag na een hartaan val plotseling overleden. Hij was lid van de Labourpartij en een heef van Anth. Eden. De Sociaal-Democraten en de Agrarische partij kwamen bij de Finse ver kiezingen als de grootste partijen uit de bus, maar de Volksdemocraten (Communisten en linkse vleugel) wonnen 7 zetels. President Paasiviki en zijn echtgenote wachten terwijl de adjudant van de president hun stem briefje in de bus werpt. O (Van onze speciale verslaggever) 1VTIET ALLEEN dat de onbevooroordeelde bezoeker van Duitsland, die achter de Bunaesbahn-schcrmen mag kijken, zal moeten erkennen, dat de „Eisenbahner" een kloek stuk wederopbouw hebben gepresteerd, hij zal constateren dat het daar niet bij blijft maar dat zij zich met voortvarendheid op nieuwe experimen ten hebben geworpen, teneinde de steeds grotere vraag naar comfort en service het hoofd te kunnen bieden. AI een jaar geleden kon men het treffen, dat men in een Duitse D-trein kwam te zitten, die met een z.g. „Reisefunk" was uitgerust, die de gehele reis gramofoonplaten uitzond en .mededelingen deed, d\e voor de reizigers van belang waren. Deze proef is als geslaagd beschouwd en thans zijn reeds 14 D-trcinen met een eigen zendstation uitgerust. De Reisefunk houdt met alle smaken rekening. Tussen concert-, opera- en dansplaten hoort men korte ernstige en vrolijke gedichten, de reiziger wordt opmerkzaam gemaakt op be zienswaardigheden die men tijdens de reis passeert en voor men een station bin nenkomt, geeft de omroepster die met de bediening belast is, alle inlichtingen over verbindingen en gereedstaande treinen, terwijl ze in moederlijke bezorgd heid de reizigers vermaant hun paraplu niet te vergeten. Zij draait ook gaarne plaatjes op verzoek, zodat ieder zijn zin kan krijgen. de Duitsers met een lelijk woord noemenf de Schie-Stra-Bud". De „Schienen Strassen Autobus" is een soort amphibievoertuigdat zowel op de rails als op de gewone weg rijden kan en dat men dus bij een spoor wegovergang kan laten afbuigen naar het dorp, om de reizigers tot voor de deur te brengen. Men hoopt hiermee het huis-tot-huis-verkeer te kunnen verwezenlijken. Het voertuig is be halve met gewone luchtbanden uit gerust met een extra stel spoorweg- wielen. Op 16 Juni had het eerste experiment met dit voertuig plaats. De resultaten moeten dus nog afge wacht worden. Een ander nieuwigheid is, dat vele D-treinen zijn uitgerust met een schrijfafdeling, waar men aan een treinsecretaresse brieven dicteren kan in Duits, Frans of Engels. Dit uiter aard o.a. om tegemoet te komen aan druk bezette zakenlieden, die geneigd zijn op langere afstanden het vliegtuig te nemen, omdat zij in de trein zoveel tijd verliezen. Het is ons niet bekend of deze nieuwigheid veel ingang ge vonden heeft, noch hoe het geregeld is als tijdens dezelfde reis een heleboel mensen tegelijk brieven dicteren wil, maar intressant is dit experiment zeker. Service. JJOEWEL de restauratiewagen en de slaapwagen niet meer in de sfeer van het experiment thuis horen, willen we nog vermelden, dat ook op dit ge bied weer uitstekende service geleverd wordt. In 65 restauratiewagens, die da gelijks door het land snellen, staan weer 680; kellners klaar om de pro ducten'van 120 koks aan de man te brengen. Alleen in de maand Mei van dit jaar zo hebben statistiekmensen uitgerekend hebben de slaapwagen conducteurs 1.988.042 kilometer (ofte wel 49 keer de omtrek van de aarde) afgelegd en hebben zij voor de gasten iedere dag 2028 bedden opgemaakt. De Duitse slaapwagens zijn nu ook uitge- gerust met eenpersoons slaapcoupé's. QFSCHOON er natuurlijk mensen zijn, die „al dat lawaai" niet kunnen appreciëren, is dit experiment over het algemeen in de smaak gevallen, voor al bij de jongere reizigers. Men spreekt al van de „Samba-Express", al hebben we (officieel) niet gehoord; dat er in de trein ook gedanst wordt. Toen wij met de heren van de Bun- desbahn van Mannheim naar Frank fort reden, deden we dat in een zg. Schienenomnibus, eigenlijk een gewone diesel-autobus op rails. Deze „railauto bus", die momenteel in klein aantal beproefd wórdt in het vlakke land van Sleeswijk-Holstein, zowel als in het bergland rondom Augsburg, is een tWee-assig voertuig van