Kolven, typisch Nederlandse sport
Zeiltochtje eindigde in woeste
vechtpartij
Trei
in verlaat de rails en stopt
voor uw huisdeur
Amsterdammers
op root uit
Was het Populairder dan voetbal
Meester Mallekote vindt
het „een heerlijk spel'
Meester wil niet
meer weg
IJmuidenaar opgebracht
Nederlands smokkelschip in
Denemarken aangehouden
Werkgever deed
dubbel op
Ambtenarenstaking in Hellas
Nieuw rëcord breedtesprong
Visserijbesommingen
Bundesbahn-experimenten
Een spoorsecretaressevoor de zakenman
Muziek op reis
V.Z.V. slaat M.F.C.
Thames verrichtte de hattrick
Een nieuwe wasmachine
op de markt
MAANDAG 9 JULI 1951
schijnt ook in Schotlandte hdbben b^tean^4 de hefr Mallek°te. „Het
golf heeft het weinig 0f niets te maken Hoe^frt w *eljlcht*n ziJn erg vaag. Met
bU benadering te zeggen maar va*t «ia.kolven wel is? Dat valt niet
eeuw in deze lage landen gespeeld werd"4 1^1384vind*' Veertiende
het eerst melding gemaakt van het knuL n nden we oudc geschriften
lang in de belangstelling vU'LvolkhZ\Spel' dat ^"in
stelling geniet van de oveXfd 6n daardoor tevens de belang-
dat het kolven eenmaal zo mtektas' t d'""* b'Ukt'. Me" kan zeggen
voetbal verre overtrof. RHk en arm i Populariteit van het huidige
een schrijver eens opmerkte een \vntL« speelden het kolfspel, dat zoals
kegelen. Pmerkte, een synthese zou kunnen zijn van biljarten en
In het begin kolfde men op pleinen
of straten, doorgaans met ballen die van
haar waren vervaardigd. Later werden
de zogenaamde kolfbanen gemaakt. De
banen werden glad gestreken met koe
mest, naderhand legde men cementen
banen aan, die werden overdekt.
Volgens een opgaaf uit 1792 telde
Amsterdam zeven-en-zeventig banen en
in de onmiddellijke nabijheid van de
stad vond men er nog een honderd
veertigtal. Utrecht had toen tien banen,
Hoterdam drie-en-vijftig, Den Haag
negen, Leiden dertig, Haarlem vijf.
Een groot aantal spreekwoorden en
gezegden hebben hun ontstaan aan het
kolven te danken. Ik denk bijvoorbeeld
aan ,Een kolfje naar mijn hand", „Zo
glad als een kolfbaan", „De bal mis
slaan" enzovoorts.
Een aparte tak was het kolven op
het ijs. Ik heb het in de Langedijk nog
wel meegemaakt. Op een brede sloot
werd met behulp van balken of plan
ken een baan uitgezet en voorts werd
er een uitslag- en een opslagpaal in het
ijs geramd. Maar men moest o zo voor
zichtig slaan, want anders kreeg de
bal veel te veel gang. Een zuiverder
baan dan een ijsbaan vond je echter
niet.
Thans wordt het kolven in hoofdzaak
in Noord-Holland beoefend, met de
Zaanstreek, de Langedijk en de dorpen
rondom Hoorn als centra. Ik weet er
nog van, dat er ook gekolfd werd te
Lopik en Bolsward. In Goes is een heel
oude baan daterend van ongeveer
1600 in hotel „De Prins van Oranje".
Op de wedstrijden van de Nederlandse
Kolfbond was Goes altijd goed verte
genwoordigd en nog zie ik de oude heer
Bliek in de baan, getooid met een borst
vol medailles die hij in wedstrijden had
gewonnen. Ook de oude heer Den Hol
lander, de vader van de directeur van
4* spoorwegen, was een enthousiast
kolver te Goes.' De oude heer Bliek
leeft nog, hij is drie-en-tachtig, maar
kij is niet meer in staat te kolven. Als
ik met vacantie in Zeelanfl ben, dan
goek ik hem altijd even op, want hij
is zeer benieuwd hoe zijn kolfvrienden
in Holland het maken. Maar in Zee
land sterft het kolven uit, want nieuwe
beoefenaars zijn er niet meer. Zo gaat
het trouwens in De Streek ook. We
jien daar Jan Klopper, Dirk de Smeth
en consorten nog wel aan de gang, maar
jong bloed ziet men niet in de baan.
In Andijk is het veel beter en daar
heeft de nieuwe kolfbaan in „Cultura"
In 1923 solliciteerde de heer L.
Mallekote, geboren en getogen op
Zuid-Beveland, naar de betrek
king van onderwijzer aan de
openbare lagere school te Anna
Paulowna. Hij werd uitgenodigd
om zich te presenteren, maar toen
hij arriveerde was de burge
meester niet thuis. Die kolfde
namelijk een partijtje in het
dorpscafé. De heer Mallekote
toog er ook heen en omdat de
burgemeester zijn partij nog niet
uit had ging de sollicitant maar
een poosje op het rabat zitten
om te zien, wat de heren daar op
die betonnen vloer uitvoerden.
Machtig interessant vond hij het
spel, dat hem tot dusver onbe
kend was. Het gesprek met de
eerste burger van Anna Paulow
na verliep daarna vlot en de heer
Mallekote werd benoemd. Zoals
een jong, ambiteus onderwijzer
betaamt, verwisselde hij enige
keren van standplaats, maar de
indruk die hij van het kolven had
gekregen bleef hem bij en hij
wilde dat nobele spel graag gaan
beoefenen. De heer Mallekote
kreeg zijn kans toen hij hoofd
van de school werd te Noord-
Scharwoude, waar de beste kol
vers van Nederland wonen. Hij
sloot zich aan bij „Vriendenkring"
en was spoedig om zijn organisa
torische talenten een man van
importantie in de kolfwereld
Toen burgemeester Schrijnder in
1943 aftrad als voorzitter van de
Nederlandse Kolfbond werd
„meester", zoals de kolvers de
heer Mallekote noemen, praeses
en die functie vervult hij nog
met veel genoegen. Naderhand
verhuisde de heer Mallekote naar
Hoorn, wat niet mocht verhinde
ren, dat hij de kolfsport trouw
bleef. In Hoorn is geen club, maar
„meester" is lid geworden van de
sociëteit te Wognum en 's winters-
avonds trekt hij, voorzien van
kolf en bal, per bromfiets naar
„De Vier Heemskinderen" om
daar een partijtje te' slaan.
Ooit naar Zeeland teruggaan?
Daar denkt meester niet over
Hij is Noordhollander geworden,
al verraadt zijn spraak zijn af
komst.
veel goed gedaan. Trouwens ik heb
helemaal geen pessimistische visie op
de toekomst van het kolven. Het leden
tal van de Bond neemt eerder toe dan
"f.en als we maar flink propaganda
blijven maken, dan kan het niet anders
of het moet in orde komen. In de derti
ger jaren heb ik het in Noord-Schar-
woude meegemaakt, dat de hele „Vrien
denkring" uit vijf vrienden bestond.
Maar we kolfden door, elke Vrijdag
avond en we hebben het pleit gewon
nen, want nu gaat het weer best met
de kolverij in de Langedijk.
Weet u wat zo mooi Is bfl het kolven?
Je kunt gauw een party meeslaan,
maar je raakt nooit uitgestudeerd en
bovendien kun je het blijven beoefenen
tot in lengte van jaren. Neem Jan Boon
van Bovenkarspel. Drie-en-tachtig jaar,
maar nog altijd goed voor een gemid
delde van tien in zijn eigen baan. En
ook treft me altijd weer de eensgezin
de geest van de kolvers. Men kent geen
rang of stand. Het kolven wordt be
oefend door doktoren, notarissen, ad
vocaten, burgemeesters, maar ook in
hetzelfde clubverband door de eenvou
dige werkman.