ruim 10 me ter lang en drie meter breed, met 54 zitplaatsen en 26 staanplaatsen, dat een snelheid van 95 km. per uur kan halen. Zij is bedoeld voor lokadlverkeer en heeft reeds goede resultaten afgewor pen. De zitplaatsen zijn ruim, rugleu ningen verstelbaar, zodat men steeds in de rijrichting naar alle kanten uitzicht heeft. Op een gewone autobus heeft zij vooral voor, dat er een toilet is inge bouwd. Er is een verwarming aange bracht en zonder brandstof in te nemen kan 500 tot 700 kilometer achtereen worden afgelegd. Amphibie-autobus. £jOCH deze railautobus is al weer niet het allernieuwste. Dat is, wat Op het circuit van Zandvoort wer den Zondag de amateur-wegkam- pioenschappen verreden. Piet van Roon uit Haarlem die kampioen van Nederland werd VZV heeft getoond, dat het ernst is niet de plannen om toe te treden in de gelederen van de KNVB. Met niet min der dan 41 'werd Mï*C geslagen. Voor de aanvang van de wedstrijd werden aan de jongens van Herveld door de Medemblikkers bloemen aangeboden. Een ogenblik zag het er naar uit of de zenuwen in deze wedstrijd een grote rol zouden gaan spelen. Beurtelings maakten de verdedigingen kapitale fou ten. Toen het spel echter een half uur oud was, toonde VZV dat ze over meer schutterscapaciteiten beschikte. Uroer. loste een hard schot, dat r een van de backs miste eri Schuitanis moest vis sen. Vlak voor rust maakte Tames met een kopbal uit een hoekschop van Bakker er 20 van. Na de rust kwam MFC geducht op zetten, maar de verdediging van de veldters bleef de baas. Na een half uur spelens maakt Tames er 30 van. MFC is dan een geslagen ploeg. Het vierde doelpunt ook van de voet van Tammes was een juweeltje. Een fraaie voorzte van rechts benutte hij in volle ren. MFC slaagde er ten slotte nog in uit een panalty een goal te maken. De wedstrijd die door scheidsrechter Biskanter goed geleid werd, had een uitermate sportief karakter. VZV gaat mi in deze »"omotiecompetite met vier punten uit twee wedstrijd aan dè kon Volgende week nog een keer de tanden op elkaar tegen Meervogels en het doel is bereikt- J CHINESE COMMUNISTEN IN WEST-TIBET Volgens gewoonlijk betrouwbare be richten zijn vijfhonderd soldaten uit het Chinese communistische leger in de Tibetaanse handelsplaats Gartok aangekomen. Ze hebben het Tibetaan se radiostation in handen en de plaat selijke autoriteiten en het volk ver schaffen hen alle medewerking, aldus deze berichten. De N.V. Gebr. Rolff's Handel Mij. te Alkmaar, die reeds sinds dertig jaar een erkend importeur is van wasma chines, heeft thans de hand kunnen leggen op een wasmachine met een geheel nieuw wassysteem. dat een omwenteling betekent op dit gebied. De handelmaatshcappij heeft de ver tegenwoordiging voor Noord-Holland van deze „Magic"-wasmachine, die de was van grote en kleine gezinnen in luttele minuten schoontovert. In de -Magie" wordt namelijk niet, zoals bij de oudere modellen wasmachines hel wasgoed door middel van een was- v'eugel of een waskruis in beweging gebracht, doch op de bodem van het apparaat bevindt zich een snel rond draaiende pulsator, een excentrisch gelegen geribde schijf, die een stro ming in het water veroorzaakt, waar door een draaiende en wentelende bf weging van het wasgoed ontstaat. Het snel stromende waswater verwij dert in enkele minuten, zonder de geringste aantasting van het wasgoed, het vuil uit de weefsels. De wastijd vcor een vulling van 3l/2 kg witte was, waarvoor 40 liter water nodig is, Ss slechts drie minuten en door deze xorte wastijd is het mogelijk, zonder dat het waswater practisch afkoelt ver schillende vullingen achter elkaar te doen. Een totale was van tien kilo gram vereist slechts tien minuten wastijd. De werking van de machine is practisch geruisloos. Uiterlijk is het apparaat zeer aan trekkelijk, het model is sierlijk en een sieraad voor de keuken. Het is licht van gewicht en op wieltjes gemakkelijk vei plaatsbaar. Bovendien neemt de Magie" door zijn geringe omvang weinig ruimte in. Zij is in- en uitwen- dip geheel geëmalleerd. Bijgeleverd kan dan nog worden een brede meta len handwringer of voor groter comfort een centrifuge. Fakirs hangmat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 6