Bond deed veel goeds
In 1885 werd de Nederlandse Kolf
bond opgericht, wat voor een groot
deel te danken was aan de stimuleren
de kracht van dr. Van Balen Blanken.
Dr. Vremdenberg van Koog aan de
Zaan werd voorzitter, doch toen hij af
trad werd hij opgevolgd door dr. V .n
Balen, die ruim vijf-en-twintig jaar de
hamer heeft gehanteerd. Die Bond is
een uitstekend instituut geweest om de
kolfsport te bevorderen. Hij stelde
i egels vast en schreef wedstrijden uit en
vooral de jaarlijkse matches verwier
ven zich naam als ware kolffestijnen,
waarbij het leutig toegaat. Een kolver
is geen kniesoor, hij moet ook, als hij
niet aan slag is, een kaartje en een
\\H vvlv
j! u. MALLE-K.OTe-
„J
klaartje kunnen keren. Een vrolijke
boel is het op de kolffeesten, maar het
bestuur waakt er altijd voor dat de
grenzen van het welvoegelijke niet
worden overschreden.
De Bond telt nu zo'n vierhonderd
leden, die dit jaar op het grote festijn
te Barsingerhorn de strijd zullen aan
binden.
Daar zal Aris Berkhout weer voor de
zoveelste keer als markeur optreden en
daar zal men al die kolfgrootheden als
Piet Molenaar, De Rijpers, Jan Schenk,
Jan Klopper en hoe al die vrienden
meer mogen heten, aan de slag kunnen
zien.
Naast de „grote" bestaat ook nog de
Noordhollandse Bond, waarvan iedere
kolver persoonlijk lid kan zijn. De Ne
derlandse kent slechts verenigingen als
leden. Voorts zijn er enige kleinere or
ganisaties, waarin clubs -uit een bepaal
de streek zijn verenigd. Zo kennen we
bijvoorbeeld de „Vriendenkring" met
als leden de sociëteiten van Berkhout,
Binnenwijzend, Hoogwoud, Oostwoud,
Spanbroek en Wognum.
De kolfsport is uit folkloristisch oog
punt belangrijk, maar meer nog omdat
het zo'n heerlijk spel is. Iedereen die
er met ambitie aan begint, die houdt
er mee vol tot hij niet meer in staat
is een kolf vast te houden.
b rtehs
Een veelbelovend zeiltochtje op het
IJselmeer is Zaterdagmiddag geëin
digd in een wilde vechtpartij, die tot
gevolg had, dat een van de twee opva
renden bewusteloos moest worden
weggedragen en de ander geboeid naar
het politiebureau werd gebracht.
De vissersknecht J. V. uit IJmuiden,
wiens vader 's morgens uit Enkhuizen
was vertrokken om het weekend thuis
door te brengen, had met de Enkhuizer
J de H. besloten er eens een gezellig
middagje van te maken. De twee kna
pen kochten een liter jenever en
scheepten zich in op het vaartuig van
V. voor een tochtje buitengaats. Naar
mate de kruik leger werd zakte de
stemming aan boord en op zee hadden
de twee vrienden al de grootste ruzie.
Ze zetten ten slotte maar weer koers
naar de havën en meerden om half
vijf aan de wal na met hun schip (de
UK 172) tegen verschillende botters en
de aanlegsteiger te zijn gebotst. De ru
zie was echter nog niet bijgelegd en J.
V. meende, dat, met de vaste wal on
der zijn voeten, de tijd gekomen was
het geschil op de vuist uit te vechten.
Het werd een woeste knokpartij,®
waarbij de Enkhuizer De H. bewuste
loos tegen de grond werd geslagen. Hij
werd bij een bewoner van de Haven
weg binnengedragen, terwijl de politie
zich inmiddels over de zich hevig ver
zettende J. V. ontfermde. Met de
boeien om werd hij door twee wacht
meesters naar het bureau gebracht,
waar hij ter ontnuchtering werd opge-
Het Nederlandse schip „Cosmopolite"
afkomstig uit Amsterdam is in de Deen-
Deense territoriale wateren aangehou
den en opgesleept door een marine
vaartuig van Saeby. Men had 't vaartuig
sedert Donderdag waargenomen. Het lag
toen buiten de territoriale zone. Toen
het Zaterdag opstoomde naar de kust
voer de marine uit. Aan boord bevond
zich alleen de kapitein, zekere R.A. Men
vond 500 liter cognac en 100.000 siga
retten op het schip. Gisteren stond de
kapitein wegens smokkel in Saeby te
recht. De Deense rechtbank besloot hem
in arrest te houden. A. woonde tot 1949
in Denemarken. Hij werd echter we
gens smokkelzaken uitgewezen.
DEMONSTRATIES TE MILAAN
Ruim twintigduizend Italiaanse ar
beiders hebben te Milaan gedemon
streerd. Ze werden toegesproken na
mens het Internationaal verbond van
vrije Vakverenigingen en opgeroepen
zich bij vrije vakverenigingen aan te
sluiten in een wereldstrijd voorzeker
heid,vrede en vrijheid voor alle arbei
ders. Een communistische tegende-
monstratie verliep zonder incidenten.
sloten. Intussen echter zagen de om
standers, dat de UK 172 water begon
te maken. Zij vreesden, dat het schip
lek was gestoten en haastten zich om
met lieslaarzen en oliegoed aan de
schuit leeg te pompen. Het bleek, dat
de dronken „kapitein" vergeten had
een kraan van de buitenboordmotor af
te sluiten, waardoor het water inde
boot kon dringen.
Tegen V. zal behalve wegens open
bare dronkenschap ook procesverbaal
worden opgemaakt wegens mishande
ling. Het is niet de eerste keer, dat
deze knaap onder hevig verzet dronken
van de straat werd opgepikt.
De arbeidsinspectie vestigde in
1949 de aandacht van een werk-
gever van vreemde nationaliteit
er op dat de dagverlichting van
een werklokaal in zijn fabriek on
voldoende was. De dubbele hoe
veelheid glasoppervlak was ver
eist.
Wat deed de werkgever? Hij
voorzag in de tekortkomingen
door het aanbrengen van
dubbele ramen, hetgeen natuur
lijk niets aan de bestaande toe
stand veranderde.
Van Zaterdag op Zondagnacht heeft
één der leden van het Zaandamse po
litiecorps een buitengewoon goede
vangst gedaan door een Amsterdam
mer aan te houden, die nog geen vijf
minuten daarvoor met behulp van een
kameraad op het terrein van de Artil
lerie-Inrichtingen op rooftocht uit was
geweest. Toen de agent zijn voorge
schreven ronde maakte en langs de
tererinen reed het was 's nachts 3
meende hij twee verdachte per
sonen op het A. I.-terrein te zien. Zon
der gewag te maken, wist de agent zijn
t(jd af te wachten. Hij liet de onbeken
den rustig het terrein afrijden en zag,
dat de heren zich in de richting van de
Hembrugpont begaven. Hier hield de
opletende agent één der heren aan, n.1.
die welke een grote zak achter op de
fiets vervoerde. Hoewel de andere man
van deze gelegenheid gebruik maakte
om te ontvluchtte, bleek de vangst bui
tengewoon goed te zijn, want in de
zak waren behalve verschillende kope
ren materialen ook een stuk kabel van
ca. 80 meter lengte verborgen. De aan-
gehoudende een jongen van 17 jaar
uit Amsterdam bekende direct, dat
hij met zijn maat de spullen zo juist
had gestolen.
Zaterdag zijn 65000 Griekse ambtena
ren in staking ge|aan, omdat geen ge
hoor werd gegeven aan hun eisen om
50 loonsverhoging. De Griekse pre
mier Venizelos heeft de ambtenaren
bond doen weten, dat de regering de
salarissen nie wenst te verhogen en de
stèkingstijd niet zal uitbetalen. Indien
de staking voortduurt, aldus de- pre
mier, zal Amerika de toewijzing van 25
millioen dollar voor de voorraadvor-
ming en de uitvoering van de distribu
tie verminderen.
De Spaanse ruiter, majoor Luis Po-
lez del Hierro is er te Madrid in ge
slaagd het wereldrecord breedtesprong
op zijn naam te brengen door met zijn
paard „Adamo Mio" 8.30 meter te prin-
gen. Het oude record stond sedert 3
September 1950 op naam van zijn land
genoot Lt. N. Marquez, die met „Bal-
maco" 8.20 meter had gesprongen.
COMPLOT IN ETHIOPEE
De Ethiopische politie heeft acht
personen, onder wie een minister, in
arrest gesteld en een belangrijke hoe
veelheid documenten in beslag geno
men, nadat een complot tegen de staat
was ontdekt. Alle gearresteerden heb
ben schuld bekend en de keizer om
vergiffenis verzocht. Haile Selassie
heeft echter een proces gelast. Over
de aard van het complot zijn geen bij
zonderheden bekend gemaakt. Volgens
ambtenaren was het door het buiten
land geinspireerd en misschien com
munistisch.
De besommingen van Zaterdag wa
ren: loggers KW 159 ƒ7040, 129
ƒ7000, 124 ƒ6000, kotters: IJM 11
1825, 229 1500, WR 67 2650, KW
189 ƒ210, 35 ƒ520, 210 2250, 12
ƒ430, 41 ƒ1410.
Zaterdagmorgen is een 33-jarige
houwer- van de Staatsmijn Hendrik te
unssum, tijdens werkzaamheden op
de 537 meter-verdieping van deze mijn
ónder neervallend gesteente bedolven
eh gedood.
Lord Holden, de 52-jarige vice-
voorzitter en Speaker van het Britse
Hogerhuis, is Vrijdag na een hartaan
val plotseling overleden. Hij was lid van
de Labourpartij en een heef van Anth.
Eden.
De Sociaal-Democraten en de Agrarische partij kwamen bij de Finse ver
kiezingen als de grootste partijen uit de bus, maar de Volksdemocraten
(Communisten en linkse vleugel) wonnen 7 zetels. President Paasiviki en
zijn echtgenote wachten terwijl de adjudant van de president hun stem
briefje in de bus werpt.
O
(Van onze speciale verslaggever)
1VTIET ALLEEN dat de onbevooroordeelde bezoeker van Duitsland, die achter de
Bunaesbahn-schcrmen mag kijken, zal moeten erkennen, dat de „Eisenbahner"
een kloek stuk wederopbouw hebben gepresteerd, hij zal constateren dat het
daar niet bij blijft maar dat zij zich met voortvarendheid op nieuwe experimen
ten hebben geworpen, teneinde de steeds grotere vraag naar comfort en service
het hoofd te kunnen bieden. AI een jaar geleden kon men het treffen, dat men
in een Duitse D-trein kwam te zitten, die met een z.g. „Reisefunk" was uitgerust,
die de gehele reis gramofoonplaten uitzond en .mededelingen deed, d\e voor de
reizigers van belang waren. Deze proef is als geslaagd beschouwd en thans zijn
reeds 14 D-trcinen met een eigen zendstation uitgerust. De Reisefunk houdt met
alle smaken rekening. Tussen concert-, opera- en dansplaten hoort men korte
ernstige en vrolijke gedichten, de reiziger wordt opmerkzaam gemaakt op be
zienswaardigheden die men tijdens de reis passeert en voor men een station bin
nenkomt, geeft de omroepster die met de bediening belast is, alle inlichtingen
over verbindingen en gereedstaande treinen, terwijl ze in moederlijke bezorgd
heid de reizigers vermaant hun paraplu niet te vergeten. Zij draait ook gaarne
plaatjes op verzoek, zodat ieder zijn zin kan krijgen.
de Duitsers met een lelijk woord
noemenf de Schie-Stra-Bud". De
„Schienen Strassen Autobus" is een
soort amphibievoertuigdat zowel op
de rails als op de gewone weg rijden
kan en dat men dus bij een spoor
wegovergang kan laten afbuigen naar
het dorp, om de reizigers tot voor de
deur te brengen. Men hoopt hiermee
het huis-tot-huis-verkeer te kunnen
verwezenlijken. Het voertuig is be
halve met gewone luchtbanden uit
gerust met een extra stel spoorweg-
wielen. Op 16 Juni had het eerste
experiment met dit voertuig plaats.
De resultaten moeten dus nog afge
wacht worden.
Een ander nieuwigheid is, dat vele
D-treinen zijn uitgerust met een
schrijfafdeling, waar men aan een
treinsecretaresse brieven dicteren kan
in Duits, Frans of Engels. Dit uiter
aard o.a. om tegemoet te komen aan
druk bezette zakenlieden, die geneigd
zijn op langere afstanden het vliegtuig
te nemen, omdat zij in de trein zoveel
tijd verliezen. Het is ons niet bekend
of deze nieuwigheid veel ingang ge
vonden heeft, noch hoe het geregeld
is als tijdens dezelfde reis een heleboel
mensen tegelijk brieven dicteren wil,
maar intressant is dit experiment zeker.
Service.
JJOEWEL de restauratiewagen en de
slaapwagen niet meer in de sfeer
van het experiment thuis horen, willen
we nog vermelden, dat ook op dit ge
bied weer uitstekende service geleverd
wordt. In 65 restauratiewagens, die da
gelijks door het land snellen, staan
weer 680; kellners klaar om de pro
ducten'van 120 koks aan de man te
brengen. Alleen in de maand Mei van
dit jaar zo hebben statistiekmensen
uitgerekend hebben de slaapwagen
conducteurs 1.988.042 kilometer (ofte
wel 49 keer de omtrek van de aarde)
afgelegd en hebben zij voor de gasten
iedere dag 2028 bedden opgemaakt. De
Duitse slaapwagens zijn nu ook uitge-
gerust met eenpersoons slaapcoupé's.
QFSCHOON er natuurlijk mensen
zijn, die „al dat lawaai" niet kunnen
appreciëren, is dit experiment over het
algemeen in de smaak gevallen, voor
al bij de jongere reizigers. Men spreekt
al van de „Samba-Express", al hebben
we (officieel) niet gehoord; dat er in
de trein ook gedanst wordt.
Toen wij met de heren van de Bun-
desbahn van Mannheim naar Frank
fort reden, deden we dat in een zg.
Schienenomnibus, eigenlijk een gewone
diesel-autobus op rails. Deze „railauto
bus", die momenteel in klein aantal
beproefd wórdt in het vlakke land van
Sleeswijk-Holstein, zowel als in het
bergland rondom Augsburg, is een
tWee-assig voertuig van ruim 10 me
ter lang en drie meter breed, met 54
zitplaatsen en 26 staanplaatsen, dat een
snelheid van 95 km. per uur kan halen.
Zij is bedoeld voor lokadlverkeer en
heeft reeds goede resultaten afgewor
pen. De zitplaatsen zijn ruim, rugleu
ningen verstelbaar, zodat men steeds in
de rijrichting naar alle kanten uitzicht
heeft. Op een gewone autobus heeft zij
vooral voor, dat er een toilet is inge
bouwd. Er is een verwarming aange
bracht en zonder brandstof in te nemen
kan 500 tot 700 kilometer achtereen
worden afgelegd.
Amphibie-autobus.
£jOCH deze railautobus is al weer
niet het allernieuwste. Dat is, wat
Op het circuit van Zandvoort wer
den Zondag de amateur-wegkam-
pioenschappen verreden. Piet van
Roon uit Haarlem die kampioen
van Nederland werd
VZV heeft getoond, dat het ernst is
niet de plannen om toe te treden in de
gelederen van de KNVB. Met niet min
der dan 41 'werd Mï*C geslagen. Voor
de aanvang van de wedstrijd werden
aan de jongens van Herveld door de
Medemblikkers bloemen aangeboden.
Een ogenblik zag het er naar uit of
de zenuwen in deze wedstrijd een grote
rol zouden gaan spelen. Beurtelings
maakten de verdedigingen kapitale fou
ten. Toen het spel echter een half uur
oud was, toonde VZV dat ze over meer
schutterscapaciteiten beschikte. Uroer.
loste een hard schot, dat r een van de
backs miste eri Schuitanis moest vis
sen. Vlak voor rust maakte Tames met
een kopbal uit een hoekschop van
Bakker er 20 van.
Na de rust kwam MFC geducht op
zetten, maar de verdediging van de
veldters bleef de baas. Na een half uur
spelens maakt Tames er 30 van.
MFC is dan een geslagen ploeg. Het
vierde doelpunt ook van de voet van
Tammes was een juweeltje. Een fraaie
voorzte van rechts benutte hij in volle
ren. MFC slaagde er ten slotte nog in
uit een panalty een goal te maken.
De wedstrijd die door scheidsrechter
Biskanter goed geleid werd, had een
uitermate sportief karakter. VZV gaat
mi in deze »"omotiecompetite met vier
punten uit twee wedstrijd aan dè kon
Volgende week nog een keer de tanden
op elkaar tegen Meervogels en het
doel is bereikt- J
CHINESE COMMUNISTEN IN
WEST-TIBET
Volgens gewoonlijk betrouwbare be
richten zijn vijfhonderd soldaten uit
het Chinese communistische leger in
de Tibetaanse handelsplaats Gartok
aangekomen. Ze hebben het Tibetaan
se radiostation in handen en de plaat
selijke autoriteiten en het volk ver
schaffen hen alle medewerking, aldus
deze berichten.
De N.V. Gebr. Rolff's Handel Mij. te
Alkmaar, die reeds sinds dertig jaar
een erkend importeur is van wasma
chines, heeft thans de hand kunnen
leggen op een wasmachine met een
geheel nieuw wassysteem. dat een
omwenteling betekent op dit gebied.
De handelmaatshcappij heeft de ver
tegenwoordiging voor Noord-Holland
van deze „Magic"-wasmachine, die de
was van grote en kleine gezinnen in
luttele minuten schoontovert. In de
-Magie" wordt namelijk niet, zoals
bij de oudere modellen wasmachines
hel wasgoed door middel van een was-
v'eugel of een waskruis in beweging
gebracht, doch op de bodem van het
apparaat bevindt zich een snel rond
draaiende pulsator, een excentrisch
gelegen geribde schijf, die een stro
ming in het water veroorzaakt, waar
door een draaiende en wentelende
bf weging van het wasgoed ontstaat.
Het snel stromende waswater verwij
dert in enkele minuten, zonder de
geringste aantasting van het wasgoed,
het vuil uit de weefsels. De wastijd
vcor een vulling van 3l/2 kg witte
was, waarvoor 40 liter water nodig is,
Ss slechts drie minuten en door deze
xorte wastijd is het mogelijk, zonder
dat het waswater practisch afkoelt ver
schillende vullingen achter elkaar te
doen. Een totale was van tien kilo
gram vereist slechts tien minuten
wastijd. De werking van de machine
is practisch geruisloos.
Uiterlijk is het apparaat zeer aan
trekkelijk, het model is sierlijk en een
sieraad voor de keuken. Het is licht
van gewicht en op wieltjes gemakkelijk
vei plaatsbaar. Bovendien neemt de
Magie" door zijn geringe omvang
weinig ruimte in. Zij is in- en uitwen-
dip geheel geëmalleerd. Bijgeleverd
kan dan nog worden een brede meta
len handwringer of voor groter
comfort een centrifuge.
Fakirs hangmat.